Iedereen weer in de file!
Lekker naar achterlichten gluren
We hopen dat u de afgelopen coronatijd heeft genoten van de relatief rustige wegen, want komende jaren staat het weer stil alsook vast door een oneindige rij aan files. Dit jaar ligt de drukte alweer boven het niveau van 2019 en in de periode tot en met 2027 groeit het wegverkeer verder door, zo voorspelt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Het thuiswerken is niet zo massaal omarmd als we een paar maanden terug dachten en combineer dat met een constante bevolkings- en welvaartsgroei en dan blijkt zelfs onze omvangrijke asfaltjungle niet meer toereikend voor het aantal vierwielers. Vanaf het moment dat u uw parkeervak uitdraait staat u al stationair naar de achterlichten van uw voorganger te staren. Heerlijk wegbakken in uw eigen lichaamsodeur of met het raampje open uitlaatgassen happen van uw medeforenzen. Uw reistijd wordt voortaan weergegeven in uren in plaats van minuten en Tinder kan weer de virtuele prullenbak in, want u heeft tijd zat voor een potje ouderwets fileflirten. Dus ga er maar goed voor zitten, want u gaat de komende jaren liters veel te dure brandstof verbranden terwijl u niet eens vooruit gaat. Nederland begint steeds voller te raken en dat zal u merken ook. Fijne reis!
Reaguursels
InloggenZo blij dat ik daar geen deel meer van uit hoef te maken. De hele boel verkocht en gevlucht naar Portugal. Hoef niet meer te werken, betaal 0 belasting, woon off grid maar heb het prima voor elkaar. Vaste kosten, 29,99 per maand voor het internet.
Het is jammer dat weinig mensen wat jaren vooruit kijken. Bij iedere groei boven de 0% gaat het ooit ergens mis. Het punt is alleen wanneer.
Scheelt al iets wanneer we electrische steps eens gaan legaliseren, i.c.m. OV goedkoper.
Ik gluur nooit naar achterlichten. Ik kijk ze altijd koen en onbevreesd recht in de ogen
Wacht maar eens tot we met alle import tot 50 miljoen zijn gegroeid in 2050. Dan kom je niet eens op straat.
En met een import die op volle toeren draait ... Steady as it goes.
Maar goed nieuws is dat we over een paar tientallen jaren weer thuis gaan werken. Want onderweg is er dan te veel criminaliteit. Huisbepantsering en security worden dan weer groot.
Ik stel voor een prijsvraag te organiseren. Een ieder die 5 voorbeelden weet te noemen, wordt beloond met de eretitel 'positivo 2022'. Dan nu de vraag: noem 5 problemen die de kabinetten Rutte hebben opgelost.
Fout zijn iig: woningnood, asielopvang, files, tekort aan personeel, criminaliteit.
Ik heb er wel meer:
Corona, oorlog in Oekraïne, stikstofcrisis, inflatie, lege gasvoorraad, begrotingstekort en openheid van bestuur.
Voorbeeld is de oplossing plastic rietjes. Papieren rietjes in plastic verpakt.
die motorfiets voor woon/werk is een geweldige keuze geweest, geen A7 en A10 files meer.
Wandel een klein stukje over de gracht naar m’n werk maar zelfs dat is me vaak al teveel moeite.
waarom zou je ook op kantoor gaan zitten wetende dat je favo snacks aanwezig zijn in de oase van rust die thuis heet.
Even de schaatsen slijpen en het probleem is opgelost.
Even de messen slijpen lijkt mij aanzienlijk doorslaggevender...
Anderzijds is het misschien deze winter de enige mogelijkheid om een beetje warm te blijven.
Overbevolking.
Kwartiertje heen en kwartiertje terug fietsen. Gelijk het halfuurtje beweging per dag binnen.
Heerlijk die frisse lucht * kuch*
Een voordeel van de grote stad : je bent met de tram - die heeft vaak grotendeels een vrije baan - zonder al te veel gedoe vlotjes ten burele.
nadeel van de tram: het stinkt naar knoflook en kokoswax. En je moet tegelijk je laptop, telefoon en portemonnee in de gaten houden.
Helaas zijn veel werkgevers wantrouwend en eisen ze dat medewerkers weer naar kantoor komen...
Het reizen met de trein heb ik absoluut niet gemist; wat zijn veel mensen toch viezeriken... ongewassen de trein in, geen neus snuiten maar steeds ophalen, muziek door de oortjes hoorbaar voor anderen...
Je bent m'n dochter tegengekomen, leuk.
Precies dat. Op mijn werk is allang bewezen dat we 100% thuis kunnen werken. Maar nee, het MT wil dat er 60/40 wordt gewerkt. Zal wel een controle dingetje zijn of ze komen erachter dat ze eigenlijk overbodig zijn.
Op werk zitten ook snuf mensen snuf snuf hun neus rochel op te halen kits en dat is best rochel wel smerig.
Altijd lekker op het fietsje naar het werk.
De ene dag heen fietsen, de andere dag weer terug?
Sommige mensen wonen verder dan 20km van hun werk.
@Nuchternederland | 31-05-22 | 13:35: ‘s morgens een kwartiertje heen, ‘s middags een kwartiertje terug. Heerlijk.
De wegen zijn over het algemeen al ver over hun afschrijvingstijd heen. Maar toch is geen geld hebben meestal een rede van de beheerder om te zeggen dat ze het nog niet gaan aanpakken... Waar is al dat geld gebleven. Want als al het geld wat we de afgelopen 100 jaar betaald hebben voor de weg in de weg gestoken was hadden we hier 4 banen boven elkaar gehad...
Voor een lange-termijn politiek heb je staatsmannen nodig, wijze politici met ervaring en kennis en visie. Die kennen we hier niet.
Het telkens net aan genoeg asfalt proberen neer te leggen, daar gaat het mis. 4 stroken niet uitbreiden naar 6 maar gewoon 8 of 10. Geen gezeik over loslopende kikkers. Klaar. En ook niet verderop weer naar 2. Meer meer meer asfalt bitte
Idd, zelfde met dijken. Niet ieder jaar 2 cm, gewoon gelijk een meter erbijop.
@Woodywoodhacker | 31-05-22 | 13:16: Ja! En ook niet elke week zo'n 800, maar gelijk een heel land.
grootste probleem blijft reguleren willen. Snelheid onbeperkt zou ook veel schelen. bij steden altijd druk sinds die invoering van 80km/u op rondwegen. Dat niemand dat zietttt,,, van 4 x 100 naar 3x80. dat is het grootste probleem
@Lochos | 31-05-22 | 13:25: Een stad per jaar is een land in 10 jaren. Elke 10 jaren een klein land erbij is toch niet slecht?
Dan gaan ze toch met de boot naar hun werk.
Niks geleerd. Zo ken ik mijn medeburgers weer. Maar het komt door het echelon aan (midden-)management klaplopers, die tijdens de coronacrisis pijnlijk ontdekten wat iedereen al wist en dat is dat die groep non-Valerie werkelijk niets wezenlijk bijdragen. En uit angst om hun riante bullshitbanen weggesaneerd worden, dwingen ze nu iedereen weer na kantoor zodat ze weer net kunnen doen of ze belangrijk zijn. Met hun PowerPoint en MS Project.
Non-valeurs dat is.
Wat een enorme bak bull shit.
Mensen zijn dat thuiswerkgelul gewoon zat.
Ms teams, het makkelijkste bestanden "delen" die bedrijfskritisch zijn.
@Klaas_de_Waal | 31-05-22 | 13:22: U is manager?
@pieterS | 31-05-22 | 13:31: MS teams. Zelden zo'n kutproduct gezien als dat. Dat is in de diepste krochten van de hel bedacht.
@Bigi Bana Boy | 31-05-22 | 14:20: Nee hoor, ik herken gewoon bull shit als ik het zie.
@Klaas_de_Waal | 31-05-22 | 13:22: spreek voor uzelf
@Klaas_de_Waal | 31-05-22 | 13:22: Jij misschien. Spreek voor jezelf AUB.
@Klaas_de_Waal | 31-05-22 | 13:22: Ja, is gewoon zo.
Fijn met de trein.
ik zit liever in de file, dan dat ik sta in de trein
Hier hebben ze de regel: minimaal 3 dagen op kantoor, maximaal 2 dagen thuis. Zoals hierboven al vaker gezegd werden de bullshit managementbanen te zichtbaar zo.
5 dagen werken? Wat een kampbeulen.
Bij ons maximaal 2 dagen op kantoor. Groot deel van kantooroppervlak wegbezuinigd. Ik zit gewoon 5 dagen thuis.
@Pecunia | 31-05-22 | 13:22: Ik ben 5 dagen op de zaak. Net een dikke promotie gekregen omdat ik altijd aan het werk ben. En die thuiswerkers maar druk zijn.
@Klaas_de_Waal | 31-05-22 | 13:26: Een promotie is alleen positief als je daarna minder hoeft te werken en meer kan netwerken. Als je meer te doen hebt is het geen promotie geweest.
KLM’ers krijgen 9ct/km reiskostenvergoeding. Zo wordt het nooit wat met de koffersmijter. Geld meebrengen om te mogen werken 's morgens om 5u.
Ik werk niet graag thuis, dan ben ik niet gemotiveerd en snel afgeleid. Terwijl ik op de zaak juist wel de drive heb om te presteren. Zo werkt mijn karakter nou eenmaal. Thuis is thuis, geen werkplek.
Thuis is mijn kasteel.
We kunnen een aantal conclusies trekken. Een tijd geleden voorspelde een of ander adviesorgaan dat het thuiswerken omarmd zou worden als nooit te voren. Het rijk zou zelfs van alle handen infrastructuur projecten moeten heroverwegen, want dat zou weggegooid geld zijn. Toen was dat natuurlijk al duidelijk dat dat wensdenkonzin was, maar nu we de cijfers hebben weten we het zeker. Daarnaast is duidelijk dat het beprijzen van mobiliteit geen effectief middel is om files mee op te lossen. Benzineprijzen gaan door het dak, mensen worden er arm van, maar toch blijven we rijden. Niet gek, want we moeten uiteindelijk allemaal toch gewoon werken voor ons bestaan.
Nou, laten we met deze kennis eens beleid gaan maken overheid; asfalt er bij en oprotten met je kilometerheffing.
Ook hier is regeren vooruit zien.
De afgelopen 10 jaar is aan menig stuk snelweg gewerkt. Maar alvast wat banen erbij leggen, ho maar.
Wensdenken? het was volledig duidelijk dat, in geval van permanente lockdown en virus des doods persistentie, de thuiswerkverplichting van blijvend karakter zou zijn. Gezien het ingezette beleid was er ook zeker niet te voorzien dat mensen terug zouden willen naar sociale interactie. de overheid heeft tijd, geld noch moeite gespaard om de burger de ander grondig te laten haten.
er was geen aanleiding, behalve feiten (maar die zijn fascisme, om ....
@dinges_123 | 31-05-22 | 15:07: Flikker op met je sociale interactie. Ik zit in de detachering; dacht jij dat ik dikke matties word met al die gasten? Sociaal ben ik wel buiten werktijd. Het enige wat ze van mij van die maatregelen opnieuw mogen invoeren is de thuiswerk verplichting.
De vastgoedlobby heeft heeft hard gewerkt.
Ook opvallend dat veel jonge collega's ook graag naar kantoor komen. Zijn nog zo geïndoctrineerd dat ze met de partner elke dag vanuit huis ieders naar een andere stad moeten forenzen en dat ze de daadwerkelijke kosten en tijd negeren. Bizar.
Kan ook zijn dat driehoog achter in een veel te klein appartement wonen...
@HoogToontje | 31-05-22 | 12:53: mogelijk zelfs zijn het van die rare types die aan sociaal contact wensen te doen.
gadver
@dinges_123 | 31-05-22 | 15:03: Sociaal contact heb ik wel buiten mijn werk.
Ik dacht dat die foto lege flesjes bier waren op het strand. Ik dacht, lekker vangen €0,15 per flesje. Hoe kan een mens zich toch verkijken.
Op die carpools zie ik ze wel eens roezemoezen na werktijd, vrouwen krijgen dan aktijd zo'n blosje op hun wangen, weet je precies wat ze aen het doen zijn, lekker vozen. Vrouwen willen altijd iets met "strings" erna, mannen willen dan alleen koud bier en GeenStijl lezen en sport kijken of internetten.
Ik stond laatst in de file bij de benzinepomp in België. Het loont onderhand ook meer om naar Duitsland te rijden. Bij Cranenbroek is de prijs van 20 liter jerrycan gestegen van €4 95 naar €8,95 en ze zijn de helft van de keren uitverkocht.
“Iets met strings erna” ? U bedoelt vioolmuziek ofzo?
@Prieelvogel | 31-05-22 | 12:56: "Iets met "strings" erna", zei Volgend jaar. Niet 'strings'. Wat hebben leestekens nog voor nut in dit twitter-tijdperk waarin mensen de tekens niet kennen en missen en dus de tekst misinterpreteren? "Taal is de voertuig van de geest" zegt een oud Chinees spreekwoord. Het uwe is kennelijk een roestige driewieler.
Of u heeft de missie om het Gebruik van de Nederlandse Taal te stimuleren uit nationalistische motieven, dat kan ook. In elk geval bent u verdacht.
Ik moet maar eens gaan nadenken over een derde wagen, aangezien het volgens dit artikel qua welvaart zo goed gaat. Iemand tips?
Die van mij is te koop als ge genoeg betaalt.
Welvaartsgroei? Wat is dat welvaart? Alles voor de Elite en niets voor de gewone burger hoe divers die ook is? Files zijn een godsgeschenk!
Ik werk thuis. Mijn baas geeft me 5 euro per dag, voor een retourtje met mijn oude Ford. Totaal 60 km. Gaat hem niet worden.
Gelukkig is er een chronisch tekort aan Bedrijfskundige IT-ers met bankervaring. Hierdoor kan ik eisen stellen. Lekker vanaf mijn appartement in het zonnige Varna aan het werk.
Over vier weken weer een paar dagen naar Antwerpen naar kantoor en dan weer lekker een maand terug. Iedereen blij.
Idem hier. Ik zie het kantoor twee keer per jaar. (binnenkort helemaal niet meer want pensioen :-) )
Hoe doet u dat fiscaal gezien?
Ik ben gek op files, ik sta vaak wat vroeger op om als eerste in de file te staan.
Dan sta je altijd vooraan in de file, wat saai. Je kunt beter achteraan staan dan heb je er langer plezier van.
En stel je nu eens voor dat alle veiligelandiërs, Eritreërs etc. toch een baan vinden, zoals we hier allemaal graag zouden willen, en ook in de auto stappen op weg naar hun werk....
Daar hebben we de welbekende geiten paadjes voor uitgevonden.
qat kauwen kan ook thuis
Ach ja, kilometervergoeding is meer dan toiletpapiercompensatie.
Ik moet mijn declaratie per dag invullen. De tijd die ik daarmee kwijt ben is duurder dan de vergoeding.
@Papa Jones | 31-05-22 | 12:58: Dan moet je dat in de baas z'n tijd doen.
Die kennisinstituten leven helemaal in de sfeer van lineaire extrapolatie.
Veel waarschijnlijker is het dat vanaf dit najaar de brandstof op de bon gaat en er een thuiswerkverplichting wordt ingevoerd vanwege de tekorten.
Kan je met de fiets over de snelweg.
Ik zorg voor 1 auto minder in de file want ben de komende weken ziek thuis en mijn vervangert komt dagelijks op de fiets...
Tja.. 1 miljoen huizen erbij is tenminste 2 miljoen voertuigen erbij.. Natuurlijk wordt het drukker op de weg..
A la Ernst Kuipers; auto afschaffen en dan de markt het maar lekker zelf laten uitzoeken, dat kost het probleem wel op
Lost*
Schaf de verplichting links in te halen af, daarmee voorkom je ook een boel rits-files.
Keep your lane.
Windows Patience spelen, thuis of op kantoor ik merk weinig verschil.
In de bus kan je moeten staan. In de trein kan je ook moeten staan. Maar staan in de file? Nee, dat is lekker zitten.
De situatie in stijging van prijzen zoals brandstof of grondstoffen in waarin wij onze dagelijkse behoeftes mee voorzien gaan niet meer omlaag. Alles wordt aangegrepen om het juist te verhogen zonder dat er ooit een verlaging weer voor terugkomt.
Kwartje van kok ofzo.
Maar dat kwartje hebben we toch onlangs teruggedraaid zien worden? Keurig omgerekend van Gulden naar Euro, excl. Inflatie. Wat wil je nog meer!
Er loopt ergens een ram rond, met een hele grote grijns op z'n gezicht, die groene verf op z'n buik heeft.
Maar al die “geleerde” heren en waarschijnlijk heel veel GroenLinks dames kwamen allemaal tot de conclusie dat na COVID er veel minder asfalt nodig zou zijn want thuiswerken.
Managers willen controleren en werknemers denken dat als ze hun kop op kantoor laten zien dat zoiets heel goed is voor de carrière. En dus gaan ze allemaal weer, de schaapjes. Ik krijg als argument ook vaak te horen dat het zo gezellig is in de kantoortuin. Ik geef toe, ik ben een individualist en hou van stilte maar de kantoortuin is de hel voor mij. Gezellig? Een band met je collega's? Gimme a break. Sinds ik begonnen ben met werken in 1975 heb ik duizenden collega's gehad. Er is slechts 1 heel dierbare vriendin uit voortgekomen. Ja wel 1000+ contacten op Linkedin. Wauw wat een band.
@Zapata10 | 31-05-22 | 12:32: thuiswerken is voor webcam
sletten. En ook dan wordt het meeste werk door een ander gedaan.
@Korrel_zout | 31-05-22 | 12:46: Onzin. Het heeft voor mij en mijn collega's geen enkele toegevoegde waarde om midden in datacenters te gaan zitten terwijl het allemaal op afstand kan. De kantoortuin is voor fileschaapjes die dociel managers verwennen.
@Zapata10 | 31-05-22 | 13:09: Helemaal mee eens. Als je je werk achter een PC kunt doen is er geen enkele reden om dat niet thuis te doen.
Tel daarbij bovenop management die actief aan het pushen is dat iedereen weer op hetzelfde tijdstip naar kantoor komt. Spits mijden is ook weer een brug te ver.
De prikklok idioten.
Heerlijk rustmomentje elke dag, die file. Muziekje erbij kopje koffie.
Met een moderne cruise control hoef je ook bijna niets meer te doen in de file. Geen stress.
En dan VolleBak moeten schijten als één meikever in de file en niet kunnen ja, echt heerlijk.
@Muxje | 31-05-22 | 12:26:
Cruise control werkt niet onder de 30Kmh, ook adaptive cruise control niet.
Reguliere cruise control schakelt onder zichzelf de 30Kmh uit.
Adaptive kun je aan hebben staan, maar het werkt (neemt pas over) boven de 30Kmh.
Ik vind het fijn om op kantoor te zijn, maar heb een bloedhekel aan de ermee gepaard gaande reisbewegingen.
Verslijt mij maar voor gek, maar ik heb laatst een bromscooter gekocht, want ik ben kotsbeu van dat stilstaan op de ringweg. De auto gaat niet weg natuurlijk, maar ik ben nu 15 tot 20 minuten sneller op 't werk, en kan vrijwel de gehele route vol gas (53km/h op de GPS). En als 't regent is of koud? Ja, dan sta ik ook gewoon weer braafjes in de file. Maar als 't mooi weer is, dan vroem vroem als een puber op de scooter. Heen en weer voor een liter peut. En 't is nog verrassend leuk ook.
Ook daarom rij ik dus motor. Lekker tussen de files door, lekker vooraan staan bij stoplichten en spoorwegovergangen, en overal gratis parkeren. Voor een motor is altijd plek.
Altijd plek, dat Klopt ik zie ze zo nu en dan met een spatel van het asfalt geschraapt worden.
Werken? Ik moet F5-en, dus dat wordt 'm niet.
File? Gelukkig nu op 3km van huis aan het werk, dat wordt lekker de fiets pakken.
Kun je lopen. Half uurtje.
Meer asfalt enzo, tijdelijke oplossing, de files blijven. Meer asielzoekers, meer opvangcentra, tijdelijke oplossing, asielzoekers blijven komen
Dat thuiswerken niet omarmt is komt vooral door de vele bullshitmanagers die de afgelopen 2 jaar ervaren hebben dat hun functie er totaal niet toe doet. Een vol kantoor is voor hen de enige manier om relevant te lijken.
haha goeie.
Dit dus!
Dat. Non-valeurs zijn het.
Doei ik werk alleen maar thuis. En binnenkort werk ik helemaal niet meer. Sterker nog, als mijn managers het zouden eisen dat ik weer een fileschaap moet worden dan stop ik per direct. Heb ik genoeg gedaan in mijn leven. 1000 km per week was heel gewoon.
Mijn werkgever heeft de 50% regel bedacht. De helft thuiswerken en de helft kantoor. Voor sommige klussen is even samen zijn echt van meerwaarde. Bij de andere helfg boeit het niet.
Microsoft Teams vind ik matig. Zitten teveel ‘hallo, hoor je mij’ momenten in. In de techniek valt er wat ge verbeteren.
Verder fiets ik naar het werk. Ik krijg spontaan zware stress van filerijden en drukte op de weg. Het is echt niet aan mij besteed. Verder uit milievriendelijke overweging bewust een werkgever gekozen binnen 30 minuten fietsen.
Het is waanzin als iemand met dezelfde skillset van stad a naar stad b forenst en een ander persoon de omgekeerde weg bewandeld. Lokaal werken mag best gestumuleerd worden.
U drinkt tijdens uw werk of gewoon dyslectisch, Dr?
En anders is er altijd nog de bus... ware het niet dat die bijna nooit op de industrieterreinen stoppen. Hier althans zeker niet.
Is wel zo.
130? 100!
Als je zo links en rechts om je heen kijkt op de snelweg rijdt er maar weinig 100. Heel af en toe, en natuurlijk elke keer als je België binnenrijdt, dan zit je wel klem in de file op de linker rijstrook die met 101 km/u die vrachtauto op rechts inhaalt, want ergens vooraan rijdt een Nederlander die de snelheid van zijn auto niet kent en dus overal stug 100 op zijn teller houdt.
REAGEER OOK