RIVM: 'Coronagolf is begonnen'
Naar de kroeg!
C.... c...... co...... corona! Ja corona! Dat was het! Het RIVM, bekend van de iconische tweet 'Hi Ineke! De kans dat dit virus naar Europa komt is klein. Daarnaast zijn er geen directe vluchten van Wuhan naar Nederland. We houden de situatie goed in de gaten', een tweet die is opgenomen in de Top 100 allergrootste debiliteiten op het internet aller tijden, heeft 'bevestigd' dat een nieuwe coronagolf is begonnen. Miauw. Het dorre hout is al gekapt, iedereen die het nodig vond is gevaccineerd, de helft van Nederland heeft al corona gehad, de andere helft van Nederland is immuun door het drinken van ongeveer 10 liter Pepsi per week en nu nog testen is al helemaal voor debielen. Zó geen zin in dooie persconferenties van die kale zombie en Irma de muggenvanger, suffe lullenbriefings van Jaap van Dissel bij wie je altijd twee keer moet kijken of er geen Hollandse Nieuwe in z'n baard hangt en die doodvermoeiende mediaschuwe clownfluencer Diederik Gommers, de Burak Yilmaz van de Intensive Care. Had corona maar de mensheid uitgeroeid, dan waren we van dit oeverloze gezeik af.
Draad over BassieAdriaan.5
Social
Reaguursels
InloggenZe doen hun best maar. Ik doe niet meer mee met al dat gezeik. Heb netjes alle prikken gehad en een tijd terug heb ik het nog gehad. Zelfs voor een verkoudheid was het mild. Door die lockdowns heb ik mijn oma een lange tijd niet gezien want voorzichtig zijn enzo, en toen het weer kon ging ze ineens dood aan iets totaal anders. Ik ben er wel klaar mee en ga hier niet meer mijn hele leven voor omgooien.
Gecondoleerd
Mijn alcohol consumptiebis maar liefst 500% gestegen vandaag tov gisteren!!
Gisteren 1 glas wijn, vandaag een hele fles!!
Moet ik nu opgenomen worden???
50% groei van een beetje is nog steeds een beetje en 1 zwaluw naakt nog geen zomer…uhhh winter…
Kortom…vrij onzinnige bangmakerij dit…
Afgezien van de schadelijke effecten kan het in een paar weken snel gaan. Stel dat één persoon er telkens vier besmet door niet in quarantaine te gaan of anderszins hygiëne te betrachten dan loopt het hard op: 1, 4, 16, 64, 256, 1024, 4096, 16.384, 65.536, 262.144, ruim een miljoen.
@Dr. Worstenbroodje | 22-06-22 | 00:15:
Een r van 4, met alle vaccinaties en eerdere besmettingen, is vergezocht. Maar exponentieel gedrag gaat verder inderdaad snel.
Corona is gewoon een onbetrouwbaar virus dat gewoon de kop opsteekt terwijl de viroloog des vaderlands Rene van der Gijp de lultafel voor de paaldansgrot heeft ingeruild.
Lul niet zo dom.
Ik heb het net gehad en was deze keer een van eersten.
En hoe was de ervaring?
Twee dagen ziek met koorst en een weekje slaperig. Ben erna te snel opgestart en heb nog wat naweeën gehad van een droge hoest die erger werd. Dus na tweede keer rust nemen is het nu weer bijna weer de oude.
Ik vorige week. 1 dag hoge koorts. Nog twee dagen brak en diarree en nu bijna een week later wel weer oké, maar als ik ga stofzuigen of zo, voel ik me wel snel duizelig misselijk ziekig en moe.
Zelde gehad
Geen steun en niet gefeliciteerd met je verjaardag: www.youtube.com/watch?v=zzEeQRRRxXs
Hmm... corona, was dat niet het virus waarvan de "virologen" massaal beweerden dat het de zomerse temperaturen niet kon overleven?
Jep
Dacht toch echt dat de Christen Unie een verbod wilde op Corona….
Kom maar op met die corona. De dood of de gladiolen!
Lockdown in 2 maanden? Ik denk het wel!
Corona kan echt k%t zijn. Een goede vriendin van mij, 35 en helemaal gezond, belandde twee weken in het ziekenhuis, en het was een hel. Ze moest bijna door naar de IC.
Ze doet een opleiding en nu, zes maanden later, is haar leervermogen nog steeds niet wat het was voor Covid.
Covid kan gewoon echt k%t uitpakken.
ja ,dat kan corona kan kut uitpakken ,vaccinatie kan ook kut uitpakken ,er dondert af en toe wel eens een om ,geen vaccin kan ook kut uitpakken .in mijn geval heeft niks kut uitgepakt .2 keer op de teller inmiddels .geen vaccin ,niet ziek niks nada.ja had 2 weken geen smaak .. nou ok .. volgens sommige heb ik dat sowieso al niet dus ....
De coronamaatregelen kunnen ook kut uitpakken. School niet afgemaakt, scheiding. Dan kan je echter een paar maanden ziek zijn dus.
Hey, niet zo he, tegen onze Irma ...
Wat jij denke wel niet, GS
Ik vind het wel fijn als er flinke meningsverschillen zijn onder de reaguurders, zoals bij dit onderwerp. Bij veel andere onderwerpen is het elkaar maar een beetje nabazelen, bevestigen in de bubbelvisie en zelfs overtroeven.
Nou, begin maar eens over vuurwerk…..
Mijn god, gaan die discussies weer opnieuw starten. The horror….
Discussies voeren doe je zelf, of je voert hem of je luisterd. Als je er niks van wilt weten doe je er niks mee en luister je niet. Wil je dit wel dan doe je dit niet, zeuren heb je zelf in de hand. Zeg ik heel wijs terwijl het mijn eigen neus ook gewoon uitkomt
@Spiritus | 21-06-22 | 20:04: haha, klopt dus de covid artikelen worden weer netjes overgeslagen vanaf nu.
@mark' | 21-06-22 | 20:14: Goed plan, ik doe met je mee. Laters!!!!!!
Ik had vorige week een Corona golf op het strand in Spanje. Wel met limoentjes, is toch lekkerderderder.
Zijn het toch weer die vakantiegangers die in het buitenland met corona in aanraking komen!
Zijn de gangbare thuis testen goed in het detecteren van die variant? Heb al een week meer klachten dan de vorige keer dat ik covid had en om mij heen ook de ene na de andere met griepachtige verschijnselen, maar niemand positieve test. En er bestaat niks anders meer dan covid dacht ik toch?
Ik las dus gangbang ipv gangbare. Kom je toch bedrogen uit als je doorleest...
Dat 'om mij heen ook de ene na de andere'... zou nog iets kunnen verzachten wellicht.
Yep, mijn schoondochter uit Singapore kwam ermee naar hier. Ze testte op corona. Nope.
Is zo’n test belangrijk dan? Het verandert toch niets aan de situatie.
Ik hoefde vroeger ook niet te weten welke variant griep ik had. Ging het weer een beetje, dan gewoon weer door met wat je deed.
Ik ben vorige week besmet en dat kwam prima uit thuistest en pcr. Mijn vriendin had wel een heel vaag streepje op thuistest. Maar elke verkleuring is positief
Owww Hááááns, de corona cijfers lopen weer op! Allemaal binnenblijven en mondkap op! Waar blijven de vaccinaties?
Maat van me heeft het al voor een 4e keer. Inderdaad, behoorlijk koortsig. Hoeft voor het werk in de Heimat niet eens in quarantaine meer. Wanneer is er eigenlijk voor het laatst iemand aan covid overleden?
Onze thuissituatie: mijn vriendin ( ja het kan, houdt hoop heren!): dubbel gevaccineerd, goed lang ziek na vaccinatie 2, heeft sinds carnaval longcovid. Ikzelf: 0x gevaccineerd, tig keer getest anders mocht ik niet binnen sporten, nergens last van tot op heden + vrijwel al mijn vrienden/collega's hebben wel een of andere variant gehad. Longcovid, is weldegelijk meer dan een " verkoudheidje": mijn vriendin heeft moeite met concentratie, geheugen is een zeef, conditie is zeer matig, is erg snel overprikkeld, vaak erg moe, chagrijnig daardoor+ mij wel een leven zien leiden, doordat ze moe is eet ze veel, dus komt ze aan = logischerwijs mentale ellende. Voorbeeld overprikkeling: uur auto rijden, voor we ergens binnen gaan eerst 10 min buiten lopen. Werkdagen van 5uur zijn de max, opbouwen richting 7uur was veel te veel. Ze loopt bij de huisarts, bedrijfsarts, fysio, ergo. Niemand weet hoelang dit gaat duren, soms lijkt het erop dat ze vooruit gaat, om vervolgens een paar slechte dagen te hebben. Wat cru is: toen ze het (onbedoeld) kreeg, waren we eerst niet ongerust, eerder opgelucht dat we het allebei gingen krijgen, zodat onze natuurlijke weerstand up to date zou zijn. Being captain Hindsight zou ik toch anders hebben gereageerd.
Heftig man. Hoop dat ze weer helemaal hersteld.
Hmzzz ik denk dat nu heel veel mannen gaan checken of hun vrouw niet long covid heeft na je beschrijving
@R. Skickr | 21-06-22 | 19:52: gaan we wel van uit! Thks.
Zijn er eenduidige diagnoses mogelijk voor longcovid of is het gissen?
@tectonicos | 21-06-22 | 20:25:
Volgens de internist die ik zag niet. Longcovid betekent dat je er langer over doet, het kan ook weer verbeteren nog.
Er zijn bij onderzoeken ontstekingen te zien overal in het lichaam, ook in de hersenen. Vaak is er bij mild ziekteverloop geen longschade. Covid veroorzaakt allerhande ontstekingen. (Google maar) Aldus de arts die ik gesproken heb en hij leidde de covid afdeling tijdens de pandemie.
Sterke, chagrijnigeman
Sterkte voor jou en je vriendin!
Vervelend, hopelijk gaat het op den duur weer beter. Dit verhaal zal het leed of gemis voor vrijgezelle reaguurders echter wel verzachten.
Ok, en nu? Er zijn andere dingen belangrijker dan corona.
Hoeveel I.C. bedden hebben we inmiddels extra?
0 wel duizenden extra inwoners
@Cherrybouwdet.
Nul, Nada, noppes.
@Therrie | 21-06-22 | 19:40:
Dat is wel een dingetje inderdaad.
"We investeren in de zorg". Ja. maar houdt dat gelijke tred met de bevolkingsgroei? Ik heb daar zo mijn twijfels bij.
@Therrie | 21-06-22 | 19:40: Die is scherp.
@Graaisnaaiert | 21-06-22 | 19:54: volgens de excelsheet van den haag is migratie een tijdelijk fenomeen, dus structureel geen visie nodig.
Gewoon doorgaan met het verspreiden van het nieuws van aankomende grote aantallen Corona besmettingen en “alle mensen deugen” blijven weer thuis bij het kleinste vermoeden van een loopneus. Daarom loopt het ziekteverzuim zo op.
Mag ik niet eens schrijven dat hier een boekhoudkundig probleem met een negatieve feedbackloop wordt gecreeerd? Dat is nl wel wat er feitelijk gebeurt, deze mensen zitten namelijk en masse thuis vanwege de regels, niet omdat ze ernstig ziek zijn.
BA.5 is nu dominant, en erg besmettelijk.
Maar ook Delta is nog niet volledig verdwenen.
Een kruising tussen beide varianten is mogelijk: erg besmettelijk, en relatief veel slachtoffers. Fingers crossed.
Overigens blijkt nu, dat de helft van de Covid besmettingen long Covid tot gevolg heeft..
U doelt denk ik op het vragenlijsten onderzoek van de GGD right? Hoe was "long Covid" daar gedefinieerd?
Ja, en er blijkt dat vaccinatie geen enkel verschil maakt voor het oplopen van long covid.
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 19:24: Nee. Ik doel op een reeks wetenschappelijke publicaties. Heb ze niet bij de hand, maar ze zijn te vinden via sciencedirect.com.
Waaruit blijkt dat long covid verhaal? 1 op de 2 Nederlanders long covid. Wat versta jij daar eigenlijk onder? In eerdere onderzoeken werd lichtelijk vermoeid al geschaard onder long covid. Zo kom je er wel ja.
De helft van de besmettingen hebben long Covid. Hoeveel kent u er? Ik voor mezelf al 0 (nul). Wat Diederik zegt: wat is de definitie? Iemand met een vette pens die na een besmetting in zijn eigen perceptie nog meer moeite heeft met traplopen?
@zegmaarwij | 21-06-22 | 19:27: www.sciencedirect.com/science/article...
Hou toch op met die flauwekul. Ik ken heel veel mensen die corona hebben gehad maar daar is er werkelijk niet een bij die langdurig serieuze problemen heeft. En daar zitten ook mensen op leeftijd bij en/of met een slechte gezondheid.
Longcovid, al die studenten, tieners en kinderen die nu achterlopen in het onderwijs of problemen hebben gekregen in de sociale ontwikkeling kan je ook gerust onder longcovid zetten.
@HoogToontje | 21-06-22 | 19:38: Anekdotisch bewijs, doet het altijd goed op feestjes. Ik vertrouw op de medische statistiek.
@Frau_Ferkel | 21-06-22 | 19:42:
Als het zoveel voorkomt (1 op de 2 schrijft u zelf!) is het statistisch wel zéér onwaarschijnlijk dat ik die mensen echt niet ken. Kortom, waarschijnlijk is hier sprake van definitie oprekken waardoor er al zeer snel sprake is van long covid, zonder dat er sprake is van serieuze klachten.
@Frau_Ferkel | 21-06-22 | 19:42:
Verstandig. En er is ook hoop. Ik hield (dertiger en slank) na een griepachtig verloop zonder hoest een gevoel alsof ik plastic inademde. Oh ja, ik had aantoonbaar diffuus vocht in de longen. Toch is dit na een maand of vier flink afgezakt. Ik kneep hem wel even, want zo kon ik mijn werk niet volhouden. Gelukkig is het weer goed op wat milde luchtwegklachten na.
@HoogToontje | 21-06-22 | 19:46: "waarschijnlijk"
Niet sterk. Een onderbouwing of serieuze kritiek zou ik wel waarderen.
@letopuwzaak | 21-06-22 | 19:48:
Goed om te horen LOUZ, het heeft je toch behoorlijk te pakken gehad de afgelopen maanden.
@HoogToontje | 21-06-22 | 19:46:
Daar heeft u een valide argument. Stel je kent 10 mensen die corona hebben gehad, en de kans op long covid is 50%, dan is de kans dat niemand van die 10 long covid heeft gelijk aan 0,5 tot de macht 10. Dat is een kans van 0,098%. Zelf ken ik minimaal 10 mensen die corona hebben gehad. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat 1 daarvan long covid klachten heeft. Die kans is al iets groter, maar nog steeds erg klein.
@Graaisnaaiert | 21-06-22 | 19:55:
Dank je, Graai! Het gaat goed. Ik merk wel dat ik voorzichtig ben, want zie weer corona om me heen. Ik zie dat veel mensen weer volop zoenen en handen schudden en daar ben ik echt terughoudend in. Ik hoop niet dat ik het weer krijg.
Long covid, het zal ongetwijfeld bestaan en zeker bij patiënten die op een ic hebben gelegrn maar ik ben bang dat een hele grote groep bestaat uit hypochonders en profiteurs. Zo heb je ook RSI gehad en bekkenbodem gedoe, hoor je nauwelijks meer wat over.
@Jan van Haerlem | 21-06-22 | 20:48:
Ik betwijfel dat. De collega's (in de zorg) die langdurig last hadden waren wel van het type doorzetten en nooit ziek melden.
Daarnaast heeft de groep ic'ers waar jij het over hebt zichtbare en aantoonbare longschade. Dat zie je op longfoto's. Volgens mij wordt dat niet met long covid bedoeld.
Long covid houdt in dat je lichaam het virus niet goed wegkrijgt en of er ontstekingsreacties plaatsvinden die niet eenvoudig te duiden zijn. Zullen heus aanstellers tussen zitten, maar het is wel kort door de bocht om het zo af te schuiven.
@Maytheforcebewithyou | 21-06-22 | 22:46: Echt waar..? Nou slaap ik niet meer vannacht. Angstzaaier!
Mijn google newsfeed is ook alweer in overdrive met bangmaakberichten. Je zou bijna hopen dat de Russen weer in overdrive gaan in Oekraïne, om de aandacht af te leiden.
Mooi, m'n herstelbewijs verloopt binnenkort.
Ja, gewoon weer even aan het winkelwagentje likken en je kan weer 6 maanden naar de kroeg met je QR.
@Plaktong | 21-06-22 | 19:33: aërosolen gaan niet via grepen maar door de lucht.
Al dat gezeik erover en die koppen van de deskundigen vind ik inmiddels, na corona gehad te hebben, erger dan het virus zelf.
Kan die koppen niet meer zien.
Alvast voor de juichaapjes die denken dat mondkapjes werken, hier legt een professional even uit waarom dat niet zo is.
youtu.be/J3dnkbKoj4A
U realiseert zich dat iedereen iets kan roepen of op youtube kan plempen? Of gelooft u ook elk lulverhaal wat u in de kroeg hoort?
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 19:18: Het gezever begint opnieuw. Het is al lang bewezen, dat mondkapjes verspreiding tegengaan.
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 19:18:
www.routledge.com/authors/i424-stephe...
U lijkt me echter van het kaliber dat waarde hecht aan overheidsfuncties. U zou hier lang genoeg rond moeten hebben gehangen om dat toch kwijt te raken, zou je zeggen...? Toch niet gelukt?
@Saboteerik | 21-06-22 | 19:25: Expertise in warmte pompen (??). U gaat ook naar de groenteboer voor juridisch advies ??
@Saboteerik | 21-06-22 | 19:25: U refereert aan Steven Petty. Die heeft een mening, dat mag. Maar in de vakliteratuur komt U hem niet tegen. Willem Engel overigens ook niet.
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 19:18:
Luister naar de kwalificaties van deze man en wat hij te zeggen heeft.
Dan mag je dom commentaar geven.
Hij was als expert ingehuurd voor een congerssional hearing in de staat New Hampshire.
En trouwens, ik volg deze redenering zelf omdat ik wél een idee heb hoe klein zo'n virus is en dat een opening -hoe klein dan ook- tussen het masker en je gezicht de hele werking van zo'n masker nullificeert.
Zoals hij aangeeft: de effectiviteit van een masker gaat dan omlaag van 46% naar 3%
@Darwinian | 21-06-22 | 19:33: U bent twee jaar te laat voor deze discussie.
En U gebruikt argumentatie en bronnen, die al twee jaar geleden zijn gediskwalificeerd.
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 19:31:
"His health and safety experience has focused on exposure assessments for the insurance industry, the legal community (expert witness), institutions, and the private sector."
Het is geen Willem Engel ofzo. Ik denk dat je met minder kennis en ervaring een veel leukere overheidspositie op Covid gebied kunt bekleden. Verdient flink minder, maar die neemt u wel bloedserieus...
@Darwinian | 21-06-22 | 19:33: Het is de particuliere mening van een expert warmtepompen (?). Prima hoor, maar dat mondkapjes een prima middel zijn om kans op besmetting te verlagen is echt al zo vaak bewezen.... Ik zou niet alles geloven wat mensen online plempen als ik u was. Hier is betere informatie te vinden www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/tra...
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 19:41:
Hoe komt u erbij dat meneer een warmtepomp-expert zou zijn?
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 19:41:
Welke data dan. Welk onderzoek dan? Dit is net zo ongegrond als de claims van Willem Engel. Bronvermelding? Neen. Slechts een claim....
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 19:41:
Wel makkelijk om u te imponeren. Een claim op een overheidssite is afdoende?
@Saboteerik | 21-06-22 | 19:40: Kunt U de hele lijst geven van de "experts" op deze hoorziting?
Door wie is Petty ingehuurd? De republikeinen?
Wat was de uitkomst van de gehele hoorzitting?
@Mr Moore | 21-06-22 | 19:38: Wat is de ad hominem dan?
@Saboteerik | 21-06-22 | 19:45: "Een claim op een overheidssite is afdoende?"
Hier gaat U nat. Wat is er mis met het CDC?
@Saboteerik | 21-06-22 | 19:44: Niet zo mal doen. Site van het CDC is misschien wel de beste ter wereld en barst van de bronvermeldingen, d.w.z. empirisch onderzoek.
@Frau_Ferkel | 21-06-22 | 19:23:
Effectiviteit van een masker is ongeveer 46% ALS HET AAN JE GEZICHT ZIT VASTGELIJMD.
Is er een opening, maakt niet uit hoe klein, dan daalt die effectiviteit naar 3%
Het virus is ongeveer een micron 'groot', een aerosol-partikel is ongeveer 5 micron 'groot' een haar heeft een doorsnede van ca. 1000 micron
Vergelijk het eens met de bescherming die werkers moeten dragen die asbest verwijderen.
Realiseer je dan dat een asbestpartikel 50x zo groot is ale een aerosol-partikel
@Frau_Ferkel | 21-06-22 | 19:45:
Nou, er is al 1 verschil nu met de claim waarnaar Diederik hier verwijst: Deze komt van iemand blijkbaar werkzaam op een gebied waarmee hij met dit soort dingen te maken heeft. Waar Diederik naar verwijst met 'veel betere informatie' is alleen een losstaande claim.
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 19:46: Snor dan als je naar 'veel betere informatie' verwijst, het onderzoek van de maskers op, grapjas. Dit is slechts de claim. Dat zegt niets.
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 19:31:
Hij is gecertificeerd 'industrial hygienist'
Dat zijn mensen die bepalen welke beschermingsmiddelen er gedragen moeten worden in het geval van calamiteiten met toxische stoffen.
Het is duidelijk dat je niet eens geluisterd hebt. Spelen op de man, om maart niet over de inhoud te hoeven discuteren. Typisch gedrag van onbekwame/onkundige mensen.
@Darwinian | 21-06-22 | 19:48: U geeft de mening van iemand op Youtube, overduidelijk zonder zelf kennis van zaken te hebben.
@Darwinian | 21-06-22 | 19:48: Het CDC heeft er zelfs een hele pagina aan gewijd zie ik nu:
www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7106...
In hun eigen study was de kans 66%-83% lager om besmet te raken voor mensen die een medisch mondmasker resp FFP2 masker droegen.
@Saboteerik | 21-06-22 | 19:50: Amateur. Zelfstudie is schadelijk voor Uw gezondheid.
The use of a mask to control a respiratory illness is a well-established method. A relevant investigation discovered that a cloth mask obstructed 96 % of viral quantity on normal ..
En nog wat meer info
www.sciencedirect.com/science/article...
@Frau_Ferkel | 21-06-22 | 19:51:
Ach neeeee.
Ik vraag me af of u wel weet wat ik doe. Wat mijn beroep inhoudt. En of ik in industriën gwerkt heb waar we in extreme clean room omstandigheden gewerkt hebben en waar we producten vervaardigen die toleranties van maar enkele mu's kennen. Waar we ook werken met extreem gevaarlijke chemikaliën.
Zelf ooit al eens op een (bio)chemisch laboratorium gewerkt?
Al eens aan een metalen product gewerkt met sommige dimensies met een tollerantie van +/- 2mu?
En als die producten falen, dat er dan mensenlevens op het spel staan?
@Darwinian | 21-06-22 | 19:58: "Al eens aan een metalen product gewerkt met sommige dimensies met een tollerantie van +/- 2mu?"
Nee.
"Zelf ooit al eens op een (bio)chemisch laboratorium gewerkt?"
Ja. Mijn hele werkzame leven. Medicijn- en vaccin ontwikkeling. Maar ik heb mijn bedrijf drie jaar geleden verkocht.
@Darwinian | 21-06-22 | 20:00: U kunt het plaatje toch zien op deze pagina van het CDC?
www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7106...
Respirator KN95 is vergelijkbaar met 'onze' FFP2 maskers.
@Darwinian | 21-06-22 | 19:58: "Ach neeeee."
Maar, wat vindt U nou echt van die publicatie?
@Frau_Ferkel | 21-06-22 | 19:55: Die quote die je aanhaalt komt uit een teruggetrokken studie met vier deelnemers.
@Frau_Ferkel | 21-06-22 | 19:55:
Nee, ik kan alles wel vinden. Alleen Diederik linkt met 'betere info' naar simpelweg een losse claim.
@Frau_Ferkel | 21-06-22 | 20:03:
Ja. Mijn hele werkzame leven. Medicijn- en vaccin ontwikkeling. Maar ik heb mijn bedrijf drie jaar geleden verkocht.
Dan snap ik niet dat u oprecht kunt beweren dat maskers helpen.
Het is hetzelfde alsof je een zwangerschap wilt voorkomen door een theezakje als condoom te gebruiken.
@C1O2 | 21-06-22 | 20:09: "Die quote die je aanhaalt komt uit een teruggetrokken studie met vier deelnemers."
Scherp, thanks. Wat niets afdoet aan de rest van de review. En deze publicatie is er een van velen die de effectiviteit van mondmaskers aantonen.
@Saboteerik | 21-06-22 | 20:10: Die link is obv 3,000 cases in een eigen study van het CDC.
www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7106...
Waarbij het aantal Covid besmettingen dus fors lager was onder mensen die maskers droegen.
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 20:06:
Hier een reactie op de adviezen van het CDC door een groep experts, waaronder de door mij gelinkte spreker Stephen Petty.
thefatemperor.com/wp-content/uploads/...
@Darwinian | 21-06-22 | 20:11: "Dan snap ik niet..."
Wanneer U het CDC niet vertrouwd, dan kan ik mij dat goed voorstellen.
Geef mij een serieuze review die aantoont, dat maskers niet werken.
@Darwinian | 21-06-22 | 20:13: "Hier een reactie op de adviezen van het CDC door een groep experts, waaronder de door mij gelinkte spreker Stephen Petty."
Op internet kunt U voor elke onzinnige mening support vinden. Probeer het eens met wetenschappelijke literatuur. Dat zal voor U, met Uw biochemie achtergrond, toch niet zo moeilijk moeten zijn?
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 20:13:
"Die link is obv 3,000 cases in een eigen study van het CDC.
www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7106..."...
AT leats 8 limitations: ergo je kunt ons onderzoek net zo goed in de prullebak gooien want we proberen 1 maatregel te meten, maar er zijn minstens 8 factoren die de gegevens kunnen beïnvloeden.
Junk Science!
The findings in this report are subject to at least eight limitations. First, this study did not account for other preventive behaviors that could influence risk for acquiring infection, including adherence to physical distancing recommendations. In addition, generalizability of this study is limited to persons seeking SARS-CoV-2 testing and who were willing to participate in a telephone interview, who might otherwise exercise other protective behaviors. Second, this analysis relied on an aggregate estimate of self-reported face mask or respirator use across, for some participants, multiple indoor public locations. However, the study was designed to minimize recall bias by enrolling both case- and control-participants within a 48-hour window of receiving a SARS-CoV-2 test result. Third, small strata limited the ability to differentiate between types of cloth masks or participants who wore different types of face masks in differing settings, and also resulted in wider CIs and statistical nonsignificance for some estimates that were suggestive of a protective effect. Fourth, estimates do not account for face mask or respirator fit or the correctness of face mask or respirator wearing; assessing the effectiveness of face mask or respirator use under real-world conditions is nonetheless important for developing policy. Fifth, data collection occurred before the expansion of the SARS-CoV-2 B.1.1.529 (Omicron) variant, which is more transmissible than earlier variants. Sixth, face mask or respirator use was self-reported, which could introduce social desirability bias. Seventh, small strata limited the ability to account for reasons for testing in the adjusted analysis, which may be correlated with face mask or respirator use. Finally, this analysis does not account for potential differences in the intensity of exposures, which could vary by duration, ventilation system, and activity in each of the various indoor public settings visited.
@Frau_Ferkel | 21-06-22 | 20:16: De enige RCT die gedaan zijn zijn volgens mij DanMask en die studie in Bangladesh. Beide met weinig overtuigende resultaten.
@C1O2 | 21-06-22 | 20:24: "This randomised unblinded trial of mask wearing in a society without a mask mandate did not demonstrate a protective effect of masks against SARS-CoV-2 infection"
www.thebottomline.org.uk/summaries/da...
@Frau_Ferkel | 21-06-22 | 20:19:
Whaaahahahaha 'probeer het eens met wetenschappelijke literatuur'... :
www.newstatesman.com/politics/2018/10...
@Frau_Ferkel | 21-06-22 | 20:19:
Wat is er mis met evidence based wetenschap?
Moet alles in peer reviewed papers staan?
Ik heb nog geen enkel eigen argument van u gehoord waarom het niet zou kloppen wat iemand, wiens job het is om werkers te beschermen tegen toxische invloeden van buitenaf, zegt.
Gewoon, zelf beargumenteerd.
Waarom zou een niet sluitend masker voorkomen dat u areosole partikels van 5mu verspreidt. Hoe werkt dat dan wel?
Leg het me even uit, ik ben benieuwd.
@Darwinian | 21-06-22 | 20:24: Goed dat u de CDC website hebt bekeken. Toch netjes dat ze evt beperkingen in de study bespreken. Dat is juist waarmee science zich onderscheidt van wappie geneuzel. Lijkt me overigens niet dat eventuele genoemde limitations de richting van de results hebben beïnvloed.
@Darwinian | 21-06-22 | 20:28: Goede maskers zitten meerdere lagen in. Het houdt ook niet 100% tegen, maar wel aardig veel.
@Frau_Ferkel | 21-06-22 | 20:19:
Ik probeer het eens een beetje pragmatisch uit te leggen:
In mijn beroep los ik op structurele manier problemen op.
Om de effectiviteit van de corrigerende en preventieve maatregelen te beoordelen, moet ik data verzamelen die duidelijk maken of de genomen maatregelen het gewenste effect hebben.
Als ik dat nou eens projecteer op de metrics die we van kerona hebben, waarvan de incidentie -bv. het 7 daags gemiddelde aanatal besmettingen per 100.000- de belangrijkste is, dan zou ik verwachten dat er een abrupte verandering in die grafiek (= gevisualiseerde datareeks) te zien is op of vlak na het moment dat er een bepaalde maatregel in werking treedt.
Echter, als ik u nu de grafiek van het dagelijks aantal besmettingen van oktober 2020 t/m mei 2022 geef en ik verwijder de labels van de x-as (de datums), en ik geef u een lijst van genomen maatregels en de datum van invoering dezer, dan zult u op die grafiek niet kunnen aangeven wanneer er betreffende maatregel van kracht is geworden. Simpelweg omdat er geen zichtbaar/meetbaar effect is geweest. Niet voor de 1,5m, niet voor de maskers, niet voor de lock downs, niet voor de avondklok.
Een andere indicator is het vergelijk van het verloop van de besmettingen tussen 2 groepen waarvan er in 1 groep wel maatregelen genomen zijn en in de andere groep helemaal niet. Zoals bij verschillende staten van de VS het geval is.
Daar is tussen aangerenzende staten met compleet verschillende maatregelen vrijwel geen verschil te zien.
Hoe duidelijk wilt u het nog hebben?
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 20:35:
Aardig veel is niet 0 dus niet effectief.
Stel ik stuur je een ruimte in gevuld met blauwzuurgas met een gasmasker dat 80% effectief is, zou je het doen?
@Diederik_Ezel | 21-06-22 | 20:32:
Duh.... dat hele stuk wat ik gekopieërd hebis een grote disclaimer.
Hoe duidelijk wil je het hebben:
"this study did not account for other preventive behaviors that could influence risk for acquiring infection"
Sorry, maar dit heeft voor mij nog maar weinig met wetenschap te maken.
Zou het echt zo zijn dat dit circus weer van voor af aan begint, of zijn we na 2 jaar tobben wijs genoeg geworden om te zien dat het allemaal relatief doenbaar is met dit hele 'vreselijke virus'?
Onze beleidsbepalers die iets hebben geleerd de afgelopen jaren... 1 april is al voorbij mijn sletje.
RIVM en alle gerelateerde ambtelijke molens……zoek een baan! (Bouw,Horeca, vervoer, etc..) doe iets nuttigs dan , paragrafen, lidjes iostellen en checken!
Hoe zit dat nu met die corona apps ? Moet ik ze weer opnieuw installeren?
Opnieuw??
Moeten we weer bang worden om weer wat maatschappij ontwrichtende maatregelen ingerommeld te worden waarvan nooit is aangetoond dat ze überhaupt werken? Pfff… vermoeiend weer… en doorzichtig.
26 personen met of aan cojona op de Ic?
-bij hoeveel patiënten zonder Corona op de Ic denkt de arts niet: was eens nou tijdig gestopt met roken, at eens een bruine boterham en liet dat kratje bier nou een weekendje in de kelder …
Dan lag je hier niet met je derde stent.
Dan kon hier een cojona patiënt liggen.
Een arts denkt dat ook vaak bij corona hoor. We weten toch allemaal welke bevolkingsgroep er na de bejaarden vooral op de IC terechtkomt?
Kunnen ze niet he, die data scheiden... Wel heel nauwkeurig onderzoeken of een masker werkt of niet, dat wel. Dan maken ze dat soort datafouten niet ineens he... Of verkeerde assumpties, doen ze ook niet aan. Ze baseren zich ook nooit op onjuiste gegevens dan. Maar dit... Moeilijk, moeilijk.
Dat virus, dat is ook ons virus, daar moeten we het eens over worden.
Er is nogal wat viraal dna in ons dna terecht gekomen, dus je stelling is: juist!
@Analia von Solmsch | 21-06-22 | 19:03: bron: www.naturafoundation.nl/kenniscentrum...
Zullen we het deze golf even anders doen? Iedereen die bang is blijft lekker thuis. De rest gaat gewoon door met zn leven. Oke, afgesproken.
dat hadden we vanaf week 1 moeten doen
Precies dit. Zorg dat iedereen die wil thuis kan en mag werken, en gooi de rest gewoon open. Mensen die willen doen aan een vrijwillige lockdown. Moet jij eens opletten hoeveel mensen het allemaal niks kan schelen.
Gefeliciteerd allemaal! We gaan nog steeds deaud.
Stel je voor dat het nieuws zou zijn dat iedereen zou blijven leven, dan zou ik van blijdschap voor de trein springen.
Coronagolf, klinkt als een Japanse Duitser.
**censuur**
Ben het volledig eens met de moneyshot van dit artikel, liever had dat klotekerona de mensheid geheel uitgegroeid, dan hadden we ons niet meer aan deze randdebielen hoeven bloot te stellen. Nu ontkom ik er gewoon niet aan, net als kauwgom onder je schoen!
Vriend, ga even naar de fvd pagina please.
Oef, begint dit gezeur weer.
Effe wachten hoor: eerst op vakantie (met de auto).
Smoelenpoetsers, desinfectie, handschoenen, zelftest etc. maar in de auto geflikkerd.
Voorbereid op de terugweg want je weet maar nooit.
Corona, zucht. Ga ik altijd allemaal dingen van zeggen waar Joris niet blij van wordt.
Dus ik citeer bij deze Hugo maar eens: "allemaal prikken en aan de QR code want het is dé uitweg uit deze crisis!".
Kruisje.
Prikken ontkom je niet aan als je ook nog een beetje normaal wilt kunnen reizen. Maar dat blinde dichtgooien, dat moeten we niet meer doen komend najaar/winter ( tenzij er dus wel een zeer ernstige variant opduikt ). Economisch en ook mentaal kunnen we gewoon als land geen lockdown meer aan, het is mooi geweest. We weten wie er kwetsbaar zijn, dan is het aan hun om zich te beschermen en aan ons om er weliswaar rekening mee te houden ( dus even voorzichtig met opa & oma ) maar niet meer alles dicht. Al is het voor de overheid wel makkelijk, leidt de aandacht af van het feit dat ze nog steeds niet bezig zijn met een pandemie-bestendige samenleving. Want cht, dit is niet de laatste pandemie die we krijgen, dit is pas de eerste echt serieuze van vele als ik het een beetje goed inschat. Mensen reizen sneller en verder, meer mens/dier contact, mensen wonen en werken op elkaar gestapeld, het wordt ook een beetje warmer op de wereld, kortom, een virus kan het niet kunnen treffen om eens goed los te gaan.
Maar ja...
@Graaisnaaiert | 21-06-22 | 20:01: prikken om te mogen reizen is door mensen bedacht, uw verdere reactie kan ik inhoudelijk alleen maar als pijnlijke waarheid betitelen.
Ik zie hier wel weer een uitdagingin, ik ben waarschijnlijk één van de laatste nederlanders zonder digid, de laatste nederlander zijn zonder ook maar een enkele symptoom, test, vaccinatie of daadwerkelijk griep stel ik mij nu tot doel.
Eea gaat wsl wel meevallen, in de high risk groepen is >90% gevaccineerd en de geüpdate vaccins zijn al klaar voor dit najaar. Maar types als Lange Frans, Willem Engel, Gideon en Thierry zijn zich ongetwijfeld al warm aan het lopen.
Iedere zondag koffie drinken op een groot plein in een grote stad??
Begint dat gezever weer.
Bah.
Dan zult u toch ook met de hakken in het zand moeten als ze weer de boel dicht willen gooien zonder sluitende onderbouwing
Types als lange Frans en Engel?
U bedoelt Rutte, Gommers en van Dissel.
Nummertje 5 voor u?
Zooi geen zin in. Corona mag nu wel klaar zijn. Been there done that.
Of u weer 2 prikjes wilt gaan halen, het liefst 4
De prikjes zal allemaal wel, de QR codes die eraan verbonden worden zijn vele malen erger. In China bijv. werd een protest tegen de lockdowns eenvoudig verhindert door te rommelen met QR codes waardoor niemand ergens meer toegang tot had of in kwam. Sein ging op rood (ook al was de persoon gevaccineerd) en daar stonden ze dan.
Whoeha wen er maar aan...
Rustig aan op het station he als iemand geen mondkapje draagt. ;)
(OK, ok ik zal er over ophouden beste niv01)
Het is een complot, dat zeg ik je.
@Beste_Landgenoten | 21-06-22 | 18:39:
Was het maar een Alex Jones complot, konden we erom lachen. Stop making the frogs ghey. Maar helaas staat het geweaun in alle westerse MSM. En hebben de Chy-na's het goede voorbeeld gegeven door richting de 30 miljoen op te hokken, "besmetten" af te voeren naar kampen en hun huisdieren midden op straat dood te meppen.
Ongehoord Nederland is ook al wakker.
Snel, de horeca sluiten anders heeft de GGD geen personeel!
Dat wordt en en heur. Geweaun iedereen thuis opsluiten en in de bijstand wat kan er mis gaan.
Nou niks
Verschillende mensen in m'n omgeving zijn afgelopen weken positief getest. Zijn niet zwaar ziek maar wel verschijnselen. Voel me zelf kiplekker.
Ja nou ja, zo gaat dat al een jaar toch?
corona is ooit bij kippen ontdekt...
Meldt u bij de GGD s.v.p...
Vorige maand voor de eerst keer een zelftest gedaan omdat ik naar het ziekenhuis moest, heel voorzichtig, deed helemaal geen auw, negatief.
Kom ik in het ziekenhuis, krijg ik nog een test. De verpleegster ramt dat ding ongeveer tot aan mijn kleine hersenen, auw, auw, auw, positief.
In de quarantainekamer dus. Niks van corona gemerkt maar na onderzoek bleek dat ik wel een hartinfarct had gehad, dat was minder gezellig.
@Mr_Natural | 21-06-22 | 18:39: Kleinigheidjes hou je toch…
@Wijze uit het Oosten | 21-06-22 | 18:50:
Lol, zo is dat.
Stoppen met testen.
Ze weten nog niet welke varianten er gaan komen maar ze hebben er wel al vaccins voor.
Regeren is vooruitzien.
Rutte kan nu nog meer maken, want hij zit midden in een oorlog:
. ,,Je vraagt je af: gebeurt dit echt? Want de maatregelen die hier worden getroffen zijn ongekend voor landen in vredestijd.’’
Voor een beetje uitdaging wel combineren met dat apen-pokken-virus.
Alpha.
Bèta.
Gamma.
Delta.
Omikron.
Indiaas.
Zuid-Afrikaans
Braziliaans.
Wie o wie raadt de volgende variant?
Alle goede inzendingen krijgen een jaar lang gratis thuistesten.
Rusvirus?
Taart.
Ruimedenker, u vergeet Xi!
Soixante-neuf variant
@Mr_Natural | 21-06-22 | 18:35:
Zie Putin er wel voor aan om wat nieuwe virussen vrij te laten
Boerenvirus, waarschijnlijk wel het enige met gezond verstand.
@MargauxGrandCru | 21-06-22 | 18:41:
Als die oorlog straks escaleert zijn er misschien nog maar vier Russen over.
Le banlieue.
Pi of rho?
Alle letters van het alfabet komen voorbij, dus allemaal goedgekeurd.
Ga maar vast bij de brievenbus liggen, de zelftesten komen eraan!
Ik had verwacht dat Jezus eerder terug zou komen dan kojona.
Dat roepen ze ook al jaren.
wij zijn momenteel getuige van de reïncarnatie van Jezus in de vorm van kojona.
Al zoveel mensen hebben het ondertussen gehad, dus ik denk dat dit keer groepsimmuniteit de beste kans heeft.
Mensen die het nu hebben, krijgen zij nog steeds een herstelbewijs?
Want die EU app is met een jaar verlengd.
Beetje slim mee omgaan dit keer.
Het slimste is om er helemaal niet aan te beginnen.
@Veepert | 21-06-22 | 18:29: Komt er maar niet in bij het merendeel van NL
@tjongerschans | 21-06-22 | 18:34: kwam het merendeel Nederland maar niet in.
Niet nog een keertje hè, idioten.
Nog twee keer Corona en ik kan kwartetten met de testen en de uitslagen..
Vroegah in het Scheveningse Golf Slag Bad klonk er dan onder luid gejuich: ¨We gaan golven!
Fore!!!
Famke Louise blijkt met terugwerkende kracht een groot visionair te zijn!
Ik volg:
Ik doe niet meer mee!
Nu u het zegt, dit heb ik mij niet eerder gerealiseerd.
Famke Louise is een groot visionair.
Elke kerona dode, hoe oud of ziek ook, is er een te veel. Geldt dat ook voor die groeiende groep mensen die levensmoe zijn (overheid duwt ze dat randje over) of zich oud en overbodig voelen (houdt huis bezet voor asielzoekers of jeugd, ziet familie niet veel meer want ver weg voor baan en geen tijd)?
Nee hoor, de dood hoort bij het leven. Elke ochtend als jij wakker wordt, ben je weer een dagje dichter bij je eigen dood. Die bewustwording kan je depressief maken, maar het kan er ook voor zorgen dat je elke dag LEEFT. Met alle risicos die bij het leven horen. Amor Fati.
@Timide_Aso | 21-06-22 | 18:27: mee eens. De eerste zin was ironisch, reflecterend op het overheidsbeleid de laatste jaren. Ze zien echter niet collateral damage en de rol die zij opeisen in het verminderen van levensgeluk van mensen.
@Ir_HardGelag | 21-06-22 | 18:32: Staat ook niet in de grondwet: overheid maximeert geluk over hele bevolking. Beetje utopisch, maar zou wel het doel van de overheid moeten zijn, toch?
@nobodiesunmighty | 21-06-22 | 18:42: Een voormalig collega van mij zei altijd "Het doel van een overheid is om het leven van de burger zo moeilijk mogelijk te maken".
@Ir_HardGelag | 21-06-22 | 18:32: oh ja, ik lees nu je hele reaguursel pas goed. Ik sloeg nogal aan op de eerste zin haha. Maar inderdaad, eens met jou. Kwaliteit > kwantiteit.
'dus u noemt mij een wappie? klootzak'
'oh, sorry, u zei helemaal niks'
Dat feestje begint ook weer helaas.
küdt chinezen
Godver!
Ik begon net weer een beetje eelt op m’n handen te krijgen.
Pleepapier online bestellen….. check! (Groen vinkje mag niet meer, da’s blank privilege)
Ben nu twee weken in Engeland en schat dat hooguit een tien procent met mondkapjes rondloopt. Vermoed vooral veel toeristen, maar misschien ook gewoon Engelsen. Terwijl geen enkele beperking meer geldt, ook zonder bewijs van herstel/prik/enz kom je het land in, gelukkig.
Maar die golven blijven komen en gaan, er zijn dus blijkbaar momenteel nog een categorie mensen die het niet willen loslaten. Die mondkapjes verdwijnen waarschijnlijk nooit meer helemaal uit beeld. Vind het prima, zolang het nooit meer verplicht wordt. Als het namelijk weer stijgt qua bezetting in ziekenhuizen zie ik het alweer voor me dat we weer aan de mondkap mogen, eerst een advies, daarna dwingend en tot slot weer verplicht. Ben benieuwd hoe we gaan opschalen met deze en nog komende golven. Was er wel een beetje klaar mee na twee jaar en een hoop suffe regels.
Als u al iets tegen "de mondkap" heeft, is vaccineren helemaal een brug te ver, I presume? Ik ben wel een beetje klaar met domme mensen als u. Geen kruid tegen gewassen, helaas.
@Wiebenick | 21-06-22 | 18:44: Mondkapjesfanaten zijn dom èn eng
@Wiebenick | 21-06-22 | 18:44: prik prik, nog eentje a.u.b. Wat zei u: de cijfers stijgen weer? Nog 3 prikken please. Please!! Hoe dom kan je zijn?
@icicle | 21-06-22 | 19:00: Valt wel mee hoor, zij doen geen vlieg kwaad. In schrille tegenstelling tot het antivax legioen dat oorzaak en gevolg niet uit elkaar kan houden.
@Wiebenick | 21-06-22 | 19:19: Niet iedereen met een hekel aan verplichte mondkapjes is anti-vaxer.
Verplichte mondkapjes, en lockdowns, zijn Aziatische maatregelen. Tegen het Wuhan-virus, ook afkomstig uit jawel Azië.
@icicle | 21-06-22 | 23:15: Dat klopt, je hebt ook nog hele horden zeikerds met een levensgroot autoriteitsprobleem en complexe daddy-issues.
Ik heb pas na de vaccinatie corona gehad. Defecte chip denk ik.
De verkeerde vaccinatie.
Ik ben tussen de massale golven door volgens mij een paar keer coronavrij geweest.
Bent u nu een wandelende 5g mast?
Mondkapjes op. Overal. Verplichte 4e 5e en 6e prik, anders enkelband.
Ik ga mij nooit meer houden aan wélke maatregel dan ook. Sterf allemaal maar als je te zwak bent om te overleven, sterf maar ondanks je kudt vaccin en booster.
Corona is te gek! Lekker de natuur zijn werk laten doen en geniaal om van alle pokke verjaardagen af te zijn!
Come back Corona! We need you!
*even wat nieuw bruin bij van Amerongen haalt*
'Come back and stay for good this time'
Die komt niet meer terug van zijn 'nieuw bruin halen', wedden...
Juist! De dood hoort bij het leven. Ieders eind komt er een keertje aan.
Zeiden we de afgelopen twee jaren toch ook? En wat voor goeds heeft dat ons gedaan? Nul komma nul.
Zin in morgen, overigens.
@Patje | 21-06-22 | 18:21:
Juist! Zoals AIDS, Tering, Lepra enz… deal with it!
@GKJP | 21-06-22 | 18:39:
Ja. Dan gaan de laatste échte Nederlanders de weg weer op. Degene die nog écht iets geeft om ons land wat ooit zo mooi was.
En ja. Ik zal er ook zijn vanaf 06:00 uur met een trekker en afwisselend rijden met een goede vriend…
Fuck alles en de deugende koppen die alles maar slikken als zoete koek.
Wat vind ik ons toch een laf KUDT volk!
Mooi. Ik wil mijn oude normaal terug, dit is geen leven zo.
Is het aantal IC-bedden inmiddels al verdubbelt?
Haha nee.
Nee, maar ze worden vervangen door tweepersoons bedden.
Juist afgeschaald, personeel liep gillend weg.
@W_F | 21-06-22 | 18:27: nee. Stapelbedden.
@BoerKoekoek | 21-06-22 | 18:36: precies, ga er maar onder liggen.
Dat dan weer niet!
En hoe is het in de overvolle AZC’s?
Die hebben naast covid ook open tbc, syfilis en gonorroe
@laurentius | 21-06-22 | 18:19:
En slechte gebitten, maar dat is straks gratis opgelost.
Onderzoek RIVM: met of zonder vaccinatie net zo vaak long covid-klachten.
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...
Oei
"Daar komt nog bij dat onder de controlegroep (mensen die geen besmetting doormaakten) ook veel mensen waren die kampten met klachten die in verband worden gebracht met long covid. De groep met klachten was onder mensen die besmet waren geraakt wel dubbel zo groot."
Kennelijk beschermd het niet krijgen van corona ook niet tegen long covid.
Dat mensen zich nog steeds laten testen wanneer ze verkouden zijn... Keureuna gaat niet weg, maar om een of andere reden lijkt men dit wel te denken. Mag nog een jaar naar de pas gevraagd worden, dus eens zien hoe dat zich gaat ontwikkelen.
Nee, corona gaat niet weg, maar je kunt het wel weghouden bij je kwetsbare ouders door je even te testen als je klachten hebt.
Of je blijft gewoon thuis, kan ook.
@Papa Jones | 21-06-22 | 18:31:
Dat laatste, gewoon even niet heen gaan als je verkouden bent. Maar was dat altijd al niet zo?
Je kan natuurlijk gewoon slim zijn en denken: ik heb die positieve test nodig voor m'n groene vinkje... Just in case...
@GKJP | 21-06-22 | 18:36: bij de huidige generatie niet, vroeger was het zo dat je je met griep ziek meldde. Huidige werkgevers en met name de horeca dwingt je alsnog te werken. Daarom zo'n test.
@BBRDWR | 21-06-22 | 18:41: Of je kan nog slimmer zijn en massaal niet meer testen, zodat het systeem van het groene vinkje niet meer nodig is.
Er is echt nog niet één (1) IC bed bijgekomen in die 2 jaar
Sterker nog, er zijn alleen maar IC-bedden weggehaald. Langeland ziekenhuis in Zoetermeer wordt verplicht om de IC afdeling te sluiten na een mislukte fusie met het Haagse Haga ziekenhuis (bekend van voormalig minister van Rijn).
U kent Mark inmiddels toch een beetje? Kunnen we niets logisch van verwachten.
@Veepert | 21-06-22 | 18:27: Mark wil weer zijn hallo president TV moment hebben. Mag Hugo erbij, heb ik goede actieve herinneringen aan.
Vooral niet melden het verschil tussen Met en Door in het ziekenhuis. Want Door Covid-19 komt bijna niemand in het ziekenhuis. Want je merkt er gewoon helemaal niets van in de meeste gevallen.
Het schijnt dat ongeveer de helft van de besmette patiënten er ligt dóór corona, en de andere helft dus mét. Maar dat zien we niet terug in het corona-dashboard. Schandalig.
www.telegraaf.nl/nieuws/1005086650/me...
@Papa Jones | 21-06-22 | 18:18: Ja sorry , had uw reaguursel gemist anders daar geplaatst. "Door" zijn er dus wat meer dan ik dacht. Maar hoe dan ook moet je het laten zien, eens.
Ik heb m’n mondkapjes al weggegooid
Sywert regelt dat wel voor je om niet.
@Tiscali-2 | 21-06-22 | 18:15:
Wat aardig, wat een weldoener
Is de IC-capaciteit al opgeschroefd eigenlijk? Het hele idee achter de maatregelen was omdat de instroom in de ziekenhuizen groter was dan de capaciteit (rekening houdend dat je ook nog andere patiënten hebt).
Meer IC-capaciteit betekent minder maatregelen nodig.
Nee natuurlijk niet, want heeft de Paus (opzoeken welke) niet ooit eens gezegd dat als er geen seks voor/buiten het huwelijk was, dat aids dan geen probleem zou zijn? Nou dan.
Hoi ik ben vervelio en ik werk in de zorg (GGZ). Naast een personeelstekort (allemaal naar Schiphol gegaan) merk ik in mijn team nog steeds de nasleep van corona. Langdurige absentie wegens ziekte: jong en oud.
Wat ik zo vreemd vind is dat de langdurige klachten meestal niet bestaan uit problemen met de luchtwegen (dat zou je toch verwachten), maar een fors probleem met overprikkeling. En als ik zo naar de verhalen luister, grijpt die overprikkeling behoorlijk diep in. Het gaat wel wat verder dan een beetje moe, zogezegd.
Corona was nooit weg, het is onder ons en het gaat weer in volle hevigheid terugkomen. Daar ben ik van overtuigd. Verder weet ik het ook allemaal niet.
Maar, was je gevaccineerd toen je corona kreeg?
M.a.w. moeten we ons nu nog zorgen maken?
Dit verhaal herken ik.
En de laatste week zijn er in mijn vriendenkring meer besmettingen die behoorlijk variëren qua klachten.
@Papa Jones | 21-06-22 | 18:21: ja PJ, dat kan nog steeds. Ik schreef net dat een aantal vrienden van mij corona hebben gekregen. Gevaccineerd, verschillende beelden maar zeker de eerste dagen waren ze allen behoorlijk ziek.
@Papa Jones | 21-06-22 | 18:21:
Ik heb niet gehad. Frau wel. Beide gevaccineerd.
Omdat het onderwerp zo gepolariseerd is vraag je ook niet makkelijk aan collega's of ze gevaccineerd zijn. Dat weet ik dus niet altijd.
Weet van twee collega's dat ze én principieel ongevaccineerd zijn, én heel erg ziek zijn geweest. De ene vier weken uit de running, de ander ruim een half jaar. Maar die zijn beide weer hersteld (voor zover ik weet).
Maar ook nog een paar die al bijna een jaar en anderhalf jaar proberen te re-integreren. Gaat heel moeizaam.
@Roos | 21-06-22 | 18:24: Ik lees net bij de tegel van Patje | 21-06-22 | 18:18 dat het niet uitmaakt inderdaad, gevaccineerd of niet: long covid klachten (restklachten) zijn hetzelfde. Oei.
En hoe meer we erover praten noe meer mensen langdurige klachten blijven houden. Voor sommigen komt het namenlijk wel goed uit (veel aandacht, slachtoffer rol, niet hoeven te werken, etc etc). Dit zijn de nieuwe "verzetshelden" die nooit iets gepresteerd hebben tijdens de oorlog.
@Papa Jones | 21-06-22 | 18:28: Ik heb het nergens over vaccineren. Jij begint daarover. Constateer slechts dat corona nog steeds van invloed is op mijn team.
@Blonde Nel | 21-06-22 | 18:29: Laten we zwijgen.
@Roos | 21-06-22 | 18:22: Kan er geen peil op trekken. Ook niet of en wat vaccinatie hierin doet.
@Duwbak_Linda | 21-06-22 | 18:29: Ik was er benieuwd naar, maar weet het antwoord inmiddels. Restklachten hou je evengoed, of beter gezegd de kans daarop is even groot, met of zonder vaccinatie.
@Papa Jones | 21-06-22 | 18:34:
Kan je in ieder geval vertellen dat de 'wappies' niet alleen maar een verzameling rare mensen is die wil koffiedrinken op het Museumplein. Mensen zoals jij en ik. Sta soms versteld van wat ik om me heen hoor. Ook WEF gaat erin als koek, maar dit terzijde.
We weten ook verder vrij weinig. Onderzoekskwalieit is belabberd. Begint al bij adequate definieringen en succesievelijk testen
middels hoogst mogeljke kwaliteit onderzoeken. Die zijn er nauwelijks. Dat er wat is gebeurd, ja. Waardoor het precies komt? Weten we niet.
@Duwbak_Linda | 21-06-22 | 18:38: Ja, nou goed. Een wappie zal ik nooit worden. Ik wil gewoon genoeg info hebben om te weten of ik me zorgen moet maken over deze opleving.
@Papa Jones | 21-06-22 | 18:54:
Dat een best wel grote groep mensen de info van onze instituties zo wantrouwt dat ze zelf maar hun info opzoeken op internet, dat vind ik net zo'n zorgelijke ontwikkeling als corona. Al begrijp ik ze wel.
@Duwbak_Linda | 21-06-22 | 18:58: Ja, dat is een enge ontwikkeling, juist omdat veel van die mensen die zelf informatie op internet gaan zoeken onvoldoende kennis van en ervaring met het kritisch beoordelen van bronnen hebben.
Maar ja, of die trend nog te keren is? Wantrouwen komt te paard en gaat te voet.
@HarmenB | 21-06-22 | 19:53: Volgens het RIVM liggen er 600 mensen met een coronabesmetting in het ziekenhuis. Het énige dat ik wil weten is: hoeveel liggen er dóór corona in het ziekenhuis. Lijkt mij behoorlijk essentieel om dat te weten.
Maar blijkbaar mag ik dat niet weten. Ik snap het anders ook niet, waarom ze geen enkele moeite doen deze info vrij te geven. Dan wel gewoon op te vragen. Er moet wél beleid op worden gemaakt he, op die cijfers.
Haal de kuchschermen maar weer uit de berging en ook graag weer overal looproutes en pijlen op de grond plakken!
Hebben ze die überhaupt weggehaald?
@redactie kunnen we alle c gerelateerde persberichten en alarmen vanaf nu gewoon negeren?
Die golf dat klopt wel. Vorige week met een georganiseerde reis naar Oerol. Helft van het reisgezelschap heeft zich sindsdien positief getest, al dan niet ziek.
Ik heb nu nier covid.
Hasjtag nudoeikechtnietmeermee
Als die idiote pas maar achterwege blijft deze keer.
U kunt mij alvast 'wappie' noemen, hebben we dat alvast gehad.
Graag gedaan.
Wappie
@Papa Jones | 21-06-22 | 18:08:
Aangenaam. En u bent?
@GKJP | 21-06-22 | 18:17: Degene die op uw verzoek inging.
Ook graag gedaan!
@Papa Jones | 21-06-22 | 18:20:
Tsja, sta ik dan met de bek vol tanden.
Bedankt.
@GKJP | 21-06-22 | 18:25: Anytime!
Tot vanavond in het café, GKJP.
Lockdown, Avondklok, QR-pas, snel!
Hans, Hans!
Dat we niet zullen vergeten... Overigens is het al de WHO die inmiddels bepaald of we een risicogebied zijn? Begreep dat er in bijna grote geheimhouding gestemd is...
Meerdere Afrikaanse landen hebben tegen gestemd.
Ik heb mijn positieve test opgehaald vorige week, dus kom maar door met die QR codes.
Stelde niks voor trouwens, avondje verhoging (37,5) en wat minder eetlust. Je moet wel enorm verzwakt zijn wil deze variant een issue voor je zijn.
Gewoon kudt, ik doe bijna al het mogelijke om die Omnikron variant te pakken te krijgen maar het lukt maar niet.
@roevka | 21-06-22 | 18:09: Zoek Hollandse hamsters, tip.
@roevka | 21-06-22 | 18:09: Je moet een beetje mazzel hebben. Mijn vrouw had het (weet niet waarvan) en dus was het een makkie voor mij om het ook te krijgen.
Voordien lukte het me ook niet, ben zelfs twee keer op bezoek geweest bij 'postieve' gevallen maar dat was niet genoeg.
Bij mij was het 3 dagen niets ruiken en proeven. Gezien de kookkunsten van m'n vrouw, geen straf.
Het was vorige week ook erg warm, wellicht had je last van de warmte.
@C1O2 | 21-06-22 | 18:13: Balen... Mijn vrouw (3x geprikt) had het. Mijn zoon (3x geprikt) had het. Hele week ernaast gezeten, onder de spetters. Ik (0x)? Niks, nada, noppes.
Al die teststraatmedewerkers die geen bier meer brengen moeten ook vreten.
Lege ziekenhuis in Almere al omgebouwd tot nood-IC? Niet? Derde corona-seizoen en nog geen noodcapaciteit kunnen regelen?
Wie gaat daar werken dan denk je?
@Bakkeleures | 21-06-22 | 20:07: die mensen die ze al twee jaar aan het werven en omscholen zijn... of nou ja.. die
Wow. 26 IC patiënten. Gooi het land op slot!
De echte ellende bewaren voor de maanden met de R in de maand.
De echte ellende komt van de kabinetten met de R in de premier.
Hatsie.
Laat ze eerst maar eens opnemen in het corona-dashboard hoeveel mensen er DOOR corona in het ziekenhuis liggen.
Maar dat schijnt nog altijd niet te kunnen.
We zijn twee jaar verder, verdorie !!
En als ze uit de IC komen, of dat wel/niet met kaartje aan de teen is.
Bleib zu Hause
Impfung macht frei.
@Omtzigtig | 21-06-22 | 18:21:
nur mit QR-Code
nur für geimpfte
nur für unsere Sorte Leute
Sieg Rutte, Sieg Kaag, Sieg RIVM, Sieg EUSSR.
@Graaf_van_Hogendorp | 21-06-22 | 18:32: Dat gaat de Fransen weer niet bevallen...
REAGEER OOK