Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het miljoenste artikel over de huizenmarkt is weer vrij dom

ook een soort huis

Gelukkig stemmen ze wel vvd

U wist het nog niet want U HEBT ER DE AFGELOPEN VIER JAAR NOG HELEMAAL NIKS OVER GELEZEN maar de huizenmarkt is dus zwaar verneukt. Hier een leuke uitleg over hoe verneukt de huizenmarkt is in vergelijking met hoe verneukt het was in 1990. Om de paar dagen staat er weer een of ander krijsverhaal in de krant over een stel dat geen huis kan kopen. Nu dit weer: Dennie en Merel hebben 185.000 euro te besteden en daar kopen ze niks voor. "We dachten dat het veel was." Hate to be the bearer of bad news voor Dennie en Merel maar dat is het dus njet: met één modaal inkomen pak je een hypotheek van ongeveer 170k. En het is vrij vervelend voor Dennie en Merel dat je ALLEBEI moet werken om een huis te kunnen kopen, dat je een andere baan moet zoeken, of dat iemand een keer promotie moet maken en dat pappie geen gevulde zakken heeft. En het is ook écht hartstikke ruk dat het momenteel niet zo simpel is een betaalbaar huis te vinden. Máárrrr als je in Oost-Groningen geen huis kan vinden en naar De T. stapt dat een budget van 185.000 euro 'veel' is heb je de laatste jaren misschien wat over het hoofd gezien. Enfin, dus onze onderzoeksredactie kijken wat die Dennie en Merel nou voor een mensen zijn en dan lezen we op de site van Dennie dat hij arbeidsongeschikt is - dus daar ga je al. En wat er toen gebeurde. Zal u. Verbazen.

Tsja

Reaguursels

Inloggen

Asiel vragen Dennie, en zeggen dat je moslim bent. Heb je zo een huis.

wapster | 03-07-21 | 02:55

Je begint je toch af te vragen hoe ver het toch zo is gekomen. We praten over aarde, stenen, glas en cement in euro's dat eindeloos wordt bijgedrukt. Rare wereld.

Burgerzaken | 02-07-21 | 22:41

Er zijn net excuses gemaakt voor het slavernijverleden, dus zet je huis maar alvast te koop.

Magmacarta | 02-07-21 | 19:34 | 3

Koop?

Papa Jones | 02-07-21 | 20:10

@Papa Jones | 02-07-21 | 20:10:
Ja gewoon je huurhuis te koop zetten, geniaal toch?

MonsantoSucks | 02-07-21 | 22:48

De maximale prijs van woningen wordt gestuurd door de leennorm (per setje) en de rente.

Tot midden jaren 90 kon een hypotheek worden genomen op 100% van het hoogste salaris en 30% op het salaris van de partner. In die periode kon een schoolverlater een vier-kamer appartement kopen.

En daarna is het fout gegaan. Men kon opeens een woning kopen 100% op twee salarissen. Je kon meer lenen, woningen werden duren en een alleenstaande starter kan nu net een studio kopen van 40 m2.

Neem daarboven op de pfas, Co2, een toestroom van arbeidsmigranten, asiezoekers en gemeenten die de maximale winst uit grond willen halen en het feest is compleet. De overheid was gewaarschuwd en nu ga ik achterover zitten en afwachten hoe mijn woning duurder en duurder word.

Atlantis-95 | 02-07-21 | 18:46

Wordt het niet eens tijd dat de media en politiek de hele waarheid gaan vertellen.
Ook de rechtse partijen durven dit niet.
Dus nog maar eens.
Als je niet werkt, het minimum loon verdient of anderszins zielig bent krijg je behalve je uitkering of het karige loon wel een huis met zonnecellen en een warmtepomp voor € 750.- en bovendien, dat zeggen ze zelf nooit, tot € 400.- huursubsidie. Verder zorgtoeslag en eventueel kwijtschelding van reinigingsheffingen.
PVV, Ja21 en FVD moeten dit eens gaan benoemen in de debatten, het is toch niet hun achterban die nergens voor hoeven te betalen.
Door dit steeds te benadrukken zie je pas echt het associale effect die de Energietransitie voor het onnozele werkvolk geeft.
Van de week was er weer voorpaginanieuws over middengroepen die problemen hadden met studerende kinderen.
Snap je meteen dat dit niet voor de uitkeringstrekkers geldt, wat de media weglaten is dus wat je zelf maar steeds moet bedenken, schande die halve nieuwsberichten. Met recht Nepnieuws

G.M.I.M. Pet | 02-07-21 | 18:37 | 3

Als je zo ongelooflijk slecht geïnformeerd bent, kan je echt beter je mond houden.

captainobvious | 02-07-21 | 18:52

Houd dit gelul op Telegram svp

QuelleFromage | 03-07-21 | 08:07

Dit is zo de waarheid. Studeer je af, de eerste jaren in de bijstand gaan zitten. Pas dan hb je genoeg wachtjaren en onvoldoende inkomen om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen. Werk je en verdien je wat, betaal je netjes je belasting en stoppen je toeslagen vergeet die sociale huurwoning dan maar. U zult 50% van uw inkomen kwijt zijn aan huur voor een minimaal aantal vierkante meters en de huurbaas zorgt dr wel voor dat sparen niet meer lukt.
En oja die allochtone niet participerende, niet Nederlands sprekende, niet geëmancipeerde maar wel 4 kinderen barende cultuurverrijker ontvangt de uitkering, de bijstand, de huurtoeslag, de kinderbijslag de zorgtoeslag, de ontheffing gemeentelijke belastingen en ga zo maar door. Hun flatje wordt gratis verduurzaamd met een gasloze keuken, zonnepanelen, triple glas, energiezuinige apparatuur en ga zo maar door. En dankbaar dat ze zijn. Eens in de zoveel tijd leest je t in rode letters in de krant.

Flow82 | 03-07-21 | 08:35

Die laatste ... als het alleen een kavel was geweest was het meer waard geweest (840 m2).

Watching the Wheels | 02-07-21 | 18:51

@Watching the Wheels | 02-07-21 | 18:51:
Zie nu pas dat het erfpacht is, ook dat nog.

Watching the Wheels | 02-07-21 | 18:57

@Watching the Wheels | 02-07-21 | 18:57: erfpacht is geweldig!
In Amsterdam betaalden ze dubbeltjes en kwartjes voor superdure grond naast het centrum! Na honderd jaar of zo zijn er nieuwe tarieven, en dan betalen ze plots voor de werkelijke huur van de grond …
Nuance: vaak veels te duur, maar geen londense praktijken.
Daar mag je met de grondeigenaar en een advokaat gaan bakeleien of je dat tussen muurtje mag slopen voor een open keuken …
Maar goed, domme mensen genoeg, zie vvd en haar stemmers, en doe er wat nuttigs mee.
We zoeken nog biomassa.

Analia von Solmsch | 03-07-21 | 00:58
▼ 1 antwoord verborgen

Ach ja zo heb ik ze ook op het werk. Klagen dat ze geen huis kunnen vinden maar wel vvd stemmen en als klap op de vuurpijl mij als een melaatse zien omdat ik bosma heb gestemd.

U-boot | 02-07-21 | 17:24 | 1

Ook rechte mensen vinden fascisme vaak onsmakelijk

QuelleFromage | 03-07-21 | 08:08

Wat een huilstruik die Dennis.

2tribes | 02-07-21 | 16:48

De reden dat er niet is gebouwd omdat ze bang zijn dat het hele kaartenhuis in elkaar valt. 'Maar de rente staat zo laag' *proest*. Nu krapte en straks allemaal rennen naar de uitgang als blijkt dat de volgende generatie helemaal niet zit te wachten om de komende 30 jaar maandelijks het beider loon te laten afromen voor een hypotheek van 7 ton. Geen auto's, geen grote huizen, geen kinderen, en straks stikt half Nederland in zijn 'gunstige' hypotheek omdat die weer moet worden opgehoogd voor de warmtepomp. Dan 'mogen' hele volkstammen als beloning straks hun hypotheek met de pensioenrechten verrekenen en afbetalen. Success ermee #hypotheekvrij

Finn | 02-07-21 | 16:19 | 13

Volgens GL, PvdA en SP wonen die mensen straks in jouw 2 onder één kap en jij moet optiefen,

Blonde Nel | 02-07-21 | 17:47

@Graaier | 02-07-21 | 17:45: Lees anders even de baksteenmythe van Dirk Bezemer, woningprijzen worden bepaald door de hoeveelheid geld die beschikbaar is voor hypotheken. Ik heb al een huis, zeg maar.

Finn | 02-07-21 | 18:19

@Blonde Nel | 02-07-21 | 17:47: Klopt wel.

Finn | 02-07-21 | 18:19
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik kocht m'n eerste huis in de premie A/B tijd. Had toen al een redelijke baan en ditto salaris, maar omdat moeder de vrouw toendertijd maar een aantal jaar (!) mocht meebetalen aan de hypotheek was het toch nét kantje boord maar gelukkig aan de goeie kant.
En nu: geen betaalbare starterswoning (beetje in de buurt van werk) te vinden en de mensen met oma's en/of tantes met geld stoppen dat in huizen i.p.v. 't op de bank te laten verpieteren. En de sociale huurwoning om de hoek gaat incluis huursubsidie naar gevluchte mensen. Huren op de vrije markt is peperduur, maar dan die huur toch maar ophoesten, ook al krijg je met datzelfde (uitzend) inkomen geen hypotheek waar je wat mee kan kopen.
Wat is alles toch perfect geregeld in dit landje, zullen we in 't komende kabinet Hugo de schoenen maar op volkshuisvesting zetten of bestaat dat niet meer ?

Vesta | 02-07-21 | 16:03

De bovenonsgestelden hebben er belang bij om ons iets anders dan de waarheid te doen geloven. Dat immigratie niet helpt als je woningnood hebt is zonneklaar, maar het werkelijk probleem is een terugtrekkende en decentraliserende overheid die geforceerd “marktconform” moest gaan werken enerzijds en speculerende winstgeile makelaars en bouwers anderzijds. Allemaal partijen die er op uit zijn om u zoveel mogelijk leeg te schudden. Maar geloof wat u wilt. Want mijn “linkse” praatjes zijn uiteraard niet erg in de mode meer. Dus laat u episch naaien door genoemde partijen terwijl u zich blindstaart op statushouders.

Bigi Bana Boy | 02-07-21 | 15:55 | 3

We hebben sinds het begin van de crisis (2008) ongeveer een miljoen mensen geimporteerd. Dat is de kern van het probleem. De idiote prijzen komen door de extreem lage rente, dat is ECB beleid om Italie te spekken.

du Roi Soleil | 02-07-21 | 16:49

@du Roi Soleil | 02-07-21 | 16:49: Brave jongen.

Bigi Bana Boy | 02-07-21 | 19:47

@du Roi Soleil | 02-07-21 | 16:49: En te weinig kippenhokken gebouwd.

marchbrown | 03-07-21 | 01:31

Tot dit jaar kocht ik ieder jaar twee tot drie appartementen in Utrecht voor de verhuur. Ik ben daar als jonge zzp’er 15 jaar geleden mee begonnen en door alles te herinvesteren, kwam op een gegeven moment de versnelling erin. Voorbeeld: Door absurde prijsstijgingen is een appartement dat ik twee jaar geleden via funda kocht, nu 50% meer waard. Gunstig voor de verhuurders? Ja en nee. Papieren waarde is leuk, maar ik kocht altijd voor het rendement van verhuur. Gebruikmakend van de hefboom door financiering. Stijgende WOZ-waarde en (toekomstige extra) heffingen voor verhuurders zorgt alleen maar voor verdere huurverhogingen. De markt bepaalt immers de prijs en zolang huurwoningen in Utrecht schaars zijn, kan ik de huur verhogen. Schieten we hier met ze allen iets mee op? Nee. De inflatie door de geldpers loopt uit de hand en de burgers betalen de prijs. Alleen mensen met een vaste waarde zoals vastgoed kunnen dit bijbenen. Maar ik reken erop dat de overgrote meerderheid die buiten de boot valt op partijen zal stemmen die zulke grote heffingen gaat opleggen dat ook ik ‘verlies’...

cop-forrester | 02-07-21 | 15:42 | 14

@cop-forrester | 02-07-21 | 19:41: In een normale markt is die 4-5% rendement veel te laag. De particuliere markt is behoorlijk risicovol. Gezien de vigerende huurbescherming.
In een huizenmarkt een pand twintig tot vijfentwintig keer de jaarhuur doet, moet je juist verkopen. Want rendement en risico staan niet meer in een juiste verhouding.

theo-is-dood | 02-07-21 | 21:46

@theo-is-dood | 02-07-21 | 21:46 Theo, die 4-5% is percentage jaarhuur t.o.v. de koopprijs. Door 70% of meer goedkoop te lenen tegen 1 tot 2% is het rendement op eigen geld na aftrek van kosten voor leegstand, VvE en afschrijving ca. 8-10% per jaar. Als je gemiddelde waardestijging meeneemt dan kom je al snel op >20% rendement op eigen vermogen. Nog los van jaarlijkse huurverhoging. Kortom, dank voor je advies maar geen reden tot verkoop.

cop-forrester | 02-07-21 | 22:24

Je kraamt onzin uit, typisch een huisjesmelker, kan niet rekenen, roept wat economische termen.
Ja, je hoeft niet meer te werken (kun je toch niet, geen boer wil zo’n domme knecht) en ja, je kunt eigen prijzen vragen als verhuurder, je hebt wind mee.
Voor de rest heb ik meelij met je huurders, ik geloof niet dat jij je vastgoed onderhoudt.

Analia von Solmsch | 03-07-21 | 01:07
▼ 11 antwoorden verborgen

Zijn we gek aan het worden met de huizenmarkt? Ja, ik denk het wel. Een achteroom van mij woont in Utrecht op een mooie plek. Ik zag laatst dat het huis van zijn buurman voor 1 miljoen euro te koop stond. WOZ-waarde was 6 ton. Uit nieuwsgierigheid WOZ-waarde huis achteroom opgevraagd, WOZ-waarde was in 2015 rond de 5 ton. WOZ-waarde dit jaar 1 miljoen euro.

Zelfde verhaal hier in mijn dorp bij sommige huizen. Huis WOZ-waarde in 2015 rond de 4-5 ton. Huis staat nu te koop voor 1.2 miljoen euro. En daar is echt in deze gevallen niet voor zóveel aan verbouwd.

En dit is tijdens de zogenaamde crisis waar we nu in zitten. Ik verwacht de komende jaren dat de huizenmarkt grotendeels compleet gestoord gaat worden.

Wybe Wabes Abbema | 02-07-21 | 15:33 | 5

@CryptoFurby | 02-07-21 | 15:37:
Voorbeeld (=mijn eigen woning):
Woz-waarde op aanslag Gemeentelijke belastingen 2021is € 272.000
Taxatiewaarde (mei 2021) is € 365.000
Verkoopprijs (volgens makelaar die een bod overbracht terwijl het niet te koop is); € 385.000.

MK27 | 02-07-21 | 16:39

@MK27 | 02-07-21 | 16:39: oorspronkelijk werd de WOZ waarde gebaseerd op verkoopwaarde “in bewoonde staat” (dus dat er een bewoner in woont en blijft wonen na verkoop) en daardoor zou de WOZ waarde ergens tussen de 65 en 75% van de waarde moeten zijn in de vrije verkoop.

JayJay | 02-07-21 | 21:19

Door de enorme landelijke stijging vd WOZ waarde zal de overheid uiteindelijk honderden miljoenen extra aan erfbelasting gaan ophalen. Een stijging in WOZ waarde van €100.000 levert de overheid bij overlijden vd bezitter van het OG ongeveer €20.000 extra aan erfbelasting op. Tel uit je winst. Dus hoe meer de WOZ waarde stijgt, hoe blijer ze in Den Haag worden

Boerenverstand99 | 02-07-21 | 21:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Dennie heeft tenminste een dak boven z’n hoofd.
Een blik door de huiskamer leert mij dat het een chaotische rotzooi in huis is.
Ik zou daar ook onrustig van in m’n hoofd worden.
Dennie wil meer, dat willen we allemaal.
Klagen heeft geen zin Dennie, alles wat je wilt veranderen in je leven moet je zelf doen.
Óók als je arbeidsongeschikt bent kun je er nog het beste van maken.
Blijkbaar kun je vloggen, heb je een website en mankeer je niets aan je mondje.
Doe daar iets mee.
Succes Dennie.

Ruimedenker | 02-07-21 | 15:33

Volgens mij zijn er altijd mensen geweest die niet genoeg verdienden om een huis te kunnen kopen. De vraag is waar de inkomensgrens nu ligt voor een normaal huis. Zal ongetwijfeld hoger liggen dan vroeger maar met dit verhaal kan je niks.

BobDobalina | 02-07-21 | 15:33

Volgens mij was de bedoeling toch dat we geen spullen hebben maar wel tevreden zijn? Of iets in die strekking. Ik verdien met mijn vriendin samen 70k per jaar. Ik woon in een huurhuis van 435 euro. Woon ik nu scheef? JA MAAR WAT MOET IK DAN??? Ik kan nergens heen. Ik wil wel.. maar hoe dan?

CryptoFurby | 02-07-21 | 15:29 | 3

Ik vind dat niet scheef. Zo min mogelijk uit geven is niks mis mee

SinisterNL | 02-07-21 | 16:25

Als je spaart heb je dus elke 4 jaar 200k zou raar zijn als je geen huis kan vinden.
Zeg dat gewoon dat je lekker goedkoop wil blijven wonen, want wie ben ik om jou te verplichten een belachelijk duur huis te kopen.

Gijsbert | 02-07-21 | 19:45

70k bruto

Drs. D. | 02-07-21 | 22:58

HAHa net het verkiezingsprogramma van D66 gelezen: ze gaan 1 miljoen huizen bouwen! Ollongren? Die was toch de afgelopen 4 jaar als minister verantwoordelijk voor het mega tekort aan nieuwbouw en het verkopen van mega veel huurwoningen aan gewetenloze investeerders? Zelfs tegen de zin van de tweede en eerste kamer in. Heeft ze een hersenspoeling ondergaan dan?

zorgeloos-type | 02-07-21 | 15:24 | 4

Die 1 miljoen huizen zijn voor de 1 miljoen immigranten die D66 tot 2030 op het programma heeft staan.

du Roi Soleil | 02-07-21 | 16:51

De grap is dat die 1mil over een 10 jaar is, dus er gaat niet eens veel meer gebouwd worden. Het tekort loopt in die 10 jaar alleen maar verder op (met deze import gekte)

Gijsbert | 02-07-21 | 19:47
▼ 1 antwoord verborgen

De manier !
Weliswaar een beetje 'n omweg, maar toch.....
Verlaat onmiddellijk het land, en reis af naar het midden oosten.
Ga daar terstond je papieren weg en aanvaard grenzenontwijkend de terugreis naar NL en meldt u bij de opvang.
Houd er rekening mee enige tijd in de wachtkamer te zitten, maar daarna wordt u in de watten gelegd !

Dit relaas doet eveneens in het arabierisch de ronde aldaar.

J.Thee.Cohen | 02-07-21 | 15:19

Dus hij heeft iets aan z'n been, kan wel gewoon lopen, zitten, vlogs maken en zit in z'n video te janken dat hij nooit meer kan werken. Wat. Een. Lul.

YoMoms | 02-07-21 | 15:15 | 1

Ho ho: hij kan ook wippen. Hij heeft immers 2 kids op de wereld rondlopen.

MK27 | 02-07-21 | 16:41

Dennie lijkt me een prima kerel. Probeert een goede en leuke vader te zijn en als iedereen dat zou proberen dan zou de wereld er een heel stuk beter uit zien.
Dat hij arbeidsongeschikt is en toch VVD stemt pleit ook voor hem. Stemmen doe je niet uitsluitend voor je eigen portemonnee, maar op basis van bepaalde idealen.

C1O2 | 02-07-21 | 15:14

Dennie is arbeidsongeschikt door 3! Foutieve operaties!
Ik vermoed opzet!

Paulus de Bk | 02-07-21 | 15:08

Binnenkort een net verbouwd leuk jaren 1920 hoekwoning te koop.. ben nog wat aan het renoveren .. nieuwe kozijnen.. voordeur.. isoleren.. wat nieuwe binnenmuren.. eind van het jaar helemaal klaar. in de buurt van Harlingen.. weinig diversiteit.. op het fries na is iedereen nog te verstaan, en aan het werk.. in een uurtje in de rampstad .. voor het verschil koop je een prima luxe kar onder de kont.. onder de 150 k.. enveloppen onder tafel uiteraard ook bespreekbaar.

broervandenhollander | 02-07-21 | 15:04 | 1

Harlingen. Het Siberië van het hoge noorden.

captainobvious | 02-07-21 | 18:55

Er wonen te veel mensen in sociale woningen (36%!). Nergens in Europa zijn er dat zo veel. Wanneer zeg maar de helft van die woningen naar de reguliere markt zou gaan, dan zou het aanbod al flink stijgen.

Zyprexa20mg | 02-07-21 | 14:50 | 8

Tja, zelfs mensen die nu als scheefhuurder worden aangeduid krijgen van de bank vaak geen toereikende hypotheek maar mogen wel veel meer huur betalen. En neem maar aan dat iedereen die tegen modaal aanzit graag wat wil opbouwen in plaats van eeuwig huren tussen steeds meer nieuwe buren.

Deflatiemonster | 02-07-21 | 15:26

@Deflatiemonster | 02-07-21 | 15:26: Dit is heel bekend. Vele komen dit probleem tegen. Doet Rutte er iets aan? Natuurlijk niet. Nooit van gehoord. Vrouwen rechten in Afghanistan is pas belangrijk en staat hoog in het agenda!

McCain | 02-07-21 | 15:31

Ik snap niet goed wat je bedoeld? Dat er teveel sociale woningen zijn? Dat deze maar verkocht moeten worden? Dit had Utrecht een tijdje terug meerdere malen geprobeerd, de woningbouw huizen verkocht aan een vastgoed bedrijf en deze verhuurt ze daarna net zo leuk voor dubbel de prijs. Het idee was dat de woningen aan personen of bewoners werden verkocht maar omdat niemand de boel ind e gaten houdt krijg je dit soort zaken. Dan denk je nou gebeurt maar 1 keer: nou niet dus, Utrecht heeft een woningbouw organisatie opdracht gegeven om betaalbare huurwoningen te bouwen, bleek dus ook compleet fout te zijn. De huur te hoog voor het bedoelde segment. Andere steden hebben net zulke problemen, woningstichting besluit te verkopen en vervolgens staat er weer een belegger op de stoep die een mooi aanbod doet met valse beloftes en die profiteert van de zaak.

Blauwe Wafel | 02-07-21 | 16:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Zucht, het zoveelste slechte artikel over totale nobody's die geen huis kunnen kopen en economie niet snappen. Luister simpletons (de Dannie's en Merels van deze wereld): het is gewoon vraag en aanbod. Geld is door de lage rente, minder waard. Dat wil zeggen minder koopkracht aangezien elk jan modaal 'flink' kan lenen. Daarbij komend dat ook de vrouw meer werkt, zorgt voor meer geldvoorraad in de economie. Dus €200k is dus helemaal niets relatief gezien, dat is zo logisch als het maar is.

Snap ook niet dat iedereen een soort van 'recht' op kopen denkt te hebben. De economische wetten zijn simpel, bij schaarse goederen gaat het goed naar diegene die bereid zijn hier het meeste voor op te offeren. En dat zijn nu meestal niet paupers zoals Dennie met zijn 'arbeidsongeschiktheid'. Succes Dennie, en een tip: volgende keer beter geen VVD stemmen sukkel!

groetjes,
TrickMeister

TrickMeister90 | 02-07-21 | 14:50 | 1

Zo is het. Maar vrees dat de Dennies het niet willen begrijpen. Eeuwenlang woonden de Dannies van deze wereld (zeker als ze niet konden werken) in krotten en te kleine huisjes. Pas sinds de tweede wereldoorlog denken de Dennies dat een mooi huis met alles erop en eraan voor weinig te koop zou moeten zijn.

Graaier | 02-07-21 | 16:34

Het is wel ziek hard gestegen de afgelopen paar jaar, echter kan een modaal tweeverdieners inkomen nog steeds prima een huis kopen. Je moet kijken naar betaalbaarheid, denk ik. Valt het te financieren voor modaal, dan is er geen aanwijzing dat de prijzen omlaag gaan, eerder omhoog.

WellimHollander | 02-07-21 | 14:40 | 2

Tweeverdieners met ieder 45k+ bruto zitten in een rijtjeshuis 40 min van hun werk. Komen er nog veel mensen na hun met zo'n salaris en gewilligheid om iemand anderss zijn huizenprijs te verzilveren? volgens iedereen met een eigen voordeur wel. it can only go up.

GeheidEenGeit | 02-07-21 | 15:19

@GeheidEenGeit | 02-07-21 | 15:19:
Klopt, het kan uiteraard ook naar beneden, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Eerder omhoog of weer een tijdje op slot met prijzen die weinig bewegen. Regeltje hier of daar aangepast zodat betaalbaar blijft voor modale tweeverdieners en de nieuwe instroom is weer even geborgd. Kun je het mee oneens zijn, maar een flinke prijsdaling gaat men hier niet toestaan.

WellimHollander | 02-07-21 | 15:28

@GS Redactie: easy tiger(s), de beste man heeft (zo te zien) een lief dochtertje en voorzover ik kan overzien ook niet betrokken bij de Kaag-documentaire. Beetje compassie enzo.

tectonicos | 02-07-21 | 14:35 | 3

Ach, volgens mij wordt arbeidsongeschiktheid nog altijd beoordeeld door artsen en niet door reaguurders op afstand. Bovendien, zit iemand niet met een blik bier op de bank maar onderneemt hij binnen zijn mogelijkheden nog dingen, is het weer niet goed. Want het is nooit goed. En ook dat is de schuld van de VVD, maar dit terzijde.

All_yall | 02-07-21 | 14:38

Compassie naar zn dochter, slimpie.

tectonicos | 02-07-21 | 14:40

@tectonicos | 02-07-21 | 14:40: Als hij van zijn dochter hield, had hij niet op de VVD gestemd. Zij krijgt het straks helemaal zwaar.

Deflatiemonster | 02-07-21 | 15:29

Met zulk dom en achterlijk stemvee is de baan van politicus natuurlijk wel heel aantrekkelijk.
Kijk eens naar die enge Ollogren heks. Lekker de linkse politicus uithangen terwijl je lekker met je Bilderbergvriendjes twee dikke middelvingers opsteekt naar het gepeupel en de democratie uitholt alsof het de advocado in de eerste klas KLM op weg naar je milieu-conferentie is.

spoilerfreak | 02-07-21 | 14:34

Zo arbeidsongeschikt komt Dennie niet over. Kan iemand die voorheen toeslagen deed hier eens naar kijken?

JohnLocke | 02-07-21 | 14:34

Als het gaat om de wachtlijsten voor sociale huurwoningen, dan kan je wél zeggen dat het komt door de massale import van vluchtelngen die urgentie krijgen.

Bij koopwoningen is het (van wat ik heb gelezen) een ander verhaal. Het schijnt dat je veel investeerders hebt die goedkopere woningen opkopen om ze vervolgens te verhuren in de vrije sector. Hierdoor verdwijnt veel aanbod uit het lagere segment, waardoor het resterende aanbod in prijs stijgt.

Die goedkope 2/3 kamer appartementen kan je altijd verhuren aan mensen die te veel verdienen voor sociale huur, maar te weinig om een huis te kopen. Of ze hebben geen vast contract en kunnen geen hypotheek krijgen.

Hefbrug | 02-07-21 | 14:34 | 2

Goedkope 2/3 kamerappartementen zijn er niet meer. Begint bij 975 pm voor een tweekamerwoning. Want woningzoekers zijn ten einde raad. Daar komen dus ook mensen in die qua inkomen in aanmerking komen voor een sociale huurwoning en huursubsidie, waarnaar ze door een al tientallen jaren wegkijkende overheid echter kunnen fluiten. Hoera.

Papa Jones | 02-07-21 | 14:53

@Papa Jones | 02-07-21 | 14:53: hier in Amsterdam heeft de huurmarkt wel een tikkie gekregen. Zie ook weer lege huurappartementen in mijn buurt. Nog steeds niet goedkoop, maar je kunt volgens mij wel onderhandelen.

BobDobalina | 02-07-21 | 15:34

De woningmarkt: er zijn veel te weinig huizen, als er genoeg bij gebouwd wordt worden ineens de huizen weer betaalbaar. Dan moeten ook de aannemers vechten om de opdrachten en hun prijzen omlaag gooien. De projectontwikkelaars moeten ook meer moeite doen om een koper te vinden en zullen hun prijzen ook moeten aanpassen.

Het probleem: de overheid denkt als we de symptomen van het probleem weghalen dan is het vanzelf opgelost. Ze pakken nu heel hard de verhuurders aan die slim gebruik maken van het tekort aan nieuwe en vrijkomende bestaande woningen. Straks is verhuren totaal niet interessant meer (2024 misschien al een koopverbod als het niet voor bewoning is). Dan zitten we nog steeds met te weinig huizen voor de koop, gaan we dan de stoelendans doen met doorstromers als weer de zoveelste neerwaartse economische beweging komt?

kovariant | 02-07-21 | 14:33 | 6

@BoerKoekoek | 02-07-21 | 14:45: Tegen de tijd dat ik 200k gespaard heb kan ik al meerderre van die '200k' woningen zelf wel gebouwd hebben. Stellen niks voor. Ook de 300k woningen zijn veelal ruk qua wat je er voor krijgt. Het geheel past in een paar skips, als je de muren met de buren moet delen.

GeheidEenGeit | 02-07-21 | 15:24

@BoerKoekoek | 02-07-21 | 14:45: toevallig een woning gekocht in Zwolle, vrij ver van die ellendige randstad. Drie ton moet je zeker meenemen, anders wordt het niets.

Kabila de stijlloze | 02-07-21 | 15:25

@GeheidEenGeit | 02-07-21 | 15:24: Een huis bouwen is ook helemaal niet zo duur. De prijzen staan niet in vergelijking met de werkelijkheid (materiaal + arbeid) maar meer aan vraag aan aanbod. Zelfs de gemeentes speculeren met de grondprijzen. Aangezien dat de grootste grondbezitters zijn : dat is ook uw overheid die een zo hoog mogelijke prijs wil hebben over de rug van eigen burgers.

kovariant | 02-07-21 | 16:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Als ik die pagina van Dennie zo zie heb ik geen idee waarom hij "arbeidsongeschikt" zou zijn. Hij kan kennelijk wel allerlei activiteiten met zijn dochter ondernemen. Dennie is zo'n type die alleen wil doen waar hij zelf zin in heeft en niet zijn klauwen uit de mouwen wil steken, zijn vriendin mag de centjes verdienen, Dennie ontwikkelt liever zichzelf. Vervolgens verwacht Dennie dan wel dat een woning zo zijn kant op komt zweven. Dennie is geen echte kerel, Dennie is een watje. Don't be Dennie!

R.F.Pickering | 02-07-21 | 14:31 | 1

Ik zie dat hij anders ook eea doet, of in ieder geval probeert op te zetten met webinars aanbieden. Het is allemaal in de hoek van coaching en dergelijke.
Dus ondanks arbeidsongeschikt zijn, gaat hij wel voor zijn leven weer zelf in handen krijgen en kijken of hij toch aan het werk komt, als ondernemer.

Geen idee of dit allemaal veel zoden aan de dijk zet en hoe succesvol hij hier in is, of kan worden, maar hij doet er blijkbaar wel wat voor.

Nuuk | 02-07-21 | 14:36

De gemiddelde VVD-stemmer kan makkelijk een huis betalen, anders zou je geen VVD stemmen.

Roze_bril_drager | 02-07-21 | 14:30

Veel asielzoekers hebben die huizen nodig, ze hebben dan ook sociale huurhuizen waardoor de koopwoningen duurder worden. Even afgezien van de criminaliteitcijfers

stipjes | 02-07-21 | 14:30

De hypotheek is niet zozeer het probleem, het overbieden door doorstromers/bedrijven/investeerders/expats, dat is het probleem.

Joffri | 02-07-21 | 14:28 | 1

Dit wordt veroorzaakt doordat een te kleine voorraad van huizen bestaat, die niet wordt aangevuld i.v.m. onzin verhalen over uitstoot van stikstof e.d.
De impopulaire import van kansloze migranten dendert intussen ook onverminderd voort. Groei, groei, groei. Terwijl er intussen geen huizen bijgebouwd kunnen worden.

Diegenen met geld, klagen niet nee .. Die zien hun vermogen op deze wijze toenemen. Het zoveelste debacle wat politiek denken vanuit de VVD veroorzaakt.

Nederlandop1 | 02-07-21 | 14:35

Door drie 'foutieve' operaties is Dennie arbeidsongeschikt geraakt.
Door 'foutieve' tussen ironiserende aanhalingstekens te zetten, ruikt een beetje belastingambtenaar dat deze arbeidsongeschikte de tent waarschijnlijk tilt. Begin eerst maar eens de toeslagen van deze oplichter door te lichten!

gestoptmetroken | 02-07-21 | 14:27 | 2

U ziet aanhalingstekens en Dennie is meteen een oplichter. Misschien bedoelen ze met 'foutieve' dat de operatie op zich goed ging, maar dat er complicaties optraden, waardoor het resultaat niet het beoogde resultaat was? Misschien hè, want jij zou ook gelijk kunnen hebben. Die aanhalingstekens zeggen weinig tot niets.

Usumani | 02-07-21 | 15:09

@Usumani | 02-07-21 | 15:09: misschien betekent 'foutief' wel dat de operatie geslaagd is, maar ze per ongeluk de verkeerde operatie hebben uitgevoerd.

SomsGenuanceerd | 02-07-21 | 16:47

185.000 was zo'n 10 jaar geleden in het laatste "dal" van de huizen prijzen al niet eens zo heel veel! Laat staan nu de prijzen flink gestegen zijn. Weer typisch een gevalletje van totaal van de realiteit losgerukte simpletons die even mogen laten zien wat het probleem is, zonder te laten zien wat nu echt het probleem is. (Niet de huizenprijzen persé, das een symptoon. En niet de simpletons an sich)

Gregovic | 02-07-21 | 14:21

Er zijn plannen om de waarde van de eigen woning als vermogen te belasten.
Koop dan jôh !

Ambiorix | 02-07-21 | 14:20 | 2

Europa en haar zotte geldverslindende plannetjes moet ergens van betaald worden.

Papa Jones | 02-07-21 | 14:22

De te belasten waarde = de taxatiewaarde minus hypotheek.
Box 3.
Heel vervelend als je, n.a.v. de aansporingen tijdens de huizencrisis, je hypotherk versneld hebt afgelost en/of woningverbeteringen uit eigen zak hebt betaald.
O k*t, I have done that....

MK27 | 02-07-21 | 16:57

Nooit VVD gestemd en al vele jaren geleden vertrokken naar het westen. Nog geen dag spijt gehad van deze beslissing.

WentWest | 02-07-21 | 14:19

In Flevoland ligt 141 duizend lege polder hectares.
10 keer zo groot als Amsterdam.
Cornelis Lely zou zich rot schamen aan wat voor een sukkels hij dit heeft achter gelaten.

McCain | 02-07-21 | 14:19 | 1

M'n vriendin en ik hebben allebei een (relevante, geen kunstshit ofzo) HBO-opleiding gedaan en na allebei zo'n 5 jaar werkervaring al flink moeite gehad een fatsoenlijke (andere) woning te vinden. 2018 wel wat gekocht en nu voor 100K meer verkocht, anders was het niet te doen. De net beginnende, single MBO student zal op deze manier nog tot z'n 40e bij pa en ma moeten wonen. Schiet toch niet op man. Lekker blijven importeren.

SomsGenuanceerd | 02-07-21 | 14:17 | 10

@Nederlandop1 | 02-07-21 | 14:28: Onzin om het 'neoliberalisme' de schuld te geven, alle ellende op de woningmarkt wordt veroorzaakt door overheidsingrijpen. In de Randstad is het percentage 'sociale' huurwoningen vele malen hoger dan in China, waar de communisten nog de baas zijn. Oftewel, de overheid heeft middels de woningcoöperaties een flink deel van de woningvoorraad aan de markt onttrokken. vervolgens ligt de rente op een extreem niveau (nog niet zo lang geleden was 5% hypotheekrente een goed bod), open grenzen via de EU die zowel goedbetaalde expats binnenlaat voor de bovenkant van de markt, als asielzoekers voor de onderkant van de markt (met driedubbele urgentie), en de clusterfuck is verklaard. Grenzen dicht, rente op 5%, verkoop huurwoningen, versneld afbouwen van de renteaftrek, en de 'crisis' is letterlijk binnen een week opgelost.

Festen | 02-07-21 | 15:23

Vraagje:
* in 2018 flink geklaagd toen u uw eerste woning kocht als starter want er werd u eenpoot uitgedraaid?
* in 2021 bij de verkoop van dezelfde woning aan een starter gedacht: "ach, ik pak gewoon die 100.000"?
Vraag het maar, omdat wij dat in 2018 van onze "nieuwe, jonge buren" te horen kregen, dezelfde die nu ruim € 100.000 pakken bij de verkoop.
En wij?
Wij kunnen binnen een jaar hypotheekvrij zijn, met een energiezuinige woning (zelf betaald).
Een volgende huizencrisis levert voor ons geen gevaar op........

MK27 | 02-07-21 | 17:03

@MK27 | 02-07-21 | 17:03: ik heb in 2018 niet geklaagd en dat doe ik nu ook niet. Heb mijn woning overigens niet aan een starter verkocht nu, voor starters eigenlijk onbetaalbaar geworden.

Het punt wat ik probeerde te maken is dat ik het getroffen heb qua opleiding, partner, overwaarde etc. en het nog steeds erg lastig vond om wat nieuws te vinden. In mijn leeftijdscategorie heeft 80 procent het financieel minder goed, kun je nagaan hoe lastig die het nu hebben.

Aanpassing: 95% heeft het minder goed (even opgezocht). Kun je nagaan.

SomsGenuanceerd | 02-07-21 | 17:26
▼ 7 antwoorden verborgen

In principe was ooit een huis kopen weggelegd voor mensen met een flink inkomen of mensen die een flink bedrag konden bijleggen van (de erfenis van) hun ouders.
Dat is nu niets anders. Het idee dat iedereen een huis moet kunnen kopen slaat nergens op.
Ik betaal mij overigens scheel aan mijn koopwoning die ik ooit met mijn toenmalige vrouw heb gekocht, gebaseerd op twee inkomens. Dus ik koop Klokbier. Wel inmiddels een ton ton meer waard dan het bedrag van de hypotheek. Hoera maar daar ga ik niks aan hebben. Ik heb te weinig geld om maandelijks voor de kinderen wat opzij te zetten. Ik hoop dat goed te maken met mijn overlijden ooit. Dan kunnen ze cashen. Dus ga vooral geen huizen bijbouwen. Is goed voor hun erfenis.

Leptob | 02-07-21 | 14:17 | 1

Onze regeringen willen dat iedereen een huis koopt... lekker zelfredzame burgers kweken, en belastingen kunnen heffen op al die huiseigenaren.

DeCynischeAmbtenaar | 02-07-21 | 14:22

Snelle Funda search op Groningen(radius 15km), tussen de 50k en 175k geeft bijna 400 hits.
Dus als je geen woning kan vinden is dat vooral te wijten aan te hoge eisen t.o.v. je budget, dan sec de woning prijs...

ReyNemaattori | 02-07-21 | 14:16 | 3

Den Haag heeft een hogesnelheidslijn aangelegd naar Groningen? Of denk ik nu aan de 1,500KM verbinding tussen Beijing en Shanghai...

McCain | 02-07-21 | 14:21

@McCain | 02-07-21 | 14:21: Want voor een arbeidsongeschitke is het belangrijk dat hij in Den Haag woont? Daar is zijn uitkering meer waard of zo?

BoerKoekoek | 02-07-21 | 14:47

Het is ook nooit goed, een woning kopen in Nederland is - helaas - in alle tijden relatief duur geweest.

DeCynischeAmbtenaar | 02-07-21 | 14:15

Nou mensen, ik ga naar mijn vakantiehuis. Prettig weekend gewenst.

knutsel_ | 02-07-21 | 14:13

Als ik Dennie was, zou ik mijn huurhuis verkopen om zo extra budget vrij te spelen. Maar ja, ik ben dan ook geniaal.

Timide_Aso | 02-07-21 | 14:12 | 1

Als ik Dennie was zou ik mijzelf simpelweg arbeidsgeschikt maken, maar ook ik beschik over maximale hersencapaciteit.

SomsGenuanceerd | 02-07-21 | 14:19

In China hebben ze kartonnen dozen ,ideetje.

rein9576 | 02-07-21 | 14:12

Kijk even naar de loonstijgingen, de inflatie en de huizenprijzen van de afgelopen 10 jaar.
Het VVD beleid (links liberaal) melkt Jan Modaal en pleased de grote bedrijven.
Ook logisch want de grote bedrijven zorgen voor werk voor Jan Modaal.
Het is een precair evenwicht wat vooral niet teveel verstoord mag worden. Vandaar dat Ed Nijpels de klimaatpaus is geworden en niet Paul Rosenmuller.
Vandaar dat men de PvdA, GroensLinks en D66 de bossen laat verbranden, want dan wijzen ze niet naar de VVD als men wakker wordt.

Eppo | 02-07-21 | 14:11

Duidelijk veel geklaag en terecht maar wat is nou DE oplossing?

Sexopolis | 02-07-21 | 14:10 | 4

Heel veel huurwoningen bijbouwen en stop met de massale opvang/huisvesting van asielzoekers.

Papa Jones | 02-07-21 | 14:24
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Viraldo | 02-07-21 | 14:08 | 1

En wat doen die graaiers, ze verbieden vrije sector huurverhogingen boven 2,4% tot 1 mei 2024, dus ik als huisjesmelker moet bloeden voor deze incompetente linkse kliek die niet minder mensen durft te zeggen maar wel postuum eigenvolk eerst en vol is vol crimineel verklaart.
dus we tellen terug: 052024 naar 052023 naar 052022 kortom ik laat het even 4 maanden gaan en de nieuwe 2.4% gaat in per 052022 en in 2024 20% of see you in court.
: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woni...

28 | 02-07-21 | 14:08 | 3

De malloten hebben zelfs huurstijgingen voor sociale huur verboden. Moet je nagaan, ben je een geluksvogel dat je een sociale huurwoning plus huursubsidie hebt, ontspring je óók nog eens de dans van een huurverhoging.

De overheid moet gewoon als de sodemieter woningbouw stimuleren en opvang/huisvesting van 500 asielzoekers per week stoppen.

Al staat u daar óók niet om te springen vermoed ik, u profiteert wat dat betreft volop van het wanbeleid van de overheid, door flink hoge huren te kunnen vragen.

Maar het is u gegund, iémand moet toch voor huurwoningen zorgen...

Papa Jones | 02-07-21 | 14:31

@Papa Jones | 02-07-21 | 14:31: Geen verhoging mocht wel een keer na jaren van 5 a 6 % Mijn sociale huur is nu op vrije sector prijzen.

voldemort | 02-07-21 | 16:32

Ik snap het nog steeds niet, welke gore socialist doet nu een greep in mijn financiën die in box drie ook al belast zijn?
Dan energie, vreten en vervoer ook de helft!

28 | 03-07-21 | 00:19

Wat lullen ze nou, ik kan gewoon een hypotheek van 650k krijgen. Een oplossing, harder werken.

rifraf | 02-07-21 | 14:05 | 8

@Deflatiemonster | 02-07-21 | 14:16: Als Dennie een website voor zichzelf kan maken kan hij prima bij willekeurig mkb webbouwbedrijfje aan de slag.

__dictatuur | 02-07-21 | 14:45

@demaup | 02-07-21 | 14:10: Lijkt mij geen blufverhaal. Tweeverdieners met een bovenmodaal vast inkomen en een beetje eigen geld bijvoorbeeld kunnen echt tegen de klippen op lenen tegenwoordig. De banken vissen de krenten uit de pap en stoppen ze vol met schulden. Staan ze trots naast hun nieuwe dure auto en grote huis van hun sociale status te genieten maar wel in de wettenschap dat je nog wel even die 7 ton moet afbetalen. Kortom het risico van prijsdalingen ligt nu, anders dan in 2008, veel meer bij andere partijen dan de bank, zoals bv. de pensioenfondsen, die trouwens nog door voormalig minister van wonen Blok gedwongen werden om meer geld in de woningmarkt te pompen door schaduwbanken op te richten (oa. MUNT)

Finn | 02-07-21 | 16:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Arbeidsongeschikt en VVD gestemd? Ik heb een idee dat zijn arbeidsongeschiktheid in zijn hoofd zit.

BrutusBosch | 02-07-21 | 14:04 | 2

Dat denk ik ook als ik zie hoeveel neven-activiteiten hij er op na houdt:
Opstip - digitale multimedia, webdesign, videobewerking.
Team-Kim - voorlichting kindermishandeling.
Vlogger - Op youtube.

Dat zijn al meer marketable skills dan die ik heb als developer. Sinds Corona en thuiswerken heb ik mijn benen ook niet echt nodig, dus ik zie het probleem eigenlijk niet.


ReyNemaattori | 02-07-21 | 14:25

Mislukte operatie aan zijn been.
Maar dan ben je nog steeds geschikt voor de meeste kantoor functies.
Met een kapot been ben je alleen niet meer geschikt om als Jehova van deur tot deur te gaan.

Osdorpertje | 02-07-21 | 14:29

Ik heb een oplossing.
Stop je 185.000 Euro en stop ze in een koffer en ga naar professor Barabas.
Die heeft een teletijdmachine en die stuurt je zo terug naar 1988 waar je met dat geld wel een huis kunt kopen. Als je iemand kunt vinden die je Euro's wil aannemen dan.

Osdorpertje | 02-07-21 | 14:04 | 4

@McCain | 02-07-21 | 14:08:
In de jaren 80 kochten “ze” geen grachtenpand, nee, die kraakten ze. Na jarenlang gedogen door politieke vrienden in de gemeenteraad, kon “men” deze huizen gratis houden of voor heel weinig geld kopen. Ons links kent ons links, niet waar.

Nuuk | 02-07-21 | 14:16

Je kan ook gewoon naar 2001 gaan en dan kun je 't geld meteen uitgeven...

ReyNemaattori | 02-07-21 | 14:26
▼ 1 antwoord verborgen

Wees geen Dannie en hopen dat de VVD of wie dan ook je gaat helpen. Huis kopen is nu duur. Logisch. Lage rente betekent hogere prijzen, tweeverdienerschap met 32 uur als tweede baan is het nieuwe normaal en zorgt voor koopkracht in het kwadraat. massa immigratie zorgt voor druk onder op de woningmarkt die naar boven drukt. Want wie wil nou naast asielzoekers wonen die via list, bedrog en falen in land van herkomst hier de hand komen ophouden. Kortom, je moet met z'n beide gaan werken en anders kleiner wonen. Niet zeuren kudt VVD'er met uitkering. Proest.

Graaier | 02-07-21 | 14:04

Huilie Huilie over de VVD weer. U ziet liever de SP aan de macht? Iedereen een woning die hij of zij wenst? HOE DAN?

Behangdelul | 02-07-21 | 14:00 | 2

Wat verschillende partijen als sinds de jaren 1990 roepen: huizen zijn om in te wonen, haal die Prins Brillen, drugsbaronnen, buitenlandse investeerders en pandjessjacheraars er tussenuit. Dit gaat om de levenskwalitiet van onze bevolking. De markt gaat dit in de huidige situatie niet oplossen, er wordt te gemakkelijk pervers veel geld gemaakt totdat Henk en Ingrid weer onder water staan.

En bouw meer fatsoenlijke betaalbare starterswoningen zodat starters vroeg kunnen instappen. Om in te wonen, niet om te verhandelen.
Dus dit weten ze al meer dan 30 jaar.

Desnoods mogen die nieuwe starterswoningen max 1% per jaar in prijs stijgen, dan hoppen mensen ook door naar hun eerste grotere woning. Maar VVD. Gaan ze niet doen. Want greed is good.

kloopindeslootjijook | 02-07-21 | 14:08

Ik ben ook al overspannen door de huizenmarkt. Beetje in een vreemde stad tussen de asielzoekers gaan wonen door een falende overheid

stipjes | 02-07-21 | 14:00

Ja mensen, dan hoor je die divi-deugers e.a. de hele dag over gelijke kansen etc..... Onder hun neus is wonen hier in 10 jaar verworden tot een geld-class (ook omdat gemeenten iedere week 200 statushouders... moeten plaatsen). Ouders met geld geven hun kinderen bij biedingen graag een ton, en die huizen zijn 8 weken later weer 14% meer waard. De politiek(vooral PvdA/D666) zag het gebeuren en deed niets, CDA snapt het al jaren niet meer en de VVD 35 zetels lachen en zijn juist die winnaars op de woonmarkt. Nederland... dit land, niet voor iedereen.

hagelkruis | 02-07-21 | 13:59 | 1

Precies. Ze hebben 10 jaar niet eens naar de huizenmarkt omgekeken. Want Wilders is staats gevaarlijk, Orban moet uit Europa etc. etc.

McCain | 02-07-21 | 14:12

Hoezo? Hij is gewoon lekker solidair. Met miljonairs, maar toch.

The-loopy-cowboy | 02-07-21 | 13:59 | 1

En HIJ heeft de verkiezingen gewonnen! Zo werkt het toch? Als je op de grootste partij gestemd hebt, win je toch de verkiezingen? Dat die partij helemaal niets voor jou gaat doen, dat heeft er niets mee te maken.

nooitgrappig | 02-07-21 | 14:09

www.destentor.nl/regio/sociale-huurwo...
06-05-21
"Sociale huurwoning in de uitverkoop: corporaties pieken met verkoop van hun huizen"
Afgelopen ruim tien jaar zijn 236.000 sociale huurhuizen zijn verkocht door corporaties. Complete straten en pakketten met huurwoningen verkocht, ook aan (buitenlandse) beleggers.
Een investeerder streeft naar winst: die haalt de witkwast door de huizen en vraagt een hogere huur.
Daarmee gebeurt precies wat het kabinet Rutte II in 2012 wilde.
Corporaties moesten jaarlijks ‘verhuurderheffing’ gaan betalen. Jaarlijks bijna twee maandhuren.

Dus dit resultaat is een keuze van de VVD geweest. En bedankt.

kloopindeslootjijook | 02-07-21 | 13:58 | 5

En die huizen zijn allemaal afgebroken, of…? Nee, er is een woningtekort, dat is het probleem. Dat is het enige probleem op de woningmarkt, al het andere is geduw op het waterbed.

Muxje | 02-07-21 | 14:02

De verhuurdersheffing was oorspronkelijk ontworpen als tijdelijke belasting voor alle vastgoedbezitters om de schatkist opnieuw te vullen na de redding van ABN-AMRO, Fortis en SNS REAAL, maar is sindsdien een permanente belasting geworden die alleen voor sociale verhuur geldt, in lijn met een beleidsvisie waarin marktwerking als ideaal geldt en sociale huur als niet marktconform.

MK27 | 02-07-21 | 14:08

@MK27 | 02-07-21 | 14:08: Opvallend, sociale huur kan wel marktconform zijn als je genoeg huurders hebt met een hoog genoeg inkomen. Met het binnenhalen van nog meer Bente Becker huurlingen zal dat zeker veranderen.

Deflatiemonster | 02-07-21 | 14:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Hahaha, Dennie met z'n hamsterwangen heeft VVD gestemd. Wat een sukkel.

Dr. Blechtrummel | 02-07-21 | 13:58

Toch blijft het treurig dat we onszelf niet meer kunnen voortplanten omdat man en vrouw een carrière (lees; bullshit job) aan het najagen zijn.

Mede met dank aan het totaal desastreuze beleid van de ECB die ervoor gezorgd heeft dat renten zo laag staan dat de huizenmarkt te prooi is gevallen aan de belegger en spaarder.

UpdateAvailable | 02-07-21 | 13:58 | 2

T leven op Aarde is beter af zonder ons. Evenals het kind met workaholic ouders.

Neuth | 02-07-21 | 14:07

De nieuwe generatie wordt geimporteerd. Dat is efficienter.

du Roi Soleil | 02-07-21 | 14:12

100 jaar geleden was het een status dingetje dat je vrouw en kinderen(kinderarbeid) niet hoefde te werken.

Vandaag werkt de vrouw om het huis überhaupt te kunnen betalen.

McCain | 02-07-21 | 13:57

Voor de slechte lezers:

Dit artikel gaat niet over de huizenmarkt. Het gaat over stemgedrag.

Beetje het verhaal van ome Jan die nu over zijn COPD zit te zeuren maar wel heel z'n leven lekker z'n sjekkie gerookt heeft.

Knufter | 02-07-21 | 13:53 | 1

je hebt volledig gelijk, maar bij een GS-verhaal van Ome Jan gaat het dan vervolgens ook snel over Zware van Nelle, Gauloises, Black Beauty of Belinda Menthol (ipv over de consequenties van veel/lang roken).

Phantomas | 02-07-21 | 16:22

Verder hebben ze wel een punt: er is voor een gewoon modaal gezin in grote delen van Nederland letterlijk niks meer te koop. Niet alleen in de Randstad. Hier in een gewoon dorp in Brabant van 20.000 inwoners staan gemiddeld maar 1 of 2 huizen te koop (vanaf 285K) en daar wordt dan 50K op overboden. Kansloos.
Sociale woningbouw is enkel nog voor immigranten en een huurwoninkje particulier kost +1000 euro.
Het lijkt wel of het plan is dat jonge Nederlandse mensen gewoon niet meer wonen, dat ze naar 'elders' kunnen of tot hun 40-ste bij Pa&Ma blijven. Ondertussen komt de migratie na corona-jaar 2020 weer op stoom en mogen we tot aan 2030 maar liefst 1 miljoen nieuwe Nederlanders verwachten, voor wie bijzonder genoeg wel woonruimte beschikbaar komt.

du Roi Soleil | 02-07-21 | 13:52 | 3

Ja de meerderheid stemt rechts, maar een klein clubje linkse elite bepalen wat er gebeurd.

MargauxGrandCru | 02-07-21 | 13:57

@MargauxGrandCru | 02-07-21 | 13:57: VVD en CDA zijn beiden hardcore pro-massa-immigratie. Of je dat links of rechts noemt zal me verder worst wezen.

Reaguurdeskundige | 02-07-21 | 13:59

Erfpacht grond verkopen in het Vondelpark?

McCain | 02-07-21 | 13:52

30 jaar geleden kon je nog een hypotheek krijgen op 1 salaris. Terecht wordt in het artikel opgemerkt dat je tegenwoordig meestal beide salarissen daarvoor nodig hebt.
Je kunt je afvragen of dat uiteindelijk een vooruitgang is of niet..

enternaar | 02-07-21 | 13:52 | 4

@McCain | 02-07-21 | 13:54: Als er al kinderen komen. En als ze er komen vaak op gevorderde leeftijd moeder, hetgeen weer gevolgen voor gezondheid kinderen kan hebben.

UpdateAvailable | 02-07-21 | 14:00
▼ 1 antwoord verborgen

Ouders mogen 110k schenken aan hun kinderen. De zog. jubelton. Dat had als doel de woningmarkt te verbeteren. Het effect is echter alleen dat de huizen daardoor nog duurder zijn geworden. Wat hebben we toch gave beleidsmakers.

Piet Karbiet | 02-07-21 | 13:51 | 5

Alsof ook ieder stel ouders een dergelijk bedrag in de binnenzak heeft zitten. Belachelijke regeling.

Do-na-zi | 02-07-21 | 13:57

Die zijn al weken met Hongarije bezig - Rutte had namelijk iets gaafs gezegd bij de EU top.

McCain | 02-07-21 | 13:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Ooit een huis gekocht voor iets meer dan honderdduizend gulden, dat kon toen nog als alleenstaande. Binnenkort een eerste afspraak bij de Voedselbank, want kom door dat ik zo vermogend ben met mijn WIA uitkering onder het bestaansminimum niet onder de gemeentelijke heffingen uit.

Jammer, verse groente behoorde tot mijn laatste betaalbare geneugten. Wat zal ik die spruitjeslucht missen.

Hetkanverkeren | 02-07-21 | 13:51 | 3

lijkt me dat je je huis met dikke winst kan verkopen?

Neuth | 02-07-21 | 14:08

Uw vermogen zit helaas in stenen, is verkopen een optie?

DeCynischeAmbtenaar | 02-07-21 | 14:18

@DeCynischeAmbtenaar | 02-07-21 | 14:18: Uiteraard, leef ik voortaan wel van de liefde. Zonder verder teveel uit de school te klappen, maar een aantal instanties denkt met me mee. Probleem is de Invorderingswet. Die is nog van voor de huidige EU, als u begrijpt wat ik bedoel.

Hetkanverkeren | 02-07-21 | 15:03

170k met een modaal inkomen? De stelregel dat je maximaal vijf keer je inkomen kunt lenen klopt dus nog steeds? Dat stamt nog uit de tijd dat ik voor het eerst een huis kocht, dacht dat het inmiddels wel anders lag.

Bottleneck | 02-07-21 | 13:51 | 4

Toen ik mijn eerste huis kocht was de rente 7,8% voor 10 jaar vast, nu is dat 1,5%? En eten is ook relatief goedkoper geworden, dus je kunt nu meer lenen door de lagere rente en meer uitgeven aan je huis omdat andere uitgaven relatief lager zijn.

Koning Willy | 02-07-21 | 13:56

@Papa Jones | 02-07-21 | 13:53: nern, je kunt ook een aflossingsvrij deel nemen, je krijgt dan geen hra.

MK27 | 02-07-21 | 14:09

@MK27 | 02-07-21 | 14:09: Klopt, specifieker: je moet minimaal een deel verplicht aflossen. Compleet aflosvrij mag niet meer.

Papa Jones | 02-07-21 | 14:16
▼ 1 antwoord verborgen

Dennie is ook wel een enorme grote ezel. Uitkering en dan VV(d) stemmen.
Zo leert men den Nederlandschen pappenheimers wel kennen.

Dzjengis-Somebody | 02-07-21 | 13:51

Weet niet waar zij kijken maar een korte zoekopdracht op funda geeft genoeg huizen in Groningen.

loser | 02-07-21 | 13:51

Ja dit soort verhalen kom je vaak tegen in de media. Dat je inderdaad nu nog niet snapt dat je met één middeninkomen en zonder spaargeld inderdaad geen "twee onder één kapper" kunt kopen, zelfs niet in Groningen, dat mag je toch als bekend veronderstellen. Begin dan eerst met een kleiner huis, waar je nog wat aan moet verbouwen, dan kun je in ieder geval sparen en vermogen opbouwen. Maar goed het is wel kut nu als je moet kopen en moeilijk kan sparen door de hoge huren. Ben blij dat ik op het juiste moment heb kunnen instappen in de woningmarkt (tijdens de vorige crisis).

snakedogman | 02-07-21 | 13:50

Dennie is arbeidsongeschikt maar werkt (gedeeltelijk), heeft een partner en 2 kids.
In Groningen stad waren de afgrlopen periode ca.45 huizen met 3 slaapkamers te koop in de prijsklasse € 150.000 tot € 175.000.
Dus ik snap het gejank van Dennie niet.....

MK27 | 02-07-21 | 13:50 | 1

Als je op Funda 150K ziet, betekent dat in de praktijk dat er 200K afgetikt wordt. Probeer nu eens te zoeken op 120K met 3 slaapkamers.

UpdateAvailable | 02-07-21 | 14:02

Ik vind huizen ook heel duur! Ik ben op zoek naar een vrijstaande woning, liefst in Amsterdam Oud-zuid, met dubbele garage en grote tuin. Naar welke bank ik ook ga, het blijkt onmogelijk om met mijn -niet onaanzienlijke- inkomen voldoende te lenen om dit te realiseren. De huizenmakrt is overduidelijk overspannen en kapot, waarom worden er niet enorm veel vrijstaande woningen in Amsterdam bijgebouwd, zodat hardwerkende mensen zoals ikzelf daar kunnen gaan wonen?

Homer P. Simpson | 02-07-21 | 13:49 | 3

Wie wilt er in godsnaam in Amsterdam wonen ?

loser | 02-07-21 | 13:52

@loser | 02-07-21 | 13:52: Sarcastisch: In een vrijstaand huis met dubbele garage wil ik overal wel wonen, ook in Oud-zuid. Helaas moet ik de tering naar de nering zetten en kan ik dat dus niet betalen, reden waarom ik dus niet in Amsterdam woon, maar ergens anders. Het probleem met de Nederlandse huizenmarkt vind ik dan ook niet dat deze overspannen is, maar dat iedereen op dezelfde plekken wil wonen waardoor deze heel erg kostbaar worden. Een logische stap voor die mensen is dan ook om te gaan zoeken naar een andere plek, niet om te gaan klagen...

Homer P. Simpson | 02-07-21 | 14:00

Ik hoef helemaal niet te lenen, alleen mijn huis in Spanje kwijt,twee zwembaden, zicht op zee, questhouse en anderhalve hectare, drie badkamers. En dan wil ik gewoon een appartement begane grond in CP nieuwegein. Lukt ook niet.

gato | 02-07-21 | 18:02

Kwaliteit dropt echt hard hiero, weer zo'n bullshit artikel

hang-time | 02-07-21 | 13:49 | 2

De kop geeft het al een beetje weg hè.

All_yall | 02-07-21 | 13:50

Ik had ook een diepgaande studie verwacht met 500 bronvermeldingen, maar dat viel weer tegen.

Nuchternederland | 02-07-21 | 14:29

Ik word kotsmisselijk van zulke jankverhalen.
Geheel terecht dat niet iedereen met een inkomen van likmijnvestje een huis mag kopen.

DUS.

Wie besteedt er nu eens aandacht aan mensen die het écht zwaar te verduren hebben? Degenen die geen dak boven het hoofd hebben omdat ze op een hopeloze wachtlijst van 20 jaar staan voor een woning waar ze gezien hun inkomen wél recht op hebben, namelijk een sociale huurwoning?

Papa Jones | 02-07-21 | 13:47 | 2

Dit dus. Daklozen, voedselbanken, kledingbanken in de steden. Meer dan 1 miljoen Nederlanders onder de armoedegrens. En dan zeiken met €185.000 in de knip. Je moet maar durven.

Deksmaat | 02-07-21 | 13:59

Ja en bij de meeste corporaties staan ze dan nog achter aan in de rij, want die geven tegenwoordig voorrang aan een groep die nog nooit iets heeft bijgedragen aan de opbouw van NL, maar door het deugpubliek met alle egards naar binnen zijn gehaald.

Phantomas | 02-07-21 | 16:14

De Telegraaf publiceert letterlijk dagelijks een sensatieartikel over de huizenmarkt. Ik denk dat ze dit doen in samenwerking met een partij zoals Bouwend Nederland, om bepaalde belangen op de agenda te krijgen.

du Roi Soleil | 02-07-21 | 13:47 | 1

Dat is heel goed mogelijk. Sowieso heeft bouwend Nederland een flinke vinger in de pap bij de politiek. Ze zien de gouden bergen voor de komende 10-20 jaar van die miljoen extra huizen al voor zich.

snakedogman | 02-07-21 | 13:52

De suggestie dat de VVD schuldig is aan de situatie op de huizenmarkt. Die suggestie is nogal eh... simpel.
Anders verneem ik graag welke politieke partij ervoor gaat zorgen dat iedereen altijd de woning kan bemachtigen/kopen die hij/zij/het wil.

Amsterdamsko | 02-07-21 | 13:46 | 2

Sinds de VVD aan de macht is zijn er 1 miljoen meer immigranten dit land ingesleurd dan de huizenbouwers verwacht hadden. Dat komt door de VVD.

Reaguurdeskundige | 02-07-21 | 13:48

De suggestie is zo simpel omdat de VVD de laatste 10 jaar de leiding heeft gehad. Marx heeft dubbeldwars bewezen dat ie ongeschikt is maar hij heeft zo'n dikke plaat voor z'n kop dat ie gewoon blijft zitten en na de zomer gaat die ellende gewoon weer door in de vorm van Rutte4.
Vergeet niet dat Marx geen opgroeide pubers in z'n domicilie heeft rondlopen en dus geen enkel idee heeft hoe groot de krapte op de huizenmarkt is.

4HoogAantWater | 02-07-21 | 13:54

Dennie geeft webinars met als onderwerp: "Jij bent de baas."
Dat ben ik met Dennie eens maar mijn vrouw denkt daar anders over.

All_yall | 02-07-21 | 13:45

Verschil met vroeger is dat de rente erg laag is .
Je betaalde toen aan hypotheek evenveel voor een huis van 150.000 euro als nu voor een huis van 300.000 euro .

elevator | 02-07-21 | 13:45 | 3

Qua rente wellicht.
Verschil is dat met deze rente een deel spaarhypotheek niet tot nauwelijks boeiend is, en verplicht annuïtair / lineair meer kost per maand dan aflossingsvrij.

TeeJee | 02-07-21 | 13:54

En als je dan als starter, nu de rente zo laag is, ook nog kiest voor een aflossingsvrije hypotheek zijn de maandlasten zijn al gauw honderden euro's lager.
Ja je neemt dan voor voor lief dat je geen recht hebben op hypotheekrenteaftrek over het deel dat je niet aflost.

MK27 | 02-07-21 | 14:00

@TeeJee | 02-07-21 | 13:54: na zes jaar liniair + extra aflossen is ruim één derde van de hypotheek schuld afbetaald. Over een jaar of tien is dit huis van mij. Geneuzel over schuld is goed, aflossing vrij, dief van portomonaie of zoiets dergelijks : allemaal onzin. Schuld hebben = Slaaf

Lochos | 02-07-21 | 17:49

en die 600 wekelijkse vakantiegangers die hoeven niets nothing nada te betalen..huur of koop maakt voor die zijinstromers niets uit...
trouwens..als je een beetje uitkering hebt heb je netto meer te besteden dan iemand met een modaal inkomentje..zoals die zielige Y&T fan...daarom harkt hij er op een andere manier van alles en nog wat bij...onder de radar ..dat dan weer wel.

Y&T | 02-07-21 | 13:44

Voorheen een krant, tegenwoordig lifestyle magazine.
Artikelen over totale nobody's.

Zum kotzen.

Montgomery Burns | 02-07-21 | 13:43

Telegraaf artikel zit achter een paywall helaas

Diederik_Ezel | 02-07-21 | 13:42 | 1

Verdomme, nu dus nog 184,995 euro over.

menage | 02-07-21 | 13:48

Spoilert-alert: er is nog veel méér zwaar verneukt.

kweethetooknietbeter | 02-07-21 | 13:42

Iemand een idee hoe die woningnood toch is ontstaan?

Schriever | 02-07-21 | 13:42 | 6

Hebzucht .

likmegaties | 02-07-21 | 13:50

@Piet Karbiet | 02-07-21 | 13:47: Dat en we wonen ook allemaal op steeds meer ruimte per persoon.

snakedogman | 02-07-21 | 13:53
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Viraldo | 02-07-21 | 13:41 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Dennie kent golfbanen zonder dresscode. *verder lezen gaat*

All_yall | 02-07-21 | 13:41

We zouden het beter nog even kunnen hebben over Keti Koti van gisteren, want wat ik vanmorgen toch weer in de Volkskrant las........

Dr_Johnson | 02-07-21 | 13:39 | 5

Nu maak je ons nieuwsgierig, wie A zegt…

MargauxGrandCru | 02-07-21 | 13:42

@MargauxGrandCru | 02-07-21 | 13:42:

Nee, dat durf ik niet goed. Het gaat hier over huizenprijzen, en dan zou ik volledig off-topic gaan. Misschien als er vandaag nog een ander artikel verschijnt, dan inderdaad, want mijn handen jeuken.

Dr_Johnson | 02-07-21 | 13:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Tot ongeveer 3 jaar geleden kon je in Oost-Groningen en Zuid-oost Drenthe nog mooie nieuwbouwwoningen van omstreeks 2 ton kopen. Echter sindsdien is het zo ongelooflijk snel gegaan. Bizar. Datzelfde huis kost nu 3 ton. Daar valt, voor mensen met een gewone/gemiddelde baan, gewoon niet tegen op te sparen. Dit komt door extra isolatie/klimaateisen, personeelskrapte en mede door de huizenkopers van elders die hun woning in de randstad zijn gaan "verzilveren". Maar goed, echt slim is Dennie niet met z'n stemgedrag.

Phantomas | 02-07-21 | 13:39

En ze hadden ook de voorkeur voor een twee-onder-een-kapper...

Sjompie | 02-07-21 | 13:38

VVD website bouwer die aan schade beperking doet, z'n Twitter en Instagram zijn al stuk.

DenBolle | 02-07-21 | 13:38

Meest briljante topic van 2021!

Derechtselutser | 02-07-21 | 13:38

@normanius | 02-07-21 | 13:40: En vraagprijs is geen verkoopprijs. Zeker niet in deze markt, maar dat vergeten een hoop mensen.

Bab01 | 02-07-21 | 13:42

@Bab01 | 02-07-21 | 13:42:
Eens maar denkt u nu werkelijk dat als u in Krewerd GR (even doorrijden en u valt van Nederland af zo de Duitse plomp in) een bod uitbrengt op een hut met een vraagprijs van 165k, dat u dan een hele roedel over-bieders het hoofd moet bieden net zoals in de Randstad?

normanius | 02-07-21 | 13:46

@TeeJee | 02-07-21 | 13:40:
Voor 1 miljoen euro, 3 hoog achter, met een oppervlakte ter grote van een bezemkast, in de hoofdstad is waarschijnlijk ook prima. ;)

kweethetooknietbeter | 02-07-21 | 13:51
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Sitting_targets | 02-07-21 | 13:37

hahahahahaha.

Sukkels.

TeeJee | 02-07-21 | 13:37 | 2

Inderdaad.
VVD gestemd, en dan verwachten dat Rutte het in zijn vierde ambtsperiode WeL gaat regelen dat er woningen komen?
Lutser.

J-van-de-Bontekoe | 02-07-21 | 13:43

@J-van-de-Bontekoe | 02-07-21 | 13:43:
Rutte gaat daarnaast garanderen dat er tussen de 400 en 700 per week (!) naar binnen huppelen (mooie ronde cijfers trouwens altijd, natte vinger werk ?) dat zijn dus zo'n 13.000 woningen per jaar alleen al daarvoor ( (500x52)/2 personen per woning)

Der Schnitzeljäger | 02-07-21 | 19:27

185K als budget veel vinden? Dream on

Hier in de buurt wordt nu zo'n 6000€/m2 betaald.

Diederik_Ezel | 02-07-21 | 13:33 | 1

Waar is dat?

BobDobalina | 02-07-21 | 15:30

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos