Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tekenen en Rekenen met Stijlloze Huiscartoonist Cortés: Zwartepieten over Code Zwart

U kent Onze Cortés natuurlijk van zijn tekeningen, maar stiekem is onze stijlloze huiscartoonist ook gepromoveerd natuurkundige met een boelveel ervaring in turen naar cijfertjes. Of wij nog wat konden met onderstaande plaatjes plus uitleg? Nou en of. 

Afgelopen week werd in de Tweede Kamer het zogenaamde coronadebat gevoerd waarin ook de vaccinatieplicht aan bod kwamen. Als zo'n vaccinatieplicht zou gelden voor alle Nederlanders dan zou dat een ongekende inbreuk betekenen op het fundamentele recht op lichamelijke integriteit. Een burger, en niemand anders, is volgens dit recht de enige persoon die bepaalt wat er wel en niet in zijn eigen lichaam wordt gespoten. Dit gaat dus echt ergens over. 

Op de ochtend van het coronadebat postte een hoogleraar van het CBS op Twitter de onderstaande infographic die de scheve verhouding van ongevaccineerd versus gevaccineerd in het ziekenhuis en op de intensive care illustreert. Waar 15% van alle Nederlanders ongevaccineerd is, betreft dat 50% van de coronapatiënten op de afdeling en 70% van de coronapatiënten op de IC. De boodschap: kijk eens wat een buitenproportionele last ongevaccineerden zijn voor onze gezondheidszorg, met name op de IC's. Voeg daarbij dat IC's vorige maand nog maar weinig vrije bedden hadden, dan is het nog maar een kleine stap naar de conclusie dat ongevaccineerden schuldig waren aan een dreigend zorginfarct en dus ook aan eventuele doden. Want bij een code zwart worden immers bedden van een andere IC-zorgbehoevenden bezet gehouden, zo is de redenering. De eis voor een vaccinatieplicht is dan snel gemaakt. Want als iedereen gevaccineerd was geweest dan waren we toch nooit zo dicht bij zorginfarct geweest? 

In deze context kan de infographic van het RIVM wat jeuk veroorzaken. Met de infographic is an sich niks mis, het is een prima illustratie van een disproportie. Maar iedereen met ervaring in dataonderzoek en -presentatie zou hier een spreekwoordelijke rat kunnen ruiken: een eenzijdig verhaal dat riekt naar kokervisie en het toewerken naar een gegeven conclusie zoals: 'een vaccinatieplicht is de enige oplossing'. Helaas is staand of beoogd beleid nogal eens het beginpunt en worden daarbij vervolgens selectief ondersteunende data en visualisaties gezocht. Maar dat is natuurlijk de omgekeerde volgorde, want men hoort steeds te beginnen met het beschouwen alle up-to-date data en daaruit vervolgens het juiste beleid te concluderen. 

Een wat ander verhaal krijg je bijvoorbeeld als je een soortgelijke visualisatie maakt van het percentage obesitas (BMI > 30) in de samenleving en op de IC (zie onder; betreft alleen IC). Ironisch genoeg hoeft de visualisatie er nauwelijks voor te worden aangepast: het blijkt namelijk dat het percentage obese Nederlanders ongeveer 15% is, terwijl dat op de IC maar liefst 50% is. Hiermee zou je dus een hele andere boodschap kunnen brengen: obese mensen zorgen in een coronagolf voor overbelasting van de zorg en zijn schuldig aan doden wanneer dat leidt tot een code zwart. Debatten over verplicht afvallen of boetes voor overgewicht hebben we nog niet gezien. Maar in ieder geval is fat-shaming vooralsnog not done en is vax-shaming nu fair game. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. 

Maar als we gaan kijken waarom er überhaupt een dreigende code zwart kon ontstaan, en waardoor de discussie over vaccinatieplicht dus losbarstte, dan wordt het zwartepieten pas echt interessant. Hieronder een visualisatie van de recente situatie op de IC en wat die had moeten zijn, voor zover het coronapatiënten betreft. Die overheid faalde namelijk door in anderhalf jaar tijd de IC-capaciteit in te laten kakken in plaats van uit te breiden én ook nog eens zeer laat te beginnen met het aanbieden van boostershots. 

Allereerst de IC-capaciteit. In maart 2020 was die op papier 1150 bedden, maar in realiteit ruim 100 bedden minder. Terwijl de IC-capaciteit vervolgens had moeten groeien naar het beoogde aantal van 1350 bedden, zakte die juist naar 950 bedden in september 2021. Aan de linkerkant in deze figuur een schematische weergave van de capaciteit van de corona-IC (i.e. de IC-capaciteit voor Corona, ongeveer 650 van de 950 bedden) bij een volle bezetting: een code zwart dus. In het midden de situatie wanneer de totale IC-capaciteit, zoals de bedoeling was, zou zijn uitgebreid naar 1350 bedden en die extra capaciteit van 400 bedden beschikbaar zou zijn geweest voor coronapatiënten. Verre van een code zwart dus. 

Tot slot dan nog de boostershots. Na de zomer van 2021 werd duidelijk dat gevaccineerden vanaf 6-8 maanden na vaccinatie bescherming tegen het virus verliezen. De eerste bevolkingsgroep die bescherming verliest, is uiteraard ook de eerste die gevaccineerd werd, met name de ouderen dus. En het zijn sowieso vaak ouderen die op de corona-IC liggen. Voeg hier nog de seizoensinvloeden aan toe en mogelijk de schijnveiligheid van de QR-codes, en het gevolg is: een volstromende IC met verhoudingswijs steeds meer gevaccineerde ouderen. Tijdig aanbieden van boostershots aan ouderen vanaf bijvoorbeeld 70 jaar had dit gedeeltelijk kunnen voorkomen. Rechts in de infographic de situatie op de corona-IC als men daarmee bijvoorbeeld de helft van IC-bezetting door gevaccineerde 70-plussers had kunnen voorkomen, grofweg 50 bedden (berekend op basis van percentage 70+ en gevaccineerd op de IC). Nóg verder van een code zwart verwijderd dus. 

We zaten in de afgelopen maand weliswaar dicht bij een code zwart, maar daar hadden we dus niet hoeven en moeten zijn. Als onze overheid haar achterstallige werk alsnog doet dan vervalt ook het belangrijkste argument voor een vaccinatieplicht. Pas de samenleving niet voortdurend aan aan de zorg, maar pas de zorg aan aan de samenleving. Wees lief voor dikkerds en oudjes. En zet je fundamentele rechten en vrijheden niet te koop voor een prikkie. 

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist en opgerot-
MonsantoSucks | 08-12-21 | 19:16
-weggejorist-
MonsantoSucks | 08-12-21 | 12:42 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
EindelijkFatsoen | 08-12-21 | 12:22

We zouden de ongevaccineerden en dikkerds moeten kaalscheren en op een open vrachtwagen door de stad moeten zeulen onder boegeroep en rot fruit. Cancel die gasten. Dat zal ze leren. Oh wacht, ik heb zelf een BMI van 34 en dus de intelligentie van een gorilla.

Snertjong | 08-12-21 | 11:18

In de categorie tunneldenken dacht Cortes: dat kan ik nog veel beter???

Wat whataboutisms erbij en hoppakee, een "goed" verhaal.

Punt: vaccins zijn veilig. Alle experts die er toe doen, zijn het ermee eens. vaccins werken: de bescherming "verloopt" niet na 6-8 maanden, dat gaat over antistoffen. De t-cel response is extreem goed.

Vandaar dat 70% van de IC bedden worden bezet door 15% (en een relatief gezondere) populatie.

Dus: ze hadden zich moeten vaccineren. Dat doen ze niet en nu zitten we weer in een lockdown. Met 30% van de IC bedden bezet van nu (nog los van enige besmettingsverlaging die er ook is - hij verdwijnt niet volledig) was er geen lockdown geweest.

Als je dan nog steeds niet verder komt dan "ja maar hunnie zijn dik", ben je egoistisch. Punt.

GoodRiddance | 08-12-21 | 10:05 | 3

"Punt: Vaccins zijn veilig."

I agree to disagree.

MonsantoSucks | 08-12-21 | 11:31

''Dus: ze hadden zich moeten vaccineren. Dat doen ze niet en nu zitten we weer in een lockdown.''

En

''Als je dan nog steeds niet verder komt dan "ja maar hunnie zijn dik", ben je egoistisch. Punt.''

Als je dan nog steeds niet verder komt dan ''ja maar hunnie moeten zich vaccineren'', ben je egoistisch. Punt.

Zoek de verschillen :')

Tjoerd | 08-12-21 | 13:57

@MonsantoSucks | 08-12-21 | 11:31:

Alleen leg jij niet genoeg gewicht in de schaal om ons druk te maken over waar jij 't wel of niet over eens bent.

omanders | 08-12-21 | 17:47

Grondrechten zijn geen luxe. Voor een wijziging was normaliter 2/3 meerderheid in beide Kamers nodig. Dat heeft een grondige reden. Er zijn genoeg hoogleraren Staatsrecht die dit beleid als ongrondwettelijk bestempelen.

Piet Karbiet | 08-12-21 | 09:38

Tja, Cortes, heel knap dat je er nog een maatregel bij hebt bedacht, de dikke mensen laten afvallen... Maar niet één die snel werkt natuurlijk, zeker niet als de sportscholen 's avonds dicht zijn. Daarnaast denk ik dat het vrij complex is om bij iedereen die een te hoog BMI heeft de juiste aanpak kant en klaar te hebben liggen. Komt het door gebrek aan beweging, discipline of intelligentie? Is er psychisch iets aan de hand of juist lichamelijk iets afwijkends? Werkt een maagband, dieetist of psycholoog het beste?

Het briljante idee om de ic-capaciteit wat omhoog te krijgen is niet helemaal nieuw natuurlijk. Neemt niet weg dat ik het er helemaal mee eens ben.

Maar was er maar een manier, die 5 minuten van iemands tijd kost, om in één klap de druk voor een heel groot deel van de zorg weg te halen. Niet verplicht, maar omdat we graag verder willen. Een bepaalde groep lijkt er vooral heel veel problemen mee te hebben dat er aangedrongen wordt op deze oplossing. Ik vraag me af of deze groep ook stopt met ademen als de overheid dat verplicht stelt. "Ik bepaal zelf wel wat ik in mijn longen wil hebben, dat is mijn recht op lichamelijke integriteit!"

Bovenstaande is natuurlijk gechargeerd en absoluut geen doodswens aan ongevaccineerden. Maar ik vind het soms zo jammer dat Geenstijl, met zijn fijne nuchtere kijk op zaken (en doorgaans mooie cartoons van Cortes) zo'n hekel aan onze regering lijkt te hebben dat dat belangrijker is dan gewoon uitgaan van wat Wetenschappelijk bewezen of logisch lijkt.

Clay Regazzoni | 08-12-21 | 09:19 | 1

"..... zo jammer dat Geenstijl, met zijn fijne nuchtere kijk op zaken (en doorgaans mooie cartoons van Cortes) zo'n hekel aan onze regering lijkt te hebben dat dat belangrijker is dan gewoon uitgaan van wat Wetenschappelijk bewezen of logisch lijkt." Beste Geenstijlers, de beste adviseurs zijn jullie natuurlijk zelluf, maar zo en nu dan staat er best wat zinnigs in de panelen. Dit is er zo eentje.

KapiteinHaddock | 08-12-21 | 13:19

De echte wappies zullen in de grafiek wel weer een complottheorie zien. De meesten van dit soort gasten zijn inmiddels wel geschikt voor een GGZ instelling.

Ikblijfnietstil | 08-12-21 | 09:07 | 1

Kee.

schijtzat | 08-12-21 | 10:59

Vaccinatie heeft zin, niet vaccineren heeft geen zin.

Naall | 08-12-21 | 07:22 | 1

Als je gebombardeerd wordt door angst zal dat wel zo lijken ja.
Over een termijn langer dan de komende twee jaar heb je vrijwel zeker ongelijk.

Baytep | 08-12-21 | 09:08

Duidelijk.
De vraag is: hoe lang nog laten wij ons als samenleving gijzelen.
Of laten we ons uiteindelijk opsluiten?

Ben Adam | 08-12-21 | 06:25

De meest voor de hand liggende en gemakkelijkst bereikbare oplossing is om gratis IC's en IC personeel uit de lucht te laten materialiseren, alle dikkerds te laten afvallen door ze het leven zuur te maken en een piepklein gaatje in het capaciteitsvraagstuk te slaan door precies die bevolkingsgroep te lijf te gaan met boostershots waar vaccins het minst effectief zijn.
Dan kun je in de laatste infographic die tweederde naoorlogse verzetshelden die voor onze vrijheid strijden door onnodig in het ziekenhuis te gaan liggen met rust laten. Joehoe Cortes, briljant man!

Mazzelstof | 08-12-21 | 06:22 | 1

Hear hear. Alles wordt uit de kast getrokken om de antivaxxers uit de wind te inphographicen

Beste_Landgenoten | 08-12-21 | 09:33

Wat een zwakke redenering. Uit de laatste infografic blijkt dat t duidelijkst. De gevaccineerden moeten kennelijk steeds de kolen uit t vuur halen voor de weigerachtigen. Kennelijk vindt de schrijver t normaal dat gevaccineerden door een boostershot ruimte vrij houden op de ic zodat de novaxer ongehinderd toegang tot ic verpleging kan houden. Wat een gelul. Novaxers op de gang zetten, in de rij voor t mortuarium. Als je je huis niet verzekert tegen brand hoef je ook niet te gaan lopen janken om een schadeuitkering als je hut affikt.

Mark Smeeks | 08-12-21 | 00:28 | 6

@Baytep | 08-12-21 | 09:13: veel? Heb je cijfers van hoeveel ic patiënten niet konden worden gevaccineerd? Voor t zelfde geld is dat maar een fractie.

Mark Smeeks | 08-12-21 | 13:11

@Mika6101 | 08-12-21 | 08:51: ik vergeet nog: een zorgverzekering is geen verzekering (tegen risici) maar een omslagstelsel voor de kosten van zorg. Net als de volks'verzekeringen'.

Mark Smeeks | 08-12-21 | 13:22

@Mark Smeeks | 08-12-21 | 13:11: nou wordt ie mooi.
Jij poneert een lompe stelling, ik geef je iets ter overweging, en nu moet ik maar bewijs leveren. Succes verder.

Baytep | 08-12-21 | 14:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Leidt een deel defensiepersoneel op tot IC hulpklaas, houdt ze up-to-date en kunnen ze eventueel ingezet worden bij calamiteiten zoals deze kerooona en te weinig zorgpersoneel crisis…

Gaat het niet dan? | 08-12-21 | 00:24 | 4

Geloel. Nood breekt wet. Defensie wordt al ingezet. Te laat maar toch.

Piet Karbiet | 08-12-21 | 09:12

@Risingson | 08-12-21 | 05:01: Goed idee. Vroeg in het leven wat meer discipline en orde aangeleerd krijgen is wel handig voor een volgende crisis....

KapiteinHaddock | 08-12-21 | 13:23
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
funda | 07-12-21 | 23:47

Dit is een non discussie. Het gaat uiteindelijk nooit om ziekenhuis capaciteit, maar altijd om de hoeveelheid zieken in relatie tot de capaciteit. Het aantal bedden kan je eindeloos opvoeren en dan zal je die geheel kunnen gebruiken om doodzieke patiënten in te leggen. Schiet je daarmee iets op? Heel eventjes.

Uiteindelijk bij afwezigheid van de combinatie van vaccins en maatregelen drijft het aantal zieken boven iedere capaciteit uit. Er is dus maar één echte oplossing, het virus indammen. Vaccinatie is effectief, maatregelen ook. Ziekenhuizen zijn secundair.

Ongevaccineerden zijn het meest vatbaar voor zowel de ziekte zelf als het doorgeven ervan, dat is een keihard feit. Maatregelen moeten harder zijn om hun extra boost aan de verspreiding te compenseren. Dat treft iedereen. Dus wie de prik neemt, betaalt extra voor wie de prik niet neemt. Dit echter wordt door de antivaxxers genegeerd, want hun vrijheid is namelijk allesbepalend.

Beste_Landgenoten | 07-12-21 | 23:43 | 9

Ik zou eerst beginnen met de ongevaccineerden. Even afgezien van alle gepiep over vrijheid en rechten is dat qua cijfers verreweg de meest effectieve groep om te prikken. Dan kan je allerlei goocheltrucs uithalen met de plaatjes het verandert daar niks aan.

Beste_Landgenoten | 08-12-21 | 09:51

@Beste_Landgenoten | 08-12-21 | 09:26: Want, zo hebben we uit de geschiedenis geleerd, dwang richting een bepaalde bevolkingsgroep, hoe klein of hoe afwijkend van uw wereldaanschouwing deze ook mag zijn, is altijd een goed middel.

Tjoerd | 08-12-21 | 14:08

@Tjoerd | 08-12-21 | 14:08:
ja soms wel. Als je alles overlaat aan de vrije keuze kiezen mensen altijd voor het beste voor henzelf. Dus dat betekent, ikke geen prik, dat doen die anderen maar! Desondanks ben ik tegen verplichte vaccinatie. Het geeft te veel onrust, ruzie en angst onder de wappies

Beste_Landgenoten | 08-12-21 | 15:38
▼ 6 antwoorden verborgen

Als je het verhaal dan eerlijk wilt weergeven zou je in 1 plaatje gevaccineerd/ongevaccineerd en bmi moeten combineren. Dan kan je wellicht pas zien wat de invloed op de ic en ziekenhuiscapaciteit is. Dat zou het vaccinatie programma misschien ook makkelijker en goedkoper maken.

oh nee he | 07-12-21 | 23:38 | 7

@Beste_Landgenoten | 07-12-21 | 23:45: Zeker wel: news.harvard.edu/gazette/story/2007/0...

En is nog gevaarlijker ook want social distancing helpt niet: "Interestingly, geographical distance between persons in a social network appears to have no effect."

En zoals recht door zee meldt: met het bestrijden van overgewicht bestrijdt je ook cardiovasculaire aandoeningen, diabetes, gewrichtsproblemen, psychische problemen, longproblemen en zelfs sommige soorten kanker. Lost zeker niet alles op, maar laat het een derde zijn, dan los je meer zorg op in diverse disciplines dan corona veroorzaakt. Dan zwijg ik nog van een heel zorgdiscipline, de bariatrie, die zo goed als out of business raakt.

Ik snap dat je liever een ander een half jaarlijkse spuit in z'n donder laat geven dan de verantwoordelijkheid bij jezelf neerleggen, moet allemaal niet teveel moeite zijn niet waar?

ReyNemaattori | 08-12-21 | 01:05

Oh nee he, wil ten allen tijden zijn gelijk halen, zoals ongevaccineerden al 2 jaar aan het doen zijn….

Naall | 08-12-21 | 07:24

@ReyNemaattori | 08-12-21 | 01:05: Een groot deel van bovenstaande problematiek zal niet worden opgelost, omdat de voedingsmiddelen en genotsindustrie hieronder gaan lijden. Zelfs de medische (Westerse) wereld in zijn totaliteit is hier niet bij gebaat. Klinkt cynisch, maar goed: geld verdienen is nu eenmaal moraalloos. Grote organisaties laten veranderen kost te veel geld, dus dat gaat niet gebeuren. Het vaccin is net als ander 'stop in je mond' ritueel een niet al te moeilijke oplossing om "probleemloos" op de oude voet te kunnen doorgaan.

nobodiesunmighty | 08-12-21 | 09:01
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
P. Breidel | 07-12-21 | 23:25 | 1
-weggejorist-
Blootkapje | 07-12-21 | 23:05 | 1

Je kunt je ook afvragen of vaccineren daadwerkelijk de oplossing is. Als iedereen gevaccineerd is, en dus alle maatregelen opgeheven kunnen worden, hoe vol komen de ziekenhuizen dan? Je kunt dan wel relatief meer besmettingen hebben per ziekenhuisopname, maar ik verwacht dat je op een gegeven moment alsnog bij code zwart aankomt.

elco485 | 07-12-21 | 23:04 | 4

@Beste_Landgenoten | 07-12-21 | 23:36: De vraag is dus of het dan zin heeft grondrechten op te offeren als het eindstation hoe dan ook hetzelfde is, dan is dat offer voor niks geweest én je krijgt het nooit meer terug.

ReyNemaattori | 08-12-21 | 01:06

Experimenteren. Omdat 2 miljoen geen vaccin willen. Nee dank je.

Naall | 08-12-21 | 08:06
▼ 1 antwoord verborgen

Grondrechten zijn er om de grond ingeboord te worden. Het is niet de 1e noch de laatste..

tobleroneisirritant | 07-12-21 | 22:44 | 2

En terecht, geen enkel grondrecht is absoluut. Grondrechten zijn niet zaligmakend. En er kunnen goede redenen zijn, sommige ervan, tijdelijk te schrappen.
Denk aan alle afgewezen asielzoekers, die door het weigeren van een coronatest niet uitgezet kunnen worden. Zo'n test moet gewoon verplicht zijn, jammer dan van je grondrecht.

Het brein erachter | 07-12-21 | 23:27

@Het brein erachter | 07-12-21 | 23:27: Tijdelijk, daar kun je over discussiëren.
Eerste punt, hoeveel Corona maatregelen blijken inmiddels niet zo tijdelijk als beloofd, verwacht of noodzakelijk?
Welke garantie heb je dat die grondrechten terug komen? Je zou niet eens alle leugens van Hugo en Mark in één post kunnen vatten... hun woord is dus niet afdoende.

Het al dan niet weigeren van die test is irrelevant, gooi ze in een Hercules C-130 en vlieg ze naar waar ze vandaan kwamen op militair / diplomatiek transport. 't is niet alsof al die Afghanen hun QR-code scanden voor ze uit Kabul vlogen, dus waar een wil is is een weg.

ReyNemaattori | 08-12-21 | 01:11

De analyse schiet op in elk geval een tweetal punten behoorlijk tekort:

1) De overbelasting van de zorg is een acuut probleem. Natuurlijk kan je twisten over mensen met een hoog BMI (of rokers, of wat voor onderliggend lijden dan ook) maar dat zijn geen verschijnselen die binnen 1, 2 of 5 jaar op te lossen zijn. Het kan opgelost worden, dat zeker, maar niet binnen een periode waarin deze pandemie actueel is.

2) Het opschalen van IC bedden brengt geen uitkomst. Als je een (deels) ongevaccineerde samenleving volledig loslaat zal het virus exponentieel gaan groeien. Dan kom je er met een paar 100 IC bedden extra (wie gaan die uberhaupt bemannen? Op IC's was al voor corona personeelstekort) ook niet, het geeft je hoogstens een paar weken extra capaciteit voordat ook die volloopt.

De boerderij staat nu in brand. Er is geen tijd voor discussie over rieten of dakpannen daken. Als je nu wil blussen is er maar 1 uitweg: Spuit erin.

Supporter | 07-12-21 | 22:42 | 5

@GeenAccount | 07-12-21 | 23:01: Wat wil je nou zeggen? Mensen met hoge leeftijd isoleren? In een maatschappij werk je samen om problemen op te lossen. Wat jij voorstelt is groepen lossnijden uit de maatschappij om symptonen te bestrijden, maar het pakt de kern van het probleem niet aan.

Supporter | 07-12-21 | 23:16

Je sloeg de spijker op zijn kop tot de laatste alinea. Ook met een volledig gevaccineerde bevolking houdt je exp. groei.

Als je wilt blussen moeten de (basis) regels gevolgd worden. De spuit in de metafoor zit hem meer in de brandbaarheid van het dak. Een rieten (ongevacinneerd) dak brand sneller af, maar je dakpannen (gevaccineerd) dak met houten constructie stort ook gewoon in elkaar (al zij het wat later).

Zekur | 08-12-21 | 10:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Afgezien van grondrechten, kan een verzekering besluiten bij een claim niet uit te keren als _____(vul maar wat in).
Zo zou de kosten van behandeling van Covidgerelateerde verschijnselen voor ongevaccineerden niet meer gedekt kunnen worden.
Nou valt van een kale kip niet te plukken maar een paar tragische gevallen schuldsanering en gedwongen verkoop van je huis zou een hoop mensen over de streep kunnen trekken.

Sneerpoets | 07-12-21 | 22:40 | 1

Daarmee gaan zorgverzekeraars dezelfde grens: namelijk geen onderscheid maken op de oorzaak van de zorgvraag. Je zou er zelfs artikel 1 er tegen aan kunnen gooien(doet syl ook te pas en te onpas)

Eenmaal unvaxxed coronapatiënten uitgesloten, kun je er gif op in nemen dat er in no time clausules staan voor rokers, dikke mensen, mensen die een ongeluk krijgen zonder gordel om / door rood / onder invloed rijdend, mensen die wintersporten, mensen die drinken en/of drugs gebruiken, mensen die hun trapje onhandig neerzetten en eraf lazeren.

En omdat een verzekeraar als business model heeft om eigenlijk zo min mogelijk te betalen, kun je op termijn geen scheet laten of je verzekering vervalt of je premie gaat omhoog, beetje het Amerikaanse model. Is prima, maar dan wil ik ook Amerikaanse belastingen, want dan houdt iedereen inderdaad dat geld over(scheelt alleen al 10% op inkomstenbelasting en BTW, en een fuckton aan sociale premies).

ReyNemaattori | 08-12-21 | 01:24

Cijfers in combinatie met interessante materie: ik houd daarvan. En Cortés schrijft helder en visualiseert nog beter. Chapeau.
En ik ben 't vrijwel eens met zijn verhaal, maar twijfel over de laatste zinsnede: "Wees lief voor dikkerds en oudjes."
Dat van die oudjes is in principe oké maar zal daar zo iets over zeggen.

Dat van die dikkerds zie ik minder. Veel obese mensen (BMI > 30) hebben last van mateloosheid en dat is gewoon één van de hoofdzonden. Dat klinkt hopeloos ouderwets, ik weet het maar wat ooit algemeen werd afgewezen als een vermijdbare menselijke zwakte wordt in onze tijd vooral gezien als gevolg van kwetsbaarheid.
En het is waar: vrijwel de hele dag en overal om ons heen worden we gestimuleerd om te consumeren. Letterlijk en figuurlijk. Maar we zijn niet zo kwetsbaar en zwak als de hulpverleners ons proberen aan te praten.
Een klein jaar geleden tikte ik zelf de 30 aan en dat was voor mij een kantelpunt. Het heeft daarna nog een half jaar geduurd maar toen heb ik de knop omgezet: obesitas, we moeten er van af, om te beginnen bij mijzelf. En ik moet zeggen, het valt niet mee maar het valt af, het lukt dus wel.

LD69 | 07-12-21 | 22:39 | 8

@Grachus | 07-12-21 | 22:57: Over dat broos leven dat je noemt: mijn directe referentie is mijn moeder zaliger, anekdotisch bewijs dus maar toch.
Zij heeft in feite drie jaar langer geleefd dan haar lichaam aan kon. Haar wil om te blijven leven was enorm, zonder de thuis-, verpleeg-, mantel- en medische hulp had ze er toch eerder afstand van genomen. Een voorbeeld: haar hart was inmiddels zo versleten dat het soms de 180 aantikte. Daardoor was ze continue zo moe dat ze vrijwel de hele dag sliep. Maar voldoende medicijnen en af en toe een bloedtransfusie hielden haar in leven En ze zei geen nee, natuurlijk niet.

LD69 | 07-12-21 | 23:17

@LD69 | 07-12-21 | 23:17: Mijn Opa van 106 is 1,5 maand voor de Corona uitbraak overleden. Godzijdank anders was hij nu een 'Coronadode', terwijl wij al een aantal jaren dachten 'zijn tijd zal nu wel gekomen zijn', maar dan werd hij weer opgelapt om de hele dag in zijn stoel te hangen. En zelf wilde hij wel euthanasie, maar dat is zelfs op die leeftijd moeilijk te realiseren.

Grachus | 07-12-21 | 23:34

@Grachus | 07-12-21 | 23:34:
Herkenbaar. En idd dat woord 'opgelapt' want veel meer kunnen ze ook niet doen. Maar vóór de Corona dus, jullie hebben wel afscheid kunnen nemen ?
Mijn Moeder stierf november twee jaar geleden. Een vrij sobere maar ook mooie uitvaart met buren, vrienden, familie, de buurtvereniging, kerkbestuur, school en eigenlijk iedereen die dierbaar was. Toen haar overbuurvrouw overleed mocht haar familie een paar mensen afvaardigen. Dat is zo kil. Ik vond het niet menselijk, deze beslissing van onze Overheid.

LD69 | 07-12-21 | 23:44
▼ 5 antwoorden verborgen

Denkfout nummer één over de boosters. Als die enorme groep ongevaccineerden zelfs maar één keer geprikt waren, dus de boosters van de oudjes hadden gekregen, was er een zee van ruimte geweest nu op de IC.. Beetje apart dat onze gepromoveerde natuurkundige dat gemist heeft, dat schot voor open doel..

Beste_Landgenoten | 07-12-21 | 22:35 | 9

De boosters zijn toch nodig omdat het vaccin zijn effectiviteit verliest na verloop van tijd? Het is toch geen of/of verhaal? Die boosters te laat inzetten voor reeds gevaccineerde kwetsbaren die graag willen is net zo dom en gemiste kans als kwetsbaren die er voor kiezen zich hoe dan ook niet te laten vaccineren.

Thuinman | 08-12-21 | 08:03

Want de ongevaccineerden hoeven geen verantwoordelijkheid te nemen?

Naall | 08-12-21 | 08:12
▼ 6 antwoorden verborgen

Het op deze manier vergelijken van obesitas met COVID is vreemd. Obesitas is voor een COVID-patiënt als een risicofactor te zien, evenals hypertensie, diabetes, COPD, astma, roken, etc. Het is logisch dat een relatief overschot van personen met deze risicofactoren te zien is op een IC bij COVID-opnames. Je zou een infographic van al deze factoren kunnen maken.

Natuurlijk is het prachtig als we deze risico's uit onze samenleving zouden kunnen bannen. Er wordt daarin zelfs erg veel energie gestoken. Maar ondanks alle inspanningen blijven het hardnekkige problemen, die lastig onder de knie te krijgen zijn. Hoewel de behandelingen van deze risico's voor een groot deel op het bordje van artsen liggen zijn het feitelijk maatschappelijke problemen. De echte oplossing ligt dan ook in een maatschappelijk besef dat onze eigen levenswijze ons ziek maakt. Of dat ooit gaat gebeuren laat ik nu even buiten beschouwing.

COVID is geen risicofactor. Het is een ziekte. Een ziekte waar gelukkig preventieve vaccinatie voor is. (Met natuurlijk beperkingen die ik heus wel ken, herken en erken.) Het is inmiddels ook echt wel duidelijk dat vaccineren helpt. Er liggen relatief meer ongevaccineerden op de IC's. Om dat gegeven vervolgens af te zwakken door de aandacht op obesitas te leggen vind ik foutief. Obesitas, als voorbeeld, is niet eenvoudig uit een samenleving weg te halen (laat staan bij een individu), het risico op ernstige complicaties van een infectieziekte wel.

Pardoes | 07-12-21 | 22:33 | 5

@Grachus | 07-12-21 | 23:02: Absoluut waar. Maar ik zie met de erkenning van dit probleem niet een reden waarom men zou afzien van vaccinatie.

Pardoes | 07-12-21 | 23:13

@Pardoes | 07-12-21 | 23:13: Dat 50% van de IC capaciteit wordt ingenomen door dikke mensen is ook niet de reden voor mensen om van vaccinatie af te zien. Twijfel aan de vaccins, vertrouwen in eigen gezondheid. Geloof in god en niet in Hugo. enz. enz. Dat zijn o.a. redenen om niet te vaccineren.
Benoemen dat de IC wordt bevolkt door 50% door dikkertjes is om een tegen perspectief te geven aan het ongebreideld wijzen naar ongevaccineerden als de schuldigen van het vollopen van de IC's

Prinsje66 | 07-12-21 | 23:41

@Prinsje66 | 07-12-21 | 23:41: Naar wat ik hier lees wordt er meestal naar het verband tussen IC-bezetting en ongevaccineerden verwezen als reactie op de stelling dat vaccins niet zouden werken. Als er dan vervolgens naar een van de vele risicofactoren wordt gewezen als tegenreactie, zie ik dat als het verdoezelen van feiten. Voor de duidelijkheid, ik vind dat een ieder voor zichzelf moet uitmaken of die zich wil laten vaccineren. Wel hoop ik dat die keuze is gebaseerd op goede en juiste informatie. Niet op misinformatie, drogredeneringen of recalcitrantie.

Pardoes | 08-12-21 | 00:15
▼ 2 antwoorden verborgen

By far het beste stuk over Corona en de data. Schrijf eens wat vaker!

van heinde en verre | 07-12-21 | 22:19 | 6

@Supporter | 07-12-21 | 22:46: En boostershots zonder eind in zicht zijn een korte termijn oplossing volgens u? Dat heet dweilen met de kraan open, als we niet breder willen kijken dan alleen de vaccinatiekwestie.

Thuinman | 07-12-21 | 23:28
-weggejorist-
Prinsje66 | 07-12-21 | 23:45
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Lentehaas | 07-12-21 | 22:16 | 1

In tijden van crisis wordt er altijd naar een zondebok gezocht en wordt afhankelijk van het sentiment in de maatschappij
op basis van willekeur aangewezen.
De vraag die je zou kunnen stellen is, is het jou verwijtbaar dat jij op de ic ligt. Een medisch oordeel is niet eenduidig of eenvoudig te geven, niet zonder onderzoek. Een gevaccineerde met een hoog BMI, buikomvang, vetpercentage kun je natuurlijk best de 'schuld' geven van de gevolgen van zijn levensstijl, maar helemaal zeker is dat niet. Wel aannemelijk wellicht, andersom een op eerste gezicht gezonde, ongevaccineerde, met een normaal BMi, buikomvang, vetpercentage kan misschien ook nog op de IC zijn gekomen door andere redenen dan ongevaccineerd zijn.
Het is ook te simpel om te stellen dat een ongevaccineerde de zorg teveel zou belasten, volgens mij heeft gedrag er ook iets mee te maken. Zolang die ongevaccineerde niet ziek is, belast hij de zorg niet.
Maar.een zondebok aanwijzen is natuurlijk veel makkelijk dan deze discussie voeren.

Krijgtheenenweer | 07-12-21 | 22:09 | 1

Ongevaccineerd zijn is net zoiets als naar het casino gaan. Goede kans dat het meezit en je bij besmetting de zorg niet belast. Probleem is dat het er 2 miljoen zijn. En dan wint aan het einde van de rit het casino altijd.

Supporter | 07-12-21 | 22:48

Kan in de infographic ook meegenomen worden dat er ongeveer 2m ongevaccineerden zijn, waarvan er een paar honderd in het ziekenhuis liggen. De infographic suggereert dat er een groot percentage van de ongevaccineerden in het ziekenhuis ligt, terwijl dit absoluut onwaar is

geen_kwijl | 07-12-21 | 22:09 | 2

is een kunst op zich om met een plaatje (en een praatje) zo vorm te geven dat je mensen kan laten geloven in wat jij wil. Manupilatie met grafieken is ook zo'n mooi voorbeeld.

BBotje | 07-12-21 | 22:15

Rekenen is niet zo je sterkste kant nee.
Dat moge duidelijk zijn.

Gizmo579 | 07-12-21 | 22:28

staat als een huis.
Maar, de boostershots waren te laat een de bedden zijn er niet. Enige quick-win is door het recht op lichamelijke integriteit uit de deur te flikkeren. Op zich.

geheelvergeter | 07-12-21 | 22:09 | 1

Én de verantwoordelijken ter verantwoording te roepen.
Want er wordt heel gemakkelijk gezegd dat het nu niet meer anders kan, en dat kan even goed waar zijn.

Maar ik zou dan wel eens rechterlijk onderzoek willen zien, een tribunaal zo je wil, dat verklaard waarom half Europa aan het boosteren is en Hugo en Mark nog uit hun neus zitten te eten ipv die bedden te regelen.

Als er grondrechten opgeheven of opgeschort moeten worden, dan kan 't niet zo zijn dat er geen onderzoek word gedaan naar alle oorzaken die hebben geleid tot de situatie dat zulke invasieve ingrepen in grondrechten nodig zijn.

ReyNemaattori | 08-12-21 | 01:36

Kan aub de factor leeftijd ook meegenomen worden in de infographics? Met de factoren leeftijd en BMI wordt vrij snel duidelijk waar de risico's voor de ziekenhuisbezetting liggen en dan kun je daar gericht je vaccinatiebeleid op richten. Een vaccinatieplicht voor jong en oud slaat als een tang op een varken en riekt naar een financiële agenda. En zo lang de sportscholen en verenigingen gesloten worden om een gezondheidscrisis te bezweren blijf ik erbij dat er waardeloos, kortzichtig beleid wordt gevoerd die een averechts effect heeft op de algemene volksgezondheid.

Thuinman | 07-12-21 | 22:03 | 2

Daarover heeft het RIVM wel informatie beschikbaar: coronadashboard.rijksoverheid.nl/land... . Onze bejaarden hebben veruit de hoogste vaccinatiegraad van alle leeftijdsgroepen. En waar wil je dan een grens aanbrengen? De gemiddelde leeftijd van een niet-gevaccineerde IC-patient is 59. Van een gevaccineerde IC-patient zo'n 15 jaar ouder. Dan zal alsnog vanaf je 40e bij iedereen de spuit er in moeten.

Supporter | 07-12-21 | 22:53

@Supporter | 07-12-21 | 22:53: Is nogal een verschil he, 50% of 100% van de NL'ers vaccineren. Bij de een kun je het met data onderbouwen, bij de ander is het wishful thinking dat we daarmee het probleem geheel oplossen. Je kunt een veel gerichter beleid gaan voeren om mensen te bereiken die in de risicogroep zitten. Daarnaast hoef je belachelijke maatregelen niet eens te overwegen zoals 2G op scholen en universiteiten.

Thuinman | 08-12-21 | 08:08

Ik denk dat we als maatschappij ons klaar moeten maken voor een eeuwig durende Covid spikes. Dus we hebben gewoon meer personeel en bedden nodig, permanent. Zodat we niet ieder half jaar een zorg infarct krijgen.
Betaal de mensen die doorleren voor verpleegkundigen gewoon en IC flink meer.
Zullen ze in andere zorgsectors wel op hun achterste benen gaan staan.
Werving moet ook veel beter, kwijtschelding studiebeurs als je een opleiding afrond en bent begonnen aan je baan in de zorg.
Dat zijn positieve prikkels.

Hiesjes | 07-12-21 | 21:59 | 2

Op de lange termijn went ons afweersysteem eraan, zoals we ook aan griep gewend zijn. Helaas moeten we als samenleving voor die tijd eerst nog over een hele vervelende hobbel heen voordat het zover is.

Ivoren Toren | 07-12-21 | 22:06

als de regering wat minder geld besteed had aan steun aan de grote bedrijven (en hun aandeelhouders) en dat geld besteed hadden aan het op fatsoenlijk peil brengen van de gezondheidszorg dan is een groot gedeelte van de problemen opgelost. Het lijkt wel of de bedrijven / aandeelhouders belangrijker zijn dan de mensen zelf.

BBotje | 07-12-21 | 22:11
-weggejorist-
jitro | 07-12-21 | 21:59

Dank, Cortés.

ademende aarde | 07-12-21 | 21:59

En dan stimuleren in Duitsland o.a. McDonalds en Burgerking om te gaan vaccineren. Beter om dit soort BMI verhogende rotzooiverkopers in te dammen.

Bibop | 07-12-21 | 21:56 | 2

En wat kost dat..??

Mc salad loopt volgen mij niet echt, en zelfs als, dan kan het simpelweg. ( Massaproductie ), niet minder gezond zijn als de echte sla die hier onder de rook, naast een treinbaan gelegen, achter het AMC, roerloos, tussen een lading asfalt. superduper hoerig stukje eigengewasland, zijn toch..??

neonreclame | 07-12-21 | 22:04

Het is klaarhelder dat ze proberen te deugen en daarmee de aandacht van hun business model, obesitas, proberen af te leiden.

ReyNemaattori | 08-12-21 | 01:38

Mjah, rare bocht om het probleem met ongevaccineerden te ontwijken.

Er zijn nog tal van andere criteria waar je op kunt selecteren. Allochtoon, oud, roker, zwanger, longpatient, etc. Feit blijft dat ongevaccineerd voor een grote druk zorgt. En een prikkie is zo gezet, dus met een kleine moeite haal je heel wat druk weg.

Korrel_zout | 07-12-21 | 21:54 | 5

Oud zijn is geen keuze. Dik zijn en roken wel. Belangrijk verschil.

Ivoren Toren | 07-12-21 | 22:07

Nu in de aanbieding, de Mac Vax

Hiesjes | 07-12-21 | 22:44
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Bibop | 07-12-21 | 21:53
-weggejorist-
Torquemada | 07-12-21 | 21:52

Datzelfde plaatje kun je ook prima leggen op de samenstelling van de bevolking van de gevangenissen in Nederland, maar iets zegt mij dat dat dan weer niet mag.

Sinterbikske | 07-12-21 | 21:50 | 2

Laat ik dat nu net ook willen reaguren!

vladimirows | 07-12-21 | 21:54

Als ik zo naar die infographics kijk, zie ik de aarde en de maan(god).

Nuchternederland | 07-12-21 | 22:07

Al met al kun je gewoon prima concluderen dat degene die wel gevaccineerd zijn een goede beslissing hebben gemaakt. De kans dat je kritiek komt is gewoon kleiner.

Baksteenbakker | 07-12-21 | 21:50 | 3

Zo'n 10x lager, aan het aantal opnames te zien. Best een behoorlijk getal.

Hiesjes | 07-12-21 | 21:54

Een verstandig mens is tegen vaccinatiedwang maar voor vaccineren. Gelukkig vallen de meeste mensen die ik i.r.l. spreek daaronder.

Ivoren Toren | 07-12-21 | 22:02

Klopt Ivoren, ik zit namelijk ook niet te wachten dat ik straks iets moet. Als het hek van de dam is zeggen ze dan.

Baksteenbakker | 07-12-21 | 22:38

Pas de samenleving niet voortdurend aan aan de zorg, maar pas de zorg aan aan de samenleving.
Precies dit. Het gevoel wat ik de afgelopen tijd kreeg is dat Nederlanders zich aan moeten passen aan de zorgcapaciteit wegens falend overheidsbeleid.

Sinterbikske | 07-12-21 | 21:48 | 2

Inderdaad. Is er in 2 jaar capaciteit bijgekomen? Is er nu nieuwe capaciteit in aanbouw/gepland?

inCol | 07-12-21 | 21:51

nee er is alleen maar verminderd (zoals in minder minder minder). Straks nog 500 IC bedden weg en dan de slachtoffers van verkeersongevallen ongelukken de zwarte piet geven. Omdat er zoveel mensen auto rijden en soms ongelukken veroorzaken komt de zorg onder druk te staan. Dus asociale automobilisten.
Trek eerst de iC capaciteit maar eens op Belgische niveau, en dan mogelijk eens denken aan een stapje meer.

BBotje | 07-12-21 | 22:01

50 jaar geleden waren er nog geen IC's en 30 jaar geleden maar in een paar ziekenhuizen.
Nu doet men net alsof een IC een primaire levensbehoefte is voor de burger.
Dat is absurd.
Wel genomen komen veruit de meeste mensen nooit op een intensieve zorg afdeling te liggen. Deze afdelingen voor gespecialiseerde zorg zouden eigenlijk alleen moeten gebruikt worden als er een zinvolle behandeling mogelijk is.
Een kind met ernstig hersenletsel na een verkeersongeluk of een jonge voetballer met hartfalen. Of desnoods een obese dikkerd van 40 jaar die zelf de kracht niet meer heeft.
Maar een negentig jarige patient met zware longontsteking met beademing in leven houden heeft niets met geneeskunde te maken uiteraard. Genezen zal hij nooit. Van zijn natuurlijke stervensproces wordt een onnodige extra lange lijdensweg gemaakt.

keestelpro | 07-12-21 | 21:48 | 8

Ik kan je vertellen dat er bijzonder weinig negentigers op de IC liggen. Van de coronapatiënten boven de negentig zelfs geen enkele.

BigBaron | 07-12-21 | 23:13

@Rhenium | 07-12-21 | 22:28: Da's een denkfout. Ziekenhuizen zijn gebonden aan budgetten. Ligdagen worden niet betaald naar aantal ligdagen want ook dat is gebudgetteerd en gekoppeld aan medische indicaties. Vervalt medische indicatie, vervalt de vergoeding aan het ziekenhuis en komend de kosten van die ligdagen zonder medische indicatie ten laste van het ziekenhuis. De afwezigheid van noodzakelijke mantelzorg is geen medische indicatie.

onweer | 07-12-21 | 23:19

@onweer | 07-12-21 | 23:19: Dat klinkt eerder als een gevolg van een vercracked zorgstelsel waarin verzekeraars veel te veel macht hebben en alles in hokjes en tijdspannes hebben geduwd dan met daadwerkelijke problemen in de zorg.

Het is best raar als ziekenhuizen failliet gaan terwijl zorgverzekeraars miljarden winsten opstrijken... die privatisering was ook een VVD/CDA idee overigens.

ReyNemaattori | 08-12-21 | 01:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Bayes biedt uitkomst. BMI boven de 30 (=stevig overgewicht) is slechts 15% van de bevolking. Maar op IC is dat 50%. De obese mens dus meer IC-gevoelig bij Covid.
Dat betekent dus de harde hand: verplicht inenten en wijzen op gevaren.

Cortes maakt mooie tekeningen btw.

masahide | 07-12-21 | 21:47

De coronapas gaat verlopen als je geen booster neemt.
Waar werkt die booster tegen? Tegen het originele virus. Tegen alle andere varianten is het onduidelijk.
Wat zijn eigenlijk de bevoegdheden van een demissionaire regering? Afbreuk doen aan de rechten van de mens? Ze zijn volkomen gek geworden. Blind van paniek doen ze maar wat willekeurigs.

Lentehaas | 07-12-21 | 21:46 | 5

@Lentehaas | 07-12-21 | 21:57: helemaal gelijk. het aantal besmettingen loopt op, ja als je deze week 10 keer zoveel mensen test dan vorige week en er deze week 2x zoveel positieve testen zijn is dat alleen maar positief. Volgens mij wordt er veel et veel met cijfers gerommeld

BBotje | 07-12-21 | 22:04

@Lentehaas | 07-12-21 | 21:57: Te veel ongecontroleerde variabelen. Grove schatting: over ongeveer 1-2 jaar is de covid19 weggezakt. Wat erna komt.... weer een beestje. Wanneer? Weten we niet.

nobodiesunmighty | 07-12-21 | 22:04

@Lentehaas | 07-12-21 | 21:57: Je praat onzin. Vaccinaties werken. Tijdens eerdere golven zijn scholen dicht geweest, waren de straten uitgestorven en was bezoek thuis ontvangen zeer beperkt.

Momenteel kan je niet naar de kroeg en de voetbal, maar verder draait de maatschappij behoorlijk door en is er veel en veel meer menselijk contact.

De reden dat dat kan is simpel, vaccinaties werken. Met een relatief open samenleving zoals nu en 0% vaccinaties had je een compleet zorginfarct gehad.

Supporter | 07-12-21 | 23:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Kan ik mijn liefdesverklaring aan Cortés hier kwijt?

MickeyGouda | 07-12-21 | 21:46 | 4

Ik heb ook een mancrush op deze geniale gast.

keestelpro | 07-12-21 | 21:51

Je mag een tekening maken voor hem.

Nuchternederland | 07-12-21 | 22:09
▼ 1 antwoord verborgen

Obesitas is een vrij permanente conditie terwijl een prik morgen kan worden gezet. Met een dergelijke redenering had deze ´natuurkundige´ ook een infogram voor leeftijd kunnen toevoegen en suggereren dat minder ouderen een oplossing is.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 21:40 | 5

Dus omdat mensen met obesitas jarenlang niet goed voor zichzelf gezorgd hebben is het nu mijn schuld dat ze in het ziekenhuis liggen? Nu wordt ie helemaal mooi.

2Little2Late | 07-12-21 | 21:48

Dikke oude mensen dus dood. Is financieel inderdaad aantrekkelijk voor de gezondheidszorg. Soort van natuurkundig pseudo-axioma/hypothese: al wat niet mooi, elegant en eenvoudig is moet dood en is niet realistisch. Zo komen we dus niet echt veel verder, het prikkie is eenvoudig, elegant en mooi, dus daar gaat een natuurkundige toch voor, de laatste, ongeveer 100 jaar? Het basisprobleem: tja, da's lelijk, daar beginnen we niet aan: complex, lelijk en niet elegant.
Agent of Chaos... ga daar maar eens voor.

nobodiesunmighty | 07-12-21 | 21:56

Als een risicogroep eenmaal is gedefinieerd, zouden er dan echt geen andere gerichte beleidsopties overblijven dan die mensen maar preventief te ruimen? De lat wordt wel heel laag gelegd zo.

Thuinman | 07-12-21 | 22:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat laatste plaatje geeft zeer goed de gevolgen weer van het voortdurend falen van Hugo. Je mag inmiddels wel stellen dat hij doden op zijn geweten heeft. Niet vanwege moeilijke besluiten op basis onvolledige gegevens, maar vanwege zijn afwachtende houding rond zaken waarvan iedereen weet dat ze er aan zitten te komen.

Muxje | 07-12-21 | 21:39 | 3

Ongevaccineerden hebben ook doden op hun geweten door de overcapaciteit op de IC's. Maar er komen tribunalen !

johnyl | 07-12-21 | 21:46
-weggejorist-
Hiesjes | 07-12-21 | 21:46

@johnyl | 07-12-21 | 21:46: Hangt er vanaf hoe je er naar kijkt. Maar Zelfs als iedereen gevaccineerd zou zijn, dan zou de IC later alsnog volgelopen zijn bij ongewijzigd beleid.

Muxje | 07-12-21 | 21:59

Ik durf te wedden dat als je de zorgpremie voor de ongevaccineerden een eurootje of 15 omhoog gooit, wat ten tijde van een zorgcrisis prima te rechtvaardigen valt, de vaccinatiegraad weer een procent of 5 toeneemt. Er zijn namelijk nog steeds genoeg mensen die gewoon geen zin hebben om echt actie te ondernemen (naar een priklocatie gaan) en hopen dat het vanzelf wel weer een keer ophoudt. Ben je toch echt hartstochtelijk anti vaccinatie? Prima, maar draag dan wel op een andere manier bij in het gevecht tegen corona, door een extra bijdrage dus.

pili-pili | 07-12-21 | 21:36 | 7

@Hiesjes | 07-12-21 | 21:50:

wat is dat nou weer voor ongein, 'Bij ons in het winkelcentrum..!!" Zie nou eens wat je schrijft..!! Lees het nog eens terug..!! kijk er nog eens naar..!!

En dan nog afsluiten met Tokkie ook.. Wat doe jij in hemelsnaam in zo'n winkelcentrum..!!

neonreclame | 07-12-21 | 21:53

@neonreclame | 07-12-21 | 21:53: Ik vermoed de tokkie uithangen, maar dan alleen? Ik herinner me een oom van vroeger, al jaren terug overleden. (Geen Corona, jaren eerder.) Op verjaardagen zat hij altijd te kankeren over van alles en iedereen, niks was goed en altijd lag de schuld buiten hem. De gezelligheid verhuisde vaak naar de keuken, tot hij dan daar weer kwam opdagen en bleef plakken, dan werd het in de huiskamer weer gezellig, tot de boel weer omdraaide. Een aparte man, ik heb hem nooit begrepen, niemand overigens, hij was ook de laatste die het huis uit ging, sommige reaguursels brengen opeens herinneringen naar boven!

BadPatNL | 07-12-21 | 22:33

Dit is wel een aardig idee, maar volgens mij mag er in Nederland bij het afsluiten van je zorgverzekering niet naar je gezondheidssituatie gekeken worden? Bij levensverzekeringen gebeurt dan natuurlijk al lang.

Supporter | 07-12-21 | 23:02
▼ 4 antwoorden verborgen

Al die wappies maar schreeuwen dat met een 50/50 bezetting op het IC is aangetoond dat de vaccinatie niet werkt. Me ruim 80% gevaccineerden was het mij al heel duidelijk dat die lui niet kunnen rekenen want ja zeg maar 250 man op zeg maar 15 miljoen en 250 man op 2 miljoen geeft toch een duidelijk beeld dat de ongevaccineerden een groter aandeel hierin hebben. Het plaatje laat dat duidelijk zien. Maar ja, net als alle fake berichten is het maar net wat je wilt zien. Grappig genoeg zien veel lui het nog niet als je een discussie met ze aan gaat.

Sinclair | 07-12-21 | 21:35 | 4

Het concrete aantal ongevaccineerden op de IC bedraagt ongeveer 500 mensen. Dat is 0,002% van de bevolking. Hoe kan *zo'n* klein percentage van een bevolking zorgen voor een "zorginfarct"?? Misschien zou *daar* de discussie eens over moeten gaan.

Bovendien verschuift het percentage elke maand (logischerwijs). Oftewel het percentage ongevaccineerden wordt steeds minder. Vanaf welk percentage is het voor u wel acceptabel? 0%? Dan liggen er 600 gevaccineerden op de IC en is het zorginfarct er nog steeds.

2Little2Late | 07-12-21 | 21:47

Rekenen is aan de meeste antivaxxers niet besteed. Die waren meer bezig met taal en zo, voordat ze hun school nooit hadden afgemaakt.

Hiesjes | 07-12-21 | 21:51

@2Little2Late | 07-12-21 | 21:47: Dat zo'n klein percentage voor een zorginfarct zorgen is niet zo vreemd. IC bedden zijn namelijk extreem schaars, het opleiden van een enkele arts duurt (na middelbare school) snel een jaar of 8 a 10, een verpleegkundige is minstens 6 jaar onderweg. En dan staan nog eens zeer weinig mensen te springen om een dergelijke baan. En dan speelt nog de vraag wie het gaat betalen. Half Nederland heeft al moeite met een zorgverzekering van 150 EUR per maand en die zal er dan niet goedkoper op worden.

Supporter | 07-12-21 | 23:04
▼ 1 antwoord verborgen

'Als zo'n vaccinatieplicht zou gelden voor alle Nederlanders dan zou dat een ongekende inbreuk betekenen op het fundamentele recht op lichamelijke integriteit. Een burger, en niemand anders, is volgens dit recht de enige persoon die bepaalt wat er wel en niet in zijn eigen lichaam wordt gespoten'. Ik herhaal het voor de zekerheid nog maar eens: hoezo fundamentele recht ? Wat is dat 'fundamentele' recht dan en waar staat dat ? Zowel in de Nederlandse grondwet als ook in uitspraken van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens is aangegeven dat grondrechten nooit absoluut zijn maar dat er altijd een afweging moet plaatsvinden tussen de rechten van het individu en het algemeen belang. Daar is ook niets mis mee. Je kunt er van mening over verschillen of de onderbouwing voldoende is, maar de formulering is m.i. veel te stellig.

erich hoonhacker | 07-12-21 | 21:33 | 4

Jouw recht op lichamelijke integriteit is belangrijk, maar botst wel met de ondergrens die je als samenleving dient te halen mbt het geven van medische zorg aan mensen die dat nodig hebben. Tuurlijk, je kan voor jezelf kiezen omdat je bang bent voor de miniscule kans op bijwerkingen. Ik heb gekozen voor de maatschappij als geheel.

Supporter | 07-12-21 | 23:06

@Supporter | 07-12-21 | 23:06: "... die dat nodig hebben." De overheid blijft uit mijn lichaam, alleen ik beslis. Ik kies niet voor de maatschappij als geheel. Wie beslist wie wat nodig heeft? Ik ben van mening dat iedereen van vijfenzeventig jaar en ouder nooit hadden moeten worden opgenomen in het ziekenhuis, maar naar huis hadden moeten gaan met een fles zuurstof, om daar rustig te sterven. Onze strijd tegen de natuur is een hopeloze zaak, naar mijn mening

Rhenium | 08-12-21 | 00:12
▼ 1 antwoord verborgen

De vergelijking met obesitas is volkomen absurd. Afvallen is voor het overgrote deel extreem moeilijk. Een vaccin halen stelt niks voor. Ongevaccineerden nemen volslagen onnodug IC bedden in beslag. Daarom vaccinatieplicht.

TheBigKirth | 07-12-21 | 21:33 | 10

Obesitas zorgt al jaren voor overbelasting van de zorg, des te meer reden om dit aan te pakken.

Tepelstreeltje | 07-12-21 | 22:08

Een domme reactie plempen stelt ook niks voor, zie om 21:33 uur de opening van deze draad voor het voorbeeld.

Dat iemand met een te hoge BMI geen puf heeft om er wat aan te gaan doen is treurig, om een ander hiervoor een medische behandeling te laten ondergaan dan de betreffende dikzak zelf, is al helemaal treurig.

BadPatNL | 07-12-21 | 22:18

Dat is niet het hele verhaal, als je obesitas hebt dan ben je een groter risico, het grootste probleem is vaak trouwens niet afvallen maar een lifestyle verandering, iedereen kan zoveel maanden weightwatchers volgen, maar gezond voedsel eten consequent zijn etc. is een heel ander verhaal. dat vergt onder andere wilskracht, doorzetten enzovoort en als je al opstaat met zoveel kilo teveel is at moelijker dan als je een optimaal bmi hebt en 5x in de week naar de sportschool gaat. Betekent niet dat die mensen als ze doorzetten een veel betere kwaliteit van leven hebben, het begin is alleen heel kut en zwaar(en het begin kan makkelijk een jaar duren)

politiekgemotiveerd | 08-12-21 | 04:00
▼ 7 antwoorden verborgen

Interessant artikel, goed geschreven met duidelijke plaatjes. Bedankt voor de nuance! Hier zou het debat over moeten gaan, er wordt nog steeds niets gedaan om de zorgcapaciteit uit te breiden.

zegmaarwij | 07-12-21 | 21:32 | 1

Je zou bijna gaan denken dat het niet om de zorgcapaciteit gaat.

2Little2Late | 07-12-21 | 21:43

Net PDF vaccinatiebewijs/QR opnieuw gedownload en die is weer 12 maanden vanaf vandaag geldig, dus tot 16 maanden na mijn 2e prik.

W_F | 07-12-21 | 21:32 | 6

@W_F | 07-12-21 | 21:48: een qr heeft natuurlijk een uniek nummer in de code verwerkt. Straks is het' alle qr codes met een nummer onder xxx zijn niet langer geldig' xomputer says no..

VolleBak | 07-12-21 | 22:09

@W_F | 07-12-21 | 21:48: Het gaat er niet om hoe jij het aanbied, het gaat erom wat de scanner leest en terugkoppelt. Die complete QR wordt ingetrokken, zowel op papier als digitaal is het exact dezelfde code.

BadPatNL | 07-12-21 | 22:15

Wat hierboven ook al gezegd is:
die QR-code wordt gescand, en die scanner haalt dan uit een database jouw vaccinatiestatus (en in de toekomst vast ook je carbon footprint, vlees- en suikergebruik) en laat dan zien of je valt onder "volledig gevaccineerd".
En "volledig gevaccineerd betekent dus: recent je zoveelste prik gehad.
(of hij laat zien of je wel vlees /suiker/benzine mag kopen tegen de normale prijs, of dat je over je rantsoen heen bent en dan dus de driedubbele prijs mag gaan betalen)

zetje01 | 07-12-21 | 22:54
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Pel de pinda | 07-12-21 | 21:31 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

En als iedereen geprikt is gaan we net als in Gibraltar gewoon in lockdown.

likdoorn | 07-12-21 | 21:29
-weggejorist-
pejoar | 07-12-21 | 21:28 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Jort Kelder had het over “We zijn 80-plussers die te dik zijn en gerookt hebben nu aan het redden.” en Zwagerman over “dor hout”. Moeten we nu 2 jaar later tot dezelfde conclusie komen, of is het nog steeds onacceptabel om die realiteit onder ogen te komen.

deugallergie | 07-12-21 | 21:27 | 6

Heb je al een lijstje van mensen die niet meer voor behandeling in aanmerken moeten komen? Laat je ze dan trouwens nog wel in een verpleeghuis doodgaan of stuur je ze met een potje morfine naar huis?

Blauwpetje | 07-12-21 | 21:41

@Blauwpetje | 07-12-21 | 21:41: die keuzes worden al lang gemaakt, op basis van levensverwachting en kwaliteit van leven lijkt mij een goed uitgangspunt.

deugallergie | 07-12-21 | 22:24

@Papa Jones | 07-12-21 | 21:29:
Jort had (en heeft) gelijk. Stop met panikeren (en ja ik ben gevaccst).

LD69 | 07-12-21 | 22:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Obesitas is een ingewikkelde aandoening waar niet altijd even makkelijk vanaf te komen is, zeker als je al vanaf jongs af aan (veel) te dik bent. De vergelijking met anti-vaxxers die vanwege kletsverhalen geen prik willen halen, wat nauwelijks tijd kost, slaat als een tang op een varken en is een trieste poging om de aandacht af te leiden. Teleurstellend dat GS zulke drogargumenten afdrukt. Wel mooie infographic overigens.

Diederik_Ezel | 07-12-21 | 21:25 | 10

@KingForADay | 07-12-21 | 21:42: Wat maakt het uit dat ze fit en gezond zijn. Ze lopen zonder vaccinatie sneller Covid op en ze geven het sneller door dan een niet-gevaccineerde. Ze leven niet eenzaam in een hutje op de hei maar omgeven zich dagelijks met mensen die wel extra beschermd moeten worden tegen Covid. Het is een collectief probleem.

Supporter | 07-12-21 | 23:11

KingForADay hier sluit ik mij helemaal bij aan.

Patjep | 07-12-21 | 23:45
▼ 7 antwoorden verborgen

Seksuele voorlichting. Leuk en interessant.

RickyLaRue | 07-12-21 | 21:24

Tot voor kort was je als gevaccineerde beschermd en als ongevaccineerde niet, nu ben je als gevaccineerde niet beschermd omdat er net als altijd ongevaccineerden bestaan, dit is onlogisch, waar dient dat vaccin dan toe?

sprx | 07-12-21 | 21:23 | 4

@deugallergie | 07-12-21 | 21:28: zo is het ,vragen stellen doe je achteraf maar ... oh nee dan ook niet .gewoon klepje dicht en dan mag je over een tijdje nog een keer ,en nog een keer en nog..

bowlfabriek | 07-12-21 | 21:35

Je beschermt jezelf en dat je minder besmettelijk bent wordt sterk betwist.
Wél een reden om niet blij te zijn met veel ongevaccineerden is de stop op reguliere zorg. De afdelingen liggen vol met ongevaccineerden.
Dat er steeds meer oudere gevaccineerde mensen in het ziekenhuis liggen is juist een argument vóór de 3e vaccinatie. Vaccinatie helpt tegen ziekenhuisopname.
Ik ben gevaccineerd en tegen plicht, en ik ben voor maatregelen voor iedereen, gevaccineerd en ongevaccineerd.

letopuwzaak | 07-12-21 | 21:43

Je bent meer beschermd, niet volledig beschermd.

Supporter | 07-12-21 | 23:12
▼ 1 antwoord verborgen

Nou goed, ok..

Tekeningen van Cortes zijn simpelweg duidelijk to the point...

Nare ervan is, als een aantal van 'mijn Huisvrienden' dit weer lezen, er weer een kanonschot op de goede man wordT afgeschoten...

www.youtube.com/watch?v=LYFJRomR12k&a...

From neon to Cortes...

neonreclame | 07-12-21 | 21:23

Boodschap: doe er zelf aan wat je kunt om niet op een IC te komen. Meer IC is niet de oplossing, dus haal een prikje, raakt wat overtollig vet kwijt en blijf jong.

TheseDays00 | 07-12-21 | 21:23 | 4

Dat slaat toch helemaal nergens op..!!

ik ben gezond, ( op mijn eigen manier ).. ik loop beweeg en heb een prima BMI voor iemand zo lui als ik...

neonreclame | 07-12-21 | 21:35

Dat prikje wil ik niet. De overige punten zijn op mij niet van toepassing. Wat nu?

kaplaarzenverkoper | 07-12-21 | 21:36

Ik vind dat nogal een zwaar eisenpakket.

zwenkwieltje | 07-12-21 | 22:04
▼ 1 antwoord verborgen

Old man yells at cloud.

BrutusBosch | 07-12-21 | 21:27

Mijn hemel, tijd dat we uitsterven?

zwenkwieltje | 07-12-21 | 22:04
▼ 1 antwoord verborgen

Wat ik ook mis in deze is het draaiboek (dat al tien of twintig jaar geleden af had moeten zijn): hoe bereiken we de doelgroep van te vaccineren mensen, hoe overtuigen we hen, en hoe kunnen we de mensen inenten die zich in eerste instantie als groep profileren die niet ingeënt wil worden maar die als individu - uit het zicht van de groep - toch wel ingeënt willen worden. Enz, enz.

Aristotalloss | 07-12-21 | 21:18

Als ik de cijfers op het coronadashboard s snel bekijk, is 75% van de patienten met corona in het ziekenhuis 60+ en 50% is zelfs 80+ Als die dan ook nog s te dik zijn (hallo Bruls en co) dan lijkt fatshaming mij meer zoden aan de dijk te zetten dan de jacht op ongevaccineerden.

Maar wel mooi dat we extra Boa's erbij hebben gekregen die het volk controleren ipv extrahanden aan het bed in ziekenhuizen.

klaas24 | 07-12-21 | 21:18 | 6

@klaas24 | 07-12-21 | 21:34: Oude dikke mensen hebben een grotere kans om in het ziekenhuis te belanden inderdaad, maar als je nog steeds denkt dat covid voor de rest een griepje is heb je het gewoon nog steeds niet begrepen.

Papa Jones | 07-12-21 | 21:43

@Papa Jones | 07-12-21 | 21:43: het is voor de rest een griepje, echt. Maar longcovid dan... day valt nogal mee, dat durf ik te zeggen omdat we niet avond aan avond worden doodgegooid met documentaires uit overlopende revalidatiehuizen etc. Overigens, van een 'gewone' longontsteking heb je ook ruim een half jaar plezier.

VolleBak | 07-12-21 | 22:04

Naar welke cijfers kijk jij? De dertigers, veertigers, vijftigers, zestigers en zeventigers komen allemaal vaker op de IC dan de tachtigers. En er is zelfs geen enkel persoon van in de 90 op de IC wat betreft corona.

BigBaron | 07-12-21 | 23:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vind het een helder verhaal. Dank daarvoor. Maar even niet de kracht voor "discussies".

Duwbak_Linda | 07-12-21 | 21:18

Gisteravond mijn eerste vaccinatie gehaald enkel last van wat spierpijn.
Hopelijk is het het waard geweest.

spamzuiger | 07-12-21 | 21:18 | 8

Blijven hopen...

kaplaarzenverkoper | 07-12-21 | 21:38

Boks.

Supporter | 07-12-21 | 23:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Bollocks@BMI-voorbeeld. De hoeveelheid mensen met een BMI > 30 is groter dan dat. Ja, dat is erg, maar data uit de VS (waar BMI > 30 nog een vele malen groter probleem is) laten min of meer dezelfde distributie gevaccineerd / ongevaccineerd vs prevalentie ziekenhuis- en IC-opname zien. Niet ook doen (goochelen met cijfertjes) waar je de ander van beschuldigt.

konjodebonjo | 07-12-21 | 21:17

Ben je al gebeld Cortes om zitting te nemen in het nieuwe kabinet... kunnen ze wel iemand gebruiken die ze vertelt wat er allemaal niet is goed gegaan.

johnyl | 07-12-21 | 21:15 | 1

Daar zijn er al een paar van in het kabinet maar daar luisteren ze toch niet naar.
Dus dat heeft weinig zin.

A.I. van Dee | 07-12-21 | 21:35

Wel lekker rustig dat ongevaccineerden niet op wintersport mogen, eindelijk eens rust op de piste.. oude tijden herleven.

Smoelensmid | 07-12-21 | 21:15 | 5

Ehh ,ik kan gewoon op wintersport hoor ,geen probleem.

bowlfabriek | 07-12-21 | 21:37

Lekker rustig ook dat deze keer ongevaccineerden niet als zondebok aangewezen kunnen worden, mocht de après-ski weer een superspread event blijken.

zegmaarwij | 07-12-21 | 21:37

@zegmaarwij | 07-12-21 | 21:37: reken er maar op dat het linksom of rechtsom toch weer de schuld van de ongevaccineerden is als de gevaccineerden elkaar in de nek lopen te hijgen.

Grachus | 07-12-21 | 23:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Als het erger wordt met Corona heb je 2 keuzes: Strenge maatregelen voor ongevaccineerden alleen of vaccinatieplicht. Roept u maar. Overigens denk ik dat eind januari groepsimmuniteit bereikt wordt bij de jonge ongevaccineerde kinderen.

kortebroek | 07-12-21 | 21:13 | 2

3de keus, Hugo dumpen?

klaas24 | 07-12-21 | 21:20

Bedankt voor de tip.. Turkije goed plan, u bedoelt dat al die ongevaccineerde armoedzaaiers dit jaar overslaan ?

johnyl | 07-12-21 | 21:33

Ok. Prima. Eensch. Maar dan de vraag: Accepteren we de aantallen Corona besmettingen, daadwerkelijk zieken, ziekenhuisopnames, IC opnames en doden zoals deze zijn onder "De gevaccineerden". Of schieten we van die aantallen nog steeeds in de stuip. Geef mij een bindend antwoord op die vraag.

eradictor | 07-12-21 | 21:12 | 1

Nee, de dwangmatige ligt nog steeds in foetushouding. Over zieke en besmettelijke gevaccineerden mag niet gesproken worden, want the wappie did it!

BadPatNL | 07-12-21 | 21:19

Waarom kunnen bij drukte corona-patienten wel in het buitenland geholpen worden en bij andere dringende gevallen niet?
En in de eu hebben we toch geen buitenland meer.

van stampij | 07-12-21 | 21:12 | 2

Alleen als het de EU uitkomt zijn we één groot Europa.

keestelpro | 07-12-21 | 21:28

Gewoon laten gaan

rifraf | 07-12-21 | 21:12

Cortes het orakel uit het lampengat die precies de zere plek weet aan te duiden bij burgers en politici.

Hugo alias de Joker zal zeker niet mogen meedingen voor de inktspotprijs.

captain-caveman | 07-12-21 | 21:12

En niets over de schoenen van Hugeau, hij had er zo op gehoopt, begrijp ik.

dathoujetoch | 07-12-21 | 21:09

Nog niet zo heel lang geleden stopten ziekenhuizen met behandelingen ergens in het najaar omdat het budget op was. In januari gingen ze weer verder. Geen probleem want zo had de politiek het geregeld.
Nu is het ineens een groot probleem.

Nichtsneues | 07-12-21 | 21:08 | 3

Dat is wat je noemt een eyeopener..

Smoelensmid | 07-12-21 | 21:13

Het is heel simpel. De overheid verzaakt zijn taak om goede zorg voor de burger te regelen. Wij betalen ons scheel aan zorgpremies en daar mag je wat voor terugverwachten. Nee maar wij krijgen juist de schuld toegeschoven dat we smerig en besmettelijk zijn en dat we ons voortaan anders moeten gedragen. Een super afstandelijke 1½ meter maatschappij met verplichte smetvrees en argwaan jegens elkaar. Iedere ondernemer wordt opeens geacht zijn klanten als een soort burgerwacht te gaan controleren. 'Het nieuwe normaal'.
Ik luister niet naar dit soort tirannen.
Ik luister naar onze Koning: niet normaal maken wat niet normaal is.
Hij zei het vorig jaar meteen nadat hij het over de 2e wereldoorlog had en iedereen wist donders goed wat hij bedoelde.

keestelpro | 07-12-21 | 21:26

@keestelpro | 07-12-21 | 21:26: Op 20 december is de uitspraak over een kort geding wat is aangespannen om ivermectine toe te staan. Als de rechter positief oordeelt en als ivermectine de verwachtingen waarmaakt, zou Covid-19 kunnen veranderen in een behandelbare ziekte. Dat zou volgens de eisers de bodem wegslaan onder de vaccins, die alleen werden toegelaten omdat er geen betere behandelopties waren.

zegmaarwij | 07-12-21 | 21:59

Mooie uiteenzetting Cortés! Als de overheid wat meer aanstuurde op preventie en medicatie zou de zorg ook veel minder belast zijn. Maar nee, men verbied zelfs sommige bewezen medicijnen, Dat medicatieverbod is schandalig en onbegrijpelijk. Het kan alleen maar betekenen zat men perse wil dat vaccins de enige uitweg uit de corona crisis moeten zijn. En daar komt de QR code maatschappij om te hoek kijken. Zoals allemaal voorspeld door hij die niet genoemd mag worden.

keestelpro | 07-12-21 | 21:06

Ja het ligt allemaal aan de regering, aan dikkies en aan de watjes die geen prik nemen. Dus doe er wat aan! Regel zorgcapaciteit, val af, neem een prik.

Auchie | 07-12-21 | 21:04 | 3

Focus op de risico groep daar ontbreekt het aan. Boosteren van 60+ en proberen de groep ongevaccineerd, BMI>30, 60+, actief gaan benaderen via de huisarts, want van de 1,2M ongevacineerden zitten er max 300k in deze risico groepen. Maar Hugo heeft net weer afgesproken dat iedereen 18+ na 9 maand moet boosteren om Europa in te kunnen.

Incitatus | 07-12-21 | 21:22

Aan de vaccinatiebereidheid onder beide doelgroepen - ouderen en obesen - ligt het m.i. niet.

Verder: waarom alleen infographics/data over groepen die wél op de IC's liggen, maar niet over het aantal niet-oudere en niet-obese personen op de IC's die gegrond zeggen te hebben vertrouwd op hun eigen immuunsysteem op basis van hun bewust zelfgekozen leefstijl aangaande voeding en beweging. Dát zou nou nog eens baanbrekende informatie kunnen opleveren.

mozaard | 07-12-21 | 21:54

@mozaard | 07-12-21 | 21:54: ja eens en dan ook vergelijken met de normale ziekenhuis-, IC- en sterftekans voor deze groep. Want die is natuurlijk sowieso al veel kleiner

Auchie | 08-12-21 | 12:07

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl