Bah. Volkskrant in de fout met ToeslagenOuder
Aangrijpend snotterverhaal blijkt goedkope slachtofferporno
Social
Ook zo gesnotterd om het verhaal van toeslagenmoeke Wanda en de door Rutte ingepikte kindertjes in de Volkskrant? Wat een drama was het, mensen. Zoveel leed, zoveel onrecht, in de krant van Het Volk. En dan die zwaar binnenkomende emo-kop ook "Hoe 'toeslagenouder' Wanda haar vier kinderen verloor". Och hemeltjelief, hoe kom je dat ooit te boven? Grienen, om zoveel ellende. Drie dozen tissues er doorheen, en zes zakjes Fisherman's Friends verorberd om het drama enigszins te behapstukken. Maar nu blijkt dat kunstcollectief Volkskrant die arme Wanda als een goedkope slons heeft uitgebuit voor een emo-verhaal dat helegaar geen emo-verhaal is. En de rectificatie? Die stoppen we weg ergens achterin de krant, merkt de Volkskrant-lezer toch niet. Alsof iemand een radijsje in je reedt zit te proppen...
Reaguursels
InloggenWerk al 40 jaar in de jeugdzorg/ politie. Tenenkrommend dat verhaal. Klopt voor geen meter. Volkskrant dame brengt t als waarheid en diskwalificeert daarmee de hele jeugdzorg sector. Cijfers ook zeer ongeloofwaardig. Jinek gaat ook de mist in. Geen hoor en wederhoor. Redactie van Eva gemaild. Uiteraard geen reactie.
Heel veel verhalen in de Toeslagenaffaire zijn eenzijdig. Het is veel makkelijker om tegen de overheid aan te schoppen dan tegen “zielige gedupeerden”. Het is alleen in heel veel gevallen niet zo zwart-wit. Er zijn van beide kanten fouten gemaakt. Het toeslagensysteem heeft echter lange tijd het juridische “alles-of-niets” gehanteerd. Omdat dat nu eenmaal in de wet stond. En nu allemaal roepen over proportionaliteit. Lekker makkelijk als je dat niet in die wet meeneemt.
Ik neem de verhalen ook steeds minder serieus. Zouden meer mensen moeten doen. Het is emotiemafia van het nieuws.
Nou, de Joop is hier ook al journalistiek aan lager wal geraakt:
joop.bnnvara.nl/nieuws/ruim-1100-kind...
www.nzz.ch/international/im-niederlae... In de Neue Zuricher Zeitung vandaag een groot artikel over de moord op Peter R de Vries, dat beschamend is. Ook in deze zaak zit geen schot.
Ook de NRC heeft vandaag twee slachtofferverhalen over uithuisplaatsing. Beide heb ik met bedenkingen gelezen. Halve waarheden!
Waarom interesseert die hele toeslagenverhaal mij steeds minder? Omdat de meest uiteenlopende instanties en personen aan de haal gaan met dit verhaal en steevast een beeld neerzetten van volstrekt onschuldige ouders die door de overheid ongekend onrecht zijn aangedaan. Het verhaal in de VK is daar een treffend voorbeeld van. Nieuwste hoofdstuk in dit emo-verhaal zijn de uit huis geplaatste kinderen. Iedereen roept maar moord en brand terwijl er reeds tig keer door de Kinderbescherming is gemeld dat het hebben van schulden alleen, NOOIT een reden is tot uithuisplaatsing van kinderen. Er moet altijd MEER aan de hand zijn. Vervelende nuance natuurlijk en dus gaat de Volkskrant daar aan voorbij. Met het ongenuanceerde artikel als resultaat.
Enfin, het wachten is op de zoveelste onthulling van mensen als Omtzigt, Pieter Klein en Renske Leijten en o ja: er komt ook nog een verfilming.
Mijn voorspelling: hoe meer er emopolitiek wordt bedreven met de toeslagenaffaire des te minder het de bevolking interesseert en daar zijn uiteindelijk de échte slachtoffers van deze affaire niet mee geholpen.
Overigens ook uit de Volkskrant, dit nuancerende artikel:
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
De toeslagenaffaire is vooral schandalig vanwege de systematische Artificial Non-Intelligence waarmee de belastingdienst (en de overheden in het algemeen) richting de burger opereert. Dat er profiteurs en ongure types bestaan onder de ouders, daar behoeft niemand over te twijfelen. Maar dat de belastingdienst als een automatisme mensen criminaliseert, dat is een fascistische trek die dient te worden onthuld en uitgebannen. De overheid dient de burger te beschermen en als individu te respecteren. Bij elke automatisering behoort getoetst te worden of het belang van de burger niet geschaad wordt.
Je kunt dat laatste ook omdraaien: "Bij elke automatisering behoort getoetst te worden of het belang van de Belastingdienst gewaarborgd wordt". Ik denk dat verdedigingslinie van de Belastingdienst zo over denkt.
Interessante discussie.
Stél dat 1 wijk - Schilderswijk, Kanaleneiland- bekend staat om grootschalige fraude met -laten we zeggen- zorgtoeslag , aan het licht gekomen door een AI risicomodel. Een regionaal samenwerkingsverband gaat dit onderzoeken. U woont ook in de wijk, dus u wordt ook onderzocht.
Zegt u dan, schandalig, ik ben geen fraudeur! Stop hiermee, jammer dat de echte fraudeurs niet gepakt worden maar dit gaat me te ver, dit is facistisch?
Of zegt u, jammer dat ik ook in de wijk woon maar ik vind de aanpak van fraude belangrijk.
Dit is natuurlijk het dilemma mbt fraude.
1 op 1 controle is niet alleen te duur maar net als bij steekproeven pak je dan ook de mensen die ter goeder trouw zijn.
Als u zegt, "overheid dient de burger te beschermen en als individu te respecteren" dan kan dat dat betekenen dat u fraude en fraudeurs op de koop toeneemt. Bent u daartoe bereid?
@Roos | 23-10-21 | 12:55: interessante discussie zeker, de groep afhankelijk van toeslagen is te groot, denk dat daar het probleem zit. Zorg voor de mensen een te behappen belastingdruk zodat het gros zijn eigen broek kan ophouden.
@Roos | 23-10-21 | 12:55: ja, het probleem is alleen dat """"de ai"""" (ander woord voor door mens geschreven code) mensen aanmerkt als fraudeur, zonder dat er door een mens naar wordt gekeken (en als wel lopende bandwerk). Dat betekent het onfrisse vinkje met talloze gevolgen (alles terugvorderen, boetes opleggen, betalingsregelingen zijn niet meer mogelijk). Dit wordt ook niet gecommuniceerd, maar u krijgt gewoon een blauwe envelop in de bus met "wij krijgen 50000 euro van u". Bezwaar maken is, zo blijkt, schier onmogelijk (ook vanwege het vermaledijde vinkje). Dat is het probleem; de overheid verandert in een gezichtloos monster waartegen geen enkel verzet mogelijk is. En dat gebeurt dus of het nu terecht is of niet. Dát is het echte probleem. Niet het optreden tegen fraudeurs, maar tegen door het systeem aangemerkte fraudeurs, die geen fraudeurs blijken te zijn. Veelal op basis van achternaam.
@Roos | 23-10-21 | 12:55: U verdedigt automatisering met het kostenargument. Maar nu de affaire opgelost moet worden, wordt er gestrooid met miljarden. De vraag is of een belastingambtenaar tegenwoordig nog wel in staat is om 1 op 1 onderzoek te doen (het oude ambacht). Zijn ze niet zelf slaaf geworden van een automatisering programma en denken ze zelfs volgens een automatisering programma? Wanneer dat de diepere kwaal is in het werk van de belastingambtenaar (denken als een automaat), dan dient er toezicht op de belastingambtenarij te komen die precies dat probleem van automaatdenken voortdurend kritisch onderzoekt en corrigeert.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 23-10-21 | 13:53:
Automatisering is niet per sé verkeerd. Beoordeling door een mens klinkt allemaal erg goed maar het risico van willekeur is levensgroot. Soortgelijke gevallen kunnen dan ongelijk beoordeeld worden want de één is een goede prater en de ander niet of de beoordelend ambtenaar heeft zo zijn voorkeuren. Als er al onvrede ontstaat over rechterlijke uitspraken, dan ontstaat die zeer zeker ook bij ambtelijke. Verwacht dus niet alle heil van de beoordeling door mensen.
Het is sowieso raar dat überhaupt een zo'n duur en fraudegevoelig systeem als die van de toeslagen is opgetuigd. Wat nog meer raar is, is dat er ondertussen nog niet van het hele systeem is afgestapt.
Elke vorm van toeslag kan rechtstreeks overgemaakt worden naar de instantie die er ook van betaald zou moeten worden, de burger zou in het hele plaatje alleen in beeld komen wanneer het wordt aangevraagd en wanneer het weer zou worden stopgezet.
"De overheid dient de burger te beschermen en als individu te respecteren"
In het beleid wat ze in Den Haag voeren, blijkt uit de enorme lijst met affaires die we in de laatste jaren voorbij hebben zien komen, dat dit niet het geval is.
En nu?
@Amsterdamsko | 23-10-21 | 14:03: De catastrofe die de 'toeslagenaffaire' blootlegt is het feit dat er nergens in het systeem correcties plaatsvonden en de als 'fraudeur' gebrandmerkte ouder systematisch kapot werden gemaakt. Wil je met automatisering werken, dan dien je bedacht te zijn op deze catastrofe. Dat was niet het geval in de belastingdienst. Bij premier Rutte zit een automatisch vergeetsysteem ingebouwd in zijn functioneren. Hij is de hele dag bezig met vergeten. En dat voorbeeld vindt gretig navolging in het hele overheidsapparaat.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 23-10-21 | 13:53: keerzijde van die werkwijze zou ook betekenen dat u geen vooringevulde aangifte krijgt en dat u heel lang kunt wachten op de afhandeling ervan, want 1 op 1 afhandeling van miljoenen aangiftes is nogal tijdrovend
@Roos | 23-10-21 | 12:55: Ja, want de meeste 'fraudeurs' hebben gewoon een foutje gemaakt, er zijn er echt heel weinig die consistent de boel voor grote bedragen flessen... maar er zijn er blijkbaar tienduizenden die zonder aanleiding bestempeld worden als groot-fraudeur en vervolgens alles terug kunnen betalen. Die schade is veel groter voor die getroffen gezinnen(want raken alles kwijt, incl hun kinderem en sanity) dan alle schade van fraudeurs bij elkaar voor de overheid.
Volgens mij is er nog niemand opgepakt n.a.v. de panama of pandora papers waarin welgestelden MILJARDEN van de fiscus of de staat af weten te troggelen of achter te houden. Dus als het ze om de centen gaat, dan kunnen ze beter daar beginnen.
@Roos | 23-10-21 | 15:22: Het gaat mij niet om wel of niet 1 op 1, maar of een belastingambtenaar nog 1 op 1 kan denken. Hij wordt zelf een automaat (net als premier Rutte met zijn voorgebakken 'heb daar geen herinnering aan'). Deze automaten proberen hun fouten koste wat het kost toe te dekken en zo zet hij het systeem van kwaad tot erger willens en wetens in werking.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 23-10-21 | 15:37: het woord automatisering zegt het al... Daar komt geen mens aan te pas. En de uitvoerders zijn in dezen sowieso niet degenen die de fouten hebben gemaakt. Dat zijn de managers die ver van de werkvloer afstaan
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 23-10-21 | 14:19:
U doet uw verhaal, waar u deels gelijk in heeft, tekort door de uitwijding over Rutte. Tip: blijf kijken naar de bal en negeer de schijnbewegingen eromheen.
@Amsterdamsko | 23-10-21 | 15:56: Het verhaal van Mark Rutte is onlosmakelijk verweven met de toeslagenaffaire: wegkijken als dagtaak met Alzheimer in het verschiet. Premier Rutte geeft het verkeerde voorbeeld aan alle overheidsdienaren. Een nieuwe bestuurscultuur kan er alleen komen wanneer dit desastreuze voorbeeld plaats maakt voor een beter voorbeeld van leidinggeven.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 23-10-21 | 18:15:
Laatste tip en dan stop ik ermee. Check het nieuws van vandaag waarin de Raad van State aangeeft dat de hijgerigheid waarmee de Kamer nu allerlei goedbedoelde compensatie van allerlei mogelijke/vermeende slachtoffers bedenkt deze affaire nóg hopelozer en bijna onoplosbaar maakt. Dit is maar één aspect in dit dossier en dat los je niet op door Rutte weg te sturen. Sterker nog: naarmate de tijd verstrijkt, blijkt dat deze affaire écht niet alleen om Rutte draait.
Rectificaties zouden op dezelfde pagina gepubliceerd moeten worden als het originele artikel. En net zo opvallend.
Wie zijn dat toch die mensen die de Volkskrant lezen?
Tja, het nieuws moet ergens vandaan komen, zelfs al heeft het een ander perspectief.
Ik lees em, onder het motto " know your enemy"........
Bij JdelaT voor de deur wordt er regelmatig iemand overhoop gestoken, is gewoon de normaalste zaak van de wereld, toch? Kan iedereen overkomen, net als je fiets- sleutel kwijtraken.
Ik denk dat ik het wel zou merken als iemand een radijsje in mijn reedt zat te proppen.
Volkskrant lezers niet wellicht?
Is dat iets sexueels wat populair is bij deugers? Of vinden die een fruitig (groentig?) anusje prettig?
Vragen, vragen, vragen… en dat op zaterdag.
Fotze zeitung lezers zijn de radijsfase al voorbij. De koolrabi schijnt nu trending te zijn, hoorde ik bij de buurtsuper.
Er waren wereldwijd best wel wat aanslagen maar die van de belastingdienst zijn de ergste lijkt het wel
Oja, ik vind radijs sowieso niet lekker
'Wanda noemt deze moord op haar ex een privégebeurtenis die iedereen had kunnen overkomen en waar zij verder buiten staat'
Wanda heeft gelijk, het kan iedereen overkomen. De een wat meer (crimineel milieu) dan de ander (nette hardwerkende mensen), maar het heeft niks met het uithuisplaatsen te maken...
Bij het lezen van het artikel merk je als Volkskrant zijnde toch al dat het eenzijdig is?
De radijs-analogie vind ik wel wat lastig. Is dat weer een meme die ik heb gemist?
Hehe, het zijn inderdaad vaak 'types' met een nagelstudio.
Klopt, ze hebben er zelf een puinhoop van gemaakt en wentelen dat af op de staat.
Vandeweek zat er ook één bij Jinek een zielig verhaal op te hangen. Verlopen kop, zat in de bijstand, was zwanger van haar vijfde kind en dreigde destijds "wegens de toeslagenaffaire" haar huis uit te worden gezet. Overigens waren haar vier kinderen die ze al had ook daardoor uit huis geplaatst. Volgens mij heb je er dan zelf een enorme kolerezooi van gemaakt en komt al die ophef je nu goed uit om weer anderen de schuld te kunnen geven van jouw problemen. Misschien een idee om niet aan kinderen te beginnen als je in de bijstand zit en op de nominatie staat om je huis uitgejorist te worden? Er zou echt een voortplantingsverbod moeten komen voor mensen die aan de staatstiet hangen.
Ik vraag me af hoeveel daadwerkelijke slachtoffers van de toeslagenaffaire er zijn. Bij elk verhaal van deze slachtoffers komt achteraf steeds enige mate van eigen onjuist handelen, verzwijgen van omstandigheden of andere 'rode vlaggen' naar boven.
Precies, maar dat mag u in het kader van de woke-winter niet zeggen. Al deze gezinnen zijn zielig, hebben nooit iets fout gedaan. Als jij de kans krijgt zou je toch ook de randen van de wet opzoeken etc etc. 90% is gewoon een keiharde frauder, vaak niet opzettelijk - omdat ze te dom zijn om te poepen - maar fraude = fraude.
Zonde dat de informatie in de rectificatie niet meegenomen is in het originele stuk. Het laat zien dat elk toeslagendossier meerdere kanten kan hebben. Dat het weliswaar veel te lang duurt met de compensatie, maar dat zulks niet betekent dat alles zwart-wit is.
De reden dat mij de Toeslagenaffaire totaal gen ruk interesseert is dat ik zelf ook in die situatie zit.
Ik verdien 650 euro in de maand en heb nergens recht op. Geen aanvulling op het inkomen of huurtoeslag.
Gewoon niks, nul, nada. Omdat ik meer dan 6000 euro spaargeld. heb.
Wat is dan mijn punt. Als ik nooit had gespaard, dus geen eigen vermogen. dan had ik wel aanvulling op het inkomen en huurtoeslag gekregen..
Als ik al mijn geld had uitgegeven aan feesten, fuiven, vakanties, dan had dat geld wel gekregen.
Het enige wat ze hoeven te doen is zorgen, om onder de 6000 euro te blijven, dan krijgen ze altijd hun geld.
Als dat jarenlang duurt loopt dat enorm op. Zoals blijkt.
Huurtoeslag grens ligt rond de 31.000, zorgtoeslag zelfs hoger?
@Lorejas | 23-10-21 | 11:56:
Ja. Volgens mij is die €6000 vermogensgrens alleen relevant voor (aanvullende) bijstand. Niet minder lullig, maar toch.
Volgens mij heeft u wel recht op zorg en huurtoeslag. Als ik een proefberekening maak met een huur van 400, kom ik op 172€ p.m. zorgtoeslag. 107€. Ervan uitgaande dat u niet samenwoond.
U mag in 2021 maximaal € 31.340 aan vermogen hebben om huurtoeslag te krijgen.
U kunt in 2021 zorgtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2021 niet hoger was dan € 118.479.
Definieer meer dan 6000 euro eens. 100.000 of 1.000.000 of nog meer?
Uit de antwoorden van uw collegareaguurders kan ik concluderen dat dit een erg eenzijdig verhaal is.
@Duwbak_Linda | 23-10-21 |
12:02:
6295 euro om precies te zijn
Nou, dat zijn er al weer vier van de 1055. Bij hoeveel van die kinderen speelden er nog veel meer? Maar ja, het is toch tegenwoordig de bedoeling niet na te denken en vooral wet te roepen.
Den Uyl modus; twee dingen;
1) Rutte 3 was de rattenvanger van Hamelen.
2) De PVDA ((Wouter Bos) bracht de toeslagen onder bij de BD.
Jeetje wat dacht iedereen dan?
Dat er bij 10.000 gevallen een 1 op 1 causaal verband is? Tjongejonge. De journalisten van tegenwoordig sleuren en pleuren wat stukjes klakkeloos bij elkaar.
Iedereen kon op zijn klompen aanvoelen dat dit weer iets was welke MSM het beste de toeslagouders nóg zieliger kon maken.
In de media verschijnt steeds ook een dame die fraudeur is, maar met krokodillentranen zich handig tot slachtoffer weet te manoeuvreren.
Ik vind het sneu voor de echte slachtoffers, maar hou alsjeblieft op dit verder op te blazen. Misschien kan GS eens op zoek gaan naar de echte fraudeurs - die overigens ook €30.000 gestort hebben gekregen.
Afschaffen dit gedrocht van een toeslagensysteem . Schaf die kindertoeslag af.
Partijen/ politici die nu het hardst meehuilen, hebben het overigens zelf ingevoerd.
Het laatste taboe: je hoeft geen kinderen te krijgen. Alleen als je het echt wilt, in de juiste omstandigheden bent en in staat bent om in alle opzichten zelf de zorg ervoor te dragen dan wel jezelf ervoor weg te cijferen. Uiteraard verdienen degenen die door onvoorziene omstandigheden in de problemen komen maatschappelijke ondersteuning, maar in primo is je nageslacht je eigen pakkie 'an.
Hear hear!
Met de aanvulling (niet zo zeer rectificatie) heeft m.i. de VK-redactie een mogelijkheid willen creëren om het verhaal in een ander, meer nog: bredere context te plaatsen. Evenwel blijft het geval voor alle partijen schrijnend.
Alle goeds voor gezin in kwestie en nabestaanden toegewenst.
De Linkse pers maakt het leven in Nederland steeds slechter, vooral voor normale mensen.
De Raad van State heeft veel kritiek
op de aanpak van het kabinet om
slachtoffers van de toeslagenaffaire
extra te compenseren,schrijft NRC.In
een nog niet gepubliceerd advies wordt
de benadering ondoordacht genoemd.
teletekst-data.nos.nl/webplus?p=104
aha! Kijk es: het foei gesprekje voor de regering! Gewoon zo doorgaan dus!
Ondoordacht, ondoordacht. Ze kunnen altijd nog achteraf controleren of die extra compensatie terecht is uitgekeerd. Of zeg ik nu iets lelijks?
Terecht, goed uitzoeken wat de werkelijke schade is voor er met tienduizenden euro's per kind worden rondgestrooid. Het zijn tenslotte belastingcenten waar door anderen hard voor gewerkt is.
Wat onverwacht. 30.000 euro beloven aan iedereen die denkt slachtoffer te zijn. Dat trekt zeker geen mensen aan die ook denken aan gratis geld te komen. Oh nee....
Het is wel goed om bij dit soort meningen van de Raad van State in de gaten te houden dat zij enorm vuile handen hebben in dit dossier.
Geen onafhankelijke objectief instituut.
Je hoeft alleen maar de allereerste paragraaf van het pasverschenen raport van de (lagere) bestuursrechters te lezen om een idee te krijgen hoe die denken over de RvS:
www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-con...
Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar die vrouw die van de week bij Jinek zat, of dat nu 100% waar was.
Daar waren ook de kinderen afgenomen met Toeslagen affaire in ieder geval op de achtergrond.
Maar wat ik vooral zo vreselijk vond, en me niet kon voorstellen dat dat in Nederland zou kunnen, dat ze ook totaal geen contact had en mocht hebben met haar kinderen, en een direct bij geboorte afgenomen kind al 12 jaar niet had gezien???
Ik niet. Totaal geen interesse in die mevrouw.
Dat gebeurt ook niet zomaar. Ken dit soort zaken uit 1e hand en is heel complex. Het is inderdaad niet zo dat jeugdzorg even wordt gebeld door een bezorgde leraar of buurvrouw en dat dezelfde dag de kinderen worden opgehaald. En als dat wel gebeurt is er concreet acuut ernstig gevaar.
Alles wat voorbij je voorstellingsvermogen ligt gebeurt. Ook in Nlandia (helaas, hoofdschuddend en zuchtend mogen zien de afgelopen 25+ professionele jaren) Beschaving? Zolang het bruikbaar is. Vooral bruikbaar voor de mediaweffies en wappies. Ik zucht nog maar af en toe en ben in GS therapie om geen freak te worden.
Volgens mij is er meer aan de hand daar. Ik dacht dat er nog niet zo'n extreme hoge toeslag in 2009 nee. En daarvoor was het volgens mij dat de werkgever, werknemer en overheid allemaal 1/3 de kosten van de opvang voor hun rekening namen. En die geldproblemen zijn al van ver voor 2009 begreep ik eruit. En waar is haar man. Vader van de kinderen? Ik zal het vanavond even kijken dat fragment.
Dat hele toeslagensysteem is ruk. Moeten we vanaf. Zoveel mensen die niet met geld kunnen omgaan.
Ik had 2013 toen ook een aanslag gehad voor zorgtoeslag over 2009 t/m 2011 ofzo. Was ook een maandsalaris wat ik moest terugbetalen. Geen probleem, maar wel even balen.
Ze was ook zwanger van haar vijfde terwijl ze op de nominatie stond om haar huis uitgejorist te worden. Iets zegt me dat dat soort mensen geen toeslagenaffaire nodig hebben om er een kolerezooi van te maken. Ze zien het als ideaal excuus om weer hun problemen op een ander af te wentelen.
Dat komt dus omdat media tegenwoordig alleen op randgebeuren inzoomt. Dan worden de echt belangrijke zaken niet benoemd.
Zit trouwens een fijne contaminatie in het stukkie vam Prittmans maar het kan ook ironisch gebruikt zijn.
Ik vermoed dat ’behapstukken’ bewust gebruikt is. Ben ik nu geslagen voor deze test?
Yup allen die u noemt zullen er tussen zitten en dat is maar goed ook want als we allemaal zo voorbeeldig en perfect waren als u dan was het maar een saaie grijze eentonige bedoeling en konden we Justitie afschaffen want geen criminaliteit meer.
Natuurlijk zijn er mensen die terecht gepakt zijn, misschien iets harder dan anders, maar die gewoon zelf aanleiding hebben gegeven.
Maar waarom doen alsof de vele echte slachtoffers ook maar zeurderige types zijn? In plaats van focussen op een paar misplaatste zichzelf zielig vinders mag er gewoon volop medeleven zijn met de keihard geraakte echte slachtoffers. Je zal maar je huis en baan en enz zijn kwijtgeraakt, buiten je eigen schuld.
@normanius: dank voor de waardering, en volledig terecht. Behoudens wat snelheidsovertredingen is mijn blazoen schoon, en als ouder heb ik nooit (al dan niet frauderend) mijn hand op hoeven houden om mijn voortplantingsdrang gesubsidieerd te krijgen. U mag dat saai noemen.
Toeslagen en subsidies zijn financiële heroïne. Niet gek dat mensen daarop duiken. Ik moet steeds denken aan wat Theodore Dalrymple beschreef in “Leven op de bodem”. Hij vergeleek de situatie van mensen die al generaties in uitkeringssituatie verkeerden met drugsverslaafden.
Naar autoriteiten en omstanders altijd de zieligheidskaart, maar onderling spraken ze heel anders. Vooral hoe en waar het beste spul te koop is. De meeste “bang for your Buck”. Zo zullen er ook buitenproportioneel veel persoonsgebonden budgetten zijn in de meest geraakte doelgroep.
Een overheid met goede bedoelingen en de geldpest is het aller ergste wat een land kan gebeuren.
Uitgevoerd door een stel ambtenaren die er alleen maar voor zichzelf zitten en het feest is compleet.
juist!
De overheid heeft hier gefaald. Zwaar gefaald. Inzoomen op zielige gevallen is zinloos.
Wel typisch moderne media.. de periferie in maar zelden de kern bevatten.
Alle toeslagen zijn een drama. Meteen mee stoppen. Zorg ervoor dat de mens genoeg verdient of gratis krijgt om de rekening te betalen. Zal waarschijnlijk ook goedkoper blijken dan dit herverdelingscircus.
Ben zelf erg geschrokken van de bedragen die ik soms las.. 75000 euro terugbetalen.
Dan heeft iemand dus 75000 euro gekregen om niet op zijn kindjes te hoeven passen?
En dat dan om 1600 euro per maand binnen te harken, wellicht.
Ben het trouwens spuugzat om te betalen voor al die kinderen van anderen. Rendabelen fokken minder en minder, de handophouders meer en meer.
Betaal zelf maar voor je snotneuzen!
Dank
Ik ben ook al een poosje verbaasd om wat voor bedragen het gaat.
Eerst was het 70.000 en laatst ging het om 90.000
Dat is (okay, wàs) een half huis, wat ze zomaar kregen.
Hee daar isie weer. Moet je toch een keer complementeren voor je volhardendheid.
@knutsel_ | 23-10-21 | 11:20: Net Kuifje. Wordt hij betaald?
"For the life" LOL
En ook een goedemorgen.
Opgejorist en opgerot in 1 2 3
Ezeltje pik
Is meneer de eeuwige Mocro, niet in de war met zijn eigen sprookjes profeet, Mohammed, die wel aan de eigenschappen voldoet, die hij ten onrechte aan Geert Wilders toeschrijft.
Lang niet gezien. Gelukkig ben je nog steeds je sprankelende zelf.
Het geloven in (en zelfs aanbidden van) een pedofiel kinderneuker is pas dom dommer domst.
En je imam is van de herenliefde. Ciao
Kinderprostitutie is in Marokko gewoon open en bloot net als de pedo profeet het graag had :
pangaea.org/street_children/africa/mor...
www.france24.com/en/20110623-debate-c...
En die lul komt hier klagen over Wilders en pedo !
Hé, weer op proefverlof uit de kliniek.
Korte vreugde, vrees ik.
* vriendelijk wuiven doet *
Ik snap de combinatie van Rutte en Wilders niet helemaal. Ik heb op Bosma gestemd; was dat wel slim eigenlijk?
Dat mensen het nog steeds proberen dit soort onzin te plempen.
Wat is dat toch met die obsessie over kinderseks, van beide kanten.
@Mocroforthelife | 23-10-21 | 11:17
Ben je niet een aantal "K" 's vergeten?
@NLgaatnaardeklote | 23-10-21 | 11:25:
Ik vind het anders best lang duren..
Net als de meeste van uw soortgenoten vertoont u een ongezonde obsessie voor 'neuken', 'hoeren', en 'pedo's'. Seksueel gefrustreerd, heet dat.
@aflaatverkoper | 23-10-21 | 12:07:
Er is al zó vaak geramd op de 'K'-toets op zijn toetsenbord, dat die niet meer werkt. Vandaar.
Aan uw reactie te zien en de woorden die u gebruikt verloochent u in ieder geval niet uw afkomst. U bevestigt opnieuw weer het stereotype beeld wat een groot deel van de Nederlandse bevolking van u heeft.
Of er steeds causaal verband is waag ik ook wel te betwijfelen.
Maar is het is nog steeds onze overheid geweest die dit hele systeem optuigde. Een systeem dat zo complex en burocratisch is dat heel voorzienbaar mensen de fout zouden ingaan, al dan niet te goeder trouw. En de TK zag dat het goed was.
Ja het lijkt me wel triest als je met vier kinderen ineens van 50 euro per maand moet leven. Ik zou het dan ook op een zuipen zetten, alleen waar betaal ik dat dan van? Zo te lezen tussen de regels door is het geen model gezin.
Tops en tips noemden ze dat op de basisschool van mijn kinderen. Zo is de term per abuis voor de helft van de inwoners van dit land een onbekend begrip. Geen dank VK.
Tips werden vroeger verbeterpunten genoemd. Maar dat klinkt zo hard.
@Graaf_Slis | 23-10-21 | 11:15: Lol ja of gewoon "fout". Maar dat mag natuurlijk al helemaal niet meer.
Dit gaat over toeslagen, niet over COVID. Wel blijven lezen.
Sommige schrijvertjes zijn regelrechte vijanden van de waarheid.
Goed artikeltje. Die hele zieligemensenaffaire kunnen we nu onderhand wel ad acta leggen. Genoeg uitgemolken.
Ik had altijd het idee (uit oude films) dat journalisten een soort rechercheurs waren die wekenlang alle feiten bovenhaalden en schandalen blootlegden. Niet een verhaal klakkeloos opkalken wat een zelfbenoemd slachtoffer oprakelt tijdens een uurtje theedrinken.
Een zzp journalist krijgt een dubbeltje per gepubliceerd woord. Daar kan je je geen onderzoek van veroorloven. Emotie verkoopt, waarheid is onbelangrijk.
JAAAAaaaaahhh..... Lou Grant! Vroeger fan van! youtu.be/1EWe9y7nyPM
Op industriële schaal fiscaal kopschoppen dreigt nu te verzanden in een beetje welles nietes, geen oplossingen voor duizenden kinderen en een Mark R die na ruim tien jaar knevelarij lachend wegloopt voor zijn verantwoordelijkheid. Uit de ministerraadnotulen bleek nogal duidelijk hoe erg de Ruttedoctrine en Mark R zijn persoonlijke aanvallen op Kamerleden die deze affaire bleven agenderen dit delict hebben geprolongeerd. Mark R mag zich voor zijn persoonlijke bijdrage eens gaan melden bij de Hoge Raad. Daarna kunnen we het pas hebben over dit soort kleine futiliteiten.
Als we nu al "gij die zonder zonden zijn" gaan toepassen op de Nederlandse pers, krijgen tienduizenden ouders en hun kinderen niet hun eigen geld terug. Krijgen we geen nieuwe bestuurscultuur en is het wachten tot de volgende bevolkingsgroep beroofd wordt, want de schatkist moet wel gevuld blijven.
U zou zomaar eens het volgende slachtoffer kunnen zijn, want de schoorsteen van het partijkartel moet roken.
Helemaal eens! De echte slachtoffers verdienen het om hun geld snel terug te krijgen en echt geholpen te worden.
Ah! Een smoking gun.
Kinderopvangtoeslag is doorgaans bedoeld voor werkenden. Maar goed.
@Duwbak_Linda | 23-10-21 | 11:05: Sterker nog, vrijwel uitsluitend.
Doe maar even wisselen racistische Pietertje
Beetje laf krantje is dit. En niet alleen maar omdat daar, maar op de wijze hoe.
Het is ook wel erg naief om te veronderstellen dat alleen de toeslagenaffaire verantwoordelijk zou zijn voor uithuisplaatsing. Het is bij het CBS dat met een getal komt van 1115 kinderen (in 5 jaar) niet bekend welke omstandigheden er speelden en of er meer factoren speelden dan schuldenproblematiek. Nou dat lijkt me wel, denk aan kind gaat bij vader wonen, kindermishandeling en verwaarlozing, seksueel misbruik, etc... Lekker makkelijk om zomaar te roepen dat de overheid "de kinderen afpakt". De rauwe werkelijkheid is natuurlijk totaal anders.
De rauwe werkelijkheid is natuurlijk totaal anders.
De rauwe werkelijkheid is dat de jeugdsector een verdienmodel is geworden, net zoals dat ook gebeurde met toen de gezondheidszorg geprivatiseerd werd. Die mensen werken er omdat ze dik geld eraan kunnen verdienen, en niet meer vanuit een of ander idealistische roeping of zoiets. Dat is de rauwe werkelijkheid.
@gaffelbaard | 23-10-21 | 11:06: Gezien uw reactie werk u in in ieder geval niet in de jeugdsector, die zwaar onderbezet en onderbetaald wordt. Jammer dat u alleen maar aan geld denkt. Zegt veel over uw empathie mbt de problemen waar kinderen mee worstelen.
Meestal is een vooroordeel, dat niets zegt, en je ook niet met cijfers kan onderbouwen.
"Alsof iemand een radijsje in je reedt zit te proppen..."
Want dat voelt hoe? Ervaring mee? Grote radijs, kleine? De beeldvorming alleen al.
Wel eerst even schillen !
Geen idee. Als het onderdeel is van een aangemaakte salade, lijkt het me een nogal bewerkelijke activiteit.
@Graaf_Slis | 23-10-21 | 11:11: Ik moest gelijk hieraan denken:
www.urbandictionary.com/define.php?te...
Je komt er nog goed vanaf. Het is eigenlijk pompoentijd. Radijs zijn in het voorjaar.
Mijn vader zong er al over, tijdens het scheren:
" 'k Heb rooie, en witte radijs
En de Duitsers beschieten Parijs ♫ ...."
Dit gebeurt met grote regelmaat bij de VK. Blunders en blundertjes, en miniscuul rectificeren.
Ik denk dat dit soort berichtgeving onderdeel is van een keten. Het patroon dat bij elke ingrijpende gebeurtenis in de verslaggeving wordt gevolgd begint met speculatie, gevolgd door feitelijkheden. En als deze uiteindelijk zijn opgedroogd is het laatste element in de verslagketen de zoektocht naar emotie. Persoonlijk vind ik dit laatste element volstrekt onbelangrijk.
Volkskrant had iets slimmer moeten zijn v.w.b. het voorbeeldgezin. Maar dat kinderen uit huis zijn geplaatst door het toeslagengedoe is zeker. En dat is dramatisch. Ook voor laagopgeleiden die wellicht wat minder goed met hun emoties kunnen omgaan. Dat willen mensen weleens vergeten. Als je geen geld meer hebt, geldt 'een kat in het nauw maakt rare sprongen'. Iedereen die hier gemakkelijk over oordeelt, weet niet hoe het is om financieel helemaal uitgekleed te worden, niets meer te kunnen doen en welke effecten dat kan hebben op het gezinsleven.
U zegt rake dingen.
Valt mij sowieso op dat inleven in een ander niet meer van deze tijd is, helaas.
Mooie, louterende observatie, Leptob.
Als je geen geld meer hebt, geldt 'een kat in het nauw maakt rare sprongen'.
Helemaal waar. Ik woon in het soort wijk waar binnen een straal van 1 km zoveel van zulke voorbeelden wonen, dat ik aan beide handen niet genoeg heb om ze te tellen! En dat gaat van koper jatten in de nacht, zwart bij werken, drugs dealen, of jezelf als hoer verkopen. Alles om het hoofd boven water te houden en tóch de kinderen te kunnen geven wat ze nodig hebben. Echt verschrikkelijk.
@theo-is-dood | 23-10-21 | 11:04:
Er rammelt iets bij u.
Ik las ook een verhaal over iemand wiens kinderen uit huis waren geplaatst en bij hun vader bleken te wonen. Tja.
Wanneer dit op gezag van Jeugdzorg (meestal met tussenkomst van een kinderrechter) gebeurd is dan is het nog steeds uithuisplaatsing.
Geen idee van deze berichten. Zelfs de rectificatie is niet te lezen door mij.
Maak dan een goed screenshot op voldoende grootte zodat iedereen het kan lezen.
twitter.com/PietBakker/status/1451804...
Hmm doet ie niet. Klikken op foto 2. Dan moet groot genoeg zijn.
@Duwbak_Linda | 23-10-21 | 10:53:
Dank voor dit linkje. Komt inderdaad niet over als een doorsnee braaf gezinnetje "met alleen wat betalingsproblemen vanwege de toeslagen".
Tip:
Klik op de rechter foto met uw rechter muisknop. Kies dan in het venster dat dan verschijnt "Afbeelding openen in nieuw tabblad". En voilà.
Ik begrijp de rectificatie wel als je je een factor 1000 vergist. Slordige fout.
Je zou een wet moeten invoeren dat rectificaties op precies dezelfde pagina, op precies dezelfde grootte en met hetzelfde aantal tekens gepubliceerd zou moeten worden. Dan ben je zo van deze onzin af.
En dat dan doortrekken naar het journaal.
Het probleem is hier dus een andere affaire.
Ja, in Almere wil je niet dood gevonden worden. Laat staan omgelegd. Ik insinueer niets, maar ben benieuwd naar de komaf van deze "Wanda" ...
En die ander heeft kennelijk toegeslagen
Betaalmuur.
Dus, dikke middelvinger in je volksreet.
Ik betaal niet voor leugen-pers.
Dat zal ze leren!!!!
Feiten? Beeldvorming is wat er toe doet!1!!!
Volksverlakkerij.
Niks nieuws.
Privégebeurtenis die iedereen had kunnen overkomen.
Juist.
In dat soort milieus wel.
@BrutusBosch | 23-10-21 | 10:56: dat zijn dus de Toeslagmilieus.
@theo-is-dood | 23-10-21 | 11:05: jazeker, de mensen die met hun modale inkomens niet meer modaal kunnen leven. Laat staan diegenen die daar onder zitten qua inkomen.
Geconstrueerd door uw overheid!
Ik weet niet waar het over gaat, want betaalmuur. Maar als ik jouw tegel lees dan is het doel ervan dat de maatschappij het beeld krijgt van: "Kinderen van toeslagenslachtoffers zijn niet uit huis geplaatst vanwege dat toeslagendrame, maar omdat ze slechte ouders hebben. Die toeslagenslachtoffers zijn slechte ouders en dat hun kinderen uit huis geplaatst zijn is hun eigen schuld. En het is zo ook beter voor de kinderen."
Zoiets dus.
@gaffelbaard | 23-10-21 | 10:44: klopt, de correcte oorzaak en bekend gevolg.
Zonder de toeslagenaffaire had het bij een groot deel van de gezinnen ook een zooitje geweest, en gebleven.
Vooroordeel. Dat weet je niet.
De een is vaak het gevolg van de ander.
@Jos Tiebent | 23-10-21 | 10:54:
'Vaak'.
Is ook een vooroordeel. Op niks gebaseerd en niet onderbouwd met cijfers of feiten.
Valt überhaupt al mee dat ze een rectificatie plaatsen.
Los van het feit dat het simpelweg onzin is wat mevrouw debiteert snap ik niet dat een rectificatie nodig is: het is haar beleving. Als alles wat onzin is moet worden gerectificeerd kan het Reformatorisch Dagblad wel opgedoekt worden.
Dat is 9 van de 10 keer zo bij jankverhalen van ouders waar kinderen uit huis zijn geplaatst. Doen je graag geloven dat ze slachtoffer zijn van allerlei instanties, maar geloof me, je kind wordt écht niet zomaar van je afgenomen. Dan is er heel veel shit aan de hand en dus niet alleen financieel.
Dan ben je niet helemaal op de hoogte van hoe ze werken. Maar als ik dat ga toelichten met voorbeelden dan wordt het een verhaal waarin heel misschien mensen kunnen herkennen om wie het gaat. Hoe klein de kans ook is, dat zal ik nooit doen.
Laat ik het maar houden op dat er ook in de jeugdzorg hele grove fouten gemaakt worden.
Exact. Ik wantrouw dit soort jankverhalen nog een stukje meer.
@gaffelbaard | 23-10-21 | 10:49: als je bij Jeugdzorg terecht komt ben je aan de goden overgeleverd, dat is algemeen bekend. Maar daar kom je niet zomaar en iedere weldenkende ouder die het belang van het kind voorop stelt zal alles in het werk stellen om te voorkomen dat je bij die club aangemeld wordt.
@_pacman_ | 23-10-21 | 10:53: Helaas is 1 boze ex doorgaans genoeg voor jaren ellende. Als Jz klaar is met hun 'moeilijke werk' (waar de meeste medewerkers niet voor zijn opgeleid) is het gezinssysteem rond het kind meestal voor altijd ontwricht, maar hé, de overheid heeft wèl 'iets' gedaan!
@Harry.Langezwaal | 23-10-21 | 10:58: En daarom is een boze ex geen weldenkende ouder die het belang van het kind voorop stelt maar een zelfzuchtige idioot die wraak op de ander belangrijker vindt.
Jeugdzorg is net als asielindustrie: het is goed dat het er is maar het kan vermoedelijk wel met 90% minder instroom toe. De resterende 10% kun je dan daadwerkelijk de hulp geven die ze verdienen.
Ja Jeugdzorg heeft echt een goede reputatie in deze ....
@_pacman_ | 23-10-21 | 10:53:
daar kom je niet zomaar
Daar kom je veel gemakkelijker terecht dan je vermoed.
Bijvoorbeeld:
- je kind heeft een stoornis (bijv autisme) of een leerkracht van een school heeft het vermoeden ervan,
- je buren willen je wegzieken en doen valse meldingen met politie of het AMK,
- je kind krijgt een ongeluk en daardoor een snijwond of botbreuk op een rare plek waardoor iemand in het ziekenhuis of de huisarts een vermoeden krijgt en dit meldt aan het AMK of de politie,
Kijk, dat zijn toch weer 3 voorbeelden die je als ouder niet kan voorkomen.
Grappig weer al dat anekdotisch gezwam. Ik zei ook '9 van de 10' of niet soms? Vals positieven heb je niet alleen bij coronatesten he. Er zijn in NL meer kinderen die onder vreselijke onstandigheden leven door verwaarlozing van idiote ouders, dan kinderen die het slachtoffer zijn van onterechte bemoeienis door jeugdzorg.
@Quantum Suicide | 23-10-21 | 11:45: dat hoop ik wel, bijna 11000 adviezen door Jeugdzorg in 2020.
Geen enkel kind van de 1.150 uit huis geplaatste kinderen is uit huis geplaatst agv financiële sores alleen. Sores die er is veel gevallen bovendien al was maar hooguit iets is verergerd door een disfunctionele overheid. Emo-porno is goed voor de stemmen, lezers en portemonnee.
Ze hebben bij de Volkskrant niet zoveel op met wederhoor.
het is een serieuze krant en de procedures zijn er wel degelijker dan bij bekende blogs en gemiddelde twitterbazelaars
Een andere reaguurder zei het het eerder al: correlatie en causaliteit. Ik ga ervan uit dat elk dossier van uithuisplaatsing dit soort elementen heeft, en niet alleen op basis van de toeslagen is geschied.
Blijft een stomme vergelijking.
Stel;
- je krijgt hoge schulden door het toeslagendrame,
- je hebt kinderen,
- door die schulden komt je gezin, en dus ook jouw kinderen, in de armoede,
- door die armoede, en het verdriet dat de armoede je kinderen geeft, ontwikkel je mentale klachten. Waar je misschien zelfs een psycholoog voor bezoekt,
- je kinderen hebben door de armoede soms geen eten voor naar school, en dragen soms kapotte of te kleine kleding,
- je kinderen worden hierdoor ook op school gepest,
- dan komt jeugdzorg die je kinderen uit huis plaatst vanwege armoede, ouder(s) met mentale problemen, kind gaat gebukt onder pestgedrag en armoede (ontwikkelingsstoornis of bedreiging in de ontwikkeling bij het kind, noemen ze dat in de jeugdzorgsector) en daar heeft het specialistische hulp voor nodig die de ouders niet kunnen bieden.
En dan nog zijn er mensen die beweren dat de uithuisplaatsing niet als oorzaak dat toeslagendrame heeft? Kom zeg!
Trouwens, die reaguurders die het had over correlatie en causaliteit...
Die heeft niet op zitten letten toen hij les kreeg over toerekenbaarheid.
Zoek dat woord maar op: toerekenbaar(heid).
Als de armoedeval komt door onterechte vorderingen van de BD dan kan je ouders die niet zo stevig in hun schoenen staan maar anders een normaal leven hadden kunnen leiden, het niet aanrekenen dat het zover komt. Er is wel degelijk een causaal verband in jouw voorbeeld en als minister hoor je je dat aan te trekken. Maar er gebeurt niets.
@Bakkeleures | 23-10-21 | 11:14:
Nee, minister Rutte zoekt de goedkoopste uitweg. Altijd.
Dat is waar. Ik zou echter niet lekker slapen, wetende hoeveel ouders ik tot wanhoop had gedreven. Het is wachten op de eerste die flipt. En dat vind ik nog best lang goed gaan.
@gaffelbaard | 23-10-21 | 11:03: enige en juiste zienswijze in deze.
Zal misschien niet voor alle gevallen evenveel mee tellen, maar zeker relevant.
Ach, ze recidiveren ten minste. Er zijn er die dat nooit doen.
Linkse recidivisten.
Rectifiseerrecidivisten zijn het, allemaal
Wat was dat? De auto-incorrect?
dat zouden meer mensen moeten doen? of niet?
Het is niet voor niks een linkse azijnbode
Die doen alles even af met "sorry" en gaan weer over tot de orde van de dag.
@Ommezwaai | 23-10-21 | 10:40: een beetje zoals GeenStijl gisteren in het artikel over Ron?
merkwaaardig hoe allerlei boze rechtsmensen media zitten uit te spellen om maar euvel te kunnen duiden.
REAGEER OOK