Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Mos keihard gecordonsanitaired in Den Haag

Grootste partij weer naar de oppositie verwezen

Tegenvallertje voor Richard de Mos, want zijn partij Hart voor Den Haag, a.k.a. Groepie de Mos, wordt vandaag door de informateur (brief) weer naar de oppositiebankjes verwezen. "Onze conclusie luidt dat er op dit moment onvoldoende basis bestaat om inhoudelijk te gaan onderhandelen over één van de getalsmatig denkbare meerderheidscoalities waaraan Hart voor Den Haag deelneemt. De hoofdreden daarvoor is het na twee en half jaar nog altijd lopende strafrechtelijke onderzoek waarop meteen de combinatie van HvDH, D66 en VVD afstuit." Die tot nu toe onbewezen corruptieaanklacht loopt al jaren en weerhield de Hagenezen er niet van om hem de winnaar van de verkiezingen te maken, maar wordt nu door de andere partijen handig aangegrepen om samenwerking uit te sluiten. Ook stabiliteitstoezeggingen en het afstand doen van wethoudersposities waren niet genoeg, want blijkbaar bent u in Den Haag schuldig tot het tegendeel is bewezen en zo wordt de krachtigste stem van de Hofstad verwezen naar het fluisterhoekje achter in de collegezaal. De Mos natuurlijk piswoest, maar dat blijft schreeuwen tegen een muur van onwil en georganiseerde uitsluiting. D66 heeft de touwtjes nu in handen en mag een poging gaan doen om een college te vormen zonder de grootste Haagse partij. U kunt nog zo recht door zee zijn, maar op democratie valt soms geen peil te trekken. 

Social

Reaguursels

Inloggen

Stemmen over alles
In 508 v. Chr. begon er een baanbrekend experiment in de stadstaat Athene: democratie.
De edelman Clisthenes was aan de beurt om de stad te besturen, toen hij tot ieders verrassing
besloot om de macht aan het volk te geven.
In de eeuwen die volgden kreeg de eerste democratie vorm, en de principes die toen zijn ontstaan,
leven nog altijd voort.
Alle vrije Atheense mannen hadden één stem. Zeker eens per week stemden ze bij handopsteking op
een plein. Als er één persoon te machtig dreigde te worden, kon hij uit de stad worden verbannen:
elk jaar krasten de Atheners de naam van slechte of corrupte politici op een potscherf, Wie de
meeste stemmen kreeg mocht tien jaar niet in de stad komen.

Leffe Blonde | 13-04-22 | 20:18

Het OM heeft hier een dubieuze rol. De zaak tegen Taghi zal nog eerder worden behandeld.

Mahatma | 13-04-22 | 17:58

Hier in gooise meren hetzelfde. achterlijke gladiolen .
Grootste partij word gewoon weggezet.
Vind het gek dat niemand ze meer vertrouwd.

Kwastenbederver | 13-04-22 | 17:52 | 1

Zo werkt de politiek in Nederland nu eenmaal. Met democratie zoals het oorspronkelijk bedoeld was heeft het allemaal niets meer van doen.

Here's Freddy | 13-04-22 | 18:20

Het is een hoop gelul om niks: Het gaat niet om de grootste partij, het gaat om de meerderheid.

Als er een meerderheid is te vinden zonder de grootste partij dan is dan democratie. Zo ingewikkeld is het niet.

Als je wilt garanderen dat de Mos in het formatieproces wordt betrokken moet hij gewoon er voor zorgen dat hij de absolute meerderheid krijgt. Ofwel, in zijn eentje >50% van de stemmen. Zo niet, dan "mag" er gewoon iedere meerderheid democratisch worden gekozen.

Joker1977 | 13-04-22 | 16:48 | 3

De drie grootste partijen zouden er uit moeten komen en niet met een groep splinterpartijen de overwinning kapen. Dan maak je gewoon een aanfluiting van de verkiezingen.

famkebatsemaar | 13-04-22 | 16:56

@famkebatsemaar | 13-04-22 | 16:56: dat, dus.
Wat Joker zegt is gewoon naar het antwoord toewerken. En dan concluderen dat de democratie werkt. Whoehaha

Ik vermoed: ‘66 stemmer.

Maytheforcebewithyou | 13-04-22 | 18:06

D66 is de grootste bedreiging voor de democratie.

Altijd in het centrum van uitsluiting, gekonkel en achterklap.
En dan maar klagen over mensen die het hebben over een nep parlement en beweren dat nepnieuws de grootste bedreiging is.

Maar ik heb gehoord dat er tribunalen komen.
Dan kan eindelijk de democratie herstelt worden.

Bolhoed | 13-04-22 | 16:10 | 4

Als je zegt dat iemand dronken was tijdens het formatieproces en dat is niet waar is dat dan nepnieuws?

SIogra | 13-04-22 | 17:03

@* Il Principe * | 13-04-22 | 16:37: En wat is dan, buiten een hele berg gezwets over en weer, het uiteindelijke verschil met de Nederlandse politiek?

Here's Freddy | 13-04-22 | 18:24

@Here's Freddy | 13-04-22 | 18:24:
Een heleboel dood en verderf en enorme zelfverrijking van de top.

