Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. Hevige straatgevechten in Severodonetsk, Poetin 'niet ziek' volgens Lavrov

Dag 96 van de gekte +++ Als Lavrov het zegt, zal het wel zo zijn!

Nog een paar dagen, en dan is de oorlog gewoon voorbij. Dag 100. Dan kunnen we allemaal terug naar de boterhammen met hagelslag, dalen de olieprijzen, ligt er weer zonnebloemolie in de supermarkt en mogen we gewoon weer weekendjes bier drinken in Lviv, of misschien wel in Sint-Petersburg. Tot die tijd spitst de strijd zich toe op Severodonetsk waar de Russen het noordoosten en het zuidoosten van de stad betreden hebben. Het is knokken in de straten: door 'intense urban warfare' zal de Russische opmars vanaf nu een stuk langzamer gaan dan de voorbije dagen. In het zuiden gaat Oekraïne in de tegenaanval, maar het is nog de vraag of dat een speldenprik is, of dat het een grotere operatie is. Bij artillerie in de Donbas zijn 59 woongebouwen verwoest - ook zijn er weer een paar burgers om het leven gekomen - de Russische diplomatie is onder meer afkomstig uit Donetsk en Belgorod. Dan: is er al zicht op een uitweg? Neuh: volgens de doorgedraaide herder van Poetin, minister van BuZa Lavrov, is de 'bevrijding van de Donbas' een absolute voorwaarde voor Rusland om de oorlog te beëindigen. Lavrov draait daarbij het gebruikelijke plaatje over 'een operatie op verzoek van soevereine volksrepublieken Donetsk en Luhansk' en dat trieste getoeter van die gek moeten we maar niet al te serieus nemen. Tot slot: volgens Lavrov is Poetin 'niet ziek' (volgens geruchten lijdt de baas aan kanker en/of Parkinson). Die zal binnenkort wel sterven, dus. Later meer... LIVEBLOG!
UPDATE 9.05 uur - Zakkie chips erbij?
UPDATE 9.28 uur - Oekraïne claimt: 30.350 dode Russen
UPDATE 9.30 uur - Draadje duiding van Harald Doornbos, over die opmerkingen van Lavrov en de 'speciale operatie', hiero. "My two cents: Rusland probeert voor winter prov Luhanks, Donetsk &Zaporizhzhia volledig te veroveren. Dan einde "spec militaire operatie". Daarna officiele annexatie Luhanks, Donetsk, Zaporizhzhi/Melitopol + Kherson. Oorlog voorbij. Deel Europa blijft Russisch gas/olie gebruiken." Maar belangrijk is wel de laatste zin van tweet vier: "Vraag is of Kyiv zich neerlegt bij verlies ervan." Dat lijkt er niet op
UPDATE 10.54 uur - "Luhansk Oblast governor: Heavy fighting in streets of Sievierodonetsk"
UPDATE 11.25 uur - Gisterenavond in Kiev: het is 'gewoon' weer druk op straat. Leven in de brouwerij. Vliegt Wizz Air eigenlijk alweer?
UPDATE 13.28 uur - Drone merkt Russische soldaten op. Rus steekt middelvinger op naar drone. Niet handig: drone moordt Russen uit
UPDATE 15.05 uur - Er zou weer een journalist om het leven gekomen zijn. Iemand uit Frankrijk. Hier een beeld van een bus die onder vuur genomen zou zijn. Officiële bevestiging hier
UPDATE 15.10 uur - Heftig WTF-videootje hiero. Journalisten staan lekker te beppen met wat Oekraïense soldaten en dan * fieuw BAM *
UPDATE 15.37 uur - Omgekomen journalist in kwestie zou Frédéric Leclerc Imhoff zijn
UPDATE 16.01 uur - Wilde geruchten dat Poetin dood zou zijn. Te leuk om niet te delen
UPDATE 19.24 uur - Dacht u trouwens dat die Oekraïners die wapens van ons alleen maar gebruiken om Russen mee dood te schieten? Nee hoor! Slimme jongens verkopen de boel gewoon op de zwarte markt. Door de VS gemaakte Javelins zijn kennelijk al in Idlib en gaan daar voor 15.000 dollar

Social

Diplomatie

Social

Een Wolfhound (gegeven door GB): hot or not?

Social
Social

Mooi draadje

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Voorbeeld land Nederland.

Russische staatsgasbedrijf Gazprom stopt levering gas aan Nederland
Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom stopt morgen met de levering van gas aan GasTerra. De gashandelaar, die in handen is van onder meer Shell, Esso Nederland en de Nederlandse staat, weigerde zijn rekeningen in roebels te voldoen. GasTerra voorziet geen problemen, omdat de handelaar al elders gas heeft ingekocht.

NLgaatnaardeklote | 30-05-22 | 17:19 | 3

Mooi. Jammer dat je geen linkje kon leveren.

Elke duit die we leveren aan Rusland is bloedgeld.

Theodorus.Goldbach | 30-05-22 | 17:24

@Theodorus.Goldbach | 30-05-22 | 17:24:
Hier discussiëren we na de winter wel over verder, ik heb geen idee wat dit ons extra gaat kosten. Misschien nog eens 800 euro naar de daklozen. He! tegen die tijd heb ik er dan ook recht op.

Tekst komt overigens van het AD maar staat nu ook op TT.

NLgaatnaardeklote | 30-05-22 | 17:33

Lees net bij de NOS, dat de VS geen MLRS-raketsystemen naar Oekraïne gaat sturen. Want die kunnen tot in Rusland schieten.
Nou ja, so what? Is dat zo erg, als ze die Russen een beetje gaan kietelen? Ze hebben het i.i.g. helemaal verdiend.

KeesBruin | 30-05-22 | 16:45 | 3

Ligt eraan welke versie. Kennelijk willen de Amerikanen niet het spul sturen wat 300km ver kan schieten. Ik ben zelf het diplomatieke gezeur wel beu. Slacht die Russen gewoon af. Zij wilden dit. Dan moeten ze het krijgen ook.

Theodorus.Goldbach | 30-05-22 | 16:57

@Theodorus.Goldbach | 30-05-22 | 16:57: Zo voel ik het ook, maar kennelijk zijn de Amerikanen voorzichtiger.
Wat ik me ook afvroeg: je weet niet wat er achter de schermen allemaal besproken wordt tussen alle betrokken partijen.
Misschien willen de Russen toch wel een weg naar de uitgang vinden, omdat het teveel gaat kosten. En is er al overleg met de VS over hoe het verder zou moeten, om zonder al te veel gezichtsverlies een uitweg te vinden.
Misschien horen we dat (veel) later nog eens, wat zich allemaal in de coulissen heeft afgespeeld.

KeesBruin | 30-05-22 | 17:56

@KeesBruin | 30-05-22 | 17:56:
Je zou ook cynisch kunnen constateren dat de NAVO nog steeds een scenario in gedachten heeft waarbij Ukraine wel wordt geholpen maar toch onder de voet gelopen wordt. NAVO wil zo veel mogelijk opties overhouden, daarom is haar steun nog steeds beperkt. Laten we niet vergeten dat iedereen in februari nog dacht dat het met een week afgelopen zou zijn.

Lafayette | 30-05-22 | 18:08

Ik vraag me wel af hoe pro-Russich die separatisten nog zijn nu hun provincie volkomen aan puin wordt geschoten door de Russen.

matatwork | 30-05-22 | 16:42 | 3

Die nemen straks de benen, als er niets meer te halen valt.

KeesBruin | 30-05-22 | 16:46

@MAD1950 | 30-05-22 | 17:29: Zou zomaar kunnen, het is hier tenslotte luilekkerland, en oud-terroristen komen hier makkelijk binnen
"Is hysterie" schreef juffrouw Sargentini al, weet u nog wel?

KeesBruin | 30-05-22 | 17:57

Ja, las het net ook, jammer hoor. De Oekies zouden zoveel profijt van die dingen kunnen hebben.
Het schijnt dat ze in de VS bang zijn, dat ze af en toe ook een eindje Rusland in gaan schieten. En dat moeten we niet willen, met zijn allen. Veuls te zielig voor die lieve Russen.....

KeesBruin | 30-05-22 | 16:47

Rusland moet zijn bek houden. Het westen moet leveren wat we kunnen. Er is maar 1 slechte acteur in deze en dat zijn de Russen. Zonder provocatie een land aanvallen wat ze gezworen hebben te beschermen.

Theodorus.Goldbach | 30-05-22 | 16:54

@Theodorus.Goldbach | 30-05-22 | 16:54: Hahahaha, Theodorus, maak je niet zo kwaad.
Ik weet het, het is hemeltergend, dat gejank van die Russen over de wapenzendingen. Zij willen oorlog, zij slaan aan het moorden en vernietigen, en dan een beetje als een kleine jongen gaan staan janken, als er wat buren een helpende hand uitsteken om je tegenstander te steunen? Wat een kneuzen, die Russen.

KeesBruin | 30-05-22 | 17:59

Maar eh. Zo lang alleen Russische minderheden sterven in Oekraïne, heeft Poetin een win-win situatie. Een heel erg klein gedeelte van de doden komt uit de buurt van Moskou, de kindertjes van de leiders, zeg maar.
https://twitter.com/kamilkazani/status/1531238266283900932
Dit is een tamelijk inzichtelijke tabel.
Volgens de cynici lost Poetin zo twee problemen in een keer op.

Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 15:14 | 7

@Lafayette | 30-05-22 | 17:54: Russen zijn zeker fatalistisch ingesteld, mogelijk een beetje de volksaard.
Anderzijds, er is in het verleden in Rusland ook op grote schaal sprake geweest van deserties uit het leger, zowel onder de Tsaren als in het Rode Leger. Dus voor de gewone Russische Iwan met de Pet is er toch ook een grens aan wat hij wenst te verduren.

KeesBruin | 30-05-22 | 18:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Toch wel handig dat die ene rus zijn middelvinger naar die drone opsteekt. De realiteit daalt er pas in samen met de granaat.

Der Schnitzeljäger | 30-05-22 | 14:10 | 1

Een beetje dus zoals een Poetin die in zijn echo kamer de invasie enthousiast voorbereidt, en dan na de invasie met de gebakken peren (= mislukte invasie) opgescheept zit.

Kompromat | 30-05-22 | 14:23

Humanitaire hulp-truck beschoten, Franse journalist dood.
https://twitter.com/666_mancer/status/1531245418767601667

Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 14:09 | 2

Misschien had Macron toch iets vaker met Putin moeten bellen.

BobDobalina | 30-05-22 | 15:40

Rusland wordt waar overschat. Iedereen is bang voor ze en helpt daarom Oekraïne niet.

Wat lees ik net op een Belgische site: "Lavrov is sluw" en een uitspraak van hem "Wat zou Frankrijk doen als België de Franse taal zou verbieden?"

Seriues? Iemand vindt dat intelligent? Zie je al die Fransen dreigen met een atoombom, alle Belgen voor nazi uitmaken, België bevrijden door alle steden plat te bombarderen, gas weter en licht afsluiten, alle meisjes en vrouwen verkrachten, alle gevangenen martelen en alles leegplunderen?

Toch is dat wat Lavrov zegt. Sluw? Nee, hier DOM.

Rest In Privacy | 30-05-22 | 13:30 | 5

Overigens is de Russische taal niet verboden. Alleen in officiële teksten, wat logisch is, want het is Oekraïne. Hier gaat overheidscommunicatie ook niet in het Fries.

Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 14:10

@Kompromat | 30-05-22 | 13:42:
Erratum:
Ik heb het over “lulverhaal”.

Dat is het ook, alleen er zit wel een gedachte achter. Namelijk de ‘verantwoording’ van Rusland Oekraïne binnen te vallen (‘genocide’). Dat is een soort lijn die men via internationaal recht wil trekken naar - bijvoorbeeld - Kosovo. In de trant van ‘de VS doet dit, dus wij - als ‘grootmacht’ - dus ook’.
Die gedachte moet Rusland (via Lavrov) natuurlijk consequent naar het buitenland toe blijven uitdragen.

Dus ‘lulverhaal’, maar wel met een doordachte boodschap erachter.

Kompromat | 30-05-22 | 14:12

@Kompromat | 30-05-22 | 13:42: Zoiets ja. Meegenomen. Gaat ie niet mee, valt ie dood uit een kelderraampje. Shit happens.

nobodiesunmighty | 30-05-22 | 14:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Zolang Oekraïne niet het initiatief kan nemen vanwege te weinig zware wapens blijft het een deprimerende partizanenstrijd. Dapper hoor om zo te knokken maar je vecht tegen een leger wat enkel op grote afstand artillerie kan inzetten. Je kan er niet van winnen maar je kan er ook niet van verliezen. Nogal uitzichtloos. Alleen de Russen kunnen deze oorlog stoppen.

Theodorus.Goldbach | 30-05-22 | 13:29 | 3

Dat idee dat Ukraine het met zware wapens wel kan redden of wel het initiatief kan nemen is een verkeerd beeld. Ukraine heeft veel minder speelruimte. Zo kan ze niet via Russisch of Wit Russisch grondgebied een tegenaanval doen. Dus geen flankbewegingen. Dit terwijl de Russen wel ongestoord vanuit veilige gebieden kunnen opbouwen en aanvallen. Zelfs de Amerikanen twijlfelen om Ukrainie wapens te geven die de strijd naar Russische grondgebied kunnen brengen. De oorlog is in dus vele opzichten totaal gelijkwaardig. Zware wapens zullen vooral de Russisch opmars vertragen, maar zijn offensief voor Ukraine zeer beperkt. Ze heeft dan offensieve wapens nodig. De strategie van de hoop... waarbij er zo veel Russen gaan vallen dat Poetin wel moet afhaken of een intern een kopje kleiner gemaakt wordt. Doet me enigszins denken aan Verdun 1916. Die meatgrinder betekende alles behalve het einde van de oorlog. Een echte game changer is als NAVO troepen gaat sturen. Daar kan Putin niet tegen op, maar het geeft hem ook een uitweg.

Lafayette | 30-05-22 | 13:54

nee. De Palestijnen vechten nog steeds tegen Israel. Vietnam (wel gesteund uiteraard), Afghanistan, Macedonië. Er is voldoende asymmetrie in de geschiedenis van "winnaars", kleiner gestart, groter geworden. Er is maar één optie tot overwinnen voor de Russen: alle Oekrainers dood. Alle.
Daarom wint niemand hier. Rusland heeft moreel al afgedaan en dus al verloren. Verder leert Oekraïne sneller van de Russen dan omgekeerd. Vandaar dat Rusland niet veel vordert. Die raken uitgeput op den duur, grove schatting half jaar tot een jaar.

nobodiesunmighty | 30-05-22 | 14:50

Ik begrijp al die mensen die met Poetin willen ‘meedenken’ om hem gezichtsverlies te kunnen besparen, en dat dan serieus voorstellen, niet.

Trek vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog. Poetin is geobsedeerd door deze geschiedenis. Hij trekt die vergelijkingen namelijk wel; bijvoorbeeld bij de zwakte van de tegenstander. ‘Chamberlain-onderhandelaars’.

Stellen die ‘meedenkers’ dan in naam van Oekraïne een nieuwe Sudetenland-casus voor?

Zolang de Oekraïeners bereid zijn voor hun land te vechten, kunnen ze wat mij betreft vanuit het Westen alle (redelijke) financiële- en militaire steun verwachten.

Oekraïeners zijn geen Afghanen die de wapens lieten liggen toen de Taliban voor de poorten van hun steden stond en de mannen (!) massaal naar het Westen vluchtten omwille van een beter economisch bestaan.

Toegeven aan Poetin betekent dat hij na al deze ellende ‘gewoon’ kan wegkomen met deze gruweldaden en stelselmatige schending van internationaal recht. Hij spint vervolgens de verovering van de Dombas aan zijn eigen bevolking als het uiteindelijke einddoel en komt er daar nog mee weg ook. Want ‘gewonnen’. Oppositionele geluiden worden keihard onderdrukt, en de miljarden die hij heeft geroofd zal hij grotendeels voor zichzelf kunnen blijven behouden.

Hij blijft in het zadel, en kan na het weer aanvullen van de staatskas doorgaan met het destabiliseren (cyberaanvallen, desinformatie verspreiden et cetera) van het Westen. En tevens (helaas terecht dan) aantonen dat het bondgenootschap niet sterk genoeg is (geen eensgezindheid) geweest een stevige vuist te maken.

Niets dus concessies doen zolang de oorlog nog doorgaat en de Oekraïeners nog willen blijven vechten.
Laat Poetin c.s. maar stevig bloeden.

Want de uiteindelijke uitkomst van deze oorlog bepaalt in belangrijke mate mede hoe voor ‘ons’ in het Westen de 21 eeuw eruit gaat zien in de strijd tussen China en het Westen.

Kompromat | 30-05-22 | 13:20 | 2

Helemaal mee eens. Het is niet aan ''ons'' (het westen; de EU; de NAVO) om te bepalen wat er moet gebeuren. Dat is aan de Oekraïners: die vechten voor hun onafhankelijkheid en vrijheid, en zolang die daarmee door willen/kunnen gaan, moeten ''wij'' ze zo goed mogelijk steunen.

Dat er wellicht ooit een moment komt dat ze de handdoek in de ring (moeten) gooien, is zeker niet ondenkbaar, en dan zal het 'westen' zijn positie moeten heroverwegen.

Maar zolang Rusland zijn agressie voortzet, niet aan de onderhandelingstafel wil plaatsnemen, moeten er geen enkele 'facesaving' voorstellen gedaan worden.

"Laat Poetin c.s. maar stevig bloeden''

En zo is het.

Dr_Johnson | 30-05-22 | 14:05

De Oekrainers mogen hun grenzen bepalen. Maar waarom moeten wij die erkennen? Als Rusland deze door oorlogvoeren en chantage heeft afgedwongen?

Geilbaard | 30-05-22 | 14:57

Nato oprichten om je te beschermen tegen de russen maar jezelf wel afhankelijk maken van olie en gas uit Rusland hoe dom kan je zijn , hetzelfde met China die lappen alle regels en mensenrechten aan hun laars maar alle elektronische shit die wij gebruiken in de westerse wereld komt uit dat land hoe dom kan men zijn???

Nietgek | 30-05-22 | 12:38 | 3

men=de politici=mensen die wij kiezen/mensen die zichzelf kiezen (EC)=mensen die Alibaba/Wish.com leuk vinden, voor 1 euro....

nobodiesunmighty | 30-05-22 | 13:00

Dat was niet dom, Putin doet dom. Na de val van het communisme was het logisch Rusland op te nemen in de vrije wereld met vrije handel met een land dat nog nooit democratie heeft gekend maar alleen dictatuur. Maar het volk heeft gezien dat het westen goed wil doen en draait wel een keer bij. Dit keer is de duidelijke boodschap don't fuck with the west. Voor de oligarchen is het westen iets waar ze fijn hun miljarden konden stallen die ze aan hun eigen volk verdiend hadden. Verder hadden ze geen idee wat het westen inhoudt. Russen zijn de nakomelingen van de Vikingen, het woord Rus is vertaald de Viking. Zij weten niet beter dan veroveren en elkaar de kop inslaan. Tegen de digitale oorlog hebben ze geen antwoord, dat kenden ze nog niet. Dat één soldaat vanaf zijn schouder op kilometers afstand een tank kan exploderen of helicopters en straaljagers uit de lucht kan schieten. Al 10 Russische generaals doodgeschten en 40 kolonels, jeuj! Een Oekraiener doet niets liever en een Rus doet het met de grootste tegenzin en wordt door zijn generaal kapot geschoten als hij gewond is. Prettig vooruitzicht om te gaan vechten.

VolgendjaarkrygikAOW | 30-05-22 | 13:09

Precies, het Westen heeft China (=mafia) en Rusland (=mafia) groot gemaakt, ondanks waarschuwingen van de VS (wat Rusland betreft) en ondanks de oorlogen die Rusland gevoerd heeft. Het enige goede aan deze oorlog is dat het Westen nu eindelijk minder wegkijkt.

Geilbaard | 30-05-22 | 14:50
-weggejorist-
Santtulainen | 30-05-22 | 12:22 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
Denkraamlapper | 30-05-22 | 12:22 | 8

Klopt. Poetin is een genie. Ieder op diens manier. Er is er maar ééntje van.

nobodiesunmighty | 30-05-22 | 13:03

@Santtulainen | 30-05-22 | 12:26:
Russen kunnen dat helaas misschien wel tientallen jaren volhouden, gedwongen en/of ongedwongen. Je kan dezelfde vraag stellen over de bevolking van Ukraine, en die kunnen wel weg, worden weggedwongen of simpelweg vernietigd. Er is meer voor nodig om Ukraine te helpen dan wat er nu gedaan wordt. Rusland is ‘all in’, het Westen totaal niet.

Lafayette | 30-05-22 | 13:04

Of europa heel dom

Therrie | 30-05-22 | 14:24
▼ 5 antwoorden verborgen

Men probeert de verantwoording bij Oekraïne te leggen over het weerbarstig weigeren om land af te staan en vrede te krijgen, maar heel Europa en met name alle voormalige Oostblok landen, willen een dergelijk gevaarlijk Rusland zo ver mogelijk van zich af hebben. Straksdenken die Russen nog dat ze goed bezig zijn.

Tapioca pudding | 30-05-22 | 12:03 | 1

De verantwoording ligt uiteraard bij Rusland. Maar het recht krijgt niet altijd, helaas zelfs zelden, zijn loop.
Ik zie het zo aflopen, dat Oekraïne zal moeten slikken, dat het territorium aan die Russische misdadigers moet afstaan. Dat is zwaar klote, uiteraard, maar soms heb je weinig keus.
Zeker als het Westen geen zin heeft om tot het uiterste te gaan. En ook dat laatste kun je afkeuren, maar Westerse regeringen hebben ook de plicht om aan de belangen van hun eigen land en bevolking te denken.
Kortom, de volmaakte wereld bestaat niet, en we modderen maar zo goed en zo kwaad als het gaat voort.

KeesBruin | 30-05-22 | 12:14

Een voorbeeld van deze krankzinnige oorlog, waarbij WO I tactics worden gecombineerd met dat van nu (drones)
Er is een langere/betere kwaliteit versie - maar die kan ik niet delen (staat op menig Ukrains telegram kanaal)

youtu.be/eYPFgXMWxbY

litebyte | 30-05-22 | 11:11

Een gedegen training in het gebruik van bepaalde wapens, het daarna fluks leveren van die wapens kan Oekraïne nog helpen. Raketsystemen met een bereik van 300 km kunnen de aanvoerlijnen van Rusland afsnijden. Anti-scheepsraketten kunnen de marine en de roofschepen lamleggen.
De tactiek van de RuSSen is gewijzigd maar nog steeds is het artillerie, artillerie, artillerie. Of de artillerie met artillerie vernietigen, of met een operatie vanachter de RuSSische linie de artillerie in de rug aanvallen. Meer smaken zijn er niet.

El Rico Grande | 30-05-22 | 10:54 | 2

Als de toezeggingen waar worden gemaakt is er slechts een fractie geleverd, de grootste hoeveelheid komt pas vanaf de eerste helft volgende maand of kan dan pas actief in gebruik worden genomen. Van harpoon scheepsraketten tot aan HMAR mlrs

Zoals Ukrainse commandanten al vorige maand aangaven, artillerie gaat deze oorlog bepalen. Je ziet nu dat de russen hun taktieken ook aanpassen. Eerst alles volledig platgooien en dan pas naar voren in kleine groepjes. Met meer dan 2000 stuks artillerie aan het front valt er nog wel wat te vernietigen voor Ukraine

litebyte | 30-05-22 | 11:21

Eerst artillerie, dan troepen is de oude tactiek. Dat doen ze al decennia zo.

Frau Merkel | 30-05-22 | 11:50

Harald Doornbos ziet het denk ik goed. Tenzij Poetin zo gestoord is dat hij zijn land in een eeuwige afgrond wil storten.

Wat Poetin natuurlijk ook inziet is dat het westen scheurtjes vertoont, dat men heel erg graag Russische olie en gas wil blijven kopen, maar niet mag want "stout omdat oorlog". Maar als die oorlog voorbij is wil men pais vree en Nordstream Twee. Scholz kan niet wachten om Poetin weer aan de bosrt te drukken en Macron ziet zich alweer aan die lange witte tafel zitten met een schenk-kartonnetje Bordeaux ertussen. Eind goed al goed. Plooitjes glad strijken, oke jij Donbass en Luhansk, Zelensky een aanvraagkaartje voor de EU en wat westerse wapens als pleister voor het bloeden.

Poetin ziet ook in dat zijn overleving gaat afhangen van de hervatting van de status quo ante, waarna iedereen weer zand erover en verder. Voor zijn volk is de overwinning dan geboekt en de operatie is op randje na echte oorlog toch een "speciale operatie" gebleven van vrijwillige contractsoldaten. Op papier dan.

Ach en misschien is dit ook het best haalbare, gezien de situatie.

Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 10:50 | 9

@KeesBruin | 30-05-22 | 12:15: Kees dat heb je verkeerd begrepen.
Eerst deze 'litebyte | 30-05-22 | 11:28' nog eens lezen en dan die van mij.

NLgaatnaardeklote | 30-05-22 | 12:22

@jan huppeldepup | 30-05-22 | 11:24: Ook niet onbelangrijk: wat doen de Russen met de uit Oekraïne gedeporteerde burgers? Ze laten "integreren" in de Russische samenleving is wel erg riskant want vroeg of laat doet iemand zijn mond open over het gebrek aan Neo Nazi's in Oekraïne, en over de oorlogsmisdaden die begaan zijn door de Russcisten.

BenZen | 30-05-22 | 13:24

@BenZen | 30-05-22 | 13:24: en overigens heb ik vandaag niet mijn meest empathische dag, de moeders van die dooie en gewonde Russen zullen me een rotzorg zijn.

BenZen | 30-05-22 | 13:27
▼ 6 antwoorden verborgen

Ten Hag was tactisch niet sterk, maar de coach van ADO snapt er al helemaal niks van. Hoe kun je nou een 3-0 voorsprong uit handen geven? Schakel over op 4-4-2 en speel de wedstrijd zuinigjes uit.
Tip: Kijk eens wat vaker naar de Italiaanse competitie

B O Terletter | 30-05-22 | 10:48 | 5

mooie analogie

El Rico Grande | 30-05-22 | 10:55

@Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 10:52: Nog een kleine toevoeging: het zijn ook zulke verwarrende tijden tegenwoordig, met het voetbal, met deze oorlog, en de toestand in de wereld in het algemeen, dat we het B O Terletter niet al te zeer kwalijk mogen nemen, dat hij de weg in het reaguurgebeuren even kwijt geraakt was.

KeesBruin | 30-05-22 | 11:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Aangaande de update 9:30: Kiev legt zich er bij neer zodra de Amerikanen (en daarna heeeeeel lang niemand) stoppen met massaal wapens leveren. Als de Westerse landen het oorlogje spelen in de Oekrainse achtertuin zat worden dan heeft Oekraine niets meer te willen en het lijkt er al voorzichtig op dat de massieve supports in EU iets aan het afbrokkelen is.

_pacman_ | 30-05-22 | 10:44 | 13

@KeesBruin | 30-05-22 | 11:54: het punt is misschien wel dat als Oekraïne verliest/moet inleveren, Europa óók verliest. Dat is misschien niet zichtbaar op de korte termijn, maar als de door en door verrotte maffiastaat die Rusland is wint, zullen we op de iets langere termijn nog behoorlijk van de bok dromen.

BenZen | 30-05-22 | 13:34

Ik ben trouwens benieuwd wanneer de wapens aan Russische kant eindelijk op zullen zijn. Het lijkt er nu op dat Rusland onbeperkt over artillerie kan beschikken, maar de bodem moet toch een keer in zicht komen. En Rusland beschikt niet over bondgenoten die de voorraad aanvullen, zoals Oekraïne.

MAD1950 | 30-05-22 | 15:05

@Alexander des Burgus | 30-05-22 | 12:49: echt complete nonsens. onze afhankelijkheid en dus de sluwheid van poetin heeft ons kwetsbaar gemaakt. proces van jaren. helaas werkt onze kapitalistische systeem zo. We hebben hier welvaart en dus moet je omwille van grondstoffen compromissen sluiten. Wij , west europa zijn verwant aan de VS UK canada.

gelachewoar | 30-05-22 | 19:31
▼ 10 antwoorden verborgen

"Dan kunnen we allemaal terug naar de boterhammen met hagelslag, dalen de olieprijzen, ligt er weer zonnebloemolie in de supermarkt "

Mwoaaa.... Nee. Die olieprijzen die dalen niet meer. Het is namelijk niet de oorlog die dat heeft *veroorzaakt*. Het was een mooie kapstok om prijsstijgingen aan op te hangen. Waarom wordt het duurder? Omdat de financiele cowboys denken: Heee oorlog, kunnen we mooi meer geld vragen voor shit die niet eens uit de Oekraine komt. Want feitelijk staat die Russische gaskraan nog open, en stroomt er gewoon olie uit de grond in Rusland naar EUropa toe. NIet dat dat een drol geeft want maar 4 van de 50 miljoen kuub gas in Europa komt uit Rusland. En de olie is helemaal verwaarloosbaar. Maargoed, dat soort dingetjes doen er niet toe. Oorlog! Geld! Excuus om prijzen omhoog te gooien.

peterdh | 30-05-22 | 10:37

Lavrov lijkt inmiddels verdacht veel op de clown Mohammed Saïd al-Sahaf

Libertinowitz | 30-05-22 | 10:34 | 1

Dat muziekje bij dat Wolfshond filmpje geeft daar ook een mooi steuntje bij.

peterdh | 30-05-22 | 10:39

Hoe is het eigenlijk met onze Muhammedaanse TikTok warriors?

Behangdelul | 30-05-22 | 10:22

Of het waar is, is een tweede.

Usumani | 30-05-22 | 11:20

Vele duizenden doden aan beide kanten en evenzoveel miljarden voor de wederopbouw van Oekraïne. Met elke dag die deze oorlog langer duurt lopen die cijfers alleen maar op. Hoe ingewikkeld ook, zoek een diplomatieke oplossing. Dat zou echter betekenen dat het Westen de hand in eigen boezem moet steken en een beetje moet schipperen. Mij lijkt dat de moeite waard, niet alleen om Oekraïne te behoeden voor meer onheil, maar ook voor stabilisatie van de hele regio. Als er geen heldere vredesovereenkomst op papier komt, staan we te zijner tijd weer voor hetzelfde probleem.

MickeyGouda | 30-05-22 | 10:17 | 10

Dan ga je ervan uit dat de Russen zich houden aan overeenkomsten. Daar hebben ze de laatste jaren een heel slecht trackrecord mee opgebouwd.

Prof_Bukmaar | 30-05-22 | 12:05

@Prof_Bukmaar | 30-05-22 | 12:05:
Maar kijkende naar de afspraken uit het Jeltsin-tijdperk de NAVO en later de EU ook. Dit conflict ga je niet oplossen door er eendimensionaal naar te blijven kijken. Het is net als vroeger op het schoolplein: laat je je elke dag terroriseren door de grootste bullebak van de klas, of word jij slimmer dan hij?

MickeyGouda | 30-05-22 | 12:51

@Theodorus.Goldbach | 30-05-22 | 10:22: uuuh nee, De Russen. Dit is niet alleen Poetins oorlog. Zelfs heden ten dage zijn er nog steeds in het westen wonende Russen die hun vrijheid hier gebruiken om te demonstreren voor Poetin. In de begindagen van deze oorlog werd er (voornamelijk door vrouwen) in onder andere Moskou tegen gedemonstreerd. Deze demonstranten wisten dus wat er gebeurde. Het is schier onmogelijk dat zij dit wel wisten, maar de rest van de Russische bevolking niet.

BenZen | 30-05-22 | 13:44
▼ 7 antwoorden verborgen

In de twitterdraad van Harald Doornbos stond deze retweet: mobile.twitter.com/StarboyHK/status/1...
Nou, als Von der Leyen het zegt, zal die sanctie op Russisch gas niet lang meer duren.

gaffelbaard | 30-05-22 | 10:14 | 3

In Brussel en in de lidstaten komen ze er langzaam achter dat al die sancties wel erg duur worden en hun onderdanen zich beginnen te roeren.

NLgaatnaardeklote | 30-05-22 | 10:21

Dat mens is werkelijk nog incompetenter dan de hele Nederlandse regering bij elkaar!

MAD1950 | 30-05-22 | 11:00
-weggejorist-
Lopendbuffet | 30-05-22 | 10:06 | 2

Ik vrees dat Harald Doornbos het goed ziet.
De Russen hebben zo te zien nu geleerd dat een rustige opmars over een breed front de aanvoerlijnen beter beschermd en een guerrilla tactiek onmogelijk maakt. Oekraïne wordt nu gedwongen om een enorm breed front te verdedigen.
Geavanceerdere en zwaardere wapens zijn niet direct inzetbaar tenzij er getrainde westerse bemanning bijgeleverd wordt. Verder vergt dit nu een totaal andere tactiek en gezien het brede front kost het meer gevechtseenheden om een doorbraak te voorkomen.
Europa blijkt inmiddels ook niet meer op 1 lijn te zitten, de USA aarzelt bij het leveren van de geavanceerde zwaardere wapens, de sancties werken compleet averechts en Oekraïne raakt op termijn uitgeput qua roulatie van gevechtseenheden en manschappen. Ik zie het een beetje somber in, maar wellicht ben ik te pessimistisch.

Eppo | 30-05-22 | 10:05 | 1

met je eens

Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 10:58

We hebben Rusland toch uit SWIFT gezet? Is de oorlog nog niet afgelopen?

Allemaal | 30-05-22 | 09:53 | 7

@Allemaal | 30-05-22 | 10:15: er is van begin af aan al bekend dat die sancties op korte termijn niks gaan bereiken. Op de langere termijn, maken ze de Russische economie gewoon kapot. 3 maanden is de korte termijn, je moet dus wat meer geduld hebben. Bovendien is nooit beweerd dat sancties de beslissende factor gaan zijn, het knaagt echter wel aan de stabiliteit van Poetins regime.

Capt. Iglo | 30-05-22 | 10:58

Swift wapen is allang handig omzeild en de roebelrekeningen voor gas worden gretig gebruikt door de Europese afnemers. Die sancties zijn precies wat je ervan kon verwachten, mooie gebaren voor de show, maar blaffende honden bijten niet.

Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 11:00

In 1970 besloten de Verenigde Naties sancties in te stellen tegen Rhodesië (het huidige Zimbabwe). Pas in 1978 ging de blanke minderheidsregering van Rhodesië door de knieën en sloot ze een pact met de zwarte meerderheid. Zo lang kan het dus duren voordat Rusland last krijgt van de sancties.

MAD1950 | 30-05-22 | 11:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Misschien moeten we vrouwen aanmoedigen om in wapenfabrieken te gaan werken. Die ontwerpen misschien van achter de 'tekentafel' lievere/zachtere/empathischer wapens.

HogeNood | 30-05-22 | 09:43 | 4

Als vrouwen langeafstandsraketten ontwerpen, is dat om een nabijgelegen doel te treffen. Eerst rustig overvliegen en met een omweg keihard inslaan.

Allemaal | 30-05-22 | 09:56

Het vrouwelijke wapen wordt pas ingezet wanneer de oorlog voorbij is: 13 augustus 2089; Rusland en Oekraïne leven al decennia in vrede met elkaar. Het valt Rusland op dat Oekraïne ineens nucleair afval dumpt bij hun over de grens. Rusland:"Zeg, ik zie dat jullie iets gevaarlijks dumpen in ons land, willen jullie missc..." Oekraïne:"Weet je nog wat jullie in 2022 hebben gedaan? Ik praat niet meer met jou. Als je niet waarom ik ineens doe wat ik doe, moeten we misschien maar eens revalueren of onze relatie wel werkt op deze manier!" *rent jankend weg*

IslamPislam | 30-05-22 | 10:07
▼ 1 antwoord verborgen

Ik dacht vannacht dat Frankrijk ook in oorlog was.
Maar het was het anti-hagelkanon wat de hele nacht aan het schieten was.

laurentius | 30-05-22 | 09:34

Zomaar een gedachte: mocht een groot deel van de EU namens Duitsland en Frankrijk besluiten om Oekrainie als een baksteen te lagen vallen. Dan kunnen Polen en Oekraine toch doorvoer gaspijpleidingen alsnog compleet afsluiten, toch?

Ierse_Setter | 30-05-22 | 09:28 | 1

Nee, nordstream 1.

Hadena | 30-05-22 | 09:33

Volgens Google Maps op de telefoon zijn groene wegen fietspaden.

HogeNood | 30-05-22 | 09:28

Tja.. laat het aub allemaal snel voorbij zijn

sers1 | 30-05-22 | 09:23 | 1

Ja wat is het nou... Moeten landen soeverein eigen keuzes maken, inclusief keuzes die tot oorlog leiden? Of moeten oorlogen worden voorkomen?

Allemaal | 30-05-22 | 10:20

Gisteren was Catherine Belton, auteur van Putin's people, te gast in Buitenhof. Een interessant vraaggesprek en wie het niet heeft gezien raad ik aan om het terug te kijken. De vrouw heeft jarenlang als journalist in Moscow gewerkt en weet waarover ze praat. En ze gaf aan dat ze denkt dat het binnen twee jaar gedaan is met Putin. Of wij daar vervolgens iets mee opschieten valt te bezien. Ik verwacht dat na Putin de harde lijn zal worden doorgezet. Verwacht niet dat Aleksej Navalny het roer zal overnemen. Die sterft waarschijnlijk een stille dood in de gevangenis.

Red shirt | 30-05-22 | 09:22 | 5

Ja die vrouw ratelde onbewogen als een telex. Klonk degelijk.

masahide | 30-05-22 | 09:38

Was idd een gedegen verhaal,was mijn indruk.

roberto9715 | 30-05-22 | 09:43

"Ik verwacht dat na Putin de harde lijn zal worden doorgezet."

Het interview gezien, en ik denk dat jouw verwachting een goede inschatting. Misschien zijn we wel beter af met Putin dan wie hem op gaat volgen. We weten wie Putin is, maar wie weet is zijn opvolger veel erger. En dan?

gaffelbaard | 30-05-22 | 10:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik geloof in karma maar soms duurt het wel heel erg lang voor karma toeslaat.

Cornelis12 | 30-05-22 | 09:22 | 1

Karma bestaat niet. Is bijgeloof.

gaffelbaard | 30-05-22 | 10:48

Wat betreft levering wapens is Duitsland nog steeds zo achterbaks. Bah!

Acidstain | 30-05-22 | 09:18 | 3

Kennelijk hebben de Russen geen Duits gas nodig, if you catch my drift.

Ichneumonidae | 30-05-22 | 09:21

Idem voor ons met opsporen van vele Russische brievenbus bedrijven in Zuid-as. Een beetje journalist had al 100 miljard euro aan tegoeden opgespoord en Wopke kwam niet verder dan 100 miljoen.

Ierse_Setter | 30-05-22 | 09:25

Poetin is "niet ziek", zegt Lavrov. Aangezien het meeste wat Lavrov zegt niet waar is, mogen we dus hopen dat Poetin wél ziek is. Dat zou mooi zijn, als hij binnen afzienbare tijd de pijp uitging.

KeesBruin | 30-05-22 | 09:09 | 15

@KeesBruin | 30-05-22 | 11:32:
De grootste klootzakken zijn vaak de grootste lafaards.

"Beria was executed separately; he allegedly pleaded on his knees before collapsing to the floor wailing.[57] He was shot through the forehead by General Pavel Batitsky.[58] His final moments bore great similarity to those of his own predecessor, Nikolai Yezhov, who begged for his life before his execution in 1940.[59] Beria begged for his life so much that a rag was stuffed into his mouth.[60]"

Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 12:06

@Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 12:06: Ja, bizar! Dat verhaal over zijn voorganger, die ook al jammerde en smeekte om genade, was me intussen ontschoten. Maar ook dat was dus zo'n waardeloos prul.
Kun je zien wat macht met waardeloze figuren doet. En hoe ze de boel kunnen terroriseren, louter en alleen door de macht die ze hebben. Zelf stellen ze niets voor, niet als persoon, niet als iemand die écht gezag inboezemt, enkel door hun macht en hun slechtheid blijven ze in het zadel. Totdat het iemand lukt ze er uit te wippen, waarna ze genadeloos als lafaards door de mand vallen.

KeesBruin | 30-05-22 | 12:21

@Bad_Pritt | 30-05-22 | 10:34: Wat die patriarch Kirill betreft is het wel aardig om te weten dat de Oekraïense dependance van de Russisch-orthodoxe kerk onlangs met hem gebroken heeft en zich onafhankelijk heeft verklaard:
web.archive.org/web/20220529010721/ht...

De kerk bestaat voornamelijk uit Russischtaligen.
De Russisch-orthodoxe kerk in Letland heeft ook gebroken met Kirill en in de Russsch-orthodoxe kerk in Litouwen is ook al een groep opgedoken die een zelfstandige kerk bepleit. Beide kerken hebben bijna uitsluitend aanhang onder het Russische bevolkingsdeel.

MAD1950 | 30-05-22 | 16:02
▼ 12 antwoorden verborgen

Ik lees hier de laatste tijd veel defaitisme onder de reaguurder. Maar uiteindelijk maakt het op papier 2de leger van de wereld nog steeds maar uiterst weinig vooruitgang. De strijd om de Donbas is binnen een paar weken gereduceerd tot een strijd om Severdonetsk. En zelfs dat is ploeteren voor de rus.

panthoseen | 30-05-22 | 09:07 | 10

Je kunt veel over de Russen zeggen en in het specifiek over Stalin, maar na Stalingrad werd er wel consequent met defaitisme omgegaan. Die ruggegraad is hier ver te zoeken.

Kareldetweede | 30-05-22 | 10:45

@KeesBruin | 30-05-22 | 10:36: Die HIMARS wordt gewoon geleverd. Dat is dit weekend al afgesproken. Er werd alleen nog gediscussieerd waar ze ingezet mogen worden om te voorkomen dat het Kremlin wordt beschoten. Ergens begin deze week wordt het officieel kenbaar gemaakt.

Alexander des Burgus | 30-05-22 | 12:59

@panthoseen | 30-05-22 | 09:07
Je gebruikt het begrip defaitisme verkeerd. En wel op zo'n manier dat stellen dat het niet goed staat gelijk staat aan het opgeven van de strijd. Het is volkomen terecht te stellen dat Rusland de laatste weken aan het winnen is. Dat stelt zelfs Zelinksy. Je kan dat stellen zonder daarmee Rusland een eindoverwinning toe te dichten. Echter voor Ukraine kan je niet stellen dat het goed gaat. Zelfs niet in een scenario waarbij zij groten delen van het lang definitief moeten afstaan.
En de opvatting dat NAVO juist de strijd moet opvoeren en veel meer moet doen
kan je toch ook niet echt defaitisme noemen?

Lafayette | 30-05-22 | 15:14
▼ 7 antwoorden verborgen

Mocht Poetin ziek zijn of sterven, dan lijkt me de kans dat hij wordt opgevolgd door een Dalai Lama erg klein.

Ichneumonidae | 30-05-22 | 09:04 | 1

Gordon zou daar veel goeds kunnen doen.

nobodiesunmighty | 30-05-22 | 12:11

Alles is de schuld van Jeltsin.

Leptob | 30-05-22 | 09:01 | 5

Ik dacht aan de ouders van Putin.

Acidstain | 30-05-22 | 09:11

En vergeet Joop den Uyl niet. Die kreeg ook honderd jaar later nog altijd de schuld aangewreven door rechts Nederland.

KeesBruin | 30-05-22 | 09:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens mij is poetin de Oekraïne aan het omvolken. Dit is gewoon geen oefening.

RickTheDick | 30-05-22 | 09:00 | 1

Geen gewone oefening maar een speciale oefening.

_pacman_ | 30-05-22 | 09:04

"Tot slot: volgens Lavrov is Poetin 'niet ziek' (volgens geruchten lijdt de baas aan kanker en/of Parkinson)"

Het is pas waar als het Kremlin ontkent.

Theodorus.Goldbach | 30-05-22 | 08:55

Die updates van de Britten zijn al 3 maanden het zelfde. Russen kunnen er niks van, hebben geen manschappen meer, geen moraal, geen munitie. Je mag onderhand dan wel eens gaan verwachten dat de boel aan Russische zijde in stort. In de plaats daarvan gaan ze binnen nu en 2 weken de hele Donbass veroverd hebben.

Plaktong | 30-05-22 | 08:55 | 3

Over 2 weken is de rus mss weer 2 meter opgeschoten.

panthoseen | 30-05-22 | 09:08

Wij spreken elkaar over 2 weken nog wel, ouwe Poetinfan!

KeesBruin | 30-05-22 | 09:14

In analogie met de Duitse onderofficieren die bij bosjes stuk gingen in 39-45- zie eerdere plemp, zien de Britten deze cohesie stuk gaan bij de Russen. Het zal nog enige tijd duren, helaas, maar Rusland heeft straks geen jongens meer. Goed gedaan regering/Doema, chronische staatssuicidaliteit verdient ook een Nobelprijs.

nobodiesunmighty | 30-05-22 | 12:15

Het beste middel tegen oorlog en de gevolgen is flexwoningen bouwen.

squadra | 30-05-22 | 08:53 | 1

Of tiny-houses.
Kans dat die geraakt worden……

J-van-de-Bontekoe | 30-05-22 | 09:12

Ondertussen hebben ze in Moskou al een maand geen McD meer kunnen vreten, geen Starbucks koffie meer kunnen halen of pronken met hun Chanel tasjes. Ik bedoel maar, die Russen hebben het ook zwaar met al die sancties.

_pacman_ | 30-05-22 | 08:49 | 4

Van McD krijg je k en Starbucks is overschat en te duur. Als dat alles is gaan die Russkis het wel overleven.

wilmeister00 | 30-05-22 | 09:35

McD was in Moskou vooral populair wegens de gratis toiletten.

happen_maar | 30-05-22 | 09:41
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
VolgendjaarkrygikAOW | 30-05-22 | 08:47

Die flatjes waren sowieso aan renovatie toe, zo te zien.

J.Cash | 30-05-22 | 08:44 | 1

Spouwmuur isolatie gaat daar heel groot worden.

Acidstain | 30-05-22 | 09:16

Wat valt er na 100 dagen nog te zeggen over deze oorlog? Misschien dit: Dat Poetin, ondanks dat hij een ziekte heeft aan zijn dikke hoofdje, toch een Nostradamische kijk op de zaak had. Waarom?

Omdat zijn tactiek van keihard doordrammen met artillerie en geconcentreerde aanvallen toch werkt, als je niet let op slachtoffers en zielige soldatenmoeders. Omdat hij economisch lachend winst maakt op energie. Omdat Europese landen stiekem olie en gas kopen in Roebels. Omdat Duitsland en Frankrijk met hem blijven praten alsof hij naar ze luistert. Omdat Orban in zijn eentje de sancties blokkeert. Omdat "Suske en Wiske en de Westerse Wapens" nog niet verkrijgbaar is in Oekraïne. Omdat we oorlogsmoe worden. Omdat we Zelensky een ouwe zeur gaan vinden. Omdat plaatjes van dode kinderen ons niet meer afhouden van een lekker ontbijtje in de ochtendzon.

Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 08:42 | 12

@Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 09:18: Het ontwerp van de AK is weliswaar Russisch, min of meer gebaseerd op het Duitse Sturmgewehr 44, maar al die AK's worden elders onder licensie gefabriceerd. Veel in het voormalige Oostblok, met name Tsjechie. China maakt ze, en zelfs in de VS worden ze onder licensie gemaakt. In Pakistan en Afghanistan bestaan al eeuwenlang wapenmarkten, en daar maken ze die dingen, voorzover ik weet zonder licensie. Ze maken ze gewoon na. Dat AK-47's opduiken in vrijwel ieder gewapend conflict klopt, en is eenvoudig te verklaren : Het is een vreselijk wapen, maar buitengewoon effektief op het slagveld. Daarbij goedkoop om te fabriceren, relatief eenvoudig, betrouwbaar, en bovenal robuust. Je kan ermee door de blubber dansen of midden in een zandstorm zitten, maar dat ding blijft het doen. Hij kan tegen een stootje. Er zijn overigens nog steeds allerlei wapens uit WO2 en zelfs uit WO1 die nog steeds in gebruik zijn. Voor meer hierover zie het interessante YT kanaal van de Britse historicus Mark Felton.

Asteroid-B612 | 30-05-22 | 10:34

Met zijn bloederige aanvalstactiek heeft Poetin veel haat gezaaid onder de bevolking. Ook bij diegene die daarvoor bij Rusland wilden horen. Formeel kan de oorlog binnenkort afgelopen zijn. Rustig zal het niet worden. Dus een pyrrusoverwinning. Een overheerser die eerst alles platgebombardeerd met vele burgerdoden zal vroeg of laat de rekening gepresenteerd krijgen.

dijkbewaker | 30-05-22 | 10:42
▼ 9 antwoorden verborgen

Hoe ziek wil je um hebben?

Producent | 30-05-22 | 08:42

"There are no american tanks in Bagdad"

cynic | 30-05-22 | 08:41 | 1

Inderdaad, al Sahaf, daar moest ik ook aan denken toen ik Lavrov weer voorbij zag komen.
Lavrov liet ook weten dat de operatie in Donetsk zo lang duurt, omdat het Russische leger opdracht heeft gekregen geen burgerdoelen aan te vallen.
De zoveelste aperte leugen, je mond valt er al niet meer van open.

KeesBruin | 30-05-22 | 09:11

Erdogan wil Zweden & Finland alleen toelaten tot de NAVO als hij als dictator door kan gaan met genocide.

Feynman | 30-05-22 | 08:40 | 5

In het NAVO handvest zou moeten staan dat bezwaren tegen acceptatie van landen alleen op militair politiek vlak relevant mogen zijn voor de veiligheid van het hele bondgenootschap en niet over prive-oorlogjes of staatsterreur tegen minderheden zoals de Koerden.

Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 08:45

@AdvocatusDiaboli | 30-05-22 | 08:42: kijk naar de overeenkomsten tussen Poetin en Erdogan. Beiden dictators, beiden altijd in de "ons volk wordt achtergesteld" modus.

BenZen | 30-05-22 | 09:07

Ik heb liever de Turken eruit en de Finnen en Zweden erin.

Cadaver | 30-05-22 | 11:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe zou Lavrov 's ochtend wakker worden en in de spiegel kijken.
"Zo, vandaag gaan we weer de waarheid verdraaien en vreemde redeneringen verzinnen om de mensen in de wereld te laten weten dat we ons deze oorlog permitteren en schijt hebben de door ons aangerichte ellende. Want we vinden dit gewoon leuk."

Dit soort zelfzuchtige types zijn toch sleepankers van de vooruitgang van de mensheid. Dit schiet toch niet op zo.

AdvocatusDiaboli | 30-05-22 | 08:36 | 5

@Kaas de Vies | 30-05-22 | 08:40: Touché.

VP732 | 30-05-22 | 08:52

@ AdvocatusDiaboli: Wat je beschrijft is oorlog en zo werken oorlogen nu eenmaal; iedere partij is overtuigd van het eigen gelijk.

Zoelense Hobbyboer | 30-05-22 | 09:35

Na meer dan 30 jaar gehersenspoeld te zijn door de retoriek van Putin - en dat is het gros van de bevolking ook - hoeven ze niet op te staan en te denken hoe ze de waarheid vandaag gaan verdraaien. Dit is voor hun de waarheid.

Met_baard | 30-05-22 | 11:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Dan zal Putin niet ziek zijn, de mensheid is het wel. Beetje bommen op elkaar kwakken.

Lorejas | 30-05-22 | 08:34 | 2

We worden ook steeds beter in elkaar doodmaken.
En af en toe duikt er een psychopaat op die dat ook gaat doen.
En dan kunnen we dat hele circus weer uitzitten.
En de Henk en Ingrids over de hele wereld kunnen er voor opdraaien.

AdvocatusDiaboli | 30-05-22 | 08:40

@AdvocatusDiaboli | 30-05-22 | 08:40: Gelukkig holt de kwaliteit van het zaad van mannen achteruit door diverse oorzaken, en daarmee lost moeder natuur het probleem 'mens' langzaam maar effectief op.

_pacman_ | 30-05-22 | 08:53

Als hij het ontkent dan zal ie wel niet meer lang hebben

alki | 30-05-22 | 08:32 | 3

Rutte is meestal ook een goede graadmeter.

Frau Merkel | 30-05-22 | 08:43

@Frau Merkel | 30-05-22 | 08:43:
De perfecte graadmeter... Die likt z'n vingers af als ie ziet hoe Putin de boel regeert.

Ommezwaai | 30-05-22 | 08:49

@Frau Merkel | 30-05-22 | 08:43: Loopt zich al warm om de oude rol van Merkel in te vullen, hij is al een fanatieke EU adept, heeft niks met Nederland.

lanexx | 30-05-22 | 09:13

Putin niet ziek volgens Pavlov?

grapo | 30-05-22 | 08:31

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl