Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

AUFMACHEN! PvdA wil huizen afpakken

Portiekwoning van de Ander

Social

Ploumen in de bocht. Het eenpersoons belpanel van de PvdA gaat ook wat doen voor al die prachtige vrouwen uit Oekraïne. Leegstaande huizen vorderen. Gewoon 178.000 woningen inpikken en weggeven. Aantal huizen klopt overigens wel ongeveer (CBS-cijfers). Maar dat neemt nog niet weg dat die woningen gewoon gevorderd kunnen worden. What's next? Ongefietste fietsen vorderen? Geparkeerde auto's uitdelen aan bakfietsmensen? Single vrouwen weggeven aan alleenstaande mannen? Volle bierflesjes doneren aan dorstige mensen? Oh nee, zo werkt socialisme niet...

Reaguursels

Inloggen

Wat het grote probleem is, is dat de lat wat betreft opvang continue hoger is gelegd. Als jij moet vluchten uit je land met je gezin, dan ben je blij en dankbaar met tijdelijk onderdak (bijv. 1 jaar) en scholing voor je kinderen. Tuurlijk is het normaal dat wij de vluchtelingen opvangen, maar... Nederland springt om 'handjes' om klusjes te doen. Van dakbedekkers tot electriciens, etc. Wat nou als de mannen én vrouwen hierin worden opgeleid en een 1 jarig contract krijgen. Nederlandse bedrijven zijn dan geholpen, vluchtelingen verdienen hun eigen geld (ook goed voor gevoel van eigenwaarde), na de oorlog kan men terug en letterlijk helpen aan de wederopbouw van hun land door deze opgebouwde kennis en ervaring én je haalt de rotte appels eruit als men dit weigert te doen. M.a.w. er is niets mis met het opvangen van gezinnen in barakken en hen uit te leggen dat er enorme wachtrijen zijn in Nederland en dat ze gewoon achteraan moeten aansluiten. Die voorrang is echt belachelijk.

salsaparilla | 09-03-22 | 07:55

Verspil nooit een goeie crisis. Zullen we geweaun met zijn allen op 16 maart eens helemaal n i e t gaan stemmen...?

F. von Zeikhoven | 08-03-22 | 23:11

Vind dit soort uitspraken altijd zo apart om aan te horen. De woningschaarste is een politieke creatie. Dus als Ploumen daar verontwaardigd over is, dan moet ze het vooral bij zichzelf zoeken.

Dr. Vigilante | 08-03-22 | 19:36

We worden zelf bezet door een vijandige meute dus we slaan een keer over.

K. Westergaard | 08-03-22 | 16:53

Air B&B heeft een prachtig registratiesysteem met hoeveel bedden, hoeveel kamers, douche en of bad, gebruik keuken. huisdieren wel of niet toegestaan.
Het staat allemaal zo maar klaar om te benutten. En zeker zonder toeristen staat het zomaar leeg. Ploumen , dit lijkt me zinvoller. Er zijn vast meer dan 50.000 Air B&Bs.

ijskogel | 08-03-22 | 16:44

Liever 1000 Oekraïners dan één gelukseiser uit Analfabetië-Overlastgeverië. Maar ik sta dan ook niet strak van de linkse Gütheid.

Nivelleermarionet | 08-03-22 | 16:18

Zo kennen we de PvdA weer.
Nu met dit plan komen terwijl al 10 jaar jongeren in Nederland geboren geen huis kunnen vinden wat betaalbaar is en noodgedwongen thuis moeten blijven wonen.

Rotterdammert1965 | 08-03-22 | 15:22

Dus in plaats van anti-kraak bewoning moeten we nu een anti-overheid bewoning gaan regelen?

Rest In Privacy | 08-03-22 | 14:08 | 4

@Patatter | 08-03-22 | 14:12: dat proberen ze al. Door oudjes te vertellen dat ze te groot wonen en moeten verhuizen naar 10m2 in een sterfhuis.

Rotterdammert1965 | 08-03-22 | 15:20

@Patatter | 08-03-22 | 14:12:

Daar wordt toch ook al over gesproken, met name over alleenstaanden die "te groot" wonen?

Na Scheefwonen krijgen we Grootwonen en Foutwonen.

Anomiemus | 08-03-22 | 22:29
▼ 1 antwoord verborgen

Elke wealth manager, accountant, financieel bimbotje zegt dat vastgoed omhoog gaat. Dus ruilt iedereen zijn liquiditeit voor stenen, met de verwachting liquiditeit maandelijks te krijgen uit huur, en jaarlijks uit overwaarde. Om die cijfertjes te maximaliseren moet schaarste een dingetje blijven. Dus alle onverlichte raampjes boven de grachten, kantoorpanden, de nieuwbouw, etc. Dat zijn vierkante meters die geprijst zijn alsof ze goud opleveren, terwijl het eigenlijk gewoon verlies draaien in financieringskosten en onderhoud. Maar dat verlies wordt nooit echt, want op papier is het meer waard geworden. De meeste makelaars zijn al te graag van dienst daarin. Je prijst het altijd tegen de inschatting van een hoge huuropbrengst. Los van leegstand. Zolang je het niet verkoopt kan het spelletje doorgaan. Heel weinig huur en koop op de markt laten, de rest opkopen of wegmoffelen. Desnoods verkoop je het aan witwassers, zoals in de stadscentra. Dan is je duurste vierkante meter kunstmatig hoog, en heb je een excuus de rest op te waarderen. De gemeente blij met hogere WOZ, de overheid blij met kapitaalinstroom, de huiseigenaren denken dat er pensioen in zit, de pandjesbazen praten elkaar hoogmoed in, en de gepensioneerde criminelen blij want hun geld is plots welkom. Dat je daar als 23-jarige bleekscheet met studieschuld tegenover staat met proteststem. Succes. Je valt buiten het verdienmodel als de vluchtelingen gesubsidieerd intrekken.

GeheidEenGeit | 08-03-22 | 14:02 | 1

Bimbotje? AI?

schijtzat | 08-03-22 | 15:52

En ja hoor, je kon er de klok ook op gelijk zetten.

Elders op deze draad verwees ik in mijn comment naar een artikel van VVDer Ruben Brekelmans in EW, die 'een lans breekt' voor het eindelijk eens 'adresseren' van het slepende probleem van illegalen en uitgeprocedeerden en kansloze 'veiligelanders', en om die lieden nou eindelijk eens te gaan retourneren aan hun weigerachtige ''eige' landen, en meteen spuit het bloed weer uit de oren van Han vd Horst. Die framet het voorstel van Brekelmans als het ''het uitspelen van de zwaksten in den lande tegen elkaar'':

"Die illegalen houden een bed bezet voor een échte vluchteling. Het is onmetelijk vals. Het is gemeen. Het slaat als een tang op een varken. Het is laaghartige stemmingmakerij".

Ik snap werkelijk niet wat er vals en gemeen en stemmingmakerij is aan de vaststelling dat er plaatsen - oa in AZC's - onterecht bezet worden gehouden door lieden die hier weg moeten. Tenzij je vindt dat ook al die lieden hier terecht en legaal zitten en voor altijd moeten kunnen blijven. Vd Horst schijnt die mening toegedaan te zijn. Wat een 'virtue-signalling weer. Wat een tenenkrommend policor deugbetoog van een rancuneuze deugneus. Yuk.

Dr_Johnson | 08-03-22 | 13:48 | 2

Hoe ver woont Han vd Horst af van de eerste de beste woning waar een asielzoeker woont?

Slough | 08-03-22 | 14:19

@Slough | 08-03-22 | 14:19:

Geen idee. Er staat me heel vaag bij dat hij in Vlaardingen of Schiedam of zo'n soort stadje in de nabijheid van Rotterdam woont.

Dr_Johnson | 08-03-22 | 14:24

Niveautje zoals Rusland denkt de Oekraïne in te nemen denkt de PvdA om woningen in beslag te nemen.
Socialisme blijft een gruwel.

Arendsoogje | 08-03-22 | 13:40

Ik ben ook van mening dat we de Oekraïners ruimhartig moeten opvangen. In welke woningen weet ik echter ook niet. De AZC's zitten nu al stampvol, het eigen volk heeft nu al een ontplofte te kampen met een ontplofte woningmarkt ... De conclusie, hoe treurig deze ook is moet eigenlijk zijn: het kan niet, we hebben er letterlijk niet de middelen voor.

Slava_Germania | 08-03-22 | 13:20 | 2

Realisme >socialisme

timmey | 08-03-22 | 13:31

Een overheid die (met medewerking van de PvdA) z'n kerntaken verkloot is het niet waard om serieus genomen te worden.

Cor Netto | 08-03-22 | 13:17
-weggejorist-
KellyLandry | 08-03-22 | 12:58 | 1

Nationale crisis, 50.000 vluchtelingen, zegt onze grote roergangster...
Elk jaar dezelfde meuk uit Islamistan met de veilige landen, niet.
Scheer je weg bedrieger...

Troyan horse | 08-03-22 | 12:55

Eigenlijk moet ik dit soort plannen van ganse harte toejuichen. De puinhopen en glijdende schaal die hiermee zal ontstaan zal zorgen dat men nooit meer wat met linkse politici te maken wil hebben en dat mensen misschien beter gaan nadenken op wie ze een volgende keer gaan stemmen. PVV kom er maar in zou ik zeggen. Ik zie voor jullie een gouden toekomst met dit soort ideeen/plannen.

appeltjesgroeneweide | 08-03-22 | 12:50 | 1

Bij de laatste peilingen van De Hondt zaten zowel de VVD als DDR66 weer in de lift.

Kwakjeszalver | 08-03-22 | 13:05

De PvdA heeft er, met de afschaffing van het ministerie VROM, zelf voor gekozen de regie op woningbouw los te laten. Sindsdien is het woningtekort enorm toegenomen. Woningen zijn nog nooit zo schaars en duur geweest als nu. Een bewuste keuze van partijen als PvdA, VVD, D66 en GL. Idee dat Ploumen haar woning in Amsterdam afstaat en teruggaat naar haar familie in Limburg? Halsema heeft ook nog woning beschikbaar in Ransdorp, ofzo. Als je woningbouw frustreert moet je je eigen woningen maar beschikbaar stellen.

RWrw | 08-03-22 | 12:50 | 2

PvdA is ook bekend van of als: Moestuinsocialisme, Partij van de Aalmoestuin, Prei van de Arbeid, Partij van de Aardbei, Partij van de Appelmoes, Pensioen van de Aarde.

MK27 | 08-03-22 | 13:03

Bijna. Holysloot.

Ruud Hazes56616330 | 08-03-22 | 13:28

Als ik dit lees, moet ik onmiddellijk denken aan een scène uit een film die ik zag toen ik 15 was, en die een enorme indruk op me maakte. En die het grauwe, naargeestige beeld van het communisme dat ik op die leeftijd al had, bij me bevestigde: Dr. Zhivago. De film speelt zich af tijdens de Russische revolutie.

In deze scène komt de hard werkende, idealistische arts dr. Zhivago thuis in zijn ruime en (ooit) mooie huis en treft daar een ongeregeld zooitje proletariërs aan onder leiding van een communistische 'volkscommissaris' die hem voorhoudt wat voor schande het is dat ie zo'n ruim huis bewoont, en dat het dus door de revolutionaire communistische machthebbers in beslag is genomen, zodat er meer 'kameraden' in kunnen wonen. De dokter zelf en zijn vrouw zoeken het maar uit in een enkele, door de 'gestaalde kaders' aan hen toegewezen kamer.

Wat ik als politiek hevig geïnteresseerde puber toen al langer vond, werd toen door deze scène bevestigd: het communisme is een nachtmerrie. En het 'mildere' aftreksel ervan - het socialisme - is op zijn minst een boze droom waaruit je met een pulserende hoofdpijn wakker wordt.

Die overtuiging heeft me nooit meer losgelaten.

Hier is die scène:

www.youtube.com/watch?v=mq__Z-Z_Ofs

Peter Emile | 08-03-22 | 12:42 | 1

was even bang dat het Rick roll zou zijn.

appeltjesgroeneweide | 08-03-22 | 12:47

Als Ploumen nou eerst eens regelt, met het kabinet, dat de uitvreters uit veilige landen die hier asiel aangevraagd hebben en plekken in het AZC bezet houden, uitgezet worden dan hebben we ineens een hoop plekken over voor de Oekraïners. Overigens staan huizen niet zomaar leeg. Onder haar PvdA-vriendjes zitten heel veel mensen die zich schandelijk hebben verrijkt toen zij het voor het zeggen hadden in het land. Jette Kleinsma heeft, naar ik meen, een grachtenpand in Amsterdam gekraakt en later is dat haar huis geworden. Nu is ze Commissaris van de Koningin in Drente. Dubbele woning? Is daar onderzoek naar gedaan? Marcel van Dam heeft een kasteel kunnen kopen met geld dat hij van de belastingbetaler 'verdiend' heeft. Die mensen hebben natuurlijk ook genoeg ruimte om wat schrijnende gevallen op te nemen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf, beste PvdA coryfeeën!

Toos Bevergeil | 08-03-22 | 12:41 | 1

Jette Kleinsma lachte altijd zo vriendelijk als ze weer een moestuin bezuiniging aankondigde, wat een hel was dat.

thanseeuwen | 08-03-22 | 13:14

Maar eerst wel even verplichten dat elke VVD en D66 stemmer een vluchteling in huis dient te nemen. Eigen schuld. Had je maar niet op zo'n partij moeten stemmen. Want nu mag je boeten daarvoor!

appeltjesgroeneweide | 08-03-22 | 12:40 | 2

Iedereen die op D66 Groen links PVDA heeft gestemd verplicht 3 kans parels in huis nemen en indien zij over meerdere woningen beschikken deze in beslag nemen

Portugal34axel5307 | 08-03-22 | 12:52

Gelukkig is stemmen nog steeds anoniem hoewel je inderdaad soms zou willen dat dat niet zo was.

Kwakjeszalver | 08-03-22 | 13:07

De neemt niemand toch meer serieus, tijd voor de geraniums ze begint er vanaf te raken.

tsjajaja | 08-03-22 | 12:38

Singel vrouwen staan me wel aan, heb nog wat jaren in te halen.

Eduard46 | 08-03-22 | 12:36 | 1

Nieuw tv format Oekraïense vrouw zoekt man.

thanseeuwen | 08-03-22 | 13:16

Mevrouw Ploumen:

Op een gegeven moment valt er niets meer af te pakken en moet je zelf iets doen maar dat heb je nooit geleerd.

Ervaringsdeskundige | 08-03-22 | 12:33 | 3

Socialisme in een notendop.

Kwelbeller | 08-03-22 | 13:49

Mooi gezegd... Een alternatieve versie van Thatcher's.... with socialism, at some point, you run out of someone else's money

Slough | 08-03-22 | 14:53

De PvdA (en daarmee dus Ploumen) is als een toneelgezelschap wat staat te spelen voor een nagenoeg lege (en in de afgelopen 10 jaar verder leeggeopen) zaal. De toeschouwers die er nog zitten, zijn er enkel omdat ze een doorlopend abonnement hebben, al dan niet geërfd vanuit de familie ("Pa stemde altijd PvdA dus ik ook maar"). En de voorstelling zelf ? Inmiddels allang niet meer relevant. Iedereen ziet het behalve de acteurs en figuranten zelf.

Triest en aandoenlijk tegelijk.

Grijskijkert | 08-03-22 | 16:22

Poezenmoeke Ploumen vind wat. Mja. Next!

Grijskijkert | 08-03-22 | 12:31 | 2

Je zult ermee getrouwd zijn. Brrr.

MK27 | 08-03-22 | 12:58

Word er ook gezegd dat het onderkomen hier in Nederland iets tijdelijks is?

Hondt | 08-03-22 | 12:17 | 2

Door de PvdA-clan?
Neen, natuurlijk niet.

MK27 | 08-03-22 | 12:27

Ha ha leuke grap

thanseeuwen | 08-03-22 | 13:17

Al die PVDA bestuurder in Nederlandse gemeentes ,hebben ruimte zat thuis om en paar vluchtelingen op te nemen.

gerrit5042 | 08-03-22 | 12:05 | 1

Er word gefluisterd dat Wimlex in familiekringen gaat informeren naar lege kamers,

likdoorn | 08-03-22 | 12:16

Zullen we de uitkeringen dan betalen van het salaris van politici?

SailingDuck | 08-03-22 | 12:05

PvdA laat zijn ouderwetse rooie tronie zien.
Vroeger voor de arbeiders van Nederland, nu voor alles en iedereen zonder (uitsluitend) Nederlandse roots.
178.000 woningen leeg met zo'n 330.000 woningzoekenden in 2020/2021.
Snap jij het nog?

En PvdA wat is het volgende:
-de auto die nu niet zoveel rijdt door de brandstofkosten (incl.het kwartje van uw Kok)?
-de slaapkamer die nu i.v.m. het hybride werken niet meer dagelijks als kantoor wordt gebruikt?
-het tuinhuisje wat net is leeggeruimd?
-het spaargeld van de Nederlanders om uw rooie hobby uit te oefenen?
Etc.

Zeg het maar....... dan stelt menigeen het veilig.

MK27 | 08-03-22 | 12:01

Er staan 178K woningen leeg. Als "we" er dan al wat aan willen gaan doen denk ik dat "we" eerst maar eens jonge starters aan een huis "moeten" helpen, echtparen die gescheiden zijn maar noodgedwongen nog in hetzelfde huis wonen, dat soort dingen. Opvang is opvang en moet opvang blijven. Moet je het woningbestand niet mee belasten, dat moeten mensen zelf maar verdienen als ze echt niet terug kunnen. Hoeveel huizen worden eigenlijk door "We are here" ingenomen?

Graaisnaaiert | 08-03-22 | 11:58 | 4

@Dr_Johnson | 08-03-22 | 12:13:

"een verblijfsvergunning hebben gekregen en een sociale huurwoning''

En gratis geld, niet te vergeten.

Dr_Johnson | 08-03-22 | 12:15

We are her:
17 12 2021 uitspraak Eritrese vrouw: we are here verliest
17 01 2022: publicatie Facebook van We are here:
"Vanuit de gemeente Amsterdam is aangegeven dat zolang de harde lockdown duurt niet overgegaan wordt tot beëindiging van de opvang voor deelnemers aan de Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) voor wie het programma geen perspectief kon bieden. Inmiddels is bekend dat wanneer de lockdown wordt opgeheven zij op straat zullen worden gezet. Zo luidt de reactie van Rutger Groot Wassink op de brief uitgestuurd naar de B&W van Amsterdam (7/12) over de door de wethouder aangespannen rechtszaken tegen LVV bewoners".

En toen werd het stil, heel erg stil.

MK27 | 08-03-22 | 12:26

@MK27 & Dr_Johnson| 08-03-22 | 12:26:
En zo wordt het een optelsommetje he, van wijzen naar elkaar en vertragen. En als er dan ophef overkomt, ach, pardonneer ze maar voor 3-5 jaar, dan zien we wel verder.
Niets persoonlijks tegen We Are Here overigens, het systeem, dat deugt niet en de mensen die binnen het systeem werken nog veel minder. In een normaal land is het uitgeprocedeerd? Prima, kom u maar mee meneer, wij zetten u nu in detentie met een boete voor elke dag dat u nog langer illegaal in dit land verblijft. Heeft u een telefoon? Nee? Nou, hier heeft u een computer, bel of mailt u maar naar familie of vrienden, of zij een vliegtuigkaartje kunnen regelen en vergeet niet, elke dag dat u hier nog bent komt er weer 250 euro opvangkosten bij. En eerst moeten die betaald worden voordat u weg mag.

Graaisnaaiert | 08-03-22 | 12:52
▼ 1 antwoord verborgen

Op bestuurlijk niveau worden we geleid, door clowns. Die door andere clowns voor vol worden aangezien.

franck7020 | 08-03-22 | 11:54

Sprak laatst een kennis die zich enorm zorgen maakte over zijn dochter die geen huis kan vinden. Ik vraag wat heb je gestemd dan? Hij: 'VVD'. Ik zeg 'dat is toch die partij onder wiens leiding dit land in de grootste woningcrisis in vredestijd ooit terecht is gekomen?' Kon ie niet om lachen. Ik wel.

schoneslapert | 08-03-22 | 11:49 | 2

Heeft u de laatste tijd überhaupt iemand gesproken die zich geen zorgen maakt over de woningmarkt, onafhankelijk van politieke kleur?
Want;
De hoge prijzen kunnen zo maar omslaan naar dalende prijzen (zie jaren 80).
De lage hypotheekrente is al aan het stijgen.
De werkloosheid kan zo maar gaan stijgen.
De woningbouw wordt behoorlijk gefrustreerd door de stikstofellende (ook een stokpaardje van m.n. links).
De verhuurdersheffing is nog steeds van kracht (D66 stemde voor bij de invoering in 2013).

MK27 | 08-03-22 | 12:37

@MK27 | 08-03-22 | 12:37: De hoge prijzen kunnen zo maar omslaan naar dalende prijzen (zie jaren 80). Vergeet 2008 niet!

Slough | 08-03-22 | 14:56

Eigendomsrecht en communisme gaan nou éenmaal slecht samen.

Blauwpetje | 08-03-22 | 11:38 | 1

Nou, zo te zien aan die kring rond poetin levert het toch wel wat slordige miljarden op.

Rotterdammert1965 | 08-03-22 | 15:30

Ik heb hier een huis en een mooi stulpje aan de costa brava. Van mij dus! Hard voor gewerkt! En de groene soepjurk van de pvda zal mij iets verlichten? Dan pakken wij de wapens ook op. Ik heb zo’n idee dat veel nederlanders het uitmelken en de regeltjes zat zijn.

apfelstrudel | 08-03-22 | 11:28

Kijkt u even naar de eigen achterban bv. Het landgoed van *minderwaardig mens* marcel van dam .het optrekje van vadsige timmerschwanz

kanniks | 08-03-22 | 11:25 | 1

Geef het goede voorbeeld begin bij jezelf Portemonnee van de Ander

Louter Leuter | 08-03-22 | 12:27

Waarom wil links altijd alleen dringend iets aan woningnood e.d. doen als het om asielzoekers gaat ? Waarom dit (ietwat rare) voorstel niet 5 jaar geleden gedaan om iets aan de woningnood van de normale NL'ers te doen ?

RichardBandler | 08-03-22 | 11:24 | 6

@bqbq | 08-03-22 | 11:37:
Die vrouw van dat moestuintje. Heb destijds de analogie gemaakt dat looprekjes ook wel door een handige buurman in elkaar geklust kunnen worden. Mens woont trouwens in een door kraken afgedwongen pand van 8+ ton, zal nu wel de 1,2 miljoen aantikken. Zo rollen onze rode leiders he.

Graaisnaaiert | 08-03-22 | 12:02

Omdat die woningzoekenden PVV stemmen en de asielzoekers PVDA/D66/GL.

Gladiator Fap | 08-03-22 | 12:13

@Graaisnaaiert | 08-03-22 | 12:02: Je bedoelt Klijnsma.
Ook zo'n muts van Moestuinsocialisme, Partij van de Aalmoestuin, Prei van de Arbeid, Partij van de Aardbei, Partij van de Appelmoes, Pensioen van de Aarde.

MK27 | 08-03-22 | 13:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Als landen de jachten van oligarchen in beslag kunnen nemen, zonder rechtstitel behalve dan dat de EU dat graag wil, dan moeten we er niet raar van opkijken dat diezelfde overheid op een gegeven moment ook bij u aanklopt.

Joris Beltsin | 08-03-22 | 11:22 | 2

Die betreffende jachten liggen aan de ketting. Maar de eigendom is (nog) niet afgepakt, slechts bevroren

theo-is-dood | 08-03-22 | 11:50

@theo-is-dood | 08-03-22 | 11:50:
En wat dan nog? Nog steeds een overheid met onduidelijke rechtstitel die bepaalt dat u niet meer over uw eigen zaak kunt beschikken. Hoe verschilt dat met de situatie hier?

Joris Beltsin | 08-03-22 | 11:55

OK, dus de woning in NL die ik van mijn ouders geerfd heb en waar ik af en toe een paar weken woon (ik sta in Zwitserland ingeschreven) wordt straks ingevorderd ?

Lebowski72 | 08-03-22 | 11:20 | 4

@Veepert | 08-03-22 | 11:22: Niet verkopen, houden, want de Euro's die je ervoor krijgt worden 4x sneller dan je het merkt minder waard.

HD50 | 08-03-22 | 11:38

U hoeft helemaal niet zo ver terug te kijken in de geschiedenis. Na WO2 was dat wettelijk gewoon mogelijk. De burgemeester kon woonruimte vorderen toen

theo-is-dood | 08-03-22 | 11:57

Je woont niet een paar weken in NL. Je verblijft daar. Of wil je inkomstenbelasting in NL betalen?

Louter Leuter | 08-03-22 | 12:37
▼ 1 antwoord verborgen

Er zouden een hoop kazernes leeg staan, waarom daar niet huisvesten?

habemuspapam | 08-03-22 | 11:11

Optiefen met dit soort maatregelen. Scheep eerst maar eens alle veilige landiërs in op een marine transportschip en maroon ze op een stuk Libische kust of zo

Gen. Maximus | 08-03-22 | 11:08 | 2

Precies. Daar moeten we in snel tempo vanaf.

bqbq | 08-03-22 | 11:38

Amen.

K. Westergaard | 08-03-22 | 12:35

Ze staan administratief leeg, volgens de cijferaars van het CBS. Maar staan ze ook leeg, of wonen er mensen die zich niet op dat adres ingeschreven hebben?

Joris Beltsin | 08-03-22 | 11:03 | 5

@Dr_Johnson | 08-03-22 | 11:38:
Als het CBS zich aan de eigen definitie houdt dan zit daar inderdaad onvermijdelijk frictieleegstand tussen, dus datgene wat normaal functioneren van een woningmarkt met zich meebrengt.

Joris Beltsin | 08-03-22 | 11:44

@Joris Beltsin | 08-03-22 | 11:44:
Een huurder verhuist, schrijft zich direct uit bij de gemeente, de woning komt een maand of wat op de markt en wordt aan een nieuwe huurder verhuurd. Die is wat traag en schrijft zich pas na een maand na de verhuizing in bij de gemeente. Al die tijd staat de woning bij het CBS te boek als leegstaand.

Joris Beltsin | 08-03-22 | 11:51

@Joris Beltsin | 08-03-22 | 11:51:

Aha. Dank voor de toelichting.

Dr_Johnson | 08-03-22 | 11:56
▼ 2 antwoorden verborgen

En dan zitten ze op dit moment nog steeds te keuvelen over vrouwenquota op hoge posities. We moeten gewoon nog dieper in de ellende zakken denk ik.

Tiscali-2 | 08-03-22 | 10:56

Ze lijkt met de Kagedis een wedstrijdje in wereldvreemde arrogantie te doen.
Wat geen verkeerde strategie is als je de vorig jaar niet verbeterde historische blamage uit 2017 van 9 zetels bij de Tweede Kamerverkiezing wil doortrekken richting 7 of minder zetels.

Museaal is de PvdA toch al. Na die aardbeving van 2017 kwam bij de gemeenteraadsverkiezing van 2018 de bevestiging: van de 12.461.540 kiesgerechtigden kwam 54,97% stemmen. Van die 6.849.788 stemmers kreeg de PvdA met 7.52% de voorkeur van 510.527 kiezers.
Voor de 2e Kamer in '21 was het 5.73% en met 597.192 ietsje minder dan de 599.699 van 2017.

Rond die verkiezingen mocht men, zoals nu ook weer, evengoed in de talleksjoos komen vertellen over de nieuwe oude tijdelijke tentoonstelling waarin Ploumen eerst nog als een soort neparbeider ('dochter van een melkboer') figureerde en in de vernissage van gisteren dus Kaag rechts wilde inhalen als de grenzeloos onhebbelijke rijke tante die anderen alleen nog maar wil afknijpen.

Zal mij dus benieuwen of de PvdA nu weer net aan dat half miljoen kiezers kan halen of de weg naar beneden nog nadrukkelijker gaat omarmen.

Tierelier | 08-03-22 | 10:55 | 2

kagedis. Ik moest lachen.+1

halfvolle glas | 08-03-22 | 11:02

@halfvolle glas | 08-03-22 | 11:02:
:-)

Tierelier | 08-03-22 | 12:01

Die deugers hebben goed naar Markje en terroristenvrouwtje Kaag geluisterd. Ze overwegen dit en overwegen dat maar als het zover is hebben ze er plots geen herinnering meer aan. Kortom ze doen niks en zullen nooit iets doen

Therapietje | 08-03-22 | 10:55
-weggejorist-
BonniePerez | 08-03-22 | 10:55

Tijd om het markermeer in te polderen. Zet daar een paar wolkenkrabber steden neer. Bouwen, bouwen en nog eens bouwen.

Kaal-dik-en-lelijk | 08-03-22 | 10:50 | 1

Kan dat niet gewoon in de Sahara?
Ik bedoel, dat bouwen is toch niet voor Nederlanders.

Veepert | 08-03-22 | 11:25

We hebben deugdelijke regels, beleid, handhaving en planning nodig m.b.t. immigratie, woningbouw, ruimtelijke ordening, energie, veiligheid, zorg, scholing, defensie, buitenlandbeleid, voedselvoorziening en economie.
Als Ploemen nou toch in Den Haag is, kan ze daar misschien eens wat aan doen, i.p.v. symptoombestrijding d.m.v. lapmiddelen die weer nieuwe ellende veroorzaken..

Harry.Langezwaal | 08-03-22 | 10:46

Bonjour al de veiligelandiërs het land uit en er is plek zat

MrFloppy1986 | 08-03-22 | 10:46 | 1

Nuff said.

Paaldanseres | 08-03-22 | 10:47

Begin nu eerst eens met het daadwerkelijk buitengooien (lees: over de grens!) van de veiligelandiërs die hier de boel lopen verzieken zonder kans op asiel.

Dat levert sowieso wat extra plaatsen op!

Tollebol | 08-03-22 | 10:45 | 1

Zeker en vang déze mensen op. Dit zijn echte vluchtelingen uit Europa en veruit de meesten zullen weer teruggaan als dat weer kan. Kan dat voor langere tijd niet, dan zoeken we een oplossing.

WhiteShark | 08-03-22 | 10:49

Als je denkt dat het niet (nog) debieler kan.

Dan is er altijd weer zo'n ivoren toren bewoner met leegstaand in het hoofd die de eigen winden bestaande uit gebakken stinkende lucht de holle media ruimte in laat zweven.

Los van dat het voorgestane volkomen lachwekkend en te triest voor woorden is, is het mijns inziens tevens volkomen weerzinwekkend dat dit soort wereldvreemde dinosauriërs in de politiek rondlopen en genoeglijk zittend en plakkend de plekken met betere machtspotentie bezet (blijven) houden.

Ploumen, Kaag, Jetten, Klaver en soortgelijke wezens.

Vleesgeworden kakelende beledigingen voor mijn intelligentie zijn het.

Hup, terug je hok in en op je / de stok.

Het liefst die van Achmed en / of Boris.

Dr.Mabuse | 08-03-22 | 10:39

Zo gaat dat in Nederland. Als de eigen bevolking geholpen moet worden, dan is er zogenaamd geen geld. Gebeurt er iets in het buitenland en die mensen zijn 'zielig', dan toveren ze ineens een grote zak geld tevoorschijn om die mensen te helpen.

En zo gaat het ook met woningen. Voor de eigen bevolking doen ze absoluut geen moeite, maar zodra er 'zielige' mensen uit (Noord-)Afrika en het Midden-Oosten hierheen komen, dan krijgen ze meteen een woning toegewezen en wordt er wel ineens bijgebouwd.

Ik zie het ook in mijn eigen wijk. Goede huurwoningen die ineens bewoond worden door volk uit Afrika en het Midden-Oosten, maar die woningen hebben nooit op woonnet gestaan. Dit betekent dat ze vrijgekomen woningen achter de schermen verdelen en de mindere woningen die overblijven komen dan online te staan.

Argo182 | 08-03-22 | 10:38 | 1

Hier worden ook sociale huurwoningen door Woningstichting Valburg, onderhands, stiekem, doorgegeven van de ene statushouder, naar de volgende statushouder. Deze sociale huurwoningen zijn niet langer openbaar beschikbaar voor allen ingeschreven wachtenden op een sociale huurwoning. Alle ingeschreven wachtenden en huurders betalen samen mee voor het aanbod van, zogenaamd, het gehele woningbestand van de woningstichting.

Zetten | 08-03-22 | 10:51

Ploumen moet met een schoteltje bij de toiletten van de Hema gaan zitten.

Toede_Le_Dokie | 08-03-22 | 10:38 | 1

Op basis van haar uiterlijk en de door haar gedebiteerde "wijsheden".... zeker!
Met de assistente van dokter Van der Ploooeeggg....

Het brein erachter | 08-03-22 | 10:42

Zat kantoorpanden die leeg staan , gewoon die gebruiken , allemaal een kamertje, afschotten met multiplex en gaan.
Blijven ze ook niet hangen en zijn al die figuren met 6 maanden weer pleite.

Corwin02 | 08-03-22 | 10:37 | 1

Weet u wel hoeveel multiplex kost?

kleybeuker | 08-03-22 | 11:05

Ik heb nog een leuke woning in NL die 10 maanden per jaar leeg staat.. kunnen die tatiana,s een beetje metselen? kozijntjes plaatsen ?.. dan kan het mooi klaar zijn als ik weer even terug naar NL ga.. sleutel zit onder de bloempot..

broervandenhollander | 08-03-22 | 10:34

Vorder dan zo'n Russisch mega jacht om Oekraïnse vluchtelingen op te vangen.

Jan de Vries | 08-03-22 | 10:32

Of we maken die 178.000 huizen beschikbaar voor onze ouderen en jongeren ?

Vunzigheid | 08-03-22 | 10:31

Zorgwekkend om te zien, hoe onze "leiders" zich weer door emoties laten leiden! Dat de vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen moeten worden, is een logisch gegeven. Maar laat dat dan gebeuren in de buurlanden aldaar: dichtbij het vaderland en zóóóó veel ruimte beschikbaar!! Nederland kan dan financieel bijdragen, want de ruimte en huizen hier zijn echt helemaal op!!

Rationa | 08-03-22 | 10:29 | 2

Er wordt gerekend op 10 miljoen oekraiense vluchtelingen als de situatie niet verbetert...
En ook andere vluchtelingenstromen zullen doorgaan. Plus asielzoekers die niet uitgezet worden. Do the math...

Bataafje | 08-03-22 | 10:36

Oekrainers wil ik best opvangen. Die gaan voor 99% terug als het kan, staan cultureel redelijk dicht bij ons en wij zijn nu de regio. Laten we de gelegenheid te baat nemen om een eind te maken aan het zijn van het afvoerputje van conflicten aan de andere kant van de wereld en te stoppen een magneet voor gelukszoekers te zijn.

Het brein erachter | 08-03-22 | 10:46

Als er 178.000 woningen leegstaan waarom kan ik dan zo moeilijk een huis vinden en als er eentje wordt aangeboden staan er tien in de rij die tegen elkaar opbieden?

Colin.Fart | 08-03-22 | 10:28 | 2

Leeg staan is niet hetzelfde als in de verkoop zijn. Overigens hoor ik la Ploumen 187 duizend zeggen voortdurend en schijnen er in Italië, Spanje en Frankrijk honderden dorpjes nagenoeg leeg te staan.

Dr. Worstenbroodje | 08-03-22 | 10:32

@Dr. Worstenbroodje | 08-03-22 | 10:32: Nee hoor, hier in Spanje zit alles mudvol.. dat snotneuzenvirus heeft er weinig aan bij gedragen..

broervandenhollander | 08-03-22 | 10:37

“We moeten woningen regelen voor Oekraïense vluchtelingen. Er staan 178.000 woningen leeg. Het kabinet zou een leegstandsverordening moeten instellen.”

De PvdA zet kennelijk in op 0 zetels bij de volgende verkiezingen?

Eerst maar weer mijn disclaimer dat ik super solidair ben met de Oekraïners, ze zijn het slachtoffer van ongekende Russische agressie. Ik ben vóór alle sancties en boycots, en hoop dat ze lang stand zullen houden tegen Poetins troepen.

Maar dat gezegd hebbende, moeten ''we'' - dwz het westen, de NAVO, de EU, Nederland - toch niet op stel en sprong ondoordachte, impulsieve beslissingen nemen. Mbt de Oekraïense vluchtelingen: ja, ik begrijp heel goed dat (voornamelijk) vrouwen en kinderen wegvluchten uit de Russische bommen en granaten, maar zoals Joost Eerdmans terecht zei: de grenslanden zijn de eerst aangewezenen om die stroom op te vangen (daar zijn ze ook meteen 'veilig'). Mochten de aantallen in een later stadium niet meer te behappen zijn, dan zou de EU ze kunnen gaan 'herverdelen' over alle EU landen, en moet Nederland zeker zijn deel leveren.

En als die Oekraïense oorlogsvluchtelingen hier komen, moet het duidelijk zijn dat die opvang voor de duur van de oorlog is, daarna gaan ze weer terug. En ze kunnen gehuisvest worden in 'kampen', tentenkampen met van die witte 'partytenten' oid.

Het moet niet zo zijn dat er meteen weer sprake is van 'permanente vestiging'. Maar zo'n debiel PvdA plan wijst wel in die richting: leegstaande huizen vorderen voor Oekraïense vluchtelingen? En de zonen en dochters van Henk en Ingrid staan dan maar nog een paar jaar langer op de wachtlijst? Is die Ploumen gek geworden? En ook het bericht dat het bedrijfsleven - met name de land- en tuinbouw - 'zit te springen' om Oekraïners, verontrust me. Het zijn harde werkers, wordt er gezegd. O, hebben we daar dan veel ervaring mee? Maar ik als eenvoudige burger vraag me dan af, waarom men zit te springen om Oekraïners, die er op di moment nog niet zijn (nou ja, enkele honderden op dit moment, geloof ik), terwijl we hier vele tienduizenden statushouders hebben die in de bijstand zitten. Moet je die dan niet eerst eens inzetten in de land- en tuinbouw?

Goed artikel in EW van VVDer Ruben Brekelmans (waar ik overigens niet meer op stem, omdat ze mbt dit soort 'dossiers' altijd veel praatjes hebben, met name in verkiezingstijd, maar nooit hun 'money putten where their mouths are'; sorry voor het uiterst belabberde Dunglish):

"In Nederland verblijven duizenden uitgeprocedeerde vreemdelingen, die geen recht hebben op asiel. Dit zijn mensen uit bijvoorbeeld Marokko of Tunesië die veilig terug kunnen.''
"De VVD vindt het daarom tijd voor een terugkeeroffensief. Intensiveer de contacten met herkomstlanden om terugkeerdocumenten te regelen. Werk samen met Europese partners om druk op deze landen uit te oefenen.''

Inderdaad. Als de EU zo eensgezind allerlei sancties en boycots kan opleggen aan Rusland, waarom dan niet aan al die kutlandjes die stelselmatig weigeren hun eigen onderdanen terug te nemen.

Dr_Johnson | 08-03-22 | 10:27 | 3

Eens, eens, eens, eens enz.

vanDeudekom | 08-03-22 | 10:35

Precies dit ja! Al die statushouders uit Eritrea en Afghanistan enz die in een "uitzichtloze" uitkering zitten..... voor tomaten plukken kun je vrij eenvoudig worden omgeschoold lijkt me.

Het brein erachter | 08-03-22 | 10:50

Dan weet u nu Waarom de EU het een wel doet en het ander niet. Het is geen kwestie van niet kunnen, maar van niet willen. Met andere woorden: beleid.

Arachne | 08-03-22 | 23:13

Idd

ratelaar | 08-03-22 | 10:48

Heerlijk!
Vaccineren tegen covid is achterhaald hebben we inmiddels geleerd, al houden velen graag nog even vast aan eerder gemaakte keuzes.

Veepert | 08-03-22 | 11:36

Er zijn ook Nederlandse vrouwen die met hun kinderen al 2 jaar in een stacaravan wonen. Waarom is de PvdA nooit op het idee gekomen om daar huizen voor te gaan vorderen?

du Roi Soleil | 08-03-22 | 10:27

"Single vrouwen weggeven aan alleenstaande mannen?"

Dan ben ik wel bereid om voor 1 keer mijn principes te verloochenen en PVDA te stemmen.

Netizen non Grata | 08-03-22 | 10:20 | 4

@Fark Mutte | 08-03-22 | 10:25: Misschien wel de dochter van een melkboer.

Algodon88 | 08-03-22 | 10:33

En je kunt onderling ruilen neem ik aan. Ik neem de gok ook wel. Niet gegeven is altijd mis.

Het brein erachter | 08-03-22 | 10:51

@Fark Mutte | 08-03-22 | 10:25: Daar zeg je inderdaad wat. Voor je het weet krijg je de woke versie van een vrouw in je schoenen geschoven. Het blijft tenslotte PvDA/Groenlinks.

Netizen non Grata | 08-03-22 | 11:01
▼ 1 antwoord verborgen

Prima om leegstand te ontmoedigen met een belasting daarvoor of zoiets, maar het moment dat de overheid gaat bepalen wie in andermans eigendom gaat wonen haak ik af.

Battery!!! | 08-03-22 | 10:18 | 1

Dat deed de overheid in de jaren '50 anders ook. Niks nieuws onder de zon.

Bataafje | 08-03-22 | 10:40

Ik ken wel een paar huizen die leeg staan. Allemaal in een erbarmelijke staat van onderhoud. Opknappen van deze hokken kost meer dan ergens goede nieuwe 0 op de meter huizen bouwen.

Andersdenkend | 08-03-22 | 10:11

Letterlijk 90% van de wereld heeft meer ruimte maar hier zal het allemaal wel even opgelost worden... Als Nederland midden in Afrika lag dan gingen ze daar allemaal heen.

Stonecity | 08-03-22 | 10:11

Waar komt overigens het idee, de fantasie vandaan, dat er in Oekraïne alleen maar lekkere, geile wijven wonen?
Laatste Olympische Spelen die ik zag, zag ik vooral kogelstootsters van het formaat Frans Timmermans.

Ruimedenker | 08-03-22 | 10:10 | 2

“Waar komt overigens het idee, de fantasie vandaan, dat er in Oekraïne alleen maar lekkere, geile wijven wonen?”
Tsja, ik denk oa bij u vandaan.
Whats on a mans mind?

D-Fens_1963 | 08-03-22 | 10:20

Nederland voor Oekraïne
Een Oekraïner is hier zo rijk
Nederland voor Oekraïne
Het is zo ongelijk

Patje | 08-03-22 | 10:08 | 1

Het schijnt dat de overheid wel wil voorkomen dat er geen verdringingseffect op de overige vluchtelingen ontstaat.

likdoorn | 08-03-22 | 10:11

Six, onze kat is Duits. Als hij niet snel genoeg word binnengelaten hoor je hem; miauAUFMACHEN!

horsteknots | 08-03-22 | 10:07 | 2

Duitse kat, Engelse naam, au au!

D-Fens_1963 | 08-03-22 | 10:17

Ik heb hier 2 van die aankomenlopers.. wilde bergkatten.. nu redelijk tam.. en beginnen al kapsones te krijgen als het voer niet van een bepaalde winkel komt..

broervandenhollander | 08-03-22 | 10:43

Nu heeft Ploumen de cijfers paraat, kennelijk wordt dat keurig bij gehouden.
Nu ben ik benieuwd naar het aantal huizen dat leegstaat in Polen, Moldavië, Roemenië, Bulgarije, Slowakije, Slovenië. Hongarije..
Zeg maar de “regio”..
Worden die huizen ook geconfisqueerd?

Ruimedenker | 08-03-22 | 10:06 | 2

Opvang in het voormalige Oostblok ligt voor de hand, zou je zeggen. Zoals ook opvang van Syriërs in Saoedi-Arabië voor de hand ligt. Maar dat land heeft er niet één opgenomen, en er is niemand die er wat van zegt.

J.P.Drapeau | 08-03-22 | 10:23

@J.P.Drapeau | 08-03-22 | 10:23: Saoedi-Arabië koopt het af. Zij zijn van mening dat het toelaten van asielzoekers, de bestaande maatschappij in al haar geledingen ontwricht. Israël neemt geen vluchtelingen (lange termijn) op omdat het het joodse karakter van de staat Israël bedreigt.

Arachne | 08-03-22 | 23:09

Er schijnen vooral jonge vrouwen uit Oekraïne te komen. Misschien is er wel iemand die nog ruimte heeft in zijn zolderkamer.

Arnold Layne | 08-03-22 | 10:04

De EU heft zichzelf op. Ondoordachte geopolitieke keuzes (Oekraine, Libie) leiden tot waanzinnig grote migrantenstromen die effectief de verzorgingsstaat maar ook de succesvolle, liberale West-Europese cultuur uithollen. Tel daarbij op de totaal hysterische klimaatpolitiek en je krijgt waanzinnige energieprijzen die veel gezinnen doen verarmen. En dan is er nog de onhoudbare monetaire politiek die neer komt op een transferunie, waarbij landen als NL en DUI dokken voor Italianen en Spanjaarden, opdat die gewoon op hun 60ste met pensioen kunnen gaan en belasting kunnen blijven ontduiken. De eigen burger altijd op de laatste plaats...

drs. Levi Samsonov | 08-03-22 | 10:03 | 1

En vooral opletten hoe de coalitiespinners alles wat er afgelopen decennium fout is gegaan toe gaan schrijven aan de Rusland-Oekraïne oorlog!

D-Fens_1963 | 08-03-22 | 10:07

Een leegstandsverordening gaat niet over het afpakken van huizen maar om het beschikbaar maken van leegstaande huizen voor verhuur.

* Il Principe * | 08-03-22 | 10:03 | 2

Betaald door de eigenaar, met een gedwongen karakter.
Moeten is dwang.
Afpakken is in dit geval een synoniem voor “mes op je strot”.

Ruimedenker | 08-03-22 | 10:14

En dan maar hopen dat de sociale huur de WOZ dekt.

bijna_raak | 08-03-22 | 10:17

Veel "investeerders" kopen massaal huurwoningen op en wachten rustig af totdat door de krapte op de woningmarkt er voor zorgt dat hun huizen zich verdubbelen in waarde.
Dat noemt de VVD en D66 marktwerking.

meneer Q | 08-03-22 | 10:01 | 3

Klopt, zoals Soros dat deed in Arnhem of Nijmegen.

Zoelense Hobbyboer | 08-03-22 | 10:20

Ja als je een moratorium instelt op het bouwen van huizen ivm een stikstof crises of een PFAS crises of whatever dan krijg je dit plus de ECB die de rente negatief houdt, de kartel partijen incl GL en PVDA doen aan marktverzieking.

bijna_raak | 08-03-22 | 10:21

@Zoelense Hobbyboer | 08-03-22 | 10:20: minister blok stimuleerde het zelfs!

Dr. Worstenbroodje | 08-03-22 | 10:28

In het oosten zie ik tentenkampen voor de vluchtelingenstroom. Waarom kan dat hier niet? Hoorde vanmorgen voor Vrolijk Rechts een mevrouw zich zorgen maken over dagbesteding, scholen en werk (?) voor die mensen. Ben je dan niet al veel te ver in je plannen? Veiligheid lijkt me nu prio nummer 1, want deze mensen vluchten daadwerkelijk en aantoonbaar voor geweld.

Duwbak_Linda | 08-03-22 | 10:01 | 1

Volgens mij krijgen ze een speciale status waarmee ze direct aan het werk kunnen.
Arbeid maakt vrij en zo, weet je wel?

D-Fens_1963 | 08-03-22 | 10:15

Gisteren per ongeluk 5 minuten tv gezien (sorry...)
Volgens mij iets van de NPO/journaal.
"een derde van de nederlanders overweegt om Oekrainers in huis te nemen"
Reportage: een wat oudere mevrouw die een heel gezin liet overkomen.
Wauw.
Toen kwam de aap langzaam uit de mouw: mevrouw was zelf Oekrainse, en het gezin was haar familie.

Nuchternederland | 08-03-22 | 10:00 | 1

Zo ken ik er nog eentje, die keer op keer weer genoemd wordt. Bij iedere crisis die vluchtelingen voortbrengt: "98% van alle BN'ers overweegt om een of meerdere vluchtelingen in huis te nemen. Van hen zijn er ook vele bereid om hun woning hierop aan te passen."... Sommigen laten zelfs foto's op facebook, instagram en twitter zien dat ze gaan verbouwen.
Dan komt de aap uit de mouw: *niemand* doet het daadwerkelijk.

peterdh | 08-03-22 | 10:08

Zouden ze ook wel eens in de spiegel kijken en zich afvragen waarom er zo weinig plek is voor echte asielzoekers?

Versleten_Paddestoel | 08-03-22 | 10:00 | 1

Ik heb het even aangepast voor je: "Zouden ze ook wel eens in de spiegel kijken en zich afvragen waarom er zo weinig plek is voor Nederlanders"?

peterdh | 08-03-22 | 10:09

Hoezo pakt Lilian niet gelijk door en vordert ze ook gelijk huizen van mensen die in een "te groot huis" wonen.
Overigens kunnen we beter een land (bv Roemenië of Bulgarije) met meer ruimte/huizen steunen om mensen fatsoenlijk op te vangen.

Diederik_Ezel | 08-03-22 | 10:00 | 4

Dat komt nog.

meneer Q | 08-03-22 | 10:02

@likdoorn | 08-03-22 | 10:14: Nee, die komt ter compensatie voor verlaging brandstofprijs.
Totdat de marktsituatie weer “normaal” is.
En met normaal bedoel ik dan dat Nederland met afstand van, pak m beet een dubbeltje, weer de duurste van Europa kan zijn zeg maar.
Maar de belasting op zonnepanelen meneer…….

D-Fens_1963 | 08-03-22 | 10:31
▼ 1 antwoord verborgen

Het meest dichtbevolkte land van EU waar men nauwelijks huizen kan bouwen en de snelst stijgende huizenprijs heeft vanwege zelfopgelegde klimaat- en stikstofregels in combinatie met enorme migratie en expat toename, wil meer migranten en gesubsidieede expats voor industrie en meer vluchtelingen opvangen. Het is alsof je restaurant al bomvol is en de koelkast bijna leeg, maar je de deur openzet voor nog veel meer gasten. Maak eens een keuze mensen!

Ir_HardGelag | 08-03-22 | 10:00 | 2

Ik ben links en wil alles tegelijkertijd, anders ga ik drammen.
oja, en de belastingen verhogen voor de nederlanders (lees: energiebelasting/ accijnzen)

Nuchternederland | 08-03-22 | 10:02

@Nuchternederland | 08-03-22 | 10:02: maar dan wel alleen de belasting omhoog voor mensen die meer dan ik verdienen, gewoon naar 90%! Fuck it want ik verdien zelf toch geen reet, ow en subsidie omhoog voor mensen met minder.

PSYx | 08-03-22 | 10:50

Ploumen heeft een prachtig verwarmd tuinhuis, bekend van het tuinhuisjes-akkoord met Klaver. Graag invorderen.

Rest In Privacy | 08-03-22 | 10:00

Woonruimtewet 2022.

Colin.Fart | 08-03-22 | 10:00

Corridors naar afrika

apek00l | 08-03-22 | 10:00

Hoezo staan die huizen leeg en gaan de huur en koop prijzen omhoog?

Schwanzeleber | 08-03-22 | 09:59 | 1

Omdat dat voor een heel groot gedeelte nieuwbouwhuizen zijn die *nog* niet zijn bewoond. (nog niet bewoond != beschikbaar)

peterdh | 08-03-22 | 10:11

Fijn blijft het dat voor vluchtelingen alle registers worden opengetrokken.

WodieBlumensind | 08-03-22 | 09:57

Of we gaan gewoon toch eens bouwen op plekken die leeg staan. Vandaag weer tussen de weilanden gereden bij Utrecht en Almere, enorme vlakken die leeg staan. Laten we anders beginnen bij alle plekken waar nu zonnepanelen liggen. Die kunnen daarna prima op de daken van de nieuwe woningen komen te liggen.

tiku99 | 08-03-22 | 09:56

Volgende stap is het aantal kamers tellen.
Ah! U heeft een kamer over in huis?
“Jaja, de “rommelkamer”, waar de computer en de strijkplank staan enzo”.
“Precies!, extra kledingkast voor de winterjassen?”
Jammer joh! Haal maar leeg dat hok!
We hebben in Nederland ruimte voor nóg 3 miljoen mensen, zonder ook maar een huis te bouwen.
Hup hup!! Opzomeren! Grote schoonmaak.

Ruimedenker | 08-03-22 | 09:55

Op het platteland van Frankrijk, Spanje en Italie schijnen hele dorpen leeg te staan. Hier niet. We hebben een EU, maar als er dingen best Europees aangepakt moeten worden dan hoor je ze niet. Die houden liever zich bezig met de afmeting van een plakje kaas en de uitstoot van stofzuigers.

small_town_dude | 08-03-22 | 09:53 | 1

Precies plaats genoeg. Kunnen die vluchtelingen ook vast een beetje oefenen hoe je huizen renoveert. goed voor het land als ze weer terug kunnen.

Therapietje | 08-03-22 | 10:00

50000 Oekraïense echte vluchtelingen, en 50000 cultuurverrijkers uit Afrika en het Midden-Oosten per jaar, what could possibly go wrong?

Dr.Utker | 08-03-22 | 09:51 | 2

Inderdaad en ik meen echt dat we nu genoeg lieden uit Afrika hebben verwelkomd. Nu de grenzen voor ze dicht en al diegenen die hier ongewenst zijn verklaard omgaand terugsturen of, naar keuze, opsluiten.

langzullenweleven | 08-03-22 | 09:54

possibly go wrong? Die Afrikaanse cultuurjongens zetten de Oekraïnse mensen aan het werk.

Verderkijker | 08-03-22 | 10:02

Het credo van de socialisten... op naar 2030.
"You will own nothing and you'll be happy".

Als we nou es zouden beginnen om vluchtelingen verplicht onder te brengen bij de deugers van dit land, dan schieten we al een aardig end op. Win-win.

Paaldanseres | 08-03-22 | 09:50 | 3

Zucht. Dat is het credo over de huurmaatschappij (bij een WEF conf) en gekaapt door wappies.
Heb jij Netflix of een rek vol DVDs? Dat werd toen dus bedoeld door de Deense politica...

geheelvergeter | 08-03-22 | 09:53

Zouden de syrische asielzoekers die Claudia de Breij ooit heeft opgenomen een beetje overweg kunnen met Oekraieners?

drekzooi | 08-03-22 | 10:08

@geheelvergeter | 08-03-22 | 09:53: rare vergelijking. Vroeger ging je naar de videotheek. Nu stream je. Ik zie niet echt een verschil behalve dat streamen goedkoper is.

Bataafje | 08-03-22 | 10:53

Hippity hoppity this is not your property.

FogerRederer | 08-03-22 | 09:50

Bezittingen afnemen? Ploumen zit net als Poetin in andere realiteit. Nederland is propvol en al dat ideologische PvdA gezever bijt je in de kont. NiEmAnD iS iLlEgAal. Open grenzen beleid vol met PvdA (hoi Frans) windmolens en zonneweiden, vol met d66 en VVD distributiecentra en datacentra die op de windmolens van Frans draaien.
De gevestigde politieke partijen zijn oud en muf net als de ideeën die er uit komen. Dat ze maar gauw mogen ophouden te bestaan. Tijd voor een frisse wind, geen natte wind mevrouw Ploumen.

ratelaar | 08-03-22 | 09:48

Kijk vooral even naar waar de meeste woningen leegstaan.
Hoog in het Noorden en het uiterste puntje van Zeeland.
Die huizen zijn waarschijnlijk onverkoopbaar, terwijl de eigenaren er graag van af willen.
Afpakken is dan een optie.
Met een beetje mazzel pak je een huis af van iemand in Loppersum en krijg je nog geld toe om het op te knappen.

Ruimedenker | 08-03-22 | 09:47 | 3

laten we eerst wat gezinshereniging in de grote steden doen. Genoeg neven en nichten die wel wat plek over hebben

Dr.Utker | 08-03-22 | 09:53

Goed punt, Groningers evacueren uit het trillingsgebied, met geld van de EU herplaatsen 50 km verderop, en de tijdelijke vluchtelingen in Loppersum zetten.

Nuchternederland | 08-03-22 | 09:58

Onze "politici" plegen op steeds grotere schaal roofbouw op de toekomst. Allerlei grenzen aan wat mogelijk is komen gevaarlijk dichtbij. Veel gelul over "onze kinderen", maar in feite kunnen de Nederlanders van 2070 van Rutte c.s. de klere krijgen.

J.P.Drapeau | 08-03-22 | 09:46 | 1

Dan is Rutte er zelf niet meer. Na ons de zondvloed. Rutte heeft niets met vergezichten naar de toekomst of achteruit kijken. De russen wel. De chinezen denken in tenminste decennia. Zij kijken bij hun plannen, welke gevolgen deze (kunnen) hebben over 50 of zelf 100 jaar.

Arachne | 08-03-22 | 23:05

Juist. En hier steun trekken (en de boel verzieken)

langzullenweleven | 08-03-22 | 09:55

Daar was jaren geleden nogal wat om te doen. De Marokkaanse autoriteiten weigerden om NL inzage te geven in (publieke) kadastergegevens. Dat werd toen een diplomatiek relletje. Uiteindelijk werd het "compromis" bereikt dat het dan toch mocht, op voorwaarde dat NL 3 maanden vooraf zou laten weten naar welke persoon een onderzoek ingesteld werd. M.a.w. ruim tijd om dat huis nog even op naam van een broer of neef te zetten. Dit werd in Den Haag als een grote overwinning gevierd. Hetzelfde min of meer met al dat gedoe om uitkeringen, die om 1 of andere reden naar Marokko geexporteerd worden, en waarmee de ontvangerTs prima rond kunnen komen, omdat de hoogte ervan is afgesteld op de levensstandaard in NL. Marokkaanse autoriteiten weer dwarsliggen. Dus weer een compromis. "Over vier jaar gaan we de hoogte van nieuwe uitkeringen aanpassen aan de plaatselijke levensstandaard, maar dan laten we de huidige even hoog". Zoiets.

Asteroid-B612 | 08-03-22 | 10:16

Juistem, en dat met die huizen is niet het enige hoor!

D-Fens_1963 | 08-03-22 | 10:36

Het socialisme in Nederland: anderen moeten onze problemen oplossen...

Verderkijker | 08-03-22 | 09:45 | 3

Vooral met andermans geld

small_town_dude | 08-03-22 | 09:47

@Der Doktor | 08-03-22 | 10:05: Probeer het nu nog eens.
Mag ook in het Duits hoor, als u dat beter afgaat ;-)

D-Fens_1963 | 08-03-22 | 10:38

Opvang = opvang. Opvang heeft iets tijdelijks. Dat doen we gewoon in leegstaande panden op industrieterreinen of in tenten. Mensen in huizen stoppen betekent dat ze hier lekker kunnen gaan wonen. Als die oorlog na drie jaar voorbij is kan je van mensen die dan inmiddels zijn gesetteld niet meer verwachten dat ze terug gaan naar het land van herkomst als ze dat niet zouden willen.

Leptob | 08-03-22 | 09:44 | 5

@heldheino | 08-03-22 | 09:51: Ik heb helemaal geen problemen met dat volk op zich. Maar laten we hun geen worst voorhouden die we zelf niet meer kunnen betalen. De werkgevers zullen het wel toe juichen om ze hier te houden, nieuwe lichting goedkope arbeidskrachten.

NLgaatnaardeklote | 08-03-22 | 10:01

@NLgaatnaardeklote | 08-03-22 | 10:01: Het zal waarschijnlijk niet zo heel lang duren voordat men ontdekt dat je na een half jaartje werken een tijdje WW kan krijgen.

Asteroid-B612 | 08-03-22 | 10:18

@heldheino | 08-03-22 | 09:51: De Oekraïne is een ander land dan Nederland. Velen zouden graag naar de EU vertrokken zijn, hadden zij de kans gehad. Die kans hebben ze nu. En ze zijn volledig op de hoogte van wat je allemaal kunt krijgen. En die kans grijpen ze met 2 handen.

Arachne | 08-03-22 | 23:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens mij staat Prora op Rugen nog leeg... Als ze eerst daar beginnen, kunnen de Duiters eindelijk hun schuld vereffenen.

Dual | 08-03-22 | 09:43 | 2

Das een ruïne.

wilmeister00 | 08-03-22 | 09:44

Prorail wordt opgeknapt en onder andere omgebouwd tot appartementen. Een deel is al klaar en bewoond. Heel bijzonder der om daar rond te lopen in de zomer. De zee, de zon, het strand en de gedachte achter Prora, heel apart.

Zoelense Hobbyboer | 08-03-22 | 09:47

De PvdA heeft dezelfde suïcidale trekjes als op de eerste dag vooruitgeschoven Russische pionnen die gewapend met een luidspreker de Oekraïners tot overgave moesten dwingen.

heldheino | 08-03-22 | 09:43

alle bewindslieden hebben een tweede huis. laat die maar eens het goede voorbeeld geven

Snap_het_ook_niet | 08-03-22 | 09:43

Oorlog brengt het beste én het slechtste in de mens naar boven. Een hardwerkende bloemist geeft zijn eigen dagomzet aan oorlogsslachtoffers; Ploumen geeft úw appeltje voor de dorst weg - zonder een spier te verrekken. Giro 555 haalt weer miljoenen op, ondanks de ontploffende energierekening. Kaag en Jetten blijven zitten op 60 miljard van úw belastingcenten voor luchtkastelen als klimaat en stikstof.
[En gvd ff serieus: Er woedt een oorlog op ons continent en volgens Rob de Wijk kan er ieder moment een kernwapen ontploffen terwijl wij moeten toekijken hoe Jetten miljarden steekt in brandnetels en bramen? Dan ben je toch compleet losgezongen van iedere realiteit? De ijskoningin en de robot: Wie zijn de mensen toch, hoe komen ze in de politiek en wie stemt er in godsnaam op?

Zeddegeizot | 08-03-22 | 09:42 | 5

Linkse mensen zonder nuchter verstand.

Nuchternederland | 08-03-22 | 09:44

Jan Dijkgraaf in zijn briefje aan Sigrid Kaag gisteren: ‘U bent een verachtelijk mens. En ik haat u net zo intens als u de Nederlandse burger’.

Schriever | 08-03-22 | 09:48

Velen verdiepen zich nergens in tot ze zelf in de knel komen. Ik lees hier in de panelen wel guurders die beter geïnformeerd zijn dan sommige Nederlandse ministers.

Harry.Langezwaal | 08-03-22 | 09:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Ruimte zat boven 2 evkamer. Zeer goed verwarmd volgens journalisten en ruime kamers.
En nu niet snel gaan verhuren aan bedrijfjes hè ventje Rutte en vrouwtje Kaag!!!

Mispel | 08-03-22 | 09:41

Dit is op zo veel manieren een electorale losse flodder, dat het volstrekt zinloos om inhoudelijk op mevrouw Ploumen in te gaan. Terwijl er wel degelijk uitstekende analyses van de verstoorde woningmarkt in het publieke domein beschikbaar zijn.

Zoals Wim Kan het vroeger gezegd zou hebben: een heeeeel bekwame vrouw!

Hetkanverkeren | 08-03-22 | 09:41

En hierna uitkeringstrekkers gedwongen vluchtelingen laten opnemen, met behoud van uitkering natuurlijk.

Datzullenwenogweleen | 08-03-22 | 09:40 | 2

Belastingdienst be like: Kostendelersnorm bitches!

ReyNemaattori | 08-03-22 | 09:50

In Bloemendaal staan vast wel lekkere grote huizen.
En anders hebben die mensen nog wel een 2e of 3e vakantiehuis.

AdvocatusDiaboli | 08-03-22 | 09:40 | 2

Het is zo heerlijk om andermans spullen weg te geven en jezelf daarna beter te voelen.

wilmeister00 | 08-03-22 | 09:43

Hier mag ik uit opmaken dat Ploumen een Oekraïense familie in huis heeft.
Oh! Of toch niet, ze bezit immers slechts 1 huis.
“Ik vraag nooit iets van een ander, wat ik zelf niet doe”.
Ze heeft geen 2e huis, dus komt ze ermee weg.
Lol! Hypocriet mormel.

Ruimedenker | 08-03-22 | 09:40

Werkgever: "Patje wil jij een vluchteling opnemen"
P: "Stuur de catalogus maar, dan zoek ik er eentje uit"

Patje | 08-03-22 | 09:39 | 7

@Nuchternederland | 08-03-22 | 09:55: En wie zijn schuld is dat, buiten dat Joegoslavië niet meer bestaat en in Syrië nog steeds een burgeroorlog gaande is.

NLgaatnaardeklote | 08-03-22 | 10:06

@VW, alles ist vorbei | 08-03-22 | 09:48: In deze tijd van gelijkheid en het feit dat de Oekraïne, bij monde van hun eigen leider en van alle leiders van het "vrije westen", de westerse democratie waarden heeft omarmd en wil houden, hadden vrouwen ook moeten blijven. Dat de vrouwen hun recht om deel te nemen aan de strijd en de diversiteit te bevorderen, niet opgeëist hebben, geeft twijfel of deze vrouwen en de leiders van de Oekraïne wel verlicht genoeg zijn.

*De kinderen kunnen in een crèche of kinder(te)huis (zitten vast wat leraressen onder die vrouwen)*

Arachne | 08-03-22 | 22:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Hier in het dorp zijn ze hele wijken aan het leeghalen en slopen en dan pas nieuwe bouwen. Dus netto komt er weinig bij en de bewoners van die oude wijkjes die er al tijden wonen kunnen de huren voor de nieuwbouw niet of nauwelijks betalen. Bouw eerst eens een nieuwe wijk erbij en ga dan pas wijken slopen of renoveren.

Der Schnitzeljäger | 08-03-22 | 09:37 | 3

Is dat niet vaak op dezelfde plek? Oude wijk slopen, nieuwe bouwen?
Want wat gebeurt er anders met die kale open plek wanneer de oude wijk gesloopt is?

Nuchternederland | 08-03-22 | 09:39
-weggejorist-
AdvocatusDiaboli | 08-03-22 | 09:44

Gewoon op papier even een huurder regelen, heb je geen last van die gekkigheid.

Zoelense Hobbyboer | 08-03-22 | 09:35

Geef al die vluchtelingen ook gelijk stemrecht....

Dima Beeline | 08-03-22 | 09:35

Prima toch? Ipv dat je weer kleine dorpjes vol knalt, stop ze maar in appartementen in Amsterdam waar de Ryan Babels van deze wereld dusdanig veel geld voor vragen dat niemand het kan/wil betalen. Dan maar tijdelijk gebruiken bij de NIMBYS.

Ik had gedacht dat juist hier mensen er wel voor zouden zijn indien huisjesmelkers en deugmensen voor de bühne eens de andere kant van de medaille getoond zou worden.

Harris Pilton | 08-03-22 | 09:35 | 2

Goh, je klinkt nu zelf als een Nimby....

Lorejas | 08-03-22 | 09:48

@Lorejas | 08-03-22 | 09:48: misschien. Alleen woon ik zelf in de randstad en zeg: laat de dorpen eens met rust.

Harris Pilton | 08-03-22 | 11:21

Het hangt er van af wat men wil. Wil men de huizen die huisjesmelkers al jaren leeg laten staan -zogenaamd om te verbouwen- om de prijzen op te drijven tijdelijk vorderen, dan heb ik daar niet zo'n probleem mee.
De praktijk zal echter zijn dat bij particulieren een week na het overlijden van de laatst levende ouder het huis van de erfgenamen gevorderd wordt, en de huisjesmelkers met rust gelaten worden. Zo rolt dat immers in Nederland.

me163komet | 08-03-22 | 09:34 | 5

Als de vastgoed portefeuille gefinancierd is, is die financiering gebaseerd op de huuropbrengsten. Op het moment dat de daadwerkelijke huur lager wordt eist de bank een herfinanciering. Meestal moet de verhuurder dan het verschil bijstorten. Dan is het dus beter om leeg te laten staan totdat er een gek langskomt die wel die hoge huur wil betalen. Ander trucje is om een hoge huurprijs af te spreken maar een aantal maanden korting te geven.

austinhealey | 08-03-22 | 09:53

@austinhealey | 08-03-22 | 09:53: En die financier gaat ondertussen rustig op z'n terugbetaling zitten wachten zeker? Lijkt me niet, he.

Mbovenka | 08-03-22 | 10:16

@Mbovenka dat staat volledig los van elkaar. Uiteraard dient de rente en aflossing betaald te worden. De vastgoedeigenaar betaalt dat liever dan het bedrag ineens dat hij dient te betalen indien zijn portefeuille wordt hergewaardeerd en dient bij te storten. Je begrijpt er overduidelijk niet veel van.

austinhealey | 08-03-22 | 10:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Uit dit voorstel blijkt dat de PvdA niet eens zo heel stiekem Socialisten zijn (Marxisties Leninisties) die zich verschuilen onder de Sociaal Democratische vlag.

Egerius | 08-03-22 | 09:33 | 2

Heb je dat echt allemaal zelf ontdekt?! Geniaal!

Bigi Bana Boy | 08-03-22 | 09:52
-weggejorist-
DoeJane | 08-03-22 | 10:43

Gewoon koppelen aan die QR code en privileges afpakken als je niemand in huis neemt, zijn goede ervaringen mee dat dit werkt.

Harde Henk | 08-03-22 | 09:33

Vorderen is een zwaar woord. Klinkt meer als gedwongen antikraak. Maar dit probleem zouden we niet hebben gehad als we de afgelopen decennia niet zoveel economische "vluchtelingen" uit verre oorden hadden gehuisvest. Wel typisch links dat ze zware socialistische dwangmiddelen willen inzetten ten gunste van de zoveelste groep vluchtelingen, terwijl de minder bedeelden onder het eigen volk ook al 10 jaar wachten op een sociale huurhut.

Trekbeest | 08-03-22 | 09:33 | 1

Daar valt electoraal en budgettair niets meer te halen. Bij vluchtelingen wel. U denkt toch niet dat die Oekraïners teruggaan?

Arachne | 08-03-22 | 22:53

Liever Oekraïners in die leegstaande huizen dan afrikaanse gelukszoekers. De eerste groep zie ik nog wel eens een keer aan een bed staan.

Der Schnitzeljäger | 08-03-22 | 09:32 | 1

Die tweede groep ook wel hoor, 's nachts.

Nuchternederland | 08-03-22 | 09:42

Liever mensen met bergen schuld.
Bezit wordt gestraft, schulden worden beloond.
Waar werk je je eigenlijk de tering voor in dit land?
Afpakken en herverdelen…. Typisch socialisme.
Er zelf geen flikker voor doen en dan Robin Hood uit lopen hangen.
Socialisme is een rovershol.

Ruimedenker | 08-03-22 | 09:32

Naast Ongehoord Nederland hebben we straks de zender Gehoord Oekraïne .

Patje | 08-03-22 | 09:31

Natuurlijk wil je echte oorlogsslachtoffers helpen.

Maar nu de pijnlijke vraag.
Stel dit gaat nog 3 jaar duren.
Mensen willen best een paar maanden een Oekraïner in huis halen.
Maar na een tijdje willen ze het niet meer.
Wat dan?

AdvocatusDiaboli | 08-03-22 | 09:31 | 2

In het asiel dumpen.

Nuchternederland | 08-03-22 | 09:36

Ik vermoed ook dat die "weldoeners" daar nog wel eens spijt van zullen krijgen. Zie ook de ervaringen met "Joegoslavische" vluchtelingen in de jaren 90.

discriminazie | 08-03-22 | 09:40

Wat een daadkracht van alle kanten om huizen te regelen. Bij ons ook, opeens 5 flats ter beschikking gemaakt voor vluchtelingen. Prachtig hoor maar onze jeugd en daklozen in Nederland kunnen de pleuris krijgen, daar lopen ze nooit zo hard voor.
De woningnood is een stille ramp en daar score je geen punten mee. Ik gun die mensen het beste maar ik weet niet meer hoe het verder moet. De meeste ouders met jongvolwassen kinderen zullen dit gaan ondervinden. Alleen de hele rijke gaan hier geen last van hebben.
In de regio Amsterdam gaan ze in 2023 de inschrijving voor een woning los koppelen van de inschrijfduur en kun je zieligheidspunten aan gaan vragen. Daar komt een digitaal zieligheidsloket voor. Dus de mensen met de meeste ondersteuning en die het handigst zijn gaan hier gebruik van maken. Kortom een sociale huurwoning zit er voor de starter niet meer in. Of je nu 12 jaar ingeschreven staat of je net over de grens bent komen wandelen, straks, hoe zieliger hoe eerder een woning. Dit gaat niet beter worden.

osolemio | 08-03-22 | 09:30 | 3

En vergeet niet dat er tegenwoordig geknoeid wordt met tijdelijke contracten van 5 jaar. En daarna? Woonduur blijft overigens wel zwaar meetellen, door te reageren en actief te zoeken kun je bovenop de woonduurpunten extra punten behalen. Vraag me verder af of die tijdelijke contracten voor "iedereen" gelden....

Lorejas | 08-03-22 | 09:35

Die woningtekorten hebben ze al 30 jaar zien aankomen.
Er zijn zat verhalen van mensen uit de jaren 1990 dat toen de wachtlijsten al bezopen waren en het is alleen maar erger geworden.

AdvocatusDiaboli | 08-03-22 | 09:37

@Lorejas | 08-03-22 | 09:35: Daar ben ik ook bang voor, dat je alleen nog maar tijdelijke huisvesting kan krijgen.

osolemio | 08-03-22 | 09:53

Toch vind ik het interessant, er zou vast niemand hebben gegokt dat er zoveel woningen leegstaan.
Op de CBS site staat dat een deel komt door nieuwbouw die is opgeleverd maar nog niet bewoond. Maar er worden maar iets van 70.000 nieuwbouw woningen per jaar opgeleverd, en dan gaat het alleen om het deel want op 1 januari is opgeleverd maar nog niet bewoond.
Dus dan zijn er toch nog gewoon 160.000 bestaande woningen onbewoond, en dat zijn dan dan alleen nog degene die netjes als zodanig geregistreerd zijn.

TheOtherWhiteMeat | 08-03-22 | 09:30 | 2

Wat zijn eigenlijk de criteria om een huis onbewoond te kunnen noemen? Ik heb een huis gekocht waar ik eind deze maand intrek maar waar naar nu niemand meer woont. Geldt dat als onbewoond? Is mijn aanstaande huis dan wel veilig voor de rode vingertjes van Ploumen?

JJMS | 08-03-22 | 09:32

@JJMS | 08-03-22 | 09:32: Is mijn aanstaande huis dan wel veilig voor de rode vingertjes van Ploumen? Simpel antwoord: NEE.

discriminazie | 08-03-22 | 09:42

Ik heb het even gemist, maar de PvdA bestaat dus nog?

JJMS | 08-03-22 | 09:30 | 1

Diezelfde vraag stelde ik aan zo'n figuur die onlangs met een roos aan de deur stond. Was zo weer weg.

geheelvergeter | 08-03-22 | 09:56

Een groot deel van die woningen deelt een ingang met een winkel. Daarom staan ze leeg. Verbouw en vergunning verbouw is een dingetje in die smalle pandjes.

Dima Beeline | 08-03-22 | 09:30

178.000 leegstaande huizen? Ik wacht al 10 jaar op een huis. Ik zal eens een afspraak maken bij de opticien, want blijkbaar ben ik blind (en goed ook).

born2killn00bs | 08-03-22 | 09:30 | 3

U wacht tot er een huis in uw schoot geworpen wordt?

JJMS | 08-03-22 | 09:31

U kunt die huizen niet betalen, is vooral nieuwbouw en koop.

ReyNemaattori | 08-03-22 | 09:33

lees voor de grap eens een krant! Reageer gewoon niet de volgende keer.

born2killn00bs | 08-03-22 | 16:33

Mooi. Laten we eens beginnen met het beschikbaar stellen van alle vakantiehuizen die eigendom zijn van onze politieke ‘leiders’. En niet alleen die in Nederland, maar ook de huizen in Zwitserland, Zweden en Curaçao. Daarna zien we wel verder.

Geertje W | 08-03-22 | 09:29

Is ploegenwonen een idee?
1 ploeg is aan het werk, de ander woont en de derde slaapt. En iedere 8 uur rouleren.

aflaatverkoper | 08-03-22 | 09:29 | 5

Jahoor! Dat werkt. Heb je ook maar 1 bed nodig. Heb zo de site wacht in militaire dienst gedaan.

Hiram | 08-03-22 | 09:32

Iedereen die ooit in een studentenhuis gewoond heeft, weet dat dat in no-time een teringbende wordt. Als het allemaal niet van jou is, dan ben je er minder voorzichtig mee, houdt je het minder schoon, ruim je minder op.

Gelukkig werk ik thuis, dus ik heb mijn hut toch echt de hele dag nodig.

ReyNemaattori | 08-03-22 | 09:36

@Dima Beeline | 08-03-22 | 09:31:
Ja zoiets, maar dan ook nog in een drieploegendienst.
Voor de jonge lezertjes die het begrip kommunalka niet kennen:
www.youtube.com/watch?v=-qjnlVH35ao

aflaatverkoper | 08-03-22 | 09:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Het communisme rukt naar je op deze zomer, is het niet vanuit het Oosten, dan wel uit Den Haag.

Dima Beeline | 08-03-22 | 09:29

Prima idee maar wel vanaf bijvoorbeeld 5 panden. Heb je 5 panden of meer dan moet je zorgen dat er iemand inzit. Staat het een jaar leeg dan krijg je een huurder toegewezen tegen een marktconforme huur die voldaan zal worden door gemeente/huurder afhankelijk van de situatie. Speculeren is prima maar niet met leegstand in deze tijden.

lamlul007 | 08-03-22 | 09:28 | 3

Want als pand bezitter moet je bloeden voor de incompetentie van de politiek verantwoordelijken .... is dat wat je bedoelt?

der_feldwebel | 08-03-22 | 09:44

@der_feldwebel | 08-03-22 | 09:44: Nee maar je mag van pandeigenaren best verlangen dat ze er iemand in zetten ipv leegstand bij de huidige woningtekorten. Uiteraard mag je van je overheid ook verlangen dat ze alle veiligelanders en uitgeprocedeerde asielzoekers per direct uitzetten. Tevens mag je verlangen dat we genoeg ruimte moeten hebben voor een X-aantal vluchtelingen uit oorlogsgebied. Dat dit laatste niet is gebeurt doet wat mij betreft niets af aan pandjesbazen die leegstand moeten tegengaan.

lamlul007 | 08-03-22 | 10:09

Socialisten en persoonlijk eigendom...

quantumcollider | 08-03-22 | 09:28 | 2

Liberalen en huisjesmelkerij.

Bigi Bana Boy | 08-03-22 | 09:55

@Bigi Bana Boy | 08-03-22 | 09:55: Huizen van huisjesmelkers zijn gewoon bewoond. Die heeft niks aan leegstaande panden, die kosten alleen maar geld.

Mbovenka | 08-03-22 | 10:13

Achterbanloze partijen weggeven aan... ehh ja gewoon wegdoen maar.

John McClane | 08-03-22 | 09:26 | 1

Gewoon met de fnv laten opgaan. Een Boomer sterfhuisconstructie.

Hiram | 08-03-22 | 09:30

Deze mensen hebben echt te veel 'Star Trek Next Generation'. gekeken en leven in een utopie, waarin alles en iedereen letterlijk uniform is, in een klassenloze, geldloze, geweldloze maatschappij die is gericht op consensus en naadloze samenwerking. Dat strookt echter niet met de menselijke natuur.

MickeyGouda | 08-03-22 | 09:24 | 7

@JJMS | 08-03-22 | 09:36:
Ah, Bregman, onze jonge intellectueel. Ik geef me gewonnen. ;-)

MickeyGouda | 08-03-22 | 09:42

@LoesjeP | 08-03-22 | 09:40:
Hou op schei uit, Loesje. De rillingen lopen ervan over mijn rug. Eng volk!

MickeyGouda | 08-03-22 | 09:46

@LoesjeP | 08-03-22 | 09:41:

Voor een positief mens als ik is het elke dag complimentendag! Wat heb je een leuk truitje aan!

JJMS | 08-03-22 | 09:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Een leegstandsverordening is om meerdere redenen een prima idee. Als we de kwestie van immigratie en asielzoekers even buiten beschouwing laten, dan lijkt het mij sowieso wenselijk. In een klein land met beperkte ruimte moeten we eens ophouden met die marktwaanzin op de huizenmarkt.

Bigi Bana Boy | 08-03-22 | 09:24 | 4

“De kwestie van asielzoekers en immigratie even buiten beschouwing laten”
Hahahahaha, daar ging m’n koffie!

D-Fens_1963 | 08-03-22 | 09:39

Diezelfde overheid doet graag mee aan het instandhouden van de ‘marktwaanzin’ door verstikkende regelgeving waardoor er niet voldoende gebouwd wordt en het uitgeven van steeds duurdere bouwgrond. Ook daar moet doorgepakt worden.

Lubbberrtt | 08-03-22 | 09:45

@D-Fens_1963 | 08-03-22 | 09:39: Hoe zo? Speculatie, huizentekort en leegstand is al decennialang een probleem. Al lang voor de immigratiegolven.

Bigi Bana Boy | 08-03-22 | 09:54
▼ 1 antwoord verborgen

Een verschil tussen een vrij land en een dictatuur is het respect voor eigendommen.. Zie hier welke richting de PvdA (en veel linkse partijen) op willen...

WellusNietus | 08-03-22 | 09:24 | 2

Wie wil dit nog meer dan, welke partijen?

VW, alles ist vorbei | 08-03-22 | 09:25

Wat bedoel je met "dit"?

CamaroHans | 08-03-22 | 09:28

Ik zou graag een tegenvoorstel willen doen.
Alle klimaatvoorstellen van PvdA coryfee Timmerfranz gaan voor 10 jaar de ijskast in. Die 0,03 graden opwarming in die tijd overleven we wel met elkaar en is nu niet de hoogste prioriteit. De vrijgekomen middelen worden besteed aan woningbouw en noodopvang (uitsluitend voor Oekraïners, niet voor gelukszoekers). Lijkt me best een puik plan...

Mark zit te Dutten | 08-03-22 | 09:23 | 2

een puik plan? slechts een vraag: waar dan?

dorstig! | 08-03-22 | 09:28

@dorstig! | 08-03-22 | 09:28: Drente? Groningen? Flevoland? (En ik woon zelf in Almere, dus geen NIMBY hier). Er is nog best ruimte in NL, als je niet per se in de Randstad wil wonen. Alleen zou ik liever hebben dat ze gewoon de huizen gaan bouwen die autochtone Nederlanders nodig hebben in plaats van voor de zoveelste groep 'vuchtelingen' (al zijn de Oekraïners dat ook werkelijk).

Mbovenka | 08-03-22 | 09:45

Geldt dat ook voor oude fietsen?

Sinterbikske | 08-03-22 | 09:23

Zo kennen we de linkse kliek weer. Gewoon alles waar een ander hard voor gewerkt heeft afpakken. Waarom mensen uit de middenklasse op dergelijke partijen stemmen is mij dan ook een raadsel. Het zijn zeker niet onze vrienden, die verkapte communisten.

Plaque-doctor | 08-03-22 | 09:22 | 1

Decennia geleden deed Marcel van Dam hetzelfde voorstel i.v.m. immigratie en vluchtelingen. Hij stelde dat we dat in en na de oorlog ook deden. Dan konden we gelijk aan elkaar wennen.

Arachne | 08-03-22 | 20:35

Je kan nog honderdduizenden mensen kwijt in alle leegstaande kantoorpanden, maar dat kan natuurlijk niet, want oehh bestemmingsplan, ja ja ja, dat wordt dat wel heel lastig...

John McClane | 08-03-22 | 09:22

Ik zal wat extra doneren, met die prijzen kan giro 555 maar een paar Oekraïeners van onderdak voorzien.

Sinterbikske | 08-03-22 | 09:23

300k voor een 70m² appartementje in Kiev zijn eigenlijk gewoon de prijzen hier. Da's best veel gegeven dat de gemiddelde Oekraïner voor de oorlog 't met iets van 1-2000 euro per jaar moest rooien.

ReyNemaattori | 08-03-22 | 09:46

@ReyNemaattori | 08-03-22 | 09:46: Waarom zijn die appartementen dan zo duur? Of zou het komen door de toestroom van niet Oekraïners sinds 2014?

Arachne | 08-03-22 | 20:33

Zo kennen we de PvdA weer, de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. uit de link an het CBS:

"Het merendeel van de woningen was pas per 1 januari 2021 leegstaand. Dit zijn bijvoorbeeld nieuwbouwwoningen die recent zijn opgeleverd en op 1 januari nog niet bewoond waren."

Oftewel, niet snel genoeg in je nieuw gekochte woning intrekken betekent je woning kwijt als het aan de PvdA ligt.

Sqbar | 08-03-22 | 09:21 | 5

Arghh, context, dat is zo 2021.

Dima Beeline | 08-03-22 | 09:32

En ze zijn vaak niet bewoond omdat die fucking nutsbedrijven de aansluitingen niet voor elkaar krijgen.

Dima Beeline | 08-03-22 | 09:33

@Dima Beeline | 08-03-22 | 09:33: Tja, als iedereen theatermanagement en vrijetijdskunde studeejt dan mis je inderdaad de technische mensen om zowel een klimaattransitie als nieuwebouw projecten te realiseren.

ReyNemaattori | 08-03-22 | 09:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Staat Utopia niet leeg momenteel? Daar kunnen we toch minimaal 50 Oekrainers kwijt en levert het gelijk wat entertainment op.

Rennieflox | 08-03-22 | 09:20 | 1

Gooien we d'r een Oekraïense Rus in, en dan spelen we 'Wie is de Rus' ipv Wie is de Mol, zo bind je twee doelgroepen aan 1 programma.

ReyNemaattori | 08-03-22 | 09:41

Ze moet met haar graaierige klauwen van Femkes tweede huisje afblijven!

Sinterbikske | 08-03-22 | 09:20

"In gelul kun je niet wonen" was ooit een pvda uitspraak. Dat gaat nog steed op.

small_town_dude | 08-03-22 | 09:20

Ten eerste, opvang doe je in de regio. En hoewel ik kan begrijpen dat mensen Oekraïne misschien als regio zien, valt het voor mij er net buiten, maar dat is de discussie wat de regio is.

Een land dat zijn landgrens 500 km van jou landgrens heeft? 1000 km van jou landgrens? Een andere manier zou alle aan ons grenzende landen en alle landen die daar aan grenzen. Dat betekend dat een vluchteling 1 compleet vrij land door kan reizen om bij ons te komen. Dat lijkt me redelijk.

In al deze scenario’s valt Oekraïne net buiten onze regio.

Waar ik wel nog in mee zou kunnen gaan is dat je soepel bent rondom Oekraïners die zo lang bij familie in Nederland willen logeren.

Daarnaast is het absurd dat er over woningen in plaats van andere vormen van opvang gesproken wordt. Hopelijk is die oorlog binnen enkele weken voorbij (Er ligt al een redelijk voorstel van Rusland om de oorlog te eindigen), dus landen die Oekraïners opvangen (Wat NL dus niet zou moeten zijn) moeten kijken naar tijdelijke opvang, niet naar huizen.

Dat is al helemaal totaal absurd als je naar Nederland kijkt waar mede door stikstof regels en andere onzinnige wetgeving er op veel plekken (vooral rond de randstad) gewoon geen huizen te koop zijn, en op andere plekken in het land de prijzen ook absurd zijn door falend ECB beleid en media hype.

En dat komt dan nog eens bovenop dat dit voorstel zo van een communistische dictator af zou kunnen komen. Putin zou trots zijn op Ploumen.

Het is dus vanuit alle opzichten fout.
Precies wat ik eigenlijk verwacht van onze politici.

DerUnterMensch | 08-03-22 | 09:20 | 5

Spot on!
Oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne een speciale status geven in de zin van, bed bad brood huis en werk riekt bovendien naar bepaalde vorm van discriminatie.
Discriminatie van de “eigen bevolking” eigenlijk.

D-Fens_1963 | 08-03-22 | 09:33

Dat "redelijke" voorstel van Rusland heeft ongeveer dezelfde waarde als de verkiezingsbeloftes van de VVD.

Deze oorlog kan veel en veel langer duren dan we hopen, denken, willen

de visser | 08-03-22 | 09:45

@de visser | 08-03-22 | 09:45:
Als je er niet over gaat praten weet je dat niet.

Het kan zeker veel langer gaan duren maar het kan ook snel voorbij zijn, daarom moeten we er alles aan doen om het juist zo snel mogelijk te eindigen.
Al zijn er na alle waarschijnlijkheid ook wel wat 'instanties' die er voordelen uit denken te kunnen halen, en het dus wel prima vinden dat het nog even duurt.

Zo denkt Ursula von der Leyen dat de oorlog de EU dichter bij elkaar brengt. Ik denk dat het juist aantoont dat we geen EU nodig hebben, we kunnen ook prima samen werken waar we dat willen zonder een EU. Zo geven landen afzonderlijk hulp.
Maar het feit dat bepaalde eurofielen denken dat dit de EU hechter maakt, kan zomaar betekenen dat ze er niet zo’n haast mee hebben om de oorlog tot een einde te brengen.

DerUnterMensch | 08-03-22 | 10:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Zou het lukken dat er ooit een dag voorbij gaat zonder dat er uit "politiek Den Haag" een ondoordacht debiel plan komt?

Ongekend2022 | 08-03-22 | 09:20

Je wilt als Nederlander nog net geen Oekraïner zijn.

Patje | 08-03-22 | 09:19

Dus je kunt wel woningen van je eigen volk confisqueren, maar veilige landen onder druk zetten om hun eigen lastpakken weer terug te nemen is te moeilijk ?

Misschien moeten Nederlanders eens wat minder meegaand worden met de boven ons gestelden.

der_feldwebel | 08-03-22 | 09:19 | 1

De meeste Nederlanders hebben schapenhersens, meeblaten met de kudde.

Toki | 08-03-22 | 09:43

Socialisme houdt vanzelf een keer op als alle spullen die je af kan pakken op zijn.
(vrij vertaald naar een uitspraak van Thatcher)

geheelvergeter | 08-03-22 | 09:18

"Ongefietste fietsen vorderen?"

Eh, dat doe ze al, stickertje erom, week erna nemen ze hem mee.

Als er iets leeg staat mag je daar best een punt van maken als iemand op straat moet slapen.

menage | 08-03-22 | 09:17

Kijk je naar Ploumen, dan kijk je naar de PvdA. Einde van het verhaal. Spartelend ten onder.

Een partij met een roemrucht verleden, grote namen. En nu aan het einde van haar Latijn. Er is geen link meer naar realiteit, volk of vaderland. Hopelijk verliezen ze die laatste zetels ook nog even. En gaat GL haar achterna, maar dat terzijde.
-

Bernhard de II | 08-03-22 | 09:16 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Je kunt niet iedereen opvangen. Gewoon stoppen met Noord Afrikanen en veilige landiërs binnen te laten en alle beschikbare plekken aan Oekraïners te vergeven is ook gewoon een keuze… Maar daar hoef je bij de PvdA niet mee aan te komen…

Mark zit te Dutten | 08-03-22 | 09:16 | 1

We ruilen een zandneger voor een Oekraïner. Die Naffers laten vrouw en kinderen in de steek, zijn jong, gezond en sterk. Als ze te rot en te lui zijn hun eigen shitholes te verdedigen en op te bouwen, kunnen ze aan de slag in Oekraïne.

gestoptmetroken | 08-03-22 | 09:29

Ja, als je alle plekken weggeeft aan kansloze gelukscriminelen, dan is er geen plek meer voor degene die het echt een keer nodig hebben hé?
Kort pittige tante Sidonia, welkom in de echte wereld. Idealisme klinkt goed, maar werkt slecht. De wereld is niet maakbaar wel manipuleerbaar.

Hiram | 08-03-22 | 09:15

Zo heb je het over Stratego, zo heb je het over Monopoly, het leven is een spel.

Mr_Natural | 08-03-22 | 09:15 | 1

Wie is de ezel?

D-Fens_1963 | 08-03-22 | 09:25

Ik kan best wel een paar Oekraïense vluchtelingen herbergen maar ik ben bang dat ik failliet ga aan het dagelijkse douchen.

Gezonde_Roker | 08-03-22 | 09:14 | 1

En de verwarming overal in huis aan, op 25 graden.

DePsych | 08-03-22 | 10:32

We zouden natuurlijk de huizen kunnen gebruiken van al die FvD-ers die de Nederlandse "dictatuur" willen ontvluchten en naar Rusland willen gaan.

* Il Principe * | 08-03-22 | 09:14 | 2

Politieke opponenten bestraffen middels overheidsbeleid?

Egerius | 08-03-22 | 09:21

Het eigenlijke nieuws is dat de PvdA überhaupt nog bestaat.
Wie zijn die mensen?

Duwbak_Linda | 08-03-22 | 09:12 | 6

Ook apart dat een splinterpartijtje met amper zetels zoveel spreektijd krijgt op de tv.

small_town_dude | 08-03-22 | 09:25

@small_town_dude | 08-03-22 | 09:25: een partij met veel bekwame bestuurders. Vooral vergelijk met klunzen van LPF/PVV/FvD. Buiten Bosma hebben die niets.

AntiZanicz | 08-03-22 | 09:35
▼ 3 antwoorden verborgen

En nu meteen ook doorpakken;
Er staan heel veel auto's stil die bijna niet actief gebruikt worden.
Ik zeg afpakken en aan de oekrainiers geven.
Een huis zonder daarbij een auto op de oprit is echt geen gezicht.

zuurtjeregen | 08-03-22 | 09:12 | 2

En dan?
Staat ie stil bij een of andere Oekr op de oprit.
Ik bedoel die zal toch ook gewoon 2,50 voor een liter niet kunnen betalen?

D-Fens_1963 | 08-03-22 | 09:20

Caravans en campers kunnen ook! En vouwwagens! Hoeveel worden daarvan nu niet gebruikt? En heeft minister Kaag al haar 2e en 3e woningen die ze niet zo vaak gebruikt aangeboden? Of wat te doen met pensionado's die nu in een flatje in Spanje zitten met een hoofdverblijf hier? Staat nu ook leeg toch?

zoute_drop | 08-03-22 | 09:20

Kerken en moskeeën zolang nodig is vorderen, kan onze meloenen slikker hier geen voorstel voor indienen.

likdoorn | 08-03-22 | 09:11 | 1

Die kerk- en moskee-gangers kunnen inderdaad best wel op zondag en vrijdag even op de bedden gaan zitten. Dan kunnen de vluchtelingen buiten even een sigaretje roken.

HogeNood | 08-03-22 | 09:20

Ze zei 187.000 huizen die leeg staan...

Jos Tiebent | 08-03-22 | 09:09 | 1

PvdA: "Nou, moet je nagaan. Nog meer!"

VP732 | 08-03-22 | 09:12

Hoeveel grote plezierjachten zijn er in Nederland? En hoeveel vakantiehuizen?

Mr_Natural | 08-03-22 | 09:09 | 1

Ja, ga ze nog even wijzer maken alsdat ze al zijn!

Toki | 08-03-22 | 09:47

Van de week hoorde ik, geloof Buitenhof, dat ze nu eindelijk ook eens vluchtelingen in Bloemendaal en andere dure wijken of steden moeten zetten, niet alleen in arme gehuchten.

gato | 08-03-22 | 09:08 | 5

@gato | 08-03-22 | 09:28: en toch maar rondhangen op Nederlandse media, vermoedelijk met een uitkering uit het gehate Nederland, blijf weg! Ook wanneer de gezondheid begint te falen.

AntiZanicz | 08-03-22 | 09:33

Nou nou nou....

baarbar64 | 08-03-22 | 09:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Staan er echt zoveel huizen leeg, of is het natte vinger werk?

cg71 | 08-03-22 | 09:08 | 2

Veel meer natuurlijk. Dit gaat om geregistreerde leegstand.

LinkeLotje | 08-03-22 | 09:10

Ploumen? Natte vinger werk?

sgaapje | 08-03-22 | 09:43

De staat kan niet omgaan met de opvang van vluchtelingen. Dus neem er zelf 1 in huis (eigen kosten/risico), maar laat de overheid zich er verder buiten houden. Die kan zich beter druk maken om remigratie. Nederland is vol, ten dele overvol.

VP732 | 08-03-22 | 09:08

PvdA kan ook al niet lezen. Het gaat vooral om opgeleverde nieuwbouwwoningen die nog niet bewoond waren.

Mahatma | 08-03-22 | 09:07

Ik neem aan dat GL'ers die een Air BnB exploiteren (en aan trapduwen doen) al vrijwillig hun panden hebben aangeboden.

BrutusBosch | 08-03-22 | 09:05 | 1

Zat gisteren even op Air BNB, weet je wat dat kost, 2300 euro is niks voor een maandje wonen, verder zelf koken en wassen. Dan neem je toch een hotel.

gato | 08-03-22 | 09:16

Typisch links, goede sier maken met het geld en bezittingen van een ander.

B. Randnetel | 08-03-22 | 09:05 | 2

Ach ja, iemand moet goede sier maken, de ander doet het iig niet.

menage | 08-03-22 | 09:21

Beginnen we met AirBNBs.

sjef-van-iekel | 08-03-22 | 09:05 | 2

In Amsterdam.

sjef-van-iekel | 08-03-22 | 09:07

daar zullen velen het mee eens zijn.

AntiZanicz | 08-03-22 | 09:31

You will own nothing and Ukrainians will be happy!

Mark zit te Dutten | 08-03-22 | 09:05

Ze zegt toch echt dat er 187.000 woningen leeg staan. Dus niet 178.000. Nederlands is ingewikkeld.

Leptob | 08-03-22 | 09:05 | 1

Lezen kan ze ook al niet. Van die woningen stond 2/3 alleen maar leeg omdat het nieuwbouwwoningen zijn die NOG niet waren bewoond.

Mahatma | 08-03-22 | 09:09

Waarom zou je ophouden bij het vorderen van leegstaande woningen. Op kamerniveau bekijken kan toch ook? Twee personen, drie kamers maximaal. De rest afvullen met kansloos asielvolk.

Pak aan, boomer!

Glasgow Argus | 08-03-22 | 09:04 | 5

Inderdaad zou je geen grote woningen moeten laten aan gezinnen of personen die met weinig zijn.

AntiZanicz | 08-03-22 | 09:30

@sjef-van-iekel | 08-03-22 | 09:07: SP is helemaal niet zo vanhet immigratiebeleid dus dat is hun idee nooit geweest. Immigranten saboteren de arbeidsmarkt en dwingen gewone Nederlanders voor te weinig te werken.

AntiZanicz | 08-03-22 | 09:31

@AntiZanicz | 08-03-22 | 09:31: ooit werkte ik ergens en toen zei iemand dat. Ik heb mij nooit verdiept in SP omdat ik die Marijnissen een zandzak vind.

sjef-van-iekel | 08-03-22 | 09:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom is het zo lastig te snappen dat links de onder- en middenklasse sloopt om hun deugen te profileren. Niet de elite. Alleen onder en midden. Of het nu klimaat is. Óf Oekraïne. Asielzoekers. Links heeft het helemaal niet goed voor met iedereen. Maar enkel met de elite, met de rijken.

Rollins | 08-03-22 | 09:04 | 6

Ik vrees dat de wens om de middenklasse uit te hollen breder gedragen wordt. Zowel links, rechts als (christelijk) midden hebben, om uiteenlopende redenen, baat bij een groter proletariaat. Inflatie (door o.m. oorlog), ongebreidelde bevolkingsgroei, klimaatverandering en bandeloze immigratie zijn daarbij handige hulpmiddelen. Never waste a good crisis.

Het kan m.i. twee kanten op: ofwel de middenklasse bezwijkt langzaam onder het gewicht van een groeiende (werkloze) onderlaag die zij met steeds meer moeite moet onderhouden; het Spekman-scenario tot het uiterste. Ofwel er ontstaat een nieuw Europees lompenproletariaat dat een aanzienlijk deel van de middenklasse opslokt en tegen nu ondenkbaar lage lonen concurreert met arme halzen in de rest van de wereld: een nieuwe onderklasse voor de sociaaldemocratie om weer decennialang te kunnen verheffen, emanciperen en welvaart (een deelauto, misschien wel een energieneutraal koophuis in een groene, gezonde wijk) in het vooruitzicht te kunnen stellen. En natuurlijk een onuitputtelijke en daarmee volstrekt vervangbare bron van arbeid voor het liberalisme en het grootkapitaal. Want dat is natuurlijk de andere grote winnaar: het landloze, internationale grootkapitaal, dat sinds enkele decennia als een vlucht sprinkhanen over de wereld trekt, vretend tot het op is en schijtend waar het vreet. In beide gevallen: nivelleren-tot-het-feestje-voorbij-is of mee-in-de-neerwaartse-loonspiraal, stort het Rijnlandse sociaal stelsel in, stort uiteindelijk elk sociaal stelsel in wegens ‘te duur’. Laat dát nou juist weer het doel zijn van neoconservatieven en klassiek liberalen.

De particuliere charitas die het stokje dan overneemt zal dwingender zijn, discriminerender, zo u wilt. De gaarkeuken in eigen wijk zal meer eisen stellen aan de begunstigden. Onprettige, nare buren zullen minder hulp krijgen, gewoon omdat niemand ze mag. Sociale controle en sociaal aanvaardbaar gedrag zullen een grotere rol gaan spelen bij particuliere medemenselijkheid. Zo komen die veelbeschimpte ‘normen en waarden’ van de Christendemocratie ook nog terug in de samenleving.

Politiek gezien zijn er dus alleen maar winnaars, van links tot rechts. Everybody benefits: de amechtige sociaaldemocratie krijgt een nieuw proletariaat, liberalisme en grootkapitaal krijgen weer goedkope, vervangbare arbeid, de klassiek liberaal krijgt zijn nachtwakersstaat terug en de kerk weer brave, volgzame zielen.

Sticky_tits | 08-03-22 | 10:32

Links heeft het goed voor met zichzelf. Links is deels opgeklommen, deels heeft het de oude positie geconsolideerd en uitgebouwd. En dus zorgt Links voor zichzelf. Omdat men meent bij de elite te horen (hallo Guusje ter Horst). Totdat de elite klaar met ze is en dan horen ze bij het grauw.

Arachne | 08-03-22 | 20:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Hebben wij in Nederland 178.000 leegstaande huizen?
Goed dat die eens in beslag worden genomen.
Kunnen we mooi de woningnood onder Nederlanders mee oplossen.
De Oekraïners huisvesten we zo lang wel in een barakkenkamp in Kamp Westerbork. Dat was destijds ook goed genoeg om de Molukkers jarenlang in te huisvesten. Geen idee wie er voor de Molukkers in Kamp Westerbork woonde.

Osdorpertje | 08-03-22 | 09:04 | 6

@likdoorn | 08-03-22 | 09:08: dat is al gebeurd. De opvang van voor Wo2 werde gebruikt voor de joden en het verzet. Na wo2 konded de van genocide geredde molukkers er mooi terecht. Een dak boven je hoofd is toch wel het fijnste, wie er vroeger woonde doet er niet toe. Anders, wegwezen.

AntiZanicz | 08-03-22 | 09:27

Er staan ook nog heel veel bunkers leeg, die moffen doen er toch niets mee.

Toki | 08-03-22 | 09:52

er wordt niet gepikt, er moet gewoon gewoond worden, tegen betaling hoor.

AntiZanicz | 08-03-22 | 09:55
▼ 3 antwoorden verborgen

De opvangplekken zijn al weggegeven aan wilde jihadisten. Niet zeuren dus.

K. Westergaard | 08-03-22 | 09:03

Maar Femke heeft toch ook nog een extra woning leegstaan?

eerstneukendanpraten | 08-03-22 | 09:02 | 5

@quantumcollider | 08-03-22 | 09:32: haha, de woning van Halsema wordt gewoon gebruikt en is ingericht. Zo leuk is het niet aan de gracht waar je geen stap naar buiten kan zonder ge-OH van telegrof volk en de rest aan je kop te krijgen

AntiZanicz | 08-03-22 | 09:53
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland