Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NOS worstelt met lastig woke vraagstuk, wij nu ook

De DIVI-bokaal van deze week gaat naar...

Not sure if...

Bij de NOS is elke redacteur natuurlijk uit op het winnen van de DIVIbokaal. Je moet immers wat als ambtenaar. Dus als één of ander drammend wokemokkel op twitter jankt dat één kop van één artikel op één website van dé NOS '(onbewust) racistisch' is dan wordt die kop onmiddellijk aangepast. Maar: klopt het wel? Want als er 'zwarte mannen' staat, is dat dan niet juist nog veel meer racistisch? Dat moet natuurlijk 'mannen van kleur' zijn! En kan 'mannen' eigenlijk nog wel in deze non-binaire tijden? Did NOS just asume a gender? Dat moet natuurlijk 'mensen van kleur zijn'! Vraag is dan: heeft NOS met opzet dat 'zwarte' laten staan om dat vervolgens na het geklaagdram van die wokeprostituee kwetsend aan te vullen met 'mannen'? Not sure if NOS is trolling... Alhoewel, humor bij de NOS, hoe realistisch is dat? En is het nu 'racisme' of 'onbewust racisme'? Krijgen ze bij de NOS soms geen gesubsidieerde DIVI-brainwashcursus onbewuste vooroordelen? Trouwens, die DIVI-bokaal, is die wel genderneutraal, net als de Gouden Kalveren? Vragen, vragen, vragen. Lastig, lastig, lastig. Wie de safe space in het circular cancelfiring squad durft te betreden en het goede antwoord triggered maakt kans op een GS-DIVI-buttplug (zij/hen). En een #metoo-date met soon to be NOS Op 3-stagiaire @Devika (naakt). Ze weet er van. 

Reaguursels

Inloggen

In de VS worden deze mensen 'Blacks' genoemd als bevolkingsgroep, niet 'Black People', niet' Humans of Color' of dat soort woke shit. 'Zwarten' is dan dus de directe en beste vertaling. Dus het was beter zoals het er eerst stond. Als die woke huilebalken enige kennis hadden opgedaan voordat ze overal een woke mening over moesten verkondigen dan zou dat veel gezeik dat de plank volledig misslaat schelen.

Jessinator | 02-09-21 | 10:53

Volgens de kop zouden ze dus eerst geëxecuteerd zijn en daarna hebben ze gratie gekregen?

[G]eenstijl | 02-09-21 | 10:22 | 1

Postuum neem ik aan :)

sioux_ | 02-09-21 | 11:00

Mensen zijn blank, mensen zijn zwart of mensen zijn iets daartussen. Wanneer je denkt dat "anders dan blank" een negatieve klank heeft, zul je jezelf moeten beraden.

Sneerpoets | 02-09-21 | 08:22

Tja meer om te klagen hebben we niet. Zo goed gaat het hier. Om je daar druk over te maken zeg. Wat bezielt je dan? Ga eens bijdragen aan de samenleving. Een baan of zo....

Giotto | 02-09-21 | 08:08

Ik heb thuis 2 honden. Een is wit met van kleur (caramel) vlekken en de andere is van kleur met witte vlek. Ik weet niet of het een m/v/x is en het is lastig om te vragen.

echtpaul | 02-09-21 | 03:37 | 1

Beetje voelen doet wonderen. Veel plezier.

Forex | 02-09-21 | 06:35

Wat doet de kleur er in dit geval uberhaupt toe?

Ramsesz | 01-09-21 | 22:40

Het moet zijn: negers.

Weetje71 | 01-09-21 | 22:24 | 1

Nikkers

Forex | 02-09-21 | 06:36

als ik in de zon lig, ben ik zwart
als ik kwaad ben, ben ik zwart
als ik ziek ben, ben ik zwart
als ik het koud heb, ben ik zwart
als ik het warm heb, ben ik zwart
als ik dood ben, ben ik zwart
als jij in de zon ligt, ben jij bruin
als jij kwaad bent, ben jij rood
als jij ziek bent, ben jij geel
als jij het koud hebt, ben jij blauw
als jij het warm hebt, ben jij rood
als jij dood bent, ben jij wit

KlaagGraag | 01-09-21 | 21:42 | 2

Slippers aan!!

Von Bliksum | 01-09-21 | 22:04

Zwarte doden worden binnen een paar dagen ook wit, overigens.

WalterSobchack | 02-09-21 | 00:43

Wat vonden die geexecuteerde zwarten er zelf eigenlijk van?

Beste_Landgenoten | 01-09-21 | 21:32 | 2

Wat zou de vrouw die door hen verkracht werd ervan gevonden hebben?

Ramsesz | 01-09-21 | 22:50

De reacties laten zich op wachten.

TRUMP | 01-09-21 | 22:50

Het moet zijn.... Blanke Menschen.
Zwarte Mensen.

grapjasz | 01-09-21 | 21:28

Afgelopen weekend was het geen weer voor blanken. Dat moet dan worden : Geen weer voor blanke mensen.

Oh en dan nog een dingetje: Mensen van kleur zijn dus alle kleuren plus zwart. Maar wit mag daar niet bij. Als je blank bent heb je dus geen kleur, per definitie dan. Hoe zit dat nu eigenlijk? En bij exact welke RAL-waarde begin "van kleur"?

Beste_Landgenoten | 01-09-21 | 21:26

Heeft iemand zich wel afgevraagd of deze “personen” zich überhaupt als hem/hij identificeren? Om te kotsen!

deugallergie | 01-09-21 | 21:09 | 1

bij de geboorte gezien als man...toch?

laatmijmaareffe | 02-09-21 | 07:16

Gratie verlenen aan geëxecuteerden? Dat is wrang. Dat schuurt als zand in je zwembroekje.

de Jager59 | 01-09-21 | 20:39

Het zijn hun die de fout hebben gemaakt en dat komt door hen. Snapt u het nog deze bullshit?

Rdock | 01-09-21 | 19:51

Ik vraag me af: die stijlloos roze GS divi buttplug ga ik nooit winnen, wanneer kom deze in de GS webshop? Ik vraag dit voor mijzelf.

Analia von Solmsch | 01-09-21 | 19:32

Devika hoort in 'zwarten' iets als 'zwartjes' denk ik. En 'zwartje', een woord dat als ik het goed heb nog niet zo lang geleden door Ephimenco gebezigd werd, is een woord dat je in het verleden veelvuldig tegenkwam in verhalen over missionarissen die arme negers in Afrika gingen bekeren tot het ware geloof, negers voor wie wij hier de aluminium doppen van melkflessen spaarden, negers zoals je ze ook tegenkwam in Kuifje in Afrika en in Sjors en Sjimmie, negers waar de Zangeres zonder Naam over zong, negertjes die met z'n tienen op een hek zaten, die een oom hadden die Tom heette, in een negerhut woonde en een braaf leven leidde.
Devika hoort haar eigen "implicit bias" als een stemmetje in haar hoofd en projecteert dat naar buiten, Devika is paranoïde, ziet racisten om zich heen en meent dat het haar taak is om racisme op heterdaad te betrappen, als een soort van boetedoening voor haar eigen onbewuste, verdrongen racistische gedachten.
Devika is niet in staat om zelf zonder vooroordeel met de taal om te gaan. Devika heeft last van naar binnen geslagen racisme. Devika produceert racisme, gooit olie op het vuur dat racisme aanwakkert. Devika kan onmogelijk nog leven in een 'colorless' wereld, Devika is gepreoccupeerd. geobsedeerd, kan nergens anders aan denken.
Devika zit niet meer uin de fase van onbewust racisme, Devika is racist, rabiaat racist.

Schoorsteenveger | 01-09-21 | 19:30 | 8

@Schoorsteenveger | 01-09-21 | 20:20: het is jouw taak als mens om waarheid na te streven, ook al benadeel je dan jezelf. Zo leefden we al eeuwen, maar vervang God door de paycheck... oftewel verander de oprechte betrokkenheid door de betaalde ambtenaar en tadaa! Geen psycholoog die spirituele principes als eerlijkheid, openheid, bereidwilligheid en nederigheid meeneemt in zijn behandeling of eindconclusie. Nee, een basisstudie psychologie en het egootje vliegt al zwevend boven de rest van ons. Daarom zit je nu met een generatie die een helikopter view heeft ontwikkeld zonder hun eigen rol in het geheel te kunnen zien.

Zelfreflectie, aansprakelijkheid, verantwoordelijkheid, rechten, plichten, het zijn allemaal vieze woorden, tenzij ze het eigenbelang vertegenwoordigen, zoals rechten dat doen. Jouw recht, niet dat van een ander. Ja joh..

BrokenTipi | 01-09-21 | 20:28

Discrimineren = onderscheid maken, zwarte man, is duidelijk geen Chinees nat als gele, dat is geen neger. Veel Engelse dames zijn nogal bleek, dus wittig. Een blanke is duidelijk geen neger! Het altijd maar om de hete brij draaien zou eindelijk eens moeten ophouden, heel het gezeur lijkt wel vriendelijk en eventueel een beetje fatsoenlijk maar is uiteinde slechts verhullend taalgebruik . Ge grootste schoften spreken keurig, maar steken U wel een mes in de rug !,,

Henkie | 01-09-21 | 20:31

@Henkie | 01-09-21 | 20:31: Op het moment dat "gelijkheid" en "gelijke behandeling" door elkaar gehaald worden, krijg je een boel ellende...

Gladiator Fap | 01-09-21 | 21:29
▼ 5 antwoorden verborgen

Iemand verleent gratie aan iemanden. Dat is de juiste kop.

EmilioEsteves | 01-09-21 | 19:25

Van kleur is racistisch. Want het is nog steeds een groep.

De enige oplossing is gewoon "personen".

Verder is het heel makkelijk om personen gratie te geven als ze toch al geëxecuteerd zijn.

Rest In Privacy | 01-09-21 | 19:22

'Het had natuurlijk "mensen van onschuld" moeten zijn. Krijg ik nu een Devika?

Blauwpetje | 01-09-21 | 19:22 | 1

Tuurlijk mag jij een Devika. Niet uit elkaar trekken he?

Zeurders | 01-09-21 | 19:26

Als zwarte mensen = mensen van kleur ..

Waarom heeft de NOS het dan wél steeds over "witte mensen"?

gaffelbaard | 01-09-21 | 19:18 | 2

Zijn wij dan de witten?

WellusNietus | 01-09-21 | 19:22

Zó moe!

nee_toch? | 01-09-21 | 19:17

Hee! Zullen we het gewoon weer bij het oude laten, van een paar jaar geleden. Dat was een stuk duidelijker allemaal. Je bent een lul. Je bent een kutwijf. Zwart, donker, getint, geel, blank, wit en welke RAL ik ben vergeten. Je blijft een lul of een kutwijf. Of een nare X, dat kan ook. Geen idee meer of ik tegenwoordig in de split of spagaat moet gaan zitten.

Zalluf | 01-09-21 | 19:13

Er is maar één reactie op haar tweet: zeg, wat doe jij uit de keuken? Is het eten al klaar?

BrokenTipi | 01-09-21 | 19:12 | 2

Ik snap de tweet niet. Zou ze nu boos zijn, teleurgesteld of medelijden hebben met mij?

nietoftochwel | 01-09-21 | 19:26

@nietoftochwel | 01-09-21 | 19:26: Ockham's scheermesje: ze loopt te zeiken, dus heeft ze tijd teveel. Dat betekent dat ze of het eten al heeft klaargemaakt of ze loopt te treuzelen.

BrokenTipi | 01-09-21 | 19:36

In de 16e eeuw was je Geus. In de 21ste eeuw ben je racist.

Mokum Kosher | 01-09-21 | 19:09

Nou, daar heb je veel aan als geëxecuteerd persoon van kleur, postuum gratie of zoiets?

De Blauwe Baviaan | 01-09-21 | 19:06

'nieuws' is slechts een construct van het witte patriarchaat.

geenspam | 01-09-21 | 19:02

Beschuldigd worden van onbewust iets zijn. Je kan er niks mee. Als je er aan toegeeft is het niet meer onbewust, als je het ontkent ben je het toch volgens de beschuldiger.

Egerius | 01-09-21 | 19:00

Devika is enigszins psychisch ontspoord en/of heeft gebrek aan *nuttig*(!) tijdverdrijf.
Tip aan Devika: maak eens een rustgevende wandeling, ver van Amsterdam vandaan. Ergens op het platteland of bos.

Of neem een Duitse helm in de mond, doe je tenminste iets nuttigs.

X

vic_typh | 01-09-21 | 18:59

Aan hunnie of juist hennie of wat dan ook "Devika"; maak van jouw probleem niet ons probleem.
Verder veel plezier en doe de groeten aan de NOS pffff, die zullen wel blij zijn dat ze toch nog wat te doen hebben in komkommertijd.

Waar-is-niets | 01-09-21 | 18:55

NOS: straten in Limburg blank.

KlaagGraag | 01-09-21 | 18:53 | 1

*wit

Blote Bertus 2000 | 01-09-21 | 19:11

De hele PO is een voortdurend psychisch orgasme voor inclusiviteits-fanaten. Voor Nederlanders met nog een restje gezond verstand, de belangrijkste opwekker van cultuurpessimisme.

WirMachenMusik | 01-09-21 | 18:53

Onbewust rascisme: alle blanken (of moet ik blanke mensen zeggen), zijn allemaal racist. We weten het alleen zelf niet. Maar gelukkig zijn er mensen die ervoor gestudeerd hebben, die weten dat wij allemaal mini Hitlers zijn. En als die mensen allerlei maatregelen in het leven roepen die zwarte mensen op een bepaalde manier voortrekken, is dat dus om dat onbewuste racisme tegen te gaan. Dus niet gaan zeuren dan, ok?

coitus reservatus | 01-09-21 | 18:52 | 1

Ik ben bewust racist. In Nederland, daarbuiten niet. Tientallen jaren gezellig over de hele wereld gewerkt met mensen van vele nationaliteiten en van allerlei pluimage en kleuren. Nooit enig probleem - en al helemaal niet over huidskleur.
-
Kom je terug in Nederland: Marokkanen die 'in juridische zin' een 'ras' zijn, Turken die denken dat er zoiets als een Turks ras bestaat, zwarte meneren die nauwelijks Nederlands spreken en een mening over Zwarte Piet hebben en mevrouwen die denken dat ze de wereld wel even mogen vertellen hoe ze zich te gedragen hebben tegenover zwarten, Aziaten, semieten of mestiezen. Alle geschreeuw gebaseerd op niets.
Nederland is ongelooflijk tolerant (vaak tot op het doorgeslagene af) en ongelooflijk weinig racistisch - en wat laat dit land zichzelf verzieken door activisten, mensen die geen historisch besef hebben en doorgeslagen apologeten.
-
Wát een verademing, als je weer eens buiten Nederland komt. (en wederom: f*** corona)

bisbisbis | 01-09-21 | 20:02

Devi breng 's bier.

Alsdan | 01-09-21 | 18:47

‘Onbewust racisme’. Weer zo’n dooddoenertje, voor als je als wokekneus een discussie verliest.

Hommel | 01-09-21 | 18:44 | 2

Ik ben een onbewuste negerette... zou zo maar kunnen

MeppieRocks | 01-09-21 | 18:49

Freud is al heel lang afgeserveerd op het feit dat je met 'onbewust' niets kunt; dat het alleen maar leidt tot zelfbevestigende cirkelredeneringen.
Voor een 32-jarige is Devi behoorlijk puberaal zelfingenomen.

Alsdan | 01-09-21 | 18:53

Gratie werkt een stuk beter voor dat je geëxecuteerd wordt.
Na je executie heb je er niet zo veel aan.

Osdorpertje | 01-09-21 | 18:41

OK verklaar: hoe kan je gratie verlenen aan geexecuteerde mannen/vrouwen/ personen/niet mensen/of zoiets?

isotope 465 | 01-09-21 | 18:40 | 1

Eeehhhh.... postuum?

bisbisbis | 01-09-21 | 18:42

Devika Partiman is de leeftijd van 'stagiaire' inmiddels wel te boven. (ze is van 1988)
-
Haar vader is Surinaams, haar moeder Noord-Hollands, en ze is met Zwarte Man (hoofdletters, natuurlijk) Jerry Afriye behoorlijk aan het tetteren bij de 'Zwarte Piet is racisme'.

bisbisbis | 01-09-21 | 18:39 | 1

Kijk, dat verklaar een hoop.

bqbq | 01-09-21 | 18:47

Alleende mannen worden afgemaakt. Hoezo discriminatie?

Frau Merkel | 01-09-21 | 18:38


On america gaat het de hele tijd over white en black, quote uit een online usa-krantje : “ In his written statement, Northam announced that he has taken a new step against 7 blacks who were sentenced to death by an all-white jury on charges of raping a white woman and executed in 1951.”

Gewoon blacks. Rechtstreeks vertaald naar ‘zwarten’. Het is een soort auto-translate. Totaal niet spannend, en niet racistisch. Ik dacht dat die wokiers altijd alles uit amerika omarmden en overnamen. Behalve dan weer dit. Het is ook zo ingewikkeld allemaal.

BenDeLier | 01-09-21 | 18:29

Dat hele woke gedoe gaat helemaal aan mij voorbij. Ik ben het geëmmer over woordjes met volkomen belachelijke verzonnen context zó zat, Het brengt ook de focus weg van écht racisme en stelt dat ongewild gelijk aan vermeend slachtofferschap. Bah

Gladiator Fap | 01-09-21 | 18:24 | 2

Ik heb even vlug over haar tijdlijn gescrold en bovenaan staat dat ze iets voor de kost doet bij stemopeenvrouw.com of nl of iets, en wat verder staat dat ze mee loopt met nacht van de vluchteling (ik ga daar elke dag voor werken zodat de staat me weer kan belasten om die vluchtelingen te betalen). Maar als je werkt bij stemopeenvrouw kan je er al bijna vanuit gaan dat het van subsidie aan elkaar hangt, en dan moet je wel woke en links zijn, anders dan stopt de subsidie, en zit je thuis zonder dat je kan zeggen dat je werk hebt (wat je ook niet had). En het grote nadeel is dat die hele kliek nog linkser en woker moet worden want gewoon links is niet meer genoeg om er goed uit te springen en aan het subsidie infuus te blijven hangen. M.A.W GA WERKEN KÖT!!!

brie-de-penis | 01-09-21 | 19:03

@brie-de-penis | 01-09-21 | 19:03: niets meer aan toe te voegen. "WOKE" staat bij mij voor "Weigering Of Konditionele Eigenverantwoordelijkheid"

Gladiator Fap | 01-09-21 | 21:18

Rood, geel en blauw noemen we de primaire kleuren. Er zijn oneindig veel variaties te bedenken. Zwart en wit zien we wel, maar dat zijn eigenlijk geen kleuren. Wit is licht (en dus geen kleur). Zwart is het gebrek aan licht (en dus ook geen kleur)

johnyl | 01-09-21 | 18:23 | 1

Een neger is donker en een witte is blank.

J.Cash | 01-09-21 | 18:25

The Department of Comparative Literature van Cornell University biedt een cursus aan, gegeven door Profs. Parisa Vaziri (Comparative Literature), en Nicholas Battaglia (Astronomie) waarin de relatie tussen zwarte gaten (in het heelal) en racisme verkend wordt. Geen grap.

DutchLion33 | 01-09-21 | 18:18 | 4

@Muxje | 01-09-21 | 18:50: Het grappige is, dat in dat documentje helemaal niks aan wiskunde staat. Kan ook niet, want wiskunde is per definitie niet racistisch. Het is volkomen objectief. Er is geen "betere wiskunde". Het enige dat de deugers willen is dat als het antwoord op een vraagstuk niet in het fascistische straatje past, dat dan de methode die tot dat antwoord geleidt heeft verketterd wordt. Aangezien wiskunde volkomen objectief is, gaat het onherroeppelijk tot ongewenste antwoorden leiden, daarom maar liever alle vorm van logica uit de weg gaan. Dit zegt op zich al genoeg over het hele woke "denken": het is niet rationeel en onlogisch. Weet je wie er ook gevoelens boven wetenschap plaatsten om zodoende een vrijbrief voor het stelselmatig wegwerken van ongewensten..... ah nee, ik verlaag me niet tot een Godwin, you get the picture...

Gladiator Fap | 01-09-21 | 21:26
▼ 1 antwoord verborgen

Geen. Aktivisme. Van. Belastinggeld.

bisbisbis | 01-09-21 | 18:18

Did NOS just asume a gender? Tenzij 'asume' de genderloze vorm is, is goed engels: assume.

Eeuwig..Op..Vakantie | 01-09-21 | 18:17 | 1

'Taalnazi' is voor alle genders altijd met een 'z'.

blikjegrolsch | 01-09-21 | 19:09

Ik denk dat die nabestaanden van die geëxecuteerde mannen Devika persoonlijk zullen willen bedanken voor haar inlevingsvermogen in hun lot

BASinnic | 01-09-21 | 18:15

"NOG" in de fase van onbewust racisme?

Betekent dit dat iedereen fases doorloopt, mevrouw Devika ?
En die fases moeten worden beoordeeld door juffrouwen als u, die natuurlijk deze fases allang als een Elfstedentocht hebben doorlopen? Want u bent een wijsneus die zich niet schaamt uw pendante betweterigheid te etaleren?

In het boek 1984 is hier een beroep voor, mensen die anderen op deze manier controleren en de maat nemen.

Misschien kunnen wij in Nederland ook de Gedachtenpolitie oprichten?
Kleine moeite hoor. Thougtcrime, sexcrime.. u zegt het maar. De Gedachtenpolitie brengt u moeiteloos op andere gedachten. Zo niet, dan mag u een lobotomie toepassen. Dat zal iedereen leren!

En als iedereen letterlijk gelijk is, als iedereen EINDELIJK hetzelfde denkt als u , dan is het één groot feest!

Wel een heel erg saai feest.

Roos | 01-09-21 | 18:15 | 1

Ben bang dat Ik nooit uitgenodigd ga worden.

Sinterbikske | 01-09-21 | 18:27

Wat is er mis met 'zwarten'?

Wat je nu ziet is dat blanken er alles aan proberen te doen om negers/zwarten te pleasen, zodat ze buiten schot blijven om voor racist uitgemaakt te worden.

Die negers/zwarten zijn het er echter zelf niet over eens hoe ze genoemd willen worden. Ik weet nog dat het vroeger uit den boze was om 'zwarte mensen' te gebruiken. Men gebruikte de term 'negroïde'. Daarna stapte men over naar 'donkere huidskleur', maar het probleem is dat niet iedereen met een donkere huidskleur een neger is.

We zijn dus eigenlijk weer terug bij af.

Hefbrug | 01-09-21 | 18:05 | 5

Door al dit gezananik zijn we verder weg van af.

bqbq | 01-09-21 | 18:49

Heerlijk die woordgrappen die je schijnbaar onbewust in deze post plaatst. En trouwens als ik een neger was dan zou ik de naam met trots dragen... wacht eens.. nigga mag je natuurlijk wel zeggen als je zelf zwart bent. Woke zit heel dicht tegen vallen in hun eigen mes. Pure entertainment als je het mij vraagt.

YesMan! | 01-09-21 | 18:58

Ha ha, je gebruikte "buiten schot". In Chicago is dat zeer toepasselijk. In Amsterdam Zuidoost ook.

Mokum Kosher | 01-09-21 | 19:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Als er gezegd wordt "blanken" ipv "blanke mannen" zou ik daar helemaal geen probleem mee hebben.
Waar zijn ze toch in godsnaam naar op zoek?

Ride_On | 01-09-21 | 18:05 | 4

Macht!

Kowalski11 | 01-09-21 | 18:14

Klinkt wel raar, "gratie verleend aan geëxecuteerde blanken".

Stemmenteller | 01-09-21 | 18:28

Maar zou je het tof vinden als er "witten" of "witte mensen" stond?

sioux_ | 02-09-21 | 11:06
▼ 1 antwoord verborgen

Maar er zijn toch ook licht-, donker- en gebroken zwarte mensen?

Mr_Natural | 01-09-21 | 18:04 | 1

Ja je kunt de hele RAL-kleurenwaaier er wel naast houden.

sioux_ | 02-09-21 | 11:07

Zwartgeblakerd door de stoel, of zwart geboren. En als man geboren of als man identificerende met baarmoeder?

Padre Grassi | 01-09-21 | 18:04

is blanken dan ook racistisch? ik zie het verschil met blanke mensen niet

parlinone | 01-09-21 | 18:04 | 1

Als je blank bent dan zie je die dingen niet.... dat weet je nu onderhand toch!?

Kowalski11 | 01-09-21 | 18:17

Voorlopig hadden die 8 zwarte mannen wel een (blanke) vrouw verkracht dus hoezo gratie. Overigens gingen de (verre) familie leden van de verkrachters tekeer alsof de executie gisteren was gebeurd. Zal wel weer om centjes gaan

Gebakkenvis | 01-09-21 | 18:03

Zwarte mensen zijn toch gewoon zwarten. Net zoals zoals blanke mensen (of "witte" mensen) gewoon blanken zijn. Simpel toch?

WalterSobchack | 01-09-21 | 18:03

Ho ho ho.... van het bestuur van Bij1 heb ik geleerd dat er bestaan: 'zwarte mensen, witte mensen én mensen van kleur'.
De uitdrukking 'zwarte mannen' is dus niet te vervangen door 'mannen van kleur', Bert.
Zo simpel is dat nou ook weer niet.

Amsterdamsko | 01-09-21 | 18:02

Uh, mis ik iets? Als je geëxecuteerd bent, ben je toch dood? Wat heeft het voor zin om iemand die dood is gratie te verlenen? Kan zijn/haar familie dan de staat suen ofzo?

WalterSobchack | 01-09-21 | 18:01 | 3

Nee, want ze zijn nog steeds schuldig aan hetgeen ze geflikt hebben. Puur voor de buhne lijkt me.

Lorejas | 01-09-21 | 18:04

Postuum...

Amsterdamsko | 01-09-21 | 18:07

@Lorejas | 01-09-21 | 18:04: Allen spreek je dan niet van gratie verlenen. Dat is alleen wanneer de doodstraf daardoor ongedaan wordt. Na de dood misschien eer herstel?

drolloman | 01-09-21 | 18:25

NOS gaat anders lekker door met hun divibokaal; alleen al de tekst onder de video weer eens stuitend. Blijkbaar kan dat wel zo neergekalkt worden. De zee is een plek voor witte mensen. Het zal wel weer.

nos.nl/l/2396059

Lorejas | 01-09-21 | 18:01 | 1

Bizar. Ik begrijp wat er bedoelt wordt, maar doe gewoon even de moeite om daar de juiste formulering voor te vinden.

Usumani | 01-09-21 | 18:09

Mensen die huidskleuren in zwart of wit delen zijn de grootste racisten. Wat zijn Aziaten of Zuid Amerikanen dan?

XverderNix | 01-09-21 | 17:58 | 2

Volgens de wet van de kleurenmenging: grijs.

Mr_Natural | 01-09-21 | 18:01

Zuid Amerika heeft alle kleuren van de regenboog. Vergelijk Brazilië met Argentinië.

J.Cash | 01-09-21 | 18:29

Ach dit is juist goed, dit is positieve discriminatie, de witte mannen hebben pech en worden gewoon geëxecuteerd! Alles is zoals het hoort.

Zuma | 01-09-21 | 17:58

De elektrische stoel, noemen ze het daarom The Green Mile?
Ze hadden het ook met een dieselstoel kunnen doen.

Mr_Natural | 01-09-21 | 17:57 | 2

Nee eentje op zonne-energie of windenergie. Dat is goed voor het klimaat en zo. En dan de Green Chair noemen.

HaaiBaai | 01-09-21 | 18:56

Hangt er denk ik vanaf wst de oorsprong is van die stroom. In de tijd van The Green Mile was het in geen geval groen lijkt me. Desalniettemin hele goede film!

Theo? | 01-09-21 | 19:10

Maar mensen met iets meer pigment dan nodig op deze breedtegraad, noemen zichzelf ook Zwarten toch? En ze hebben het in de VS over de "black community" en ze noemen en zetten zichzelf dus apart. Stop daar zelf dan ook eens mee. Je bent niet black, je bent donkerbruin.
Iedereen is bruin. De een wat donkerder, de ander wat lichter bruin. De een met meer een roodtint, de ander meer met een geeltint. Klaarrrr!!!

Zoals wijze donkerbruine (maar who cares, we noemen toch ook niet zijn schoenmaat of kleur ogen?!) man Morgan Freeman al ooit zei op de vraag "How to end racism?":
"Stop talking about it!"
youtu.be/GeixtYS-P3s

Timide_Aso | 01-09-21 | 17:56 | 4

@Fijn_dat_je_er_bent | 01-09-21 | 18:03: nou ik was dit weekend in Parijs en pikzwarte negers bestaan wel degelijk. Sterker nog, lieper er veel meer van rond dan de inheemse blanke soort

parlinone | 01-09-21 | 18:07

@parlinone | 01-09-21 | 18:07: Er zijn veel Senegalezen in Parijs. Die zijn inderdaad soms (afhankelijk van de etnische groep) bijna zwart.

Usumani | 01-09-21 | 18:12

@parlinone | 01-09-21 | 18:07:
Ik kwam er ook een tegen bij de Primera vandaag. Pikzwart. Ik vroeg oprecht af uit welk land ie kwam.

J.Cash | 01-09-21 | 18:30
▼ 1 antwoord verborgen

Witte mevrouw, jankt over kleur, zwarte vent jankt over kleur, blanke nederlander hoor je niet, mijn donkere vriend ook niet, zoveel gezeik nog nooit gehoord als de laatst jaren.
Schei uit k*twijf, ga wat nuttigs doen.
Zo ik heb ook een wokewoord gebruikt, yes ik heb gescholden.

Zitvlak | 01-09-21 | 17:54 | 1

Ja sinds we vrouwen als ‘gelijken’ zijn gaan behandelen is de stront wel aan de knikker denk ik ja. Vroeger had je 2 a 3 hokjes: man vrouw en zwarten dan. Hoe dan ook overbodig maar wel overzichtelijk. Tegenwoordig kan je voor ieder individu een hokje maken…

Theo? | 01-09-21 | 19:15

Ik wil ook wel wok worden maar zie zwart.

jan huppeldepup | 01-09-21 | 17:51 | 3

Ik heb een wok en die is zwart. Wat nu?

Nuchternederland | 01-09-21 | 17:53

@Nuchternederland | 01-09-21 | 17:53: U bedoelt te zeggen dat u een wook hebt. Voor de lezers een wijd openstaande ochtend kut. Dat hij zwarte is wijst op het feit dat u een negerse bent of een blanke met een serieus probleem. Schat ik in.

F. Jacobse | 01-09-21 | 18:01

Boeren? Mensen met een (agr)arische achtergrond!

Leptob | 01-09-21 | 17:50 | 1

Boeren ?
Geluid dat je maakt na een halve liter bier

Het leven is zwaar | 01-09-21 | 18:00

"Vragen, vragen, vragen. Lastig, lastig, lastig."

Het is zeker lastig. Wie de 'woke' wereld betreedt, betreedt een mijnenveld.
Van deze Devika begrijp ik dus dat wanneer je 'zwarte mensen' zou veranderen in 'zwarten', dan ben je een racist: ofwel je bent een 'onbewuste racist', of je deed het 'expres', en ik neem aan dat daaruit dan volgt dat je open en bloot voor je racisme uitkomt.

En natuurlijk, iedereen weet tegenwoordig dat de algemeen policor geaccepteerde term 'mensen van kleur' is. Maar nu een hele lastige: als 'mensen van kleur' dus 'goed' is, mag je dan die oude term van vroegah 'kleurling' wel gebruiken als synoniem, of is dat toch weer een racistische term?

Dr_Johnson | 01-09-21 | 17:49

Devika, spreek uit Déewiekaa.
Mijn god wat een tut.

Roehm | 01-09-21 | 17:48 | 1

Ik denk dat ze baalt dat ze geen Denishaaa heet.

Nuchternederland | 01-09-21 | 17:50

Nou, Joris, de verwijderde reactie was maar een referentie naar een geenstijl artikel van gisteren waarin die taal gebezigd werd, vandaar de quotatie. Jammer.

GroetenVanUrk | 01-09-21 | 17:46 | 1

De wegen van Joris zijn ondoorgrondelijk.

Usumani | 01-09-21 | 18:16

Gek genoeg hoor je ook genoeg mensen praten over bijvoorbeeld Turkse of Egyptische mensen. Over Duitse mensen of Franse mensen hoor je nooit iets. Dat zijn dan weer gewoon Duitsers of Fransen.

Krijg ik nu een divibokaal, desnoods een kleintje, omdat ik dit schrijnende onrecht aan de kaak stel?

Ichneumonidae | 01-09-21 | 17:46 | 4

Ik heb het erg vaak over domme mensen, niet over dommertjes.

dathoujetoch | 01-09-21 | 17:54

Joodse mensen.

zetje01 | 01-09-21 | 17:55

Turkse mensen zijn Turken. Egyptische mensen zijn Egyptenaren. QED

WalterSobchack | 01-09-21 | 18:05
▼ 1 antwoord verborgen

Wat ik hieruit opmaak is, dat er bij de NOS eigenlijk maar heel gewone mensen werken. En die hele gewone mensen zakken soms ook wel eens weg in het woke moeras. Heb trouwens wel vaker zulke misstapjes gezien. Bij meer sites wel.

Leptob | 01-09-21 | 17:45

Volgens de van Dale mag je nog steeds *neger* zeggen. Het zou zo maar kunnen dat in de toekomst het woord *neger* ook op sociaal media verboten wordt en dat er binnen no-time een arrestatieteam voor je deur staat.
Hehe, dát lucht op, heb het *woord* tweemaal kunnen gebruiken:-)

meneer Q | 01-09-21 | 17:44 | 3

Op tiktok is de jeugd al zo ver dat ze het het N woord noemen. Het is echt triest om te zien in welke richting ons land op gaat...

tjongerschans | 01-09-21 | 17:46

Vindt overigens dat het woord *zwarten* veel negatiever klinkt.

meneer Q | 01-09-21 | 17:53

Ja, dat klinkt in mijn oren ook heel racistisch. Zwarten. Er als witten eigenlijk. Neger is gewoon neger. Iemand die negroïde is.

Hiram | 01-09-21 | 18:05

Gratie verlenen aan mensen die wel terecht zijn veroordeeld is dat ook niet extreem deugen?

Robbie038 | 01-09-21 | 17:44 | 1

Die in 1951 veroordeeld zijn. Totaal fake en bullshit

Fijn_dat_je_er_bent | 01-09-21 | 17:55

Pigment-gehandicapten. Is dat correct?

Happy People | 01-09-21 | 17:43 | 1

Pigment uitgedaagden lijkt me beter passen

D.Bader | 01-09-21 | 17:46

Het zijn toch ook gewoon zwarten, doe niet zo moeilijk. Of moet de kleurenwaaier ernaast gehouden worden?

ceriel82 | 01-09-21 | 17:38 | 4

Als je 1 donkere ouder hebt en 1 "witte", ben je dan nog "zwart" ?
Als je 1 donkere opa/oma hebt en de rest zijn "wit", ben je dan nog "zwart" ?
als je 1 overgrootvader hebt die "zwart is", ben je dan nog "wit" ?
Dat soort vragen, daar is dus over nagedacht.
De Neurenberger rassenwetten van 1935, dat is.

Asteroid-B612 | 01-09-21 | 17:43

@Asteroid-B612 | 01-09-21 | 17:43: wanneer ben je zwart? Als je heel lang in de zon gelegen hebt, sommige blanken zijn dan ook heel donker, zelfs donkerder als echte halfbloeden , ben je dan ook zwart?

Stijlloser_from_NL | 01-09-21 | 17:46
-weggejorist-
Asteroid-B612 | 01-09-21 | 17:50
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
GroetenVanUrk | 01-09-21 | 17:36

Anders gepigmenteerden.
Fuckinghell

Fuckinghell | 01-09-21 | 17:35

Heeft John Coffey ook al de hartelijke excuses gekregen?

Mr_Natural | 01-09-21 | 17:35 | 2

Alleen van Tom Hanks.
THanks.

Ruimedenker | 01-09-21 | 17:38

De hartelijke executies?

Nuchternederland | 01-09-21 | 17:43

'Kleurigen'.

konjodebonjo | 01-09-21 | 17:34

Nooit begrepen waarom je geen "neger" meer zou mogen zeggen. En als je dat wel zegt, zijn het vooral bepaalde blanke mensen die zich gekwetst voelen. Omdat ze dat woord niet willen horen.

SNAFU | 01-09-21 | 17:33 | 9

Wit is in het Spaans Blanco.
Blank mag niet maar Wit wel. Onnavolgbaar.

zuurtjeregen | 01-09-21 | 18:02

@Mr_Natural | 01-09-21 | 17:51: en het Nederlands elftal speelt gewoon tegen Montenegro? Kan en mag dat eigenlijk nog wel? moet dat land niet Montecolor ofzo gaan heten?

WalterSobchack | 01-09-21 | 18:07
▼ 6 antwoorden verborgen

Je zou alleen 'zwarte mensen' schrijven als je aanneemt dat de lezers denken dat zwarten geen mensen zijn. Of dat er onduidelijkheid zou kunnen bestaan of het artikel over zwarte dieren zou kunnen gaan. Dus 'zwarten' in deze context is goed.

Selassie | 01-09-21 | 17:32 | 1

Tsja, maar ze zijn niet zwart, dus ik zou dan 'mensen' zeggen. Dat die mensen allemaal een tikkeltje donkerder zijn qua huidskleur, blijkt dan wel uit het artikel.

Usumani | 01-09-21 | 17:51
-weggejorist-
BadPatNL | 01-09-21 | 17:31 | 3

Een foutje is menselijk.
Zand er over.

Rest In Privacy | 01-09-21 | 17:31 | 6

Mooi dat je er weer bent

Happy People | 01-09-21 | 17:44

@Wijze uit het Oosten | 01-09-21 | 17:55: ik heb gehoord dat het daar vol zit met niet-gevaccineerden en wappies.

zuurtjeregen | 01-09-21 | 18:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Gratie verleend aan mannen die al dood zijn?

Diederik_Ezel | 01-09-21 | 17:30 | 4

De urn mag de bajes uit. Free at last.

meneer der meneren | 01-09-21 | 17:34

Return of The mummies of colour

zuurtjeregen | 01-09-21 | 17:40

Did you just assume their gender?

Usumani | 01-09-21 | 17:52
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom gaat het altijd over zwarte en witte mensen in een land dat van rode mensen is?

Mr_Natural | 01-09-21 | 17:29 | 3

Ja precies dat.

Hebbiehemookweer | 01-09-21 | 17:41

stoplichten zijn ook rood. Zijn het dan ook mensen.

nobodiesunmighty | 01-09-21 | 17:44

Nou gefeliciteerd dan maar zwarte mannen met de gratie na de executie.
Murica?!?

Chupa-mos | 01-09-21 | 17:28 | 2

Dat heet een Sigrid Kaagje doen.
Flink te laat een beslissing nemen die je ook veel eerder had kunnen maken en waardoor mensen een hoop leed bespaart was gebleven.

Johanvb | 01-09-21 | 17:31

De NOS. De journalist. Mijn God zeg.

nobodiesunmighty | 01-09-21 | 17:45
-weggejorist-
ZureSloot83 | 01-09-21 | 17:28

Waarom hadden die zwarten eigenlijk de doodstraf gekregen?

Transgender-Airlines | 01-09-21 | 17:28 | 5

Tut tut tut.
Je bedoelt zwarte mannen.
Is nagenoeg hetzelfde, maar toch de moeite om over te zeiken.

Ruimedenker | 01-09-21 | 17:40

waren het wel allemaal mannen? trouwens ik vind dit ook wel weer denigrerend. Waarom mag nu de term man wel? Waarom niet zwarte gender neutraale personen?
Ik vind nu wel weer de man in een kwaad daglicht gezet

Stijlloser_from_NL | 01-09-21 | 17:52
▼ 2 antwoorden verborgen

"blanke Amerikanen" veranderen naar "blanken", zou er dan ook 'ophef' over ontstaan?

Gratie verlenen aan geëxecuteerden is natuurlijk ook wel een beetje mosterd na de maaltijd...

naglfar | 01-09-21 | 17:28

Tsja, "mensen van kleur" klopt ook niet namelijk want dat zijn alle mensen die niet blank (sorry not sorry ik ga geen "wit" schrijven) zijn en het artikel gaat toch echt over negers. Ik vraag me trouwens af of er ook een term is die juist alle negers uitsluit van een groep net zoals "people of color" maar dan omgekeerd; "people lighter than RAL 1011" misschien? Maar er zijn ook mensen in Idia die donkerder zijn dan dat. Moeilijk moeilijk.

IslamPislam | 01-09-21 | 17:27 | 2

En wat als je een 'gekleurde persoonlijkheid' hebt?

naglfar | 01-09-21 | 17:31

Blanken zijn ook 'mensen van kleur'.

Usumani | 01-09-21 | 17:56

Gratie verlenen aan geëxecuteerden, hoe doe je dat?

Dubbelepunthoofd | 01-09-21 | 17:27 | 1

gewoon, gratie verlenen. Het is wel mosterd na de maaltijd, maar ik begreep dat die geëxecuteerden niet geprotesteerd hebben.

Stijlloser_from_NL | 01-09-21 | 17:53

Misschien was het een nazaat van een Nederlandse immigrant, Tom Zwarten....

Toetsenbordcomplex | 01-09-21 | 17:27

Als die zwarte mensen met kleur zijn veroordeeld zijn tot de gouden prik zullen ze het wel verdiend hebben. O wacht, dat ze zijn veroordeeld was natuurlijk ook rashiesh.

Asteroid-B612 | 01-09-21 | 17:27

De vraag is of dit gaat om huidskleur of dat de betreffende personen zwart geblakerd waren na een middagje elektrische stoel.

BobDobalina | 01-09-21 | 17:26 | 1
-weggejorist-
ZureSloot83 | 01-09-21 | 17:29

Geen schadevergoeding voor de nabestaanden?

Mr_Natural | 01-09-21 | 17:26 | 2

Nee want geen niet-schuldigverklaring.

van Oeffelen | 01-09-21 | 17:29

@van Oeffelen | 01-09-21 | 17:29: is het eten al geserveerd op de zaal? Hollen, achter uw zimmerframe

dathoujetoch | 01-09-21 | 17:58

Ik lees op dit moment een verhaal waarin een van de personages een bokser is die consequent wordt beschreven als 'zwarte man'. Het verhaal is geschreven in de jaren 50 van de vorige eeuw. Ik ben te laat geboren.

Albert61 | 01-09-21 | 17:26

Wokenniseconomie,
fascistisch-marxisme witwassen

Kaas de Vies | 01-09-21 | 17:25

NOS, Nederlandse Omroep Stichting.
Moet natuurlijk zijn: ROS
Regenboog Omroep Stichting.
Doe ik er gratis even bij.
Hoef je geen duur marketingbureau voor in te huren.
Graag gedaan hoor!

Ruimedenker | 01-09-21 | 17:25

Men vergeet dan te vermelden dat het een blanke gouverneur is. Overigens was de straf wel buitenmaats, overigens krijgen de mannen die al lang dood zijn een pardon. Dat wil zeggen dat nog niet is vastgesteld dat ze het niet gedaan hadden. Overigens, hoe vaak worden vrouwen toen en nu door zeven mannen verkracht?

MaarFeitelijk | 01-09-21 | 17:24 | 1

Overigens was in de aanbieding?

_washier | 01-09-21 | 18:53

Kun je niet beter gratie verlenen voordat iemand geëxecuteerd wordt?

Sinterbikske | 01-09-21 | 17:24 | 1

Het is inderdaad allemaal nogal overbodig. De familie zal wel verwachten dat er een schadevergoeding komt. GEsteld dat ze ook nog onschuldig waren.

MaarFeitelijk | 01-09-21 | 17:25

"Wokemokkel" ik vind hem leuk, en las eerst Wokkel, en zo getwist en verdraaid zijn dit soort wijven ook wel.

Zwizalletju | 01-09-21 | 17:22 | 2

devika maakt er schijnbaar een levensdoel van.

MaarFeitelijk | 01-09-21 | 17:27

Onbewust racisme bestaat niet.
Volgens mij is racisme nog steeds het geloven van de superieuriteit of inferioriteit van een ras.

Dat doe je niet onbewust.

Transgender-Airlines | 01-09-21 | 17:22 | 5

@MaarFeitelijk | 01-09-21 | 17:27: vrij weinig.
Ik erger mij vooral aan het idee van onbewust racisme.
Dat betekend dus dat je altijd op eieren moet lopen omdat je onbewust racistisch kan zijn.
Je kan het ook niet veranderen wat je doet het onbewust, dus je zit altijd fout.

Transgender-Airlines | 01-09-21 | 17:32

@MaarFeitelijk | 01-09-21 | 17:27:
Zou voor een hoop van de deugers zinvol zijn om eens in donker Afrika te kijken hoe het er daar aan toegaat. Stam A draait stam B letterlijk de nek om en behangt ze vervolgens met autobanden….. Die banden branden dan weer wel.

Ommezwaai | 01-09-21 | 17:35

Hou toch op. Taal is gewoonweg niet in staat om zinvolle precisie weer te geven. Je kunt d'r bijna niks mee. Dus dit is ook koe-ontlasting. Net als mijn taal.

nobodiesunmighty | 01-09-21 | 17:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Overigens wordt devika alleen maar bekender door haar hier te promoten.

MaarFeitelijk | 01-09-21 | 17:21 | 1

De Divibokaal wordt bij de NOS binnenkort ook omgedoopt tot 'Davikabokaal'.

bisbisbis | 01-09-21 | 18:23

Is devika een tranny?

dathoujetoch | 01-09-21 | 17:20

Racisme moet stoppen! Vandaag nog. Voor 6 uur.

Urotsokudoji | 01-09-21 | 17:20 | 4

En anders?

Mr_Natural | 01-09-21 | 17:33

U hebt 12 uur de tijd om racisme op deze site te stoppen. 12 uur.

Nuchternederland | 01-09-21 | 17:45

Lockdown? vraxinaazie?

nobodiesunmighty | 01-09-21 | 17:49
▼ 1 antwoord verborgen

Wekt die gouverneur de geëxecuteerden weer tot leven?

Rest In Privacy | 01-09-21 | 17:20 | 3

Of worden de lichamen “vrij gegeven”?
Lastig.

Ruimedenker | 01-09-21 | 17:21

@Ruimedenker | 01-09-21 | 17:21: Ze zijn natuurlijk geen geëxecuteerden. Ze zijn tot doden gemaakten. Het dode zijn is geen onderdeel van hun identiteit, maar opgelegd. Een tot dode gemaakte bepaalt zelf wel wie hij is: ik leef en strijd tegen transvitalofobie.

Rest In Privacy | 01-09-21 | 17:30

Het is wel een bekende truc in software ontwikkeling om met opzet eenvoudige fouten aan te brengen in teksten zodat een klant wat heeft om te laten zien dat er correcties verlangd worden. Die maak je in tien minuten en je kan op tijd naar huis.

MaarFeitelijk | 01-09-21 | 17:19 | 2

Oplichting, dus.

Montgomery Burns | 01-09-21 | 17:51

@Montgomery Burns | 01-09-21 | 17:51: afleiding en het voorkomt gepraat over dingen die eerder naar wens zijn gemaakt.

MaarFeitelijk | 01-09-21 | 17:55

Los van de taalzeikerij is het sowieso kansloos om geëxecuteerden gratie te verlenen.

De luis | 01-09-21 | 17:19 | 4

Leuk voor de bühne, niets meer, niets minder.

Wijze uit het Oosten | 01-09-21 | 17:35

@Wijze uit het Oosten | 01-09-21 | 17:35: en de schadevergoeding, als ze ook nog onschuldig blijken.

MaarFeitelijk | 01-09-21 | 17:37
▼ 1 antwoord verborgen

Nou Devika, dan gebruik je gewoon het woordje neger. Noem het beestje gewoon bij de naam. Ik ben overigens een blanke Nederlander, geen witte.
En dit is een behoorlijk zwart witte tip.

_Zweevers_ | 01-09-21 | 17:18

Mevrouw Devika ga aub koken

thanseeuwen | 01-09-21 | 17:18 | 3

Eerst moet ze nog even wandelen in “De nacht van de vluchteling”.

Ommezwaai | 01-09-21 | 17:31

wellicht, ze schrijft redacteur dik als suggestie dat het een man zal zijn. Echter in de praktijk zijn veel media medewerkers vrouwelijk.

MaarFeitelijk | 01-09-21 | 17:37

@MaarFeitelijk | 01-09-21 | 17:37:
-=
'vrouwelijk' ??? Mijn hemel, het is 2021. Kan écht niet meer. 'Mensen die menstrueren', bedoelt u hopelijk te zeggen.

bisbisbis | 01-09-21 | 18:20
-weggejorist-
Ceristimo | 01-09-21 | 17:17

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl