LIVEBLOG. Amerikaanse ministers stiekem in Kiev, enorme explosies in Bryansk (Rusland)
Dag 61 van de gekte +++ LIVEBLOG
Dag 61 van de gekte met als 'opmerkelijkste' nieuws van afgelopen nacht: de Amerikaanse ministers Antony Blinken (BuZa) en Lloyd Austin (Defensie) waren in het diepste geheim op koffie bij Volodymyr Zelensky in Kiev. Het is natuurlijk geen porem als die krakkemikkige Joe Biden zijn heup breekt op die opengeschoten straten daaro, dus moesten Blinken en Austin de kastanjes maar uit het vuur halen. De twee hebben laten weten Oekraïne te gaan helpen met wapens en luchtverdedigingssystemen, alsook met 713 miljoen dollar. Voorts keren Amerikaanse diplomaten 'deze' week terug naar Oekraïne. Dan door naar het knokken: er waren vannacht enorme explosies te zien en te horen in Bryansk, een stad in West-Rusland, zo'n 150 kilometer ten noorden van de Oekraïense grens. Volgens de OSINT-knakkers zijn twee oliedepots geraakt, mogelijk ook op een militaire basis, dus het mogelijk dat de ellende is veroorzaakt door raketten uit Oekraïne. Dat wordt nog wat, dus daarover later meer. In Oekraïne zelf loeide het luchtalarm in vrijwel het hele land, maar grote explosies of inslagen zijn er niet gemeld. Nog wel van belang: de Russen staan aan de poort van Kryvyi Rih, de geboorteplaats van Zelensky. Later meer... LIVEBLOG.
UPDATE 8.45 uur - Opruimen kunnen ze wel, daar in Oekraïne
UPDATE 9.01 uur - Britse intel: beetje vooruitgang voor de Russen in de Donbas, maar geen grote doorbraak
UPDATE 9.55 uur - Deze ochtend dan toch veel gedoe, zelfs in het westen van Oekraïne. 'Heavy Russian Missile Strikes', onder meer in Lviv
UPDATE 9.57 uur - Meer boembeeld van knal op Bryansk hiero
UPDATE 10.20 uur - Nieuwe claims van Oekraïne: 21.900 dode Russen
UPDATE 10.22 uur - Explosie in Sint-Petersburg, maar dat heeft mogelijk / waarschijnlijk niks met de oorlog te maken
UPDATE 10.55 uur - Kijk, daar heb je ze
UPDATE 11.02 uur - Jongens jongens wat een foto weer uit Bryansk
UPDATE 13.10 uur - Floep, daar valt een vliegtuig (mogelijk een Su-34) uit de lucht. Hier aftermath
Social
Social
Ongezelligheid in de Azovstal-fabriek
KAART
Social
Reaguursels
InloggenEr ontploffen nu ook zaken in Trans-Nistrië, volgens de geruchten door handgranaatgooiende onbekenden. Binnenkort daar nog meer Russen ter 'bescherming'?
ria.ru/20220425/vzryvy-1785379872.htm...
Het verhaal gaat steeds harder de rondte dat de Russen zelf e.e.a. zouden saboteren in Rusland. Dit valt een beetje in de geruchten dat sommige Russen orders zouden weigeren en zelfs hun commandanten zouden vermoorden om weg uit te hel te komen. (Ja, er is een gerucht dat deserteurs over hun commandant zijn heengereden met een tank om maar uit de hel te komen).
Dat laatste gebeurde al meer dan een maand geleden. Deserteren is een ding, gerichte aanvallen op militaire doelen komt denk ik niet van dat zooitje ongeregeld dat niet wil vechten. Denk ook niet dat het interne verzetsstrijders zijn. Lijkt me eerder het werk van geheime diensten/special ops van UA.
@BobDobalina | 25-04-22 | 18:02: Of een one way ticket met de Bayraktar.
@BobDobalina | 25-04-22 | 18:02:
Rusland een motief geven om maar kernwapens in te zetten ?
Lijkt me niet handig van Oekraïne.
Dit is ook weer fraai: de Russische ambassadeur in de VS, Antonov, heeft laten weten dat de Amerikaanse wapenleveranties aan Oekraïne moeten stoppen.
Want die "gooien olie op het vuur". Alsof dat vuur niet door Rusland, en Rusland alleen is aangestoken!
Verder liet Antonov weten, dat die wapenleveranties "de kans op een vredesakkoord ondermijnen". Nog zo'n fantastische Russische leugen! Poetin wil geen vrede, Poetin wil de overwinning kunnen claimen, zonder inmenging van derde landen.
Wat er daarna met het Oekraïense volk zou gaan gebeuren? Ik houd mijn hart vast. Hij is in staat om ze en masse te gaan verbannen naar Siberië en het territorium van Oekraïne te gaan bevolken met etnische Russen. Poetin is toch al hard op weg om Stalin 2.0 te worden, en ik sluit weinig misdaden meer uit in zijn geval.
Je vraagt je af wat er nog meer moet gebeuren voordat het westen ingrijpt. Elke lijn is al overschreden en de Russen onderscheiden zich vooralsnog alleen in aantal slachtoffers van de nazi’s, maar dat is wellicht een kwestie van tijd. Erg naar dat juist de Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers het land nog het meest laten vallen. Zit toch een beetje in het dna denk ik dan. Nederland is niet veel beter overigens.
Die SU-30 die in een flat-spin naar beneden komt, een vreemde gewaarwording.
Hoogte genoeg voor een recovery en dat ding ergens neer te vleien.
Ik heb zijn kleine zusje SU-27 laag bij de grond toch heel wat dolle bewegingen zien maken. Ik zie geen rook, hij ziet er intact uit. Zouden ze vergeten zijn te tanken voor vertrek of, net als ik, gedacht hebben; "Mwah, als het lampje brandt heb ik nog minstens 50 km"?
Of anders die nieuwe anti- vliegtuigraket, die met die tungsten dartpijltjes voorop. Geen explosies alleen maar beschadigingen.
Hij moet van aardig hoog gekomen zijn om in deze configuratie naar beneden komen te dartelen; geen voorwaartse snelheid en ver boven het bereik van kleine draagbare anti-vliegtuigraketten. (Oh en het is vlijen)
Hier vanuit een andere hoek; www.reddit.com/r/ukraine/comments/ubk...
minstens één motor draait op volle toeren, als de ander niks doet kan dat een (deel van de) oorzaak zijn, motoren staan ver uit elkaar.
@Bierum | 25-04-22 | 15:57: die tungsten darts hebben intern een vertraagd explosief gelijk aan een 40mm granaat.
@Sneerpoets | 25-04-22 | 16:56: Straaljagers met twee motoren zijn zo ontworpen dat ze rechtdoor blijven vliegen als een motor uitvalt. Dat is ook de reden dat ze er twee hebben. Dit is een zogenoemde tolvlucht nl.wikipedia.org/wiki/Tolvlucht De SU-34 heeft in ieder geval langzaam gevlogen. Ik weet niet of hij geraakt is, maar ik weet wel dat deze straaljager volgas heeft gegeven en eerst een paar seconden hoogte heeft gehouden voordat de tolvlucht naar beneden werd ingezet. t.me/suspilnekharkiv/11743 Als ik de beelden zo zie, dan gok ik dat dit gewoon een slecht opgeleide piloot is en dacht gewoon gas te moeten geven in plaats van een duik naar beneden te maken. Het kan ook zo zijn dat de piloot bang was de grond te raken en dat die daarom maar vol gas gaf. Dat vind ik het wel vreemd dat ie niet tegen is gaan sturen. Misschien is die even buiten westen geweest.
Nu berichten op Russische Telegram dat er een bayraktar is neergehaald bij Koersk in Rusland. Dat lijkt me sterk. Er zijn geruchten dat Russen de opdracht hebben om Oekraïnse wrakken te verzamelen, die worden overgebracht naar Rusland, met de bedoeling om Oekraïnse aanvallen in scène te zetten.
Wel lezenswaardig.
medium.com/@noclador/victorious-ukrai...
Beetje over datum.
@Hadena | 25-04-22 | 14:57: Juist daarom.
"the German pinchpennies" lol
Het artikel is nog steeds zeer actueel.
Zit het je zo dwars dat je dit als reaguursel moet plempen?
Begeef je je niet te veel in the inner circle van Putin?
@TaliSepatu | 25-04-22 | 14:26: Het mooiste aan Trump was hoe hij mensen op de kast wist te krijgen (en nog steeds blijkbaar). Voornamelijk mensen die zichzelf uitermate serieus nemen.
Kortom: Rusland is groot, Poetin fantástisch, de westerse wereld (waarin u vrijelijk uw bagger kunt ventileren) zwaar kudt, het leed van het Oekraïnse volk is voor u een grote gratis snuff movie waarop u spontaan klaar komt, is het wellicht een idee om daar eens samen met de uwen heen te verkassen? Bent u daar in uw element en levert u hier een bijdrage aan de oplossing van de woningnood.
@BenZen | 25-04-22 | 12:58: als Poetin-trol mijn geld zou moeten inzetten wie dat de beste schaakspeler is in dit hele geopolitieke spel de laatste twintig jaar dan was ik nu steenrijk. Het regent al twintig jaar sancties tegen Rusland-Poetin sinds zijn aantreden als leider, staatsman en ook nog als mens, in ieder geval meer mens dan George W. Bush., "en passant" heeft u als zelfverklaarde referentie misschien nog enig benul in welke sanctiemodus dat wij verkeren? oplossing onderaan:
* sancties die onszelf pijn doen
De brandstofprijzen kunnen flink omlaag als OPEC de productie verhoogt, maar... die vinden de huidige situatie eigenlijk wel prima. Ook deze landen zijn steeds afhankelijker van een hoge olieprijs, maar lange tijd werd juist Rusland als wig gebruikt om de prijzen te drukken. Nu krijgen we het lid op de neus.
We moeten niet alleen onafhankelijk worden van Russische olie en gas, maar ook van die overige shithole countries die echt niet het beste met ons voor hebben. Sommigen (waaronder ik) riepen dat 20 jaar geleden al. En de VS hebben de daad bij het woord gevoegd wat dat betreft.
Die haat jegens de Azov-brigade snap ik niet zo. Daar zit misschien wat raar gedachtengoed tussen, maar zolang we het over meningen hebben in plaats van daden vind ik het niet passend om te doen alsof het oorlogsmisdadigers zijn die hun verdiende loon krijgen.
@faraday | 25-04-22 | 13:05: Ja, het gaat héél goed met Rusland, de bevolking is steenrijk inmiddels, Poetin is een geweldige "leider, staatsman en mens' volgens u. En Rusland heeft geen centje pijn van de sancties.
Ik zou zeggen, wacht nog maar even af, hoe goed Rusland hier uit vandaan komt. Voorlopig is Rusland als militaire macht afgegaan als een gieter in Oekraïne, dat ze wel even in een paar dagen onder de voet zouden lopen.
@faraday | 25-04-22 | 13:05:
Poetin verklaarde laatst zelf dat de sancties helemaal geen pijn doen en dat ze winnaar zijn.
De vertaling daarvan is: "De sancties doen nu al pijn en wij zijn zielig".
Persco van Blinken en Austin gezien... dat komt allemaal wel degelijk over..! (1000 keer beter als onze Oosterbuur schijtbakken)
Kryvyi Rih, vorige zomer .. Toen de [gejoriste] oorlog nog heel ver weg was:
www.youtube.com/watch?v=StvRgJBCaks
Een interessante kwrstie ivm met Zweden en Finland is de status van de Aland eilanden. Gedemilitariseerd want controle over die eilanden bepaalt controle over de Oostzee. Rusland zal niet willen dat de NAVO ze gaat bezetten en op dit moment zijn ze zonder militairen, dus vrij makkelijk te veroveren.
Aland, Gotland, denk dat we het stadium van demilitariseren t.o.v. de Russen definitief voorbij zijn.
@Graaisnaaiert | 25-04-22 | 12:13: Als die Putler is uitgeschaked kan het weer heen snel anders zijn
@litebyte | 25-04-22 | 12:17:
Ik hoop het maar het is natuurlijk niet Poetje alleen he, het is die KGB-kliek die eromheen zit. Medvedev is zijn vermoedelijke kroonprins - al zegt dat niet alles binnen autocratieen - , dat is Poetje 2.0, alleen nog wat radikaler met de mond.
@Graaisnaaiert | 25-04-22 | 12:25: Rusland is bezig om op een afschuwlijke manier zelfdestructie te plegen.
Wat Putler de afgelopen 20 jaar aan middenklasse heeft opgebouwd is hij nu in slechts enkele maanden aan het kapotmaken. Prijzen in Rusland rijzen de pan uit (volg wat Russen op Telegram en je merkt hoe fijn ze de oorlog vinden)
Wil Rusland straks mogelijk weer meedoen dan moeten ze akkoord gaan met herstelbetalingsprogramma's.... voor de komens=de 50 jaar
@litebyte | 25-04-22 | 13:13: Ja, van dat laatste geloof ik dus niets. Rusland gaat geen duit aan herstelbetalingen ophoesten. Nul komma nul.
Die herbouw van Oekraïne, er vanuit gaande, dat het land niet helemaal door Rusland veroverd zal worden en overleeft als zelfstandige natie, gaat het Westen betalen. Daar reken ik op.
Daarna moet Oekraïne tot de tand bewapend en getraind worden door het Westen, zodat Rusland het niet meer in zijn hoofd zal halen, om nog een keer op de koffie te komen.
Nu weer Russische aanvallen met raketten op allerlei doelen in het westen van Oekraïne, treinstations, etc.
Je vraag je toch af, hoe ver moet Rusland gaan met het escaleren van deze oorlog, vóórdat de NAVO, bijv. op humanitaire gronden, overgaat tot inmenging in de strijd?
Stel dat Rusland tóch, door de grotere massa en het domweg kapot schieten van alles wat los en vast zit in Oekraïne, op de langere termijn de overhand krijgt. Wat dan? Gaat het Westen dan alsnog over tot interventie? Bijv. omdat de vluchtelingenstromen niet meer te hanteren zijn, of omdat de economische schade, c.q. de reparatie daarvan te groot wordt?
Dan kun je het wel 'wijsheid achteraf' noemen, dat er eerder ingegrepen had moeten worden, maar zo lust ik er nog wel een paar.
Poetin stopt niet, hij wil nu niet meer onderhandelen, ergo, hij denkt dat hij kan winnen. In Rusland gaat hij vermoedelijk niet gestopt worden, dus moet het stoppen van buitenaf komen, en het is twijfelachtig of de Oekraïners daar, op de lange termijn gezien, in zullen slagen.
Er komt m.i. een punt waarop het niet alleen in het belang van Oekraïne, maar ook voor het Westen, het beste is om actief aan de strijd te gaan deelnemen.
Ik ben er onderhand ook wel klaar mee. Ook de dreigende wereldwijde voedseltekorten lijken me een goede reden tot ingrijpen. Dan maar oorlog. Laat de Navo een ultimatum stellen. Begin eens met een no-fly zone en het plaatsen van goede raketschilden door de navo. Natuurlijk zullen de consequenties verschrikkelijk zijn en zullen er behoorlijk wat mensen heel erg bang worden, maar ik hoef niet nog eens 2 jaar te kijken naar beelden van een land dat langszaam wordt gesloopt en een Europa dat door 30 miljoen vluchtelingen wordt overspoeld. Zachtende heelmeesters maken stinkende wonden zoals de afgelopen 8 jaar heeft laten zien.
Ukraine is geen NATO lid
Rusland heeft aangegeven dat NATO interventie in Ukraine een kernoorlog zal ontketenen
Alle NATO landen hebben aangegeven niet militair in te willen grijpen
Dus dat gaat niet gebeuren. De olieraffinaderij is niets meer dan een excuus.
Poetin heeft nooit willen onderhandelen, tenzij over de overgave van Oekraïne. En over NAVO ingrijpen, daar is men heel duidelijk over, dat is niet in ons belang. We hebben artikel-5, dat is heel duidelijk maar Oekraïne is geen NAVO lid. De vraag is en blijft, zijn wij bereid tot een mogelijke oorlog van de hele NAVO met Rusland? Er is denk ik heel weinig animo voor, gezien de levensgevaarlijke kans op een kernoorlog.
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 12:15: hier hebben we gewoon een oplossing voor: vredesmacht van coalition of the willing. Hou eens op over formele NATO gezeik. Dat gaat pas gelden als een NAVO land wordt binnengevallen
Zelensky heeft het volste recht om ons als Navo te vragen om batterijen Patriots rond Kyiv, Lviv en Odessa te plaatsen. En als wij dat dan doen is het aan Poetin om te zorgen dat ze niet geactiveerd worden. De laatste keer dat ik op de kaart keek was Oekraine een soevereine staat met recht op zelfverdediging.
Dat oosten geloof ik wel, al pakt Poetje dat, gepacifieerd gaat het niet worden. Odessa is de echte strategische en geopolitieke prijs, dat mag niet vallen en daar heb ik inderdaad wel een directe confrontatie met Rusland voor over. De gevolgen van een eventuele val van Odessa zijn namelijk veel groter voor ons dan een treffen - al dan niet via proxy - met Rusland. Poetje is nog niet suicidaal namelijk.
Overigens, benieuwd hoe het intern in Belarus gaat, of het daar al rommelt. Onrust daar zou ons prima uitkomen.
@litebyte | 25-04-22 | 12:07: Putin weet ook wel als hij 1 kernbom gooit er 5 voor terug krijgt dus ik zeg ingrijpen anders staan we op 4 en 5 mei mooi voor paal.
@Nietgek | 25-04-22 | 12:25: dat staan wel al. Ik sla het ook lekker over dit jaar. Schrap die herdenking maar. Duitsland en Oostenrijk hebben zich lekker van hun slechtse kant laten zien (geen enkele support voor Oekraine), Frankrijk heeft Rusland de afgelopen 8 jaar gewoon van wapensystemen voorzien, de Zwitsers blokkeren de veel te late Duitse leveranties want willen hun munitie niet afstaan. Inmiddels wordt de oorlogskas van Putin dagelijks gespekt met hun gasinkopen en waren met name de Duitsers erg innig met Putin de laatste jaren. Jullie weten het nu en doen niks. Laf schijtvolk.
@BobDobalina | 25-04-22 | 12:04: Die voedseltekorten gaan een serieus probleem worden. Als ik google naar "Putin agriculture", dan krijg ik dit soort dingen te zien: www.reuters.com/business/putin-ally-w... www.themoscowtimes.com/2022/04/05/put... Hij is dus bezig om op een tactisch moment de graankraan naar ons toe (en naar landen die hem niet genoeg pleasen) dicht te draaien. Dit samen met 15-20 miljoen Oekraïners die we maar moeten zien te integreren is vragen om NAVO-ingrijpen, zeker als Poetin gaat proberen om dmv chantage met graan het Midden-Oosten te laten stoppen met de export van olie en gas naar Europa toe.
@Alexander des Burgus | 25-04-22 | 12:51: Geen idee of je de voedselprijzen in Rusland hebt gezien?
Wij krijgen het mogelijk zwaar, in Rusland gaan ze letterlijk kapot.
@litebyte | 25-04-22 | 12:07: Rusland kan wel meer "aangeven". Het is gewoon maffiose bluf, al dat gedreig richting het Westen, Finland en Zweden. We hebben inzake Rusland gewoon met een criminele organisatie te maken.
Tot dusver stuurt de NAVO alleen wapens en intel, maar dat kan veranderen.
@litebyte | 25-04-22 | 12:56: Ja, de voedselprijzen zijn voor de Russen desastreus. Dit is een gevolg van onze sancties tegen de Russische roebel en sancties die de transportsector raken. Als je namelijk geen nieuwe vrachtwagens of onderdelen ervan kunt krijgen, dan gaat het vanzelf haperen bijvoorbeeld. Maar ook machines binnen de voedselindustrie kunnen nu slechter onderhouden en vervangen worden.
Die Russische voedselcrisis staat wat mij betreft dan ook los van de mogelijkheid van Poetin om voedselexport als chantagemiddel in te zetten. De Russen exporteren voornamelijk "grondstoffen" voor voedsel zoals graan.
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 12:15: Zo lang de NAVO binnen Oekraïne blijft opereren, is er geen sprake van een rechtstreekse aanval op Rusland. Dus dan heb je een proxy-oorlog tussen Rusland en het Westen. Die hebben we al vaker gehad, zonder dat daar ooit een kernoorlog uit voortgekomen is. De NAVO heeft evenveel recht om in Oekraïne te gaan opereren als Rusland. Wat zeg ik? Nog meer recht, als het op verzoek van Oekraïne gebeurt.
Het enige verschil met de proxy-oorlogen uit het verleden is, dat Rusland nu vanaf dag één opzichtig heeft staan zwaaien met kernwapens. Toch lijkt dat mij een niet serieus te nemen bedreiging, pure bluf denk ik.
Bovendien: als we toegeven aan die dreigementen van Poetin, betekent het, dat in principe ieder land zonder kernwapens, dat niet aangesloten is bij de NAVO, vogelvrij verklaard wordt door Rusland. Op die manier is Poetin toch ook gelegitimeerd om bijv. Finland of Zweden aan te vallen?
@Alexander des Burgus | 25-04-22 | 12:51: De redenen die u noemt, lijken mij goede punten om alsnog te kiezen voor een deelname van de NAVO aan die oorlog.
Op termijn worden de schade en de problemen voor het Westen door deze oorlog steeds groter. Voorkomen is beter dan genezen, en met dictators 'appeasen' is nog nooit veel goeds bereikt. Hitler had ook véél eerder gestopt moeten worden, dat had heel veel ellende kunnen voorkomen.
Nou dat is nog nooit voorgekomen. Dat NAVO troepen direct met Russen vochten. In Korea waren in het geheim Russische piloten actief.
Afzonderlijke NAVO landen mogen in principe wel support leveren, ook met militairen, maar ik denk dat het Poetins verhaal heel goed zou uitkomen. Dan kan hij met recht tegen zijn volk zeggen dat hij eigenlijk tegen de NAVO vecht in Oekraïne. En dan is het waar. En daarmee zijn dan meteen ook alle eventuele restricties weg. Ook de weg naar kernwapens ligt dan open.
Met wapens steunen kan al heel effectief zijn, Oekraïne heeft voldoende gemotiveerde vrijwilligers over.
@KeesBruin | 25-04-22 | 13:08: laten we hopen dat een inzet van chemische of nucleaire wapens, dat gelet op de ambassadebrieven van Rusland steeds waarschijnlijker wordt, dan toch eindelijk voor een ommekeer gaat zorgen.
"Er komt m.i. een punt waarop het niet alleen in het belang van Oekraïne, maar ook voor het Westen, het beste is om actief aan de strijd te gaan deelnemen."
Wat let jou om zélf actief aan de strijd te gaan deelnemen?
@BobDobalina | 25-04-22 | 13:51: Ik kan me heel goed voorstellen dat Putin een tactical nuke gaat gebruiken om Oekraine op de knieen te dwingen. Het feit dat het tegen een niet-NAVO land gebruikt wordt zal de reden zijn dat de NAVO niet retallieerd met eigen nukes, maar het zal wel het start schot zijn voor NAVO landen om meer direkte steun te verlenen aan Oekraine, met de totale verwijdering van alles wat russisch is uit Oekraine, burgers incluis. De enige organisatie die het recht heeft om direkt militair in te grijpen is de VN en deze oorlog heeft heel duidelijk blootgelegd dat alles wat met de VN te maken heeft absoluut geen waarde heeft en het beter opgedoekt kan worden.
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 13:45: Oké, dat aspect, dat NAVO-troepen niet eerder rechtstreeks met de Russen hebben gevochten, had ik niet goed voor de geest staan.
Maar wat betreft de optie, dat Poetin dan "eventuele restricties" kan wegnemen om kernwapens te gaan gebruiken, kan ik niet goed volgen. Ik bedoel: als Poetin iets wil gaan doen, verzint hij er altijd wel een verhaal bij. Hij laat zich toch niet weerhouden door formaliteiten of internationaal recht? Hij doet gewoon wat hij wil, en verzint er wel een verhaal vol leugens bij, om het te rechtvaardigen.
@Adalgar | 25-04-22 | 15:47: Ja, dat is een sterk argument in de discussie! Mijn leeftijd en gezondheid letten mij, om het maar even te preciseren.
En los daarvan, je kunt en mag je, ook als je zelf niet per direct naar Oekraïne vertrekt, natuurlijk afvragen hoe het verder gaat met die oorlog, en wat mogelijke scenario's zijn.
Er zijn de laatste dagen wel meerdere branden in Russische installaties en gebouwen gaan de geruchten. Is daar meer geverifieerde info van?
Ja op tal van telegramkanalen. Dit kan best eens een false vlag operatie zijn.
Brandstofleveranties zijn voor de Russen een probleem, maar pas over de grens net als voor tal van andere goederen.
Dit voegt voor Ukraine militair strategisch en tactisch niets toe om de Russische opmars ook maar iets in de weg te leggen. De aanval is ook nog niet opgeeist.
@litebyte | 25-04-22 | 12:13: Bovendien
is er door corrupte militairen heel veel benzine verkocht, waardoor er in de praktijk veel minder brandstof is dan op papier. Door een depot in brand te steken is het bewijs van de corruptie verdwenen
Rusland is een heel groot land en iedere dag zal er wel ergens iets in de lucht vliegen. Maar nu wordt alles gelinkt aan die oorlog ook al heeft het er niets mee te maken omdat het een regulier bedrijfsongeval is agv bij voorbeeld slecht onderhoud.
@litebyte | 25-04-22 | 12:13: Een militair centrum dat tanks ontwerpt aanpakken lijkt mij anders best wel strategisch voor Oekraïne. Maar die aanval in Sint-Petersburg is overduidelijk een false-flagoperatie uitgevoerd door de FSB.
@Alexander des Burgus | 25-04-22 | 12:58: Blame the Finns!
Ik dacht de vliegvelden in en rond Kiev onbereikbaar of totaal gebombardeerd zijn, mooi dat deze Amerikaanse afgevaardigde met de trein of op de fiets is gekomen..!
Heb je de foto's niet gezien hoe snel ze daar de boel opruimen? Dan zal zo'n vliegveld ook wel redelijk snel gerepareerd worden. Of ze komen per helikopter natuurlijk.
Wilhelmina was ook een enorme oorlogshitser. De Hollanders bouwden aan hun eigen stellingen en de waterlinie. Zo'n provocatie kon Adolf niet onbestraft laten, hij moest wel ingrijpen, ook omdat anders de Engelsen het Hollandse grondgebied zouden misbruiken voor aanvallen.
Het begint er steeds meer op te lijken dat er hier sprake is van een proxy oorlog tussen Amerika en China.
Zolang Amerika Oekraïne steunt zal het zich verdedigen, zolang China Rusland steunt zal het aanvallen.
Foei Zelensky! Schiet hij zo maar terug, begrijpt hij niet dat ieder land dat niet over kernwapens beschikt gewoon een invasie moet toestaan door een land dat dreigt ze in te zetten.
Stel dat je buurman morgen zegt: als je probeert een alarmsysteem in je huis te bouwen zal ik dat zien als een daad van agressie en je huis komen binnenvallen. Iedereen die je probeert te helpen zal worden bestraft met geweld dat ze nog nooit hebben gezien.
@ChalinaRosa | 25-04-22 | 11:38: elke oorlog kan worden voorkomen. Maar of het doden van mensen kan worden voorkomen op die manier?
Verrassend veel Putin-verstehers hier.
Als Oekraïne niet tijdens de oorlog word vernietigd worden ze dat wel stukje bij beetje nadat ze zich hebben moeten overgeven aan Rusland (want dat is de enige uitkomst als ze geen wapens meer krijgen van het westen). Het laatste dat Poetin nu nog wil is een succesvol en welvarend Oekraïne. Zelfs als het onder zijn bewind is. De dreiging van deze aanval was er al jaren, of Zelensky nu de krim terug wilde of niet. Als het westen het Oekraïense leger niet had getrained en bevoorraad de afgelopen jaren dan was Oekraïne onderhand een tweede Belarus/Wit-Rusland geworden en hadden we nu spaarzame verhalen over massamoorden en etnische zuiveringen gehoord.
Rusland nu zijn gang laten gaan of de winst geven betekent dat de andere voormalige soviet vasal staten ook moeten vrezen voor hun veiligheid. OF we houden ze tegen door (relatief goedkoop) de Oekraïners van goede wapens en ondersteuning te voorzien of NATO zal het gevecht aan moeten gaan zodra Rusland de Baltische staten aan valt.
@ChalinaRosa | 25-04-22 | 11:38:
"deze oorlog had voorkomen kunnen worden."
Ja door niks te doen en Oekraine aan Poetin over te laten. Daarna hadden "we" de Baltische staten uit de NAVO moeten gooien en daarna Polen., Slowakije, Bulgarije en Hongarije ook meteen maar. Dan heb je geen ruzie met Poetin en geef je hem waar hij recht op heeft, toch? Jammer van die 100 miljoen burgers, die misschien in vrijheid hun eigen keuzes hadden willen maken, maar ja, niet ons probleem.
Ze hebben er tenslotte zelf om gevraagd, door maar lid te willen worden van de EU en zo, die extreem agressieve organisatie, die iedereen dreigt met de ondergang als landen weigeren om lid te worden.
Zou Poetin toestemming krijgen om nucleaire wapens in te zetten als er alleen maar oliedepots aangevallen worden? Wat dat betreft is het echt precisie werk, strategisch en "netjes".
Las ik vanochtend nog ergens op twitter (blijft natuurlijk een nieuwsriool): Als Rusland stopt met vechten, is het einde oorlog. Als Oekraïne stopt met vechten, is het einde Oekraïne.
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 11:46: Zo zwart-wit als jij het schildert is het niet.
Als je dan een false flag doet, dan doe je dat als in een scary movie, na een paar valse alarmen. Moord op oligarch in Spanje... nah,.... explosie in flaf Petersburg..... Naaaa..... Het is de hoop dat de aandacht eens gaat na de bushfires in Siberië. Alle vliegtuigen zijn daarvoor nodig. GA eens iets nuttigs doen Putin!
"UPDATE 9.55 uur - Deze ochtend dan toch veel gedoe, zelfs in het westen van Oekraïne. 'Heavy Russian Missile Strikes', onder meer in Lviv"
Rusland valt vandaag al 5 spoorweglocaties aan. Om de NAVO aanvoer vanuit Polen te hinderen.
Nu pas, had dat eerder verwacht.
Putin zal wel voor de totale vernietiging van het hele land gaan.
@Wattman | 25-04-22 | 11:05: goh, dat wisten we nog niet. Met een bommetje van bepaalde zware metalen gaat het wel sneller.
@Hadena | 25-04-22 | 11:20:
Dan zullen ze eerst een false flag operatie op eigen Russisch grondgebied fingeren.
Wie zou er na Putin komen?
Kadirov?
Z’n minnares?
@sjef-van-iekel | 25-04-22 | 10:56:
Korsakov?
@ratelaar | 25-04-22 | 10:57: dan hebben we weinig meer te vrezen. Ik stem voor.
Boris Karlof?
We hebben Hugo de Jonge nog in de aanbieding.
t.me/WarLife/10444
Voor de Telegram gebruikerT.
(Onbevestigde) sonarbeelden van dr gezonken “Moskou”.
twitter.com/i/status/1518444790387458...
Schip ligt inmiddels in Moscow
Ondertussen, terwijl de Engelsen beweren dat er geen "major gains" zijn voor de Russen, schuiven die toch iedere dag een beetje meer op richting een omsingeling van de Donbass. Het is een kwestie van tijd dat de ring gesloten wordt en dan kan Poetin toch een overwinninkje uitroepen, of sorts.
twitter.com/HN_Schlottman/status/1518...
De insluiting van Sloviansk en Kramatorsk is niet heel erg ver meer weg en een geslaagde doorbraak van de Russen op een van de assen van de aanval kan dan toch vrij snel beslissend zijn daar.
En dan? Is het dan klaar?
@Hadena | 25-04-22 | 10:31:
Klaar? Voor Poetin is de inlijving van de Donbass een hele mooie tussenstand. Het stikt daar van de grondstoffen, zoals lithium en is een goudmijn voor de exploitatie van andere heel gewilde materialen en er ligt een enorm gasveld. Je weet wel: Dat gasveld van Hunter Biden.
Dan zou het dan dus klaar moeten zijn.
@Hadena | 25-04-22 | 10:38:
Odessa is geopolitiek de echte prijs. Bepaalt hij de toevoer van graan en daarmee direct de voedselprijzen in het Midden-Oosten en Afrika en indirect dus de vluchtelingenstromen die naar de EU komen.
Odessa verloren, rampspoed geboren, vrij naar een oude zegswijze.
Hoop dat de bovenbazen in de EN en van de Navo het net zo zien en koste wat kost de vrije status van Odessa garanderen. Come what may.
@Graaisnaaiert | 25-04-22 | 12:29: Oekraïne kan ook zonder Odessa via de EU exporteren als het moet. Maar zonder Odessa kan Oekraïne zichzelf niet meer zichzelf financieel redden.
@Alexander des Burgus | 25-04-22 | 13:08:
Is denk ik wel een stuk lastiger. Dat zou dan via het spoor moeten, kwetsbaar en duur. En zonder Googlen, maar heeft Oekraine niet dezelfde spoorbreedte als de Russen, dus breder dan het onze? En waar zouden ze dan naartoe moeten, Gdansk? Hamburg? Athene ( via Moldavie dus Transnistrie!, Roemenie en Bulgarije )? Wordt onbetaalbaar en kwetsbaar. Ik hoop dat onze "overlords" er net zo over denken als ik, namelijk dat Odesa koste wat kost Oekrains moet blijven.
Invallen is toch echt een ander spel dan bezetten. Kansloze exercitie van de russen.
Ik geloof toch echt dat Rusland degene is die een ander land is binnengevallen... Dit is niet vergelijkbaar met invasies als Afghanistan en Irak, of 'operaties' als in Libië.
Nee tuurlijk, Zelensky "met zijn miljoenen in Zwitserland" DAT is de agressor. Want hij wilde bij de EU en dat is op zichzelf al een reden voor oorlog, nietwaar? Je moet zoiets ook niet willen, als je baasje zegt dat het niet mag. Nee, een vriendschap met Poetin was veel beter geweest voor Oekraïne, daar weten de Wit-Russen ook alles van.
Drogredenen
Ik durf niets meer te zeggen over een clown. Krijg ik weer een ban… Snap GS niet zo goed meer…
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 10:29: Je zegt het zelf al. Kan je die chocolade president nog herinneren, ook zo een padvinder met geld op banken overal ter wereld. Maar moest en zou bij de EU.
Of je bent aan het trollen, of je bent ... aan het trollen.
Gato kechtnergensover.
@Usumani | 25-04-22 | 10:40: echt superduperleuk verzonnen dat woordgrapje. Complimenten.
Gato: "Als nu ieder land zich eens met zichzelf bemoeit, " : okay, te beginnen met psychoot Poetin. Trouwens, doordat andere landen zich tijdens WWII zich bemoeien met een door Duitsland gestarte oorlog leeft u nu in vrijheid, zonder het juk van het derde rijk van Adolfje.
Ja, nou je het zegt. Was een vreemde zaak…
Hatsjee, de cijfers van vandaag weer...
twitter.com/DefenceU/status/151850432...
.
En voor de boekhouders onder ons: docs.google.com/spreadsheets/d/1ajxXM...
Is er ergens een grafiekje waar je het verloop over tijd kan zien? Dan kun je makkelijker versnellingen/vertragingen zien. Nou ja, voorzover de cijfers waar zijn.
Nog meer olie op het vuur. Misschien toch maar binnenkort naar Argentinie, Australie of Zuid-Afrika vertrekken. Bedankt jongens, zoek het maar lekker uit.
Ook daar zit u niet veilig bij een kernoorlog. U gaat weliswaar niet meteen hemelen maar wel door de fall out en als u die al overleefd door de nucleaire winter. Dan maar meteen weggeblazen.
@Cornelis12 | 25-04-22 | 10:01: Overdrijven is ook een vak Cornelis
@wilmeister00 | 25-04-22 | 10:02:
Nee hoor dat is precies waarop het neerkomt. Niet meer dan 100 kernbommen zijn voldoende om ons naar de steentijd terug te blazen.
'On the beach' van Nevil Shute beschrijft aardig de laatste dagen van de overlevenden van een kernoorlog.
Ik hoor ze al zingen daar, "Jij bent weeelkoooom...."
En laat u dan later uw vrouw en kinderen overkomen?
Bottomline, op het onderwerp van immigratie bent u af.
@funda | 25-04-22 | 10:11: en ze gingen allemaal deaud.
@nsfl | 25-04-22 | 10:46: succes met de nieuwkomers.
Heb toch het idee dat Biden minder dement is dan het gemiddelde hier..
Wat een beneden gemiddelde opmerking weer...
Waarom geen verkiezingen? Provincies waar de meerdeheid bij Rusland wil gaan bij Rusland. Iedereen in die provincies die dat niet wil die ruilt met iemand die daar weg wil. Die MH17 was toch al een teken aan de wand dat er veel mensen meer met Rusalnd hadden dan met Oekraine.
Dat is precies wat Rusland gaat doen toch. In Kherson bijvoorbeeld. 3x raden wat de uitkomst gaat zijn.
Amsterdam als zelfstandige republiek, uitstekend idee.
Waarom flikkeren de Russen niet gewoon op uit een land waar ze niets te zoeken hebben? Lijkt me een veel gemakkelijkere oplossing...
@Enter Yeti | 25-04-22 | 09:55: kennelijk hebben ze er wel iets te zoeken anders gaan ze er niet heen.
Die verkiezingen in "bevrijde" gebieden kennen we wel inmiddels. Daar zijn dan Noord-Koreaanse uitslagen pro-Rusland. Heel vreemd, opeens lijken alle burgers blij met de Russen, net als in Donbass. Toch apart dat er nog mensen zijn die in die nepperij geloven. Wat is dat toch. Oogkleppen?
@erwtje59 | 25-04-22 | 09:59 Ja whataboutism, sterk cork.
Die verkiezingen zijn alleen flauwekul. Ik heb per toeval een YouTube-kanaal gevonden waarop volksliederen staan en vlaggen van volksrepublieken die nog niet bestaan, maar binnenkort wel. youtube.com/channel/UCjbE2a7YcdeTM2BQ... Het is echt alsof er een Photoshop-sjabloon is gemaakt en dat de tekst per stad wordt aangepast en er met een emmertje een andere kleur wordt verzonnen. Als dit legitieme landen landen, dan zou je toch wat meer creativiteit verwachten.
@Alexander des Burgus | 25-04-22 | 10:19: Rusland heeft last van braindrain. Bovendien veroudert hun bevolking sterk. Door geboeden met oude vrouwtjes te veroveren zal dat trouwens niet veranderen.
De Jan Keessen vonden daar van alles..
Wat een onzin. Zorg dat er dat Russen, Turken, Marokkanen ergens wonen en schrijf een referendum uit. Wat een idee.
Oekraïne moet gewoon hulp vragen aan de taliban.
Dan wordt het leven voor vrouwen ook gelijk een stuk eenvoudiger: geen uren voor de kledingkast om uit te zoeken wat je gaat dragen, niet meer winkelen en je dochters hebben ook geen studieschuld meer
Ik denk eerder aan Turkije.
Eerder de russen
Dat lijkt me niet aan een acceptabele oplossing bijdragen. Het was vermijdbaar en is nu eenmaal in gang gezet en daarom moet de beker aan de lippen gezet worden. Er blijft geen alternatief.
NATO, doe iets!
NATO is al sinds het begin bezig met het leveren van wapens en met het vliegen van reconnaiscance- en tankvluchten. Je kan ze op flightradar24 volgen.
@hooibergje | 25-04-22 | 10:08: Dat is fijn, maar laat die f35’s maar eens zien wat voor goede bommenwerpers het zijn! Ik verwacht ook minstens twee carrier groups in de zee bij Oekraïne.
Er wordt van alles gedaan en gelukkig hebben Europese politici eindelijk door dat veel lawaai maken over wat je allemaal doet geopolitiek/militair niet handig is. Het 'schaken' is bezig, en tegelijk probeert men te voorkomen dat wij ook bommen op onze kokosnoot krijgen, want anders komt u nog met alleen een kleine 's' bij Petrus aan de hemelpoort.
Is het niet een beetje mosterd na de maaltijd? 30km voertuigen voor Kiev als sitting ducks. Pas wapens leveren als het Russisch leger verspreid zit, is minder effectief.
Nu Rusland openlijk zegt geen vrede te willen maar verovering, opent dit de weg voor aanvallen Ukraine op Rusland. Echter dan komt de andere uitspraak van Putin om de hoek kernwapens te gebruiken als zijn land wordt aangevallen.
Het wordt er niet beter op.
Rusland heeft al sinds 1948 kernwapens, waarom zouden ze zelfmoord plegen voor het bezetten van een kwart ex-provincie?
@funda | 25-04-22 | 09:37:
Hoezo zelfmoord? Wie gaat er terugschieten met kernbommen?
Denk je dat de US die gaat leveren?
@roevka | 25-04-22 | 10:06: Jij denkt dat dat niet gepast beantwoord gaat worden?
Nucleaire escalatie is zelfmoord, begrijp je dat niet?
Die aanvallen in Bryansk. Oekraïne die raketten schiet, of toch Russen die een reden creëeren om met zware ellende te komen in Oekraïne? Vragen vragen.
Die reden is toch niet nodig?
Interessant stukje over het begin van de Tsjetsjeense oorlog:
en.wikipedia.org/wiki/Russian_apartme...
@Sqbar | 25-04-22 | 09:47:
Ja dat. Poetin kijkt niet op een Russisch slachtoffer meer of minder. En zo'n tactisch nucleair wapen, het kan net de doorbraak forceren voor de negenede mei, bijvoorbeeld. Met zijn leger lukt het momenteel niet echt om door te drukken. Dus die "overwinning" welke vorm gaat die krijgen? Dat wordt of nog even heel hard door rammen of een heel mooi verhaal verzinnen voor het Russische publiek. Wat overigens een heel vergevingsgezind publiek is tegenover propaganda verzinsels van Poetin.
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 09:54:
Om het vernietigen van een oliedepot en munitie depot op Russisch grondgebied een atoombom terug gooien. Terwijl ze in de Oekraïne alles platgooien. Dat klinkt toch niet als een geweldige reden om nucs te gaan gebruiken.
Hoe zou de rest van de wereld hierop reageren, inclusief China. Denk dat Rusland dan echt veranderd in de paria op deze wereld
@Tonyvanwychen | 25-04-22 | 10:04:
In logische termen geen reden. Maar Poetin is veel gelegen aan het "kloppend" houden van het verhaal voor zijn volk. De TV maakt daar overuren om een draai te geven aan alle nieuws uit Oekraine en als er ooit met zware wapens (lees nukes) gegooid gaat worden, dan moet er een sluitend verhaal zijn, bijvoorbeeld dat Rusland zelf bedreigd wordt door Oekraïense aanvallen. Als Poetin zomaar opeens kernwapens zou inzetten, bij een "speciale operatie" dan zal zelfs bij de goedgelovige Russische baboeshka's een opgetrokken wenkbrauw gezien kunnen worden. Het verhaal moet logisch blijven, vandaar de nadruk steeds op "nazi's" in Oekraïne, en de noodzaak om daar schoon schip te maken.
En die irritante Russen geloven echt alles. En ja, als Rusland nukes gaat inzetten, heeft het land nergens meer vrienden in de wereld dus dat zou Poetin misschien nog weerhouden van zo'n drieste escalatie.
Ah, Antony Blinken. Die in zijn eerste stint onder Obama verantwoordelijk was voor het vermoorden van Gadaffi, het creëren van ISIS en de opvolgende ellende in Syrië, waardoor Europa door miljoenen vluchtelingen wordt overlopen. Nu is hij net weer een jaartje van de partij en worden Europa overlopen door hordes Oekraïense vluchtelingen. En met Lloyd Austin als "voormalig" bestuurslid van Raytheon zit dus letterlijk het Militair Industriële Complex ter plekke hun wapentuig te verkopen. Fijne lui, aan alle kanten van dezer ellende.
Ben momenteel wel blij met dat Amerikaanse complex.
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 09:30:
De hoeveelheid dood en verderf dat die gezaaid heeft, daar kan Poetin nog een puntje aan zuigen. Heb je de inhoud van de eerste regels van wat ik schreef wel goed in je op genomen?
Het MIC is gewoon de grootste belanghebbende bij ieder gewapend conflict.
Politieke verhalenvertellers doen de verbale opsmuk en de media-ophef.
Alle door jou genoemde problemen zijn geïnitieerd door je grote vriend Poetin, die overal in de wereld zijn stropoppen van wapens en intel voorziet. Piss off naar Rusland en neem een baan in de FSB, daar pas je veel beter.
@Oeleflaffel | 25-04-22 | 09:32: Onze sublieme ingezetene is D66 dus EU idolaat. Bij alles wat binnen de invloedssfeer van de EU gebeurt is hij zeer bij betrokken. Alles wat er buiten gebeurt geen interesse. Noem het maar geografisch deugen.
Ja maar Rusland...
@bdn01 | 25-04-22 | 09:35: De grootste wapen exporteur is USA. En er gaat heel veel naar foute regimes zoals Saudi Arabië. U is moslim en heeft niet zoveel met vrouwenrechten?
@bdn01 | 25-04-22 | 09:35: van het padje af?
@Oeleflaffel | 25-04-22 | 09:32:
Ja grotere onzin heb ik nooit gelezen. De VS zou Syrie hebben vernietigd en zo. Ik dacht eigenlijk dat Assad en Poetin dat land vakkundig aan puin schoten terwijl de VS tegen ISIS vocht. Maar jij kijkt RT dus je weet alles beter.
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 09:43:
Onzin,
Opstand tegen Assad.
Assad slaat hard terug.
Huurlingen van over de hele wereld trekken naar Syrië om tegen Assad te vechten.
Huurlingen van de diverse Islamitische strijdgroepen worden bewapend door USA en Turkije.
Assad verliest de strijd van de islamitische strijdgroepen en roept de hulp van Rusland in.
Ook Iran komt Assad te hulp
Daardoor keren de krijgskansen en worden de islamitische strijdgroepen terug gedrongen.
V.S. Steunde die strijdgroepen maar toen ISIS Bagdad ging bedreigen kozen ze eieren voor hun geld. Wel lieten de V.S. de Koerden weer keihard vallen.
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 09:43: Je kunt of wil niet goed lezen en verdraait weer naar hartelust.Hij geeft aan dat door Amerikaanse bemoeienis ISIS is ontstaan, met als gevolg een hele hoop ellende in die regio.Hij schrijft ook nergens dat de VS Syrie heeft vernietigd.
@Zapata10 | 25-04-22 | 09:51:
"Onzin, Opstand tegen Assad. Assad slaat hard terug. Huurlingen van over de hele wereld trekken naar Syrië om tegen Assad te vechten."
Dit alleen al, die versimpeling van het verhaal. De VS heeft nauwelijks ook maar enige hulp van betekenis gegeven, dat was juist het grote probleem. Obama had geen zin in een tweede Afghanistan. Assad kon vrijwel ongehinderd zijn gang gaan. Het enige puntje waarin je gelijk had is de aantrekkende werking van jihad-strijders vanuit andere landen. Maar de VS heeft nog geen tiende van de militaire steun aan de oppositie tegen Assad gegeven als Rusland aan Assad. Dit verhaal wordt door pro-Poetinisten altijd weer zo uit zijn verband gerukt, het is extreem vermoeiend om die lulkoek telkens weer te lezen.
Maar goed, ander verhaal, ander conflict. Zelfde agressor, namelijk Rusland. De Syrische steden zijn toch echt plat geschoten door Assad en Poetin. Daar is geen enkele twijfel over. Tenzij je natuurlijk de hele dag aan de RT-tiet hangt.
@Zapata10 | 25-04-22 | 09:41: Roosevelt:" They're bastards, but at least, they're our bastards" Begrepen?
@Kowalski11 | 25-04-22 | 09:52: ISIS is door vele factoren ontstaan, bijvoorbeeld uit de overblijfselen van de soennitische oppositie in Irak, ex-Baath officieren maar ook en vooral door de oorlog in Syrië, waar na verloop van tijd jihadisten uit de hele wereld een machtsvacuüm opvulden door het kalifaat uit te roepen. Dus ja, de VS inval in Irak was een factor, dat kan je niet ontkennen, maar dat was uiteraard niet het enige. Als Assad snel was overwonnen door de FSA, had je een heel andere dynamiek kunnen zien en had die internationale jihad nauwelijks kans gehad zo op te bloeien. Maar Obama's "rode lijn" passeerde zonder gevolgen. Toen wist Assad dat hij vrij spel had met de Russen.
Wat een onzin
En dan nog wat: Assad vocht niet of nauwelijks tegen ISIS. Hij gebruikte het juist, als excuus om volledig los te gaan tegen zijn eiegen bevolking onder het mom van bestrijding van ISIS. Maar hij liet ISIS grotendeels met rust en over aan de internationale coalitie, terwijl hij met Poetin werkte aan het wegblazen van de opstand tegen zijn regime. Dat zijn feiten die je niet ziet bij RT uiteraard.
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 10:03: Deze strekking van het verhaal kan ik mij wel in vinden.
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 09:59: En door wie zijn de steden in Irak dan in puin geschoten? Rusland kwam pas in beeld nadat de Islamitische strijdgroepen gewapenderhand Assad probeerden te verdrijven. Turkije, Nederland en natuurlijk ook V.S. hebben die strijdgroepen geholpen. Zelfs nog toen de gruweldaden tegen de Yezidi's bekend werden. U bent onze mooie Toyota 's al weer vergeten. Het is in Syrië geëscaleerd nadat de Islamitische strijdgroepen kwamen en pas daarna kwamen de Russen op uitnodiging. U kent het filmpje nog met de enthousiaste McCain bij ISIS?
@Zapata10 | 25-04-22 | 10:48:
Nogmaals: Focus je op de minimale steun aan de oppositie. Een paar Toyota's, een paar raketten. Een minstens 10-voudige steun kreeg Assad van Poetin, als het niet meer is. Maar blijf vooral kijken naar 1 kant. Nee, het was allang geescaleerd en daarna pas kwamen jihadisten aanzetten vanuit de rest van de wereld. En de Yezidi, die werden toch echt door ISIS gepakt en niet door de anti-Assad strijdgroepen. Je hebt het niet helder voor de geest, dat is duidelijk. Eerst de feiten bestuderen Zapata.
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 10:57: Ach welnee, in Idlib hielpen de Turken zelfs de strijdgroepen met drones. Het waren de Koerden die ISIS aanpakten in Syrië. ISIS wat vanuit Turkije kon infiltreren. En wie heeft de V>S laten vallen als een baksteen? De Koerden. Je hebt het zelf niet zo helder meer voor ogen omdat het niet in je straatje te pas komt. ISIS is het product van V.S. en de teringzooi die ze in Irak achtergelaten hebben. Dat hebben ze in Syrie geprobeerd, in Libie.
"het creëren van ISIS en de opvolgende ellende in Syrië"
Dit is natuurlijk totale onzin. Het is echter wel waar dat Obama niets deed tegen de steun van de Russen aan Assad en pas ingreep toen het te laat was. Obama had een "rode lijn" en liet het daarna pas totdat ISIS Syrie kwam binnen denderen. De man heeft veel goed gedaan, was een goede president, maar zijn "red line" blijft een behoorlijke slechte gok van hem geweest.
Blij dat de Duitsers nu toch rechtstreeks zware wapens gaan sturen..... oh wacht
Dikke Bertha staat weer op de rails.
@funda | 25-04-22 | 09:35:
Nee, die zag ik vanochtend op de fiets toen ik mijn hond uitliet.
Scholz is een laffe haas, die telkens met grote gebaren komt en dan de keutel weer intrekt. Die Duitse SPD heeft een veel te innige band met die oude "Ost-politiek".
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 10:18: Scholz doet wat hij moet doen voor de Duitse bevolking. Dat is niet laf.
@Beste_Landgenoten | 25-04-22 | 10:18:
Dat viel me ook enorm tegen. Meteen als eerste een grote waffel opzetten over 100 miljard en dan toch stiekem langzamerhand weer de keutel intrekken. Laffe haas dat hij is.
@ChalinaRosa | 25-04-22 | 11:19: Voor simpele zielen bestaat er alleen goed en kwaad, zwart en wit, ingewikkelder dan dat kunnen ze mentaal niet bolwerken.
wie gaat er eerder vallen, Kiev of Putin? Steeds meer aanwijzingen dat Putain en vorm van kanker heeft, een opgeblazen gezicht vande medicijnen en weinig in het openbaar verschijnt. Het zal in ieder geva; zijn laatste huzarenstukje zijn.
En daarna? De volgende Russische tsaar. Misschien nog wel gekker.
Ja hij ziet er heel slecht uit, en het lijkt mij dat het niet eens alleen zijn laatste huzarenstukje is. Hij heeft de extreme krachten losgelaten die blijkbaar onderhuids broeiden in de legertop en regering. Men speculeert al lang op kanker. Hopelijk wordt hij snel verlost maar wat dan. De legerleiding zit nu ook vuistdiep in deze oorlog.
Vraag mij af of Poetin zich bewust is dat hij de geschiedenis in gaat als een soort van (kleine) Adolf H.
@Hadena | 25-04-22 | 09:20: Zo te zien volgt Dmitri Medvedev hem op. Nou niet echt een zwaargewicht.
Mss zit ie wel gewoon aan de anabolen en wilt ie lekker trainen
@P-unit | 25-04-22 | 09:22: coup met burgeroorlog. Een autoritaire staat zonder troonopvolger is gedoemd op het moment dat de kop valt. Zeker als die al een tijdje niet stevig in het zadel zat
Prednison wordt meestal gegeven bij reuma.
@gato | 25-04-22 | 10:31: bij van alles en nog wat, ook bij hersentumoren.
@Hadena | 25-04-22 | 10:34: Je kunt het bijna zo gek niet bedenken of er is een indicatie voor prednis(ol)on: Kijk maar: www.farmacotherapeutischkompas.nl/bla...
@Pardoes | 25-04-22 | 10:50: dat weet ik wel, maar gato niet
@gato | 25-04-22 | 10:31:
Nope, veelvuldig na de bestraling van die rotziekte met de k.
@Hadena | 25-04-22 | 11:23: Het was bedoeld als ondersteuning van uw terechte opmerking.
2 weken geleden was er bericht over chemische wapens. Daarvoor was er paniek over kernwapens...
Volgt iemand het nog?
Het volk kneden tot ze er klaar voor zijn. Doen ze hier ook. Beetje lekken.
Als een politicus steun en geld wil regelen vallen die woorden weer. Even geduld.
Geen haast, komt nog wel. Een flinke oorlog duurt jaren, geen maanden.
Onze spirituele ruimte *instortend gebouw* is een heilige ruimte. *bloedspetters* Geen gay parades in onze spirituele ruimte *rondvliegende ledematen* want onze spirituele ruimte is rein. *massagraf* Het gaat om het voortbestaan *penetrante lijklucht* van de Russische Ziel! *onploffings*
Die spiritualiteit mogen ze daar steken waar de zon nooit schijnt. Waarvan akte.
Wanneer krijgt de spirituele de-nazificeerder door dat hij als twee druppels water op Adolf lijkt?
Meen mij te herinneren dat ik ooit nachtkijkerachtige beelden in groene kleuren kon bekijken van Amerika dat Irak aanviel ofzo? Heul lang geleden. Het was op een beeldbuis televisie. Ik vond die beelden veel spannender dan de beelden die ik nu zie. Of is dat inmiddels nostalgisch gezeur?
Groen is helderheidsversterker, geen moderne ir.
Vroeger waren oorlogen veel leuker. ;-)
@Acidstain | 25-04-22 | 09:12: Restlichtversterker
@Mickey: youtu.be/PiYuq6Ac3a0
Toen werd de bevolking niet beschoten.
@AntiZanicz | 25-04-22 | 09:32: in Irak zijn meer dan een miljoen oorlogsdoden (incl. burgerdoden) gevallen tussen 2003 en augustus 2007 (w.v. deels nasleep/eliminaties regionale milities na einde van de oorlog).
@Lorejas | 25-04-22 | 09:32:
Een naadloze aansluiting bij het draadje! Als gruwelijk leuk wordt.
De Oeks kunnen idd goed opruimen. Daar kunnen de Syrische 'vluchtelingen' een voorbeeld aan nemen.
Oeks wonen daar dan ook, Syriers komen hierheen en bovendien komt de helft niet uit Syrie.
Goed nieuws/ slecht nieuws situatie voor het Kremlin:
Het Russische leger wordt niet langer gezien als het tweede sterkste leger in de wereld.
Het goede nieuws: ze zijn nog steeds het tweede sterkste leger in Oekraïne.
Als die waardeloze russen oekraine uitgekickt zijn halen ze daar de 2de plek ook niet meer..
Belangrijkste nieuws is toch wel dat Coach Red Pill nog leeft. Iedereen dacht dat hij doodgeschoten/onthoofd was door de Azov brigade nadat hij (in Kiev) Oekrainers had beschuldigd van mensenrechten schennis, maar hij blijkt slechts gevangen genomen te zijn geworden. Scammer's geluk zullen we maar zeggen.
De Stiekeme Oorlog.
Die Donbas oorlog is niet stiekem, daar is in 2018 al een film over verschenen.
en.wikipedia.org/wiki/Donbass_(film)
www.youtube.com/watch?v=GtaUTgRW1Ao
Die CO2 uitstoot moet natuurlijk gecompenseerd worden. Mischien kunnen wij hier in Europa 80 gaan rijden op de snelweg, met een vrolijk Oekraïens vlaggetje of zo
Dat de hogere arbeidersklasse en middenklasse in het westen opdraaien voor de inflatie is voor Oekraine inderdaad. Zo draagt u een steentje bij...
Kaag zit al in de notullen met een oorlogs-tax voor westerlingen.
@Graaf_van_Hogendorp | 25-04-22 | 09:07: Vermogend NL boet het meest in bij hoge inflatie, socialistische prietpraat van de stupide politici kunt u niet voor waarheid aannemen. Geloof mij niet, volg gewoon de ontwikkelingen.
@_pacman_ | 25-04-22 | 09:12:
Inderdaad, dat volgen demense zeker, ze zien hun energierekening, benzine rekening en de kosten van hun boodschappen flink stijgen. Voor Oekraine. En ja "socialistische prietprater" Schrans Timmerfrans heeft daar minder last van dan zijn zogenaamde achterban.
Die Goldbach, hoe lang nog?
Tssssss! Oekraìne valt oliedepots in Rusland aan. Poetin zal wel weer verontwaardigd zijn, omdat het tegen zijn spelregels is. Rusland mag alles in Oekraìne kapot schieten, maar het omgekeerde is natuurlijk super onredelijk.
Denk dat het Russen zijn.
@Theodorus.Goldbach | 25-04-22 | 09:02:
Pacifistische russen?
Er is al langer een theorie dat Russen zelf bijna lege oliedepots opblazen om te verhullen dat ze bijna leeg waren op moment van opblazen (door corruptie en wegsluizen geld zaten die depots nooit 100% vol, maar voor de helft of minder).
Het is net D66.
@Festen | 25-04-22 | 09:12: Dat is de invloed van de Russische cultuur op het Westen in een notendop: beschuldig de tegenstander alvast schaamteloos van datgene dat jijzelf gaat doen.
En het slaat goed aan, je ziet het overal terugkomen.
Zou mij verbazen als dit een operatie uit Oekraïne is. In Rusland zijn best wat branden bij militaire instanties de laatste tijd. Van recruiteringsinstanties tot oliedepots.
verbazingwekkend is ook het begrip voor deze redenering van de Russen. Stel je voor dat ze boos worden. No Fly nu en systeembombardementen met B2 en JDAM sofort.
@Festen | 25-04-22 | 09:12:
Hoe dan ook, het is weer een opslagplaats minder, die dingen maken zichzelf niet he dus het is hoe dan ook in het voordeel van Oekraine.
Volgens mij escaleert het nog steeds verder de pan uit. De hele tijd false flag claims en waarschuewingen. Rusland dat nog steeds oprukt (noem het kleine vooruitgang, zo ziet het er op de kaart uit, maar in kilometers best veel). Binnenkort russische meerderheid bij de gescripte volksraadpleging in Kherson. Moldavië dat zich plotsklaps pro-russisch opstelt. En natuurlijk dat Indonesië geen palmolie meer uitvoert.
Als de handel maar door blijft gaan.
LMT zit even in een dip maar stijgt weer,
RTX na een dip in februari weer stabiel,
NOC rustige stijger,
GD stijger,
HWM dito,
BA (Boeing) doet het minder,
Thales lekker gestegen,
GKN PLC doet het lekker...
Dus dat moeten we warm houden!
False flag?
twitter.com/OlgaNYC1211/status/151645...
En dan vanmiddag Poetin op de televisie: "Wollt ihr den totalen Krieg?"
(Ik had het in het Russisch vertaald, maar ik blijk hier geen cyrillische letters te mogen plaatsen.)
@MAD1950 | 25-04-22 | 09:02: Vlad is van het land dat per saldo de Moffen versloeg, die zal dat soort taal niet bezigen.
@MAD1950 | 25-04-22 | 09:02: Willen jullie naar de Dam? Dan gáán we naar de dam! (Jaap van der Scheur, vakbondsman).
Sinds wanneer beheert Rusland het wereldwijde GPS systeem?
U verwijst naar het GPS systeem dat beheerd wordt door het DoD van... Amerika?
Er zijn weinigen die Glonass op hun tomtommetje draaien... Wellicht de Lada Niva?
Misschien moet u niet alles geloven wat u online leest.
Dan gebeurt er helemaal niks, GPS uitschakelen is 1, Beidou en Galileo uitzetten is 2 en Glonass gaat niet uit
Lada is een geweldige auto, achterraamverwarming. Dan heb je warme handen bij het duwen.
@EEnzame SchizofrEEN | 25-04-22 | 08:50: mijn telefoon kan Glonass!
@EEnzame SchizofrEEN | 25-04-22 | 08:50: de nieuwe GPS chipsets pakken alles, zeker omdat je in ‘urban canyons (de binnenstad)’ dan genoeg satellieten hebt voor een goeie ontvangst
Precies. "De vrienden van mijn vijand zijn mijn vijand."
Is nu vooral in hun eigen nadeel. Als al zou kunnen
dat kan helemaal niet. ze kunnen regionaal valse signalen uitzenden en dat is het.
NB grote kans dat modernr locaters zich ook ori"enteren op Galileo of desnoods op het russische systeem.
De Russen hebben geen toegang tot deze satellieten.
Zelfs als de russen dat zouden kunnen gebeurd er niks. De amerikanen hebben een systeem dat MAPS heet dat de navigatie overneemt als er geen GPS signaal is.
De Russische Ziel heeft er vooralsnog weinig zin an.
Hebben Russen een ziel dan?
Waarom 606 miljoen? 666 miljoen was stoerder geweest.
Er heerst in Amerika al jaren een anti Rusland sentiment, dus ik kijk er niet van op.
ik denk dat hun enige belang is, totale wereldmacht te worden.
Droom verder, we hebben China ook nog. Die naaien dadelijk de Russen, trekken heel dat land leeg en de rest van de wereld heeft het nakijken.
Worden? Zijn ze al 100 jaar. Daarnaast is Rusland alleen een grootmacht door kernwapenarsenaal en gaan ze snel voorbij gestreefd worden door India en China.
Erger. Er heerst een pro-Russisch sentiment. Vooral onder Trump persoonlijkheidscultus leden.
De echte wereld macht is China tegenwoordig. Daar kan de usa echt niet .eer tegenop (ben ik bang).
@laadpaal | 25-04-22 | 08:48:
Angst is een slechte raadgever.
China is sterk. Wij zijn sterker.
Komt u er nu pas achter dat de VS deze ambities heeft? Onder welke steen heeft u de afgelopen 80 jaar geleefd?
@Theodorus.Goldbach | 25-04-22 | 08:44:
U bedoelt eerst praten en daarna eventueel handelen?
@Theodorus.Goldbach | 25-04-22 | 08:44: Echt? Nog steeds deze onzin? Terwijl zelf de WaPo ondertussen toegeeft dat het een verzinsel was.
Worden? Het is juist in afname, vooral door Bonkers maar ook door de groeiende macht van China. China zit even ineen dipd door de Corona aanpak. Die is nog slechter dandie van de USA onder Bonkers.
Ondertussen in Moldavië,
Harald Doornbos: 'Gezien de situatie in het naburige Oekraïne oogt dit merkwaardig. Het min of meer pro-Russische "Blok van Communisten en Socialisten" (BECS) doet het goed in de peilingen, 38% (+4), in Moldavië, terwijl de regerende pro-Europese PAS juist zetels verliest in de peilingen, 38% (-2).'
bron: twitter
Moldaviërs kunnen goed bukken. Jammer. Mooie wijntjes daar.
@Theodorus.Goldbach | 25-04-22 | 08:41: Inderdaad. Vele Roemeense raamdames zijn in werkelijkheid Moldavische.
@Haberdoebas | 25-04-22 | 09:05: ik wil mijn geld terug!
De Moldaviërs denken blijkbaar dat de krokodil niet aanvalt als ze maar lief voor hem zijn.
@MAD1950 | 25-04-22 | 09:57:
-
In Moldavië is Moskou ook al heel wat jaartjes bezig om ethnische Russen in de slachtofferrol te propageren. (zoals overal in de voormalige Sovjet-Unie: lekker stoken en destabiliseren)
Zouden de Amerikanen kastanjes uit het vuur aan het halen zijn of zijn ze wat olie op het vuur aan het gooien?
Ik heb inderdaad eerder het idee dat er kastanjes gepoft gaan worden.
Ik vermoed dat laatste.
Waarschijnlijk zijn ze daar mede als reactie op de brief die het Kremlin aan de VS had gestuurd met "Huilie, huilie, jullie mogen geen wapens meer sturen aan onze slachtoffers." Die Amerikanen zullen wel gedacht hebben: het wordt tijd dat we even laten zien dat we de banden met Oekraïne nog eens extra stevig aanhalen. In ieder geval weer top van die brutale yankees!
REAGEER OOK