Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Spoeddebat! Kamer alweer terug van reces?

Stikstofberekening KLOPT NIET

Social

Helaas vegakaas voor Laura Bromet en overige doorbetaalde boekenschrijvers op Franse vijfsterren campings. De verkansie zit er alweer op. Het waren twee fantastische dagen, maar nu weer aan het werk aub. Want de boerburgeroorlog komt nu wel erg dichtbij. Het was al langer bekend dat die malle "Stikstofkaart" van Nederland voor geen meter klopte: DEZE KAART DES DOODS die voor bijna alle boerengezinnen einde verhaal en een omgekeerde vlag en + klompen op de Mercedes zou betekenen.

Maar op de kaart is de stikstofwinst die het behalen van de klimaatdoelen oplevert niet meegenomen. Alleen de al gemeten reductie is daarin doorgerekend, niet de toekomstige winst. De klimaatdoelen, vastgelegd in het Klimaatakkoord en het regeerakkoord, zijn bedoeld om de uitstoot van broeikasgassen voor 2030 fors te verminderen. Maar als meer Nederlanders elektrisch gaan rijden, kolencentrales gesloten worden en fabrieken hun schadelijke CO2-uitstoot verminderen, zorgt dat voor fors minder stikstofsuitstoot. (Ambtenaren van Sigrid Kaag, die dit niet deelden met ambtenaren op Landbouw, via NRC)

Gelieve deze uiting van proboeren-sentiment verder via sociale media aan te jagen. Namens normaal Nederland bedankt!

Reaguursels

Inloggen

De door de T. gepubliceerde reactie van Kaag op de berekeningen van MinFin, is m.i. een separaat topic waard.

J.Luns | 11-07-22 | 19:52

Vroeg mij af, waarom dit topic de hele dag wordt doodgezwegen door de NPO. Wordt ik weggejorist. Joris, wil je hier nog is naar kijken ??

Vitale-Reaguurder | 11-07-22 | 18:48
-weggejorist-
Vitale-Reaguurder | 11-07-22 | 18:39

Dit is de absolute doodsklap voor het kabinet. Als er nu nog steun is in de kamer voor dit kabinet dan stem ik nooit meer. Motie van Afkeuring en Wantrouwen.
SVP Tom Staal nu richting de Omtzigtman of Brussell waar die heks zit..

masahide | 11-07-22 | 16:24 | 2

De nieuwe manier van besturen i.a.w. idiote plannen door proberen te drukken zonder wettelijke bassis.Het kan niet zo zijn dat de regering niet valt,ze hebben grote hopen in het gezicht van de bevolking zitten draaien.

Coolcalmcollected | 11-07-22 | 16:37

Ik denk wel vaker "dit is de absolute doodsklap" maar toch sputtert het half dode dier nog ff door.

Blauwe Wafel | 11-07-22 | 18:16

en dan komt deze er nog overheen, maar de coalitie zal een debat wel tegenhouden.

post van Omtzigt

Zeer fundamentele rechtsstatelijke kritiek op het stikstofplan door prof. Paul Bovend’Eert.
Er is geen wettelijke basis voor de plannen.
Hij noemt zelfs de mogelijkheid van een ambtsmisdrijf

(Nav antwoorden op Kamervragen, die ik hier eerder geplaatst heb)
LEZENSWAARDIG!

www.nrc.nl/nieuws/2022/07/11/stikstof...

Snap_het_ook_niet | 11-07-22 | 16:14 | 1

Motie van wantrouwen,onwettelijk problemen veroorzaken die zelfdoding tot gevolg hebben gehad,buiten om de commotie.rutten en el qack hebben nederland een slechte dienst bewezen.

Coolcalmcollected | 11-07-22 | 16:33

De inhoud/betekenis van een crisis is denk ik herschreven toen ik niet even zat op te letten.

Ik doe even een simpel vergelijkje met 50 jaar geleden. Ik zie geen verschil. Ja tuurlijk waren de weides wat mooier in de jaren 70/80 maar dat lijkt me niet zo moeilijk om dat weer zo terug te krijgen.

Nee, het verbaast me dat de enorme verstedelijking en toename aan industrieterreinen sindsdien geen enkel probleem is voor de politiek. Als er 1 crisis te benoemen valt. Voordat men redelijk onzichtbare of futiele zaken tot crisis wil bombarderen zou ik eerst de zichtbare zaken maar eens aanpakken.

Vooralsnog ga ik me nu voorbereiden op de hittegolf van 1 dag want klimaatcrisis.

Stonecity | 11-07-22 | 15:15

Maar dus al die wetenschappers zaten er ook naast ? Wie kun je eigenlijk nog wel geloven in dit land.

Wattman | 11-07-22 | 14:42 | 1

Die wetenschappers hoeven er niet per se naast te zitten, maar worden overruled door de politiek en het ambtelijke apparaat. Kijk even naar de onderzoeken van nieuwsuur over RIVM in het Covid dossier en het WODC dossier. Er is weinig onafhankelijkheid bij dit soort clubs. Die wetenschappers moeten gewoon naar het gewenste politieke resultaat rekenen.

tp02 | 11-07-22 | 16:35

Welja. Wat een toéval zeg. Wát een timing.
Spot on!!
Stikstofreductie kan plots door de plee naar benee, en dat nét terwijl het Kabinet pliesie al met één been in het politieke graf stond, samen met ME.
Wát een poppenkast. Zo'n slecht verhaal heb k nog nooit gehoord / gelezen. Verbleekt zelfs bij een aflevering van GTST o.i.d.
Wellicht moet het voltallige Kabinet plaatsnemen bij Jerry Springer, Dr. phil, Judge Judy, of onze eigenste Rijdende Rechter? T
/*Tfoe!*

chicago river | 11-07-22 | 14:18 | 1

kop-spijker-raak.
Politiek nog niet afgehecht .... Mwoehahaha
Echt de slechtste leugen tot nu toe. Die komt met stip op binnen in de top 5.

masahide | 11-07-22 | 16:04

Maar ter verdediging van de regering, die is helemaal niet van plan (grote) bedrijven aan de klimaatdoelen te houden, dus die toekomstige winst word als goedmakertje voor de dividend belasting weggegeven aan unilever. Want stel je voor dat de Nederlandse overheid zich aan afspraken zou houden, dan slaan we helemaal een flater als bananenrepubliek.

DeGakste | 11-07-22 | 13:46

Zojuist door La Suisse gereden. Wat een verademing. Schoon, fris en totaal geen verpaupering gezien. Nog niet langs de snelweg, noch in de grote stad. Wat een verschil met Nederland. Triest hoe een overheid onze rijkdom weggeeft.

Happy People | 11-07-22 | 13:39 | 1

Rij op de terugweg eens binnen door door Frkr en Duitsland.

Uw Verzekeringsadvis | 11-07-22 | 14:04

hoe zit het met de berichtgeving in "andere" media? Ik mis hier en daar nog wat.

Jaques_D.ildo_Grande | 11-07-22 | 13:24

Laura zegt: stik d'r maar in, ik ga niet door het stof.

Harrie-Couvert | 11-07-22 | 13:16

Maar als meer Nederlanders elektrisch gaan rijden, kolencentrales gesloten worden en fabrieken hun schadelijke CO2-uitstoot verminderen, zorgt dat voor fors minder stikstofsuitstoot.

Geweldig. En wat doen China en India? (hint: dat zijn samen 2,8 miljard mensen, pak em beet 165x Nederland) Meer kolen zeg je? Waarom de fok doen wij dan boertje pesten? Het gaat dus niet om het klimaat, dat is alleen maar het religieuze -want dat is het inmiddels- alibi. Het gaat om onteigenen, kapotmaken van zelfstandig ondernemerers en kapotmaken van de middenklasse. Precies dátgene dat je doet als je een communistische heilstaat gaat oprichten. Vraag maar aan diezelfde Chinesen, die weten er alles van...

Gladiator Fap | 11-07-22 | 13:14 | 2

Ik heb het op een functionerende logistieke hub voor de EU. Het inrichten van het land voor de te verwachten goederenstromen in 2050. De bestuurlijke motivatie is dan ervoor zorgen dat het land over 10 jaar niet de hele tijd in de file staat. Dat is duivels werk doen, met goede bedoelingen.
Klinkt wel heel erg als communistische heilstaat, maar de intentie is anders, in mijn ogen.

Alquest | 11-07-22 | 13:35

@Alquest | 11-07-22 | 13:35: Ik denk dat je gelijk hebt. De intentie is anders, maar het principe is hetzelfde. Tegenwoordig zijn alle problemen en nadelen echter al opgelost als je het beestje anders noemt, dus dat zal geen probleem zijn voor de kern die dit wil.

Gladiator Fap | 11-07-22 | 13:51

3 argumenten: de stikstof is in NL met 68% afgenomen tussen 1990-2015 (cijfers eurostat). 2) Het PBL rapport legt een flinke bom onder het huidige beleid. Tussen de regels van het rapport wordt heel duidelijk dat de huidige wetgeving en vasthouden aan strikte KDW-normen onrealistisch en onhaalbaar is. (site pbl)
En als laatste, tijdens rutte1 werden de boeren ‘gedwongen’ tot schaalvergroting, die investeringen hebben ze er nog lang niet uit.
Boeren willen stoppen met hun bedrijfswerkzaamheden, maar met behoud grond. Overheid says no.
Wat willen ze dan? alle boeren weg, grond bebouwen met torenflats voor alle gelukszoekers en eten inkopen bij Bill Gates, die verassend genoeg heul veul landbouwgrond heeft gekocht de afgelopen jaren?

Justin_Case | 11-07-22 | 12:59 | 1

Door andere reaguurder werd laatst opgemerkt dat als het puur om vermindering van de veestapel zou gaan, je net zo goed alleen het vee kan weghalen. Waarom dan de grond onteigenen? Herhaal het nog maar een keer.

Cassandra | 11-07-22 | 13:43

He bah, wat vervelend voor Laura Bromet. Moet ze toch nog terugkomen voor die vervelende boeren, die vinden dat ze in hun bestaan worden bedreigt. Want wat maakt het nou, je hebt toch zo weer ander werk. En die export kunnen we missen als kiespijn, we verdienen al genoeg. Kopen de paupers in het vervolg ook maar hun vreten in zo'n alternatieve biowinkel. Dat doe Laura ook. En anders eten ze toch gewoon cake?

jochum1980 | 11-07-22 | 12:30 | 3

Weleens de prijzen bekeken in zo'n alternatieve biowinkel? Alleen voor een kamerleden salaris te betalen.

bqbq | 11-07-22 | 12:45

@bqbq | 11-07-22 | 12:45: ik zag zo'n biowinkel-vvd ondernemer de groenten kopen op de markt. Die hoef je niet te leren van twee walletjes te eten

sgaapje | 11-07-22 | 12:54

@sgaapje | 11-07-22 | 12:54:
De visser die 3 maanden per jaar bio goedgekeurde vis vangt. In het toegewezen seizoen. Die andere 9 maanden vist ie ook op die vis, maar dan is die niet biologisch, want buiten seizoen gevangen.

Alquest | 11-07-22 | 13:40

Eerst komt her vreten en dan de moraal. Wij houden ons hier bezig met bijzaken zoals het klimaat en stikstof. Beide issues vind ik reeel, maar niets vergeleken met de gevolgen van een energie-crisis.

skoftig | 11-07-22 | 12:25

Niets hierover in het staatsjournaal van 12 uur.

Vitale-Reaguurder | 11-07-22 | 12:24 | 1

Het stond vanochtend wel op de NOS site, maar is weer weggehaald. Staat nu een bericht over invasieve grijze eekhoorns die aan de pil moeten.

Cassandra | 11-07-22 | 13:54
-weggejorist-
Dr.Utker | 11-07-22 | 12:11

Wat schiet de natuur er mee op als we de boeren wegjagen en vervolgens de zogenaamde vrijgekomen stikstofruimte gaan gebruiken voor woningbouw en aanleg wegen en openhouden vliegvelden etc.???? Waarom wordt deze vraag nooit gesteld, nou omdat het allemaal BULLSHIT is! Niet uit te leggen en niet te verteren.

Eminent | 11-07-22 | 11:58 | 4

Goed punt, denk om uw bloeddruk

prutsclown | 11-07-22 | 12:06

Deze natuur gaat er op achteruit, want de productie verschuift naar het niet zo schone buitenland, en wij gaan er ook op achteruit want we vervangen opbrengst door kosten.

Schmalz | 11-07-22 | 12:38

'We' hebben, buiten Nederland, drie keer (!) ons oppervlakte in gebruik voor onze goederen. Dat gaat hierdoor alleen maar meer worden. En daar zijn minder regels.
'De' Natuur schiet er niets mee op.

Alquest | 11-07-22 | 13:43
▼ 1 antwoord verborgen

Als je gewoon 2 maanden op vakantie kunt gaan geeft wel aan hoe belangrijk als die crisissen zijn die we nu hebben. Helemaal niet dus.
Plus dat de hele Tweede Kamer nu op werkbezoek is op de Antillen/de Malediven/de Seychellen/de Verenigde Staten (en in het geval van Rob Jetten allemaal) dus die gaan echt niet terugkomen voor een spoeddebat zoals die ieder jaar wordt uitgeroepen tijdens het reces

Osdorpertje | 11-07-22 | 11:54

Gisteren weer op het staatsjournaal/weerbericht: ergens in Kirgizië brak een stuk van een gletsjer af. Gerrit Hiemstra was er weer als de kippen bij om dat filmpje te tonen, met de boodschap dat dat 'natuurlijk' door 'de' klimaatverandering kwam.
Gletsjers smelten al sinds jaar en dag af, en er breken stukken af. Dat zegt op zich dus he-le-maal niets. Maar klimaathitsers als Gerrit en de NPO hebben daar geen boodschap aan, paniek zaaien is een doel dat alle middelen heiligt.

KeesBruin | 11-07-22 | 11:53 | 4

In Australië is het kouder dan normaal. In de Andes staan de mensen vast vanwege sneeuwstormen. Misschien heeft ook La Niña weer wat extra invloed dit jaar.

Verbandmeester | 11-07-22 | 12:41

Nep nieuws wordt toch bestraft? ,behalve als het van ddr66 wappies komt.

Coolcalmcollected | 11-07-22 | 16:38
▼ 1 antwoord verborgen

Doe net als het ministerie van excellentie Kaag: kijk eens een paar stappen vooruit. Net als bij dammen zeg maar. Vraag aan al die bijzondere ministers: stel nu dat Nederland, onderwijl heel Europa op sleeptouw nemend!, al die heerlijke klimaatdoelen ook echt haalt.

Hoe dan verder met Nederlandje?

Hetkanverkeren | 11-07-22 | 11:50

Laten we vooral toegeven aan de boeren. Die boodschap zullen andere drammers goed onthouden. Drammen en de wet overtreden mag en werkt. Het Janhagel en de straat regeert.

Bigi Bana Boy | 11-07-22 | 11:43 | 10

Wacht maar tot BLM of de LHBTGHJZNBHSUWKND community straks de snelwegen blokkeren.

Bigi Bana Boy | 11-07-22 | 12:59

Bigi, er is steeds aangegeven dat de rapporten en de modellen niet kloppen. Op basis hiervan kun je geen 25 miljard uitgeven én mensen onteigenen. Dat alles is een zeer gegronde reden om de straat op te gaan
Als er vanaf het begin gelijk naar deskundigen geluisterd was en er echte cijfers waren gebruikt ipv aannames en modellen, dan was het protest er niet geweest.

Humsico | 11-07-22 | 13:01

Het is net andersom: de andere drammers krijgen altijd hun zin, dus de boeren volgen gewoon het voorbeeld van alle woordkunstenaars in het land.

Gladiator Fap | 11-07-22 | 13:15
▼ 7 antwoorden verborgen

Europa staat in brand. Energie is onbetaalbaar. Zuid Europese landen hebben schuldenbergen die ze niet meer kunnen betalen a.g.v. de stijgende rentes. De dollar wordt meer waard t.o.v. de Euro. Rusland bedrijft geopolitiek. En wij? wij stoppen duizenden miljarden in "klimaat" en maken ons druk om de bloemetjes en de bijtjes in zelf gedefinieerde en aangewezen Natura 2000 gebiedjes. We zitten op de Titanic. We zinken en het orkest speelt vrolijk door.

Boeddha18 | 11-07-22 | 11:42 | 2

Dat laatste is dan wel weer gezellig

Waakvlam | 11-07-22 | 12:13

Wat zegt Johan Vollenbroek eigenlijk? Die blijkt nogal succesvol te zijn in bepaalde dingen.

davidhasseltoff | 11-07-22 | 11:42 | 5

Ach als er teveel zeehondjes zijn, zorgt moeder natuur ook ervoor dat er de zeehondjeshoest uitbreekt…… het is niet of, maar wanneer er iets uitbreekt wat alle andere voorgaande pandemieën en enge ziekten een simpel verkoudheidje doet lijken.

WibionFire | 11-07-22 | 12:43

@davidhasseltoff | 11-07-22 | 12:34:
Iedere dag een Almere erbij. Daar zou zelfs de meest doorgewinterde globalist buikkramp van moeten krijgen.

MarkiesDeBalzaque | 11-07-22 | 12:54

@WibionFire | 11-07-22 | 12:43: Vaak worden de jongen nog wel gekidnapt, als moeder even op jacht is. Die krijgen dan wel medicijnen van de ontvoerders in Pieterburen

Humsico | 11-07-22 | 13:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Passagiers vluchten in Nederland in de ban doen op zakenlieden passagiers na dan. Vakantie vieren doe je maar in eigen land of je gaat maar met de auto of trein.
Minder stikstof uitstoot, personeel tekort opgelost, minder geluids overlast voor omwonenden en een route voor gelukszoekers minder. Zelfs Amsterdam blijft verschoond van veel zuipende en blowende toeristen.

NLgaatnaardeklote | 11-07-22 | 11:42

Dit ligt er wel heel erg dik bovenop, blijkt dat zo’n beetje heel Nederland de boeren steunt en BBB virtueel te grootste partij is en de coalitie halveert en hoppa het was toch een foutje.

MargauxGrandCru | 11-07-22 | 11:37 | 1

Het is wel heel toevallig allemaal.

Wattman | 11-07-22 | 14:37

Van een D66 ministerie ga je je toch afvragen of het geen geen geitenpaadje is om de boel weer rustig te krijgen? Voor die klimaatmaatregelen zullen ze toch ook wel aan de bak moeten lijkt me.

SailingDuck | 11-07-22 | 11:33

En dan ook nog zoals een andere reaguurder noteerde. Volgens de minister van de Wal In de Sloot moeten de boerenbedrijven sluiten zodat er gebouwd kan worden. Stikstof beperking van de boer voor de bouw van huizen waarbij stikstof vrij komt. Nul resultaat voor de natuur voor ONZE kinderen.

forecastle | 11-07-22 | 11:32 | 4

Is ook niet voor ONZE kinderen, wel voor die 6 kinderen per zielig bootvluchteling gezin die hier met treinladingen per week binnen komen.

WibionFire | 11-07-22 | 11:54

@lanexx | 11-07-22 | 11:51: Ik vraag mij al enige jaren af waarom ''keurige'' partijen als het CDA en de CU (die ook nog eens veel boeren als stemmers hebben/hadden?) het zo lang volhouden in een coalitie met dat D66.... ik noem het niet voor niks al jaren DE partij voor Drs. en Mr.s en niet voor de gewone man, kan mij ook niet voorstellen dat buschauffeurs of politiemensen op deze partij stemmen.

Keyboardspeler | 11-07-22 | 12:10

@WibionFire | 11-07-22 | 11:54: Dat ONZE kinderen is bij mij altijd cynisch bedoeld omdat de deuggemeente en de deug politici het als het argument zien om wat dan ook door te drukken. Het is een non argument, maar de kleinburgerlijke burger vreet het.

forecastle | 11-07-22 | 12:14
▼ 1 antwoord verborgen

Leestip? Koop de Elsevier van 9 juli en lees de column van chemicus Simon Rozendaal: “Stikstofbeleid is groter probleem dan stikstof zelf.” En “Rutte moet naar Brussel om voor Nederland een uitzondering in Natura 2000 te bedingen.”

Dr. Worstenbroodje | 11-07-22 | 11:27 | 1

Dat de modellen en normering voor stikstof aan alle kanten rammelen was al vanaf het begin een punt van kritiek.
Het verdoezelen van deze zaken laat weer zien dat het hier om een puur politieke beslissing gaat.
Wetenschap is zeker niet de basis van het stikstofbeleid, onderzoek dient alleen om selectief uit te shoppen als het in je politieke verhaal zo uit komt.

Zeurders | 11-07-22 | 11:21

Er is helemaal geen stikstof crisis. Dan hadden ze de echte grote uitstoters wel aangepakt. T gaat ze om de grond! Die grond van Shell Pernis en TATA steel hebben ze niks aan. Dat kost meer aan saneringskosten dan dat het oplevert. Die 1000 zielige sudanezen met iPhone en zonder paspoort moeten toch ergens wonen

WibionFire | 11-07-22 | 11:17

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft juist in haar uitspraak van 29 mei 2019 aangegeven dat de PAS niet als basis mag dienen omdat alvast toestemming wordt gegeven vooruitlopend op toekomstige positieve gevolgen van maatregelen voor beschermde natuurgebieden.
Dan lijkt mij het rekening houden met klimaatmaatregelen zeker niet toegestaan.

Jooperishoop | 11-07-22 | 11:03 | 1

Er is een verschil: het kabinet heeft zich contractueel vastgelegd aan de klimaatdoelen. Je kan er dus vanuit gaan dat die gehaald worden anders volgt een nieuwe rechtszaak die ze zal verliezen. Bij de PAS was dat veel te vrijblijvend.

Sqbar | 11-07-22 | 13:12

Het ene stikstof (oxide) is niet hetzelfde als het andere (amoniak). Dat laatse komt door vee. Dat zal alsnog met 30% moeten krimpen.

blikjegrolsch | 11-07-22 | 11:03 | 5

Maar op hun grond komt wel mooi een wijk met huizen >>450k. Want dat soort “betaalbare” woningen voor de gewone man hebben we nodig. Mijn voorspelling, over 5 jaar zijn we weer terug in 2009! Met 40% van de woningen die onder water staan!

WibionFire | 11-07-22 | 12:38

Het voordeel van de kringloopstikstof, NH3, is dat het weer opgenomen wordt door planten. Daarbij is het nadeel van industriestikstof, NOx, dat het niet meer wordt opgenomen.
Om nu de ammoniak te ruilen voor stikstofoxiden, is een beetje bijzonder. Je onderbreekt de kringloop, dus blijven er meer stikstofverbindingen in de lucht.
Minder landbouw voor meer verkeer, industrie en bouwen heeft dus een averechts effect

Humsico | 11-07-22 | 13:13
▼ 2 antwoorden verborgen

De snoeiharde instelling van velen dat onze export van voedsel en bijvoorbeeld melk en baby-supplementen naar andere landen en derde -wereld gebieden maar moet stoppen is werkelijk verbijsterend. Zo van: ze zoeken het zelf maar uit..

ceesreis | 11-07-22 | 11:03 | 1

Inderdaad. Eerst je eigen zuurstofmasker opzetten. Dan die van je kind.

Happy People | 11-07-22 | 11:17

Betekent niet dat er alsnog niet veel te veel vee in Nederland is. Mag best fors minder, meer akkerbouw met minder uitstoot. Wordt niemand slechter van. Verder wat Maxim zegt.. boer zijn is geen recht.

2Benen | 11-07-22 | 10:56 | 6

Waarom heet het dan eigendomsrecht?

MargauxGrandCru | 11-07-22 | 11:38

Dictator zijn evenmin.

Sierstrip | 11-07-22 | 11:40

Hoe gaan de planten groeien bij de akkerbouw? Met kunstmest?
U vergist zich jammerlijk, met uw minder uitstoot. De vraag naar de producten blijft hetzelfde, of stijgt zelfs iets. Als dit niet meer in NL wordt geproduceerd, dan in het buitenland, met meer uitstoot.
Er is zoiets als eigendomsrecht, misschien kunnen we dat overboord gooien en staatsboerderijen maken?

Humsico | 11-07-22 | 13:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Gisteren bij de Staatsomroep Nieuwsuur Jeroen Wollaars met BBB Lientje:

10x dezelfe vraag:
"Geeft u de boeren geen valse hoop?"
en:
"Alle wetenschappers zijn het er over eens en u ontkent nog steeds het probleem?"

Wat een biased journalistiek wanprodukt, met de kwaadaardige onnozelheid van Jeroen Wollaars.

Bolhoed | 11-07-22 | 10:54 | 12

"alle wetenschappers zijn het er over eens", is in de meeste gevallen waarin het gebruikt wordt een aperte leugen. Dat geldt voor de klimaatdiscussie en voor het stikstofgebeuren, twee zaken waarover 'de' wetenschappers het helemaal niet eens zijn.
Maar voor klimaat- en stikstofadepten is 'de' wetenschap hetzelfde wat vroeger voor katholieken de paus was.

KeesBruin | 11-07-22 | 11:59

@keesbruin, zet 10 wetenschappers met dezelfde achtergrond en specialisme in een zaal en je hebt minimaal 8 verschillende meningen en visies.

WibionFire | 11-07-22 | 12:32
-weggejorist-
Coolcalmcollected | 11-07-22 | 16:43
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik vind het steeds lastiger om nog een genuanceerd beeld te kunnen vormen in deze kwestie. De opponenten zijn vaak zo enorm vijandig, vaak ook wat minder geïnformeerd en vooral ideologisch bezig.
Thuis doen we het al jaren zo verantwoord als wij denken dat mogelijk is. Zoveel mogelijk lokaal kopen bij kleine boerderijwinkels. Alle vlees en zuivel halen we bij bedrijven die in onze ogen verantwoord met hun land en dieren omgaan en derhalve ook minder productie accepteren. We halen ons fruit uit het seizoensaanbod en deels van biologische boeren uit Europa dus korte lijnen.
Maar toch vermoed ik dat onze leefwijze niet mogelijk is in een dichtbevolkt gebied. De idealisten zeggen dat het wel kan en komen met voorbeelden, zoals voedselbossen. Iedereen op de wereld vegetarisch, kan dat eigenlijk wel? Wijzelf werken niet mee aan de grootschalige vleesindustrie, maar ons vrije uitloop bio varken zal toch een keer geslacht moeten worden. Dat wordt wel gedaan bij een kleinschalige onderneming, maar ook daar heb je niet echt zicht op het dierenwelzijn.
Het is een lastige zaak, want ik ben er totaal niet mee bezig om alleen nog maar planten te eten en toch krijg ik een soort schuldcomplex aangepraat. Terwijl wij het in onze ogen al ‘enorm goed’ doen.

Wie het weet mag het zeggen, wel graag met nuance.

Verbandmeester | 11-07-22 | 10:49 | 9

@Boeddha18 | 11-07-22 | 11:24: Ha, die invalshoek had ik nog niet eerder gehoord. Wat ons betreft eten wij ons biologische vlees en zuivel vanwege de smaak. Maar de reden dat we bij de huidige bedrijven uitkwamen had dan wel weer te maken met het ongemakkelijke gevoel dat de Verbandmeesteres en ik kregen bij de grootschalige zuivelindustrie. Met sussen had het weinig van doen.

Verbandmeester | 11-07-22 | 12:35

In den beginne was er de klimaatreligie. Deze keur ik af. Daarmee is voor mij de keus af. Als iemand zijn ego wil strelen begint ie maar een groentetuin, maar ga mij niet vertellen hoe ik mijn HELE leven moet inrichten omdat een een paar corrupte opportunisten veel geld willen verdienen met hulp van een hoop nuttige idioten die allemaal geloven dat de aarde vergaat als we zo doorgaan. Dat is mijn mening. Mag ik die hebben? J.... ehm.... nee, tegenwoordig niet meer. Dan ben je een "complotdenker" en een "racist". De nuance in het hele verhaal is sowieso al zoek. Ik heb het opgegeven om met klimaatfanatici nog in discussie te gaan. Er is maar één doel voor ze en ze rusten niet alvorens het bereikt is: alles moet kapot. En een paar decennia later hebben ze het allemaal nicht gewusst. Maar ze wisten het wél! En ze deden er vrolijk aan mee, omdat het zo lekker deugt.

Gladiator Fap | 11-07-22 | 13:23

@Gladiator Fap | 11-07-22 | 13:23: Dat is wel een goeie ja. “Zeg, wat heb je zelf al aan groente en fruit in je tuin?”

Verbandmeester | 11-07-22 | 14:41
▼ 6 antwoorden verborgen

Even een aanvulling op de algemene discussie. Er wordt veel gesproken over lokale, onafhankelijke, voedselproductie waarop dan weer de tegenwerping komt van “meer dan we nodig hebben” en zo. Dat is op zich allemaal waar. Maar even een reken puntje. We geven miljarden uit aan de stikstofdoelstelling. Maar gooien ook miljarden weg aan export waarde en dus staatskas inkomsten. Ik kan nergens een overzicht vinden hoe dit verlies gecomponeerd wordt, is dit er. Want los van de discussie over lokale onafhankelijkheid etc. maak ik me zorgen over de economische kant van de discussie. Hier gaat Nederland financieel aan onderdoor.

Ericpo | 11-07-22 | 10:43 | 6

Wat maakt het uit, we staan aan de de vooravond van een recessie, ieder kind kan toch bedenken dat dat het moment is om 30 miljard uit te geven om je economie voor pakweg 15% te slopen. Ben je soms rechtextremist dat je dat niet snapt?

Zorc | 11-07-22 | 11:16

Denk dat dat rapport ook nog ergens op financiën ligt

Humsico | 11-07-22 | 13:22

Irrelevant want het moet van de rechter.

Maar serieus. Het tegenargument is dat het milieu belangrijker is dan centjes. Dat ‘milieu’ een heideplantje is, en ‘centjes’ hier miljarden euros zijn, tja, dat wil men liever niet zien, want men is zooo blij dat eindelijk eens het milieu het wint van de centjes.

nieuwe_Deen | 11-07-22 | 18:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Gisterenavond Caroline gezien tegenover een besmuikte Wollaers?

lanexx | 11-07-22 | 10:41 | 2

Nieuwsuur stelt altijd kritische vragen, is toch prima?

Graaisnaaiert | 11-07-22 | 10:46

Ik vond het een goed interview van beide kanten.

thanseeuwen | 11-07-22 | 11:00

Goh, die "wat dan?" vraag. Leuk dat Lientje ook wakker is geworden maar dat roep ik hier nu al jaren. Dat je als coalitie de kluit belazert, pardon, niet het hele verhaal vertelt is even bekend als logisch maar je zou van de oppositie ( of liever gezegd, de externe handopstekers ) toch mogen verwachten dat die die vragen allang hadden neergelegd.
Sja...

Graaisnaaiert | 11-07-22 | 10:41 | 1

De oppositie is te druk met zichzelf en elkaar om fatsoenlijk hun werk te doen.

JJMS | 11-07-22 | 11:05

Vier handige schandelijkheden:
1. De coalitiepartijen waren wél van deze uitkomsten op de hoogte;
2. Het publiceren van deze uitkomsten bij begin van het reces;
3. Met deze uitkomsten maken we mooi álle burgers van Nederland verantwoordelijk voor het teveel aan stikstof;
4. De vraag blijft open of onder de berekeningen van het Ministerie van Financiën ook stikstofoxide en ammoniak vallen.

DumboJet | 11-07-22 | 10:39 | 1

1 en 2 zijn inmiddels wel kenmerkend voor de handelswijze van de coalitie.

naglfar | 11-07-22 | 10:41

Dit krijg je dus wanneer de helft van de tweede Kamerleden geen relevante/amper werkervaring heeft en het Kamerlidmaatschap ziet als een opstap naar een bestuurlijke functie, de tweede kamer als snuffelstage.. Ik zeg niet dat de tweede kamer net zoals vroeger vol moet zitten met leden die na een lange carrière elders toe zijn aan hun laatste functie maar zoals de tweede kamer nu is samengesteld is eenvoudigweg problematisch. De onnozelheid regeert. Zowel kabinet als de partijen verdienen sterke onafhankelijke Kamerleden.

therealbraindump | 11-07-22 | 10:33 | 2

klopt. Het is geen volksvertegenwoordiging. Anders zouden ze ons wel vertegenwoordigen namelijk.

Boeddha18 | 11-07-22 | 11:17

Helaas waar. Het niveau is zo ontzettend bedroevend.

ChalinaRosa | 11-07-22 | 13:53
-weggejorist-
Arendsoogje | 11-07-22 | 10:29 | 1

Grappig hoe wappies beweren dat er geen stikstofprobleem is en dan vervolgens bij Schiphol en Tata gaan protesteren omdat die veel grotere uitstoters van stikstof zijn. Eh….. er was toch geen stikstofprobleem? De boeren zelf weten wel beter maar verzwijgen hun kennis. Dat begrijp ik heel goed, maar boeren zijn experts in hun vakgebied en weten donders goed hoe de zaak in elkaar zit.

Bigi Bana Boy | 11-07-22 | 10:27 | 7

Stel jezelf een pooletafel voor.
De ballen representeren de maatschappelijke onderwerpen. De speelbal is de wappie.

Bigi Bana Boy en de zijnen spelen als een houthakker de bal ongericht de tafel in, veel vaart, in de gedachte dat er dan altijd wel ballen geraakt worden. Tevreden wordt vervolgens vastgesteld dat de wappie er schuld aan heeft dat het spel eruitziet als een ballenbak van McDonald's, gevuld met een kleuterklas.

Zie hier de gedachtenprocessen onder de schedel van de wokebrigade.

Milton_Styx | 11-07-22 | 10:48

@Bigi Bana Boy | 11-07-22 | 10:37: Zoals het KNMI vandaag zegt. Tweede hittegolf in Spane. We hebben de eerste nog niet eens gehad

gato | 11-07-22 | 11:15

@Asteroid-B612 | 11-07-22 | 10:48: Dat is ook totale onrecht natuurlijk. Maar vertel mij niet dat boeren niet heel goed begrijpen wat hun activiteiten veroorzaken. Nederland staat in de absolute top waar het de agrarische sector betreft en onze boeren zijn stuk voor stuk vaklui die precies weten wat ze doen. Ze beseffen heus wel dat hun sector een behoorlijk probleem veroorzaakt.

Bigi Bana Boy | 11-07-22 | 11:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Is er ook al gemeten hoeveel het recreatief gebruik van lachgas van invloed is op de Natura2000 gebieden?

Rest In Privacy | 11-07-22 | 10:26

Tellen ze dan ook weer mee dat Rob Jetten de kolencentrales weer open heeft gezet vanwege het gastekort door de oorlog met Oekraïne?

Twee Jeetjes | 11-07-22 | 10:23 | 2

Jetten zijn bruinkool centrale is nog nooit gesloten geweest.

d e r e a l i s t | 11-07-22 | 10:45

@d e r e a l i s t | 11-07-22 | 10:45: Haaaaa...... Haaaaa....

Jee-Dee | 11-07-22 | 11:17
-weggejorist-
Der Schnitzeljäger | 11-07-22 | 10:21

Als je niet kunt rekenen ben je af. Deze overheid moet zich schamen. Wat een klucht.

Schilder58 | 11-07-22 | 10:18 | 6

@Bigi Bana Boy | 11-07-22 | 10:30: Er bestaat ook zoiets als gezond verstand gebruiken. Bij politici helaas bewust of onbewust afwezig.

dijkbewaker | 11-07-22 | 11:02

@Bigi Bana Boy | 11-07-22 | 10:30: je zou wat basiskennis moeten hebben, altijd handig als je bestuurt.
We hebben een minister Jetten die al blijkt geeft het probleem niet te snappen.

Zorc | 11-07-22 | 11:19

@Zorc | 11-07-22 | 11:19: Dat hebben ze waarschijnlijk ook wel, maar dit soort problematiek gaat basiskennis te boven.

Bigi Bana Boy | 11-07-22 | 11:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Goed zo, die €25.000.000.000 kunnen nu dus aan lasten verlichting gespendeerd worden. Toch?

NLgaatnaardeklote | 11-07-22 | 10:13 | 3

Belastinggeld stroomt maar 1 kant op. Heb me ook nogal geërgerd als zon' politicus met een grote glimlach zat te vertellen over het 'begrotingsoverschot'. Klinkt leuk maar is natuurlijk gewoon 'teveel geïnde belasting'. Er is in Den Haag nog nooit iemand op het idee gekomen om dat geld terug gegeven aan de mensen die het hebben opgebracht.

MarkiesDeBalzaque | 11-07-22 | 10:19

Ik spreek geregeld met Serviërs uit de Jadar vallei en indianen uit Peru waar ze lithium willen winnen voor de energietransitie. De radicalisering gaat daar heel snel en geweldloos verzet daar doen ze niet aan. Wijze lessen voor ons?

Zemko | 11-07-22 | 10:11 | 2

Ja joh, laten we naar die aardige en verstandige Serviërs luisteren.

Bigi Bana Boy | 11-07-22 | 10:34

@Bigi Bana Boy | 11-07-22 | 10:34: Want je moet gewillig je geboortegrond om laten ploegen door anderen die iets nodig hebben uit dat gebied? De documentaire Territory laat zien dat inheemse mensen in Brazilië ook agressief reageren als men hun gebied ongevraagd platwalst. De film Avatar zien we nota bene als een heldenepos waar we het volstrekt logisch vinden dat men terugvecht met geweld.

Verbandmeester | 11-07-22 | 10:56

Is dit goed of slecht nieuws, je suis gelost.

P. Breidel | 11-07-22 | 10:06 | 1

Het is beide.

Is dit nog nieuws? | 11-07-22 | 10:18

Ik probeer me een voorstelling te maken van Tristate City dat voor 80% bestaat uit inwoners met – eufemistisch gezegd – afwijkende waarden. Hoe ziet de samenleving er dan uit, hoe wordt dat succesvol, welvarend en prettig om in te leven?

Zuurteregelaar | 11-07-22 | 10:04 | 6

Ik ging daar over nadenken nadat ik het filmpje "See how the kids in a refugee camp react to a woman who isn't wearing a hijab" op Twitter zag. Zoek maar eens op.

Zuurteregelaar | 11-07-22 | 10:09
▼ 3 antwoorden verborgen

https://nos.nl/artikel/2436212-vn-dit-jaar-8-miljard-mensen-op-aarde-maar-groei-vlakt-af

De wereldbevolking bestaat aan het eind van dit jaar uit ruim 8 miljard mensen, blijkt uit nieuwe berekeningen van de Verenigde Naties. Volgens een rapport dat vandaag is verschenen wordt dat getal rond 15 november bereikt, ruim elf jaar na de geboorte van de zevenmiljardste wereldbewoner.

11 Jaar geleden 7 miljard mensen......

Stikstof is een probleem? Hahahaha.....

Is dit nog nieuws? | 11-07-22 | 10:03 | 12

@Realisties | 11-07-22 | 10:37:
Dream on… Overbevolking is hét probleem van de komende decennia en als er niets tegen gedaan wordt gaan we er met z’n allen héél veel last van krijgen.

Lefty-Messup | 11-07-22 | 11:19

In het VN rapport over de wereldbevolking 2015 staat dat de 8 miljard in 2025 wordt bereikt. Wordt dus ietsje eerder, maar, zegt de VN, het vlakt af. Nou nee dus, in 2045 zitten we op 10 miljard maar dan wel met een gered klimaat.

Eugen Sandow | 11-07-22 | 11:39

@Lefty-Messup | 11-07-22 | 11:19: Danku, gelukkig hoef ik niet te dromen, u kunt eea nalezen in dit artikel scientias.nl/wereldbevolking-groeit-t.... Sinds de Club van Rome laten we ons met zn allen bang maken met dit soort doemdenken, misschien beter om er wat nuchterder naar te kijken. Alle doemscenario's komende uit de milieu- en overbevolkingshoek zijn niet uitgekomen, omdat ze de oplossing (betere landbouwopbrengst en toenemende welvaart, gecombineerd met afnemende geboortecijfers) niet meenemen in de modellen. De vader van de gevaren van overbevoking, Paul Erlich, voorspelde in 1968 dat er rond 1980 wereldwijde hongersnoden met honderden miljoenen doden zouden zijn. Niets is minder waar gebleken. Zoals het er nu naar uitziet, volgens de wetenschap, gaat de wereldbevolking in 40 jaar tijd nog met 20% stijgen, en daarna afnemen. Niet echt iets om je druk over te maken.

Realisties | 11-07-22 | 11:46
▼ 9 antwoorden verborgen

En nu nog even uitrekenen wat de invloed van immigratie is op de Nx uitstoot en hoe we het aantal aanwezige immigranten kunnen verminderen met 55% voor 2030 en het gaat de goede kant op.

discriminazie | 11-07-22 | 10:01 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Uit onverwachte hoek wordt een joker ingezet..!

Roos | 11-07-22 | 09:57

CO2 en N2, twee dossiers die van overlevingsbelang zijn volgens de regering, waardoor het prima is er tientallen miljarden aan uit te geven en samenlevings-ontwrichtende maatregelen te nemen. En dan zoiets. Volgens mij heb ik in de jaren 80 ooit veel te veel gezopen en ben ik in een Monty Python clip blijven hangen of zo.

Blauwpetje | 11-07-22 | 09:52 | 1

Die lui zitten allemaal aan het lachgas... Scheikunde hebben ze allemaal over geslagen op de middelbare school.

4HoogAantWater | 11-07-22 | 10:04

Wat klopt er eigenlijk nog wel?

Den-Pol | 11-07-22 | 09:51 | 6

aanvulling: een zwerende vinger.

nobodiesunmighty | 11-07-22 | 09:58

Mijn knuppel.

knutsel_ | 11-07-22 | 10:03

Het klopt als een zwerende vinger en het sluit als een bus. That is.

Buurman | 11-07-22 | 12:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Dacht ik eindelijk voir weken verlost te zijn van dat eindeloze ge-oh, komen ze weer terug.

swassannuf | 11-07-22 | 09:49 | 3

Nog een paar weekjes en dan gaat het weer over blaadjes op het spoor, vuurwerkdiscussie, houtkachels en zwarte piet.

Is dit nog nieuws? | 11-07-22 | 09:51

@Is dit nog nieuws? | 11-07-22 | 09:51: corona... niet te vergeten.

horsteknots | 11-07-22 | 09:58

Wat is eigenlijk de veestapelpopulatie van Vlieland?

Jos Tiebent | 11-07-22 | 09:46 | 6

Er zijn een aantal van die schotse hooglanders ofzo. Verder zijn er redelijk wat pony's en iedereen heeft een kat of een hond. Oh, vergeet niet al die schijtmeeuwen.

kleybeuker | 11-07-22 | 10:04

Wisselend. Afhankelijk van het aantal “toeristen” uit de Randstad.

Zemko | 11-07-22 | 10:06

Ik denk dat dat een mooi voorbeeld is. De kaart is gebaseerd op landoppervlak, en niet op stikstofuitstoot. Ze zoeken een x% besparingsgebied met een y% mogelijk te besparen NOx uitstoot, en presenteren dat als een plan van aanpak. Onder de streep zal het perfect kloppen, alleen is het middel er niet: er is geen manier om de veestapel met 95% in te krimpen, omdat die er niet is.

Beetje hetzelfde idee als Rutte per direct toezegt dat hij 95% van de criminele allochtonen in Bezijdenhout het land uit zet.

En dan zijn grijns op zet.

Jos Tiebent | 11-07-22 | 10:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Ooit heb ik meegewerkt aan een theater productie van René de Obaldia's stikstof. Maar dat terzijde.

Het is een duidelijk patroon van Rutte. Hij wil iets (b.v. landbouwgrond verkopen aan z'n maatjes, dan het bestemmingsplan wijzigen en daarna als bouwgrond voor huizen weer verkopen), en dan trekt hij regelgeving ergens uit een kast en roept "Ja, maar we moeten". Als de regelgeving niet matcht, dan komen er reken modellen. Die hebben geen relatie met de werkelijkheid, maar leveren wel precies het resultaat wat Rutte c.s. nodig hebben. Vergelijk Schiphol's geluids"""metingen""", Corona-cijfers etc.

ParadiseLost | 11-07-22 | 09:44 | 2

Of van die meldingen van overlast van Schiphol, 20.000 klachten van 1 persoon....

Laten we alles aanpassen, want klachten.
Of die aquarium met zijn discriminatie geroep....
Of oh jee zwarte piet.....
Of de onrust over de wolf. 99.99999% van de Nederlanders heeft niks te maken met wolven in het wild....

Is dit nog nieuws? | 11-07-22 | 09:51

@Is dit nog nieuws? | 11-07-22 | 09:51: genderneutrale toiletten want 0,02% trans

small_town_dude | 11-07-22 | 09:58
-weggejorist-
Nedita | 11-07-22 | 09:43 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Nu CETA ondertekend is dankzij de PvdA moeten we landbouwproducten uit Canada gaan kopen. Anders wordt de NL staat aangeklaagd. Dit houdt in dat je geen boeren meer in NL nodig hebt. Dan kunnen ze al die velden volbouwen met AZC's.

bimbam | 11-07-22 | 09:39 | 13
▼ 10 antwoorden verborgen

Ze zijn nu net zo star als met de Corona aanpak. Dwang en macht zijn kennelijk heel lekker. Je hoeft bijvoorbeeld maar naar dikke harde pappa Bruls of die glamourboy de Jonge te kijken om te zien hoe lekker ze het vinden. De burgeropstand had al meteen moeten beginnen toen de avondklok inging, een normaal land laat dat niet gebeuren. Ze gaan er niet mee stoppen. Onteigenen, je huis zonder je toestemming binnentreden, je van het gas afsluiten, je heel veel geld laten betalen straks zodat je in je eigen afbetaalde huis kunt wonen, drup, drup, drup, drup. En straks zegt het boem.

osolemio | 11-07-22 | 09:38 | 5

de mensen in NL blijven zelf keer op keer op de kartelpartijen stemmen. Dan zal er ook nooit iets veranderen. We worden al decennia geregeerd door dezelfde partijen en instituties. Alleen zo nu en dan in andere samenstellingen. We krijgen de regering die we verdienen.

Boeddha18 | 11-07-22 | 10:56
▼ 2 antwoorden verborgen

De bonus zit er vooral in dat we die 32 miljard nu dus aan klimaatdoelen kunnen uitgeven en daarmee twee vliegen in één klap slaan.

Sqbar | 11-07-22 | 09:36

Oh wacht ff, nu is iedereen opeens voor de klimaat doelen? *Kuch kuch*

Beste_Landgenoten | 11-07-22 | 09:36 | 7

@Beste_Landgenoten | 11-07-22 | 10:03: Stikstof is een papieren probleem. Die kan ook op papier opgelost worden.
Aantal koeien is niet gestegen de laatste 70 jaar, het aantal mensen wel.
Het aandeel stikstofuitstoot door de veehouderij met tweederde verminderd de laatste dertig jaar. De natuur staat er beter voor dan kan in de jaren 90. Het enige wat nog aangepakt moet worden is de bevolkingsgroei. Omdat deze geheel en al te wijten is aan binnenwandelaars moeten we daar mee bezig.
Dan komen we aardig dicht bij jou wegkijk onderwerp, is het niet mn beste?

Humsico | 11-07-22 | 10:29

Ja, opeens en voor het eerst wel :-)

Boeddha18 | 11-07-22 | 10:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Dan heeft de hele 2e Kamer wel liggen slapen met z'n allen (ja allemaal dus ook BBB etc). Ze hebben dat kaartje als zoete koek aangenomen, met z'n allen hier hele discussies over gevoerd, maar niemand die dacht: "he wacht eens even.. zijn de berekeningen met het behalen van de klimaatafspraken meegenomen, zodat de uitstoot over een aantal jaren fors minder is ?

johnyl | 11-07-22 | 09:35 | 4

@Glasgow Argus | 11-07-22 | 09:43:
"The science is settled" . Karl Popper draait zich om in zijn graf.

ChatBot | 11-07-22 | 09:50

Ze hebben gezegd dat er gekort moest worden op basis van de kaarten. Er is door BBB aangegeven dat er gegevens van 2018 gebruikt werden, dat er op plaatsen gerekend werd met 600 koeien bij een boer die inmiddels gestopt is.
BBB heeft vragen gesteld over de in vitro bepaalde kdw’n etc
De discussie kwam dus uit het feit dat de kaarten ingediend zijn als zijnde de toekomstige wet

Humsico | 11-07-22 | 09:55

Had ze maar een mailtje gestuurd, maar hoe komt het dat ze schijnbaar niet op de hoogte waren van dit onderzoek.

NLgaatnaardeklote | 11-07-22 | 10:23
▼ 1 antwoord verborgen

Rutte kennende is het helemaal niet de bedoeling dat NL zich aan klimaatafspraken houdt. En de boeren moeten sowieso weg, want dan kan er gebouwd worden = stikstof tegen de klimaatafspraken in. Het zal Rutte een rotzorg zijn dat de voedselvoorziening in NL in gevaar komt. Die zit tegen die tijd allang in 1 of ander luxe compound de wereldvreemde psychopaat uit te hangen. En anders verzin je toch een inlegvelletje, die werken fantastisch om het domme publiek dom te houden.

ffnietnu | 11-07-22 | 09:33 | 5

@willem1953 | 11-07-22 | 09:54: ja laten we zorgen dat het buitenland honger krijgt, dan kunnen we nog meer asielcentra openen op de pas aangekochte akkers.

Hans Kwalzan | 11-07-22 | 09:58

In Rusland is ook voldoende ruimte. Wat ern kul redenering.

Briver | 11-07-22 | 09:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Mijn moeder maakt nog zelf kleding, de naaimachinetafel ligt ook vol met stikstof.

small_town_dude | 11-07-22 | 09:33 | 2

Ik zeg, uitkopen!

Boterhoofd | 11-07-22 | 09:56

Kijk, dat is nog eens een humorvolle start van de dag.

Verbandmeester | 11-07-22 | 11:05

Ik snap wel waar al die ammoniak vandaan komt.
Van alle bullshit die de overheid als een verstikkende deken over Nederland uitstort.

Nuchternederland | 11-07-22 | 09:30

Misschien kan het nrc of het ministerie van justitie ook alvast zelf onderzoek gaan doen naar de mogelijkheid van een asielstop. Op 30 juni heeft v/d Burg gezegd dat hij dat zou gaan onderzoeken, maar hij lijkt het drukker te hebben met het 'werken aan wetgeving om gemeenten te kunnen dwingen asielzoekers op te vangen'.
Oproep aan alle liefhebbers!
www.telegraaf.nl/nieuws/1745364184/st...

grietmetgroenefiets | 11-07-22 | 09:27

Goed nieuws. Maak mij wel wat zorgen om de starre houding van de regering. Die gaat niet zomaar van mening veranderen. Er zijn nog een boel redenen om dit gewoon lekker te negeren.

Leptob | 11-07-22 | 09:25 | 3

Ja, precies dit.

osolemio | 11-07-22 | 09:40

Geen enkele jaknikker zal zijn stem veranderen. Kadaverdicipline.

horsteknots | 11-07-22 | 09:44

Mogelijk heb je gelijk, maar dan is het wel duidelijk dat ze het om andere redenen doen.

Blauwpetje | 11-07-22 | 09:59

Kwaliteit van ons bestuur is echt bedroevend.

Kaas de Vies | 11-07-22 | 09:25 | 1

Kunnen er niet nog een aantal beroepsgroepen aan de haren bijgetrokken worden? Dan gaan de boeren meer naar die andere groepen wijzen en zullen ze minder naar de politiek wijzen. Dan kunnen die harde werkers ook eens van hun rust genieten tijdens het reces.
Oh ja De luchtvaart zat er al bij, ja transport kan er ook wel bij. Wat kan er nog meer stuk gemaakt worden?

dasechtgeenstijl | 11-07-22 | 09:24 | 5

Tata Steel.

grietmetgroenefiets | 11-07-22 | 09:29

De middenstand.

Mr_Pikibelly | 11-07-22 | 09:30

Kunstmestfabriek Yara Sluiskil. Waar ze aardgas verbruiken om kunstmest te maken, terwijl we meer dan genoeg échte mest hebben. Ga weer terug naar droge mest en verkoop dit aan landen met tekorten.

Timide_Aso | 11-07-22 | 09:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Je moet toch niet denken, dat deze omhoog gevallen lamzakken zich daar iets van aantrekken. Geloof maar niet dat die terugkomen van reces. Die blijven gewoon lekker in de zon liggen en van onze zuurverdiende centen zitten te vreten en te zuipen. Over een paar weken kijken ze wel weer eens verder. Maar bij terugkomst met het vliegtuig, wel eerst de geweldige vakantie verhalen, foto's en filmpjes met elkaar delen, want da's natuurlijk veel belangrijker. Die burger is maar een lastig iets.

Paaldanseres | 11-07-22 | 09:23 | 1

Ik vrees dat u gelijk heeft. Dit bericht komt niet voor niets op dit moment en de coalitie heeft al lang afgesproken hiervoor niet terug te komen van vakantie. De informatie is gedeeld en verder tillen ze het lekker over hun vakantie heen in de hoop dat het stof wat is gaan liggen. In Nederland geldt tenslotte regeren is vooruitschuiven.

Ruikbaard | 11-07-22 | 09:33

Oh nee, wetenschapontkenning! De modellen mogen nooit ter discussie staan of ben je tegen de wetenschap?

Hans Kwalzan | 11-07-22 | 09:23

“Als kolencentrales gesloten worden” daar ga je al nat met Jetten als klimaatminister.

Thuinman | 11-07-22 | 09:21

Vraagje: ze gooien “stikstof” steeds op één grote hoop en bedoelen daarmee ammoniak en stikstofoxiden. Voor zover ik weet komen stikstofoxiden vooral door verbranding en ammoniak vanuit dierlijke uitwerpselen en urine in de lucht.

De klimaatplannen zouden dan vooral stikstofoxiden besparen, maar nauwelijks invloed hebben op ammoniak. Stikstofoxiden zorgen voor het vruchtbaarder worden van de bodem. Ammoniak verzuurt de bodem. Dat eerste leidt tot veranderende flora en zal me eigenlijk worst zijn. De verzuring vind ik wel een serieus probleem. Vogels met broze botten en eierschalen en nauwelijks nog huisjesslakken op de Veluwe. Het beetje natuur dat we nog hebben gaat kapot.

De klimaatplannen zouden dus wel “stikstof” reduceren, maar niet het grootste probleem verminderen. Of zit ik fout?

Trekhaas | 11-07-22 | 09:20 | 5

@Stoomlocomotief | 11-07-22 | 09:28: Pure ammoniak is inderdaad basisch, het probleem zit erin dat ammoniak door oxidatie wordt omgezet in stikstofmonoxide dat op zijn beurt weer uiteindelijk wordt omgezet in salpeterzuur en dat zorgt voor de verzuring. Het afvangen van de zuivere ammoniak zou wel een werkbare oplossing zijn maar dat past niet in de plannen voor de halvering van de veestapel....

Jafco | 11-07-22 | 09:37

Veranderende flora zal leiden tot een achteruitgang bij de fauna, het zou je dus wel een worst moeten kunnen schelen.

SterF... | 11-07-22 | 09:59

Autofabrikanten worden momenteel alleen gecontroleerd op NOx uitstoot, terwijl er bij het gebruik van katalysators ook ammoniak schijnt vrij te komen.

Timide_Aso | 11-07-22 | 10:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Tjeerdmans had gevraagd om het niet te delen. Het zou de boeren in de kaart kunnen spelen.

Harry.Langezwaal | 11-07-22 | 09:20 | 1

die man is nog fouter dan Sjoerdsma en dat wil wat zeggen....

Jafco | 11-07-22 | 09:38

Terug naar de spreadsheets, rekenmodellen en kleurkaartjes, stelletje technocraten.
Een aantal punten en komma’s anders zetten om een ‘crisis’ op te lossen.
Veel plezier dit reces onder tl-licht en systeemplafonds.

ratelaar | 11-07-22 | 09:19

Liegen, bedriegen, zakken vullen, halve waarheden vertellen en onderzoeken achterhouden. Wie zijn toch die mensen???

4HoogAantWater | 11-07-22 | 09:18 | 3

Opportunisten?

Adriel | 11-07-22 | 09:18

U heeft zojuist de functiebeschrijving van de gemiddelde politicus omschreven.

Noobster | 11-07-22 | 09:22

D66

swapper | 11-07-22 | 09:56

Toch nog even de website van de Algemene Rekenkamer er op nageslagen: geen woord de afgelopen 3 jaar over Klimaat in het algemeen en Stikstof in het bijzonder. Ook de Tweede Kamer heeft bij mijn weten geen (in)directe zeggenschap over de aanwending van de betreffende fondsen a tientallen miljarden euro's per stuk.

Ondertussen gaat de zorgvuldig geregisseerde propagandacampagne in onze onafhankelijke prachtmedia gewoon door: met de meest recente column van Sander Schimmelpennink in de Volkskrant is vooralsnog een wel heel erg ondermaats dieptepunt bereikt.

Hetkanverkeren | 11-07-22 | 09:17 | 2

quote: "het pro-boeren sentiment is een door sociale media aangejaagde uiting van het internationale facisme". Wat denkt die gast wel niet door zoiets te durven opschrijven?!

Boeddha18 | 11-07-22 | 10:04

@Boeddha18 | 11-07-22 | 10:04: Stunning and brave. Moet je je voor de grap eens kijken van wie hij regelmatig bijval krijgt op twitter. Ik geloof niet dat die mensen veel tijd kwijt zijn aan zelfreflectie.

nikolaos | 11-07-22 | 12:00

We zijn overgeleverd aan een handjevol mensen dat nog wel oplet, in de Kamer. Beetje griezelig momenteel, maar ze geven hoop. Dan denk ik aan Omtzigt natuurlijk, Van der Plas, Bosma... nog meer?

John McClane | 11-07-22 | 09:17

Wie is die minister van Financiën die de uitslag niet heeft gedeeld met de 2de kamer?

dedwarsligger | 11-07-22 | 09:15 | 1

wie zijn toch die mensen

Boeddha18 | 11-07-22 | 10:01
-weggejorist-
Osewoudt | 11-07-22 | 09:15 | 1

Dit is slechts een trucje van Kaag & Co om meer draagvlak te creëren voor het halen van de klimaatdoelen. De boeren zullen linksom of rechtsom toch moeten plaatsmaken voor nieuwe aanmeldcentra en dergelijke.

Bonooman70 | 11-07-22 | 09:15 | 4

Van de Burg moet van de kamer gaan onderzoeken of het instellen van een tijdelijke asielstop juridisch mogelijk is. Ik hoop dat ze in de Noordoostpolder hun poot net zo stijf houden als de boeren of er zelfs hulp van krijgen, dan komt er misschien wat beweging.

grietmetgroenefiets | 11-07-22 | 09:38

@Stoomlocomotief | 11-07-22 | 09:31: ik was al weggeweest. Ook zonder oprotpremie. Echter ik heb puber kinderen die mij hier nog nodig hebben en de toekomst hier nog vol vertrouwen tegemoet zien.

Boeddha18 | 11-07-22 | 10:00
▼ 1 antwoord verborgen

Als, ja als. Maar iedereen weet dat die afspraken nooit nagekomen zullen worden. Want er is altijd wel weer een andere reden waarom dat niet lukt. En zeker het kabinet weet dat. Dus is het veel makkelijker de boeren te pakken. Die kan je nog van hun trekker schieten met zwaar kaliber.

Colin.Fart | 11-07-22 | 09:13 | 3

"Maar iedereen weet dat die afspraken nooit nagekomen zullen worden."
Dus het verhaal naar de boeren is: "die klimaatdoelen zijn wel afgesproken, maar die worden toch niet gehaald. Dus moeten jullie nu alvast weg!"?

Schoorsteenveger | 11-07-22 | 09:17

@Schoorsteenveger | 11-07-22 | 09:17: Die conclusie valt inderdaad te trekken. Waarom ruzie maken met de hele bevolking als je ook één beroepsgroep kunt pakken. Als ze de boeren echter goed in hadden geschat hadden ze kunnen weten in Den Haag dat die zich niet zonder verzet naar de slachtbank laten leiden op basis van gebakken lucht.

Ruikbaard | 11-07-22 | 09:24

@Ruikbaard | 11-07-22 | 09:24: Tactiek van Rutte, bevolkingsgroepen 1 voor 1 kaltstellen. Gasslachtoffers, zorgtoeslagouders, wappies (iedereen met een andere mening), boeren maar wie zijn de volgende slachtoffers van deze gevaarlijke man?

ffnietnu | 11-07-22 | 09:40

Daarom zou het bij de eerste rechtzaak al lastig worden om een boer te onteigenen. Op basis van een model kan je misschien de maximale uitstoot bepalen maar niet wat de daadwerkelijke uitstoot is. Misschien is het vooral de bedoeling de oude boeren bang te maken zodat ze verkopen. Dat scheelt op papier ook al flink.

tiku99 | 11-07-22 | 09:12
-weggejorist-
hoochee | 11-07-22 | 09:12

Iedereen weet toch dat de pseudo wetenschappers van het RIVM wenselijke wetenschap leveren, geen echte wetenschap.

Zoelense Hobbyboer | 11-07-22 | 09:12 | 1

RIVM rapporten worden bezorgd via thuisbezorgd.nl. U geeft de bestelling door en er wordt geleverd.

Ruikbaard | 11-07-22 | 09:20

En indertussen brandt een picnic-distributiecentrum af. Hopelijk geen opzet in het spel

bamitoren | 11-07-22 | 09:09 | 4

Is al het tweede distributiecentrum van Picnic binnen een jaar. Ik hoop dat ze een goede verzekering hebben.

je suis bier | 11-07-22 | 09:12

Dat zou heel vervelend zijn voor Bill en Melinda. En voor de familie Van der Wal.

Glasgow Argus | 11-07-22 | 09:14

RaRa all over? Is een tak van ER radicaal terroristisch gegaan?

horsteknots | 11-07-22 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen

Hiermee wordt de burger tegen de boer opgezet. Of versneld allerlei klimaatmaatregelen door de strot gedouwd krijgen, of de boeren onteigend.

lekgoot | 11-07-22 | 09:09

"Als Nederland zich aan alle klimaatafspraken houdt, levert dat een enorme bonus aan stikstofwinst op." Aldus de NRC.
Het leest alsof we leuk binnen kunnen lopen, door ons aan de klimaatafspraken houden, maar in werkelijkheid kost het Nederland bakken met geld.
Kwestie van framen, nietwaar?

KeesBruin | 11-07-22 | 09:07 | 1

Correctie: te vlug gesproken, had alleen die kop in de NRC gezien. Zie nu waar de 'winst' zit......

KeesBruin | 11-07-22 | 09:20

Maar de kolencentrales gaan toch weer open?

Mahatma | 11-07-22 | 09:06 | 4

Kolencentrales dicht, gascentrales langer open en ook boren naar gas in de Noord- en Waddenzee. Nu beginnen met het bouwen met nieuwe kerncentrales die over 10 jaar open kunnen gaan. Verder doorgaan met besparen van energie, altijd goed. Kort samengevat hoe wij onze energie voorziening op peil houden en zo snel mogelijk van het Russische gas af moeten komen.

Xbitt | 11-07-22 | 09:13

Wereldbevolking explodeert, en juist in landen waar niets werkt en alles vervuilt.

Ray Skak | 11-07-22 | 09:22
▼ 1 antwoord verborgen

Rob Jetten vliegt met de Regerings 737 terug.

homieguerneville | 11-07-22 | 09:06 | 3

Is het alweer tijd voor de flikkerparade in Amsterdam? Hij mag wel uitkijken want het apenpokkenvirus heerst onder kringspiermusketiers…

eerstneukendanpraten | 11-07-22 | 09:26

Terug naar de oorsprong. Hoe het hoort,

De oude boomgaard in de Beemster is sinds een half jaar omgetoverd tot een heel diverse tuinderij met zo'n 50 verschillende groenten, veel fruit en bloemen. Patrick de Haan teelt en zijn klanten mogen zelf oogsten. "Eigenlijk een grote moestuin, maar zonder dat je al het werk hoeft te doen." Een stikstofprobleem is er nauwelijks want zware machines worden niet gebruikt.

De landbouw van Patrick is duurzaam. "Ik gebruik geen pesticiden, ik gebruik alleen rassen die zichzelf voortplanten en ik doe niet aan grondbewerking", vertelt hij midden in zijn Beemstergaard. Hij verkoopt zijn waar pas sinds begin dit jaar en de zaken lopen al prima. Op een groot bord bij de ingang staat wat er allemaal te oogsten valt. "Ik hoop dat jullie de tuinbonen plukken", zegt hij tegen zijn klanten José en Margreet, "want daar zijn er heel veel van".
bron; NH nieuws

Cornelis12 | 11-07-22 | 09:05 | 17

Al dat fruit, na een half jaar.
Appels, Peren, Avocado 's.
Of is dat geen fruit wat je na een half jaar hebt?

Nuchternederland | 11-07-22 | 09:27
-weggejorist-
Stoomlocomotief | 11-07-22 | 09:33

@C1O2 | 11-07-22 | 09:23: het is inderdaad een beetje in de marge rommelen voor het goede gevoel. Dit in tegenstelling tot de boerderij hier om de hoek die moet verdwijnen omdat onder meer Natuurmonumenten het land wil hebben. De boerderij behoort tot het cultuur erfgoed en staat er al eeuwen. Redelijk kleinschalig met een winkel waar ik elke week mijn melk, kaas, yoghurt, eieren en vlees en wat die meer zijn haal. Ze hebben zelfs bier van een ook lokale brouwerij. Maar goed, in de duinen waar de boerderij aan de rand staat heeft NM grote stukken kaalslag gecreëerd, zand verstuivingen noemen ze dat en dus gevoelig voor stikstof blijkbaar. En daar is nu de boer het slachtoffer van. In de duinen lopen trouwens meer "wilde" koeien en paarden dan hij op zijn boerderij heeft. Of te wel de gekte is compleet.

forecastle | 11-07-22 | 11:48
▼ 14 antwoorden verborgen

Tralala tralala…wij kunnen niets…wij kunnen niets tralala tralala.

Wat een land….maar de hamvraag is??? Wisten zij dit stiekem niet al?

thekolere | 11-07-22 | 09:05 | 1

al jarenlang mijn motto; wij kunnen echt helemaal niets meer in dit land. Vooral niet als de (r)overheid erbij betrokken is.

Boeddha18 | 11-07-22 | 09:56

Ik citeer; ,Maar als meer Nederlanders elektrisch gaan rijden, kolencentrales gesloten worden en fabrieken hun schadelijke CO2-uitstoot verminderen, zorgt dat voor fors minder stikstofsuitstoot.'
Ik zie dat voorlopige niet gebeuren gezien die vriend van FvD.

Polycynisch | 11-07-22 | 09:04

Managers zijn al een vloek op de werkvloer, maar als hele bedrijven onterecht weg moeten door het gepruts van deze losers wordt het een heel ander verhaal.
Intensieve veeteelt is overigens door diezelfde losers uitgevonden en geïnplementeerd. Dat kan dit land niet aan. Net als de asielstroom.

SIogra | 11-07-22 | 09:03 | 1

Dat laatste is een spitse opmerking.

Zitvlak | 11-07-22 | 09:04

Ik hoor de veggies en groen hippies alweer schuimbekken.

Suncatcher | 11-07-22 | 09:01

Picfik stoot nu ook veel CO2 uit.

Mr_Natural | 11-07-22 | 09:01

Krijg het weer druk als Boer Justice Warrior zijnde. Eindelijk kan ik het verschil maken.

Duwbak_Linda | 11-07-22 | 09:01

Oftewel het blokkeren van snelwegen, distributiecentra e.d. wordt beloond en de burgerman wordt versneld gedwongen elektrisch te gaan rijden. Buiten dat zoiets helemaal niet uitvoerbaar is, in de praktijk veroorzaakt het delven naar grondstoffen voor de accu's een gruwelijke (dodelijke) milieuschade in desbetreffende landen. Maar wat kan ons / de boeren dat schelen. Tis ver van ons bed / bedstede.

Cornelis12 | 11-07-22 | 09:01 | 3

Waarde Cor, het kan iedereen wat schelen, alleen niet op deze manier.

Zitvlak | 11-07-22 | 09:02

Cornelis U denkt werkelijk dat de boeren invloed hebben op de dwang naar elektrisch rijden hebben?

likdoorn | 11-07-22 | 09:05

De klimaatregelen zijn absoluut belachelijk, maar de stikstofmaatregelen zijn dat ook. Liever gewoon allebei niet, dus eigenlijk zouden de boeren dit argument niet moeten gebruiken. Ik weet zeker dat het uiteindelijk tegen ze gebruikt gaat worden.

C1O2 | 11-07-22 | 09:05

Stikstof? Oja, de bullshit om de grond goedkoper te krijgen.
Dat debat gaat er dus niet komen he.

General Dripple | 11-07-22 | 09:01 | 1

Ik denk van wel, anders opstand tijdens reces

sgaapje | 11-07-22 | 10:06

Toch maar weer die hooivork uit de kast halen dus
Trek Tor huren en op naar Den H .. oh wacht zomerreces

Tobi | 11-07-22 | 09:00

Onze overheid liegt, bedriegt of is volledig incapabel.
Daar ben ik zo langzamerhand al aan gewend geraakt.
Helaas.

J-van-de-Bontekoe | 11-07-22 | 09:00 | 1

Usefull idiots van Klaus .

alexanderpechtold | 11-07-22 | 09:02

Ik dank u.

Zitvlak | 11-07-22 | 09:01

Lastig. Je moet je dus beroepen op kansloze modellen voor een denkbeeldig probleem, om de maatregelen gebaseerd op kansloze modellen voor een ander denkbeeldig probleem te kunnen voorkomen.
Het voelt toch een beetje alsof je meedoet aan het spelletje waarin de tegenpartij de regels bepaalt en op elk moment kan wijzigen. Dat kan bijna niet goed aflopen.

C1O2 | 11-07-22 | 08:58

Dat is balen voor ze zeg, niet eens even een paar weken op vakantie kunnen en het land in onrust achterlaten.

First Contact | 11-07-22 | 08:58

De boeren moeten van hun land af. Wat is daar nou zo moeilijk aan om te begrijpen? Zucht.
Wie zijn die mensen die dat niet snappen?

Guusje Nadorst | 11-07-22 | 08:58 | 2

dat is helemaal niet zo. vaak pachten boeren en is het land niet van ' hun'

AntiZanicz | 11-07-22 | 09:47

Beetje hetzelfde als je huishoudpotje, waarbij je alleen maar de uitgaven berekent, maar niet de inkomsten... Wat een amateurisme ! En door dit ambtelijk geknoei (kennelijk is er ook nooit naar gevraagd) kan je als hardwerkend kamerlid (oke ik weet het, zijn ze niet allemaal) terugkomen van vakantie.

johnyl | 11-07-22 | 08:57 | 4

Als je denkt dat het niet gekker kan

sgaapje | 11-07-22 | 10:03

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ook de "berekening" van al die stikstof niet deugt. Er kan schijnbaar moeilijk gemeten worden maar uit hertellingen van bijvoorbeeld runderen is al gebleken dat de stikstofbepaling is gebaseerd op veel te grote hoeveelheden vee, zoveel zelfs dat het niet in de stal zou kunnen passen.
Het zou me niks verbazen als dit een factor 2 scheelt, genoeg om meteen deze discussies overbodig te maken en door te gaan met leven.

Bakkeleures | 11-07-22 | 10:27
▼ 1 antwoord verborgen

Link naar NRC artikel onjuist.

LucaBrasi | 11-07-22 | 08:55 | 1

je kan gewoon op de site kijken. Overigens vreemd dat feiten haters wel de feiten uit de krant waarderen wanneer die in het eigen straatje uitkomen.

AntiZanicz | 11-07-22 | 09:46

De knuppel in het hoenderhok gooien is wel de leukste manier van politiek bedrijven.

HerzlichWillkommen | 11-07-22 | 08:54

Nog niets van gehoord op de staatszender.
Hoe kan dat nou?
Ze zijn zo bij de tijd met het nieuws.

Zitvlak | 11-07-22 | 08:54 | 5

Die zijn nog druk doende met een afbrokkelende gletsjer, bosbranden en hittegolven, gebeurtenissen die het reeds geschreven narratief extra kleur geven.

Schoorsteenveger | 11-07-22 | 09:12


Iets met NPO als zijnde D66 propaganda-apparaat of zeau.

J-van-de-Bontekoe | 11-07-22 | 09:22

In de azijnbode sputtert menneke schimmeldwerg dat sympathie veur den boer cq tegen dit rommelkabinet
allemaal 'internationaal fascisme' is

Tobi | 11-07-22 | 09:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik maak me meer zorgen of we straks nog wel kunnen internetten met al die energieslurpende data-centers in dit land. Internet storingen en verplichte reductie van al de social media?...

ceesreis | 11-07-22 | 08:54

Typisch Kaag om een collega minister een hak te zetten.

Stijlicoon | 11-07-22 | 08:53 | 4

hoezo, zolang is ze nog geen minister dat het typerend zou kunnen zijn. Daarbij is het natuurlijk ook niet zo. Dit is allen bij de misogynen zo.

AntiZanicz | 11-07-22 | 09:44

@AntiZanicz | 11-07-22 | 09:44:
Typisch Kaag betekent: typisch de persoon Kaag, niet typisch de minister Kaag.
Misogynen? Want Kaag is een vrouw en Van der Plas, Leijten, Agema zijn geen vrouwen? Je lult altijd maar wat.

J.P.Drapeau | 11-07-22 | 09:59

@AntiZanicz | 11-07-22 | 09:44:
Kritiek op Kaag is dus misogynie. En zo zijn we weer terug bij af. Tenzij we het langs de lijnen inhoud van van de kritiek op de minister doen, wellicht? Of is dat nog steeds niet genoeg?

Graaisnaaiert | 11-07-22 | 10:37
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl