Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. Oekraïne beschadigt tv-toren Kherson, Rusland beschermt haven met dolfijnen

Dag 64 van het gezeik +++ Aha, daar zijn de dolfijnen +++ LIVEBLOG

Dag 64 van de oorlog en om maar met de bom in huis te vallen: het was vannacht onrustig in Sumy en in Kharkiv, waar zeker twee personen om het leven gekomen zouden zijn. In het zuiden van Oekraïne, in de regio Kherson, zijn de Russen flink aan het drukken en duwen om het gebied maar gewoon helemaal in te lijven. De Russificatie is in volle gang: de Oekraïense hryvnia wordt vervangen door de roebel en de Russische staatstelevisie zendt al enige dagen propagandameuk uit vanuit de bezette stad. Daar moest het testbeeld met Loekie de Leeuw eventjes optreden: Oekraïne heeft de televisietoren beschadigd met raketten en de uitzending werd (tijdelijk) onderbroken. Dan nog een beurtje Red Alert 2: Rusland heeft getrainde dolfijnen in de Zwarte Zee zwemmen om de haven van Sevastopol te beschermen, vermoedelijk tegen een onderwateraanval. De Britse intel-update richt zich vandaag ook op de Russische marine: er dobberen, inclusief onderzeeërs, nog zo'n veertig twintig oorlogsschepen rond in de Zwarte Zee. Tot slot, om in de gaten te houden, DIT is namelijk geen Roemeens konvooi in Roemenië, dit zijn Amerikaanse Strykers (vrij nieuwe ook, sowieso extreem brute dingen) op weg naar de Oekraïense grens. Wat gaan we doen, makkers? Dit is weer een LIVEBLOG dus... later meer.
UPDATE 9.15 uur - Ook gedoe in Zaporizhzhya: het regiobestuur claimt dat Rusland heeft lopen beesten met Kh-55-raketten (NAVO-naam: Kent). Zeker twee huizen geraakt, nog geen info over eventuele slachtoffers
UPDATE 10.21 uur - Het gaat niet zo goed met Oekraïne. De Russen schijnen er momenteel doorheen te suizen - wel in ruil voor flink wat soldaten & materieel. Die Russische opmars moet ook wel een keer, want de verliezen zijn inmiddels vrij pittig
UPDATE 12.05 uur - Filmpje van Azov uit de Azovstal hiero - ze zitten er nog, zoveel is zeker
UPDATE 12.11 uur - Gezellig filmpje van Donetsk-kneuzen (is dat nou een Trabant?) die gemurked worden door de thuisploeg
UPDATE 14.24 uur - Loopgraven, in Europa, 2022. Donbas
UPDATE 15.30 uur - Fik in Kherson. Niet van raketten of inkomend vuur, maar kennelijk 'gewoon' branden
UPDATE 17.31 uur - Mannen van knokleeftijd mogen Transnistrië niet meer verlaten. Moldavië natuurlijk helemaal hyper
UPDATE 17.32 uur - Luchtafweer weer actief boven Belgorod, Rusland
UPDATE 20.04 uur - Dat was even geleden: ontploffingen in centraal-Kiev. Secretaris-generaal António Guterres van de Verenigde Naties is op dit moment in Kiev
UPDATE 2013 uur - Aha, de minister-president van Bulgarije is er ook. Kuleba is boos
UPDATE 20.14 uur - Raketten op Kiev komen mogelijk uit Wit-Rusland
UPDATE 21.30 uur - Filmpje van inslag in Kiev
UPDATE 22.50 uur - Nog een filmpje van de inslag in Kiev

Floef

Social
Social
Social

NSFW - Kharkiv

Reaguursels

Inloggen

Volgens UK bronnen gaat Putin 9 mei officieel de oorlog uitroepen zodat hij meer manschappen (alle dienstplichtigen en reservisten) en materiaal kan regelen (en ongetwijfeld nog meer raketten). Met vrijwel alle weerbare mannen zal het bezetten van heel Ukraine ook wel kunnen lukken.

Hadena | 28-04-22 | 16:21 | 4

Serieus ? Geen overwinningsdag dus maar de totale oorlog.

Wattman | 28-04-22 | 17:52

Linke soep. Die westerse intel zit er niet heel vaak naast wbt dit conflict. En echt hosanna gaat het daar niet voor hem.

Graaisnaaiert | 28-04-22 | 18:43

Indien correct - Dienen Poland en Finland, eveneens op te letten de komende periode.

Nederlandop1 | 28-04-22 | 18:46
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom pompen we Georgië en Moldavië ook niet gewoon vol met wapens en laten we hun een oorlog starten tegen de door Rusland bezette provincies? Rusland heeft nu nauwelijks troepen over om dat af te weren. Lekker bezighouden en op kosten jagen die gasten.

Capt. Iglo | 28-04-22 | 16:01 | 2

Ach ja, een mensenleven kost ook niets ofzo.
"We" moeten ons ook maar verlagen tot het aanjagen van mensen die moeten vechten, of ze willen of niet.
Hoe graag ik ook wil dat deze ellende eindigt.

tis_wat | 28-04-22 | 16:37

Heelveel mensen weten niet, willen niet weten, dat Poetin zijn eigen biografie heeft geschreven.

Het komt allemaal heel heldhaftig over als een mannetje met een moeilijk leven die zich aanmeld bij de KGB.

Maar klopt dat wel?

pnws.be/is-vera-putina-de-biologische...

Ja. Ik hou er ook niet van. Maar er zitten nogal wel wat gaten in het verhaal van Poetin. Zo kreeg hij eigenlijk nooit geen belangrijke functies in Duitsland en bleek zijn loyaliteit aan de lokale maffiabaas sterker te zijn dan zijn werkelijke geschiedenis.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 13:06 | 1

The New Tstar samen met The Strongman geven al jaren het beste beeld van Putler. Het zijn geen omhoog gechreven autobiografieen maar op feiten (onderzoek) gebasseerde geschreven werkelijkheid.

Putler is een niet al te snuggere maar sluwe straatvechtende corrupte extreem nationalistische narcististische despoot die met behulp van zo'n 30 vertrouwelingen om hem heen alles wat slecht is aan elkaar weet te binden (van fascisten en communisten tot de R.O. kerk en islamisten in tal van deelrepubliekjes om zo zijn machtsimperium te behouden.

litebyte | 28-04-22 | 14:09

Iemand enig idee inzake de partisanenstrijd in de bezette gebieden? Ik ga uit van gelijke gruwelijkheid (zo zijn wij nu eenmaal) als in de jaren 40 in die regio s?

nobodiesunmighty | 28-04-22 | 12:54 | 1

Er was iets in Melitopol een paar dagen terug, maar daar hoor ik nu niet zoveel meer over. De massale burgerlijke ongehoorzaamheid in Kherson is ook een soort van partisanenstrijd, maar dan ongewapend.

Alexander des Burgus | 28-04-22 | 13:25

"UPDATE 12.11 uur - Gezellig filmpje van Donetsk-kneuzen (is dat nou een Trabant?) die gemurked worden door de thuisploeg"

Lijkt me een Lada. Maar het lijkt erop dat de Oekraïners beschikking hebben over precisiemunitie. Die tweede knal moet wel haast een granaat inslag zijn en die zit op de meter precies. Nu is zo'n Lada afknallen maar een onzin dingetje. Maar het geeft wel een indicatie van wat ze misschien nu kunnen. En als dat klopt. Dan is dat een ramp voor de Russen. Neem zo'n Excalibur granaat? Ding kost meer dan een Audi Q8 maar land bijna op de meter precies op je achterbank.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 12:28 | 3

Daarnaast heeft een Excalibur nog een paar extra foefjes. Zo kan deze boven troepen op commando exploderen, of pas als hij al in de tank/pantserwagen zit. Echt een verschrikkelijk wapen.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 12:30

Niet gewoon een javelin?

TheGermans | 28-04-22 | 12:46

@TheGermans | 28-04-22 | 12:46:

Denk het niet. Zou een totale verspilling zijn. Het zijn OF mortiergranaten, OF erger voor de Russen geleide granaten. En met die 155mm houwitzers, maar ook zeker de PzH2000, DANA en Zuzana kan je vernietigend toeslaan.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 12:49

Voor een bevrijdingsleger maken ze er wel een rommeltje van.

Maar vooral het gemak waarmee ze zelf toneelstukjes opvoeren en onzinverhalen ophangen om een invasie te verklaren of andere acties te 'motiveren'. Tot in het absurde.
Blijkbaar vinden ze dat je je eigen land en bevolking mag voorliegen en dingen doen die niet kloppen.
Of anders gezegd, het eigen land en hun eigen bevolking kan ze helemaal niets schelen.
Laat staan een ander land en een andere bevolking.

En als hij niet oppast dan wordt hij in het rijtje opgenomen van 'grote mannen' met gekke ideeën zoals Hitler en Saddam.
Vroeg of laat wordt duidelijk wat daar is gebeurd. En vroeg of laat gaat dat op Poetin afstralen.
Dus als hij aanzien wil en bewonderd wil worden, is hij averechts bezig.
En als hij dat niet wil, en hij heeft al 200 miljard dollar. Wat wil hij dan nog.

Ga lekker in een datsja zitten man. Beetje paardrijden, beetje jagen. Schrijf een boek over Rusland. Geniet nog een paar jaar van je mooie land. Ga de geschiedenis in als iemand die van moederland Rusland hield en voor zorgde.

Schijnt niet te kunnen. Rommel maken en ellende aanrichten wel.
Raadselachtig...

AdvocatusDiaboli | 28-04-22 | 12:17 | 5

@AdvocatusDiaboli | 28-04-22 | 12:36:

Niet echt. Poetin zag een Boris Jeltsin alles stelen, dat deed hij zelf ook al in Sint Petersburg, zoek maar op. Hij dacht, als baas van de KGB en het leger kan ik ook de baas zijn van de maffia. En zo geschiedde.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 12:40

@Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 12:40: Hij stal niet zoveel in St. Petersburg, hij maakte zich vooral schuldig aan vechtpartijen. Putler is een straatvechter, letterlijk. Dat had hem bijna ook z'n carriere destijds bij de veiligheidsdienst gekost.

litebyte | 28-04-22 | 12:51

@litebyte | 28-04-22 | 12:51:

575 miljoen euro. Het is maar wat je "niet zoveel" wil noemen. Verder is de legende dat Poetin een straatvechter en krijger is nogal overdreven. Hij is een gluiperige rat. Maar dat is het dan wel.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 13:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik snap al die Russische dreigtaal met kernwapens net. Een bom op Kiev, Berlijn of meer zal al snel betekenen dat Moskou in een Siberische vlakte veranderd. Dat moeten de Russen toch ook wel begrijpen.

TonyBoy | 28-04-22 | 12:07 | 1

Je zou zeggen. Tenminste. Zou je denken dat als de Fransen hun bootjes (3 van de 4) op zee sturen wat tezamen alleen al genoeg aan boord heeft om Moskou en Sint Petersburg in as te leggen dat je beter je doelstellingen kan aanpassen.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 12:12

De NAVO heeft zojuist aangegeven dat ze met Zweden en Finland een "interim-regeling" willen treffen, om deze landen snel tot de club toe te laten.
Heeft die kloothommel van een Poetin zich toch weer prachtig in zijn eigen voet geschoten, met zijn domme gedreig? Precies het tegenovergestelde van wat hij wilde, wat iedere leunstoelpsycholoog hem had kunnen voorspellen. Wat zijn die Russen toch ongekend dom.

KeesBruin | 28-04-22 | 12:01 | 8

Putin et al. zeuren over 6% van "zijn" grens met de NATO... Je reinste geriatrisch psychiatrie, maar ja, je moet het hier wel mee doen....

nobodiesunmighty | 28-04-22 | 12:43

Is "interrimmen" een pleonasme?

Tapioca pudding | 28-04-22 | 13:31

@Tapioca pudding | 28-04-22 | 13:31: Hangt af van de context.

Harry.Langezwaal | 28-04-22 | 14:13
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik weet. Ik ga van 'laat de Oekraïners het maar oplossen' naar 'tijd om in te grijpen' en weer terug.

Ik denk dat het goed is om de Russen zich te laten stuk lopen in Oekraïne. Maar denk ook dat dit het juiste moment is om o.a. Moldavië, Georgië terug te pakken. En vooral ook te kijken of er in o.a. Siberië en Dagestan e.d. nog mensen zijn die de Russen beu zijn. Japan en Finland hebben nog wat stukjes land die ze terug willen en ook het Kaliningrad verhaal mag toch geen Duitser of Pool een fijn gevoel geven.

We moesten allemaal zo'n beetje al onze koloniale winsten opgeven vorige eeuw. Tijd dat Rusland dat ook doet. Zo'n gebiedje net rondom Moskou lijkt me mooi.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 11:57 | 7

Er is een theorie die stelt dat Kadyrov wel eens iets zou kunnen ondernemen in de Kaukasus. Als de Russen dusdanig verzwakt zijn dat hij met zijn prive leger een kans kunnen maken, zou hij zo maar eens het idee van een Emiraat in de Kaukasu kunnen afstoffen.

Prof_Bukmaar | 28-04-22 | 12:36
▼ 4 antwoorden verborgen

In de jaren 80/9- lande er toch een Cesna op het rode plein. Zou dat nu weer lukken?
Ik denk dat we steeds meer "aanvallen" in Moskou gaan zien. Een speciale operatie op Russisch grondgebied zou prettig kunnen zijn en duidelijk maken dat "we" dit niet accepteren

peanutpower | 28-04-22 | 11:48 | 1

MI24 hinds zijn er in ieder geval in geslaagd Belgorod te bereiken. Niet geland, wel de lading afgeleverd.. Zijn een stuk groter en luider dan zo'n vliegtuigje.

Williz | 28-04-22 | 11:50

Van alle gekke dingen die we kunnen verwachten van Poetin de komende weken moeten we hun onderzeeboten nabij Ierland niet onderschatten die onze internetkabels willen "doorknippen". We moeten ook maar niet denken dat Rusland straks niet onze satellieten gaat kapot schieten. Ja op beide zaken hebben ze al geoefend. En natuurlijk moeten we heel veel cyberaanvallen en heel veel Russische agitprop. Dat laatste kunt u goed herkennen aan de nuttige idioot die claimt dat bukken voor de verkrachter een goed plan is.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 11:36 | 3

Dat zijn allemaal acties die artikel 5 triggeren. De vraag is, durft hij dat aan. Ik denk het niet maar goed, wie 2,5 maanden terug had gedacht dat we eind april inmiddels het punt van de Cubacrisis destijds gepasseerd zouden zijn was waarschijnlijk uitgelachen.
Tering, in wat voor tijd leven we inmiddels. Jammer dat ik de geschiedenisboekjes van 50 jaar van hier niet meemaak, razend benieuwd hoe er over ons geschreven gaat worden.

Graaisnaaiert | 28-04-22 | 11:44

Er wordt niets doorgeknipt...(behalve dan in Frankrijk, maar dat staat los van Putler) Putler houdt de oorlog in Ukraine en Transnistrië. Elke zet daarbuiten betekent een *direct* conflict met NATO en daar ziet hij van af.

litebyte | 28-04-22 | 11:45

Ik zie dat gevaar ook. De Nato moet een bliksemactie voorbereiden, dat als Putin 1 stap verkeerd zet hij meteen op de rug wordt gelegd. Iedere diplomatiek verantwoorde trage reactie zal uiteindelijk leiden tot een grotere escalatie.

Tapioca pudding | 28-04-22 | 13:35

Uiteindelijk als er een patstelling ontstaat doordat Oekraïne voldoende tegenwicht heeft met zware wapens om een verdere opmars van de Russen te blokkeren zal er toch onderhandeld gaan worden is mijn inschatting.
Mogelijke scenario's:
1) Alleen een staakt het vuren, geen onderhandelingen. Eigenlijk situatie van voorheen in Donbas en Luhansk, kan decennialang kan voortwoekeren. Koude oorlog 2.0 met sancties en de hele santenkraam.
Zou Oekraïne dan EU lid kunnen worden? Is dan een conflictgebied waar ieder moment dan EU landen in moeten springen.
2) Donbas, Luhansk en Krim afstaan aan Rusland. Oekraïne gaat verder als rompstaat, zwaar bewapend en economisch geholpen door de EU.
Deze optie is voor zover ik de berichtgeving heb gevolgd reeds afgewezen.
3) Rusland verslaan en verdrijven uit Oekraïne. Deze optie zou de beste zijn, maar is hij haalbaar? Volgens de Amerikanen en Engeland moet dit lukken. Hebben zij meer informatie, is het wensdenken, of gaat het om de beste positie voor onderhandelingen? Risico op verdere escalatie met gevolgen voor Europa. Een groot gedeelte van Donbas, Luhansk, Cherson, Zaporizje is reeds in Russische handen. Verder liggen de zuidelijke delen Mikolajev en Odessa reeds onder vuur. Het oostelijk deel van Charkiv is ook bezet.
Als je op de kaart kijkt naar de grootte van deze gebieden is dat geen kattenpis, daar rol je niet even doorheen. Benieuwd naar overige inzichten of scenario's.

Eppo | 28-04-22 | 11:28 | 9

@Eppo | 28-04-22 | 14:06: Putin misschien wel, maar de kliek om hem heen niet, Rusland ook niet en de gehersenspoelde bevolking evenmin. Na WO2 moesten de Duitsers een kijkje nemen in de concentratiekampen zodat ze konden zien wat hun land had aangericht. Ook op andere manieren werd een soort herprogrammering ingezet. Ik vraag me af of zoiets in Rusland mogelijk is, en waag het te betwijfelen of de Russen er ontvankelijk voor zijn. Want dat is namelijk de onmogelijke optie 4. Bezet Rusland en probeer de Russen te herprogrammeren. Onhaalbaar en dús zal Rusland altíjd een gevaar blijven, zoals het dat ook altijd is geweest. En ondertussen maar het slachtoffer uithangen. Russen zullen zich nooit of te nimmer afvragen waarom landen niet bij ze willen horen, waarom het zo is dat alle landen die zich van het Russische juk ontdeden er beter voorstaan als Rusland.

BenZen | 28-04-22 | 14:42

@BenZen | 28-04-22 | 14:42:
‘Een soort herprogrammeren’ doet geen recht aan de Amerikaanse denazificatie en heropvoeding.

Alquest | 28-04-22 | 15:45

@Alquest | 28-04-22 | 15:45: De aandacht van de door Rusland begonnen oorlog en begane oorlogsmisdaden afleiden door over Amerika te beginnen is een vrij goedkope truc.

BenZen | 28-04-22 | 16:39
▼ 6 antwoorden verborgen

Landen die zich bemoeien kunnen een bliksem snelle militaire reactie verwachten.

Putin wordt steeds radicaler.

Wattman | 28-04-22 | 11:28 | 9

@usb stok | 28-04-22 | 11:41:

Dat is nieuw voor mij, dan moet het afschieten alle variabelen (windsnelheid/richting) kennen want anders schiet je mis zou je denken.

Edit, het werkt met detailkaarten van de omgeving dus, interessant !

Wattman | 28-04-22 | 11:44

@El Rico Grande | 28-04-22 | 11:30: Mocht 'ie lanceren, dan vallen er een aantal terug op Siberië, tijdens de lancering.

Nederlandop1 | 28-04-22 | 11:45

Conform verwachting. Nu zien of de Russen los gaan laten. Wordt ie weer radicaler, gaan de Russen verder loslaten. De snelheid waarmee dat gebeurt? Geen flauw idee. Ik verwacht enige jaren. Als het Noordelijk Halfrond er nog is.

nobodiesunmighty | 28-04-22 | 11:47
▼ 6 antwoorden verborgen

Met betrekking tot atoomwapens, of chemische wapens of biologische wapens moet de NAVO wel wat duidelijker zijn. Naarmate de Russen steeds meer en zwaardere verliezen lijden wordt ook de kans groter dat ze in het Kremlin raardere dingen gaan denken of erger doen. We bereiken nu wel het keerpunt dat er gezegd moet worden "Luister Poetin, gooi 1 nuke op Oekraïne en wij droppen er duizend op Rusland, dus overweeg het niet eens"

Ja is materie voor mannen met ballen van staal. Maar welke andere keuze is er nog over nu Rusland conventioneel niet kan winnen? Moreel hebben ze al verloren. Vergis je niet, de NAVO verloor 3,5 duizend man in Afghanistan, in 20 jaar tijd. Dat is nog geen halve soldaat per dag. Rusland verliest er honderden per dag reken je gewonden, zieken en deserteurs mee zit je op ~1.000 per dag. Per dag. Dat is een hel.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 11:14 | 11

@litebyte | 28-04-22 | 11:35:

Kleine correctie. Zo'n 900.000 reservisten waarvan nog niet eens tranch 1 is ingezet en de milities worden gerekend onder de nationale garde. Hoeveel er daar in dienen momenteel is niet bekend. Sowieso die 50.000 paramilitaire eenheden, maar hoeveel er nu rondlopen? Kan slechts 50.000 man zijn. Kan 1 miljoen man zijn. Werkelijk geen idee.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 11:46

@Plaktong | 28-04-22 | 11:42:

Mijn verwachting is dat de Russen blijven beuken met artillerie en stalinorgels tot de Oekraïners murw zijn geslagen en ze kilometer na kilometer laten pakken om de Finse "motti" tactiek te gebruiken om veel schade te doen. Op en dag is de munitie op en zijn de soldaten op. Ik zie de Russen niet terugtrekken en ik zie de Oekraïners niet opgeven.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 11:49
▼ 8 antwoorden verborgen

Wanneer gaat de gasprijs weer omlaag? Ook heel erg belangrijk.

Zoelense Hobbyboer | 28-04-22 | 11:09 | 4

Als Poetin wint, is de prijs van gas je laatste zorg.

El Rico Grande | 28-04-22 | 11:28

@El Rico Grande | 28-04-22 | 11:28: Wat is winnen? Gebieden veroveren is niet winnen als je het daarna niet kan behouden (zonder enorme verliezen)

litebyte | 28-04-22 | 11:37

Schaf maar vast wat wollen truien en sokken aan.

Hadena | 28-04-22 | 11:41
▼ 1 antwoord verborgen

"UPDATE 10.21 uur - Het gaat niet zo goed met Oekraïne. De Russen schijnen er momenteel doorheen te suizen - wel in ruil voor flink wat soldaten & materieel. Die Russische opmars moet ook wel een keer, want de verliezen zijn inmiddels vrij pittig"

Het gaat niet zo best met Oekraïne. Als ik de generaals heb begrepen is het enige wat ze kunnen doen is een corridor opengooien, met zware verliezen, de Russen te laten binnen trekken en dan de corridor weer dicht smijten en de Russen te slachten. Daarachter zouden dan nog een 2de en 3de linie moeten zijn om een eventuele doorbraak te remmen/stoppen.

Hoe het werkt op het slagveld? Ik kan het niet zien. De Russen lijken vreselijke verliezen te lijden wat hun militaire macht en kracht voor de komende jaren en zelfs decennia zal decimeren. Dan wordt zo'n "winst" in de Donbas en "winst met de landbrug naar de Krim wel echt een pyrrusoverwinning. Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat de cijfers van Oekraïne zwaar overdreven zijn. Dan nog zit je met een leger wat voor elke meter "winst" vreselijke zware verliezen lijdt. Echt gigantisch.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 11:01 | 6

Ja, maar hoe groot die verliezen ook zijn, Poetin moet en zal ergens mee thuis willen komen, en een 'overwinning' willen claimen.
Daar gaat het hem op dit moment om, de verliezen zijn bijzaak voor Poetin.
Die verliezen gaan op de bekende Russische wijze ontkend en verdonkeremaand worden.
Enfin, hoe hoger de prijs die het Russische leger moet betalen voor de Donbass en omgeving, des te beter. Dan zullen nieuwe militaire avonturen er voor Poetin en co. wel niet meer in zitten de komende twintig of meer jaren, en dan zijn die lui ook allemaal dood.
En voor een aanval op de NAVO of Zweden of Finland door dit prutsersleger hoeven we op korte termijn ook niet meer bang te zijn. Want dan wordt er helemaal gehakt van ze gemaakt.

KeesBruin | 28-04-22 | 11:45

@Hadena | 28-04-22 | 11:25:
mensen zijn niet statisch en zullen naar alternatieve leveranciers en produktie en delvingsgebieden kijken en ontwikkelen. Zal een paar jaar duren maar dan zijn we weer in de balans van de koude oorlog mocht Rusland compleet Oekraine veroveren, maar zover is het nog niet. Echter men kijkt nu al naar alternatieve landen ipv Rusland en dan kom je oa uit bij landen die onder de kop "paria landen" landen vallen. Maar als de nood aan de man is? Tsja.

Basil Fawlty | 28-04-22 | 11:47

@Hadena | 28-04-22 | 11:25: De "overwinning"? Wereldwijd? Kom toch op, zeg!
Ja, ze kunnen nu het gas als pressiemiddel gebruiken. Maar dat is een aflopende zaak. "Voedsel en metaal", kunnen ook van elders gehaald worden.
Rusland is straks een zielig parialand, een knechtje van China, nauwelijks meer in staat op eigen benen te staan, en ten onder gaand aan de eigen incompetentie en lamlendigheid.

KeesBruin | 28-04-22 | 11:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Het gevaar van een winnend Rusland zie je in Duitsland. De Duitse afhankelijkheid van Rusland wordt groter naarmate de winst van Rusland groter wordt. Het gevolg is dat er nog meer naar de pijpen van Rusland gedanst zal worden.
Of de huidige afhankelijkheid nu het gevolg is van domme, naïeve, politiek van Merkel of het gevolg is van steekpenningen van Rusland (hallo Schröder) weet ik niet. Het resultaat wel.
Toen Rusland de Krim bezette bleven Duitsland en Frankrijk doodleuk wapens aan Rusland leveren. Puur naar de letter en niet de geest van sancties.
Ook nu telt de economie op korte termijn. Niet de economie op langere termijn. Niet het concept van democratie.
Valt Oekraïne, worden grote delen van Oekraïne bezet, dán zal er een economische repercussie zijn die in de recente geschiedenis zijn weerga niet kent. Op dat moment kan Poetin (of zijn opvolger) de dikke kip Europa de nek omdraaien.

Beter wordt er nu ingegrepen, wordt de Russische vloot getorpedeerd, met Neptunus raketten naar de bodem gejaagd, worden aanvoerlijnen gebombardeerd, wordt de Russische artillerie gesloopt.
Naast het stoppen van plunderingen, martelingen, verkrachtingen, massamoorden op vastgebonden mensen, kan het westen de eigen economie ook redden.

El Rico Grande | 28-04-22 | 10:45 | 11

Ik begreep juist dat Duitsland amper wapens geleverd aan Rusland na 2014. Ik zag ergens een lijstje met het totaalbedrag aan leveranties, waarbij het overgrote deel werd opgeslokt door een geleverde ijsbreker (geen idee of dit correct is overigens). Daar zullen ze weinig aan hebben. Het zijn met name de Franse leveranciers die reeds gesloten contracten hebben uitgevoerd.

BobDobalina | 28-04-22 | 11:30

@Beste_Landgenoten | 28-04-22 | 11:17: ik hoop echt dat de willekeur in het beleid verdwijnt. Het afgelopen jaar zijn er meerdere reaguurders met inhoud gesneuveld. Door de hele oorlog staan we er niet meer bij stil, maar we zouden daar eens een minuut stilte voor kunnen houden.

BobDobalina | 28-04-22 | 11:34

Dat hebben we dus aan onszelf te danken. Wij kiezen onze regering op basis van wat er op korte termijn het beste is van ons, de gemiddelde kiezer kijkt niet naar een lange termijn visie

Nebuchednezzar | 28-04-22 | 11:34
▼ 8 antwoorden verborgen

Het is dus wachten op Yuri's revenche.

Kareldetweede | 28-04-22 | 10:45

De VS zeggen nu bewijs te hebben van het fenomeen dat de Russen Oekraïners die zich wilden overgeven hebben geëxecuteerd. Weer een oorlogsmisdaad op het conto van de Russen. Het wordt nog een hele lijst zo, ook al zal er wel nooit een Rus in Den Haag belanden, vrees ik.

KeesBruin | 28-04-22 | 10:44 | 2

In Bucha zou een "kill list" hebben bestaan, wat voor een groot deel de slachtoffers verklaart. Mensen die volgens de Russen gevaarlijk zouden zijn. Heel veel zijn de Russen niet veranderd sinds "Katyn", toen ze alle Poolse officieren een nekschot gaven. Overigens, deze misdaad bespreken is inmiddels ook al verboden in Rusland, nu zou het toch weer een Duitse misdaad zijn.
www.rferl.org/a/after-80-years-the-ka...

Beste_Landgenoten | 28-04-22 | 10:55

@Beste_Landgenoten | 28-04-22 | 10:55: Ja, Katyn, ook zo'n mooi staaltje Russische 'beschaving'! En natuurlijk mag dat nu niet meer besproken worden in Rusland, het Molotov-Ribbentroppact zal intussen ook wel verboden gebied zijn. En verder alles dat Rusland aan shit heeft uitgehaald. Rusland onder Poetin is bezig af te glijden naar het niveau dat het onder Stalin had.

KeesBruin | 28-04-22 | 11:06

Update 10:21. Rusland maakt iedere dag voortgang in de Donbass. Kilometer voor kilometer en als je de kaart ziet kan het niet lang duren voordat de Russen de aanvoerlijn hebben afgesneden. Spoorlijn loopt even ten zuiden van de frontlinie inmiddels. Daarna alleen nog kleinere wegen over. Het punt van terugtrekking uit deze pocket in Donbass komt echt dichtbij.

Beste_Landgenoten | 28-04-22 | 10:44 | 1

Is het niet gewoon de bedoeling om Donbass prijs te geven tegen zoveel mogelijke Russisische verliezen om ze daarna helemaal de moeder treiteren met drones en gerichte aanvallen om het materieel, de logistiek en het moraal zwaar te treffen? De Russen pakken ongeveer maar 1 km per dag vanuit Izium, dat betekent waarschijnlijk dat ze al zwaar aan het lijden zijn.

BobDobalina | 28-04-22 | 11:24

Dubbele ontkenning

Tonyvanwychen | 28-04-22 | 10:47

Ik doe nooit geen vet in mijn haar. Ook zo'n prachtige dubbele ontkenning.

KeesBruin | 28-04-22 | 11:06

@Mokum Kosher | 28-04-22 | 10:28: Maak nooit geen grappen als er sukkels in het publiek zitten. Zo beter?

Monkey Cabbage | 28-04-22 | 11:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Inmiddels hebben 10 EU landen een roebelrekening geopend en 4 hebben nu afgerekend in roebel. (info Bloomberg)
Lijkt me niet helemaal consistent met wat er geroepen werd in de EU.
Je ziet Amerika en Engeland ook voortdurend aandringen op massale wapenleveranties, de EU hangt er maar een beetje halfslachtig bij en met veel hangen, wurgen en persen krijgt men Duitsland aan het leveren van wapens.
Leeft er bij Duitsland, Frankrijk en Hongarije meer het idee dat er op termijn een einde komt aan deze oorlog en er met Rusland gesproken moet worden? Amerika en Engeland zitten op de lijn dat Rusland dit moet verliezen en willen gaan voor de ultieme vernedering van Rusland zo lijkt het.

Eppo | 28-04-22 | 10:21 | 8

@Graaisnaaiert | 28-04-22 | 10:27:
Het is natuurlijk het beste om agressie definitief te elimineren. Maar hoe gaan we dat doen zonder dat Europa in radioactieve wolken verdwijnt?

Eppo | 28-04-22 | 10:45

De belangrijkste vraag is: wat kan Rusland kopen met hun roebels?

Monkey Cabbage | 28-04-22 | 11:53

@Monkey Cabbage | 28-04-22 | 11:53:
De rekening moet bij Russische bank geopend worden, tbv Gazprom. Dus Poetin controleert dan levering en betaling. En het helpt de wisselkoers vanwege grotere vraag naar roebels. Verder heeft Poetin al honderden miljarden witgewassen dus dingen kopen is geen probleem.

Alquest | 28-04-22 | 15:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Het lijkt er inmiddels wel op dat vriend Poetje toch "iets" met Odesa wil doen. Wat mij ook zeer logisch lijkt, dat is de hoofdprijs daar. Plus de russificatie van Kherson, dat is iets wat bij een bestand ongetwijfeld onbespreekbaar gaat zijn voor hem. Lijkt me duidelijk wat "wij" moeten doen, in ieder geval wat in die vloot wieden. Dolfijnen werken met een biologische sonar, daar moet op de juiste frequentie wel iets tegen te doen zijn, dat die beesten knettergek en totaal gedesorienteerd raken en dus nutteloos ( Esther Ouwehond kan het bos in, dit is belangrijk, hadden ze maar geen dolfijn moeten worden ) en verder wieden wat we kunnen daar.
Die vernielde brug vanuit Bessarabie richting Odesa, kan geen kwaad om daar op meerdere plaatsen wat pontons bij te halen, just in case Moldavie wordt gedwongen de corridor naar die andere brug af te sluiten. Worden wel weer afgeschoten maar dan houden we ze en bezig en het kost hun raketten.
Nou ja, ik verwacht in ieder geval meer en meer aanvallen op hun aanvoerlijnen, depots en soft targets als konvooien en transporten en als je wat gebied kunt laten onderlopen in het oosten is dat ook een serieuze optie. Alles om ze maar te vertragen.

Graaisnaaiert | 28-04-22 | 10:15 | 7

Wil doen.....tja. Dat betekent nog lange nier dat het ook gaat gebeuren en ook nog lukken!!!
Vanuit Odessa kun je gewoon over de weg naar Moldavië!!

Tonyvanwychen | 28-04-22 | 10:50

@Beste_Landgenoten | 28-04-22 | 10:46: Moet nog maar blijken of de Russen die slagkracht überhaupt nog hebben. Wat er in Transnistrië zit is nu ook niet direct een overmacht.

FrankVeer | 28-04-22 | 11:04

@FrankVeer | 28-04-22 | 11:04: Zou zomaar kunnen dat Moldavië wat 'hulp' krijgt uit Oekraïne om Transnistrië te denazifiseren.

Monkey Cabbage | 28-04-22 | 11:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Heb jaren terug tijdens een duikvakantie met dolfijnen gezwommen, echt een van de leukste duikervaringen ooit ever. Gaat me dus wel een beetje aan het hart dat deze intelligente wezens misbruikt worden voor oorlogshandelingen.

normanius | 28-04-22 | 10:09 | 2

En andere gedragingen van misbruik, zoals het dolfinarium?

sLinksAmsterdam | 28-04-22 | 10:14

@sLinksAmsterdam | 28-04-22 | 10:14:
Daar ben ik ook absoluut geen fan van inderdaad maar dat geldt in feite voor alle voor entertainment doeleinden gebruikte dieren.

normanius | 28-04-22 | 10:57

Doodeng. Alternatieve geschiedenis en als je het maar lang en krachtig genoeg herhaalt...

Graaisnaaiert | 28-04-22 | 10:18

Het "nazi" verhaal is al jaren het centrale thema in de Russische propaganda. Dat het echt helemaal nergens op slaat met toch zo effectief is toont maar weer aan dat je een volk alles kunt laten geloven als je het maar dagelijks op tv herhaalt. Na een paar jaar, geloof je het ook.

Beste_Landgenoten | 28-04-22 | 10:24

Idioten, net als zoveel in de VS. Curieus is dat men boos wordt wanneer de tegenstander waar ze overheen dachten te lopen zich beter verdedigt dan verwacht en ook nog nieuwe wapens krijgt waardoor het overlopen van een zwakker geachte tegenstander niet meer lukt.

AntiZanicz | 28-04-22 | 10:25

Dat met die Kent raketten is even een dingetje. De Chinezen hebben die dingen ook, (uit de Sovjet-tijd) en die hangen er af en toe bij wijze van dreiging een klein kernkopje in als ze langs Taiwan vliegen. Ófwel de Russen zijn oude voorraden aan het aanspreken omdat ze geen nieuwe raketten meer willen inzetten, òfwel ze zijn nu aan het dreigen/ testen qua kleine ‘tactische’ kernkoppen. En kernkoppen .... da’s slecht voor de groenten van Hak, enzo.

bisbisbis | 28-04-22 | 10:05 | 2

Lijkt er al weken op dat de Russen de oude meuk uit het depot moet halen om nog de baas te spelen.

Theodorus.Goldbach | 28-04-22 | 10:10

Ik maak me meer zorgen om eventuele Chinese leveringen van dat soort raketten + andere ouwe meuk waar de Rus mee bekend is.

Graaisnaaiert | 28-04-22 | 10:17

Oorlogseconomie.
Grote werkloosheid, toenemende échte armoede.
Voordeel: geen import meer nodig.
Voordeel: veel import vertrekt weer.

meneer Q | 28-04-22 | 10:05

Ik begrijp niet dat deze gasleidingen nog heel zijn? Een verkeerde russische bom of Oekraïne raket en de pijp is kassiewijle. En daarmee worden dan ook de miljoenen Euro's die putin iedere dag krijgt gestopt

jan huppeldepup | 28-04-22 | 10:04 | 1

en daarmee ook de Duitse, Oostenrijkse, Poolse, Bulgaarse, Slovaakse en Italiaanse industrie.

Glasgow Argus | 28-04-22 | 10:14

Bij het dolfinarium werken mensen die getraind zijn in het aftrekken van dolfijnen. Als we die mensen daar inzetten dan liggen binnen de kortste keren de dolfijnen op hun rug te wachten op hun beurt. Dat is toch dol fijn.

Klaasje | 28-04-22 | 10:03

Ik zou een school kogelvissen uitzetten.

Ruimedenker | 28-04-22 | 10:03

Fuck you dolphin and a fuck you whale!!

nutsniet | 28-04-22 | 10:17

Zijn die strykers niet gewoon onderdeel van de NAVO operatie om de oostgrens te versterken?

Capt. Iglo | 28-04-22 | 09:54 | 1

Yep. Deze jongens zijn gewoonlijk in Duitsland gelegerd, komen niet recent of extraspeciaal uit de VS.

bisbisbis | 28-04-22 | 10:09

Maar die dolfijnen van Red Alert zaten bij de Allies, de Sovjets hadden de Giant Squid. But whats next, Killer Whales?

Santtulainen | 28-04-22 | 09:53 | 4

Ninja Turtles.

Ruimedenker | 28-04-22 | 09:59

Je kon met een Engineer de Command Centre van de tegenstanders innemen, dan zelf een Naval Shipyard en Battle Lab bouwen en dan hadden de Sovjets dolfijnen.

heldheino | 28-04-22 | 10:02
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb vernomen uit betrouwbare bron dat Nederland 100 getrainde mosselen naar Oekraïne stuurt.

Patjep | 28-04-22 | 09:46 | 6

Mijn vriendin heeft er eentje.

Beste_Landgenoten | 28-04-22 | 09:58

Mosselen met een lage suikerspiegel?

Trekhaas | 28-04-22 | 10:06

kudt... daar gaat onze vloot...

nobodiesunmighty | 28-04-22 | 11:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Gewoon homodolfijnen terugsturen.
Dat zal die Russen leren.

HogeNood | 28-04-22 | 09:43 | 2

Zonder aircover doen die dolfijnen helemaal niks. En geen cryocopter meesturen is ook zonde.

Alquest | 28-04-22 | 09:37 | 1

En om helemaal een dierenbeul te zijn kun je ook gewoon een luidspreker in het water zetten. Als je het geluid maar hard en irritant genoeg maakt, dan springen ze vanzelf aan de kant of ze zwemmen weg.

Alexander des Burgus | 28-04-22 | 10:20

Binnenkort zien we een Oekraïense trekker een dolfijn over het strand slepen.

Rubberfetisj | 28-04-22 | 09:34 | 2

Greenpeace dubbel over de zeik dan, natuurlijk

Santtulainen | 28-04-22 | 09:48

Dat zullen dan de Oekraïnse sleepbootjes zijn.

vierbier | 28-04-22 | 09:55

Die Strykers lijken me een eventueel kado voor Oekraïne in verband met voorbereidingen rond de strijd over Odessa (Strykers zijn handig als je mobiel wilt zijn of in de stad, niet echt bestand tegen artillerie). Of er moet in Transnistrië beweging zitten en Roemenië en Moldavië bekokstoven iets met de VS. Ontwikkelingen lijken daar wel op en Odessa is zo'n beetje de lifeline voor de toekomst van Oekraïne en strategisch uiteraard van belang voor Rusland naar Moldavië toe. Kortom dit zijn de voorbereiding voor de volgende fase van het conflict. Oekraïne heeft weinig leger meer of infrastructuur om echt veel te doen. Alle ballen op Odessa maar dan moet met Transnistrië ook isoleren. Hier moet de NAVO of de VS wel uitkijken. Rusland gaat niet (nog meer) directe inmenging toestaan. Ze vinden de kosten al hoog door alle NAVO coaching en VS bevoorrading en begeleiding van Oekraïne. Als je dit gaat doen moet je ook bereid zijn all-in te gaan. Of niet meedoen aan het pokerspel.

GeenAccount | 28-04-22 | 09:32 | 1

geef toe, we zitten er allang vuistdiep in.

nietnietniet | 28-04-22 | 10:04

Jeff Stryker? Dan komt alles goed.

MorgenEenAnder | 28-04-22 | 09:32

Maar wij hebben Keiko aka Willy toch?

Cheffff | 28-04-22 | 09:32

Die dolfijnen worden al sinds de jaren zestig getraind en gebruikt. Door Rusland maar ook door de Amerikanen. De trainingsfaciliteit zat trouwens in de Krim
www.theguardian.com/world/2016/mar/09...

YoMoms | 28-04-22 | 09:31

Ik zie het er van komen dat die dolfijnen er vandoor gaan met de boodschap: Tot ziens en bedankt voor alle vis.

Arnold Layne | 28-04-22 | 09:30 | 1

Ik moet die boeken maar weer eens gaan lezen.

UnderTheDevil | 28-04-22 | 09:36

Klopt niet hoor. Dolfijnen zijn van de Allies, octopussen van de Soviets.

omwenteling | 28-04-22 | 09:29 | 1

Ah, een Red Alert liefhebber.

Plaque-doctor | 28-04-22 | 09:44

Valt me trouwens ook vies tegen van die dolfijnen. Dacht dat dat intelligente beesten waren.

Kameraansteker | 28-04-22 | 09:28 | 2

Deze niet, zitten de hele dag op Twitter te klikken.

Muxje | 28-04-22 | 09:35

Lezersvraag: zit te twijfelen om inductie kookplaat + pannen en elektrische kachel te kopen voor als het Russisch gas stopt. Wat vind U ?

Cornelis12 | 28-04-22 | 09:21 | 18

zal niet veel helpen , als iedereen op elektrisch gaan zal het netwerk over belast zijn dan zal er enorm veel storingen zijn. en gedonder hoor je nu al met al die zonnepanelen en elektrisch auto's

out-of-de-box | 28-04-22 | 11:48

Eerst eens nagaan of die dingen drie fasen stroom gebruiken en of u de mogelijkheid hebt om ze aan te sluiten, anders dient u de meterkast om te laten bouwen en geschikte stopcontacten aan te laten leggen.

Met_baard | 28-04-22 | 11:57
▼ 15 antwoorden verborgen

Dolfijnen. Had je eerst Hoessein met zijn kamelen, nu Poetin met dolfijnen.
*facepalm*

Kameraansteker | 28-04-22 | 09:19 | 3

Vergeet niet de Turken met geiten.

MargauxGrandCru | 28-04-22 | 09:32

Wij hebben getrainde haring, die kunnen we in tonnetjes daar dumpen en de dolfijnen afleiden.

nobodiesunmighty | 28-04-22 | 09:40

@nobodiesunmighty | 28-04-22 | 09:40:
Zeehondjes op de Wadden maar die waren te lui en die liggen alleen maar de hele dag op het wad te pitten en als ze honger hebben gaan ze bij Lenie 't Hart langs. Uitkerings zeehondjes. Typisch Nederlands. Lol!

Basil Fawlty | 28-04-22 | 11:03

Op getrainde dolfijnen kan je getrainde Orkas afsturen of Esther Ouwehand van PvdD op Poetin af sturen is ook een optie.

Cornelis12 | 28-04-22 | 09:19 | 2

Maar wij hebben Lenie 't Hart. Die dresseert ze gewoon om tot circusdolfijnen. Go Lenie!

Graaisnaaiert | 28-04-22 | 09:31

Een Orka is een dolfijn..

Geilbaard | 28-04-22 | 09:44

Getrainde dolfijnen?! Worden de landdoelen beschermd met cavia's uit de Wie-kent-kwis?

MickeyGouda | 28-04-22 | 09:18 | 1

Wel afblijven van Andre van Duin en Mieke Telkamp.

Basil Fawlty | 28-04-22 | 11:02

Worden dolfijnen zindelijk gemaakt? Ik heb er tijdens de shows in het Dolfinarium nog nooit een zien schijten.

Leptob | 28-04-22 | 09:16

Ik begrijp die laatste foto niet, is dat nou nodig?

DeJaVu5225 | 28-04-22 | 09:16 | 4

het is een mooi serieel klik-beet onderwerp en wat grove foto's vindt de doelgroep wel getuigen van stoerigheid, achter het toetsenbord.

AntiZanicz | 28-04-22 | 10:21
▼ 1 antwoord verborgen

De "Red week" van 's lands grootste electroniker, wat vinden we daar dan van?
Nu had ik met "Red shirt" al zoiets van, die zal zn nick wel veranderen maar M.M. lijkt daarentegen gewoon losgezongen van de werkelijkheid.

D-Fens_1963 | 28-04-22 | 09:10

Grote kans dat die Russische dolfijnen binnenkort in blikjes Oekraïens kattenvoer verdwijnen.

Osdorpertje | 28-04-22 | 09:10

Over de manier waarop de Russen de "speciale militaire operatie" in Oekraïne op de universiteiten onderwijzen een artikel van "Raam op Rusland". Daar vind je ook andere lezenswaardige artikelen, waaronder een artikel over het ontstaan en de ontwikkeling van de Azov brigade. www.raamoprusland.nl/dossiers/geschie....

BenZen | 28-04-22 | 09:09 | 8

@Beste_Landgenoten | 28-04-22 | 09:26: Zie "het 3e rijk", zie Rwanda, ik durf zelfs te zeggen, zie corona, zie "de mensheid" het kost ongeveer 1 jaar tot 20 jaar om mensen in alle lagen van de bevolking gelijk te schakelen in gedachtengoed en angst. Zo gepiept. Om dat uit te laten putten richting ontreddering en open staan voor een andere koers moet veel gebeuren. En sta er eens stil bij, zijn wij ook niet "gehersenspoeld", waarbij wij ons comfortabel voelen, zoals zij dat op hun manier ook vinden?

nobodiesunmighty | 28-04-22 | 09:36

@Beste_Landgenoten | 28-04-22 | 09:17: kijk eens op youtube kanaal 1420, ze zijn gelukkig nog niet overal in Rusland de kluts kwijt. Maar velen wel.

SpinozaKoerbagh | 28-04-22 | 09:52

Dat laatste is dan altijd de vraag zijn wij niet ook gebrainwashed. Maar alles onder de streep, denk ik toch echt van niet. Al zijn "universele mensenrechten" ook maar een afspraak en feitelijk gezien een leugen. Wij zullen ook blinde ideologische vlekken hebben.

Beste_Landgenoten | 28-04-22 | 10:02
▼ 5 antwoorden verborgen

Die dikke Putin gaat echt geen kernwapens op Europa schieten. We moeten gewoon all in gaan in Oekraïne, en die Russen daar verjagen.

2Benen | 28-04-22 | 09:08 | 6

Allemaal hysterie.

RickTheDick | 28-04-22 | 09:28

De oligarchen en hun familie leven liever hier dan daar. Heel vreemd.
Zie deze CNN docu
kremlin-kids-in-the-west-invs

AntiZanicz | 28-04-22 | 10:19
▼ 3 antwoorden verborgen

De Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken heeft in een interview met CNN gezegd dat zijn land het geïmporteerde Russische gas zal afrekenen in roebels. Volgens Péter Szijjártó heeft Hongarije simpelweg "geen keus" doordat het land 85 procent van zijn gas en 65 procent van de olie uit Rusland haalt.

Persbureau Bloomberg meldde woensdag dat zeker vier Europese inkopers Russisch gas al hebben afgerekend in roebels.

Cornelis12 | 28-04-22 | 09:08 | 3

Sja, Orban he. Misschien toch maar eens wat financiele duimschroeven aandraaien als EU zijnde. Maar ja...

Graaisnaaiert | 28-04-22 | 09:52

@Graaisnaaiert | 28-04-22 | 09:52:
En toch, wat moet hij nu anders als hij zo afhankelijk van russisch gas is? Wij zijn maar voor een klein deel er van afhankelijk maar ook hier stoppen we er niet zomaar mee.

2voor12 | 28-04-22 | 09:59

Hongarije betaalt het gas al in roebels. Nog even en de EU spat uit elkaar. Toch merk ik om me heen weinig onrust bij de mensen. Het lijkt mij echter dat we een volledige economische meltdown in Europa krijgen. Over een paar maanden is die hele euro geen flikker meer waard. Alles op de bon, etc.. Oorlogseconomie. Ervan uitgaande dat er nog meer has gaat worden afgeknepen.

Hadena | 28-04-22 | 09:08 | 14

Ik schrijf alleen wat er gaat gebeuren, niet wat ikzelf zou willen dat er gebeurt. Mensen in Europa gaan afhaken qua Oekraïne, over twee maanden is het geen nieuws meer en is Poetin er de baas, sowieso in het hele oosten van dat land.

Beste_Landgenoten | 28-04-22 | 10:06

dat gebeurt helemaal niet. Eerder volgt er een gedwongen Mexit. Alleen zal dat wel een jaartje of vijf vergen.

AntiZanicz | 28-04-22 | 10:15
▼ 11 antwoorden verborgen

“Daar heb je Flipper!!”
Tja, als dat je eerste reactie is op een dolfijn, realiseer je je leeftijd weer.

J-van-de-Bontekoe | 28-04-22 | 09:07 | 1

Zolang je op 4 mei na het hoornsignaal op de Dam niet heel hard "Ivanhoeoeoeoeoe!" roept, valt het allemaal nog wel mee.

Kapitein Sjaak Mus | 28-04-22 | 09:14

+++ wat betekenen de plusjes eigenlijk? +++

John McClane | 28-04-22 | 09:02 | 3

Breakie, breakie

Cheffff | 28-04-22 | 09:07

@Kapitein Sjaak Mus | 28-04-22 | 09:09: gruwelijke slag ook hier in mijn stadje kerkhof ,bunkers etc
Beetje raar om te fietsen over het exoduspad etc en dan beseffen wat daar allemaal is gebeurd

Therrie | 28-04-22 | 09:14

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen