Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pssst, Russisch superjacht kopen?

Duitsland heeft een leuke in beslag genomen

Voordeel van de sancties tegen de Russische miljardairs: er komen een paar leuke bootjes op de markt. De Duitsers pakken lekker door en namen het dobberpleziertje Dilbar van Alisher Usmanov in beslag. De Dilbar is niet zo zeer een plezierjacht, maar meer een compact cruiseschip. Het 157 meter lange pretpaleis is 's werelds grootste jacht op basis van volume en dat ruime interieur is onder meer gevuld met het grootste zwembad (25 meter lang) ooit geïnstalleerd in een privébootje. De gigant kostte zo'n 600 miljoen dollar, maar daarmee had Usmanov wel een drijvende villa met twaalf luxe suites zodat de liefst 96 bemanningsleden zo'n dertig gasten konden onderhouden. Verder beschikt het drijvende hotel over essentiële levensbehoeften zoals twee helikopterplatformen, sauna, kantoor, sportschool, dure kunst aan de muren en meer dingen waar u niet zonder kan in het dagelijkse leven. Wat Duitsland gaat doen met de Dilbar is niet bekend, maar we houden een schuin oog op de Marktplaats van de oosterburen. U hoeft overigens geen medelijden te hebben met Usmanov, want ook zonder zijn schip houdt hij genoeg speelgoed over, zoals zijn persoonlijke Airbus A340 waarmee hij tussen zijn verschillende landgoederen wereldwijd vliegt. Mocht hij het dobberen op een megajacht missen, dan kan hij altijd nog bij zijn vrienden terecht, want die Russische miljardairs hebben er genoeg.
UPDATE: De Fransen nemen het jacht van Igor Sechin in beslag: de in Nederland gebouwde Amore Vero

Ter vergelijking met andere bootjes, die laatste is de Dilbar

Reaguursels

Inloggen

Als er iets in het voordeel van de burger is duurt het jaaaren.. in het voordeel van de eu dictatuur is het in 2 dagen geregeld.. Dit kan nog wel eens heel hard als een boemerang terug komen..
Als dit zo doorzet in Spanje, kunnen velen wel inpakken.. Russen zijn hier een minderheid, maar de grootste spenders.. als dit een sneeuwballetje gaat worden.. dan zie ik het voor veel ondernemers somber in..
Volgende keer dat bootje van Fahd ook maar even aan de ketting leggen als deze weer in de haven van Marbella ligt.. op deze wijze kun je alles en iedereen confisqueren.. zeer kwalijke ontwikkeling.. Maak eens werk van dat "we are here" ( en het restje ) gajus .. dat zou in het licht van deze actie totaal niets moeten voorstellen..

broervandenhollander | 03-03-22 | 19:36

Diefstal heet dat. Op basis van afkomst (racisme volgens de wet).

einz | 03-03-22 | 18:52

Mooi bootje, oké, ik bied €5,-

reet_veter | 03-03-22 | 18:28

Vraag me af of dit soort mensen wel pijn gaat doen wanneer hun speeltje wordt afgepakt? Twijfel erover, ze zullen wel meer speeltjes hebben.

Jan, Leiden | 03-03-22 | 17:18

Hoe veel hoeren zijn er aan boord??

Dual | 03-03-22 | 17:07 | 2

Modellen heet dat. Die een sponsor zoeken.

theo-is-dood | 03-03-22 | 17:10

Actrices,ze doen geweldige scènes daar op zee.

De Profundus | 03-03-22 | 18:51

Ik vind het wel wat, wat zullen de functie eisen zijn om oligarch te worden. Eens op indeed kijken…

Urbanus_2.0 | 03-03-22 | 16:25

Een paar weken terug ging het jacht van Putin vanuit Duitsland terug naar Kaliningrad, ondanks dat het gepland onderhoud nog niet voltooid was. We hadden toen al kunnen weten dat hij van plan was een oorlog te beginnen.
Zijn vriendjes konden blijkbaar ook al niet geloven dat het zo uit de hand zou lopen, anders waren hun jachten ook wel terug gevaren.

heppykemper | 03-03-22 | 15:49 | 1

Hoe klooier de kloot, hoe groter de boot.

McSnor | 03-03-22 | 15:29

Je krijgt er gratis Chelsea en Vitesse bij!

K. Westergaard | 03-03-22 | 15:29

We zijn weer terug in ongeveer rond 1956. Toen was er een probleem in Hongarije.
Hier en overal in het westen werden vermeende communisten aangevallen en hun bezittingen vernietigd.

wakker worden | 03-03-22 | 14:34 | 3

"Hier en overal in het westen werden vermeende communisten aangevallen en hun bezittingen vernietigd."

Dat viel uiteindelijk wel mee, en het ging niet om 'vermeende' communisten (dat was in de VS het geval mbt de 'witchhunts' van Joe McCarthy, maar die vonden feitelijk een aantal jaren eerder plaats, vóór het 'probleem' - ook een mooie eufemistische term, trouwens - in Hongarije).

Ik moest denken aan een beschrijving van de rellen in Amsterdam door Renate Rubinstein, in een oud boekje van haar uit 1982: ''Met gepast Wantrouwen'', over de plaatsing van SS-20 middellange afstandsraketten door de Sovjets en het NAVO antwoord daarop, hetgeen leidde tot de grootste demonstraties die Nederland ooit gezien had. Het boekje is opeens weer helemaal actueel. Zij schrijft oa het volgende:

"Chroesjtsjov had een half jaar eerder een tipje van Stalins gruwelen opgelicht, in Rusland was de 'Dooi' ingetreden. Mede ook door de hoop die daardoor gewekt was kwam de onderdrukking van de Hongaarse revolutie zo hard aan. Behalve blijkbaar bij de CPN, die zich onmiddellijk achter de Russische inval schaarde. De Waarheid juichte over de Russische ingreep en dit ergerde de rest van Nederland.''

Dan een beschrijving van de rellen in Amsterdam, waar de politie de 'bastions van de CPN' moest beschermen tegen stenengooiers en vandalen, en op het Museumplein auto's omgekieperd werden; ''Met enige politieke overtuiging leken deze demonstraties gaandeweg minder te maken te hebben''.

Boekje is de moeite waard om in deze tijden te (her)lezen.

Dr_Johnson | 03-03-22 | 15:08

"Vermeende communisten"? Zeg maar gerust echte communisten, zoals de CPN'ers. Die gingen, zoals altijd, pal achter de Sovjet-Unie staan. Dat deden ze ook bij Tsjecho-Slawakije in 1948, bij Berlijn 1953, tijdens de door de communisten gestarte Korea-oorlog. Systematisch aan de verkeerde kant.
Overigens, het gros van de CPN'ers waren onnozele, zij het erg eigenwijze, mensen, die zich letterlijk alles door Moskou lieten voorschotelen. Het was gewoon een soort rare, politieke sekte. De BVD hield ze trouwens grondig in de gaten, en ze zijn nooit een echt gevaar voor Nederland geweest.

KeesBruin | 03-03-22 | 17:37

Toen ik nog in de Carieb woonde kwam de 'A' bij ons langs. Honderd meter lang, interieur door Philippe Starck, kostprijs 300 miljoen USD.
Gasten gingen duiken met één van de lokale dive centers. Afrekenen: 297 dollar.
"Here is 300, keep the change".
Fooi van 0,000001% van de waarde van de boot.
Proleten.

Tapu | 03-03-22 | 14:25 | 1

Is gewoon makkelijker, anders moet je met 1 dollarbiljetten gaan zeulen. Excursies en fooien hebben ook weinig met elkaar te maken.

R. Skickr | 03-03-22 | 16:31

Mooie plek voor opvang van vluchtelingen uit Oekraïne zeg ik…

ruud76 | 03-03-22 | 14:11 | 1

Precies.

ademende aarde | 03-03-22 | 14:25

Voor de kust van Maripol, met een raketwerper op het dek, overdragen aan de Ukraine.

Ray Skak | 03-03-22 | 14:10

De eigendom wordt niet afgepakt. Er is slechts conservatoir beslag gelegd.
Juridische grondslag zijn de sancties die de EU heeft opgelegd. De eigendom van zo’n bootje wordt niet afgepakt, slechts bevroren.
Overigens staat zo’n schip nooit op naam van een privé-persoon. De eigendom zit bij een rechtspersoon uit bijv Malta, Panama of Britse Maagdeneilanden

theo-is-dood | 03-03-22 | 14:07 | 2

De eigendom?

Frankrijk heeft het expliciet wel over afnemen van eigendommen, of ze dat juridisch hard kunnen maken is nog een vraag, maar het is wel de bedoeling.

geenspam | 03-03-22 | 14:26

Eigendom is zowel mannelijk als onzijdig, dus de en het mogen allebei.

Het brein erachter | 03-03-22 | 16:33

“ Superyachts Migrate To The Maldives
By Kevin Varley (Bloomberg) A growing number of superyachts belonging to Russian tycoons have made their way to the Indian Ocean, cruising around the Maldives and Seychelles just as sanctions are imposed on their homeland following Vladimir Putin’s invasion of Ukraine.

The four biggest luxury yachts in the Maldives right now are Russian-owned, according to an analysis of vessel data by Bloomberg News. The largest, the 459-foot (140-meter) Ocean Victory, belongs to steel magnate Victor Rashnikov, according to SuperyachtFan.com, while another — the 238-foot Clio — is linked to aluminum tycoon Oleg Deripaska.

The 465-foot Nord, owned by Alexei Mordashov, another steel billionaire, is in the Seychelles after sailing from the Maldives, the data show. Russian banker Andrey Kostin’s Sea Rhapsody is heading to the island chain after departing Turkey on Feb. 18.

An estimated 7% to 10% of the global superyacht fleet is owned by Russians, according to industry watcher Superyacht Group. Overall yacht counts have dipped to 10 from 19 this time last year in the Maldives, while they’ve climbed from five to 12 in the Seychelles, a former British colony known for its palm-fringed islands and sandy beaches.”

theo-is-dood | 03-03-22 | 14:01

Koop een boot , werk je dood.

Schipperke | 03-03-22 | 13:54 | 1

Dat geldt alleen voor jachten tot 15 meter

tsjajaja | 03-03-22 | 15:11

Toch bijzonder dat schepen van Russische eigenaren mogen blijven varen onder de vlag van de Kaaimaneilanden, Brits (!) overzees grondgebied...

happen_maar | 03-03-22 | 13:52 | 4

@Tapu | 03-03-22 | 14:28: Dat weet mijn hond ook! Maar al die eilanden bieden speciale faciliteiten voor het onderbrengen van vaartuigen in rechtspersonen. Het voordeel van de BVI is dat je daar 1. Op je boot de BRITSE koopvaardijvlag (Red Ensign) mag voeren, en 2. Dat bij een rechtszaak de Hoger Beroepsrechter een Britse rechter is (dus geen corrupte eilandbewoner)

theo-is-dood | 03-03-22 | 17:14
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb de Dilbar zien liggen in de haven van Barcelona deze zomer, indrukwekkend groot, maar eenafschuwelijke kleur beige/goud. ff tanken kost al n miljoen ofzo.

Crankhead | 03-03-22 | 13:40 | 2

Wat doet ie in de bijtelling?

the brush | 03-03-22 | 13:51

Heb hem daar ook gezien en die kleur is afgrijselijk. Wie bedenkt zoiets?

R. Skickr | 03-03-22 | 16:32

Hmmm, past denk ik net niet in mijn vijvertje.

Kowalski11 | 03-03-22 | 13:34

Eerst hebben de communisten de rijkdommen van de “happy few” verdeeld onder het volk. Na de val van de USSR werden de eigendommen van het volk weer verdeeld onder een paar “happy few” - de oligarchen.
We hebben altijd al geweten dat Poetin een corrupte boef is en dat hij samen met zijn oligarchen een dictatoriale kleptocratie runt. London gaf ze onderdak, in St Tropez liggen de megajachten, en in Courchevel komen ze met de helikopter om te skiën. Zolang het Russische goud door de straten klaterde en het gas door pijp kwam, vonden we alles prima.
Maar het zijn allemaal boeven. Dat we nu pas de huizen verzegelen, de schepen aan de ketting leggen en de bankrekeningen bevriezen is eigenlijk naaiend hypocriet. We hebben dit boevennest decennia geduld, zolang ze alleen maar hun eigen mensen naaiden en niet te vaak een tegenstander liquideerden of een vliegtuig neerhaalden.
Misschien moeten we in de toekomst eens anders omgaan met Chinezen, Saudi’s, Geitenneukers, Raketmannetjes en Boosbaarden.

Zeddegeizot | 03-03-22 | 13:30 | 8

Nu al de tegel van de week. Ik lijst 'm in.

de euro middenweg | 03-03-22 | 14:46
-weggejorist-
tsjajaja | 03-03-22 | 15:17

Is wel zo. De "Uitverkoop van de eeuw" zoals Chrystia Freeland als journalist van The Financial Times de jaren '90 en vroege jaren 2000 noemde, werd vanuit het Westen toegejuicht. De verarming van de algehele bevolking door hyperinflatie, de criminele overnames van staatsbedrijven etc. onder Jeltsin was allemaal prima, hij was onze man. Poetin heeft ze aan een paar spelregels laten houden, en meer niet. Het Westen was er blij mee.

drs. Levi Samsonov | 03-03-22 | 15:44
▼ 5 antwoorden verborgen

Dus als ik het goed heb, gebeurd het dagelijkse onderhoud voorlopig op kosten van de Franse en Duitse belasting-betaler. Misschien wel Europese(?) want wij zitten samen in deze boot. Dus houden die miljardairs voorlopig effectief miljoenen per maand extra over.

HetLichtInHetZuiden | 03-03-22 | 13:24 | 2

Er wordt het minimale gedaan om het ding niet te laten verkrotten, zo veel is dat niet. En als hij de boot terug krijgt moet hij wel eerst de rekening voldoen.

Muxje | 03-03-22 | 13:28

@Muxje | 03-03-22 | 13:28: Ik hoop het. Als het aan mij lag meteen naar het recycle centrum en strippen.

HetLichtInHetZuiden | 03-03-22 | 14:14

Die Duitsers toch in 40-45 fietsen tegenwoordig luxe jachten.

likdoorn | 03-03-22 | 13:21 | 1

Vergeet de landhuizen van rijke Nederlanders niet die in 40 - 45 in beslag werden genomen om Duitse manschappen in te huisvesten...

Stachauer1971 | 03-03-22 | 14:30

Een voorbeeld van de tonnen boter op het hoofd van onze westerse leiders. Hoe is zo'n inbeslagname legaal? Al die prachtige taskforces overal die die vermaledijde Russische oligarchen nu wel eens eventjes flink zullen aanpakken. Het doet niets af aan het beeld van wie er aan deze kant van de IJzeren Muur 2.0 van de coronapandemie hebben geprofiteerd de afgelopen twee jaar.

En dan die advocatenfirma Houthoff. Of Londongrad, Zwitserland en noem maar op. Het resultaat binnenkort: heel veel bedrijven (en overige assets) die nu nog in Russische handen zijn, die voor een appel en een ei op de markt komen.

Sneuvelen is voor sukkels.

Hetkanverkeren | 03-03-22 | 13:16 | 7

@theo-is-dood | 03-03-22 | 13:49: Slechts ter overweging: de VVD zou in haar meest recente verkiezingsprogramma het EVRM als niet verbindend willen beschouwen. Het EVRM is de destillatie van het Handvest van de VN. Diezelfde VVD regeert nu met D66. Op zich een club die best een paar eurootjes extra richting Defensie (hoi Kajsa, muts) wil schuiven, mits achter een EU Nacht und Nebel operatie.

Precies als Frans Timmermans en Diederik Samson. Maar het punt: de EU beslist blijkbaar iets. Kijkend naar dat organigram: op welk moment en met welke bevoegdheid precies? Diezelfde als van Ursula von der Leyen met haar lidmaatschap voor Oekraïne?

De juridische inbedding van de EU zelf: Den Haag is er niks bij vergeleken.

Hetkanverkeren | 03-03-22 | 14:44

Of neem Holland & Barret. Kan beter Holland & Barret & Putin genoemd worden.

de euro middenweg | 03-03-22 | 14:50

@de euro middenweg | 03-03-22 | 14:50: Hak? Die van die vage glazen potjes? En onze telers maar zuchten onder The Greenery. Het kan verkeren.

Plus dat je de beste ingemaakte groenten tegenwoordig bij de echte Pool haalt. Dat is zo.

Maar die voormalige De Tuinen en hun zeepjes. Prima spul.

Hetkanverkeren | 03-03-22 | 14:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Er loopt hier op mijn werk ook een Rus rond. Iemand enig idee wat ik met hem moet doen? Keihard in zijn ballen trappen? Je wilt Ukraine toch helpen.

skoftig | 03-03-22 | 13:13 | 5

Ha ! Mooi !

quisnix | 03-03-22 | 13:53

Ga lekker lid worden van AZOV battalion :)

keetla | 03-03-22 | 13:59

De koffiepauze van 14:30 uur verbieden.

Portnoy | 03-03-22 | 14:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Allemaal leuk. Maar nu kunnen de Nederlandse botenbouwer minder jachten verkopen aan Russische oligarchen.

TRUMP | 03-03-22 | 13:11 | 4

@theo-is-dood | 03-03-22 | 13:53: Omdat de eigenaar zelf het protserige intereur uit komt zoeken, tijdens de bouw komt kijken of alles wel naar z'n zin is? Of omdat z'n mokkel van het moment de fles champagne mag smijten bij de tewaterlating?

geenspam | 03-03-22 | 14:31

@TRUMP | 03-03-22 | 14:42:
Dat klopt. Maar de Bahama's, de BVI, Turks- en Caicoseilanden, Seychellen, Panama, en og veel meer landjes; daar hebben we niks te zeggen

theo-is-dood | 03-03-22 | 17:16
▼ 1 antwoord verborgen

Wij hebben alle begrip voor afpakken, onteigenen en uitknijpen.
We zijn het zeg maar gewoon.

likdoorn | 03-03-22 | 13:08

Vraag me af of dit stand houdt voor een rechter. Je kan toch niet zomaar iemands eigendom confisceren lijkt me zonder dat er een verdenking is van diefstal of verdiend met criminele activiteiten.

drolla | 03-03-22 | 13:08 | 6

In de EU kan meer dan je denkt.

likdoorn | 03-03-22 | 13:23

@GrandMechantLoup | 03-03-22 | 13:09: Bewijs of anders is het niet gebeurd.

Ik kan jou ook beschuldigen van criminaliteit, maar er is toch eerst een veroordeling voor nodig aleer een ontnemingsmaatregel door te voeren.

ReyNemaattori | 03-03-22 | 13:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Deze hetze tegen de Russen gaat grote gevolgen krijgen (ook voor ons) diplomatieke oplossingen lijken mij vooralsnog meer op zijn plaats!
Maar wie ben ik?

aardv@rk | 03-03-22 | 13:07 | 3

Wie u bent? Waarschijnlijk iemand die het goed ziet. Tot vandaag was er niets aan de hand met die miljardairs, maar nu is blijkbaar het jachtseizoen (in de zin van jagen) geopend en mogen ze op basis van nationaliteit of associatie aangepakt worden.

Zoelense Hobbyboer | 03-03-22 | 13:17
-weggejorist-
Friscrow | 03-03-22 | 13:25

Precies, het cancellen van dansers, dirigenten, schakers, sporters, coureurs, gamers... de triomfalistische sancties die vooral de gewone Rus gaan raken en soms perverse gevolgen hebben (Boeing weigert verkoop onderdelen en onderhoud aan verkeerstoestellen... als die uit de lucht vallen mogen die zich wel achter de oren krabben)... nu de onteigening van mensen die allang boeven zijn maar pas nu uit opportunisme worden aangepakt... het geeft mij een wrange bijsmaak.

drs. Levi Samsonov | 03-03-22 | 15:46

Bilbar wil ik best wel hebben, krijg ik dan ook gratis crew, onderhoud, brandstof en ligplaatsen erbij? Eten en drinken wil ik best voor mezelf betalen hoor. Zo'n krent ben ik nou ook weer niet.

Gaat het niet dan? | 03-03-22 | 13:05 | 2

Een mud aardappelen en pakken hagelslag achterin de Renault Espace en uw vakantie kan beginnen!

JJMS | 03-03-22 | 13:09

Je aanmelden bij frontex en alles word ruimschoots vergoed.

likdoorn | 03-03-22 | 13:19

Leg deze tobbe maar ter bezichtiging in de jachthaven van het Sneekermeer. Dan kom ik binnenkort wel even langs met mevrouw Leeuwarder.

Leeuwarder | 03-03-22 | 13:03 | 1

Ik denk dat je met deze tobbe alleen in het Prinses Margrietkanaal terecht kunt.

JJMS | 03-03-22 | 13:09

Ondertussen hebben we er al 1 miljoen vluchtelingen bij en dan zal waarschijnlijk we tot 7 miljoen oplopen. Vergeet je Poetin niet te bedanken?

GrandMechantLoup | 03-03-22 | 13:02 | 2

Die kunnen dan mooi op die inbeslaggenomen jachten.....toch?

GazonMaaierMan | 03-03-22 | 13:49

Ik denk dat dat voor de verandering wel eens cultuurverrijkers zullen zijn. Mensen die de taal willen leren, willen werken, en eventueel met een autochtoon hokken en kindertjes krijgen. Denk ook niet dat ze geneigd zijn om met een vrachtwagen pokemons te gaan zoeken op de promenade des anglais.

geenspam | 03-03-22 | 14:34

Gebruiken voor het terug brengen van criminele gelukzoekers onder het mom van een zeer luxe vakantie reisje.

likdoorn | 03-03-22 | 13:02 | 1

Daar is niets mee te verdienen. Je kunt er beter op gaan halen, 5000 Euro de man! En er passen er veel op zo'n bootje.

Rest In Privacy | 03-03-22 | 13:33

Mwah, dobberbootje. Maar wel handig om nog wat asielzoekers op te halen en zo een extra centje te verdienen. Ik bied een tientje.

Rest In Privacy | 03-03-22 | 13:01

Onze politie wordt geleerd dat als er paar Marokkanen ondeugend worden om zo snel mogelijk te deëscaleren. Nu staan er een paar kernkoppen op ons gericht en wat doet onze politiek? Corona-aanpak, asiel-aanpak, Taliban-aanpak, 3000 miljard volgevreten tuinkabouter green deal-CO2 aanpak en nu dit touwtje trekken met Putin om maar een zo groot mogelijke EU superstaat te worden. Hoe kunnen wij ons verlossen van zo'n stelletje onbekwame clown's. Laten wij de Oekraïne neutraliseren en de EU maar ontbinden en ieder maar gewoon weer lekker soeverein zijn met wat handelsverdragen.

piepelientje | 03-03-22 | 13:01 | 1

<3

keetla | 03-03-22 | 13:56

Het voelt blijkbaar ontzettend lekker om spullen van Russen af te pakken. Als ik een Russich buurjongetje zou hebben en hem op een skelter zou zien, zou ik ook meteen doorpakken.

Leptob | 03-03-22 | 13:01

Gelukkig zijn Russen geen ras, dat maakt confiskeren wat makkelijker.

Euriool | 03-03-22 | 12:59 | 1

Volgens mij heeft de uitspraak tegen wilders toch wel jurisprudentie opgeleverd dat onderscheid op nationaliteit ook racisme is

einz | 03-03-22 | 18:52

Daar kun je heel wat vluchtelingen uit Ukraïne op onderbrengen

Almasri | 03-03-22 | 12:59

Laten we er Oekraïense vluchtelingen op plaatsen

priwax | 03-03-22 | 12:57

Geen fijn vakantiegevoel voor deze Russen nu hun speeltjes in beslag zijn genomen.
Wellicht dat ze op de site van Corendon nog een leuke last minute kunnen scoren.

Southpark | 03-03-22 | 12:57

We kunnen nu zwelgen in oorlogszuchtige emoties, afgunst en wraak. We kunnen ook de nuchtere conclusie trekken dat privébezit niet veilig is voor nationale overheden die de bevelen van de EU uitvoeren. Ik vind dat ook wel wat ongemakkelijk.

Joris Beltsin | 03-03-22 | 12:56 | 6

Het bezit is niet afgenomen. Slechts tijdelijk bevroren

theo-is-dood | 03-03-22 | 13:56

Precies. Guilty by association. Als je een rijke Rus bent die wel eens op de koffie kwam bij Poetin (zoals Dick Advocaat, onze eigen leiders en zakelijke toppers) dan pakken ze gewoon je spullen af. Zijn het boeven? Ja, maar dat vonden we al decennialang prima.

drs. Levi Samsonov | 03-03-22 | 15:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Is wel handig om deze in beslag te nemen zodat ze kunnen dienen als uitruilobject om de westerse bezittingen die in Rusland her en der geparkeerd staan (bvb machines en schepen van Boskalis) terug te krijgen.

Jan_Pietersen | 03-03-22 | 12:53

Al 30 jaar besteelt de boevenclub van Poetin Rusland en buurlanden.

Pas nu, gaat men er iets aan doen. Pas nu. En dan zijn er nog mensen die denken dat het "niet" gestolen geld is.

GrandMechantLoup | 03-03-22 | 12:52 | 1

Gelukkig heb je een scherp oog voor het buitenland.

likdoorn | 03-03-22 | 13:13

Geboren in Oezbekistan, moslim, getrouwd met een jodin.
Goed voor een kleine 20 mld.
Putin luistert nauwelijks naar deze mensen, sterker nog, diverse miljardairs hebben te vrezen voor Putin.
Dit bootje inpikken gaat nauwelijks tot géén verandering brengen.

Ruimedenker | 03-03-22 | 12:52 | 1

Maar we deugen wel!

Zeebonkus | 03-03-22 | 13:14

En mijn blauwe Rus poes. Wordt zij nu ook in beslag genomen?

Kwakjeszalver | 03-03-22 | 12:51 | 1

Maak haar voor de helft geel en je hebt nergens last van.

likdoorn | 03-03-22 | 13:15

Eertst de gasrekening betalen, dan kijk ik wel wat ik over heb.

Schoorsteenveger | 03-03-22 | 12:50

En waarom? Hebben ze iets gedaan tegen Duitsland of Frankrijk? Of is een Russisch paspoort hebben voldoende. Dat je de handel met Rusland bevriest, snap ik. Maar links en rechts gaan confisqueren, riekt naar plundering. Raar.

Kameraansteker | 03-03-22 | 12:50 | 2

De gedachte is waarschijnlijk dat de rijke oligarchen nu pissig worden op hun vriendje Putin, omdat ze nu niet meer kunnen vrij kunnen spelen in het Westen. Die invloed zou dan weer effect moeten hebben op zijn bereidheid om de oorlog te stoppen.

Ik noem dat vooral naïef.

Rest In Privacy | 03-03-22 | 12:54

Vanuit de Europese politieke bubbel gezien deugt het allemaal waarschijnlijk heel erg, maar het gaat mogelijk in de richting van art. 100 lid 1 WvSr, zodra VP alles bij elkaar gaat kwalificeren als een ....... verklaring.

Harry.Langezwaal | 03-03-22 | 12:59

Doe mij maar liever de Neeltje Jacoba.

small_town_dude | 03-03-22 | 12:48 | 1

Vanwege de inhoud?

Zeebonkus | 03-03-22 | 13:20

Wel ironisch, de oligarchen hebben juist hun bezittingen in het Westen gebracht om niet hetzelfde lot te ondergaan als hun voorgangers, de bezittende klasse onder de tsaar. Die werden in Rusland keihard onteigend en waren per direct straatarm...

Stachauer1971 | 03-03-22 | 12:47 | 5

@Pekketrikker | 03-03-22 | 12:49: Mocht u het nog niet weten: de Sovjet Unie is in 1991 uiteengevallen. Voor het communisme moet u naar Noord Korea.

Red shirt | 03-03-22 | 12:56

Niet alle rijke russen staan op de lijst. Er zijn er ook die inderdaad gewoon de zaak naar het westen hebben verplaatst omdat Poetin er al meerdere had onteigend geld afgenomen en vastgezet. Beslist geen vriendjes van Tsaar Poetin.

SolidRock | 03-03-22 | 13:16

@SolidRock | 03-03-22 | 13:16: Klopt. Daarom zijn de zogenaamde Gouden Paspoorten uit Malta, Cyprus, Portugal en ja Ook Nederland zo in trek bij Russen en Chinezen

theo-is-dood | 03-03-22 | 13:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Geld is maar een ruilmiddel. Een schip een dobberend stuk staal. Het heeft geld gekost, vertegenwoordigd een bepaalde waarde, maar 's lands vrijheid krijg je er niet mee betaald.

mozaard | 03-03-22 | 12:45

Dat ik een armoezaaier ben was mij jaren geleden al duidelijk, met de familie aan de kade in ST Tropes, me opwindend over de prijs van de ijsjes, rete duur daar en kijkende naar de superjachten viel bij mij het kwartje.

Uw Verzekeringsadvis | 03-03-22 | 12:44 | 5

@_pacman_ | 03-03-22 | 12:50:
Wie heeft de grootste. Is een eeuwenoud spelletje.
"Conspicuous consumption" noemde ene Thorstein Veblen dat reeds in 1899, in zijn 'The Theory of the Leisure Class: An Economic Study in the Evolution of Institutions', waarin hij het gedrag van de nouveau riche beschreef.

Schoorsteenveger | 03-03-22 | 13:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu heb ik veel cruises gedaan en je weet niet hoeveel van die yachten overal op de wereld in havens liggen. Allemaal onder andere vlag. Echt duizenden heb ik gezien.

gato | 03-03-22 | 12:44 | 5

As of 2016, there were about 10,000 superyachts over 24 metres in length, worldwide.

John McClane | 03-03-22 | 12:57

@SterF... | 03-03-22 | 12:53: Mensonterend hoe men met de bemanning omgaat en hoe lief met de passagiers. Veel Colombianan, Pakistanen en Indiers. Trouwens een cruise is helemaal niet zo duur, je betaalt en voor de rest is alles gratis, behalve de drankjes, daarbij ben je iedere dag in een ander land, daardoor veel gezien, zonder te rijden. Heerlijke manier van reizen.

gato | 03-03-22 | 13:06

Heb je het over nachtelijk cruisen?

The Green*Machine | 03-03-22 | 17:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Sorry maar in beslagname is niet hetzelfde als onteigenen. Van executie is geen sprake. Sterker je moet het schip bewaren en enigszins in goede conditie houden. Dat kost ons dus geld...

Stachauer1971 | 03-03-22 | 12:44 | 2

We kunnen hem toch prima bewaren met Oekraïnse vluchtelingen aan boord?

LangeNeus51 | 03-03-22 | 12:47

@LangeNeus51 | 03-03-22 | 12:47: Lijkt me een goed plan. Ik houd m'n hart vast nu de Oekraïense vluchtelingen zich ook al gemeld hebben in Ter Apel. Hoe zal dat gaan, die Slavische vrouwen en kinderen tussen hakbars en criminele Noord Afrikanen??

Bugblatter | 03-03-22 | 13:02

Lijkt me een uitstekende deal Duitsland-Nederland. Om de COA de gelegenheid te geven om de lijn Afrika-Nederland te openen. En in stand te houden.

Verderkijker | 03-03-22 | 12:43

Dat bootje is kleiner dan de koelkast van Frans Timmermans.

Ruimedenker | 03-03-22 | 12:42

Sinds de jaren 90 is al bekend wat die gasten bij elkaar geroofd hebben maar nu komt men in actie om die Russen een lesje te leren. Triest.

Deflatiemonster | 03-03-22 | 12:42

Ik ben toch wel benieuwd namens wie en met welke wetsartikelen je moet wapperen om eigendommen in beslag te nemen. Het gemak waarmee dat gaat voelt toch een beetje onbehaaglijk, even los van wie ze pakken.

Zuurteregelaar | 03-03-22 | 12:42 | 6

@Glasgow Argus | 03-03-22 | 12:46: Dan ben ik wel benieuwd wat de rechtsgeldigheid daarvan is. Hoe bepalen ze van wie wat in beslag genomen mag worden?

Zou trouwens mijn handen niet willen branden aan zo'n boot, aangezien de rechtmatige eigenaar zijn speeltje wel eens terug zou willen hebben...

Tollebol | 03-03-22 | 12:54

@Glasgow Argus | 03-03-22 | 12:46: Sancties opleggen aan landen ja, niet individuele burgers.

Ik vind het vrij schokkend dat zonder veroordeling of zelfs maar rechterlijk onderzoek eigendommen in beslag worden genomen, op basis van je nationaliteit en je net worth.

We hebben toch ook niet lukraak bezittingen van Amerikanen in beslag genoeg na de illegale inval(want geen VN mandaat, dus net zo illegaal als de inval in Oekraïne) in zowel Irak als Afghanistan.

Ik geloof direct dat de meeste miljardairs daar vuil spel spelen, maar dit begint meer op een soort cancelcultuur/ mob justice op wereldschaal te lijken waarbij je schuldig verklaard wordt by association, dan daadwerkelijk sancties tegen Putin.

De Chinezen zijn al jaren bezig om Oeigoeren uit te roeien, maar we leggen geen beslag op eigendommen van Chinese miljardairs. Oliesjeiks uit de Golf doen aan slavernij, schenden mensenrechten, maar nooit hoor je dat hún assets in beslag worden genomen.

Het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat dit soort praktijken zich uitbreiden naar non-schurkenstaten.

ReyNemaattori | 03-03-22 | 12:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Wel een aardige tip voor Marcel Boekhoorn. Laat beslag leggen op Vitesse, draai ze de nek om en dan kan N.E.C. in de Adelaarshorst gaan spelen.

Glasgow Argus | 03-03-22 | 12:42 | 1

Goed plan! En GelreDome slopen voor woningbouw, is toch een lelijk ding.

HD50 | 03-03-22 | 12:55

IK hou het maar bij mijn Curtevenne...... die kan ik nog net betalen, en je hebt meer vaarplezier t.o.v. zo'n Russische hoeren sloep.

Dutch_Viscount | 03-03-22 | 12:40

Die communisten weten het plebs nog steeds aardig uit te persen. We hebben het wel over die stoere Russen maar hoelang zitten die al niet onder het juk van dictators inclusief de tsaren ?

Der Schnitzeljäger | 03-03-22 | 12:39 | 1

Het zit blijkbaar in de volksaard.

lekgoot | 03-03-22 | 12:52

Is er ook wodka in die boot? En kruisraketten?
Het is een soort funshoppen. Mogen er ook Russische huizen worden leeggehaald in de EU? En kun je je daarvoor aanmelden. En kunnen Russische bezittingen van een soort herkenning worden voorzien? Een sikkel, of iets anders als het maar duidelijk is. Ik denk dat we dat samen kunnen.

Euriool | 03-03-22 | 12:38 | 2

Tot nu toe treft het geloof ik alleen mensen met 'banden met de Russische overheid' of mensen 'uit de cirkel rond Poetin'. Maar dat lijkt me toch een vrij vage basis om iemands bezit te onteigenen.

Tashtego | 03-03-22 | 12:48

Ze kunnen geconfisqueerd worden om Oekraïense vluchtelingen in te huisvesten.

Jan_Pietersen | 03-03-22 | 12:57

Dat allemaal om de meest corrupte staat op het Europese grondgebied bij de EU te trekken. En die deug-twitteraars met het Oekraïne vlaggetje achter hun naam staan ze juichend op te vangen. Compleet verblind door de waan van de dag.

JJMS | 03-03-22 | 12:38 | 1

Precies! Er wordt steevast gesproken over oligarchen, daarbij vergetend dat heel Oekraine gerund wordt door Oligarchen. Dus waar gaat dit helemaal over?

Tollebol | 03-03-22 | 12:55

Ze gaan vooruit daar in duitsland, ze begonnen met een fiets.

pa_niek | 03-03-22 | 12:36

Vroeger werd u de fiets geconfisceerd. In het heden de speeltjes van onverstaanbare happy few die hun jacht gebruiken voor wedstrijdjes ver pissen. Hebben we toch veel bereikt in 70 jaar.

Pekketrikker | 03-03-22 | 12:36 | 4

Vijf.

Wijze uit het Oosten | 03-03-22 | 13:02
▼ 1 antwoord verborgen

Uitstekende maatregelen, maar je moet al die bezittingen van de Russische kleptocratie, niet alleen hun protserige jachten, maar hun huizen - in London en New York bv - hun banktegoeden, plus alle tegoeden van de Russische overheid, verbeurd verklaren.

Als we dan in de toekomst aanbelanden in een post-Poetin tijdperk, hopelijk zo snel mogelijk - die kleine kut-KGBer kan een hartaanval krijgen, of een Von Stauffenberg besluit dat het mooi is geweest - en er een 'normalere' regering komt te zitten, dan zouden we al die miljarden vrij kunnen geven aan zo'n nieuwe regering, op voorwaarde van indiening van een plan hoe ze die miljarden in gaan zetten ter verbetering van de levensstandaard van 'gewone' Russen.

Dr_Johnson | 03-03-22 | 12:36 | 6

@Dr_Johnson | 03-03-22 | 12:43: Zonder rechterlijk onderzoek of veroordeling? Want fuck de rechtsorde? Dit is gewoon een guilty by association of een veroordeling op basis van nationaliteit.

Ik geloof direct dat de meeste daar betrokken zijn bij Putin, maar dan is het aan het VN-tribunaal om daar uitspraken over te doen, niet aan individuele landen.

ReyNemaattori | 03-03-22 | 13:02

200 miljard ? Lijkt me een nogal overdreven bedrag, het staat vast dat Putin en zijn kliek corrupt zijn, maar dat zijn ze in Oekraïne ook. En ze hebben hun eigen volk bestolen, niet het Nederlandse. Daarnaast zijn wij niet in oorlog met Rusland en ik hoop van ganser harte dat dit ook nooit zal gebeuren. Dus een aanslag op Putin vanwege corruptie en Oekraïne is volkomen belachelijk en zal averechts werken. Het regime verander je niet met het weghalen van een poppetje, daar is meer voor nodig en zal vooral vanuit het Russische volk moeten komen.

Jackson | 03-03-22 | 14:55

@ReyNemaattori | 03-03-22 | 13:02: En dan moet je nog bewijzen dat ze meewerkten aan strafbare feiten... dat ze bijv. meewerkten aan de aanval op Oekraine. Verlies je altijd.

drs. Levi Samsonov | 03-03-22 | 15:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Beter nodig je die gasten uit om te kijken wat er mogelijk is met betrekking tot een regime change. Dit haalt niks uit.aan wie ga je dat yacht verkopen behalve een vage sjeik of zo?

miko | 03-03-22 | 12:35 | 1

Om vervolgens zo'n sjeik weer te onteigenen want slaverij, mensenrechtenschendingen in de Golf.

Dit voelt vooral als een emotionele reactie en niet de ratio die de boventoon voert.

ReyNemaattori | 03-03-22 | 13:03

En dan? Gaan mensen zich nu tegen Poetin keren?

AdvocatusDiaboli | 03-03-22 | 12:33 | 2

Ja. Die gaan nu allemaal bellen met de Poetin-hotline: 'Hé poetin, wat maak je me nu!?'

Duwbak_Linda | 03-03-22 | 12:38

AdvocatusDiaboli | 03-03-22
Ben je gek, die Russen zitten als sinds de tsaren onder de knoet, die weten niet beter.

Der Schnitzeljäger | 03-03-22 | 12:42

Is de familie Knoops al geïnformeerd?

Schriever | 03-03-22 | 12:33

Wat moet je met zon boot. Volgens mij knijp je die oligarchen eerder uit door ze te laten houden ivm onderhoud. Wellicht 2 jaar volledig laten uitwonen door vluchtelingen.

littlelebowsky | 03-03-22 | 12:33 | 2

littlelebowsky | 03-03-22
Gratis cruises straks voor alle Oekrainse oorlogsinvaliden ?

Der Schnitzeljäger | 03-03-22 | 12:44

Vuistregel was altijd, onderhoudskosten zijn 10% van de bouwkosten. Tel uit je winst!

Lohengrin | 03-03-22 | 13:27

In beslagneming van privé bezit van mensen die in onze ogen een foute mening of nationaliteit zouden hebben.
Het komt op mij over als een kinderachtige uiting van totale onmacht en frustratie en is ver van moreel volwassen democratisch gedrag.
De vrede is nog ver, ver weg.

Eppo | 03-03-22 | 12:32 | 5

Erg fout inderdaad om gestolen bezit van maffia in beslag te nemen.

GrandMechantLoup | 03-03-22 | 12:43

Eppo | 03-03-22 | 12:32
Mooi potje (om te beginnen) om straks alle kapot geschoten huizen in de Oekraïne te herstellen.

Der Schnitzeljäger | 03-03-22 | 12:43

@Alfred E. Neuman | 03-03-22 | 12:39: Dezelfde werkwijze als de pandemie, volg het verhaal van de MSM of je wordt verstoten als een paria.

ReyNemaattori | 03-03-22 | 13:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Las zojuist een artikel, waarin beweerd wordt dat die oligarchen merendeels doodsbenauwd zijn van Poetin en zijn clubje. Dus je kunt die oligarchen wel aanpakken, in de hoop dat ze druk op Poetin gaan uitoefenen, maar het lijkt er op, dat dat niet gaat werken
Naar het schijnt is Poetin omringd door een klein clubje haviken, net als hij afkomstig uit de KGB, en volledig blijven steken in de Koude Oorlog. Voeg daar nog een forse dosis Russisch nationalisme en een nog grotere dosis rancune en revanchisme aan toe, en voila, daar heb je een klein clubje oude mannen, die ruimschoots gek en/of ziek genoeg zijn om WO3 te laten beginnen.
Absoluut hopeloze figuren, kleine, zieke zielen kunnen héél veel ellende aanrichten.
Enfin, voor de zoveelste keer: zie Hitler in Der Untergang. Eén gestoorde gek, die tot het bittere einde door mocht gaan om zijn eigen land en eigen volk de grond in te boren. Laten we hopen dat Poetin nog nét ietsje meer verstand over heeft.

KeesBruin | 03-03-22 | 12:32 | 8

@KeesBruin | 03-03-22 | 13:04: Ook alleen maar omdat ze geen leger hebben, en laten ze nu keihard roepen om een Europees leger. Geeft 't een paar decennia en dan heb je dezelfde woke gekken in de EU mét een leger. Het verschil met de USSR is dan eigenlijk alleen nog maar de schijn van democratie.

ReyNemaattori | 03-03-22 | 13:06

"... een artikel gelezen, waarin het schijnt..." Lijkt me 's nachts wel handig.

Lohengrin | 03-03-22 | 13:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Even met Usmanov gebeld.
Hij zit er niet zo mee, was toch al een beetje uitgekeken op het bootje. Eigenlijk zoekt hij iets met roeiers en zo'n vent met een trommel, om de maat aan te geven.

Kapitein Sjaak Mus | 03-03-22 | 12:32

Rechtsstatelijk handelen is een van de kernwaarden van het vrije westen en dat onderscheidt zich daarmee van dictaturen.

Glasgow Argus | 03-03-22 | 12:31 | 1

Oh oh wat deugen we toch. Ik geloof niet in de rechtvaardigheid van de rechtsstaat.

Zeebonkus | 03-03-22 | 13:32

Veel te groot verschil tussen arm en rijk in Rusland. Logischerwijs leidt dat weer tot revolutie, burgeroorlog en heel veel leed.

ff serieus nu! | 03-03-22 | 12:30

Daar heeft Duitsland genoeg ervaring mee andermans spullen afnemen

kanniks | 03-03-22 | 12:30

Romanian media reporting that a Romanian MiG-21 disappeared off radar & the IAR 330 that was sent out to search for the missing MiG-21 also disappeared from radar twitter.com/air_intel/status/14991162...

Romanian Defense Ministry: MiG-21 crashes due to bad weather twitter.com/AlArabiya_Brk/status/1499...

Roemenië is NAVO-lid. www.nato.int/cps/en/natohq/news_19269...

"bad weather" is bull shit, de weg voor een amfibische aanval op Odessa vanuit de Krim werd vrijgemaakt.

Feynman | 03-03-22 | 12:29 | 2

Gevalletje ‘oeps’, net als toen de Turken een Russische jager neerhaalden?

_pacman_ | 03-03-22 | 12:35

Sorry hoor, maar de MIG-21 is een vliegtuig uit 1959(die al sinds 1985 niet meer gebouwd worden), toen vloog Nederland nog met F-84F Thunderstreaks.

't is eerder een wonder dat een Mig-21 nog vliegt anno 2022, laat staan in slecht weer(en het is daadwerkelijk shitty weer in het oosten van Roemenië)

ReyNemaattori | 03-03-22 | 13:17

Ik ben gelukkig niet de enige die zich afvraagt op welke rechtsgrond dergelijke beslagnames gedaan worden.

dinges_123 | 03-03-22 | 12:28 | 1

Ja het klinkt stoer, maar waar is de grens. Omdat je toevallig Rus bent ben je je spullen kwijt? dat kan dan ook in het geval men Nederland niet zo fijn vindt. Gevaarlijke ontwikkeling.

pete1023 | 03-03-22 | 12:48

Goh. De boevenkliek van Poetin wordt NU pas aangepakt.

Nou applaus hoor.

GrandMechantLoup | 03-03-22 | 12:28

Nou heb ik niet zo'n medelijden met die oligarchen maar kunnen ze die boten zomaar afpakken omdat het moederland in oorlog is? En zo ja, wat is het verschil in situatie met niet in oorlog zijn, zijn het dan ineens geen criminelen meer waarvan je hun speeltje in beslag mag nemen of wat?

zwellevertje | 03-03-22 | 12:28 | 1

Dat ging nog snel; van geld confisqueren voor Canadese truckers naar dure bootjes afpakken van rijke Russische burgers. Het lijkt wel een schilderij van Breugel.

Duwbak_Linda | 03-03-22 | 12:30

Bootje afpakken is leuk, maar wat gaan we doen met het Russisch onroerend goed in de westerse steden?

_pacman_ | 03-03-22 | 12:28

Ombouwen tot verblijf voor de gevluchte Oekraïners.

Met_baard | 03-03-22 | 12:27 | 1

Goeie. Alleen denk ik dat ombouwen niet eens nodig is. Ze voldoen zo al.

Harrie-Couvert | 03-03-22 | 12:30

Weer een stap verder naar overheden die zomaar alles doen wat ze goed dunken.
Verkeerde nationaliteit? Hop, eigendommen in beslag genomen. Verkeerde opvattingen? Hop, bankrekeningen bevroren.

C1O2 | 03-03-22 | 12:26 | 3

De Russen zijn anders ook lekker bezig eigendommen in beslag te nemen. Hele landen zelfs.

AdvocatusDiaboli | 03-03-22 | 12:31
-weggejorist-
C1O2 | 03-03-22 | 12:34

@AdvocatusDiaboli | 03-03-22 | 12:31: Ah, oog om oog, tand om tand.

Man man man, 10.000 jaar beschaving en we zijn nog steeds niet verder dan holbewoners, alleen onze knotsen zijn groter.

ReyNemaattori | 03-03-22 | 13:20

Het is maar goed dat ze vorig jaar die Russische onderzeeër hebben gesloopt die al bijna 16 jaar in de haven lag.
Ook wel een beetje jammer, anders had Femke hem nu in beslag kunnen nemen.

Osdorpertje | 03-03-22 | 12:25 | 1

En dan had haar zoon er mee gaan klieren waarschijnlijk.

Tashtego | 03-03-22 | 12:27

puur symbolisch dit.... oligargje pesten..

die bootjes zullen wel weer vrijgelaten worden als dit voor de rechter komt

Captain_Dipshit | 03-03-22 | 12:25

Op basis waarvan worden deze bootjes nu geconfisqueerd?

Parkeerschijf verlopen?
Net 1cm het verdrijvingsvlak aangeraakt?
Handsfree varen?

AdvocatusDiaboli | 03-03-22 | 12:25 | 3

Sancties tegen oorlogsmisdadigers

kapotte_stafzuiger | 03-03-22 | 12:27

Dit is geen goed signaal voor de Nederlandse jachtwerven...

Wijze uit het Oosten | 03-03-22 | 12:24

Ha! "Plezier"jacht? Geef mij maar onze gare oude kotter. Enorm plezier van.
Met hun "schilderijtjes aan de muur." Pffft.

chicago river | 03-03-22 | 12:23 | 3

Ik zou ook liever met jou meevaren dan op zo'n kitscherige boot, waar het hele nautische aspect verloren gaat

Roos | 03-03-22 | 12:28

@Roos | 03-03-22 | 12:28:
Oh maar lieverd, Roos, een guurder als jij bent altijd welkom op de kotter hoor.
Kun je een Makreel of Tonijn aan?
Of een sleepnet legen?
En tegelijkertijd een glaas innemen?
(Je moet wél even reizen. Ligt niet in Nederland.)

chicago river | 03-03-22 | 12:33

@chicago river | 03-03-22 | 12:33:
Mijn grootste 'makreel' woog 36 kilo en tonijn was 115 kilo... is dat voldoende?

miko | 03-03-22 | 12:40

Ik wil de pret niet bederven, maareh... Op grond waarvan worden die schepen nou in beslag genomen? Wat is de rechtsgrond?

Stijlicoon | 03-03-22 | 12:23 | 1

Sommige mensen vinden dat de eigenaar niet deugt, dat is tegenwoordig genoeg.

RocketMan | 03-03-22 | 12:43

Dat je zo maar particulier bezit kunt onteigenen zonder dat sprake is van een directe oorlog of bewezen misdrijf. Iedereen lijkt het geweldig te vinden, maar ik denk dat we zelf de clown zijn hier.

Duwbak_Linda | 03-03-22 | 12:23 | 1

inderdaad

pete1023 | 03-03-22 | 12:49

Daar zal hij wel hard voor gewerkt hebben dan.
Want mensen die heel rijk zijn hebben hard gewerkt.

Dat geld moet tenslotte ergens verdient worden voordat hij er een bootje van kan kopen.

AdvocatusDiaboli | 03-03-22 | 12:22 | 1

Hard met geweren gewerkt?

Roos | 03-03-22 | 12:29

Ja lachen die milardairs pesten. Die komen ook nooit meer terug naar DE. Wie wil zijn sloep nu nog riskeren in het westen.

En alsof ze zo'n prestige boot missen.

Schandaliger vind ik dat u en ik nu uitgeknepen worden.

sjef-van-iekel | 03-03-22 | 12:21

Dit komt Perfect uit voor de EU. Ze komen nog wat hoogwaardiger vervoer tekort voor het ophalen van vluchtelingen uit Libië.

quatro32 | 03-03-22 | 12:21

Nou, gelijk ruimte waar de mensen uit Oekraïne opgevangen kunnen worden... hoe groot is die vernedering..

Bello de Hond | 03-03-22 | 12:20

Ik denk dat dit wel neerkomt op oorlogshandelingen. Dit is oorlogsroof.

tattooboer | 03-03-22 | 12:19 | 4

@sjef-van-iekel | 03-03-22 | 12:22: Ze lopen waarschijnlijk nu ook met schriftje in hand alles te noteren wat er aan boord is, voor de reichsregistratie, zeg maar.

tattooboer | 03-03-22 | 12:31

@tattooboer | 03-03-22 | 12:31: Ha! Dan ken je Duitsers slecht. Allereerst wordt gekeken naar de mate waarin aan alle wetten regels als ook andere technische kwaliteitsstandaarden is voldaan. Dit gaat gepaard met een uiterst gedetaillerde uiteenzetting van alle mankementen waarbij Duitsers niet schomen om alle tijd te nemen. En dan hebben we het nog niet eens over de bureaucratische processen die dit inhoudt.
Dat maakt nog de meest geduldige mens (non-Duits) gek.

anja | 03-03-22 | 13:28
▼ 1 antwoord verborgen

Beetje dubbel gevoel hierbij. Ja, oligarchen hebben macht en invloed in Rusland. Echter, ze hebben die macht en invloed bij de gratie van Poetin. Een verkeerd woord en ze zitten naast Navalny. Je weet dus niet in hoeverre ze daadwerkelijk een verlengstuk van het Kremlin zijn of maar wat 'lip service' geven. Hoe dan ook, boten in beslag nemen is meer pesten dan effectief in het beeindigen van de oorlog, lijkt me.

SeingaltUNo | 03-03-22 | 12:19 | 2

Dit dus. Het is een beetje zoals N-Korea, wie het hardst met de Grote Leider mee klapt en juicht wordt morgen wakker i̶n̶ ̶z̶i̶j̶n̶ ̶e̶i̶g̶e̶n̶ ̶b̶e̶d̶j̶e̶ op zijn eigen superjacht en niet in een afgelegen goelag met een meter sneeuw en matige ontbijtservice...

Air van Boven Dorens | 03-03-22 | 12:37

Het isoleren van Poetin, daar gaat het om. Maak het minder aantrekkelijk om hem te blijven steunen, zodat de kliek om hem heen kleiner en kleiner wordt.

Graaisnaaiert | 03-03-22 | 12:39

Is dit niet gewoon stelen. Ik snap best dat ze de Russen willen straffen maar waarschijnlijk heeft de eigenaar helemaal niks te maken met Putin.

Lange_Jan | 03-03-22 | 12:19 | 3

Waarschijnlijk wel.

miko | 03-03-22 | 12:28

Haha lekker naïef. Putin heeft die lui allemaal in de zak en ze zijn niet rijk geworden met hard werken.

Bakkeleures | 03-03-22 | 13:17

Deze oligarchen zouden Poetin onder druk kunnen zetten.

Arachne | 04-03-22 | 00:54

Wat ! Geen winkelcentrum aan boord ? Sloeber.

HaaiBaai | 03-03-22 | 12:19

Daar kun je wel wat vluchtelingen op kwijt.

Kudtkip | 03-03-22 | 12:19

Ik hen blij met mijn scootertje en jaloezie ken ik in deze niet...

Maar mijn god, wat een geld..!!

neonreclame | 03-03-22 | 12:19 | 1

Hoe meer geld, hoe meer leegte neon.
Dat gaat dikwijls samen

Roos | 03-03-22 | 12:31

De charme van zo'n boot ontgaat me, oprecht. Het lijkt me stomvervelend aan boord. Okay, tenzij ik aan land mag in Cannes, Nice, St. Tropez of Monaco.

MickeyGouda | 03-03-22 | 12:19 | 1

Herkenbaar. In Cannes heb ik het verzoek van zo'n meneer met een dergelijke jacht en wagenpark eens vriendelijk geweigerd.

Dat hij not amused was over die afwijzing bevestigde mijn keuze

Roos | 03-03-22 | 12:33

Dit past niet in de haven van Hoorn, laat maar.

John McClane | 03-03-22 | 12:18 | 1

Super leuke stad!

MickeyGouda | 03-03-22 | 12:19

Pik in, het is winter.

Conan de Rabarber | 03-03-22 | 12:16

Geef mij maar een warm en goed geventileerde kamer. Prima.

Adriel | 03-03-22 | 12:16

Sancties. Privébezit in beslag nemen.

Dubbelepunthoofd | 03-03-22 | 12:16 | 2

Precies. Ik begrijp dat we iets doen, maar in principe is dit toch heel fout? Je kiest een aantal mensen uit en die ga je alles afnemen.

Ikdoemisschienmee | 03-03-22 | 12:22

@Ikdoemisschienmee | 03-03-22 | 12:22: Waarom moeten we iets doen? Hoe vaak vonden leiders dat ze "iets" moesten doen en en het hielp niets. Sterker nog, het werd alleen maar erger en dus moesten we "iets" doen.

Arachne | 04-03-22 | 00:53

Boten in beslag genomen?
Komt wel heel dichtbij nu ......

Opblaas_boot | 03-03-22 | 12:15 | 1

Sterkte!

Wijze uit het Oosten | 03-03-22 | 12:24

In elke oorlog is er een vergeten groep.

Daarom offer ik mij op voor de oligarchen van Rusland. Ik stel geheel belangeloos mijn bankrekening ter beschikking om de oligarchen tegen uitsterven te beschermen.

Kaas de Vies | 03-03-22 | 12:13 | 1

Sywert was u waarschijnlijk al voor

Dickie1908 | 03-03-22 | 12:15

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl