Huizenprijzen in de stratosfeer: +20 procent
Zelfs rijtjeshuizen alleen nog voor the lucky few.
Op 11 juli lanceert Richard Branson zichzelf de ruimte in en op 20 juli volgt zijn mede-miljardair Jeff Bezos. Een bijzonder moment, want als deze mannen halverwege hun reis zijn, komen ze het niveau van de huidige huizenprijzen in Nederland tegen. Een gebeurtenis vol symboliek, omdat dit tevens twee van de weinige personen zijn die nog net iets kunnen kopen op onze opgeblazen poldermarkt. Voor de gewone Nederlander op zoek naar een koophok zijn het zware tijden, want de huizenprijzen houden met de coronabesmettingen een wedstrijdje wie het snelst kan stijgen. Ten opzichte van een jaar geleden is de gemiddelde prijs van een verkochte woning met liefst 20 (twintig!) procent gestegen tot 410.000 euro. Ruim vier ton en dan krijgt u nog de meest gemiddelde stenendoos die Nederland te bieden heeft. Dat vrijwel niets te koop staat helpt niet, want iedereen is massaal aan het overbieden. Ziet u een huis dat binnen uw budget past, moet u alsnog uw hypotheek maximaliseren, uw auto inruilen voor een stationsfiets, een extra lening afsluiten bij een dubieuze maffiamakker, uw organen verkopen op de zwarte markt, uw kontje verkopen achter het station en uw kinderen verhuren aan prins Andrew, de opbrengsten allemaal bij elkaar leggen en dan nog wordt u overboden door een investeerder die nooit is komen kijken. De huizenmarkt kookt en Nederland zit als een kikker in de pan alles rustig aan te kijken.
Reaguursels
InloggenDe huizenprijzen stijgen momenteel sneller dan mijn totale jaarsalaris, bruto! En nee, ik zit zeker niet aan de onderkant van de arbeidsmarkt, Ik ben universitair opgeleid en verdien ongeveer 2x modaal. Ik ben 33 en heb als doel om voor mijn pensioen een afbetaalde woning te hebben, als ik tegen die tijd nog in de particliere sector moet huren heb ik namelijk een zeer groot probleem, dan moet ik zoals zoveel Duitse ouderen statiegeld bij elkaar vezamelen op stations om in mijn onderhoud te voorzien. Ik denk toch dat ik langzaam maar eens ga kijken wat er over de grens te vinden is.
De prijzen kunnen verder omhoog. Lage rente waardoor meer afgelost en geleend kan worden, schaarste, tweeverdieners die meer uren zijn gaan werken en het tweede inkomen meer kunnen en vooral willen meetellen voor hypotheek, de jubeltonnen richting kinderen vliegen over het hele land, massa immigratie waardoor mensen uit de huurwijken wegvluchten, fomo, miljarden helicoptergeld uit Den Haag, de groene gekte die de komende jaar materiaal duurder maakt, overbieden als standaard, de schaarste omdat de wereldbevolking een te grote middenklasse heeft die allemaal een huis, auto en koelkast willen, de dreiging van hyperinflatie of evt. deflatie. De woningen zijn nog veel te goedkoop. De toekomst is eerder minder m2 per bewoner dan lagere prijzen.
Makelaars en prins bril zijn volksverraders, het is dat simpel.
Excuseer, dat moet zijn *prins Montuur... met de UU van hUUR.
Oh van Oef, Hevvlan haat uw ingewanden.
Moeten vrouwen nu voltijds gaan werken om mee te financieren met de man? Zou goed zijn voor de emancipatie. Kindertoeslag en kinderopvangtoeslag afschaffen is natuurlijk beter, geen werk is geen geld.
Zo werkt dat in de wereld, behalve Nederland natuurlijk.
Mooi man, dus zonder hypotheek moet je die 20% van 400.000 (80.000 euro !) jaarlijks er nog extra bovenop zien te gaan sparen.
Door schaarste opgedreven prijzen en heel eigenlijk omdat het nooit zoveel waard kan zijn een zeepbel. Alleen deze kan door de VVD zorgvuldig in stand gehouden schaarste nooit worden doorgeprikt?
Maar iets zegt mij dat deze waardestijging leuk lijkt, maar heel gevaarlijk is, maar wie kan mij uitleggen waarom?
Stel dat de rente toch eens oploopt, dan komt iedereen die nu koopt onder water te staan. Moet je dan verkopen vanwege een scheiding of zo heb je beiden een flinke schuld.
Ik sta op de lijst voor een huurwoning in mijn piepkleine gemeente, zo’n 25 nieuwe woningen zijn gebouwd. Langwachtenden starters zouden voorrang krijgen, ik sta al meer dan 7 jaar ingeschreven. De woningen zijn vrijwel uitsluitend gegaan naar 65 plussers die hun riante koopwoning hebben verkocht. Kansloos.
In 1965 organiseerde KVP-minister Piet Bogaers de bouw van 100.000 huizen. In 1965; 100.000 woningen.
We zijn nu maar liefst 55 jaar verder, met alle technologische vooruitgang in die tijd, en we halen er in 2021 misschien 70.000.
Onder Rutte is werkelijk echt alles naar de klote gegaan en is het land terminaal verziekt. Hoop dat de grote middenmoot die Rutte stemde omdat ze goud zagen in het VVD beleid hun huisjes aan de straatstenen niet kwijt kunnen, koekje van eigen deeg.
Aha, het is de schuld van de 3x herkozen MinPres. En bedankt maar weer.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 16:39: Je kunt niet ontkennen dat er onder zijn bewind er een zooitje gemaakt is op vrijwel ieder terrein.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 16:39: Erdogan is ook democratisch aan zijn bewind gekomen, Trump ook.
Zegt dat iets over de kiezers of over de despoot? Of beide?
Flauwekul argument, hij is drie keer gekozen dus rutte is een goede minister president.
Ik leg het je nog even aan je uit, je bent niet zo snel.
Worden alleen de huizen (veel) duurder, of wordt ook de eypo minder waard?
Fictieve rendementsheffing over 3 ton in box 3, jaarlijkse negatieve rente eroverheen, oplopende inflatie, nog geen eind van huizenprijsstijging in zicht en dan eindeloos wachten op de grote exodus van de babyboomers terwijl u elke maand uw hotelrekening moet aftikken. Ik weet niet hoor...
"Op de bank" laten staan is peperduur.
hahaha!
@deTrekhaak | 08-07-21 | 16:34:
Edemetalen in het hotelkluisje? Goud zal misschien net gaan voor 3 ton maar veilig is anders. Los daarvan zou ik niet blind op edelmetalen vertrouwen en vooral wat spreiden.
Aha. Geld zwartwassen. Wat een genie zijdt gij.
Trekhaak heeft het goed voor elkaar. *applaudiseren doet*. Steek je geld anders in de voedselbank of ontplooi activiteiten voor je medemens ipv op je geld blijven zitten. Ik misgun het je niet hè maar doe wat terug. X
@superb_de_lux | 08-07-21 | 18:47:
Iets terug doen? Aan wie en waarom?
Voor de glimlach op je gezicht als iemand die het nodig heeft, wat van je krijgt -om niet-. Maar u heeft degelijke gevoelens niet? U is alleen, ikke?
Totaal debiel die huizenprijzen in Nederland. En dat gaat ook niet goed. Vroeg of laat kookt de boel over, en dan krijgen we een nieuwe financiële crisis. Ik sluit niet uit dat de onvermijdelijke val van de euro ingeluid wordt door de totaal overspannen Nederlandse huizenmarkt.
Gewoon weigeren teveel huur te betalen en weigeren om die huizenprijzen te verzilveren. Dan maar 5 jaar in Spanje wonen voor nop.
Ik vraag me altijd af waar mensen het geld vandaan halen om minstens 50k te overbieden. Je kan maar een hypotheek krijgen van maximaal de woningwaarde. De rest zal uit je eigen zak moeten komen.
Waarschijnlijk zijn het mensen die hun vorige woning met veel winst hebben kunnen verkopen. Of starters met rijke ouders. In ieder geval, zolang mensen in staat zijn om zoveel geld neer te tellen voor een woning, zal de prijs niet dalen.
Of gewoon de beleggingstips van van Oef hier gevolgd.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 15:55: Beleggingstips van een marktkoopman met citroenen en olijven? Nee, dank u.
Schenking, aandelen verzilveren, overrwaarrde van verrkoop huis elderss, verhuiscompensatie of bonus van de baas, andere vormen van vermogen als onderpand in een speciaale deal met de bank, niet echt overbieden maar de makelaar het huis laten overwaarderen terwijl met een constructie je wat geld terug krijgt bij aankoop. Zoveel te bedenken.
@GeheidEenGeit | 08-07-21 | 16:01: Komt erop neer dat de waarde van een huis niet veranderd, maar de waarde van de 'kans' op financiering wel. Je 'kan' kopen door lage rente, en de besparing op rente wordt dan dubbel zo dik terug gehaald via aflossing een het doorverkopen van de lening aan een derde paartij als het ECB.
@onfray | 08-07-21 | 15:58: maar dan ook niet gaan zeuren dat alles zo duur geworden is.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 16:20: Helaas voor u, maar ik heb niets te klagen.
@onfray | 08-07-21 | 16:37: waarom is dat helaas?
De taxatie komt nagenoeg altijd toevallig precies uit op wat er geboden is...
@Van Oef, ik heb nog geen beleggingstip voorbij zien komen?
Met dank aan de regering die (buitenlandse) investeerders aanzet tot opkopen van woningen
Met dank een de pandjessjacheraars die sociale huurwoningen opkopen, verwaarlozen ('uitpanden'), de armlastige bewoners eruit pesten en dan het huis snel opknappen en weer met veel winst verkopen
Met dank aan de prins Brillen
Met aan de VVD die de sociale woningbouw opzadelt met huur
en denkt dat het een goede zaak is dat het aantrekkelijker is voor woningcorporaties om huizen te verkopen en voor de huurders om ze te kopen Nee dus, want die uitgewoonde huizen zijn veel te duur en er verdwijnen beschikbare huurwoningen voor de mensen op de wachtlijst.
Als eigenaar heb je er ook niets aan want
de WOZ gaat omhoog
Als je wil verhuizen ben je net zoveel kwijt
Gaan de prijzen omlaag, dan heeft de eigenaar een probleem, niet de bank
Starters kunnen er niet meer bij
Alleenstaande starters al helemaal niet
Zolang er woningnood is kan de vrije markt niet goed werken om het beter te maken voor iedereen. Dus tot die tijd : huizen zijn om in te wonen, en bouwen bouwen bouwen.
100% belasting heffen op de waardevermeerdering van alle 2e en en 3e en meerdere huizen. Het moet geld kosten om meer dan 1 huis te bezitten, ook bij de waardevermeerdering.
Ga je geld maar verdienen door echt iets toe te voegen aan de samenleving in plaats van alleen maar geld heen en weer schuiven.
Dat moet een timmerman, boer, docent, politieman en verpleegkundige ook.
@kloopindeslootjijook | 08-07-21 | 15:35:
U kiest een paar zeldzame beroepen uit. De meeste beroepen zijn tegenwoordig echter veel onnuttiger en contraproductiever dan die van vastgoedverhuurder.
Met die 100% belasting: gaat u ook even regelen dat de fictieve rendementsheffing in box 3 wordt afgeschaft en banken weer geld geven op spaargeld in plaats van heffen. Misschien dat u zich zo wat beter kunt verplaatsen in vastgoedbeleggers...
@kloopindeslootjijook | 08-07-21 | 15:35: ja hou maar op met dit soort ultra linkse praat. Ga werken voor uw geld of beter nog: laat het geld voor u werken.
Volgens mij werkt de vrije markt helemaal niet. Want dan zouden veel boeren hun agrarische grond die €10 per vierkante meter kost, graag aan projectontwikkelaars verkopen voor 300/400/500 euro per vierkante meter.
Ik ben blij dat ik nog een aflossingsvrije heb.
Die los ik over 20 jaar af met mijn erfenis.
Tot die tijd zit ik nog goedkoper dan sociale huur.
Geluk ? Nee... gewoon hard voor gewerkt
Ik ben ook blij voor je hoor.
ik zou nu maar aflossen, belasting op erfenis is exorbitant. Of je vraagt aan je voorouders of ze niet alvast voorschotten op de erfenis betalen, een gift aan familie mag elk jaar tot een paar duizend euro nog belastingvrij geloof ik . Mijn moeder wil niets achterlaten (behalve een huis) en schenkt alle kinderen en kleinkinderen elk jaar een paar k 'vakantiegeld'
@small_town_dude | 08-07-21 | 15:01:
Goeie tip, voor een garagebox misschien. Voor een heel huis, zijn deze fiscale trucs toch echt te mager.
@Lorejas | 08-07-21 | 15:00: Dank u. Toch een beetje positiviteit in dit topic
Er zijn zat mensen die ook hard werken maar niet kunnen kopen.
@kloopindeslootjijook | 08-07-21 | 15:27: dat is ook een feit. Persoonlijk ben ik van mening, dat je met 1 inkomen een huis zou moeten kunnen kopen en je gezin onderhouden. Dat zou voor iedereen het beste zijn
@Het leven is zwaar | 08-07-21 | 15:34: Dat kan ook, mijn echtgenote heeft nog noot een dag gewerkt, daar heeft ze simpelweg de tijd niet voor Tennis Fitness Zwemmen Shoppen en de dinneclubjes ze komt tijd tekort...
@Smoelensmid | 08-07-21 | 15:45: same here
@Het leven is zwaar | 08-07-21 | 15:34: dat kun je ook, je onderhoudt je gezin met je tweede inkomen, het eerste inkomen is voor een financiele partij die alleen schijn-risico draagt, of voor een strakke huisbaas die niks met je te maken wil hebben (behalve huur maximalisatie) en jou de kosten voor een tussenpartij doorrekent waarmee jij de hele winter mag mailen tussen 8 en 11 als er asbest op de trap ligt van een schimmige verbouwing boven je woonkamer. Dat jij een gezin wil, ja daar is het universum onverschillig over.
@small_town_dude:
Hypotheek op het vorige huis afgelost.
Intussen wordt de Wet Hillen gefaseerd afgeschaft. Helemaal aflossen wordt dus weer bestraft. Aflossen tot het bijna wegvalt tegen je eigen woning forfait of hoe het tegenwoordig ook heet lijkt mij meer dan genoeg.
Ik mag zeggen dat ik net zo hard gewerkt heb als mijn ouders. Oké, wel meer geestelijk en minder lichamelijk "hard" dan zij.
Maar mijn ouders hebben nooit zoals ikzelf nu, een eigen huis bezeten. Ook wel omdat ze een grote aversie hadden tegen schulden maken en meer levensgeluk voor ons kinderen voorop stond.. Voorover ik weet hebben ze echter ook nooit echt naar een eigen huis verlangd.
Ik heb trouwens mijn eerste huis pas gekocht toen ik 44 was. Met meer geluk dan wijsheid in een achteraf bezien gunstige periode.
Wat ik ook wel heb gezien, is dat navolgende generaties het - zelfs met hard werken en verstandig omgaan met financien - steeds moeilijker kregen om als alleenverdiener genoeg te verdienen om zonder financiele zorgen een gezin te onderhouden, laat staan te sparen voor een aanbetaling op een huis. Zoals dat bijvoorbeeld tot in de jaren 80 zelfs met minder dan een modaal loon plus wat (zwart) bijklussen, in landelijke streken, wel nog mogelijk was.
Dan heb ik het nog niet over de vanzelfsprekendheid waarmee je na een proeftijd van 3 maanden tot hoogstens een jaar een vaste aanstelling kreeg.
Anderzijds bevalt het me ook niet dat de schuld voor die betreurenswaardige ontwikkeling door (opgestookte) jongeren generaliserend in de schoenen wordt geschoven van de babyboomer-generatie als totaal. Terwijl (zoals altijd in de geschiedenis) slechts een klein deel van die generatie net als die daarna, direct verantwoordelijk is voor het einde van "het zal onze kinderen beter gaan dan onszelf". Dat laatste schijnt trouwens wel het geval met het uitleven van een hedonistische levensstijl en "instant gratification" in de eerste levenshelft.
Dit geklaag is van alle tijden. Ook in de jaren 80 kon niemand zogenaamd een huis kopen. De regel is dan: eerst werken en sparen dan maar. Maar daar hebben ze tegenwoordig geen zin meer in, het moet allemaal nu nu nu.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 15:10: sparen is ook niet makkelijk met huidige huren.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 15:10: Onzin je wordt juist elk jaar armer als je spaart zolang huizenprijzen harder stijgen dan wat jij weg kan zetten. Situatie is totaal niet te vergelijken met de jaren 80 als je kijkt naar verhouding modaal inkomen en gemiddelde huizenprijs.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 15:10:
Vroeger kon je op 1 inkomen een huis kopen en het gezin financieren.
Dat is niet meer.
We betalen dus steeds meer voor hetzelfde.
Probeer nu als alleenstaande starter nog maar iets fatsoenlijks te kopen.
Iemand wordt daar beter van. En dat zijn niet Henk en Ingrid.
@zeertegendradig | 08-07-21 | 15:23: beter zoeken en harder werken, of ziet U alleen de grote boze markt als dader en moet de overheid uw recht op een huis verzorgen?
@kloopindeslootjijook | 08-07-21 | 15:28: onzin, vroeger moest je ook met eigen vermogen beginnen en dat inleggen. Hoe dacht U dat mensen in 1990 bij eem hypotheekrente van 9% dat deden?
@van Oeffelen | 08-07-21 | 15:59: Oei oei nou nou 9% hypotheekrente. Maar dus ook 9% spaarrente. Stukje makkelijker sparen dan nu met negatieve spaarrente.
@nieuwe_Deen | 08-07-21 | 16:09: sparen is zo 20e eeuw.
@nieuwe_Deen | 08-07-21 | 16:09:
Slimmerik .....
Nooit van banken etc. gehoord?
De spaarrente in die tijd was op z'n best 3-1/2 %.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 16:23: Ehm, 5 tegels terug was het nog "eerst werken en sparen"?
@voordeoorlog | 08-07-21 | 17:56: Nee hoor. Makkelijk 8%. En toendertijd kreeg je nog echt wat extra rente als je het geld 10 jaar vast zette, dus waarschijnlijk was 10% ook nog wel haalbaar. www.raadveste.nl/sparen-en-beleggen/
Toch blijven we op schema om tegen 2030 weer 1 miljoen mensen te importeren. Zodat de lage lonen lekker laag blijven. Dat er op deze manier geen enkele mogelijkheid meer is voor jonge Nederlanders een gezin te stichten doet er blijkbaar niet toe. Als 'hardwerkende ondernemers' maar goedkoop aan arbeid kunnen komen.
Het bizarre is dat de Nederlanders onder het spervuur van de MSM toch op het partijkartel blijven stemmen die deze situatie steeds erger maken.
Ja want op papier worden die küt Nederlanders alleen maar rijker. Niet wetende dat het straks een zure sigaar uit eigen doos is. Oh wat een dom volk
Als we straks allemaal het bezit zijn van meneer Schwab en we zelf geen bezit meer hebben is het allemaal opgelost, toch?
De ophef over particuliere 'huisjesmelkers' is zoals zo vaak weer eens vrij selectief. Het grootste deel van de huizenmarkt in de vrije verhuurmarkt is in handen van banken, pensioenfondsen en buitenlandse beleggingsmaatschappijen (waaronder de grootste haviken). Ikzelf tref mij als particuliere huizenverhuurder aan in concurrentie met dit soort partijen (mede-eigenaar en verhuurder in hetzelfde complex) danwel als koper van woningen die deze grote partijen 'uitponden' om middelen vrij te maken voor nieuwe beleggingen. Waarom is de kleine particulier dan de slechterik en is er niemand die zich druk maakt om de grote partijen waarvan de aandeelhouders vaak in het buitenland zitten?
O ja. Laat ik deze praktijkervaring toevoegen: de grote buitenlandse partijen die ik als mede-eigenaar in VVE's tegenkom, zijn geenszins bereid te investeren in grootonderhoud of andere zaken de lange termijn ten goede komen. Waar ik als particuliere belegger nog aan de lange termijn van mijn vastgoed denk, denken zij alleen aan de korte termijn. De werkelijke huisjesmelkers die knijpen en knijpen om hun belang meestal in een paar jaar tijd met dikke winst door te verpatsen aan de nieuwe buitenlandse belegger die ook weer gaat knijpen met hetzelfde doel.
Het is een vrij onsympathieke en vervelende business met ook nog eens van die tussenbureautjes. Nee, van Oef ontwikkelt en verkoopt. Niet dat huurgedoe.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 15:12:
De business is zo onsympathiek als u het zelf maakt en tussenbureautjes mijd ik als de pest. Er is geen enkele makelaarstroela die ik laat besluiten wie in mijn woningen komt te wonen. Ik vond persoonlijk ontwikkelen veel meer gedoe en met een veel slechtere rendement-risico verhouding.
@Joris Beltsin | 08-07-21 | 15:19: bij dat verhuren zitten die bureautjes er altijd tussen, ook al mag u zelf beslissen of de kandidaat er in komt of niet, dat is normaal.
Om dezelfde reden dat een bijstandsfraudeur aan de hoogste boom wordt opgehangen terwijl de rijken miljarden ontwijken via Panama of the Kaaimannen: je bent een makkelijk doelwit met een gezicht.
@ReyNemaattori | 08-07-21 | 16:19: "de rijken", het agressieve socialistische frame.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 16:01:
Welnee. Het enige bureau dat tussen mij en mijn woningen zit, daar zit ik nu aan te werken (nou ja, reaguren). Ik heb hooguit een mannetje dat mij toegang tot funda geeft en verder niets. Juist daarom heb ik nooit problemen of gedoe met mijn huurders gehad, ik selecteer namelijk streng.
@Joris Beltsin | 08-07-21 | 16:25: ja en als ze wat dringends hebben bellen ze U en bent U net van plan de zee in te duiken?
@ReyNemaattori | 08-07-21 | 16:19:
Juist ja. En de huisjesmelker wordt zorgvuldig gedemoniseerd door het beeld op te werpen van een prins met onsympathieke kop.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 16:28:
Om die reden heb ik alleen appartementen in een goed functionerende VVE met professionele beheerder zodat ik maandenlang zorgeloos in het buitenland kan verblijven. En als die niet het oplossen dan app ik ze het budget waarvoor ze het zelf mogen oplossen, nooit enig probleem mee gehad.
@Joris Beltsin | 08-07-21 | 16:35: die blokken met beheerder zijn vaak niet erg efficiënt, kan goed gaan, maar de kans dat er eikels tussenzitten of wanbetalers waar de rest voor kan opkomen is groot.
@Joris Beltsin | 08-07-21 | 16:35: al die CEOtjes met hun appartementjes van 4 ton die zich tijdens die vergadering lopen op te voeren, vreselijk wat een tijdsverspilling.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 16:42:
Een keer meegemaakt dat een grote retaileigenaar in de plint van het complex failliet ging, dat was inderdaad niet fijn. In de meeste andere complexen tref ik een mix van grooteigenaren (ING, Reggeborgh, CRBE etc.) en andere particuliere eigenaren/bewoners en daar zijn geen grote risico's als de woningen een beetje op stand zijn.
Ik ben absoluut geen communist of zo, maar sommige zaken mogen best verboden worden als "investering". Denk aan eerste levensbehoeften voor mensen, zoals water, energie en een woning. Ze mogen wat mij betreft best een max. zetten op het aantal woonhuizen wat je mag bezitten. Bijvoorbeeld 5 of zo. Als je dan meer dan gemiddeld rijk bent, dan kun je alsnog ergens een tweede of een derde huisje kopen, en dat ook eventueel verhuren, maar er mag best een rem op zitten. Prins Bril heeft een aantal 1000 woningen of zo? En zo zijn er nog veel meer extreem rijken die alles opkopen en vervolgens de huurprijs maximaal omhoog knallen.
Investeerders hebben alleen kans omdat er een tekort is aan woningen en schaarse goederen zijn een interessante investering.
Prins bril is een bijzondere uitzondering. De hoeveelheid mensen met 2-5 woningen in hun bezit valt uberhaupt relatief mee. Degenen met nog meer vallen in het niet. Daarnaast zijn het voornamelijk investeringsmaatschappijen (zoals die van prins bril) die hier een slaatje uit slaan. Kijk voor de grap eens naar de US en wat voor zooi het daar aan het worden is. Zolang er hier niet gebouwd wordt en iedereen per se in de randstad wilt wonen hou je de grap van veel te hoge huizenprijzen
@kyriaap | 08-07-21 | 14:47: Oké, maar dan zou het dus ook voor investeringsmaatschappijen verboden moeten zijn om de eerste levensbehoeften van mensen op te kopen met als doel €€€€.
Stel je voor dat de allerrijksten al het drinkwater op gaan kopen en daarna weer duurder verkopen? Of erger nog: verhuren. Dat je daarna niet eens je eigen pis mag houden, maar dat ook weer moet inleveren. (Of zo. Op enig moment gaat de vergelijking scheef, maar je snapt me)
@Timide_Aso | 08-07-21 | 14:56: Lees dit maar eens hoe Nestle in de USA overal publieke waterbronnen opkoopt om het vervolgens per liter in plastic weer terug te verkopen aan lokale inwoners. www.theguardian.com/environment/2019/...
@Timide_Aso | 08-07-21 | 14:56: nutsbedrijven. zijn die niet al geprivatiseerd?
@Hadena | 08-07-21 | 15:24: Energie wel, water nog niet geloof ik.
@ole guapa | 08-07-21 | 15:13: Dat is dus het doemscenario wat we hier absoluut níét moeten willen hebben! Maar dat hebben we nu dus wel enigszins in de huizenmarkt.
@kyriaap | 08-07-21 | 14:47:
De Prins is mede-eigenaar van een BV. Dat is wat anders dan huizen bezitten.
Als je aandelen Shell hebt, heb je toch ook geen benzinestation?
Ik wacht gewoon op de volgende Big Bang, die ergens aan het eind van 2022 gaat inzetten. En de knal is nog groter dan omstreeks 2012/2013 omdat de FOMO tot nog meer idioterie aanzet. Ik wacht wel even.
Ik ben hier wel blij mee. Nog heel even wachten tot we weer echt (corona)vrij kunnen reizen.. Dan met alle overwaarde straks hypotheek vrij wonen ergens in noord Zweden, Noorwegen of Denemarken. Net waar dan wat leuks te koop staat.
Dan heeft Nederland mij in ieder geval nog iets positiefs gebracht.
Malmö schijnt redelijk betaalbaar. Zegt een vriend van mij.
Kennis van mij huis gekocht in Nederland twee jaar terug voor ik schat rond de 300-350K. Dit jaar verkocht voor 450K. Verhuisd naar Zweden en daar een 85 m2 huisje met 800 m2 grond gekocht voor 35K. Dus nog ruim geld over ook en geen hypotheek meer. Beetje leven opbouwen daar en sparen en over een paar jaar prima te doen om een nog groter huis op een nog mooiere plek te kopen. Overal natuur om je heen, aardige mensen, geen files, geen stress, ruimte, rust.
Kan iemand mij vertellen wat de voordelen van Nederland nog zijn? Ik weet van mezelf dat ik niet naar Scandinavië ga verhuizen, maar het klinkt o zo aantrekkelijk.
@F. Jacobse | 08-07-21 | 14:35: Leuk, bende oorlogen. Maar mijn voorkeur gaat uit verder naar boven mocht het zweden worden. Boven de lijn Östersund en Sundsvall.
Of bijvoorbeeld Oost Duitsland. De taal heb je al op school gehad, itt de talen van de landen die je noemt.
@FLP_du_Stok | 08-07-21 | 15:54: Goede keuze! Machtig mooi land.
@F. Jacobse | 08-07-21 | 16:02: teveel muggen in de zomer.
het is een piramidespel. Je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn om te beseffen dat eeuwige groei niet kan.
Ons kroost betaalt straks de rekening. vooral kroost dat ouders heeft die tot hun 90e in eigen vinex blijft wonen. Ben je zelf 60, kun je eindelijk je eigen huis kopen van de erfenis.
Ik heb geen kroost dus ga weg met uw Ons kroost
@JanBrel | 08-07-21 | 14:35: door u moeten ze nu gehaald worden
Ik ben toevallig raketgeleerde, en ik kan bevestigen dat groei er gewoon doorheen wordt geramd, of het nu kan of niet. Gewoon een kwestie van ongeveer 500 per week en de geldprinter niet uitzetten.
Dat tekort is vooral in aantal grote steden. Buiten die paar steden worden de prijzen vooral opgejaagd door het sentiment.
Oke, eerlijk is eerlijk. Veel huizen zijn van die moderne huizen waar er 6 dezelfde naast elkaar staan. Spuuglelijk, ik zou er nog tegen betaling gaan wonen.
Maar dat gezegd hebbende, de prijzen hangen meer samen met sentiment dan met tekorten. Oftewel, het is gebaseerd op lucht.
Straks stort de boel in en dat zit iedereen te janken dat zijn huis onder water staat. Want ja, huren was duurder toch?
Lul niet zo dom. De tekorten zijn overal.
Ook in veel plattelandsdorpen wordt overboden omdat veel stedelingen nu buiten de stad zoeken en daar de markt nu ook geen woningen meer te vinden zijn, dus ik herken uw visie niet. Ben zelf namelijk ook op zoek dus kan erover meepraten.
Voedsel, drinkwater en een dak boven je hoofd zijn toch wel de basisvoorzieningen. Het is zeer ernstig dat de overheid een tekort heeft laten ontstaan van het laatste.
Enige optie is binnen een jaar 200000 woningen erbij, anders zie ik de prijzen voorlopig niet stabiliseren.
@DexterGordon | 08-07-21 | 14:33:
Is geen dom gelul. De tekorten kunnen er wel zijn en maar kunnen nooit verklaren waarom de huizenprijzen zo gigantische exploderen. Dat is puur sentiment. Ik voorspel dat als het sentiment keert, niemand nog over tekorten praat.
"sentiment"? Marktprijzen worden bepaald door vraag en aanbod.
Je huis onder water is geen probleem of zelfs maar een reden om te janken, dat wordt t pas als je moet verkopen terwijl ie onder water staat.
Ik heb destijds niet in Nederland maar elders gekocht, omdat ik geen enkel vertrouwen in de Nederlandse BV meer had, en nog steeds niet heb. Dat ik daardoor veel geld ben misgelopen, omdat in andere landen die wel een gezond financieringssysteem hebben de prijzen niet als luchtbellen zijn opgeblazen, so be it. Maar ik blijf nog steeds bij mijn overtuiging, de afgelopen jaren waren pure morfine van een opgegeven terminaal zieke patiënt. De huidige versnelling van de stijging zie je aan het eind van iedere bullrun, en dat gaat in de huizenmarkt niet anders zijn. Het is nog een kwestie van een half jaar tot 1.5 jaar. Dan is het grote luchtkasteel gepopt. Vraag en aanbod waren 10 jaar geleden hetzelfde overigens, dat heeft niets met de stijging van afgelopen jaren te maken. De stijging van afgelopen jaren zijn gebouwd op drijfzand.
Eens, bubbel gaat onvermijdelijk klappen. In ons gidsland, de US of A worden het afgelopen half jaar al meer huizen aangeboden dan verkocht. Maar de prijzen stijgen. De geschiedenis herhaalt zich zelf.
@zegmaarwij | 08-07-21 | 14:29: Die prijsstijging in de VS is volledig kunstmatig omdat de FED en-masse Mortgage Backed Securities blijft opkopen en daarmee een viruele vraag cre-eert in de huizenmarkt:
www.housingwire.com/articles/the-fed-...
Investeerder is een eufimisme voor crimineel. Zeker in de woningmarkt.
Kortere definitie is dan prins Bril.
Beste "zielige" jeugd: Het is of GL/'66 stemmen, of terecht klagen. Niet alletwee.
Toch een miljoen in guldens. Bizarrie,toch??
20 miljoen in Belgische Frankskes.
@Ruimedenker | 08-07-21 | 14:17: In Spanje je producten nog vaak ook in pesetas weergegeven: 68 miljoen pesetas.
Allemaal een tiny house op 2 ha grond en het probleem is opgelost en het milieu gered!
the plot thickens...
En alle econazi’s maar willen bijbouwen terwijl de eco-afdruk van een varken in een varkenstal slechts een fractie is van dat van een mens. Varkens rijden geen auto enzo. Laten we eens de stikstofafdruk berekenen van een persoon in Nederland en dan zie je dat een varkensstal economischer is dan een paar vinuxwoningen op dat stukje grond.
Mijn oplossing is eenvoudig. Bevolkingscap instellen EN handhaven (vol is vol) en éénmalig wat bijbouwen in de randstad. Emigratie van autochtonen EN allochtonen stimuleren.
Wat is de wereld in uw beleving toch eenvoudig. Heerlijk lijkt mij dat.
Tegen de tijd dat dat varken dan eindelijk eens in een auto mag zitten is het meteen een enkeltje naar zijn laatste bestemming....
Volgens mij is er niks aan de hand met de prijzen maar is de euro nog steeds de moeder van het probleem. Om de op papier failliete PIGS (Portugal Italy, Greece , Spain ) aan boord te houden is de rente kunstmatig laag (negatief) en wordt er iedere maand miljarden aan bij elkaar gefantaseerde euro's in de markt gedonderd. Natuurlijk stijgen de prijzen dan. Om dat weer gelijk te trekken moet er nog iets gebeuren de LONEN MOETEN STIJGEN. Maar daar hoor je de politici niet over want dit is lekker goedkoop, belastinginkomsten nemen percentueel toe, en loonkosten blijven gelijk of stijgen miniem. Aangezien de PIGS niet kunnen devalueren met de euro, moeten we als NEURO landen afspreken dat alle lonen in Nederland (en Duitsland/Finland) , permanent verdubbelt worden per 1 jan 2022. Simpele en relatief pijnloze oplossing. Dat is beter dan miljarden weg te gooien naar waardeloos schuldpapier wat de ECB aan het doen is. En de boel komt weer beter in balans, en het zuiden kan weer een beetje economisch concurreren. Dit is de echte GREAT RESET die moet gebeuren.
Eens. Lage rente plus ECB beleid trekken stabiele landen mee in de Zuidshit. En t lost/levert op langere termijn echt niets op omdat mentaliteit, cultuur en hebzucht enorm verschillen.
Volgens mij hbbn wij de Zuid Europese cultuur van op de pof leven al aardig overgenomen.
Waardoor er nog meer mensen uit Z-Europa naar hier komen, want hogere lonen. Ik denk niet dat dit de oplossing is.
Mooi man, de markt. Werkt geweldig. Meer markt, kan dat?
Ben zelf 400 euro aan hypotheek kwijt per maand voor een 5 kamer woning gelegen aan het bos. Gelukkig willen de meeste mensen niet in Noord-Oost Groningen wonen, blijft het hier in ieder geval leuk.
Hebben ze daar bossen dan?
Hoe het geheim voor Groen Links, want voor je het weet zit dat bos in een biomassa centrale.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 14:13: vraag eens of je bij een Groningse vrouw onder haar arm mag kijken.
@TheseDays00 | 08-07-21 | 14:17:
Hijs fijn.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 14:13: Het is niet bepaald het Amazone gebied, maar goed genoeg om dagelijks hertjes te zien achter het huis.
@Jan_Poepernuitje | 08-07-21 | 14:53: die heeft van Oef ook hier rondlopen, dagelijks.
Een investeerder die nooit komt kijken en niet zelden een tussenpersoon is voor een grote drugscrimineel. Ook dat past in het beeld van de Narcostaat a/d Noordzee.
Snel verkopen en soc huurwoning Hoge Noorden.
Snap dat het vreselijk balen is als je op een huis wacht, maar ook eind jaren 70 was het wat dat betreft geen feest. Ook toen kreeg je geen volledige hypotheek. Ja huizen waren goedkoper, maar het salaris was ook lager. De rente was ontzettend hoog 13% We hebben destijds de hoofdprijs betaald voor een paar kamers in een oud huis van een huisjesmelker. Niets veranderd al die jaren, behalve dat we nu lijdzaam toekijken en er toen gekraakt werd.
Woning die u kocht in 1970 was ongeveer 40.000 gulden?
En gaat nu over de kop voor 900.000 euro?
Zou u dit kunnen nakijken?
Ja goed mogelijk.
Modale inkomen in 1970 was €5.500,- per jaar, dat is nu (2020) €34.000.
Gemiddelde huizenprijs in 1970 was €23.578, nu is dat €334.000.
Inkomen is dus gestegen met 6.18x, de huizenprijs met 14.16x.
In 1970 kon je als je een paar duizend euro per jaar kon sparen, een groot deel van die 23k bij elkaar harken zodat je geen zodat je geen 100% hypo nodig had. 13% is veel ja, maar 13% van een hypo van 25.000 valt in het niet bij de 2% van 400.000.
Want bedenk ook: al het andere is ook duurder geworden, dus je kunt ruwweg evenveel sparen in absolute getallen(een paar duizend per jaar)... alleen al de prijsstijging vreet elke spaar in tienvoud cent op
In de kop van NH, zo rond Hoorn en Enkhuizen en daarboven, heb je nog voor onder de 3 ton een redelijke eengezinswoning.
Ja hoor..... laat maar een zien dan!
@Blonde Nel | 08-07-21 | 14:07: Ik probeer een linkje te copy-pasten maar lukt niet. Check Abelenstraat 7 in Enkhuizen bijvoorbeeld, te vinden op Funda.
@Kaal-dik-en-lelijk | 08-07-21 | 14:11: Ook leuk: 's-Gravenpolderseweg 1, 4462 CC Goes
SSSTT Eppo, niks zeggen laat die gasten lekker wegblijven.
@TERUGVANWEGGEWEEST | 08-07-21 | 14:16: 5 ton en dan nog casco ook. Jan Modaal kan net een omgebouwde septic tank kopen.
@de SENSEI | 08-07-21 | 14:22: U woont op de Abelenstraat nummer 9? Je hebt dan kans dat Blonde Nel naast je komt wonen.
Dan denk je, in Flevoland is ruimte en redelijk dicht bij de randstad, maar daar staan vooral heul veul waaipalen.
Onze overheid is kampioen verkeerde besluiten nemen.
Niet verder kijken dan een paar jaar.
Regeren is vooruit zien, min. 20 jaar, maar dat geldt blijkbaar niet voor onze regering.
Ondertussen wekelijks 700 woningzoekenden toelaten.
Vooruitzien is achteruitgang.
Vergeet dat natuurfiasco in 't markermeer niet, ipv een paar honderd km² aan land hebben we nu mooie eilanden voor de diertjes... betalen geen belasting, leveren niets aan de economie, kostte wel een berg geld.
Er zijn mensen zat die elke maand €1000,- tot €1200 naar de bank brengen.
Zéker!
Appeltje voor de dorst.
Maar dat kan ook alleen maar omdat ik een koophuis heb, en de hypotheek nou eenmaal 10% is van wat de huur van een gelijkwaardige woning zou zijn.
Da's dan 12 tot 14k per jaar. Als een woning van 3 ton 5% stijgt in een jaar is dat 15.000 en loop je ieder jaar 1.000 euro verder achter. Kansloos dus.
Wat ben ik blij dat mijn partner en ik beiden al jaren gespaard hebben toen we (betaalbaar) huurden. Ja, we leefden zuinig en hebben een redelijk gezamenlijk inkomen. We doen en deden weinig gekke dingen. Uiteindelijk 100K kunnen inbrengen op een huis van ruim 300K. En ondertussen alweer jaren het maximale boetevrij aflossen per jaar. Resultaat is dat er nog 'maar' 60K hypotheek op ons huis staat en we met ons spaargeld dit nu als het zou moeten in één keer kunnen aflossen.
Wat ik ermee wil zeggen, dat ik genoeg mensen ken in mijn kring die in dezelfde inkomenscategorie zitten als wij, maar die serieus geen maand zonder loon kunnen omdat ze dan de lasten niet kunnen betalen. Die niet aflossen en niet sparen, maar wel in een huis van 300Kof meer zitten. De categorie mensen die in de problemen kan komen als ze hun baan verliezen of de huizenmarkt weer instort.
Ik ben een controlfreak op dat soort gebieden en wil de risico's beperken en geen geldstress hebben m.b.t. het huis/hypotheek. Ik blijf het simpelweg als een lening zien en schuld. En schulden wil ik wegwerken.
Als ik nu dan die 400K+ prijzen voor een tussenwoning zie dan krijg ik daar rillingen van als je daar je hele leven slaaf voor moet zijn.
U bent goed bezig! Meeste mensen kunnen nauwelijks met geld omgaan. Ik verbaas me ook over situaties zoals u schetst, of over rijke hoogopgeleide mensen die rustig 2 ton tegen negatieve rente op de bank hebben staan omdat ze bang zijn geld te verliezen met bv investeren.
Dan maar de tering naar de nering zetten. Als groots en meeslepend leven er niet inzit.
Keurig gedaan. Huidige prijzen maken van iedereen loonslaaf. Ik heb zelf 2 keer vrijwillig bekenden enkele maanden geholpen. Was gezellig. Nu zou dat ondenkbaar zijn qua mentaliteit van derden.
Ik zou ook graag sparen. Maar de VVD vond het handiger dat ik maandelijks 1300 euro naar een huisjesmelker overmaak voor een tochtig appartment van 90 jaar oud terwijl ik mijn jaarlijkse 1.5% loonverhoging gebruik om in aanmerking te komen voor een hypotheek die elk jaar 30.000 hoger moet zijn.
Waarom zou je in godsnaam je hypotheek aflossen? Tenzij je kinderen hebt en die een leuke erfenis wil geven?
@TheEgg | 08-07-21 | 14:19: Bijna te verwaarlozen maandlasten voor de hypotheek? Ik ben nu veertig en we hoeven ons nu al minder druk te maken als een van ons baan verliest en kunnen beiden nu al deeltijd werken. We vinden vrije tijd belangrijk en hoop de komende jaren te kunnen waarmaken met passief inkomen van enkele honderden euro's per maand te kunnen rondkomen.
@Wybe Wabes Abbema | 08-07-21 | 14:50: De rente is op dit moment veel lager dan de opbrengst van een beleggingsrekening. Dan kan ik dat geld beter beleggen en van die opbrengst de hypotheeklasten betalen.
En zelfs al zou die opbrengst lager zijn: Momenteel is de rente 2% (30 jaar vast). Dat betekent dat je dus 50 jaar nodig hebt voordat je meer geld hebt betaald aan rente dan dat het bedrag groot is. Zo lang heb ik niet meer. Dan kan ik dat geld dus beter zelf opmaken. (En dan mag de bank straks mijn huis verkopen, komen ze goed weg)
@TheEgg | 08-07-21 | 14:19: Zodat je eerder kan stoppen met werken of in ieder geval kan minderen met werken?
Als de hypotheek is afgelost bestaan mijn vaste lasten uitsluitend nog uit OZB, afvalstofheffing, eigenwoningforfait, water en de boodschappen(gas is not done over 20 jaar en stroom is gratis door de panelen). Op maandbasis komt dat neer op een paar honderd euro, dan kan ik met gemak minder werken die laatste 10 jaar tot pensioen.
Daarnaast is dat dan ook prima te betalen van de AOW alleen: want de kans dat die pensioenpotten nog bestaan over 30 jaar acht ik nihil.
@TheEgg | 08-07-21 | 14:19: Inderdaad die erfenis is een nobel streven .. zo begonnen mijn voorouders ooit achtereenvolgens als straatrat ,keutelboer, leraar en middlemanager en heb ik mogen studeren en bereid de stepping stone voor mijn nageslacht alweer voor.. Niets bijzonders dus... schenkingen met de warme hand worden al zeer gewaardeerd en geven mijn leven ook een purpose, mijn huis van 2500 kuub kunnen ze zo intrekken ik laat de zwembadpomp wel draaien tot die tijd....... Kinderen hinderen heb ik mijn hele leven gescandeerd , maar uiteindelijk doe je het allemaal voor hun toekomst .Huis afgelost Kinderen op mijn kosten afgestudeerd , de autos afgelost en geld goed belegd .. huizen prijs boeit mij geen ruk en voor mijn nazaten hoop ik dat de markt voor de overdracht net instort scheelt weer een slok successie bij de nalatenschap.. Ik ken ze ook in mijn vriendenkring , de leeftijdsgenoten levend op de pof, slaan nu na hun pensionering geen deuk in een pakje Lidl boter.... kommer en kwel in een niet afgelost huis met achterstallig onderhoud, schreeuwend van wanhoop tegen de onbetaalbare investering van een warmtepomp..
Suggestief fotograferen met extreme groothoeken, de griezel van Funda. Zie die Fiat 500 die de proporties van een ruime middenklasser krijgt op die afbeelding. Zo maak je van een schuur een ruime villa. Makelaars zijn verworden tot asociaal tuig met de allure van louche autoverkopers.
Halve criminelen zijn het.
@Roze_bril_drager | 08-07-21 | 14:04: in sommige gevallen hele criminelen
@Roze_bril_drager | 08-07-21 | 14:04: en de andere helft is leugenaar.
Iedereen met geld pompt het nu de woningmarkt in door de lage rente. Je kan nu wel denken dat het nog jaren zo blijft stijgen maar als je even realistisch rekent dan is dit niet bij te benen qua salarissen. De max is ook wel bereikt qua huur dus nog meer eruit persen door investeerders lijkt niet meer mogelijk. Zodra de rente gaat stijgen gaan de prijzen weer normaliseren. Nu nog instappen en een slecht geïsoleerd bouwval van 600k kopen is een risico.
Bouwen moeten we, er zijn domweg te weinig huizen dus je kán niks kopen ook al krijg je met pijn en moeite de max hypotheek te pakken. Die bouwvallige boerderij van 600 wil ik wel maar niet voor die prijs. Dat krotten ook al de hoofdprijs vangen is slechts een teken van schaarste, geen normaal denkend mens zou dat als ie keus zou hebben doen behalve de avonturiers.
@elfenstein | 08-07-21 | 14:01: Dat bouwen het probleem gaat oplossen is een farce. Nederland heeft al tientallen jaren een woningtekort en nog nooit is het door bouwen opgelost. Er zijn simpelweg niet genoeg bouwbedrijven en vierkanten meters bouwgrond om zo massaal woningen te bouwen. En zelf al zou het mogelijk zijn waarom zouden gemeentes en bouwbedrijven dat doen? De prijzen gaan dan omlaag van grond en huizen dus verdienen ze minder.
De rente moet omhoog zodat de vlucht van geld ergens anders heen gaat dan de woningmarkt. Helaas hebben wij er als Nederland geen invloed op. Het Zuiden van Europa heeft geld nodig dus de Europese bank blijft geld drukken en in hun falende economie stoppen. Hierdoor blijft de rente laag en als gevolg blijven de prijzen van huizen hier hoog.
Wat de overheid zou kunnen doen is door andere regelgeving de boel te sturen. Bijvoorbeeld geen hypotheek meer op 2x 100% fulltime salaris maar max 100% van 1 salaris. Dan gaan de prijzen vanzelf omlaag. Of het weren van investeerders van de woningmarkt door woonplicht of het enkel verkopen van huizen aan mensen met een NEDERLANDS paspoort! Zoals veel landen ook doen! Eigen land en huizen voor eigen bewoners en niet voor buitenlandse rijkelui.
Maar gaat de VVD hier iets aan veranderen? Nee natuurlijk niet.
@omwenteling | 08-07-21 | 14:20:
Eensch, hoewel er best wat bijgebouwd kan worden als we eens ophielden met allerhande overtrokken deugmiljeuregeltjes. Het zou de eerste nood in ieder geval wat ledigen, het proces wat u daar beschrijft kan je niet te snel doen want dan klapt alles, dat kost jaren en in de tussentijd wil ook ik eigenlijk liever in een goed huis wonen, ik en Vrouwe elfenstein werken allebei en verdienen eigenlijk meer dan genoeg en zijn de hoge onderhoudskosten van schloß elfenstein wel een beetje zat.
Wat betreft de VVD kan je heel kort zijn: niet op stemmen. Duh.
@omwenteling | 08-07-21 | 14:20: Nope. Rente tarieven heeft er niets mee te maken. Weliswaar beïnvloed dat de prijzen van de huizen, maar het beïnvloed tevens de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen bij salaris "x".
Netto maakt het voor salaris "x" niet uit wat je kunt krijgen. Er zijn te weinig woningen, punt. Als je 50000 mensen per jaat toelaat, moet je ook voor 50000 mensen per jaar woningen bouwen. Let wel, dat is elke 20 jaar een stad ter grootte van Amsterdam.
Doe je dat niet, dan worden de woningen moeilijker verkrijgbaar. De prijs blijft het max wat iemand ervoor kan betalen.
De benzine is ook duur hoor.
Ik stond net te tanken, voor €1,77 de liter, komp ‘r een gozerT aan die schreeuwt “ik geef er €2,- voor”.
Gekkenhuis man.
Haha!
Benzineveiling.
Gewoon effe sms'en met je neef uit Lahore, regelen de bank en de notaris alles verder voor je zonder al die lastige vragen via het BKR of het Kadaster en zo: www.groene.nl/artikel/de-ondermijning...
Ik zie het niet zo snel gebeuren, maar als straks de huizenmarkt door wat voor reden in elkaar dondert zijn er er toch wel een hoop mensen die voor de rest van hun leven aan dat huis vast zitten, want oh ja, het moet ook nog een keer worden afbetaald.
Ik verdien anderhalf modaal, ja ja ik weet het, kan niet op tegen de grootverdieners hier op GS. Daarvoor heb ik gewerkt, nieuwe job gezocht, geleerd etc. Sinds enkele jaren verdien ik dat bedrag. Genoeg voor een huisje zou je zeggen, maar helaas. Ik kan als alleenstaande nooit op tegen de koppels die zwaar overbieden, geld bij mijn ouders is er niet, we waren vroeger al blij dat we genoeg hadden voor eten. Mijn situatie is daarom ook uitzichtloos, ik zit nu op een huurflatje, in een buurt wat ik zwaar zie verloederen, criminaliteit stijgt, steeds meer "verwarde" mannen hier in de buurt, en ik kan gewoon werkelijk nergens heen. Een hypotheek is het probleem niet, maar die eigen inleg van tienduizenden euro's, waar ik pas sinds enkele jaren voor ben kunnen gaan sparen, maar een bedrag wat niet makkelijk bij elkaar te sparen is alleen. Want ook de auto gaat wel eens kapot, tv, koelkast, wasmachine etc,
Ik ben bang dat ik de rest van mijn leven als een scheefhuurder op een flatje dien te zitten, waar ik toegeven doodongelukkig ben. Ondertussen ben ik wat oud collega's van enkele jaren terug tegengekomen, die met een minder loontje toch een leuk huis hebben kunnen kopen, maar ja rijkere ouders. Mooi land dat Nederland. Voor mij is de enige kans wachten op de erfenis, wat niet heel veel gaat zijn en waar de staat ook nog even flink in zal graaien. Moedeloos wordt je ervan.
Jouw tijd komt nog wel. Het blijft niet zoals het nu is.
Er zitten een paar opscheppers hier, ik denk dat gewoon blaters zijn.
Enige advies. Koop iets, hoe dan ook!
@Statix: Actief blijven zoeken. Er komt dan altijd wel wat op uw pad. En wellicht loopt u in de tussentijd tegen een relatie aan en dan ....
Houdt moed, beste!
Hou vol, er zijn er heel veel zoals ons die om een of andere reden niet konden instappen toen de prijzen laag waren. Het is nu waanzin en gierigheid wat de klok slaat. Mensen zien huizen enkel nog als een investering. Diegene die nu een huis kopen moeten maar hopen dat de boel niet instort en ze een ton in het rood staan. Iedereen leent tot de max als stel en de hele boel flikkert in elkaar bij een scheiding of verlies van inkomen.
Ik denk er zelf over om over de grens te kijken. Neem België of nog beter Duitsland. De prijzen zijn daar veel lager en die landen doen zeker niet onder voor Nederland qua leefbaarheid. Vrienden in Duitsland hebben een vrijstaand huis, 2 nieuwe auto's, een vakantiehuis in het buitenland en gaan een paar keer per jaar op vakantie en dat op 1,5 salaris! Je bent binnen een paar uur over de grens om familie te bezoeken. Iedereen spreekt Engels tegenwoordig dus waarom zou je per se in dit overbevolkte gekkenhuis willen wonen.
Nederland is een schip op ramkoers met overbevolking, milieuvervuiling, de landbouw, klimaatwaanzin, groene energie en de Islam.
@Sinaslolly | 08-07-21 | 13:54: Ik ben er bang voor, ga hard naar de 40 inmiddels. Heb een wat zwaardere start gehad, maar dat wil niet zeggen dat ik minder hard gewerkt hebt dan anderen. Daarna nog wat financiële rampspoed door een ex relatie die me leeg heeft geplunderd. En het voelt gewoon alsof je je hele leven moet boeten voor die slechte start, waar ik niet alleen of 100% verantwoordelijk voor ben. Ook ik ben ooit begonnen met huursubsidie en zorgtoeslag, dan werk je je omhoog, en uiteindelijk houd je niet zoveel extra over in de maand zodra de subsidies zijn afgeschaft. Ik ken een koppel die samen aan het bieden waren, 1 dag stond een huis in de verkoop en er was al 30k overgeboden. Het huis van mijn tante, sinds maandag in de verkoop, dinsdag al "offline" gehaald want teveel reacties/animo en bezichtigingen. Een huisje waar je een ton moet insteken om op te knappen, die 6/7 jaar geleden voor 150k gingen, nu te koop staat voor 230k en geloof mij maar dat die voor heel wat meer verkocht gaat worden. Het is niet te doen voor een alleenstaand persoon, of je moet 10 jaar geleden al een huis gekocht hebben alleen had ik toen nog niet de inkomsten die ik nu heb.
@omwenteling | 08-07-21 | 14:10: Duitsland heeft exact dezelfde problemen die je in je laatste alinea noemt. Misschien nog wel erger.
@Statix | 08-07-21 | 14:12: Veel mensen komen in de problemen bij echtscheiding of samenwonen. Want heb je samen een hyptheek afgesloten , eist de ander de helft op. Mijn zoon kon zijn eigen huis terugkopen met wat geld van ons, maar neem je een hypotheek, doe het dan alleen, niet met je partner.
Wat is anderhalf keer modaal netto per maand in Nederland?
Als alleenstaande heb je een achterstand, dat is een feit. Wat wilhelmus zegt. Koop een klein appartementje in een kutbuurt. Alles dat u daarna aan hypotheek aflost is gewoon opgespaard geld. En dan hopelijk na een aantal jaren verhuizen naar iets leukers. Tenzij de hele markt in elkaar stort, dan ben je genaaid. En die kans is aanwezig. Als u dat risico niet ziet zitten kunt u ook wachten tot de bubbel barst. Maar dat kan lang duren. Lang leve uw demissionaire regering.
Worden in die ads een open keuken, bergkamertjes van zo'n 10 m^ en ruimte voor zolderkamertjes ook meegeteld? Een droge kelder niet, dat weet ik, maar vind ik persoonlijk net zo belangrijk als een kamer.
Die miniscule onderhoudsloze tuintjes beschouw ik persoonlijk, zelfs als bejaarde, niet als een voordeel. Net zo min als de stedelijke atomistische samenlevingsstructuur trouwens.
En dan heb je net voor je allerlaatste cent een huis gekocht, komt de groene Khmer je gasleiding er af slopen en doodleuk vertellen dat je zelf maar moet investeren in een warmtepomp.
Er werden villa´s in het vooruitzicht gesteld bij het aangaan van de tour of duty.
Land niet goed o Caesar.
Een huis is geen recht. Alle millenials denken maar dat het normaal is om op je 21e "voor jezelf te beginnen", lekker FIRE bezig te zijn en op je 25e een woning aan de gracht in Amsterdam te hebben. Dat zie je toch ook veel op insta? Hou toch op: doe normaal en huur voor 400,- een woning in Veendam. Genoeg aanbod, lekker rustig wonen en genoeg werk in Groningen.
Je hebt natuurlijk volledig gelijk. Maar hysterisch meedoen met de meerderheid is helemaal van deze tijd.
Het gaat inderdaad helemaal nergens over. Gewoon je eigen plan trekken - precies dat doen wat de massa niet doet. Zit je vaak goed.
vriend houdt jij gewoon even gigantisch je bek dicht. vanaf 1980 tm 2017 had ik van mijn salaris prima een rijtjeshuis kunnen krijgen in mijn regio. nu niet meer en dat is puur wanbeleid. ga jij lekker in je geliefde Veendam zitten, prachtig maar ik kom er niet vandaan en heb er niets te zoeken.
en oja fuck een grachtenpand in Amsterdam en fuck de rest van die stad ook maar meteen.
@Baksteenbakker | 08-07-21 | 14:03: niet alles kan, of "alles kan niet" zoals we in Veendam zeggen.
Wonen is wel een recht maar ik heb dit nooit begrepen waarom dit afdwingbaar moet zijn.
Niet alles kan snap ik heel goed, mijn droom van een Porsche Cayman heb ik al lang laten varen echter laat ik niet los dat ik een plek voor mezel wil om te wonen. Mag ook klein maar ook dat is niet mogelijk.
Dat is het wel sinds je niet vrij bent om een stukje land te kiezen en daar eigenhandig een hutje te bouwen waar je in kan slapen. Dan heb je het recht om in dit systeem een fatsoenlijke woning te verwachten of te kunnen vinden.
Bouw dan ook een paar nieuwe steden en dorpen. Ruimte zat in noord, oost en zuid Nederland. Niet bestaande steden uitbreiden met de zoveelste woontoren, of een nieuw wijkje aan de rand van een B-stad. Pak het nou eens groots aan. De nood is hoog. Ohja, en stop de massa-import van kansarmen
Het noorden zit helemaal vol. Onmogelijk.
Gewoon op Rutte blijven stemmen, huizenbezitters. Dan kun je er volgend jaar weer 100k bij optellen. Deze ramp is alleen nog te herstellen met een direct verbod op de handel in vastgoed, want zover heeft Rutte het bewust laten komen.
Het probleem zit voor een groot deel in de bevolkingsexplosie in deze eeuw.
Het probleem doet zich in sowieso alle Europese steden voor. En de rest van Europa volgt ook. Het is een Europees probleem.
En ondertssen is het alweer donderdag, dus deze week telt nu al zo’n 400 immigranten erbij die allemaal gehuisvest moeten worden. Morgen 500. Overmorgen 600. De wet van vraag en aanbod, kent u die uitdrukking?
ECB, gooi die rente omhoog!
Daar heeft een woningzoekende helemaal niets aan.
Prima plan maar dan gaan eerst 16 a 20 landen failliet (die natuurlijk weer gered moet worden door Noord Europese landen) voordat de huizenprijzen gaan dalen.
Gewoon vertrouwen hebben in het nieuwe kabinet. Met "transparantie, een open en eerlijke overheid" onder D66 Kechs leiding komt alles goed.
Kan helemaal niet, bij een rente van 2%+ vallen de overheid en financiële sector per direct om. En niet alleen in Nederland.
@konjodebonjo: Zal waarschijnlijk niet snel gebeuren. Zij kopen schulden op waar ze rente over moeten betalen. En als ze dan zelf de rente verhogen .... iets met schieten en voet ....
Huizenbezit beperken. Buitenlandse eigenaars: maximaal 1 huis. Nederlanders: maximaal 3 huizen.
Dan krijg je vastgoedmagnaten mef 4000 BV'tjes waaronder elk 1 huis hangt.
@Rennieflox | 08-07-21 | 13:54:
Is sowieso een goed idee want dan kun je het huis als BV doorverkopen zonder 6% overdrachtsbelasting.
@Joris Beltsin | 08-07-21 | 13:58: Ik wordt ongeveer 4x per jaar lastig gevallen met een UBO, dan kunnen ze hier daar ook vast wel een oplossing voor verzinnen.
Verkopen ook gespreksonderwerp, maar dan... ; ik zei: Zoek maar iets uit, hebben we ook nog wat over.
www.landwatch.com/north-dakota-land-f...
Ben benieuwd.
Tweede huis op de lijst: als je op Durendaal 9, Ede gaat wonen, moet je ook niet verwachten dat het goedkoop is.
Maar dit is in Ede Veldhuizen.... voor genoeg multiculti probleemberichten, google ff zou ik zeggen... Ede Veldhuizen is die wijk waar ze met scooters tutterend rondrijden als er in de wereld weer iets is opgeblazen uit naam van de kaboemgod...
Ik las laatst dat er plannen zijn om - eindelijk - huisprijzen mee te tellen voor de inflatie-index. Tegen die tijd zal de prijsstijging wel tot stilstand zijn gekomen want het inflatiecijfer mag natuurlijk niet te realistisch worden
Hier een paar weken geleden naar een huis gekeken:
- Vraagprijs € 425.000
- 1x30 minuten bezichtiging op donderdag (zelfs een auto koop je niet zo snel),
- Zaterdag moest er een uiterst bod liggen (niet gedaan).
- Uiteindelijk verkocht voor: € 595.000
Niet. Te. Doen.
Dat is een groot verschil.
Ik ben ook een paar keer gaan kijken. Een keer zelf twintigduizend boven de vraagprijs geboden maar dat bleek nog veel te weinig. Ik ben er nu maar mee gestopt.
Ik heb het al eerder genoemd en die twintig procent verbaast me niet eens eigenlijk. Huis achteroom in Utrecht is van WOZ-waarde 500K in nog geen twee jaar tijd naar 1000K gegaan. Huis hier in het dorp WOZ-waarde 600K staat te koop voor 1250K. En echt niet verbouwd voor dat bedrag of opgeknapt. Ja, de muren zijn geverfd of een nieuwe vloer erin en de tuin wat opgeknapt misschien.
Dit moet toch wel ondertussen het kantelpunt zijn om niet meer in Nederland te willen wonen. Of hooguit in de nog betaalbare regios/uithoeken van Nederland, maar anders zou ik lekker naar een ander land verhuizen.
Ook hier maken mensen een grove rekenfout. 410k voor een lijk van een huis met een F label, succes met gedwongen CO2 neutraal maken. Waarschijnlijk goedkoper om dat huis te slopen en weer opnieuw op te bouwen. Nee als je een lap grond koopt en er dan een prefab huis op kwakt kost dat je 200k. Het is gewoon puur de schaarste (bouwstop door financiële crisis, veel bouwbedrijven failliet en stikstofgeneuzel), 1-2% rente op leningen (lening van 400k heeft na renteaftrek nog steeds maar < 800 euro rente per maand), min rente op spaargeld (investeerders) en natuurlijk verborgen hyperinflatie (gelddrukken) die die prijzen zo hard laten stijgen. Wanneer een van deze elementen veranderd betekent dat al dat die bel gaat knappen. En daar zit je dan met je F label bouwval met een waarde van ineens nog maar 300k. Ben je verplicht om er nog je hele leven in te blijven wonen en anders zit je met een schuld van 100k+ omdat je zo nodig nu direct een huis moest kopen. Mijn advies naar starters, als je het al kunt opbrengen en een lening kunt krijgen, doe het dan niet, want je bent game over. Laat die investeerders maar de klappen vangen als het allemaal knalt.
Je leven vast aan een tophypotheek.
Loon belasting, milieu belasting, opcenten, accijnzen, gemeentebelasting, afvalstoffen heffing, riool heffing, btw, vet-tax, vlees-tax.
Uiteindelijk verworden we tot hypotheek- en belastingslaaf. We werken vooroverheid en de banken.
Maar ja, het is geen trans-Atlantische slavernij. Dus waar hebben we het over?
Het wordt tijd om de huizenmarkt te nationaliseren om de macht van de huisjesmelkers en durfinvesteerders te breken.
Ik roep het al jaren.
De huizenmarkt gekte is het gevolg van kabinetsbeleid, niet van makelaars of huisjesmelkers.
@Crusher | 08-07-21 | 13:47:
Makelaars zijn de grootste aanjagers van de prijzen, zowel met het bepalen van de vraagprijs, taxeren ver boven waarde voor de hypotheek en het opjagen van de biedingen.
Afschuwelijk idee.
Ja en dan. Dan gaat de overheid woningen toewijzen. Nog meer AZC vulles in je wijk.
Ja communisme gaat ons helpen!
@amateurrr | 08-07-21 | 13:53: Je snapt marktmechanisme niet. Schaarste = hogere prijs. Laat je vooral lekker opjutten door linkse media. Als er voldoende huizenaanbod was konden makelaars en huisjesmelkers opjagen wat ze wilden, dan waren er lage prijzen, al gingen ze op hun kop staan. De schaarste is veroorzaakt door de staat.
@Crusher | 08-07-21 | 14:04: Juist. Een combinatie van ongebreidelde immigratie in combinatie met stikstofleugens is de oorzaak van de schaarste. Icm de lage rente c.q. macro-economisch euro-wanbeleid sinds de financiele crisis kunnen de prijzen maar één kant op.
@Crusher | 08-07-21 | 14:04:
En jij snapt het verschil tussen reeel en absoluut niet wanneer het op financieren aankomt.
@Crusher | 08-07-21 | 14:04:
Zolang de makelaar een percentage van de verkoopsom krijgt, hou je dit ook in stand.
Jarenlang heb ik dagelijks op DasKapital betoogd tegen het kopen van een huis in Nederland, en ik sta er nog steeds achter. Natuurlijk had ik deze stijging niet zien aankomen, maar het land Nederland, en de giga hypotheekschuld die het land heeft, is niet vol te houden. Het is nooit een kwestie geweest van vraag en aanbod, maar van hoeveel een koper bij de bank kan financieren. Er is maar een klein deel wat zn huis contant betaalt, die spelen maar een hele kleine rol op de gemiddelde prijs. Ik heb jaren beargumenteerd dat een grote schuld aangaan in Nederland ongelofelijk dom was, en dat is het nu alleen maar meer geworden. Emigreren, is de enige juiste keuze, 100%.
Je kunt ook nog eens ip je standpunt reflecteren en bedenken dat als je in das kapital tijd een huis had gekocht je je geen zorgen hoeft te maken bij welke correctie ook. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Je moet iets doen aan vermogensopbouw. De overheid gaat het niet voor je doen.
Heb zelfs even met de gedachten gespeeld mijn eigen woonhuis te verkopen, tijdelijk een vrijstaand beleggingsappartementje te betrekken en dan na de 'onvermijdelijke correctie' binnen een paar jaar weer toe te slaan met het kopen van een ander huis tegen een veel lagere prijs. Als ik in 2019 had geweten dat er een Coronacrisis zou uitbreken, had ik niet meer getwijfeld en dan had ik het gedaan. Hoe fout kun je zitten als er geen logica en marktwerking meer is.
Je had het 100% fout
Als je nog steeds huurt ben je gewoon de lul. Dan hoor je bij de slaven vam de samenleving.
Dat zei men 6 jaar geleden ook. Toch heb ik het gedaan, met een ultra-risicovolle flexibele rente nog wel. Inmiddels heb ik nog 40% hypotheek op m'n huis, gehalveerde maandlasten en op papier minimaal 4 ton overwaarde. Wie is hier nou dom geweest?
Huren is dom. Geld wegsmijten.
Wie zegt dat ik huur? Tip; lees mijn naam eens..
Kijk, het is achteraf makkelijk om te zeggen dat ik het helemaal fout had. Maar het fundament onder mijn betoog is nooit veranderd, alleen de spelregels zijn misschien tijdelijk wat aangepast. Maar de belangrijkste redenen waarom ik niet adviseerde om te kopen en een grote schuld aan te gaan, was vanwege een snel veranderende demografie en in het algemeen ook al een steeds mindere leefkwaliteit nog eens naast de demografische ramp die West Europa gaat raken.
Ook de schuldenberg die na de crisis van 2008 waarin de prijzen flink daalden, is nooit opgelost, alleen maar vereergerd. De klap gaat nog dubbel zo hard terugkomen als in 2008, en dan is het laatste wat je wilt dat je onflexibel bent en een op een enorme schuld zit in een gespannen leefsituatie. De afgelopen jaren waren gewoon pure speculatie, met als toeval dat de rente vanwege het zelfmoord commando Draghi en Co ultralaag is geworden, waarvan de reden de enorme hoeveelheid geld uit het niets is gecreeerd. De afgelopen jaren is de schuld in de Westerse wereld meer toegenomen dan in de decennia ervoor, en daarin is Nederland qua hypotheekschuld ook nog eens de koploper.
@SpaansePeetvaders | 08-07-21 | 14:01: waar staat dat van Oef dat zegt? Het is een opmerking uit ervaring.
Hee, ook weer terug aan het reaguren... leuk man... wie was die knakker ook al weer waar je constant aan het discussiëren was?
@goldsammy | 08-07-21 | 17:23: Pierre Tombal…die is helaas een jaar of wat geleden permanent gebanned vanwege een vrij milde opmerking over het asiel probleem van wat ik me herinner. Dat sloeg echt nergens op, daarna heb ik hem helaas nooit meer gezien.
Lage rente en massa immigratie. Kind kan de was doen.
Of je negeert gewoon de olifant in de (tweede) kamer.
En de inflatie is rond de 2% (zeggen de trekpoppen van de DNB, CBS). De rente op je rekening is <= 0%. Nog even in Schondorf gekeken ( Keynesiaanse economie voor pubers) naar inflatie en rente. Klopt iets niet. Maar ik ben dan ook een complotdenker.
Maar wat stijgt nou werkelijk in waarde? Is het de grond (die hier in 18 jaar tijd meer dan €100 per vierkante meter is gestegen)? Of het krot dat er op staat? Gaat het om het plekje?
Hier staat een leeg kavel , niet eens groot net buiten de binnenstad te koop, 2 jaar geleden nog voor 70k, inmiddels 160k. Dat is nog eens zaken doen.
Het is (ook) de waarde van geld die daalt.
Ja. Of beter gezegd, het feit dat er op dat plekje een woonbestemming zit of te krijgen is. Grond genoeg alleen mag je er niks mee behalve wolven fokken of kantoren bouwen.
Het doet mij ook denken aan Project Manhigh en Strato Jump (en.m.wikipedia.org/wiki/Nick_Piantani...). Met een ballon naar de stratosfeer. Net als de opgeblazen huizenprijzen.
Voor een "gemiddelde woning" van 410k verwachten ze een gemiddeld inkomen van 77k. nee dat zit er voorlopig niet in als alleenstaande, dan word het toch fitnissen voor de verkoopcijfers en mn billetjes op marktplaats anders is dat niet haalbaar.
Ik heb nog zo'n huis als op de foto onder de kop van dit topic in de aanbeiding. Wie biedt?
3 ton zou het zeker op moeten brengen
10 jaar VVD en het land en de maatschappij is volledig gesloopt.
Het is een Europees verschijnsel. ECB beleid...
In Utrecht staat een appartementje van 33 m2 te koop voor 475.000 euro. Niet eens in het centrum. Mijn badkamer is gvd zo wat nog groter.
Als je de advertentie leest, dan zie je dat je in de immense achtertuin vergunningsvrij een gebouw mag plaatsen van 15x 5 meter. Dat bepaalt die waarde. Huizen kosten in Utrecht nog geen 15k per m2.
met al dat thuiswerk hoef je toch ook niet altijd 'in de buurt' te blijven? Kijk eens 2 uurtjes verder bijvoorbeeld
immo.vlan.be/nl/detail/huis/te-koop/4...
Als we geen huizen meer hebben, is Nederland dan vol?
Nee , dan hebben we teveel van die vervelende boeren .
Ik zal niet zeggen dat Nederland vol is, maar wel behoorlijk druk. In mijn ogen zelfs een beetje te druk
Bij een dergelijke prijsontwikkeling kan het niet anders dan dat er sprake is bubble. Ja, er is schaarste maar het huidige sentiment dat prijzen alsmaar blijven stijgen is gewoon 'irrational exuberance'. Het helpt ook niet dat hypotheeknemers ongevoelig zijn voor de prijs en alleen maar naar de maandlasten kijken die op bizar lage rentes zijn gebaseerd. Je weet dat vroeg of laat dit feestje over is....
Fasten your seatbelts!
@van Oeffelen | 08-07-21 | 13:32: middagslaapje!
En dan nog de snel stijgende vaste lasten en prijs van boodschappen. We prijzen ons land vanzelf de markt uit.
De asielzoekers markt hoop ik tegen beter weten in
huizenprijzen stijgen en dalen, net als de temperatuur en de prijs van een vat olie. Het kan over 5 of 10 jaar weer compleet anders zjin, maar iedereen rent zich rot. In ieder geval komen er straks massa's huizen vrij van babyboomers die 80 worden en dood gaan, hier in de straat zeker de helft van de huizen. Daar wonen nu allemaal pensionados die eigenlijk maar ongeveer 1/5 van hun huis en 1/10 van hun tuin nodig hebben. Die huizen en het geld komen vanzelf terecht bij een nieuwe generatie.
Af en toe een dipje. Maar na tien jaar is het altijd meer waard dan wat je er voor hebt betaald.
Dat is juist een probleem want steeds meer ouderen die weigeren dood te gaan dus steeds meer huizen langer nodig.
> Die huizen en het geld komen vanzelf terecht bij een nieuwe generatie.
Hahahahaha. Die huizen worden straks (net als nu) direct opgegrepen door investeerders die er een hypotheek van 1200 euro opzetten om hem op te splitten en daarna als 3 appartmenten van 1600 euro per stuk per maand weer op de markt te zetten.
@LangeNeus51 | 08-07-21 | 13:37: de meeste hebben kinderen, dus ja aan hen de keus. Maar met jouw theorie zijn er toch weer 2 extra woningen gecreerd, hoewel het onwaarschijnlijk is omdat het niet mag hier.
Is normaal met dat andere cijfer + 500 elke week , die moeten ook wonen .
Heb een prachtig huis te koop voor maar 850.000 euro.
Uitzicht op zee, twee zwembaden, 3 badkamers en questhouse voor je ouders of gasten, verdien je nog wat terug, Anderhalve hectare, geen buren , leuk dorpje en geen last van invliegers, die zijn er niet.
Staat alleen in Spanje, maar voor wie weg wil.
capo de gato? zeker mooi daar.
@small_town_dude | 08-07-21 | 13:29: Zeker. met allemaal terrassen zwembad naast de deur, andere bij questhouse.
Ouwe meuk? Grond, vanaf 2.000m2?
@van Oeffelen | 08-07-21 | 13:33: hoeveel m2 woonoppervlak?
@van Oeffelen | 08-07-21 | 13:33: Toevallig door een Zwitser gebouwd, nieuwe keuken erin, denk groter en mooier dan jouw huis in Valencia. En deze is nog legaal ook.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 13:35: Beneden 180 m2 en boven ook 180 m2, dat is al alleen het grote huis met 3 grote terassen ernaast, slaapkamer in het rond, als een toren, daarnaast nog 2 slaapkamers met een gr0ot balkon.
Dit huis met uitzicht zou in Nederland 2 miljoen kosten.
@gato | 08-07-21 | 13:35: van Oef heeft er 2. Maar die komen niet voor die afbraakprijzen van U op de markt, ander segment, sorry.
@gato | 08-07-21 | 13:40: die rondbouw kan niet recent zijn. 360m2 is goed. Geen buren is goed, maar klinkt ook erg afgelegen, hoe ver van zee?
@van Oeffelen | 08-07-21 | 13:43: Zee 7 km, maar wie gaat naar zee, als je twee zwembaden hebt. Heb buren , maar wonen zo een 500 meter verder, leuk gezellig dorpje met restaurants , voor kleding naar Tarragona, daar toch wat betere winkels.
@gato | 08-07-21 | 13:48: locatie, beste Gato, dat is belangrijk. Tarragona is overal ver vanaf, behalve van meukairport Reus. Die passagiers gaan geen 850K (+11% kosten) uitgeven voor een huis, die willen in Salou of Cambrils in een mini appartementje.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 13:59: Hoe ver ligt Tarragona van Salou, 7 minuten rijden, Reus dito.
Starterslening : Huizenprijzen + € 30 K
Jubelton : Huizenprijzen + € 100 K
Deze huizen die te koop staan voor 410.000 gaan gemiddeld voor >450.000-500.000 weg. Dus als je wilt zien wat je voor de gemiddelde koopprijs van 410.000 krijgt, moet je zoeken op Funda in de categorie 325-350.000.
Dan ben je wel heel snel klaar trouwens. Page 404 not found.
Land vol blijven hijsen met nieuwkomers
Meer vraag dsnaanbod
Gratis geld bij de bank
Hypotheekrenteaftrek
En tadaaa
Nog effe en ik kan met de overwaarde mijn hypotheek aflossen.
en waar ga jij dan wonen?
Het is tegenwoordig nog goedkoper om in een Van der Valk-hotel te wonen.
En dan krijg je nog een kers erop ook!
Helemaal geen kersen meer, ga toch maar een maandje in september, zonder kers.
binnenkort ook in Nederland; www.japan-guide.com/e/e2025_capsule_h...
Diep medelijden met onze jeugd. En heel erg bedankt VVD, PVDA, CDA en D66 voor het verkwanselen van een grondrecht voor onze bevolking.
Ooit was een huis kopen alleen weggelegd voor mensen die heel veel verdienden. Of voor mensen die zelf heel erg handig waren in een huis bouwen. Of voor mensen die geld kregen van pappie en mammie. En dat is nog steeds zo.
De rest mag (tegenwoordig voor nog veel asocialere prijzen) huren.
Ja dat is toch vreemd. Enorme huren vragen maar die lasten kan je dan niet als hypotheek krijgen. Daar zouden ze nou eens wat aan moeten doen.
@TheManiac | 08-07-21 | 13:23:
Precies, wat is dat toch in Nederland die betutteling bij hypotheken. Het zou een enorme doorstroming betekenen bij veel lagere eisen bij hypotheken.
@TheManiac | 08-07-21 | 13:23:
Als iedereen een hypotheek kan krijgen, hoe moeten de huisjesmelkers hun tientallen hypotheken dan betalen?
Een perfect storm van 1) te weinig huizen bouwen 2) massa immigratie 3) lage rente 4) een overheid die de situatie verergert met maatregelen als jubelton, afschaffen overdrachtsbelasting voor starters, hypotheekrenteaftrek, regels waardoor men 100% kan lenen enz. Als starter kun je het de komende 5 à 10 jaar wel vergeten tenzij je ouders veel geld bijpassen.
Ja. Nummer 3 lijkt tot nu toe de grootste push. Want geld op een cash rekening daar verlies je op.
Bij het huis van mijn moeder is 25% overboden. Gigantisch natuurlijk.
Te laag ingezet bij de start.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 13:22: nee hoor, marktconform ingezet. Maar je weet het vast beter, net zoals bij alles eigenlijk.
@TheManiac | 08-07-21 | 13:23: "marktconform" is een vreemde uitdrukking, zeker in het onroerend goed. Het is digitaal 1 of 0. Of je hebt een koper of niet.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 13:22: ah, ook nog huizenkenner
Staan er nog leuke dingen te koop in Tiel of Maurik?
Nee. De huizenprijzen in het rivierengebied zitten ook gigantisch in de lift.
belangrijkste oorzaken: belachelijk lage rentes als gevolg van monetair beleid door monetaire overheden en massamigratie door deug elites en partijkartel. Zolang deze olifanten in de kamer niet worden besproken en wordt erkend dat overheidsbeleid en niet "marktwerking" de oorzaak is verandert er niets..
Wat is geld nog waard...... als je onbeperkt kunt bij drukken.
Waanzin. Wel goede manier om van je spaargeld af te komen. Jammer dat het geld niet meer in de economie gepompt wordt.
En wanneer wordt het huis nu eens meegenomen in het inflatiemandje? Zelfs bouwmaterialen zijn flink duurder. (Ik weet het antwoord al.)
www.nrc.nl/nieuws/2021/07/02/dnb-pres...
Klaas Knot zegt dat de DNB dat wel van plan is om te doen (woonkosten in inflatiemeter meenemen). Klein puntje van hoop dat die gast redelijk verstandig lijkt.
@De Eierbal | 08-07-21 | 13:21: Ik val van mijn stoel dat het zelfs maar genoemd is. Wel 40 jaar te laat maar goed.
@De Eierbal | 08-07-21 | 13:21:
Klaas KnEUt is een ramp.
@Ambiorix | 08-07-21 | 13:38:
Je bent een beetje geradicaliseerd.
Hij is onze grootste rots in de branding tegen té gek EU-beleid. En hij reflecteert er zelf ook op. Hij staat nu harder in ook. Lees het artikel eens, zou ik zeggen en probeer je woede even bij de deur te laten.
@De Eierbal | 08-07-21 | 13:58: Ga weg. Knot is een regelrechte ramp. Al jaren.
www.wyniasweek.nl/klaas-knot-rent-ach...
En toch maar blijven stemmen op die partijen die er alleen voor niet Nederlanders aandacht heeft. Het roer moet om.
Schei uit man. De hele politiek wordt gerund door bedrijven en lobbyisten. Allemaal. Stem wat je wil. Maakt geen flikker uit. Als je dat nu nog niet hebt begrepen heb je echt poep in je hoofd
Leve de VVD. Amper belasting op vermogen, veel belasting op arbeid. Gecombineerd met steeds meer armslag voor verhuurders om de prijs op te drijven ( tijdelijke woning verhuur) en dit is het resultaat.
Advies: ga in het buitenland wonen en werk in Nederland. De EU faciliteert het!!
Amper belasting op vermogen? You kidding?!
Ik herinner mij nog andere topics van Geenstijl in 2013 over de huizenmarkt. Toen 250.000 huizen te koop op Funda en bijna niemand die kocht. Nou ben ik benieuwd hoe het er over 8 jaar uit ziet.
Klopt. Daarom is het monetaire beleid van EU de oorzaak (opkopen woningen door beleggers). Woningnood heeft er niets mee te maken.
De overheid als concurrent op de huizenmarkt. Geld tekort? De zakken van de belastingdienst zijn diep. Daar valt niet tegenop te bieden.
"Goed je best doen op school schat, dan ga je een mooie toekomst tegemoet. Oh nee, wacht..."
Wel! Althans vroeger gold dat zeker.
Dit gaat natuurlijk heeeelemaal fout, rustig afwachten. Binnenkort inflatie, rentes omhoog, huizenprijzen storten in, hypotheken en 2e hypotheken onder water, en dan begint het huilen…hoge restschulden….’ik wist niet dat’…, ‘anders had ik nooit’...etc…
Precies wat er gebeurde in 2018 in Spanje.
Of men houdt de rentes eeuwig op 0% bij ECB.. gratis geld voor altijd.
Volgens van Oef moet je gewoon harder werken, dat lost alles op.
@JJMS | 08-07-21 | 13:19: in ieder geval moet je werken en niet klagen.
Roze bril drager, ze kunnen de rente laag houden tot het moment dat de productiecapaciteit aan z’n max zit. Gezien de economische groei in Europa van 4,8% en 4.5% in 2021/2022 resp. lijkt me dat dat punt wel een keer gaat komen…
Investeerders die huizen opkopen (huisjesmelkers) verdienen een knieschot. Op z'n minst.
Zijn ook dikwijls brildragend.
... Mompelt iets over "graaiende speculanten"...
De overheid heeft dit alles veroorzaakt met wetgeving. Niet de huisjesmelkers.
Wat een rare opmerking, van iemand die niet weet hoe het werkt?
@van Oeffelen | 08-07-21 | 13:39:
Daar heeft u dan wel weer een punt. Wederom is het probleem niet die handige ondernemer maar het tekort aan woningen. Met huren van een pandjesbaas is niks mis, klootzakken zitten er natuurlijk ook tussen maar als er meer woningen zouden zijn kan je die klootzakken ook beter aanpakken. U had het eerder over aankopen doen in de dure buurt, is het niet veel interessanter om in te stappen in dure nieuwbouwprojecten en verhuurschuren? Lagere investering, gegarandeerd resultaat, ze zijn al verhuurd voor de eerste paal geslagen is.
@elfenstein | 08-07-21 | 13:45: van Oef doet niet aan verhuren, een heel vervelende markt. Uitknijpen en klagen. Nee van Oef ontwikkelt bouwt en verkoopt, of gebruikt het zelf. Kwaliteit. Geen massabakken.
Ik lees net op het FD dat er momenteel net iets meer dan 15.000 huizen te koop zijn in Nederland.
En we hebben er tenminste nog 300k meer nodig alleen al om de huidige nood te verlichten. Die hadden er eigenlijk gisteren al moeten staan maar aangezien iedereen gewoon weer op vvd en d66 gestemd heeft gaat dat nooit gebeuren. Woonwagenkampen, shantytowns, trailerparks vol tweeverdieners en fris gescheidenen is de toekomst. Dat noemen we dan tinyhouses dan denken ze zelfs nog dat ze helemaal goed bezig zijn.
Wie kan hierover nou verbaasd zijn??
dit land is kapot.
In 020 betaal je 410 mille voor 66m2 met 4 kamers. Hebben ze de WC zeker ook als kamer gerekend.
Lijkt op appartement dat mijn zus vorige week verkocht. Vier jaar geleden gekocht voor 295 000 ivm studie dochter in Amsterdam. Nu verkocht voor 430 000. Zus was tevreden. Dochter afgestudeerd en geen huur betaald en 135 000 euro in de pocket. De makelaar was ook verbaasd. Was weer een nieuwe grens overschreden vertelden ze.
Laat nog maar een tijdje doorstijgen. Een mooie spaarpot om over een jaartje of twee mijn remigratie te vereenvoudigen.
Afgelopen 10 jaar is er veel te weinig gebouwd en het ziet er niet uit dat daar snel verandering in komt.
Onzin.
@UpdateAvailable | 08-07-21 | 14:08: Je mist een paar updates, dus misschien die eerst even doorvoeren?
Ik weet dat het niet mag, maar reken de prijs van een rijtjeshuis eens terug naar Guldens.
En bedenk wat je toen voor ƒ1.000.000 (een miljoen) kon kopen.
Ik droomde vroeger (30 jaar geleden) van het winnen van de Staatsloterij met als hoofdprijs 500.000 gulden! Dat was echt veel geld toen nu is dat helemaal niks meer.
Stiekem tòch doen, hè?!?
Zinloze actie. Reken de prijs voor een liter benzine eens om naar guldens.........
@Waagmeester | 08-07-21 | 13:18: ƒ 4,30
Van Oef had nog niks in Nederland en wilde vorig jaar een slagje slaan in een van de fraaiste buurten van het land, Berg-en-Dal, Beek bij Nijmegen. Mooi pand in de buurt van de Duivelsberg, met al zijn historie. De enige strip die de Nederlanders nooit hebben teruggegeven aan de Duitsers. Enfin, van Oef en de verkoper eens over de prijs, overlijdt die mevrouw 3 dagen voor de notarisafspraak en wordt van Oef gebeld uit Litouwen met de mededeling dat de transactie niet doorgaat. Man man. Anyway, over 2 weken nieuwe ronde nieuwe kansen en gaat van Oef weer een poging wagen in die buurt.
Die 3e persoon gimmick begint een beetje z'n glans te verliezen.
Nou sterkte, wij zijn ook op zoek naar wat meer ruimte maar het aanbod is marginaal. De 2 keren dat we iets moois tegenkwamen werden we met 1-2 ton overboden terwijl wij ook al 15-20% boven de vraagprijs boden. Dit wordt ons toch een beetje te gortig en ook zonde van de tijd. Wonen gelukkig op dit moment wel aangenaam.
Ja, kap daar eens mee
Boeiend zeg
@Diederik_Ezel | 08-07-21 | 13:16: van Oef koopt zakelijk aan, niet in privé, want dan kom je in de fiscale strudel terecht, de mallemolen. In het segment vanaf EUR 1.5mio is er minder vraag en staat de koper sterk.
@Eduardo- | 08-07-21 | 13:15: Zeg maar gerust een beetje irritante schrijfstijl. Maar je kan het gewoon overslaan, hij verraadt zichzelf meestal al in de eerste zin.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 13:20:
Mannetjes die op internet moeten laten weten hoe succesvol ze zijn, zijn hele kleine en onzekere mannetjes.
@van Oeffelen | 08-07-21 | 13:20: zelfverheerlijking, echt een katholieke deugd
@JJMS | 08-07-21 | 13:21: feiten, geen aannames.
Bij ons in Berg en Dal staat nu een pandje te koop wat volgens mij van de voormalige drugsbaron die het naastgelegen pannekoekenrestaurant "de Heksendans" als witwas-operatie exploiteert. Het is in ieder geval wel in drugsbaron-smaak gebouwd, met betonnen tuin. En er was ook een gewapende politie-inval bij de Heksendans enkele jaren terug.
www.funda.nl/koop/berg-en-dal/huis-41...
Sla je slag!
De Frambozenstraat in Almere.... dan krijg je toch 410.000 euro als je daar gaat wonen? Toch?
Dat heet gewoon inflatie. Vroeger had je dan nog vakbonden die om loonsverhogingen gingen strijden. Tegenwoordig is het ieder voor zich.
Het grootkapitaal lacht zich de ballen uit de broek.
En nee, ik ben geen communist of socialist, ik zie het alleen maar aan.
Ach opa... vertel nog eens over de tijd dat de vakbonden nog iets nuttigs deden!
Dit is gewoon vraag aanbod, want de kosten waarvoor je een huis kan maken zijn een stuk lager dan wat je ervoor vraagt.
Die inflatie gaat er wel komen. Er is veel te veel geld (negatieve rente) en veel te weinig spullen en mankracht. Je hebt geen vakbond nodig. Als je iets kunt ben je momenteel goud waard. Ik ben benieuwd waar dit eindigt.
Dit is geen inflatie, dit zórgt voor inflatie.
Huizen zijn onmeunig duur en je kunt je huidige huis wel duur verkopen maar die overwaarde moet je aanwenden voor een nieuwe woonst dus per saldo schiet je er als verkoper-koper niks mee op.
Nieuwkomers echter steken zich in schulden die straks geen klap waard zullen zijn. En dan stijgt de rente en is het bal. Dan is het geld nog even veel waard, maar hebben ze er minder van over.
Geen inflatie, wel armoede.
Past allemaal in het grote plan. "You will own nothing, and you will be happy"
Ik heb net mijn tochtige appartement uit 1950 verkocht voor 330K, 5 jaar geleden gekocht voor 170K. Wat is dit voor idioterie?
Je nieuwe appartement kost 55000 lachen man
moet alleen ook weer iets nieuws kopen..
@VerganeGlorie | 08-07-21 | 13:18: voor 160k winst kan je ook heel lang iets leuks in duurder huursegment huren. Of naar Portugal verkassen natuurlijk.
4 ton, voor dàt ? Bhaha
Het hout een keer op natuurlijk.
Met al die biomassacentrales sneller dan je denkt zelfs.
Zeker als je zo spelt eindigt het in de biomassacentrale.
hehe
Bedankt ECB en migratie.
.......3 kabinetten met D66, Rutte, CDA, PVDA, SGP (duivelaanbidders), CU( ook duivelaanbidders) en Groenlinks niet vergeten!
Valt allemaal nog wel mee. Het pathetische geklaag van de have-nots is weer typisch Nederlands.
Tsja, begeleid wonen projecten zijn nog niet direct getroffen dus ik begrijp uw reactie wel.
410K voor 95 vierkante meter in Almere. Valt best me inderdaad. Schei toch eens uit
Van Oef, met dat domme gelul de hele tijd. Laat me raden: ‘moet je maar harder werken!’? Dat is hard werken voor een lelijk kuthuis is Almere.
Dat doet overbevolking. We vreten en fokken maar door alsof er geen morgen is. Op is op, vol is vol.
Wie bedoel je met we eigenlijk? De Nederlandse vrouw krijgt niet eens genoeg kinderen om de autochtone bevolking in stand te houden!
En iedereen wil in de randstad wonen: blijf doen!
@Heelsum | 08-07-21 | 13:11: We = de mens. Daarvan kan deze planeet er maximaal zo'n twee miljard hebben. We zijn hard op weg naar de acht miljard. Dan krijg je problemen, waarvan de woonlasten nog wel de mindere zijn.
@Generaal P. | 08-07-21 | 13:32:
Toch zit ik liever in een warm huis dan in een hutje op de hei te reaguren op het bericht dat de laatste joe ijsbeer opgehouden is met pinguins mollen.
Het is overbevolking + rente + kleinere gezinnen + onvoorspelde bevolkingsgroei door migratie.
In 2005 was de prognose maximaal 17,2 mln mensen in 2040. Nu is het 2021 en zitten we op 17,5 mln. Elke partij had op basis van die prognoses woningbouw niet tot prioriteit verklaard.
@De Eierbal | 08-07-21 | 14:06: en doordat er veel singles zijn. Dus als alle lekkere single chicks mij even willen bellen.
Tijd voor een flinke loonsverhoging dan valt de stijging relatief weer mee..
Stijgt de prijs alleen maar mee. Het probleem is niet de prijs, het probleem is het enorme tekort dat we al 12 jaar zien oplopen maar waar een paar kabinetten liberaal/groengristelijk niets aan wensten te doen en zelfs erger gemaakt hebben met milieuwetgeving en idealisme.
Er komt toch een huis vrij in Maurik, of Tiel, of zo? Heb ik gehoord.
Dat waren blijkbaar huurhuizen.
Hop hop gas erop. Mijn hypotheek moet verdampen. Fijn voor mijn kinderen.
REAGEER OOK