LIVEBLOG. Kiev likt wonden na raketaanval, 'focus Rusland ligt nog steeds op Donbas'
Dag 65 +++ LIVEBLOG
Dag 65 van het gezeik en in Engeland verschijnen ineens berichten dat Poetin op 9 mei, de belangrijke feestdag de Dag van de Overwinning, een formele oorlogsverklaring gaat afkondigen. Niet langer een 'speciale operatie', maar gewoon volle bak knallen. Vooralsnog richt de 'speciale operatie' zich vooral op de Donbas, zo meldt ook de Britse intel, met knokken bij Lysychansk en Severodonetsk. Vanuit de lucht was het vannacht raak in de regio Dnipro, waar Rusland met GRAD-vuur aan het zooien was. Eerder, dus gisterenavond al, kwam hoofdstad Kiev plots weer onder vuur te liggen. Op het moment dat António Guterres van de Verenigde Naties op bezoek was - een dikke vinger naar de diplomatie. Er vielen tien gewonden. Onze vriend Canadian Volunteer claimt vannacht 15 tot 20 Russen te hebben omgelegd, plus een boel spulletjes te hebben uitgeschakeld. Dan nog even terug naar Poetin met z'n dikke kop, middels een (on)gezellig tweetje van een van de (ex-)computeraars van Anon:
Social
Mogelijk schildklierkanker dus. Dat wordt verder absoluut niet ondersteund door bewijs of documenten, Nederland heeft nos_osint in het leven geroepen om dat uit te zoeken, en misschien zijn het alleen vermoedens. Wel is Anon al weken bezig met het digitaal tegenwerken van Rusland: zo werden de sites van de geheime dienst FSB, tv-zenders, communicatiewaakhond Roskomnadzor en de centrale bank gehackt. Het zou in ieder geval verklaren waarom Vladje plots zo'n kogelvisplofkop heeft. Laterrrrr meeeerrrrrrrr!
UPDATE 10.25 uur - Inmiddels 23.000 Russen dood, volgens Oekraïne dan
UPDATE 10.38 uur - Zeker één dode bij de aanval op Kiev van gisteren
UPDATE 10.48 uur - Ook weer open: de Nederlandse ambassade in Kiev
UPDATE 11.44 uur - Het lijkt erop dat Polen 200 (!) T72-tanks naar Oekraïne stuurt
Kiev, gisterenavond
Social
Social
Gisterenavond in Moskou....
Social
Reaguursels
Inloggenwww.reddit.com/r/UkraineWarVideoRepor...
boem
www.reddit.com/r/UkraineWarVideoRepor...
Toch wel duidelijk dat je er niet ongetraind in moet duiken. De dunne rode lijn is in 0.2 seconden overschreden. Jonge mensen. In andere tijden en andere plaatsen zouden ze je helpen een accu op te laden, langs de weg en je op je schouders kloppen. "All men are brothers, Arnhem 1944".
People are strange.
Dat is een mooi boek. Nadat ik het had gelezen begreep ik ook direct waarom de Polen zonder te morren de Oekraïne te hulp schieten. En waarom ze zich nooit meer door de russen zullen laten knechten. Een dapper en trots volk dat ook voor onze vrijheid offers heeft gebracht. Niet alleen bij Arnhem in 1944 maar ook nog door later een groot deel van Nederland te bevrijden.
Ik haal de woorden van de beste staatsman ooit (Winston Churchill) nog maar eens aan:
Do not despair
do not yield to violence and tyranny
march straightforward
and die if need be - unconquered
Op Telegram een bijzonder bruut videootje, van een Oekraïense drone, die een kleine granaat precies door de open sunroof van een auto met Russische militairen laat vallen. Ze rollen daarna zwaar gewond de auto uit, die tegen een muur aan rijdt.
Erg effectief, die zelfgemaakte drones.
www.youtube.com/watch?v=yL5xslyn7XU&a...
Hoop dat de hond ongedeerd is gebleven, die lijkt m al aan te voelen komen.
twitter.com/MarQs__/status/1520049235...
Deze dus
Even niet opgelet.... mobile.twitter.com/CanadianUkrain1/st...
Verschillende Russische Telegramkanalen geven aan dat Wit-Russische troepen nu richting Poolse grens trekken.
Elke keer als Poetin het N woord gebruikt, 100 tanks, raketten of iets anders die kant op sturen.
Wat gaan ze daar doen dan?
"Ukraine inflicts ‘colossal losses’ on Russian forces stuck in mud."
www.uktimenews.com/ukraine-inflicts-c...
“So what we will see are highly channeled Russian columns which, as we have seen north of Kyiv, give the Ukrainians some pretty easy choices.”
Een artikel het lezen waard. Geeft weinig hoop op een goede afloop: www.politico.com/news/magazine/2022/0...
Het artikel gaat volgens mij van verkeerde of achterhaalde uitgangspunten uit. Putin vecht hier tegen de thuisploeg, niet met de thuisploeg en het Westen heeft al aangegeven de Russen willen te verzwakken en zelfs Oekraine te ondersteunen bij het volledig terugclaimen van haar land. Dit is volgens mij wel een groot verschil met Syrie, een conflict waar de gewone burger in het Westen overigens weinig interesse in heeft.
@BobDobalina | 29-04-22 | 16:19: "Oekraine te ondersteunen bij het volledig terugclaimen van haar land". Daar zit de crux. Gaat niet gebeuren. Rusland heeft een veel langere adem dan het westen waar de burger uiteindelijk in opstand zal komen. Niet om de oorlog en de slachtoffers zelf, maar door het ongerief die ze ondervinden. Evengoed doet de mening van de burger er niet toe bij deze grootschalige conflicten.
@forecastle | 29-04-22 | 16:37: Ik heb nul expertise maar kan me voorstellen dat wanneer alle toegezegde wapens daadwerkelijk in Oekraine zijn en aan het front staan de lange adem van Rusland weinig uitmaakt. Maar goed ik ga er dan vanuit dat met het nieuwe spul er hopelijk nog meer schepen gaan zinken en nog meer vliegtuigen en artillerie kapot gemaakt gaan worden. Hoeveel mannetjes Rusland ook naar het front stuurt, op enig moment hebben ze de middelen ook niet meer.
niet breed genoeg artikel. Oorlog in Syrïe loopt nog. In dat gebied zal het onrustig blijven. Eeuwig. USA en GB zijn aggressieve landen/volken (historie) en vrij goed in transitie te brengen richting oorlog. Grensvolken van Rusland idem. Geografie van Oost Europa eist een andere militaire aanpak. Snelheid, getraindheid en kleine creatieve eenheden met vooral top communicatie doen t. Verlies aan getrainde mensen (onderofficieren) in Oekraïne is belangwekkende bottleneck. De weinig hooo op goede afloop is bij de start al ingezet. Niemand wint. Russen zullen de grootste verliezers worden. I.t.t. de Duitsers in w.o.2, die Rusland aanvankelijk wel succesvol het ongecoordineerde Rode Leger gecoordineerd al improviserend en insluitende opvraten, maar de enorme hoeveelheid taaie weerstand en mensen onderschatten (en hun Putler enkele gigafoute besluiten lieten maken), hebben de Russen geen ene fuck overgenomen van wat ze in die paar jaar geleerd hebben in 39-45. Sterker nog, Stalin heeft het Rode Leger geelimineerd en daarbij ook de opgedane ervaringen. Goldbach gaf prima weer wat hierna is gebeurd: weer het aloude ongenuanceerde walsconcept met veel jong gehaktvlees. Zo zonde. voor al deze jonge mensen, verneukt door mijn leedtijdsgenoten.. Putin, machtig man, maar volstrekt onmachtig. En vanuit dat perspectief handelt hij. Hij is, conform concept van Frans van der Waal, een totaal anti alfa mannetje: hij zorgt niet voor zijn lui, hij ontzorgt, net als Stalin. Het zal verder gaan escaleren. Stug. Rusland zal desintegreren. Dat houdt zelfs China niet tegen. Ze zullen economisch nog minder gaan doen dan de economie van de benelux. Ten koste van vele levens. "What a waste"...
Ik denk wel eens dat Afghanistan niet geheel toevallig zo plotsklaps geflopt was. De pijlen moesten even opnieuw gericht worden. In andere woorden, niet alleen Rusland is al een poosje aan het voorbereiden.
Als hier een kern van waarheid in zit kan je er vanuit gaan dat ze niet op halve maatregelen voorbereid zijn.
Schildklierkanker is ontzettend behandelbaar. Drankje met radioactief jodium erin, en voor de rest pilletjes levothyroxine.
"UPDATE 11.44 uur - Het lijkt erop dat Polen 200 (!) T72-tanks naar Oekraïne stuurt"
Klinkt fijn natuurlijk. Maar Oekraïne zelf gebruikt de T-64 die met wat upgrades stukjes beter is dan de T-72, ze hebben er ook honderden in opslag liggen.
Wat wel fijn zou zijn is de Leopard 1 tanks. Daar liggen er nog honderden van rond hier en daar en die zijn een stuk beter. En ach als we toch bezig zijn dan zijn Leopard 2 en M1 Abrams ook een goed plan. Dit tezamen met PhZ2000 en M109 Paladins geeft Oekraïne een goede kans. Strykers, YPG en dat soort troepenverplaatsing meuk gaat het verschil niet maken.
*KUCH*
Ik bedoel natuurlijk die M113 varianten en niet de Koerdische milities in Noord-Syrie. Ghegheghe.
Hoe dan ook dat kanon kan dingen.
Basis tank training neemt 20 weken in beslag (hebben we het nog niet over taal barrieres). Laten we ervan uitgaan dat Ukraine alleen tanks heeft verloren en dat (ervaren) tankpersoneel het grotendeels overleeft heeft. Dan is de T72 de beste optie om snel in te kunnen zetten.
Voor zover zie je vrijwel alleen Ukrainse T72 tanks op het slagveld al dan niet heel af en toe vergezeld met hun eigen ontwikkelde BMP of oudere troep.
Al die toegezegde westerse leveringen van zwaar materieel is leuk, maar daar hebben ze vrijwel de komende weken/maanden nog niets aan.
@litebyte | 29-04-22 | 14:17:
Valt wel mee.
Je moet een lader trainen als je met westerse tanks wil gaan knokken.
Die moeten dan op commando weten welke munitie te laden. Dat kost geen weken.
Hoe dan ook dat zal weinig verschil maken omdat het er naar uitziet dat de Russen teveel tanks hebben verloren. Het wordt dus geen Koersk of anderzijds bittere slag. Het wordt artillerie met groot en krachtig geschut elkaar naar de tyfus blazen. Hoe dat gaat aflopen?
Voor nu lijkt het bij 5 PhZ2000 systemen te blijven. Hoop dat Oekraine daarmee een verschil kan maken. Dessalnietemin is dit het zwaarste wapensysteem wat tot nu toe aan Oekraine is toegezegd bij mijn weten. Zou wat zijn als Duitsland ook PhZ2000's gaat geven. Er ligt al een aanvraag van Oekraine om al hun 100 systemen over te nemen. Zal wel niet zo'n vaart lopen vrees ik.
@henkiedeboer | 29-04-22 | 15:07:
Schijnt om PhZ2000 "verouderde" pantzerhouwitzers in opslag te gaan. Daar hebben wij er enkele dozijnen van en de Duitsers inderdaad minstens 100. En ja. Als die 150mm granaten kunnen ingezet worden in nu en 3 weken dan is dat wel vernietigende kracht.
@Theodorus.Goldbach | 29-04-22 | 15:14: De door de NOS geinterviewde landmachtmeneer wist te melden dat de door Nederland toegezegde houwitzers eerst gevechtsklaar moeten worden gemaakt en dat dit maanden zou duren. Ik denk niet dat dit spul nog voor de zomer kan worden ingezet. Hopelijk wel voor een herfst offensief van de thuisploeg.
@BobDobalina | 29-04-22 | 15:23: Jammer, dan lijkt het toch meer op een politiek gebaar dan dat dit Oekraine op korte termijn kan helpen. Al zal het conflict nog wel even voortduren en alle beetjes helpen.
Leopard 1 loopt op doet op veel punten juist onder voor een T72; enige pluspuntje is dat de schutter en commandant niet met hun kont op de munitie zitten en zodanig niet met koepel en al gelanceerd kunnen worden.
@infidel103 | 29-04-22 | 15:57: 20 weken training - ervan uitgaande dat het ongetrainde tankmannetjes zijn.
Die pantserhowitsers zijn pas over 2-3 maanden inzetbaar.
Intussen ook teruggekeerd in Kyiv: Johnny FD, "The Mongol Warlord" die eind februari samen met "Bald and Bankrupt" de benen-trein nam, richting Lviv.
Samen met "Cynthia" (Christina) van de Kamp (Een Nederlandse chick) zamelen zij geld in, om vervolgens zelf groot voorraden levensmiddelen aan te schaffen, en om deze aansluitend ook zelf te verdelen onder de Oekraïense bevolking. Het oogt allemaal, legitiem.
Geen idee of Joris dit kan waarderen, echter stijlloze promotie links, hierrr:
"THEY STAYED TO HELP UKRAINE (Volunteers of the War Zone)" - Doelend op Cynthia en haar Oekraïnse partner:
www.youtube.com/watch?v=cnhc_CHHkCQ
YouTube kanaal Cynthia / Vadym :
www.youtube.com/channel/UCF1FggG8t8IT...
PayPal link, hierrr:
www.paypal.com/paypalme/Cynthiacvdkam...
GoFundMe link, daarrr (~ 25k (In dollars) opgehaald, tot zover):
gofund.me/f6729a58
"Bald and Bankrupt", één dag voor de invasie bij de grens met Rusland en Oekraïne :
www.youtube.com/watch?v=f2rBUvWKSZw
Op de vlucht vanuit Kyiv, d.d. 25.02.2022 :
www.youtube.com/watch?v=hzBxFH_hEwA
Johnny FD en Bald & Bankrupt zijn echt toffe YouTubers. Erg sneu voor Johnny dat hij net vastgoed gekocht had in Kiev. Ik vraag mij af of daar nog wat van over is.
@tjongerschans | 29-04-22 | 14:04: mee eens. Bekende heeft vastgoed daar. Lijkt intact. Kiev is heel groot.
Concentratiekampen schijnen er ook al te zijn. Misschien nog niet Duitse stijl, maar zijn natuurlijk wel goede gijzelaars mochten er onderhandelingen komen.
www.bbc.com/news/world-europe-6120840...
@Hadena | 29-04-22 | 13:41: vieze ratten zijn die Russen als dit allemaal waar is: www.bbc.com/news/world-europe-6124915...
@Hadena | 29-04-22 | 14:08: Die Russen hebben na WO2 ook 14 miljoen Duitsers gedeporteerd (en andere volken), daar hoor je alleen weinig over.
@henkiedeboer | 29-04-22 | 14:32: ja maar dat waren de slechteriken... maar je hebt gelijk, ze zijn blijkbaar weer terug bij af die Russen. Arme mensen die in hun klauwen raken.
@Hadena | 29-04-22 | 14:08: Bevrijders 2022 , SS 2.0 .
Alle hulp is leuk, maar soms zo gedateerd. De M113 was er al sinds Vietnam, volgens mij is de behuizing van aluminium. Alles vanaf. 50 gaat er doorheen. Op oude foto's zie je een m113 geraakt door een RPG7? , 10 doden. Ook had de chauffeur een verlengstuk aan zijn stuur gemaakt zodat hij kon sturen vanaf het dak van de "pantserwagen". Had de man nog een overlevingskans als hij op een mijn reed. Reken je niet rijk omdat je op rupsbanden rijdt.
Hangt er van waar en hoe je het apparaat inzet. Als Taxi prima. Voor directe gevechtsondersteuning is het idd wat gedateerd.
Gaat om het autokanon.
en.wikipedia.org/wiki/Oerlikon_KBA
Die lege blikjes bier denkers snappen niets van strategie. Zo'n autokanon is geen grapje.
@Yor_Kok | 29-04-22 | 14:09:
De bepantsering is niet "perfect" maar degelijk. Het gaat ook helemaal niet om een gepantserd sardinedoosje te zijn. Het gaat op dat autokanon.
@Theodorus.Goldbach | 29-04-22 | 14:11: Waar zie jij een "autocanon" op de M113?
@Acidstain | 29-04-22 | 14:38:
en.wikipedia.org/wiki/Oerlikon_KBA
Is geen geheim hoor.
Iedereen is Hitler en Nazi.
Geenstijl is extreem rechts volgens de NSB'ers van Joop.
Erdogan, die wij Erdolf de fascist noemen noemde ons al eerder nazi's .
Links en rechts beschuldigt elkaar van NSB . Poetin van Oekraïne binnen om de nazi's te verwijderen waarop wij hem hem de nieuwe Hitler noemen en de staats tv daar ons daarop Nazi staten .
Ik zie er geen heil meer in !
Het gebruik van Putler is volkomen legitiem. Als narcistsische extreem nationalistische despoot met een enorm tsar complex ziet hij zichzelf als heerser van een groot Russisch rijk gebaseeerd op historisch deels religieus gelul.
Nee hoor.
Maar opvallend veel mensen met extreemrechtse sympathieën vinden Poetin een held.
www.geenstijl.nl/5163385/je-kan-er-pr...
Ja, daar wil je wel iets van vinden op de dag van vandaag. Ook na de openbaringen van het AIVD (en MIVD).
Polen stuurt T-72 tanks naar Oekraïne. Ik zou als ik Oekraïne was, vriendelijk bedanken. De Russische zijn in deze oorlog al massaal kapotgeschoten. Hele slechte tanks namelijk met munitivoorraad in de koepel
Oekraïne heeft ze ook zelf. Het hangt ervan af waarmee je op de tank schiet.
Gaat naar Blokker voor mega koop droogrekken voor op de koepel.
Die ontwerp 'fout' zit ook in de T80 en T90 varianten. Alleen de nieuwe T14 modellen hebben een radicaal ander ontwerp, waarbij de koepel geheel 'bemannings-vrij' is.
Nadeel voor de Russen is dat de T14 kampt met motor en transmissieproblemen en dat er nog geen 150 inzetbaar zijn.
Is er een reaguurder die mij kan vertellen wat die blokjes zijn die op o.a. de T72 tanks zitten aan de buitenkant ?
ERA, explosive reactive armor.
Alleen werkt het bij de Russen niet zo goed.
Explosive reactive armour? en.m.wikipedia.org/wiki/Reactive_armo...
Keramische lapmiddelen voor die shittanks.
@slogra: Poeplappen dus
vistickjes van Iglo
Het moet me toch even van het hart. Wij hebben allerlei deskundigen die met enige regelmaat hun licht laten schijnen over deze situatie. Ze analyseren er een stuk op los en kijken er best intelligent bij. Maar hoe kan het dat die deskundigen dachten dat het Russische leger fantastisch is, dat Oekraïne binnen drie dagen volledig onder de voet zou zijn gelopen? Lijkt het Russische leger alleen maar bagger en houdt het Kremlin de nodige wapens achter de hand of hebben onze deskundigen uit hun nek staan lullen en had het westen Oekraïne direct zodanig moeten bewapenen dat de Russische beer in zijn hok gekropen was om tot in lengte van jaren zijn wonden te likken.
Hoe dat kan? Omdat het eigenlijk geen deskundigen zijn... Ze hebben misschien paar potjes hearts of iron gespeeld en kennen daardoor wat begrippen zoals casus belli en omdat ze last hebben van Bias zoals elk ander mens denken ze nu dat ze vier sterren generaal zijn met 20 jaar trouwe dienst.
Men wist van grootschalige corruptie in het Russische leger. Men wist van "Dedovsjtsjina" wat nu niet bepaald goed werkt om een strijdkrachtig gemotiveerd leger te hebben. Maar men wist ook van gigantische aantallen manschappen en tanks en pantservoertuigen wat zelfs een leger met laag moraal en slecht "top-down" leiderschap een fikse overwinning moest leveren. Wat niemand wist, of verwachtte was dat explosieven voor blokjes hout waren vervangen, dat brandstof niet op voorraad was, dat men juist etnische minderheden ging inzetten die totaal niet geloven in Russische superioriteit maar gewoon voor wat roebels in dienst gaan, dat alle tanks slecht onderhouden zijn en en masse worden kapot geschoten en dat de algehele communicatie zo slecht is dat troepen zich maar overgeven of hun positities verlaten.
Wat overblijft is "domme" munitie schieten op alles wat maar een Oekrainse vlag voert en blijven doorknallen. Nee, geen echte experts en ook geen leunstoel amateur "experts" hadden zoiets verwacht.
@sLinksAmsterdam | 29-04-22 | 12:13:
Ik spreek voor mezelf. Maar ik wist dat bijvoorbeeld de Armata 10 tanks, 2.300 besteld, niet geleverd werden, ik wist dat er maar iets van 5 zijn gebouwd omdat Rusland niets kan bouwen. Maar nog steeds ondanks dat alle mooie straaljagers, raketten en tanks gepresenteerd worden maar niet gebouwd sta ik geschokt te kijken hoe gigantisch het Russische leger valt. Let wel. Dit leger viel eerder Georgië binnen en kreeg bijna klop van een mini-leger van zo'n 40.000 man. Maar daarna werd er beterschap belooft. Ik geloof ook niet zozeer dat het Oekraïnse leger ontzettend goed is. Het Russische leger is brak. Het is kwaliteit WO1 en wordt dagelijks zo verzwakt.
Kort en hard gezegd. De mythe van het grootse Russische leger was veel groter dan wat we nu zien. Rusland is nu onveiliger dan ooit.
@Theodorus.Goldbach | 29-04-22 | 12:16: dat die tanks rijdende doodskisten zijn was al wel bekend. De algehele staat van het leger heeft zelfs Poetin verrast. Hij bleek niet de enige te zijn die aan zelfverrijking deed.
Er stonden meer dan 180.000 militairen en materieel aan de grens met Oekraïne en nog steeds zeiden onze experts dat het niet tot een conflict zou komen. Je hoeft blijkbaar geen verstand van zaken te hebben om in dit land expert te worden genoemd
Bob Deen, Han ten Broeke, Arend-Jan Boekestein en meer van dit soort nietszeggende echoputten baseren hun kennis vooral op 'oude' informatie. Ze volg(d)en niet de tientallen Ukrainse en Russische Telegram en andere informatie kanalen met vaak directe geverifieerde informatie vanaf het front danwel vanuit Ukrainse of Russische officiele bronnen. Al eind januari was overduidelijk dat Rusland zou binnenvallen. Ondanks allerlei intel bleven de Han ten Broeketjes en die andere nietszeggers beweren dat Putler het lef niet zou hebben.
Keer op keer hebben ze het fout van een korte oorlog, tot alleen het bezetten van de Donbas. Prima in het cafe of op GS maar niet geschikt als officiele adviseurs voor de overheid.
Vergeet niet dat Oekraïne onderdeel van de Sovjetunie was, en dus ook alle naargeestige zaken zoals een hondscorrupte boevenbende met oligarchen en de standaard ambtelijke corruptie heeft geërfd. Dat duurt decennia om zo'n enorm land een beetje naar westerse maatstaven te laten draaien. Er is dan ook al reeds enorm veel geld en energie in gestoken waardoor het westen van Oekraïne al een aardig eind op de goede weg was. Verder heeft met name Amerika veel energie gestoken in de opbouw en training van het leger, wat zich nu dus uitbetaald als je ziet hoe taai er verdedigd wordt. Zeker na de inname van de Krim is dit flink aangepakt, helaas werden er dus te weinig zware wapens aan toegevoegd. Ieder weldenkend mens wat enige analyse kan maken had niet verwacht dat Rusland binnen zou vallen. Achteraf moet je wel zeggen dat de Amerikaanse inlichtingendiensten het hebben voorspeld, maar na Irak werden ze niet al te serieus meer genomen.
@Theodorus.Goldbach | 29-04-22 | 12:24: Ja, jij post altijd wel goede info vind ik. Ik vraag me al langer af of je zelf in dienst hebt gezeten of gewoon erg geïnteresseerd bent in militaria. Maar ik zie ook heel veel onzin voorbij komen. Overigens zijn er aardig wat channels op youtube met goede informatie over de staat van het russische leger, dus iedereen die het interesseerde wist allang dat het leger van rusland nou niet bepaald in goede staat was. Slechte communicatie middelen, amper nachtzichtapparatuur, paar nextgen tanks en vliegtuigen maar het overgrote deel nog oud soviet materiaal. Grote delen van de manschappen zonder degelijke uitrusting(beetje zoals NL, met het enige verschil dat wij wel onze eigen uitrusting konden betalen als we op uitzending moesten ;)) Zelfs betalingsachterstanden van maanden in loon! Het kwam allemaal 5 jaar geleden al voorbij in informatie filmpjes.
@El Rico Grande | 29-04-22 | 12:24:
Wat mij fascineert is dat Rusland kennelijk voor een "Blitzkrieg" ging met materiaal wat eigenlijk gebouwd is voor binnenrijden na een paar tactische nucleaire aanvallen. Dat was zo ongeveer bedacht in de jaren 60. Het was al een absurde doctrine maar je zou kunnen zeggen "soit". Maar om dan anno 2022 een land binnen te vallen die gewoon weten waar je zwakke plekken zitten is bizar. Voorbeeldje. Oekraïne heeft zat T-72 tanks in opslag en er ook een boel gekregen van bondgenoten. Maar ze zetten ze niet/amper in. Ze kiezen voor de oudere T-64 tanks die ondanks hetzelfde mankement van de autolader een stuk beter functioneren. Ja het geeft je toch hard te denken.
@Theodorus.Goldbach | 29-04-22 | 12:44: bij andere landen kwamen ze ermee weg. De FSB had schrikbarend slechte info over Oekraïne. Het verklaart ook de hakkelende man die door Poetin werd uitgefoeterd. Dit krijg je een een maffiabaas aan het hoofd van een land. Hij was niet de enige die geld achterover drukte.
@sLinksAmsterdam | 29-04-22 | 12:32: Ze hebben behoorlijk geavanceerde richt apparatuur van Franse makelij.
@sLinksAmsterdam | 29-04-22 | 12:32:
"Slechte communicatie middelen, amper nachtzichtapparatuur, paar nextgen tanks en vliegtuigen maar het overgrote deel nog oud soviet materiaal."
Er is gewoon weinig materiaal beschikbaar. Schokkend. Maar wat meer tekenend is dat er al zo'n 8-9 generaals zijn gedood door van alles, van sluipschutters tot artillerie. Dat ziet er gewoon niet best uit. Ik ga er van uit dat de Russen echt wel kerels hebben lopen die wel kunnen vechten en ja als je dan denkt, 'jezus ik moet naar het front' dan gaat er iets goed mis.
Ze maken ook geen doorbraken? Waarom? Ik kan enkel speculeren dat ze veel te veel tanks en APC's zijn kwijt geraakt en eigenlijk alleen nog maar Oekraïne kunnen bombarderen tot de tanks en APC's en reservisten uit het stof zijn gehaald. Ze maken gewoon geen significante winsten. En iedereen weet wel dat Oekraïne dit spel aan het spelen is. en.wikipedia.org/wiki/Feigned_retreat...
Terugtrekken, in de pocket luren en aanvallen.
Er zijn hier genoeg leunstoelers die goed in staat zij om informatie te verzamelen en adequaat in te schatten. Dat is het voordeel van de huidige informatie voorziening. Die is gigantisch. Adequaat? dat lees je af aan wat er verteld wordt en hoe het ganse gebeuren verloopt. Adequate toepassing van (historische, militaire, gedrag, sociologie, geografie enz.) bronnen kan tot betere resultaten leiden in het voorspellen van de gebeurtenissen, ofschoon de kans altijd variabel blijft bestaan dat er een moment komt dat je er naast zit. Vele GS topgeneralissimoleunstoelhisorici die hier vaak plempen brengen boeiender materiaal naar voren dan de NOS. Voordeel is wel als je een beetje Russisch/Oekrains kunt verstaan/lezen.
@Mokum Kosher | 29-04-22 | 12:31: Geen inval verwacht juist omdat het er slechts 180k waren. Dat leek (en blijkt) veeeeel te weinig voor een grootschalige inval over meerdere fronten. Blijkbaar hadden de Russen verwacht dat Oekraïne de vlag snel zou strijken, gezien de aanval op Kyiv.
Ik heb een aanbod gekregen om in Noorwegen te komen werken. Ergens op het uiterste puntje, waar niks is anders dan een vissersvloot. Het ligt precies tegen de grens van Rusland aan. Ik was een beetje aan het twijfelen, want het is daar 4 maanden alleen maar donker en daarna is het paar maanden alleen maar licht. Dat doet toch wat met je lijf. Maar ik bedenk me nu ineens: volgens mij is dat de beste plek om nucleair war te overleven. Te dicht op de grens van Rusland zonder wat Russische dorpen mee te nemen en een stuk van Noorwegen waar niks te bombarderen valt (afgezien van 1 cafe, 1 B&B en een vissersvloot.
Im off :-)
Ik zou 't wel weten! Met een beetje mazzel heb je er straks ook in die andere maanden wat extra achtergrondlicht bij.. Nee maar ff serieus, als ik geld had, zou ik ook zo afgelegen mogelijk gaan zitten in deze tijden.
@CoffeeDick | 29-04-22 | 12:25: De inzet van nog geen 1% van het wereldwijde kernarsenaal maakt gezond leven op aarde onmogelijk.
Alle lulverhalen dat je onder de evenaar (Zuid amerika - Argentinie of Antartica wordt al genoemd) veilig zit is klinklare lulkoek van het niveau Clingendael.
Alleen al de indirecte effecten zullen zo enorm zijn dat door de temperatuursveranderingen hierdoor zulen zorgen dat grote delen van al het leven op aarde uitsterft - nucleaire winter.
Voordeel is wel dat de huidige opwarming stopt.
@litebyte | 29-04-22 | 12:41:
Nucleaire winter inderdaad. Dan houdt het op voor bijna iedereen.
Doe niet zo raar.
Een stralende toekomst voor ons allemaal!
@litebyte | 29-04-22 | 12:41: ja, dat weet ik ook eigenlijk wel. Maar ik wil het niet weten. En daarna? Een Mad Max achtige wereld met wat vage echoos uit het verleden? Een groen paradijs met lekker veel rust?
Ik denk dan aan de verhalen waar je mee terug komt. Zoals hoe je om te overleven met een mes en verder niets ijsberen en walrussen te lijf gaat. Een modern Willem Barentsz verhaal zeg maar.
Doei....
Het gaat je goed. Noren, uit eigen ervaring zijn stug tot op het botte af en daarbij redelijke levensgenieters. Of dat nu (zeehonden) jagen betreft en of een zuipfeestje organiseren maakt niet uit. In ieder geval dringen zij zich niet op aan een ander en dat ligt mij wel. En de natuur is adem benemend, zo ook de kou van -40 in de winter daar waar jij denkt naar toe te verkassen.
@forecastle | 29-04-22 | 15:37: Ja het is daar koud in de winter, maar die -40 aan de kust ga je echt niet halen. Het houdt wel op met -15. Zeewater van 0 graden zorgt dat het niet zo vreselijk koud wordt.
Ik zou het doen. Familie woont daar al tientallen jaren. Maar zoals altijd: ieder voordeel het zijn nadeel.
@forecastle | 29-04-22 | 15:37: mee eens.
Thyroid cancer past precies in het verhaal van de mediasokpoppen met hun 'maar wij gaan naar hemel'.
Het past ook bij de enigszins melancholieke kop van Poeptin tijdens de paaskerkdienst.
Oke doc
Die melancholische kop was dan van toen hij z'n diagnose net binnen had vorig jaar, want dit jaar was hij er dus niet bij
@sLinksAmsterdam | 29-04-22 | 11:58: Oke millennial
Nog effe over die PzH2000 pantserhouwitzers. Dat zijn beesten. Geen idee hoeveel er geleverd gaan worden maar zet die naast de M109, De "Zuzana" en DANA en je hebt mobiel geschut waar je U tegen zegt. Zeker in combinatie met die radarsystemen. Ook het trainen valt mee als je militaire ervaring hebt. M.a.w. als je weet hoe een Akatsiya o.i.d. werkt dan moet je al heel snel kunnen snappen hoe je met een PzH2000 om gaat. Die dingen kunnen ver schieten. Accuraat schieten en met heel veel verschillende munitie. Van air-burst tot pantserpenetrerend. En dat met een maximum van 3 granaten per 10 seconden en in meer standaard operaties 10 granaten per minuut. Je wil daar echt niet staan in je vrachtwagen of tank of pantserwagen als ze op jou gaan mikken.
Maar je hebt toch als ik het goed begrepen had een spotter ter plaatse nodig? Of kan dat ook een drone zijn?
Moeten er niet direct raketten van de tegenpartij op donderen.
Je hebt wel de computer-vuurgeleiding nodig en die schijnt niet mee te gaan. Dus feitelijk heb je dan domme kanonnen, die moeten worden ingeschoten. Je mist dan de verrassing van het eerste accurate salvo.
Wat heb je aan beesten als je ze niet kan temmen... of althans niet op tijd. Het is niet voor niets dat er nu 'gecontroleerd' teruggetrokken wordt... Ukraine heeft veel meer tijd nodig. Een wapenstilstand zit er niet in dat gunt Putler ze niet.
@Beste_Landgenoten | 29-04-22 | 11:28:
Die radarsystemen worden wel geleverd. Het is daarna inderdaad dom schieten. Het is een beetje van 48.846957308290115, 37.58903253070639 airburst vuur.
@Graaisnaaiert | 29-04-22 | 11:22:
In principe zou je een spotter kunnen inzetten, maar dit kan prima met infanterie ter plekken of inderdaad zoals je zegt met een drone.
Het meest verschrikkelijke zijn die 155mm "Excaliburs" die praktisch tot op de meter precies kunnen schieten. Die zijn hartstikke duur dus daar ben je zuinig mee maar als je zover kan schieten en zo snel dan kan je tonnen munities loslaten op Russische stellingen waarna je rustig met 80km per uur weg kart naar de volgende stelling om daar weer de Russen kapot te schieten.
Of een amerikaanse sataliet, heg is alang een informatie oorlog daardoor zijn de oekrainers ook zo moeilijk te raken..
@Hadena | 29-04-22 | 11:27:
Dat is het voordeel van zo'n Zuzana of een PhZ2000 die kunnen kilometers ver doelwitten raken en met grote hoeveelheden munitie en tegen de tijd dat de granaten inslaan op het doelwit karren ze al weg naar een nieuwe locatie. Mits ze goed worden ingezet kan je daar vreselijke schade mee doen. De Paladin is een goed voorbeeld.
www.youtube.com/watch?v=0bBwOgTSSWw&a...
@Graaisnaaiert | 29-04-22 | 11:22: Ik was ooit voorwaartse waarnemer. Met mijn YPRwrn de hei op. Drie grote antennes op het dak van de glasbak voor mortieren, artillerie en zonecommadant. In een full out War met de Russen had ik 2 minuten overlevingstijd. Al die antennes, veel te belangrijk. Ging liever als uitgestegen waarnemingspost. +1 minuut.
Ik zie net dat die dingen nucleaire munitie kunnen afvuren. Hopelijk genoeg afschrikking voor de russen om vergelijkbaar spul in te zetten in Oekraïne.
"PzH-2000 is able to use all standard 155-mm NATO projectiles including nuclear, guided and clusters."
Er heerst een bizar soort doemstemming in Moskou. Een dood-of-de-gladiolen sfeertje. Zo van nou als het dan moet, laat het dan maar beginnen. De gretigheid waarmee extreme scenario's op de TV worden besproken geven aan dat er daar allang niet meer rationeel wordt gedacht over deze oorlog.
Op zich niet zo raar, omdat ze al 10 jaar lang op de meest hysterische toon tegen het westen fulmineren. Uiteindelijk gaat zoiets een eigen dynamiek krijgen en wordt het een parallelle waarheid. Ook dat Oekraïne geleid zou worden door nazi's, is niet eens meer een mogelijke versie der dingen, maar een waarheid voor de Russen. Er is geen twijfel over, behalve bij een paar overgebleven heldere geesten.
Onderschat niet wat 10 jaar propaganda heeft aangericht daar. Het is geheel vergelijkbaar met de haatspeeches van Goebbels voor de (echte) nazi's. Kijk voor de grap eens een avondje kanaal Rossia 1, op YouTube, van de afgelopen jaren en je weet, zeker rond MH17, dat daar een massale psychose is aangekweekt. Dat gaan wij niet zomaar meer veranderen. De Russen zullen zich met groot enthousiasme in het vuur storten als ze denken te vechten voor het behoud van hun moederland.
Hihi. Je hebt alles gekopieerd en een paar dingen aangepast. Is dat nou plagiaat?
Daarom is het ook zo belangrijk dat wij stoppen met filosoferen over een exitstrategie - die trein is al vertrokken, de enige exitstrategie is terug over de grens en Mordor weer in - maar van Oekraine een muur maken waar ze zich op stuk lopen en blijven lopen. Denk dat we ons hier allemaal hebben verkeken op het gezonde verstand bij een groot deel van de Russen. Plus natuurlijk dat in het geval van oorlog eigenlijk binnen ieder land de gelederen zich wel sluiten. Zelfs in Nazi-Duitsland was dat het geval, ook op het eind. Er staat de Russen dus nog het nodige te wachten. Hoe lang heeft het geduurd voordat wij hier weer een beetje normaal over Duitsers gingen praten? Ergens in de jaren 90, dus zo'n 50 jaar na dato. De Balkan siddert nog na van het Ottomaanse rijk, de voormalige Sovjetstaten zijn nog steeds als de dood voor de dag dat de hamer & sikkelvlag weer op hun overheidsgebouwen hangt.
Deprimerend dit. Homo sapiens wil maar niet leren van het verleden.
@Nescio73 | 29-04-22 | 11:18:
Ja, want de NAVO tanks rollen Rusland binnen?
Je bent echt geschift man. Met je Brussel psychose.
@Nescio73. Nu draai je het om. Jij voegt hier niks toe, behalve een copy paste waar dat net niet kon.
@Nescio73 | 29-04-22 | 11:18: Vanuit Brussel is de propaganda vnl groen, maar ook effectief; de gemiddelde burger heeft nooit een wetenschappelijke paper ter zake gezocht en gelezen, laat staan meerdere bestudeerd en vergeleken, maar 'denkt' wel dat er iets moet gebeuren. Bijna net zo gevaarlijk voor de (financiële) toekomst.
@Nescio73 | 29-04-22 | 11:18:
Je bent zeker zo'n #Nexit figuur die de NAVO en de EU als het ultieme kwaad ziet en niets liever wil dan uit de EU. Ik ben het met je eens. Ga dan. Ga gewoon. Weg uit deze dictatuur. Weg uit de onderdrukking. Heb je geen geld genoeg? Geeft niet. Plaats je go-fund-me pagina en ik doneer met liefde een zakcentje voor jouw nieuwe bestaan. Ik wens je veel succes en blijdschap.
@Graaisnaaiert | 29-04-22 | 11:21:
"Denk dat we ons hier allemaal hebben verkeken op het gezonde verstand bij een groot deel van de Russen."
Not me. Al sinds 2014 schrijf ik hier hoe gestoord de Russische visie op de dingen is, sinds MH17 is dat zonneklaar geweest. Het enige is: Nu komt het op zo'n manier naar buiten dat niemand - behalve Baudet - er nog omheen kan dat ze daar niet fris meer zijn.
Je ziet het om de zoveel tijd, dat een heel volk de grens der frisheid over gaat. Nazi's, Cambodjanen, Romeinen, noem maar op. En dan is er geen weg meer terug. Dan is de massapsychose zo ver gevorderd dat alleen nog een militair verlies de zaak weer recht trekt, vele doden later. Het lijkt erop dat we op dit punt zijn aangeland, qua Rusland.
@Nescio73 | 29-04-22 | 11:22: En jij denkt dat je dat met dit idiote brouwsel hebt aangetoond. Probeer het nog eens en dit keer met argumenten en een goede onderbouwing waarom BL volgens jou ongelijk heeft of rot een eind op met dit getrol.
@Harry.Langezwaal | 29-04-22 | 11:25: Ga eens een tijdje in Rusland wonen en deel je ervaringen hier...
@Theodorus.Goldbach | 29-04-22 | 11:25: Nexit ja! Niet weg uit de NAVO, maar wel uit die ellendefabriek genaamd EU. Wat betreft dat zakcentje van jou: kom maar op met die centen, ik sla alleen vliegen af.
@nescio je kan elke tekst omdraaien. Zucht....
@Zef1581 | 29-04-22 | 11:32:
Als de berg niet naar Mozes wil komen moet de Mozes maar naar de berg he. Nederland wil helemaal niet uit de EU. Het wordt dus tijd dat jij en de jouwen de EU verlaten. Win-win. Iedereen blij.
@Nescio73 | 29-04-22 | 11:34:
Is de EU een aanvalsoorlog begonnen tegen een buurland waar zogenaamd "nazi's" aan de macht zijn? Ik dacht toch echt van niet. Maar iets zegt me dat geen argument jou ergens van kan overtuigen omdat je te diep met je snufferd in dat konijnenhol zit.
@Nescio73 | 29-04-22 | 11:18: Kunt u ook zelf nadenken?
@Nescio73 | 29-04-22 | 11:18: je draait zaken om.
Ik weet het niet hoor, met ze Ruzzianz. Poetin is helaas iets begonnen waar hij niet meer uit terug kan zonder gezichtsverlies. Maar wat gebeurt er wanneer hij er niet meer is?
Ik denk dat de gemiddelde Rus he eigenlijk helemaal niet met hem eens is. Die is vooral de eindjes aan elkaar aan het knopen en probeert gewoon te overleven volgens mij. Het is gewoon een tragedie dat het zover heeft kunnen komen. Dat niemand zo'n figuur een halt toe heeft kunnen roepen. Wie gaat er nou iets winnen in dit conflict? Niemand. Hoogstens sluiten ze een deal over de Donbass en dan hebben ze er een groot stuk in puin geschoten gebied bij. Nóg meer centen nodig om de infrastructuur uberhaupt op orde te krijgen.
Het is een bizar ideologisch beginsel dat tot deze ellende heeft geleid en dat nu alleen maar verliezers oplevert.
@CoffeeDick | 29-04-22 | 12:42:
Toen Hitler de Jaques was in maart -- april 1945 was opeens heel het Duitse volk altijd al tegen de nazi's geweest. Hun schilderijen en foto's van Adolf snel wegmoffelend in de kelder. Reken je maar niet rijk: Heel veel gewone Russen zijn fan van Poetin en zijn oorlog.
@CoffeeDick | 29-04-22 | 12:42: Maak je geen illusies, de "gemiddelde" Rus is het volkomen met Poetin eens. De "gemiddelde" Rus is er van overtuigd dat Poetin een heilige is, dat hij de 200 miljard die hij bezit eerlijk verdiend heeft, dat hun armoede het westen verwijtbaar is, dat Rusland het eeuwige slachtoffer van alles en iedereen is, dat er in Oekraïne en het westen uitsluitend nazi's wonen en dat áls de vredesoperatie uit loopt op een kernoorlog, de Russen rechtstreeks naar de hemel gaan, en wij met zijn allen naar de zeer verdiende hel. De steun aan Poetin is echt schrikbarend groot, ook onder de "gemiddelde" Russen.
Het zou me heel sterk verbazen indien Putin inderdaad schildklierkanker had, want dan zou hij al lang geopereerd zijn. Hij lijkt echter wel Parkinson's te hebben, dus is het logisch dat een endocrinoloog hem voortdurend begeleidt in verband met de juiste dosering van Levodopa.
Misschien heeft hij beide? Er zijn vormen van schildklierkanker die nauwelijks te behandelen zijn omdat ze snel uitzaaien. Anaplastische schildklierkanker. is zo'n vorm, maar de kans dat hij dit heeft is heel klein.
@litebyte | 29-04-22 | 11:14: Er zijn 2 vormen die moeilijk te behandelen zijn, waaronder de anaplastische variant die 100% dodelijk is. Maar die variant ontstaat bijna uitsluitend door een heropflakkering van eerdere kanker, en dan zouden we dit zeker al gemerkt hebben aan een litteken in de hals van voorgaande chirurgie. Zo'n litteken is er bij mijn weten niet.
@Nonkel Frituur | 29-04-22 | 11:20: Het zal ook betekenen dat hij allang zware chemo moet hebben gehad, met zichbare kenmerken en die heeft hij ook niet.
Dat z'n hoofd doet denken aan dat van een stevige prednison gebruiker zie je verder geen enkel uiterlijk kenmerk van zwaar lijden helaas.
Het op een bepaalde manier onderuit zitten om trillingen minder te doen laten opvallen (let ook vooral eens op zijn beenbewegingen) en het vasthouden van de tafelrand of het uitermate krampachrig zitten geeft eerder parkinsons aan. Nu zijn er ook parkinson versies waar je uitermate krankzinnig van kan worden...
@litebyte | 29-04-22 | 11:31: Er zijn talloze redenen voor het gebruik van corticosteroïden, maar Parkinson's hoort daar niet bij, en schildklierlijden evenmin. En zo'n typische steroïden-kop heeft hij eigenlijk niet.
Gewichtstoename door Levodopa in combinatie met kalmeermiddelen lijkt me waarschijnlijker.
Da's niet best Parkinson, hij gaat me te veel on en off. Met een beetje te veel on gaat ie gekke dingen doen.
@nobodiesunmighty | 29-04-22 | 11:42: Precies. En ik durf er ook nog een gokje op wagen dat hij misschien MSA heeft, gezien de snelheid waarmee de ziekte zich lijkt te ontwikkelen. Maar statistisch is de kans uiteraard vele malen groter dat het Parkinson's is, en dat hij er al lange tijd in geslaagd is de ziekte verborgen te houden.
Wat de ziekte ook is, het ziet er niet goed uit voor de wereld. Iemand die misschien suïcidaal is, met toegang tot de rode knop.
Allemaal doktoren hier. Ik heb tijdens mijn corona infectie wekenlang steroïden gekregen omdat ik geen antilichamen aanmaakte want ben leukemie patiënt. Heb er nooit anders uitgezien, heb nooit vocht vastgehouden, want niet elke bijwerking uit zich bij elke patiënt. Maar laten we gewoon elke aandoening opnoemen, dan hebben we vast wel een keer gelijk :')
Ik zie toch echt een F16 van de USA boven Oekraine vliegen op flighttracker die net zijn radiobaken uitzet. (Richting Odessa)
No shit.
Als de Russen boven de Oekraine vliegen mogen de Amerikanen dat van mij ook wel?
Met playback van Flightradar niets te zien. Enkel boven Roemenie een f16 te zien zojuist.
@Beste_Landgenoten | 29-04-22 | 11:06: Inderdaad, no shit te zien
Er vliegt atm een Piper J 3c boven west oekraine. Wat die van plan is????
@kneuterzak | 29-04-22 | 11:31: Verloren drugs smokkelaars :)
@kneuterzak | 29-04-22 | 11:31: een piper? Shit is aan!!!!!!
Talk softly and carry a big stick - Da's nog altijd een waarheid als een koe. Al dat gebrul in het westen over van alles en nog wat is contraproductief. Daarmee wordt het een publiek gezichtsverlies en hobbelen we van escalatie naar een nucleaire klap. Het beste is zoveel mogelijk Russen en Russisch naterieel te slopen om vervolgens de mededeling via beperkte kanalen te droppen in het Kremlin dat we nog veel meer zooi kunnen leveren dan dat de Russen ooit in de komende 25 jaar kunnen produceren. Dan geef je de Russen enigszins een uitweg in deze stupide doodlopende weg.
Tja, die golden bridge, als uitweg voor Putin heb ik nog niet gehoord of gezien. Wel een seniele oude man die een stervende oude zwaan verwijt dat ie zwart ziet.
China heeft allang duidelijk gemaakt dat Putler geen nucleaire wapens mag gebruiken buiten de Ukraine om. Dat is namelijk ook een directe bedreiging voor China en in het bijzonder haar economie..
Een snel einde aan de oorlog is alleen mogelijk met een verwijdering van Putler.... en helaas kan je met schildklierkanker heel oud worden in zijn geval.
Er is maar 1 uitweg voor de Russen en die loopt langs de oostgrens van Oekraine terug de poorten van Mordor in.
Die uitweg voor Poetin is er : Troepen terugtrekken. Het is toch apart dat je een overvaller weg laat komen met de helft van je winkel, omdat je bang bent voor meer gezeik? En dan komt ie later terug voor de andere helft.
@Beste_Landgenoten | 29-04-22 | 11:21: Helemaal niet raar: Zie laatst die gijzelings actie in Amsterdam. Daar zijn ze ook niet met veel geweld binnen gestormd. Daar hebben ze ook niet geprobeerd om de gijzelaars te bewapenen.
Gewoon terug laten trekken (in dit geval vluchtte de gijzelaar) en dan te grazen nemen.
Ook wel benieuwd naar wat China gaat zeggen als er plotseling 3,3 triljoen dollar omzet dreigt weg te vallen.
-
Daar sta je dan, met je 'belt/road initiative'.
Dat initiatief gaat mogelijk sowieso mislukken. Er zijn teveel autocratische en instabiele staten bij betrokken en China houdt te veel in eigen handen. Dat gaat onrust opleveren. Deze weg is niet stabiel.
Die silk road is iets wat wij niet moeten willen. Een nieuwe levensader voor China, de wereldmacht 2e helft deze eeuw. Autocratie tot en met, bron van meer de helft van alle virussen op de wereld, zitten overal te stoken en te plunderen in de 3e/2e wereld, controleren, beoordelen, onderdrukken en vermoorden hun eigen bevolking en hebben schijt aan alles. China is onze vriend niet, echt niet. China is deel van het probleem, niet van de oplossing. let maar op... Poetin is een vervelende horzel vergeleken bij Xi Jinping.
Wanneer gaan we nou eindelijk als bondgenootschap die Covidrekening aan Peking versturen? Hoor je helemaal niemand over in de politiek. Echt, gestoord.
@Graaisnaaiert | 29-04-22 | 11:11: ik vrees dat men na het Poetin pleasen in de toekomst naadloos over zal gaan in het Xi Jinping pleasen, om over een aantal jaren al even naadloos over te gaan in het "met de kennis van nu", "voortschrijdend inzicht" en "lessen trekken uit het verleden" geouwehoer. Er vanuit gaande dat er nog een toekomst is.
Als al die toegezegde zware wapens het front zullen bereiken is het zeer waarschijnlijk afgelopen met de opmars van Rusland, welke overigens tot nu toe maar mondjesmaat vordert.
Het zal mij benieuwen of men nog kans ziet de tangbeweging tussen Izium, Pokrovsk en Donetsk te voltooien, wat zo'n 120 km is. Daarna zit er een behoorlijk aantal Oekraïnse troepen ingesloten in een pocket. Vandaar de haast met het leveren van de zware wapens.
Knul, je hebt niets aan zware wapens als je er niet mee kan omgaan. Dus dat vergt trainnig en trainnig is tijd. Daardoor is htet lastig om bijv. grtoe gecoordineerde tegenaanvallen te doen.
Een tangbewging heeft alleen succes als het snel gaat en als je vooral de flanken ervan voldoende kan beschermen
Die Pantserhowitsers die wij gaan leveren, Eppo. Daar heb je minimaal 3 weken trainig voor nodig - als ervaren soldaat he, niet als rookie - als het al geen 2 maand is. Dixit - ik geloof - Mart de Kruif, in ieder geval een generaal b.d. Die dingen worden ook geleverd voor de lange termijn en zo zal het met veel meer hi-tech westerse wapens zijn.
Achteraf en de ko0e in de kont gekeken hadden we ze natuurlijk veel eerder moeten leveren, al tijdens de eerste weken, maar ja. Achteraf heeft iedereen gelijk.
@litebyte | 29-04-22 | 10:55: Die zware wapens worden vooral geleverd omdat het deugpunten scoort.
Dit is piemel-meten op EU schaal. Waar er anderhalve maand geleden nog werd opgeroepen om toch vooral je muil te houden over wat je aan het leveren bent is dat ondertussen al weer vergeten door een klein kliekje dat altijd moet scoren voor eigen parochie. Of het nou meer immigratie is, strengere milieumaatregelen waarmee je je eigen economie ontwricht, of nu weer een grote bek over hoe veel geld je wel niet aan wapentuig richting Oekraïne stuurt.
@TheEgg | 29-04-22 | 11:12:
Die wapens zijn niet te gebruiken daar. Het schijnt dat ze zonder vuurgeleiding geleverd zouden worden dus dat betekent inschieten en corrigeren middels forward observers. Daarmee gaat het hele idee verloren, van een snel en accuraat eerste salvo. Volgens de experts is het veel beter om oude USSR wapens op te kopen en te sturen, ook omdat ze daar geen training voor nodig hebben.
@TheEgg | 29-04-22 | 11:12: Nee, die zware wapens worden vooral geleverd omdat daar behoefte aan is. Al lang voor de oorlog werd er door Ukraine gevraagd om zware wapens, maar die werden toen niet tot nauwelijks geleverd omdat ze dat nazi gezwel Putler niet op zijn vieze smoezelige kabouterteentjes wilden trappen.
De meeste zware wapens worden geleverd door landen buiten de EU, de VS. Dat Ursula de EU feeks haar voorbips wil laten gelden als een piemel, dat klopt maar qua leveranties is de VS veruit heer en meester.
@Beste_Landgenoten | 29-04-22 | 11:18: Precies. Daarom wat ik al zeg: Die worden alleen gestuurd zodat Kaag en Ollongren kunnen opscheppen tegenover hun andere EU vrindjes. En daarom wordt het, ondanks alle continue waarschuwingen van de defensie experts, van de daken gegild.
twitter.com/UAWeapons/status/15197469...
Ik vind dit wel bijzonder. "We believe it was staged using old wreckage."
Dan ben je niet goed bezig als Rusland. Indien waar ben je "winst" aan het claimen wat helemaal geen winst is maar gewoon het herkauwen van eerdere succesjes.
Ik mis wel het Sim City Expansion Pack, bij dat raketje.
Ik mis nog dat ze er een paar "Sims" spelen hadden bijgelegd.
Oorlog = mobilisatie. En dan gaan wij meemaken dat er honderdduizenden slecht getrainde Russische dienstplichtigen door de vleesmolen gaan. En dat er hele drastische middelen gaan worden ingezet om een overwinning veilig te stellen.
-
Iemand al iets gehoord over de maatregelen die het kabinet in haar nieuw gevonden élan treft in voorbereiding op een mogelijke ECHTE crisis?
-
Of maken wij straks Bruls weer wakker, nadat de eerste serieuze bommen gevallen zijn?
Even heel cru gezegd: Als Rusland graag zijn jonge mannen offert aan Saint Javelin zijn er minder over om andere landen lastig te vallen. Dus, bring em on!
Laat Rusland maar genocide op zijn eigen mannelijke vruchtbare bevolking plegen. Dat scheelt hopelijk een hoop gezeik de komende honderd jaar.
@BobDobalina | 29-04-22 | 10:55:
Onvoorstelbaar eigenlijk. 2,5 maand geleden hadden we dit nooit durven denken en nu hoop je - ik in ieder geval wel - elke dag weer op nieuwe tegenslagen voor Poetin en Oekrainse successen. Hoe meer, hoe beter. Oorlog doet rare dingen met de mens.
Miwschien dat het mobiliseren van dienstplichtigen juist zal leiden tot verzet uit de Russiwche bevolking.
@Graaisnaaiert | 29-04-22 | 11:03: ik heb sinds mh17 niet echt meer het beste voor met het Russische leger. Volgens mij is het ook niet raar om ze liever dood dan levend te zien, wetende waar ze levend toe in staat zijn.
@BobDobalina | 29-04-22 | 11:08:
Ik begrijp het volledig maar had eigenlijk nooit gedacht van mezelf dat ik kon "juichen" bij een voltreffer op een tank, een schip of een troepentransport van wat toch een Europees land is.
Betekent dat ze in mijn perspectief op de ladder zijn afgedaald tot dat IS-schorem en SS-tuig, oftewel, gedehumaniseerd.
Als Bruls op Poetin gaat zitten is het wel klaar.
Gvd, gewoon paraderen in je eigen hoofdstad terwijl je een ander land aan het verwoesten bent. Je gunt die Oekraïners zo langzamerhand bijna ballistische raketten met groter bereik, om de russen te laten merken hoe een "speciale militaire operatie" voelt bij wederkerigheid.
Wat daar rondrijdt is tenminste niet actief in Oekraine, Generaal. Dat is een pre.
Verder is het vrij rustig op straat, zie ik geen juichende menigte. Jammer dat niet de hele parade te zien is, voor het narratief wel belangrijk.
@Graaisnaaiert | 29-04-22 | 11:01: Het is een repetitie, later komt de echte optocht.
Misschien moeten we een paar extra doses bestraling naar zijn bunker sturen. Handig verpakt in een stalen fallus.
Een oorlogsverklaring betekent dat Rusland dan ook dienstplichtigen kan oproepen. De stemming in Rusland zal daarna wel snel omslaan als slecht geoefende reservisten en masse omkomen op de weidse Oekrainse vlaktes.
Heb geen illusies. Het Russische volk is 10 jaar lang grondig klaargestoomd voor het verhaal dat de NAVO aan de poorten van Moskou zou staan. Ze zullen massaal gehoor geven aan de roep om het moederland te beschermen.
Het meest idiote is ook nog dat de NAVO voor 2014 (Krim) een volledig ingeslapen reus was. Inmiddels reageert de NAVO op de Russische invasie en nu hebben de Russen eindelijk hun verhaaltje rond: De NAVO "bedreigt" Rusland. Dus, iedereen te wapen. Zie hier de dynamiek van propaganda, uiteindelijk wordt wat je eindeloos beweert, vanzelf de waarheid.
Maar inderdaad: Massale mobilisatie, maar nu voor een "oorlog om Rusland zelf" tegen de "nazi's" die inmiddels overal buiten Rusland de touwtjes in handen hebben.
@Beste_Landgenoten | 29-04-22 | 10:23:
Dat is het enige positieve wat uit deze ellende voort is gekomen, we zijn weer wakker in het westen. Vrijheid, democratie en veiligheid zijn niet gratis, debat voer je in de politieke arena, niet via het bewapenen van separatisten, het destabiliseren van een buurland of het plegen van aanslagen en sabotages. Wellicht hadden "we" het nodig om wakker geschud te worden.
@Beste_Landgenoten | 29-04-22 | 10:23: En wat hebben we het de Russen makkelijk gemaakt met onze opruiende EU praatjes op het Maidanplein.
@SteilAchterover | 29-04-22 | 10:59:
Ja tuurlijk, dat is de oorzaak van alles.
@Beste_Landgenoten | 29-04-22 | 10:23: gelukkig hebben jonge Russen internet en sociale media dus die zien wel dat dat niet zo is
@Beste_Landgenoten | 29-04-22 | 10:23: De NAVO stelt nog steeds niet veel voor, het zijn hoofdzakelijk de Amerikanen en de Britten die wat in de weegschaal kunnen leggen. De Fransen verkochten tot voor kort nog wapensystemen aan Rusland
@SteilAchterover | 29-04-22 | 10:59:
Ja tsss je zal toch 's een volk en natie steunen wat zijn eigen weg wil gaan en onder het juk van een fascistische dictatuur vandaan wil komen... Hoe durfden we
Ik vrees dat het niet zo veel uitmaakt of Poetin grafkanker heeft. Het Kremlin heeft zichzelf en de ganse Russische bevolking wijsgemaakt dat ze heel goed bezig zijn, en dat, áls het uit de hand loopt, de Russen naar de hemel gaan en wij naar de hel.
Ik denk dat ditmaal het volk het niet gelooft. Want internet en sociale media (via vpn).
Putler heeft wel van meer kwalen last en die zijn heel goed behandelbaar... zeker als ik de arts was.
Hij is een grote schildklier.
Ik zie meer dat hij een goor kankergezwel is.
Slecht nieuws, als hij schildklierkanker heeft. Dat is erg goed behandelbaar.
Ligt er aan welke. D'r zijn d'r een aantal waar bidden naar St. Javelin hetzelfde effect heeft bestralen/chemisch rommelen enz.
Dan ken je de Russische ziekenhuizen nog niet...
Dit os de kans voor Noord-Korea om weer mee te mogen doen! Alles vergeven en vergeten als Kimmie zich nu in woord en daad tegen Vladi keert. Stuur die kernraket naar Moskou! Je hebt toch niets te verliezen.
Hmm, interessante plotwending.
The wishmaster. Hierbij vallen wensen compleet verkeerd uit en leiden altijd tot meer ellende
Het mag geen toeval zijn. Rapport AIVD stelt ook dat rechtsextremisten pro-Poetin zijn. Nog steeds. nos.nl/index.php/artikel/2426805-oorl...
www.nctv.nl/actueel/nieuws/2022/04/21...
Het is al vervelend dat we ons zorgen moeten maken over bebaarde mannen met jurken maar moeten daar nog echt Poetin liefhebbende kaalkopjes bij?
Och, zo lang als een 50 jaar oude kaars ons volk meer bezig houdt dan een mogelijke kernoorlog in Europa, hoeven we geen illusies te hebben.
@Beste_Landgenoten | 29-04-22 | 09:50: Weet u wellicht welke kleur de kaars had? Had de kaars al gebrand of was het lontje nog onberispelijk?
En ik altijd maar denken dat de nazi’s tegen het bolsjewisme waren? Ik raak in de war zo
Dus nu plotseling zou "rechts" een fan van die oude communistische Putin zijn, ik denk het niet! Als er een ding is waar rechts de schurft aan heeft dan is dat links, extreem links en de super extreem linkse communisten. Ik denk dat we hier weer eens te maken hebben met associatie. Door een vijand te verwijten innige vriendschapsbanden te onderhouden met een organisatie waar men niets van moet hebben snijdt het mes van de propaganda aan twee kanten. Een soort Godwin eigenlijk.
@Behangdelul | 29-04-22 | 10:00: Ik dacht ook dat ter linker zijde altijd meer Ruslandliefhebbers waren dan rechts. En dan tegenwoordig nazi's en fascisten die referenda willen houden, terwijl Nederland het afschaft. Niets is meer wat het was.
"extreemrechts" is gewoon een vergaarbak geworden voor alles wat niet aan het wereldbeeld van de linkse deugkolonie wenst te voldoen.
Kritiek op Islam = extreemrechts,
Kritiek op immigratiebeleid = extreemrechts,
Kritiek op klimaat gewauwel = extreemrechts,
Kritiek op gender gewauwel = extreemrechts,
Kritiek op EU/Brussel = extreemrechts,
Kritiek op wokism = extreemrechts,
Kritiek op coronabeleid = extreemrechts,
Kritiek op vrouwenquota = extreemrechts.
En zo kan ik nog wel even verder gaan.
@vanhetgoor | 29-04-22 | 10:04:
Ik weet niet of je Poetin kan identificeren als communistisch.
Extremisten zijn vaak fan van sterke leiders.
En dat is Poetin.
@vanhetgoor | 29-04-22 | 10:04: Het klinkt alsof links dominant is geworden binnen de AIVD.
@Harry.Langezwaal | 29-04-22 | 10:07:
Vind je?
www.aivd.nl/onderwerpen/jaarverslagen...
@Kaas de Vies | 29-04-22 | 10:06: en extremisten, ook wel fascisten genoemd, geloven en doen alles wat hun (vaak narcistische) leider zegt.
@normanius | 29-04-22 | 10:06:
Ben het wel met je eens dat rechtsextremisme enorm salonfähig is geworden de laatste jaren. Maar wat jij beschrijft is niet waar ze het over hebben. www.aivd.nl/onderwerpen/extremisme/re...
Is gewoon een poging tot narratief-vorming en framing om 2 vliegen in een klap te slaan, uithalen naar extreem-rechts én Putinlovers.
Terwijl er gewoon duidelijk bewijs is hoe bepaalde moslimgroepen in dienst van Putin Oekies afslachten(en zelf afgeslacht worden), dus het is duidelijk niet alleen een links-rechts verhaal.
Maar die connectie tussen moslims en Putin mag niet worden benoemd...
Wanneer ben je extreemrechts en wanneer ben je pro poetin?
@tjongerschans | 29-04-22 | 10:33:
kijk in de spiegel, dan zie je er eentje.
Ja, houdt het simpel svp. Rechts is altijd fout, zwart en kwaadaardig en links is altijd goed, wit en goedaardig.
Mogelijk is de nieuwe generatie AIVD werkenden teveel gemankeerd door George Lucas? Waar zit overigens de AIVD, ze zitten daar in hun "Hidden Fortress"?
Uiteindelijk zit er weinig verschil tussen rechtsextremisten en linksextremisten. Beiden zijn het slopers van de bestaande structuren, beiden kijken naar buitenlanden waar sterke leiders/voorgangers het voor het zeggen hebben om "het volk" mee te nemen, beiden hebben een teringhekel aan democratie en inspraak voor jan-met-de-pet en schuwen geen geweld om de bestaande structuren omver te werpen en beiden hebben een heel sterk wij-zij gedachtengoed, of de andere partij nou kapitalista's, communisten, keppeltjes of baarden zijn, dood moeten ze.
Heb een bloedhekel aan radicalinsky's.
@tjongerschans | 29-04-22 | 10:33: Extreemrechts ben je als je ook maar een klein beetje rechts van extreemlinks zit (zie normanius | 29-04-22 | 10:06) en zo ben je een Poetinlover als je niet al onderweg bent naar Oekraïne om daar persoonlijk Russen af te slachten.
@Beste_Landgenoten | 29-04-22 | 10:34: Ik ben een vampier, ik kan mijzelf niet in de spiegel zien.
Parade in Moskou… (Bijna lege straat) …prachtig. Dus dit het “nieuwe” materiaal dat binnenkort door Ukraine word gebruikt in de oorlog tegen Rusland? xD De trekkers staan al klaar.
Toch wel opvallend die lege straten. Bij zo’n rij tanks verwacht je wel wat publieke belangstelling.
@drs. P | 29-04-22 | 09:56: die dingen stinken denk ik.
Repetitie!
Angela de Jong naar Moskou sturen. Dan stopt Poetin.
Schildklierkanker. Er is niemand die ik het meer gun dan onze Poetie.
Bijna 9 mei we zullen zien of ze nog wat schroot kunnen vinden om door Moskou te rollen.
Dat gerucht gaat al heel lang. Ik ben persoonlijk niet zo blij met een terminaal zieke Poetin. Het verklaart dan misschien wel waarom hij zulke rare dingen doet maar het geeft vooral angst dat hij nog veel gekkere dingen gaat doen.
Maar als Poetje kanker heeft zal hij graag zijn Tsar Bomba eens willen uitproberen op Kiev. Gewoon voor het vuurwerk dat het geeft. Schrijft hij in ieder geval geschiedenis!
Met een Tsar Bomba op Kiev wordt ook een stukje Wit-Rusland verneukt, kleine kans dat zoiets gebeurt.
Oh, en die explosies in Kyiv, dat waren de Russen?
Nee dat waren de Eskimo's, afgeschoten vanuit de Sahara. Gek, mijn vader zei dat masturberen je hersenen beschadigen, ik ga het bijna geloven.
Parade in Moskou. Ze hebben dus nog tanks over!
Requisiten van hout en kunsthars op een lada onderstel.
Een dictatuur geeft vaak aan de mensen het idee dat ze enorme voorraden legerspullen hebben, in de beste staat, en ontzettend goed getraind.
Zie Noord-Korea, die met zijn raketten zit te spelen en enorme parades geeft.
Wat ik hier op uit maak, is dat hij ongerust is over de opinie in het binnenland, en dat "we" in het buitenland zien dat hij er nog goed voor staat.
@tis_wat | 29-04-22 | 09:43:
Denk eigenlijk dat Poetin graag wat tanks in de buurt van Moskou houdt, in geval een volksopstand uitbreekt. Dat is meestal de grootste angst van een dictator.
@Beste_Landgenoten | 29-04-22 | 09:48:
Ook zeer goed mogelijk
Gisteravond Moskou: youtu.be/d6rZD6njd-s
De logistieke lijnen aanvallen...
Heeft China al besloten bij welk deel van de wereld ze willen horen?
Dat weten we pas als Formosa China is binnengevallen. Als de Chinezen dan Hong Kong gaan bevrijden van de Britse overheersing, dan komt de aap uit de mouw. Onder Mao was alles duidelijk, maar nu moeten we even afwachten.
@Nivelleermarionet | 29-04-22 | 09:43:
Formosa? Mijn god, hoe oud ben je?
Il principe. Hij is waarschijnlijk een reïncarnatie van een Tang keizer
@* Il Principe * | 29-04-22 | 09:57: Hoe ouder, hoe wijzer.
@* Il Principe * | 29-04-22 | 09:57: Hij is niet oud, hij is een erudiet mens!
Dit valt toch een beetje in het niet bij de kaarskwestie.
we moeten prioriteiten stellen.
We moeten z.s.m. een einde maken aan de oorlog in Oekraïne. En Oekraïne lid maken van de EU. Dan kan de Oekraïnse bevolking zich ook druk gaan maken over stikstof, boeren uitkopen en mannen met baarmoeders. Dat is veel leuker dan oorlog voeren.
Ze moeten zo snel mogelijk een einde maken aan de EU en terug naar de EEG en investeren in de NAVO.
@Kaas de Vies | 29-04-22 | 09:37: nivelleren is geen feest, alleen voor de netto ontvangers.
Niveautje hier hoor. En humor, ik kom niet meer bij...
Dat is niet zo eenvoudig. DPR en LPR hebben zelf een republiek uitgeroepen. Ok, maar erkend door een handjevol zo ongeveer, maar toch. Krim heeft zich afgescheiden. En dan zou de EU ineens beslissen dat die gebieden lidstaat van de EU zijn, en onderdeel van Oekraïne? Daar zit hem dacht ik nou juist de hele crux van deze oorlog, en dus is dat wel makkelijk gezegd maar nog niet zo eenvoudig gedaan, vrees ik.
Dat er snel een einde aan die oorlog moet komen, ben ik helemaal met je eens. Maar Oekraïne lid van de EU? Dat gaat nog vele jaren duren.
@gaffelbaard | 29-04-22 | 09:49: de helft dan?
Mannen met baarmoeders is nou precies iets waar Poetin het Oekraïnsche volk in zijn oneindige goedheid voor wil behoeden.
dan kun je verwachten dat per direct tig miljoen Oeki's gelijk onze kant opkomen. Ga jij die opvangen?
@Hadena | 29-04-22 | 10:02:
Wat is meer waard? Land? Of mensenlevens? DIe keuze is niet moeilijk imho.
Als dat de oorlog en nog meer onnodige doden stopt, dan is het heldhaftiger daarover te onderhandelen dan te blijven vechten.
Die onderhandelingen zijn niks geworden. Tot nu toe. Er is geen vredesakkoord en er is nog steeds oorlog.
Zag laatst een paar afleveringen van madame secretary seizoen 2. Iets van 10 jaar oud, maar zoooo dicht bij wat er nu gebeurt daar. Alleen de naam van de minpres van Oekraïne al. Zelinski (net geen Zelenski)
Maar oorlog betekent voor Rusland alle remmen los qua bommen op steden en burgers. Plus geen restricties meer qua lief doen tegen vrouwen en kinderen.
De VS gaan nu echt zware wapens geven in de Lend Lease. Betaling alleen achteraf een als er nog betaald kan worden, ooit. Het lijstje omvat M1 Abrams tanks en F16, op welke jets nu reeds een dozijn Oekraïense piloten wordt getraind. Ze zijn er bijzonder blij mee, zeggen ze.
Benieuwd wanneer dit allemaal geleverd gaat worden en of Rusland in staat blijkt hun opmars vaart te gaan geven.
En dan maar hopen dat de oorlog wordt uitgevochten met conventionele wapens...
Aangezien de VS in dit conflict nogal een stevige intel positie hebben, zullen ze er wel brood in zien denk ik.
@Acidstain | 29-04-22 | 09:36: Met totale oorlog denk ik niet. Het lijkt mij
in ieder geval verstandig wat meer Patriots te gaan neerzetten in Polen.
Dikke prima. De Oekrainse defensie moet standhouden, wij zijn namelijk daarna aan de beurt. Dat aarzelen van de Duisters ( en de Oostenrijkers ) ook weer, frustrerend tot op het bot.
Laten we het hopen van die kranker.
Ja want als Poetin eindelijk weg is, staat de Russische Rob Jetten (Rob Jetsky, sorry) klaar om het stokje over te nemen. Wat volgt zijn 1000 jaar vrede en ijsberen puppies.
@duwbaklinda, ik kan mij er niet aan onttrekken dat er een lichte vorm van sarcasme in uw plempsel zit hahahaha
Die kanker is een al langer gaand gerucht. Poetin schijnt bijzonder vaak bezocht te worden door een arts die gespecialiseerd is in schildklier kanker. Kan toeval zijn maar zijn dikke kop wijst toch ook op een dingetje.
Zelfcorrectie. Ik was in de war met altvleesklier. Met deze kan je nog een tijdje blijven leven.
@Plaktong | 29-04-22 | 09:38: Dat ligt maar net aan de vorm en het stadium. Je kan er ook van genezen of er nog jaren relatief gezond mee rondlopen. En dit gerucht gaat al een tijdje, dus als hij het al heeft zal het niet de meest agressieve vorm of het meest vergevorderde stadium zijn.
Ik vermoed dat GB als eerste de oorlog zal verklaren aan Rusland. En de USA wacht. Net zoals zij dat deden toentertijd aan de Duitsers na de inval van Duitsland in Polen. Het moet dan maar. Mijn zegen hebben ze. Het kan zo niet verder.
Het kan zo best verder. Maar dat is niet wat we willen. Waarom vocht men tegen Hitler eigenlijk?
Lijkt me verstandiger dat helemaal niemand Rusland de oorlog verklaart en dat westerse steun gewoon weer stilletjes onder tafel wordt doorgeschoven richting UA in plaats van hysterisch internetpunten te willen scoren.
Doe maar even niet oorlog verklaren. Slecht idee.
@Usumani | 29-04-22 | 09:17: Wat maakt zo'n formaliteit nog uit voor de situatie? Het is al oorlog alleen merken we er nog weinig van. In de herfst voorspel ik, de luieleunstoeleconoom, een verschrikkelijke economische crash in heel Europa (als we er nog zijn, en in oorlog met).
Als Hitler toen nukes had gehad, was mijn vader er geweest en ik was er niet geweest. Ik was zeker geen wees.
@Hadena | 29-04-22 | 09:20: Dat maakt heel veel uit. Wij zijn nu niet in oorlog. Na een oorlogsverklaring zijn we dat wel. Doe maar niet dus.
@Duwbak_Linda | 29-04-22 | 09:16: Juist. Een Russische oorlogsverklaring aan UA is niet meer dan een erkenning van wat ze al aan het doen zijn.
@Duwbak_Linda | 29-04-22 | 09:16: Stilletjes? De VS gaat z'n oorlogsmachine opstarten en Oekraïne nu bevoorraden van wapens net zoals het Verenigd Koninkrijk in WOII. www.nytimes.com/2022/04/28/us/politic...
@Duwbak_Linda | 29-04-22 | 09:16:
De keuze is tussen Oekraine voor ons laten vechten buiten de EU of dat het gevecht naar ons zelf toe wordt toegebracht. Als we Oekraine laten vallen is het rijtje wat volgt al bekend. Poetin roept dat al sinds 2004 en hij heeft nu haast. Dit gaat echt ons deurtje niet voorbij.
@Alexander des Burgus | 29-04-22 | 10:19: Tja, als er ergens geknokt wordt, kun je er donder op zeggen dat de Amerikanen er munt uit slaan.
Ach, Nederland maakt zich drukker om Derksen dan om een eventuele atoombom die gaat vallen. Om vervolgens hierdoor in het Stenen Tijdperk te belanden. In dat tijdperk waren er niet eens kaarsen…
Jup. En NATO maar wapens blijven sturen, in de media schreeuwen dat het echt moet. En dat er geen andere keuze is. Natuurlijk wel. Maar dat staat niet op de agenda.
@Krachtkoe | 29-04-22 | 09:27: en uw oplossing is met welke consequenties?
@Krachtkoe | 29-04-22 | 09:27: precies! De Russen zouden ook eens op kunnen rotten uit Oekraïne. Ze hadden, om maar eens een originele gedachte te plempen, het land überhaupt niet binnen kunnen vallen.
Oorlog inmiddels naar pagina 14 van de televaag. Twee pagina's daarvoor ook wel belangrijk dat de Raad van Stade de corona noodwet wel weer wil verlengen. Daarvoor pulp, pulp en pulp.
Ommezwaai
Inderdaad! Geef volk brood en spelen!
Een geval van 50 jaar terug is zeer, maar dan ook zeer belangrijk.
De toekomst maakt niet zo uit.
Dat merken we vanzelf wel en sterven goddank als woke volk.
@Krachtkoe | 29-04-22 | 09:27:
Vermoeiend dit. Waarom denk u dat Finland en Zweden er als de kippen bij zijn om lid van de Navo te worden?
Niet omdat met Poetin makkelijk afspraken te maken zijn die die soevereiniteit van je grondgebied verzekeren hoor.
schildklierkanker, bijna altijd te genezen. Helaas, wat Poetin betreft.
Dat verhaal is al paar maanden oud. En inderdaad meestal prima te behandelen.
Er loopt al een tijdje een arts om Putin gespecialiseert in kanker, de droge mond tijdens de paas-viering is ook een teken.
Dan moeten ze ‘m wel opereren en dat is niet gebeurd. Misschien al enorm uitgezaaid? Radioactief jodium wordt het dan en kijken of het aanslaat.
Tja,
Is het misschien mogelijk dat Putin eerst z'n ouwe zooi opmaakt en straks de genadeklap uitdeelt met modern oorlogsspul? Ik vind het zorgwekkend allemaal
Welk modern spul? En waarom mensenlevens verspillen om staal te besparen?
Dat werd in het begin gezegd. Ik neem aan dat USA oa. Wel vanuit de lucht kan zien wat voor spul het is. Maar of ze slecht nieuws allemaal naar buiten brengen? Atel dat ze denken dat Rusland te sterk wordt, zouden ze dat zeggen? Krijg je paniek, en verlies je nog meer kracht.
Ja, ik ben er ook niet gerust op.
Dit gaat te makkelijk.
Nee, daar gaat hij echt geen twintigduizend man voor de dood in sturen.
@Leyrann | 29-04-22 | 09:14: want? Er zitten 140 miljoen in dat land. Pas bij enkele miljoenen gaan ze het echt merken.
Kunnen ze mooi hun laatste restjes T34'eerst gaan opmaken, die kunnen onderhand echt niet meer qua beeldvorming.
https://defence-blog.com/russian-military-still-using-world-war-ii-era-tanks/
Nee, dat zou echt helemaal nergens op slaan en is ook al meerdere keren debunked
@Hadena | 29-04-22 | 09:17: precies, in wo2 verloor Rusland toch 20 miljoen soldaten, al dan niet opgejaagd door de voorloper van de KGB.
Ik denk van niet.
Putin dreigt om de haverklap met atoomwapens.
Toen de VS hun raketschild langs de grens plaatsten. Ergens in 2012 was dat al.
Toen met Maidan ook en het referendum ook. Toen met de Krim ook.
En behalve Putin hebben andere landen ook regelmatig gedreigd. De Chinezen, de Pakistan en, Iran met dat ze er een kunnen maken, Israël met dat ze dan met atoomwapens terug zullen reageren, enzovoort.
Die dreiging neem ik dus niet meer zo serieus. Atoomwapens zijn mondiaal wel een probleem.
LOL!11 at die parade in Moskou!
Op het slagveld dienen die rijdende doodskisten geen doel; alleen nog geschikt voor parades.
ROFLOL!!1!
(Bovendien is zo'n parade sowieso meer om de eigen bevolking schrik aan te jagen dan de 'vijand'.)
@Aristotalloss | 29-04-22 | 09:31: scrapheap challenge!
@gaffelbaard | 29-04-22 | 09:31:
Israel heeft nooit met atoomwapens gedreigd. Het bezit ongetwijfeld atoomwapens, maar het heeft nooit bevestigd dat het die bezit.
@Aristotalloss | 29-04-22 | 09:31: Ik tel er een kleine 20? Onze optocht op het dorp is langer. Gezelliger ook.
De amerikanen lachen zich rot om de ouwe zooi van Rusland en zetten zich nu in voor de de overwinning van Oekraiene maar ook een verzwakt en geisoleerd Rusland..
Zelfs een totaal idioot als Putin snapt dat zulks echt niet eens iets te maken heeft met strategie.
@Geilbaard | 29-04-22 | 10:00: ik hoop maar dat wat ze naar buiten brengen ook waar is en dat ze niet zoiets hebben van, we proberen het maar weten niet of het lukt.
@K.Zwellever | 29-04-22 | 09:21:
Voor trainingsdoeleinden. Vind ik niet onlogisch.
@J.P.Drapeau | 29-04-22 | 09:44:
_
Israël bezit tussen de 350 en 400 kernwapens, waarvan die in de Jericho III raket minsten vijfduizend, maar mogelijk zelfs elfduizend kilometer verderop kunnen arriveren - in een hele korte tijd.
Ik hoop op superaidsmegakanker voor Putler
Ik las smegmakanker
Waar het hart van vol is.
@Hadena | 29-04-22 | 09:09: geïnfecteerd smegma is inderdaad carcinogeen, zowel bij heren/dames, en die anderen, zal ook wel.
REAGEER OOK