Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kuipers wil niet dat u er zelf een einde aan maakt

Maar negeert voltooid leven.


Ernst Kuipers, de huidige minister van Stethoscopische Zaken, mocht vandaag een babbeltje houden over het onderwerp dat bijna de formatie op de klippen liet lopen: euthanasie. U weet wel, dat onderwerp waar D66 graag versoepelingen op ziet en wat volgens de ChristenUnie helemaal niet mag van de verzonnen wolkenman. Uiteindelijk realiseerden de partijen dat ze bij nieuwe verkiezingen het onderspit zouden delven en besloten ze dit onderwerp los te koppelen van de coalitie, waardoor Rutte IV er alsnog kwam. Een potentieel mijnenveld voor Kuipers, waar hij vandaag tijdens het congres van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) simpelweg omheen liep door de initiatiefwet Voltooid Leven van partijcollega Pia Dijkstra compleet niet te noemen. Wel stak hij de huidige wetgeving een paar veren in het levenloze achterwerk en moest hij even zijn afkeuring uitspreken over mensen die zelf het einde wensen in te luiden met een fataal poedertje. "Daarvan ben ik geen voorstander. Het gevaar van een impulsieve inname van een dodelijk middel is te groot." Dat kan wel zo zijn, maar zo lang de D66-wet niet door de beide Kamers wordt geloodst blijft de vraag naar dergelijke legale (maar illegaal om te leveren voor dit doeleinde) poeders bestaan. Het wordt tijd voor duidelijkheid in plaats van belerende vingertjes. We hebben lang genoeg gewacht, gooi die wet Voltooid Leven in stemming en zorg dat je voldoende steun vindt. Want de beste manier om een einde te maken aan deze poedertjes is een alternatief voor een einde. 

Obligaat onderschrift: Vragen over zelfmoord? Bel stichting 113 Zelfmoordpreventie op 113 of 0800-0113 (gratis), of chatbabbel anoniem op 113.nl.

Reaguursels

Inloggen

Heb ooit eens afscheid van iemand genomen, slepend leven en zo. Alles was waterdicht geregeld, laatste gesprek, hand vastgehouden, moeizaam en groet. Aantal zaken naar de buitenwereld toe geregeld, wenste ook geen rouwbezoek meer, etc. Jaren gingen voorbij en alles werd een herinnering zoals ik zovele herinneringen heb. Hoor ik via via dat hij er nog is en zich bedacht had. Geloofde er eerst helemaal niets van maar de tip kwam van een betrouwbare bron. Heb hem inmiddels een kaartje gestuurd: welkom terug! Dus ja, wat moet ik er van zeggen…

Laat de overheid zich a.u.b. met basale dingen bemoeien en precaire leven en dood kwesties aan mensen overlaten welke er meer verstand van hebben. Overheid en euthanasie doet mij denken aan de nachtelijke benzine injecties in gestichten en verpleegtehuizen ooit in de tijd. Bijzonder vreemd dat een marginaal politiek clubje (partij wil ik het niet meer noemen) hier zo voor ijvert.

Fat-check: beide verhalen zijn waar.

Unsinkable-Sam | 26-04-22 | 05:59 | 1

Fat? Hihi.

schijtzat | 26-04-22 | 07:10

De overheid zal natuurlijk nooit toestaan dat u zelf besluit te stoppen met belasting te betalen.

dasechtgeenstijl | 26-04-22 | 00:27

Helaas in mijn omgeving gezien dat mensen de keuze hebben gemaakt om eruit te stappen en de manier waarop dat gegaan is heeft veel leed gebracht aan nabestaanden maar ook o.a. een willekeurige machinist. Dit kan zoveel menselijker, ieder mens heeft het recht op zelfbeschikking. Eerst pil A en na 12 maanden mag je pil B ophalen waarna tijdelijke voor het eeuwige wordt gewisseld.

Brabeaulander | 25-04-22 | 23:06 | 1

Een jaar wachten op een tweede pil klinkt mij ook als een straf als je levensmoe bent. Gewoon 1 pilletje, in te nemen onder toeziend oog van een arts, zodat er minder kans is dat het pilletje in verkeerde handen komt.

En om de politiek een beetje onder druk te zetten, tot die tijd met alle zelfmoordzuchtigen afspreken dat wanneer je eraan toe bent, van het Torentje te duiken, head first richting de kasseien op het Binnenhof. Dat zal die meloenen leren. Wel goed mikken.

AnitaDik | 26-04-22 | 06:59

Henny, Jan, Armand.... een hoop lawaai daar boven.. ik wacht nog effetjes..(altijd al een teringhekel gehad aan die knakkers met hun eeuwige gitaren en gekrakeel bij het kampvuur.. en dan vooral de meisjes die daar verliefd omheen gingen zitten..!)

grapjasz | 25-04-22 | 21:41

Wet voltooid leven. Hypocrisie ten top. Het idee al.

Hoeveel mensen zouden er zijn die hun geliefde missen en graag een dag extra in goede gezondheid bij ze zouden willen zijn? Een knuffel geven aan hun kind. Een kopje koffie drinken bij (groot)ouders, broer en of zus en of andere geliefden.

Leg maar eens uit aan een terminale die nog zou willen leven, dat een gezonde persoon een voltooid leven heeft

edo2018 | 25-04-22 | 21:28 | 3

Maar wat bedoel je eigenlijk. Dat sommige mensen graag langer zouden leven, betekent een verbod op zelfdoding voor anderen? Is toch helemaal de vraag niet, dat je je moet gaan zitten verantwoorden aan een terminaal zieke?

Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 21:34

Wat B_L zegt, en daar zou ik nog graag aan toe willen voegen dat de overheid niet over je organen zou mogen beschikken indien je niet hebt aangegeven dat je dat bij voorbaat niet wilt.

Sinterbikske | 25-04-22 | 21:52

Als je als "gezond" persoon vindt, een voltooid leven te hebben, moet je misschien de tv uitzetten, gaan wandelen of je laten behandelen. En ik weet waar ik het over heb, als dokter zijnde. M.i. minstens niet gezond int hoofd.

schijtzat | 26-04-22 | 07:13

Denk eigen nooit aan zelfmoord. Maar welk nummer moet je bellen als je overmatig vaak aan moord denkt?

Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 21:27 | 1

Taghi?

nobodiesunmighty | 25-04-22 | 22:22

Echte Kerels kiezen voor een blauwe boon.... verder is de dood een dingetje voor de nabestaanden.... tja.. kan lastig zijn.

grapjasz | 25-04-22 | 21:27

Ik vind de manier van hulp bij zelfdoding in bijvoorbeeld "soylent green" veel humaner. https://www.youtube.com/watch?v=EtSexMHKr_8 Alleen wat ze daarna met het lijk doen is niet zo appetijtelijk.

jan huppeldepup | 25-04-22 | 21:00

Nee ik zal toestemming vragen aan de regering. Stelletje idioten.

knutsel_ | 25-04-22 | 20:54

Te achterlijk voor woorden die gelovigen.
Als mijn hond pijn heeft en niet beter kan worden geef je die uit liefde toch ook een prik?

laadpaal | 25-04-22 | 20:50 | 1

Ondraaglijk lijden, andere nare ziektes zoals kanker vind ik het begrijpelijk dat je voor euthanasie kiest, voltooid leven snijdt een geheel andere groep aan. Vergeet niet dat je een oudere flink onder druk kunt zetten met een deel van de familie. De mentale weerbaarheid is een stuk minder. Het klinkt waardeloos maar je moet ouderen ook tegen hun eigen niet altijd goed willende kinderen,/familie beschermen. Dat doet deze wet juist niet.

Schilder58 | 25-04-22 | 21:28

Neem eens een kijkje in het verzorgingshuis. Met een luier om de hela dag in een piepklein kamertje naar buiten staren. Dan nog liever voor de trein

Chriest | 25-04-22 | 20:48 | 4

Vaar dan met een lekkende rubberboot de Noordzee op of zo, maar val een treinmachinist daar niet mee lastig. Ken er een die er al zeven voor zijn trein heeft gehad, In dit geval geen geluksgetal kan ik u verzekeren. Maar ik begrijp je punt verder wel.

Sinterbikske | 25-04-22 | 20:56

Ja.. met de kachel op 30 graden.. de ramen dicht.. en een verschrompelde cactus op het nachtkastje... plus een schreeuwmeisje van 18.. die je als een klein kind verwijt dat je luier weer onder gescheten en gezeken is... dan maar de lucht in..! hoeladiejee..

grapjasz | 25-04-22 | 21:32

@Sinterbikske | 25-04-22 | 20:56: Zo'n machinist moet daar toch eigenlijk een medaille voor krijgen... dapper om geen functie elders te ambieren..!

grapjasz | 25-04-22 | 21:43
▼ 1 antwoord verborgen

Hulde voor Kuipers, weg met Pia en d'66

Zwizalletju | 25-04-22 | 20:37 | 1

Helemaal eens!

Bataafje | 25-04-22 | 20:41

Ha ha ha ha .( ... ... ) Ha ha ha ha ( ........ ) etc

Zwizalletju | 25-04-22 | 20:34

Die zgn. zelfhulpmiddeltjes gebeuren helaas de nodige ongelukken mee. Mensen krijgen achteraf spijt of ze sterven een gruwelijke dood. Tragisch, maar of deze voltooid leven wet nou een oplossing is? Hoe zou dat in de praktijk eruit moeten zien? Je komt al gauw op een soort euthanasiewet 2.0 uit, iets waar artsen iig niet op zitten te wachten. Overigens gaat het volgens onderzoek maar om een heel klein groepje die momenteel tussen wal en schip valt, maar misschien zijn er wel betere manieren om deze mensen te helpen en bv existentieel lijden/eenzaamheid tegen te gaan.

Dus eens met professor Kuiper, die weet itt Pia Dijkstra iig waar hij het over heeft.

Diederik_Ezel | 25-04-22 | 20:34 | 5

@Diederik_Ezel | 25-04-22 | 20:48: nee hoor, bedankt voor het aanbod! De toelichting dat voor u achteraf begint direct na inname is wat mij betreft voldoende.

Veepert | 25-04-22 | 20:54

Ken mensen die enorme spijt kregen na zelfmoord.

Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 21:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Kuipers heeft gelijk.

Bataafje | 25-04-22 | 20:34

Prima dat het geweigerd wordt.. er is nl. helemaal geen reden toe. Het blijkt dat de mensen die erom vroegen dat deden omdat ze zich bv tot last voelden. Toen dat werd opgelost verdween de wens ook weer na verloop van tijd. Verder blijken veel aandoeningen die de vraag naar een levenseinde veroorzaken ook prima onder de huidige euthanasiewetgeving te kunnen vallen en dan kan het dus daar ondergebracht worden. Ook psychiatrische zaken vallen daar onder.

Er waren 2 staatscommissies die hiernaar keken, 1 vanuit D66 met de voorzitter als voorstander die naar verloop van tijd tegenstander werd toen hij er meer over te weten kwam. De andere kwam min of meer tot dezelfde conclusies.

De voltooid leven wet heeft al een voltooid leven voor die van kracht mag worden.. Wegstemmen dus.

Nichtsneues | 25-04-22 | 20:33

God oh God oh God, waar maak je je druk over. Zijn jullie allemaal Brabo's (afvallige katholieken).
Een overdosis morfine is toch ook heerlijk.

HogeNood | 25-04-22 | 20:31 | 2

Nee, niet echt. U wordt doodziek en in veel gevallen stikt u omdat uw hart stil gaat staan.

Veepert | 25-04-22 | 21:02

Zalle wij jou es efkes een worstebroodje morfine kome geve jonge

Schwanzeleber | 25-04-22 | 21:14

Als voormalig lid van coöperatie laatste wil zou ik graag willen aangeven dat het geenszins een clubje is dat zelfmoordpilletjes of -poedertjes uitdeelt. Dat beeld is volstrekte onzin.
Er is nu eenmaal een enorm gat tussen de huidige euthanasiepraktijk en de wens van velen om tezijnertijd op een zelfgekozen en humane manier te sterven. Het zal iedereen verbazen hoe bewust en overwogen mensen die keuze maken. Ik heb nog nooit enige vorm van impulsiviteit meegemaakt.
Mensen die suïcidaal zijn, gebruiken andere methodes. Ik heb het in eigen omgeving meegemaakt. Die springen van een flat, of voor een trein. Ze slikken pillen. Dramatisch. Onvergelijkbaar.

balustrade | 25-04-22 | 20:30 | 8

@EmilioEsteves | 25-04-22 | 20:54:
Heftig. Wat een verdriet zeg. En zo herkenbaar.
Dat stralende middelpunt herken ik! Dat had mijn vriendin ook. Stralende ogen, zeer aanwezig, en een harde, gulle lach. Als we in de kroeg waren en zij stond verderop met luitjes te praten, dan hoorde je haar schaterlach. En dan moest je gewoon ook lachen, terwijl je helemaal niet wist waar het over ging.
Het is op sommige momenten nog steeds moeilijk (zoals nu), terwijl ze die stap 12 jaar geleden heeft genomen. Bizar hè.

Kameraansteker | 25-04-22 | 21:09

Het is acht jaar geleden dat een van mijn beste vrienden voor de trein ging liggen. Allemaal zeer herkenbaar wat hierboven gezegd wordt.

knutsel_ | 25-04-22 | 21:12

@Kameraansteker | 25-04-22 | 21:09: Juist. En zo gaat dat. Bizar. En je houdt het niet tegen en je vergist je vaak genoeg, ook als professional die het juist zou moeten inschatten, om het te voorkomen. Ophangen, messen, uitelkaar spatten voor de trein.
Ik zeg t (ook) maar....

nobodiesunmighty | 25-04-22 | 22:29
▼ 5 antwoorden verborgen

Het zal allemaal wel, maar de enige vraag waar ik in geïnteresseerd ben: wanneer gaat bij D66 de stekker eruit?

HoogToontje | 25-04-22 | 20:29 | 1

Die snappen niet wat een stekker is...

nobodiesunmighty | 25-04-22 | 22:30

Mijn schoonvader is er vorig week tussenuit geyeet na jaren lang te kampen met COPD. Ik snap het wel als je enige toekomst nog bestaat uit wachten op de dag dat je een keer wél stikt in plaats van net niet, dan heb je ook niet veel meer om naar uit te kijken.

Alle geregeld hebben en rustig in slaap sukkelen, aleer de bloemetjes buiten te zetten in Valhalla; een waardig alternatief.

Ik ben het helemaal eens dat mensen zelf moeten kunnen kiezen wanneer hun leven 'af' is, ik snap dat er wat checks and balances moeten zijn om te voorkomen dat mensen met persoonlijkheidsissues of PTSD zich te pas en te onpas van het leven beroofd of z'n poeders een keer laten slingeren, of mensen ongewild hulp krijgen bij hun levenseinde, maar dat neemt niet weg dat 't schrijnend blijft dat mensen de illegale markt op moeten om te kunnen sterven...

Maar net als met 'illegale' drugs, is de grootste reden dat er markt is voor deze poeders 't feit dat de huidige regelgeving niet dekkend is. Dicht je het gat, dicht je ook de markt voor deze poeders(al zal er altijd een fringe blijven). Ik kan me voorstellen dat het voor veel nabestaanden wel heel koud op het dak komt als dit soort dingen in het geheim en geniep geregeld moeten worden.

ReyNemaattori | 25-04-22 | 20:27

Ik hoorde van een vriend van me dat iemand ooit dat nummer (0880-0113) belde, en van het antwoordapparaat het verzoek kreeg om op een later tijdstip terug te bellen. Kijk, dat is humor!

Rhenium | 25-04-22 | 20:27 | 1

Hij heeft opgehangen toen?

SterF... | 25-04-22 | 20:29

*plop*
Op Poesmobiel.

UnderTheDevil | 25-04-22 | 20:24 | 1

Inderdaad.

Zapata10 | 25-04-22 | 20:26

Er zou klimaatsubsidie moeten komen op alle zelfdodingsproducten.

Veepert | 25-04-22 | 20:22 | 1

@Veepert,
Drastische verlaging van CO2,lage milieu afdruk,ik zeg doen dat is pas groen(links)

De Profundus | 25-04-22 | 20:39

Euthanasie zou wel het laatste zijn dat ik zou doen.

Novorapidjunk | 25-04-22 | 20:21 | 3

Grinnik

Hiram | 25-04-22 | 20:22

Dat IS inderdaad het laatste wat je doet.

me163komet | 25-04-22 | 20:24

Wat willen ze dan? Dat je voor een rijdende trein springt, met alle gevolgen voor in elk geval de machinist?

Zolang je financieel rendabel hebt om dat zinloze ambtenarenapparaat in dit land in stand te houden, moet je blijven leven. Daarna mag er wel een poeder in, want dan kost je alleen maar geld…

Dit land…

el burro | 25-04-22 | 20:19 | 1

Ik vat het anders samen. De meeste mensen gunnen je het licht in de ogen niet, maken je het leven zuur, proberen beter aan je te worden, maar wanneer je dan er uit wilt stappen gaan ze principieel tegensputteren. Je mag eigenlijk niet leven maar ook niet sterven van ze.

Zapata10 | 25-04-22 | 20:23

Ik ben op zich voor vrijwillige euthanasie, maar als ik zie hoeveel vrouwen er “vrijwillig” een hoofddoek dragen, heb ik toch mijn bedenkingen.

Hiram | 25-04-22 | 20:17

Misschien moet de politiek eens nadenken over causaliteit tussen hun politieke keuzes en algehele moedeloosheid, depressie en wanhoop over de toekomst bij Nederlandse staatsburgers.

Ir_HardGelag | 25-04-22 | 20:14 | 2

De fout ligt bij de burger, niet bij de politiek

SinisterNL | 25-04-22 | 20:21

@SinisterNL | 25-04-22 | 20:21: ook bij de politiek. Politieke partijen kunnen zichzelf ook vernieuwen en aanpassen aan de realiteit...

Ir_HardGelag | 25-04-22 | 21:57

Ik heb zelf in familiare kring vorig jaar een euthanasie geval meegemaakt. Wat mij daarbij opviel was juist dat het een heel zorgvuldig proces was tot het levenseinde aan toe. De precieze inhoud van deze nieuwe wet ken ik niet maar een zorgvuldige procesgang is m.i. essentieel. Wat je volgens mij als maatschappij niet moet willen is dat mensen in een opwelling tijdens een slechtere periode in het leven 'dan maar voor euthanasie kiezen', bijvoorbeeld jongeren die psychisch met zichzelf in de knoei zijn geraakt.

therealbraindump | 25-04-22 | 20:13 | 3

Die zorgvuldigheid staat buiten kijf. Hoe mooi ook dat er artsen en verplegers zijn die deze moeilijke taak op zich willen nemen. Blijft het feit dat het traject zelf voor de betreffende persoon en zijn of haar naasten zwaar is. Ik ben er na ruim een half jaar geleden afscheid te hebben genomen in ieder geval nog niet mee in het reine.

MickeyGouda | 25-04-22 | 20:26

@MickeyGouda | 25-04-22 | 20:26: wanneer iemand nog in de kracht van het leven staat of jong is het erg moeilijk om definitief afscheid van elkaar te moeten nemen Mickey. In mijn geval heb ik het overlijden van mijn vader snel verwerkt. Ik heb een paar hele goede gesprekken met hem gevoerd en wij hebben bewust afscheid van elkaar genomen. Ik vind er juist troost in dat hij het leven niet meer levenswaardig vond en dat het zijn keuze was, een keuze die ik respecteer. Het zal mijn liberale inborst wel zijn ;)

therealbraindump | 25-04-22 | 20:46

@therealbraindump | 25-04-22 | 20:46:
Mooi dat het op deze manier kon, therealbraindump. Ik gunde mijn moeder ook de verlossing van haar pijn, maar liever had ik haar een natuurlijk inslapen gegund. Maar goed, het is wat het is.

MickeyGouda | 25-04-22 | 21:12

Het probleem van euthanasie en zelfmoord is niet zozeer dat mensen er te snel voor beslissen. Dan blijft het hun eigen keuze. Deze man slaat de plank wat dat betreft wat mis.

Het probleem van euthanasie zijn de anderen. B.v. Herman Finkers zei ooit eens: "Ik heb mijn vrouw al dikwijls aan het denken gezet over vrijwillige euthanasie." Het probleem is nu een beetje beperkt tot mensen die toch al aan het doodgaan waren. Maar met de optie van voltooid leven wordt de boel wel uitgebreid. En dan kan een dure scheidingsprocedure achterwege blijven omdat de vorige vrouw toch een voltooid leven had.

Natuurlijk, zo'n vaart zal het niet lopen. Maar ga eens op de stoel van de rechter zitten. Welke regels voorkomen dat je oma zo psychisch onder druk zet dat ze er echt helemaal zelf voor kiest? Het gaat dus meer om welke regels en criteria er gelden, en niet zozeer om de keuze van iemand.

ParadiseLost | 25-04-22 | 20:11 | 2

Juist daarom moet er een arts bij betrokken zijn. Bij twijfel, niet doen. Maar mijn vrouw en ik hebben besloten en dat hebben we ook vast laten leggen dat bij dementie we kiezen voor euthanasie. Kuipers/christenen of niet daar houden ze ons niet vanaf. Zelfbeschikking.

Zapata10 | 25-04-22 | 20:14

Het kan zogenaamde katvangers een lucratiever werkveld opleveren met een voorspelbaar einde dienstverband.

Veepert | 25-04-22 | 20:27

Beetje doodshobbyisten leveren natuurlijk niets op.
Goedkoop poedertje op de darkweb en hop.
Dan is er voor doorgestudeerde D66 hulpdoders geen piek te verdienen.
Nieuwe slogan voor Kaag…
“Uw dood is bij ons in goede handen”.

Ruimedenker | 25-04-22 | 20:08

Dat poeder is wel handig. Want hoe vaak de trein niet op tijd is en sta je daar te wachten. Te veel denktijd. Dat is het enige probleem, teveel peinzen. Lastig. Gewoon niet doen. Beter.

Lukiluuk | 25-04-22 | 20:03 | 5

Geef iedereen zo'n poedertje. En als je dan op een station met zo'n poedeltje op dood wordt aangetroffen, die geven we dan postuum een NS-onderscheiding.

HogeNood | 25-04-22 | 20:44

Inderdaad, sta je in de regen op de trein te wachten, je kan een longontsteking oplopen en eraan sterven.

jan huppeldepup | 25-04-22 | 21:04
▼ 2 antwoorden verborgen

In de ideale wereld werkt dat, in onze wereld werkt dit niet omdat heel veel mensen t geld willen van die ouwe moeder of vader. Hiermee breng je iets op gang wat we niet zouden willen. Artsen zijn geen voorstander. Ouderen zijn niet meer zo weerbaar, tenminste velen. Ik vind t een puur slecht idee waarbij veel ouderen onnodig onder druk worden gezet om er maar uit te stappen. Voor de rest lees aub ook het onderschrift onder de tekst. 113. Of 0800_113

Schilder58 | 25-04-22 | 20:01 | 8

@Zapata10 | 25-04-22 | 20:10: Dus lijkt het me goed om toch wat drempels op te werpen voor impulsen (intern of extern).

Duwbak_Linda | 25-04-22 | 20:12

@Duwbak_Linda | 25-04-22 | 20:12: De tjoekietjoekie death train rijdt gewoon door heur. Impuls of niet.
En ik weet waar ik het over heb.

knutsel_ | 25-04-22 | 20:58
▼ 5 antwoorden verborgen

We hadden al een scheiding van kerk en staat godzijdank maar het wordt hoog tijd voor een scheiding van zorg en staat.
Ja we zijn een verzorgingsstaat.
Dit land is een Animal Farm met intense menshouderij gebleken.
Politiek en medische wetenschap zouden nooit met elkaar verstrengeld mogen zijn.

keestelpro | 25-04-22 | 19:59 | 1

Streep in uw laatste zin "medische" door en hij kan copy-paste in een klimaattopic.

Veepert | 25-04-22 | 20:32

Ja. Een keuze is het belangrijkste, eventueel met wachtlijst/afkoel periode.

Cadaver | 25-04-22 | 19:56 | 3

Die bedenktijd bij abortus is juist weer door Dood66 de nek omgedraaid.
De dood moet bij ClubKaag asap, geen bedenktijd.

Ruimedenker | 25-04-22 | 20:00

@Ruimedenker | 25-04-22 | 20:00: Ik snap t wel, minder geboortes is een reden om te blijven importeren, want ja we hebben toch een groeiende populatie nodig om de economie te laten groeien...

ReyNemaattori | 25-04-22 | 20:06

Ja joh. Zoiets doe je heel impulsief. Het zijn net Smarties, hè Kuipers? Of knetterpoeder. Sure honey.

Kameraansteker | 25-04-22 | 19:55 | 6

@Zapata10 | 25-04-22 | 20:03: Als je middelen hebt en labiele (tijdelijke of niet), is moed niet aan de orde.

Onvoorstelbare moed voor nodig? Nee. Je hebt moed nodig om te willen leven.

Arachne | 25-04-22 | 20:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik had dus veel te veel tijd nodig om te bedenken wat The Beegees met dit artikel te maken hebben.

bees-t- | 25-04-22 | 19:55 | 1

Waarom? Luisteren naar die klotemuziek is toch al een dringende reden.

Bull-Sunnyboy | 25-04-22 | 20:29

Bij D69 hebben ze geen principes, het is maar waar de wind vandaan komt en wat op dat moment stemmetjes opleveren.
Zelfs hun stokpaardje, het referendum, is een fiasco geworden.
Vlees noch vis, kraak noch smaak.
TeamKaag is het allemaal nét niet,

Ruimedenker | 25-04-22 | 19:55 | 1

Dat referendum is gewoon de nek om gedraaid.

Ze wilden een mooie mountainbike, maar kregen een oude omafiets, dus die omafiets is bij het oud vuil gedumpt en tot we een mountainbike hebben moeten we maar lopen.

Vervolgens dat referendum totaal niet vermelden in je verkiezingsprogramma of proberen te onderhandelen in de formatie. Dan weet je wel hoe laat het is. Door hun eigen partijpijler af te schaffen hebben ze effectief zichzelf afgeschaft of iig gedegradeerd tot dependance van de VVD.

ReyNemaattori | 25-04-22 | 20:12

Maar D66 was toch juist voor het ongevraagd oogsten van organen ten bate van de aftakelende partijleden?

Zeurders | 25-04-22 | 19:52 | 2

Dat zijn organen van mensen die door verkeersongelukken en keukentrapjes om het leven komen. Niet van lang lijdende zieke mensen met veel pijn.

Zapata10 | 25-04-22 | 19:55

@Zapata10 | 25-04-22 | 19:55: U heeft de clip gemist. Vroeger konden oude mensen geen donor zijn, vanwege aandoeningen en veroudering. Sinds de Pia "iedereen verplicht donorwet" Dijkstra, is alles en iedereen welkom.
En dat bevreemde mij.

Arachne | 25-04-22 | 20:44

Weet je wie ook zelfmoord heeft gepleegd door zichzelf dood te maken?

RickTheDick | 25-04-22 | 19:50 | 9

Anthonie Kamerling.

Kameraansteker | 25-04-22 | 20:03

Mohammed Atta?

Arnold Layne | 25-04-22 | 20:11

In ieder geval niet Jeffrey Epstein

SinisterNL | 25-04-22 | 20:26
▼ 6 antwoorden verborgen

Euthenasie is zo definitief. Ik heb het inmiddels ook wel gehad met al het gezeik op de wereld. Ik ga voor een tussenoplossing. Breng mij een jaar of 10 in coma en wellicht ben ik harstikke blij om niet dood te zijn en heb ik er dan weer zin aan als ik wakker word. Zo'n mogelijkheid zou er ook moeten zijn.

Leptob | 25-04-22 | 19:50 | 2

Ik kan u gerust vertellen dat u niet blij bent na het ontwaken uit een coma. Overigens als u 10 jaar in coma ligt moet er ook iemand u 10 jaar lang omdraaien en de luier verschonen.

Zapata10 | 25-04-22 | 19:53

Stel je voor: je bent in 2011 gaan slapen, het jaar dat Femke Halsema afscheid neemt van de politiek. Met een voldane glimlach om je mond sluit je de ogen. In 2021 wordt je wakker en Femke Halsema is Burgemeester van Mokum en Sekreet Kech heeft zich tot winnares van de verkiezingen uitgeroepen.

Arnold Layne | 25-04-22 | 20:17

Er is een levensgroot verschil tussen uitzichtloos lijden, waarvoor we een goede euthanasiewet hebben, en "voltooid leven", een gloednieuw, glibberig, vaag, griezelig subjectief begrip. Het gaat hier om mensen die niet terminaal zijn. De graagte waarmee de Pia Dijkstra's die mensen een handje willen helpen, een duwtje in de rug willen geven, vind ik uiterst verdacht. Wie dood wil mag natuurlijk zelfmoord plegen, maar de overheid dient hier geen bemiddelende rol te vervullen.

J.P.Drapeau | 25-04-22 | 19:49 | 6

Dat dus. Heel goed verwoord, dank.

ChalinaRosa | 25-04-22 | 20:00

@Hadena | 25-04-22 | 19:57: precies, het gevoel dat ze plaats moeten maken voor een nieuwe generatie migranten

Ir_HardGelag | 25-04-22 | 20:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik las net ook ergens dat EKkie 20 miljoen wil hebben voor de Corona check app.
20 miljoen voor de inhuur van mensen, voor een app die gestopt is, maar wel ‘’doorontwikkeld” moet worden.
Zegt u het zelf maar…..

Ruimedenker | 25-04-22 | 19:49 | 2

20 Miljoen valt best mee voor een app die uitgebreid word met persoonlijk CO2-budget, al uw medische gegevens, uw GPS data, banksaldo, vingerafdruk, DNA en eventueel strafblad.

2voor12 | 25-04-22 | 20:00

@2voor12 | 25-04-22 | 20:00:
Dergelijke data is bij Google miljarden waard.
Prima investering dus..
Jij zegt ‘t!

Ruimedenker | 25-04-22 | 20:04

Is wel handig mocht Putin (of de NAVO) met bommen gaan gooien, maar niet direct op ons.

Hadena | 25-04-22 | 19:47

@Zeurders | 25-04-22 | 19:55: Gewoon midden op kanaleneiland, dan komt er vast wel een Gökman langs om je halal te slachten.

ReyNemaattori | 25-04-22 | 20:15

Volgens mij bestaat er dodelijker spul, maar als u bang bent voor wormen in uw graf zou ik dit eens proberen.

Veepert | 25-04-22 | 20:16

De meest giftige stoffen vind je gewoon in de intratuin en in de berm langs de snelweg.

Sinterbikske | 25-04-22 | 21:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom de drang om mensen, tegen hun wil (?), in leven te houden? Als iemand er een mooi leven op heeft en geen uitzicht meer heeft dan moet hij / zij zonder andere te belasten (machinist bij springers bv) uit het leven moeten kunnen stappen.

Super Grover | 25-04-22 | 19:44 | 1

In leven moet u lijden. Dat hoort zo vinden de christenen.

Zapata10 | 25-04-22 | 19:49

Mijn lieve vader heeft een euthanasie verklaring ongeveer 17 x ondertekend in bijzijn van getuige en arts. Desalniettemin mocht hij, toen hij een beroerte kreeg, niet dood (alhoewel breindood) want hij moest deze wens ook nog eens zelf uitspreken tegenover een aanwezige arts, nog meer getuigen. Hij ging uiteindelijk toch dood na enige dagen zonder voedsel en/of vocht. En wij keken er naar stonden erbij.

viejohuevon | 25-04-22 | 19:44 | 10

@Hadena | 25-04-22 | 19:54:Het is een zeer rottige manier om dood te gaan, Geen eten, drinken en wat voel je in coma zijnde.
Ik heb mijn familie gezegd, dat ik daar nooit voor zou kiezen en uit hun hoofd moeten halen dit te doen bij mij.
Geef me 2 injecties , gelijk dood.
Het is mijn keuze, geen dokter die niet weer gaat verlengen, voor zijn a
eigen hachioe.
Geef mensen het spul, direkt, zodat jezelf kan kiezen.
Mijn schoondochter hebben ze nog dagen in leven gehouden, nou ja ex, dus kon me nergens mee bemoeien, maar flik mij dat niet, nooit .
Mijn moeder heeft het elf gedaan, hoe, weet ik niet, maar ze zei, ik heb middelen. en respecteer dat en zei dat ik erachter stond.
Bah, geef iedereen gewoon dat spul, het hoeft niet, je mag, op eigen manier, tijd en reden.

gato | 25-04-22 | 20:07

@Zapata10 | 25-04-22 | 19:51: Nee, eigenlijk niet. Ik vind alleen dat die wet van D66 teveel is. Het nodigt uit tot misbruik.

ChalinaRosa | 25-04-22 | 20:08

@ChalinaRosa | 25-04-22 | 20:06:
Nu ik er zo over nadenk, je hebt inderdaad actieve en passieve euthanasie. Het laten versterven is een niet handelen met als doel het levenseinde te bespoedigen. Dus ja, zou kunnen.

Duwbak_Linda | 25-04-22 | 20:10
▼ 7 antwoorden verborgen

In de praktijk zullen de mensen die hun leven humaan willen eindigen er echt wel over nadenken. Het is niet zo dat je die poedertjes bij de AH tussen Hagelslag zult vinden. Het proces van arts, psycholoog zal blijven. De lui die meer op impuls hun leven beëindigen springen voor de trein of springen van een gebouw en vaak lopen ze met die gedachte al een tijd in hun hoofd en vergt ook enige voorbereiding.

EmilioEsteves | 25-04-22 | 19:44 | 3

En het vergt lef. Sommige mensen zeggen weleens 'ze kiezen voor de makkelijkste weg.' Het vergt lef om die laatste stap te zetten.

Leptob | 25-04-22 | 20:04

@Leptob | 25-04-22 | 20:04: Klopt, de mens heeft het instinct om te overleven zoals ieder levend wezen. Je gaat in tegen je eigen overlevingsinstinct. Het is niet even beslissing die je zomaar neemt, je eigen leven beëindigen.

EmilioEsteves | 25-04-22 | 20:59

Kaagmens, Robbert Dijkgraaf of een Ernst Kuipers zijn uit opportunisme even snel lid geworden van D66. STaat toch leuk op je cv een hoge post.
Ze kennen bij hun aantreden het partijprogramma niet eens.
Stelletje baantjesjagers.

leo de pejo | 25-04-22 | 19:43 | 1

De baan die Dijkgraaf had (Director van het Princeton Institute for Advanced Study) was in zijn wetenschappelijke omgeving anders een stuk belangrijker dan zo'n luizige ministerspost ergens in een vlekje op de wereld. En ik denk ook niet dat hij er de Balkenendenorm verdiende.

Nee, daar heeft 'ie het echt niet voor gedaan...

Mbovenka | 25-04-22 | 20:15

"De D66-bewindsman noemt hulp van de arts en controle van een toetsingscommissie belangrijk."

Eens, wel. Laat mij dan ook eens lekker genuanceerd doen en bedachtzaam zijn.

Duwbak_Linda | 25-04-22 | 19:41

Heel duidelijk, de christenvriendjes zijn weer belangrijker dan principes.

Zapata10 | 25-04-22 | 19:40

Ik begrijp werkelijk niet waar sommige partijen denken de beslissing voor u te kunnen maken.

Grijskijkert | 25-04-22 | 19:39 | 1

Dit soort zaken zijn het bewijs dat de politiek veel te ver doordringt in het diepste van de privacy en de integriteit van de individuele burger.
Bestuur het land, in zoveel belasting als je wilt, regel de infrastructuur maar bemoei je niet met onze vrijheid om te leven en sterven zoals wij dat willen.
Schaamteloze schoften.

keestelpro | 25-04-22 | 19:50

Zeg Voldemort, het is MIJN leven !
Kruip in je zwavelkrater.

MoslimMolen | 25-04-22 | 19:38

Een keuze hebben, dat lijkt mij het belangrijkste. Samen met een goed begeleidingsproces.

SterF... | 25-04-22 | 19:35 | 4

Roepen dat je een keuze wilt hebben, zodat je later na je pensioen geen keuze meer hebt. Dan wordt er van je verwacht dat je er een einde aan maakt. Je bent te duur voor de maatschappij, dus hier, een pil. Waar is het respect voor ouderen gebleven en het accepteren dat oud(er) worden erbij hoort?!

Geert Maksimaal | 25-04-22 | 20:24

@Geert Maksimaal | 25-04-22 | 20:24: Ik heb het over nodeloos lijden, psychisch of omdat je lichaam helemaal kapot en inwendig niets meer werkt. Bij passieve euthnasie gaat dit nog verder, je milt werkt niet meer, door vochtgebrek, je nieren, alles. Totdat het hart het opgeeft. Inwendig ga je gewoon kapot, langzaam , hopenlijk binnen 10 dagen. Bij mijn moeder , die baarmoederhalskanker had, zou ze dood gaan omdat haar eigen ontlasting uitgespuugd werd, wil je zo eindigen, is dat humaan, na 6 maanden overgeven te hebben. Daar heb ik het over, zulke dingen gebeuren en dan zou je geen pilletje mogen nemen om er een einde aan te maken.

gato | 25-04-22 | 21:02

@Geert Maksimaal | 25-04-22 | 20:24:
Dat wordt helemaal niet verwacht. Wat een gelul.

SterF... | 25-04-22 | 21:16
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen