Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wet Vleugels. Mogen we handen zien?

Social

Amendement 1a. De te betalen boetes dienen te worden verdiend middels een livestream waarop te zien is dat de betrokken ambtenaren lijfelijke baggerarbeid verrichten (à 5 euro per uur) ten behoeve van de bouw van een strafkolonie-eiland in de Waddenzee, dewelk in de toekomst zal worden gebruikt om de allercorrupste rijksambtenaren en falende bestuurders met jarenlange vrijheidsstraffen onder te brengen alsook te heropvoeden. 

Illustratief: Het Verdwenen Eiland Bosch in de Waddenzzee

Reaguursels

Inloggen

Begin maar eens eerst met het opdoeken van wachtgeld en wc-rol regelingen.
Gaan we dan normaal doen.

Piet-Kietelaar | 08-12-21 | 21:45

De verkeersovertreding dient op de bankrekening te komen van ons politie apparaat, en niet op de rekening va het COA.

Naall | 08-12-21 | 15:02

Alleen als het ook voor bedrijven gaat gelden, want die wentelen het nu makkelijk af op de aandeelhouders (lees: Nederlandse pensioenspaarders).

Ivoren Toren | 08-12-21 | 14:58

Ontzettend dom voorstel. Alsof het in het bedrijfsleven anders gaat. De werknemers van ING betalen toch ook niet mee aan de boete van EUR 775 miljoen? Pas als sprake is van persoonijke aansprakelijkheid (en ga die eens uitbreiden door de consequenties van pikmeer terug te dringen) is een persoonlijke betaling op zijn plaats.

Zorg gewoon dat de boetes een effect hebben op het budget van het betreffende overheidslichaam.

BobDobalina | 08-12-21 | 14:25 | 2

Natuurlijk betalen die indirect mee, een bedrijf dat moet concurreren kan niet zomaar zijn tarieven verhogen, maar moet besparen, o.a. op loonkosten. De overheid gooit gewoon de belasting omhoog, dus dit is een prima plan.

Helpmedan | 08-12-21 | 14:41

Idd. Volkomen idioot voorstel. Gaat helemaal nergens over, lost niks op, vleesgeworden rancune.

Otto Normal | 08-12-21 | 17:06

ik zou niet wachten tot het eiland boven water komt maar alvast een dekschuit voor anker gooien.

gerrie de perrie | 08-12-21 | 14:13

Medeplichtig zijn aan discrimineren en samenzweren en misbruik van functie is evengoed fout, deze lieden zouden goed gestraft mogen worden als voorbeeld gesteld worden voor toekomstige ambtenaren met slechte intenties en ambities.

Reebensteeltje | 08-12-21 | 14:03

Helaas, het ambtenarenapparaat is goed beschermd tegen persoonlijke aansprakelijkheid.
En mocht het de verkeerde kant op gaan, dan is het natuurlijk zaak om te zorgen dat het bewijsmateriaal niet WOB-baar of kwijt is, daar zijn ze ook goed in.

Zeurders | 08-12-21 | 13:59

Goed plan.

ademende aarde | 08-12-21 | 13:57

De Belastingdienst een boete opleggen is bijna Jiskefet-esque, inderdaad. Wat een idioterie.

Do-na-zi | 08-12-21 | 13:47

Zelfs die ambtenaar die op vakantie in de VS zijn kinderen onbeperkt films liet kijken met zijn ministerie-simkaart als hotspot waardoor er een rekening kwam van 300.000 euro heeft niets hoeven terug te betalen en is zelfs niet ontslagen. Dus nee, dit gaat er niet door komen.

Frits de Vriez | 08-12-21 | 13:27 | 4

@Frits de Vriez | 08-12-21 | 13:30: Al hij dat zou moeten terugbetalen, zou hij niet meer als ambtenaar 'aan de slag' willen.

funda | 08-12-21 | 13:50

@funda | 08-12-21 | 13:50: Waarom zou je een figuur met blijkbaar de ethiek en het verantwoordelijkheidsgevoel van een pinda als overheidsdienaar in dienst willen houden?

Zeurders | 08-12-21 | 14:01
▼ 1 antwoord verborgen

De Belastingdienst wordt "beboet" door Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Dat bedrag valt in het niet met de boete die de Belastingdienst, de Belastingdienst oplegde van... kom wat was het? 250 miljoen euro in verband met vervroegde pensionering van ambtenaren door Kwiebes, die daarna vrolijk tegen een commercieel tarief weer werden ingehuurd.

Louter Leuter | 08-12-21 | 13:26

VOOR.
Waar kan ik tekenen?

JanVergoor | 08-12-21 | 13:22 | 2

Ook voor... maar zie het erg somber in. In dit land doen wij zoiets niet. De ambtenarij is onschendbaar en justitie maakt geen fouten, anders zou de burger het vertrouwen kunnen verliezen.

Louter Leuter | 08-12-21 | 13:29

Tekenen? Jij denkt zeker dat we hier een democratie hebben?

Rest In Privacy | 08-12-21 | 13:46

De ambtenaar is weer het pispaaltje.

thanseeuwen | 08-12-21 | 13:13 | 3

De zogenaamde TOP-ambtenaar in zijn dikke Tesla (betaald door de nukubu) en een vet geïndexeerd pensioen. Die ambtenaar die beschermd wordt door de ambtenaren van de RvS.

Louter Leuter | 08-12-21 | 13:16

Was met die te kleine parkeergarages ook al zo. Waar is het repsect?

funda | 08-12-21 | 13:18

"weer"
Wanneer ondervond de ambtenaar eigenlijk de gevolgen van zijn tergend trage werk, afgeschoven verantwoordelijkheid, falen in algemene zin en fraudeleus handelen? Tot nu toe nog niet.

JanVergoor | 08-12-21 | 13:24

Fouten kunnen gemaakt worden door ministeries, niet fair om daar al te zware persoonlijke boetes aan vast te knopen anders wil niemand daar meer werken. Het is anders als deze fouten daadwerkelijk crimineel zijn. En volgens mij is best vast te stellen of dat daadwerkelijk het geval is en wie dat heeft gedaan. En dan kom je waarschijnlijk maar bij een 3tal personen uit. De rest voert uit.

littlelebowsky | 08-12-21 | 13:13 | 1

'Niemand wil daar dan meer werken.' Aanname, en geen al te beste.

funda | 08-12-21 | 13:14

Inkomensafhankelijke straffen zijn sowieso handig. Het gaat tenslotte om een gedragsverandering.

Als je veel geld hebt kan je die boete toch niets schelen.
Zelfs als die boete heel hoog is, heb heb je nog genoeg over en reserves en veerkracht. Dan ga je een keer niet uit eten.

Dat is anders als je op het minimum zit. Die hebben geen reserves en veerkracht.

Wat dat betreft is hetzelfde boetebedrag bij een ander inkomen een vorm van ongelijke behandeling.

AdvocatusDiaboli | 08-12-21 | 13:02 | 3

Wat een kolderiek communistisch geluid produceert u met deze bijdrage. Waarom toch altijd die afgunst op mensen die, om wat voor reden dan ook, het financieel beter voor elkaar hebben in het leven dan u. En daarvoor al op diverse andere manieren zwaar voor door de wringer worden gehaald.

_pacman_ | 08-12-21 | 13:12

Gewoon een tribunaal opbouwen. Iedereen die er iets mee te maken heeft voor laten komen waaronder ook het RVS die duidelijk niet competent genoeg is voor rechtspraak. Er zijn genoeg manieren om ze goed te straffen door een VOG af te pakken bijvoorbeeld voor een bepaalde tijd, geld boetes of voor de hoge ambtenaren gevangenisstraffen. Dit werk gelijk afschrikwekkend en zou volgende affaires en schandalen voorkomen. En als iemand het argument heeft dat dan niemand daar meer wil gaan werken. Als je ziet dat er iets misgaat? Trek dan aan bel of stuur een mail en maak er een foto van als bewijs dat er iets misgaat. Zo moeilijk is het allemaal niet.

bullent | 08-12-21 | 12:57

Als er nu een paar mensen al bezig zijn met wegmoffelen en afschuiven en zwartlakken vanwege een carrière, waar moet dat dan wel niet toe leiden als ze moeten gaan betalen.

Maak een hele afdeling verantwoordelijk. Dan gaan ze elkaar in de gaten houden. Veel efficiënter.

AdvocatusDiaboli | 08-12-21 | 12:53 | 3

Zo is dat ... Stasi praktijken op het werk.. dat zal ze leren....

johnyl | 08-12-21 | 13:26

@johnyl | 08-12-21 | 13:26: Neu, Stasi diende een linkse dictatuur, daar is in dit verband geen sprake van.

funda | 08-12-21 | 13:52

@johnyl | 08-12-21 | 13:26: Is niet heel veel anders dan de vele kliklijnen die de overheid in het leven heeft geroepen zodat burgers elkaar kunnen naaien en verdeeldheid zaaien.

ReyNemaattori | 08-12-21 | 14:50

Mwoah… als ze bij beleidsbepalers komen, prima. Het uitvoerend personeel heeft vaak maar 2 keuzes: uitvoeren of vertrekken… dat zou voor die laatste groep onredelijk zijn. Die hebben ook een gezin.

Goed-hardt | 08-12-21 | 12:52

*Steekt beide handen op*. Maar dit mag niet, want populisme en kanniet.

funda | 08-12-21 | 12:47 | 4

@funda | 08-12-21 | 12:57:
Het helpt inderdaad niet als iedereen er een andere betekenis aan geeft. Net als met de meter en de mile. Je mag niet harder dan 60. Ja maar 60 wat per hoelang dan?
Dus, wat is jouw zelfgebakken definitie van populisme?

AdvocatusDiaboli | 08-12-21 | 13:06

@AdvocatusDiaboli | 08-12-21 | 13:06: Het volk naar de mond praten, maar 'het volk' bestaat al niet, dus ik defineer het woord populisme als dikke onzin.
Romeinen en Grieken met hun demos worden alleen nog maar voor de vorm opgevoerd als het ff snel van pas komt in een politieke 'discussie', en er vliegen afgevangen kunnen worden.

funda | 08-12-21 | 13:23
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zeg aannemen die wet! En naast die bestuurlijke boete daarna even vervolgen voor een economisch delict. Dat zal die klojos pas echt wat leren!

Zuma | 08-12-21 | 12:46

Ja, dat is een goed plan. Maar dan zal eerst vastgesteld moeten worden wie en wat er allemaal fout is gegaan. Dat kan mijns inziens alleen worden uitgezocht door een zeg maar "speciale rechtbank" kom, hoe het zo een rechtbank ook al weer? het licht op het puntje van mijn tong...

streknek | 08-12-21 | 12:43 | 2

Ik maak de godwin wel voor u Sondergericht met Freischler junior.

Zatkniss | 08-12-21 | 12:47

Welnee, eerst dokken en daarna een keer uitzoeken, zoals de overheid al decennia doet.

funda | 08-12-21 | 12:48

Rijksambtenaren veroordelen wegens lidmaatschap criminele organisatie.

Rest In Privacy | 08-12-21 | 12:40 | 1

Mer vertakkingen tot diep in alle EU -organen.

funda | 08-12-21 | 12:49

Maak duidelijke wetgeving stop met het rondpompen van geld maar zorg dat de wig, het verschil tussen bruto en netto salaris veel kleiner wordt. Ambtenaren die deze duidelijke regels overtreden worden op persoonlijke titel vervolgd en indien bewezen bestraft. Bij een veel kleinere overheid kun je ambtenaren ook een marktconform salaris geven.

MargauxGrandCru | 08-12-21 | 12:39

Gewoon atv en vakantie dagen aftrekken bij betrokken ambtenaren.

Zatkniss | 08-12-21 | 12:37 | 2

Elke fout die gemaakt wordt straffen met uur gordijnen dicht. Niks naar buiten staren.

Lorejas | 08-12-21 | 12:43

Kansloos voorstel, letterlijk en figuurlijk. Maak het vooral nog onaantrekkelijker voor gekwalificeerde mensen om voor een baan in openbaar bestuur te kiezen.

_pacman_ | 08-12-21 | 12:23 | 9

@_pacman_ | 08-12-21 | 12:51:

Maar betekent dat dan dat we malversaties en maffiapraktijken bij de overheid dus maar moeten toestaan?
Criminelen zullen ook best wel eens tegen boetes en schadevergoedingen aanlopen die ze niet kunnen betalen. Dat is geen reden om alles ongestraft te laten. Dan maar in de schuldsanering.

Dandruff | 08-12-21 | 13:56

"Maak het vooral nog onaantrekkelijker voor gekwalificeerde mensen om voor een baan in openbaar bestuur te kiezen."
Onzinnige stelling, omdat er in het bedrijfsleven prestaties worden verwacht en je op de keien ligt als je er een zootje van maakt. Openbaar bestuur zou juist gebaat zijn bij aansprakelijkheid.

funda | 08-12-21 | 13:57

Wie capabel is, heeft niets te vrezen van een dergelijke strafmaatregelen....

Er is geen aantrekkelijkere baan voor ongekwalificeerden als openbaar bestuur:
Dik pensioen, veel macht, veel extra's, veel doorgroeimogelijkheden, geen prestatie verwachting, geen relevante ervaring nodig, maar ook geen verantwoordelijkheid voor je acties, geen kans op ontslag(hoogstens weggepromoveerd).

ReyNemaattori | 08-12-21 | 15:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Een boete moet toch iets zijn waarvan je leert? Die een beetje pijn doet? De pijn gaat nu weer naar de maatschappij.

Atheist-Priest | 08-12-21 | 12:23 | 3

Wat leert u van de boete van rond de 25,- als u de maximum snelheid op een snelweg met 1 kmph overschrijdt?

_pacman_ | 08-12-21 | 12:37

Ik rij maar zelden te hard. Heel weinig boetes de laatste jaren, vooral sinds de opkomst van cruise control. Voelbaar straffen werkt. Het is klassiek opereren. Africhten doormiddel van straffen en belonen. Anders komt het niet over in de hersenen. Als de €25,- per 1 km te hard €100,- moet je zien hoe dat werkt. Niet dat ik daarop zit te wachten.

Atheist-Priest | 08-12-21 | 14:18

Dit is een uitstekend voorstel.

Er wordt altijd maar gedaan of misdaden door de overheid een systeemfout zijn waar niemand iets aan kan doen, en dat is niet zo. Beleid wordt door mensen gemaakt en uitgevoerd en misstappen moeten ook zo beoordeeld worden. Net als de gewone burger: die draait ook op voor het eigen handelen. Laten beoordelen door een rechter (als je geluk hebt….) en vonnis is persoonlijk.

Nu is er een joekel van perverse prikkel bij de overheid: gewoon illegaal beleid voeren, kijken of je er mee wegkomt en is dat niet het geval dan is niemand verantwoordelijk en een eventuele boete mogen burgers zelf betalen, want met belastinggeld.

Nuuk | 08-12-21 | 12:20 | 3

Ik zou nog maar eens heel goed nadenken over welke prikkel een dergelijke wet zou geven. Het indekken zal er niet minder van worden.

fail | 08-12-21 | 12:39

@fail | 08-12-21 | 12:39:
Dezelfde prikkel die ik heb als verpleegkundige, namelijk dat je verantwoordelijk bent voor je eigen handelen. Dit gaat op voor heel veel beroepen.

Op zich denk ik dat mensen wel fatsoenlijk werk willen leveren, ook ambtenaren, maar de perverse prikkel (een bekend psychologisch fenomeen, zoek het maar eens op) maakt dat mensen verleidt worden om ongewenst gedrag te laten zien omdat de sanctie niet bij hen terecht komt.

Nuuk | 08-12-21 | 12:46

@Nuuk | 08-12-21 | 12:46:

Precies. Een buschauffeur die onbedoeld een ernstig ongeluk veroorzaakt komt ook voor de rechter. Kan zelfs zijn rijbewijs (en daarmee zijn inkomen) kwijtraken.
Maar bij de overheid mag alles.

Dandruff | 08-12-21 | 13:50

Er is ook berekend dat bij het uitkeren van de tegoeden aan de slachtoffers zo'n 5 % echte fraudeurs zijn en gezamenlijk zo'n 30 miljoen euro onterecht gaan ontvangen. Wie gaat dat dan betalen ?

Bibop | 08-12-21 | 12:20 | 7

@Red shirt | 08-12-21 | 12:25: 20.000 aanmeldingen x 5 %=1000 x 30.000= 30 miljoen euro.

Bibop | 08-12-21 | 12:40

30 miljoen is wisselgeld als je daarmee nu die 19.000 echte slachtoffer gezinnen kan redden van financiële ondergang.

Daarnaast: je kan op een later moment altijd nog die fraudeurs eruit pikken en de onterechte toeslagen + de onterechte generale schadeloosstelling terug eisen.

ReyNemaattori | 08-12-21 | 15:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Gaat het niet worden. Ik zou het al mooi vinden als er ooit, ooit he, als er ooit eens iemand wordt ontslagen na dit soort faal op faal gedrag. Niet functie elders, gewoon ontslag.

Lorejas | 08-12-21 | 12:19

We willen niet eens instellen dat klokkenluiders vrijstelling kunnen krijgen als ze iets echt foutiefs aan t licht brengen.

Zegt al genoeg, wij (lees de zittende hogere heren en dames) vinden het helemaal welletjes.

Baksteenbakker | 08-12-21 | 12:19 | 1

Kunnen de klokkenluiders nu niet naar de rechter gaan voor een schadevergoeding?

bullent | 08-12-21 | 13:07

Wat een mooie gedachte. Wacht in spanning op de stemming.

Schriever | 08-12-21 | 12:18
-weggejorist-
Jan_van_Swaffelaar | 08-12-21 | 12:16

Een ambtenaar heeft geen recht op vrije meningsuiting in zijn ambt. Die moet zijn mond houden en uitvoeren wat de wetgever en de beleidsmakers bedenken. Intern mag een ambtenaar er wel iets van vinden maar een hoge ambtenaar luistert niet naar lagere ambtenaren. Wat moet deambtenaar dan ? De klok luiden is geen optie in dit land. Dat is strafbaar. Dan kun je net zo goed een kogel door je kop schieten.

Croisantneuf | 08-12-21 | 12:15 | 1

Vandaar dat er zoveel gelekt wordt.

Leon Tosti | 08-12-21 | 12:53

ambtenaren die boete betalen .. lol.

newray | 08-12-21 | 12:15 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi idee, dat wetsvoorstel, bij dezen aangenomen.
En dat eilandje? Dat zou toch te klein zijn of we zouden daar een enorme torenflat moeten bouwen. Vijf ambtenaren op een kamertje, geen lift, eigen voedsel verbouwen, enz. Volgens mij doen ze het in China ongeveer zo.

Bull-Sunnyboy | 08-12-21 | 12:15

Aangezien pakweg 75% van onze volksvertegenwoordigers zelf ambtenaar zijn (geweest), voorzie ik dat deze Wet nevernooitniet gaat worden aangenomen.

Leon Tosti | 08-12-21 | 12:15

Afpakjesdag.

Duwbak_Linda | 08-12-21 | 12:14 | 1

Afroomdroom.

Lorejas | 08-12-21 | 12:35

Wellicht boetes in mindering brengen op het budget.
Anders maakt het geen indruk.
Dat die ambtenaren dat uit eigen zak zouden gaan betalen is natuurlijk totaal lachwekkend, want dat gaat nooit niet gebeuren, zeker niet de top ambtenaren uit de Haagse Baantjes Carrousel.

Bolder | 08-12-21 | 12:13 | 3

Dan worden de targets naar beneden gesteld en liggen de gevolgen alsnog bij de burger.

Croisantneuf | 08-12-21 | 12:16

Boetes achteraf hebben helemaal geen zin.. daar schiet niemand wat mee op. Ontslag of voorwaardelijk ontslag voor degene die aantoonbaar op leidinggevend niveau hebben gefaald. En top leidinggevenden / managers die voor hun taak berekend zijn.. en ja.. dat mag wat kosten.

johnyl | 08-12-21 | 12:19

In grote bedrijven en organisaties legt de directie, afdelingen of vestigingen boetes op. Deze gaan van het budget af. En staan in dik, iets grote gedrukte cijfers in het overzicht.

Arachne | 09-12-21 | 00:39

Waarom schreven ze vroeger de s toch ongeveer als een ƒ? Slisten ze allemaal ofzo?

John McClane | 08-12-21 | 12:12 | 1

Kukident beftond toen nog niet.

funda | 08-12-21 | 12:52

Succes met de vacatures!

Klaas_de_Waal | 08-12-21 | 12:12

Lagere ambtenaren hebben uitvoering gegeven aan de opgelegde richtlijnen van hun leidinggevenden en daarboven gestelden en die gevolgd, dat is al kansloos?
Hogere ambtenaren hebben vast al ergens anders een functie (vast weggepromoveerd naar andere baan), zijn niet meer te belasten.
Resultaat: € 0.00.

Jan, Leiden | 08-12-21 | 12:12 | 1

De beste straf voor een ambtenaar is 40 uur per week gedwongen werken in de private sector. Maar dan voor een ambtenarensalaris.

Resultaat: + veel

sjef-van-iekel | 08-12-21 | 12:15

De wadden inpolderen zou een mooie zijn.

Het is nu 'kwetsbare natuur' met alleen maar blubber en wat geultjes waar wat weekdiertjes en vissen wonen. Kijk naar Flevoland. Almere is wel kudt natuurlijk maar verder is er wel wat moois te maken.

En dan geven we Amsterdam terug aan de natuur.

sjef-van-iekel | 08-12-21 | 12:11 | 2

Wat wil je met dat ingepolderde stuk dan? Nu al woont er geen kip in Noord-Friesland...

* Il Principe * | 08-12-21 | 12:16

@* Il Principe * | 08-12-21 | 12:16: bier drinken

sjef-van-iekel | 08-12-21 | 13:40

Geldt dit ook voor falende ministers?

dathoujetoch | 08-12-21 | 12:08

Ambtenaren dienen ook gestraft te worden zoals het bij burgers ook gaat, ook functioneringsgesprekken zouden openbaar inzichtelijk moeten zijn bij publieke functies.

Reebensteeltje | 08-12-21 | 12:08 | 4

@johnyl | 08-12-21 | 13:01:
Als belastingbetaler mag je toch enige vorm van transparantie verwachten, zoals ik eerder aangaf ben ik geen ambtenaar en mijn inkomen dus niet van belastinggeld afkomstig is lijkt het nogal zinloos om mijn werkzaamheden en functioneren te verantwoorden tegenover de belastingbetaler..

Reebensteeltje | 08-12-21 | 14:12
▼ 1 antwoord verborgen

Zover ik weet gaan ambtenaren vrijuit.
En in het bedrijfsleven word je aangepakt.
De belastingdienst staat boven de wet. Daar zul je nooit wat kunnen halen.

Arendsoogje | 08-12-21 | 12:07 | 5

Ik denk dat iedere ambtenaar boven de wet staat zolang geen kwade opzet bewezen kan worden. Hoog in de organisatie zullen misschien wat poppetjes verschoven worden en er zal af en toe een staatssecretaris of minister huilend het strijdveld verlaten maar daar blijft het dan ook bij.

RocketMan | 08-12-21 | 12:15

@RocketMan | 08-12-21 | 12:15: Er staat helemaal nietmand boven de wet ook een ambtenaar niet, heeft u wel eens van het gelijkheidsbeginsel gehoord ?

johnyl | 08-12-21 | 13:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Want zo gaat het ook in het bedrijfsleven... Dat er na een boete met de pet rondgegaan wordt onder het personeel.
Verkloot je het dan vlieg je eruit en wordt je zonodig strafrechtelijk vervolgd, zo hoort het te gaan.

fric.spec. | 08-12-21 | 12:07 | 4

@sjef-van-iekel | 08-12-21 | 12:13:
Ja want het is in het belang van het bedrijf en haar aandeelhouders om incapabele managers vast te houden.
Ik heb de afgelopen 5 jaar meer managers dan 'gewone' werklieden de laan uitgestuurd zien worden.

fric.spec. | 08-12-21 | 12:17

@fric.spec. | 08-12-21 | 12:17: grote bedrijven werken net als ambtenarij. en inderdaad blijven vrienden van de directie gewoon zitten zolang er geen strafrecht/misdrijven zijn gepleegd.

AntiZanicz | 08-12-21 | 13:22
▼ 1 antwoord verborgen

Nou ligt het voormalig eiland Bosch tegenwoordig grotendeels on de Schiermonnikoog, dat naar het oosten is opgeschoven. Dus is er al minder te scheppen. Afgezien daarvan zijn juist ambtenaren best in staat om stikstofnormen, natuurwaarden en ARBOwet in te zetten voor een levenslang uitstel van zo'n plan.

Leoverig | 08-12-21 | 12:07 | 4

Opgeschoven naar het Osten waar Lebensraum is? Zoiets toch?

dathoujetoch | 08-12-21 | 12:10

Is het niet eerder Borkum geworden. Rottum ligt er ook nog tussen en zou dan ook niet meer bestaan.

AntiZanicz | 08-12-21 | 12:17

@AntiZanicz | 08-12-21 | 12:17: In plaats van het vroegere eiland Rottum kennen we nu Rottumerplaat en Rottumeroog. Aan Rottumerplaat zit een zandplaat vast, een overblijfsel van het eiland Bosch. Zandplaten verplaatsten zich naar het oosten, bouwfundamenten zoals die op Bosch zijn blijven liggen. Die zijn dan ook te vinden op Schiermonnikoog.

Leoverig | 08-12-21 | 13:05
▼ 1 antwoord verborgen

Goed plan!

Alleen,het eiland Bosch is te klein.
Ik denk……….. factor 10.

Papualist | 08-12-21 | 12:07

Eensch. Met algemene stemmen aangenomen en gaat over tot de orde van de dag
Daarbij ende Tevens: Excessieve budgetoverschrijdingen zoals Betuwelijn grotendeels verhalen op de politieke partijen die deze projecten destijds goedkeurden en vervolgens budgetcontrole nalieten

Tobi | 08-12-21 | 12:07

Standaard reactie van een ambtenaar: "ik wordt ook maar gestuurd". Niet te doen

small_town_dude | 08-12-21 | 12:06 | 3

-t

small_town_dude | 08-12-21 | 12:06

En dit zeggen ze met "dt".

Kaas de Vies | 08-12-21 | 12:07

I'm from the government and I'm here to help. - R.R.

funda | 08-12-21 | 12:55

Lekker dan... ga je als nietsvermoedende ambtenaar bij de overheid (gemeente / provincie) werken, gaat er iets fout, wordt je persoonlijk aangesproken. En dan nog na betalen van de boete blijf je gewoon zitten ? Als je als overheid dien je de verantwoordelijke ambtenaar te ontslaan en betaal je als overheid de boete, omdat je al die tijd heb liggen slapen toen die ambtenaren fout op fout stapelde. Bovendien kweek je ambtenaren die alleen maar ja knikken en voor de meest veilige optie of beslissing gaan. Als overheid zou ik gelijk akkoord gaan met dit onzalige plan.

johnyl | 08-12-21 | 12:02 | 8

@johnyl | 08-12-21 | 12:23:

Dat begrijp ik... Maar nogmaals, de doelen zijn hier ietsie groter en beloning des te groter...

"Het spelen met mensenlevens",( ik zet het even tussen die dingetjes,) mag wat mij betreft harder bestraft worden...

neonreclame | 08-12-21 | 12:33

@johnyl | 08-12-21 | 12:08: Belasting--Overheid--Boete--Burger, wel eens van vestzak broekzak gehoord? Zoek het maar op.

deja_view | 08-12-21 | 12:40
▼ 5 antwoorden verborgen

Kan niet, Pikmeerarrest..

eerstneukendanpraten | 08-12-21 | 12:01 | 2

Een arrest kan altijd omzeild worden door een andere arrest, dus het staat niet voor altijd vast, alleen moet er wel een nieuwe rechtzaak komen om de jurisprudentie te wijzigen.

Adriel | 08-12-21 | 12:03

@VoltaireJohn | 08-12-21 | 12:03: Nou dat hebben er al diversen geprobeerd, Raad van "State" kijkt weg(net als 10 jaar bij de toeslag-ellende)

hagelkruis | 08-12-21 | 12:05

je kan die ambtenaren toch ook gewoon zelf vervolgen (alleen dat gebeurt niet)? Dit is een oplossing voor een niet-bestaand probleem

Auchie | 08-12-21 | 12:00 | 4

@Kaas de Vies | 08-12-21 | 12:15: Is het nu uw eed of mijn eed .... of bedoelt u misschien meineed ?

johnyl | 08-12-21 | 12:24

@johnyl | 08-12-21 | 12:24:
Kolonel Kaas heeft gezworen dat hij bommen gooit wanneer dat nodig is.

rustzacht6 | 08-12-21 | 12:46
▼ 1 antwoord verborgen

Goed plan, maar de praktijk is dan dat ambtenaren alles zullen doen om een persoonlijke boete te voorkomen in plaats van effectief en binnen de lijnen van de wet te werken. In andere woorden, al heb je dan honderd bulgarenfraudes, ze staan er bij en kijken er naar en halen dan hun schouders op, acteren is dan een risico vanwege het oerwoud aan onwerkbare en elkaar tegensprekende wetten die wij in dit land hebben. Dat zal dus in de praktijk betekenen dat er miljarden per jaar de put instromen en niemand wat doet.
Tevens zal het betekenen dat er lagere ambtenaren gepakt en geofferd worden en de hoge ambtenaren er mee wegkomen, zo werkt dat in de praktijk in dit land.

me163komet | 08-12-21 | 11:59 | 4

@Gladiator Fap | 08-12-21 | 12:07:
Probleem is dat de ambtenaren in de toeslagenaffaire ook van mening waren dat ze hun werk goed deden en het landsbelang dienden. Onduidelijke en elkaar tegensprekende wetgeving zorgde er voor dat het geheel in een debacle eindigde en tienduizenden gezinnen werden verwoest.
De oplossing ligt m.i. in duidelijke en eenvoudige wetgeving. Niet van dat imbeciel moeilijke gedoe als met toeslagen. Helaas kondigt ieder kabinet aan de wetgeving te gaan vereenvoudigen en meer helder te maken, waarna het geheel nog veel ingewikkelder en onoverzichtelijk wordt.
Waar hier wel keihard moet worden ingegrepen is daar waar gelogen, gefraudeerd en belazerd is.

me163komet | 08-12-21 | 12:23

@me163komet | 08-12-21 | 12:23: Helemaal mee eens... na de Bulgarenfraude werd een keiharde aanpak verwacht van de gehele 2e Kamer... nou dat hebben ze in hun oren geknoopt... zo heeft iedereen boter op z n hoofd ... behalve één: mevrouw S.T.P.H. Palmen-Schlangen (memo Palmen)

johnyl | 08-12-21 | 12:57

@me163komet | 08-12-21 | 12:23: Er is geen rationeel argument te verzinnen voor het ingewikkeld maken van iets dat in principe heel makkelijk kan zijn. Dús is het opzet. Dús weet iedere ambtenaar ervan, maar het is zooo veek comfortabeler om gewoon op de golf mee te liften... Ook die amtenaren in de toeslagenaffaire weten heel goed wat ze fout doen. Het kan ze gewoon niet schelen, gaat om t eigen hachie. Stond ooit eens op het stadshuis in een Duitse stad om het kindergeld en "elterngeld" aan te vragen (een tegemoetkoming van 67% van het salaris van de moeder, zolang ze thuis zit na de geboorte, maximaal 1 jaar). Bleek dat die ambtenaren een achterstand van minstens 6 (zes!) maanden hadden met de verwerking van de papieren. Het kon die trut geen moer schelen: "beschouwt u het toch als een spaarboekje, meneer", was haar commentaar. Toen ben ik uitgeflipt: "zijn jullie nou helemaal besodemieterd!!! Als je een achterstand hebt, dan werk je maar overuren. Moet ik ook, in het bedrijfsleven, anders wordt je ontslagen. En dan dat commentaar.... een half jaar geen salaris... we zijn potdomme geen bank!?!" Ze wees me op een enorme stapel papieren en wilde onze aanvraag onderop leggen. "vraagje, madam de ambtenaar: zou de aanvraag van uw eigen dochter of nichtje óók onderopkomen? of gaat het dan ineens wél binnen twee weken, zoals gebruikelijk zou moeten zijn?"... klaarblijkelijk raakte dat een gevoelige snaar en waarempel: onze aanvraag kwam bovenop de stapel en drie dagen later was alles goed gekeurd. Heb altijd het vermoeden gehad dat een klein onderzoekje had opgeleverd dat madam de ambtenaar inderdáád eigen familie voorgetrokken had. Moraal van dit verhaal: ambtenaren zijn meestal (niet allemaal) luie nikskunners, die op kosten van de belastingbetaler hun persoonlijke machtsgeilheid uitoefenen om zo enige zin aan hun bestaan te geven. Prove me wrong.

Gladiator Fap | 08-12-21 | 19:43
▼ 1 antwoord verborgen

Eens

rifraf | 08-12-21 | 11:57

Prima, maar dan het afleggen van eed of belofte eraf halen en dat bij de burgers invoeren.

Raspatat | 08-12-21 | 11:57 | 5

@Raspatat | 08-12-21 | 12:05: Ontslag? Hoeveel zijn er al ontslagen in de laatste belastingaffaire? Zomaar een voorbeeldje...

Gladiator Fap | 08-12-21 | 12:09

Willens en wetens moet je wel aantonen. Verdachtmaking is niet genoeg. Niet voor een burger en niet voor een ambtenaar.

Raspatat | 08-12-21 | 12:12

@Raspatat | 08-12-21 | 12:12: in dit geval dus makkelijk aan te tonen: er is een proces dat leidt tot gevolgen. Iedere beslissing in dat proces ligt bij een Ambtenaar. Ieder gevolg van die beslissing is dus direct terug te voeren op de Ambtenaar die die beslissing nam. Dús is het bewust, dús reden voor ontslag. Op het moment dat ik een miljoentje of tien uit het venster smijt kan ik ook zeggen "ik dacht ik dien de belangen van het bedrijf", maar dit gaat niet genoeg zijn om mijn ontslag in dat geval te voorkomen. En terecht! Wat heb je aan verantwoording en een eed als je niet voor de gevolgen in hoeft te staan als het puntje bij paaltje komt? Juist: macht zonder verantwoording corrumpeert. Altijd. Ook bij Ambtenaren. Willens en wetens dus, optiefen, alle schade en gemaakte kosten vergoeden en nooit meer aan de staatstiet.

Gladiator Fap | 08-12-21 | 19:49
▼ 2 antwoorden verborgen

“ boetes die overheidsorganen krijgen mogen niet uit publieke middelen betaald worden”
Dat noemen we vestzak-broekzak.

Rico Tampeloerus | 08-12-21 | 11:56

Goed plan.

ger1306 | 08-12-21 | 11:53

Misschien wordt het dan toch weer eens de 'rosmolen' van stal te halen, dit baggerapparaat werd vroeger aangedreven door paarden maar deze kan je vanzelfsprekend vervangen door incompetente- of corrupte ambtenaren. Zo leren ze ook een wat werk is en en hebben we daarbij een vergroend alternatief voor het onderhoud van onze vaarwegen.

JeanDragage | 08-12-21 | 11:53

En uit welke middelen worden die ambtenaren betaald?

kapotte_stofzuiger | 08-12-21 | 11:52 | 2

... zand is niet gratis, dus je kan de dagproductie in zand zo vertalen naar naar een dagloon in Euro's

JeanDragage | 08-12-21 | 11:55

Iedere Nederlander een uur (€5). Dan kom je al een heel eind! Vrijwillig mag het meer zijn. Ik leg alvast €50 klaar

sgaapje | 08-12-21 | 11:55

Eens. Eindelijk eens iemand die niet vleugellam is geslagen.

herstelkous | 08-12-21 | 11:51

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland