Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Goh. Halsema wilde niet geketend en gebrandmerkt worden in slaafspel

Sorry, not sorry

Foto: Niet de Femke Halsema in kwestie

Ga je op werkbezoek in Suriname als slavernijexcusist Halsema, word je bijna aan een paal geketi'd en gebrandmerkt als onderdeel van een interactieve rondleiding over het slavernijverleden. Femke natuurlijk niet meespelen, want hilarische foto's die haar eeuwig achtervolgen de "disneyficatie" van het slavernijverleden. Iets dat door de hardcore slavernijslachtoffers weer wordt weggezet als een "cultureel imperialistische gedachte". Terwijl die Boni-trail waar het ketenen en brandmerken bij hoort, toch voornamelijk bestaat om meer toeristen naar het Plantage Resort Frederiksdorp te lokken waar het onderdeel van is. U weet wel: cocktailtje drinken, zwembadje pakken, schuldgevoel afkopen door u vast te ketenen en dan door naar het restaurant. Of zoals TUI het omschrijft: "Je logeert hier op de voormalige plantage Frederiksdorp waar je je, wegdromend in een hangmat op je ruime veranda zomaar in de 18e eeuw kunt wanen. Luisterend naar de verhalen van toen ruik je met wat inleving de koffie en cacao die hier werden verbouwd en verwerkt." Het is simpele geschiedkundige entertainment om maar zoveel mogelijk toeristen in een driesterren resort te krijgen. Het culturele excuus dat de bezoekers gebruiken om een week lang hangmatliggen te vergoelijken. Halsema heeft volkomen gelijk [en dat zeggen we niet snel, red.] om niet mee te spelen in deze ""beleving"", maar groef eerder natuurlijk wel haar eigen graf. Zij dacht met haar Amsterdamse excuses een wit voetje te halen, maar ketende zich daarmee aan een groep activisten die nooit tevreden gaat zijn. Geef ze een excuus en ze eisen een schadevergoeding, leer over hun verleden en ze willen u hetzelfde lijden laten voelen. Dus waarom zou ze zich nog laten vastketenen op een plantage als ze toch al slaaf is van het eigen schuldgevoel?

Maar wel nieuw leesvoer!

Reaguursels

Inloggen

Die herstelbetalingen, dat mensen in dat verhaal trappen... Wat nou als we 5 jaar na de slavernij herstelbetalingen hadden gegeven, hadden ze er dan nu niet om gevraagd? En andersom geredeneerd, als we ze nu geven, hebben we dan *alle* toekomstige generaties afgekocht? Of gaan we dan over 20 jaar de volgende generatie ook betalen? Want hé, die hebben natuurlijk ook last van het ondraaglijke leed dat zij blijkbaar toch met zich meedragen. Hoe is dat in de 20 voorgaande generaties gegaan dan? Hadden we die 20 keer moeten afkopen of had 1 x genoeg geweest? Iedereen die niet ziet dat dit gewoon een kwestie is van lalalala-geld moet heel snel naar de dokter.

peterdh | 31-05-22 | 06:02

Een muts met een muts. Meer is het niet.

RGV42 | 31-05-22 | 06:01

Onlangs is er Olie gevonden binnen de territoriale wateren van Suriname. Als Den Uyl (PvdA) dit geweten had, dan had hij Suriname natuurlijk nooit zomaar wegegeven. De rooie rakker rekende zich compleet rijk met Slochteren en had weinig zin in een land wat voor 90% uit jungle bestaat. Wat bracht het toentertijd voort? Bauxiet naar ik meen en nu dus aardolie.

Unsinkable-Sam | 31-05-22 | 04:35

Het grappige is dat de Afro-Surinamers maar iets meer dan een derde van de bevolking van het land uitmaken. Dus iets meer dan een derde van de bevolking heeft voorouders die slaaf geweest zijn, maar maakt een kabaal of iedereen zelf slaaf geweest is. De Hindostaanse, Javaanse enz. bevolkingsgroepen stammen niet af van slaven, maar van contractarbeiders.

MAD1950 | 31-05-22 | 03:18 | 2

Daarnaast hebben de Creolen, Hindoestanen, Chinezen, Javanen en alle andere immigranten een compleet land met een enorme natuur cadeau gekregen van die socialistische Sinterklaas J. den Uijl. De oorspronkelijke bewoners, (Indianen) waren zo goed als onzichtbaar vanwege hun geringe aantal en hun geïsoleerde manier van leven. Frankrijk en Engeland pakten dit veel slimmer aan en behielden hun tropische overzeese gebiedsdelen.

Jackson | 31-05-22 | 03:43

Nee, en die hebben daar geen tijd en zin in om zich daar überhaupt mee bezig te houden. Zij zijn wel gewoon aan het werk.

RGV42 | 31-05-22 | 06:03

Pengel!!!!! Gekke tijden, Mooi man.

streknek | 31-05-22 | 01:20
-weggejorist-
Stratum | 31-05-22 | 00:30 | 1
-weggejorist-
Dalmatier | 31-05-22 | 00:19

De grap is dat Suriname na WOII een verliesgevende kolonie is geworden. Op een gegeven moment kreeg je in Suriname dat de zwarte/creoolse bevolking onafhankelijk wilde worden, terwijl de rest van de bevolking liever bij Nederland wilde blijven. Uiteindelijk hebben ze die creolen hun zin gegeven, terwijl het stiekem gewoon goed was voor Nederland.

Wat echter wel vreemd is, is dat die zwarten/creolen massaal naar Nederland zijn gekomen. Dus je wil onafhankelijk worden van de boze witte man, maar vervolgens ga je wel emigreren naar het land van de witman.

Argo182 | 31-05-22 | 00:03
-weggejorist-
In-To-Graphics | 30-05-22 | 23:57 | 1
-weggejorist-
Heurtebise | 30-05-22 | 23:17

Ze hebben toch een miljarden afscheidsbonus gekregen toen ze zelfstandig werden op 25 november 1975 en de helft van de bevolking is hier naar toe verhuist. Dat noem ik nog eens een goud gerande regeling en toch nog blijven bedelen he.

von Amsberg | 30-05-22 | 23:10 | 1

Femke uit Enschede moet als burgermeester van Amsterdam enorm deugen. Daar moet u nog minimaal 1 of 2 miljard + een slavenmuseum voor storten. De Surinaamse afscheidsbonus uit 1975 doet er dan niet toe. Nu is Femke uit Enschede aan de beurt.

McCain | 30-05-22 | 23:30

Via orale vertellingen.. bestaan er meer openingen waaruit verteld kan worden dan?

Pinocchio | 30-05-22 | 22:34 | 4
-weggejorist-
Zqwiqly | 30-05-22 | 23:07

In het geval van Femke de nasale vertelling wellicht?

Knip | 30-05-22 | 23:13

Oraal betekent mondeling. Vertellingen kunnen ook schriftelijk geschieden, of inderdaad in gebarentaal.

Hopenschauer | 31-05-22 | 00:16
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
laurentius | 30-05-22 | 22:28

Wel geniaal die Surinamers, onder het mom van deugresort met koloniaal-historische slavernijbelevenis de deugmensen hun hele vakantie als slaaf op je plantage laten werken.

Zeurders | 30-05-22 | 22:20

Het was ook een beetje raar om het staatshoofd uit te hangen. Tenminste, ik dacht dat het zo geregeld was dat staatshoofden staatsbezoeken deden. Nou ja, dat is vast ouderwets gedacht. Maar goed, de Amsterdamse erfpacht gaat dus omhoog, geld moet er komen, vinden de Surinaamse actievoerders. Gelijk hebben ze, praatjes vullen geen gaatjes.

Otto Normal | 30-05-22 | 22:12

Plotseling heb je het! De ultieme Disneyficatie: je opent een pretpark met een geschiedkundig / opvoedkundige invalshoek: je komt een weekje stenen kleinhakken in een gestreepte pyama, je slaapt met z'n tienen op een kale houten brits, je krijgt niets te eten. Kaalscheren, luizen en cholera zijn in de prijs begrepen - en als permanent aandenken aan zoveel vakantievertier krijg je een nummer in je arm getatoueerd.
-
Dat is tenminste nog eens iets anders dan die Surinaamse amateurs met hun halsbandjes en hun kettingen.

bisbisbis | 30-05-22 | 22:04 | 4

Mijn opa ook - maar dat was nog he-le-maal niets in vergelijking met wat hij aantrof en wat hem nog te wachten zou staan toen hij na repatriëring zijn Amsterdamse woning weer wilde betrekken en daartoe in de clinch mocht met Femkes verre voorganger, Arnold d'Ailly.

bisbisbis | 30-05-22 | 22:16

@bisbisbis | 30-05-22 | 22:16: dan had uw opa nog geluk met zijn huis na de oorlog. Dat stond er tenminste nog. Het huis van mijn moeders vader stond er niet meer na 14 mei 1940. Die dag verdween de binnenstad van u weet vast wel waar.

zoute_drop | 30-05-22 | 22:49

Mijn opa zat ook al te klagen. Die had het stervenskoud in de wachttoren

stijlloospeilloos | 31-05-22 | 00:17
▼ 1 antwoord verborgen

Halsema heeft vanuit haar GroenLinks bubbel helemaal geen binding met Suriname. Ze heeft geen benul waar ze in terecht komt, alsof ze op een andere planeet is.

Suriname kent geen linkse mensen, ze weten niet wat dat is. Ze kennen slechts Creolen vanaf 1630, Hindoestanen vanaf 1882, Chinezen vanaf 1872 en Javanen vanaf 1895, meer niet. Die moeten met elkaar zien samen te leven daar.

De Creolen vinden dat het hun land is en vinden de Hindoestanen maar indringers. Maar de Creolen zijn lui, leven polygaam en de zonen groeien op zonder vader en worden aan hun lot overgelaten, en de Hindoestanen zijn religieuze gezinnen en voeden hun kinderen wel goed op en werken heel hard.

Halsema legt haar zienswijze op aan Suriname, dat is helemaal fout. Ze moet luisteren en de zienswijze van Suriname op zich nemen. Maar die zienswijze is iets wat zij in haar bubbel helemaal niet kan bevatten, bijvoorbeeld dat er een niet-linkse omgeving bestaat.

VolgendjaarkrygikAOW | 30-05-22 | 21:48

'Disneyficatie' - heeft dat iets van doen met de pogingen van Amsterdam om een beeld te scheppen van een stad die 'hoogwaardig' toerisme zou moeten ontvangen, zonder de met Easyjet ingevlogen 'stagparties'? Die de stad zouden moeten ontdoen van nutella- en stroopwafelwinkels? Of met snoepwinkels op de hoek van de Leidsestaar waar eerst een viswinkel niet mocht zitten? Die panden aan de Wallen wil, zonder schreeuwerige neon en rode lichtjes? Een ander beeld scheppen van de bestaande werkelijkheid - is dat niet juist Disneyficatie?

bisbisbis | 30-05-22 | 21:47

In de tijd van de slavernij was mijn voorvader een arme boer woonachtig in Duitsland dus excuus en betalen gaan mijn deur voorbij. Nou was ik het toch al niet van plan maar meld het maar even. Of moet ik dat ook nog ergens officieel doen ?

Cornelis12 | 30-05-22 | 21:39 | 3

Nee, hoor, u gaat gezellig meebetalen - en daar hoeft u niets bijzonders voor te doen, mevrouw Kaag maakt bij tijd en wijle graag een douceurtje over aan corrupte landen.

bisbisbis | 30-05-22 | 21:51

Net zo arm als 98% van alle Nederlandse voorouders

Roos | 30-05-22 | 22:15
-weggejorist-
zoute_drop | 30-05-22 | 22:54

Als u op het YouTube kanaal kijkt van radio ABC Suriname waar Halsema haar interview deed. Dan ziet u dat het nauwelijks over slavernijverleden gaat.

De Nederlandse politieke elite is losgeslagen met hun eigen debielen vooringenomen wereldbeeld. Halsema komt bij een josti-band attractiepark aan in Suriname opzoek naar menselijk leed terwijl de Surinamer zelf bezig is met crypto, oliehandel en de volgende Miss Suriname verkiezing.

Net zoals wij in Nederland ook totaal niet bezig zijn met het leed dat ons is aangedaan door de eeuwen heen. Ja soms staan we er twee minuten bij stil maar dan gaan we door. Onze voorouders hadden het niet anders willen zien.

Het gaat bij Halsema en GroenLinks puur om een emotionele machtspositie. Een ander leed aanpraten en die een ondergeschikt beeld van zichzelf laten voorschetsen en dan uitbuiten voor nog meer macht. Jij burgermeester van Amsterdam Halsema reikt Suriname de reddende hand toe.

McCain | 30-05-22 | 21:39 | 1

Inderdaad, een show voor het eigen thuispubliek.

HD50 | 31-05-22 | 05:53

Zou Halsema een whale tail hebben? Heb eerder het idee dat haar voorouders walvisvaarders waren dan dan slaventransporteurs.

Sinterbikske | 30-05-22 | 21:33
-weggejorist-
Blonde Nel | 30-05-22 | 21:29 | 1

Orale vertellingen... Geil!

Ali Bundii | 30-05-22 | 21:28

Niet vergeten een motie. Maar dat terzijde.
mw. heeft tegen eigen willen in de keten van dat achennebbisj aanvaard.
Niemand wil het pispaaltje van die brandhaard zijn.
En als er eens circus is, dan is er geeneens genoeg pliesies om vreedzaam op manifestatie te sturen.

Was het bezoek incognito? dat zou Iets afdoen aan de getoonde lompheid.
Misplaatste institutionele koeltoerele wraakoefening door remembersite.
Het cargocult-achtig gedrag, ritualen levendig houden, toont
.. ontwikkeling.
Post expliciet inclusief, waar stampt je boom brâh?

hallevvezool | 30-05-22 | 21:23

Dat "een middag slachtoffertje spelen om te kijken Hoe-Het-Was", vind ik zo zinloos en walgelijk. Om het moment dat je geketend wordt, maakt het alles uit of je op dat moment weet dat het maar een "spelletje" is, of dat je daadwerkelijk compleet aan onzekerheid en machteloosheid bent overgeleverd.
Het zijn niet de ketenen zelf diie erg zijn.
Het is het controleverlies en de onzekerheid.

Hetzelfde geldt overigens voor die programma's waarin BN'-ers even een maandje sloebertje gaan spelen:
Werkelijke armoede is veel meer dan een maandje goedkoop boodschappen moeten doen en weten dat je daarna weer door kan.
Moeten kiezen tussen je zorgverzekering, je verwarming, gezond eten, nieuwe kleding eens in de x jaar; daar krijgen die toneelspelers niks mee van doen.

Vage_eddie | 30-05-22 | 21:13 | 2

Er wordt nog steeds "slachtoffertje" gespeeld. Waarom denk je dat er excuses worden gemaakt, terwijl in 2022 er onmogelijk nog slachtoffers van slavernij kunnen zijn.
Het is één groot toneelstuk.

Opblaas_boot | 30-05-22 | 21:20

@Opblaas_boot | 30-05-22 | 21:20: Slachtoffers van slavernij zijn er wel degelijk. De Jezidi's. En Nederland spant zich in om de daders binnen te halen en ze er met een fopstrafje vanaf te laten komen.

MAD1950 | 31-05-22 | 03:29

Kwestie van tijd voordat de Amsterdamse randdebie….uit schuldgevoel niet meer kunnen slapen en uiteindelijk op de betaal knop drukken…

Southpark | 30-05-22 | 21:12

Wat een dikke reet heeft ze in die streepjes jurk. provoceren ?

wim1900 | 30-05-22 | 21:10 | 1

Een dunnne europese of oostafrikaanse reet zou de meisjes daar anorexia geven. West-Afrikaanse mensen, waar de meeste slaven daar vandaan kwamen, hebben nu eenmaal een andere bouw dan Somaliërs of Friezinnen.

Shoarmamasutra | 30-05-22 | 21:17

Ze mogen haar houden als herstelbetaling.

Selassie | 30-05-22 | 21:06

"Armand Zunder is een Surinaams econoom, voormalig politicus, zakenman en adviseur" GELD JONGUH.............

Helloween | 30-05-22 | 21:03

Vele jaren geleden een document gelezen dat Surinamers die in de bijstand zaten niet hard aangepakt mochten worden vanwege het slavernij verleden. Dat was een soort van herstelbetaling. Dat gold ook voor kampers omdat de oorlogsregering de Nazi's had gevraagd om de kampers ook af te voeren naar concentratiekampen. De filosofie was dat deze bevolkingsgroepen een achterstand hadden door toedoen van het toenmalig Nederlands beleid.

RdeFriesch | 30-05-22 | 21:02

Niet de Surinamers bepalen hoe ze het slavernijverleden onder de aandacht houden maar Hare Koninklijke Hoogheid Halsema bepaalt dat natuurlijk. Fijn dat ze in Suriname nu ook weten dat er in Nederland nog steeds bestuurders bestaan die op Surinamers neerkijken.

RWrw | 30-05-22 | 21:02 | 1

Hi hi zullen ze leuk vinden

wim1900 | 30-05-22 | 21:13

De hele perceptie van deuglieden is wit (blank, red.) = schuld + schaamte & huilen met de wolven in het bos = niets doen, maar zich toch beter voelen dan de rest: kijk mij goed bezig zijn!. Als je echt iets wilt betekenen voor de gemeenschap dan verdiep je je in hun beleving door naar hun verhalen te luisteren, locale gerechten te proeven en door samen hun trials te beleven en tot slot ’s avonds op hun feesten aanwezig te zijn. Wat Halsema (GL) doet is enkel deug-projectie en dat gaat vanzelfsprekend mis, want ze verdomd de echte ‘gelijkwaardigheid’.

Unsinkable-Sam | 30-05-22 | 20:59

Activist Armand Zunder schrijft dus:

"Wij willen samen met Amsterdam zitten en de inhoud van de excuses bepalen. En daarna moeten we gezamenlijk bepalen hoe, waar en wanneer die excuses worden aangeboden. Excuses worden niet geaccepteerd als er geen programma van herstel is"

Zunder klinkt als een nare, hebzuchtige en rancuneuze dwingeland. Namens wie bepaalt hij dat excuses 'niet geaccepteerd worden' zonder herstelprogramma? Hoe dan ook, ik hoop (maar ik vrees van niet) dat Halsema de boodschap heeft doorgekregen: maak nooit excuses, want het is nooit genoeg en je krijgt altijd gezeik.

Tashtego | 30-05-22 | 20:51 | 2

Kortom, Amsterdam kan slechts 1 antwoord aan Zunder geven: "Zoek het verder zelf maar uit". Excuses maak je aan het slachtoffer, en niet in overleg met de nazaten. Zo'n "programma van herstel" bestaat trouwens vooral uit allerhande subsidies voor flauwekul, uitgevoerd door een hele hoop Zundertjes die daar leuk aan gaan verdienen.

Muxje | 30-05-22 | 20:54

Suriname zit barstens vol grondstoffen en is nog steeds een van armste landen van Z-Amerika. Suriname kan beter de handjes uit de mouwen steken voor de eigen toekomst, dan de handjes blijven ophouden hangen in het verleden.

I.P standing up | 30-05-22 | 21:07

Femke houdt wel van een beetje SM…
Vooral een kaakklem draagt ze graag.

Mark zit te Dutten | 30-05-22 | 20:50 | 2

Echt zo'n vervelend "topping from the bottom"-type lijkt me dat.

Muxje | 30-05-22 | 20:55

Ohh vandaar dat vreemde slisje

wim1900 | 30-05-22 | 21:15

Maar Suriname was toch van Zeeland

Shoarmamasutra | 30-05-22 | 20:48 | 3

Is dat zo?

McCain | 30-05-22 | 20:51

Helemaal waar. Twee keer veroverd door Abraham Crijnssen in 1667 en 1668 namens de Staten van Zeeland. Maar die wilden het na 8 jaar al niet meer hebben en boden het te koop aan voor ƒ260.000. Het werd gekocht door de Stad Amsterdam, De West Indische Compagnie en de zoon van de rijkste Hollander van die tijd Cornelis van Aerssen van Sommelsdijk, ieder voor eenderde in een Geoctrooijeerde Sociëteit, een stuk land waar ze het alleenrecht op hadden om handel te drijven. Dat was 1683. Maar 5 jaar later werd Cornelis doodgeschoten. Tot 1770 is zijn familie bezig geweest om hun deel verkocht te krijgen. Omdat zijn kleinzoon geen nakomelingen zou krijgen zwichten de WIC en Amsterdam en kopen hem uit. Maar de WIC gaat failliet na 1790 en erft de Stad Amsterdam alles tot 1815 als Het Koninkrijk der Nederlanden wordt gesticht. Suriname wordt dan voor het eerst een staat, daarvoor was het slechts een stuk land waar een octrooi op zat. Tot 1975 blijft de Staat de Nederlanden het moederland van Suriname waarna het onafhankelijk wordt. Daarna wordt het een zootje.

VolgendjaarkrygikAOW | 30-05-22 | 21:18

Tja, daar kon je op wachten. Ondanks alle waarschuwingen en signalen vooraf om dat niet te doen, moest de gemeente toch zonodig excuses aanbieden. En die drammers laten niet los. Dit krijgt beslist nog wel een (financieel) staartje.

B O Terletter | 30-05-22 | 20:45 | 1

De drammers zijn zo met het slavernijverleden bezig dat ze de goudbergen in zee niet zien. Maar straks well staan te protesteren dat ze niks van de Surinaamse gasbaten hebben ontvangen.

McCain | 30-05-22 | 20:49

Even over die herstelbetalingen, wie moet dat geld krijgen dan? Praktisch gezien hè. Ik ken een paar halfbloedjes, krijgen die ook? En hoeveel geld heb je nodig om je hersteld te voelen? En hoe toon je een slavernijverleden aan? Ik bedoel... misschien gingen er ook wel vrijwillig die kant op.

Lerp | 30-05-22 | 20:42 | 2

Hoeveel geld is er al niet die kant op gegaan

wim1900 | 30-05-22 | 20:48

@wim1900 | 30-05-22 | 20:48:
In 1974 is daar al goed aan betaald, daarnaast verkaste een groot gedeelte naar Nederland en ook hier zijn ze in de watten gelegd maar het is nooit genoeg voor een gedeelte die gewoon ordinaire klaplopers zijn.

Basil Fawlty | 30-05-22 | 20:54

Ah! Eerst een zelfkastijdingreisje naar Suriname en daarna gaat Amsterdam op kosten van de belastingbetaler aftikken. Niet dat de stad zelf betaald want die zit in grote schulden dus mag den Haag aftikken.
Waarschijnlijk heeft die kip dat boek van Professor emeritus Piet Emmer nooit gelezen over slavernij want tsja daar blijkt toch iets anders uit dan dat jankverhaal dat zij en de huidige Surinamers (die de kassa al horen rinkelen) willen verkopen.

Basil Fawlty | 30-05-22 | 20:41

Had ze al sorry gezegd en met een button op de Dam gestaan voor BLM, is het nog niet genoeg. Disneyficatie….het lijkt de stopera wel.

Klaas_de_Waal | 30-05-22 | 20:35

Ik stel voor dat we op 4 mei overal in het land basisschoolmusicals in streepjespyjama gaan organiseren.

Wie speelt dit jaar de Duitser?

Schwanzeleber | 30-05-22 | 20:32 | 1

en wie op 5 mei de moffenhoer? Kan jaren duren voor je haar weer aangroeit

Shoarmamasutra | 30-05-22 | 20:50

Famke Halsema, de vrouw die haar eigen kinderen van een school met overwegend Islamitische/Marokkaanse kinderen heeft gehaald, omdat ze werden gepest, mishandeld en buitengesloten.

Vervolgens blijft ze doorgaan met haar deug/woke beleid, zodat andere mensen ook worden opgescheept met die ellende. Uiteraard zorgt ze ervoor dat ze er zelf geen last van heeft.

Dat reisje naar Suriname liep dus ook anders dan gepland. Ze wil graag deugen, maar zodra ze er persoonlijk mee geconfronteerd wordt (vastgeketend worden en de roep om herstelbetalingen), dan vindt ze het niet meer leuk. Het is alleen leuk als ze het kan opleggen aan andere mensen.

Hefbrug | 30-05-22 | 20:25 | 1

Let maar op. De schuld die Suriname in haar schoenen probeert te werpen schuift Halsema hier in Nederland straks door naar haar politieke rivalen.

McCain | 30-05-22 | 20:31

Wat mediatraining wel niet met je doet. Het slaat alle spontaniteit uit je, maakt je achterdochtig en behoedzaam voor multi-interpretabele (pers)momenten.

mozaard | 30-05-22 | 20:21 | 1

Daar heeft Halsema bepaald geen mediatraining voor nodig - dat is ze helemaal zélf. Van perslievelingetje als kamerlid tot perspispaal inzake man, zoontje en al-dan-niet echt vuurwapen. Zó wordt je vanzelf je eigen kromme jijbak.

bisbisbis | 30-05-22 | 22:34

Is er in die attractie ook een rol weggelegd voor de slavendrijver? Ik wil ook wel eens inleven in mijn geschiedenis. Met zweep graag.

coitus reservatus | 30-05-22 | 20:18 | 1

Gezien uw nick is buck breaking wellicht iets voor u?

Mariner | 30-05-22 | 20:24

Later that day in the evening: It's twue, it's twue! Maar dat wist ze al, de vermoorde onschuld.

Hetkanverkeren | 30-05-22 | 20:17 | 1

Nog een keer snap hier niets van

wim1900 | 30-05-22 | 20:52

Suriname moet eenheid worden met NL. Het is daar leeg, er wonen bovendien ook veel Surinamers hier en hier is het vol. ¨Ten dele overvol¨. Bovendien kan Zuid Amerika ook wel wat diversiteit in de vorm van status-eisers gebruiken. Benieuwd hoe ze er dáár mee omgaan.

squadra | 30-05-22 | 20:17 | 1

In Suriname kan je geen gratis geld krijgen, dus geen enkele statushouder/asielzoeker zou daar willen wonen.

Hefbrug | 30-05-22 | 20:28

Hoe zou halsema klinken als ze vast gebonden met een zweepje geslagen wordt door een mens met BBC ...

wie zal het zeggen | 30-05-22 | 20:16

Heeft die groot-vastgoed bezitter en media tycoon en nazaat van een afrikaanse slavenhandelaar Akwasi al herstel betalingen gedaan?

wie zal het zeggen | 30-05-22 | 20:14

Goh.. ruzie in het multiculti-paradijs. En Halsema bedoelde nog zo goed.

Amsterdamsko | 30-05-22 | 20:14

Hebben ze in Suriname wel enig idee wat die slavernij "ons" gekost heeft? Schepen laten, varen, plantages aangelegd om iedereen een baan te gunnen, gratis kost en huisvesting, mensen aan moeten nemen met leidinggevende functies. Ga zo maar door. Ik vind het nogal ondankbaar gedrag voor al "onze" inspanningen. Dáár mag wel eens een excuus voor komen.

Opblaas_boot | 30-05-22 | 20:13 | 3
-weggejorist-
Joris Beltsin | 30-05-22 | 20:19

@Joris Beltsin | 30-05-22 | 20:19: Precies. Dat gezeur de hele tijd.
En waarom moet dat mens persé naar Suriname. Een tripje naar de Bijlmer was voldoende geweest.

Opblaas_boot | 30-05-22 | 20:28

De Westinidische compangnie was ook snel failliet

Shoarmamasutra | 30-05-22 | 21:15

Laf van haar. Ze heeft haar positie te danken aan die woke-shit.

El Rico Grande | 30-05-22 | 20:08

Kan Suriname niet iets doen met vastketen en SM voor blanke toeristen?

wie zal het zeggen | 30-05-22 | 20:07
-weggejorist-
tigbit | 30-05-22 | 20:06 | 1

Everything woke turns to shit

Menko76 | 30-05-22 | 20:06 | 2

Deze kreet komt te vaak voorbij op GeenStijl.
Ga er zuinig mee om, anders verliest ‘t z’n kracht.

Ruimedenker | 30-05-22 | 20:08

@Ruimedenker | 30-05-22 | 20:08: Klopt. Racisme wordt ook te pas en te onpas gebruikt en heeft ook de échte betekenis verloren

Opblaas_boot | 30-05-22 | 20:15

Honderden miljarden aan olie & gas voor de kust van Suriname.
Nederland; we sturen Halsema om slavernij toneel op te voeren in een Tui resort.
De olie velden worden verkocht aan de Chinezen, Fransen en Amerikanen.

McCain | 30-05-22 | 20:06 | 2

Een miljoen huizen te kort.
De duurste benzine van Europa.
Verplicht een warmtepomp.
Een zelf verzonnen stikstofcrisis.
Hoogste inflatie in 50 jaar.
Maar de Amsterdamse bestuurselite gaat op reis naar Suriname voor een slavernij attractie van Tui.

McCain | 30-05-22 | 20:11

Brazilië.

Ruimedenker | 30-05-22 | 20:13

Misschien hadden ze haar daar kunnen houden als herstelbetaling?

Hadena | 30-05-22 | 20:02

Ze kan toch ook naar Amsterdam Zuidoost voor zo'n werkbezoek? Is hooguit een kwartiertje met de metro vanuit de Stopera. Veel milieuvriendelijker.

brutus68 | 30-05-22 | 20:02

Als ze het in Suriname zo slecht hebben, misschien moeten ze dan naar het Afrikaanse land van oorsprong terug gaan... of hebben ze er stiekem toch wat profijt bij gehad? Kom op zeg, slavernij is al bijna 150 jaar afgeschaft, er is geen enkele Surinamer (en zelfs zijn ouders) die dit hebben meegemaakt. Get over it!

Sjompie | 30-05-22 | 20:02

Waar is Rutger Groot Wassink als je hem nodig hebt.

franck7020 | 30-05-22 | 20:01 | 1

Vastgeketend?

El Rico Grande | 30-05-22 | 20:10

Heerlijk als GroenLinksers denken goede sier te kunnen maken door volop te deugen en dan met keiharde onredelijkheid van activisten, hun vermeende vrienden, worden geconfronteerd.

thanseeuwen | 30-05-22 | 20:01

Wel een button, geen ketting.

Glasgow Argus | 30-05-22 | 19:58

Die mevrouw met die vriendelijke lach naast Halsema zou zomaar de zus van Denzel Washington kunnen zijn.

Leptob | 30-05-22 | 19:57

Piet Emmer, kom er maar in!

HoogToontje | 30-05-22 | 19:53

Zie die druif boven rechts staan. Echt een paarse broek. Niet produktief, hoop gezeur en blanke technieken toe-eigenen. Rubber laarzen, electronica, geverfde haren, bril, broek. . . . .

shimanski | 30-05-22 | 19:53

Harddeugende aansteller. Bah.

inCol | 30-05-22 | 19:53

Slavernijnijd. Dat gezeur wordt vervelend.
Zoveel generaties in slavernij, het lijkt bijna een keuze. Maar goed. Snoepreisje weer binnen. Had ook via zoom ofzo gekund, toch?
Vind ze daar in Suriname best rancuneus voor een land wat er zelf een totale corrupte chaos van maakt.

Opblaas_boot | 30-05-22 | 19:51 | 1

Orale vertellingen? Ik vind orale vertellingen niet echt bevredigend. Bovendien: Vertellingen zijn toch altijd oraal.

Opblaas_boot | 30-05-22 | 19:56

Wat moet een burgemeester van Amsterdam in hemelsnaam op gemeenschapsgeld in Suriname doen?

Lucifer | 30-05-22 | 19:50 | 4

Omdat er 200000 Surinamers in NL wonen?
Waarvan een groot deel in Amsterdam.
Omdat heel veel Nederlanders gewoon goed contact hebben met Suri’s?
Ik dol ben op Roti?
Niet zo moeilijk doen.

Ruimedenker | 30-05-22 | 19:57

@lucifer: deugen

Menko76 | 30-05-22 | 20:11

Het regent hier deze week

wim1900 | 30-05-22 | 20:57
▼ 1 antwoord verborgen

De neuk is dat trouwens voor "werkbezoek"?

Muxje | 30-05-22 | 19:48 | 1

Het ging om orale vertellingen. Dat regelen de dames verder onder elkaar wel.

Frau Merkel | 30-05-22 | 20:08

Ja NATUURLIJK willen ze geld, dat is uiteindelijk waar het om draait: Geld en Macht. Slavernijverleden wordt als excuus gebruikt om er zelf beter van te worden. Trap er niet in!

KwaadBloed | 30-05-22 | 19:47 | 1

Het is simpelweg een verdienmodel voor ongetalenteerde en luie mensen die graag de eurootjes zonder moeite hun bankrekening in wil zien vloeien.

ViagraFalls | 30-05-22 | 19:54

Ik zit even in te zoomen op de foto van Halsema in haar blauwe jurk. En vooral op haar hand. Het lijkt wel alsof ze al 313 jaar oud is.

Leptob | 30-05-22 | 19:47 | 1

Nou, nou... niet overdrijven, maar een jaartje of 135 zou het gerust wel kunnen zijn!

Sjompie | 30-05-22 | 19:52

Dus ze willen geld krijgen op basis van huidskleur. . .

shimanski | 30-05-22 | 19:45 | 1

Is niet zo raar, wil Ali B ook.

skoftig | 30-05-22 | 19:47

Volgens schattingen ligt er in de zeebodem van Suriname honderden miljarden aan gas & olie. Kan Paramaribo niet beter een deal sluiten met de NAM en Shell? De Surinamers laten zich nogmaals uitbuiten door een Amsterdamse burgemeester die alleen maar politieke deug punten probeert te scoren voor haar eigen Groen Links resume.

McCain | 30-05-22 | 19:45 | 3

Dat hebben ze al verkocht aan China.

Sjompie | 30-05-22 | 19:53

@Sjompie | 30-05-22 | 19:53:
Waarbij er weer heel veel geld aan de nodige corrupte strijkstokken is blijven kleven.

2voor12 | 30-05-22 | 19:55

@2voor12 | 30-05-22 | 19:55: Het lijkt wel een gemiddeld land in Afrika waar de bewindslieden zichzelf verrijken en het land in armoede storten.

I.P standing up | 30-05-22 | 20:38

Die schadevergoeding had ik niet verwacht. Toch jammer.

shimanski | 30-05-22 | 19:44 | 2

Echt zo verbazend dat het toch uiteindelijk gewoon weer om geld blijkt te gaan.

2voor12 | 30-05-22 | 19:51

moeten we ook niet doen ze hebben genoeg geprofiteerd van Nederland

wim1900 | 30-05-22 | 21:00

Halsema is een beetje in mijn achting gestegen door het de handophouders in Suriname gewoon ronduit te zeggen dat ze niet op geld hoeven te rekenen. Het emotioneel gijzelen om iets dat tien generaties geleden heeft plaatsgevonden moet nu maar eens afgelopen zijn.
En laat ze daar dan maar boos en verongelijkt zijn, we zijn nu wel klaar met het geklaag.

2voor12 | 30-05-22 | 19:43

Volgend jaar met een gele ster op in een veewagon met de trein naar Auschwitz. TUI, waar blijf je?

YoMoms | 30-05-22 | 19:43 | 1

Precies mijn gedachte.

El Rico Grande | 30-05-22 | 20:12

Als ze kunnen garanderen dat het niet in currupte zakken verdwijnt, haha.

FogerRederer | 30-05-22 | 19:40

Ben 15 jaar getrouwd geweest. Dat mens weet niet wat echt slavernij is.

skoftig | 30-05-22 | 19:39 | 1

Lol...

Amsterdamsko | 30-05-22 | 20:17

sleuteltje kwijt? Dank je.

TheseDays00 | 30-05-22 | 19:36

Gaan we ook eind negentiende eeuws fabrieksarbeidertje spelen, zodat je kunt ervaren hoe beroerd dat was? Of kinderarbeider? Of vroeg negetiende eeuwse boer met misoogst?

Hommel | 30-05-22 | 19:33 | 3

Wegens huidskleur is dat dat met terugwerkende kracht terecht, die ontberingen.

skoftig | 30-05-22 | 19:40

Of middeleeuwse blanke slavin, ontvoerd naar Noord-Afrika door plunderende bendes die onze kusten afschuimden, van Ijsland tot Frankrijk. Tussen 1500 en 1800 alleen al wordt hun aantal geschat op 1,25 miljoen. En daarbij mag je ook nog de Ottomaanse slavenhandel optellen, op de route tussen Scandinavië en het huidige Turkije. Die handel is ook goed voor nog minstens een miljoen slaven. Sommigen hebben het over 2 miljoen.
Alles bij mekaar 2 à 3 miljoen blanke slaven en slavinnen.

Nonkel Frituur | 30-05-22 | 19:44
-weggejorist-
Arachne | 31-05-22 | 00:56

Die herstelbetalingen zijn al lang en breed opgesoupeerd door wat er in het verleden allemaal is overgemaakt naar Suriname en de Antillen. Nederland vond het destijds prima dat Suriname zelfstandig wilde worden, want dat was toch een bodemloze put. Nu de Antillen nog, misschien dat we die kunnen verkopen, dan levert het nog wat op.

Leon Tosti | 30-05-22 | 19:33 | 1

Als je de uitkeringen die ze hier krijgen aftrekt van het bedrag wat de herstelbetalingen zouden moeten zijn dan moeten wij geld van Suriname krijgen.

2voor12 | 30-05-22 | 19:50

Wat? Willen ze geld, nadat er excuses zijn gemaakt? Dat verwacht je niet… *helemaal niemand

muppet020 | 30-05-22 | 19:33 | 1

Ha ha

wim1900 | 30-05-22 | 21:02

Het kan nog veel erger. Ik moest Zwarte Piet spelen voor wat centjes in de clubkas.

Leptob | 30-05-22 | 19:32

Snel pass doekoe!

Don-Damsko | 30-05-22 | 19:32

Maar eh. Gewoon omdat Halsema iets doet moet het even door de mangel?

Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 19:31 | 6

En toch blijven we terugkomen.

Duwbak_Linda | 30-05-22 | 19:39

Liever Falsema door de mangel bedoelt u?

BoerKoekoek | 30-05-22 | 19:47

Kom op man, hoe lang loop je hier nu al mee?

Sinterbikske | 30-05-22 | 21:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Ruim een decennia geleden ben ik in Parijs geweest. Aldaar probeerde donkere Fransen touwtjes om mijn arm te binden, dat blijkt daar een soort verkooptruc te zijn. Toen ik een aantal van die donkere heren probeerde te vangen en een ketting om de enkel probeerde te bevestigen vond men het ineens maar vreemd. Vreemd volk, die Fransen.

De vries, Henk. | 30-05-22 | 19:31 | 2

Hahaha...

Amsterdamsko | 30-05-22 | 20:18

Met een zweep in hand, zal dat er inderdaad vreemd hebben uitgezien.

I.P standing up | 30-05-22 | 20:28

Waar kan de Nederlander zich melden voor herstelbetaling van eeuwen uitbuiting door de landadel in Europa? Is familie van S. Schimmelpenninck niet een schuldige samen met Oranjes?

McCain | 30-05-22 | 19:30

Die activisten zijn dom en onredelijk, daar valt niet mee te praten. Ze willen geld en ze willen niets weten van de miljarden die ze al hebben gekregen en over de balk hebben gegooid.
Ergens is er iemand in Den Haag zo kortzichtig geweest om voor dat soort lui de deur op een kier te zetten. Denkend dat wat aandacht en een vette pot geld voldoende zou zijn.
Voor een land als Nederland, waar sommige politici prat gaan op leren van andere culturen, is er verdraaid weinig van die andere culturen opgestoken. Want dan hadden ze dit kunnen weten. Een kier van een millimeter krijgt geen normale, weloverwogen respons, maar een breekijzer en wild graaiende klauwen.

Madame Poitiers | 30-05-22 | 19:30 | 2

Ik heb daarentegen wel genoten van de reactie van Indonesië toen de Keuning en later ook nog Rutte de excuses kwamen aanbieden: whatever, fijn voor jullie maar wij zijn gewoon doorgegaan. Next!

Joris Beltsin | 30-05-22 | 19:43
-weggejorist-
Asteroid-B612 | 30-05-22 | 22:45

Moet Suriname niet teruggegeven worden aan de oorspronkelijke bewoners? De huidige bewoners zijn eigenlijk ook maar gewoon ordinaire bezetters van indianenland. Niet heel woke.

JohnLocke | 30-05-22 | 19:28 | 1

Nederland zou zich inderdaad veel openlijker moeten inzetten voor de indianen die nu zwaar lijden onder de discriminatie door de nazaten van de slaven. Ook zouden surinamers in Nederland zich hier openlijk voor moeten verontschuldigen tegenover die volkeren.

2voor12 | 30-05-22 | 19:31

Als Nederlanders nu eens op grote schaal emigreren naar Suriname. Daar worden ze dan bijvoorbeeld boer, leerkracht, arts, arbeider, ict-er of noem maar op. Suriname heeftie ongeveer 400.000 inwoners dus het moet mogelijk zijn om een n significant deel van bevolking uit te maken.
Het hele beeld van Surinamers met een slavernijverleden wordt dan gekanteld. Gewoon een omvolking, moet toch te doen zijn.

Arnold Layne | 30-05-22 | 19:26 | 5

Dit maakt mijn dag! Ik heb me nooit gerealiseerd dat er zo weinig Surinamers zijn. Met 600.000 blanke Nederlanders zou je al in de meerderheid zijn. Top plan.

Stijlicoon | 30-05-22 | 19:48

Ik doe mee

wim1900 | 30-05-22 | 21:04

Echt een goed plan. Binnen een paar jaar een van de welvarendste landen ter wereld. Een paradijs!

Sinaslolly | 30-05-22 | 21:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar ze had nota bene sorry gezegd en heur kleedje en hoedje met zorg uitgekozen voor de gelegenheid?

MickeyGouda | 30-05-22 | 19:26

Best al wel een beetje kondtt.. vandaar beetje populair aldaar..

broervandenhollander | 30-05-22 | 19:25

Ik eis ook herstelbrtalingen. De nazaten van de slaven hebben hier in 0031 een riant bestaan opgebouwd terwijl de achterblijvers zich nog steeds moeten behelpen. Zo gezien hebben deze nazaten hun hele welvaart te danken aan de slavernij van hun voorouders.
Dus inleveren die auto's, flatscreens, laptops en iphones. Terug naar het niveau van de achtergebleven familie in (donker) afrika. Want voordeel halen en profiteren van slavernij is uiteraard geen optie voor de nazaten.

BoerKoekoek | 30-05-22 | 19:25

Wanneer wordt excuses gemaakt tegen de autochtone horigen uit de middeleeuwen? En Jan en Wim die volgens de dominee op het land kan werken en Tom die verder kan studeren omdat zijn vader een notabele is. Hier hoor je niets van.

Atlantis-95 | 30-05-22 | 19:24
-weggejorist-
McCain | 30-05-22 | 19:23 | 3

Grootste fout in de Nederlandse geschiedenis,

"bij het ondertekenen van de Vrede van Westminster in 1674 werd onder andere definitief afgesproken dat Nieuw-Nederland van de Engelsen werd en Suriname van Nederland. De Engelsen noemden Nieuw-Nederland vervolgens New York, naar de Hertog van York"

Cornelis12 | 30-05-22 | 19:23 | 3

Alsof Nederland Manhattan had kunnen behouden. Een soort Hong Kong in Amerika?

McCain | 30-05-22 | 19:25

@McCain | 30-05-22 | 19:25: Precies. Dat was helemaal niet zo’n slechte deal. Destijds niet, en ook achteraf gezien hebben we wellicht meer aan Suriname gehad dan we aan Nieuw Amsterdam gehad zouden hebben.

Muxje | 30-05-22 | 19:39

Ik dacht dat dat al bij de vrede van Breda was geregeld.

thanseeuwen | 30-05-22 | 20:06

De incompetentie van La Halsema kent geen grenzen. Wonderbaarlijk hoe ze daar toch steeds mee wegkomt. Waar kan ik me aanmelden voor een dergelijke vrijgeleide van het partijkartel?

Stijlicoon | 30-05-22 | 19:23

'Halsema wilde niet geketend en gebrandmerkt worden"
Nee je zou ook eens leuk meedoen.

Duwbak_Linda | 30-05-22 | 19:23 | 3

LOL LOL 100X LOL

Leptob | 30-05-22 | 19:34

Nu weet ze dus eigenlijk nog niet waar ze excuses voor heeft aangeboden.

Lucifer | 30-05-22 | 19:53

Precies ketenen en hard genomen worden ,,,,,,, ste

wim1900 | 30-05-22 | 21:06
-weggejorist-
smdyasc | 30-05-22 | 19:20

Ik ben ook voor volledig herstel van de gevolgen van het slavernijverleden.
Dus alle nakomelingen van slaven helpen weer terug te keren naar Afrika en dat mag van mij met comfortabel vliegen en niet met de boot.
En de oorspronkelijke bewoners van Suriname zullen ook blij zijn verlost te worden van de enorme discriminatie die ze nu ondervinden van de nazaten van slaven.

2voor12 | 30-05-22 | 19:20 | 3

Dat werelddeel moet een succes gaan worden. Geen blanke en dan ook geen discriminatie. We zullen jaloers gaan worden. Ze kunnen het. . . .

shimanski | 30-05-22 | 19:49

niks vliegen, gewoon de stoomboot...

xylofoob | 30-05-22 | 20:10

Jammer dat ze haar niet hebben gehouden daar.

bqbq | 30-05-22 | 19:19

Wat zijn dat nu voor mooie glimmende kettingen? Dat moeten roestige boeien zijn en zo een ding om je nek zodat je nergens vlakbij kan komen en zittend moet slapen. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iron-collar-for-preventing-the-escape-of-slaves-6bff4c.jpg Overigens gun je zoiets niemand en het was waanzinnig wreed. Dat terzijde. Een heel klein kettinkje om Halsema een paar jaar daar vast te houden? Een burgemeestersketting van Paramaribo desnoods?

Zapata10 | 30-05-22 | 19:18 | 2

Handig ding als we weer anderhalve meter afstand moeten houden.

Muxje | 30-05-22 | 19:42

Goed dat Halsema hier de streep trekt.
Geen herstelbetalingen en niet aan de ketting.

Ik ben blij dat de linkerzijde nu ook gaat inzien dat het slachtofferschap een verdienmodel is en dat de rupsjes Nooitgenoeg nooit tevreden zijn.

Roos | 30-05-22 | 19:18 | 1

Een zwaluw maakt nog geen zomer. Nog zat doorgeslagen Joperts in dit landje.

Rico Tampeloerus | 30-05-22 | 19:54

In dit geval valt Halsema weinig te verwijten. Wat ze ook zou doen, het zou nooit goed zijn. Niet ketenen: niet openstellen voor je enorme witte schuld.
Wel ketenen: cultural appropriation.

Ik denk dat ze ergens wel weet dat deze hele blm, woke beweging een rupsje nooit genoeg is. Altijd zal er iets achter de horizon liggen waar excuses en herstelbetaling voor moet komen.

Overigens; waar blijven de talloze herbelevinspretparken van de blanke inheemse bevolking van Nederland? Uitgebuite kleine boeren, arbeiders in de 19de eeuw, de asocialen die naar de Drentse veenkoloniën werden verbannen.
99% van de voorouders van de huidige inheemse bevolking van Nederland leefde in discriminerende, uitbuitings toestanden.

Nuuk | 30-05-22 | 19:18 | 11

@Sinterbikske | 30-05-22 | 19:53: Dat heet een kamferkist ;) Voor lange reizen per boot naar de kolonien gingen daar de kleren met mottenballen in..

Smoelensmid | 30-05-22 | 20:52

@Nuuk | 30-05-22 | 20:36: U weet het mogelijk nog niet, maar volgens Sylvana is Suriname een multiculturele diverse samenleving. En wij zouden ook zo moeten worden.

Arachne | 31-05-22 | 00:51
▼ 8 antwoorden verborgen

Ja jeetje zeg. Maak je excuses, beginnen ze meteen weer te zeiken. Als ik Halsema was zou ik zeggen, stop die excuses maar lekker in je poepert. Stelletje ondankbare afstammelingen.

yeps | 30-05-22 | 19:18

Voor een slavenspel kan je ook in Amsterdam zijn, wel voor €200 per uur.

BrutusBosch | 30-05-22 | 19:16 | 1

Soort van escaperoom waaruit je eigenlijk niet wil ontsnappen?

Sinterbikske | 30-05-22 | 19:20

Er is nog wel iets leuks voorgevallen tussen Fem en de bosnegers van West-Indië,
Ze wijzen namelijk de excuses voor het slavernijverleden van A'dam af als ze niet snel en veul doekoe krijgen. En dat vond Fem niet leuk, wat haar excuses waren heus wel echt gemeend. Doekoe betalen wil ze dan weer niet.

Nog niet.

Joris Beltsin | 30-05-22 | 19:16

Femke wilde haar kinderen ook al niet op een gekleurde school.
Zou Femke soms wat tegen mensen van kleur hebben?

Osdorpertje | 30-05-22 | 19:15

Van veel Joodse Nederlanders zijn in de oorlog grote delen van veel families compleet uitgemoord. De genen die de holocaust overleefden liepen rond met de meest verschrikkelijke trauma’s en waren ook veel materieel verloren. Nu slechts 80 jaar later, doet veel nageslacht van deze mensen het hartstikke goed. Een enorme en bewonderenswaardige veerkracht. Slavernij is 160 jaar geleden afgeschaft. Iedereen die blijft zeuren over de zogenaamde doorwerking in het nu is af. Niemand die nu leeft is nog schuldig óf slachtoffer van dat verleden.

ventilatiesysteem | 30-05-22 | 19:14 | 2

Ik herhaal het nog maar eens: 6 miljoen Joden, 94 miljoen niet-Joden. Dus vergeet de nabestaanden van die 94 miljoen anderen ook niet.

John McClane | 30-05-22 | 19:17

En dat nageslacht heeft recht op wiedergutmachung. Velen maken daarvan gebruik/hebben er gebruik van gemaakt. Menig ontvanger is 2e generatie holocaustslachtoffer; na, zelf ruim, na de oorlog geboren en toch rechten. In Israël wordt gesproken over het erfelijk zijn van de holocaust. Dat is dus het doorgeven van de lichamelijk en geestelijk ervaring van de holocaust. Men is aan bestuderen (psychologen, psychiaters, juristen, sociologen) of er mogelijk een 3e generatie holocaustslachtoffers aankomt. Dat zijn de kleinkinderen van degenen die het zelf hebben meegemaakt. Duitsland betaalt, bijna 80 jaar later, nog immer enorme bedragen aan de staat Israël (voor hen van wie er geen nabestaande (meer) waren en aan advocaten in New York. Boek: Norman Finkelstein, the holocaust industry.

Opvallend gegeven: de staat Israël was straatarm TOTDAT Duitsland wiedergutmachung ging betalen. Tot de dag van vandaag betaalt Israël geen shekel voor de door Duitsland geleverde duikboten en andere militaire middelen.

Arachne | 31-05-22 | 00:49

Jeetje, nu moet ik kiezen tussen Halsema en boze negors. #TeamHalsema dit keer dan maar, wat een totaal debiele onzin dat rollenspel. "Disneyficatie" is oprecht een briljante opmerking.

Do-na-zi | 30-05-22 | 19:14

Ik heb zoiets bedacht alleen dan een dagje in een wo2 kamp. Zo verplichte kost moeten zijn voor de 'jeugd'

DeKees | 30-05-22 | 19:14

Had ze niet met de trein gemoeten? Of anders online meetings afhandelen?

NaughtiusMaximus | 30-05-22 | 19:12 | 2

Ze heeft niks in Suriname te zoeken.

John McClane | 30-05-22 | 19:17

@John McClane | 30-05-22 | 19:17:
Jawel joh, de echte authentieke Surinaamse roti proeven.

Osdorpertje | 30-05-22 | 19:36

Van kaakklem naar armklem, wat wil je nog meer.

Tisjammer | 30-05-22 | 19:11

Raar verhaal over een koffie en cacao plantage bijna aan zee tussen de vissers dorpen, heb mijn jeugd als kind van expats doorgebracht op koffie thee en suikerriet plantages maar die lagen allemaal op grote hoogtes in de bergen , columbia jamaica indonesia ceylon kenia ethiopie allemaal hooggebergte thee en koffie omdat het daar gedijt.. kijk een kokosnoot of suikerriet areaal aan de kust kan ik nog plaatsen maar dit is voor mij een raar verhaal... Frederiksdorp is een prachtig gelegen landgoed hotel, schitterend tussen omliggende plantages, vissersdorpen, zeestranden, mangrovebossen en prachtig ‘wetland’ natuurgebied. U vindt het volledig gerenoveerde plantagehuis met orginele droogvloer. Maar ook de in de 19e eeuw gebouwde politiewoningen en dokterswoning. De oorspronkelijke gevangenis is in gebruik als receptie en restaurant..

Smoelensmid | 30-05-22 | 19:10

Doen de Arabische slavenhandelaren ook mee aan dat spel? Of mag het niet té realistisch worden?

Nonkel Frituur | 30-05-22 | 19:08 | 4

Je vergeet de Afrikaanse handelaren die "ons" de slaven leverden. Die worden standaard uit het plaatje weggeretoucheerd.

J.P.Drapeau | 30-05-22 | 19:16

@J.P.Drapeau | 30-05-22 | 19:16: Dat klopt uiteraard. Het concept dat je mensen mag vangen en verkopen komt uit de Arabische wereld. Zij hebben die handel bedacht. Ze hebben ook in heel Afrika steeds een graantje meegepikt, maar altijd in concurrentie met de plaatselijke stamhoofden. De kopers, meestal Portugezen, vonden die concurrentie zeer handig. Waarom veel geld betalen aan een Arabier als je rechtstreeks van Opa Moetoemba kan kopen met fikse korting?
Mogen kinderen dat vandaag nog weten? Krijgen ze dat aangeleerd op school? Of horen ze enkel het verhaaltje van de boze blanke man die aan alles schuld heeft?

Nonkel Frituur | 30-05-22 | 19:33

@Nonkel Frituur | 30-05-22 | 19:33: Hoe denkt u dat de Oost-Europese volken aan de naam Slaven (Slavische volken) komen? De door het westen bejubelde democratie van Athene, draaide op slaven. Die kwamen uit het Noorden, Oost-Europa dus.

Arachne | 31-05-22 | 00:38
▼ 1 antwoord verborgen

Natuurlijk valt dat “slavenspel”verkeerd,
Ga je dan als blanke een beetje slaafje spelen, terwijl de werkelijkheid zo gruwelijk was.
Ga je slaafje spelen, terwijl zwarte mensen naar jouw blanke kop staan te kijken en je doet alsof het heel zwaar is?
Een fatsoenlijk mens doet daar niet aan mee.
Of gaat Femke Auschwitz nog eens nadoen, terwijl er Joden staan te kijken?
Nee, natuurlijk niet.
Kappen met dat toneel, het verdorie allemaal erg genoeg geweest.

Ruimedenker | 30-05-22 | 19:08 | 3

Zeg, het was haar idee ook niet he?
"Dat was volgens de krant tegen het zere been van de burgemeester. Ze zegt daarover: ’Als witte Nederlander, die daar plotseling een paar meter geketend moet lopen, voel ik gêne als ik het slavernijverleden moet herbeleven via een soort spel, terwijl ik me bewust ben van de wreedheden en de misdaden. Wij hebben misschien een andere behoefte aan beleving van slavernij dan in Suriname’. Ze noemde de ervaring ’disneyficatie’."

drastic | 30-05-22 | 19:42

@drastic | 30-05-22 | 19:42: Wij ervaren het liever in "diversiteitstrainingen" waar de blanke medemens zich van alles moet laten welgevallen, zonder morren want anders krijg je het 8e vinkje voor de verplichte cursus niet. Dat wil zeggen: het volk op de werkvloer moet dat, Halsema zelf is natuurlijk al divers en inclusief genoeg.

Muxje | 30-05-22 | 19:47

Dit is lesvoer: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_Rednecks_and_White_Liberals
Van Thomas Sowell

whitechocolateface | 30-05-22 | 19:07

Ik dacht net, waar blijft dit topic. Halsema heeft zich in ieder geval wel uitgesproken en dat viel niet zo in de smaak.

letopuwzaak | 30-05-22 | 19:06 | 1

Ja geen herstelbetalingen, dat vond ik wel goed van haar. (Zal wel bedoelen Amsterdam hoef dat niet te betalen, maar de landelijke overheid)

MargauxGrandCru | 30-05-22 | 19:13

Toch bijzonder dat doekoe alles goed maakt. Je zou bijna denken dat al die aksiegroepen het er om doen?

marcoplarco | 30-05-22 | 19:05

Nou Halsema zal wel weer ff 1 miljard overlaten maken aan Suriname, anders mag ze niet meer teug naar Blowdorp.

kuus | 30-05-22 | 19:04 | 2

Ik heb liever dat ze haar daar houden.

Atlantis-95 | 30-05-22 | 19:58

Lekker goedkoop op vakantie, ehh ik bedoel werkbezoek. Heel nuttig voor de stad ja.

John McClane | 30-05-22 | 19:04 | 1

Zeker. En gezien haar groene levensinstelling is ze ook vást wel even zélf de oceaan over gezwommen. Alles voor de stad.

bisbisbis | 30-05-22 | 22:06

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen