Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OFFICIEEL. Hoogste inflatie ooit sinds 1982

Duur duur duur

Jawel Nederlandje, het is ons gelukt! Dankzij de corona, dankzij de ECB, dankzij de aardbevings in Groningen, dankzij de hoge heren in Den Haag en dankzij dat alles nou eenmaal wel duurder wordt, maar niet goedkoper, hebben we het inflatierecord uit 2001 uit de boeken geprijsd. Sinds 1982 was de officiële inflatie niet zo hoog als nu. 5,2% maar liefst. Dat betekent dat als iets eerst 82 euro kostte, dat het nu dan ongeveer 86,26 kost. Dat voel je in de portemonnee. Maar de overheid doet niets. Trouwens, wordt echt ALLES duurder? Nee dus. Alleen maar alles behalve de Liuk ijsjes. Die waren eerst 3,16 euro voor een pak, afgelopen oktober 2,92 euro, en NU NOG MAAR 2,86 euro! Nou wij weten het wel hoor. Bitcoins --> eruit, Liuk-ijsjes --> erin. Oh nee, kak. Ze worden juist minder waard. Joehoe, AEX? Kun je ook short gaan op Liuk ijsjes?

Reaguursels

Inloggen

Ik heb een hypotheek van 230.000. binnenkort krijg ik 130.000. moet ik de hypotheek ermee verlagen, of iets anders doen met het geld?

cg71 | 07-12-21 | 15:10 | 7

aflossen , bakstenen verdampen niet...

Smoelensmid | 07-12-21 | 15:41

Op zijn George Best:

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik verbrast."

Quattro Stagioni | 07-12-21 | 16:13

In tijden van inflatie zijn schuldenaren de winnaars dus niet aflossen, zeker niet met de huidige rente. Beleg in aandelen die meegaan met de inflatie of geef het uit.

RocketMan | 07-12-21 | 16:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Wanneer krijgen we die 400 euries voor de gestegen energie prijzen eigenlijk?

Rest In Privacy | 07-12-21 | 14:29 | 2

Niet. de 1000 euro van rutte hebben we ook nooit gehad. Ze beloven alles ( liegen ) en geven niks

adam76 | 07-12-21 | 14:56

Korting op je jaarafrekening

josseposse | 07-12-21 | 18:31

Maar wat je ook doet: koop geen zilver of goud, dat is nog nooit wat waard geweest en bovendien alleen voor boomers, barbaren en dinosauriers.

funda | 07-12-21 | 14:29 | 2

nee. koop bitcoins, weet je zeker dat je verliest.

newray | 07-12-21 | 14:32

@newray | 07-12-21 | 14:32: Dogecoin en Goatcoin hebben veel mooiere algoritmes; tegen de zomer koop ik liever BBQcoin.

funda | 07-12-21 | 14:53

waarom ? deflatie zou het moeten zijn. heeft fvd dan toch gelijk ???

newray | 07-12-21 | 14:22

Ik lees hieronder een hele hoop zinnige opmerkingen over de economie EU breed.
Toch maakt de EU verkeerde keuzes . Graag uitleg van Ezel of een van de andere trollen waarom ze deze weg kiezen.

Koning BongoBongo | 07-12-21 | 13:52 | 2

Zijn hun naast Corona experts ook al economie kenners ?

Plaque-doctor | 07-12-21 | 14:00

Vooral door de energieprijzen gaat de inflatie door het dak . In Frankrijk (met kerncentrales!) dus minder een probleem.

NPOlitiekgekleurd | 07-12-21 | 13:40 | 4

@Het brein erachter | 07-12-21 | 13:56:
De drijvende kracht achter de inflatie zal uiteindelijk wel de energietransitie worden. We hebben nog een decennium voor de boeg met enorm hoge investeringen, inefficiëntere elektriciteitsopwekking, stroomtekorten en instabiliteiten, grondstoftekorten, personeelstekorten etc. etc. De onbenullen uit Brussel en Den Haag zeggen geruststellend dat er veel meer werkgelegenheid in de groene energiesector zal komen dan nu. En daarmee bevestigen ze dat energie veel duurder gaat worden en dat onze economie een veer zal moeten laten.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 14:03

@Joris Beltsin | 07-12-21 | 14:03: Dat zou best kunnen, maar om met James Rickards te spreken: welke sneeuwvlok nu precies de lawine veroorzaakt is misschien minder interessant. China, fijnstof, Trump, energie, covid - de lawine hangt klaar.

funda | 07-12-21 | 14:36

Turkije moet en zal de eurozone ingeloosd worden. Als er geen vergelijkbare inflatie en rente is, dan kan de lira nooit aan de euro gekoppeld worden. Erdogan heeft zijn deel al gedaan, nu is het aan de ECB om over de brug te komen.

Alexander des Burgus | 07-12-21 | 18:54
▼ 1 antwoord verborgen

De overheid doet niets want die voelen niets in hun portemonnee .Hun huishoudsters zullen niets doorvertellen neem ik aan.Net is net als met de pensioenen (-12%)gaan ze er van uit dat iedereen dubbelmodaal of meer verdient en niet moet zeuren.

Koning BongoBongo | 07-12-21 | 13:35

Dit is het gevolg van het bijdrukken van geld en niets anders. De rest zijn leugens. Je kunt niet de hoeveelheid geld verdubbelen zonder dat het de helft waard wordt.

Geld is een representatie van waarde in bezittingen. 2 keer zoveel geld bij dezelfde bezittingen betekent dat het geld de helft waard is.

Nu kun je dus ook berekenen hoeveel inflatie we nog gaan krijgen: kijk naar het bijgedrukte geld in verhouding tot de hoeveelheid Euro's waarmee we een 20 jaren geleden begonnen,

Rest In Privacy | 07-12-21 | 13:34 | 2

Zo rechtlijnig is het dan ook weer niet. Uit de verkeersvergelijking van Fisher kunt opmaken dat de omloopsnelheid van het geld ook een factor is. Uit die vergelijking kunt u ook afleiden dat geldgroei als zodanig geen probleem is zolang de economie (met echte producten en diensten) ook maar groeit. Alleen dat laatste is wel een puntje in de afgelopen twee jaar. Decennialang monetair stimuleren heeft vooral eerst de assets opgedreven maar pas vanwege coronaschaarste komen nu dan ook de kosten voor het levensonderhoud aan de beurt.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 13:44

Als het eenvoudig te berekenen zou zijn zou men wel iets voorzichtiger met het monetair beleid zijn. Hoewel de meeste beleidsmakers nog minder van geld weten dan ze al van covid weten.
Als het misgaat zie je meestal achteraf geen rechte lijn maar een soort hockeystick-diagram bij de geldontwaarding. We gaan het zien.

funda | 07-12-21 | 14:41

Crypto’s waren toch weer hartstikke goedkoopt?

dasechtgeenstijl | 07-12-21 | 13:34 | 6

@Joris Beltsin | 07-12-21 | 13:48: VVD stemmers? Die leren ook niets van het verleden...

Koning BongoBongo | 07-12-21 | 13:57

Cryptogeld = Monopolygeld.

meneer Q | 07-12-21 | 14:23

@meneer Q | 07-12-21 | 14:23:
Is crypto geld dan?
Buiten een shithole country als El Salvador kan ik er nergens een kop koffie mee kopen....

Joris Beltsin | 07-12-21 | 14:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Bijna 1984. Zou het dan toch?

Gumush | 07-12-21 | 13:20 | 1

Ik laat even alle dystopische films die ik ooit heb gezien terug aan me voorbijgaan en huiver bij de gedachte dat die allemaal realiteit worden .Sinds de oprichting van de EU gaat het snel bergaf.

Koning BongoBongo | 07-12-21 | 13:38

Gewoon gaan doorgaan met investeren, betere bescherming tegen inflatie bestaat niet & there is no alternative.

Diederik_Ezel | 07-12-21 | 13:18 | 2

Heeft u een automatische tegelgenerator die om het uur dezelfde tekst produceert?

Joris Beltsin | 07-12-21 | 13:27

Nog zo iemand die denkt dat iedereen geld heeft als water..... Als ik nog meer folders rondbreng Ezel kan ik net zo goed weer 40 uren gaan werken tegen een habbekrats.

Koning BongoBongo | 07-12-21 | 13:40

Bij het CBS adviseren ze 10% van uw inkomen opzij te leggen, met deze cijfers ziet u die centen opgaan in rook. “Aaandd it’s gone!”

deugallergie | 07-12-21 | 13:16

Buy the dip

rifraf | 07-12-21 | 13:06

En de kosten voor de woning zitten hier niet eens in dus eigelijk is de stijging nog hoger......

Rest In Privacy | 07-12-21 | 13:02 | 1

Precies. En als ze straks de energiekosten uit de berekening van de inflatiecijfers halen (want redenen) zul je zien dat de inflatie weer snel onder de 2% zit en de ECB noodgedwongen weer geld moet gaan bijdrukken.

funda | 07-12-21 | 14:47

Wel typisch dat een paar dingen die mogelijk tijdelijk duurder zijn een dergelijke inflatie veroorzaken. Stroom, aardappelen en 2e-hands auto’s. Ik hoop echt dat de loon-prijsspiraal van de jaren ‘70 met de bijbehorende giga-rentestand niet terugkeren. Dadelijk staat Den Uyl ook nog op uit zijn graf.

RGV42 | 07-12-21 | 12:57 | 2

Ik ben ieder jaar met Sinterklaas doodsbang dat Den Uyl zichzelf omhoog trekt aan zijn grafzerk.

gestoptmetroken | 07-12-21 | 13:06

een paar dingen die tijdelijk duur zijn? Heel veel dingen die (tijdelijk) duurder zijn bedoelt u.

Vunzigheid | 07-12-21 | 15:22

dat zijn al die triljarden lucht-€€ die de ECB iedere dag erbij fantaseert, dat moet ergens gaan wringen

wlodek | 07-12-21 | 12:57 | 2

Dus dit los je niet op door bij te drukken?

deugallergie | 07-12-21 | 13:16

Godzijdank hebben we de EU om dit soort problemen CENTRAAL aan te pakken, als één unie, één land, één financiële leider.

Ik word daar rustig van. Dat geeft toch het veilige gevoel dat we dit met z'n allen aan pakken, we staan er niet alleen voor als Nederland! Dat is toch heerlijk.

We krijgen hulp van Spanje, Italië, van Portugal, Griekenland, en vergeet Ierland en de vriendelijke Cyprioten niet. We doen dit SAMEN!!1!

Ik heb vandaag dan ook geen NL'se vlag gehangen voor Amalia. Dat NL'se vlagvertoon is allemaal extreem rechts gedoe. Ik heb de EU vlag uitgehangen, de grootste die ik kon vinden. En een wimpel met het ECB logo eronder. De verjaardag van Ursula (8 oktober) hebben we groots gevierd in besloten kringetje. Dáár heb je wat aan namelijk.

Dutchbeaurouge | 07-12-21 | 12:52 | 3

Estland, Letland en Litouwen zit inflatiecijfer boven de 9% en gaat hard richting 10%.
Welke hulp van welke EU bedoel je precies?
Eigenlijk is het gewoon diefstal....

Bataafje | 07-12-21 | 13:07

Mijn buren hebben kennelijk nieuw glas nodig in hun kozijnen ; daar hangt een PVV poster. Maar goed ,laten we eerlijk zijn ; sinds het bestaan van de EU gaat alles op rolletjes ........ bergaf . Met de megafaal van het migratiegebeuren voorop .

Koning BongoBongo | 07-12-21 | 13:45

Ursula is best een mooi vrouwtje.

meneer Q | 07-12-21 | 14:26

Zolang ik jaarlijks mijn banksaldo minimaal kan aanvullen met het bedrag dat door inflatie en rendementsheffing is weggevreten, maak ik mij geen zorgen. Bij 10% inflatie wordt het krap.

gestoptmetroken | 07-12-21 | 12:49

Hebben we het geld van Griekenland al terug? Straks hoeft het niet meer. Misschien snel de lening overzetten naar kilo's feta?

Hadena | 07-12-21 | 12:43 | 1

Dat is door onze daadkrachtige MinFin's omgezet in een eeuwige durende lening tegen 0% rente. Maar het is GEEN schenking toch, JK de Jager?

_pacman_ | 07-12-21 | 12:57

Gelukkig mogen we vanwege de *kuch* "omstandigheden",
nog even een (laatste?) lockdown in, zodat de energievraag daalt,
en daarmee de prijs, en daarmee de inflatie.
.
Maar dit is wel een goede wake-up call om nu eens haast te maken
met die nieuwe kerncentrales. Putin wordt er ook niet liever op...

hotmint | 07-12-21 | 12:35

In 1982 hadden we wel 10% rente op de bankrekening.

Jan de Vries | 07-12-21 | 12:19 | 9

Precies, dit is de ideale tijd om je in alles als Zuid-Europeaan te gedragen.

funda | 07-12-21 | 14:56

@Het brein erachter | 07-12-21 | 13:53: Maar toch zeker niet als je een op korte termijn variërende rente op je schuld hebt?

WirMachenMusik | 07-12-21 | 17:33
▼ 6 antwoorden verborgen

Toevallig op het moment dat de schulden hoger dan ooit zijn. Inflatie = geldontwaarding = het minder waard maken van schuld. Een handige manier dus om de schuldenlast van de EU te verminderen. Bij een hoge inflatie hoort een hogere rente, maar die wetmatigheid heeft de ECB onder invloed van het zuiden al lang overboord geflikkerd,

jochum1980 | 07-12-21 | 12:12 | 2

Inflatie wordt dan ook gezien als extra belasting, nu mede afkomstig van de grote EU geldpers en de belastingverhogers in Den Haag en zuid-EU.

Nichtsneues | 07-12-21 | 12:22

Met dank aan een volledig politiek aangestuurde ECB.

Wattman | 07-12-21 | 12:37

Waarom zou je bij een inflatie van 5% tegen negatieve rente uitlenen aan de overheid? Behalve als je natuurlijk een pensioenfonds bent en dat verplicht bent te doen...

heldheino | 07-12-21 | 12:12 | 1

Daarom moet de ECB ook iets van 40% van alle staatsobligaties uit de markt opkopen. De rest zit bij grote beleggingsfondsen die het neerwaartse risico willen beperken.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 12:15

Er is maar één oorzaak: het ongelimiteerd bijdrukken van geld door de ECB. Als je Zuid-Europese oplossingen loslaat op de economie, dan krijg je vanzelf Zuid-Europese problemen. Sinds 2008 staan de geldpersen aan. Die 5% is nog iets. Het wordt of hyperinflatie, stagflatie of een enorme depressie.

Antigoog | 07-12-21 | 12:09 | 4

Je moet je geld dus niet in valuta stoppen. Gewoon investeren dus. Koop aandelen Ahold bijvoorbeeld. Hogere inflatie, hogere prijzen, meer omzet en winst, hogere koersprijzen. Alleen de stakkers die spaarrekening hebben zijn de sjaak.

heldheino | 07-12-21 | 12:14

@heldheino | 07-12-21 | 12:14:
De beurs kan elke moment een knal krijgen van zeg -40% en dan zou u graag willen ruilen met diegenen die zijn centjes op een spaarrekening had. Het hangt er vanaf hoelang u beleggingstermijn is.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 12:17

De centrale banken doen aan monetaire financiering. Iets wat niet voor niets sinds 1929 en Weimar slecht bekend stond. Maar nu zijn er jongeren uit het maakbare samenlevingstijdperk en algehele gekte. Je bent nu gek als je hard werkt en spaart. Uiteindelijk flikkert het kaartenhuis van financiele tegoedbonnen wel in elkaar als de dekking opeens wel op tafel moet liggen.
Speelgoedmunt € gaat niet helpen

Nichtsneues | 07-12-21 | 12:26
▼ 1 antwoord verborgen

Als ik zie wat het gepeupel nog allemaal in zijn winkelmandje stopt, mag die inflatie nog wel wat hoger. Wat een gejank. In de Tweede Were... Oeps!

HeerVanStand | 07-12-21 | 12:08 | 3

Niet weinigen onder het gepeupel bezitten inmiddels meer geld dan opgevoede, opgeleide, hardwerkende, belastingbetalende en gezagsgetrouwe mensen.

Stratum | 07-12-21 | 12:13

@Stratum | 07-12-21 | 12:13:
Exact. Aan de onderkant van de arbeidsmarkt zijn bijna geen mensen meer te krijgen omdat die liever wat plantjes kweken, dealen of zwart gaan werken.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 12:37

Alle private schulden (particulieren en bedrijven) en daarbij opgeteld de overheidsschulden zullen voor NL rond de 350% van het BBP lopen. Daarom zal de inflatie voorlopig niet weg zijn.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 11:59 | 2

Dat zijn vooral hypotheken en die worden netjes betaald. De pensioenpot is groter dan de hypotheken.

Nichtsneues | 07-12-21 | 12:29

ÉCHT.... meer dan genoeg geld hebben we hier. Hoe is anders te verklaren om duizenden gelukzoekers per week te verwelkomen en die uiteindelijk te verblijden met Huis, Miele en Uitkering voor de rest van je leven.
Daarom regering, strooi uit al dat geld zodat de pensioenen omhoog kunnen en de pensioenleeftijd flink omlaag..
Nieuwe ziekenhuizen bouwen en iedereen in de zorg er flink wat geld bijgeven.
Gezien het bovenstaande kan dat best.

meneer Q | 07-12-21 | 11:56 | 2

Het probleem is juist dat er veel te veel geld is. Waardoor het minder waard wordt.
Nog meer potverteren jaagt de geldontwaarding alleen maar nog meer aan.

_pacman_ | 07-12-21 | 12:04

@_pacman_ | 07-12-21 | 12:04: het geld komt niet echt in omloop dus is er geen probleem, voor zolang het duurt. EU-gelijkheid zadelde iedereen in de €-zone met een buckler-Lire op.

Nichtsneues | 07-12-21 | 12:31

Inflatie is goed voor de eigenwoningschuld.

JanVergoor | 07-12-21 | 11:53 | 6

Zeker

Diederik_Ezel | 07-12-21 | 11:58

Alleen als jouw inkomen ook 5% meestijgt, anders moet je nog steeds zowel nominaal als reëel hetzelfde terugbetalen.

Nuchternederland | 07-12-21 | 11:59

Zolang ik die inflatie gecorrigeerd zie in mijn loon wel.

deugallergie | 07-12-21 | 13:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Mag je wel vergelijkingen maken met de Duitse hyperinflatie 1922-1923?
De Fransen dwongen toentertijd de Duitsers tot herstelbetalingen, nu zijn het Fransen en nog wat zuidelijke landen.
De Duitsers drukten destijds geld bij, wat de ECB nu ook doet.
Het gevolg is een hyperinflatie, we zien nu het eerste golfje.
Het doel is natuurlijk om de schulden van de zuidelijke landen te saneren en het bezit van de noordelijken af te romen.
Als Rusland in januari of nog eerder Oekraïne binnenvalt moet je hier een hypotheek afsluiten en daarna met een kruiwagen euro's een brood kopen bij de bakker.

Eppo | 07-12-21 | 11:51 | 6

@Suncatcher | 07-12-21 | 11:53: en Ditzelfde geldt voor China en Taiwan. Beide landen weten dat ze toch niets te dulden hebben van het westen. Al jaren niet meer. Laatste aanwijzing hiervoor was de faliekant mislukte terugtrekking uit Afghanistan en de nog snellere opmars van de Taliban.

Je hoopt bijna dat Ome Vlad, gelijk doorstoot toch aan de Atlantische Oceaan en dus ook de Noordzee.

Harvey2Face | 07-12-21 | 11:57

@WirMachenMusik | 07-12-21 | 11:56:
Anti-rusland propaganda?
Er staan toch echt 100.000+ troepen te wachten aan de grens daar.
Dat is niet zomaar een oefening maar bedoeld als dreigmiddel.
Maar van Poetinfans mag je dat allemaal framen als Navo-agressie.

Beste_Landgenoten | 07-12-21 | 12:36

@Beste_Landgenoten | 07-12-21 | 12:36: Niet zo framen. Er staan 100.000 Navo troepen aan de Russische grens. Verder staan de Russische troepen helemaal niet aan de grens met 100.000 man. Het zijn er minder en ze staan vaak honderden kilometers verderop. Wel geven ze een signaal af aan de Navo dat ze moeten stoppen met al 20 jaar meer en meer troepen richting Russische grens te sturen en de Navo uit te breiden. Volgende week zijn ze alweer weg.

Graaier | 07-12-21 | 12:52
▼ 3 antwoorden verborgen

En niet te vergeten de benzine- en gasprijzen. Waarschijnlijk niet zonder inmenging vanuit Brussel.
Mes snijdt aan twee kanten: energietransitie afdwingen en Putin de schuld geven.
PS Vooral de transatlantische Ruslandhaters "die Grünen" in de nieuwe Duitse regeringscoalitie, zullen er alles aan doen om de Oostzee-gasleiding verder te blokkeren.

WirMachenMusik | 07-12-21 | 11:50 | 2

E1.60 IN Belgie, dus niet Europa.

Comfortably_Numb | 07-12-21 | 11:59

@Comfortably_Numb | 07-12-21 | 11:59: Maar wel weer de gasprijs en in o.a. Duitsland ook de benzine. Maar toegegeven NL (het land van Oekraïne-fan Timmerfrens), spant de kroon.

WirMachenMusik | 07-12-21 | 12:05

Ja, en het heeft helemaal niets te maken met de horeca die z'n prijzen 10% verhoogd heeft omdat ze toch zo zielig waren en dat toe iedereen dacht; "wat zij kunnen, kunnen wij ook. En iedereen maar roepen dat ze graag wat extra betalen om de horeca en de winkeliers te helpen. Ze hadden het toch zo zwaar. En bijna geen steun van de overheid.... oh wacht, dat dan weer wel.

Klaas_de_Waal | 07-12-21 | 11:50

Drugs wordt gelukkig wel steeds goedkoper, om de pijn een beetje te verzachten. En dat Aldi-bier kost ook geen ruk tegenwoordig.

VanBukkem | 07-12-21 | 11:49 | 1

Positief denken, VanBukkem, dat zeg ik ook altijd.
Wat zou een mens ook anders moeten? Negatief denken? Dat doen er al genoeg en het helpt geen zak.

Ichneumonidae | 07-12-21 | 11:55

De verbaasde reacties op het inflatiemonster zijn ronduit beschamend en misdadig. De oplopende inflatie is namelijk louter relateerbaar aan het bijzonder schadelijke monetaire beleid in EU-verband (rentemanipulatie, grenzeloze quantitative easing) en de geldhonger van de NL overheid uitgedrukt in belastingdruk.

_pacman_ | 07-12-21 | 11:47 | 2

En vergeet niet het rondstrooien met coronahulpcentjes in een krimpende economie aan bedrijven die geen productie meer leveren.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 11:52

Vrees dat u gelijk heeft.

Schriever | 07-12-21 | 12:10
-weggejorist-
soldier-of-fortuyn | 07-12-21 | 11:44 | 3

Ik ben dol op records!

HeerVanStand | 07-12-21 | 11:43

Willen ze briefjes van €500 gaan afschaffen, maar hoe moet je dan straks je brood bij de bakker afrekenen?

Nevz | 07-12-21 | 11:42 | 4

Met gouden tientjes ?

Plaque-doctor | 07-12-21 | 11:44

Met je dochter, anders honger lijden.

WhiteShark | 07-12-21 | 12:54

Met een app natuurlijk.... waren alle vragen maar zo makkelijk te beantwoorden.

funda | 07-12-21 | 14:51
▼ 1 antwoord verborgen

Hier staat RTLz aan, die zijn hierover in jubelstemming.

gato | 07-12-21 | 11:41

Ja ze schrijven wel steeds over de Turkse inflatie van 21,3%, waar alles 27% duurder geworden is in vergelijk met het voorjaar, maar dat is ver van mijn bed. In Nederland doen de 5,2% me meer pijn. In de wetenschap dat Nederland met 2,00 euro per liter de hoogste brandstofprijzen ter wereld heeft (uitzondering Hongkong), vraag ik me af, waar al dat geld naartoe gaat.

jan huppeldepup | 07-12-21 | 11:41 | 2

Naar de 2000 die hier iedere week binnenwandelen.

meneer Q | 07-12-21 | 12:01

Men mag geen prijsafspraken maken maar het komt heel toevallig wel goed uit. De regering komt wat accijnsinkomen tekort door het virus omdat er meer mensen thuiswerken en er dus minder vervoersbewegingen zijn.

photto | 07-12-21 | 12:10

Wanneer komen er voedselbonnen?

spamzuiger | 07-12-21 | 11:39 | 1

Die zijn er al maar heten nu voedselbanken

sgaapje | 07-12-21 | 11:44

You will own nothing and be happy.

Goed-hardt | 07-12-21 | 11:38

Die hele inflatie boeit me niet, immers als je alles al hebt hoeft je toch niks te kopen, wat me meer boeit is als er een vliegtuig met Coyonas uit Zuid Afrika aankomt moet iedereen getest en gescreend en als hare majesteit positief is horen we helemaal niets meer en wordt het onder de pet gehouden, hoe is het met het vliegend personeel die haar verzorgd hebben en met mede passagiers .. is er nog wat te melden of moet angstvallig de reputaite van de KLM hoog gehouden worden.. opvallend was dat toen de koning werd gevraagd naar zijn moeder het meteen in het antwoord moest gaan over de airconditioning in het hotel... en niet of er nog andere mensen aan boord betrokken waren dat vond ik vreemd.. alsof hij de KLM uit de wind moest houden.

Smoelensmid | 07-12-21 | 11:38 | 4

"Als je alles al heb hoef je niks te kopen." U is een prepper met een kelder vol blikken, koolstoffilters en wapens?

Joris Beltsin | 07-12-21 | 12:10

@stijlloospeilloos | 07-12-21 | 11:44: heus wel of heus niet.. Prinses Beatrix kwam afgelopen weekend thuis nadat ze een vierdaags werkbezoek had gebracht aan Curaçao. Daar vertelde ze dat ze tweemaal gevaccineerd is tegen het coronavirus en al een boosterprik heeft ontvangen. Ze vloog zondagavond laat, Nederlandse tijd, terug op een lijnvlucht van KLM. Bron RTL nws De KLM had de "PH-BVA" ingezet - de Boeing 777 met de speciale livrei: oranje en blauw.

Smoelensmid | 07-12-21 | 12:22

@Joris Beltsin | 07-12-21 | 12:10: Geen prepper.. ik gebruik regenwater voor de 4 wcs en de wasmachines de tuin en het zwembad, ik rijd auto op de opbrengsten van destroom van mijn 42 zonnepanelen die ook nog huis en tuin voorzien, ik beheer een domein met houtkap fruitbomen en groentekweek, het enig wat ik moet kopen is af en toe voor een paar tientjes levensbehoeften net over de grens bij de spotgoedkope Duitse Kaufland supermarkt die bovendien ook nog eens Demeter kringloop landbouw eten aanbiedt... het leven kan uiteindelijk zo simpel zijn als je aan de randvoorwaarden voldoet... Ja ik hoef heel weinig te kopen, du vin du pain et du boursin en een goed gesprek bij de haard meer heb ik niet nodig.

Smoelensmid | 07-12-21 | 12:30
▼ 1 antwoord verborgen

Gaat wel weer over als supply chains weer beter werken en tekorten zoals bij chips zijn opgelost. Stay invested.

Diederik_Ezel | 07-12-21 | 11:36 | 1

Onzinnige uitspraak want u weet dat simpelweg niet. Het kan zijn dat deze 'tijdelijke' inflatie een loonsverhogingsgolf uitlokt die de inflatie weer verder aanjaagt. Substantiële renteverhoging zijn simpelweg niet mogelijk zonder enorme gevolgen vanwege de fragiele schuldensituatie zowel sovereign als private. We kunnen wel de ECB-baasjes nalullen maar die hebben momenteel geen enkel alternatief dan kick the can down the road. Een glazen bol hebben ze ook niet en we zullen zien waar dit schip strandt.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 11:40

rara #hoezoudattochzokomen. basisles economie middelbare school. Geld bijdrukken betekent inflatie en weinig tot geen rente op spaargeld. Tot nu toe hebben Griekenland , Italie en de hypotheekhouders die 20 jaar geleden een hypotheek hebben afgesloten voor een vast bedrag daar profijt van

HetOorAakel | 07-12-21 | 11:35

Misschien moet de overheid die ziekelijk hoge energie belastingen eens wat verlagen.
Maar ja ze hebben miljarden gestrooid alsof het pepernoten waren tijdens covid.
Dus geld zal wel weer op zijn.
Alle 1200+ IC Verpleegkundigen een ton per jaar betalen was goedkoper geweest. Hadden ze nu in de rij gestaan weer de handdoek uit de ring te halen.

Hiesjes | 07-12-21 | 11:35 | 1

Inderdaad, met een fatsoenlijk salaris hadden veel leraren en zorgpersoneel best keihard willen blijven werken. Maar toen vonden managers en politiek het "Je kunt niet alles oplossen met een zak geld" argument uit, onderbetaalde leraren en zorgpersoneel stroomden uit - en de managers en politici gingen er met de zakken geld vandoor.

funda | 07-12-21 | 15:03

Het is me wat.
Wanneer wordt de slavernij weer ingevoerd voor mensen die hun rekeningen niet kunnen betalen?

Schadenfreude | 07-12-21 | 11:34 | 2

Als je de rekening niet kunt betalen ben je automatisch een lijf-eigenen van de koning.

Hiesjes | 07-12-21 | 11:36

Het zijn vooral de kleine dingen die pijn doen.

Knorr Aromat (inderdaad dat kleine strooibusje) bijvoorbeeld, de prijs is omhoog gegaan terwijl de inhoud is verminderd van 88gr naar 80gr.

Maar het meest erge is toch wel dat ze van een fel geel aluminium strooibusje over zijn gestapt naar een flets plastic strooibusje. Daar kan ik sentimenteel van worden.

Zoelense Hobbyboer | 07-12-21 | 11:29 | 9

Heel vroeger had het busje twee rode deksels. De onderste was alleen om na te vullen met de Aromat navulzakjes. Ik heb ooit een hele nieuwe serie vloeken geleerd toen mijn vader met een hele grote gele berg op zijn ei kwam te zitten.

Poesmobiel | 07-12-21 | 11:56

@Zoelense Hobbyboer | 07-12-21 | 11:41:
Nu weet ik dus wat gevoelsinflatie (uitvinding van Gerrit Zalm) is:
inflatie aangaande zaken die je uit gevoel koopt, niet omdat je ze nodig hebt.

Nuchternederland | 07-12-21 | 12:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Wen d'r maar aan jongens, het wordt alleen nog maar erger. En uiteindelijk zal het uitmonden in het omvallen van de Europese monetaire unie, en dan zijn we allemaal de sjaak. Of althans, Jan Modaal is de sjaak. De Van Oeffelens van deze wereld hebben hun geld dan al lang ondergebracht op de Bahama's ofzo. Dit inflatierecord is een teken aan de wand.

VanBukkem | 07-12-21 | 11:27 | 8

Waar is Van Oef eigenlijk? Opgerot? Zou ik jammer vinden.

Ichneumonidae | 07-12-21 | 11:51

Altijd weer vertederend, stoere boeren die op een vulkaan gaan wonen en boeren.

"Deze vulkaan is al 40 jaar stil, gebeurt heus niets."
"Ehm..."
"Heb je ander bewijs dan?" (dan dat hij al dozijnen keren uitbarstte in de geschiedenis)
"Carry on beste agrarier, en veel geluk."

funda | 07-12-21 | 15:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Is het al hyperinflatie, of moeten we daar nog even op wachten? Ik heb namelijk al een zondebok om de schuld op af te schuiven...

ratelaar | 07-12-21 | 11:23 | 2

De nieuwe .... ach laat ook maar

Nuchternederland | 07-12-21 | 11:29

Overheden en banken, het zijn altijd dezelfden

funda | 07-12-21 | 15:16

De overheid doet niets. What else is new?

Toede_Le_Dokie | 07-12-21 | 11:22

Liuk ijsjes... Liuk ijsjes, nooit van gehoord..... wel van Ola uiteraard.
(je krijgt het trouwens moeilijk uit je bek zeg, het woord LIUK... waarom heeft Ola dat geen Luik ijsjes genoemd?)

Als ze hier zoveel genoemd worden moet ik toch maar eens op onderzoek gaan.

Keyboardspeler | 07-12-21 | 11:22 | 2

Volgens mij is het iets Italiaans. Daar kwam ik ze althans voor het eerst tegen. Maar dat zegt verder natuurlijk niets. Wel zijn het heerlijke ijsjes!

WaterMoutHop | 07-12-21 | 11:31

Verfrissend bevroren suikerwater wat door moet gaan voor citroensmaak met een dropstaafje als stokje. Prima ijsje, beetje te groot voor kleine kinderen.

_pacman_ | 07-12-21 | 11:52

Had voor de zekerheid een deel van de portfolio geswapped voor Inflation linked bonds gekocht en die doen op jaarbasis toch al snel richting 10%. Maar daar zit ook nog een deeltje dollarstijging in. Voorlopige conclusie is dat dat een aardige hedge is, maar de rente is nog niet opgelopen dus we blijven voorzichtig.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 11:19 | 5

Gewoon alles in Bitcoin pompen. Ik bedoel, wat kan er mis gaan?

Ruben Landzigt | 07-12-21 | 11:43

@Joris Beltsin | 07-12-21 | 11:25:
En ik mag aannemen dat je bij die agri-commodities ook Euro/$ gehedged hebt.

Basil Fawlty | 07-12-21 | 13:21

@Basil Fawlty | 07-12-21 | 13:21:
Dat mag u gerust aannemen maar nee. Ook hier zit een dollareffect in van plus 5-6%.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 13:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Hans Spekman zou er nog een nivelleer feestje over hern gooien. Dus het kan altijd erger mensen.

Rondjevandezaak | 07-12-21 | 11:19

Een vat Brent olie was ruim een jaar geleden 100 dollar.
Nu dacht ik 80 dollar.
Raar dat gas en benzine nu veel duurder zijn dan 1 jaar geleden.
Dus belasting is de reden.

pejoar | 07-12-21 | 11:18 | 6

Het is niet alleen belasting maar oliebedrijven hebben allerlei klimaatdeugkosten - en investeringen in de maag gesplitst gekregen en ze slaan er nu even een slaatje uit.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 11:35

Natuurlijk ook nog de volle BTW over de belasting. Want 1x belasting heffen is niet genoeg. Netwerk kosten stroom en gas zit rond de 10%.
De rest is leveringskosten, heffingen, vastrecht, en belastingen daaroverheen nog eens btw.
Als al die lasten nou eens een vast tarief werden. Dan was bij een verdubbeling van de energie prijs was de rekening maar 10% omhoog gegaan.

Hiesjes | 07-12-21 | 11:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Moet in dit verband denken aan uitspraak van Bomans: "Het helpt niets mensen er dag in dag uit op te wijzen dat we over dertig jaar naar de bliksem gaan, want ze zijn daartoe gaarne bereid mits het hun nu maar goed gaat."

Kan je ook tien jaar voor invullen.

Ichneumonidae | 07-12-21 | 11:16 | 3

Prachtig

janjoker | 07-12-21 | 11:27

Toen hadden we nog schrijvers en intellectuelen - nu hebben we woordkunstenaars en influencers.

Festen | 07-12-21 | 11:33

@Festen | 07-12-21 | 11:33: Vond Bomans niet zo geweldig, uiteindelijk ook maar geëindigd als grappenmaker op de t.v.
Zou hem in hedendaagse termen aanduiden als BN-er.
Maar... hij had idd wel z'n momenten.

Ichneumonidae | 07-12-21 | 11:40

Ik tank altijd voor € 25 dus ik merk er niets van.
Het lijkt wel of het karretje steeds meer gaat zuipen want ik moet vaker tanken.
Alle gekheid op een stokje, ongekend wat de prijzen doen , tegenwoordig.
De prijzen gaan ver over de toenmalig gulden heen.
De verdubbeling van de gulden naar de euro, overschreiden de prijzen .
Pakje ham , 5 plakjes , 0,60 eurocent per plakje.
Gaaf land.

Zitvlak | 07-12-21 | 11:16 | 2

Ik reken altijd met mijn ogen dicht af, bevalt ook prima.

Nuchternederland | 07-12-21 | 11:31

Zal nog wel erger worden als geld 100% digitaal is

Het leven is zwaar | 07-12-21 | 11:14 | 1

Dit is het plan.

Ben Adam | 07-12-21 | 11:40

mijn huidige baas vindt dat alleen nieuwe inhuur een hoger tarief krijgt, want niet te vinden op de markt. Zittende slaven krijgen alleen meer via de amerikaanse methode: door weg te lopen en ergens anders door eenzelfde soort kortzichtige manager ingehoerd te worden. Lekker productief. So be it.

Dr.Utker | 07-12-21 | 11:14

Als iets per verpakkingseenheid goedkoper wordt or gelijk blijft dan weet iedereen dat de inhoud van de verpakkingseenheid minder is geworden. Altijd even terugrekenen naar prijs per gestandaardiseerde eenheid (volume/gewicht), dan ziet het er waarschijnlijk ook voor die ijsjes een stuk minder rooskleurig uit. Nu heb ik geen idee wat die dingen zijn, maar dat terzijde.

PolarWolf | 07-12-21 | 11:13

Rien ne va plus - uw geld is niet meer van u.

Von Bliksum | 07-12-21 | 11:12

Is niks Nederlands aan. Kijk eens naar de inflatiecijfers van ons omliggende landen..., net zo hoog of hoger!

Nefret | 07-12-21 | 11:12 | 3

Maar daar kunnen we Rutte en co de schuld niet van geven, dus dat telt niet.

Lubbberrtt | 07-12-21 | 11:38

@Lubbberrtt | 07-12-21 | 11:38: Ik geef rutte en co de schuld van alles, ook als er weer is een kat in mijn tuin gepoept heeft. Het lucht op.

jan huppeldepup | 07-12-21 | 11:50

@jan huppeldepup | 07-12-21 | 11:50: Ja, ook bij die kat.

Monkey Cabbage | 07-12-21 | 20:35

Dankzij, dankzij, dankzij . . . . . . .
De ECB is al meer dan 10 jaar geld aan het bijdrukken, maar omdat de lonen nauwelijks zijn gestegen heeft dat tot nu toe niet veel invloed gehad op de inflatiecijfers, wel op de huizenprijzen.
De correctie die lange tijd in de maak was gaat er nu eindelijk komen!

Leon Tosti | 07-12-21 | 11:11 | 5

@SeingaltUNo | 07-12-21 | 11:14: Ligt eraan... Als de salarissen mee gaan dan kom je in een spiraal terecht. Wat we nu zien is dat veel van de pre-corona werkende aan het infuus liggen, omdat het niet veel oplevert om wel te gaan werken. Stel ze gaan voor een hoger salaris weer aan de gang dan gaat de bom af. De financiële economie daarin tegen is totale fictie tegenwoordig. Die verdiend ook nog een zware correctie. Maar als die komt is er geen kruit meer over bij de centrale banken door de lage rente.

bullent | 07-12-21 | 11:21

@Terra | 07-12-21 | 11:16: Ik kan je aanraden om in te lezen in m=Modern Monetairy Theory MMT in het kort. Dat is de utopia die de EU en de VS in ogen hebben.

bullent | 07-12-21 | 11:24

Niet alleen de ECB: de FED doet al decennia hetzelfde, hoewel ze hun dollars wat makkelijker elders op de wereld kwijt kunnen. De Japanse Centrale Bank heeft vorig de limiet voor het bijprinten van yens ook verwijderd, en mag dat nu ongelimiteerd doen.

Is gewoon onderdeel van het eindtijd-kapitalisme waar we inzitten, de echte welvaart stijgt niet meer, belastingen blijven astronomische hoog, we kunnen alleen besparen op de kosten (= Aziatische slaafjes onze spullen laten maken), en eindeloos geld bijprinten om de munt goedkoop te houden voor de export.

Festen | 07-12-21 | 11:46
▼ 2 antwoorden verborgen

"Na het zuur komt het zoet."

Reebensteeltje | 07-12-21 | 11:09 | 1

Tsjah.. We hadden moeten voorzien dat ook dat weer een leugen was.

WaterMoutHop | 07-12-21 | 11:39

Ze houden de bevolking gewoon voor de gek. Als je benzine, gasprijzen en stijging van de huur zou meerekenen kom je uit op een inflatie van 10%

Kaan78 | 07-12-21 | 11:07 | 9

@Muxje | 07-12-21 | 11:41:
De stelselwijziging voor Box 3 is helemaal niet ingewikkeld. Net als nu ook al met de saldi gebeurt, worden de banken, commissionairs en andere beleggingsinstellingen belast met de rapportageplicht om jaarlijks rendementen door te geven. Net als nu al het geval is moet u de werkelijke huurinkomsten in uw belastingaangifte opnemen. De WOZ-waarde wordt nu ook al in de belastingaangifte opgenomen. Wat is er precies ingewikkeld?

Joris Beltsin | 07-12-21 | 11:50

@Joris Beltsin | 07-12-21 | 11:50: Dat moet je aan de heren in Den Haag vragen. Het is ook niet de eerste keer dat men het er over heeft gehad, en elke keer is het afgedaan als "moeilijk". Bij de weg, ik heb huurinkomsten nog nooit opgegeven bij de belastingaangifte, en het hoeft ook niet als de woning in Box 3 zit.

Muxje | 07-12-21 | 12:15
▼ 6 antwoorden verborgen

In het economielokaal wordt het vrij simpel uitgelegd (cpi).
Die inflatie is in feite voor iedereen anders. In mijn geval kom ik uit op niet meer dan ongeveer 2%. Als ik stop met roken kom ik in de deflatiezone terecht.
www.economielokaal.nl/cpi/

Ichneumonidae | 07-12-21 | 11:07 | 2

U hebt het zeker best koud nu, zo zonder verwarming en stroom?

Nuchternederland | 07-12-21 | 11:26

@Nuchternederland | 07-12-21 | 11:26: Dat valt wel mee, meer dan 150 pm kost het me niet. Geef heel wat meer uit aan roken. Wat vind je, zal ik daar maar mee stoppen?

Ichneumonidae | 07-12-21 | 11:36

Een correctie... Jaren lang alles behoorlijk goedkoop geweest, dan maar wat minder vakantie's (gaat nu toch niet), luxe goederen (kan de deur toch niet echt uit om indruk op nadere te maken met die nieuwste iphone) en maar weer eens zelf koken (wel een overschotel uit de electrische oven, want gasfornuis gebruiken is duur).

Sp1tz | 07-12-21 | 11:07

Wanneer gaan de salarissen mee? Oja dat doen ze al in de landen om ons heen waardoor we in een spiraal komen. Op naar de hyperinflatie!

bullent | 07-12-21 | 11:06

Gaat er ook nog iets wél goed of is het echt allemaal KUT de laatste tijd?

Do-na-zi | 07-12-21 | 11:05

Zelf nooit gemerkt dat inflatie iets aan het leven verandert, het hoort er een beetje bij. Kinderen worden groter en geld wordt minder waard. M'n opa verdiende tien gulden per week, mijn startsalaris was 3000 Gulden per maand en we waren er allebei blij mee.

small_town_dude | 07-12-21 | 11:05 | 5

@small_town_dude | 07-12-21 | 11:42: ja want door die lage rente hebben we nu hele lage woonlasten en maakt het dus niet uit als de rest iets duurder wordt.

Incitatus | 07-12-21 | 11:53

Mijn startsalaris was 750 euro per maand, van zondag avond tot vrijdag avond op de kazerne bier zuipen. Dat was nog eens lekker leven.

Xaffier | 07-12-21 | 13:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Hahah, joke's on them, ik heb al mijn centen allang uitgegeven :')

ReyNemaattori | 07-12-21 | 11:05

Voor de hypotheek is dit best aangenaam. Salaris komt ook wel weer mee na een paar jaar. Niet zo somber mensen. Tenzij je huurt natuurlijk.

Rondjevandezaak | 07-12-21 | 11:05 | 3

Bij hoge inflatie gaat de rente op je hypotheek ook omhoog hoor. Als die niet voor langere tijd vast staat ga je dit echt wel merken.

Leon Tosti | 07-12-21 | 11:15

Tot de gemeente ook besluit om alle lokale belastingen op niveau te brengen.

keizeradmiraal4 | 07-12-21 | 11:16

@Leon Tosti | 07-12-21 | 11:15: zal wellicht iets omhoog gaan, maar zolang de ECB de rente niet verhoogd en hun opkoop programma stop zet, gaat er niets gebeuren (alleen de inflatie wordt nog hoger). Inflatie is op dit moment gewoon het een doel van de ECB, want die portefeuille met waardeloze zuid Europese staatsobligaties marketeers lekker zo, terwijl als ze de rente verhogen ze de euro destabiliseren (zuid Europa gaat failliet). Dus kun je wel uitstellen dat ze pas iets gaan doen wanneer de noord-europeese landen aan de rem trekken. Duitsland heeft net een nieuwe regering die 'dienstbaar' aan Europa is, die kunnen we ook doorstrepen. Het is gewoon niets anders als het roven van onze pensioenbeleggingen, waarvan de meeste al sinds 2008 niet geïndexeerd zijn, 13 jaar nul rendement, waar zou dat geld toch blijven?

Incitatus | 07-12-21 | 11:22

Over een half jaar 6,66%. Mooi getal voor D66

Suncatcher | 07-12-21 | 11:04

Liuk is Ola is dus Unilever. Widdige dat ook weer.

Basil Fawlty | 07-12-21 | 11:04

Met dank aan Rutte en de EU. En nu snel allemaal de armoede in. Is wel zo eerlijk.
Zin in de nieuwe coalitie!

hallofreen | 07-12-21 | 11:04

ik zou willen dat ik in 1982 voor een ton aandelen had gekocht, maar ik zat nog op de lagere school ...

small_town_dude | 07-12-21 | 11:07

Nou dan maar een keer minder thuisbezorgd of een keer koken voor twee dagen, geen probleem. Als ik de uitgaven en het consumptiegedrag zie in het algemeen dan hebben we niks te klagen in Nederland. Geen wonder dat deze bubbel een keer gaat barsten.

First Contact | 07-12-21 | 10:58

Als woningeigenaar met een hypotheekrente van 1,6% ben ik erg blij met deze ontwikkeling. Ik ga er wel van uit dat de huren nu ook zullen gaan stijgen met een dergelijk percentage.

BoerKoekoek | 07-12-21 | 10:58 | 8

@BobDobalina | 07-12-21 | 11:17: dat is juist, maar dan moet je wel kunnen verkopen anders kun je 'de winst' niet pakken om er decadent op los te leven. Voor de gemiddelde Nederlander met een hypotheek op zijn eigen woning is dat dus al niet, tenzij je verhuist naar een gebied waar de huizenprijs significant lager is.

Incitatus | 07-12-21 | 11:27

waarom zou dat moeten. u krijgt eerdaags een bericht van de bank. vastzetten is een illusie.

AntiZanicz | 07-12-21 | 11:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Het land gaat naar de klote en we (inclusief ikzelf) staan er naar te kijken...

xangadex | 07-12-21 | 10:57

Ik ben niet verbaasd. De regering is zelf een aanjager van inflatie met een consequent hogere belasting en accijns (wat is het verschil eigenlijk?). Per 1 januari gaat de accijns op brandstof weer omhoog.
Geld dat de overheid nodig heeft om de Taliban te steunen om de salarissen van de ambtenaren daar te betalen. Houdt de Taliban geld over om de vrouwen beter te onderdrukken.

El Rico Grande | 07-12-21 | 10:56 | 2

Accijns is een opslag voor producten zoals alcohol, benzine per eenheid. Belasting gaat meer over abstractere zaken zoals inkomen, bezit van een hond of omzet, dat soort dingen.

Incitatus | 07-12-21 | 11:11

de accijnzen en belasting zijn niet verhoogd, kletsverhaal

AntiZanicz | 07-12-21 | 11:55

Dergelijke cijfers zijn echt wel bizar
Ik merk er gelukkig niet veel van.

pibasso | 07-12-21 | 10:55

En nog steeds geen massale volksopstand.

HankHill | 07-12-21 | 10:55 | 3

Er is ook geen volk meer. Grootschalige import van buitenstaanders die niet hoeven te integreren. Verder de oorspronkelijke bevolking tegen elkaar uitspelen. De media zijn staatsmedia (of op zijn minst hebben zo'n hekel aan de oppositie dat ze de zittende macht lekker laten).
Het "volk" zijn allemaal losse clubjes. Daar komt echt geen opstand meer uit.

TheEgg | 07-12-21 | 11:02

@TheEgg,
verdeel en heers,met dank aan de oude Grieken.

De Profundus | 07-12-21 | 11:09

Een volksopstand is meestal 3 maaltijden er vandaan. Daar zijn we nog niet...

bullent | 07-12-21 | 11:10

Er zijn toch nieuwe eurobiljetten in de maak? Wellicht is de ruimte die vrijgehouden moet worden voor het aantal nullen dat erop moet komen te staan, belangrijker dan de plaatjes. Daar moeten ze even rekening mee houden. Wel leuk trouwens dat ik over een paar jaar mijn hypotheek kan aflossen met een gepind biljet van 500.000 euro. Krijg ik ook nog geld terug ook.

Leptob | 07-12-21 | 10:55 | 1

Ja leuk, kunt u met de rest van het geld nog drie broden voor 20.000 euro kopen.

jan huppeldepup | 07-12-21 | 11:52

Lekker blijven sparen mensen! Hoeven we geen donaties meer te doen aan NGO's die zielige kindjes in reclames inzet.

SimpeleZiel | 07-12-21 | 10:54

Konden we maar short gaan op dit (demissionair?) kabinet.

Andersdenkend | 07-12-21 | 10:53

Wopke, bedankt! Fantastisch gedaan!

dathoujetoch | 07-12-21 | 10:52 | 3

en wat zou een minister er aan kunnen doen?
De olie-inkoop vastzetten? Dan krijg je gewoon niets meer.

AntiZanicz | 07-12-21 | 11:49

@AntiZanicz | 07-12-21 | 11:49: In overleg met de regering de belasting wat omlaag? zo moeilijk is het niet, denken in oplossingen.

LewsTherinTelamon | 07-12-21 | 12:15

@AntiZanicz | 07-12-21 | 11:49: Als de inflatie laag is, staan ze wel op de voorpagina, nu in geen velden of wegen te bekennen. Tip: accijnzen op energie tijdelijk lager, belastingen op energie tijdelijk lager etc. Tax op gas is verhoogd per 1 januari, kijk maar op uw jaaroverzicht. Geweldig, Wopke. Fantastisch gedaan.

dathoujetoch | 07-12-21 | 12:21

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland