GeldBlog - Lieve Belastingdienst...
Vijf bescheiden voorstellen...
Het volk staat een gure winter te wachten. Nu weet ik dat jullie claimen dingen niet leuker te maken, maar wel makkelijker. Nou heb ik op dat punt wat ideeën voor jullie. Nu weet ik ook dat jullie alleen maar beleid uitvoeren en niet het beleid bepalen, dat doet de regering. Maar niks staat jullie in de weg om onze idee-arme politici een paar inkopklare voorzetten te geven.
Voorzet één is een open deur: verlaag de accijnzen en/of de btw op brandstof. Dat de Belastingdienst normaal gezien (begin 2021) een hap van 41% uit de LPG prijs, 52% uit de diesel prijs en 63% uit de benzineprijs neemt, zou de wenkbrauwen überhaupt al moeten doen fronsen, maar omdat de onderliggende prijzen van deze drie brandstoffen enorm is gestegen, nemen de absolute inkomsten voor jullie enorm toe. Deze stijging kont dan alleen door de btw-heffing want de accijns en de voorraadheffing zijn vaste bedragen per liter. Wellicht dus een idee om de totale absolute inkomsten per liter (ten minste) op het niveau van voor corona te zetten. Vergeet niet, de meeste mensen rijden de meeste kilometers voor hun werk. Zij zijn het die de economie doen draaien waardoor jullie een mooi en groot stuk uit die taart kunnen toe-eigenen roven. De kip met de gouden eieren moet je de nek niet omdraaien, toch?
Een andere mogelijke voorzet is de (onbelaste) kilometervergoeding. Deze staat nu op 19 cent per kilometer, maar daar kom je met de huidige prijs van brandstof niet ver mee. Daarbovenop is het onderhoud van de auto ook steeds duurder geworden. Voor 2004 was de vergoeding nog 28 cent! Nu er problemen zijn in het vullen van vacatures, lijkt het mij prudent om werkgevers in staat te stellen om werknemers ook verderop te zoeken en aan te trekken. De belachelijk hoge huizenprijzen (met dank aan het monetaire beleid van de ECB) maken verhuizen niet altijd mogelijk (met name vanuit platteland naar stad). Hierdoor is een hogere belastingvrije kilometervergoeding sowieso al een goed idee. De nu flink gestegen brandstof- en onderhoudskosten geven des te meer aanleiding voor verhoging van deze belastingvrije vergoeding.
De gasprijzen stijgen de pan uit. Per dag schiet de prijs met tweecijferige percentages omhoog. Nu zijn de oorzaken hiervan erg divers (Rusland die levering via Oekraïne afknijpt, hogere vraag naar energie en lager aanbod van groene energie in de zomer waardoor reserves laag zijn, dislocaties door de lockdowns etc.), maar het betekent wel dat de Belastingdienst absoluut gezien een flinke inkomstenstijging krijgt. Wederom ligt het hier niet aan de accijnzen maar aan de btw die wordt geheven (overigens wordt de btw over de prijs+accijns geheven, wat ik al helemaal zot vind, want een accijns is nou niet bepaald een Toegevoegde Waarde). Breng de totale absolute belastinginkomsten per m3 ten minste terug op het niveau van voor corona.
Een wat gekke bijwerking van de lockdown zijn de stijgende vastgoedprijzen. Doordat de ECB een liquiditeits- en solvabiliteitscrisis wilde afwenden, heeft het voor een nog ruimer beleid gekozen, Een van de vele nefaste bijwerkingen is dat vastgoedprijzen nog harder zijn gaan stijgen. Nu hebben jullie al tijden terug iets leuk bedacht, en dat is het eigenwoningforfait. Het “genot” van de eigen woning wordt belast; een idioot concept, maar iedereen weet dat het gewoon een flauwe smoes is om te kunnen belasten. Het is met name een manier om de hypotheekrenteaftrek wat af te romen. Maar nu de vastgoedprijzen wel erg hard zijn gestegen, en dus ook de WOZ (met een vertraging van een jaar), gaan jullie uit deze hoek een mooie oogst boeken. Ook hier kunnen jullie de voorzet maken om de WOZ op het niveau van 2019 te bevriezen.
Als laatste voorzet zou ik het laagste btw tarief weer verlagen. De verhoging naar 9% was al discutabel, maar gezien de huidige en verwachtte prijsstijgingen is er meer dan genoeg reden voor een verlaging. Doordat energie nu flink duurder is geworden en er leveringsproblemen zijn door verstoorde aanvoerlijnen (die verrekte lockdowns weer), gaan de prijzen voor verpakkingsmaterialen, vervoer, kunstmest en koeling omhoog. Tevens zullen de oogsten wellicht tegenvallen (kassen die nu stilliggen door de hoge gasprijzen, lagere opbrengsten per hectare door kunstmesttekorten, etc.). Dit alles zal in 2022 voor een flinke negatieve verrassing zorgen in de supermarkt. Een al dan niet tijdelijke verlaging van de btw op bijvoorbeeld voedsel zou voor veel mensen niet alleen een godsgeschenk zijn, maar een absolute noodzaak.
Kortom, deze vijf voorzetjes lijken mij meer dan redelijk en goed verkoopbaar aan de beleidsmakers. Dus doe deze voorstellen aan de regering! En laten we eerlijk zijn, na alle fouten die jullie gemaakt hebben op het toeslagendossier, is wat goede PR geen overbodige luxe.
Overigens leveren deze maatregelen wat verlichting op, maar dat zit hem hier in de verdeling en de timing. Als de Belastingdienst echt de burgers wil helpen dan zou het de regering moeten voorstellen om de overheid als geheel in te krimpen; iets wat met bovenstaande maatregelen dus niet expliciet gebeurt. Maar als de overheid mee krimpt met de lagere belastinginkomsten, kijk, dan wordt het nog eens wat! Ik vermoed echter dat een dergelijk voorstel voor jullie een te hoog voltooid leven gehalte heeft.
Reaguursels
InloggenOverheidsuitgaven en overheidsinkomsten moeten in balans zijn. Als de overheid geld uitgeeft, dan moet dat via een belasting weer binnenkomen. Als je de belastingen op de ene plek verlaagt dan moeten die ergens anders weer verhoogd worden. Het is beter om je druk te maken over de uitgaven van de overheid, daar zijn belastingen het gevolg van.
Dit balansprincipe geldt overigens alleen voor de Nederlandse overheid. De Italiaanse overheid kan met geld smijten, en vervolgens de resulterende "schuldpapieren" voor altijd dumpen bij de Europese Centrale Bank. Dit is in feite monetair financieren van Italiaanse overheidsuitgaven, en de resulterende inflatie wordt over alle Eurolanden verdeeld.
Leuk en aardig, maar zijn korte termijn oplossingen; de oorzaken worden niet aangepakt.
Een opeenstapeling van regel en wetgeving maken het makkelijker om de wetten ten eigen goede van bedrijfs-eigenaren en aandeelhouders te misbruiken, eerlijker, duidelijker en eenvoudiger maken levert geld op per saldo.
Corrupte benoemen en vervolgen in het bedrijfsleven wordt steeds ingewikkelder en wordt in stand gehouden door de heersende cultuur. Aanpakken die hap. Zodra iets ten koste gaat van een ander op ingrijpende fundamentele realistische wijze dient dat aangepakt, zonder aarzeling en met harde hand. Oneerlijk en zelfverrijkend handelen wordt eerder gestimuleerd dan gestraft; de goedwillende burger is daar slachtoffer van, de uit geldlust handelende partij komt er te vaak mee weg vanwege juridische voorkeuren en positie in de maatschappij. In alle lagen al jaren zichtbaar maar gebeurt niks mee.
Klaas Knot doet ook weer een extra duit in het zakje:
https://www.telegraaf.nl/financieel/751512813/dnb-wil-af-van-belastingvoordelen-huizenbezitter
Niemand ooit het ultieme shockeffect uitgeprobeerd: onmiddelijke afschaffing inkomstenroof.. ehhhh... belasting...
Net ook in een ander reaguursel ook al gezegd: net voor 1,19 Euro/liter diesel getankt. Blijkbaar is er alleen in Nederland een hoge internationale energieprijs.
Prijzen van afgelopen zaterdag 9 oktober 2021:
Luxemburg - Euro95/E10 per liter: 1,42 (ARAL)
België - Euro95/E10 per liter: 1,57 (SHELL)
Nederland - Euro95/E10 per liter: 1,83 (Makro)
(Alle drie niet langs de snelweg, en onbemande pompen in België en Nederland.)
Inkomsten overheid: belasting op belasting, accijnzen, opcenten, kwartje van Kok, btw, erfenisbelasting, tiende pfennig
Uitgaven overheid: kroondomeinen, 1000 miljard klimaat subsidie, toeslagencircus, de Slimme Sywerts bv en OMT stichtingen roofconstructies, immigratie en bijstand, linkse hobbies, rechtste constructies
Regeren is het afpakken van geld van mensen die ervoor werken om het te geven aan mensen die niet willen werken.
Dat weggeven kan via rechtstreekse uitkeringen, maar ook via projecten die dan allemaal moet mislukken. Het laten mislukken van projecten lukt trouwens best goed, maar daar worden dan ook de nodige bureaus voor ingeschakeld.
Als hedge kunt u gewoon een paar duizend stuks Shell kopen, koerswinst groter dan de extra kosten. Case closed.
Of je moet gewoon Shell worden. Dan hoef je geen belasting te betalen.
We zagen het lange tijd aankomen, maar het systeem is nu echt kapot.
Er is onbalans, en alles is aan het wiebelen. Er komt steeds meer onzekerheid, en ik geloof dat we nu echt op een punt zijn waar iedere correctie een ergere reactie uitlokt.
Door de enorme (onofficiele) inflatie, worden we allemaal minder welvarend. De gerapporteerde inflatiecijfers in de EU staan in nauwelijks een afspeigeling van wat er daadwerkelijk aan de hand is, waardoor ook de roep om salarissen te doen stijgen onderdrukt wordt.
Ondertussen worden de rentes ook (kunstmatig) laag gehouden, waardoor de geld ontwaarding extra aangewakkered wordt, terwijl u gemotiveerd wordt om te consumeren.
Ik ben misschien wat pessimistich, maar de afgrond begint nu toch echt zichtbaar te worden, en we rennen onverminderd hard door in de richting ervan.
Het kabinet doet aan burgertje pesten. Er gaan geen meevallers komen.
allereerst dringend en duidelijk bepalen welke zaken we bij het collectief (de staat) willen leggen en welke zaken we zelf bepalen want nu gaat de staat werkelijk over iedere ademtocht en dat is niet de bedoeling. We zijn slaven van de ambtenarij geworden. Voor mij als libertariër is het voldoende als de staat eigendomsrechten en lichamelijke onschendbaarheid bewaakt, de rest graag aan de markt overlaten.
Gewoon Groningen weer volop laten draaien. Wat geld ertegenaan gooien voor wat verstevigde huizen. Dat gedoe rondom veiligheid voor wat aardbevingen met kracht 2,5 daar is nog niemand ooit gewond bij geraakt wel.
Had eenieder niet gewoon wat geld moeten sparen tijdens jaren van lage energieprijzen?
Yep, in huize DeCynischeAmbtenaar is een buffer opgebouwd, want op enige compensatie reken ik niet.
Sparen? Waarvan? De meeste mensen komen net rond van hun karige loon.
Een bijzondere kijk hoe het Nederland, de Nederlandse burgers vergaat is om naar Amerika te kijken. Daar is de middenklasse compleet en bewust vernietigd ten faveure van de Big Corporaties en de nietszeggende politiek- de Democraten en Republikeinse partijen zijn een verzameling clans, families die deel uitmaken van de happy few, de geprivilegieerden. De macht ligt bij een schaduwregering.
In Nederland is een staatsgreep al een tijd ingezet door Rutte. De middenklasse wordt ook hier de das omgedraaid. De democratie bestaat niet meer. De burgers krijgen van het demissionair kabinet- net als de oppositie- telkens een middelvinger opgeheven en op alle terreinen van het bestaan is de overheid aanwezig. Dwingend en verstikkend met accijnzen, immigratie, geweld, misdaad, misdaad tegen de gezondheid: zie Tatasteel en de chemische-petroindustrie die met medeweten van de overheid in de nacht gifstoffen de atmosfeer inblazen en de bodem en rivieren, meren met kankerverwekkende stoffen vervuilen.
De overheid als een killer. Mediageile personages die politiek bedrijven zoals Machiavelli en zich belangrijk weten door deze media. Fuck de burgers.
En wij, de burgers, laten dit toe. Als lemmingen die de afgrond ingaan. Woorden raken niet meer diegene-Rutte, de ministers, de staatssecretarissen, de hoge ambtenaren, de middenkader- en lagerkader ambtenaren. Alle bestuurslagen.
De burgers als slaaf op een aarde die steeds minder leefbaar wordt en steeds minder voedsel produceert. Drinkwater dat steeds schaarser wordt.
Kom in verzet op een geweldloze manier. Protesteer in Den Haag en/ of Brussel. Ik doe mee!
Correct, dat proces is in Nederland volop aan de gang, gestimuleerd door neoliberale ideologie. Hier in Nederland zullen de burgers nog sneller verarmen omdat de belastingbetalende burger verplicht solidair moet zijn met - inderdaad - iedereen die het wat minder heeft in eigen land en Europa.
Ze zijn allang murw geklopt en nog alleen maar bezig met hard werken om nog een paar centen te kunnen verdienen. Ook is alle informatie naar de burger stopgezet en weet die niets meer.
Het kwartje van kok is inclisief inflatie inmiddels twee euro...
De oplossing is veel simpeler: nieuwe verkiezingen. Massaal op EU sceptische partijen stemmen, uit de EU, tientallen miljarden overhouden, kwartje van Kok afschaffen, rest van de accijnzen fors omlaag. Alle migranten uit veilige landen direct de grens over, desnoods zet de marine ze af voor de kust van Casablanca bijvoorbeeld. Klimaatgekte stoppen, scheelt ook meteen weer 15 miljard. Minimum lonen omhoog. Huisjes melkers verplicht hun woningen laten verkopen. Het bezit van Prins Bernhard jr. nationaliseren. Rechters niet meer voor het leven benoemen en wat niet deugt direct vervangen. Meer investeren in de zorg, opschalen IC capaciteit. Onderwijssysteem terug naar dat van de jaren 80 want dat was veel beter. Defensie structureel 10 miljard erbij. Grenzen helemaal dicht, voor alles wat niet uit Europa komt. Dan pas hebben we weer een gaaf land!
Mee eens!
Onderwijs in de jaren 80 was helemaal niet beter. Toen hadden de soosjaalistuh er al decennia met hun tengels aangemeten.
Aangezeten
Aangebeten. Aangegeten. Aangevreten.
Juist! Uit-DE-EU, dat alleen levert al miljarden op.
Achterlijke dure monarchie afschaffen.
Rusland knijpt transport via Oekraine helemaal niet af. Via een paar deals met Oost-EU landen is het transport naar hen omgeleid via Turkstream. Netto wordt hetzelfde geleverd als voorheen.
Wel bijzonder om de markt te liberaliseren en je helemaal afhankelijk te maken van Gazprom en dan gaan lopen klagen over de marktwerking.
Als iedereen gewoon aandelen Shell had gekocht i.p.v. hun geld op de bank te zetten dan profiteerde iedereen nu vrolijk mee van de stijgende gas- en olieprijzen.
Mijn shell aandeel staat nog altijd op MIN 28.75%
Dus hiep hoi stijgend prijzen. (Ik kocht op 28.45pnt)
Pensionado's als ik hebben een economisch voltooid leven en hebben toch geen nut meer. Afschieten scheelt een hoop geld en er is vast wel een migrant die mijn folders verder kan rondfietsen.
Toch wel cynisch dat de waarde van een mensenleven kennelijk alleen maar wordt uitgedrukt in geld. Triest dat er niet meer gebruik wordt gemaakt van alle ervaring en kennis van mensen zoals jij. Ik hoop dat het rondfietsen van folders meer is als dagbesteding dan een broodnodige aanvulling aan een karig pensioentje.
Ik dacht dat ouwetjes gewoon een spuitje beloofd wordt.
@Jezus_Boeddha | 11-10-21 | 08:41: Daar hebben ze nu net een nieuwe website voor.
Stijgende prijzen zijn funest voor Jan met de Pet, de man die met zijn handjes werkt en niet met zijn ellebogen en vooral de pensionado's met een klein pensioen dat al zo'n 12 % achter loopt. Armoede zal drastisch toenemen in Nederland.
Vooral liberaal blijven stemmen. Is al sinds de 19de eeuw een beproefde manier om het lot van de onderklasse te verbeteren.
Hahahahaha Minder centjes afromen, minder inkomsten, kleinere overheid. Ff serieus. Al die ambtenaren en overheidsfunctionarissen zitten er warmpjes bij, hebben een positie dat ze beleid in hun voordeel kunnen maken (of het beleid in hun voordeel wordt gemaakt).
Het gaat ellendiger worden totdat men het niet meer pikt en het eerst heel lelijk wordt voordat het beter wordt.
Ben zelf ook een part-time ambtenaar. We denken allemaal hetzelfde: ons werk ( ik ben ) is te belangrijk om te missen. Er verandert pas iets als overheid en ambtenaren onder druk komen te staan, de hete adem voelen, voordat er iets veranderd. Tot dan is dit ‘een gaaf land’.
Het beeld dat we een gaaf land zijn wordt vooral in stand gehouden door.... en daar issie weer ... onze media . Zo lang die staats tv bestaat is er weinig aan de hand in Nederland en slaapt het stemvolk nog maar even door.
Voorzet 6: verhoog de rekenrente tot 3,5%.
De Koolmees-Knot rekenrente is idioot laag 0,2%, veruit het laagste van de EU, en de rendementen van de pensioenfondsen zijn 7%, dus 3,5% is een mooie zuinige waarde.
Wat er dan mogelijk is zal u verbazen:
- pensioenen +20% indexeren, die staan al stil sinds 2007,
- inhaalindexatie, de gemiste inkomsten in die periode,
- pensioenleeftijd op 65 jaar, in Frankrijk is het 62, en wij hebben er wel het geld voor, dus waarom niet?
Deze maatregelen kosten de staat niets, maar de pensioenfondsen 126 miljard euro. Omdat pensioen belastingvrij gespaard is, moet er inkomstenbelasting over betaald worden, 37,1% hierover is 46 miljard.
Ja maar de pensioenfondse dan? Die hebben nu 2000 miljard in kas, hierna 1874 miljard, nog steeds ruim voldoende.
Die pensioenen staan nu op 110 ,met jn kas 1700 miljard.
Doe er wat aan. Stoppen met werken zeker op 65 jaar zetten.
Is dat geld al niet overgeheveld naar de EU ten bate van de economisch wat mindere landen ?
Voor de overheid moeten uitgaven en inkomsten in balans blijven. Dus als de overheid extra geld uitgeeft, dan moeten daar extra inkomsten tegenover staan. Dus als de regering talloze miljarden uitgeeft aan cultuurverrijkende immigratie, "klimaatmaatregelen" en andere dure hobbies, dan leidt dat onherroepelijk tot hogere belastingen.
Overigens geldt deze regel alleen voor de Nederlandse regering. De Italiaanse regering kan gewoon met geld smijten, dit financieren met "schuldpapieren" en die schuldpapieren vervolgens dumpen bij de ECB waar ze permanent opgeslagen zullen worden. De resulterende inflatie wordt verdeeld over alle eurolanden waaronder Nederland.
Noem mij eens drie belastingen die Rutte in TIEN jaar tijd voor de burger heeft verlaagd.
Geen actieve herinneringen aan
1. Vliegtax afgeschaft
2. Vennootschapsbelasting, ja burgers hebben ook een bv.
3 .De overdrachtsbelasting.
@Schemerlamp | 10-10-21 | 23:57: de overdrachtsbelasting is natuurlijk een schijnvertoning want die heb je alleen als je verhuisd... en hoe vaak doe je dat nu?
@oh no | 11-10-21 | 00:13: En hoeveel burgers hebben een BV en hoe vaak vliegt de stratemaker naar Benidorm met een prijsvechter. Schemerlamp ziet alleen wat hij wil zien en daar heeft de man in de straat weinig boodschap aan .
@Schemerlamp | 10-10-21 | 23:57:
Wilde mijn ouderlijk huis erbij kopen met geld na IB als pensioen en moet dan toch 8% overdrachtsbelasting betalen (was 6%, later 2%) over een opgeklopt bedrag (dankzij het DNB/ECB-beleid). Over 5 ton (waanzin, want simpel rijtje) is dat 40.000 euro voor de overheid (ongeveer het bedrag dat mijn ouders ervoor betaalden, want ze waren laat met kopen). Het systeem is zo opgeklopt dan iedereen steeds meer moet verdienen, allemaal om de CO2-uitstoot te verlagen en om de ijsberen te redden (koekoek). Groeien groeien groeien in een land dat nauwelijks groeit.
Box 3 belasting hebben ze ook doodleuk verhoogd, terwijl 1,2% al onredelijk was. Vrijstelling weliswaar verhoogd, maar boven bepaalde bedragen naar 1,5% (of nog hoger voor de echt rijken). Slaat toch nergens op?! Betekent dat die mensen 5% rendement moeten maken om niet achteruit te boeren (1,5% pakt de overheid in box 3 en de rest pakt de inflatie als het niet meer is door dat wanbeleid). Je kunt alleen 5% rendement maken door te gokken. Iedereen snapt dat je niet 5% rendement kunt maken bij een rente van 0,01% zonder risico's te nemen. Ze hebben het systeem compleet verziekt van iets degelijks naar een systeem waar geld z'n waarde steeds harder verliest.
En de VVD altijd maar roepen dat de belastingen naar beneden roepen. Van dat gedrag van belasting verhogen had al veel eerder een groot punt gemaakt moeten worden. Onder Rutte ging de gemiddelde belastindruk van 33 naar 39 procent. Weg met die vent.
@Watching the Wheels | 11-10-21 | 07:37: Vermogen is voor vieze kapitalisten, dus die moet je pakken. Ach ja, Nivelleren is een feestje. Belasting is pervers in Nederland. Eerst loonbelasting, dan Inkomstenbelasting, Vermogensbelasting en vervolgens Erfbelasting. Je verdiende euro die op je spaarrekening terecht komt en daar blijft staan tot de dood wordt 4x belast.
Je kunt met stablecoins "staken" wel 5% pakken hoor.
Hier heb ik er nog eentje: baseer de vermogensrendementsheffing op werkelijk gemaakt rendement, niet op fictief rendement.
Oké, alleen leuk voor mensen met spaargeld, en vooral die met veel spaargeld. Maar dat maakt het nog niet rechtvaardig, het blijft diefstal.
En, rechters hebben bepaald dat wat nu gebeurt in strijd is met de rechten voor de mens. En alleen staatssecretaris Vijlbrief gelooft dat het heffen o.b.v. werkelijk rendement niet kan vanwege ‘de systemen’ of zo. De rest begrijpt dat dit een sneesmoes is en dat de Belastingdienst gewoon te lui en te eigenwijs is. Net als bij de toeslagenaffaire dus, eigenlijk.
En oh ja Vijlbrief, belasting heffen op vermogen (dus niet alleen op rendement) is al helemaal diefstal. Niet doen!
Dat niet kunnen is meer politieke onwil. De Belastingdienst krijgt nu al van alle bankrekeningen en dergelijk alle gegevens binnen en het behaalde rendement (rente en dividend) staat daar ook bij gespecificeerd. Dus zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn.
Rechters geven je gelijk, ook in Hoger beroep. "Maar zo staat het in de wet...." is hun argument "en die wet kunnen wij niet veranderen"....
Als het écht te dol wordt, zullen zij ooit toegeven te weinig 'rechtvaardig' te helpen gehandeld; net zoals zij dat nu bij de Toeslagenaffaire hebben gedaan.
Intussen ben je als zelfstandig ondernemer die dacht er goed aan te doen te sparen voor pensioen en zorgkosten e.d. ("eigen broek ophouden") dan nét een groot deel van je spaargeld kwijt voordat je aan je -ruim 2 jaar uitgestelde pensioendatum- toe bent gekomen.
Conclusie? Je kunt beter vroegtijdig stoppen met werken, dat bespaart je een aantal jaren het volle pond aan (loon) belasting betalen. Reken maar eens uit hoeveel de fiscus dan misloopt; dat zijn tenminste leuke sommetjes om te maken!
Zie nu pas dat jij het er ook over had (Box 3). Ze hebben het doodleuk verhoogd van 1,2% naar 1,5% (als je iets gespaard hebt na keurig IB te hebben betaald). Het is echt onredelijk en dat was het al bij 1,2%, ze pakken het gewoon af en burgers moeten gaan gokken op de beurs. En dan moet je eens kijken hoe onnodig complex ze die berekening maken, zodat niemand er meer uitkomt www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connec... vind het inmiddels echt criminelen worden.
@Watching the Wheels | 11-10-21 | 07:40:
Ja, het is heel erg. Op die site geven ze alleen rekenvoorbeelden van een situatie 'met partner'. Niet voor een alleenstaande.
En zodra je meer dan 50.000,- euro hebt, "veronderstellen" zi dat je daar 5.69 % rendement mee maakt.... héél anders dus dan hun eigen gejammer dat het allemaal zo moeilijk is vanwege "historisch extreem lage rendementen". Ofwel: de leek die niks anders doet dan minder uitgeven dan er binnenkomt er braaf spaart zodat hij nooit een beroep hoeft te doen op sociale voorzieningen, wordt jaar-in-jaar-uit zwaar gestraft. Logisch toch dat steeds meer -ook brave- mensen zich helemaal niets meer aantrekken van wat de overheid vindt of wil?
Hier is wel het een en ander op aan te merken.
Naast het genereren van inkomen zijn belastingen ook een goed middel om gedrag te sturen. Accijns op brandstof moet dus zeker blijven.
Met de hoogte van de km-vergoeding zou het gebruik van het OV moeten worden aangemoedigd.
De in Nederland geldende tarieven vallen keurig binnen de Europese BTW-richtlijn; geen reden om dit te verlagen.
Mbt het eigenwoningforfait gaat men compleet voorbij aan het feit dat het eigen huis in box 1 en niet in box 3 valt een cadeau is.
Met het verlagen van de belastingen op energie ivm de recente prijsverhogingen beloon je het passieve gedrag van cosumenten die hebben zitten slapen mbt hun energietarieven.
Ik wist niet dat linkschmensen ook Geenstijl lezen.
Normale mensen weten dat je gedrag slechts tijdelijk kunt sturen met belastingen. Daarna vallen mensen in hun oude gedrag terug en besparen ze ergens anders op. Alleen maar slecht voor de economie dus.
Bovendien, erg sociaal (was vroeger linksch) is het ook niet. Mensen met geld blijven rijden, vliegen en dikke biefstukken eten. Mensen die de touwtjes net aan elkaar kunnen knopen kunnen met het openbaar vervoer, in Nederland met vakantie en vegetariër worden.
Links is al járen de weg kwijt. Met uitzondering van de SP dan. Die kan de komende jaren weleens héél groot worden…
@Ton-de-Lange | 10-10-21 | 23:05:
Je hoeft niet links te zijn om gehuil over de hoogte van belastingen gemakzuchtig te vinden.
Dat met populistische geblaat van de SP hier in de panelen op goedkeuring kan rekenen, is overigens veelzeggend.
Een flink deel vd GS-lezers is cultureel conseratief, maar zeker niet rechts.
@Ton-de-Lange | 10-10-21 | 23:05: Links en rechts is aan het vervagen . Vooral om de partijen te duiden is het eenvoudiger om te gaan verdelen in pro en anti EU. Dus mensen die ons land weg willen geven en mensen die de soevereiniteit willen behouden .
Volgens mij was traditioneel links helemaal niet zo voor de soevereine natiestaat. Proletariers aller landen verenigt u.
Weet je wat het is, de arbeider kan zich geen elektrieke auto veroorloven, dus het accijns wordt niet door iedereen gedragen.
Dat zijn 5 voorstellen die de overheid kan doen, dus daar hebben we helemaal niets aan.
Als je belastingen op energie wil ontwijken zal je op zoek moeten naar BTW-vrij hout (uit eigen tuin/bos) of zonnestroom van eigen dak, eventueel met warmtepomp. Waarschijnlijk is een combinatie van opslag in accu's en als warm water het meest voordelig.
De terug geleverde stroom levert straks in de zomer nog maar een paar cent op en in de winter heb je het zelf nodig, dus besparen op vastrecht door de aansluiting dan maar helemaal op te zeggen is een logische volgende stap. Uiteindelijk zal de overheid de vaste vaste stroom aansluitkosten moeten verlagen voor mensen die nauwelijks stroom verbruiken en voornamelijk alleen maar terugleveren, net als nu de gehalveerde vaste lasten voor mensen die er alleen op koken (<400 m3/jaar).
Beetje terug naar de zelfvoorzienende middeleeuwen, zeg maar. Krankzinnig dat dit het beste scenario wordt.
@Badd Pritt | 10-10-21 | 22:43: En natuurlijk stoppen met roken en de alcohol zelf stoken: youtu.be/LDtcRnIhzi8 of wat meer hi-tech: youtu.be/oBHIc6LwH6o
Je hebt een hele dikke zeecontainer aan batterijen nodig wil je voor de hele winter de elektrische energie voor jezelf opslaan. Zelfs een elektrische auto kan met z'n accupakket jou nog geen week van energie voorzien als je ook nog eens je warmtepomp aanzet en je warme douche. Ik vraag me af of je ook echt zo'n accu moet willen in je huis of dicht in de buurt. Bij een brand in het pakket krijg je zo'n smerige berg HF in je bakkus dat je de bloemkool van je botten kan schrapen.
En nog een voorzetje: grootverbruikers minder ontlasten dan de kleinere huishoudens. (Of zal dit onder het mom van 'communisme' snel worden weggewimpeld?)
Als communisme hetzelfde is als dom (en dat is het): ja.
Want die grootgebruikers belasten de hogere kosten door in hun prijzen. Hoezo, de vervuiler betaalt?
En daarmee verliezen ze concurrentiekracht, en dat gaat alleen maar banen kosten.
Terwijl producenten in het buitenland zich kapotlachen om die domme Nederlanders die hun eigen industrie om zeep helpen.
Aangezien een groot deel van de huidige energieprijzen bestaan uit Energiebelasting, BTW en accijnzen zal bij een vermindering van energiegebruik met (bij voorbeeld) 50 % door besparing of door zelfopwekking van energie de belastinginkomsten op energiegebruik met eenzelfde percentage dalen. Het is voor iedereen een heldere zaak dat de overheid deze daling van belastinginkomsten niet kan omzetten in vermindering van overheidsuitgaven door bv een regiment raamambtenaren te ontslaan of geen AOW of WW meer uit te keren. De overheid zal dus zoeken naar alternatieve belastinginkomsten met als resultaat dat je met je investering op energiebesparing geen donder opgeschoten ben.
En dan moet Trance Rimmermans nog op stoom komen.., en aan zijn omvang te zien, gaat ie tot het gaatje.
Laatst kwam bij mij de gedacht op, 'waarom betaal ik eigenlijk loonbelasting?'. De meeste dingen die ik koop zijn gruwelijk zwaar belast dus en ik kan meer uitgeven en ze krijgen het voor een behoorlijk weer terug.
Een belastingverlaging op brandstof zorgt ervoor dat meer mensen brandstof kunnen blijven betalen. Dat geeft extra vraag, die zorgt ervoor dat de prijs nog verder stijgt, tot het punt dat zonder belastingverlaging bereikt werd. www.examenoverzicht.nl/economie/prijs...
Oplossing 1 om minder brandstof nodig te hebben is woningen isoleren. Helaas heb je daar vaklui voor nodig, maar die zijn er niet.
Oplossing 2 om minder brandstof nodig te hebben is een verdere overstap op duurzame of kernenergie. Vooral voor dat eerste is de behoefte aan vaklui intens, en alleen al daarom onhaalbaar. Kernenergie vereist een politieke verschuiving, die niet gaat komen.
Dit energietekort is ontstaan door een extreem slecht investeringsklimaat. Dit tekort is alleen op te heffen door een halve energietransitie, wat vrij arbeidsintensief is. Vooral technisch werk, en we zien nu al tekorten in technici en tekorten in pubers die voor de techniek kiezen. Deze clusterfuckup is jaren hard naartoe gewerkt.
De NordStream2 pijpleiding levert nog geen gas aan de EU omdat de EU eerst garanties wil dat Poetin niet bij het eerste conflict de pijpleiding dicht draait. Dus draait de EU m zelf wel dicht. Dat is al intens dom, zoals ook de gedachte dat een papieren verdrag iets waard is, ook extreem dom is.
Doordat zonnepanelen en bijbehorende apparatuur decentraal en redelijk ongevaarlijk is kan een omhoog gevallen klusser het prima installeren. Juist voor kerncentrales heb je echte vakmensen nodig.
Veranderd niet het feit dat Nederland een te hoge belasting vangt op brandstof, vergeleken met de andere landen om ons heen. Als we onze belasting verlagen naar het niveau van omringende landen , dan nog zal het hoog zijn , maar niet zo absurd als wat we nu in Nederland zien en zal niet heel veel veranderen aan de vraag. Die vraag blijft namelijk vrij constant , ik moet rijden naar mijn werk.
Alstublief niet de accijnzen verlagen want dat is de beznine in België niet meer 30 €-cent goedkoper dan hier en loont het steeds minder om in Den Bels te gaan tanken. Als je eens wist hoeveel bekeuringen ik zo jaar in jaar uit heb terugverdiend! En al die boterhamzakjes vol met kwartjes van Kok!
De (r)overheid is verslaafd aan ons geld. Ik verwacht daarom geen significante plannen om gas, elektra en benzine betaalbaar te houden. U mag als boze witte inclusieve NL'er de aankomende periode flink dokken om uw huis en dat van duizenden veiligerlanders warm te houden
Die inclusieve Nederlanders zullen niet hoeven te dokken.
Maakt mij dat nou exclusief trouwens?
Kan ik me wel in vinden.
Adam heeft al een bijzondere regel. Turken zonder werk en ouder dan 55 krijgen een uitkering maar nu komt het. Omdat de kans op werk voor deze groep nihil is, hoeven ze niet te solliciteren en worden niet bij de groep werkelozen geteld. Wel hebben deze Turken een probleemloze uitkering tot hun pensioen. Dus eigenlijk een vroeg pensioen vanaf hun 55e. Bizar toch.
In Nederzuela loont het om allochtoon en aartslui te zijn. Inheemsen mogen ploeteren voor hun natje wn droogje. De boven ons gestelden houden deze groep zoveel mogelijk uit statistieken die deze groep in een minder flatteus daglicht zouden zetten. Desnoods door begrippen speciaal voor deze groep aan te passen.
Weg met ons.
Leve Rutte (de Duitse variant op ‘leve’ laat ik voor nu even).
Is dat ergens terug te vinden? Ik vraag dit voor een 55+ autochtoon.
Hah, belastingverlaging, dat KAN helemaal niet in Nederland, de systemen van de belastingdienst zijn daar niet geschikt voor.
www.accountancyvanmorgen.nl/2020/07/0...
En met die sneesmoes (want dat is het) komt de liegende Belastingdienst nu al jaren weg. Zet eens wat capabele mensen (en dus niet die kneuzen van D66) op de Belastingdienst.
Leuke voorstellen, maar helaas behoort het grootste deel van de bevolking niet tot de groepen waarmee je politiek kunt scoren. Vergeet het dus maar.
En zo is het.
Hoe is het toch mogelijk dat een linkse minderheid (want dat is het) zonder te regeren toch het beleid bepaald?
Een beleid dat nog dom is ook. De mensen voor wie links vroeger opkwam, krijgen het dankzij D66, GL, PvdA en PvdD steeds moeilijker in dit land.
Als ze dat doorkrijgen, dan wordt de SP in no time de grootste partij in Nederland. Nou ja, na de VVD dan.
Maar waarom? Is toch prima als we het met wat minder doen? Eens wat vaker OV of fiets pakken? Thuiswerken? Ons huis isoleren? Wat minder vlees eten? Niet 2 vriezers van 30 jaar oud in de schuur hebben staan voor 2 broden? Wat langer met onze kleding doen? Wat minder verkwisten?
Ik zie het probleem niet. Ik juich het zelfs toe. Minder verkeer. Minder Co2 uitstoot door beter isoleren. Minder vee, etc. etc. Wat zou het mooi zijn als er gewoon simpelweg eens wat minder mensen zouden zijn.
Net als dat gezeur dat een economie MOET groeien. Waarom draaien we niet neutraal? Of een kleine krimp? We zijn teringrijk, klaar. Kan best wat minder.
Helemaal eens! Maar moet dan alles direct duurder worden? Minder consumeren is goed en ben ik voor echter is dat voor de grote menigte blijkbaar lastig. Wij proberen thuis zoveel mogelijk afval te scheiden, inkopen te doen waar zo weinig mogelijk plastic mee is gemoeid, de fiets te pakken wanneer het kan etc. En ik wil best wat meer bijdragen /betalen aan een beter milieu maar waarom krijg ik de indruk dat ik alleen maar meer betaal aan een bodemloze put? Mijn extra bijdragen leveren geen significante verbetering op wanneer er wekelijks +900 apothekers komen en China tig kolen centrales opent
Nee ik doe het al met minder omdat de overheid besluit geld uit te geven aan alles behalve aan mij. Ik betaal alleen maar, betalen betalen betalen. En elk jaar betaal ik meer dan ik er aan inkomen bij krijg. Mijn huis is al geïsoleerd, ik werk al vaak thuis. OV en fiets is in mijn werk niet mogelijk. Niemand die ik ken heeft 2 vriezers van 30 jaar oud. Wel heb ik 1 vriezer. Wij gooien nooit eten weg, wij kopen slim in en bewaren vrijwel alles zodat er vrijwel geen voedsel verspild wordt. Daar heb je een vriezer voor nodig. Ook voor vlees. Want vlees is lekker. Dat jij het onnodig vindt om vlees te eten moet je zelf weten. Ik vind het lekker en blijf het dagelijks eten. Mensen zoals jij doen alsof heel Nederland niet geïsoleerd is, alsof huishouden elke maand 2000 euro overhouden en dat het wel ff minder kan, 2 vriezers van 30 jaar oud hebben. Wat een onzin man. Ik kan je vertellen dat dit niet de realiteit is. Ook heb ik geen duizenden euro's liggen voor een warmtepomp. Weet je, uiteindelijk is het niet erg om veel te betalen aan de overheid, als de overheid haar werk maar goed doet. Maar dat doet de overheid niet. De overheid is tegenwoordig als een duur restaurant waar het eten goor is en de service kut. Maar bij een restaurant kan je weglopen en nooit meer terug komen, helaas moeten wij allemaal verplicht eten bij restaurant Den Haag en nog veel geld betalen ook. Voor kut service en kut eten, met Rutte, Kaag, Hoekstra en Segers die in de keuken in mijn eten staan te tuffen. En dan kom jij nog ff langs mijn tafel lopen om te vertellen dat het eigenlijk prima is, en dat we eigenlijk genoegen moeten nemen met nog smeriger eten en kut service, en nog meer er voor moeten betalen. Nou ik dacht t niet vrind.
@Old_Spice | 10-10-21 | 21:28: Amen. En een eervolle vermelding voor uw betoog.
Teringrijk? U heeft een lijntje gesnoven? U heeft 1 goed punt: Minder mensen, dan wordt de rest ook vanzelf minder.
We zijn teringrijk zeg je.
Ga eens zelfstandig wonen in je eentje met modaal salaris. Dan merk je al dat het krap is.
Geen pensioen maar een moestuin. Jetta Klijnsma, PvdA
Als u een bedrijf bent die door het minder consumeren van mensen merkt in omzetcijfers wat doet u dan om de aandeelhouders tevreden te houden , inderdaad prijzen verhogen.
Dus minder is voor de consument ook niet geld overhouden.
"Als de Belastingdienst echt de burgers wil helpen.."
De goot in helpen of wat bedoelt men hier?
Helpen het punt te vinden waarop burgers maximaal uitgeknepen kunnen worden zonder dat ze het land uitvluchten, zich van het leven beroven of zich er maar bij neerleggen dat ploeteren niet of nauwelijks loont.
Heel even over dat "accijns is nou niet bepaald een Toegevoegde Waarde". Dat klopt en is tekenend voor de besluitvorming en, bij het vermoeden van onrecht, een rechtsgang.
De rechter oordeelt nagenoeg altijd met de vragen of het bevoegd gezag betreft (ja) en of de procedure is gevolgd. De inhoud, of het waar is of niet, is niet zijn of haar zaak. Uitzonderingen als Urgente daargelaten.
Nieuw in het schap van de Belastingdienst: De KGK!! (Kwetsbare Groepen Korting) Niet te verwarren met de ZMT (Zielige Mensen Toeslag) of de GAKVHGBI&A (Grote Asielzoekersgezinnen Kopen Voor Half Geld Bij Ikea & Action)
Voor corona had je een tafelkleed vol met kruimels. Die zijn inmiddels er wel vanaf geschud.
Wat rest is je tanden in het tafelklled te zetten. En vervolgens in de tafel, de vloer, de fundering en tenslotte de grond.
62% van de mensen tot AOW in de bijstand heeft een migratieachtergrond. Met de AOW erbij is dit nog veel meer, want als je die nooit opgebouwd hebt, krijg je bijstand. Bron: CBS
Geen feiten benoemen die niet binnen de migratie-doctrine passen.
Ze verteren dit in Marokko en de cijfers liegen niet. Een blijkbaar zeer gezonde omgeving. Statestieken wijzen op minstens 115 jaar oud voor de gelukkige daar. Tot zelfs 125 jaar oude pensioenarissen met uitkering.
Als je te weinig AOW hebt opgebouwd wordt dit aangevuld tot 100% als je beweert dat je geen geld of bezittingen (bijv. in Marokko) hebt.
www.svb.nl/nl/aio/wat-is-de-aio-aanvu...
Ik was op Gran Canaria, daar kost super 1,135 per liter. Tevens heerlijk weer en geen gezeur met QR codes en zo.
Wij doen hier in Nederland iets gruwelijk fout.
Inderdaad. Hier wordt teveel geluisterd naar linkse types.
@culture_vulture | 10-10-21 | 20:53: Ja vooral alles proberen te regelen. Regels regels regels. Het is dikwijls veel lekkerder toeven in landen waar de overheid relatief klein is. Maar dan heb je een paar zielenpoten die niet voor zichzelf kunnen zorgen. In Nederland vinden we dat we voor elke zielenpoot 1000 regels moeten hebben om te zorgen dat de zielenpoot geen zielenpoot meer is. Dat hebben we dan ook gedaan, met alle gevolgen van dien. Het veroorzaakt meer ellende dan het oplost. Met andere woorden, de overheid is te groot. Veeeeeeeels te groot. En te duur. Veeeeeels te duur.
Ja, de overheid is er niet meer om een goed werk- en belasting klimaat voor de burger te regelen. De overheid zit er voor zichzelf en een hele kliek subsidievreters en linkse deugmensen die in de geldpot graaien en elkaar baantjes toespelen.
@vlotterik | 10-10-21 | 21:15: Dat is rechts-populistische taal. En het is nog waar ook.
Vergeet niet dat de nieuwe Nederlanders te verzorgen en dat levenslang.
Mijn moeder van 77 zei vorige week; "de enige die lacht, is de fiscus".
Ze heeft gelijk.
Dan heeft uw moeder er weinig van begrepen, en u met haar. De fiscus is niets meer dan een uitvoeringsorgaan waar ook nog eens bijzonder weinig wordt gelachen afgelopen jaren agv alle misere aldaar.
@_pacman_ | 10-10-21 | 20:28:
Ha, jij werkt bij de belastingdienst.
@ZZP-er | 10-10-21 | 20:30: Ha. Nee.
@_pacman_ | 10-10-21 | 20:28: Ach wat zielig. Zielige ambtenaren. Achgossie. Heb je ooit de CAO van die lapzwanzen gezien? Compleet achterlijk wat die lui ons aan geld kosten.
Schaf de kinderbijslag af
Opzouten, ik krijg het nu net dus nu mag ik die pegels innen.
@Omebert | 10-10-21 | 20:28: En dan nog meer immigranten zeker ...
Tien jaar geleden “tijdelijke” maatregel btw naar 21%.
wnl.tv/2017/09/09/btw-tarief-nog-alti...
De reden om de BTW te verhogen naar 19% was dat het voor iedereen beter zou zijn om onze BTW gelijk te trekken met de BTW van Duitsland. Bij de verhoging naar 21% was dat plotseling helemaal niet meer belangrijk.
LOL, o wacht u meent dit.
De oorzaken van de hoge uitgaven zie ik er niet bijstaan.
Iedereen weet wat de oorzaken zijn.
WOW - gratis geld voor "ondernemers"
Ieder jaar weer meer ambtenaren en ook weer een hogere donatie aan Brussel. En de immigratie niet te vergeten
@* Il Principe * | 10-10-21 | 20:20:
Haha, lachen!
Nee inderdaad, ondernemers leveren geld op dus die krijgen niks. Enkele multinationals die fopfuncties aan linkse politici uitdelen uitgezonderd, maar de betalen dan ook relatief weinig belasting.
De oorzaak is een te lage staatsschuld. Als wij onze staatsschuld laten oplopen naar net niveau van andere Euro landen (bijvoorbeeld Italië), dan kunnen we alle belastingen halveren zonder een cent minder uit te geven.
(bovendien zou dat de inkomsten niet eens halveren, doordat een halvering van de loonbelasting resulteert in 25% meer uitgaven zodat de BTW inkomsten na halvering maar 37% dalen.)
@Dandruff | 10-10-21 | 21:39:
Burgers leveren nog veel meer geld op, maar die mogen wel in de bek getuft worden?
Haha, lachen dit.
Alsof eenvoudige doeltreffende maatregelen door de politiek geaccepteerd worden.
Welnee: eerste worden zielige mensen geidentificeerd, dan wordt er dagenlang gebabbeld onder aanvoering van Klaver.
Vervolgens komen er toeslagen die omarmd worden door iedereen die zich als zielig voordoet.
De kosten zullen dan zo duur blijken dat de pot gratis geld snel leeg is en het het probleem voor velen niet is opgelost.
Vervolgens worden er weer dagen gebabbeld in de 2e kamer, jij-bakken uitgedeeld, terwijl het probleem onopgelost blijft.
Naar elkaar wijzen, maar niks uitvoeren. Poppenkast, theater, Schouwburg, een film. Acteurs van het hoogste niveau. Zoiets ongeveer zei Bosma.
@VoltaireJohn | 10-10-21 | 20:13: Nou ja, dat klopt.
En Jansen van de FVD zei het ook, 1 groot toneelspel .
Inderdaad het is slechts toneelspel in Den Haag. Zodra uw stem binnen is op basis van een fictief programma is het "fuck you" naar de burger en "we doen lekker wat goed voor de overheid en haar subsidiezuigers".
Doen we ook nog even de berekende rente over spaargeld verlagen of zit dat er niet in.
Follow the money.
Inderdaad, geld is het kwaad.
Het kwartje van Kok zouden we nog krijgen weer miljoenen misgelopen, wij dus én duizend euro van Rutte. Verder overbevolking en gerelateerde problemen daarmee: klimaat nonsens, subsidie verslindende, horizonvervuilende draaiende minaretten en totaal niet winstgevend, zonnepanelen die in Afrika goed werk kunnen verrichten maar niet hier, warmtepompen die bij een beetje Elfsteden temperatuur volkomen ongeschikt zijn nog afgezien van het lawaai en het energieverbruik, de immigratie van volkomen overbodige asielzoekers die hier voor de melk en honing komen dus niet de échte slachtoffers van een oorlog cq regime in hun land, de uitzetting van al die illegalen. Pak als leiders van de wereld eerst de kern van het probleem aan! Overbevolking. Dan worden de directe en indirecte problemen die daar mee samenhangen pas opgelost. Zo niet dan gaat de "natuur" zijn gang wel. Ziekten, oorlogen, natuurrampen etc. Wellicht is Corona al een soort waarschuwing....
Misschien dat een belasting op het krijgen van kinderen zou helpen ?
Ik begrijp niet dat asielzoekers op vakantie kunnen/gaan naar hun eigen land van waaruit ze zijn gevlucht omdat het onveilig zou zijn en ten tweede hieraan schijnbaar (zover ik weet) niets aan wordt gedaan. Asielzoekers krijgen met 4 a 6 weken een woning toegewezen (sorry zoon, ik kan je ook niet uitleggen waarom jij als autochtone Nederlander 10 a 15 jaar wachten moet), een Miele, een uitkering, huurtoeslag, zorgtoeslag en vast nog veel meer waar ik als werkende geen weet van heb gewoonweg omdat ik 40 uur p/week werk om mijn gezin en weet ik hoeveel anderen te voorzien. Ik gun vluchtelingen asiel wanneer er noodzaak is maar wanneer deze op vakantie kunnen gaan naar eigen land mis ik de noodzaak!! En nee, ik ben geen racist maar een realist
@Frans_van_Arkel | 10-10-21 | 20:18:
Een realist koopt gewoon een leuk appartementje voor zijn zoon. Kniepert!
@* Il Principe * | 10-10-21 | 20:21: zou u misschien een kleine bijdrage kunnen doen. Ik ben geen kniepert maar ik heb het zomaar niet liggen om mijn zoon te helpen laat staan een appartement te geven. Misschien heb ik het wel heel slecht gedaan met werk/inkomen. Maar ik werk al wel mijn hele leven!
@* Il Principe * | 10-10-21 | 20:21:
Zo? Voor een socialist bezit u dan wel aardig wat geld.
@Roadblock | 10-10-21 | 20:48:
Het stikt hier van de rechtsmensen. Ik zou verwachten dadie hun zaakjes wel voor elkaar hebben. Ik snap het eerlijk gezegd niet zo goed wanneer je niet een huisje voor je kind kunt kopen maar wel rechts stemt.
Van mijn ouwerwetse fiets hoef ik alleen maar de banden te vullen. Met lucht. Ik verwacht binnenkort een wetsvoorstel...
Tja, mij altijd al verbaasd dat autobanden oppompen in de jaren 80 gratis was (want service), jaren later je 50 eurocent betalen moest (ok, apparatuur kost onderhoud naast aanschaf) maar vandaag de dag kost 'lucht' in je autobanden 1 euro. Het wetsvoorstel voor ingeademde lucht gaat er komen! Misschien betaal ik op de Veluwe wel meer dan mensen in Ijmuiden wanneer Tata door de mand valt
Prima verhaal, gaat allemaal niet gebeuren omdat de NL overheid enerzijds geldverslaafd is en anderzijds zoveel mogelijk miljarden lijkt te willen verspillen aan zot beleid. U zult blijven bloeden, tenzij u natuurlijk tot de groep behoort waarmee we medelijden worden geacht te hebben: de asieleisers en uitkeringopvreters.
Precies mijn gedachten. De politiek zal alleen maar zien dat er meer geld is om te vergeven aan allerlei 'zielige mensen'.
Ik hoorde al op de radio dat men keek hoe men kon compenseren. Men twijffelde nog of iedereen gecompenseerd zou worden of alleen 'de armen'... Ik denk dat ik het al wel weet.
Ik heb een open haard, laat die extreme winter komen! Stem op een realistische partij mense!
Hahahahahahahahahahaha! Accijnzen en belasting enorm verlagen. Hahaha!!!
Is dat Rutte die ik daar hoor?
@Here's Freddy | 10-10-21 | 21:27:
media2.giphy.com/media/Jqw8e0Y3jVPkrP...
Ik wacht nog steeds op een zinnig voorstel van de vvd: ze verlagen de energiebelasting zodat de belastinginkomsten op energie gelijk blijft …
Ik kan lang wachten!
Ik vrees met grote vreze over een tijdje dan het skelet van een gewaardeerde mede-reaguurder op een bankje zien te zitten wachten.
Incassokosten en kosten voor aanmaningen kunnen we toch gewoon delen?
Met deze Gas prijzen.. Tjonge... Ik ga mijn badkuip snel vullen met gas.
U woont hoop ik vrijstaand. In een weiland. Zonder buren. Ergens ver, ver hiervandaan.
Wel de temperatuur in de badkamer lager dan -45C houden, dan blijft het vloeibaar in uw badkuip, en geen sigaretje opsteken uiteraard.
Zet een opblaas kasteel in je tuin. Daar kunnen heel veel m3's gas in.
Het verhogen van de onbelaste kilometervergoeding kost de overheid volgens mij niet veel, dus dat zouden ze best kunnen doen. Jammer dat ik daar niks aan heb.
Maar de meerderheid van de bevolking kijkt voor elk (al dan niet denkbeeldig) probleem wanhopig naar de overheid dus die gaan juist alleen maar meer geld 'nodig hebben'.
Geld bestaat niet. Wedden?
Ik zet alle geld van de wereld. Dat het wel bestaat dan he?
Welk ruilmiddel gebruiken we voor de weddenschap?
Nu net in België, Lanaken. Eu95 1.57! En soms nog goedkoper dan diesel ook!
Ik stond nog niet zo lang geleden in Duitsland te tanken en toen begon een oudere dame tegen me te klagen over de torenhoge brandstofprijs. Ik heb maar gezegd dat ze anders ook net over de grens in Nederland kon gaan tanken.
Verbruik ook meer in Belgie door de wegen die rijden als stroop.
Het roversnest a/d Noordzee.
Belastingen en prijzen verlagen zijn makkelijke voorstellen. Ik begrijp dat de roverheid Eur 1,15/liter benzine pakt. Hoe meer elektrische auto's, hoe minder benzine, hoe minder accijns/btw. Hoe gaat die inkomstensklap opgevangen worden?
Kan u dat nou echt niet zelf bedenken?
Oplaadrechtbelasting.
Stekkererfpachtheffing.
LIthiumverwijderingsbijdrage.
Bandenfijnstofopcenten.
Of gewoon wat in de volksmond de Teslataks zal gaan heten.
Met een boosterpriktoeslag bovenop de eigen bijdrage
De overheid heeft van mij de afgelopen 10 jaar een honderd euro afgepakt op die manier. Ik heb de afgelopen 10 jaar al in belgie getankt en het zelfde geld voor shag. Nu bier en andere alcohol ook aantrekkelijk begint te worden neem ik dat ook maar meteen mee. Sinds kort ben ik ook begonnen met boodschappen doen in duitsland. Dat beetje zullen ze niet missen denk ik?
@brie-de-penis | 10-10-21 | 19:56: Wel handig dat Europa he. Eens kijken of dat nog lukt met een Nexit, zoals vele hier willen. Dan mag je invoerrechten gaan betalen etc.
@elfenstein | 10-10-21 | 19:40: Daar zeg je wat. Mensen met een laadpaal thuis betalen bijna de helft minder voor opladen dan mensen die op de openbare weg moeten laden. Dat is "niet eerlijk". Dus die stekkererfpachtheffing gaat er zeker komen. Of het wordt een eigenlaadpaalforfait, de "winst" van het hebben van die laadpaal wordt dan belast.
Rekeningrijden
@DexterGordon | 10-10-21 | 19:57: Niks mis met vrij verkeer van goederen. Er is wat mis met vrij verkeer van mensen. De EEG en Schengen (minus vrij verkeer van mensen) is wat mij betreft prima. Die EU voor de rest een hoop regelgeving wat alleen grote bedrijven helpt.
Er wordt al gewerkt aan variabele belasting. Per gereden kilometer.Kastje in de auto, met variabele belasting als dat nodig is op drukke momenten, of te drukke wegen.
@RaymyJanssen | 10-10-21 | 20:01: Hou toch eens op met dat achterlijke rekeningrijden. Dat is een ontzettend duur systeem wat uiteindelijk alleen maar meer geld kost. Tevens wil ik zo'n lelijk kastje niet in mijn auto hebben.
Overheid is het best te vertalen als overhead.
Yes idd
Ik heb de afgelopen alleen maar gehoord dat alles en iedereen meer geld moet krijgen. Van lghbters in Afghanistan, verplegers, onderwijzers, politie, militairen, lage inkomens, bijstandmoeders, kinderopvang, milieu, t spoor, de jeugd en weer ik niet wat.
Niemand vertelde waar dan minder geld naartoe moest. Dus tjaa, t moet ergens van betaald worden.
Nou t is meer, heel veel zaken moeten gewoon minder duur worden. De overheid moet minder afpakken.
Frits Bolkestein is TEGEN bezuinigingen op kunst en cultuur www.dumpert.nl/item/1211191_21a589c3
@Quattro Stagioni | 10-10-21 | 19:59: Dat lijkt me dan juist WEL een sector waar je flink wat stuivers op kan bezuiinigen. Subsidie komt namelijk altijd terecht bij degenen die het dichtst bij de subsidiepot staan.
@Quattro Stagioni | 10-10-21 | 19:59: Ja, wat een geweldig moment. Die grijns op het eind, hahaha.
Bam! In de roos weer. Net als die analyse van gisteravond. Pure onfalsifieerbare argumenten, want uiteraard gewoon logisch. Maar die kongsi van een overheid die al die energiereuzen, stuk voor stuk in handen van buitenlandse overheden (de nu afhakende cowboys, hunnie van de markt daargelaten) en de uitverkoop van ons tafelzilver, gewoon hun gang laat gaan.
De Nederlander, het is godverdomme niet anders!, Frans Timmermans die vooral bezig is om ons land naar de kudt te helpen. En de rest van Europa die Boontje komt om zijn loontje denkt. Nederland speelt al zo lang de hoer, dat je het de pooier van dienst niet kwalijk mag nemen.
Het ligt niet aan de EU, laat staan het incontinente uiteindje dat wij zijn van Eurazië. De kern van de rot is van ons eigen.
De perfecte storm: het handjevol families dat leuk meedeed en hoe de kouwe kant als een La Hamster wel bij de les was. Dat Koninklijke is al heel lang te koop. Ergens zouden we dat het gajes rondom Noordeinde niet eens kwalijk mogen nemen.
Stelletje kudtcalvinisten met je erfzonde.
Niet alleen de calvinisten, alle christenen hebben daar last van, met je keer je andere wang toe. Fucking domme hippies zijn het, allemaal.
@elfenstein | 10-10-21 | 19:37: Ay, me matie! Beetje rum lurken en denken dat je Piet Hein bent. Alsof die ooit van een pastavergiet had gehoord. Hindoes, islamietjes, bedoeïenen en vooral ook al die travestieten in de Heilige Moederkerk die dachten dat ze bij de Padvinderij verdwaald waren geraakt: wat met je ermee als pilaarheilige nukubu?
Ik vrees dat Fransje nog niet eens begonnen is met melken, dat komt er allemaal nog eens bovenop straks.
@Wiezewalakristalix | 10-10-21 | 19:58: Precies. Het "budget" van Fransie's "Green Deal" EU (grootheids)waanzin en luchtfietserij mag je wel met een factor 3 of 4 vermenigvuldigen. Want het is nooit genoeg. En dat is dan nog maar het begin. Dit wordt EEN groot geldverslindend zwart gat, forever and ever. Meer bestuurslagen, organen, adviseurs, onderzoekscommies en allerlei semi-overheidsinstanties die allemaal een piece of the pie willen, en gaan krijgen.
Dromer. Wat denk je nou, dat ze dat gaan doen? Verrekken kunnen we, duh ende ongezien de typhus. U dacht toch niet dat zo'n lockdown en leukdoen met mondklapjes en prikspuitjes graties was ofzo?
Misschien ieder huishouden 5 zonnepanelen geven? (of een windmolen als het al zonnepanelen heeft.)
Nou vanwege leveringsproblemen wordt dat moeilijk. Maar ze mogen me best de aanschafprijs van een windmolen in geld cadeau geven. Gewoon ff overmaken naar mijn rekening. Zorg ik er wel voor dat er wat leuks mee gebeurt.
@Old_Spice | 10-10-21 | 19:40: O ja voor de isolatie van je huis, ik snap het.
@Sitting_targets | 10-10-21 | 19:43: Die is al geïsoleerd. 15 jaar geleden alles geïsoleerd en overal dubbel glas geplaatst.
De burregerts moeten teug naar niveautje middeleeuwen. Horigen dus! Da's muil houwen en doen wat de over het plebs gestelden verordineren. Dus die vijf puntjes schrijf je maar op je buik want die centjes hebben we hard nodig voor de uitrol van ons globalistisch Utopia waar u niets zal bezitten maar oh zo gelukkig zal zijn. Zie het als een training voor de nabije toekomst.
Groetjes, uw demissionaire WEFtas.
Succes met een groeiend aantal cryptomunten (12.573).
Minder rijksinkomsten ten gunste van de automobilist, ben je nu helemaal zot geworden? En een krimpende overheid? Alle kerntaken van de overheid hebben meer geld nodig: sociale zekerheid, onderwijs, zorg... Op andere punten wordt al enigszins bezuinigd.
Hoeveel belasting we binnen moeten krijgen en waar we het aan uit moeten geven weet ik even niet (nou ja ik weet het wel maar dat is maar een mening). Maar ik ben wel voor een great reset in het belastingstelsel. Wat minder oerwoud van heffingkjes, vrijstellingen, subsidies, en accijnzen. Wat minder proberen te sturen want het lijkt toch niet echt te werken. En vooral niet proberen te verhullen dat de belastingen ongelofelijk hard gestegen zijn de laatste jaren.
- De bulk van de belasting moet komen uit belasting op inkomen, consumptie, en rendement op vermogen.
- Schaf de accijnzen grotendeels af. Ook op brandstof en drank. Vooral drank.
- Laat de gemeenten alleen hun kerntaken financieren uit de gemeentelijke lasten. Alle extra taken die er van rijkswege bij zijn gekomen moeten uit de algemene middelen gefinancierd worden.
Op deze manier maak je de belasting transparanter: het is burgers een stuk duidelijker hoeveel belasting ze nu eigenlijk betalen. Maar goed, ik heb het idee dat dit het tegenovergestelde is van wat de staat wil. Niet voor niets zijn de brandstofaccijnzen telkens verhoogt als brandstof relatief goedkoop is en het niet zo opvalt... men denkt wellicht dat het gewoon de markt is. Nu stijgen de olieprijzen een stukje, ze staan nog lang niet op de oude records maar de prijs van benzine is door de €2 gevlogen vanwege de hogere accijnzen.
Kortom: we worden belazerd. Kies voor een transparant belastingsysteem.
De drank, dus.
Overheid inkrimpen? Die 5000 boa,s hebben bijna hun 2 daagse cursus knuppelen afgerond..
Ik zeg terug naar betaling in natura verdomme.....Zie daar maar eens 21 % van te trekken....
Ik trek al 21%, per dag, de rest werk ik mij uit de naad. Tis ook nooit genoeg
@Maggiderin | 10-10-21 | 19:26: Wil je meer werken, betaal je opeens meer belasting. Meer dan 40 uur mag niet, anders minder geld voor jou, maar meer geld voor de overheid.
@VoltaireJohn | 10-10-21 | 19:29:
Ik had op een gegeven moment drie baantje. Dan heb je aan het eind van het jaar een zogenaamd verzamel inkomen. Bleek dat ik 43 procent belasting betaalde op een baantje waar ik 13.60 euro per uur verdiende. Hield ik 7,75 euro per uur voor mezelf over. Het was ook nog vrij intensief werk waar je een hoop papieren en opleiding voor nodig had. Ik ben ermee gestop. Extra werken bovenop je vaste baan wordt echt keihard afgestraft in dit gesjeesde linkse land.
Het voordeligst in Nederland is een uitkering trekken, het liefste een arbeidsongeschiktheidsuitkering met 50% of meer afgekeurd zijn. Daarnaast een beetje zwart bijbeunen en je hebt zo een inkomen van 3000 euro netto bij elkaar. Ohja, en je kan het beste immigrant zijn. Dan ben je zielig en krijg je van de gemeente ook nog eens allerlei extraatjes.
@Pantoffelo | 10-10-21 | 19:38: U loopt die 43% uit uw duim te zuigen. Met het uurloon dat u noemt omgerekend naar een jaarinkomen betaalt u €1900 inkomstenbelasting. Reken maar uit op berekenhet.nl
Ik stuur ze maandelijks wel een lauwe kwak op, geen probleem.
@Sassen van Elsloo
Bedankt voor de voorstellen.
Momenteel zijn we effe druk met puinruimen, dweilen en zwartlakken.
De Belastingdienst.
De belastingdienst stelt de tarieven niet vast. Dus. -Heb je weer vvd gestempd?
En? Hielp het?
Meer geld jatten van burgers is staand beleid. Dat wordt niet gewijzigd.
Waarom? Laat mensen met een lening uit het energiebespaarfonds lekker hun huis isoleren/verduurzamen. De kosten van de lening zijn lager dan de besparing per maand. En laat mensen lekker carpoolen, thuiswerken, OV'en, fietsen, etc.
Vandaag heerlijk in de zon gelegen, en ondertussen gratis en voor niks mijn elektrische autoaccu weer helemaal vol laten lopen met gratis solar PV electronen helemaal zonder BTW, zo blij dat die BTW en accijns arremoede aan mij voorbij gaat.
Tot dat je een nieuwe accu moet aanschaffen. Dan pakken ze in een keer je hele voordeel weg.
@mirical | 10-10-21 | 19:31:
Nee, tegen die tijd zijn de leasejongens er ook wel achter dat e-brikken met een rotte accu geen flikker meer waard zijn, dus wordt het volgende leasebakkie voor u een e-Canta. Zodra de subsidies op e-bakken ophouden, en dat kon wel eens heel snel zijn zo te zien, is het gedaan met de pret en moet u betalen voor de werkelijke waarde ervan, en da's naast de aanschaf geen heel goed verhaal.
Uw 'gratis' zonnestroom wordt 'gesubsidieerd' door de andere energieconsumenten en belastingbetalers. Wacht maar totdat de salderingsregeling wordt afgebouwd en u de 'echte' waarde van zonnestroom ontvangt. Zonnestroom is op termijn een inferieur energieproduct, iedereen biedt het aan op het aan op hetzelfde moment bij een gelijkblijvende vraag = een lage prijs. En batterijen gaan het verschil tussen vraag en aanbod op lange- en middellange termijn echt niet overbruggen.
@mirical | 10-10-21 | 19:31: Die hoeft voorlopig niet vervangen , die van mij is nu in het negende jaar en geeft geen krimp.. volgens de publicaties in insideevs gaan BMW i3 accus minimaal 15 jaar mee en doen daarna zelfs nog dienst als staionaire batterij bij opslagprojecten,,,tegen die tijd koop je graag een nieuwe batterij want voor een derde van de prijs een drievoudige capaciteit.. ik geloof niet in indianen accu verhalen...
@therealbraindump | 10-10-21 | 19:36: Ik geloof niet in praatjes allen in 8 jaar aaneen geen benzine betalen en opladen aan mijn eigen afgeloste solar PV... wijs me waar de subsidie zit de stroom loop linearecta van mijn dak via de omvormer naar de wallbox van mijn auto er zit niemand tussen.. wijs me de weg naar de subsidie...
@Smoelensmid | 10-10-21 | 19:42:
En hoe heeft u al die zooi gekocht? De auto, de panelen, apparatuur? Allemaal zelf gkoelkelt op aliexpress ofzo? In nederland krijg je, en kreeg je, bakken subsidie op al die meuk en u maakt mij niet wijs dat u dat allemaal afgeslagen heeft.
@Pantoffelo | 10-10-21 | 19:21: tegen die tijd ben ik bij dat ik hem mag aanschaffen de prijs van accus is de afgelopen 9 jaar zo gekelderd dat ik voor de helft van de prijs van 2013 een accu koop met drievoudige capaciteit.... een motor en versnellingsbak revisie van mijn benzine auto waar ik 500000 km in reed koste destijds ook 7000 en daar werd ik ook niet warm of koud van immers voor dat geld koop ik geen nieuwe auto en zeker geen BEV. je kunt je auto ook verkopen aan de garage die er dan een nieuwe accu in plaatst en dan voor de prijs van de accu die auto aan je terug verkoopt... dan beur je ook nog eens 2000 particuliere subsidie over de tweedehands EV, creatief autorijden heet dat. nog meer voordeel....!
Leuk, maar dat kan nu omdat een kleine minderheid EV's heeft. De rest van Nederland aan een EV krijgen is niet mogelijk, accu's zijn nu al niet meer te betalen. Dat gaat nog erger worden als de EU haar megalomane green deal plannen doorzet. Daarnaast zal de salderingsregeling uiteindelijk ook afgeschaft worden, en krijg je 1 cent per kwh voor die zonnestroom van je. In de winter mag je dan je EV opladen tegen het nettarief van tegen die tijd 2 euro per kwh. Good luck.
@Smoelensmid | 10-10-21 | 19:42: ik geloof ook niet in onzinpraatjes. Uw auto staat de gehele winter stil? Ik geloof geen snars van uw verhaal.
Als een belasting verlaagt wordt dan komt dat niet ten goede aan burgers. Ondernemers houden de prijzen op hetzelfde niveau en verdienen dan gewoon meer wat meer over wat ze verkopen.
Compensatie zal hooguit gedaan worden voor ‘zwakkeren’. Uit solidariteit mogen mensen die wel de moeite nemen hun eigen broek op te houden dus ook nog eens de rekening betalen van een steeds grotere groep parasieten.
Ik zie uitkeringstrekkers voor me die met een emmer en bezem in de hand de straten en parken van de gemeente schoonhouden.....
De belastingdienst en overheid hebben meer aan voorzetjes om méér belasting te heffen. Dit topic gooien ze sowieso in de prullenbak.
Deze overheid is dodelijk verslaafd aan geld, uw geld welteverstaan.
@Ommezwaai | 10-10-21 | 19:20: deze overheid en onze vrienden in brussel.
@Ommezwaai | 10-10-21 | 19:20: precies alleen de laatste alinea doet er toe, de rest is symptoombestrijding.
Belastingdienst; leuker kunnen we het niet maken, en goedkoper zeker niet…….. mits je een hele grote jongen bent, dan kun je gewoon deals maken… #vandezotte
Hoe rijker je bent hoe minder geld je nodig hebt.
@GeheidEenGeit | 10-10-21 | 19:09: Klopt want je kunt niet meer dan een biefstuk per keer eten en als je alles al hebt dan is er nog weinig te kopen, het geestige is dat mijn kinderen beslist niet rijk dit allang door hebben en praten over acces orientated tegenover stuff orientated levensstijl.. zij hebben geleerd van deze boomer die zelf alles wilde hebben.
@Smoelensmid | 10-10-21 | 19:23:
Je praat onzin.
Tussen de Cortes afbeeldingen zie ik geen verschil.
Kijk om je heen en ontdek de werkelijke redden.
Ik zie in Ter Apel wel een reden.
In Brussel ook trouwens.
REAGEER OOK