Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Mijnraad: "Gaspomp Groningen kan weer AAN"

Wetenschappers adviseren heropening Groninger gasvelden

Goed nieuws voor Nederland en een koude douche voor Groningen! De Mijnraad adviseert Groningen voor te bereiden op de heropening van de gasvelden. Dat betekent dat we weer 15 minuten mogen douchen per dag, sudderlapjes van 4 uur mogen eten in plaats van à la minute procureurlapjes en de winter van 2023 er warmpjes bij zitten wegens tjokvolle gasopslagen met gas van Eigen Erf. Heerlijk helder Hollands gas in plaats van die stinkende Russische bloedmeuk waarvan die oligarchen die superyachts van kopen. De Mijnraad bestaat uit hoogleraren van meerdere universiteiten, dus gelieve niet te protesteren cq tegensputteren tegen dit advies, want dan komt er weer een manifest in de krant met honderden professoren against ondermijnen. Uiteraard wordt Groningen "ruim" gecompenseerd met allerlei staatsbedrijvigheid (zoals ooit met dat PTT Hoofdkantoor). Dus dat worden Ter Apel 2, Ter Apel 3 en Ter Apel 4 en een eierbal voor Poetin. Eat that, Vladimir.

Aap. Mouw.

Reaguursels

Inloggen

Mooi pompen en nu aan de hele EU verkopen dat gas. Onze welvaart en koopkracht is gered. Inflatie is nog wel een dingetje dus BTW omlaag. En alle auto's ombouwen met een lpg tank. Ja ook die elektrische. Her een der met de opbrengsten nog een kerncentrale neerzetten, dan hebben we al die zonnecellen en windmasten ook niet meer nodig.

Schemerlamp | 07-06-22 | 21:45

Gaspomp Groningen is nooit uit geweest. Staat nu alleen op "minimaal" om aan de export contracten met Duitsland en Italië te voldoen.
Maarja, de media maakt men alles wijs hier, dus dan mag de bevolking zich zometeen "schuldig" voelen als de aardbevingen weer toenemen en hoeven ze de export contracten niet te beïndigen. Wat trouwens wurgcontracten zijn die nooit in t voordeel van NL zijn afgesloten door een stel incompetente ambtenaren.

LangeTijdGeleden | 07-06-22 | 20:29

Mits een redelijk percentage van de enorme opbrengst ook daadwerkelijk en onverwijld richting alle getroffenen van de veroorzaakte bodemverzakkingen gaat. Denk dat ze er dan weinig problemen mee hebben, maar ja, Rutte he….

Homer P. Simpson | 07-06-22 | 17:38

Provincie Groningen zet alle zeilen bij en organiseert een ‘democratietop’ over burgerparticipatie. (Waarschijnlijk over hoe je als burgermans zelf de muren van je woning dient te stutten.) Natuurlijk een doekje voor het bloeden.

Komt allen. Wordt geheid lachen. expeditieparticipatie.nl/agenda/evene...

mozaard | 07-06-22 | 16:36

Ik vind er hier in Spanje al veel belasting opzitten.... maar bij jullie pffff

rifraf | 07-06-22 | 16:26
-weggejorist-
mozaard | 07-06-22 | 16:25 | 1

Er zit nog ongeveer 400 miljard kuub gas in Groningen onder de grond.
In het aardbevingsgebied staan ca. 70.000 woningen, met een herbouwwaarde van ca. EUR 150.000 per stuk (herbouwwaarde is ca. EUR 500 / kubieke meter). Het afbreken van het hele spul en aardbevingsbestendig herbouwen kost dus ca. 10 miljard euro. Dat is dan omgerekend 2 cent per kuub gas die nog onder de grond zit. De productieprijs van het Groningen-gas moet dus 2 cent per kuub omhoog om alle getroffen bewoners ruimschoots, en snel, te compenseren. De huidige productieprijs is minder dan 10 cent per kuub, bij een verkoopprijs aan de consument van ca. 1 Euro.
Het importeren van gas kost nu rond de 1 Euro per kuub. Met andere woorden, het importeren van gas kost ca. 80 - 90 cent per kuub meer, dan het opendraaien van de kraan in Groningen, waarbij de bewoners van het aardbevingsgebied ruimschoots gecompenseerd worden. Met andere woorden, je bent knettermesjogge als je het Groningenveld niet ogenblikkelijk open gooit.

bdn01 | 07-06-22 | 16:03 | 4

Ho ho, die 2 cent gaat nog 5 keer over de kop vanwege alle ambtenaren die moeten inventariseren, evalueren, delibreren, en beslui… nee dat laatste dan weer niet.

nieuwe_Deen | 07-06-22 | 19:38

Mooie berekening. Ben ook meer dan bereid om die 2 cent (of maak er voor de zekerheid 5 van) voor lief te nemen als de rest van de prijs ook normaal is.

LangeTijdGeleden | 07-06-22 | 20:32

@LangeTijdGeleden | 07-06-22 | 20:32: Wat ik maar wilde illustreren dat de politiek geheel is losgezongen van enige nuchtere en weloverwogen besluitvorming, met Jetten, de totale onbenul, voorop. Die valse nitwit heeft zijn prioriteiten en gevoel voor urgentie totaal niet op orde.

bdn01 | 07-06-22 | 21:53
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Grauwnauw | 07-06-22 | 15:18

"De regering is van mening dat het extra Groningse gas beter goedkoop aan het buitenland kan worden geleverd in plaats van aan de Nederlandse afnemers. Dit omdat alle Nederlanders hebben geprofiteerd van de extra subsidie en overige steunmaatregelen."
Aldus doorgaans onbetrouwbare bronnen. Kreeg het nieuwe maandtarief van Budgetenergia binnen, nu slechts 530 euro per maand. Ik heb subiet de gaskraan dichtgedraaid en mijn pooljas aangetrokken. Dat zal ze leren, de schelmen. 530 euro per maand, krankzinnig. Gek. Idioot.

Nivelleermarionet | 07-06-22 | 14:33 | 1

Ik lees dat als: de regering wil graag van 2 walletjes vreten.. de nederlander uitpersen met belasting en idiote prijzen voor gas.. en ondertussen nog vrolijk bijverdienen door ons eigen gas tegen een net wat goedkoper tarief dan de russen te verkopen aan duitsland..
dus weer gaat het die gluiperds niet om nederland maar om schone schijn en vriendjes in brussel.

dumbfarmer | 07-06-22 | 16:33

Nu ook nog even een update van het staatje inclusief BTW graag. De verschillen worden dan nóg mooier zichtbaar.

Harrie-Couvert | 07-06-22 | 14:23

"wetenschappers", ja precies.

Leviticus_ | 07-06-22 | 13:41

Goeie zaak, oppompen die handel.

goettel | 07-06-22 | 13:20

Gas pompen? Het stroomt helemaal vanzelf als je de kraan opendraait.

bdn01 | 07-06-22 | 12:49 | 2

Eehhh... nou, als het veld vers aangeboord is, meestal wel. Naarmate de druk in een veld door winning geleidelijk aan afneemt, moet je er hele krachtige compressoren op zetten, om de uitstroom op peil te houden.

bisbisbis | 07-06-22 | 15:26

@bisbisbis | 07-06-22 | 15:26: Het gas komt echt vanzelf omhoog, het heeft weinig zin om het uit de put omhoog te zuigen. wat soms wel moet, is ná de put de druk omhoog brengen met een compressor, zodat het gas het hoofdnet in loopt. Het hoofdnet in NL staat op ongeveer 60 - 80 Bar. De gasdruk in het Groningenveld is op dit moment ca. 70 Bar. Het gas stroomt dus helemaal vanzelf.

bdn01 | 07-06-22 | 15:51

Maar gaan er nu ook tribunalen komen voor alle mensen die de energie crises hebben veroorzaakt en daarmee de oekranische oorlog hebben gefinancierd? De putten hadden nooit dichtgemogen zonder de noodopslag op orde te hebben. Die kolen centrale op 30% draaien, sluiten van Nucleare centrales in Duitsland. Alles eind 2021.

PipoClownde | 07-06-22 | 12:21 | 2

Eensch! En de mensen die de belachelijke goedkope deals met Duitsland hebben gesloten (en daar natuurlijk rijkelijk voor beloond hebben gekregen) waardoor wij nu nog steeds genoodzaakt zijn zeer lage prijzen te rekenen en men in Duitsland veel minder betaald dan wijzelf. Wat natuurlijk absurt is!

Heeft iemand bronnen/cijfers hiervan?

Als_je_me_nou | 07-06-22 | 12:32

Eerst belasten en daarna een stukje teruggeven oftewel een koek uit eigen trommel.
Maar daar moet voor onderhandelt worden , daar wil de Rutte kaag kliek iets voor terug.

wiers | 07-06-22 | 12:00

Kunnen ze de leegtes in de grond niet opvullen met een of andere shit? Win win

darmflora | 07-06-22 | 11:58 | 2

Dat kan. Die shit heet water en moet tegen de gasdruk in door ren apart "injectie boorgat" onder het gas in jet poreuze gesteente worden geperst. Dat kost veel geld.

bdn01 | 07-06-22 | 12:53

Met de herseninhoud van pak 'm beet Kamp en consorten? Ben bang dat je de leegtes dan niet vol krijgt.

BenZen | 07-06-22 | 13:24

Schandalig eigenlijk die hoge belastingen.
Miljarden Euro's raken kwijt door ambtelijke fouten. Overbetaalde managers, belachelijke subsidies en het bedenken van regels door overbodige adviesraden en meer van dat.
Heb al vaker geroepen dat, als er gestopt wordt met onzin, iedereen netto 15 procent meer zou hebben maar nee, liever tientallen miljarden aan asielonzin uitgeven en de autochtone bevolking zien als een minderwaardig iets dat alleen goed is om er geld uit te halen.

pejoar | 07-06-22 | 11:56

De Nederlandse staat. Lekker hun zakken vullen met belastingen op benzine en gas en dan de vermoorde onschuld spelen en zeggen (alleen zeggen, niet doen) dat ze hoognodig wat aan de inflatie moeten gaan doen.

HoniSoit | 07-06-22 | 11:55

Mooi zo. Voor de komende 25 jaar voldoende gas, als we stoppen met exporteren zelfs nog langer. Jammer de bammer voor Groningen. Maar de huizen zijn er niet duur en er is ruimte zat daar dus niet zo klagen.

BoerKoekoek | 07-06-22 | 11:48

Lokaal gas = goedkoper gas voor ons? Nee?

Vunzigheid | 07-06-22 | 11:40 | 1

Als "ons" hetzelfde is als 's rijks schatkist klopt het verhaal. De winningskosten van een kuub gas uit Groningen zijn hooguit een paar cent

bdn01 | 07-06-22 | 12:55

Kunnen we niet beter Belgisch gas gebruiken?
Daar zit veel minder belasting op.
# tip voor het kabinet.

Osdorpertje | 07-06-22 | 11:34 | 1

U begrijpt het niet helemaal, zien ik.

halfvolle glas | 07-06-22 | 12:15

Het zelfs in deze situatie niet volledig open gooien een leegmaken van Groningen geeft aan dat we geregeerd worden door een stel wensdenkende debielen. Het is geen rationeel besluit geweest om te stoppen. Indien je nu niet besluit om daar op terug te komen ben je nog veel minder rationeel.

Het besluit om Groningen dicht te draaien was van hetzelfde stupide emotionele niveau als dat van Merkel om de kernenergie in Duitsland te killen.

Hopelijk geeft dit advies een zetje in de goede richting , maar ik ben bang dat ze er geen reet mee gaan doen, Rutte kennende.

Zwizalletju | 07-06-22 | 11:28 | 1

Ik was eerst ook voorstander van sluiten van het Groningse gas veld. Maar kwam al snel tot inzicht dat we absoluut gek zouden zijn om dat te doen, toen nog niet met de situatie waar we nu inzitten. Gooi die kraan open daar, weg met die goedkope contracten naar het buitenland en pomp dat gas op voor de Nederlandse consument, en compenseer de mensen die daar wonen royaal zodat die enigzins normaal kunnen blijven wonen daar.

Clown_Possum | 07-06-22 | 14:12

Zullen wij dan een eerlijke prijs rekenen per m3 gas waarin ene opslag zit die ruim voldoende is om de schade door aardbevingen aan gebouwen te herstellen en de gedupeerde te compenseren. En geen gas naar de moffen of ander buitenland. De problemen zijn tenslotte voor een belangrijk deel de schuld van de moffen. Zoals altijd.

Zemko | 07-06-22 | 11:27 | 2

Forget it. Er zijn nog langlopende contracten waar Nederland zich aan Duitsland verplicht om voor een schijtprijs gas te leveren waardoor de Duitsers hun gas veel goedkoper kunnen verstoken dan de Nederlanders. Voortschrijdend inzicht.

nednied | 07-06-22 | 11:39

Om het te vieren heb ik me net een volledige aardbeving gedoucht.

Rest In Privacy | 07-06-22 | 11:08

Ik zie alleen maar slecht onderhouden bouwvallen met scheuren. Die er ook in hadden gezeten zonder aardbevingen.
Pompen zeg ik!

Krultang | 07-06-22 | 11:04 | 2

Op "pompen?" reageer ik altijd positief. Maar we zouden ook in Groningen gas uit de grond kunnen gaan halen.

Rest In Privacy | 07-06-22 | 11:10

Precies, geef die mensen 4 ton en zeg maar dat ze naar Drente kunnen verhuizen.

UpdateAvailable | 07-06-22 | 11:10

Nondepin. Net van die lelijke panelen op de het dak gegooid.

Rolling_Ronny | 07-06-22 | 11:03

De mijnraad adviseert… Nu kunnen Rutte en Jetten hun handen in onschuld wassen.

Schriever | 07-06-22 | 11:01 | 1

Gewoon een ander woord voor OMT

Louter Leuter | 07-06-22 | 11:03

Gaan we het gas weer voor bijna niets weggeven? Of lopen we binnen? Misschien allemaal een gratis warmtepomp? Nah, 't zal wel wéér uitgegeven worden aan nieuwe 'Nederlanders'...

roevka | 07-06-22 | 10:59 | 1

Dat valt wel mee. Want de Nieuwe Nederlanders Die Geen Nederlanders Zijn (NNDGNZ) krijgen de allernieuwste zeer goed geïsoleerde huizen en hebben dus weinig te stoken.

Rest In Privacy | 07-06-22 | 11:12

Ik dacht dat de NAM al begonnen was met het decommisionen van de king size clusters (die het meeste gas produceren want groot), dus ik vraag me af hoeveel gas je nu nog maximaal uit Groningen kan halen.

matatwork | 07-06-22 | 10:53 | 1

Dichtgemetseld en al. Opdat wij niet opnieuw in verleiding zouden worden gebracht. Ben trouwens benieuwd hoe het verder gaat met Clown Hugo zijn plannen om Nederlandse woning met dwang van gas af te krijgen.

UpdateAvailable | 07-06-22 | 11:09

NOS: “De mijnraad is een onafhankelijke groep deskundigen die het kabinet adviseert over energievoorziening.”

Voorzitter mijnraad: Paul Depla (PvdA)

Trololololo

amateurrr | 07-06-22 | 10:53 | 8

Klopt niet, het is Sfef Depla.

De Eierbal | 07-06-22 | 11:55

@De Eierbal | 07-06-22 | 11:55:
Staf Depla. Planoloog.

De Eierbal | 07-06-22 | 11:56

@De Eierbal | 07-06-22 | 11:56:
Correct. NOS heeft het artikel aangepast.

Desalniettemin, Staf Depla is ook van de PvdA.

amateurrr | 07-06-22 | 12:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Het probleem is niet de gaswinning of de aardbevingen maar de manier waarop de overheid daarop reageert. Geef die mensen gewoon per omgaande een nieuw, veilig huis (liefst buiten aardbevingsgebied) en ram die kraan weer open. Er zijn helemaal geen argumenten om dat niet te doen, is de schoonste fossiele brandstof, het is goed voor de economie, we zijn niet meer afhankelijk van Rusland, hoeven niet weer aan kolen te beginnen etc.

Capt. Iglo | 07-06-22 | 10:52 | 3

Grotendeels eens, één maar...
Maar de meeste mensen willen hun huis, buurt en/of dorp niet uit.
Oplossing(?): aardbevingsbestendige aanpassingen. En dan mogen van mij best de betrokken burgermoeders en -vaders een tripje naar Japan maken.
factsanddetails.com/japan/cat26/sub16...

Organische evolutie | 07-06-22 | 10:59

Zeker, maar dan wel eerst de bestaande ellende een keer afhandelen.

Schriever | 07-06-22 | 11:03

Dat doet de overheid ook. Maar alleen aan asielzoekers.

Rest In Privacy | 07-06-22 | 11:15

Al de netto winst op dit gas volledig wordt uitgekeerd aan de Groningers, is het tij snel gekeerd vermoed ik.

DumboJet | 07-06-22 | 10:49 | 1

Ik zie ook het bezwaar niet om dat te doen. We doen het immers niet voor de gasbaten.

SamV | 07-06-22 | 10:52

Zou handig zijn als deze wetenschappers er ook even een risicoanalyse inzake extra bevingen (aantal, omvang, locatie, en additionele kosten voor de omgeving) er bijvoegen. Een multicriteria analyse zeg maar.

Phantomas | 07-06-22 | 10:47 | 4

@LD69 | 07-06-22 | 10:49:
Hangt van de geselecteerde uni af, de geselecteerde wetenschappers, de rapportagecommissie, de proofreaders en de editeur + samenvatters
Oftewel, maak u geen illusies, het ongewenste wordt er met al die tussenlagen echt wel zachtjes vanaf gegumd.

Graaisnaaiert | 07-06-22 | 11:17

Reken maar dat die gegevens bekend zijn. Waarom denk je dat destijds de boel dicht ging?

Frau Merkel | 07-06-22 | 12:13
▼ 1 antwoord verborgen

Gaat NL nu uit solidariteit met andere EU landen ook gas aan deze landen leveren? Waarschijnlijk zijn we dit volgens 1 of ander verdrag zelfs verplicht. En de Groningers? Die mogen barsten!

Kukooo1 | 07-06-22 | 10:44 | 2

Dat doen we allang, o.a. aan Duitsland. Voor een schijntje.

Rest In Privacy | 07-06-22 | 11:16

Ja dat gaat nederland doen, ze willen deugpunten scoren of bonuspunten.

jan6894 | 07-06-22 | 13:31

Mwhuuw, vis ik weer achter het net met m'n gratis stoken met wegwerppallets. Niemand meer jaloers op mij. Ik sta weer als Jan met de korte Achternaam met de handcirkelzaag die dingen in stukken te zagen.

VolgendjaarkrygikAOW | 07-06-22 | 10:41 | 2

Om je op te beuren; ik was sowieso niet jalours op iemand die wegwerppallets aan het opstoken was.

SterF... | 07-06-22 | 11:00

Jaloezie is een teken dat je het zelf niet goed genoeg hebt gedaan.
Maare, cirkelzaagt u vrolijk verder. Ik laat hier de zaailingen staan, boeit niet wat eruit komt, hout is hout. Heb er nu al 2 van lengte 5m+ met herkomst onbekend, hadden kennelijk hun paspoort tijdens de vlucht ingeslikt.

Graaisnaaiert | 07-06-22 | 11:14

Gaat echt niet gebeuren want het komt ze in Den Haag maar wat goed uit dat u via uw energierekening richting de warmtepomp gedwongen wordt.

normanius | 07-06-22 | 10:38 | 3

Dure warmtepompen betekent hogere BTW inkomsten.
Zelfde met elektrische auto's. Eerst komen ze met subsidies om zo mensen over te halen en zodra dat gebeurt is gaat de subsidie er van af en mag u het volle pond betalen.
Bent u straks blij met uw elektrische auto van 2000 kilo en de eerste wegenbelastingaanslag in de bus valt.

2voor12 | 07-06-22 | 10:41

Maar om ons ons eigen gas heel duur te verkopen is ook wel lekker. Word een win win voor Rutte. En de groen lobby en het oude kartel behagen.

P-unit | 07-06-22 | 10:42

De reden daarvoor is dat elektriciteit duurder is en er veel makkelijk mee gerommeld kan worden. Gas is gas. Maar elektriciteit stroomt langs alle kanten binnen (centrales, zonnepanelen overal, windmolens en het merendeel van Duitse bruinkool). Waardoor het ondoorzichtig is en je de mensen beter kunt voorliegen. Wat tenslotte het doel van politiek is.

Rest In Privacy | 07-06-22 | 11:18

Gas, plas, was.

Dr.Mabuse | 07-06-22 | 10:36

Oppompen, compenseren, klaar.

knutsel_ | 07-06-22 | 10:33

Zoveel rijkdom omhooghalen is natuurlijk niet handig als je al het kapitaal binnen de EU gelijk wil trekken.

Woodywoodhacker | 07-06-22 | 10:32

De schaal van Richter is speciaal voor Groningen aangepast, anders zouden die trillingen niet uit te drukken zijn.

John McClane | 07-06-22 | 10:29

Dutch disease ten voeten uit: toen het gas zo ongeveer gratis werd weggegeven (1 cent per kuub) aan het buitenland pompten we 75 miljard kubieke meter op. Nu gaat een kubieke meter voor 2 euro en gaan we principieel zitten doen.

_pacman_ | 07-06-22 | 10:25 | 5

@GPZ550 | 07-06-22 | 10:34: Ga jij dan gelijk aan de tulpenbollen, geef je meteen het goede voorbeeld en blijft het niet bij blabla alleen.

Ichneumonidae | 07-06-22 | 10:39

@Ichneumonidae | 07-06-22 | 10:39: haha echt niet, ik kan hogere voedsel prijzen betalen. Ook woon ik niet in een deuk bevolkt gebied. Ruimte zat en ook hout zat :-).

GPZ550 | 07-06-22 | 11:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Shit, heb ik net een kolenkachel gekocht, komen ze weer met aardgas. Ik ga douchen en daarna mijn auto met warm water wassen.

jan huppeldepup | 07-06-22 | 10:24 | 4

@uisge baugh | 07-06-22 | 10:35: Ik laat mijn auto wassen, stel je voor dat ik zelf in de weer moet.

_pacman_ | 07-06-22 | 10:38

@uisge baugh | 07-06-22 | 10:35: Ik neem warm water, wil me klaue niet verbrandee

jan huppeldepup | 07-06-22 | 10:38

Mooi, kan ik de toiletpot weer op het warme water aansluiten.

amateurrr | 07-06-22 | 10:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ik neem toch aan dat de NAM niet meer aan deze handel mag meedoen?

drs. P | 07-06-22 | 10:23

Goede zaak. Niet moeilijk doen en weg met die nutteloze zelfkastijding.

de IJsman | 07-06-22 | 10:22 | 2

Of gewoon Russisch gas kopen en afrekenen in roebels, zoals ook de grotere EU-landen doen.
Die malle Gutmenscheritis in NL - ongeneeslijk, vrees ik.

Ichneumonidae | 07-06-22 | 10:24

Koken en douchen is maar een fractie van het gasverbruik. Zonder bulderende CV zat ik (met vriendin) vorige maand op 21 kuub.

goedverstaander | 07-06-22 | 10:22 | 6

@FrankVeer | 07-06-22 | 10:37: Ik heb me ooit laten vertellen (heb het niet gefactschecked) door iemand bij Arcelor dat ze daar evenveel gas per uur verbruiken op volle capaciteit als heel Amsterdam per jaar.

_pacman_ | 07-06-22 | 10:39

@FrankVeer | 07-06-22 | 10:37: Industrie eet alle gas op. Daarom moeten wij onze huizen isoleren want je moet tenslotte aan iemand de schuld geven?
Gewoon wat kerncentrales neerplempen. Er schijnt in Groningen een gebied te zijn waar mensen toch niet meer willen wonen? Een kerncentrale kan vast wel tegen wat aardbevinkjes.

Rest In Privacy | 07-06-22 | 11:21

@FrankVeer | 07-06-22 | 10:37: Het cijfer voor gasgebruik door huishoudens is nog niet zo eenvoudig te vinden.
Volgens CBS zijn er ongeveer 7.9 miljoen huishoudens. Bij milieu centraal vond ik dat een huishouden gemiddeld 1200 kuub gas gebruikt. 7.9 *1.2 is ongeveer 9.5 miljard kuub. Totaal gasverbruik in NL is ongeveer 40 miljard kuub per jaar.
Geheel terzijde: Die 9,5 komt aardig overeen met wat volgens Jetten in NL bezuinigd kan worden op gasverbruik.
Terzijde 2: op gasketels zit een wachttijd van ongeveer 1,5 jaar en bij warmtepompen is dat niet veel beter, wegens te kort aan chips. Ik zeg: meer aardappelboeren!

Lu_Tze | 07-06-22 | 13:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Tja je weet dat beloftes in dit land niks waard zijn. Dus om nou te zeggen dat ik mij genaaid voel als Groninger. Ik voel mij bedrimmeld.

U-boot | 07-06-22 | 10:22 | 1

Dat stelt officieel dus niets voor, aldus het openbare onderzoek naar wat u is overkomen.

Nuchternederland | 07-06-22 | 10:24

Zolang we het maar wel voor de hoofdprijs verkopen en de winst gebruik om de aankomende 30 jaar de begrotingen sluitend te krijgen.
Dit zijn zowat de laatste grondstoffen die we als NL hebben, dus nee, dat extraatje gun ik niet aan Kaag en Rutte.

laaggeiletterd | 07-06-22 | 10:21 | 3

Niet verkopen, wees er nu eens zuinig op.

knehmoo | 07-06-22 | 10:29

Valt best mee hoor. In de Noordzee zit ook nog een en ander.

_pacman_ | 07-06-22 | 10:40

Probleem is dat we het voor afbraakprijzen naar het buitenland wegsluizen. Kregen we maar de hoofdprijs. En de Groningers zitten ondertussen met de ellende en worden procedureel kapotgetreiterd.

Graaisnaaiert | 07-06-22 | 11:10

"Het aardgasveld van Groningen is echt niet zomaar iets. Het is het grootste gasveld van Europa en een van de grootste van de hele planeet". Nederland exporteert nog steeds naar Italië en Duitsland. Bij ons 45ct/m3 belasting, daar resp. 18ct en 12ct. Wat een gaaf land zijn wij toch!

Sjompie | 07-06-22 | 10:20 | 6

In Duitsland bouw(d)en ze alleen wel alle aansluitingen van L-gas (Groningen) naar H-gas (Rusland) om. Tenminste, daar waren ze voor Rusland de Oekraine binnen viel mee bezig. Duitsers kennende gaan ze dat niet 1-2-3 weer terugdraaien.

PisFinger | 07-06-22 | 11:03

Dus voor hoeveel verkopen wij dat? En wat betalen wij hier? Mis ik hier iets?

Rest In Privacy | 07-06-22 | 11:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Aardbevingen van 2 of 3 op de schaal van Richter stellen niks voor. In Japan of Taiwan hebben ze dat quasi dagelijks en worden ze pas zenuwachtig vanaf 6 en vinden ze het pas echt gevaarlijk boven 7. Dus: verstevig die 100.000 Groningse pauperboerderijtjes of verplaats ze en daarmee basta.

drs. Levi Samsonov | 07-06-22 | 10:20 | 8

Louter Leuter, die beving in ‘92 was zelfs voelbaar in Rotterdam. Ik heb het echter niet over de magnitude ik heb het over de schade die ontstaat door grondverschuivingen. Of u dat nou gerommel noemt of niet, ik zou zeggen ga eens een rondje rijden in Groningen en zie wat er aan verzakte en gescheurde huizen staat.

austinhealey | 07-06-22 | 11:18

@austinhealey | 07-06-22 | 11:18:
Mijn huis heeft ook scheuren door verzakken en zetten. Dat is vrij normaal (ook op het zand). Vrienden in hebben een huis in Zuid-Frankrijk en dachten ook dat de grond stevig was. Blijkt het huis deels op een stukje wat minder stevige ondergrond te staan. Hun pech, alle buren hebben nergens last van. Scheuren en verzakkingen kunnen door vele redenen ontstaan (oa ook door grondwaterpeil veranderingen). Dat wil niet zeggen dat ik het wil bagatelliseren, maar om alles aan de gaswinning te wijten gaat ook te ver.

Louter Leuter | 07-06-22 | 11:39
▼ 5 antwoorden verborgen

Schokkend nieuws.

Duwbak_Linda | 07-06-22 | 10:18

Alleen is de NAM zo'n beetje opgedoekt. Succes er mee.

Dr.Utker | 07-06-22 | 10:18

Trek die gasvelden helemaal leeg en om verzakkingen tegen te gaan spuiten we er kernafval voor in de plaats in die velden.
Verdienen we aan beiden en kunnen we zo nog meer immigratie bekostigen.

2voor12 | 07-06-22 | 10:18

Ons lot ligt in de poezelige handjes van Rob Jetten. Een geruststellende gedachte.

JJMS | 07-06-22 | 10:15 | 1

Als het aan Rob ligt zetten we thuis allemaal een fiets met generator neer en zorgen we zelf voor de energie.

Rest In Privacy | 07-06-22 | 11:24

Er zit voor circa 400 miljard euro aan gas in de Groningse aardlagen. Koop de getroffen Groningers voor de dubbele waarde uit, verhuis ze en pompen met die handel. Maak van het vrijgekomen gebied een attractiepark voor de ultieme aardbevingsbeleving. Win-win.

goedverstaander | 07-06-22 | 10:14 | 6

verhuizen waar naar toe?

AntiZanicz | 07-06-22 | 10:25

@AntiZanicz | 07-06-22 | 10:25: Er is nog ruimte zat om te bouwen. Laat u zich niet continu van alles in de oren toeteren.

goedverstaander | 07-06-22 | 10:27

400 miljard? Dat geeft Rutte per jaar extra uit.

Frau Merkel | 07-06-22 | 12:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Nederland kan zichzelf uitstekend redden. Waarom zou je afhankelijk moeten zijn van Russisch gas, Duits staal, Belgische kerncentrales of Franse kaas

Jos Tiebent | 07-06-22 | 10:14

"Dat betekent dat we weer 15 minuten mogen douchen per dag, sudderlapjes van 4 uur mogen eten in plaats van à la minute procureurlapjes"
Nee, het betekent dat als we de situatie niet nog erger willen maken we juist heel zuinig moeten zijn.

cugel | 07-06-22 | 10:14 | 12

@Nuchternederland | 07-06-22 | 10:29:
Gebeurt in ieder geval wel met benzine. India koopt russische olie, raffineert het en wij kopen dan de eindprodukten weer.

2voor12 | 07-06-22 | 10:39

#Nuchternederland. Heh, wat? Het weer kun je niet kopen, van niemand. Het weer dat overkomt je.

Bull-Sunnyboy | 07-06-22 | 10:41

@Nuchternederland | 07-06-22 | 10:21:
Ik ben blij dat ik je van dienst ben. "At your service".
Ik had het geldblog gelezen, maar gek genoeg vond ik in de commentaren daaronder best nog veel mensen die het niet met de schrijver eens waren.
En verder blijkt, uit de 9 commentaren tot nu toe onder mijn tegel, dat populistisch rechts met vreugde de wereld verder naar de kloten helpt, zolang de economie maar als een tierelier draait, tenzij ik weer eens alle cynisme te letterlijk neem.

cugel | 07-06-22 | 10:48
▼ 9 antwoorden verborgen

BTW is een zieke belasting, dient alleen om de staatskas te spekken. Daarmee is btw op aardgas , Electra en water al net zo ziek en onbegrijpelijk. Als de overheid de mogelijkheid zou hebben dan zouden ze nog btw heffen op onze zuurstof en vergeet niet het zonlicht.

Rdock | 07-06-22 | 10:13 | 4

Kleine correctie: de BTW gaat naar Brussel. BTW is de enige bron van inkomsten van Brussel en daarom gaat de BTW ook langzaam maar zeker omhoog. Dit is onderdeel van de afdrachten aan de EU, die Rutte een paar jaar geleden opnieuw onderhandeld heeft. Daarbij is geschoven en naar goed gebruik is dat niet in het belang van de Nederlandse bevolking en wel in het belang van de staat.

Frau Merkel | 07-06-22 | 10:25

Vroeger was er een belasting over grootte van ramen, hoe groter je raam hoe meer belasting. Indirect dus een zonlicht belasting.
historischarchief.midden-groningen.nl...

jan huppeldepup | 07-06-22 | 10:29

En uw uitgeademde CO2 en H2O, gerufte CH4, en defeceren van NH3, zwaar belasten. Dat u zomaar durft te leven, dat moeten we toch niet willen met ons allen.

Louter Leuter | 07-06-22 | 10:29
▼ 1 antwoord verborgen

Rot op met die wetenschappers. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te kunnen rekenen.

Leptob | 07-06-22 | 10:12 | 4

@JWZ_JMK | 07-06-22 | 10:54:
Ehm... nee. Alpha's rekenen niet. De alpha aap op onze apenrots in Den Haag is een historicus die echt helemaal niet kan en wil rekenen (daarvan had Samsom gebruik gemaakt).

Louter Leuter | 07-06-22 | 11:08

@Louter Leuter | 07-06-22 | 11:08: U heeft duidelijk geen academische titel. Zelfs voor geschiedenis heb je statistiek nodig.

JWZ_JMK | 07-06-22 | 11:32
▼ 1 antwoord verborgen

Zorg voor een dienst die direct en zonder dralen schade die door, of mogelijk door, of eventueel mogelijk is door de gaswinning afhandelt, en trek het veld helemaal leeg tot op de laatste druppel (bel). Onze overheid kennende willen ze het laatste, maar gaat men moeilijk doen over het eerste.

Louter Leuter | 07-06-22 | 10:12

gas gas gas!

LJBrinkhorst | 07-06-22 | 10:10 | 1

#zet gasmasker op tijdens zoom meeting#

Dr.Utker | 07-06-22 | 10:20

Fijn bericht..... nu had ik mijn ouderwetschen Gashaard (heb geen CV) toch al niet lager gezet, want ik wist wel, als de nood aan de man kwam, dat ze weer verder gingen pompen bij Slochteren.

En we trekken meteen een lange neus naar dat mannetje in Moskou.... zo van Poeh hee, wat wou je nou Wlad, ons heb je er niet mee hoor dat jullie stoppen met gas leveren aan ons.

Keyboardspeler | 07-06-22 | 10:10

Eigen gas eerst! Er gaat niks (ten) onder Groningen.

MargauxGrandCru | 07-06-22 | 10:09

Er wordt door de Mijnraad geadviseerd preventief maatregelen te nemen. Goed idee, doet Rutte niets mee. Dat zou de indruk van een visie wekken.

Frau Merkel | 07-06-22 | 10:07

Er is daar zo gigantisch veel geld verdiend met dat gas dat ik niet begrijp dat er niet al veel langer, veel serieuzer werk is gemaakt van dat compenseren van de Groningers.
Alsof wetenschappers toen niet, nog voordat er een boor de grond in ging, aan konden zien komen dat er dan verzakkingen zouden komen...
En er had natuurlijk vanaf het begin regelgeving moeten komen wat betreft aardbevingproof bouwen en dergelijke.

Aristotalloss | 07-06-22 | 10:06 | 9

@AntiZanicz | 07-06-22 | 10:23:
100 jaar….
Dan is het wel weer op, oké.
Slopen die binnenstad van Amsterdam!!!

J-van-de-Bontekoe | 07-06-22 | 10:51

@leo de pejo | 07-06-22 | 10:09: Veraasend genoeg was er best veel gas te vinden ronde DenHaag-Rotterdam. Maar niet zulke enorme hoeveelheden als in Groningen. En dus ook geen bodemdaling.

HA BIER!1! | 07-06-22 | 21:59
▼ 6 antwoorden verborgen

Het is duidelijk wie dat gaat betalen. Ik in ieder geval niet.

Frau Merkel | 07-06-22 | 10:03 | 5

@Frau Merkel | 07-06-22 | 10:08: Du schafst das!

Aristotalloss | 07-06-22 | 10:10

@Frau Merkel | 07-06-22 | 10:08:
Meine liebe Frau Merkel, wären Sie so freundlich, sich an den hohen Preisen zu beteiligen, die ich hier für Erdgas bezahle? Ich werde dir ewig dankbar sein. Nicht alle zahlen, nur wer nett fragt.
Mit freundlichen Grüßen,
Ichneumonidae.

Ichneumonidae | 07-06-22 | 10:18

@Ichneumonidae | 07-06-22 | 10:18:
Lieber Ichneumonidae, vielen Dank für Ihren Nachricht. Ich kläre, ob wir hier Gas übrig haben und wir aus unseren Reserven Gas teilen können.

Frau Merkel | 07-06-22 | 10:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Een miljard kuub (m^3) is een kubieke kilometer.
450 miljard kubieke meter is een volume van ongeveer 7.6 x 7.6 x 7.6 kilometer.

Schwanzeleber | 07-06-22 | 10:03 | 8

@clockandhammergame | 07-06-22 | 10:12:
Wat is het volume bij 90 bar ongeveer? En zit dat gas nog opgelost in een vloeistof of zit het in holle ruimtes in gesteente?

Schwanzeleber | 07-06-22 | 12:22

@Schwanzeleber | 07-06-22 | 12:22: gas zit altijd in holle ruimtes in gesteente. Of dacht je dat er gewoon echt een enorme gasbubbel onder de grond zit? En gewoon P1V1=P2V2. Laten we temperatuur enzo even voor wat het is. Niet heel moeilijk hoor.

HA BIER!1! | 07-06-22 | 21:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Ja, en haal gelijk die belasting op aardgas er af. En de BTW. Jemig.

Ichneumonidae | 07-06-22 | 10:03

Ik voel mij zo belazerd door de overheid, ik vertrek naar België.

Sjeintje | 07-06-22 | 10:03 | 8

Weet wel dat patat in België friet/frieten heet, niet dat ze u het land weer uitschoppen.

jan huppeldepup | 07-06-22 | 10:37

Sorry voor de late reactie, maar zo lang er nederlanders naar belgië verhuizen ivm de belastingen, zal dat vast zijn omdat ze meer willen betalen.

Nuchternederland | 07-06-22 | 16:06
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl