Onderhandelingen tussen Oekraïne en Rusland boeken 'vooruitgang' (op papier)
Er wordt gepraat
Niets zo dodelijk als een Russische wapenstilstand! Vanmiddag wist Russische MinBuz Lavrov al te melden dat Rusland en Oekraïne "close to agreeing on neutral status" waren. Lees: Oekraïne wordt geen NAVO-lid en wordt GENEUTRALISEERD tot een soort Zweden en Oostenrijk. Nou, dat riep de Oekraïense ambassadeur in het Verenigd Koninkrijk op 14 februari al vóór de invasie, juist om de invasie te voorkomen. Maar hij slikte het twee uur later weer in, en kort daarna begon te invasie.
Zelensky noemt de nieuwe eisen "realistischer". De voorwaardelijke vrede komt verder mogelijk neer op:
- een complete terugtrekking van Rusland uit Oekraïne, al is de status van Donetsk and Luhansk onduidelijk. Het voelt erg onwaarschijnlijk dat Poetin z'n oorspronkelijke "erkenning" van die twee "onafhankelijke" deelstaatjes terug gaat draaien.
- Oekraïne behoudt z'n strijdmacht [AS IF die ergens heen ging], maar mag geen buitenlandse basissen huizen. Dat laatste deed het land al niet.
- De Russische taal krijgt een (betere) juridische status in Oekraïne, want daar was nogal wat om te doen.
- De eerder genoemde neutraliteit en dus geen NAVO-lidmaatschap, wat een ontbinding van de grondwetswijziging uit februari 2019 behelst. Daarin werd de wens tot EU- én NAVO-lidmaatschap immers officieel in de grondwet verankerd.
Klinkt allemaal niet onredelijk. Maar de vraag is natuurlijk of Poetin niet gewoon tijd aan het kopen is om z'n logistiek en moraal op orde te krijgen voor een tweede duw.
UPDATE - Woordvoerder Zelensky: "Briefly. FT published a draft, which represents the requesting position of the Russian side. Nothing more. The Ukrainian side has its own positions. The only thing we confirm at this stage is a ceasefire, withdrawal of Russian troops and security guarantees from a number of countries".
Misschien
Mooi stuk over Azov
Social
Reaguursels
Inloggentwitter.com/neilellis/status/15041506...
Doet toch aan iemand denken...
Pitler of toch Putler ?
Ook Wierd Duk is om. Hele interessante discussie dit. Het beaamt ook wat velen al tijden stellen. Poetin is niet alleen een dictator maar ook een boef die vuist diep in de vory v zakone AKA Bratva zit. Rusland is een maffiastaat. Geeft toch te denken. Is Oekraïne misschien niet gewoon een ordinaire "turfwar" ik kijk nergens meer van op.
twitter.com/wierdduk/status/150416560...
Nou dus. Heeft ie eindelijk het licht gezien?
Een echte, functionerende, democratie is dan toch echt the best of the worst. Klopt, idioten worden gekozen en korte-termijn denken is meer prevalent. Maar je voorkomt wel dictaturen zoals Poetin (en met hem heel veel anderen).
Zojuist weer een chilling hallucinante speech van Poetin bekeken, als reactie op de recente besluiten van de VS. Poetin haat het westen in alles. Een diepe, lang opgedreven haat. Het is niet de NAVO, het is niet de EU, het is alles waar het westen voor staat. Ik denk, als het alleen aan hem lag en het kon zonder repercussies, dan had hij ons allemaal verschroeid in één grote nucleaire oven.
Man, wat is die gast van het padje geraakt.
Ja, die zogenaamde 'koele kikker' en 'schaker' is intussen behoorlijk door de mand gevallen als een opgefokte ouwe man, die vol rancune en haat zit. Niet echt een geruststellend idee trouwens.
De haat druipt tegen het Westen druipt intussen van hem af, net als het totale gebrek aan zelfreflectie. Dictators worden sowieso veel te veel naar de bek gepraat. Daardoor verliezen ze ook het juiste zicht op de werkelijkheid en de verhoudingen. Dat is kennelijk ook met Poetin gebeurd.
Het is misschien beter om hem niet teveel publiekelijk in de zeik te zetten en ondertussen gewoon door te gaan met het ondersteunen van Oekraïne en het financieel/economisch afknijpen van Rusland.
Nou ja hij lijkt niet ver weg te zijn van het uit pure woede en frustratie maar op die rode knop te rammen. Hopelijk weet een of andere dokter hem tijdig in een witte dwangbuis af te voeren.
@KeesBruin | 16-03-22 | 23:12: Hij is echt bikkelhard en de laatste dagen valt het me op dat in zijn gedrag het overwogene, het koel berekenende steeds meer naar de achtergrond ging en hij eigenlijk meer nauwelijk gecontroleerde emotie vertoonde, wat ik eerder eigenlijk niet of veel minder in hem kon waarnemen. Nu volgde ik hem niet evht, dus dat kan een vertekend beeld zijn, maar het valt wel steeds meer op.
Overigens moet dit voor het westen een reden zijn om deste omzichtiger te werk te gaan, want een ongeluk zit in een klein hoekje en kan grote gevolgen hebben. Helaas heb ik niet de indruk dat het westen dat doet, dus dat kan spannend (lees: gevaarlijk) worden.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 23:19: en hopelijk weet het westen eerst 2 keer na te denken (liever 3 keer) alvorens te handelen.
@Spie | 16-03-22 | 23:21:
Laat ik het nu een keer met je eens zijn! Zo'n no fly zone is dan niet handig. Wapens sturen oke, maar Poetin keihard in een heel klein hokje duwen is niet erg handig in zijn paranoide geestestoestand.
Geraakt? Dit soort mensen raken niet van het padje. Ze weten lang min of meer te verbergen wat ze werkelijk zijn. Voor 1 ieder die zich ook maar minimaal in de persoon Poetin, zijn achtergrond heeft verdiept is dit allemaal geen verrassing. Zelf raakte ik gefascineerd door Poetin ergens in 2004 en gingen bij mij de alarmbellen al rinkelen. Als je te lui bent om de boeken te lezen dan zijn er best aardige professionele documentaires op YouTube te vinden waar echte journalisten in de persoon Putin duiken. Huiveringwekkend is het en dan verbaast je dit alles niets. Het enige wat je denkt is "maar onze inlichtingendiensten wisten dit al jaren, waarom lieten we dit toe".
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 23:22:
Heb een aantal boeken over de man verorberd en werd daar niet blij van.
@KeesBruin | 16-03-22 | 23:12:
Ik hoorde vandaag maar heb het niet gecheckt dat in tegenstelling tot Amerika in Rusland de president niet alleen de nukes kan laten vliegen. Lijkt me stug maar het zou wel geruststellend zijn als er nog een generaal (liefst met ballen) tussen Vlad en de nucleaire winter staat.
Hij wil zijn land zelfs gaan zuiveren van mensen met westerse sympathieën.
Ik moet zeggen dat dit overigens wel klinkt als een soort van wanhoop.
@kneuterzak | 17-03-22 | 00:08:
twitter.com/mjluxmoore/status/1504134...
@kneuterzak | 17-03-22 | 00:15:
Eng ventje.
Moet snel in zijn kistje.
Houten staak in het hart.
It giet oan. Congress in Amerika stelt "privateering bill" voor. D.w.z. dat bepaalde Russen hun eigendommen kunnen worden afgepakt op alle mogelijke manieren.
twitter.com/eskelinen_antti/status/15...
Ik las juist dat er enorm veel vastgoed in Manhattan NY verkocht is voor spotprijzen.
Een beetje sinistere Rus heeft zijn zaakjes al geregeld denk ik voordat deze bill goedgekeurd is.
@sjef-van-iekel | 16-03-22 | 22:28:
Als ze slim zijn wel. Het schip maakt water en de ratten verlaten het schip.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 22:46: Domme Russen hebben dat soort bezittingen niet, maar hoewel ik er geen traan om zal laten want dat bezit is meestal grotendeels onrechtmatig verkregen.
Maar in de partijk kon het nog wel eens een stuk moeilijker zijn, want er gelden in de VS wetten die privébezit (gelukkig!) nadrukkelijk beschermen. En wetten kunnen daar niet zomaar vanwege de omstandigheden en een luim van de president door het parlement gejaagd worden en vervolgens door de rechter afgestempeld worden, zoals in Rusland.
Ik moet nog zien of ze dat geld en bezit echt kwijtraken…
Alsof je ook maar 1 woord serieus moet nemen van die Russen. Stelletje narcisten, zelfs Pinokkio schrikt ervan.
Dat NATO lidmaatschap zou toch nooit hebben plaatsgevonden, Duitsland heeft altijd aangegeven daar nooit mee in te stemmen, evenals Hongarije en volgens mij ook Slowakije alle leden (landen) moeten voor stemmen.
Leuker wordt de positie van de EU. Mag Ukraine lid worden? Daarnaast de sancties aanhouden totdat Putler wordt uitgeleverd bij het int. strafhof voor oorlogsmisdaden.
Dat laatste gaat natuurlijk niet gebeuren bij een overeenkomst. Anders zijn er nog wel meer despoten die veel makkelijker te pakken zijn dan Poetin en er mee wegkomen.
Southfront... is pro putler media. Nee dank u
Heftig! Totdat je deze bron ff checkt: "In 2020, the US State Department described SouthFront as part of Russia's "disinformation and propaganda ecosystem," where Russian state actors team with others whose connection to Russia was less clear, in order to get wide attention for their ideas."
Jij mag ook langzaam aan wel een bannetje voor het verspreiden van je nep nieuws. Ga dat lekker in de insta wappie groepjes doen
Krijg je betaalt in roebels of euros of doe je het helemaal gratis?
Ik vrees voor je dat er nog maar weinigen te vinden zijn op GeenStijl die in jouw pro-Poetin agitprop trappen.
Hardnekkig, die Poetin wappies.
Net als Poetin, moeten ze hun munitie van steeds verder halen.
@Spie | 16-03-22 | 22:16: tijd voor een opgerot
@Spie | 16-03-22 | 22:16:
Ja zo hebben we ook nog een reeks getuigenissen die alle fantasien van het Kremlin over MH17 zouden moeten ondersteunen. Zelfs van varianten die het Kremlin inmiddels zelf al ontkent.
@Spie | 16-03-22 | 22:47:
Ja joh. Ik ga ook moeite doen om De Speld te weerleggen.
Ga toch heen. Jij loop hier dag in dag uit de panelen vol te spammen met pro-Poetin agitprop. Doe je een beetje faux verontwaardigd over Poetin en ga je vervolgens weer verder met wat overduidelijk Russische propaganda is. Het zou kunnen dat je het zelf allemaal echt gelooft maar de ruime meerderheid hier kijkt er dwars doorheen. Al jouw verhaaltjes ten spijt.
Patrick Lancaster is n kloothommel die zich heeft laten strikken. En die vreselijke aanval op Donetsk was een die de Russen uit de lucht geschoten raket, die ergens anders op gericht was.
Je bent een vervelend baasje aan het worden Spie, met je elke dag opnieuw geposte Kremlin leugens.
@Spie | 16-03-22 | 22:52:
Hier een beschrijving van de hele slag.
"Russian and Donetsian forces engaged Ukrainian forces at the small city of Volnovakha in Donetsk Oblast, which is located close to the Ukrainian-DPR border."
en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Volno...
Fake news. Hou er mee op.
QED
Die kloothommel loopt over de rug van de voormalige inwoners van een door de Russen totaal vernietigd stadje agitprop te verspreiden. Waar wordt de grens getrokken begin ik me steeds harder af te vragen.
Spie, t valt op, vaker haal je Patrick Lancaster aan, een “onafhankelijk” journalist, past in het rijtje van oa Graham Phillips, van de firma List en bedrog oftewel Lie-news. Maar blijf vooral in je eigen bubbel in de krochten van het door jezelf gesponnen wereld wijde web.
www.bnnvara.nl/joop/artikelen/poetin-...
Best interessante invalshoek op de Joop over de oorlog tegen Oekraine, die meer religieus geinspireerd zou zijn dan politiek.
Trouw had daar 6mrt ook een artikel over.
@guldenmiddenweg | 16-03-22 | 21:39:
IS het dan toch een oorlog tegen het homo-huwelijk. Eigenlijk zou Thierry daar dan fel op tegen moeten zijn, zo fel als hij de homo's in Amsterdam beschermde tegen dat soort ellende? Oh maar wacht, dat waren moslims.
De oorlog is putler gerelateerd. Instituties zoals 'het geloof' en de religieuze historische relaties zijn niets meer dan excuses om de oorlog te kunnen voeren.
In het boek The New Tsar komt heel goed naar voren hoe putler de kerkelijke en andere relieuze elite bespeeld (omkoopt) om het volk achter zich te krijgen.
Sinds hij aan de macht is heeft hij de kerk weer een belangrijke positie in de Russische samenleving gegeven - in ruil voor steun.
Het zelfde doet het met moslims, communisten en neo nazi's/rechts extremisten.
In ruil voor steun kunnen ze (betaald) hun gang gaan.
Poetin zijn kliek bestaat uit KGB en Bratva met wat apparatsjiks en natuurlijk net als de Siciliaanse maffia de kerk. Ik zei het eerder ik zeg het weer. Rusland is de KGB en Russische maffia met een land dat kernwapens heeft en de Godfather is Vladimir Poetin. Klinkt als een spannend boek maar soms is de realiteit nog meer absurd dan fictie.
Poetin is net zo gelovig als een baksteen. Hij gebruikt de religie alleen maar als methode om gelovigen voor zijn karretje te spannen. En die patriarch van de Russisch-Orthodoxe kerk, Kyrill, was een KGB-agent. Dus die kan in géén geval een christen zijn. Het is gewoon een onzalige combinatie van Russisch nationalisme, 'religie' en revanchisme.
@KeesBruin | 16-03-22 | 23:05:
Die stoere Sergei Kuzhugetovich Shoigu, minister van defensie heeft geen dag in het leger gediend. Hij is een apparatsjik oftewel ambtenaar al zijn hele carrière lang. Maar alt-rechts wordt helemaal warm van de man.
Het klinkt banaal maar heel veel in Rusland is gewoon cosplay. Van Kyrill tot Shoigu tot Poetin. Poetin was immers ook maar gewoon een desinformatie agent voor de KGB in de DDR. Geen stoere straaljagerpiloot of marine bikkel. Zelfs als hij gaat rijden met de Night Wolves rijd hij op een trike omdat hij geen motor kan rijden. Als hij paard gaat rijden in zijn blote bast rijd hij op een pony omdat hij maar iets van 1m 63 is ofzo. Het is een show om te maskeren wat ze werkelijk doen en dat is vooral geld dieven en natuurlijk moet het Groot Russische Rijk hersteld worden.
Dit dus. De Russen dachten eventjes een stadje te blitzen. Ze zijn nu nog de Russische lijken aan het opruimen.
www.wsj.com/articles/ukraine-russia-v...
Ja, als de halve bevolking wil meevechten met het leger krijg je dat. Ze stonden in ieder geval niet langs de weg met bloemen te wachten.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 21:36:
Nee met blauwe bonen.
@Beste_Landgenoten | 16-03-22 | 21:36: 3-5 dagen...
Even de realo dan maar:
Enerzijds: Geef je Poetin zijn zin, dan weet hij: Powerplay werkt, ik heb mijn zin gekregen, die twee staatjes en de Krim erbij plus de NAVO uit Oekraine. Dus de volgende keer denkt hij wacht es effe, zwaaien met de knuppel doet het goed!
Anderzijds: Zit er voor Zelensky meer in dan dat? Of is het handig om dit aanbod maar te pakken? Die staatjes krijgt hij niet terug en de Krim ook niet en de NAVO durft het in geen 20 jaar aan.
Kanttekening: Er is een kleine kans dat Oekraine met een stroom extra wapens en nog een paar weken volhouden de Russen totaal uitput, zowel militair als qua sancties en dan de "overwinning" kan uitroepen en dat Poetin zich terugtrekt. Dat laatste is echter uitermate onwaarschijnlijk, als Poetin verslagen wordt gaat hij met kernwapens gooien, hij mag en kan immers niet verliezen, dan is hij dood. Een "strongman" mag niet zwak lijken, dan staan de hyena's klaar om hem te verscheuren.
Conclusie: Zelensky moet dit aanbod maar pakken, beter wordt het niet en de wereld is ook al niet gebaat bij een kernoorlog.
Laatste zin, eens mits Putin ook daadwerkelijk helemaal terugtrekt.
Zolang de sancties erop blijven zou de beschaafde wereld daar mee kunnen leven. Een kernwapen lijkt me overigens uiterst onwaarschijnlijk omdat Poetin en Rusland dan echt de paria van de wereld wordt. Zelfs voor de schurken uit Azie, vermoed ik.
Dit aanbod pakken, zsm staakt het vuren bewerkstelligen. Dan defensie weer opbouwen op een moment dat het in Rusland intern politiek instabiel is. En daarna alsnog aansluiten bij NAVO. Die Russische leiders vallen toch niet te vertrouwen.
Onzinnig verhaaltje. Poetin is onbetrouwbaar. Zijn doel is niet Loegansk en Donetsk. Zijn doelstellingen zijn de gehele annexatie van Oekraïne. Dat mislukt nu gigantisch. Het is dus standhouden, doorvechten en zolang wij wapens blijven leveren knokken zij wél door. Poetin is nu zwakker dan ooit. De wereld zal een mooiere plek zijn als hij valt en Russische leiders vallen altijd als ze falen. Dan zijn al die doden tenminste niet voor niets geweest.
@RandyBiel | 16-03-22 | 21:35:
Voordeel voor Poetin is: Hij kan nu nog met een beetje liegen en propaganda thuis het succes van zijn "vredesmissie" claimen. Als hij Oekraine in puin schiet met nog 30.000 dode Russen erbij, wordt dat verhaal lastiger. En wat hierboven gezegd wordt: Poetin gaat vanzelf eens het veld ruimen. Daarna kan je alsnog doordrukken.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 21:38: maar wie of wat krijgen we er voor terug? Als je pech hebt krijgen we een nog grotere mafkees ervoor terug.
@oh nee he | 16-03-22 | 21:55:
Nog groter dan Poetin? Denk het niet. De doelstelling moet dan ook niet alleen Poetin zijn zijn hele kliek moet wieberen. Zijn vertrouwelingen, de oligarchen, de loyalisten in zijn privé geheime dienst en privé leger. Rusland moet goed schoongemaakt worden en als het eventjes kan door westers georiënteerde liberale democraten. Dat is de enige manier hoe Rusland gered kan worden en de wereld een veiligere plek. Voordeeltje is dat 70% van het Russische volk dermate kneedbaar is dat als je ze een paar weken voorschotelt wat voor een schoft Poetin en kliek was en je ze een beter leven belooft dat ze dat prima vinden. Dat heeft Poetin meermaals bewezen. Hij verandert het narratief en paar weken later is dat de waarheid.
Die twee staatjes en de Krim krijgt Oekraïne sowieso niet terug, ze waren in feite al vertrokken. Dus een officiële erkenning van die toestand betekent in feite geen nieuw, écht verlies van grondgebied voor Oekraïne.
Je geeft Poetin iets, dat hij toch al heeft, maar waarmee hij thuis wel goede sier kan maken. Idem met het toch al niet bestaande NAVO-lidmaatschap. Zo kan Poetin zonder al te opzichtig gezichtsverlies, met de staart tussen de benen, terug trekken.
Daarna grenzen met Rusland goed afgrendelen met een soort Ijzeren Gordijn, Oekraïne tot de tanden bewapenen, zodat Rusland geen tweede keer meer durft binnen te vallen.
Na, of nog liever tijdens, de Russische terugtrekking, een waarnemingsmissie van de VN Oekraïne insturen. En daarna kan de wederopbouw beginnen.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 21:38: Oekraïne heeft de mankracht niet om de Russen te verdrijven. Een 'deal' is hier toch het beste. Daarna zorgen dat de Russen het nooit meer in hun kop zullen halen om Oekraïne aan te vallen.
@BobDobalina | 16-03-22 | 21:32: Poetin is nu al de paria van de wereld geworden, en een kat in het nauw maakt rare sprongen. Laten we hopen en bidden dat hij niet zó doordraait dat-ie inderdaad met kernwapens gaat gooien. Rusland blijft een bizar land, dus je kunt nooit weten hoe de bal daar rolt.
@oh nee he | 16-03-22 | 21:55: Uw nick wekt al een beetje de suggestie, dat u de zaken wat zwaar dreigt in te zien. Laten we nu eerst maar even afwachten of het Russische leger gaat ophoepelen uit Oekraïne, daarna zien we wel verder.
Waarom zou powerplay nu door deze oorlog ineens een andere lading krijgen? Dit is toch gewoon powerplay? Dat Oekraïne de oorlog verliest komt gewoon doordat ze, dapper of niet, zelf geen schijn van kans hadden en de NAVO ze niet gaat helpen, want geen NAVO. Ook als je het dan los van de man ziet is het niet heel vreemd dat het MAD principe gewoon op gaat wanneer er bemoeienis van buitenaf zou komen. Oekraïne hoort namelijk niet bij de NAVO, dus kan de NAVO zich er niet zo maar mee bemoeien, anders zou het concept NAVO wat vreemd zijn. Dit lijkt, tot op zekere hoogte, ook wederzijds gerespecteerd te worden. NAVO-landen bemoeien zich niet al te actief met deze oorlog en Rusland probeert krampachtig dat te consolideren wat er nog te consolideren valt en dat is al niet zo hele veel. Is dit powerplay? Ja. Krijgen we een nucleaire WOIII? Zeg nooit nooit, maar wie zit daar nou echt op te wachten dan en wat zou het opleveren?
@KeesBruin | 16-03-22 | 23:22:
Oekraine heeft 200,000 professionele soldaten en 900,000 reservisten EN zo'n beetje elke man (en vrouw) die wil en kan vechten. Dat gaan de Russen nooit winnen. Maar wij moeten wel wapens en munitie blijven sturen.
Hmpf, Putin heeft de afgelopen 2 maanden alles totaal aan elkaar gelogen,
en zijn eigen beloftes keer op keer met bruut geweld onderuit gehaald.
(Next-gen wappies en FvD stemmers, laat dit ajb even inzinken...).
.
Dus inderdaad alleen *feitelijke* acties van de-escalatie of terugtrekking tellen.
Papier betekent helemaal niets zolang Oekraiense burgers
volop militair bestookt worden, elke dag weer.
Niet alleen de afgelopen 2 weken, de man is met 1 ding consequent, namelijk zijn leugens. Als hij iets ontkent weet je dat het tegenovergestelde waar is.
@oh nee he | 16-03-22 | 21:57: soort Mark Rutte dus.
Als mijn buurvrouw niet zo had tegengestribbeld toen ze werd verkracht had ze nu geen blauw oog en drie gebroken ribben. En als de russen ons land binnenwandelen sta jij met een spandoek met ‘welkom’ erop bij de grens?
Je moeder had ook op tijd in moeten zien wat het resultaat zou zijn. Jammer dat ze niet toch doorgezet heeft met haar abortus.
Russen schieten zonder scrupules alles stuk. Ze plunderen, verkrachten en moorden.
Poes Fiep zegt "schuld van Zelensky"
Ongelooflijk.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 21:19:
Overigens dat totaal vernielde theater in Marioepol wat jij al om 18 uur meldde, al duidelijk hoeveel burgerslachtoffers er vielen ?
@Wattman | 16-03-22 | 21:26:
Alleen 70 dode acteurs. Kan Poetin eens met recht beweren dat hij acteurs heeft getroffen.
Er is trouwens toch geen twijfel meer dat het neerschieten van een burgervliegtuig gewoon uit de koker van Putin kwam?
Helaas zijn er nog zat idioten die nog steeds denken dat het niet uit de koker van Poetin kwam. Onbegrijpelijk.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 20:55: die lui hebben een grondige heropvoeding nodig
Stel ze komen tot een einde van die oorlog, intussen is Putin schuldig aan een lijst oorlogsmisdaden waarvoor hij levenslang dient te krijgen of eigenlijk de strop. Hij kan niet meer functioneren als leider van een wereldmacht.
De geschiedenis leert helaas, dat dat uitstekend kan.
@KeesBruin | 16-03-22 | 20:45: Meestal komen ze na verloop van tijd toch op niet natuurlijke wijze om.
Nou, niet alleen Putin. Zo zijn er wel meer op deze wereld.
@Tapioca pudding | 16-03-22 | 20:46: Sommigen wel, anderen niet. Stalin stierf tussen de lakens, Hitler maakte er uiteindelijk zélf een eind aan, maar kon tot het bittere einde ongehinderd zijn gang gaan.
En wie gaat hem ophalen? De man heeft een elite garde van 350.000 militairen en politie om zich heen. En nog eens 50.000 bewaking. Die kamer met die grote lange tafel in het Kremlin… daar staat ook een exacte kopie van in Sochi. Je weet niet eens zeker waar hij is. Je krijgt die man niet zomaar te pakken. Alleen een totale opstand en de rest van het leger dat zich tegen hem keert zou iets kunnen laten bewegen.
Ik zie zoveel reaguursels waarvan ik mij afvraag ; hoe dan??
Een goed interview bij Nieuwsuur met Jaap de hoop Scheffer ( toenmalig secretaris generaal NAVO )over poetin.
Poetin werd radicaler door de NAVO .
Beslist het kijken waard!
Poetin werd radicaler door Poetin.
Klinkt best wel realistisch. Alleen schreeuwen en met scheldwoorden gooien helpt ook niet om de andere kant te zien.
@KeesBruin | 16-03-22 | 20:45:
Precies, Poetin stak in onder stoelen of banken dat het uiteenvallen van de Sovjet-Unie de grootste ramp ooit voor hem was. Dat was al een teken aan de wand.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 20:54:
Het grote voorbeeld van Poetin is Tsaar Alexander III, niet Nicolaas II
(de laatste) dat was volgens hem een watje.
en.wikipedia.org/wiki/Alexander_III_o...
Grote voorbeeld van Erdogan. Suleiman de grote
in China heropleving van de Qin dynasty keizers.
Humm. I see a patern here.
Veel mensen houden er een tamelijk simplistisch wereldbeeld op na. Daarbij komt dat de media ook vaak maar een kant van het verhaal belicht.
@Basil Fawlty | 16-03-22 | 20:59: Ja, en dat patroon heet: revanchisme. Hadden de Duitsers na WO1 ook hevig last van. En het leidt altijd tot méér oorlog.
Radicaler worden bij de NAVO is misschien ook wel een vorm van 'groupthink'.
Ja sinds de navo interventie in Servië, dat is het moment dat de haviken vonden dat de navo niet mee te vertrouwen was.
Maar als Rusland weet ook dat er zeer veel weerstand is tegen het toelaten van oekraine, er was nog niets opgestart.
Na deze oorlog kan het zomaar zijn dat oekraine nog dichter bij het westen staat, en dat Poetin dus juist het tegenovergestelde heeft bereikt. De NAVO staat weer op de agenda, de defensie uitgaven gaan hard omhoog, Europa gaat zich minder afhankelijk maken van Russisch gas (dat gaat hem geld kosten, ook als hij andere afnemers vind), het westen zal helpen om oekraine op te bouwen. En misschien houdt hij daar een stukje zeer arm oost oekraine en de krim aan over. En Rusland wordt 10-20 jaar terug gegooid.
"Het voelt erg onwaarschijnlijk dat Poetin z'n oorspronkelijke "erkenning" van die twee "onafhankelijke" deelstaatjes terug gaat draaien."
Die twee staatjes, Donetsk en Luhansk, riepen in 2014 al de onafhankelijkheid uit en werden Republiek. Eerst alleen erkend door Zuid-Ossetië en pas dit jaar ook door Rusland.
Iedereen vindt iets van deze oorlog. Maar, als ik vraag waarom we, de EU staten, Donetsk en Luhansk niet erkennen, komt er nooit iemand verder dan "uuuhhh" en blijft het stil. Dus.
Waarom doen wij niet hetzelfde? Het erkennen van die twee "deelstaatjes"?
Wat is het probleem, voor de EU en de Oekraïne, om de onafhankelijkheid van de republiek Donetsk en de republiek Luhansk, te erkennen?
Voor de EU en VS iig dat dan de aandacht weer op hun eigen problemen gericht worden.
Als zeker zou zijn dat Putin dan weer terug in zijn hok zou gaan is dit de beste oplossing.
Feitelijk is dit al nagenoeg zo in de praktijk alleen zou het dan officieel worden.
Je bedoelt die twee Oblasts waar Russische huurlingen de boel bezette en waar de leiders allemaal Russen waren? Die?
Seems legit.
@Wattman | 16-03-22 | 20:44: Putin zal niet stoppen, totdat hij gestopt wordt. De Finse premier die m kent beschrijft hem precies. Hoe stop je een vechter? Doden of volledig uitputten mentaal en fysiek. Overmatige langdurige druk is het enige, totdat ie gaat bliepen. Hopelijk in een psychose, kunnen de Russen m veilig afzetten.
@nobodiesunmighty | 16-03-22 | 20:54:
Hopelijk zien slimme Russen in zijn directe omgeving in dat hij Rusland helemaal naar de afgrond gaat brengen als hij niet gestopt wordt. Een dwangbuis om en naar Siberië met Putin, dat kan Rusland nog behoeden voor de ondergang.
Omdat het niet echt zo is dat de bevolkijg zich daar heef afgescheiden. De seperatisten zijn goeddeels Russen uit Rusland. Tijdens het onafhankelijkheidsreferendum in 1991 steunde zo'n 80 % in deze gebieden de onafhankelijk. Zefls de Krim haalde 60%.
Bovendien zijn deze twee republieken een zeer kwalijke zaak voor de Russischtaligen in de Oekraïne. Er was altijd een zekere balans tussen Russisctaligen en Oekraïnstaligen. Hierdoor bleef de Oekraine een beeetje in het midden en wisseldeb prorussische en pro-europese regeringen elkaar af.
Nu de krim en Loehansk en Donjetsk niet meer meestemmen in de Oekraïne hebben de Oekraïnse nationalisten nu een meerderheid.
De bemoeizucht en het geweld van Rusland maakt bovendien de publieke opinie steeds antirussischer.
Hmm Catalonië wat was daar ook al weer mee?
Wat vindt Tjerrie van dit alles?
Hij is erg mild over Putler.
En dan, wat heeft Putler gewonnen?
1. Een eensgezinde EU, als nooit tevoren,
2. De NAVO straks met Zweden en Finland erbij,
3. zware langdrurige sancties,
4. een kapotgebombardeerde economie,
5. alle buitenlandse investeerders vertrokken,
6. een pariastatus als Noord-Korea
7. Een zeer vijandig en tot de tanden bewapend Oekraine
8. Een morrende bevolking
9. De NAVO straks in full-force aan de grenzen.
Ik zeg, wat een schaker!
Maar hij heeft wel eindelijk mogen spelen met z'n speeltjes. Ze bleken alleen verrot.
Met alle punten, behalve punt 2 eens. Ik denk niet, dat Finland alsnog bij de NAVO gaat, zullen ze toch niet aandurven.
Voor Zweden ligt het, ook historisch gezien, duidelijk anders. Die gaan wel eieren voor hun geld kiezen, ook al zal Rusland nog zo (onterecht) verontwaardigd en kwaad zijn.
En een negende puntje toevoegen: Defensie-uitgaven zullen in de diverse NAVO-landen allerwege omhoog gaan, de NAVO komt hier sterker uit vandaan, herinvoering van de dienstplicht komt in één of andere vorm weer in beeld.
Kortom, Poetin heeft zich in allerlei opzichten fantastisch in zijn voet geschoten.
Maar wel in en in triest dat er zoveel mensen voor moeten sneuvelen!
businessam.be/premier-zweden-vragen-o...
@B_L
Met handen en voeten gebonden aan China, en die zullen hem uitzuigen.
@NLgaatnaardeklote | 16-03-22 | 20:39: Ja, de bevolking wil wél en de politiek niet bij de NAVO. We gaan het zien, de komende jaren. Eén ding is zeker: Zweden en Finland gaan zich nog beter bewapenen.
@NLgaatnaardeklote | 16-03-22 | 20:39:
Finse en Zweedse bevolking wil toetreden tot de NAVO. Dat was vroeger héél anders. Dat heeft Poetin bereikt.
Waarbij we ook kunnen aanrekenen dat als Duitsland straks 2% BNP gaat uitgeven aan defensie dat het rap het sterkste leger van Europa wordt. Sterker dan de Fransen, Britten en zelfs Turken. Knap gedaan Vladimir. Knap gedaan.
@Basil Fawlty | 16-03-22 | 20:54: Dat is natuurlijk een kolossale fout van diverse Zweedse regeringen geweest, het binnen halen van allerlei volk waar je alleen maar ellende van krijgt. Maar die moet je sowieso uitsluiten van het leger, leveren alleen maar gevaar op. Dan blijven er nog zát echte Zweden over om de zaak te bemannen.
@KeesBruin | 16-03-22 | 21:06:
Ik hoop het.
10. Met kernwapens.
Putin wil een zuivering in zijn land van niet-patriotten.
Hij wil Hitler rechts inhalen lijkt wel.
Dat zal nog niet meevallen, maar hij doet zijn best.....
@KeesBruin | 16-03-22 | 20:29:
Gaat hem wel lukken. Russische intelligentsia slaan massaal op de vlucht. Braindrain iemand?
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 20:43: ja, vandaag met een jonge Rus gesproken. Bevestigt braindrain idem.
Achteraf was het het misschien verstandiger geweest de Oekraïne een buffer status te geven maar het ondertussen flink te bewapenen.
Ik denk dat al onze stingers, NLAWs, sniper geweren etc wat beloofd was aan Ukraiene door NL al langben breed op de grens Polen/Ukraine was.
Denk ook niet dat na jaren lang boze gesprekjes tussen Rusland en Ukraine en een jaar lang troepenopbouw van Rusland aan de grens van Ukraine er niks extra's in Ukraine geinvesteerd is qua training, wapens en mensen etc.
Trump poche al dat hij tanks stuurde in plaats van kussens zoals Obama deed.
Zelinski zat in dat gelekte telefoongesprek met Trump te zeiken dat EU landen hem niks gaven en dat US zo royaal was qua oorlogs materiaal.
Zelenski was al in oorlogsmodus vanwege de oostelijke regios.
Hopelijk is het gauw voorbij.
Dus Rusland haalt bakzeil. Straks een nog meer tot de tanden bewapend, getraind en de Russen hatende bevolking van Oekraine. Een tweede invasie zal er daarna nooit meer van komen dus. Oekraine zal nooit meer naief zijn en denken dat het wel meevalt met Rusland. En tussen lid van de NAVO en geen lid van de NAVO zit nog een heel aardige status aparte.
Maar ik moet het nog zien. De woorden van Lavrov zijn het papier niet waard waarop ze staan geschreven en het lijkt ook simpelweg op tijd winnen totdat die Syriers, Tjetjenen en ander smerig tuig zijn aangekomen.
Het probleem is alleen dat een aanval op Kiev de Russen zeer zware verliezen op gaat leveren, qua manschappen en materieel. En Kiev wordt platgeschoten door de Russen. Alleen maar verliezers dus.
@Der Schnitzeljäger | 16-03-22 | 20:20:
Rusland haalt dus echt bakzeil. Ze krijgen het niet voor elkaar met hun operetteleger, zonder het land helemaal plat te bombarderen. Hun economie dondert in elkaar en ze moeten de Chinezen smeken om extra kogels. En binnen Rusland zijn ze ook niet erg blij met deze oorlog die een vredesmissie heet.
Ik dacht dat het meeste tuig er al wás aangekomen. En ik betwijfel ook, of het nog veel verschil gaat maken voor het grotere beeld van deze oorlog. Rusland heeft zichzelf lelijk klem gereden, niet alleen militair, maar ook financieel/economisch. En dat laatste gaat op een gegeven moment toch de doorslag geven.
Eerst zien dan geloven, Putin zelf lijkt steeds radicaler te worden.
En Rasputitsa voorbij is. De tanks lopen vast in de modder. Hoe ironisch eigenlijk. Napoleon liep er ook op stuk.
Lavrov is handige leugenaar nummer 2. betrouwbaar in zijn onbetrouwbaarheid.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 20:40:
Napoleon zijn veldtocht begon na Rasputitsa. Hij begon zelfs te laat en had het ongeluk dat het een ongelooflijk warme zomer was en begon de terugtocht ook te laat en had wederom het ongeluk dat het zelfs voor Russische begrippen een vroege steenkoude winter was. Daarnaast was zijn logistiek niet op orde. Overigens zijn er in die oorlog naar nu blijkt net zoveel Russische soldaten omgekomen want die leden net zo erg van de oorlog en die hadden hun logistiek ook niet op orde maar ze verdedigden hun vaderland en ze hadden genoeg soldaten want de heersende klasse stuurde gewoon keer op keer hun slaven, lees serfen naar het leger. Een leven stelde voor die heersers toen al niks voor.
Het begint allemaal verdacht veel op Slangeneiland 2.0 te lijken.
Stoere praat en heldendom van Oekraïne.
Tekenen bij het kruisje.
Helden-dom. mooi gezegd. Helden dom.
Het goede doen, het goede gevoel, Gott mit uns Idee und nich mit dir geponst metalen kruisje. fabricagekosten: 2 eur 30. Met lintje, 1 euro 30 bijtellen. De waarde van de helden-dom.
Even off topic, Oekrainers op de vlucht zijn mogen bij iedere familie in Nederland verblijven. Velen wonen en slapen in tuinhuisjes. De hele overheid blij ! Toen een vriendin van mij gescheiden was geraakt en zij met haar dochter een plekje zocht (want ja, tegenwoordig geen urgentie meer bij scheiden dus geen woonruimte) bracht ik ze onder in een tuinhuis in mijn achtertuin. Slaapplek, badkamer, verwarming aanwezig. Na 3 weken stond de gemeente aan de deur. Een tuinhuis heeft geen woonfunctie, dus oprotten ! Ik ben nu behoorlijk in de war en weet niet zo goed wat ik er van moet zeggen.
Dat jouw gemeente stierenballen zuigt. Maar er is wel gewoon daklozenopvang voor gescheiden mensen met kinderen hoor. Vanuit daar kunnen mensen, afhankelijk van de gemeente met of zonder urgentie doorstromen.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 20:10: Ik wist, en hoorde niet anders dan dat zij gewoon op een wachtlijst zou komen voor een sociale huurwoning.
Nou. Hopen dat die Oekraïeners niet ook zo kudt worden behandeld, toch?
@enkelereisretour | 16-03-22 | 20:15:
Dat verschilt per gemeente.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 20:28: per gemeente en per corporatie.
Interessant artikel in de Economist deze week. TL:DR Het Westen (en vooral de VS) is voornamelijk verantwoordelijk voor de oorlog in Oekraine. Het gedoe begon grofweg in April 2008 tijdens een NAVO top in Boekarest toen de VS de alliantie pushte te verklaren dat 'Georgie en Oekraine NAVO lid zullen worden'. Dit was tegen de wens van Merkel en Sarkozy overigens. En Rusland uiteraard.
Laat weer zien hoe weinig macht de EU heeft. Ze mogen leuk vergaderen maar Amerika bepaalt.
www.economist.com/by-invitation/2022/...
Je vergeet erbij te vermelden dat zowel Oekraïne als Georgië zelf naar de NAVO zijn gegaan om te vragen of ze lid mochten worden omdat ze, zoals later bleek terecht, bang waren voor buurland Rusland. Detail. Maar wel een heel belangrijk detail.
Mrs Nuland: 'Fuck the EU'
En vervolgens koopt iedereen en z’n moeder nu voor miljarden aan LNG uit de USA. Katsjieng!
@YoMoms | 16-03-22 | 19:36:
Sterker: LNG kopen we momenteel ook al van China die het van de US kocht.
@YoMoms | 16-03-22 | 19:36: En wapens.
Jammer betaalmuur
Artikel uit de Economist? Het is gewoon de belegen mening van Mearsheimer. Niets nieuws onder de zon, roet hij al jaren en dit gelul is hier in de panelen al meerdere malen weersproken.
@BobDobalina | 16-03-22 | 19:48:
Onze eigen Jaap de Hoop, voormalig NAVO baas:
"Het probleem op die befaamde top in Boekarest was dat er een - en ik druk me mild uit - fel politiek gevecht ontstond over hoe het verder moest met Oekraïne", zegt de Hoop Scheffer in VRT NWS Live. "De toenmalige Amerikaanse president Bush wilde Oekraïne een enorme duw richting NAVO geven en de toenmalige Duitse bondskanselier Merkel en de Franse toenmalige president Sarkozy voelden daar helemaal niks voor."
www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/25/voorm...
Feiten, Bob...
@Wattman | 16-03-22 | 19:57: Merkel en Sarkozy waren beter op de hoogte van de werkelijkheid.
@Wattman | 16-03-22 | 19:57:
Oekraïne en Georgië wilden zelf bij de NAVO omdat ze zich zorgen maakten over het imperialisme van Poetin. Terecht. Bush wilde dat versnellen. Frankrijk en Duitsland waren tegen. En de rest is geschiedenis. Georgië is deels bezet door de Russen en Oekraïne ook. Ben het niet vaak eens geweest met Bush maar hier had hij gelijk. Had een hoop ellende voorkomen.
@BobDobalina | 16-03-22 | 19:48:
Inderdaad. Is een gast opinie.
De Arabische lente was ook al zo'n succes.
Al die landen moesten hun dictator opzij schuiven en dan zouden ze welvarende democratieën worden, net als wij in het Westen.
In al die landen braken burgeroorlogen uit die tot op vandaag voortduren.
Hans van Balen en Guy Verafstoot riepen Oekraïne op zich af te keren van Rusland en dat zouden ze net zo welvarend worden als wij in het vrije Westen.
De EU zou achter ze staan en achter ze blijven staan en het NAVO lidmaatschap zou om de hoek liggen. De plaatselijke dictator werd weggestemd en Rusland viel het land binnen en ineens willen de EU en de NAVO zich afzijdig houden.
Misschien moet het vrije Westen eens ophouden zich te bemoeien met andere landen en te proberen ze onze manier van leven op te leggen als ze daar helemaal niet klaar voor zijn.
Er klopt gewoon helemaal niets van wat je hier claimt.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 19:33:
Ik vind het een aardig treffende analyse. Niet zo hitserig ook.....
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 19:33: Omdat?
@Ongekend2022 | 16-03-22 | 19:41:
Omdat in alle gevallen Osdorpertje doet alsof de EU/NAVO verantwoordelijk is terwijl de bevolking het beu was. De details kloppen verder ook niet. Het is eigenlijk Russische agitprop. Die zeggen dat ook.
In Libië zijn er openbare slaven markten, maar voorlopig nog niet interessant voor NOS, Lubach, VI, Jinek, M en OP1.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 19:49: Landen , waarvan de VS de Regering omver heeft willen werken (* waarbij het gelukt is )
China 1949 to early 1960s
Albania 1949-53
East Germany 1950s
Iran 1953 *
Guatemala 1954 *
Costa Rica mid-1950s
Syria 1956-7
Egypt 1957
Indonesia 1957-8
British Guiana 1953-64 *
Iraq 1963 *
North Vietnam 1945-73
Cambodia 1955-70 *
Laos 1958 *, 1959 *, 1960 *
Ecuador 1960-63 *
Congo 1960 *
France 1965
Brazil 1962-64 *
Dominican Republic 1963 *
Cuba 1959 to present
Bolivia 1964 *
Indonesia 1965 *
Ghana 1966 *
Chile 1964-73 *
Greece 1967 *
Costa Rica 1970-71
Bolivia 1971 *
Australia 1973-75 *
Angola 1975, 1980s
Zaire 1975
Portugal 1974-76 *
Jamaica 1976-80 *
Seychelles 1979-81
Chad 1981-82 *
Grenada 1983 *
South Yemen 1982-84
Suriname 1982-84
Fiji 1987 *
Libya 1980s
Nicaragua 1981-90 *
Panama 1989 *
Bulgaria 1990 *
Albania 1991 *
Iraq 1991
Afghanistan 1980s *
Somalia 1993
Yugoslavia 1999-2000 *
Ecuador 2000 *
Afghanistan 2001 *
Venezuela 2002 *
Iraq 2003 *
Haiti 2004 *
Somalia 2007 to present
Honduras 2009
Libya 2011 *
Syria 2012
Ukraine 2014 *
@Torquemada | 16-03-22 | 20:01:
Lekker offtopic en poging tot whataboutism.
@Torquemada | 16-03-22 | 20:01: Ja, dat doen grote landen nu eenmaal, om hun eigen belangen om hen heen te waarborgen. USA number one. Europa meedoen of exit. Ik prefereer USA omdat dit het dichtste bij democratische waarden lijkt te zitten, mogelijk Taiwan nog meer. Mocht China democratischer zijn dan USA, zal ik China favoreren. Idem voor Rusland of, voor mijn part Afghanistan.
@nobodiesunmighty | 16-03-22 | 21:06:
Zo'n lijst van de VS kun je net zo goed van de Sovjet Unie tot 1989 maken en daar staat sowieso heel Oost-Europa en half Midden-Amerika en Afrika op.
Speech Poetin met vertaling.
twitter.com/just_whatever/status/1504...
Oké, Rusland een neutrale bufferstaat, maar dan wij/NAVO/Polen/Baltische Staten ook: Wit-Rusland. Kunnen die Russen met hun ‘legitieme veiligheidszorgen’ toch niets tegen hebben? Ze grenzen dan immers niet meer aan NAVO-gebied (ja ja, uitgezonderd Kaliningrad)
En de Baltische staten hè. Dat vergeet menig mens.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 19:28: En Noorwegen!
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 19:28: Die waren mogelijk enkele jaren geleden al doelwit, durfde hij toch niet aan in 2020 zijn er toen veel divisies naar de westelijke grens getrokken
@MAD1950 | 16-03-22 | 19:30:
Inderdaad en Noorwegen ook. Zo zie je maar dat fabeltje dat Poetin bang is voor de NAVO aan zijn grenzen kan ook in de prullenbak.
@litebyte | 16-03-22 | 19:33:
Ja. Om te "oefenen". Poetin is een totaal gestoorde malloot.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 19:37:
Boekel ligt zowat dichterbij Moskou dan de grens met Noorwegen...
S-P-Q-R | 16-03-22
Oekraïne een neutrale bufferstaat bedoel je.
@Joris Beltsin | 16-03-22 | 19:48:
Vilnius, Tallinn en Riga ook?
@Der Schnitzeljäger | 16-03-22 | 20:23: gaat niet werken, bufferstaat is uitnodiging voor binnenvallen bij onwelgevalligheid.
Ja, maar alleen als Wit-Rusland dezelfde status krijgt. In de onderhandelingen kan Oekraïne, gesteund door het Westen, dit voorleggen door simpelweg de Russische argumenten te spiegelen. De Russen zullen dat niet willen, maar de argumenten waarmee ze dat afwijzen kan Oekraïne dan weer spiegelen: “Oké, maar dan wij ook niet”. Een voorstel op dit op de onderhandelingstafel leggen verschaft ze sowieso wisselgeld.
WTF "klinkt niet onredelijk"?? Er is niets redelijks aan het zetten van een mes op de keel van een soeverein land, om daarmee concessies af te dwingen. We zijn alweer aan het goedpraten dat het kereltje op het schoolplein zijn knikkers moet afgeven aan de pestkoppen uit de hoogste klas, omdat hij anders klappen kan krijgen. Dat klinkt nooit redelijk, is hooguit ook omdat niemand ingrijpt realiteit.
Het leven is niet eerlijk en we moeten toch het beste ervan zien te maken.
@Joris Beltsin | 16-03-22 | 19:27: over wat "het beste" is zijn de meningen nogal verdeeld dacht ik.
Er is trouwens een andere reden waarom Poetin tijd probeert te rekken.
Rasputitsa.
en.wikipedia.org/wiki/Rasputitsa
Moet ie wel tot de zomer onderhandelen. Zo lang van stof is ie niet.
Poetin wil maar één ding: het oude Russische Rijk in ere herstellen.
Nu dat militair niet lijkt te gaan lukken wil hij een adempauze. Zodat hij het over een aantal jaar opnieuw kan proberen. Of tot er door gestook in de Oekraïense politiek in Kyiv een regering komt die volledig op hand van de Russen is.
In Tsjetsjenië heeft hij ook niet gewonnen. Putler heeft daar een moslim marionet neergezet die hij betaald, een soort van Mussert - Mogelijk dat hij dit ook tracht in (een deel van) Ukraine.
Poetin is bijna 70 jaar, als de Russen zelf hem al niets aan doen dan zal het natuurlijk verloop het wel doen over niet te lange tijd.
@litebyte | 16-03-22 | 19:26:
-
Mussert was een hele nette meneer, vergeleken bij Ramzan Kadyrov.
Over een paar jaar kan Poetin, als hij dan überhaupt nog leeft, het wel shaken. Reken er maar op, dat Oekraïne zich tot de tanden zal gaan wapenen, om iedere tweede ronde van dit drama te gaan voorkomen.
Bovendien ligt het niet in de lijn der verwachtingen dat Rusland over een paar jaar nog veel in te brengen zal hebben. Het land is een paria geworden, het wordt aan alle kanten afgeknepen, en is straks volledig van China afhankelijk.
@bisbisbis | 16-03-22 | 19:32: Is dat niet de man van de Mussert paaltjes?
Ik hoop echt dat het gaat lukken. Hoe langer de crisis duurt hoe belangrijker het essentiële deel van de diverse economieën wordt en hoe minder belangrijk de toegevoegde economische waarde. In zo’n situatie is Rusland in eens geen kleine macht meer, Grote gasboer, 2e kolen boer van de wereld, staalproducent 2x zo groot als Duitsland en even groot als de VS en dan hebben we het nog niet over alle andere delfstoffen en het oppervlakte landbouw areaal.
Ze hebben ook alle noodzakelijke grondstoffen voor Frenskes batterijtjes.
Ja, ze hebben van alles in Rusland, maar wat ze vooral veel hebben is slechte leiders en véél corruptie. Als Rusland bevolkt zou zijn met Japanners, wat het al lang wereldmacht nummer 1 geweest, zeker op economisch gebied.
@KeesBruin | 16-03-22 | 20:40: ja, corruptie, repressief gedrag, zie hier wat dit doet met een groot potentieel land. Telkenmale verneukt het land zichzelf, laat het land zich verneuken door hebzuchtige oude mannen. En het worden er steeds meer dankzij hun repressief gedrag: ze zetten de gehaktmolen aan en duwen hun jeugd erin. Wat een leiders...
Putler probeert tijd te winnen. Tijdens de onderhandelingen zullen bepaalde zware sancties niet worden doorgevoerd omdat dit het onderhandelingsproces kan verstoren.
Aan de andere kant - mogelijk dat Putler op dit moment de aanval op Odessa uitstelt vanwege de onderhandelingen.
Ik ga het toch zeggen...
Trek "Putler" weg.. Begin niet over Bonkers, en, mocht je van voetbal houden, niet over pisvee...
Dan zou ik je persoonlijk een heel stuk liever lezen....
@neonreclame | 16-03-22 | 19:21: Geen idee wat je hebt gesnoven, maar het is niet goede trip geloof ik?
@neonreclame | 16-03-22 | 19:21: Me too.
@litebyte | 16-03-22 | 19:23:
Kijk...
Ik zie je regelmatig Putler schrijven.. Terwijl ik echt wel denk dat je iets te zeggen hebt..
Wat moet ik met dat soort kinderachtigheid...!!
( Het kan natuurlijk aan de telefoon liggen.. Dat kan.. )
@neonreclame | 16-03-22 | 19:26: Ik blijf Putler zeggen totdat hij er niet meer is, dus hopelijk snel. Het betreft hier een Russische versie van Hitler dat dan niet een Duits maar groot Russisch rijk nastreeft.
@litebyte | 16-03-22 | 19:29:
Geen enkel besef dat het kinderachtig overkomt en daarmee een potentieel goed gesprek/discussie uit de weg gaat..??
@litebyte | 16-03-22 | 19:23:
Erg kinderachtig.
Je kan Poetin wel een keertje Putler noemen, maar niet te vaak.
Zeker als je probeert serieus te zijn.
Olloloolgron zojuist interessant doen in tagesshau. Potsierlijk.
Ik moet wel lachen met de Duitsers. Die hebben het al over die Wende van groen naar olijfgroen ;-).
@Bataafje | 16-03-22 | 20:10: haha... Panzertarnfarbe gelb
Ik houdt m’n Miele aandelen nog wel even vast.
Kijk na de mei parade wel weer verder.
Goh, deze nieuwe deal heeft best veel overeenkomsten met het voorstel van Baudet. Die man heeft er kijk op!
Mensen die graag Stratego spelen maken nooit het bord kapot.
De amerikanen wisten bagdad op dag 21 te veroveren. Deze oorlog duurt nu ook al 21 dagen en de russen zijn nog steeds niets opgeschoten Wat een prutsers. Alleen laffe aanvallen op onschuldige burgers zijn ze goed in...
Ik krijg met deze opmerking ongetwijfeld commentaar..!!
Aanvallen op "onschuldige", is toch juist een manier om te laten zien wie de grootste ballen heeft..??
Dat zie je in elke oorlog, dus waarom deze niet...
@neonreclame | 16-03-22 | 18:50:
Ik vind die grootste ballen er in dat geval maar lafjes bij hangen.
Het grote, machtige Russische leger vermoord burgers om het moraal te breken. Ik spuug erop, ook al zie je het in elke oorlog.
@SterF... | 16-03-22 | 18:54:
Uiteraard...!!
Ik kijk er inmiddels niet meer van op, dus cru gezegd, kan je die al wegstrepen op de schaal van gruwelijkheden..
Bagdad is omgeven door zand. Enkel dat. Geen vergelijking.
@horsteknots | 16-03-22 | 19:01:
Oekraine is wel degelijk vergelijkbaar met Irak. Eindeloze glooiende vlaktes waar in de zomer graan stond en nu leegstaat. Perfekt voor grote klassieke tankveldslagen. en.wikipedia.org/wiki/Third_Battle_of...
@Basil Fawlty | 16-03-22 | 19:08:
Met al die antie-tank wapens ligt de "romantiek" van een tankveldslag inmiddels ver achter ons...
@SterF... | 16-03-22 | 19:10:
Zekers. Maar beiden landen zijn qua manier van oorlogvoeren vergelijkbaar. Bijvoorbeeld een vergelijking Irak-Vietnam gaat mank.
Vietnam-Birma (1943/1944) werkt dan weer wel.
@Basil Fawlty | 16-03-22 | 19:16:
Mwoah. De zandbak van Irak is toch echt veel toegankelijker dan de Oekraïnse bodem met greppels en nattigheid. Misschien als de bodem bevroren is.
@Joris Beltsin | 16-03-22 | 19:21:
In Oekraine spelen seizoenen zeker een factor maar ook in Irak: hitte.
1991 (koeweit oorlog) waren de grote operaties in februari, In Irak werd begonnen op 30 maart. Eigenlijk wilde men toen al eerder beginnen maar logistiek (hallo Poetin) was nog niet op orde. En daarnaast het is niet allemaal zand in Irak, Wadi's, woestijnen vol met rotsen, zoutwoestijnen waar geen tank kan rijden want die zakken weg etc.
@Basil Fawlty | 16-03-22 | 19:38: ja....70 graden in de zon. Zet de föhn maar es op maximaal en ga dan maar es vechten.
@nobodiesunmighty | 16-03-22 | 21:13:
Inderdaad. Pfoaw.
En gevolg van de hitte, als je de verhalen leest. De vliegen. Miljarden. Overal en altijd en natuurlijk het zand dat overal in doordringt.
Russen die een theater bombarderen, ze zijn weer fijn bezig
En vergeet de ziekenhuizen niet.
Allemaal mooi, maar crushen van Russische economie zal door moeten gaan tot Putin weg is. Die hond heeft aangetoond onbetrouwbaar te zijn en ironisch, juist al die wensen van oud sovjetrepublieken om bij de NATO te komen extra gelegitimeerd, die lui kenden de gruwelen van sovjet- en KGB-bewind
Laat mij u voorspellen wat er gaat gebeuren:
A: Putin gaat niet weg.
B: Dit is een overwinning voor Rusland
C: Putin houdt de voormalige Sovjet-republieken instabiel.
D: De NAVO denkt; 'pfhéw!' en gaat over tot de orde van de dag.
E: Duitsland investeert bij nader inzien geen 100 miljard extra in defensie;
F: Nederland investeert 100 miljard extra in windmolens.
G: Binnen vijf jaar beheerst China geheel Zuid-Oost Azië.
@bisbisbis | 16-03-22 | 18:52:
Heb je een groene broek aan vandaag?
@bisbisbis | 16-03-22 | 18:52:
En krijgen we wel een EU-defensie?
@Joris Beltsin | 16-03-22 | 18:57:
-
Welnee - wij krijgen een paar halfzachte legerkorpsen onder beurtlings Frans/ Duitse leiding met voor de vorm twee of drie vrouwelijke bevelhebbers, waarvan bij voorkeur tenminste één lesbo. Een prachtig vehikel om Frans / Duits defensiematerieel te pushen, waarvan u -á la Eurofighter- de ontwikkeling mag betalen. En de Oost-Europese EU-landen gaan die charade niet serieus nemen.
@bisbisbis | 16-03-22 | 19:05:
Hahaha. Ik denk dat ik uw cynische doch nuchtere analyse deel. Van A t/m G.
Sowieso zal Rusland wel moeten schikken. Iedereen die zich een beetje in heeft gelezen in de "FSB-files" weet hoe de vlag erbij hangt in Rusland volgens FSB-analisten zelf.
www.igorsushko.com/?m=1
Begin zelf te lezen zou ik zeggen.
Heb het al uit. Er bekruipt me toch de knagende vraag hoe betrouwbaar deze ontboezemingen allemaal zijn.
@Joris Beltsin | 16-03-22 | 19:04:
Alle 7 brieven?
Er zullen ongetwijfeld dingen vrij vertaald zijn en/ of bewust weggelaten om de identiteit van die bron te beschermen. Die bron is ook geen leidinggevende in de top maar een analist. Een Colonel heeft bevestigd dat het globaal klopt wat er gezegd wordt. al zou hij sommige dingen zelf iets anders brengen. Maar de globale strekking klopt zegt hij en dat geloof ik helemaal. Zeker nadat hij schreef over de hoe het rommelde tussen Putin en het hoofd FSB en deze nu ineens huisarrest heeft.
@Leyolm | 16-03-22 | 19:09:
Oh zijn het er al 7? Nee, ik heb er maar 5 gelezen. Die arrestaties zijn inderdaad wel een soort van bevestiging.
Als die Oekraïners hier intrappen zijn ze echt achterlijk. Putin gaat gewoon hergroeperen en komt over vijf tot tien jaar terug met tien keer zoveel manschappen, materieel en logistiek.
Terugtrekken, geen NAVO ( maar wel bewapening door de NAVO), teruggeven Krim en dan mogen die twee afvallige regio's gaan stemmen over toetreding tot het groot- Russisch rijk. Vraag me af of de bevolking echt nog zo happig is.
Over tien jaar is Poetin 80, wie dan leeft wie dan zorgt.
Als Poetin tekent voor neutraliteit, kan hij nooit meer met goed fatsoen de Oekraine aanvallen.
@snapal | 16-03-22 | 19:01:
Goed fatsoen houdt hem tegen? Oké.
@snapal | 16-03-22 | 19:01: en dat kon hij nu wel? Hij verzint toch gewoon een reden, hij kan bijv het excuus hergebruiken dat ze weer kernwapens hebben.
@Joris Beltsin | 16-03-22 | 19:04: Goed fatsoen betekent hier dat hij een acceptabele smoes heeft voor zijn bevolking.
@BobDobalina | 16-03-22 | 19:10: Heeft de Oekraine kernwapens dan? Dacht van niet.
Je kan bijvoorbeeld afspreken dat er geen kernwapens in de Oekraine geinstalleerd worden.
@snapal | 16-03-22 | 19:15: een van zijn verzinsels was dat oekraine kernwapens aan het ontwikkelen was. Afspreken dat er geen kernwapens komen is geen enkel probleem lijkt me. Ook kan oekraine beloven dat ze Rusland nooit zal binnenvallen etc. Denk niet dat iemand daar ooit over twijfelde.
@BobDobalina | 16-03-22 | 19:30: De Navo kan ook beloven dat ze Rusland nooit zullen aanvallen.
Zou zelfmoord zijn, bovendien is Rusland niet te bezetten, veel te groot.
Wat zou het toch mooi zijn als elke Russische president dat ook zou denken.
@snapal | 16-03-22 | 19:15: de Oekraine had kernwapens maar heeft ze ingeleverd in ruil voor veiligheidsgaranties van VS VK en Rusland. Boedapest memorandum.
Blijft over Poetin zijn merkwaardige idee dat deze invasie een goed plan was met als doel..... iets vaags over een groot rijk of een nieuwe identiteit. In plaats van een welvarende samenleving waar echt alle ingrediënten voor in ruime mate in Rusland aanwezig zijn. Waar hij veel beter mee zou scoren in de wereldgeschiedenis, maar dat schijnt hij niet te begrijpen. Het enige dat hij hoeft te doen is de NAVO gaar laten koken in hun eigen sopje en lekker aan de slag gaan met corruptiebestrijding.
Net als bij IS kun je wel het leger overwinnen, maar de idealen, hoe onlogisch en merkwaardig ook, kunnen in leven blijven in een of andere vorm.
Idd, Rusland is het grootste land van de wereld, ze hebben alle grondstoffen en mineralen, gas in overvloed, geen influx van vreemlandiërs, zuipen wodka als en dragonder, is een kernmacht.... om maar een paar dingen te noemen. Dan ga je alles op het spel zetten om Ukraine te veroveren wat je nooit zal lukken en je hele economie vroeg of laat dondert in elkaar. Dan ben je toch niet goed in je bovenkamer.....
De man verzint iedere keer weer nieuwe excuses om Oekraïne met de grond gelijkt te maken. Dat gelul over die nazi's kennen we nu wel zo'n beetje. Heb zelf een tijdje in de krochten van Rusland gezeten. Nog nooit zoveel nazi verering gezien als daar. Iets met splinter en balk voor Vladimir.
Ja, is nadeel van dictatuur, democratie lijkt/is chaotisch, maar daardoor kunnen idiote ideeën niet onbeperkt groeien. Hoe dat in China wel goed gaat moet ik nog een keer bestuderen.
@Kane | 16-03-22 | 18:57: China is wijzer en groter qua gedachtengoed ,dan je denkt. Behalve huidige partijlijn. Is een beetje nep, aangezien hier in plaats van warlords één familie met enkele tientallen andere de dienst uitmaakt. Uiteraard weet ik niet hoe de spanningen en zucht naar macht dit tot een wespennest maken.
Had die cabaretier in Kiev ook we wat eerder kunnen bedenken, had een hoop doden en ellende bespaard
Dit is inderdaad allemaal de schuld van de onrealistische eisen van de Oekraïner. Beetje baas in eigen land proberen te zijn. Belachelijk!
Alsof Poetin en kornuiten daar meteen mee zouden instemmen.
Niemand had verwacht dat Rusland echt zo lomp en grootschalig zou binnenvallen.
En de Russen draaien op voor de schade?
De DDR66 heks trekt de portemonnee wel weer, geen zorgen
ha.... ha.... ha.....
De Chinezen. Wedden (prima handelspartner geweest van Oekraine, varkens, graan en computer grondstoffen). Oekraine verkocht aan China (denkt China althans, gaat op de lange baan niet lukken, zie gedrag volkeren bij Westerse kopers van volkeren), Rusland in de Chinese mangel. China bouwt Oekraine op, nog meer schulden, boing.... En daar gaan we weer.... schulden, de witte motor...
Met alle tegoeden die zijn bevroren komen we hopelijk een heel eind.
@BobDobalina | 16-03-22 | 18:36: Ja, dat zal nog een heikel punt worden, als die voor de wederopbouw worden gebruikt zal Rusland niet blij zijn en zo weer alles in puin komen schieten? Enige optie is Putin Putout lijkt me.
@BobDobalina | 16-03-22 | 18:36:
Welke bevroren tegoeden? Russische firma's hebben tientallen miljarden op de Zuid-As geparkeerd, maar Nederland heeft krap 6 miljoen werkelijk bevroren.
Niks meer dan gelul voor de bühne.
@TeeJee | 16-03-22 | 19:41: gaat niet alleen om nederland he?
Russen zijn mariapol nu helemaal aan het slopen....
www.thesun.co.uk/news/17970976/russia...
Een luchtaanval op een theater waar burgers schuilen. Tja, ik kijk nergens meer van op van die Russische laffe honden.
Inderdaad goed stuk over Azov bataljon.
TL;DR: Azov bataljon is een noodzakelijk kwaad, schuld van Poetin, moeten na de oorlog ontwapend worden want ze willen een blanke natiestaat zonder allochtonen, homo's en *liberals'. Oekraïense bevolking vindt ze niets (ze kunnen niet eens de zeer lage kiesdrempel halen) maar met wapens...
Oekraïners stemden een paar jaar geleden met best veel mensen op Svoboda.
Toen 4e partij vh land, met 36 zetels.
Schuld van Poetin? Welk artikel heeft u dan gelezen, want ik heb het niet gezien?
dat heet melanosomaal stemmen. Teken van hyperintellect. Gaat ver voorbij mijn denkvermogen.
Je vraagt je toch af welke behoefte ze met dat neo-nazi-gedoe vervullen. Vanuit welke hoe je het ook bekijkt, het werkt niet.
@Ruimedenker | 16-03-22 | 18:30:
Svoboda is zeg maar de Oekraïense PVV.
@Joris Beltsin | 16-03-22 | 18:35:
Het staat er toch echt. En het is ook zo. Zonder Poetin zijn invasie was er geen Azov geweest en hadden ze al helemaal geen onderdelen van de nationale garde geweest. Duidelijk toch.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 18:52:
Nee, niet te vergelijken.
Misschien her en der wat overeenkomsten, maar verder totaal niet te vergelijken.
Bovendien heeft svoboda in de regering gezeten en PVV nooit.
Blijkbaar vonden de regeringspartijen in Oekraïne het prima om met hen samen te werken.
In dát geval zou PVV hier een kans moeten krijgen.
Of niet dan, Theo?
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 18:54:
De invasie is drie weken geleden begonnen....
@Joris Beltsin | 16-03-22 | 19:01:
In 2014 bedoel je.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 18:54: Er staat volgens mij dat het is opgericht tijdens de Maidan revolutie? Toen er een legaal gekozen president is afgezet met hulp van de EU en USA?
@Ruimedenker | 16-03-22 | 19:00:
Svoboda betekent vrijheid. Hun standpunten zijn vergelijkbaar met die van de PVV maar dan Oekraïens. Of jij dit nu wel of niet leuk vindt.
@Pilshaas 861 | 16-03-22 | 19:05:
Jij kent de feiten niet en iets zegt me dat je die ook niet wil weten.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 19:04:
Annexatie, heer Goldbach, via een referendum van de Krim bevolking.
Overigens nog steeds een grenzeloze fabulatie dan Poetin die Azov Nazi's heeft gemaakt.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 19:06:
Vrijheid….
Vooruit dan maar.
Schrik niet, Theo.
nl.wikipedia.org/wiki/Svoboda_(partij...)
Bijna alles wat PVV niet is.
nl.wikipedia.org/wiki/Svoboda_(partij...)
Sorry… linkjes werken niet goed.
Google zelf even svoboda en dan naar de wiki.
en.wikipedia.org/wiki/Svoboda_(politi...)
Engelse link werkt ook niet.
Schrikbarend.
Kijk zelf even aub.
@Joris Beltsin | 16-03-22 | 19:07:
Een referendum waarbij je kon kiezen tussen aansluiting bij Rusland en aansluiting bij Rusland.
En Azov is weldegelijk ontstaan dankzij de invasie van de Donbas. Oekraïne had geen leger, Azov wil wél tegen de Russen knokken.
@Ruimedenker | 16-03-22 | 19:15:
Ik weet wel wat Svoboda is hoor. Zeer nationalistische conservatieve partij op veel vlakken vergelijkbaar met de PVV. Of misschien in het huidige tijdperk meer met de FvD.
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 19:42:
Het referendum had geen handhaving van de status quo maar men kon kiezen voor Rusland of voor Oekraïne. Men koos > 95% voor dat eerste.
Dat Azov is ontstaan in 2014 onder druk van Rusland is nog geen rechtvaardiging voor de Nazi-praktijken. Dat kun je Rusland moeilijk aanrekenen.
@Joris Beltsin | 16-03-22 | 20:02:
Nee, de optie bij Oekraïne blijven stond er niet bij.
Je kunt Poetin dat wel degelijk aanrekenen want hij viel een land binnen zonder enige valide reden. De jongens van Azov bataljon konden en wilden wel knokken. De facto is Poetin de oorzaak/schuld van de oprichting van het Azov bataljon. Dat is geen mening, dat is een feit. Geen inval Russen, geen Azov bataljon. Dat kan je echt niet bevatten?
@Joris Beltsin | 16-03-22 | 20:02:
Héél raar trouwens dat je dat 95%> gelooft. Er woonde toen zo'n 60% etnische Russen de rest vooral etnische Oekraïners en wat Krim Tataren. En jij gelooft dat die overweldigend voor aansluiting met Rusland hebben gestemd. Het spijt me maar hoe naïef ben je dan?
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 20:33:
Kunt u echt niet bevatten dat je geen Nazi hoeft te worden als je aangevallen wordt?
@Theodorus.Goldbach | 16-03-22 | 20:33:
At your service: en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_st...
Poetin heeft al eerder geroepen dat de staat "Oekraïne" niet meer bestaat en dat het land gewoon een Russische provincie gaat worden.
Dat kan dus niet, daar heeft Putin de troepen niet voor.
Hij heeft ook geroepen dat hij geen interesse heeft om Oekraïne in zijn geheel te bezetten.
Als Rusland een succesvol en welvarend land zou zijn -wat heel goed mogelijk is, zouden de Oekraïners dat uit zichzelf willen. Geeft veel minder rommel ook.
De Oekraïners gaan beter opschieten met hun capitulatie onderhandelingen, en nee ik ben niet voor Rusland en ik vind het gruwelijk wat er in Oekraïne gebeurt, want anders moeten ze onderhandelen met Ramzan Achmadovitsj Kadyrov, en met hem is het heel slecht kersen eten, na Kadirov komen de Bojevaja Mashina-16/31
Dit is een ontzettende afgang voor Rusland.
@omanders | 16-03-22 | 18:30: Daarom moeten we Poetin de hemel inprijzen, wanneer hij tekent voor neutraliteit.
"Vooruitgang aan de onderhandeltafel: 'Hopelijk komen Russen ergens mee''
Voorlopig komen die kutRussen alleen nog maar met meer bommen en granaten.
NB. Met 'kutRussen' bedoel ik uiteraard de 'apparatsjiks' rond Poetin, niet de 'gewone' Russen, en al helemaal niet helden/heldinnen als Marina Ovsyannikova, die in een live tv uitzending in Rusland met dat bord ''No war'' in beeld liep.
Vroeger wees elke partij een kampvechter aan en die gingen elkaar te lijf tot er eentje dood neerviel. De andere partij was winnaar en dat werd geaccepteerd als bindende uitslag.
Zie David en Goliath.
In dit geval had Putin met Zelenski moeten strijden.
Elon Musk roept al dagen op twitter dat hij graag met Putin wil knokken.
@BobDobalina | 16-03-22 | 18:26: Maar twee tegen een kan niet, dan moet er nog een Rus bij. Of we doen drie vs drie, zoals bij de Horatii en Curiatii.
@Tashtego | 16-03-22 | 18:29: ik wil ook wel meedoen. Tegen Lavrov dan.
@BobDobalina | 16-03-22 | 18:32: met of zonder wodka?
Poetin is 70.
Er wordt gepraat maar weinig gezegd vrees ik.
Mag Oekraïne nog wel Russische generaals blijven afknallen?
Ik vermoed dat Putin daar zelf gaat doen zodra de oorlog voorbij is.
Valt me op dat de Oekies wederom niets verwachten van het grote Europese rijk van Frau Ursula. Landen die Oekraïne's neutraliteit moeten beschermen zijn US, Brexitduivel UK en EU-pestkop Turkije. www.ft.com/content/7b341e46-d375-4817...
Gelijk hebben ze.
De EU is verworven tot een baantjescarrousel voor bureaucraten, niks meer en niks minder.
@henkiedeboer | 16-03-22 | 18:42:
EU heeft wapens geleverd. Militairen heeft de EU nu eenmaal (nog) niet.
@RandyBiel | 16-03-22 | 18:49: Die gaan er ook niet komen.. A. Er staan nu al vacatures open en mensen op lijsten die op uitzending gaan naar de Balkan terwijl ze al ergens anders ook op een lijst staan. B. Ik heb van de week gehoord van insiders hoe ze binnen defensie te werk gaan. Stel ze hebben 20 vacatures. Dan nemen ze er 40 aan ivm verval. Tot zover is het logisch. Nu komt het: In plaats van een goede werving en selectie op kwaliteit stoppen we maar gewoon met het accepteren na 250 aanmeldingen..... Bizar., Niet de beste maar de gene die het eerst komt.
@RandyBiel | 16-03-22 | 18:49:
U heeft niet zitten opletten. Leden van de EU hebben wapens geleverd en ze mogen het bonnetje indienen bij de EU. Overigens wordt ook geen enkel lid van de EU voor bescherming gevraagd. Boeiend toch?
@RandyBiel | 16-03-22 | 18:49: Wat Joris Beltsin zegt, ze doen alleen in bonnetjes. Het blijven tenslotte wel bureaucraten.
@henkiedeboer | 16-03-22 | 19:38: niet elke lid-staat wil wapens leveren! Zou de EU wapens leveren, dan komt er geheid (meer) onenigheid tussen lid-staten. Zo 'een" is de EU namelijk nog steeds niet.
Scholz en Macron praten met Putin. Niet de EC.
Klinkt positief, afwachten of dat inderdaad zo is.
E.e.a zal in en door het westen wel uitgelegd worden als een forse nederlaag voor Putin.
Wat voor Putin weer reden kan zijn om een tandje bij te zetten.
Tijd dat iedereen even z’n bek houdt en Rusland en Oekraïne samen aan een oplossing te laten werken.
De Russen thuis laten zich vaker negatief uit over de misselijke acties van Putin.
Het Westen mag even pas op de plaats maken en vooral geen olie op het vuur gooien.
Biden heeft zojuist $800 miljoen en gewapende drones toegezegd. Tot zover pas op de plaats en geen olie op het vuur.
Iedereen wilt graag zijn verhaal doen Ruime...
Als ik je goed begrijp heb je uiteindelijk weinig aan westerse inmenging, zeker omdat de sancties niet het beoogde effect hebben...
Zo begint het inderdaad meer op een oorlog te lijken die zieltjes kan winnen, ipv zieltjes letterlijk verliezen...
@Niet_Van_Hier | 16-03-22 | 18:24: Een goede gelegenheid ze te testen. Wat kosten die units per stuk?
Ik zou niet weten waarom. Tandje erbij vanuit het westen lijkt me juist een betere strategie. Volgens mij is dat de enige taal die Putin verstaat.
@BobDobalina | 16-03-22 | 18:29:
Tandje erbij durft men niet, anders zou dat al gedaan zijn toch..??
@neonreclame | 16-03-22 | 18:31: alles behalve direct de confrontatie op het slagveld kiezen zou kunnen. Meer wapens naar Oekraine bijvoorbeeld.
@BobDobalina | 16-03-22 | 18:33:
"Hier.. Pak aan.. Succes ( edit) Wij staan achter jullie..!! "
@BobDobalina | 16-03-22 | 18:33:
Meer wapens, meer dreigende taal, meer sancties kunnen een optie zijn als de onderhandelingen totaal mislopen.
Voor nu moeten ze vooral via gesprekken vooruitgang boeken.
Er wordt in ieder geval gesproken, da’s al heel wat.
Ondertussen gaat het geweld door, dat begrijp ik en dat is kudt voor de mensen in Oekraïne.
Heel snel heel veel wapens sturen lijkt mij geen oplossing.
En Putin verder uit de tent lokken ook niet.
Moeilijk….
Makkelijke lullen voor ons hier, dat wel.
Dat dacht ik ook. Aub even geen spierballentweets van onze MinDef. En de speech van Zelensky aan de Amerikanen geen opvolging geven. En laat beide partijen dan maar hun verlies pakken omwille van wereldvrede.
Helaas heeft Biden al toezeggingen gedaan. Het is te hopen dat de EU dit niet doet. Geen zin in oorlog.
@Ruimedenker | 16-03-22 | 18:39: zeker maar ik hoop dat niemand zo dom is om de russen te vertrouwen.
Na deze invasie heeft Rusland alle credibility (die het nog had) verloren en kun je nauwelijks ingaan op hun eisen. Regime change in Rusland is de beste optie voor alle partijen maar zal lastig zijn. De invasie had koste wat het kost voorkomen moeten worden. Dit valt ook het westen aan te rekenen. Wie is hier eigenlijk niet de dupe van, Amerika?
Nu al weer die periode van alle onderhandelingen vergeten? Wat had het westen nog meer moeten doen volgens jou? Niet meer de Russische voorbereidingen bekend maken
Amerika doet zeer goede zaken en ook China heeft ook een aardige oorlogsbuit zoals gas, olie en mijnbouwbedrijven. Europa staat met lege handen en koopt binnenkort via China de Russiche grondstoffen voor de batterijtjes en chips.
@RandyBiel | 16-03-22 | 18:23: Minder afhankelijk zijn van Russisch gas bijvoorbeeld. Helaas blinkt Europa niet uit in langetermijn visie. Behalve als het om klimaat gaat, maar dan weer net niet die klimaatmaatregelen die onze onafhankelijkheid versterken.
@henkiedeboer | 16-03-22 | 18:37:
Onafhankelijkheid van gas is gewoon onderdeel van de (lange termijn) klimaatplannen. Maar dat helpt dus niet tegen onafhankelijkheid maar tegelijkertijd ook weer wel ofzo?
@RandyBiel | 16-03-22 | 19:00: Ja het zijn plannen, maar het is de uitvoering die telt. Op papier kunnen die bureaucraten alles mooi vertellen.
www.washingtonpost.com/business/energ...
Dit hadden ze dus ook zonder oorlog kunnen bereiken.
" De vraag is..", is de gehele oorlog al aan de gang..
Er rest niks anders dan afwachten...
"De Russische taal krijgt een (betere) juridische status in Oekraïne" Maar als Donetsk, Luhansk en de Krim bij Rusland komen dan heb je volgens mij het gros van de Russisch sprekende bevolking wel te pakken. Maar goed, voor de overblijvers alsnog fijn dat dat gereleld wordt natuurlijk. Ik hoop dat ze er snel uit komen.
De vraag is of de Russen in die republieken nog wel de banden met Rusland willen aanhalen. Kan me voorstellen dat ze goed klaar zijn met de grote man.
Er is geen duidelijke grens tussen het Oekraïns en het Russisch het loopt geleidelijk over. In sovjettijden was Russisch een ticket tot succes en vond wel de helft zich Russisch sprekend incl Kiev. Tegenwoordig spreken tientallen procenten meer Oekraiens volgens eigen zeggen.
Wat vroeger Russisch was met een Oekraienw accent js nu Oekraiens met een Russisch accent.
Compromis (Oekraine blijft neutraal) is zo ongeveer het ei van Columbus.
Rusland valt niet/nooit meer aan en wij hoeven het daarom niet meer te verdedigen.
Is voor veel landen wel een "wake up call" dit conflict.
Dat pacifistische geleuter van de linkschmens heeft dus geen standgehouden. En verder is herr Putin inmiddels bestempelt als oorlogsmisdadiger door de VS.
@Ommezwaai | 16-03-22 | 18:43: Schei toch uit met je links of rechts en overal etiketjes opplakken.
Links of rechts, ze kunnen allebei oorlogszuchtig zijn of niet.
@Ommezwaai | 16-03-22 | 18:43: Het waren niet alleen de linksmensen die defensie hebben weg bezuinigd, de VVD en het CDA stonden aan het roer in die jaren, en hebben de grootste schuld aan de ontmanteling van het Nederlandse leger.
"Met zijn geoliede pr-machine lijkt Zelenski de oorlog online te winnen"
www.trouw.nl/buitenland/met-zijn-geol...
Prima resultaat. Precies genoeg om geen gezichtsverlies te leiden voor putin, en de Oekraïne kan lekker door.
Juist, dit is voor iedereen een acceptabel compromis.
Doen! Vandaag nog.
@snapal | 16-03-22 | 18:17: Ja, zo snel mogelijk. Vrouwen willen hun zonen, echtgenoten, broers niet verliezen. Gekkenwerk.
Let wel: russen zijn gewoon niet te vertrouwen.
Alle rooie rakkers zijn niet te vertrouwen. (geleerd van mijn opa)
En de Amerikanen wel?
@Zoon van Boer | 16-03-22 | 18:15:
Ook niet uiteraard.
@Zoon van Boer | 16-03-22 | 18:15: De Amerikanen hebben hun buurlanden nooit aangevallen... (De Mexicaans Amerikaanse oorlog in 1846 is begonnen door Mexico....) Dat kun je van de Russen bepaald niet beweren.
Als het gaat om geld, als het gaat om vrouwen...
Mis Jafco: invasie Grenada 1983.
@Zoon van Boer | 16-03-22 | 18:15:
Ah, een Jamaarzij. Dag Jamaarzij...
Deze kletsica-mantra valt wel vaker te lezen bij lieden die er werkelijk geen mallemoer van snappen.
Door dat stomme Ursula wijf.
@18konijn | 16-03-22 | 18:14:
Dit soort debielen snapt echt totaal niets. Die roepen maar wat, en die kun je het beste maar gewoon laten roepen. Gaan vanzelf wel weer weg.
Mein liebe. Zeg dan gewoon niets i.p.v. deze totale nonsense.
@Zoon van Boer | 16-03-22 | 18:12
Nee. Dan was Oekraïne hard op weg Wit-Rusland te worden.
@Dr_Johnson | 16-03-22 | 18:27:
Inderdaad. Vooral dat geleuter over GV en VB. Als je dagelijks een rondje langs de betere internationale mediavelden doet worden die werkelijk nergens aangehaald. Die 2 waren zo ongelooflijk onbeduidend maar voor menig reaguurder hier zijn zij een van de belangrijkste oorzaken zo niet de oorzaak van deze oorlog. Zucht.
Wat een simpel geouwehoer.
Ondertussen in Marioepol.
twitter.com/nexta_tv/status/150413903...
Ik heb eigenlijk geen woorden.
Het is de hel daar inmiddels. En dan verwachten "wij" van Oekraine dat Zelensky zich namens de Oekrainers "redelijk" opstelt.
Kan er met de kop niet bij. Mag toch hopen dat Russen deze beelden nog tijdens deze oorlog te zien krijgen; Marioepol gedenazificeerd! en dan een groen vinkje. Next stop, Kherson, en daarna Charokow en Kyiv.
Als ze dan nog niet die kliek uit het Kremlin sleuren en uitleveren aan Zelensky weet ik het ook niet meer.
Make love, not war.
Onder druk wordt alles vloeibaar, dus ook de eisen van Oekraine en/of Rusland. Hopelijk kunnen ze er snel, op een juiste manier, een punt achterzetten zodat het ook voor een lange tijd stabiel blijft in die regio.
Hoop hoort in een kerk.
Zou al een hele verbetering zijn ten opzichte van de huidige situatie…
REAGEER OOK