NL: 'Niet meer naar vliegveld Kabul komen svp'
Na VS & VK ook Nederlandse oproep
UPDATE: evacuatie stopt vandaag
Ja sorry van de chaos en het wanbeleid maar of u even allemaal niet meer wilt proberen naar het vliegveld van Kabul te komen. Ga maar ergens anders heen. Naar Landal Greenparks Jalalabad, Van der Valk Herat, Roompot Asadabad of Natuurhuisjes Sjeberghan of zo. Daar is het op dit moment waarschijnlijk ook niet echt gezellig en er vertrekken al helemaal geen vliegtuigen naar WaarDanOokAlsHetMaarNietAfghanistanIsStan, maar er is tenminste geen dreiging van een op handen zijnde aanslag. Als u meer informatie wilt over de voorwaarden van de voucher voor uw vlucht, kunt u bellen met onze helpdesk in Harskamp. Met vriendelijke groet, het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Update: Nederland stopt vandaag met evacueren. Prettige verkansie allemaal daar.
Update: Ook de VS stopt binnen 36 uur met evacuaties. Maar blijft zich ook na 31 augustus inzetten om Amerikaanse staatsburgers en Afghaanse bondgenoten te repatriëren. Hoe die inzet eruit gaat zien is nog onduidelijk.
UPDATE: LAATSTE NL TOESTEL WEG UIT KABOEL
Social
IT'S A WRAP
Social
Hartverwarmende beelden!
Social
Social
Reaguursels
InloggenExplosie gemeld bij de luchthaven van Kabul
Zijn er eigenlijk al beelden van onze elitetroepen die de stad in zouden intrekken?
Ik mag toch hopen dat dit idiote plannetje tijdig is afgeschoten (pardon the pun)
Hoe hadden ze zich dat voorgesteld? Nederlandse troepen, gewapend en in NL uniform droppen achter vijandelijke linies zonder steun en dan maar hopen dat het goed gaat en de Taliban zal zeggen "ja da's goe joh jullie gaan je gang maar"
Nederlanders zijn berucht om hun naiviteit maar dit is toch een vliegveld te ver.
www.youtube.com/watch?v=rK_llpoI_NQ
That didn't age well..
de fout is dat ze na 9-11 daarheen gegaan zijn.
Nu gaan ze weg en grote problemen met dat land, je kan toch op je vingers natellen, dat als je afspraken moet maken met de Taliban dat dit gaat gebeuren? Snappen die regeringen dat niet? Waarom geen afspraken met de Afghaanse regering? Het is 1 grote puinhoop. Het land was al verloren en nu nog steeds.
Zielig hoor. Je zal maar net als Afghaanse vluchteling in Nederland ondanks een negatief reisadvies op vakantie zijn in Kandahar.
ja sorry, geen medelijden mee.
Ik snap het hele probleem niet. Ik neem aan dat al het overheidspersoneel al teruggehaald is. Doe daar nog de lokaal ingehuurde tolken bij. Hoeveel mensen praten we dan over? Alle andere vakantiegangers, zakenluitjes, remigranten en ander spul met dubbel paspoort hadden lekker in NL moeten blijven. Tabee.
Ook daar geldt inmiddels Vol=Vol, toch een stukje Nederlandse cultuur overgebracht.
Het is wel mild irritant dat politici kunnen pronken met de heldenrol, maar ondertussen wel ongemoeid kunnen wegkijken van alle problematiek dat het met zich meebrengt.
Ze blijven van binnen natuurlijk Afghaan hoelang ze hier ook gaan vertoeven. Ondertussen hebben Fatima, Youssef, Kamal, Ahmed en Piet wel een huis nodig hier zonder diploma of werk.
Er zijn nu drie kinderen geboren alleen al tijdens (!!) de evacuatie. Die lui planten zich voort als konijnen. Hebben over een jaar of 20 ook weer een huis nodig etc. etc. Geboortebeperking is de enige oplossing, daar kan geen warmtepomp of zonnepaneel tegenop!
@R.F.Pickering | 26-08-21 | 14:19: en dan zijn ze nog niet allemaal op de hoogte van budget en bijslag per kop.
Afghanistan staat al heel lang dieprood in de reiswijzer (want best wel soort van gevaarlijk). Wie daar nu als Nederlander vast zit heeft het zelf op gezocht, en moet dus niet janken. Hoeven anderen hun leven niet voor te wagen.
Maar als je als Afghaan asiel hebt gekregen in Nederland waarom moet je dan ieder jaar op vakantie terug naar het land waar je je onveilig voelde. Ken toevallig twee Afghaanse gezinnen die daar nu zogenaamd op vakantie zijn. Met de kinderen natuurlijk want het is belangrijk dat de kids weten waar hun roots liggen. Ik heb dat nooit gesnapt. Moeten Nederlandse militairen hun leven gaan wagen om die nep Nederlanders het vliegtuig in te trekken.
Nee dus. Dat zijn ook geen Nederlanders (imho).
Ik werkte daar met mijn zomer bijbaan op de opium velden, maar kan dat nu niet meer?
@heldheino | 26-08-21 | 14:11: zullen al die opiaten ook wel in prijs gaan stijgen
Doen alsof we zelf iets beslissen, maar ondertussen zijn we gewoon een van de schoothondjes van Amerika, en hebben helemaal nergens een autonome bevoegdheid toe.
Nederlandse militairen hoeven hun leven niet te riskeren voor het ophalen van vakantiegangers.
Als je wil dat er geen Nederlanders meer in Afghanistan zijn, moet je de paspoorten van de voormalige vluchtelingen innemen die zich daar blijbaar veilig genoeg voelen om er op vakantie te gaan. Zijn zijn duidelijk niet eerlijk geweest tijdens hun asielprocedure en hadden dus nooit Nederlander mogen worden. Nu zijn ze weer thuis. Eind goed, al goed.
Dat gezegd hebbende is Joe Biden van plan om zelfs Amerikaanse scholieren die daar (om wat alleen maar debiele redenen kunnen zijn) een schoolreisje zijn gaan maken achter te laten. Terwijl hij vliegtuigen vol jonge Afghaanse mannen naar de VS haalt. Onvergeeflijk.
Als het kan helpen om van Joe Biden af te komen is dat dan nog een gunstig bij effect.
Waarom gaan die Afghanen niet naar Tajikistan? Het is een buurland met dezelfde taal, cultuur en religie. En het belangrijkste: Het is daar gewoon veilig als je rekening houdt met de Islamitische standaarden.
Dat land heeft al aangegeven Afghanen op te vangen. De grote maar: ze sturen mensen ook weer terug als het gebied waar ze vandaan komen veilig genoeg is. Een groot verschil met ons deugland waar elke deuger vindt dat wij die mensen een uitkering + huis met inboedel moeten geven.
Omdat ze dan allemaal hun baard moeten afscheren. En omdat ze daar geen geld huis Miele krijgen. Maar die baard is doorslaggevend denk ik.
DAar zouden ze ook wel heengegaan zijn, als wij geen vliegtuigen hadden gestuurd. Tadjikistan is natuurlijk wel erg arm. En je moet maar zien dat je er komt. Er rijden geen treinen of zo.
En dan te bedenken dat Kaag de komende weken een onveranderlijk grote waffel gaat op zetten in de formatie gesprekken. Deze hele farce zou een reden moeten zijn tot aftreden als fractievoorzitter. Dit mens heeft bloed aan haar handen.
Je zult maar Srebrenica-veteraan zijn en dit gruwelscenario de afgelopen weken, zo niet maanden zien ontvouwen. Dan staan je vinger- en tandafdrukken toch in de muren? Om gek van te worden, dit.
Ik ken er sowieso eentje die naar Bosnië én Afganistan is geweest. Op een of andere gekke manier kunnen veel van die militairen er toch een positieve swung aan geven voor zichzelf. Jarenlange indoctrinatie.
Vroeger 30 jaar geleden zeg maar hadden we een logisch asielbeleid
Mensen die opkwamen voor de mensenrechten in een dictatuur,kregen asiel omdat hun leven in gevaar was.
Nu is dat blijkbaar niet meer van belang:
"Laat Nederland nu zomaar alle Afghanen toe?
Nee, alleen de Afghanen die voor de Nederlanders hebben gewerkt krijgen automatisch asiel. Andere Afghanen, zoals mensenrechtenactivisten of journalisten, vallen in de categorie ‘risicogroep’. Zij moeten kunnen aantonen dat zij specifiek gevaar lopen."
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Nederland heeft geen effectief uitzetbeleid. Eenmaal in Nederland mag je hier altijd blijven.
Uit datzelfde artikel:
"Bijna 11.000 van de 27.000 mensen die nu in een azc verblijven zijn statushouders. Dat zijn mannen, vrouwen en kinderen die een verblijfsvergunning hebben gekregen voor een periode van drie jaar en recht hebben op een huurwoning."
Daar wringt de schoen, hoezo hebben zij recht op een huurwoning. Hebben Nederlanders ook recht op een huurwoning ? Als je echt vlucht ben je blij met bed, bad en brood.
Iedereen die lang op een luchthaven heeft moeten wachten weet hoe k*dt dat is.
Hoe is 't toch allemaal mogelijk, dan ben je dus eerder al gevlucht (economische en/of politieke redenen/ben m'n leven niet zeker daar...etc.) en dan gaan je doodleuk terug op vakantie naar dat achterlijke land. De tolken etc. uitgesloten daar hebben we een verplichting naar maar eerdere vluchtelingen die (wss op onze kosten) op vakantie zijn gegaan. Meteen daarhouden en hun eerdere asielaanvraag nogmaals beoordelen. Waanzin ten top dit allemaal!
Ga je lekker? Wat een dom gelul dit. Je weet niets. Je plakt een krant met stukjes plakband aan elkaar en noemt dat feiten.
Ze hebben de NL nationaliteit inmiddels en helaas kun je die niet zomaar afpakken. Nederland is veel te snel met het verstrekken van de NL nationaliteit, geef ze een tijdelijk document met voorwaarden.
@Naall | 26-08-21 | 12:31:
Wat klopt er niet dan van die vakantiegangers ?
Waar haal je dit soort gekke informatie vandaan dat het om een soort van vakantiegangers gaat? Laat het absoluut jouw mening zijn, maar ga niet rondbazuinen alsof dat de situatie is. Het gaat niet alleen om tolken maar ook om anderen die werkten voor de Nederlanders en hun directe familie, mensen die direct gevaar lopen door die Taliban die geen lieferdjes zijn ondanks hun loze beloften.
@Sessine | 26-08-21 | 12:35:
Als je goed naar Kaag luistert dan weet je dat diegenen die er nu nog zijn voornamelijk vakantiegangers zijn.
@Naall | 26-08-21 | 12:31: die krant is nog altijd meer betrouwbaar dan uw lege hersenpan....
@Sessine | 26-08-21 | 12:35|
Alstublieft:
- www.ewmagazine.nl/opinie/opinie/2021/...
En dit is geen geheim. Ook andere 'vluchtelingen' gaan, zodra de buit (lees; het NL-paspoort) binnen is, massaal op vakantie naar het voor hen zo gevaarlijke land van herkomst:
- www.ewmagazine.nl/nederland/achtergro...
@Sjefke7807 | 26-08-21 | 12:40: Hear, hear!
Ja, dat mensen daar op vakantie gaan pleit er wel erg voor om asielzoekers nooit meer een definitieve verblijfsvergunning te geven. Zogauw het veilig is ga je terug, ook na 10 jaar nog.
Een pijnlijk moment noemen ze het. Als er aan mijn handen bloed kleeft dan zal ik dat anders uiten.
Dat huppelende meisje is blij omdat ze voelt dat haar ouders geen grote angst meer hebben. Kinderen hebben daar een antenne voor. Ook haar kleding duidt op een goed gesitueerde familie dus pa zal wel aan de slag kunnen binnenkort.
Dat meisje kan überhaupt huppelen omdat ze nog niet in zo'n ingeklapte parasol hoeft te lopen
Jeezes, dat klinkt niet goed wat die Brit zegt in dat filmpje.
Het klinkt alsof ze nu een massaslachting verwachting op het vliegveld van Kabul.
Ik verwacht, vanwege dit failliet van Navo en Eu, dat Putin nog weleens een schaakset gaat doen binnenkort.
@Naall | 26-08-21 | 12:34:
Dit gaat keihard op ons terugslaan. We hebben meer dan alleen een slag verloren, onze visie, onze vermeende superioriteit, ons aanzien, onze slagkracht, allemaal weg.
Ik ga geen vingerwijzen maar we weten allemaal dat de prioriteiten van m.n. de EU de wereld er voor ons niet veiliger op hebben gemaakt. Echt, we zijn hier na de val van de muur compleet de weg kwijtgeraakt en ook toen al kwam links met de meest achterlijke plannetjes van "one world" en de VVD liep er met een harde plasser achteraan want verdienmodellen. Zachte heelmeesters...
Dit was vannacht om 1:30, even paniek:
"Security Alert - Embassy Kabul: U.S. citizens who are at the Abbey Gate, East Gate, or North Gate at Kabul airport should leave immediately because of security threats outside the gates."
Waarschijnlijk om deze groep:
"ISIS Branch Poses Biggest Immediate Terror Threat to Evacuation in Kabul
An Islamic State affiliate that is a sworn enemy of both the Taliban and the United States threatens a large-scale attack against the mission at the airport."
@Graaisnaaiert | 26-08-21 | 13:01: Jawel hooi, de EU in Brussel heeft er ook voor gezorgd dat de wattage van een stofzuiger terug gebracht is, dus het word wel veiliger, of heeft u nooit geprobeerd uw pielemans te docken met de stofzuiger .... het is alleen een kwestie van prio stellen, burger pesten of de burger beschermen.
En zo blijft het een een K-boel daar in #Afgangistan door #SigridTraag.
2 prachtige woordspelingen
Mensen, mensen, gelieve alleen naar Kabul airport te komen als u een geldig vaccinatiebewijs heeft, anders is het levensgevaarlijk.
Heeft NOS het al gehad over vluchtelingen die doodleuk op vakantie gaan naar het land dat ze ontvlucht zijn, notabene midden in een pandemie? Reuters doet het wel: www.reuters.com/world/southern-califo...
Binnenkort -om te bewijzen hoe failliet het mohammedanisme is- krijgt de Taliban 2.0 zetels in de mensen- en vrouwenrechten organisaties van de VN.
Als je ziet hoeveel geteisem daar al inzit, zijn ze een ware upgrade.
O, en niet te vergeten ook in het anti-Israël blok; barbaren bepalen tegenwoordig de (wereld)politiek, en anders kopen ze die wel van ons geld aan de pomp.
Realpolitik: een hek zetten om alles wat met mohammedanisme te maken heeft, anders blijft het net als een heroïneverslaving behandelen met de vrijelijke verstrekking van crack-cocaine.....
De taliban neemt de vredesmissie's over van de VN, ze hebben momenteel genoeg wapens.
@jan huppeldepup | 26-08-21 | 12:21:
Zelfs Black Hawk helikopters en drones hebben ze van de Amerikanen afgepakt.
Twintig jaar heeft geleerd dat de Afghanen zich niet laten helpen, waarom nu tot het uiterste doorzetten....?
Iemand die deze logica kan ontkrachten ?
Ik ga me aan het advies van de regering houden: ik ga niet naar Kaboel airport of naar Afghanistan op vakantie.
Kost wat miljarden , doden en een ontwrichte samenleving hier, maar dan heb je ook je wiedergutmachungsfoto.
Als dat asielzoekers zijn die in het land van herkomst op vakantie waren dan mogen ze van mij blijven en hoeven ze niet geëvacueerd te worden. Dan is het blijkbaar toch niet zo onveilig voor ze. Anders waren ze daar niet op vakantie gegaan.
Volkomen met je eens we worden gewoon belazerd door al die vermeende asielzoekers .
@Osdorpertje | 26-08-21 | 11:39 |
Dit dus. Als je hier onder het mom van levensgevaar een vergunning hebt gekregen, maar vervolgens doodleuk weken, zo niet maanden op vakantie kunt naar het land waarvandaan je zogenaamd moest vluchten, dan kun je er wat mij betreft ook blijven. Hier in de flat aan de overkant ook zo één. Syrische, woont hier net een jaar. Mankeert van alles, heeft alles aangepast en vergoed gekregen. Gaat dus ook nooit iets bijdragen aan dit land, maar kòst alleen maar. Komt afgelopen weekend terug van 2 maanden in Syrië. We worden gewoon bedot waar we bij staan, en dat al decennialang.
Het huppelende meisje is blij dat ze met haar familie in dat mooie nieuwe pandje van kaag mag komen wonen. Zo gezellig! Binnenkort komen ooms en tantes ook over. Allemaal tolken, dat is duidelijk.
Dat vrije huppelende meisje draagt over een paar jaar een hoofddoek net als haar moeder. Bijzondere foto in een aantal opzichten.
Nu nog even vrij, als ze 12 is onder islamitisch juk.
@Wattman | 26-08-21 | 11:31:
Je was me voor, zag ik. Ja, ik zie ze hier ook vaak in het park.
De vrolijke meisjes van compleet ingepakte moeders. Trieste aanblik voor ons westerlingen.
@Wattman | 26-08-21 | 11:31:
En dat gewoon in ons mooie Nederland...
Voor de rest zie ik alleen jonge afghanen het vliegtuig instappen. Waarom vechten die niet voor hun land? Dit lijkt wel der Anschluss van Oostenrijk in Duitsland..
En waarom zo ver weg vluchten? Hier in de oorlog vluchtte alleen Juliana naar Canada en Wilhelmina naar Engeland.
@P47Thunderbolt | 26-08-21 | 11:56: Wellicht omdat ze het kansloos achten? Door hebben dat het voorlopig niets wordt daar qua situatie?
Het blijft een tribale verzameling van elkaar beconcurrerende warlords en clans. Als de Taliban haar belofte niet nakomt pakken die net zo makkelijk de wapens weer tegen heb op. Het vechten voor een merendeel theoretische natie staat gaat er niet werken zeker niet al basale zaken als uitbetalen van soldij niet eens zeker zijn, dus denk dat ze daarom hun heil ergens anders willen zoeken waar ze wel een toekomst hebben?
@Sp1tz | 26-08-21 | 12:02|
En hoe zit het met ònze toekomst? Heeft u dààr al eens bij stil gestaan? Ziet u Nederland maar als een schip. Een schip kan best een aantal drenkelingen (vluchtelingen) in nood opvangen. Echter, als men maar aan boord blijft halen zal het schip uiteindelijk zinken onder het gewicht. En voor het geval u het nog niet door mocht hebben, we maken op dit moment al vervaarlijk slagzij. Want u snapt toch hopelijk zelf ook wel dat, indien dit zo doorgaat, de inheemse Nederlander straks op de vlucht zal moeten omdat dit land dan veranderd is in Libanon-aan-de-Noordzee. Nu zie je al dat men de religieuze/ tribale twisten hier gewoon voortzet. Dit zal met het massaal blijven binnen halen van die groepen eerder toe- dan afnemen.
@Sjefke7807 | 26-08-21 | 12:25: Zeker, maar daar had ik het ook niet over, het ging over het feit waarom er zoveel jongeren daar vluchten.
Over "onze" toekomst, voor wat hier binnenkomt zal meer op integratie moeten worden ingezet, zodat er minder kans bestaat op parallelle samenlevingen (dus niet zo binnen halen, een Canadees of Australisch model voor immigratie zou een stuk helpen..)
Veel wat er tot nu toe uit die landen is gevlucht is middenstand, die kunnen zich vaak wel redden. Mits we wel inzetten op taal voor het hele gezin etc. etc. en niet op een hoop ergens gooien. Vaak zijn het de middenstand wat vlucht dus mits een kans en goede integratie heb ik daar meer vertrouwen in dan het spul wat kansloos met spandoeken staat te zwaaien...
@Sp1tz | 26-08-21 | 13:08|
"Over "onze" toekomst, voor wat hier binnenkomt zal meer op integratie moeten worden ingezet, zodat er minder kans bestaat op parallelle samenlevingen."
Met alle respect, maar dat heeft de afgelopen 40-50 jaar ook zo lekker gewerkt hè.... niet. Die parallelle samenleving is al lang en breed opgetuigd. U hoeft slechts de diverse Sharia-wijken in te lopen om te zien dat die trein het station decennia geleden al verlaten heeft.
We zitten hier met hordes lieden die in het geheel niet willen integreren en laat me u vertellen waarom. Ze zijn vanaf de luiers opgegroeid met het verhaal dat zij het door Allah uitverkoren volk zijn. Hun cultuur, hun religie, alles is superieur aan dat van ons. Dat zeg ik niet, dat zeggen de islamitische teksten. Er is zelfs een woord voor; "Jahiliyya", dat wil zeggen dat iedere cultuur zonder leidraad van de islam Haram (Onrein) en minderwaardig is. Wij hebben níets dat zij willen. Waarom zouden ze in hemelsnaam een cultuur omarmen die door hen als onrein en minderwaardig wordt gezien? Snapt u nu zelf niet dat dit wensdenken vanaf "onze" zijde is en blijft? Het domste dat we kunnen doen is er nog méér van binnen halen.
"Veel wat er tot nu toe uit die landen is gevlucht is middenstand, die kunnen zich vaak wel redden."
Daar is hier anders weinig van te merken. Het merendeel hangt gewoon aan de staatstiet, en dat al jàren lang:
- www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/31/zeven...
En dit zijn alleen nog maar de Somaliërs hè? De rest doet het al niet veel beter. Aanschouw de Syriërs, die allemaal zo hoog opgeleid en broodnodig zouden zijn volgens onze beteren in Den Haag:
- www.ad.nl/rotterdam/syriers-krijgen-w...
Kosten noch moeite werden door de werkgever in kwestie gespaard. Het resultaat? Nul, want de heren voelden er niets voor om de hele week op een regenachtige steiger te staan vanaf 8 uur 's ochtends. Dus.
@Sjefke7807 | 26-08-21 | 14:45: Ik beweer nergens dat het de afgelopen 40/50 jaar goed heeft gewerkt, zeker niet. Er had meer op intergratie gestuurd moeten worden vanaf het begin, zeker qua taal voor het hele gezin.
Daar moet ook zeker strenger/harder op gestuurd worden.
Goed alles op een hoop. Qua Irakezen en Afghanen die al eerder hier kwamen dat is midden stand, die redden zich wel goed. Somaliers.. tja.. dat is inderdaad een ander verhaal.
Wel is het zo dat er ook wat meer naar het niveau en opleiding in thuis land mag worden gekeken.. een auto monteur laten schoonmaken o.i.d. heeft weinig zin. Er zijn ook programma's waarbij Syriers die een electrotechnische achtergrond hebben worden opgeleid tot monteurs bij de verschillende netbeheerders. Die komen wel opdagen en hebben al een baan.
Ik heb in een ... 'levendige volkswijk' gewoond en woon en nu nog tegen aan. Er zit veel rots tussen, maar dat zijn meer andere groepen dan oorlogsvluchtelingen waar het nu over gaat. Verder wat daar van "ons volk" woonde... het leeuwendeel daarvan hing al generaties aan de staatstiet, ik was een van "ons" die er woonde die er niet aan hing, onderhand een unicum. De rest was over het algemeen kansloos volk, dan liever wat Afghanen, Irakezen of Syriers die wel gewoon werken.
Op nu nl kun je een vraag stellen over deze kwestie. Ik ben benieuwd of mijn vraag door de censuur heen komt, eerder werd een commentaar weggehaald nadat het voor cognitieve dissonantie bij veel lezers zorgde. Nu heb ik het volgens mij zo neutraal mogelijk neergezet : "Ik zie geen enkele Afghaan met een mondkapje. Op teletekst zag ik een bericht dat er "0" ( nul) geen , gevallen van Covid bekend zijn onder de Afghanen. Gezien het globale belang zie ik dit graag onderzocht. Misschien dat er toch nog iets goeds uit een hele nare situatie komt ? "
‘Geen enkele afghaan’ wordt eenvoudig ontkracht door de foto van kaag… dat zijn er al 2 door eenvoudig beetje omhoog te scrollen…
Ze hebben het te druk om zich ziek te voelen. Is ook vooral buitenleven en open ramen. Valt er weinig te mondkappen. Verder is de statistiek niet echt "0" ook niet de historie. Wel laag. Maar buitenleven, dieet misschien helpen de sluiers zelfs een beetje ,haha.
Nee, als er niet wordt getest is er niets bekend. Daar had men de laatste tijd iets andere zorgen dan Covid, maar zoals je op bovenstaande foto ziet zijn er wel Afghanen met mondkapjes.. en nu ze hier zijn zullen er ook vast gevallen opduiken daar men nu kan testen.
"Nederland moet vandaag vertrekken". Meneer en Mevrouw Nederland? Wie Nederland? Anyway, Nederland had er nooit heen moeten gaan.
Welcome to Belgium gesluierde vrouw, fijn hè die vrijheid ?
Uit de T:
GRONINGEN - Bij de normaal al drukke kledingbank ’De Zeecontainer’ in de stad Groningen is het deze woensdag eindeloos ’spitsuur’. Met fiets, auto of busje brengen mensen spontaan kleding en andere benodigdheden voor de Afghaanse vluchtelingen op de kazerne in Zoutkamp langs. Die ligt verderop in de provincie. De hulpvraag van de stadse stichting ging deze dagen razendsnel rond en de spontane reacties komen recht uit het hart, zo blijkt uit een rondje tussen de dozen, uitpakkers en sorteerders.
Prima. Iedereen dus blij. Dan ook maar daar huisvesten lijkt me.
Kan ik mijn woonwagen daar ook al voorbij brengen?
Lees net bij AT5 dat Halsema aangeboden heeft om Afghaanse vluchtelingen op te nemen. Te triest voor woorden dit. Amsterdam kan zijn eigen woningzoekenden niet eens huisvesten, maar wil wel wildvreemde mensen uit een moslim-zandbak uit de brand helpen.
Zet ze maar in de JC arena. Is die ook een keer vol.
De inwoners van Amsterdam zijn er volgens mij de grootste voorstander van dus laat ze 'm zelf op de blaren gaan zitten.
Dat deugt lekkerder.
Van de 1800 SH vrij te komen SH woningen dit jaar worden er 1100 aan statushouders toegewezen. Met de Afghanen erbij is er weinig over voor de Amsterdammers met een medische indicatie e.d. Onhoudbare situatie.
De "Nederlanders" die er nu nog zitten zijn er geboren en getogen, en uitstekend in staat zichzelf te redden. Ze zijn tenslotte al eens eerder zonder onze hulp naar Nederland afgereisd. Geen rijd en middelen meer aan verspillen.
Zo is dat, ze weten de weg.
Ah, we worden weer geconfronteerd met een foto van een kind op basis waarvan de grenzen natuurlijk weer wagenwijd open moeten. Kaag weet niet hoe snel ze haar kop er weer boven moet krijgen. Feitenvrij deugen, heerlijk!
Ik dacht dat ze tot de 31ste hadden..
De Britse en Amerikaanse soldaten willen zelf ook graag evacueren.
Daarom vanaf vandaag vliegveld gesloten voor alle civiele verkeer.
Luister naar Jocko. Deze voormalige Seal-commander legt haarfijn uit wat er allemaal moet gebeuren om een evacuatie te regelen. Dan ben je echt wel een paar dagen zoet en kun je geen administratief geneuzel en gillende mensen voor de poort hebben.
Hoeveel doden hebben die 3 Mcbeth heksen binnenkort op hun geweten?.
Als je het aan die drie vraagt, geen enkele.
Dus... als je dus nu op een luchthaven in Kabul staat is de kans groot dat je binnen nu en een week dood in een greppel ligt... lullig!
Help save paper..............?????????
Van Rijckevorsel in EW Magazine :
"Waarom waren die 1.250 Nederlanders nog in Afghanistan?
De Afghaanse Nederlanders die deze maand nog in Afghanistan waren, hebben daarvoor zelf gekozen en oproepen om te vertrekken genegeerd. Het wringt dan dat Nederlandse militairen nu met gevaar voor eigen leven deze mensen moeten redden, schrijft René van Rijckevorsel.
Op familiebezoek in het land dat ze zijn ontvlucht
Daarbij komt nog dat veel Afghaanse Nederlanders als vluchtelingen eerst asiel en vervolgens de Nederlandse nationaliteit hebben gekregen, omdat zij in Afghanistan hun leven niet zeker waren. Het is toch een beetje raar om met vakantie of op familiebezoek te gaan in een land dat je zelf bent ontvlucht omdat je leven er op het spel zou staan? "
www.ewmagazine.nl/opinie/opinie/2021/...
Is al 20 jaar Somaliërs waren toen al in het nieuws. Echte asielzoekers zijn er nooit veel geweest.
Tijd dat we een groot debat zonder taboes over de vluchtelingen gaan houden.
Het is gewoon niet te verkopen dat er voornamelijk economische vluchtelingen ruimhartig worden opgevangen hier.
@Pensionista | 26-08-21 | 11:11: Getuige ook het feit dat de meesten gelijk de situatie naar hun hand willen zetten en gelijk hun normen en waarden en regels willen opdringen aan het gastland. Als echte vluchteling lijkt me dat wel het laatste wat je wilt. Echte vluchtelingen kijken dan ook met lede ogen toe hoe lui hier worden toegelaten waarvoor ze zijn gevlucht.
"Op familiebezoek in het land dat ze zijn ontvlucht"
Is al decennia staande praktijk, heus niet alleen bij Afghanen. Zodra je als statushouder een Nederlands paspoort hebt gescoord, en dus verzekerd bent van een gemakkelijke retourreis naar Luilekkerland-aan-de-Noordzee, is die dreiging van 'levensgevaar', de reden waarom ze ''moesten'' vluchten, als sneeuw voor de zon verdwenen, en kunnen ze probleemloos op vakantie/familiebezoek in hun 'eige' land.
Demissionair.
We weten allemaal wat gaat gebeuren of al is gebeurd:
- AZC's in Nederland zitten al overvol, gemeenten worden opgeroepen huizen ter beschikking te stellen
- De toestroom van Afghanen (incl. gezinshereniging) blijkt een stuk groter dan wat vooraf was gedacht.
- Iedereen een verblijfsvergunning want o zo zielig.
- De huidige mensen in AZC's ook versneld een verblijfsvergunning om ruimte vrij te maken
En verder is het simpel: Bijleveld maakt er gewoon een potje van. Niemand die daar een kritisch woord over durft te zeggen. Telkens komen er allemaal excuses aan wie het ligt, maar vooral niet aan het eigen beleid. Zo iemand zou binnen mijn bedrijf niet eens door de sollicitatieronde heen komen, slappe washand.
Dat geldt voor 90% van al die lui in het pluche.
Vergeet die hangjurk van de VVD ook niet.
Lanceert ze een keer een plan om asielmisbruikers te weren die hun kroost vooruit te sturen, wordt het onmiddellijk afgeschoten in de TK wegens een rare reden van invoeren.
Zoiets moet je eerst wettelijk dichttimmeren en dan invoeren.
De taliban vermomd als tolken zijn al gearriveerd in Hollandistan.
It is i, Taliban... aangekomen in Zoutkamp, whats in a name. Weer een kamp.
Ok, dan kom ik gewoon niet en ga ik wat anders doen
Je zou maar door zo ontiegelijk stuk incompetent vreten als een Bijleveld, Kaag of Rutte worden verteld dat de 'opbouwmissie' (LOL) toch nog succesvol was (terwijl je zoon al dan niet met PTSS maar zonder benen thuis zit...of ligt in een kist....gestorven voor (de zoveelste) westerse mislukte geo....expansiepolitiek.
Laat het een wijze les zijn voor alles naievelingen in het groen....niet meer doen!
Afganiestan
Afganghistan
Door het evacueren van tolken en ander afgaans personeel en recht hebbende op een Nederlands paspoort al jaren op zijn beloop te laten is er nu een situatie ontstaan dat Afghanen zonder enig recht op verblijf in Nederland geëvacueerd worden en recht hebbende achter blijven, hoe schrijnend.
Ook zal er gekeken moet gaan worden hoe het kan dat er nu afgaanse Nederlanders op vakantie waren in Afghanistan.
Dat laatste is bij heel veel mensen een doorn in het oog.
Dit gedrag zien we ook bij zogenaamde vluchtelingen uit Somalië, Eritrea, Syrië en meer van die shitholes. Die gasten weten dondersgoed dat Nederland hier niets aan doet. Lachend vertrekken ze voor een week of 6 naar het o zo onveilige land waar ze eerst vandaan gevlucht zijn. En daarom geen permanente verblijfsvergunning meer aan die lieden uitdelen.
@Ommezwaai | 26-08-21 | 10:51: En u heeft gestemd op......??
Meteen de uitgeprocedeerde Marokkanen en overige gelukzoekers Ter Apel uitzetten (2e Maasvlakte?) die op een oprot premie van € 1.950 wachten. Dat is 125% jaarinkomen in de Rif.
rechthebbenden op Nederlands paspoort? Die zijn er niet.
@P. Breidel | 26-08-21 | 11:04: En dat is het waard om een 2e rondje te doen. En een 3e en een 4e en een5e etc. Een beloning voor ongewenst gedrag geven. Zulke debiliteit kan alleen in Nederland. Stop die lui in werkkampen en ze laten het wel uit hun hoofd om hier te komen.
@Ommezwaai | 26-08-21 | 10:51:
Ja, ik ken er ook zo één. Irakese dame. Hoeft van mij ook helemaal niet weg, spreekt accentloos en vloeiend Nederlands en is hier opgeleid tot apotheker, maar het feit dat ze op vakantie gaat naar (Koerdisch) Irak is voor mij wel een teken dat we eens wat beter na moeten denken of we echt wel vluchtelingen uit Irak op moeten nemen. Aan de andere kant: misschien is Noord-Irak niet veilig als je geen Koerd of soenniet bent.
@vokfeez | 26-08-21 | 11:02:
Niet op de kartelpartijen in ieder geval.
Die vakantievierderende vluchtelingen (o.a. uit Nederland) in Afghanistan zitten de tolken e.a. die er vooral wegmoeten flink in de weg... maar goed...
Iedereen die denkt dat de USA met ons in het kielzog het ooit was te doen uit humanitaire gronden in Afghanistan te gaan zitten, snapt er helemaal niks van (groot deel van onze regering).
Er was veel te halen in Afghanistan, maar die verdomde Taliban gooiden de hele tijd roet in het eten.
Dan blijkt nu dat de Afghaanse overheid over de jaren vele miljarden aan Amerikaanse Staatsobligaties heeft gekocht.
Terwijl een land waar van alles te weinig is misschien zijn geld niet in de (nu) waardeloze USA Staatsobligaties had moet stoppen.
Dat hadden ze beter kunnen uitgeven in defensie en grenscontroles.
Dan nog die fijne buren van de Afghanen.
Pakistan heeft via de Taliban gewoon Afghanistan geannexeerd.
Terwijl de de overige Arabieren het ook allemaal prima vinden en waar nodig hulp verlenen aan de Taliban.
Maar nee, vooral maar over die arme vluchtelingen hebben.
En Taliban leiders en groepen worden schreeuwend rijk met de papaverteelt waarna ze weer dik investeren in Qatar en Dubai. Cirkel rond.
@BASinnic | 26-08-21 | 10:50: China gaat het deels ontwikkelen. Slimme zet afwachten totdat het westen weer faalt en dan er in springen onder het mom van economische ontwikkeling....geen schooltjes voor meisjes, of regenboog voetbbalclubs...maar zeldzame metaalmijnen en goede wegen om het zo snel mogelijk richting China te krijgen.
@BASinnic | 26-08-21 | 10:50: De Chinezen staan al te popelen om de honderden miljarden aan Lithium uit de grond te halen voor ze.
Die worden vast niet zo lastiggevallen als de USA en z'n vrienden.
@Hiesjes | 26-08-21 | 10:59: China begrijpt heel goed wat Kurtz als zei in Apocalypse Now: "... because it's (moral) judgement that defects us". China houdt zich daar verre van en streeft puur naar het invullen van de eigen belangen.
@LoremIpsum | 26-08-21 | 10:58: Chinezen worden totaal gestoord daar.
De aanleiding was toch niet de grondstoffen ?
@BASinnic | 26-08-21 | 11:05:
De beste oorlogsfilm ooit waar Amerika niet gespaard wordt.
“defeats”
@P. Breidel | 26-08-21 | 11:06: Als die op zijn sturen ze gewoon weer nieuwe Chinezen.
Goeie god wat een debacle.
Het westerse superioriteitsgevoel krijgt een aardige knauw idd....hoe moet het nu met de volgende missie....voor vrede en veiligheid 4000km+ verderop? Dat wordt minimaal 10 jaar wachten....losstaande van die debiele naievelingen die bij het eerst volgende verzoek gelijk in de houding springen.
Bijleveld noemt de missie overigens nog steeds succesvol...
@LoremIpsum | 26-08-21 | 10:55: Maak je maar geen illusies. Volgend jaar heeft het hele partijkartel gier geen actieve herinnering neer aan en beginnen ze gewoon weer ergens opnieuw.
"Veilige locatie"
*kuch*
In welke wereld leven die beleidsmakers?
Inderdaad, 'locatie' schrijven we al sinds de spellingshervorming van - ik meen - 1995 met een 'c'.
@FrankVeer | 26-08-21 | 10:43:
Hahaha taalnazi, maar inderdaad.
"Roepen we mensen op om naar een veilige lokatie te gaan"
Enige nog veilige locatie in Afghanistan is de Panjshir Vallei. Ligt zo'n 50 km van Kabul. Zie daar a. maar te komen en b. is inmiddels afgegrendeld door de Taliban.
Veilige locatie????? als die afgegrendeld is door de vijand?
@Henri | 26-08-21 | 11:01: Gebakkenlucht (lol).
Er wordt nu in de westerse media een beeld geschetst dat 'Afghanistan' (het land bestaat alleen op westerse kaarten) nog niet in handen is van de Taliban. Het gaat om 1 vallei en niet begin 2K om een veel groter gebied.
Het is de enige directe weg richting China, als dat Chinesen in de weg staat t.b.v. HUN opbouwmissie (letterlijk) dan is dat verzet zo gebroken.
Het Afghanistan debacle betekent dat er eindelijk een einde is gekomen om door "het westen" in andere landen militair in te grijpen om demokratie te installeren. Zeker in zwaar gelovige Moslim landen is dit voorbij. Gelukkig maar. Ieder voor zich en laten we ons concentreren op onze eigen problemen. Die zijn er meer dan genoeg zou ik zeggen.........
Militaire interventies in moslimlande is kansloos, net als het proberen op te tuigen van een democratie. Helaas zijn dit soort landen tot in lengte van dagen gebaat bij een hele sterke leider van het betreffende land.
Wat dat betreft zou het best een blessing in disguise kunnen blijken te zijn.
Egypte nog daar ismoslimbroederschap afgezet
Yep, wij moeten ons nu met de echt urgente zaken bezighouden, zoals de stikstof uitstoot en genderneutrale toiletten.
Zijn de MSM niet erg terughoudend met "deugers" opvoeren die op hoge toon beweren dat de Islam intrinsiek vredelievend en zo is?
Dit is niet mijn islam vriend
Ah, de Amerikanen hebben het nu al over 250.000 Afghanen. www.nytimes.com/interactive/2021/08/2... Man, er is wat getolkt de afgelopen 20 jaar.
Tijd voor een tolkshow.
Weet u nog vroeger op kinderverjaardagen" ik zeg een woord en de volgende geeft het door"
Blijft nog steeds heel erg vreemd dat een praatprogramma als VI met Derksen en Gijp er een dikke maand geleden al over hadden, dat de boel nijpend wordt.
En er nog volop in denHagistan wordt gelogen dat ze het niet aan zagen komen.
Kom op nou zeg!
Derksen voor Minister van BuZA
Haha, minister van buza: 'jij bent een kutland, jij bent een kutland, en jij bent een kutland..'
Je krijgt dezelfde situatie als toen met de vliegtuigramp in de Bijlmer. Omdat iedere ongewenste vreemdeling die daar woonde uit piëteit een verblijfsvergunning kon krijgen, meldden zich plots duizenden illegalen, die allemaal in de 20 weggevaagde appartementen woonden, volgens eigen zeggen.
Straks verklaart iedere ongeletterde Afghaan dat hij -als is het maar een uurtje - op de compound heeft rondgelopen als bewaker, vloerveger, vuilnisophaler of anderszins, in de hoop liefdevol met zijn gezin van 6 kinderen door Nederland te worden opgenomen. De emotie-tv zal het er nog druk mee krijgen.
Het wachten is wel op de eerste 'schrijnende verhalen'. Net als de 'Youri is 34 en heeft corona. Nu is hij altijd moe' shit. Ik stomp er emotioneel en empatisch behoorlijk op af, als ik eerlijk ben.
Prijselasticiteit: de vraag naar geld (onderdak, Mieles, gsm kaarten) gaat richting oneindig hoe meer dat dat geld gratis wordt.
@BBRDWR | 26-08-21 | 10:38: Ook zo. Al die emoshit van zieluguh mensen van over de hele wereld. Behoorlijk zat van al die kudtbuitenlanders, vooral van de niet-westerse (lees: islamitische).
Kinderen inzetten, daar zijn ze goed in.
Je moet wel een hart van steen hebben als je dan niet smelt, denken ze.
worst en kaas scenario dit weekend: Taliban gaat a la huties en toetsies danwel servies versus bosnisch tekeer en blijft een shithole land. geschillen tussen verschillende clans wordt ouderwets opgelost door de ak47.
Groene appeltjes weide en eenhoorn scenario: Afghaans leven kabbelt gewoon door. Sharia wetgeving formeel en Taliban een stoel in de VN. Afghanistan krijgt een hypermodern 5 baans Chinees wegennetwerk , Kabul een Chinees metro met ov chip, digitaal sharia social credit systeem wordt ingevoerd met behulp van huawei 5g en Hikvision intelligente artificiele intelligentie camera's zonder gdpr gezeik. Kaag op bezoek in burka. Een van de dochters van de Koning wordt uitgehuwelijkt om concessies op de Afghaanse mineralen veilig te stellen voor de neus van Rusland, China, UK en VS
'U moet kiezen, worstkaas of appeltjeseenhoorn', zou ik er nog aan toe willen voegen.
Afrika en Italië zijn anders dan hard core Afghanen, kunnen die directieve Chinezen zeker niet aan wennen.
Nice one. LOL
AT5.nl meldt dat Halsema “vanzelfsprekend een bijdrage gaat leveren aan de opvang van Afghanen in Amsterdam”. Tuurlijk….. Amsterdam heeft nog niet genoeg problemen.
Iedere tolk van die inmiddels 1500.... is van een baantje verzekerd bij Fem.
www.at5.nl/artikelen/210655/amsterdam...
Gelukkig voor de Amsterdammers blinkt Halsema uit in dingen niet voor elkaar krijgen.
Vanzelfsprekend gaat er geen centrale opvang van asielzoekers op de gracht komen.
Die 1500 passen toch allemaal wel in de huizen van Femke en co?
Het voormaIige Prinsengracht ziekenhuis staat nog Ieeg
Liever daar dan hier.
Niemand zat tewachten op interventie 20 jaar geleden, toch moesten we zo nodig achter US aanlopen.
De tegenstanders hebben gelijk gekregen, achteraf een bodemloze put van geld en inspanningen. En het Einde van deze soap is nog niet inzicht.
Politiemissie was het ofzoiets. Toch? Vroeger, zonder globalistische kijk op de wereld, merkte je dit soort dingen nauwelijks. Nu zijn we op een of andere manier verantwoordelijk voor het totale spectrum aan ellende op de wereld. Sommige samenlevingen hebben zich door schade en schande sneller ontwikkeld dan anderen. Sommige landen hebben niet de historie die wij hebben (verschillende oorlogen, maar ook welvaartsperioden en verlichtingen etc.) Kun je wel van alles willen, maar gaat gewoon niet gebeuren. Sommige mensen organiseren zich in stammen. En die verdedigen in geval van ellende op een bepaalde manier. Laat gaan zou ik zeggen... Maar ja, grondstoffen he.
@BBRDWR | 26-08-21 | 10:41: ja het begon met een politie opleidingen daar ,maar dat was om dat de politiek draagvlak wilde creëren voor ondersteunen van VS.
De bevolking wilde niet, politiek wilde wel zich er mee bemoeien.
Ben sowieso wel benieuwd naar de uitleg waarom er blijkbaar letterlijk duizenden "Nederlanders" in Afghanistan zijn. Hoe zit dat?
Ander regime he. Maar dan plopt de vraag op waarom deze mensen dan niet terug gestuurd zijn als het daar blijkbaar allemaal zo veilig was.
@Lorejas | 26-08-21 | 10:31: Het is een welvaartsverslaving. Men bouwt hier een leven op, zien hoe het ook kan. Genieten ervan. En terecht. Dan is er een familielid ziek en gaan ze moreel geroepen daarheen. Maar ja, niet ten koste van hun leventje hier. Ik snap het wel, maar eerlijk is het niet. Want opvangen in geval van nood, prima. Maar dan ook weer terug als het relatief veilig is. En zeker niet definitief hier houden. Dat gaat gewoonweg niet.
Ik zag het ergens al genuanceerd worden naar ''mensen met een Nederlands paspoort''. Het zou me weinig verbazen als die stiekem in sneltreinvaart zijn uitgedeeld.
Als je er een steel aan vastplakt heb je een unieke gitaar.
Krijgen onze Afghaanse tolken nu ook een tolk hier toegewezen?
Ja want ze spreken natuurlijk geen Nederlands. ER wordt Engels getolkt, las ik ergens.
Leidurrrschjap.
We go to Germany!
@Lorejas | 26-08-21 | 10:30: Mogen ze wel opschieten, Wir schaffen das staat op het punt te vertrekken
Vroeger, toen mensen nog ballen hadden. Er was eens een heel klein landje waarvan de macht was overgenomen. Was midden vorige eeuw. Maar een boel mensen pikten dat niet en zij organiseerden 'het Verzet'. Maar dat was vroeger.
Gelukkig is die generatie bijna helemaal uitgestorven. Het is uiterst zuur voor die voormalige verzetsstrijders om te zien wat hun bloed, zweet en tranen uiteindelijk heeft opgeleverd. Zo'n verzet tegen een buitenlandse mogendheid zie ik ook nooit meer gebeuren, cohesie in Nederland is veel te laag.
Het verzet is schromelijk overdreven.
In de realiteit was dat kleine landje de favoriete plek voor Duitsers om gestationeerd te worden. Want in dat kleine landje hoefde je je geweer niet mee te nemen als je s avonds naar de kroeg ging. En de vrouwtjes deden ook niet al te moeilijk.
Er is nu een land, best groot die ook de bezetting niet moest. Aanslagje hier, bommetje daar. En na heel lang wachten, geduldig voorbereiden wisten ze op stormachtige wijze het land terug te veroveren. En het ooit o zo machtige Verenigde Staten wisten ze op de knieën te krijgen. En dat niet alleen, ook gigantisch gezichtsverlies laten lijden. Internationaal een pleefiguur laten slaan.
En dat, is nu.
@Dr_Prepper | 26-08-21 | 10:34: zo favoriet dat er plannen waren om Nederland te ruimen.
@Harvey2Face | 26-08-21 | 10:35: U mist een stukje geschiedenis, jaar geleden is dit aangekondigd door Trump
Pffff het Nederlandse verzet.... in vergelijking met de Fransen? Een kleuterklasje.
@Acidstain | 26-08-21 | 10:29: Het binnenlandse verzet is straks volkomen kansloos tegen de binnenlandse overheersing door binnenlandse buitenlanders. Een overheersing door een buitenlandse mogendheid zit er niet in ook al denken D66'ers dat 'de Russen komen'.
@P. Breidel | 26-08-21 | 10:49: ik mis helemaal geen stukje geschiedenis. Dat Trump iets aankondigde is nauwelijks ter zake.
De analogie blijft staan, 'wij' zijn in dezen de bezetter en 'zij' het verzet.
Wellicht een bittere pil (meloen) om te slikken. Om te beseffen dat wij hier 'fout' waren.
Blijft apart, al die "Nederlanders" in Afghanistan. Ze worden niet meer vervolgd? Doet mij altijd denken aan de Bijlmerramp, de grote hoeveelheid *illegalen die in die flats woonden. *NB, niemand is natuurlijk illegaal.
Broekers-Knol deed vanmorgen een oproep aan gemeenten om opvang locaties aan te bieden. De AZC's zitten overvol door de wekelijkse toestroom en statushouders die op woonruimte zitten te wachten. Weet je wie er ook op woonruimte zitten te wachten, m'n thuiswonende kinderen die richting de dertig gaan.
Overigens had die Marijnessen gisteravond wel een punt met haar opmerking waarom AZC's vnl in een omgeving staan met omwonenden met lage inkomens.
Dat
Toch wel typisch om te zien dat ook in dit geval de goede (lees: die NL geholpen hebben) Afghanen lijden onder de slechte Afghanen (degenen die nergens recht op hebben en de luchthaven overspoelen). Zonder die lui hadden al die "goede Afghanen" in een dag geëvacueerd geweest.
Laat onverlet dat volgens Spaanse media al 80 k afghanen gered zijn….
80.000 Tolken...
@Hiesjes | 26-08-21 | 10:25: en raketgeleerden, voornamelijk die raketten vanaf de schouder vermoed ik....
Neem aan dat men 'checks and balances' heeft ingebouwd om achteraf te kunnen controleren om de personen in kwestie echt tolk zijn geweest.
Goede beheersing van de Engelse of Nederlandse taal.
Anders ben je af en moet je terug naar start.
Ja, en als dan blijkt dat een Afghaan in de kazerne van Zoutkamp geen tolk is geweest, en ook geen chauffeur, en ook nooit een eitje heeft gebakken voor ambassadepersoneel in Kabul? Wat dan? Dan wordt meneer op een enkele vlucht retour gestuurd naar Afghanistan, denk je?
Onthoud nou eens, alles en iedereen die Nederland binnen weet te komen, zit hier 'for keeps'. Die 100.000 Syriërs, die vanaf 2014 hier zijn binnen gegolfd, en die allang weer terug kunnen naar Syrië, blijven hier voor eeuwig en altijd. Idem dito met Eritreeërs, Somaliërs, Irakezen, Pakistanen, Ghanezen, Angolezen, etc, etc, etc, Zelfs criminele, kansloze asielzoekers uit Marokko worden niet uitgezet.
En zou op zeker moment echt blijken dat zo'n ingevlogen Afghaan feitelijk banden heeft met de Taliban, en persoonlijk betrokken is geweest bij misdaden (tegen de menselijkheid), ook dan wordt hij niet uitgezet, maar krijgt hier een rechtszaak(je) aan zijn broek, zal wat straf moeten uitzitten, en wordt dan weer - voorzien van een uitkering en een sociale huurwoning - losgelaten in de Nederlandse samenleving. Zie als voorbeeld straks die lover van Ans Boersma, Aziz.
Heb er niet zoveel problemen mee, er komen er toch al veel te veel deze kant op die sowieso geen recht op asiel hebben maar door het slappe asielbeleid in Nederland waarschijnlijk nooit meer weggaan. Net op Radio 1 alleen maar linkse vluchteling knuffelaars aan het woord dat er zoveel mogelijk moeten worden opgevangen hier in Nederland. Tuurlijk joh, we hebben hier in Nederland plek zat, huizen en woonruimte zat, nieuwe fietsen en nieuwe mobieltjes zat,en niet te vergeten nieuwe Mieles zat. Nee ik geef er geen reedt om dat de evacuatie niet meer verder kan! Blijf lekker daar!
Inderdaad, heb het ook met oplopende ergenis geluisterd, stelling was: "" we moeten ruimhartig zijn met het opnemen van Afghaanse vluchtelingen" Weinig kritisch uiteraard, slap zalvend gelul van commissaris van de Koningin Jette Klijnsma die weer deelnam aan een "regietafel, overleg vluchtelingenopvang", alleen het woord regietafel wekt al jeuk op, En dan aan het eind van het programma nog heel snel zonder duiding de uitslag van de stelling 35 % voor..... dus god zij dank nog 65% dat nog een beetje logisch nadenkt..
@Sargon | 26-08-21 | 10:56: gelukkig 65% inderdaad wel tegen deze stelling, hoewel we weten dat overheid en dat soort vluchtelingen instanties schijt hebben aan een meerderheid die al die gelukzoekers NIET willen.
Benieuwd wat de wereld te zien krijgt rond 31 augustus rond Kabul Airport 55 Dagen Peking inclusief emosausje Duinkerken/Stalingrad NAVO eenheden, kan met met de Taliban alle kanten op toch?
De 'stampede' op het vliegveld aanschouwende kun je je werkelijk gaan afvragen hoeveel ongewenste figuren zich onder de meute bevinden die graag een terreur oefening in het westen willen ontplooien.
Nou, ik denk zelf dat dat wel meevalt, hoewel je een enkele terrorist natuurlijk nooit kunt uitsluiten. Nee, het gros van die lui bij het vliegveld zijn lieden, zoals praktisch iedereen uit de hele derde wereld die naar het westen wil, die hun levensstandaard een enorme 'boost' willen geven in het 'rijke' westen.
Waar ik me zo aan stoor (maar dat is eigenlijk al decennialang) is dat ‘wij’ een verplichting hebben naar de Afghanen toe omdat zij ons hebben geholpen. Maar in essentie hebben wij hen geholpen of althans dat geprobeerd. Beter gezegd we hebben elkaar proberen te helpen om het Taliban monster te verslaan. Er zijn geen verplichtingen. Van beide kanten niet.
Daar heeft u een punt.
Je hebt een punt, maar ik weet niet of die Afghanen onze hulp graag wilden, of dat dat is opgedrongen aan hen.
Het ging toch om Al Qaida en later IS? CIA heeft Taliban in het zadel geholpen.
Ik mis sinds een paar dagen alle Kaag fanboys in de panelen?
Lol
Die zijn Kaag aan het helpen haar stulpje te decoreren
Die zitten allemaal in een hele grote circustent waar Kaag twerksessies doet.
Ach mensen, zoek het maar uit met je vrouwenrechten en democratie. We hebben er echt geen zin meer in, doei!!
Het probleem is, dat ze het zelf nooit uitzoeken. Als ze na 20 jaar nog zelf niet kunnen, dan verdienen ze miscchien ook wel niet.
Run Forrest, Run!
Life is like a box of RPG's.
Enige wanbeleid in deze hele kwestie is het evacueren van elke random Afghaan die een keer hallo heeft gezegd tegen een Nederlander. Het had bij de tolken moeten blijven en verder niemand. Vakantiegangers zorgen zelf maar dat ze terugkomen.
Precies, zo denk ik er ook over.
Allo, allo!
Ergens bekruipt mij het gevoel, dat van iedereen die is opgehaald, maar een heel klein deel terecht (als tolk, of als hulp van ons leger) hierheen is gehaald, en de overgrote meerderheid in het vliegtuig, wat is opgehaald, hier nooit weer vertrekt en ook nooit 1 serieuze bijdrage zal leveren aan onze maatschappij/k*tland.
Dit was al weken, wat zeg ik? Maanden aan te zien komen, maar nee! de formatie duurt al maanden om alles zo te draaien dat ze er juridisch mee weg komen en iedereen een mooi luchtkasteel kan verkopen aan zijn/haar/het kiezers. Als dat zo lang duurt, ja, dan snap ik stiekem wel waarom die evacuatie procedure niet van de grond kwam en nu net als met 'corona inkopen' sywerd-blunders worden begaan. Keer, op keer, op ke..
Zijn de mensen met een Europees lidstaat identiteit daar nu al weg? Dat lijkt me toch wel het voornaamste momenteel? En degenen die betrokken waren als bijvoorbeeld vertaler e.d.?
Vrees dat de Amerikanen zich gaan terugtrekken nu de druk van de Taliban steeds groter wordt. Dan zit de boel wel op slot.
De Taliban is in staat nog buitenlandse Europese intelligentia uit Europa te gijzelen ten faveure voor opbouw van inmiddels weer hun land....
De domheid die het zinnetje "Zoek een veilig onderkomen" uitstraalt is representatief voor het IQ van de personen die debet zijn aan deze chaos.
Jammer dat er niet bij staat hoe je dat dan moet doen als je daar zit. Alsof die mensen voor de lol naar de luchthaven vluchten. Alsof zij niet al iets anders hadden bedacht als dat kon. Dat zinnetje zegt eigenlijk: zoek het maar lekker uit daar.
Viel mij ook op, veilig heenkomen, waar dan nu in dat land? Bespottelijk!
@Jan, Leiden | 26-08-21 | 10:16: Ik zou gokken op de Russische, danwel Chinese ambassade.
Wat hadden ze dan moeten zeggen?
Ga met een NL vlag staan zwaaien op het dorpsplein?
Zijn de mensen die nu vluchten zelf niet debet aan deze chaos? Of hebben ze zelf helemaal geen verantwoordelijkheden gehad?
@normanius | 26-08-21 | 10:18: Nee, dan gewoon niks zeggen ipv dat soort onzin. Zitten die mensen echt niet op te wachten.
@Sytsevandekameleon | 26-08-21 | 10:20: Geen idee. Ik ken ze niet.
Er stond ook onder “nadere informatie volgt”. Waarschijnlijk over ongeveer drie maanden, want druk druk druk.
@DeAapUitDeMouw | 26-08-21 | 10:20: Geeft niet, het was een retorische vraag.
"Zoek een veilig onderkomen en zorg dat er bier is" was natuurlijk een veel beter advies geweest.
Er staan bussen vol met "Nederlanders" die graag naar "huis" willen. Waren deze lieden niet gevlucht voor de situatie in Afghanistan? Het is daar wel veilig genoeg voor vakantie aldaar met behoud van uitkering? We gaan ten onder aan onze eigen humaniteit en laten ons weer iedere dag bedriegen.
"NL: 'Niet meer naar vliegveld Kabul komen svp'
Na VS & VK ook Nederlandse oproep"
Nederland is een klein kutlandje dat in dit soort situaties werkelijk geen knip voor de neus waard is, maar wel al decennia te lijden heeft van een overmaat aan arrogantie en een grote bek, zich met domme zelfoverschatting presenteert als 'gidsland', maar in werkelijkheid braaf aan het lijntje loopt van landen met werkelijke invloed, zoals de VS, zoals Duitsland, zoals Frankrijk.
Mbt Afghanistan volgt Nederland gewoon heel slaafs de voorbeelden van de VS, het VK, Duitsland etc: was Nederland aanvankelijk van plan alleen enige tientallen Afghaanse tolken hierheen te halen, zodra bleek dat onze grote broers ook andere categorieën 'medewerkers' gingen evacueren, kon Nederland uiteraard niet achterblijven. Begon de VS vanwege de slechte toegankelijkheid mensen die voor evacuatie in aanmerking komen, op te pikken op doorgegeven verzamelpunten in Kabul, ging Nederland dat even later ook doen. Roepen de VS en de UK mensen op niet langer naar het vliegveld te komen, hee kijk nou, Nederland roept mensen op niet langer naar het vliegveld te komen.
Nou ja, ik hoop maar dat de allerlaatste Amerikaan volgende week dinsdag uit Afghanistan is vertrokken, want dan zijn ''wij'' er godzijdank ook weg.
Mooi artikel in EW van Constanteyn Roelofs over het gekut van PvdA en GL mbt de formatie en hoe die twee partijen schijt hebben aan de 'gewone' belastingbetalende Nederlander maar zich wel moreel superieur druk maken over de rechten van derdewereldlanders:
"Fel neemt men het in de krant en de Kamer op voor de (mensen)rechten van mensen die niet in Nederland wonen, hier geen belasting betalen en die niet achter de bar staan bij de voetbalclub. Voor de bourgeoisie van hoogopgeleide idealisten is het echt heel veilig om met veel bombarie en moreel overwicht pal achter dit soort kwesties te gaan staan, omdat ze in feite academisch zijn en de uitkomst van het politieke proces weinig gevolgen heeft voor de eigen positie."
En dat is de reden dat PvdA nog maar 9 zeteltjes heeft en GL bijna is gehalveerd van 14 naar 8 zeteltjes.
Goed verhaal. Klopt helemaal. 5 reeten.
'De veiligheidssituatie laat het niet toe om naar het vliegveld van Kabul te komen'
Nu niet? Morgen dan? Overmorgen misschien?
NOS meldt 'Nederland --stopt-- vandaag met evacuaties uit Afghanistan'
Oftewel een definitieve streep eronder?
Ik hoop het.
Ik ben wel een beetje klaar met de term "wanbeleid". We zijn er gewoon ingeluisd door Biden en de Afghanen zelf. Die hadden beiden helemaal geen zin meer om te vechten.
Na 20 jaar dwangverpleging vervalt dat land direct weer in oud gedrag. En we bedoelen het zo goed.
Trump was een lul van een vent maar ik denk toch dat dit onder zijn bewind beter geregeld zou zijn want die man snapt in elk geval hoe dit er uit ziet via de media en hij snapt het begrip 'verliezen' versus 'winnen' ook al is het allemaal maar show.
Biden is een seniele man die alleen teleprompt kan lezen. Trump is een brute domoor die nog wat boerenverstand heeft. Oh, en ik dicht Trump naast een ongezond groot ego en oog voor eigenbelang toch wel wat patriotisme toe.
Geeft mij dan maar het boerenverstand.
En hoe komt het dat 'we' ons erin hebben laten luizen? Wanbeleid, wellicht?
@Stijlicoon | 26-08-21 | 10:11: Nee, gewoon economische en wereldpolitieke belangen.
@Knufter | 26-08-21 | 10:09: Waarom was hij dan een lul volgens u?
Ik snap dat niet, als afghaan(die weg wil) zijnde, zoek transport(paard/auto/whatever) en ga naar het noorden of westen.
In beweging blijven met niet al te veel mensen, is the key.
Maar nee, ze gaan met duizenden naar het vliegveld.
Ze hadden met hondderduizenden tegen de taliban moeten vechten.
Was ook mijn idee, maar als je de kaart van het land bekijkt is dat nog niet zo eenvoudig.
Ze kunnen vast wel bij familie blijven logeren, velen zullen er ook zelf nog wel een woning hebben. Ik zie het probleem niet.
Maar het belangrijkste voor ze is of de nederlandse uitkering wel door blijft lopen en of ze dat geld daar kunnen pinnen.
Hoe kan het toch dat de hoge heren/dames in binnen- en buitenland dit zo slecht hebben ingeschat. Dit had je toch aan zien kunnen komen. Waarom is de evacuatie niet maanden geleden begonnen?
Ons Kaagmens met haar beroep op haar jarenlange ervaring als diplomaat laat het nu volkomen afweten nu het moeilijk wordt. Als je ze nodig hebt kunnen ze niks.
Foar de wyn is elts in hurdrider.
(Friese wijsheid).
In ieder geval hebben we genoeg apothekers en tolken, da's ook wat waard.
Precies dat. Kan in ieder geval de bijsluiter van de Afghaanse Big Farma worden omgezet naar het 0031 brabbeltaaltje
Nederland is nog nooit zo effectief geweest met het terugsturen van mensen door juist een poging te doen ze te evacueren.
En nu maar eens goed nadenken voordat we weer in ander land de boel gaan opstoken.
Hoe gaat het eigenlijk in Mali?
@Nuchternederland | 26-08-21 | 10:09: Laten we Hans van Balen sturen.
@Joffri | 26-08-21 | 11:49: “onze jongens” in een kist heen- in plaats van terugsturen. Zo waanzinnig, dat het misschien zou kunnen werken - omgekeerde oorlogsvoering. Scheelt ook weer een paar kilo’s op de payload aangezien de kolonel al enige tijd in de eeuwige jachtvelden geresideerd is.
Als de Talibezen ons in de weg zitten, gewoon weer ouderwets afknallen die gasten. Wat is hier nou zo moeilijk? Het is nooit te laat om een oorlog opnieuw te beginnen. Even diplomatiek dreigen helpt waarschijnlijk al, dan schijten ze zo hard in hun broek dat de stront in de baarden vliegt.
Ten eerste is dood gaan hun ultieme doel! Ten tweede zijn er gewoon gesprekken geweest tussen Trump en de Taliban waarbij allerlei afspraken zijn gemaakt. Je kan wel fantaseren, maar je blijft een nobody.
@Cobarde 10:04
Afspraken tussen Trump en de Taliban zijn zo mogelijk nog irrelevanter dan de fantasieën van een nobody.
@HeerVanStand | 26-08-21 | 10:12: Als dat zo was, waren we nu niet in deze situatie beland.
Ik heb zo maar het idee dat massaal de "pleuris" uitbreekt als er een aanval van IS gepleegd wordt. Als dat gebeurt werkt dat erg motiverend op de Afghanen die niets met die Tabliban hebben en staat die apenrots in één keer in de hens. Ik schat daarom in dat het middeleeuwse ketelmuziek is.
Bent u in Afganistan? Jammer dan.
Bent u in Afganistan namens de Nederlandse regering?
Thanks pall, go to hell.
Als je daar was, had je het waarschijnlijk zelf ook al kunnen zien aankomen. Ze kunnen vanuit Den Haag niet de hele wereld aansturen.
@Sytsevandekameleon | 26-08-21 | 10:08: Begrijpend lezen is lastig.
Lijkt wel een oproep van IKEA Delft op paaszondag
Dat was toch iets met Jesus?
@P. Breidel | 26-08-21 | 10:01: Jezus ging op paaszondag uit eten met 12 vrienden. Wegens corona was het niet toegestaan om met meer dan 2 personen te eten. Hij werd gearresteerd en toen ging hij dood door politie geweld.
@homieguerneville | 26-08-21 | 10:11: Jesus wat errruuug
Er wäs sowieso al een negatief reisadvies..
Als je allahver nu pas naar het vliegveld van Kabul wilde komen ben je ook wel erg traag. Dan verdien je die gratis terugvlucht gewoon niet.
Nou nou, de parkeergarage van Kabul-Airport is echt wel een doolhof hoor, en je moet met muntjes betalen in plaats van met je pinpas. Beetje begripvol zijn meneer de voorzittert
Het houdt ook wel een keer op, er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid ! Voor Afghanistan gold al een negatief reisadvies (20-5-2019 !!!) en op 5 augustus riep de Nederlandse ambassade landgenoten op het land te verlaten. Daaraan gaven velen (vooral op familiebezoek) geen gehoor !
Dan zijn ze al goed geïntegreerd in de "Lekker belangrijk"-cultuur van Nederland
Op familiebezoek.
Te onveilig om te wonen, snel een zielig verhaal ophangen en naar NL vluchten.
Maar wel op vakantie terug naar die shithole.
@Nuchternederland | 26-08-21 | 10:10: Ik snap het ook niet. Na de oorlag emigreerden vele Nederlanders (op de vlucht voor armoede en een verwoest land) en die zag he dan een jaar of 30 niet meer. Ze hadden gewoon een duidelijke keuze gemaakt voor een leven in een nieuw land. De asielzoekiërs maken die keuze dus niet. Nederland is de gratis pin-automaat en verder niks
Niet naar het vliegveld komen, maar blijf op een veilige locatie. Beter kon BZ melden, ga naar een zo veilig mogelijke locatie. Communiceren kunnen ze ook niet. Wat denk je hoe veilig Kaboel is?
Zouden Kaag, Bijleveld en Broekers-Knol nou lekker thuiskomen na hun werkdag?
‘Lekker gewerkt, goed gegaan zo...’
NOT.
Die relativeren alles weg onder het genot van een goed glas
Maar eerlijk is eerlijk: tegen zoveel chaos en redeloos geweld kan niemand iets beginnen. Tenzij de VN een leger op Kabul loslaat.
kaag:"Er zullen immers ’ondanks alle grote inspanningen van de afgelopen periode’ honderden mensen die in aanmerking komen voor evacuatie in Afghanistan achterblijven"
bron, telegraaf, nu.
Ik word op feestboek horendol van die stomme comments. Als er ook maar 1 iemand wat zegt over het feit dat het een nog groter huizentekort is enz enz, dat anderen zeggen dat jaja in 40/45 liepen nederlanders zelf ook weg. Weg? Ja om het vuige lijf te redden maar ook om zo snel mogelijk weer terug te keren en het nederland weer te helpen opbouwen. En voor wat? Voor gelukszoekers! En de echte vluchtelingen zijn daar nu de dupe van. Die worden scheef aangekeken. Maar nog 1 ding... is het niet zo dat de opvang van vluchtelingen bedoelt is voor opvang en dat ze als het land weer veilig is , hun land weer moeten gaan helpen opbouwen.? En waarom word er maar niet begrepen dat nederland prop en prop vol is.
In 40/45 zijn ze hier in ‘t dorp naar ‘t dorp hiernaast gevlucht.
Je moest ook weer terug naar werk toch?
Wat doe je in vredesnaam op Facebook?
@Muxje | 26-08-21 | 09:59: Vanwege het huizentekort natuurlijk
De ‘ opvang’ van vluchtelingen in Nederland komt er in de praktijk op neer dat je na vijf jaar in dit land een Nederlands paspoort hebt en dat je de rest van je leven voor rekening en risico van mensen die op tijd uit hun nest komen, hard werken en belasting betalen komt.
Zolang er nog dat soort figuren zoals op Facebook , de dienst hier uitmaken, is Nederland nog lang niet overvol.
Facebook ook? Bestaat dat nog?
@Muxje | 26-08-21 | 09:59: als ik weer eens niet kan slapen even op rondneuzen.
@haatsmurfin | 26-08-21 | 10:27: Je bent een masochiste?
Sorry hoor, maar Nederlanders vluchtten niet eens in 40/45, ja in eigen land idd, maar niet naar buurlanden oid. Ben echt klaar met dat fabeltje.
Ik lees het nu pas.
Goed dan maar weer rechtsomkeert
Hoe groot is dat leger van je eigenlijk?
@Nuchternederland | 26-08-21 | 10:13: minimaal 4.
@Kaas de Vies | 26-08-21 | 10:19: 5
Het is wel lekker weer daar
Die cartoon van BuZa is wel helemaal af.
Domme oliebol.
Je bent zeer slecht geïnformeerd.
Doe nog maar een poging.
"Hij deed uiteindelijk niks". Euh, wat begrijp jij niet aan het concept tijd?
Kunt op verschillende manieren je terugtrekken uit een hopeloze situatie.
Maar goed.
Democraten en republikeinen lijken veel meer op elkaar dan je denkt. Biden, Clinton etc. waren net zo goed voor de oorlogen in Afghanistan en Irak als iedere republikein. Het punt is dat de exit van de VS extreem chaotisch verloopt. Er zijn meerdere presidenten die hun tanden stuk hebben gebeten op Afghanistan maar deze exit blijft hoe dan ook aan Biden kleven en aan niemand anders.
Niemand verwijt hem ook dat ze vertrekken. Het probleem is dat de aftocht een grote teringzooi is geworden. Daarmee Biden niet alleen zijn eigen landgenoten genaaid maar ook al zijn bondgenoten van de NAVO. Je kan wel uittellen welke landen zich nu in hun handen zitten te wrijven.
Niet teveel op Reddit rondhangen. Daar laat men vaak details weg zodat de ene partij er slechter uit komt.
Onder welke steen heb jij gelegen? Probeer het nog es, maar dan zonder te trollen.
Je onwetendheid is zeker irritant.
Trump gooide als afschrikwekkend voorbeeld een MOAB op hun grottencomplex de eerste keer dat IS voet aan grond leek te krijgen in Afghanistan en een precisiebom op Qasem Soleimani om aanslagen in Irak en Syrië te stoppen. Biden laat over zich heen lopen.
Daarnaast is de oorlog in Syrië en de opkomst van IS te danken aan de gefaalde terugtrekking uit Irak door Obama en met name zijn State Department waar die Anthony Blinken en Jake Sullivan toen ook al deel van uit maakte. Je zou bijna aan opzet beginnen te denken.
Dank je, leuke tegel.
Ik vraag me trouwens wel af of de mensen die nú nog vastzitten in Kaboem onder een steen hebben geleefd. Je kunt niet alles afschuiven op de politiek.
Eens. Ik vraag me vooral ook af of Nederlandse militairen hun leven moeten riskeren voor mensen die willens en wetens naar een land gaan met negatief reisadvies en daar vervolgens ook niet luisteren als begin augustus wordt opgeroepen om te vertrekken. Dan heb ik het niet over tolken, maar Afghaanse Nederlanders die daar willens en wetens zijn (wonen?).
Deze oorlog/periode heeft genoeg Nederlandse soldaten het leven gekost. Het is het offer gewoon niet (meer) waard.
Ik bedoel, ik begrijp het wel, maar een optreden van Chef’Special een terreurdreiging noemen vind ik ver gaan
Het lijkt erop dat die plotse dreiging wel goed uitkomt. Want nu ben je zeker weg op de 31ste.
Nou heb ik een vraag:
Waar is de tweede kamer in deze? Waarom is de ophef vooral journalistiek en slechts in kleine mate politiek? Waarom wordt er niet gewoon om aftreden van de ministers geroepen? Hoe kan dit in godsnaam bestaan?
"Topdiplomate". Mijn harige reet.
Jaja, maar andere landen hebben ook problemen. Alsof dat dit soort gestuntel goed praat. Nog los van dat sommige andere landen al maanden geleden begonnen zijn met evacueren: geblunder is geblunder. Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat de huidige bewindslieden gewoon kunnen blijven zitten?
"Ja maar andere chirurgen opereerden ook met blote handen zonder ze eerst te wassen dus hoe konden wij dit weten"
Dat soort gelul, dat soort excuses. Dat is ok als je een modaal salaris hebt, vooruit, je bent maar een werkkracht, maar een minister verdient zo veel vanwege haar uitzonderlijke talenten. Omdat zij dingen wél ziet en wél onder controle heeft.
Opzouten met de huidige ploeg. Tweede kamer: je bent geen knip voor de neus waard. Blij dat ik niet gestemd heb. Ben ik ook niet verantwoordelijk voor de huidige modus van de tk.
“maar een minister verdient zo veel vanwege haar uitzonderlijke talenten”
Whahaha!!!
Hier in Nederland?
Wie dan?
Tot nu toe zeer content met Lientje en haar virtuele deegroller.
Tja. Hugo zit er ook nog steeds. Met z’n schoenen. Ministers verantwoordelijk houden voor hun beleid is tegenwoordig vooral iets van regering versus oppositie, een obligaat steekspel. Over de ter zake doende inhoud gaat het allang niet meer.
@J-van-de-Bontekoe | 26-08-21 | 09:48: Vermeende talenten. Benodigde talenten, zo u wilt.
Een demissionair kabinet kun je niet nog een keer laten aftreden. Aluhoedje op: daarom duurt de formatie ook zo lang, tillen ze het mooi over deze rotzooi heen en was iedereen zijn handen in onschuld.
Clubblad Taliban:
'Als je denkt dat je wordt afgeluisterd, zeg dan dat we het vliegveld van Kabul aanvallen. Dan zaaien we lekker paniek. Maar dan weet je ook zeker dat je wordt afgeluisterd en kan je maatregelen nemen.'
En de groeten van Trump, video: www.youtube.com/watch?v=QG3eFQTehDw&a... Joe Biden is de Surrender in Chief
Ik zocht dit al om te kunnen delen via een eenvoudige link. Dank.
Chief'special?
Er schijnt tevens een behoorlijk aantal 'Afghaanse Nederlanders te zijn die daar verblijven wegens familiebezoek...... tel uit de effectiviteit !
Nederland is als een supermarkt zonder kassa..........
Ach, de meeste van die lieden hangen waarschijnlijk aan ons staatsinfuus. Die worden gewoon doorbetaald gedurende het familiebezoek.
Tsja, de zaken moeten nu eenmaal wel doorgaan. Die Afghanen uit Nederland zijn stinkend rijk doordat hun kinderen op de huwelijksmarkt een vermogen waard zijn. 'Ik heb dochter. Jij mij dik geld betalen en je mag met haar trouwen en naar Nederland komen'... Kortom, ze waren daar om audiëntie te verlenen aan de toekomstige kopers en jouw toekomstige nieuwe buren.
Met NL-burgers heb ik geen medelijden. Eigen schuld. Die volgen daar ook het nieuws. Mensen die voor ons tegen de Taliban hebben gewerkt en dus inderdaad hun leven niet zeker zijn zijn hopelijk allemaal meegekomen. De rest, jammer, zelf proberen weg te komen of onder de radar blijven tot er een mogelijkheid is om... Ben dat land en dat gezeik zat. Bedelen bij de Taliban om alsjeblief alsnog even mogen... kom nou toch. Don't bite what you cannot chew.
Zo. En nu even voorgoed een streep door op vakantie gaan naar landen die je wegens levensgevaarlijk en wreed en zielig of homo bent ontvlucht.
Is er ergens een bron waar te lezen is dat het met name vakantiegangers ed zijn?
@Kevf | 26-08-21 | 09:43: Jazeker, dat is o.a. een statement van Quag geweest gisteren [...] er is al jaren een streng negatief reisadvies [...] etc., Afghanen op de radio en tv die dat bevestigd hebben.
Ik vind het vooral opmerkelijk hoeveel "tolken" we plotseling hebben
Precies, het zou je je asielstatus moeten kosten.
Om en nabij de 700.
@pibasso | 26-08-21 | 10:00:
In Nederland krijgt nagenoeg iedereen -zeker moslims- een permanente verblijfsvergunning van Rutte en zijn vazallen. Stel je voor dat je een keer hard moet ingrijpen in die asielzoekers-puinbak.
Ik hoorde een oud militair reageren op de evacuatie van Afghanen die "ons" geholpen hebben: "Ik dacht dat wij hen hadden geholpen......"
Die pik bedoelde natuurlijk de 20 plus 20 jarige oefening.. ja dan kun je niet zonder hulp van de bevolking.. maar even zonder dol.. totaal gestoord natuurlijk.. slachtoffer wordt dader, en andersom.. waar kennen we dat nog meer van?
dat is wel zo maar in het algemeen zijn zij en wij sinds 1979 flink van de regen in de drup terecht gekomen. De russen hadden ze er zelf ook wel uitgekregen, dankzij de yanks is Bin Laden groot geworden, die heeft 9/11 en eerdere aanslagen gedaan, met open ogen hebben de yanks zich in het zwaard van het midden-oosten gestort met stupiditeiten tot gevolg als de Koeweit bezetting door een idiote US ambassadeur, de golf oorlog en zijn vervolg. Ook IS en syrie zijn voor rekening van de ynaks. Blijf vooral thuis in de toekomst.
De enorme afgang van het Westen.
En we zien het allemaal gebeuren, maar de personen die falen en gefaald hebben blijven in het zadel.
Hoezo? Trump is toch weggestemd?
Zoals altijd.
De overheid, faalmachine pur sang.
Onder Trump was de evacuatie anders verlopen, 100%
@Flow82 | 26-08-21 | 09:46:
Eindigent in een groot vuurgevecht tussen Taliban en troepen?
Biden doet alles fout www.youtube.com/watch?v=zhEbXy23R9Y
@J-van-de-Bontekoe | 26-08-21 | 09:45: Zoals altijd, met je bolle reet op de bank commentaar leveren.
@Flow82 | 26-08-21 | 09:46: Correct... de uitvoering is echt slecht.... Biden totale mislukkeling.
@van Oeffelen | 26-08-21 | 09:43: Als je alleen naar de US kijkt wel misschien, maar ik heb weinig met de USSA te schaften. Het gaat mij meer om de laffe en hooghartige deugdrang van onze regering. Die is al jaren aan het liegen, deugen en falen.
@P. Breidel | 26-08-21 | 09:51: onzin, behalve het nieuws over elke faal op faal op faal heb ik te maken met provincie en gemeenten, en het is echt bedroevend slecht gesteld met het niveau van onze overheid.
Keer op keer fout op fout.
@J-van-de-Bontekoe | 26-08-21 | 10:03: Eens!
Je had tot ongeveer 10-15 jaar geleden op de ministeries heel veel ambtenaren lopen die goed in hun vak waren, die na de opleiding aan de bak konden op de administraties. Nu worden die mensen en masse er uit gebonjourd en vervangen door horden inhuurkrachten, geleid door middelmanagers die alleen maar bezig zijn met damagecontrol en eigenverrijking,. Enig vakkennis is er totaal niet. Daarmee ook alle slagkracht en aansluiting met de burger.
@tis_wat | 26-08-21 | 10:25: u bent veel tepositief
@J-van-de-Bontekoe | 26-08-21 | 10:03: Daar heeft u een goed punt. Ik heb zelf ook wat praktijkervaring en maak de niets vermoedende burger er enthousiast op attent dat de wettelijke eisen die aan bestuurders gesteld worden leeftijd 18 jaar en Nederlanderschap zijn. Kwaliteit is geen criterium.
“Bent u in Afghanistan?”
Wtf doe je daar?
Goeie vraag: waarom ga je er heen? Welke malloot doet dat?
@JohannesdenDoper | 26-08-21 | 09:53: Moederland en familie, heel gek maar daar heeft iedereen behoefte aan.
@AntiZanicz | 26-08-21 | 10:05: Allemaal leuk en aardig, maar als je van je familie houdt, dan ga je er niet naartoe, maar probeer je hen daar weg te krijgen. Fat land stond op 'rood', niet op 'rood behalve voor vrienden en familie'.
Wij gaan er in ieder geval Af. Als de welbekende gieter. Ben er witheet over. Dit komt keihard in onze bek terug.
Niks chaos aan de Nederlandse defensie kant. Netjes gedaan zo in die korte tijd. Nu veilig naar huis met zijn allen. Sorry dat het een zootje is in Afghanistan, aan wie zou dat liggen. De yanks met hun gestook sinds 1979, de Russische inval. Maar was het daarvoor wel gezellig?
Fout. Het ligt puur en alleen aan Bonkers Bonespur dit. Beetje die arme Afghanen de schuld geven. Kom nou toch. Die zijn zielig en moeten we vanuit onze westerse morele superieuriteit dus helpen, zelfs als ze dat zelf nog niet inzien dat het goed voor ze is. Snap dat dan toch.
Geweldige actie van het ministerie.
Ik kan niet wachten op het commentaar van Carolus Grütters, onderzoeker verbonden aan het Centrum voor Migratierecht van de Radboud Universiteit Nijmegen.
*Proest*
Die Trump heeft ze weer bruin gebakken.
Ik heb nog een ticket voor Kabul in de aanbieding.
Enkele reis.
Iemand?
'Bent u nog in Afghanistan? Zoek een veilig onderkomen'. In Afghanistan? Ik ben dol op sarcasme! Leve BuZa, goed gevoel voor galgenhumor.
Deze week nog een huilverhaal gelezen over een "Nederlander" die godverdomme begin augustus met z'n hele gezin daarheen is gegaan. Hij wilde z'n arme grootouders toch echt zien en nu zit die vast. Domme lulhannes, begin augustus hadden de Taliban het halve land alweer ingenomen en die arme grootouders heb je jaren geleden toch echt zelf lekker achtergelaten toen je met de staart tussen de benen naar Europa kwam.
Nou, vooruit, ook die grootouders asiel dan.
Zo is het. Daar bovenop geeft Amerika een jaar van te voren aan eind augustus te vertrekken en er geldt een zwaar negatief reisadvies vanuit binnenlandse zaken. Wat een idiot bn je dan om te gaan.
Die mensen zijn gegijzeld en zullen tegen grote sommen geld vrijgekocht kunnen worden van de Taliban. En bedankt.
@Flow82 | 26-08-21 | 09:45: ... en die hebben dus geen prioriteit. Overigens vinden de asielers het een "recht" dat ze gerepatrieerd worden. Zelfs de RvS is ingeschakeld. Iets gaat niet goed in NL met die makkers.
Hoe kom je op het idee ( en aan de tijd en het geld) om als asielzoeker met je hele familie naar het land te gaan wat je ontvlucht bent omdat het zo gevaarlijk was?
Worden we niet gewoon keihard genaaid? Ja
@laurentius | 26-08-21 | 10:00: Er zijn Afghanen die wel gewoon in NL wonen en werken.
Maar ja, niet echt slim om met zo'n dreiging om de hoek dan alsnog die kant op te gaan voor een leuke vakantie.
@Hiesjes | 26-08-21 | 10:24: Of die dreiging is voor hen in de praktijk niet zo dreigend als ze ons hebben aangepraat
@Tobi | 26-08-21 | 10:39: 99% van al die geïmporteerde lui lopen persoonlijk geen enkel extra risico dan de bevolking die is achtergebleven.
De Taliban is 100% vergevingsgezind (belofte via woordvoerder), toch?
Ben benieuwd hoe Kaagmens, Bijleveld en Broekers-Knol hier een positieve draai aan weten te geven en uiteraard zal Kaagmens anderen weer de schuld geven.
Want aan Hare Majesteit Kaagmens heeft het niet gelegen.
Nou het is wachten op een grote aanslag van IS, en dan behoort Afghanistan gewoon rechtmatig tot IS. Conform
" Kortom, als een overheid na zo'n investering binnen 10 dagen valt, dan behoort Afghanistan de Taliban gewoon rechtmatig toe. "
Al die types die gewoon naar Afghanistan gingen ondanks negatieve reisadviezen. Laat ze toch zitten daar. Steek er geen energie meer in. Eigen risico.
Beter nog: stuur ze een rekening.
Inderdaad, überhaupt van den zotte dat dit allemaal kan.
Nou ja. Tis niet dat Afghanen voorheen de weg naar NW-Europa niet wisten te vinden. Al dan niet vermomd als "Syriër".
Vraag een willekeurige Syriër wat aspirine is, en hij weet het niet. Sterker nog, hij begrijpt zelfs de vraag niet. En billenwasser worden mag ook niet van de imam, want kufarbillen haram. Zouden Afghanen ook allemaal apothekers zijn?
@Nivelleermarionet | 26-08-21 | 12:45: Hihi, denk het niet.
Schijnbaar een hoop Afghanen op vakantie daar....
Geen medelijden mee. Als je vlucht uit een land om er dan op vakantie te gaan, dan stik er maar.
Een hoop Nederlanders kunnen niet eens op vakantie.
Veel Afghanen zijn onder het vorige regime gevlucht. 20 jaar buitenlandse inmenging later geloofde ze, net als de stemmers in het westen, dat die inmenging stabiliteit heeft gebracht.
@geheelvergeter | 26-08-21 | 09:38: iets met een negatief reisadvies al enige tijd geleden.
Maar u bent geheelvergeter... is vergeven dus.
@geheelvergeter | 26-08-21 | 09:38:
En waarom dan niet je nederlandse paspoort inleveren en weer 100% afghaan worden? Want blijkbaar was het daar weer prima te doen voor ze de afgelopen 20 jaar.
Dat van twee walletjes vreten staat me flink tegen.
@2voor12 | 26-08-21 | 10:02:
Daar horen we dan weer helemaal niemand over. Gisteravond zat die muts weer Op 1 aan tafel, net terug uit Kabul....
@2voor12 | 26-08-21 | 10:02:
"Dat van twee walletjes vreten staat me flink tegen."
.
Kop, spijker, raak.
Als je mensen niet dwingt om te kiezen krijg je nooit participatie en loyaliteit.
@Graaisnaaiert | 26-08-21 | 12:27: Hear, hear!
Niet meer naar Nederland komen svp.
Damn, k zou net op vakantie naar Kabul Airport.
Bleib zu house.
Blijf je housen?
@Toetsenbordcomplex | 26-08-21 | 09:36: Kabul party.
Kaag niet in da house
die is aan het verhuizen in DenHagistan
Af, gha ni.
Zou het wel een geweldige stunt vinden als de IDF haar huis komt platbulldozeren. Reden? Medefinancieren van terroristische groeperingen.
REAGEER OOK