Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wokers zijn sleepers

Een slaaf heet nu een tot slaaf gemaakte, alsof we echt zo dom waren om te denken dat een slaaf dit uit eigen initiatief werd

Woke. Hoppaa, 1 woord en daarmee heb je 99% van Nederland al meteen in de allergiestand. En terecht. Niet dat er in de basis iets mis is met bewustzijn over misstanden, hè. We zijn het er allemaal wel over eens dat de wereld beter mag. Wat verdraagzamer vooral.

Maar woke staat tegenwoordig voor die 1% schreeuwende mensen met een zeer groot minderwaardigheidsgevoel, dat zich beter probeert te voelen door zeer publiek hun zelfverklaarde hoogste morele kompas te etaleren, anderen de maat te nemen, de mond te snoeren, te cancelen en neer te halen, in de ijdele hoop zichzelf daar iets beter door te voelen (hint: lukt niet). Ze zijn allesbehalve verdraagzaam. 

Man man man vrouw vrouw vrouw kruisje kruisje kruisje wat moet het toch moeilijk zijn om als woke persoon de last van de hele wereld op je schouders te dragen. Of het nu gaat om identiteit, sekswerkers, abortus, euthanasie, bovenal vooral kapitalistische witte heteroseksuele mannen, die De Schuld Van Alles Zijn. De haat, de frustratie, de woede. Met felle harde woorden bestrijden deze toetsenbordterroristjes de wereld vanaf hun Twitteraccountje. 

Zeg je blank? Nee wit!! Ben je feminist? Nee TERF!! Opmerkelijk is het dat ze voor alles wat ze lief is juist hele verbloemende woorden verzinnen. Sekswerkers waren ooit prostituees, en daarvoor gewoon hoeren. Is seks met hoeren sinds de eufemismen beschaafder geworden? Vast niet. 

Die woordspelletjes veranderen niets aan een concept. Een kreupele werd een invalide, de invalide werd een mens met mobiele beperkingen. Veel meer lettergrepen maar je loopt er geen meter beter van. 

Een slaaf heet nu een tot slaaf gemaakte, alsof we echt zo dom waren om te denken dat een slaaf dit uit eigen initiatief werd. Nee, de term ‘tot slaaf gemaakte’ is bedacht om een beschuldiging te kunnen uiten. Het slachtofferschap by proxy wordt diep uitgemolken, geveinsd, men wentelt erin, smekend, dreigend en eisend om aandacht. Die ze nog krijgen ook. Het zijn kinderen die niet door hun ouders is afgeleerd op een negatieve manier aandacht te eisen. 

Misschien wordt het tijd om die wokers met hun eigen woordspelletjes te ontwoken. Laten we beginnen met het woord woke zelf. Het staat voor wakker zijn. Terwijl ze in werkelijkheid in een droomwereld geloven, die er bovenal voor henzelf moet zijn. Ze willen een wereld met radicale empathie voor iedereen die ze zielig vinden, zonder enige empathie of tolerantie, laat staan een open gesprek, over andere denkbeelden die misschien helemaal niet ver van de hunne afstaan, alleen minder extreem. 

In hun hoofd leven ze in een chaotische en emotionele staat, een mix van boosheid, frustratie, angst, wanhoop en stress. Dat is zo’n beetje de definitie van een nachtmerrie. Dan ben je niet wakker, dan ben je niet woke, dan slaap je, dan ben je een sleeper. 

Alstublieft, uw ‘eufemisme’ voor woke.

Reaguursels

Inloggen

Ik wens voortaan 'een als witte man bestempelde' genoemd te worden.

Mr. Happy | 05-06-22 | 19:39

Taalvervuiling door onwetenden met het hart op de juiste plaats waar de handen dit niet zijn.
Je kunt in slavernij geboren zijn en tot slaaf gemaakt zijn, is niet zo'n heel moeilijk iets lijkt mij. Dat verschil wegnemen doet afbreuk aan het leed.
De rechten van de slaaf staan in het oude testament, slaven zijn dus niks nieuws. Hoe onder andere Nederland zich heeft misdragen was toen legaal maar gelukkig nu niet meer. Echter, de slachtoffers zijn de NAZATEN van de getroffenen en geld gaat echt niks wegnemen.
Het zou goed zijn als mensen met slavernij issues de geschiedenis respecteren, niet herschrijven, en doorgaan met hun leven. Nu jouw wangedrag goedpraten omdat je betovergrootvaders vader slaaf is geweest is dom. Je bent zelf verantwoordelijk voor eigen daden. Neemt niet weg dat zeker de Nederlanders zich gruwelijk hebben misdragen destijds, maar daar hoef je geen apart woordgebruik voor te ontwikkelen, het staat gewoon opgetekend in de archieven. De waarheid is erger dan de woke propaganda, zat men niet zo vast in slachtofferdenken zou men dit inzien. Maar dan nog heeft geld geen toegevoegde waarde, zuiver de erkenning dat wij destijds fouten hebben gemaakt kan wel tot heling leiden.

BootleggersSmurf | 05-06-22 | 18:44

Maar hoeveel burgers, waaronder ook reaguurders, vegen enerzijds de vloer aan met die woke-shit maar stemmen anderzijds wel op de partijen die dit stimuleren en faciliteren (zijnde het, niet bestaande(?), partijkartel)?

Ride_On | 05-06-22 | 18:30 | 2

Meeste mensen volgen de politiek via het journaal. Daar zijn alle alternatieve partijden xenofoob, racist, wappie en erger. Mensen willen dus wel anders maar krijgen geen zichtbare alternatieven.
Ik stem PVV maar als ik zuiver de publieke omroepen zou raadplegen zou ik er never nooit op gestemd hebben, partijkartel houd van propaganda en burgers willen geen wappie, racist etc zijn.
Als je dan bedenkt dat zuiver stemmen op bijvoorbeeld de PVV je baan kan kosten en soms sociale uitsluiting, tsja...
Enfin.

BootleggersSmurf | 05-06-22 | 18:50

@BootleggersSmurf | 05-06-22 | 18:50: maar niemand hoeft te weten hoe je stemt. Je kunt zeggen dat je vvd stemt, en toch "stiekem" pvv of sp of wat dan ook stemmen.
De meerderheid stemt dus kartel maar wil, volgens mij, geen wokeness. Dat snap ik niet. Stem dan niet.

Ride_On | 05-06-22 | 19:48

We zouden onszelf niet moeten laten meeslepen door de Amerikanen met hun gevoel voor drama.

Momfer | 05-06-22 | 18:08

Dit is nog lang niet voorbij, er is nog genoeg te winnen. Beschuit met muisjes? Die kunnen in regenboog vorm. Kan ook direct omgedoopt worden naar diversiteitsanijs. Anale tapons voor de nieuwe vrouwen, prostaat-touwtjes. Een slachtoffer museum voor alle slachtoffers in diverse thema’s, het gedupeerdenkabinet. Wie zegt dat een jongetje niet Sarah kan heten? U leest het, er zijn nog bergen werk te verzetten.

deugallergie | 05-06-22 | 17:08

Aardig bedacht, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit artikel is geïnspireerd op een column van Nico Dijkshoorn in Het Parool op 3 juni jl.

12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.par...

Broodje-Bal-Saté | 05-06-22 | 16:36

Vanochtend aflevering 1 van Ik woke van jou gekeken. De frustratie zit enorm diep bij deze mensen en ze zoeken de schuld vooral bij anderen. Alles is anti, ze zijn heel negatief en hebben een denkbeeldige vijand gecreëerd in de vorm van de witte hetero seksuele man. Om maar te zwojgen over hun aannames dat gestoeld is op nul bewijs. Ze hebben dringend hulp nodig van een professionele psychotherapeut.

Burgerzaken | 05-06-22 | 16:34 | 1

Ik kijk helemaal niet meer, naar teveel reclames voorzien van alleen denkbeeldige 'bruine mannen' i.c.m. 'witte vrouwen'. Kansloos.

Nederlandop1 | 05-06-22 | 17:02

Ik vind prostaathouder wel mooi klinken eigenlijk.

Blote Bertus 2000 | 05-06-22 | 16:31

'Woke' kan echt niet meer. Het is nu 'psychisch-emotioneel gemankeerd gemaakte'.

radiatorknopje | 05-06-22 | 16:22

De baarmoeder bepaalt niet meer of je een vrouw bent. Dus nu val ik op baarmoederhouders. Nu nog een mooi woord daarvoor bedenken en het probleem is opgelost. Dan mogen ze lekker tot in de eeuwigheid wegkwijnen in hun gewonnen strijd vrouw te zijn. Baarmoederhouders zullen ze nooit worden!
Lang leve baarmoederhouders. Die verdienen ook een eigen WC.

nsfl | 05-06-22 | 15:58 | 1

XX- en XY-gechromosoomden?

naglfar | 05-06-22 | 18:23

Een tot pannenkoek gemaakt beslagje is een... pannenkoek.
Kortom, taalvervuiling om het vervuilen.
Next!

eilende Zebra | 05-06-22 | 15:55

Het enige bastion wat we nog hebben zijn de mannen van VI en GeenStijl. Het wordt een zware toekomst.

thanseeuwen | 05-06-22 | 15:52

Sam bal slaat hier den spijkert vol op zijn kop, mijn complimenten voor deze duidelijke en realistische uiteenzetting van den deugende wokemensch

tsjajaja | 05-06-22 | 15:49

Zonder slavernij was de Bijlmer nu slechts half zo druk bevolkt, en had het gros nog in een banananblad gehuld en met een bot door de neus door een oerwoud gelopen op zoek naar het avondeten...

Air van Boven Dorens | 05-06-22 | 15:42 | 1

Zonder slavernij was het een stuk drukker geweest in West Afrika

JeanDragage | 05-06-22 | 19:15

Dit artikel is zeer denigrerend voor onze LHBTIQDJHGITN++ gemeenschap!

Er zijn veel mensen die graag slaaf zijn!

Of meester(es).

Rest In Privacy | 05-06-22 | 15:38 | 1

Interessant punt als je aan SM doet ben je dan ook tot slaaf gemaakt

JeanDragage | 05-06-22 | 19:26

Religie: De christelijke kerk heeft eeuwenlang hun schaapjes in het gareel gehouden met feesten of werk. In de zomer was er te veel te doen op het land en dus deed de kerk het rustig aan, maar in de winter begon de ledigheid (duivels oorkussen), dus volgde het ene christelijke gebeuren op het andere, kerstmis, vasten pasen en daarna weer op het land. Hou ze bezig, dan kunnen ze niet denken.

Pas de laatste 50 jaar raakte de kerk zijn macht kwijt en dus de discipline. De islam heeft die discipline nog, De woke religie weet zijn schaapjes goed in het gareel te houden.

bergsbeklimmer | 05-06-22 | 15:33

Vandaag in de Volkskrant: 'Atletes preseteren slechter als ze ongesteld zijn - het laatste taboe?' En dan denk je: bij zo'n onderwerp *kun* je er niet mogelijkerwijs op uit komen dat het toch allemaal weer de schuld is van witte mannen. Want zo het een taboe is, dan toch eentje tussen de atlete en het (gemengde) publiek, of tussen atletes en de (gemengde) organisatie van toernooien of tussen atletes onder elkaar (allemaal vrouwen).

Maar nee hoor. Waarom is het een taboe, zegt de Volkskrant? Omdat de coaches mannen zijn.

konjodebonjo | 05-06-22 | 15:12 | 5

Is helemaal geen taboe, atletes nemen voor tournooien middeltjes om de menstruatie uit te stellen, een beetje sportvrouw wil gewoon winnen.

Zeurders | 05-06-22 | 16:10

Sperma?

Badd Pritt | 05-06-22 | 19:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Een allochtoon werd immigrant, nu iemand met biculturele achtergrond. Dat is toch iedereen die buiten zijn dorp gaat wonen?

Ray Skak | 05-06-22 | 15:07

Het was in de oudheid (Romeinen) gebruikelijk dat arme lieden zich als slaaf aanboden aan rijke stadsgenoten om zo verzekerd te zijn van voedsel en een dak boven het hoofd.
Overigens vind ik 'tot slaaf gemaakt' en gedrocht; beter kiezen voor 'geslaafde'.

Turambar | 05-06-22 | 15:05 | 1

Nòg slechter gedrocht, met je geslaafde.

decaliter | 05-06-22 | 15:35

Woke Toxic Woxic

Co2810 | 05-06-22 | 15:00

Woke = Toxic: Woxic dus

Co2810 | 05-06-22 | 14:59

Ricky Gervais is weer te zien op Netflix. Heerlijk als je met zoveel humor als hij die hele woke-shit weet te verpakken. Mooi ook dat Netflix hier geld aan uitgeeft. Ik vind het geweldige satire!

Happy People | 05-06-22 | 14:57 | 1

Hoor hoor.

decaliter | 05-06-22 | 15:35

Ik blijf het maar herhalen, don't beat them, join them! Het is fantastisch grappig om wokies met hun eigen gezeur om de oren te slaan. Je hebt hen zó klemgeluld. En de bochten die zij zich dan in wringen om er weer uit te komen, het is gewoon genieten.

Mijn favoriet blijft toch wel het sexisme wat ze juist proberen tegen te gaan ze voor te houden .

Harvey2Face | 05-06-22 | 14:33 | 1

Yep, mensen die voor andere mensen bepalen óf, wanneer en in welke mate zij zich gekwetst, gediscrimineerd of anderszins benadeeld of achtergesteld dienen te voelen zijn zelf de allergrootste racisten...

Air van Boven Dorens | 05-06-22 | 15:46

Een debiel heet tegenwoordig "iemand met afstand tot de arbeidsmarkt".
Jankerds zijn tegenwoordig "kwetsbaar".
Onaangenaam/vervelend is tegenwoordig "giftig", of nog erger, "toxic"

TheBigKirth | 05-06-22 | 14:10

"Zich tot slaaf hebben laten maken", is dat ook een mogelijke optie? Gewoon, voor de broodnodige nuance in de discussie?

Schoorsteenveger | 05-06-22 | 14:04 | 1

Yep en was niet ongewoon voor mensen om in dienst te gaan als slaaf want je eigenaar moest voor je zorgen dan

sLinksAmsterdam | 05-06-22 | 14:18

Taalkundige onzin trouwens, dat 'tot slaaf gemaakte. Zodra je tot slaaf bent gemaakt, bén je een slaaf. En ik neem aan dat de wokeschapen zelf ook menen dat iemand die aan genderdysforie leidt en zich laat ombouwen niet een een 'tot man gemaakte' is maar een man. Het is dus inconsequent. En vermoedelijk inderdaad zo bedacht om er ene beschuldiging aan de koppelen. Bedacht voor domme (en dus de meeste) wokeschapen die niet zelf nadenken maar botweg alles uit hun wokebubbel nablaten. Als de überwokers morgen bedenken dat elfjes bestaan (en gediscrimineerd worden omdat hun bestaan wordt genegeerd door de witte patriarchale samenleving die ze zo haten), accepteert de wokegemeenschap dat zonder enige kritiek.

Hommel | 05-06-22 | 13:44 | 3

'Enslaved' klink wel oké maar laat zich gewoon niet vertalen

geheelvergeter | 05-06-22 | 14:07

Terf? Nooit eerder gehoord.

2Benen | 05-06-22 | 13:40 | 4

Had er ook nog nooit van gehoord.. kennelijk betekent TERF trans-exclusionary radical feminist. Dan ben ik achteraf toch wel blij dat ik dat niet wist.. Je zou er zo 1 in je omgeving hebben zeg..

Croisantneuf | 05-06-22 | 14:42

De eerste associatie die bij ‘TERF’ opborrelde, was iets met ‘tering’. Nog effe uitvogelen waarom.

Lubbberrtt | 05-06-22 | 18:32
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
IlaydaLubbersen | 05-06-22 | 12:47 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Hoe wordt een persoon die menstrueert genoemd nadat ze in de overgang is geweest?

hotbrasil | 05-06-22 | 12:29 | 10

@letopuwzaak | 05-06-22 | 12:54:

Het is net als lhbtqwerty-mensen verplicht moeten aanspreken op hun seksualiteit of zelfbedachte gender. Alsof die mensen dat allemaal zo willen. Alsof een homofiele man geen andere hobby's heeft en alleen maar een homofiele man is. Dus bijvoorbeeld geen betrouwbare accountant, gezellige kroegtijger, grappige reaguurder of hulpvaardige buurman.
De meeste mensen zijn vooral *mensen*, en een mens is meer dan zijn voorkeur of huidskleur.

Dandruff | 05-06-22 | 13:16
▼ 7 antwoorden verborgen

Discriminatie is onderscheid maken; kortom de vraag is wie het meeste onderscheid maakt.....

J.Thee.Cohen | 05-06-22 | 12:25

Ziek (pluim-)vee wordt preventief geruimd, de woke generatie helaas niet

JeanDragage | 05-06-22 | 12:21

Het is niet veel meer dan 'pesten voor en door gepesten.'
Een machtspelletje met gebrek aan verdere inhoud, wat op de kleuterschool thuis hoort.

IndoorexpaT | 05-06-22 | 12:16

De titel van dit stuk doet mij denken aan het nummer “Sleepers” van het album Remedies van de band Soup.

Kwakjeszalver | 05-06-22 | 12:14

Dat hele woke gebeuren is de reden dat velen in eerste instantie dachten dat Putin misschien toch niet zo'n slechte leider zou zijn. Beetje orde op zaken stellen. Maar daarna kwam de genocide boven bij de Russen.

Hadena | 05-06-22 | 12:10

Elk buzzword dat woke gebruikt is het compleet tegenovergestelde van wat het woord suggereert.

Anti-racisme: rassenquota's eisen, anti-blank racisme.
Diversiteit: iedereen moet van dezelfde mening zijn, dus geen diversiteit aan opinie.
Dekoloniseren: inheemse cultuur vervangen met buitenlandse cultuur, ofwel koloniseren.

Battery!!! | 05-06-22 | 12:09

Woke is business van cynici die hebben ontdekt hoe ze geldt uit de zak van rijke ontheemde millennials kunnen kloppen.

Net als religie of socialisme. Pure leegte met een vernisje van acceptatie en morele verhevenheid.

pietvanvliet | 05-06-22 | 12:05

Wow, wat een helder en waar relaas. Jammer dat “woke” mensen niet vatbaar zijn voor enige rede. Die leven in hun eigen onwrikbare geloofswereldje. Een bubble die ze bij elkaar versterken. Ben bang dat de boel alleen maar meer polariseert in de toekomst. Waar eindigt dat?

SteveTijpels | 05-06-22 | 12:04

Ik vind woke oprecht het aller-, allerergste wat er is. En dan meen ik.
Kijk, bij een neonazi is het wel duidelijk hoe de vlag erbij hangt, dat zie je, voel je en weet je meteen, dat is een viespeukje, bah, mijden als de bekende builenpest. Ditto voor een dolgedraaide Allahu Akhbarrende kromzwaardbaardmans. Met een wokey ( vooral de X66 of Groen Linksversie ) weet je dat niet meteen, dat kan er heel normaal van buiten uitzien, daar kun je ook best een normaal gesprek mee voeren in de boekhandel of op de platenbeurs totdat je iets zegt of aanraakt wat ze triggert en dan gaan ze meteen standje vulkaan. Mensen van wie je het totaal niet verwacht dus.
Vergelijk het met een publieke terechtstelling enerzijds en een stiekeme steek met die dolk in je rug of die haal met dat mes over je keel. Je weet niet wat je is overkomen terwijl je ligt leeg te bloeden en de wokey trots verkondigt dat hij/zij/woef! ( #them#they#regenboog ) weer een 7-vinker heeft gecancelled.

Graaisnaaiert | 05-06-22 | 11:57 | 7

@Roos | 05-06-22 | 12:17:
Laat ons tweetejs dan maar lekker bange fossielen zijn, Roos. Voel ik me een stuk beter bij dan 24/7 op een Vesuvius te camperen die op het punt van uitbreken staat. Had er een paar in de kennisenkring en zelfs een maat, nou, echt. Was al niet van het onderhouden van vriendschappen maare, meteen beeindigd. Dat gezanik vanaf die zeepkist hing me dus echt de keel uit.

Graaisnaaiert | 05-06-22 | 12:25

@BadPatNL | 05-06-22 | 12:18:
Ja, zo'n vrouw ( insert nouns ) zou je toch ook. Dat is nou net wat zo'n familie wil horen, ja, je kind is vermist maar o,o, die politie, ze hebben de huidskleur racistisch benoemd. Foei. Niet meer doen.
Als ik hoofdcommissaris van politie in Groningen was had ik het wel geweten. 24/7 schaduwen en bij elk wissewasje, meteen een foeigesprek en bij elke overtreding meteen die dikke prent.
Dat soort mensen is nou echt wat ik bedoel. Ik kots erop.

Graaisnaaiert | 05-06-22 | 12:28

@Roos | 05-06-22 | 12:17: Tsja… het is weer eens wat anders dan dat de discussie wordt geblokkeerd door uitlatingen as “extreem-rechts”, “nazi”, “dom rechts”, “dom volk” etc.

DankeSchon | 05-06-22 | 13:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik raad iedereen aan om dit boek te lezen: De geschiedenis van de Nederlandse slavernij in een notendop door Piet Emmer.
Droog en met feiten onderbouwd. Het feit dat heel links Nederland, NPO en Syl hysterisch op de kast sprongen toen het werd gepubliceerd toonde al aan dat het een prima boek is. Emmer is specialist op zijn gebied (slavernij) en dat vindt/vond de andere kant niet leuk want cijfers versus domme niet onderbouwde schreeuwerige emotie.

Basil Fawlty | 05-06-22 | 11:53 | 6

Goeie tip.

Pretzel Logic | 05-06-22 | 12:34

In het kader van de Roze Boekenclub, mag ik een boek aanbevelen dat goed leesbaar specifiek over een slavenschip gaat: Het Slavenschip Leusden.
leobalai.com/portfolio-items/slavensc...
Geschreven door historicus Leo Balai, zelf van Surinaamse afkomst.
Overigens is de Leusden onderwerp van de grootste scheepsramp c.q. moordpartij aan boord van een Nederlands schip ooit.

Fulminator | 05-06-22 | 15:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Iemand zei ooit: uiteindelijk overheerst een starre minderheid altijd de gematigde meerderheid. Had gelijk.

robvanderLaak | 05-06-22 | 11:46

Toch zit er een hele gedachtengang achter die woordspelletjes, geleerd van de communisten. Lang geleden eens een documentaire gezien over de DDR. Hoe het partij kader de Kumpels in de haven er toe bracht actieve partijleden te worden. Fanatieke communisten probeerden hun collegas ertoe te bewegen actief mee te doen en als die aarzelden werd er net zo lang op ze ingepraat tot ze wel meededen. De truc is om de ander zo ver te krijgen dat ie mee gaat in jouw woorden, het liefst terwijl die weet dat het niet waar is. De leugen verbindt. Regiems als die van Saddam en Assad maakten een groot deel van de bevolking medeschuldig om aan de macht te blijven. Het hersenspoelen van Amerikaanse gevangen door Noord Korea begon ermee ze toe te laten geven dat de USA niet in alles perfect was, geen 220 Volt door de donder, gewoon kleine bekentenissen en vandaar uitbouwen, kleine leugentjes belonen, halsstarrigheid straffen. De zwarte democratische Scotus kandidaat wist tijdens haar ondervraging door de senaat geen definitie te geven van "vrouw", want ze was geen biologe, die is al in ver gevorderd stadium van woke indoctrinatie. Halsema trapte ondanks haar eigen communistische omgeving ook in de val, Eerst toegeven dat zwarten misschien wel gediscrimineerd worden, dan Zwarte Piet toch maar racistisch vinden, toegeven dat Amsterdam misschien wel verdient had aan de slavenhandel, uit laten zoeken hoeveel, schuld bekennen en excuses aanbieden. Bij haar laatste bezoek aan Suriname werden herstelbetalingen geëist en dat zal vanaf nu niet meer verdwijnen uit de gesprekken tussen Amsterdam en de Surinaamse gemeenschap. Hoe achterlijk woke inhoudelijk ook is, hun tactiek is bewezen en geperfectioneerd in 70 jaar Soviet Unie. Ik neem ze zeer serieus.

Blauwpetje | 05-06-22 | 11:42 | 1

Dat dus. De hieronder door reaguurder @Basil Fawlty aangehaalde ex-KGB-er Yuri Bezmenov waarschuwde hier ruim 40 jaar geleden al voor. Alles wat Yuri toen voorspelde is gewoon uitgekomen. Denk alleen al aan hoe politici en media;
- criminelen en extremisten verheerlijken en subsidiëren;
- wantrouwen zaaien tegen politie en belastingbetalers.

Vertrouwde instituties zoals gezin, gemeenschap en kerk moeten kapot en worden vervangen door "vrije" betekenisloze seks, anonieme multikul-wijken en een almachtige "ongelovigen" cancellende linkse kerk.

Dandruff | 05-06-22 | 12:32

Gisteravond een lekker witbiertje gedronken. Achteraf gezien begin ik toch te twijfelen of het geen blankbiertje geweest is. Vanavond dan maar eens beter opletten

Mark van Leeuwen | 05-06-22 | 11:35 | 1

Bestel een dubbel. Dat is inclusief.

Spartaan1888 | 05-06-22 | 12:49

Meanwhile in Russia, communicatie op hetzelfde niveau als de wokies, compleet wereldvreemd:

t.me/voynareal/24293

Landelijk tv programma waar ze zeggen: ok, we krijgen een nucleaire oorlog die niemand overleeft en je moet blij zijn!

Behangdelul | 05-06-22 | 11:32 | 1

Hoorde Poetin zeggen tegen de voorzitter van de Afrikaanse Unie dat Rusland altijd naast de Afrikaanse volkeren heeft gestaan in de strijd tegen kolonialisme. Ik moet dan denken aan de geschiedenis van Rusland met zijn horigen en lijfeigenen, zijn onderdrukking, vervolging, deportaties en Russificatie. Maar oké, dat telt waarschijnlijk niet.

Duwbak_Linda | 05-06-22 | 11:43

Mooi stukkie en zo waar

nee_toch? | 05-06-22 | 11:25

Wat te doen met diversiteit bij dierennamen? Ik vind haan en stier weinig inclusief.

bitterpete | 05-06-22 | 11:22 | 4

Dat zal binnenkort wel kip en rund worden dan

naglfar | 05-06-22 | 11:50

@SterF... | 05-06-22 | 11:43:
Ik een varken. Knor. Complimenteer moslims dan ook altijd met hun heldere blik als ze mij voor "varken" uitgeschelden.

Graaisnaaiert | 05-06-22 | 14:32
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vind het persoonlijk jammer dat jullie bij een stukje over woke een afbeelding van de boeddha gebruiken in stervende houding. Niet omdat ik als praktiserend boeddhist aanstoot neem van een afbeelding van de boeddha, in tegendeel, maar vooral omdat de gemiddelde boeddhist allesbehalve woke is. Ik kan namens een groot aantal mensen vanuit mijn boeddhistische gemeenschap spreken als ik zeg dat woke het aids van de 21e eeuw is

Saturnine | 05-06-22 | 11:19 | 11

@Saturnine | 05-06-22 | 12:59:
En toch is het doel het bereiken van de verlichting en dat is m.i. een individuele innerlijke reis waarbij de Boedda louter als inspiratiebron en leiddraad dient. Maar goed.
Er zitten zoveel dingen aan het Boeddisme, o.a. monnikenverering ( de overledenen ) waarvan ik denk, doe ff normaal. Dat terwijl de Boedda juist heeft gezegd dat je hem niet moet vereren.
Mijn betere helft is Theravada Boeddiste dus ik krijg er het nodige van mee, ga ook braaf mee naar de feestdagen rond de tempel(s), laat m'n neus zien in de omliggende dorpen als daar weer iets moet worden ingeheiligd of wat dan ook.
En dan denk je zo af en toe, sja... Maar goed, aanpassen he. Officieel zat ik ook in de familieboedda maar sinds het overlijden van schoonpaps is die status ook een beetje vaag, want zwager krijgt dat niet voor elkaar dus de huidige status is unclear. Ah, well. In ieder geval zeer leerzaam.

Graaisnaaiert | 05-06-22 | 14:29

Theravada, is ook wel heel erg op de individuele groei gericht. Ik praktiseer zelf vajrayana, doel daarvan is verlichting te bereiken voor het welzijn van alle wezens. Maar op welk niveau je ook werkt, het is louter positief en een diamant voor de geest.

Saturnine | 05-06-22 | 18:04

@Saturnine | 05-06-22 | 18:04:
Check. Ik heb de indruk bij een hoop Theravadi's toch ook voor een grot deel om de groepsdruk gaat, al kan dat ook het cultuurtje daar zijn ( of een mix ).
Dat laatste ben ik sowieso met u eens, ik zie het als een nuttige handleiding / reminder om je ( af en toe ) een beetje beter te gedragen en positiever op te stellen ( ben vrij nuchter zelf ). En een tempel is een heerlijke plaats om tot rust te komen, of je nou actief mediteert of gewoon even lekker gaat genieten / relaxen / je gedachten laat gaan.

Graaisnaaiert | 05-06-22 | 18:19
▼ 8 antwoorden verborgen

De belangrijkste eigenschap van een Woke persoon is nog vergeten: dat je zelf absoluut niet ECHT iets hoeft te doen. Het hebben van de juiste mening en die overal te uiten is voldoende.

skoftig | 05-06-22 | 11:19 | 1

Vooral het "Ik ben geweldig omdat ik iedereen de schuld geef" vind ik vervelend van die mensen. Ze kunnen alleen maar iemand de schuld geven, maar als je vragen gaat stellen over hun consumptiegedrag en daar commentaar op gaat geven beginnen ze te schreeuwen (als ze dat al niet deden toen je ze vond) en proberen ze elke discussie uit de weg te gaan want iedereen is fout behalve zij

brie-de-penis | 05-06-22 | 11:36

Maar is het sleeper, of tot sleeper gemaakte?
Grappige is natuurlijk wel dat de "tot slaaf gemaakten" door Afrikaanse stamhoofden tot slaaf werden gemaakt, zeg maar de oudooms van Afriyie, voor ze werden verkocht aan de handelaren.

Blauwpetje | 05-06-22 | 11:11 | 1

Zo ben ik geen belastingbetaler maar een tot belasting betalende gemaakte

SteveTijpels | 05-06-22 | 12:08

Je kunt geschiedenis niet veranderen met een nieuw wokabulaire.
“Slaaf”of “tot slaaf gemaakt”, gaat nog steeds over dezelfde persoon.
Wit of blank.. lekker belangrijk.

Ruimedenker | 05-06-22 | 11:10

Nog even een ding voor de black pills. Woke gaat imploderen. Transras gaat eraan komen. En dan wordt het een grote sh*tshow, nog erger dan de oorlog tussen 3rd/4th wave feminists (TERFs) en de trannies.

Graaf_van_Hogendorp | 05-06-22 | 11:06 | 1

*chips klaar zet*

SterF... | 05-06-22 | 11:45

Best n pittig stukkie, Sam Bal. Bij de laatste alinea raak je de kern van de zaak.

Schwanzeleber | 05-06-22 | 11:04 | 1

I see what you did there. sambal bij. Wel racistisch, dat dan weer wel.

Graaf_van_Hogendorp | 05-06-22 | 11:07

Nieuwe generaties, nieuwe woorden, maar nog steeds oude patronen. Dertig jaar geleden stemde half Nederland modieus links, en nu die generatie oud aan het worden is en veel te verliezen heeft, zijn ze nog conservatiever dan hun ouders geworden, en nu hebben hun snowflake kindere het idee dat ze de waarheid in pacht hebben. Succes er mee. Mijn tijd zal het wel duren. Er verandert NIKS.

m@rkus | 05-06-22 | 11:03

"tot slaaf gemaakte" de volgende woke generatie zal wel weer gaan drammen dat dit moet worden veranderd in "tot slaaf gedwongen"

Bena | 05-06-22 | 11:03

Woke is geen beweging, woke is een organisatie. Ik beperk me even tot Nederland.
Wij wisten bijvoorbeeld niet dat de Bijlmer volliep met Ghanezen, voor een deel moslim en met slavendrijvervoorouders. De Bijlmer was planologisch verwaarloosd en daarom onaantrekkelijk en saai voor Antillianen en Surinamers, en de vroegste vorm van islamowoke sloeg daar al toe. Het is geen toeval dat Omroep Zwart onder leiding van één van hen staat. Het is geen toeval dat Sylvana Simons het bij Denk zocht. Er bestaat niet voor niets een stichting die het woord Caribic en Arabic heeft samengevoegd.

Woke is islamowoke. Deze organisatie heeft zich perfect een weg kunnen zoeken vanuit moslimknuffelend blank elitair Amsterdam en de herverdelingsgerichte kerken aldaar.
Tot zover De Bijlmer.

Maar zo ook met Kauthar en haar ijsbeervrije klimaatproject. De Moslimbroederschap heeft zich in het islamowokebedrijf gevestigd. Vinden ze bij GL best. Want wie gelooft in vrijheid gelooft bij hen kennelijk dat gegeven vrijheid leidt tot afwerping van alle dogma's. GL is te antiburger om aan te pakken dat het niet zo is. Daarom zwijgen linkse lui wanneer de islamowoker krijst, omdat ze denken dat de emancipatie naar volwaardig medelander nu eenmaal met gekrakeel en inschikken verloopt.

Woke is geen gedachtengoed, woke is een vastomlijnde organisatie met een doel.

zeurmachine | 05-06-22 | 11:02

Ik ben dus een tot mens gemaakt mens?

Mr_Natural | 05-06-22 | 11:02 | 2

In zekere zin klopt dat wel. De natuur heeft geen mensen gemaakt, de natuur doet maar wat. Wij hebben onszelf tot mens gedoopt.

Schoorsteenveger | 05-06-22 | 11:32

Een mens is in essentie niets meer dan een herstructurering van dode materie.

Spartaan1888 | 05-06-22 | 12:52

Woke is slechts een term, een naam om iets aan te duiden.
Een subcultuur, zoals Alto's, Breezers, Emo's, Goths, Gabbers, Hippies, Hooligans, Metalheads, Punkers, Skaters, Skinheads.
Is nu een hype en waait wel weer over.
Paars haar en een neusbel, tingeling.
Niet te druk over maken, niet teveel aandacht geven.
Fijne dag verder.

Ruimedenker | 05-06-22 | 11:02 | 5

Ik ben het met Schhorsteenveger eens. Woke is niets anders dan de door-ontwikkeling van de Frankfurter Schule en de Kritische Theorie. Vroeger bleef deze onzin meer binnenskamers omdat bij de daadwerkelijke bestuurders van, de linkse partijen destijds min of meer alleen de PvdA nog, op bestuurlijk niveau , dit buiten deur hielden. Deze groepen hebben intern later de macht gegrepen en de nog enigszins beschaafde mensen naar buiten gewerkt. Daarom dat PvdA/GL/D66 tegenwoordig niets anders kunnen dan Woke gekrijs laten horen.

Grachus | 05-06-22 | 15:05

@Grachus | 05-06-22 | 15:05:
Nu ik er over na denkt en jullie argumenten lees, is het idd iets meer dan een hype.
Georkestreerd vanuit een wat extremer links.
In dat geval zijn we nog niet snel verlost van dat geschreeuw.

Ruimedenker | 05-06-22 | 15:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat de personen die de woke-doctrine aanhangen onder een bepaalde DSM-5 stoornis geclassificeerd kunnen worden is duidelijk, maar het ergerlijke is dat een normaal mens waar ik mijzelf toe beschouw continu door deze idiotie lastig wordt gevallen.
Niet door de lijders zelf, want die komen in mijn kennissenkring niet voor, maar door de kranten, tijdschriften, radio- en televisieprogramma’s, items over het onderwijs, woordvoerders die ergens hun zegje over doen. Je ontkomt er niet aan en het lijkt wel of alle openbare media al geïnfecteerd is. En waarom? Waarom laten zij hun oren naar een mentaal gestoorde minderheid hangen?
Je zou er haast een complotdenker van worden,

Kwakjeszalver | 05-06-22 | 11:01

Ik ben niet wit maar blank. Muren zijn wit, wolken zijn wit, sneeuw is wit, ik ben blank. Maar goed, noem mij wit en ik ga niet in een hoekje in foetushouding liggen janken. Wellicht komt dat doordat ik geen ziekelijke drang naar aandacht heb, en geen behoefte heb anderen een schuldgevoel aan te praten dat ze kunnen afkopen met poen.

Zeddegeizot | 05-06-22 | 11:01 | 2

Nee, het komt inderdaad niet door een ziekelijke drang naar aandacht, maar door het feit dat jij kennelijk al murw gemaakt ben. Nog even, en dan ga ook jij compleet overstag.

Kwakjeszalver | 05-06-22 | 11:04

Als jij je als blank identificeert hoort een wokie daar rekening mee te houden.

Egerius | 05-06-22 | 11:58

Wokies zijn verwende kinderen, die zich vervelen en daardoor op zoek zijn naar zingeving in het leven. Die vinden ze in een "strijd" met hun omgeving, waar zij, hoog op het morele paard gezeten, als winnaar uit wensen te komen, hetgeen zij denken te bereiken door hun "tegenstanders" te cancelen. Het zorgwekkende van de woke beweging echter is, dat zij inmiddels universiteiten vergiftigd hebben met hun gedachtenkronkels, waardoor de wetenschap in het geding is en het zomaar kan zijn dat binnenkort 1 + 1= 3 als leerstof wordt onderwezen.

Rationa | 05-06-22 | 10:59 | 1

Universiteiten, gemeenten, instellingen. De lijst is eindeloos lang met overheids-afhankelijk organisaties die het hele Woke gebeuren zonder problemen overnemen.

Grachus | 05-06-22 | 15:09

Wilders is (extreem) rechts? Clown.

Adriel | 05-06-22 | 10:57

Hahaha de bedenker van het kieskompas ook nog eens. RaRa wat daar dan net iets meer uitkomt.

The-loopy-cowboy | 05-06-22 | 11:21

En deze man neemt voor de NPO "objectieve" peilingen/polls af....

Grachus | 05-06-22 | 15:26

Al het "negatieve" is de schuld van witte (hetroseksuele) mannen. Waar zouden we als samenleving zijn zonder witte (hetroseksuele) mannen? Wie bouwden in de middeleeuwen schepen die de wereldzeeen konden bevaren? Zouden we niet in het donker zitten zonder mensen als Tesla, Watt en Edison? Zouden we vliegen zonder de broers Wright? Wie hebben het buskruit en dynamiet uitgevonden? En dan nog een paar namen Rontgen, Marie-Curie en Alexander Fleming. En de evolutietheorie van Darwin.

Gebakschep | 05-06-22 | 10:50 | 11

"Matie-Curie"

/facepalm

omanders | 05-06-22 | 14:10

@Graaf_van_Hogendorp | 05-06-22 | 11:03: Die Chinezen hebben juist hun vloot vernietigd om niet de wereldzeeën te bevaren. Mede daardoor is het eeuwenlange mentale Chinese isolement vormgegeven.

Grachus | 05-06-22 | 15:28
▼ 8 antwoorden verborgen

Wokes: 80% losers en 20% zorgt voor momentum.

robvanderLaak | 05-06-22 | 10:50

Allereerst: de term “woke” is vooral een woordspelletje van populistisch rechts om andersdenkenden mee te framen, terwijl werkelijk niemand zich met die term identificeert. En ehh nee, niemand in de wereldgeschiedenis werd van harte “slaaf”, daar was altijd enige aandrang en geweld voor nodig van degene die deze persoon wilde exploiteren, die werd kortom tot slaaf gemaakt. En nee, niet elke feminist is een TERF. Sterker nog, dat is een zeer kleine minderheid binnen het feminisme, die in christelijk conservatief en populistisch rechts een bondgenoot ziet. Mainstream feministen zien trans vrouwen als bondgenoten. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan over het gemakzuchtige frame hierboven dat vooral mensen met nog een restant aan ouderwetse zaken als een geweten en medemenselijkheid probeert te demoniseren.

Naomi71 | 05-06-22 | 10:47 | 51

@Naomi71 | 05-06-22 | 20:05:
Taal versus de werkelijkheid waarnaar verwezen wordt is de verhouding tussen woorden en het Ding an Sich. Dat wij het Ding an Sich niet rechtstreeks kennen, inderdaad, dat is het geval, maar dat wijst nu juist op hoe precair de verhouding is. Wij nemen waar, en die waarneming is een activiteit, is niet het passief ontvangen van een beeld, en die activiteit wordt gevormd door o.a. de taal. Eenzelfde werkelijkheid (die dus nooit gekend zal zijn) kan op ontelbare wijzen worden waargenomen, maar die waarnemingen zijn niet willekeurig, de activiteit van het waarnemen is niet los te zien van de werkelijkheid waarin waargenomen wordt. Geldt zelfs voor hallucinaties, zo meen ik. Het Ding an Sich is steeds aanwezig, ook al wordt het niet rechtstreeks gekend. Dus ja, volgens mij geen afzonderlijke discussie.
Ik heb, zo dacht ik, niet beweerd dat linkse activisten enkel uit zijn op verwoesting. Integendeel, ik beweerde dat ze willen verwoesten om een absolute waarheid te doen verschijnen, althans daar hopen ze op en dat verwachten ze ook. Ze bieden in termen van voorstellen waarover gediscussieerd kan worden in het geheel geen alternatieven, ze wijzen alles af wat niet hun alleenzaligmakende waarheid bevestigt. Ik vind een alternatief dat als een absolutum over mij heen wordt gestort inderdaad niet aantrekkelijk. Ik verafschuw het, want het slaat alles dood.
Ik weet overigens niet of het een zinvolle onderneming is om 'het patriarchaat' te willen verwoesten, zeker niet als er iets nog engers voor in de plaats wordt geschoven. Wat dat precies is, dat patriarchaat, daar kunnen we een flinke boom over opzetten, maar als je daarmee bedoelt de maatschappelijke structuur zoals we die nu aantreffen, dan lijkt me verwoesten niet echt een effectieve methode. Kind en badwater. De graagte bijvoorbeeld waarmee tradities om zeep worden geholpen, ik gruw ervan. Het ondergraaft allerlei vormen van cohesie die nauwelijks of niet in kaart zijn gebracht of begrepen worden.

Schoorsteenveger | 05-06-22 | 20:41

@Naomi71 | 05-06-22 | 20:06:
Foucault heeft zich even scherp afgezet tegen het Marxisme als tegen datgene wat door jou als 'het patriarchaat' wordt omschreven. Het Marxisme was voor hem een 'totaliserende' theorie en hij omschreef het als 'een soort tribunaal van de rede'. Jordan Peterson is een van de velen die Foucault afserveren als een verstokte Marxist, maar dat is een karikaturale benadering. Foucault komt uit een Marxistische stal, was leerling van Althusser, maar ging wel degelijk zijn eigen weg. Er zijn duidelijk overlappingen, maar de verschillen zijn evident.
Ik haalde Foucault aan als exempel van een filosoof die al te vaak en al te gretig door 'rechts' als voorvader van het Wokism wordt afgeschilderd, maar in feite weinig op had met de hokjesgeest en het totaliserende dat de beweging. zo kenmerkt. Hij zou zich sterk tegen het Woke-denken hebben afgezet, zo denk ik.

Schoorsteenveger | 05-06-22 | 21:04
▼ 48 antwoorden verborgen

Sinds 'panneNkoek' heb ik spellingwijzigingen aan mij voorbij laten gaan. Hetzelfde doe ik met woke-terminologie, en ik moet zeggen dat ik nog op geen enkel moment ben aangelopen tegen een onoverkomelijk hiaat in mijn woordenschat of op weerstand ben gestoten. Daaruit concludeer ik dat we hier toch te maken hebben met de gevoeligheden van een kleine groep chronisch ongestelden (M/V/hen/hullie).

MickeyGouda | 05-06-22 | 10:47 | 2

*categorie 'maatschappelijk relevante termen' aanvult*
Als antwoord op je vraag van vanochtend vroeg: Nee, zoals gebruikelijk is er nooit iets mee gedaan.

Frau Merkel | 05-06-22 | 13:49

De olifant in de kamer is.

Waarom heeft zo'n niche groep zo veel impact en platformen in onze maatschappij.

Vergelijk dit bijvoorbeeld met een andere nichegroep, kernfusiewetenschappers.

Kaas de Vies | 05-06-22 | 10:47 | 7

@Kaas de Vies | 05-06-22 | 10:54:
Nou, ik bedoelde dat de Woke niet echt als niche-groep gezien mogen worden, maar meer als trommelaars van een heel leger.

Schoorsteenveger | 05-06-22 | 10:57

Omdat na WOII onophoudelijk is gewerkt aan het bereiken van linkse doelstellingen vanuit, voornamelijk universiteiten?

robvanderLaak | 05-06-22 | 11:27

Dit ze drammen en zeuren net zo lang en bagataliseren mensen met andere visie
Verder lopen ze met oogkeppen op

Therrie | 05-06-22 | 12:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Neem het woord 'neger'.
Als je het nu gebruikt is er altijd wel iemand die laat weten dat je dat woord niet meer zeggen.
Op de vraag van wie je dat dan niet meer mag zeggen hebben ze vervolgens geen antwoord.

leo de pejo | 05-06-22 | 10:47 | 7

@Sans Comique | 05-06-22 | 10:58:
Net als mongool. Ieder decennium een ander woord ervoor.
Mongool, geestelijk gehandicapte, verstandelijk gehandicapte, verstandelijk beperkte, iemand met het syndroom van Down.
What's next?

leo de pejo | 05-06-22 | 11:06

Het is als modder bedekken met een schoon wit doekje. De modder blijft, het witte doekje wordt vies op den duur, waardoor er weer een nieuw schoon doekje tevoorschijn gehaald wordt.

Nietdanjatoch | 05-06-22 | 11:24

@Nietdanjatoch | 05-06-22 | 11:24: Ik had begrepen dat refereren aan het syndroom van Down nu ook al als stigmatiserend geboekt staat. Wat er voor in de plaats is gekomen weet ik niet, dat gaat me allemaal te snel.

Sans Comique | 05-06-22 | 19:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Krijg toch de indruk uit het topic en veel reaguursels dat wokers Untermenschen zijn, die je voor het gemak allemaal maar over één kam moet scheren.
Dat lijkt me nou ook weer niet gezond. Sterker, is dat niet woke?

Ichneumonidae | 05-06-22 | 10:47 | 1

Wat doen ze met u?

Spartaan1888 | 05-06-22 | 13:00

Die 1% schreeuwlelijken zijn zeker niet degenen die de Woke-kar trekken en hun waarheden aan ons op weten te dringen. Het zijn slechts de geradicaliseerden, degenen die het oprukkende discours op de meest zwart-witte wijze uiten, de symptoomdragers dus met de huiduitslag, de puisten en de koorts.
Die 1% schreeuwlelijken maken zichzelf wijs dat ze de revolutie leiden, dat zij degenen zijn die de veranderingen forceren, dat ze de strijders zijn, de voorgangers, maar dat is niet het geval. Het discours, de manier van denken, de ideologie zo u wilt, is een lange weg gegaan, heeft stukje bij beetje vorm gekregen en pas op het moment dat het uitgerijpt was en zich kon presenteren als een openbaring, een afgerond verhaal met kop en staart, een Heilige Tekst, kwamen zij er als vlegen op de poep op af.
Die 1% schreeuwlelijken zijn reeds de volgelingen, degenen die achter de vlag aanlopen, die het narratief als een coherente waarheid accepteren, die zelf niet kritisch nadenken maar de Blijde Boodschap in zijn geheel kritiekloos aanvaarden.
Wanneer ben je Woke? Dat is wanneer je 'aangeraakt' wordt, wanneer je beseft (lees: jezelf voorhoudt) dat de anderen nog in het duister lopen maar jij je in het volle licht bevindt. Dan heb je niet veel meer nodig dan een groepsgeest, dan medestanders die even hard roepen dat ze het licht gevonden hebben.
We zouden ons wat minder moeten richten op die 1% schreeuwers en wat méér op de structuur van het onderliggende discours. Er is, zo zou je kunnen zeggen, sprake van institutioneel wokisme. Dat discours vreet zich in alles in, quasi-onschuldig, en vergiftigt onze taal, en voor we het weten spreken we, al is het maar voor een heel klein beetje, die taal.

Schoorsteenveger | 05-06-22 | 10:44 | 4

@Graaf_van_Hogendorp | 05-06-22 | 10:52: Mee eens en dan krijg je een stel meelopers, zonder eigen mening, zwakke figuren, erbij willen horen en dan zijn de poppen aan het dansen, zolang ze de belangen van de regering ondersteunen zoals klimaat, zitten we met ze opgescheept. Ouders leer je kind zelf denken.

gato | 05-06-22 | 12:27

@Graaf_van_Hogendorp | 05-06-22 | 10:52: Ik heb de stellige indruk dat in het bedrijfsleven vaker op de waan van de dag wordt ge(re-)ageerd en minder op kille calculatie dan doorgaans aangenomen wordt. Vandaar dar er zo om de 10 jaar een nieuw boek verschijnt van een managersgoeroe die zegt dat alles om moet voor het welzijn en efficiëntie van de medewerkers en de productiviteit. De concurrent maakt vega-producten dus je moet mee voor het geval er toch een markt wordt aangeboord.

Sans Comique | 05-06-22 | 19:46
▼ 1 antwoord verborgen

Vroeger zeiden mensen ook nikker. Later alleen nog neger. Dat kan ook niet meer. Dingen veranderen. Je kan er ook wat minder zwaar aan tillen maar dat gaat vrijwel niet omdat de gemiddelde reaguurder inmiddels een post-Boomer is. En dan gaat veranderen niet zo snel meer.

YoMoms | 05-06-22 | 10:43 | 6

Taal is ingewikkeld. Jonge vrouwen mogen elkaar bitch noemen maar ik hen niet. Donkerhuidigen mogen elkaar nigger noemen maar ik hen niet. Mannen noemen elkaar pik maar het schoolhoofd zegt dat niet tegen de leerlingen. Woke is fout omdat het absolutistisch is geen context onderkent.

tectonicos | 05-06-22 | 10:56

@John McClane | 05-06-22 | 10:53:
Vind het wel een goede uitdrukking 'KauKaas' voor een autochtone blanke Nederlander.
Moeten we erin houden...

leo de pejo | 05-06-22 | 11:01

Verandering is prima, ik geloof ook niet dat dat in dezen het punt is.
De woke-veranderingen gaan echter niet automatisch, maar worden op bijna militante wijze opgelegd. Daar zit de crux.

Als je het woordje blank gebruikt in de zoektocht naar het jongetje Gino en daarvoor op de vingers wordt getikt dat het niet blank maar wit moet zijn, dan sta je echt ver buiten de werkelijkheid. Dan begrijp je niet waar het werkelijk over gaat.

En dat is precies de strekking van dit item. Met het veranderen van een woord verander je de inhoud, de de betekenis niet.

Roos | 05-06-22 | 11:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach..
Woorden zijn slechts woorden.
Om maar wat te relativeren.

laurentius | 05-06-22 | 10:43

Iedereen zit vol met frustratie, angst, wanhoop en stress.
Realisten zijn niet woke, het is de naïeveling die in de categorie dreamers valt.

Piet-Kietelaar | 05-06-22 | 10:43

Woke: Mensen die zeggen dat hun buitenkant uitstraalt hoe zij van binnen echt zijn.
Niet Woke: Mensen die weten dat hoe mensen zich uiten, slechts is wie zij zouden willen zijn.
Werkelijkheid: Het valt niet mee om te worden wie je bent - Camus -
Waarheid: Werkelijkheid is vaak kut, doet pijn en maakt angstig. Mensen worden Woke.

hetgingperongeluk | 05-06-22 | 10:42

De Nederlandse regering heeft teveel bezuinigd op de geestelijke gezondheidszorg en lopen deze woke geestelijke gehandicapten vrij over straat omdat de dagbestedingen gesloten zijn door de bezuinigingen.

jitro | 05-06-22 | 10:42

Vwb die emotionele staat, ik mis nog: "onwetendheid, gebrek aan inbeelding en misplaatst onbegrip"...

Stachauer1971 | 05-06-22 | 10:41

Om eea in perspectief te plaatsen: Ref: Movisie : Van de volwassen bevolkingsgroep heeft 0,6 à 0,7 procent een identiteit die niet overeenkomt met het geslacht dat bij hun geboorte is toegewezen Dit betreft ongeveer 102.000 mensen

Nietdanjatoch | 05-06-22 | 10:38 | 2

Is toch 2 keer de Kuip. Toch ken ik er geeneen. Movisie is zeker een linkse club ?

namur62 | 05-06-22 | 10:53

Is een of ander kennisinstituut. Wordt ook door lhbtii naar gerefereerd dus niet naar rechts gebiased iig. 102000 is niks. Iets meer dan een dag tellen.

Nietdanjatoch | 05-06-22 | 11:32

Woke-volk wil altijd ergens achteraanlopen. Rattenvanger van Hamelen, Lou de Palingboer, maakt niet uit, als het maar gek en nieuw is.

gestoptmetroken | 05-06-22 | 10:34

"Een slaaf heet nu een tot slaaf gemaakte''

Het is allemaal onderdeel van een soort linguïstische 'wapenwedloop' van de afgelopen ca 30 jaar om telkens maar weer eufemistische, 'neutrale', 'inclusieve' termen te verzinnen voor begrippen waar allang goede termen voor bestonden, maar die nieuwe termen hebben een soort 'signaalfunctie' waarmee de gebruiker etaleert van onberispelijk policor, deugende huize te zijn.

En het heeft ook te maken met het feit dat bepaalde termen op zeker moment 'gemeengoed' worden onder de bevolking in het algemeen: als jan-en-alleman (en dus ook de zg tokkies) de term 'allochtoon' gebruikt (ook natuurlijk in minder complimenteuze zin), dan wordt het tijd om die term (bij overheidsinstanties) te verbieden - is in Amsterdam het geval, maar misschien inmiddels ook al landelijk. Dan wordt de nieuwe policor term bv 'transnationalen', of 'mensen met een migratieachtergrond'.

Lang geleden al werd de term 'zelfmoord' vervangen door 'zelfdoding'. Ik vroeg in de jaren 90 eens aan een vriendin die sociologie had gestudeerd, waarom een op zich prima term vervangen moest worden. Zij vertelde me - ik weet niet of het inderdaad zo is - dat 'moord' een misdaad is en strafbaar, maar dat iemand die zichzelf van het leven berooft, geen misdadiger en dus ook niet strafbaar is, en dat die associatie vermeden wordt met de term 'zelfdoding'. Ik vind het erg vergezocht: iemand die een zelfmoordpoging doet en het overleeft, wordt toch nooit vervolgd voor poging tot moord? En 'zelfmoord' is een totaal ander woord dan 'moord'; een 'dief' pleegt een strafbaar feit en is afkeurenswaardig, maar een 'hartendief' toch niet? Is toch een heel ander woord? Moeten we daar ook een alternatief voor verzinnen vanwege het bestanddeel 'dief' in dat woord?

Aardig in dit verband is de ontwikkeling van verwijzingen en benamingen van mensen waarvan tegenwoordig de policor term 'mensen van kleur' is. Vroeger werd daarvoor wel de term 'neger' gebruikt, maar dat werd beschouwd als een scheldwoord vanaf de jaren 60, zou ik zeggen; daarna werd het 'zwarte' en ook wel 'kleurling' (en 'blank' werd uiteraard 'wit'). Maar nu dus 'mensen van kleur'. Ik vraag me dan af of de term 'kleurling' dan wel weer policor is, want verschilt toch niet van 'van kleur'. En die nieuwe tv zender wordt dan wel weer 'Omroep Zwart' genoemd, en niet 'Omroep van Kleur'.

Nou ja, moeilijk gedoe allemaal, en zelf ben ik ook niet consequent, moet ik eerlijk toegeven. Want ik vind het op zich allemaal overdreven onzin, en ik zal nooit 'zelfdoding' gebruiken, maar aan de andere kant zal ik ook nooit 'neger' gebruiken, en ik heb voor mezelf 'blank' toch vrij snel vervangen door 'wit', aanvankelijk omdat ik ironisch wilde zijn, maar ik schrijf en zeg het nu automatisch: ik heb de policor term als het ware 'geïnternaliseerd'. Vreemd hoe eea in zijn werk gaat.

Dr_Johnson | 05-06-22 | 10:33 | 3

Ik zie het al; heb een neger aan gezeten, of een wijf. Dit was een jaar of 25 geleden in een theater gewoon grappig, nog steeds wat mij betreft.

Super Vaagstra | 05-06-22 | 10:43

Het voortdurend veranderen van normale woorden is vooral bedoeld om inhoudelijke discussie te saboteren. Op TV en in de kamer zie ik debatten direct gesmoord worden omdat iemand "blank" in plaats van "wit" zegt. Dat leidt tot wilde racisme-beschuldigingen tenzij de "dader" dat woord intrekt, zoals Georgina Verbaan bij DWDD. Silly Silvana voelde zich zelfs "persoonlijk bedreigd" door het gebruik van een normaal woord in de tweede kamer.

Newspeak is een debattrucje. Dus tegen de tijd dat iedereen uit automatisme "wit" zegt zal er weer een nieuw woord bedacht zijn. Dit spelletje zal eeuwig doorgaan zolang de linkse kerk geen concrete feitenkennis en basale logica in discussies accepteert.

Dandruff | 05-06-22 | 13:03

Ahh, de koning van de dwarsleasie.

Spartaan1888 | 05-06-22 | 13:04

Ik beschouw het woke gedachtengoed voornamelijk als polariserend. Vooral wat betreft zaken als huidskleur. Race relations liggen in de VS heel anders dan in Nederland. Ik heb daar met donkere Amerikaanse vriendinnen vaak over gesproken en geloof me, het zit echt heel, HEEL erg diep. Dat onrecht is niet te ontkennen. Maar het is OOK NIET te vergelijken met NL. Donkere mensen hoefden hier niet achterin de bus. Er was geen segregatie in Nederland. Er waren geen katoenvelden in Nederland. Schei toch uit. Maar toch worden die Amerikaanse race relations 1 op 1 overgenomen en hier geintroduceerd en aangewakkerd door mensen als Sylvana, die nog NOOIT een echt ghetto heeft gezien. Met haar Malcom X gedweep, en een groepje militante "black panther" wannabe mafketels in uniform. Malcom X was een asshole. Martin Luther King daarintegen was een wijze man, een goede man en een vredelievende, verstandige man. En hij streed voor een goede zaak. Al dat gezeik over huidskleur, waar niemand in Nederland ooit een punt over maakte wordt door het woke gedachtengoed kunstmatig op de spits gedreven, en opeens wordt huidskleur een issue terwijl huidskleur nooit een issue was.

Asteroid-B612 | 05-06-22 | 10:29 | 16

@Asteroid-B612 | 05-06-22 | 12:17:

Guevara vond het geil om "de rommel" van een executie op te laten ruimen door de naasten van de geëxecuteerde. Zodat de hersenen, bloedspatten en botsplinters van het volgende slachtoffer tegen een schone muur zouden spatten.

En dat stuk vullis siert dus al decennialang vlaggen, posters, T-shirts, petjes, portemonnees en andere "links-idealistische" goedkope meuk.

Dandruff | 05-06-22 | 12:51

Klopt

Therrie | 05-06-22 | 12:56

@Dandruff | 05-06-22 | 12:51: en Asteroid.
Exact. Die huppelkutjes die posters en t-shirts hadden van die proleet want het was een "vrijheidsstrijder." (vrijheidsstrijder my ass). En die mutsen (m/v/x) zijn nu types die hoog zitten bij GL/Greenpeace/EU/gemeentes/NGO's en andere rommel. Zie je overigens wel dat ze invloed hebben en dat is behoorlijk eng.

Basil Fawlty | 05-06-22 | 13:05
▼ 13 antwoorden verborgen

Van de week afgehaakt bij "Ik woke van jouw". Klein groepje dat de zaterdagmiddag komt verpesten voor winkeliers en terrasbezoekers in Hoorn. Ze gedragen zich als een klein kind dat jengelt om snoep, filmen alles in de hoop dat iemand een tik uit deelt, zodat ze aangifte kunnen doen. Het beeld van JPCoen moet weg want
"Stel voor dat dit de mooderenaar is van je voorouders, want dat is het" en
"Hij is de moordenaar van de voorouders van een hele groep mensen".
Echt, loopt dit vrij rond om overlast te veroorzaken?

Gebakschep | 05-06-22 | 10:29 | 1

Maar dat hij de tunnel van- en naar Amsterdam-Noord bouwde vergeten ze dan maar even, voor het gemak.

John McClane | 05-06-22 | 10:56

"Ben je feminist? Nee TERF!!"

Huh? Wat is dat? Een TERF?
Is dat zoiets als een feministe, maar dan zonder de S van Slaaf?

gaffelbaard | 05-06-22 | 10:27 | 3

Totaal Egocentrische Rot Teef?

Rico Tampeloerus | 05-06-22 | 10:29

Ik dacht dat het STERF was maar dan verkeerd geschreven. Contextueel paste dat ook.

zwenkwieltje | 05-06-22 | 11:05

Trans Exclusionary Radical Feminist.

treintrien | 05-06-22 | 12:03

Laat ze maar in hun nachtmerrie vol wanhoop stress en angst, daarmee slopen ze hun lichaam voortijdig... ze ruimen zichzelf op.

BL!ZZ | 05-06-22 | 10:27 | 1

" We have to eat the baby's!!". Ze vreten zichzelf op die klunzen.

Spartaan1888 | 05-06-22 | 13:08

Woke is te gemoedstoestand vlak na de REM-slaap en vlak voor je echt wakker wordt: Je ligt heerlijk te dromen maar het voelt net echt!

Sqbar | 05-06-22 | 10:26

Gelukkig kan de Barbarijse slavenhandel, groter dan de handel in gekleurde mensen, zich ook in de belangstelling van woke verheugen. Oh, toch niet.
nl.wikipedia.org/wiki/Barbarijse_slav...

goedverstaander | 05-06-22 | 10:25 | 3

Dat klopt niet. Heb je die bewerkingspagina wel eens bekeken? Doe maar eens. Dan lees je hoe de wokies proberen Wikipedia te misbruiken om woorden te veranderen (overal waar 'blank' staat is dat veranderde naar het voor blanke mensen beledigende woord 'wit'), door feiten en verwijzing naar bronnen te verwijderen, niet onderbouwde woke ideetjes over die historie in de tekst op te nemen alsof het feiten zijn, en zo de geschiedenis te veranderen.

Dat is ook waarom mensen voorzichtig moeyen zijn met Wikipedia want onder invloed van Wikipedia is het een onbetrouwbare bron geworden.

gaffelbaard | 05-06-22 | 10:43

Barbarijs heet tegenwoordig Berber en dat zijn Riffijnen, noord-Marokkanen en Algerijnen.
Rassentechnisch zijn dat blanken. Maar goed een wedstrijd in wie was slechter lijkt me überhaupt niet zo relevant. Slavernij was fout. En voorbij. Behalve in Mali, Qatar en op de Wallen e.d.

Shoarmamasutra | 05-06-22 | 11:05

Zo'n gesprek is wel relevant. Wel voor de mensen van kleur die allemaal nog steeds hardnekkig ontkennen dat slavernij van blanke mensen bestond, en nog steeds bestaat.

Het meest duidelijke voorbeeld: het Slavernijmuseum in Amsterdam.

gaffelbaard | 05-06-22 | 11:48

Was Karl Marx ook woke?

Ichneumonidae | 05-06-22 | 10:24 | 5

@Lu_Tze | 05-06-22 | 10:28: Heb toch niet de indruk dat de meeste wokers uit de arbeidersklasse komen, eerder uit gegoede families.
Hoewel ik twijfel (vandaar mijn vraag) denk ik dat Karl Marx woke was avant la lettre.

Ichneumonidae | 05-06-22 | 10:51

@Ichneumonidae | 05-06-22 | 10:51: dat is absoluut waar. Het woord Salonsocialist is stokoud. We weten amper meer wat die salon was. Geen kapsalon maar een eliteverblijf.

Shoarmamasutra | 05-06-22 | 11:07

@Shoarmamasutra | 05-06-22 | 11:07:
"Champagne socialist" noemen Engelsen het.
Maar het is waar. Meeste aanstichters van revoluties komen niet uit de onderklasse maar gegoede middenklasse. Robespierre, Marat, Marx allemaal goed opgeleid, middenklasse en vooral bezig met zichzelf en niet voor de onderklasse.

Basil Fawlty | 05-06-22 | 11:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig zijn het allemaal bleekneusjes vanwege te veel groente en geen vlees , niet sterk genoeg om de agenda met geweld af te dwingen, wat de facto nog steeds de enige methode is om ons naakte agressieve apen tot onderwerping te krijgen.

hoffrevisited | 05-06-22 | 10:24

Woke figuren voelen zich verheven boven anderen. En 'zij' staan voor het goede en 'jij' voor het slechte. En ze zijn van mening dat iedereen het slechte moet cancellen. Dat maakt het een giftige mix in deze samenleving, want je trekt al snel aan het kortste eind en van een open debat is geen sprake meer.

memanta82 | 05-06-22 | 10:23

Nou, dat dus

RGV42 | 05-06-22 | 10:23

Blank, slank en bloot. Dat zie je tegenwoordig weinig meer op het strand.

gestoptmetroken | 05-06-22 | 10:27

Schaamteloos. Dan bedoel ik niet die halfnaakte dames maar de primitiviteit waarin we ons, en elkaar, heden ten dage hebben ingerommeld.

zwenkwieltje | 05-06-22 | 10:58

Neemt u van deze tot belastingslaaf gemaakte reaguurder aan dat woke niets meer dan een diagnose is.

goedverstaander | 05-06-22 | 10:21

Jezelf als slaaf verkopen kwam wel degelijk voor. Nu mag dat niet meer, maar je kon er dus wel vrijwillig voor kiezen.

Stijlicoon | 05-06-22 | 10:21 | 4

@goedverstaander | 05-06-22 | 10:22:
Wat Stijlicoon zegt is waar. In het vroeg middeleeuws recht kon je jezelf verkopen. Je verkocht dan eigenlijk jouw handen, dus jouw arbeid, in ruil voor het recht op iets anders. Land of een deel van de oogst.

gaffelbaard | 05-06-22 | 11:32

@Nichtsneues | 05-06-22 | 13:22: Dat wel, alleen geloven ze nog dat ze vrijheid hebben. Om voor dat geld zelf onderdak te regelen, zelf eten te koken, zelf in de file te staan om vrijwillig terug te keren naar de werkplek. Het is slavernij met iets betere arbeidsvoorwaarden. De lijfstraffen worden niet meer gegeven en dat is wel positief.

voldemort | 05-06-22 | 14:04
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zal de wokies even boos maken. Een kind dat uit slaven geboren was, was niet tot slaaf gemaakt, maar als slaaf geboren.
Dat lied met de regel ‘Slaafgeboor'nen ontwaakt, ontwaakt!’, kennen we dat vandaag de dag nog?

MAD1950 | 05-06-22 | 10:21 | 2

'De wereld steunt op nieuwe krachten, begeerte heeft ons aangeraakt'.

poepaanmijngaatsie | 05-06-22 | 10:23

Hahaha. Ja inderdaad.

omanders | 05-06-22 | 14:08

“A rose by any other name would smell as sweet” aldus de tot schrijver gemaakte W. Shakespeare.

Hetze Haatstra | 05-06-22 | 10:20

Mijn poetsvr.... euh.... is ook woke en acht de term poets en vrouw en de combinatie belastend, ze wenst al een tijdje procesbegeleider domesticale sanitatie benoemd te worden waarbij wij dan zelf het werk moeten doen want ze komt ons coachen en niet zo zeer zelf het werk doen.

Fark Mutte | 05-06-22 | 10:19 | 5

Ah, de schoonmaakster die zich te verheven voelt… er uit gooien, daar komt ruzie van.

J.Cash | 05-06-22 | 10:46

Als ze maar voor een tientje per uur werkt.

namur62 | 05-06-22 | 10:57

Tijd voor een nieuwe poetsvrouw dus.

Veepert | 05-06-22 | 11:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Mensen met Woke zijn het gevolg van bezuinigingen in de geestelijke gezondheidszorg...

Pa Nadol | 05-06-22 | 10:19

Slaapverwekkend voorspelbare column GS

Gezellig! | 05-06-22 | 10:18 | 3

Dit dus. Ik kan het allemaal niet meer aanhoren. Zowel de verwijten als het verweer, het is een doodvermoeiende herhaling van zetten.

JJMS | 05-06-22 | 10:20

Woke is helaas erin geslaagd, dat alle linkse partijen woke zijn geworden en de bestaande rechtse partijen links zijn geworden. Nieuwe rechtse partijen zetten zich hier vanaf dat ze tamelijk extreem doen lijken, wat de tolerantie doet afnemen.

zevensprong | 05-06-22 | 10:18

Ik ben heel erg voor "woke". Het heeft mij geleerd lekker zorgeloos te genieten van mijn blank privilege. Af en toe gooi ik dan een cakeje naar de PoCs, non-binairen en andere ongeprivilegeerden.

omanders | 05-06-22 | 10:10 | 4

We gaan zo dadelijk maar eens een "full english" maken, beetje laat maar ik neem er wel een pint bij.

uisge baugh | 05-06-22 | 10:20

Marie Antoinette, bent u het?

Risingson | 05-06-22 | 10:21

@Risingson | 05-06-22 | 10:21:

Ik ben al blij dat iemand de "pun" doorhad. De aaneenschakeling van teleurstellingen in de medemens begint zijn weerslag te krijgen.

omanders | 05-06-22 | 13:06
▼ 1 antwoord verborgen

Als iedereen nu een woke persoon onder de euthanasiewet plaatst zijn we er zo vanaf is het goed voor de CO2 reductie, woningnood, subsidies, kindermisbruik en verdraagzaamheid.

patrick023 | 05-06-22 | 10:10 | 1

Op hun verjaardag, duurt het nog een jaartje.

uisge baugh | 05-06-22 | 10:23

"We zijn het er allemaal wel over eens dat de wereld beter mag. Wat verdraagzamer vooral."

Allemaal? Wat ene naïviteit. Open Twitter en het is 1 bak haat van alle kanten.

menage | 05-06-22 | 10:09 | 3

Dat maakt open riool twatter dan wel weer een mooie plek om te gaan grasduinen.

Graaf_van_Hogendorp | 05-06-22 | 10:11

@Graaf_van_Hogendorp | 05-06-22 | 10:11:
Ik heb geen twitter account en wil ik ook zo houden maar wel grasduinen daar net zoals jij als het hier weer eens ter sprake komt en mijn god wat een idioten. Vooral de linkse idioten die hun hele carrière inclusief quasi grappige opmerking onder hun foto zetten. Dan zie je hoeveel bullshit studies en banen er zijn en ze zijn er ook nog trots op.

Basil Fawlty | 05-06-22 | 10:28

@Basil Fawlty | 05-06-22 | 10:28: Ik heb wel een account aangemaakt, maar dat was omdat ik anders een bepaald kanaal niet meer mocht lezen. Het is niet verplicht om ook te posten.

quigg | 05-06-22 | 10:44

Heb al jaren geleden de plaats van slaven over genomen.

Dankjewel D66

NLgaatnaardeklote | 05-06-22 | 10:08

Deze chronische ziekte (DSM-5 weuk) is hier perfect omschreven, niets aan toe te voegen.
-

Bernhard de II | 05-06-22 | 10:08

Waar ik moe van wordt bij die wokers en hun cultuur is dat zij eenieder een gedachtegang opleggen en elke andere vorm of tussenweg onbespreekbaar is. Zelfs tussenwegen of weggetjes ernaartoe zijn onbespreekbaar BAM! Zo vinden wij het en anders ben je een ….WEETIKVEEL en cancelen we jou.
Het is zo eenzijdig en opdringerig. Neem hun punt wat betreft wie of wat vrouw te noemen, alles is tegenwoordig in hun definitie vrouw. De omgebouwden in welke fase dan ook moet vooral vrouw heten anders discrimineer je. Maar de als biologische vrouw geborene noemen ze dan weer persoon die kan baren/menstrueren. Nee dat is geen discriminatie! Mijn vrouw (zo geboren, aan haar humeur te beoordelend ook menstruerend en zelf een vrouw gebaard) kijkt naar een programma over een tot man omgebouwde die toch zwanger is. Geweldig dat t kan, maar ondanks dat ik t prima vindt, doe wat je niet laten kan, vind ik t raar. In mijn ogen weten die mensen gewoon niet wat ze willen. Ach ik denk dat ik gewoon een sjacherijnige vastgeroeste witte cisgender man ben.

WibionFire | 05-06-22 | 10:03 | 7

@Roos | 05-06-22 | 10:14: Wat wokers niet beseffen is dat als je mensen maar op blijft delen in steeds kleinere hokjes, aangezien er altijd wel een uitzondering is, je onvermijdelijk uitkomt op slechts één hokje: het individu. Daar waren meer rechtsdenkende mensen al eeuwen geleden achter, maar het linkerkamp zit als vanouds vastgeroest in een collectief spectrum. Vandaar dat linkse groepen elkaar ook uiteindelijk altijd de tent uitvechten.

nobele wilde | 05-06-22 | 18:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Dáár ga je niet voor naar een museum. Ze denken een nieuwe markt aan te boren blijkbaar. Nou, succes.

Papa Jones | 05-06-22 | 10:43

Een mooie is wel het commentaar van Jan Marijnissen -hoe links wil je het hebben- van jaaaaren geleden al die woke zag opkomen in de VS, met name op universiteiten, antifa zag opkomen en daar een probleem in zag.

De Nieuwe Wereld : Hoe links ten onderging in de Nederlandse politiek
https://www,youtube,com/watch?v=9NrkGq-yX1g
(16m:00)

Dus misschien kun je wel stellen dat het niet meer met politiek te maken heeft, maar wel met identity politics.

AdvocatusDiaboli | 05-06-22 | 10:02 | 2

(s)links is niet ten onder gegaan, maar floreert als nooit tevoren. Alleen hun achterban, de kantklossende nietsvermoedende en inmiddels verheven witte arbeider, is door hun bij het vuilnis gezet.

Links is uiteindelijk de zoveelste autoritaire totalitaire collectivistische ideologie gebleken, die een groep heeft misbruik om macht te vergaren, om dezelfde groep vervolgens uit te kotsen en te overheersen.

Graaf_van_Hogendorp | 05-06-22 | 10:09

Ik ben een blanke man van 62, heb een intens gevoelde afkeer wat alles dat woke is. Heb in mijn leven nog nooit iemand benadeeld en zou me nu door dat woke tuig schuldig moeten voelen aan slavernij van 200 jaar geleden? Flikker toch man ... Met je knot

de Jager59 | 05-06-22 | 10:00 | 5

Ik zou weleens in uw huis willen rondkijken en bezien hoeveel spullen u in huis heeft dat door kindervingertjes in elkaar is gezet. Hoeveel vlees ligt er in uw koelkast van dieren die hun hele leven zijn gemarteld? Zoals Bertholt Brecht als schreef: 'schijnheilig is degene die beweert, dat hij nooit van de misdaad profiteert'.

Red shirt | 05-06-22 | 10:13

@ de Jager59: Verhuis naar een buitengebied en het leven ziet er ineens anders uit. Hier let men op zichzelf en zorgt men voor een ander. In de stad let men op een ander en zorgt men voor zichzelf.

Zoelense Hobbyboer | 05-06-22 | 10:25

@Red shirt | 05-06-22 | 10:13:
In welke zin heeft hij dan benadeeld?

J.Cash | 05-06-22 | 10:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Lera Boroditsky. Het idee dat je met taal de maatschappij kunt veranderen.

konjodebonjo | 05-06-22 | 09:59

Extreem is normaal geworden en normaal is extreem geworden.

DulleGriet | 05-06-22 | 09:55

Woke is vooral een item voor domrechts om hun cultuuroorlogen te voeren.
Elke goedebedoelende onbenul die iets op Twitter plempt, loopt het risico digitaal gelyncht te worden door rechtse internethordes.

* Il Principe * | 05-06-22 | 09:54 | 15

@kortebroek | 05-06-22 | 10:04: Naast Zwarte Piet heb ik er nog weinig van gemerkt. Mensen snappen niet dat kritiek op de geschiedenis niet persoonlijk opgevat moet worden, maar wel consequenties heeft gehad voor het heden. Maar dan voelen witte mesnen zich ineens "gediscrimineerd", nou, zo voelt de andere kant zich al jaren, want die heeft altijd zijn bek al moeten houden

Wat niet wegneent dat er altijd maloten zijn die doorslaan, en daar gaat dan de aandacht weer naar uit, want we halen onze media van twitter deze dagen. Ales wat je aandacht geeft groeit. Rechts is daar net zo hard schuldig aan, ik lees hier niks anders,

menage | 05-06-22 | 10:20

Nou prins.
Ik ben enorm domrechts, of domrechts gemaakt eigenlijk.
Echter voer ik geen cultuuroorlog, net als de meeste domrechts gemaakten, denk ik.
Nee, ik verdien mijn poen, zorg voor de mijnen, de rest heb ik niks mee, en geniet van het leven.

J.Cash | 05-06-22 | 10:56

@menage | 05-06-22 | 10:15: extreme linkse malloten zoals jij noemen iedereen die het niet men hen eens is 'extreemrechts' met als gevolg dat die term nog heviger aan inflatie onderheving is dan het beleid van Rutte en Biden. En 'woke' is een term die door de wokies zelf is bedacht.

nobele wilde | 05-06-22 | 18:19
▼ 12 antwoorden verborgen

Goedemorgen waarde reaguurders! En over woke. Dit interview blijft goed. Ex-KGB agent. De term woke bestond toen nog niet maar er is niet veel veranderd. Let op hoe hij het uitlegt. Duurt 1 uur en 21 minuten dus meer iets voor vanmiddag. ;-))
Full interview with Yuri Bezmenov: The Four Stages of Ideological Subversion (1984)
www.youtube.com/watch?v=yErKTVdETpw

Basil Fawlty | 05-06-22 | 09:49 | 4

@sjef-van-iekel | 05-06-22 | 10:07:
Yuri is het bewijs dat ook Russen best wel based kunnen zijn. Ze moeten alleen meer leren voor zichzelf te denken zoals onze Yuri, dan komt het goed.

Graaf_van_Hogendorp | 05-06-22 | 10:12

Wat hij zegt op 55:49 belooft niet veel goeds voor de Oekraïners die "gered" zijn uit Nazi Oekraïne... Geeft toch wel te denken wat je hier op GS durft te zeggen.

Sneerpoets | 05-06-22 | 16:05
▼ 1 antwoord verborgen

Een “gemaakte” is zo gemaakt. Je maakt jezelf niet, dus iemand anders heeft je zo gemaakt. Daar zit je fout.

Normpje | 05-06-22 | 09:49 | 1

Je past je gauw aan aan een rol ja.

sjef-van-iekel | 05-06-22 | 10:08

‘Heb jij dit weekend nog een beetje gewoked?’

overVecht | 05-06-22 | 09:49 | 2

In de oude of de meest recente vorm?

Bull-Sunnyboy | 05-06-22 | 09:57

Wel gewokt, ook lekker.

J.Cash | 05-06-22 | 10:57

Wokers zijn zeikerds. Daar, een ander eufemisme.

Proud Infidel | 05-06-22 | 09:49

Zelfs deze aandacht voor deze “ 1% woke “ is teveel. Negeren dan dooft het vanzelf wel uit maar zolang de media nog op sensatie uit is zal deze 1% blijven schreeuwen.

“ Woke “ is een klein blaffend hondje die moet je af en toe in de nekvel pakken en corrigeren.

thekolere | 05-06-22 | 09:48 | 2

Ik denk dat t die 1% al overstegen is en zeker geen blaffend hondje meer is.

WibionFire | 05-06-22 | 10:05

Een tot slaaf gemaakte, Een in slavernij geboren kind van een tot slaaf gemaakte. Een tot slaaf gemaakte van kleur. Een in slavernij geboren kind van kleur van een tot slaaf gemaakte van kleur.. Koekoek!

Mokum Kosher | 05-06-22 | 09:47 | 2

Ja?

BoerKoekoek | 05-06-22 | 10:03

Vroeger heette dat een neger met een baan, zonder 9-5 mentaliteit. Type niet lullen doorpezen.

Veepert | 05-06-22 | 11:26

Straks zijn we allemaal tot woken gemaakten. De angst om blank te zeggen zit er bv al diep in op scholen etc..

Geilbaard | 05-06-22 | 09:47

Dat de wereld verdraagzamer moet worden, dat geloof ik dus niet. Een niet onaanzienlijk deel van de mensheid is niet zo heel aardig en hoe meer d'r bij komen hoe erger dat wordt. Het klinkt zo lief en hippieachtig maar met verdraagzaamheid en kumbayaa aan het kampvuur alleen krijg je de wereld niet leefbaar. Met woke gelul ook niet, dat is slechts de zoveelste manifestatie van puriteins deugen, zit ook ingebakken in de mens en als de tijden er weer rijp voor zijn steekt het onverbiddelijk de kop op. Hoe beter het gaat, hoe groter dat kwaad.

elfenstein | 05-06-22 | 09:47

Tot woke gemaakte, selfmade person.
Super wakker mens die slaapt.

Butchijo | 05-06-22 | 09:46

“Ledigheid is des duivels oorkussen”.

laurentius | 05-06-22 | 09:46 | 1

" Luiheid is een deugd, geen zonde"

elfenstein | 05-06-22 | 09:48

Een bekende uitspraak van mij is deze: diversiteit is een eufemisme voor onderwerping. Dat zou ook voor wokisme kunnen gelden. Uiteindelijk onderwerpen wij ons aan de islam.

Tiscali-2 | 05-06-22 | 09:45

Gefrustreerde geesten die te weinig om handen hebben en op een zielige wijze hun eigen frustraties en tekortkomingen compenseren met hun kinderlijke woke gedrag.
Ga wat nuttigs doen en zeur niet.
Groeten van een blanke slaaf.

laurentius | 05-06-22 | 09:43 | 1

U voelt zich toch wel een belastingslaaf?

Zitvlak | 05-06-22 | 09:45

Woke heeft voor mij vooral een agenderende functie en geldt als een manier om de status quo uit te dagen. En daar is niets mis mee. Dat deze beweging debielen aantrekt, is weer een heel ander verhaal.

de IJsman | 05-06-22 | 09:41 | 5

Zou u zeggen dat dat dan ook voor bv FvD geldt?

elfenstein | 05-06-22 | 09:49

@elfenstein | 05-06-22 | 09:49:

Voordat Terry ontspoorde, zou ik ja hebben gezegd. Toen had hij ook al de neiging om te raaskallen, maar begonnen zijn betogen meestal met een terecht punt. Nu is de partij helaas een verzameling rechtsradicalen geworden.

de IJsman | 05-06-22 | 09:55

@elfenstein | 05-06-22 | 09:49: Misschien voor Hiddema. En die was zo verstandig om afstand te nemen van circus Baudetti.

Red shirt | 05-06-22 | 10:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar het blijft onevenredig veel aandacht voor een piepklein percentage tot mens gemaakten.

John McClane | 05-06-22 | 09:40

Ik zie woke als vertutting van de samenleving.
Het is een klein percentage woke volk wat de dienst uit maakt.
Het gros is blij dat het leeft om verder uitgeperst te worden om de ideeen van het kleine groepje te kunnen financieren.
Let op , belasting betalen.
Het liefst zou ik terug willen naar de oude werkelijkheid.
Dat was ook niet alles, wat er nu gebeurd, onrustig word ik ervan.

Zitvlak | 05-06-22 | 09:40

Het zijn in ieder geval mensen met teveel vrije tijd. Werklozen?

intrigant | 05-06-22 | 09:40 | 1

Sociologie studenten.

Ing. eslapen | 05-06-22 | 09:41

Disney/Lego heeft de iconische Slave I gecancelled. Die heet voortaan Boba Fett's Starship. Op de doos vertaald met Boba Fett's Sterrenschip.

Mijn jongens liggen dubbel. Die naam is wel héél gay.

Papa Jones | 05-06-22 | 09:39 | 2

Bij Hoogvliet zag ik dat de Russische eisalade nu luxe eisalade heet. Moet altijd wel lachen om dat soort onbenullige aanpassingen.

intrigant | 05-06-22 | 09:57

Woke is gewoon een staat van compleet in de war zijn. En ze maken het zichzelf ook niet makkelijk met hun verwerping van objectieve waarheid. Kan iemand mij trouwens uitleggen wat een non-binaire transgender is? Peins er al een tijdje over voor de lol maar krijg er vnl hoofdpijn van....

mw.kattekop | 05-06-22 | 09:37 | 1

Er is een kleine groep mensen die in staat is om jouw vraag te beantwoorden, maar als je hun daarna vraagt wat is een vrouw dan gaat ze dat niet lukken.

zhirek | 05-06-22 | 09:40
-weggejorist-
HA BIER!1! | 05-06-22 | 09:36 | 1

Van die mensen op tv die schreeuwen om gelijkwaardigheid, maar die nog nooit hebben stilgestaan bij het lot van mensen met een beperking in onze maatschappij.

Torquemada | 05-06-22 | 09:36

Goed stuk. Enige wat ik mis is dat die 1 procent ook de volle MSM aanvalskracht krijgt. Netzo als die anti-Sinterklaasbeweging etc. Want hoe kan het dat die paar 1000 man zo hard kan schreeuwen. Jammer dat woke ook een virus op de universiteiten is geworden zodat steeds meer woke mensjes worden geproduceerd, Het lijkt de islam wel.

appeltjesgroeneweide | 05-06-22 | 09:36 | 1

Jeroen Pauw nodigde in September al een Zwarte Sinterklaas uit om het vuurtje op te stoken.
6Ton Verdienen per jaar verdienen , bij een Socialistische Arbeiders Omroep (VARA), en dan diversiteit hoog in het vaandel hebben.

Torquemada | 05-06-22 | 09:38

Een zwangere vrouw, is een zwanger gemaakte vrouw.

Hadena | 05-06-22 | 09:36 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

Woke is de nieuwe verwarde persoon. Ik zeg opsluiten en sleutel weggooien. Voor je het weet escaleert het woke gedachtegoed naar geweld.

Ram_Ram | 05-06-22 | 09:34 | 1

Dat geweld is er al. In de vorm van emotioneel misbruik.

zwenkwieltje | 05-06-22 | 10:19

Ik ben een tot dik en kaal gemaakt visueel onaantrekkelijke persoon. Diep in mij zit een slank 20 jarig neger meisje die potentiële Nobelprijs winnaar is.

Kaal-dik-en-lelijk | 05-06-22 | 09:32 | 4

@John Maclane. Nog wel, maar hoop eerdaags Doutze Kroes te strikken.

Kaal-dik-en-lelijk | 05-06-22 | 09:40

Nobelprijswinnares vanwege de brainpower, of als excuusnegerin?

intrigant | 05-06-22 | 09:43

Is u toevallig een tot kanibaal gemaakte?

voldemort | 05-06-22 | 10:29
▼ 1 antwoord verborgen

Woke is zelfkastijding.

Patje | 05-06-22 | 09:31

Vrouw = personen die pissen door een baard.

eerstneukendanpraten | 05-06-22 | 09:30 | 1

Dat was in de PSP-jaren '70 accuraat. Nu is het kaal en met een beetje pech voorzien van plakplaatjes en slavenringetjes

marcoplarco | 05-06-22 | 09:43

Gisteren op tv, oud vrouwtje heeft hulp nodig bij het aanvragen van die €800 energie dinges, maar vertrouwt de anbtenaar niet meer en gaat naar iemand van de vereniging. De ambtenarij ligt eruit, geloofwaardigheid is foetsie.

VolgendjaarkrygikAOW | 05-06-22 | 09:30 | 3

Dus één persoon gaat met haar hulpvraag naar iemand uit haar eigen sociale netwerk ipv de overheid en de gehele ambtenarij 'ligt eruitt - wat dat ook moge betekenen?

de IJsman | 05-06-22 | 09:46

Het was een zwart oud vrouwtje toch?

J.Cash | 05-06-22 | 11:03

@de IJsman | 05-06-22 | 09:46:
Heel knap dat je dit eruit destilleert. Heel knap ook van de NPO dat ze nou net dat ene vrouwtje eruit wisten te filteren die er wel problemen mee had. Man, man, man. Ben jij smeltproof ofzo?

Graaisnaaiert | 05-06-22 | 12:52

Hear! Gewoon eens een streep trekken bij die zeikerds. We hebben jullie gehoord. Tot hier. Niet verder. Die rubberen bestuurders van ons zouden dat ook eens moeten doen. Ipv de vlucht naar voren nemen om maar weer zelf te kunnen laten zien hoe zeer ze deugen.

JB86 | 05-06-22 | 09:29

Hear hear!

Roos | 05-06-22 | 09:28

Weet je wie ook woke was maar nu niet meer want dood in een bunker?

RickTheDick | 05-06-22 | 09:28 | 6
-weggejorist-
Meerkoet | 05-06-22 | 09:44

Wist niet dat Adolf een aanhanger van Black Lives Matter was.

AdvocatusDiaboli | 05-06-22 | 10:03

Archie?

nuchterbekeken | 05-06-22 | 10:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben geen mens. Ik ben het afval van een geile neukpartij.

Leptob | 05-06-22 | 09:28 | 5

Haha. Dat geil kun je weglaten.

Hadena | 05-06-22 | 09:34

Bedankt voor deze openbaring..

Wijze uit het Oosten | 05-06-22 | 11:30

Misschien ban je van de generatie Fabeltjeskrant; "Beste reageerbuiskindertjes'?

Sneerpoets | 05-06-22 | 12:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Je enige vorm van identiteit verkrijgen middels 'blaming and shaming' van zowat alles en iedereen welke en wie niet in jouw straatje past.
't lijkt onze weledele geloofsgemeenschap (ongeacht welke) wel.

Verdeel en heers! (Werkt echt).

Kortelont | 05-06-22 | 09:27

Ik ben een tot belastinbetaler gemaakte. Wanneer komt daar eens aandacht voor

Montresor | 05-06-22 | 09:25 | 1

Ieder jaar een mooie blauwe envelop of als ondernemer nog vaker.

voldemort | 05-06-22 | 10:26

Maar eh, mij past sinds kort slechts deemoedig het hoofd te buigen aangezien ik mij Slachtoffer mag noemen van de Zeven Vinken. Slachtoffer en schuldige omdat mijn groep per definitie schuldig is aan alles en als wij dat willen bespreken ook nog eens het verwijt verdienen alweer om onverdiende aandacht te vragen. Dat, terwijl het onze beurt niet is, we stonden altijd vooraan. Nee, diep besef van privilege is mij sinds het boek van Luyendijk pas duidelijk gemaakt. Als blanke man van goede huize zijn de gebraden eenden mij met een gouden paplepel naar binnen gevlogen. Dus ik trek de beurs, voor herstelbetalingen, aan wie zich maar mijn slachtoffer acht.

Beste_Landgenoten | 05-06-22 | 09:25 | 7

@intrigant | 05-06-22 | 09:46: Het paradoxale is dat de meeste D666'ers zichzelf, zonder zich dat te realiseren, regelrecht het graf in stemmen.

goedverstaander | 05-06-22 | 10:15

Ik dacht ook al, die Landgenoot he, die is zo gepriviligeerd, dat klopt voor geen meter. Maar blij dat u het nu zelf ruiterlijk toegeeft, dat is de eerste stap op het pad des herstel(betalingen)s.
Ik zou zeggen, begin eens met het afleggen van de lokale Via Dolorosa en laat een persoon van kleur/gender/geaardheid die u in het verleden onheus heeft benoemd u de hele weg afranselen met een dorsvlegel.

Graaisnaaiert | 05-06-22 | 12:35

@2voor12 | 05-06-22 | 09:27: Dat is precies wat communisten altijd willen - en waarom ze ook altijd falen. Basisinkomen is ook zo'n typisch neomarxistisch onzingeval.

nobele wilde | 05-06-22 | 17:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Wel een leuk verdienmodel voor als je verder niet zo veel kan in deze wereld.

van stampij | 05-06-22 | 09:24

MisstandMisbruiker

MondKapper | 05-06-22 | 09:22

I am woke? Nee, het is I am awake. Jeez.

Woger | 05-06-22 | 09:22

Halsema?

Flightless bird | 05-06-22 | 09:21

Woke is dat niet eufemisme voor geestelijk gehandicapten?

Ingpe | 05-06-22 | 09:20 | 2

Niet helemaal, geestelijk gehandicapten kunnen er niks aan doen. Woke is bewust debiel gedrag waarbij je debiel vast wel niet zou mogen zeggen.

voldemort | 05-06-22 | 10:24

Woke is en bewust, en kwaadaardig, en direct gericht op een ander om die te beschadigen. Dat is het verschil.

Graaisnaaiert | 05-06-22 | 12:50

Vroeger zei je, die heeft een klap van de molen gehad nu is het van de wokpan en zie woke is geboren.

abeltasman | 05-06-22 | 09:20

En het huist inmiddels ook al weer een tijdje in de Tweede Kamer, via extremisten als Bij1, x66, GL, Pvda, etc.
Dit wordt alleen maar erger, zie USA.

Ride_On | 05-06-22 | 09:20 | 1

Bij1 is een lachwekkende freakshow en niet gevaarlijk. Wel zit het gevaar bij die andere genoemde partijen die het sluipend aanwakkeren.

2voor12 | 05-06-22 | 09:24

Woke is emotionele incontinentie

Borghesia | 05-06-22 | 09:20

Maar dan zijn de bedrijven en instituties in dit land er allemaal ingestonken, en dat heeft die 1 procent wel voor elkaar gekregen. Mijns inziens is het een kwaadaardige ideologie verpakt in empathie.

lanexx | 05-06-22 | 09:19 | 4

Met bedrijven als Emma matrassen en Stella fietsen die niet wisten hoe snel ze moesten toegeven aan het woke fascisme door hun advertenties terug te trekken.
Nooit zal ik ook maar iets van dat soort bedrijven kopen.

2voor12 | 05-06-22 | 09:23

@Festen | 05-06-22 | 09:22: Gezien BLM is het heel goed mogelijk dat het gewoon communisme is, verpakt in een ander jasje.

TheEgg | 05-06-22 | 09:25
▼ 1 antwoord verborgen

Aandachtshoer
Aandachtsprostituee
Aandachtssekswerker

san-taa-tum | 05-06-22 | 09:19 | 1

Woke dus

marcoplarco | 05-06-22 | 09:39

Ik Woke Van Jou terugkijken mensen.

korenslager | 05-06-22 | 09:18 | 3

Vreselijk inderdaad. Als je het terug kijkt, let op je bloeddruk.

Ride_On | 05-06-22 | 09:22

@Ride_On | 05-06-22 | 09:22: Ik heb nog maar vijf minuten gekeken maar nu is het al een stuk beter dan bovenstaand artikel. Bovenstaand artikel suggereert een beetje dat die Woke-wappies een beetje vrijblijvend de wereld willen veranderen. Maar Ik Woke Van Jou laat zien dat het goed georganiseerde, fundamentalistische, marxistische activisten zijn die min of meer centraal worden aangestuurd met als doel de wereldwijde communistische / socialistische revolutie. Extreem gevaarlijk dus! Want - zag je ook meteen in de docu - ze zijn letterlijk bereid om over heel veel lijken te gaan.
Ik roep het ook al heel lang: dat hele Woke / CRT /BLM-gedoe is feitelijk de uitwerking van wat de Italiaanse communist Gramsci al riep in het interbellum. Keihard communisme dus.
Snel verder kijken.

Aristotalloss | 05-06-22 | 11:37

@Aristotalloss | 05-06-22 | 11:37: feminisme, wokeÏsme, "anti"fa: het zijn allemaal loten aan de marxistische stam. De blm oprichters hebben ook gewoon toegegeven dat ze marxisten zijn. En zoals het altijd gaat met marxisten zullen ze falen en precies het tegenovergestelde bereiken van wat ze pretenderen te willen.

nobele wilde | 05-06-22 | 17:52

Als het meer lettergrepen moeten zijn zou ik voor "de-geveinsde-wakkeren" gaan

Stijlloser_from_NL | 05-06-22 | 09:17 | 2

“Het zijn kinderen die niet door hun ouders is afgeleerd op een negatieve manier aandacht te eisen. “
Dit zegt alles.
De op de winkelvloer liggende en krijsende ettertjes die hun zin willen hebben.
En die uiteraard ook kregen.

J-van-de-Bontekoe | 05-06-22 | 10:21

Inderdaad. Echter ging het al fout bij de hechting met papa en mama. De enige manier om een reactie van ouders te krijgen is doormiddel van negatieve aandacht. Dit draagt het kind zijn verdere keven mee natuurlijk. Het weet niet beter.
Hechtings problematiek wordt zeer onderschat. Maar je kunt wr wat aan doen. Het slachtoffer bkijven uithangen is in ieder geval niet de oplossing, maar wel de weg van de minste weerstand.

Okami | 05-06-22 | 10:53

De ergernis over dit in linkse hoek zo geliefde woke-gedoe neemt zodanig toe dat het snel zal afgelopen zijn. Wat een idiote geesten hebben dit bedacht!

langzullenweleven | 05-06-22 | 09:16 | 5

@marcoplarco | 05-06-22 | 09:47: Zit wat in. Linksdraaiend en boomknuffelend Nederland besloot bij de kleinste dip in de energievoorziening dat er plotsling scheepsladingen van die oh zo belangrijke bomen in de biomassacentrale gekieperd konden worden.

goedverstaander | 05-06-22 | 10:11

@marcoplarco | 05-06-22 | 09:47: ik weet het niet, hoor. Ken je jongeren en kinderen op de basisschool? Jeugd groeit echt met hele andere ideeën op. En die 'woonarmoede' is er. Al een poos. Er verandert niks aan het beleid. Jong Nederland stemt net zo hard D66 en Groen Links.

Bataafje | 05-06-22 | 10:57

Over woke gesproken. Er is nu een documentaire uitgebracht welke woke idioten uiteraard proberen te cancelen. www.youtube.com/watch?v=42ivIRd9N8E ik ben lid van the daily wire, heb hem gezien. Het is erg, het geloof voorbij.

Smeggel | 05-06-22 | 11:04
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl