LIVE. 30 JAAR VOOR MOORDENAARS WIERSUM
Advocaat Derk Wiersum werd in september 2019 doodgeschoten voor zijn huis
Op 18 september 2019 werd advocaat Derk Wiersum voor zijn huis in Amsterdam neergeschoten. Een moord met een hoog weet-u-nog-waar-u-was-gehalte. "Dit nooit meer", bibberde Gabberhouse na die 'aanslag op de rechtsstaat', om in het restant van zijn sippe ambtstermijn lijdzaam te moeten toezien (/laten gebeuren) hoe Nederland steeds grotere drugscriminelen en -fabrieken aantrekt als grootste afvoerput van de planeet, en tevens anderhalf jaar voordat Peter R. de Vries op klaarlichte dag overhoop wordt geschoten door misschien wel dezelfde opdrachtgever. En nu staan ze voor de rechter, Giërmo en Moreno, de moordenaars van Wiersum. Loopjongens, losers, die levenslang gaan krijgen. Volgens het OM een 'glashelder signaal': "Wie zich nu nog laat verleiden om voor geld iemand in opdracht te vermoorden, weet wat hij kan verwachten." Volgens GeenStijl niet. Het is het topje van het onkruid. Je knipt het weg en er verandert... niks.
UPDATE: Voorbedachte rade aangetoond, dus moord
UPDATE: Rechter: Giërmo en Moreno hebben het gedaan
UPDATE: 30 JAAR VOOR GIËRMO B. EN MORENO B.
UPDATE: Uitspraak hier
UPDATE 13-10: Zowel Giërmo als Moreno gaat in hoger beroep. Claimen onschuldig te zijn.
SocialTweets by SaskiaBelleman
Reaguursels
InloggenDe vermeende Moordenaars zijn in zee gegaan met een organisatie, die als Motto heeft: Wie Praat , die gaat, en dan in die zin dat ook familie en kennissen gaan slapen als er gepraat wordt met het OM.
Ze wisten dus van te voren , dat hun Omgeving ook gevaar loopt als ze praten.
En hebben er moedwillig voor gekozen, om toch op deze manier geld te verdienen.
Als Nederland net als Italie, dit soort gasten op zwaar regiem zet, heb je kans dat ze (breken) wel willen praten , met alle gevolgen van dien...
Door die 28 jaar , zullen ze over een tijdje eerder bereid zijn toch te praten, dan wanneer ze maar 20 Jaar hadden gekregen
Moord wordt eindelijk redelijk bestraft. Nou nog de bestraffing van de lange weg ernaartoe van mishandelingen, gewapende overvallen en weet ik wat meer. Kijk een aflevering van Voor de Rechter en je weet dat je voor zogenaamde kleine vergrijpen nu eens een week en dan weer een maand voorwaardelijk krijgt. Om van die opgelegde paar uur die anderen gewoon als vrijwilligerswerk doen nog maar niet te spreken.
Ik verbaas me ook geregeld over dat programma. Bij de geweldadige vergrijpen laten de rechters nogal eens meewegen dat een veelpleger eindelijk op het rechte pad afkoerst. En bij iemand die een verkeersboete aanvecht oid kleins, is het vrijwel altijd no mercy.
Praktisch iedereen vindt dat de daders minimaal levenslang verdienen, menigeen opteert voor de doodstraf.
Maar wel allemaal lyrisch voor het (tv) scherm, als er een film/serie is over seriemoordenaar (Dexter), maffia of hit team.
En uw punt is?
Wordt dus 19 jaar effectief. Of bestaat die derde strafvermindering niet meer?
Ik moet ook altijd tandenknarsen als ze bij blik op de weg weer eens zeggen; "Maar, aan de lange arm der wet ontsnap je niet".
Dan denk ik; "is dit nu om het volk in zijn hok te houden? Iedereen die van de snelweg gebruik moet maken weet toch hoeveel hufters er zijn, hoe groot ze zijn en dat er niets aan gedaan wordt door de politie als er geen tv camera's bij zijn?
Je kind Guillermo willen noemen maar dan niet weten hoe je dat spelt. Zou ook strafbaar moeten zijn
Dus de moord op Pim was niet staatsondermijnend??
Kan iemand mij uitleggen wat de "enkele jaren" voor de moord op zijn broer waren... Want enkele lijkt mij geen 10+
Ik weet dat het al een paar keer gezegd is hier beneden, maar mijn eerste gedachte bij die 30 jaar waren meteen: Volkert van der Graaf.
Fortuyn was de volgende minister-president van Nederland geworden en voorman van de -in de peilingen- grootste partij van Nederland in 2006.
Fortuyn vertegenwoordigde duizenden kiezers, die daarmee hun keuze ontnomen werd.
Een verder verschil is dat deze advocaat (RIP) werd omgelegd uit persoonlijke belangen van de aangeklaagde crimineel, terwijl Pim in koele bloede werd vermoord om ideologische redenen. Wat mij betreft dat laatste juist zwaarder moeten wegen. In andere woorden: Wiersum moest weg omdat iemand niet in de bak wil, Pim moest weg omdat iemand zijn mening niet leuk aanstond.
Dat Volkert 15 jaar later alweer rondloopt en verder van zijn leven geniet is onacceptabel, onverklaarbaar en onverenigbaar met het rechtsgevoel van een groot deel van de bevolking. Deze uitspraak (30 jaar) maakt dat pijnlijk duidelijk. Het leven van een advocaat is kennelijk twee keer zoveel waard als dat van een politicus.
Dan dat, niet als dat. Waarmee u eigenlijk al af bent.
Correcties: "... had dat laatste...." en "niet aanstond"...(volgende keer mijn woede beter kanaliseren)
@DexterGordon | 11-10-21 | 15:28: Niemand is af vanwege een spellingfout. Zeker niet iemand die al 15+ jaar in het dagelijks leven in een andere taal dan Nederlands praat.
@Gladiator Fap | 11-10-21 | 15:31: eens!!!
Inhoud telt. Niet vorm.
U haalt me de woorden uit de mond. Bedankt daarvoor.
Exact.
Waarmee de vraag weer actueel wordt of de moord op Fortuin geen complot was. De commissie van der Haak wist al heel snel dat van de Graaf die milieu-ambtenaar niet vermoord had ( ook al werd die ook door het achterhoofd geschoten met een zelfde kaliber munitie) en noemde zelfs de pers die commissie kort daarna de commissie Doofpot. Nagelaten is daarna door de, overwegend linkse, pers om hier eens grondig te naar gaan graven. Van de Graaf zat 12 jaar, deze figuren moeten de volle 30 jaar, inclusief voorarrrest, 30 jaar zitten, 2,5 maal zo veel dus. Ook al zouden de opvattingen over straftoewijzing veranderd zijn, het is een groot en nauwelijks te verklaren verschil. In verband met de moord op de ambtenaar lijkt het Oswaldscenario nog steeds aanneembaar in het geval van van de Graaf, en dan ook nog het feit dat hij na zijn vrijlating al snel van allerlei voorwaarden af was. De laatste ook in verband met het zigenaamde vertrek van hem naar het buitenland, wat nooit gebeurd is. Ik ben geen complotdenker maar deze zaak riekt aan alle kanten.
Eens, was ook precies mijn eerste gedachte. Goed verwoord.
@DexterGordon | 11-10-21 | 15:28: Als je iemand anders wilt corrigeren misschien toch eerst even nagaan of je gesuggereerde correctie wel klopt.
Het kan dus wel. Mooi zo. En nu niet aan klassenjustitie doen omdat Wiersma "one of us" was maar gewoon snoeihard elke (executie)moord met 30 jaar zonder enige kans op vervroegde vrijlating bestraffen. Dader van Peter R. De Vries, de enforcers van Taghi, bwam, allemaal met een fixed 30 jaar belonen. We zijn al te lang te lief geweest.
Wat heeft mr. Ratmop toch een rotkop.
Niet dat ik het een onterechte straf vindt, maar ik snap nog steeds niet de straf die Volkert van de Graaf gekregen heeft voor de moord op Pim Fortuyn.
Ik wilde net deze reactie intypen.
Precies, als nabestaande van Pim kun je dus vandaag in de veganwinkel Volkert tegenkomen. Gold ook voor de nabestaanden van Heijn en de dader (welke gelukkig weer door een trekker uit z'n schoenen is gereden).
Onbestaanbaar!
Juist!
Haha! Dat wil ik net zelf op een tegel zetten!
Ik vind het knap dat Volkert van de Graaf nog steeds leeft.
Was wel een andere tijd he, om maar even de advocaat van de duivel te spelen.
@grollebol. Wat had jij dan verwacht van Nederlanders?
En de opdrachtgever?
Dertig jaar.
Dertig jaar op kosten van de brave belastingbetaler.
Dat kan goedkoper.
In de cel, deur op slot, sleutels weg en die lui heel snel vergeten.
28 jaar niet vrij zijn, met 32e en 37 erin is met je 60e en 65e eruit,
Men roept vaakt dat een straf niet lang genoeg is, maar na 28 jaar is praktisch je leven voorbij. (ik ben zelf toevallig ook rond deze leeftijd.)
Alles voor een moord voor een halve gare drugcrimineel, Ik hoop dat dit veel van die knaapjes uit amsterdam en kanaleneiland afscrhrikt.
Maar het zal wel niet.
@Louigi | 11-10-21 | 14:21:
Verschil is dat jij 30 jaar lang van vrijheid en het leven hebt kunnen genieten.
Maar mid 30 voor 30 jaar de bak in. Dan koos ik liever voor de doodstraf.
En Volkert lacht zich weer een krul in zijn veganistische rookworst. Een politieke moord met voorbedachte rade is blijkbaar minder erg dan het neerknallen van een advocaat. RIP Pim.
Nee, de wet is intussen aangepast. Dat weet Volkert natuurlijk wel, maar jij niet.
@* Il Principe * | 11-10-21 | 14:07: Zou Volkert zich echt veilig wanen?
@* Il Principe * | 11-10-21 | 14:07: Volkert (niet het paard) kan iemand tegenkomen die is zo als hij zelf is.
R.i.p. Chris van de Werken
@* Il Principe * | 11-10-21 | 14:07:
Volkert heeft destijds niet de maximale straf gekregen die mogelijk was.
@* Il Principe * | 11-10-21 | 14:07: het verschil is wel erg groot
Mèh, mijn onderbuik pruttelt dat dat 30 jaar te weinig is.
Zou je in de gevangenis ook met pensioen kunnen gaan?
@D-Fens_1963 | 11-10-21 | 13:26: Ja, in een aanleuncel. :)
@D-Fens_1963 | 11-10-21 | 13:26: eerst 30 jaar op kosten van de belastingbetaler, dan steun trekken en vervolgens AOW ontvangen.
De dader Giërmo B. is nu 37 jaar en Moreno B. 32 jaar en daar mogen u en ik braaf voor betalen.....
Nederland is al heel lang Nederland niet meer. De overheid heeft de criminaliteit helemaal finaal uit de hand laten lopen.
Mensen voelen zich niet meer veilig en op hun gemak in hun eigen woonomgeving , of dat nu steden of dorpen zijn dat maakt niet meer uit, overal lopen er vage figuren en gebeuren er dingen die het daglicht niet kunnen verdragen, en heerst er overal ongelofelijk veel agressie.
Lopen veel hufters met enorm ego rond, ja. Weet niet of dat de schuld is van de overheid.
@Duwbak_Linda | 11-10-21 | 13:13: Ja nou en of…, met de links diversiteitsdrammers voorop.
Er is met afstand niks maar dan ook niks wat dit kleine landje meer uit het lood geslagen heeft als de ongebreidelde import van buitenlanders.
En dan doel ik met name op het onwillende, andersdenkende en niet in de laatste plaats islamitische deel daarvan.
@D-Fens_1963 | 11-10-21 | 13:23:
Ik twijfel of dat het enige is. Kan nu wel alle gebieden - waar de overheid schijnbaar faalt - afzonderlijk bij langs gaan: zorg, immigratiebeleid, justitie, veiligheid, onderwijs.
Kennelijk wordt de jeugd slecht bereikt ondanks alle voorzieningen en mogelijkheden (is ook overheid). Misschien heeft onze cultuur te weinig te bieden wat aanspreekt. Of is het juist te makkelijk allemaal. Ik weet het niet.
@Duwbak_Linda | 11-10-21 | 13:13: Enorm ego ? Denk eerder dat een minuscuul IQ het probleem is, als je zo denkt je financiën op orde te kunnen brengen.
@JodokusDraadnagel | 11-10-21 | 14:13:
Denken dat je een strijder bent die als koning zou moeten leven. Maar je bent helemaal geen strijder en echt slim ook al niet. Wat rest is hard werken (school/kudtbaan) om vervolgens daarvan niet te kunnen leven als koning. Dus je maakt bepaalde keuzes, want keeping it real N-word. En voor je het weet zit je ergens te diep in en heb je geen keuze meer. Sad.
(mogelijke verklaring, ik weet het niet)
@Duwbak_Linda | 11-10-21 | 13:40: en als ouders nou eens gewoon hun kinderen gingen opvoeden? Scholen moeten meer opvoedkundige taken op zich nemen dan vroeger, waardoor minder tijd is voor onderwijs. Plus dat ik het ermee eens ben dat het niveau van het overgebleven onderwijs veel lager is dan vroeger.
@ches | 11-10-21 | 14:37:
Ja als ouders dat nu eens gingen doen. Misschien proberen ze dat ook wel. Geen idee. Maar wat als een deel van de ouders niet genoeg in huis heeft om deze taak te volbrengen? Op een of andere manier vrees ik dat deze oproep tot nog meer overheid gaat leiden (wie moet anders die ouders opvoeden?).
Wil hier absoluut geen pleidooi houden voor christendom, maar de gemeente (die van de herindelingen en omgevingvergunnings, niet die van Jezus (Jezus is OK)) kan het gewoon niet waarmaken. Want die is niet samenbindend (vraag is of je dat moet willen). Moet dan de zwaardmacht weer leidend worden? Veldwachters met grote handen. Dat gaan we ook niet pikken, individuen die we zijn.
Erg lastig. Ik heb het antwoord ook niet.
@Duwbak_Linda | 11-10-21 | 14:57: je hoeft geen diploma te halen om kinderen op de erreld te zetten. Daarom houden we altijd een groot aantal idioten
@ches | 11-10-21 | 14:37: Mee eens in de basis maar het ligt ietwat complexer. Ik ken persoonlijk ouders die 4 kids hebben. Drie zijn welopgevoed, rustig, studeren zeer goed en werken daarnaast in een klein bijbaantje. Echter, 1 van de 4 is lastig te hanteren vanwege agressieproblemen. De 4e geniet dezelfde opvoeding en die is niet altijd soft, net zoals bij de anderen het geval is/was. Kortom: gewoon opvoeden is soms niet de weg die leidt tot succes.
Lul niet zo dom!
Goeie tegel zeg!
Opgeruimd staat netjes.
Was dat niet de zanger van breezer ananas? Samen met tropical danny?
Maar hebben ze beide gepopt of alleen 1? Dan is de ander toch 'slechts' medeplichtig? Of ik heb ergens overheen gelezen
Nope. Het is gekwalificeerd als medeplegen. En daarmee dezelfde strafmaat.
@TheManiac | 11-10-21 | 12:34: Da's weer eens wat anders dan; "We weten niet wie het gedaan heeft dus vrijspraak voor iedereen".
Guillermo was toch van 'breezer ananas'?
Is Moreno dan tropical danny?
Ja klopt, nu overwegen ze echter te switchen naar een ander genre; jillarap.
Je reinste rasisme... negeriods krijgen meer straf voor moord dan blankoide die een politicus vermoord en die mogelijk (nog altijd onbewezen en onopgeloste) moord op mileuambtenaar gepleegt?
alles is racisme joh.
je weet toch
De wet ten tijde van de moord op Pim Fortuijn was een andere. De hedendaagse wet is verzwaard.
Deze strafmaat is in het leven geroepen omdat er vroeger alleen 20 jaar was en levenslang, en dat juist bij de veroordeling van Van De Graaf naar boven kwam dat dat tot te lage gevangenisstraffen leidde.
www.eerstekamer.nl/nieuws/20051220/vr...
@omanders | 11-10-21 | 13:15: En die 20 jaar werden er 12.
Leeftijd 32 en 37.
Die zitten dus tot hun 60e, resp. 65e vast.
Dan kunnen ze zo ongeveer met pensioen
@wapster | 11-10-21 | 12:42: Nee, ze zijn nu al op kosten van ons allemaal met pensioen.
Ik vind dit een betere straf dan die Volkert van der Graaff heeft gekregen. Die is er echt met niets vanaf gekomen. 15 jaar heeft hij gezeten oid? Lekker uitkering ontvangen, nu met z'n vrouw samen een gigantisch huis in Nederland en ergens in t buitenland ook. Eigenlijk compleet van de pot gerukt. Die man moeten ze eigenlijk financieel ook compleet uitkleden.
Veroordeeld tot 18 jaar, waarvan hij er 12 heeft uitgezeten.
Ze hadden Volkert liever een lintje gegeven, maar ja dat staat ook een beetje raar. Dan maar zo. Hij wordt ruimhartig gecompenseerd.
@WhiteShark | 11-10-21 | 12:31: U ziet dat volledig juist
Ik kan daar ook nog steeds niet over uit.In koelen bloede een politicus neerknallen en 100% zeker de dader. Hier spreekt de rechter over verzwarende omstandigheden, want dienaar van de wet.Waar waren die verzwarende omstandigheden in het geval van Pim Fortuyn?
Naar aanleiding van die zaak zijn de maximumstraffen ook fors verhoogd. Grondbeginsel is dat de verdachte altijd de voor hem gunstigste regeling krijgt, dit op grond van het rechtszekerheidsbeginsel, dus al hadden ze tijdens de zaak de straf verhoogd, dan had dat nog niks opgeleverd.
Bevredigende strafmaat in deze zaak. Sukkels.
Dat zit anders. Als goed woke-denkende weet je dat mensen die moorden plegen, maar jouw politiek standpunt hebben, gewoon vrij moeten komen.
Nederlandse rechtsstaat lachertje: wéér het aapje te grazen genomen i.p.v. de orgelman.
Over aapjes gesproken: ook al heeft Ferd of OM beambte of D66 rechter of etc. etc. een gouden ring, dit is en blijft een lelijk ding.
Maak je geen zorgen, de orgelman komt nog wel, we leven echter in een beschaafde rechtstaat waar men een minimale zekerheid willen hebben dat we de werkelijke dader te pakken hebben om te voorkomen dat we straks een hele rij "vergis"veroordelingen hebben. Dat soort figuren zal hun hele leven over hun schouder moeten kijken, en het kleinste steekje dat ze laten vallen is fataal. Ze komen.... vroeg of laat.
Of ze worden afgeschoten door de concurrentie die ruikt dat ze verzwakt zijn.... ook goed.
De orgelman wordt vroeg of laat door een concurrerende orgelman in slaap gebracht.
Het aapje heeft de trekker overgehaald, dus volkomen terechte straf. De orgelman komt ook nog aan de beurt.
@me163komet | 11-10-21 | 12:02: Hou je zelf voor de gek. Met de pakkans en de mollen binnen de politie lacht de orgelman zich zijn apen uit zijn orgeltje.
Mooi, 28 jaar effectief, tegen de tijd dat ze uit de bak komen zijn ze oud.
Ik hoop echter wel dat men met dat "vormverzuim" wat zorgvuldiger omgaat, want als dat een glijdende schaal wordt dan komt er een moment dat het vormverzuim dusdanig ernstig is dat de O.v.J. niet ontvankelijk verklaard wordt, een risico dat men niet moet willen nemen.
Dat zal toch met deze straf als voorbeeld wel gaan veranderen. Je kunt als maatschappij niet toestaan dat de drugsmaffia de zaken hier ernstig ondermijnt en de ene -vergis- moord na de andere pleegt.
Onzin.
Die gasten zijn te dom om te poepen.
Alle intelligentie is er uit geblowd.
Voor straf opsluiten in een drugsvrije inrichting, dat is een straf die ze echt treft.
EBI?
@me163komet | 11-10-21 | 11:52:
Als iemand daar een gsm naar binnen kan smokkelen, dan krijg je er ook drugs binnen.
@me163komet | 11-10-21 | 11:52: Kans dat die 2 succesvol ontsnappen lijkt me nul. Dit zijn wegwerpdaders. Die zijn nu opgebruikt, die worden door niemand bevrijdt. Die kun je net zo goed gewoon regiem geven in een normale bajes.
Politie en justitie pakken de daders van deze walgelijke daad, de rechter veroordeeld hen tot 30 jaar en toch is het weer niet goed voor Geenstijl want de opdrachtgevers hadden ze moeten hebben. Man man man.
Dat zeggen ze niet, het is wel goed maar het kan veel beter.Dit zet uiteindelijk geen zoden aan de dijk.
Veroordeelt.
@Kowalski11 | 11-10-21 | 11:49: toch wel. Dit verhoogt de kosten voor de criminelen.
@van Oeffelen | 11-10-21 | 11:55: Kom op zeg, je weet zelf toch ook wel dat dit de kruimeltjes zijn. Dit soort figuren zijn voor de opdrachtgevers wisselgeld. Ze zullen altijd wel labiele figuren vinden met een verslaving die hun vuile werkjes willen opknappen.En al zou de prijs iets omhoog gaan, dat is voor die gasten toch peanuts.
@Kowalski11 | 11-10-21 | 12:06: Berekeningen met voorzichtige schattingen komen uit op een bedrag van 80 tot 100 miljoen euro winst per jaar, op alleen met het bedienen de toeristen van cocaine in Amsterdam. (En dan komen de gebruikers uit Amsterdam zelf nog, plus de gebruikers en de toeristen in de rest van het land.)
Dus ja, het klopt, die 10 tot 50 duizend euro zijn peanuts in die industrie.
Desalniettemin, 30 jaar in het cachot is een prima straf voor dit tuig, we zijn voorlopig wel even van ze af.
Even een geloofsdingetje. Christenen geloven dat Jezus voor hun zonden is gestorven en de straf voor hun zonden wegneemt (zal wel in het hiernamaals bedoeld zijn). Is er voor moslims ook zo'n dingetje - anders dan die beloning van 72 maagden voor jihadstrijders (waar je overigens als niet-lesbische vrouw niet veel aan hebt, maar goed die staan hier ook niet terecht).
Dit waren stadsnegers. Die geloven alleen in cash.
Houri zoals die heten kunnen ook jongetjes zijn.
Vrouwen gaan sowieso niet naar de Hemel.
Mannen kunnen ook maagd zijn. Dat je zuur te kijken als je je het hebt opgeblazen en 72 kerels staan je op te wachten terwijl jezelf als man bent gezien bij de geboorte
"Omdat ze niet eerder een levensdelict pleegden "
Omdat ze niet eerder voor een levensdelict zijn opgepakt en/of veroordeeld...
... in Nederland...
Scherp. Het tweede is een feit, dat eerste weten we niet, en met hun zg 'track record' is dat toch niet helemaal ondenkbaar.
Met een IQ van 74 is de kans zeer groot, dat het plegen van een levensdelict tot arrestatie zou leiden.
over 2 jaar als het eindelijk inzinkt dat ze nog een tijdje moeten zitten ..... zullen die twee zich daaraan overgeven en het woord anaal-ridder een nieuwe dimentie geven.
Wat moet je met zulke gasten, die nu 30 jaar lang op staatskosten worden onderhouden. Gun ze ook het leven niet, die zij hebben ontnomen van Derk Wiersum en onvoorstelbaar groot verdriet van zijn vrouw en kinderen.
correctie; 20 jaar, misschien nog wel eerder.
Deze rechter hoeft iig. niet om te kijken als hij de deur achter zich dicht trek. Goed geregeld denk ik.
...'Giërmo en Moreno'... Als je die namen hoort weet je: die komen uit een stabiel, gezellig en hecht gezin (paps, mams, broer, zus), hebben op leuke scholen gezeten, opleidingen afgemaakt, leuke vriendin, prettige werkplek, kortom: pareltjes van de zo bejubelde multi-culturele samenleving. En daaruit klinkt dan ook de vertwijfelde vraag: wáár ging het toch mis?
Ik kan me nog het afgegleden kansenpareltje van een paar jaar geleden herinneren, twee broers waarvan één succesvol ondernemer en één een forse functie bij een groot accountantskantoor. Ik zeg niet dat je gelijk hebt, en ik praat ook niets goed, maar de theorie gaat niet altijd op...
Colombianen?
@van Oeffelen | 11-10-21 | 11:44:
Nee, Antillianen. Voorheen Rijksgenoten.
Zelfs op de rechtbanktekening zie je dat het geen lieverdjes zijn.
28 jaar de cel in? Maak ze dan ook maar gelijk af. Wel zo humaan.
Nee, gedurende 28 jaar het leven in gevangenschap als een grijze eentonige sleur aan je voorbij zien trekken in het besef dat je alles kwijt bent door je eigen stomme schuld, om er dan na 28 jaar uit te komen en te ontdekken dat je door de hele maatschappij gewoon vergeten bent, dat is een straf.
Licht uit is geen straf, dat is genadigheid.
@me163komet | 11-10-21 | 11:55: En het 'licht uit' aan het einde van de 28 jaar, is dat misschien een idee?
Verdachten zullen zeker in beroep gaan. Na 25 jaar kun je bij levenslang herbeoordeling vragen, dus weinig risico dat je daadwerkelijk langer moet zitten bij levenslang.
Zoek eens op wat zo'n Herbeoordeling inhoudt. Is niet zo rooskleurig als dat jij het voorstelt. Bovendien is hier (nog) geen sprake van levenslang, maar van 30 jaar celstraf. Kan in Hoger Beroep inderdaad uitdraaien op levenslang.
Je kunt het aanvragen, maar als men dat nog lang ophoud, dan zit je zo dertig a 35 jaar. De molens bij justitie draaien traag.
wil er hier toch nog maar eens op wijzen hoe ongelooflijk genadig volkert van de graaf er indertijd van is afgekomen ..
Yup… hoe zou dat toch komen.
@The-loopy-cowboy | 11-10-21 | 11:26: Volkert is en was gestoord.
@Ko Ranzig | 11-10-21 | 11:31:
Fout; slim...
En dan ook maar 20.000 euro schadevergoeding moeten betalen aan de vader van Wiersum. En de vrouw en kinderen dan?
Alleen die vader had iets geeist.
30 jaar dat is 320 jaar te kort.
Vader Giërmo 30 jaar de bak in, zoontje wordt op straat opgevoed (als dat al niet zo was) en we hebben over aantal jaar een nieuwe schutter.
@Orangutan | 11-10-21 | 11:37:
Als Anouk je bron is heb je het niet over vader maar over vaders...
@Air van Boven Dorens | 11-10-21 | 11:41: als je het over een gestoorde vrouw hebt...
@Air van Boven Dorens | 11-10-21 | 11:41: True, maar eerlijk is eerlijk, Oran had het over "het kind".
Nou, ik denk niet dat Giërmo een vader was die zich veel met de opvoeding van zijn kind bezig hield op de wijze zoals fatsoenlijke mensen dat doen.
De vaders zijn in die cultuur vaak de grote afwezige, en ma doet de opvoeding. Geen verlies dus.
In the ghetto neuriën doet.
Ze hoeven zich 30 jaar geen zorgen te maken over hun energierekening ! Ieder nadeel heb zijn voordeel..
Die betaalt u van u belastingcenten...
Beide moordenaars hadden schulden.........
Misschien dan toch maar Squidgame organiseren voor zulke lieden?
De moordenaar van de broer van Nabil B had ook schulden. De bende van Taghi zoekt die lui daarop uit, gasten die zodanig in de knel zitten dat ze makkelijk besluiten om mee te werken. Het kloterige is dat er een 'endless supply' is van dit soort klootzakken en Taghi maakt daar lachend gebruik van. En ze zijn te dom om, nog los van het morele aspect, de consequenties van hun daden te overzien. Ze denken allemaal dat zij de dans van een (levens)lange gevangenisstraf wel zullen ontspringen. En voor de opdrachtgevers maakt het niets uit of de daders veroordeeld worden, dat raakt ze toch niet. De moordenaar van de broer van Nabil B heeft altijd zijn mond gehouden en is als enige veroordeeld. Hopelijk brengt het Marengo-proces verandering, maar dan zullen er wel weer nieuwe mensen opstaan. Daarom zou drugsgebruik veel harder bestreden moeten worden.
@Frits de Vriez | 11-10-21 | 11:31: Duterte schijnt binnenkort op zoek te gaan naar een nieuwe werkkring.
Wat een topidee!
Toch tamelijk bijzonder. Op de beelden lijkt de dader een ander postuur te hebben, als ik Saskia Belleman destijds goed begrepen heb. Dus de plaats van hun telefoons en het DNA in de moordauto zijn feitelijk hoofdbewijs geworden of heb ik het mis? Dacht dat destijds beloofd was om DNA alleen als steunbewijs te gebruiken? In theorie kan iemand anders van de bende bij een volgende moord zorgen dat er wat DNA in de auto terechtkomt, dan hoeft daarnaast alleen nog gezorgd te worden dat de prepaid telefoons op moment van de moord in de buurt zijn. Zijn ongetwijfeld grote boeven, dus prima dat ze 30 jaar van straat zijn, maar dat andere postuur op de beelden (grotere kerel meen ik) is daar nog een verklaring voor gegeven door de rechtbank?
Het is vaak een optelsom van bewijs DNA, telefoons in gebruik en ter plaatse, tapgesprekken, veel geld na de moord, geen alibi, om de meest simpele vragen geen antwoord geven, getuigenverklaring van vriendin die aan alle kanten rammelt etc... dit alles bij elkaar opgeteld levert het bewijs dat beiden de moord hebben gepleegd. En dan zijn er beelden (die liegen niet) en een getuige die een signalement geeft die afwijkt van de beelden... en zoals we allemaal weten kan een getuige zich vergissen (eigen interpretatie van lengte of afstand)
Verdacht heeft in gevangenis flink getraind. Vandaar dat andere postuur.
@johnyl | 11-10-21 | 11:15:
Eerste deel van je verhaal, duidelijk. Laatste deel ... er is een filmpje, waarbij de moordenaar uit de auto stapt en om een (ik meen witte) auto heen loopt (ik meen voor de deur bij die advocaat). Belleman zei destijds in een van die talkshows dat het vreemd was dat het postuur van de man die daar uit (of rond) de auto stapt/loopt helemaal niet overeen leek te komen met het postuur van de verdachten. Als die lui wel in het netwerk van Taghi zitten, maar misschien niet de hoofddaders zijn dan zouden die in theorie nog rond kunnen lopen. Peter R. gaat het in ieder geval niet onderzoeken, dus case closed.
@Vula | 11-10-21 | 11:20:
Meen dat het andersom was. De vent die rond de auto liep was groter, als ik me goed herinner wat Belleman bij OP1 of Jinek zei na de vorige zitting.
@Vula | 11-10-21 | 11:20:
Het waren zowel verschillende ooggetuigen als camerabeelden en de dader oogde als een jonge slungel www.youtube.com/watch?v=8htl-NI56gg dus dan blijkbaar idd in een paar maanden met een berg anabolen hard getraind in de gevangenis?!
Omdat ze niet eerder een levensdelict pleegden legt de rechtbank dus geen levenslang op, maar de langste tijdelijke gevangenisstraf."
OOO, het is pas hun eerste keer, nee maar dat scheelt,...
Ik ben ook verbaasd om deze verzachtende omstandigheid.
Inderdaad, er moet dus nog een slachtoffer vallen voor levenslang. En bedankt.
Bijzonder dat er onderscheid wordt gemaakt tussen delicten en levensdelicten, terwijl bekend is dat de één vaak een opmaat is voor de ander. Bovendien volgt op een levensdelict vaak al een flinke straf. Inderdaad jammer dat dit als een verzachtende omstandigheid wordt ingezet, wanneer je hun criminele verleden bekijkt.
Lossen deze straffen werkelijk iets op? Deze mensen hadden überhaupt al nooit in Nederland moeten zijn. Nu zitten wij er nogmaals 28 jaar mee opgescheept en moeten ze nog dagelijks voeden en huisvesten. En ondertussen blijft de poort wagenwijd open staan om wekelijks een nieuwe lading van deze lui binnen te laten.
Zo is dat. Dweilen met de kraan wagenwijd open.
Vanaf wanneer krijg je bij zo’n straf begeleid en vervolgens onbegeleid verlof? Iemand?
Ben je je kansen aan het afwegen?
Mooi, ze kijken zelfs op de tekening sip.
Iedere keer als ik dit soort straffen zie vraag ik mij af waarom Pim een uitzondering is.
Verdomd, dat was ook mijn eerste gedachte.
Omdat Pim dood moest van het linkse establishment, dus de vraag stellen is hem beantwoorden.
klopt ja. Gek genoeg bestaat de indruk hier in NL dat rechters over het algemeen politiek neutraal zijn, en t geval vdGraaf toonde iets anders aan.
@Shortganger | 11-10-21 | 11:10: Dat was destijds de maximmumstaf die een rechter mocht opleggen bij een moord met voorbedachte rade voor iemand zonder strafblad. Lul dus niet zo slap zonder feitenkennis.
Omdat Volkert namen weet !!!!!
@Ridde Rogter | 11-10-21 | 11:13: Rustig aan. Ze hadden ook en m. i. Was dat op zijn plaats geweest, het onder terrorisme kunnen scharen. Dan zijn de straffen veel hoger. Ook destijds. Is niet gebeurd. Men vond het wel best zo.
Volgens mij zijn straffen de afgelopen jaren wel zwaarder geworden voor dit soort zware misdrijven, terwijl voor lichte vergrijpen de strafmaat juist verlicht is tot een foei-gesprek.
Zie ook: eenvandaag.avrotros.nl/item/waarom-vo...
Jammer dat het artikel eindigt met deze cognitieve dissonantie:
"Oud-rechter Lauwaars is het daar niet mee eens: "Een zeer hoge straf opleggen, alleen om in de toekomst een andere politieke moord te voorkomen? Dan is wraak het hoofdmotief. Dan denk je niet aan de verdachte zelf. "
Nee, dat moeten we ook niet, we kijken pas als aller laatste naar de verdachte. Eerst naar de slachtoffers, nabestaanden en de maatschappij.
Omdat de straf pas na P.F verhoogd is . Het was toen max twintig jaar of levenslang.
Moord met voorbedachte rade + recidive gevaar = levenslang
Los van de afschuwelijke daad: je moet er toch niet aan denken om 28 jaar in een gevangenis door te moeten brengen. Of dat je eigen zoon een dergelijke daad pleegt. Ik zou mij als vader radeloos voelen, niet weten wat ik tegen de nabestaanden van Derk Wiersum zou moeten zeggen.
Gefeliciteerd, u bent goedgekeurd en kunt zich aanmelden als lid van D66.
Als ik nabestaande van Derk Wiersum zou zijn, zou ik je als vader vragen waar je zo mis bent gegaan in je opvoeding. Waarom je niets hebt gedaan om die jongen niet te laten ontsporen op zo'n verschrikkelijke manier!
Niet goed genoeg je best gedaan om je kind aan te moedigen zichzelf te verbeteren in het leven. Niet goed genoeg opgevoed om je kind normen en waarden te leren die hem zullen beschermen. Als ouder draag je verantwoordelijkheid tot het kind 18 wordt, daarna heb je je best gedaan.
Gedurende de komende 28 jaar gaan de criminele activiteiten gewoon door. Zo gaat dat in de NL bajes.
@Grauwbaard | 11-10-21 | 11:06: bij D66 heeft een medaille geen 2 kanten maar ontelbaar veel en zo is er altijd wel een excuus te vinden.
@Grauwbaard | 11-10-21 | 11:06: Domme opmerking, lees gewoon nog een keer wat Red Shirt schrijft.
Ik zou eerst eens proberen die vader te vinden.
Je kan maar beter homo worden als je 28 jaar moet brommen.
@Petrus Poortwachter | 11-10-21 | 11:18: Succes!
Saskia Belleman: "Omdat ze niet eerder een levensdelict pleegden legt de rechtbank dus geen levenslang op, maar de langste tijdelijke gevangenisstraf."
Maar wel:"Giërmo B. heeft een strafblad met geweldsfeiten en had moeite om de eindjes financieel aan elkaar te knopen. Ook Moreno B. is eerder veroordeeld voor diefstal met geweld en wapenbezit. Hij had gokschulden."
Als we levensdelict in een volgende wetswijziging gewoon veranderen in (gewelds)delict?Dan kan dit soort wel meteen levenslang opgeborgen worden.
Ik vermoed dat hiervoor in Nederland best een meerderheid te vinden is.
Die meerderheid is er nu al voor huurmoordenaars, althans bij de bevolking maar niet in de Tweede Kamer en bij de rechterlijke macht. Daar zit het probleem.
@Franker | 11-10-21 | 11:11:
Helaas heeft u daar gelijk in,en zit hem daar het probleem.
@Franker | 11-10-21 | 11:11: Logisch, als uiteindelijk gelekt wordt dat Volkert in opdracht werkte, kan hij terug de bak in, dat moeten we natuurlijk niet willen...
Oh, slechts 1 moord gepleegd voor een pak geld. Dus dan gelden er al verzachtende omstandigheden. Fijn dat men bij de rechtstaat zo meevoelt.
Dat is 28 jaar goed eten uit talloze smakelijke keuzemenu’s , Netflix, alle eredivisievoetbal gratis, mobiele telefoon +internet en de mogelijkheid tot inschakeling van een familie-advocaat die een aantal zaakjes buiten de gevangenis voor je regelt.
Fopgevangenissen in Nederland. Zulke types als hem moeten ze sturen naar Zuid-Amerikaanse gevangenissen. Stoer lopen doen gaat hij niet kunnen.
Deze jongens worden waarschijnlijk verwelkomt in een warm bad op de luchtplaats.
Als huurmoordenaar staan ze daar helaas vrijwel bovenaan de ladder qua respect, in tegenstelling tot bijv, kinderlokkers en vrouwenmoordenaars die als pispaal en boksbal dienen .
Het zijn lieve jongens die geen vlieg kwaad doen, volgens hun moeders.
Nog dertig jaar te weinig...
Gewoon een terreurdaad. Een aanval op de rechtsstaat. Waarom dan ook niet als zodanig benoemen? Dan hadden ze meteen al levenslang gekregen.
Ik verwacht dat ze in hoger beroep wel deze straf opgelegd krijgen.
Laffe rechter.
Zou kunnen. Maakt de overweging om in beroep te gaan lastig voor ze. Overigens krijg je bij levenslang na 25 jaar een toetsing of detentie nog zin heeft. Het is nog onduidelijk hoe dat gaat uitpakken. Het zou wel raar zijn als dat feitelijk tot een lagere straf leidt dan een veroordeling tot 30 jaar.
Bedwing je emoties. Ga rustig zitten. Loopjongens die in opdracht iemand af maken. Niets meer dan dat. Geld de kwestie, geen motivatie om de rechtsstaat te ontwrichten.
@Whmm | 11-10-21 | 11:04: het is niet relevant wat hun motivatie is, het heeft een enorme impact op de rechtsstaat. Als ik een flatgebouw opblaas omdat ik zo een knal zo mooi vind, kom ik ook niet weg met een straf voor vernieling, ondanks dat mijn motivatie niet was om 50 mensen op te blazen.
@Frits de Vriez | 11-10-21 | 11:03:
Nee, dat kan volgens mij niet. Bij 30 jaar volgt de 'automatische korting' van een derde wegens goed gedrag, dus daadwerkelijk zitten ze 20 jaar in de petoet. Die 'toetsing' na 25 jaar bij levenslang wil niet zeggen dat iemand dan automatisch weer in vrijheid wordt gesteld. Er kan ook een negatief oordeel volgen.
@Dr_Johnson | 11-10-21 | 11:40: De wet is dit jaar veranderd en die 1/3e is toen geschrapt. Bij veroordeling tot 30 jaar zit je dus 28 jaar vast. Bij levenslang leidt die toetsing na 25 jaar inderdaad niet automatisch tot vrijlating, ik heb het opgezocht en op zijn vroegst kan iemand na 27 jaar vrijkomen omdat er na 25 jaar eventueel begonnen kan worden met reïntegratietraject. Maar ook dat is niet standaard, levenslang kan nog steeds levenslang zijn.
@Dr_Johnson | 11-10-21 | 11:40:
Nee, je hebt toch gelijk. Ik kom er net achter dat die een derde automatische korting niet meer bestaat. En terecht dat dat geschrapt is.
Opdrachtgever hebben deze twee niet verraden, de omerta regeert, hun familie krijgt zat geld zolang deze twee zwijgen. Zelfs hun riante pensioen ligt klaar.
Rechters, politici, politie en justitie hebben geen idee hoe het werkt.
Misschien heeft u geen idee hoe het werkt. Deze losers zijn tegen de lamp gelopen, maar zijn in de gevangenis nog een beetje veilig, daarbuiten worden ze voor bewezen diensten omgelegd, voor het geval ze toch nog gaan 'zingen'.
"hun familie krijgt zat geld zolang deze twee zwijgen. Zelfs hun riante pensioen ligt klaar."
There is no honour among thieves. Ik denk dat ze als 'kostenpost' snel vergeten worden door hun criminele maatjes. En bij 'zingen' wordt als straf de familie omgelegd, neem op dat punt de broer van de kroongetuige maar als voorbeeld.
Als ze in 2047 (na 26 jaar) op eerste proefverlof uit de bak komen, staan ze berooid in een compleet veranderde maatschappij die ze niet meer herkennen, en mogen ze blij zijn als ze niet als 'risico' gezien worden en na korte tijd alsnog gaan 'slapen'.
Het zijn losers, op alle fronten, en ze slepen hun familie ook nog mee in hun val.
Toch vreemd dat een mensenleven maar 28 jaar brommen waard is.
Ok.
@Grauwbaard | 11-10-21 | 11:03: Hoe kunnen ze 10 jaar in voorarrest hebben gezeten?
Dat wordt flink smeren met de vaseline.
Domme rasta-jongens en daar lopen er nog honderden van rond die idem gaan handelen in dit land, daar zijn ook de luxe coke-snuivers in de randstad/media voor verantwoordelijk, met hun "onschuldige" k..-lijntjes
Vroeger bemoeiden die rasta-schieters zich niet de rest van de wereld en wij ons niet met hen. Dat beviel wel eigenlijk.
Als één van hun eigen soort wordt vermoord kan de straf niet hoog genoeg zijn. Maar als een meisje van onder de 20 met een scooter of fiets wordt doodgereden door een dronken aso, die gaat racen krijgt die aso een taakstrafje.
Ik wist niet wat ik las, inderdaad.
28 jaar...
Hoeveel gaat daar nog van af?
Nou, die zijn hoe dan ook wel even van de straat.
Daar gaat niets meer vanaf: Iedereen die na 1 juli 2021 onherroepelijk wordt veroordeeld, valt onder de nieuwe regels van de voorwaardelijke invrijheidstelling (v.i.). De v.i. is nog steeds een derde deel van de straf, maar duurt dan nog maar maximaal twee jaar. Nu nog is dat maximaal tien jaar.
Dus 30-2=28 jaar zitten.
@Sinterbikske | 11-10-21 | 10:56: duidelijk, dank voor je toelichting.
Weet je of het ook nieuw is dat levenslang niet bij het eerste levensdelict wordt / kan worden opgelegd?
@Roos | 11-10-21 | 11:01: Het kan bij de eerste moord worden opgelegd als die erg schokkend is voor de samenleving, ik denk dat hier meespeelt dat niet bewezen is wie de schutter is.
@Sinterbikske | 11-10-21 | 11:05: biedt perspectieven voor de moord op Peter R...
Over 28 jaar staan ze weer buiten. Kunnen ze van hun poen gaan genieten. De sukkels.
Wat dan waarschijnlijk geen fuck meer waard is als je naar de huidige inflatie lijkt
*’kijkt’ naar boven gooit*
Volgens mij hebben ze dit al uitgegeven, kunnen niet met geld omgaan
"Wie zich nu nog laat verleiden om voor geld iemand in opdracht te vermoorden, weet wat hij kan verwachten." Alsof iedereen Grapperhaus kent die dit zegt. Zolang er maar genoeg geld geboden worden, zijn er altijd mensen met het iq van een badeentje te vinden die het wel willen proberen. En dat soort mensen overziet eventuele consequenties helemaal niet. Of die mensen denken dat ze zo goed zijn dat ze niet worden gevonden. Hoe is trouwens de moordenaar van Derk Wiersum gevonden? De sleepnetmethode? Ik weet het niet meer.
Ze hebben de auto gevonden
Ze krijgen dus 30 jaar cel. Maar hoe lang is dat in werkelijkheid?
Wie weet hoeveel ze betaald hebben gekregen...
Die zitten er wellicht toch warmpjes bij op hun ouwe dag.
28
28 jaar. 1/3 eerder vrij is geschrapt.
@Lukiluuk | 11-10-21 | 10:54:
Da's toch wel goed nieuws.
Jammer dat Volkert nog wel van die regeling gebruik heeft kunnen maken.
Sinds dit jaar gaat de vervroegde invrijheidsstelling maximaal twee jaar voor het einde in (was 1/3e). Met het vonnis zoals het nu is zitten ze dus 28 jaar vast.
@keestelpro | 11-10-21 | 10:54:
Die komt een keer aan de beurt, heeft een nek vergroeiing van 't achterom kijken.
@keestelpro | 11-10-21 | 10:54|
Volkert had levenslang zònder kans op vervroegde vrijlating moeten krijgen! De eerste politieke moord in zo'n 3-400 jaar en deze quinoa vreter komt er met een waardeloos flutstrafje vanaf. En zelfs in de gevangenis had meneer nog noten op de zang. Al zijn eisen werden ingewilligd. Heel erg veelzeggend in mijn optiek.
@Frits de Vriez | 11-10-21 | 10:58:
O, is dat echt? Dat wist ik niet. Ik ging er nog vanuit dat er standaard een derde werd geschrapt wegens goed gedrag.
Slechts 30 jaar.
Domme mensen het vuile werk laten doen.
Ni hopen dat ze iets gaan doen aan de hoge bomen vsn de drugsmaffia, maar dat zal wel moeilijk zijn.
Zolang het gebruik van drugs niet aangepakt wordt blijft het altijd dweilen met de kraan open
De intelligentie straalt er ook af, altijd strakke tekeningen van Petra Urban
cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/402fc846-e...
Te echt
eenvandaag.avrotros.nl/item/de-rechtb...
Hoi horloge
Ze zal wel snel door haar bruine potloden heen zijn.
Petra Urban is met afstand de beste rechtbank-tekenaar ooit. Prachtige techniek, ook, met die arceringen.
de uitbater | 11-10-21
Ze tekent digitaal op een tablet.
www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/103761/...
@Der Schnitzeljäger | 11-10-21 | 10:49: Onzinnig geneuzel dat boeven niet gefotografeerd mogen worden cq. alleen initialen gepubliceerd worden. Dat is in veel landen wel even anders...
Dat wordt lang brommen met varkensvlees .
Aan hun namen te zien, eten ze gewoon varken hoor..
U bent niet zo bekend met het systeem. Bijna alles is juist hallal. Balletje half om half wordt er niet aangeboden.
Straf ze echt, geef ze geen kip.
Hoe ziet levenslang eruit trouwens?
Volgens mij kan je gewoon een relatie aangaan, trouwen en kinderen krijgen etc.
Ik verwacht trouwens een P.I. model a la Noorwegen zo vlak na 2030. Dus gewoon half open.
Was het niet de moordenaar van Gerrit Jan Hein die na zijn detentie zo’n smak geld meekreeg dat hij een grote boerderij in de Achterhoek kon kopen?
Je gazon knippen met een nagelschaartje en dan ook nog denken dat je goed bezig bent.
Walgelijk, voor een beetje doekoe iemand het leven ontnemen.
De laatste mensen die nog naïef dachten dat zo'n Giermo niet voldoende kansen had, heeft Giermo zelf de ogen geopend: het geld heeft hij weggegeven of verpatst aan een vliegtuigticket en een auto. Hij wilde dus de big shot uithangen door met doekoe te wapperen.
Ziek figuur, ik pleit voor een Alcatraz voor de kust tussen de windmolens in
Ik stem vóór!
Die Taghi zoekt voor zijn k*tklussen wel het domste van het domste uit.
Weggooikillers.
Maar de naam van de opdrachtgevers noemen ze niet.
Zo dom zijn ze dus ook weer niet.
En ook nog zo oliedom om meteen na de moord flink met geld te gaan strooien .....
Krankzinnig inderdaad. Hoe dom kan je zijn.
Las laatst dat president Duterte Filipijnen zich niet herkiesbaar stelt. Wellicht wil Grapperhaus stapje opzij doen voor Duterte,s Make My Day Stalinistische dood probleem opgelost 100% zerotolerance aanpak. (Gisterenavond Clint Eastwood gekeken)
Ehm, je weet blijkbaar niet dat Duterte zo corrupt als de neten is?
@* Il Principe * | 11-10-21 | 10:40: Tuurlijk mijn beste maar met dieven vang je dieven.
@* Il Principe * | 11-10-21 | 10:40: dat is hier gelukkig anders.
Duterte, gewoon in het wilde weg mensen vermoorden en wellicht zit er ook nog een misdadiger bij...
@sjef-van-iekel | 11-10-21 | 10:45:
In ieder geval iets minder openlijk corrupt. Maar inderdaad, hier ziet men ook graag corrupte rechtse politici aan de macht die zeggen criminaliteit aan te pakken maar het ondertussen verergeren.
Het enige waar zware straffen toe leiden zijn hogere tarieven voor huurmoordenaars, verder helemaal niets!
Vrijspraak dan maar. In alle gevallen.
En dus? Huurmoord afdoen met een taakstraf help wel? Levenslang zou prima zijn, kan je vervolgens een deal onderhandelen om de opdrachtgevers veroordeeld te krijgen. Het gaat trouwens keihard richting bewezenverklaring maak ik uit de tweets op, heerlijk.
Je knoopt verschillende "discussies" aan elkaar vast.
Hier gaat het om straf, vergelding en genoegdoening voor de nabestaanden.
Marktwerking van inhuur is overigens te belachelijk voor woorden om hier überhaupt te benoemen. Dus volstrekte non-issue!
Wat ik nooit begrijp is dat het vaak zwarte zijn die zich voor zo'n moord laten ronselen. Nou hebben deze nog het geluk dat ze in Nederland levenslang kunnen krijgen. Hun vriendjes die de vergismoord in Marokko hebben gepleegd, rotten weg in een Marokkaanse kerker. Waarschijnlijk zijn zwarten makkelijker over te halen vanwege hun naïviteit dat je nooit snel rijk kan worden op een eerlijke manier.
Of ze hebben een andere kijk op het leven en dood.
Rechtbank laat geen spaan heel van de verdediging van de advocaten.
Pak geld af, spullen, voertuigen etc etc en doe dit CONTINU, NON STOP.
Hier kunnen criminelen absoluut niet tegen.
De pluk-ze-wet is momenteel ontoereikend.
Dan moet je wel kunnen aantonen dat ze het geld niet eerlijk verdiend hebben.
En dat kost teveel mankracht/tijd/geld...
Ja maar dat mag niet, want etnisch profileren enz enz.
2 jaar na dato voor de rechter, ook al zoiets. Zwaar personeelstekort.
Onzin, voor dit onderzoek heeft het OM en heeft de recherche alle mankracht ingezet die nodig is. Dit soort zaken tegen beroepscriminelen kosten nu eenmaal tijd. Het kan vast sneller maar dat gaat ten koste van zorgvuldigheid waardoor de kans groot wordt dat je onvoldoende bewijs vindt. Het OM heeft hier een topprestatie geleverd.
Afgaande op de tweets van Belleman gaat het de goede kant op.
Vergelden zoals onze vooroude
'Het is het topje van het onkruid. Je knipt het weg en er verandert... niks.'
Inderdaad we hebben Roundup nodig.
Begin eens met het legaliseren van softdrugs. Het stupide "hard on crime" rechtse beleid heeft gezorgd voor een groot crimineel circuit in NL. Het systematisch uitkleden van politie door rechts is een andere oorzaak.
@* Il Principe * | 11-10-21 | 10:24:
Links trollen vandaag???
Kijk naar de verwoestende demografie
agent orange de voorloper van roundup. Prefect voor het leggen van een beveiligingsstrook, werkt ook door tot in de 3de generatie
@MoslimMolen | 11-10-21 | 10:27:
Tuurlijk joh, kun jij eens opzoeken welke kabinetten de wervingsovereenkomsten met Marokko en Turkije sloten? nl.wikipedia.org/wiki/Wervingsovereen...
@* Il Principe * | 11-10-21 | 10:34: Die overeenkomst stopte in 1973. Toen zouden de voormalige arbeidskrachten ( "gastARBeiders") terug moeten gaan, maar dat deden ze niet. Het waren er toen enkele tienduizenden.
Nu slechts dertig keer zo veel. Dat redden zelfs konijnen niet.
Of er is iets anders aan de hand.
@Nuchternederland | 11-10-21 | 10:47:
Inderdaad, de overeenkomst werd door de PvdA gestopt. Applaus!
Levenslang is onzin. Ja, dat zouden ze móeten krijgen, maar dat gaat sowieso niet gebeuren. Als ze deze straf al opgelegd krijgen, dan wordt hij niet uitgevoerd. Over tien jaar zal een linkse advocaat in samenspraak met een linkse rechter vaststellen dat levenslang in strijd is met het EVRM en staan deze knapen vrolijk weer op straat. Mét uitkering en de complimenten van onze overheid.
Zolang Nederland niet uit de EU stapt of concrete afspraken maakt bij dit soort situaties, dan blijven de misdaden zich herhalen.
Levenslang is wmb gewoon levenslang. Sobere opsluiting tot aan je dood. Simpel. Wil je het humaner maken? Prima, dan geef je de gedetineerde de mogelijkheid om zelf eerder uit het leven te stappen.
Nog 1 keer biefstuk eten als afscheid en klaar.
U vergeet de schadevergoeding.
@Andersdenkend | 11-10-21 | 10:24: Biefstuk van de Haas (het haasje, haha) en de Pil van Drion. Pracht combi.
@Stoned Hengst | 11-10-21 | 10:31: D66 moet wel voorstander zijn. Hup, voltooid leven, en nog een voltooid leven. Pillen (van Drion) uitdelen in de PI.
"Over tien jaar zal een linkse advocaat in samenspraak met een linkse rechter vaststellen dat levenslang in strijd is met het EVRM en staan deze knapen vrolijk weer op straat."
Nee, dat is toch echt een verkeerde voorstelling van zaken. Vroegah betekende levenslang in Nederland dus inderdaad levenslang. Ik dacht - maar dat zou een kenner moeten bevestigen of ontkennen - dat het technisch-juridisch alleen mogelijk was gratie te verlenen aan tot levenslang veroordeelden bij de inhuldiging van een nieuwe koning/koningin door dat nieuwe staatshoofd.
Een aantal jaren geleden heeft de EU geoordeeld dat die levenslange veroordeling in Nederland zonder enig uitzicht op invrijheidstelling niet 'humaan' is. Het is nu dacht ik zo dat er een verplichting is om na 25 jaar opnieuw te evalueren of langere opsluiting (van een tot levenslang veroordeelde) noodzakelijk is (mbt kansen op recidive en rechtvaardigheidsgevoel, neem ik aan).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf niet op tegen ben, al zou ik alleen dat 'herbeoordelingsmoment' op 30 jaar willen stellen. Maar dat iemand, hoe erg het ook is wat hij gedaan heeft, na 30 jaar veranderd kan zijn, of zoals ze dat in het Amerikaans noemen (met dank aan die geweldige film The Shawshank Redemption, waar ik die term voor het eerst hoorde) 'rehabilitated', dat geloof ik wel, en daarom vind ik zo'n heroverweging wel terecht. Het wil immers ook niet zeggen dat er dan automatisch vrijlating volgt.
@Dr_Johnson | 11-10-21 | 10:44: volgens mij had de EU er weinig mee te maken maar is dit een rechtstreeks gevolg van de uitspraken van het EHRM.
Het argument "levenslang is niet meer van deze tijd" is inderdaad al voorbij gekomen. En niet te vergeten "het is onmenselijk om een gedetineerde ieder toekomstperspektief te ontnemen. Er moet uitzicht zijn op een toekomst".
@Asteroid-B612 | 11-10-21 | 10:52: Waarom moet er uitzicht zijn op de toekomst? Ik snap dat niet. Je hebt iemand doelbewust voor geld van het leven beroofd en daarmee je eigen toekomst ook ontnomen. Ik vind de doodstraf geen straf, een cel zonder luxe en zonder uitzicht op de toekomst is echt de enige juiste straf voor zoiets.
Het is ook niet uit te leggen aan nabestaanden en aan de maatschappij dat een moordenaar ooit voor hun neus kan komen te staan. Misschien is het wel een goed idee om de mening van de nabestaanden mee te laten wegen? Als die de moordenaar vergeven, wie ben ik dan om 'm nog langer vast te zetten als er geen gevaar is voor recidive?
Overigens denk ik bij dit volk dat het nooit meer goed komt. Die hebben dat op de een of andere manier in hun systeem zitten, daar gaat 28 jaar gevangenisstraf niks aan veranderen.
@Dr_Johnson | 11-10-21 | 10:44: Uw papieren waarheid conflicteert met de realiteit. Ik voorspel: deze heren staan binnen afzienbare tijd gewoon weer op straat.
@Grauwbaard | 11-10-21 | 10:59:
Ik kan het me echt niet voorstellen, hoe veel op- en aanmerkingen er ook te maken zijn op de Nederlandse rechtspraak (die maak ik zelf ook regelmatig mbt de Mickey Mouse strafjes waartoe die teruggekeerde IS ratten worden veroordeeld). Ik lees net dat ze allebei 30 jaar hebben gekregen. Dat betekent in de praktijk dat er een derde afgaat wegens 'goed gedrag', en nog iets vanwege de tijd die ze al in voorarrest hebben doorgebracht. Het lijkt mij een proportionele straf.
@Dr_Johnson | 11-10-21 | 10:44: Iemand die een ander van het 'uitzicht op een toekomst' berooft, en daarmee bovendien 'het uitzicht op een toekomst' van de nabestaanden ten diepste in negatieve zin beïnvloedt, verdient geen straf 'met een uitzicht op een toekomst'. Punt.
Die natte tosti-richtlijnen van de EU met haar Judith Sargentini-klonen maken van de weerbaarheid van Europa een lachertje.
@BobDobalina | 11-10-21 | 10:50:
O, maar het EHRM is toch EU rechtspraak, of ben ik in de war?
Huurmoordenaars krijgen standaard levenslang. Maar hoe zit het met de mensen die ze inhuren?
En hoe zit het met de mensen die hun weer financieren door middel van het kopen van hun "produkten"?
Als er niet gepraat word, is het moeilijk om hen te vinden/ berechten.
@Andersdenkend | 11-10-21 | 10:20: Daar heb je duimschroeven voor.
@2voor12 | 11-10-21 | 10:18: Goed punt, gebruikers hebben bloed aan hun handen.
Mooier toch het amerikaanse systeem, je sluit een deal met het OM en vertelt wie de opdrachtgever was, en het OM vraagt max. levenslang. Geen deal, de spuit.
@xpto | 11-10-21 | 11:52: Dat is verleden tijd. De doodstraf wordt praktisch niet meer uitgevoerd. Dit komt door a) weerstand aldaar en b) het niet kunnen kopen van de ingrediënten voor de spuit.
Enfin, we zijn inmiddels zo'n twee(!) jaar verder en deze rechtszaak komt nu pas op stoom. Hoeveel tijd heb je nodig om het woordje "levenslang" uit te spreken?
Als je mensen levenslang wilt opsluiten mag je best zorgvuldig onderzoeken of dat terecht is.
@Die nare vent | 11-10-21 | 10:15:
Maar om daar nou twee jaar de tijd voor te nemen...
Volgens het OM een 'glashelder signaal': "Wie zich nu nog laat verleiden om voor geld iemand in opdracht te vermoorden, weet wat hij kan verwachten." Volgens GeenStijl niet. Het is het topje van het onkruid. Je knipt het weg en er verandert... niks.
Als het niet zo triest was.... een aandoenlijk soort naïviteit
Meer een soort van machteloosheid, als je niet bereid bent met gelijke munt terug te betalen. Het is een duivels dilemma: Geweld met geweld bestrijden. Maar dit soort misdaden toont aan dat je uiteindelijk geen keus hebt. Ze houden echt niet vanzelf op.
Maar dat die extra gepigmenteerden zo dom zijn dat ze voor de licht gepigmenteerden zulke vieze klussen doen. Echt domme jongens.
"Giërmo en Moreno''
Ja, sorry dat ik het (weer) zeg, hoor, maar het zijn toch gvd ook altijd allochtonen die je in dit soort processen ziet, als gevolg van de criminele activiteiten waarin ze ook oververtegenwoordigd zijn.
Of in ieder geval, in negen van de tien keer. Want ja, een enkele keer staan er ook 'homegrown', autochtone lowlifes voor de rechter. Een Willem Holleeder, die Martien R, de zg 'godfather' uit Oss, en soms wat leden van die '1%' criminele motorclubs. Maar dan heb je het ook wel ongeveer gehad. De overgrote rest van de criminelen luistert allemaal naar exotische voor- en achternamen.
(Maar gewoon door blijven gaan met Nederland 'verrijken' met tienduizenden derdewereldlanders per jaar, hoor).
Los van de namen laat ook de tekening vanuit de rechtbank ook goed de boeventronies zien. Roomblanke D66-rechters en chocoladebruine daders - het gebruikelijke beeld. Een toneelstukje natuurlijk, want echt gestraft worden de daders nooit.
@Grauwbaard | 11-10-21 | 10:18: En de domheid straalt er vanaf.
Ik vraag mij in alle ernst af wat dit met de moord op deze beste man te maken heeft.
Zucht... er zullen wel weer wat tuintjes geschoffeld moeten worden, zo vlak voor de winter.
De uitspraak van een lage rechter in dit soort zaken leidt bijna altijd tot een hoger beroep.
Lood, oud ijzer.
Deze zaak zal 100% zeker een hoger beroep doorlopen. Het OM gaat in hoger beroep bij vrijspraak, de verdediging gaat in beroep bij veroordeling. Bij levenslang hebben de verdachten niets te verliezen. Een tijdelijke gevangenisstraf is (na bewezenverklaring en dat is nog afwachten) ook mogelijk en ook dan gaan de verdachten in beroep vermoed ik.
Ik zie elke dag meerdere keren een pompeus verhikel rijden, waar iemand in zit die het godsonmogelijk zelf eerlijk heeft verdiend. En we laten het gewoon gebeuren.
Aanhouden voor controle mag niet want dat is dan weer etnisch profileren.
Yep, auto van meer dan een ton. Jochie van nog geen 30 en knalharde Arabische / Turkse muziek. Ik gun iedereen een succesvolle business, maar als er daadwerkelijk zoveel succesvolle allochtone jongen zouden zijn, dan stonden we er een stuk beter voor.
Jongeren, dus
Idd en dan zou je daar helemaal dood mee gegooid worden op de msm
Op weg naar het centrum in 020, fiets ik dagelijks door de PC Hooftstraat. Ik ken geen plek in die stad waar de concentratie omhooggevallen paupers, proleten, patsers & criminelen hoger is dan daar:
Patsertjes van begin 20 (of soms nog niet eens) in zwarte Adidas-trainingspakken, opzichtig rondrijdend in dikke auto's van anderhalve ton of meer, Oost-Europese Karpatenkoppen en ongure types "van kleur" in patserbakken en domme snolletjes gekleed als stoephoeren en beladen met Chanel-tassen.
Als je een plek zoekt waar je de verloedering van de samenleving kunt aanschouwen, moet je in die straat zijn.
Gerichte razzia's in die straat door politie en FIOD zou een acute overbevolking van onze gevangenissen veroorzaken.
Opvallend wat voor een soort volk bij de (zware) misdaad in Nederland is betrokken. Das percentueel niet een afspiegeling van de samengestelde Nederlandse bevolking. En dan dat eeuwige geneuzel in praatprogramma's met de politietop. Komen met nul (harde) oplossingen maar bedelen eeuwig om geld en meer blauw.
Voor dat soort volk war bij de (zware) misdaad in Nederland is betrokken zie ik het somber(donker)getint tot zwart in........
Hoedanook:
-geen enkele straf voor de moord op Derk Wiersum zal hoog genoeg zijn om deze laffe daad te rechtvaardigen
-geen enkele uitspraak en/of strafoplegging brengt Derk Wiersum-echtgenoot, vader, zoon, broer, neef, vriend, advocaat, confrère etc.- terug in het heden.
Levenslang zonder humaan uitzicht op enige herbeoordeling is de enige weg.
Anders is het wachten tot ook politici en rechters kennis maken met de macht van de maffia.....
En uit kostenbesparing na veroordeling tot "Levenslang zonder humaan uitzicht op enige herbeoordeling" in de cel, deur op slot en de sleutels weggooien.
Zulke lieden hoeven de belastingbetaler geen extra cent te kosten.
Er moet denk ik eerst een rechter vermoord worden voordat men de maffia harder gaat aanpakken. Dit soort lui moet je gewoon levenslang opsluiten 23h op een klein kamertje en alleen meer vrijheden geven of strafvermindering als ze gaan praten.
@Diederik_Ezel | 11-10-21 | 10:08: als er een rechter vermoord wordt, worden de daders nog steeds met fluwelen handschoenen aangepakt en gaat de stand van "goedpraten" en "k*texcuses" een standje hoger.
Dit is zo'n geval waar harder straffen niet gaat helpen. Niet dat een softe straf wel helpt, maar... de strafmaat heeft maar weinig invloed op dit soort misdrijven. Je zal eerst wat aan de pakkans moeten doen.
Wat wel helpt is zorgen dat Nederland een wat minder gezonde voedingsbodem voor georganiseerde misdaad is. En daar helpen strenge straffen, in combinatie met een hoge pakkans, dan weer wel bij.
Zou je van een paardenkop ook zult kunnen maken?
@Muxje | 11-10-21 | 10:14: Maar dat vergt dat Nederland de landsgrenzen weer 100% gaat controleren, terwijl het een publiek geheim is dat de gevestigde orde dat onbespreekbaar vindt en we dus maar moeten leren leven met georganiseerde misdaad, toenemende criminaliteit en gewelddadigheid, verloedering, corruptie, een donkergrijze economie et cetera. Dat is blijkbaar de prijs die men wil betalen voor het heiligverklaarde vrije verkeer van personen en goederen.
@Muxje | 11-10-21 | 10:14: De pakkans is 100% bij dit soort misdrijven. Ga maar na, de grootste zaken leidden tot een opgepakte dader. Dat is prima voor de dader, die krijgt namelijk een prut straf en weet dat hij na 10 jaar buiten staat (vanaf 6 jaar al proefverlof en mogen wippen thuis) met een shitload aan streetcreds.
Het enige wat preventief helpt is uitzichtloos in de cel en vernedering. Zorg dat bekend wordt dat de dader in zn broek pieste van angst, werd verkracht in de cel en alleen zelfmoord als oplossing zag. Verneder ze zodat nieuwe daders niet op het idee komen zich voor dit karretje te laten spannen.
Dus:
Pakkans 100%
Levenslang
Vernedering
En om er nog even op terug te komen: de daders hebben al een strafblad waarmee je de woonkamer kunt behangen dus ik ben nog steeds en in toenemende mate voorstander van "three strikes and you're out" principe. Levenslang in een kamp na het 3e misdrijf. Telkens weer blijken daders uit die hoek te komen, 100%.
Maar als ik Saskia's tweets zo lees, zit er volgens mij een dubbele levenslang aan te komen.
Had ik maar even opgelet. Beide krijgen 30 jaar waarvan 28 definitief zitten.
Chapeau.
De gepigmenteerde daders, waarvan 1 rasta zwijgen als het graf.
Zo rolt de bende van Taghi. Ik heb er wel een oplossing voor, maar dat kan in onze rechtstaat niet, helaas. En Joris moet dan weer aan het werk.
We gaan zien hoe snel de advocaat gaat refereren aan Volkert van de Graaf, eveneens moordenaar van de rechtsstaat en Fortuyn, en dat zijn client dezelfde fopstraf wil.
U was mij voor. Daar is de rechtstaat al gestorven, dit is gepruts in de marge. Politieke moord? Ah, joh, ga lekker marathonnetjes lopen jongen, is goed voor je.
Dus, hoe onvoorstelbaar kudt ook, die dooie advocaat kan niemand nog wat schelen. De uitspraak van die rechter zometeen ook niet. We geloven er al lang niet meer in en we weten al wat het gaat worden, iets met moeilijke jeugd, pa was een klootzak ofzo, 10 jaar if that de cel in en dan voor de rest van hun leven aan de staatstiet voor reintegratietrajecten, hulp bij herintreding en waarschijnlijk zelfs hulp bij huisvesting.
Een politicus vermoorden gaat volgens mij nog wel wat verder dan een advocaat vermoorden, voor zover je zulke gruwelijke daden op volgorde kunt plaatsen.
De moord op Fortuyn kan daarom als precedent worden gebruikt door dit sujet. Volkert een fopstraf, dan ik ook.
Met Pim is de rechtsstaat overleden. Vandaag plukken we daar nog steeds de wrange vruchten van en de werkelijke daders blijven buiten schot.
@Bakkeleures | 11-10-21 | 10:46: de wet is inmiddels aangepast.
Een stevig foei gesprek toch wel?
Op zijn minst.
Fopstraffen ook bij doen.
@VoltaireJohn | 11-10-21 | 10:19: nou, 28 jaar noem ik geen fopstraf. Die gasten zijn bejaard als ze weer los komen.
REAGEER OOK