* Il Principe * | 13-04-22 | 19:35
▼ 1 antwoord verborgen

Die geweldige (schijn) democratie in Nederland begint steeds meer in een dictatuur te veranderen...
Er konden wel afspraken gemaakt zijn om die aanklacht zolang mogelijk te rekken ,zodat De Mos veroordeeld wordt tot de oppositie...

Nico_the_Sparrow | 13-04-22 | 15:35 | 2

Daar is geen twijfel over mogelijk.

Gaat het niet dan? | 13-04-22 | 15:44

@Gaat het niet dan? | 13-04-22 | 15:44:
In de ogen van complotgekkies dan.

* Il Principe * | 13-04-22 | 15:49

In Rotterdam gebeurde de vorige periode hetzelfde met de communistische, Rode Khmer beminnende, formateur Paul Rosenmöller. ( Kijk maar even op Wikipedia) Leefbaar Rotterdam werd gepasseerd.

Johnnie Hansome | 13-04-22 | 15:05 | 3

RTV Rijnmond heeft er zelfs nog een artikel aan gewijd in Juni 2018.

ManMetKilt | 13-04-22 | 15:19

Paul Rosenmöller was er op gebrand de fortuynisten een loer te draaien. Dat kon je zien aankomen.

thanseeuwen | 13-04-22 | 15:55

Ah, daar komt weer de aap uit de mouw van de Duivel666 club. Die eikels weten niet wat democratie betekend.

Gaat het niet dan? | 13-04-22 | 15:02 | 3

Klopt, echt democratisch is het pas wanneer een partij met slechts 17% van de stemmen het alleen voor het zeggen krijgt.

* Il Principe * | 13-04-22 | 15:09

@* Il Principe * | 13-04-22 | 15:09: Nee, het is erger dan dat. Er loopt een onderzoek, waar geen eind aan komt en op die grond weigeren partijen überhaupt met Hart voor Den Haag over de inhoud te praten. Corruptie is een zware aantijging, dus dan moet je na 2,5 jaar toch echt met iets komen. Doe je dat niet, dan ondermijnt het OM de democratische rechtsstaat.

Stijlicoon | 13-04-22 | 19:28

@Stijlicoon | 13-04-22 | 19:28:
De rechtsstaat heeft erg veel te lijden van het jarenlange bezuinigen, dus het duurt inderdaad erg lang. Dat wordt ook niet beter met al die rechtse partijen die een kleinere overheid willen.

* Il Principe * | 13-04-22 | 19:36

Als Richard en Rita nu eens zelf het initiatief hadden genomen en een kort geding aanspanden tegen het OM om haast met de vervolging af te dwingen. Tegelijkertijd de publiciteit zoeken, want Richard is immmers onschuldig?
Misschien had dat geholpen. Misschien is het ook beter om in de oppositie te blijven en in de slachtofferrol te kruipen.

Arnold Layne | 13-04-22 | 15:00 | 1

Dat is niet hoe een rechtsstaat werkt, vriend. Gelukkig maar.

Stijlicoon | 13-04-22 | 19:24

Vergeet niet dat Geert Wilders de eerste was die Richard de Mos uitsloot.

Arnold Layne | 13-04-22 | 14:52 | 3

Bron?

Gaat het niet dan? | 13-04-22 | 15:03

Dat gaat Rita niet leuk vinden. Doei, Ries !

oldandwise | 13-04-22 | 14:49

Wat een vreselijke kliek weer.
@Richard, over 4 jaar ( of hopelijk eerder) pak je ze alsnog.

PerineumPiraat | 13-04-22 | 14:44

Het nieuwe elan van democratie is uitsluiting van de grootste partijen waarbij het is geoorloofd zelfs dubieuze rechtszaken te beginnen tegen de grootste partij zodat er geen rekening mee hoeft worden gehouden. Niet dat ze die partij anders niet hadden uitgesloten, hadden ze sowieso.
Volgende aflevering: Omtzigt wordt grootste partij in Nederland en wordt vervolgens uitgesloten om te kunnen formeren, let maar op.
Democratie? My ass. En dan nog verbaasd kijken dat mensen niet meer naar de stembus willen, maar het liefst wanneer mogelijk willen emigreren.

Jan, Leiden | 13-04-22 | 14:33 | 2

Vergis u niet. Als puntje bij paaltje komt is Omtzigt gewilliger dan u denkt.

fokkewoelf | 13-04-22 | 14:45

@fokkewoelf | 13-04-22 | 14:45:
Ja, maar ze mogen hem niet. Functie elders, weet u nog wel? Die wordt gewoon uitgesloten.

Jan, Leiden | 13-04-22 | 15:45

Volksverlakkers! Farizeeërs! Basji-boezoeks!

-Vrij naar Kapitein Haddock; want dit soort pluche-klevende oplichters verdiend het zelfs niet om op serieuze wijze beledigd te worden.

ManMetKilt | 13-04-22 | 14:22

"Echt voor Barendrecht" kreeg 4 jaar geleden 14 van de 29 zetels, en kwam alsnog in de oppositie, want alle andere (landelijke) partijen gingen samen in een coalitie. Met de afgelopen verkiezingen kreeg Echt voor Barendrecht 20 van de 29 zetels. Dat is de enige manier om door een cordon sanitaire te breken: de absolute meerderheid halen.

Gewinflipt | 13-04-22 | 14:20 | 1

Intussen zijn er wel weer 4 jaar verstreken. Maar erg knap van de partij.

sjef-van-iekel | 13-04-22 | 20:11

En het Om zoekt en zoekt maar niets vinden om de Mos te pakken te nemen.
Nou de Mos uit het stadbestuur ligt, zullen we binnenkort wel van het OM te horen krijgen dat de zaak geseponeerd wordt.

boremi63 | 13-04-22 | 14:19 | 1

Niet te optimistisch. Ze laten dit zo lang mogelijk sudderen, tot vlak voor het verjaard.

Gewinflipt | 13-04-22 | 14:23

Dus De Mos is nu ineens de Messias? Die gozer kijkt me toch een partij waterig de wereld in, dat wordt niks.

wilmeister00 | 13-04-22 | 14:19

Een strafrechtelijk onderzoekje meer of minder zou voor de VVD toch geen bezwaar op samenwerking morgen zijn? Zelf grossieren ze daar namelijk in.

Of zou het zijn omdat de VVD het OM bestuurt en dat dat onderzoek op aanwijzing van hen gestart is?

Chuck the plant | 13-04-22 | 14:16 | 1

In de wandelgangen word al vrij lang gefluisterd dat de PVDA achter deze aanteigingen zit; het rancuneuze stelletje losers zou pislink zijn geweest dat ze tweemaal gepasseerd werden voor het vormen van de plaatselijke Coalitie, en dat ze derhalve niet meer op mooie baantjes konden jagen/geen louche dealtjes meer konden sluiten (zie als voorbeelden mensen als Norder, Kleinsma etc. etc.).

ManMetKilt | 13-04-22 | 14:53

Dus als het OM, aangestuurd door o.a. de VVD en D66, besluit dat De Mos eenverdachte is, dan is dat voor o.a. de VVD en D66 reden om de Mos uit te sluiten. Dat lijkt nogal op een politiek gemotiveerde vervolging.

Die verdachtmakingen blijven nog wel een paar jaar, tot vlak voor het verjaard, en zijn natuurlijk puur om in de media weg te komen met het negeren van De Mos.

Gewinflipt | 13-04-22 | 14:11

De Haagse burger zal over vier jaar massaal gaan kiezen voor de Mos zodat ze de meerderheid in de raad gaan krijgen. Mogen ze alles zelf gaan bepalen. Hoe fijn gaat dat zijn. :-)

Hypno2050 | 13-04-22 | 14:10 | 1

Zo walgelijk dit weer.
Demos = dood.(pun intended)
Mijn stem hebben ze volgede keer weer Verdomme, moge het snel zijn

PerineumPiraat | 13-04-22 | 14:39

De ""inclusieve"" politiek van uitsluiting blijft bestaan totdat de verhoudingen die we tot nu toe alleen in de polls zien, doorbreken in de verkiezingsuitslagen (ook landelijk). Daarna zou het hele kartelkaartenhuis in elkaar moeten donderen, maar ik verwacht eerder anti-democratische noodmaatregelen, een verkapte staatsgreep. De laatste jaren geldt: wat we ons nu nog niet kunnen voorstellen is over vijf of tien jaar een feit.

J.P.Drapeau | 13-04-22 | 13:59 | 3

Het is geen uitsluiting. Hij heeft maar 17% van de stemmen gekregen en kan geen meerderheid bij elkaar liegen. Waarschijnlijk omdat ze hem intussen vrij goed kunnen doorzien.

* Il Principe * | 13-04-22 | 14:06

@* Il Principe * | 13-04-22 | 14:06: Het is geen uitsluiten, proest. Bijzonder vermakelijke opmerking.

donkieshot | 13-04-22 | 14:10

En maar ontkennen dat je alles leest op GS.

Hypno2050 | 13-04-22 | 14:12

Hoog tijd om Dystopie66 eens juridisch in de houdgreep te nemen

Francine Fishpaw | 13-04-22 | 13:58

Gore schoften. Werkelijk onbestaanbaar dit. Rutte is in 2007 veroordeeld voor aanzetten tot groepsdiscrimibatie. Wat een bananenmonarchie.

Piet Karbiet | 13-04-22 | 13:57 | 2

Fake news. Waar halen jullie toch dit soort talking points vandaan en waarom wordt dit nooit gecorrigeerd. Is er een soort handleiding voor de rechtse bezorgde burger? Anyway, bestuursrechtelijke zaak tegen de gemeente waar rutte geen partij was. Van een tenlastelegging of veroordeling was dus geen sprake.

BobDobalina | 13-04-22 | 14:25

De Mos, ja, de Mos. Persoonlijk gezien lijkt het mij best een aardige vent, ik denk dat hij geen slechte inborst heeft, wellicht gewoon een beetje zo'n simpele lolly die lekker vals meezingt met de smartlappen in je stamkroegje na 3 bier en 2 jenever. Maar ik zou hem niet als gemeentewerker willen hebben. Ook niet in de plantsoenendienst. Dus zeker niet als bestuurder. Zat slechte incapabele mensen in Den Haag die stukken beter zijn.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 13:56 | 1

Ben ik niet met je eens.
Hij zou heel goed passen in de plantsoenendienst.

* Il Principe * | 13-04-22 | 14:01

Democratie en inspraak van de burgers, dat kan toch niet.

Dutch_Viscount | 13-04-22 | 13:50

De Mos is een dorpspoliticus in een grote stad en in zijn fractie zitten weinig mensen van kaliber. Ik denk niet dat Den Haag er beter van wordt als de groep De Mos meedoet in B&W, alleen ik had graag gezien dat op inhoudelijke gronden (of het ontbreken van goede kandidaten voor het wethouderschap) samenwerking niet mogelijk zou zijn ipv een cordon sanitaire. De VVD was voor samenwerking, D66 en GL waren tegen, maar die kiezers vinden dat prima. Tevens, als er uiteindelijk een meerderheid komt zonder De Mos is dat dus ook die kiezer die gesproken heeft. De Mos is er simpelweg niet in geslaagd om coalitiepartners te vinden; kun je wel de grootste zijn, maar je kan niet anderen dwingen met je samen te werken.

rederijker | 13-04-22 | 13:49 | 4

bijzondere take voor iemand met een kroontje

klimaatsloper | 13-04-22 | 14:01

U overschat de kwaliteit van de raadsleden van gezeten partijen. Een speldje van de VVD, D66 of GroenLinks / Moslimbroederschap is geen garantie voor kwaliteit.

J.P.Drapeau | 13-04-22 | 14:07

@klimaatsloper | 13-04-22 | 14:01: Bijzondere opmerking van iemand met een kroontje. Wat bedoel je ermee? Vind je dat alle reaguurders met een kroontje hetzelfde moeten denken of zo?

rederijker | 13-04-22 | 14:51
▼ 1 antwoord verborgen

Lees: hoe de politie en het openbaar ministerie worden gebruikt als politiek stuk gereedschap om een nieuwkomer van enige vorm van invloed af te houden. En houd maar in gedachte; dat onderzoek loopt nog een paar jaar, en gaat dan als een nachtkaars uit, maar zo rond de volgende verkiezingen er ineens weer "nieuwe feiten" gevonden die verder onderzoek nodig maken.

me163komet | 13-04-22 | 13:29 | 1

Dat de Trias Politica al lang dood is heeft het Wilders-proces wel aangetoond.
Maar wel met het vingertje wijzen naar Polen en Hongarije dat daar de zaken niet op orde zijn.

2voor12 | 13-04-22 | 13:33

Ah oke, zo doen we dat dus in NL. Het kartel plaatst de Mos dus in een onmogelijke positie en gebruikt hetzelfde argument om hem buiten spel te zetten. Iemand nog vertrouwen in de politiek?

tjongerschans | 13-04-22 | 13:29

Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, dat kent de VVD niet.

frickY | 13-04-22 | 13:24 | 1

Wel wat hun eigen politici aangaat. Die zijn zelfs onschuldig als allang bewezen is dat ze de misdaad begaan hebben.

Zapata10 | 13-04-22 | 13:29

Over dat corruptie schandaal van De Mos. Kan iemand mij dat uitleggen? Ging toch over de openingsuren van een soort feestzalencentrum, waar De Mos voor was en wat uiteindelijk ook gebeurd is, nadat de eigenaar van dat centrum de partij van De Mos financieel ondersteund had? Maar als ik nu het partijprogramma van een bepaalde politiek partij lees en ik vind dat een goed programma, dat mag ik die partij toch (financieel) ondersteunen? Als die partij vervolgens, o.a. door mijn steun, gekozen wordt en uitvoert wat er in hun programma staat, dan is dat toch precies hoe democratie werkt? Wat mis ik?

Juul Tankuul | 13-04-22 | 13:21 | 6

@me163komet | 13-04-22 | 13:35: diezelfde politicus die een getrouwde vrouw neuqte, bij haar een kind verwekte en na die ontdekking haar tot een abortus trachtte te dwingen maar ook daarin faalde?

zoute_drop | 13-04-22 | 14:51

@zoute_drop | 13-04-22 | 14:51: Ik heb nooit begrepen waarom liberale linkse progressieve mensen hier een probleem mee hadden. De hele modus operandi is een viering van alle progressieve vooruitgang sinds de jaren 60.

Arachne | 13-04-22 | 22:44
▼ 3 antwoorden verborgen

De vraag is, is Mos vooraf juridisch geadviseerd over de lopende strafzaak en het meedoen aan de verkiezingen?

Zelf zou ik hierop anticiperen om de discussie die nu is ontstaan, te vermijden.
Is het een billijk argument van de andere partijen, of onderbuik? Mos kan dit beter alsnog uitzoeken.

Roos | 13-04-22 | 13:21 | 2

Die zaak die loopt al een paar jaar. Je zou de zaak ook binnen een redelijke termijn aan de rechter voor kunnen leggen ter beoordeling

me163komet | 13-04-22 | 13:38

@me163komet | 13-04-22 | 13:38:
Dat had ook gekund om wind uit de zeilen te halen, maar dat heeft hij ook niet gedaan.

Regeren is vooruit zien;-)

Roos | 13-04-22 | 13:44

Informateurs bestaan juist om door de elite ongewenste partijen buitenspel te zetten. Het is een uit de hand gelopen en ge-evolueerd mechanisme dat oorspronkelijk bestond om de continuiteit van het koningshuis te verzekeren.

ChatBot | 13-04-22 | 13:20

En de eerste stap van dat nieuwe collega is straks een onderzoek starten naar hoe het toch mogelijk is dat zoveel kiezers niet gaan stemmen.

C1O2 | 13-04-22 | 13:19 | 1

ik verwacht dat het komt omdat het formulier te moeilijk is. er zou gewoon ja of nee op moeten staan waarmee het bestuur zelf een indeling van zetels en bestuur bepaald.

eventueel zouden we kunnen kiezen voor "goeden" en "wappies" om het voor de "hoogopgeleiden" ook een beetje bruikbaar te houden.

dinges_123 | 13-04-22 | 13:30

Ik ben geen complotdenker, maar wat zit er in het Haagse drinkwater?

Mr_Natural | 13-04-22 | 13:19 | 1

Zelfde zooi als in een groot deel van Nederland

Schipperke | 13-04-22 | 13:48

Bijzondere werkwijze.
Hier in de gemeente van Schubbekutteveen wordt er een informateur aangewezen van de grootste partij. Deze gaat met andere partijen om tafel om een coalitie te vormen. Zoals het hoort. Dat is democratie.

DeKees | 13-04-22 | 13:16 | 1

maar in het echte leven komt er een carrierepoliticus van een kartelclupje en die gaat dan die functie uitvoeren in verband met ervaring en kwaliteit enzo. en die blieven die rare kartelvrijen gewoon niet zo.

dinges_123 | 13-04-22 | 13:27

Die foto met die bloemen. Als ik bij een uitvaartdienst ben en zie bloemen denk ik altijd valt er wat te vieren? Als er wat te vieren valt en ik zie bloemen denk ik altijd is er iemand dood? Ik heb een enorm moeilijke relatie met bloemen. We begrijpen elkaar nooit.

Leptob | 13-04-22 | 13:16 | 2

Aldus een getergde oud-PVDA-rozenuitdeler.

keensteyl | 13-04-22 | 13:19

Zie je wel, Willem Drees is helegaar niet deaud, hij reaguurt gewoon hier! :-)

ManMetKilt | 13-04-22 | 15:03

Bij voorbaat uitsluiten van partijen is gewoon belachelijk. Zeker voor partijen die verbinding, verdraagzaamheid en vertrouwen uit willen stralen.
Sluit niemand uit, ga gewoon praten en als het echt totaal niet klikt of lukt dan kijk je verder. Kost maar een dag extra en dan kun je zeggen "we hebben aan tafel gezeten maar we zagen geen aanknopingspunten" . Klaar.

small_town_dude | 13-04-22 | 13:14 | 1

Probleem is mede het stemvee dat op die uitsluitende en criminele kartelpartijen blijft stemmen.

culture_vulture | 13-04-22 | 15:37

Goh. Bestuurders willen geen zaken doen met een crimineel. Wat toevallig. Dat doe ik ook niet.

Red shirt | 13-04-22 | 13:13 | 7

Ooit wat gekocht bij Amazon? Dan doe je zaken met een crimineel.

small_town_dude | 13-04-22 | 13:27

Er zitten meer VVDers vast dan leden van de Hells Angels.... Elske in-het-Geld (d66) had centjes gepikt van de EU; vrijwel alle leden van vrijwel alle partijen incasseerden aanwezigheidsgelden (EU) terwijl zij aantoonbaar afwezig waren.

Op wie stemt u eigenlijk?

Toeja | 13-04-22 | 13:28

@Red shirt | 13-04-22 | 13:22:
Jouw vrouw woont in een crimineel land.
Met een crimineel aan het hoofd.
Een moordenaar.
Maar nog niet veroordeeld idd.
Pfff

Ruimedenker | 13-04-22 | 13:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Typisch, altijd rechtse partijen.

* Il Principe * | 13-04-22 | 13:36

Het kan natuurlijk ook komen doordat de Groep Mos bestaat uit een verzameling debielen - ik weet het niet, ik woon niet in Den Haag en volg de plaatselijke politiek niet. Hoe is het eigenlijk met die PVV-er die radicaal moslim is geworden?

de IJsman | 13-04-22 | 13:10 | 1

Ja, ik vind D66 een verzameling debielen en "die zijn met velen"

uisge baugh | 13-04-22 | 13:13

Gadverdamme.
Omgekeerde puberredenatie.
Meer mensen hebben niet op hem gestemd.
Dus mag je ze totaal negeren.
17% vind ik niet niks.
In het geval PVV 20% ofzo.
Die mensen mag je blijkbaar gerust wegzetten als domme populisten.
En dan er bij zeggen: “dat is ook democratie”.
Ahmehoela!
Vieze politiek noem ik dat.

Ruimedenker | 13-04-22 | 13:09 | 12

Kowalski

Klopt. Maar ja, dat leest niet zo
" deugelijk" lekker hè!
Dat gegeven wordt nooit benoemd
Daar dit slecht uitkomt bij deugers.

Mispel | 13-04-22 | 14:30
-weggejorist-
VonMierlo | 13-04-22 | 14:53

@BobDobalina | 13-04-22 | 14:27: Wilders is eerst en laatst een aanhanger van Israël. Idolaat. Veel Russische oligarchen zijn joods; en een flink aantal heeft de wijk genomen naar Israël. Met medenemen van hun bezit.
De VS heeft Israël, haar enige bondgenoot in het MO, hier niet over aangesproken. En daarom wil Wilders geen onderzoek naar de vermogens. Als het onderzoek uitwijst, dat vele Russische oligarchen joods zijn, dan is dat een bevestigen van een ongefundeerd vooroordeel en antisemitisme en krijgen we het CIDI op ons dak.

Arachne | 13-04-22 | 22:41
▼ 9 antwoorden verborgen

Pak ze terug Richard! Zie Barendrecht 2022.

de Voorzittert | 13-04-22 | 13:08

De zaak tegen De Mos loopt 'pas' twee en een half jaar. Dat is helaas geen uitzondering in corruptiezaken (mijn ervaring is dat deze makkelijk 5 jaar kunnen duren voordat ze op zitting worden behandeld). De Mos is gedurende die tijd, net als ieder andere burger in een soortgelijke positie, verdachte. Oftewel volstrekt ongeschikt om enige publieke functie te vervullen. Maar laat dat je er niet van weerhouden om op hem te stemmen. Politici van de 'gevestigde partijen' zouden in een soortgelijke positie al lang zijn opgestapt. Normaliter hebben mensen geen goed woord over voor mensen die verdacht zijn in een corruptiezaak, maar nu zijn er kennelijk mensen die het een goed idee vinden ze in het openbaar bestuur op te nemen.

BobDobalina | 13-04-22 | 13:08 | 23

@Sinterbikske | 13-04-22 | 14:11: dat is dus precies wat ik schrijf. Bestuursrechtelijke zaak tegen volgens mij de gemeente. Geen strafzaak. Rutte geen partij. Geen tenlastelegging. Het exacte delict wordt niet eens genoemd. Het is een losse flodder van de rechtbank, die geen stragzaak behandelt, gericht tegen iemand die geen partij is en dus ook geen verweer kon voeren. Je kunt dit met de grootste creativiteit niet zien als een veroordeling. Juridisch is dat ook niet zo. Nepnieuws verspreid door mensen die nog nooit een college rechten hebben gevolgd.

BobDobalina | 13-04-22 | 14:30

@BobDobalina | 13-04-22 | 14:30: Hier moet ik je idd toch gelijk geven, als je zoekt op BA5410 vind je de volledige uitspraak. Het ging om het niet verstrekken van een uitkering. De eiser had achteraf nog een zaak wegens discriminatie aan kunnen spannen maar heeft dit niet gedaan. De berichtgeving in de media was niet correct.

Sinterbikske | 13-04-22 | 14:47
▼ 20 antwoorden verborgen

Ondertussen vangt D66 geld van tech miljardairs en past het CDA hun partijprogramma aan aan de wensen van 'business club leden'. Om over de corruptie van de VVD nog maar te zwijgen.

GroetenVanUrk | 13-04-22 | 13:07 | 1

En daarmee veramerkaniseerd de politiek in dit land.

Arachne | 13-04-22 | 22:33

Ach, bij de volgende verkiezingen niet alleen de grootste maar ook de meerderheid. Heeft De Mos geen andere partij nodig. En dan kan hij vanuit de gevangenis Den haag besturen......

Want die uit de lucht gegrepen aanklacht(en) wordt doorgezet en de rechter zal over gaan tot een veroordeling.

Toeja | 13-04-22 | 13:07

Onbewust moet ik bij die term altijd denken aan Gordon die op de Albert Cuyp toilet- en badkamerartikelen verkoopt.

small_town_dude | 13-04-22 | 13:07

Hart voor Den Haag / Groep de Mos heeft slechts 17% van de stemmen gehaald. Waarom zouden zij het voor het zeggen moeten krijgen?

* Il Principe * | 13-04-22 | 13:06 | 8

@2voor12 | 13-04-22 | 13:13: Dat zijn dezelfde clubs die enorm voor democratie zijn zo lang het plebs maar wel het juiste vakje aankruist.

TheEgg | 13-04-22 | 13:21

@TheEgg | 13-04-22 | 13:21:
Dat is waarom het referendum is afgeschaft. Het volk stemde steeds "verkeerd".

2voor12 | 13-04-22 | 13:30

@2voor12 | 13-04-22 | 13:09:
@peterdh | 13-04-22 | 13:09:
Ze zijn niet uitgesloten, ze hebben het geprobeerd maar konden niet 50% overtuigen.

* Il Principe * | 13-04-22 | 13:34
▼ 5 antwoorden verborgen

Kan wel zijn, maar ik zie vooralsnog geen topic over het feit dat Gottfried is gestopt met roasteren .... Stuitend dit...

Pittzz | 13-04-22 | 13:04

Je zou bijna gaan hopen dat Marine Le Pen straks de Franse verkiezingen wint. De "enge populisten" kunnen dan niet meer genegeerd worden.

Tietmier | 13-04-22 | 13:04 | 5

Heb niets met haar en haar partij maar ik hoop het ook. De stuitende arrogantie van het zogenaamde redelijke midden die zichzelf zo beschaafd en progressief vinden is walgelijk.
Zo zal ook het correctief referendum het niet gaan halen want dat willen VVD en CDA weer niet. U bent namelijk te dom om zelf over iets na te denken. Dat moet je overlaten aan integere verstandige politici.

Zapata10 | 13-04-22 | 13:09

Macron is geen enge populist dan?

small_town_dude | 13-04-22 | 13:10

@small_town_dude | 13-04-22 | 13:10: Natuurlijk wel, maar omdat hij extreem pro EU is wordt hij beschouwd als een progressieve weldenkende liberaal.

Zapata10 | 13-04-22 | 13:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Politieke dissidenten eindeloos straffeloos vervolgen is de reden waarom volksvertegenwoordigers volledige immuniteit krijgen in bananenrepublieken. Nooit gedacht dat in de Haagse Kaasstolp de nut en noodzaak van zo`n regeling zou worden bekrachtigd.

De man die artiesten 90% van de omzet beloofde werd in Australië gearresteerd alsof hij de grootste maffiabaas uit de geschiedenis van de mensheid was. www.youtube.com/watch?v=mmObwguVmEI

De man die meer lekken publiceerde dan de rest van de media samen, zit al drie jaar in de meest beveiligde inrichting van het Verenigd Koninkrijk. Midden in een uitleveringsprocedure, waarvan jaren ontkend werd dat die bestond. Ooit begonnen met een verzoek tot een SOA-test in Zweden.

Terwijl we de vinger heffen tegen Putler, hebben we hier ook nog wat stappen te zetten.

Feynman | 13-04-22 | 13:04 | 3

Welke stappen precies? Hoe weet jij zo zeker dat deze man onschuldig is?

BobDobalina | 13-04-22 | 13:09

@BobDobalina | 13-04-22 | 13:09: We moeten zo`n strafproces binnen een half jaar afronden, ruim voor de volgende verkiezingen.

Nu vielen de verhoren van Richard de Mos na twee jaar precies in de campagne voor de gemeenteraad. Je gaat mij niet vertellen dat dit niet een kwartaal eerder of later kon. Richard de Mos is nadat hij verwijderd werd vlak voor het aftreden van burgemeester Krikke niet eens verhoord door het OM. Hij mocht niet eens onder ede zijn eigen graf graven. Sorry, maar wil je m nu wel of niet vervolgen?!

Ik zag die timing en methodes eerder. Januari 2009 beslist het Hof dat Wilders vervolgd moet worden, pas oktober de inhoudelijke behandeling. Het onvoltooide strafproces hangt dan boven de verkiezingen en formatie. Dat is ongewenst.

Wilders deed een uitspraak in 2014, vervolging eind 2016 en begin 2017 naar de stembus gingen.

Het is niet aan mij om iemand schuldig of onschuldig te verklaren, daar hebben een OM of rechter voor. Ik vind het hoogst ongewenst dat het vonnis pas rond de verkiezingen komt, en daarmee het electorale proces oneigenlijk beïnvloed. Zoiets is gewoon in een half jaar tijdig af te ronden, zodat de kiezer de tijd heeft het oordeel van de rechter te lezen.

Feynman | 13-04-22 | 13:31

@Feynman | 13-04-22 | 13:31: Het zou fantastisch zijn als het OM daartoe in staat zou zijn, maar dat zie ik voorlopig echt niet gebeuren. Er is overigens geen beschaafd land waar dit soort onderzoeken wel binnen een half jaar worden afgerond. Kom een dag meelopen in mijn praktijk en je zult zien dat het bijna onmogelijk is vanwege alle stappen die moeten worden doorlopen.

BobDobalina | 13-04-22 | 13:36

Zoveel mensen hebben nou ook weer niet op de Mos gestemd en de meeste mensen hebben weinig met schreeuwerige populisten. Dat is ook democratie.

Diederik_Ezel | 13-04-22 | 13:03 | 6

@Dr.Mabuse | 13-04-22 | 13:10: nu is de grootste groep negeren natuurlijk weer helemaal prima. Van het pad af, noemen we dat bij deze mensen.

VP732 | 13-04-22 | 13:16

@redthehaghue | 13-04-22 | 13:05: In welke wet staat dat de grootste partij per definitie in het college moet? Die vent heeft ~17% vd stemmen gehaald. Is een mooie uitslag maar ook weer niet enorm veel.

Diederik_Ezel | 13-04-22 | 13:21
▼ 3 antwoorden verborgen

"Daarom kiezen wij voor een land waar we iedereen vrij laten, maar niemand laten vallen.", aldus de website van DDR66. Er staat alleen niet bij "behalve als het ons niet zint". De stemmers op HvDH kunnen de rambam krijgen. Onderonsje tussen OM en kartelclubs.

Prof.Dr.Mr.Ir.Z | 13-04-22 | 13:01 | 2

Je wordt verdacht van iets vaag en dat is meteen reden om niet meer samen te werken: ze spelen politie, rechter en beul in één en cancellen je gewoon.

ReyNemaattori | 13-04-22 | 13:22

D66 laat al die kiezers op de grootste partij keihard vallen, zonder schaamte die partij.

Wattman | 13-04-22 | 14:39

Meh, het is ook weer niet dat ze met overgrote meerderheid gewonnen hebben, 17% van de stemmen.. De meerderheid van stemmers heeft niets met die populisten.

Japannert | 13-04-22 | 12:59 | 5

Is dat ook gepeild dan? Of de meeste mensen niets met populisten hebben?
En wat is een populist eigenlijk?
Iemand die het volk vertegenwoordigd? Zouden we niet moeten willen.

Nuchternederland | 13-04-22 | 13:07

Meerderheid van stemmers heeft ook niks met de VVD én D66 en toch zitten Sieg en Rut achter 't stuur van die land.

Het gaat dus niet om een absolute meerderheid behalen, simpelweg de meeste stemmen van iedereen zou afdoende moeten zijn, maar alleen als je kartelpartij bent.

ReyNemaattori | 13-04-22 | 13:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Politiek. Wie had kunnen denken dat dat een laag-bij-de-grondse manipulatieve eigengereide slangenkuil zou zijn.

Ben ieder vertrouwen op elke bestuurslaag allang verloren en het wordt alleen maar treuriger.

_pacman_ | 13-04-22 | 12:58 | 1

ik deel je mening in deze ellende

oblix | 13-04-22 | 13:24

Slegs vir leden van de baantjescarrousel.

Zeurders | 13-04-22 | 12:57

Ben het niet eens met die partij maar het punt dat het uitsluiten van partijen het vertrouwen doet afbrakelen staat als een huis.

keensteyl | 13-04-22 | 12:57 | 3

Een v/d redenen dat mensen niet gaan stemmen. Omdat als je op een partij stemt die het partijkartel niet ziet zitten je stem toch verloren gaat.

bqbq | 13-04-22 | 13:03

Afbrakelen? Brakelen doe je met vlas.

miko | 13-04-22 | 13:23

Wat hebben wij toch eigenlijk een raar stelsel.. In mijn ogen mag de grootste gewoon de formatie volgen. Wie niet wil mee formeren/ regeren gaat dan zelf maar in de bankjes zitten.. moet je kijken hoe snel ze dan klaar staan om het gesprek wel aan te gaan..

Shadow112 | 13-04-22 | 12:57 | 6

Ze mogen gerust, maar het gaat ze niet lukken. Niemand is verplicht een coalitie te vormen.

Japannert | 13-04-22 | 13:00

Dan doen ze toch lekker niet mee.. Eigenschuld als de grootste partij dan zijn zin krijgt op alle punten.. Dus geloof mij maar.. Ze komen wel praten.. want Piet van D666 steekt Jan van de vvv dan toch wel een mes in de rug, of andersom.. En alleen die wantrouwen naar elkaar toe brengt ze dan wel aan de tafel met in deze de partij van de Mos.

Shadow112 | 13-04-22 | 13:02

Het rare zit hem in het perse willen hebben van een meerderheid. Dat is iets van het laatste decenium, en zeer ongezond.

Laat lekker een minderheidscoalitie in de raad. Des te beter moeten de argumenten zijn om besluiten er door te krijgen.

frickY | 13-04-22 | 13:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Het zou zo moeten zijn: De grootste partij bepaald hoe ze gaan "regeren". Als de ander niet wil dan doet die het maar niet.

Theo 7933 | 13-04-22 | 12:54 | 1

Ik zat te zoeken naar reaguursels als deze. Want dat lijkt mij toch ook inderdaad!

overVecht | 13-04-22 | 13:23

Dat strafrechtelijke onderzoek moet in ieder geval gerekt worden tot na de formatie. Dan volgt seponering wegens gebrek aan bewijs maar het doel is bereikt.

2voor12 | 13-04-22 | 12:54 | 1

Ik zou een seponeren niet pikken, vrijspraak moet het zijn..

VolleBak | 13-04-22 | 13:04

Het vervelende ettertje dat altijd iedereen loopt uit te schelden mag niet meespelen. Maar dat ligt natuurlijk altijd aan de anderen.

* Il Principe * | 13-04-22 | 12:54 | 4

Dus als je tegen de gevestigde stroom inroeid ben je een vervelend ettertjes?

rotator | 13-04-22 | 13:00

Dat is een aardige beschrijving van jezelf, maar het gaat hier over de Mos.

Urotsokudoji | 13-04-22 | 13:01

U bepaalt niet wie er wel en niet mee mogen doen. Dat bepaalt de kiezer.

Tietmier | 13-04-22 | 13:07
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben geen fan van bepaalde clubs, maar het drama van de falende democratie is dat onvrede en protestpartijen alleen maar groter worden door het handelen van de policor gevestigde orde in combinatie met uitsluiting van gekozen volksvertegenwoordigers.

Harry.Langezwaal | 13-04-22 | 12:53 | 2

Alles wat u neerpent voor de eerste komma is precies wat ten grondslag ligt aan dit foute gedrag van de politiek. U kunt zo de locale politiek in.

_pacman_ | 13-04-22 | 13:00

@_pacman_ | 13-04-22 | 13:00: Het valt mee, ik vind juist dat uitslagen gerespecteerd moeten worden, en dat alle gekozenen gelijk behandeld moeten worden, ook al ben ik het soms niet met ze eens.
Helaas kunnen velen art.1 Gw niet vinden, al dan niet met opzet.
Als de gevestigde orde die stemmen wil hebben zullen ze meer kwaliteit moeten gaan bieden en de belangen van de ingezetenen behartigen.

Harry.Langezwaal | 13-04-22 | 14:35

Recht door zee? Dat is die de Mos zeker niet. Ik snap dat die partij zo groot is, maar toch zie ik ze niet graag in de raad komen.

Muxje | 13-04-22 | 12:53

Ik zie een Barendrecht scenario voor de volgende verkiezingen

Chrezusjistus | 13-04-22 | 12:53

De democratie is mo(r)sdeaud in Nederland.

keestelpro | 13-04-22 | 12:51 | 2

Ik krijg ook een associatie met doodskisten op die bovenste foto.

Kameraansteker | 13-04-22 | 12:53

Inderdaad: het is de democratie zelf die gecordonsanitaired wordt!

Aristotalloss | 13-04-22 | 13:13

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen