Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Reaguursels

Inloggen

De indruk wordt gewekt dat heel Rotterdam werd verwoest, terwijl het alleen de binnenstad betrof (wat op zich ook erg genoeg is natuurlijk). +/-850 doden. 850 doden teveel, maar ja, Dresden: +/-25.000 doden. Oorlog voeren is een smerige zaak, of het nu een burgeroorlog is of een wereldoorlog. Jammer dat we er ooit weer een keer aan moeten geloven.

Willibald von Klúúúk | 15-05-21 | 15:39

Ook typisch dat deze foto's zolang geheim bleven. Vaak kenmerkt dat mensen die de oorlog hebben meegemaakt; ze hadden het er nooit over. Een tante die het bombardement op Rotterdam overleefde, een oma die in de hongerwinter sterk vermagerd was. Maar als kind kende ik ze als altijd vrolijk; de verhalen achter die mensen hoorde ik pas veel later.
De tendens vlak na de oorlog was dan ook; opbouwen die hap. Zelfs joden die uit de concentratiekampen terugkeerden en hun huizen bezet zagen, konden niet bij de pakken neerzitten. Ze moesten verder.

Vergelijk dat nou eens met het slachtofferschap van nu. Klagen over "fat-shaming" en "sizeism", oftewel; doktersadviezen tegen morbide obesitas. Klagen over niet-bestaand en irrelevant "institutioneel racisme". Klagen dat mensen die zichzelf identificeren als niet-menstruerende gender-neutrale olifant geen eigen toiletten en aanspreekvorm hebben.
Mensen met 1/16 zwarte voorouder die "herstelbetalingen" eisen voor het onrecht dat die ene voorouder is aangedaan, zogenaamd door die andere 15.
De zogenaamde "victim olympics" zijn echt een luxe probleem.

Dandruff | 15-05-21 | 15:08

Ik ben sinds '93 Rotterdammer. Van mijn oudere stadgenoten hoor ik dat de helft van de verwoesting door het stadsbestuur zelf is aangericht, d.w.z. men weigerde te herstellen en nam de gelegenheid te baat om straten en gebouwen te slopen die men altijd al had willen slopen. Kort na het bombardement wilden ze ook de rest van de Laurenskerk maar helemaal slopen. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Ook het stratenplan is niet met rust gelaten en ook dat is toch echt niet de schuld van de Duitsers.

JvanDeventer | 15-05-21 | 12:52

Grootouders en mijn vader woonden op het Noordplein. Hebben mazzel gehad tijdens het bombardement. Daarna begon de ellende. Opa was fout en zijn 2 oudste zoons zaten in het verzet. Zijn in Engeland terechtgekomen en uiteindelijk in de VS. De oudste is bij de RAF gekomen en heeft 'teruggebombardeerd'. Wat had de man een hekel aan 'die rotmoffen'. Tot zijn dood.

WhiteShark | 15-05-21 | 10:37

Ik fiets wel eens langs de Rotte naar Rotterdam om stukjes van de brandgrens te bezoeken. Wat me dan altijd opvalt is dat ik buiten de stad blanke mensen zie fietsen en wandelen. Zodra je onder de A20 doorfietst beland je in het buitenland. Alleen maar getinte en donkere mensen. Rotterdam is na de oorlog nog een keer gebombardeerd; door buitenlanders. De stad is nu echt onherstelbaar verwoest. Wat een puinhoop.

polderslootje | 15-05-21 | 10:16 | 4

Fiets anders een keer in de Rotte...

F. von Zeikhoven | 15-05-21 | 18:46

Hou toch es op man! Ik woon er al mn hele leven en ik ken ook de oksels van Rotterdam en de haven en de gekke buurten. Het is in Rotterdam ALTIJD buitenland geweest. Rotterdam heeft in haar eeuwenoude oude geschiedenis veel "buitenlanders" geherbergd. Het was een pioniersstad bij uitstek en had vanwege de haven al een Chinatown en een rosse buurt ver voordat andere steden dat hadden. Hou op met die simpele buitenlander shit. Concentreer je op waarom Rotterdam tam geknuppeld is met al die hipsters en gegentrificeerde espressobarretjes. Waar zijn de gekke kroegen (lees de reeks De Cafés van Rotterdam van Boddaert maar eens) Rotterdam had de meeste kroegen per 4kante km. Kijk dáár eens naar ipv alles op buitenlanders te mikken. Wat is er gebeurd met de Rotterdammer, de Crooswijker, de Ouwe Noordeling. Dat heeft niks met buitenlanders te maken, het heeft te maken met welvaart en verandering, niet altijd ten goede!

tobleroneisirritant | 15-05-21 | 19:32

@F. von Zeikhoven | 15-05-21 | 18:46: briljant! Dank.

tobleroneisirritant | 15-05-21 | 19:32
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Greetjee | 15-05-21 | 09:41 | 1

Rotterdam is later weer opgebouwd, maar in het tempo zoals NL nu kaalgevreten wordt door de horde zandpsrinkhanen, resteert niets dan de kale vlakte waar de sprinkhanen vandaan komen......

J.Thee.Cohen | 15-05-21 | 09:40

Gewoon lekker handel drijven,
mengen,
veel sex hebben,
kindertjes maken
zal voorlopig niet de norm zijn in die regio.

Om een vreemde reden denken een aantal mensen dat elkaar levens kapot maken dat sneller dichterbij brengt. Merkwaardig.

kloopindeslootjijook | 15-05-21 | 09:39 | 2

Bugger. verkeerde topic.

kloopindeslootjijook | 15-05-21 | 09:44

Denkt een aantal. Stop de klok.

van Oeffelen | 15-05-21 | 12:38

Zandvoort was voor de oorlog ook een prachtige kustplaats. Nu ook zo kil en sfeerloos. Mooie villa's, hotels en een iconische watertoren. Alles gesloopt voor de verdedigingslinie.

Okami | 15-05-21 | 08:48

Gebroken geweertje, bezuinigingen op defensie, pang-pang roepende soldaten, niet oefenen in groter verband. Nederland heeft helemaal niets geleerd en is alles vergeten. Behalve zich als een jankend moraal vingerwaperende kleuter te gedragen. En: OoRlOg Is StOm! Declameren. Want och, och wat zijn wij toch een bijzonder goed en verlicht met zn allen!

ratelaar | 15-05-21 | 06:22 | 2

Eens, het gaat zich elke keer weer herhalen.

piet7003 | 15-05-21 | 09:22

Oorlog is ook best stom.

Stel het wordt oorlog maar er gaat niemand naartoe.

Mensen die zichzelf dood moeten vechten en ellende aanrichten omdat ergens een mafketel die namens zichzelf en namens andere verborgen belangen op veilige afstand blijft, iets raars wil, zoals afpakken, inpikken of vinden dat een volk als volk schuldig is aan iets of iets anders geloven. Of nog banaler: om een politieke reden of gewoon omdat het kan.

En na dat Henk en Ingrid hun leven verwoest is, aan beide kanten, getraumatiseerd, gehandicapt mogen ze als ze niet dood zijn het land weer gaan opbouwen.

Kijk naar welke oorlog dan ook. Meestal zit er eigenlijk iets vreemds aan ten grondslag. Doorgaans een belang.

Neemt overigens niet weg dat de mensen die een land of manier van leven verdedigen tegen uiteindelijk die mafketels bikkels zijn die iets doen en kunnen dat niet iedereen kan.

kloopindeslootjijook | 15-05-21 | 09:34

Voor de knieval van een land bombarderen op burgerhuizen: Rotterdam, Dresden, Hirosjima. Het werkt blijkbaar wel, hoe afgrijselijk, maar tegen welke prijs? Hopelijk nooit meer een bombardement van deze omvang.

Jan, Leiden | 15-05-21 | 01:05 | 2

Daarom is het verbijsterend om te zien wat er in de Gazastrook strook gaande is. Anno 2021 nog steeds elkaar bombarderen. De tijd tikt verder, de mens niet.

zegmaarwij | 15-05-21 | 11:12

@zegmaarwij | 15-05-21 | 11:12:
Ook daar vallen burgerslachtoffers, maar het is ook precisiewerk om Hamas doelen te raken op een postzegel waar ook burgers zitten...

Jan, Leiden | 15-05-21 | 12:30

Vreselijk om te zien hoe Sjaak Swart Bommen op Rotterdam stond te zingen.

Coño de Barbaar | 15-05-21 | 01:03

www.google.com/search?q=kantoor+de+No...

NEEM gebouw De Noordzee, (W. Kromhout) Wat er nu staat is een vloek. Mensen snappen niet Rotterdam een stad met havens was en decennialang een haven met een stad,
Vergt veel kracht en geduld om de leefbaarheid terug te brengen. Visie van projectontwikkelaars is helaas opbrengst per vierkante meter. Rotterdam is veel moderner dan veel buitenstaanders doorzien.

masahide | 15-05-21 | 00:29
-weggejorist-
buler | 15-05-21 | 00:19 | 3

Mijn grootvader is omgekomen bij het ‘vergeten bombardement’ op Rotterdam in 1943. Britse en Amerikaanse bommenwerpers moesten de overgebleven havens platleggen, maar bombardeerde per ongeluk de weegschalenfabriek waar hij werkte. Hij kwam onder een muur en mijn moeder groeide zonder vader op.

DeBlijeGeit | 15-05-21 | 00:09 | 2

Dat was in West. Opdat we nooit vergeten...

Acar_ketimun | 15-05-21 | 02:17

31 maart 1943. Delfshaven. Aanvankelijk dacht men Britse bommenwerpers. Het was echter een Amerikaans vergisbombardement.

dagpauwoog | 15-05-21 | 08:50

De vluchtelingen van dit bombardement, die ook de transporten en hongerwinter overleefden, waren desondanks zeer wel in staat een nieuw leven op te bouwen, zonder hand ophouden of slachtofferschap voor de rest van hun leven, zonder discriminatie of besmetting van nakomelingen. Het zijn de paar 90 ers die dit nog kunnen navertellen, opdat wij niet vergeten maar respecteren en ervan leren.

2CVOcean | 14-05-21 | 23:41 | 2

Ik sprak in Delft eens een oude vrouw die als 14 jarig meisje met haar familie van Rotterdam naar Delft was verhuisd omdat haar vader werk had gevonden bij Calvé. Minder dan twee weken later werd hun oude huis vol geraakt tijdens het bombardement.

plaspop | 15-05-21 | 09:16

Naar de hedendaagse maatschappij kijkende is de conclusie, we zij het vergeten.

piet7003 | 15-05-21 | 09:23

Opa en oma die toendertijd op Zuid woonden. Opa meegevoert met die megarazzia, heeft nooit veel verteld over wat hij in Duitsland heeft meegemaakt. Oma groef bloembollen uit de bevroren grond bij de Maastunnel om soep van te maken tijdens de hongerwinter.
Ze gingen altijd op vakantie in Nederland en als mn oma eens over de grens in Duitsland wilde zei m’n opa dat hij best een stukkie er doorheen wilde rijden maar er voor geen goud ging stoppen. 14-05 Sterker door Strijd

010waus | 14-05-21 | 23:38

Als ik nu in Rotterdam kom ben ik altijd heel blij om weer weg te gaan. Wat een lelijke bende daar.
Mijn mening.

Rest In Privacy | 14-05-21 | 23:31 | 7

Ach, Jules Deelder zei ooit: het mooiste van Amsterdam is de trein naar Rotterdam.

Spartaan1888 | 15-05-21 | 05:25

@Alexander des Burgus | 15-05-21 | 01:52:
De politiek maakt het bestemmingsplan waarin het meeste al vastligt, lengte, hoogte, breedte, hellingen. Architekten hebben maar een klein beetje speelruimte, aankleding, kleur, materialen.

Twee Jeetjes | 15-05-21 | 09:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Rotterdam had geheel in z’n oude stijl herbouwd moeten worden. Het is een kille stad.

gebakkenzuchten | 14-05-21 | 23:27 | 2

juist, dat dus. Maar daar was toen geen geld voor.

Rest In Privacy | 14-05-21 | 23:32

Bewaar me. Rotterdam had de meest vreselijke griebussen. Nog doorheen gereden met de tram in de jaren 50. Zijn gelukkig opgeruimd.

Synecdoche | 15-05-21 | 10:49

Mijn vader liep als 17jarige toen met gewonden te sjouwen en hielp mee met puinruimen.
Later op z’n 21e werd hij met de razzia opgepakt en tewerkgesteld in Duitsland.
Hij heeft er nooit veel over verteld en niet geklaagd.
Is daarna altijd vrolijk door het leven gegaan, en nog 46 jaar hard gewerkt, en was een geweldige vader!
Ondanks die ellende toen altijd optimistisch gebleven.
Uit een ander hout gesneden dan menig hedendaags klagende jongere.

laurentius | 14-05-21 | 22:51 | 2

Precies dat!

Spartaan1888 | 15-05-21 | 05:26

Precies als mijn vader. Die was 16. Na de oorlog nog eens als soldaat naar Indie gegaan. (en mijn moeder heeft ontmoet :). Altijd positief. Vertelde liever over de goede Duitsers die appels kwamen brengen naar de arbeiders en krijgsgevangenen.

BASinnic | 15-05-21 | 07:44

"Zwarte Album" ? Dat kan echt niet meer in deze tijd, manmanman.

Acidstain | 14-05-21 | 22:41

Interessant, dank je.

Kaas de Vies | 14-05-21 | 22:54

Ajax supporters zingen als herdenking en uit respect Bommen op Rotterdam

thanseeuwen | 14-05-21 | 22:16 | 3

Dat is voetbal. Niet verwarren met de realiteit.

Bootvisser | 14-05-21 | 22:43

Ach ooit in Duitsland gewerkt als steigerbouwer en spreek best wel redelijk Duits steigerbouwer om een gebouwtje gezet maar geen idee wat het was dus ik vraag aan zo n duitse stukadoor wat is dat. Hij een kriegsbunker " Haben Sie im Holland keine kriegsbunker? Ik doch nur keine fahrrader

dedwarsligger | 14-05-21 | 22:53

Auto! 2de is steiger

dedwarsligger | 14-05-21 | 22:54

Het meeste puin van Rotterdam ligt onder de B.K. Laan in Schiedam, die is in al die jaren geen millimeter gezakt

uisge baugh | 14-05-21 | 22:09 | 1

elk nadeel hep ze voordeel.

grapjasz | 14-05-21 | 23:11

Misschien iets voor de 4 mei om te herdenking. In plaats van al dat inclusieve gelul. Slecht 81 jaar geleden dat onze buren 1500 bommen op de stad gooiden... Hadden we toen maar de mogelijkheden van de IDF...

Odin | 14-05-21 | 22:02

Zie nie veul verschil met tegenwoordig.

Smoske-Prepare | 14-05-21 | 21:59 | 2

Ik zie geen Turken op deze foto's.

VanBukkem | 14-05-21 | 22:04

@VanBukkem | 14-05-21 | 22:04: die kwamen later in 1945 samen met Marokkanen om de stad te bevrijden. U weet dat nieuw inzicht heeft geleerd dat het niet de Amerikanen waren die NL hebben bevrijd.

Rotterdammert1965 | 15-05-21 | 08:19

Quote van Stephen Hawking en later gebruikt in een song van Pink Floyd (Keep talking) : "For millions of years, mankind lived just like the animals. Then something happened which unleashed the power of our imagination. We learned to talk"..... En precies vanaf dat moment ging het allemaal erg fout en bergafwaarts met de mens.

Hangtietsmurfin | 14-05-21 | 21:54 | 1

Hey! Ook weer vrijgelaten

ikdenkwat | 15-05-21 | 06:46

Gelukkig hebben toen de meeste arabische en Afrikaanse landen geld voor wederopbouw van Europa gestuurd. In de vorm van goud, olie en andere grondstoffen.

Het leven is zwaar | 14-05-21 | 21:52 | 5

@Immortalles | 14-05-21 | 22:23: Mooi taalgebruik! Maar het geld wat wij betalen voor de delfstoffen komt met onze goedkeuring natuurlijk wel terecht bij hen waarvan wij weten dat zij het niet verdelen.

Bootvisser | 14-05-21 | 22:48

@Homer P. Simpson | 14-05-21 | 22:12: ze kunnen in die landen daar ook niks mee

Tapioca pudding | 14-05-21 | 23:39

@Homer P. Simpson | 14-05-21 | 22:12: er wordt gewoon voor betaald voor die grondstoffen. Dat heet handel in de vorm van export.

Rotterdammert1965 | 15-05-21 | 08:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Mijn opa, toen kind, werd naar het noorden gestuurd nadat de woning van mijn overgrootouders compleet verwoest werd door de bombardementen op Rotterdam. Leerde daar uiteindelijk mijn oma kennen. Zonder deze bommen had ik dus niet bestaan. Gek eigenlijk.

Kloede | 14-05-21 | 21:51 | 2

Nog een reden om te treuren om het bombardement.

Kaas de Vies | 14-05-21 | 22:56

@Kaas de Vies | 14-05-21 | 22:56: kinderachtige reactie

Tapioca pudding | 14-05-21 | 23:41

Een nare geschiedenis....

Het is op dit moment eerder heel dichtbij dan heel ver weg...

Messerschmitt | 14-05-21 | 21:49

En het is misschien een schrale troost, maar ze hebben wel op hun flikker gehad, die Duitsers. Van die grote steden daar is ook niet veel overgebleven. Dat lijkt ook allemaal op Rotterdam nu.

VanBukkem | 14-05-21 | 21:45 | 9

Mijn moeder is van Duitse afkomst en na 75-80 jaar komt ze steeds wat meer los. Ze was toen kind. De verhalen zijn zo bizar. Haar ouderlijk huis platgebombadeerd terwijl ze 3 huizen verder in de 'schuilkelder' zaten.
Kleding maken van de stof van parachuttes van gedropte gealliëerden.
Snoepjes en chocolade krijgen van de Amerikanen.
Uiteindelijk getrouwd met een nazaat van de oprichter van een bekend Rotterdams ziekenhuis.

Tsja.....

Bootvisser | 14-05-21 | 22:23

@Homer P. Simpson | 14-05-21 | 22:15: onzin.

winkelwagenmuntje | 15-05-21 | 00:17

@van Oeffelen | 14-05-21 | 21:47: wel eens geweest ? Er liggen nog steeds stukken braak in het centrum bij de Frauenkirche.

Sir_Cumalot | 15-05-21 | 05:08
▼ 6 antwoorden verborgen

Ze hebben het later dunnetjes over gedaan in Dresden, kuch.

uisge baugh | 14-05-21 | 21:43 | 7

@Analia von Solmsch | 14-05-21 | 21:57:
Nououou, die Japanners waren ook wel een beetje hardleers hoor. Die hadden ook twee atoombommen nodig om een beetje bij hun positieven te komen. En Tokkio was daarvoor al redelijk platgebombardeerd.

VanBukkem | 14-05-21 | 22:18

@Analia von Solmsch | 14-05-21 | 21:57: de komst van wijsheid duurde nog 3 dagen na Hiroshima, pas na Nagasaki gaven ze het op..

kentochnet | 14-05-21 | 22:19

@Homer P. Simpson | 14-05-21 | 22:16:
Nee dat denk ik niet. Ik denk at die Amerikanen die atoombom dan alsnog eerst op Japan hadden gegooid, en dat ze dan tegen de Duitsers hadden gezegd van 'kijk, dat gebeurt er ook met jullie als jullie je niet overgeven.'
De mensen toen best nog wel racistisch, dat mocht toen gewoon nog. En die Japanners, ach, dat waren toch maar spleetogen.

VanBukkem | 14-05-21 | 22:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Wanneer was dit? Niks van meegekregen. Moet ik nu wel meebetalen? Aan herstelgelden?

entredeuxbieres | 14-05-21 | 21:41

Vanwege de Duitse censuur mochten Rotterdammers niet berichten of schrijven over de schade van het bombardement. Natuurlijk was er een slimmerik die aan familie schreef: "Ik sta op het Oostplein en heb een mooi uitzicht op de Coolsingel".

Pje911 | 14-05-21 | 21:39

Ik besef het even in mijn broekje. Dat oeverloze gezeik over de 2de wereld oorlog terwijl er nu echt wel iets meer serieuzers aan de hand is. Terug kijken tot je, je eigen sufferd tegenkomt.

entredeuxbieres | 14-05-21 | 21:50

Ik lees vooral het ontbreken van een rang op een vodje.

Bootvisser | 14-05-21 | 23:02

Gaat Thierry weer een poster maken nu ? 81 jaar vrijheid ofzo.. Op naar de 1 mans fractie .. Lijst Baudet...

DontLookWhenIP | 14-05-21 | 21:36

Herken het stadhuis aan de Coolsingel en de Laurenskerk. Deze monumenten zijn hersteld. Maar waren er nog meer architectonische juwelen die door de Luftwaffe zijn ausradiert? Op sommige foto's staan onbestemd modernistische zoveel-in-een-dozijn bouwsels.

Eeuwig..Op..Vakantie | 14-05-21 | 21:35 | 1

Met het puin van destijds zijn diverse noodwoningen dorpen gebouwd. Ik zelf geboren in " Brabants dorp" daar staat nu winkelcentrum Zuidplein.

dedwarsligger | 14-05-21 | 21:52

Begon zo een beetje met Guernica alhoewel Madrid in 1936 ook al aardig bestookt werd.
Rotterdam is geen uitzondering en de aantallen doden zijn laag in vergelijking tot Warschau, Londen, Leningrad, Neurenberg. Neemt niet weg dat het waanzin is en gewoon terreur. Ach ja, mensjes en hun wapentjes het zal nooit stoppen.

Zapata10 | 14-05-21 | 21:35 | 4

@Ambiorix | 14-05-21 | 21:51: Wil je soms dat ik Moskou ook Maskwa ga noemen of in het cyrillisch schrijf neuzel? We leven hier en noemen steden hoe het hier gebruikelijk is. In het Engels Warsaw.

Zapata10 | 14-05-21 | 22:05

Nee Moskou mag van mij een nazi-naam krijgen.Neuesnazilebensraumstadt of zo. Vinden ze leuk die Russen.

Ambiorix | 14-05-21 | 22:21
▼ 1 antwoord verborgen

Dank voor de indringende beelden. Ben er even stil van. De hele loop van de geschiedenis is mij trouwens mij een enorm raadsel gebleven.
Net als het schijnbaar steeds groter wordend gemak waarmee de huidige politiek met abjecte oorlogsverwijzingen wordt ondergekotst. Maar da’s van een heel andere orde.

Pieterman | 14-05-21 | 21:30

Volgens mij was WO 2 de laatste oorlog die niet religieus bepaald is.
Ook al had Hitler een hekel aan Joden en aan Zigeuners.
Andere oorlogen gaan om geloof.
Ik vind het niet best.

jaja | 14-05-21 | 21:29 | 11

@Graaf_van_Hogendorp | 14-05-21 | 21:50:
De ellende in het Midden Oosten waar de meeste shit happens is allemaal gebaseerd op geloof.
Hoeven we niet al te ingewikkeld over te doen.

jaja | 14-05-21 | 21:58

Alle oorlogen gaan om geloof.
Het geloof in hun leiders om een oorlog aan te gaan.
En die leiders bespelen dat geloof.

Mr.Crowley | 14-05-21 | 22:01

@jaja | 14-05-21 | 21:47: Nou ik kan u gerust vertellen dat de Hitlerjugend of de Komsomol heel wat hebben meegekregen van hun ouders. Mensjes hebben nu eenmaal dingen nodig om in te geloven. Liberaal, Christen, Moslim, Socialist, Communist, Conservatief, Kapitalist, zucht.... en ze hebben allemaal gelijk. Als je ze mag geloven.

Zapata10 | 14-05-21 | 22:13
▼ 8 antwoorden verborgen

Hey Hitler kutmongol doe ff normaal tegen Rotterdam vuile galbak met lelijke wijf vuile junk
Hadden ze toen maar Twitter

RickTheDick | 14-05-21 | 21:27 | 6
-weggejorist-
RickTheDick | 14-05-21 | 21:45

@dhrat | 14-05-21 | 21:38:
Twamp is nota bene gebanned door @jack maar zelfs Dolfie mag nog shitposten. Hoewel, sinds 2018 niet meer gedaan maar toch.

Graaf_van_Hogendorp | 14-05-21 | 21:49
▼ 3 antwoorden verborgen

allemaal weer gerepareerdt.

newray | 14-05-21 | 21:15

Bombardement van Rotterdam was (om meerdere, verschillende redenen) een enorme schoftenstreek. Zeg ik als ras-Amsterdammert.

Asteroid-B612 | 14-05-21 | 21:14 | 1

Mijn grootvader zaliger was verantwoordelijk namens de gemeente voor het opruimen van de puin, zoals ze het noemden. Had ie ineens 10.000 mensen voor hem werken. En de gemeente was zo blij met zijn werk dat hij nog een bonus van 10.000 gulden kreeg.

Mijn oma, wonend op Zuid - "Overmaas" - is na de bommen nooit meer in het centrum geweest. Ze rook nog steeds de geur van de brand, van gebouwen en mensen.

Glasgow Argus | 14-05-21 | 21:11 | 2

Mijn overgrootvader heeft Rotterdam opgebouwd, kon mijn grootvader weer opnieuw beginnen.

Het lijkt wel een complot.

Kaas de Vies | 14-05-21 | 21:17

Er waren vuurstormen.

ger1306 | 14-05-21 | 22:10

Toch hebben acht Nederlandse vliegtuigen dertien van de negentig bommenwerpers neergehaald.

uisge baugh | 14-05-21 | 21:06 | 2

@Kaas de Vies | 14-05-21 | 21:19: Kan, er zijn ook twee Duitse toestellen op elkaar gevlogen.

uisge baugh | 14-05-21 | 21:22

Met in mijn achterhoofd dat ik junior 383 keer heb gewaarschuwd om van de pan op het gasstel af te blijven i.v.m. vingers branden, moest het gewoon tóch een keer gebeuren, dat ie z'n vingers brandde aan een pan. Ik denk dat dat symbool staat voor de hele mensheid. Er komt nog wel een keertje weer (een soort van) oorlog. Ondanks dat we blijven herdenken/waarschuwen. Er borrelt genoeg. Ook hier.

Leptob | 14-05-21 | 21:04 | 1

Het eerste woord dat mijn dochter sprak was "heet" nadat ze de kachel aangeraakt had, was handig, overal waar ze af moest blijven noemde ik heet.

uisge baugh | 14-05-21 | 21:09

Ik moet zeggen, dat als ik over de Brienenoordbrug rijd en in de verte de stad zie, vind R’dam een toffe skyline hebben.
Toch wel een beetje Manhattan aan de Maas.
Liedje!
youtu.be/Vp1LbP-6CRY
Uiteraard de stroopwafels, oude Maasweg.

Ruimedenker | 14-05-21 | 21:03 | 8

@uisge baugh | 14-05-21 | 21:32:
Liefkenshoek uit is direct rechtsaf de scheldelaan of rechtdoor de Tijsman.
Noem dat maar niks !

reservebelgië | 14-05-21 | 21:55

@uisge baugh | 14-05-21 | 21:59:
Van oude dingen...
Die voorbij gaan....
Doel....
Hedwige....

reservebelgië | 14-05-21 | 22:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Mijn opa's en oma's hebben het bombardement van Rotterdam ook meegemaakt. Mijn opa's en oma's en dan vooral van mijn moeders kant hebben het bombardement en de hongerwinter nooit echt kunnen verwerken.

Wasbakplasser | 14-05-21 | 21:01 | 1

Mijn overgrootouders zijn in de nadagen van de oorlog bij familie in Rotterdam gaan wonen en daar uiteindelijk van de honger overleden. Nu mijn vader zelf hun leeftijd heeft bereikt - tegen de 90 - speelt hun trieste einde steeds vaker door zijn hoofd. Je verhaal is herkenbaar. Ook in onze familie is de oorlog altijd een trauma gebleven voor degenen die deze periode bewust hebben meegemaakt.

MickeyGouda | 14-05-21 | 21:11

Meuie foto's

Ook via Twitter van Witvoet, mooi initiatief waar je ook weer leest dat onze beschermheren nogal ambtelijk waren.

www.projectgort.nl/index.php/2020/05/...

Maar bijzonder initiatief om het oude Rotterdam weer te herbouwen, alhoewel ik al mijn geld al in een vliegdekschip heb gestopt.

Kaas de Vies | 14-05-21 | 21:00 | 1

Alsof Feijenoord kampioen is geworden.

Ruimedenker | 14-05-21 | 20:59

Bestaan er ook zulke foto's van Amsterdam?

Gumush | 14-05-21 | 20:58 | 5

@Nuuk | 14-05-21 | 21:04: en toen de overlevenden terugkeerden mochten ze de erfpacht nog ophoesten voor hun tijd van afwezigheid, ondanks dat er andere mensen in hun huizen hadden gewoond al die tijd.

Sinterbikske | 14-05-21 | 21:11

Nog niet. Maar er zijn al een paar kades aan het inzakken.

keestelpro | 14-05-21 | 21:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Zal wel indrukwekkend zijn, deze foto's met overleden gebouwen, ik vind dit belangrijker: bijna 850 doden en 80.000 dakloos.

dathoujetoch | 14-05-21 | 20:51 | 1

ik ook... maakt niet uit wie. Genoeg mensen in stukken gezien. Maakt jezelf stuk. moet je niet willen. Dit is het meest stompzinnige en debiel verdrietige wat er is. De grootste debielen en halfslachtige idioten die "soortgenoten" motiveren om dit te doen omwege "de Victorie" zijn nog majestueus debieler dan de grootste kinderverkrachters op deze aardkloot. Preventief eradiceren. Ik noem geen namen......

nobodiesunmighty | 14-05-21 | 20:59

Los van die foto's - heb Rdam altijd een ongelooflijk saaie kutstad gevonden. Was dat voor de oorlog anders?

Ichneumonidae | 14-05-21 | 20:48 | 8

Ja dat was daarvoor zeker anders

oldfaithfull | 14-05-21 | 21:07

Je hebt gelijk, het centrum was bijna weggevaagd. Blijft de vraag nog steeds vreemd. Was Rotterdam anders voor het bombardement?

Tommi | 14-05-21 | 21:14

De Schiedamsedijk was het belangrijkste uitgangscentrum van Nederland. Prins Hendrik heeft daar alle bordelen veelvuldig bezocht.

Glasgow Argus | 14-05-21 | 21:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Je reinste terreur van die kutmoffen destijds. Om Nederland te dwingen elk verder verzet op te geven. Ik geloof dat ze dreigden Amsterdam dezelfde 'behandeling' te geven, waarop gecapituleerd werd. En terecht: je realiseert dat je kansloos bent, en dan probeer je zo veel mogelijk levens van burgers te sparen.

Een dergelijk besef ontbreekt ten enenmale bij Hamas, die telkens weer de burgers in Gaza gebruikt als schild, en het verder ook volkomen worst zal wezen hoe veel onschuldige burgers door Israëlische vergeldingsacties om het leven komen.

Dr_Johnson | 14-05-21 | 20:48 | 3

Gaza is zo dichtbevolkt dat je geen menselijke schilden hoeft in te zetten. Weet niet of het Hamas boeit, maar ze hoeven er in feite niks voor te doen.
En die Duitsers - het was oorlog en ja, dan heb je geen buitenspel e.d.

Ichneumonidae | 14-05-21 | 20:50
-weggejorist-
Professor Superhirn | 14-05-21 | 20:59

@Ichneumonidae | 14-05-21 | 20:50:

"het was oorlog en ja, dan heb je geen buitenspel e.d."

Wat een dom gelul. Het was nog maar net oorlog, een oorlog die de moffen eenzijdig waren begonnen, en je strijdt tegen soldaten, in dit geval het Nederlandse leger, tot men met een witte vlag wappert. Een stad als Rotterdam met de grond gelijk maken, zonder rekening te houden met burgerslachtoffers, staat gelijk aan een oorlogsmisdaad.
Ook in oorlogen heb je 'buitenspel', zoals het Joegoslavië-tribunaal hier bij mij om de hoek vele jaren duidelijk heeft aangetoond.

En Gaza is dichtbevolkt, ja, 2 miljoen mensen op een strook land ongeveer zo groot als Terschelling. Maar ook dan zou je ergens kunnen zitten waar er geen mensen vlak in de buurt zijn; de Israëlische missiles zijn dermate precies dat ze exact dáár neerkomen waar ze ze willen laten neerkomen, in tegenstelling tot die 'homemade' scudraketten die Hamas 'ongeveer' de richting opstuurt die ze in gedachten hebben (hetgeen een geluk bij een ongeluk is, want konden ze die dingen beter sturen, dan zou dat veel meer slachtoffers opleveren).

En dus gaat Hamas zo veel mogelijk onder de burgers zitten. Alle dode en gewonde Gazanen zijn dan weer mooi meegenomen propaganda tegen Israël.

Dr_Johnson | 14-05-21 | 21:11
-weggejorist-
SNAFU | 14-05-21 | 20:47

Wat zou veel hedendaags volk, vooral dat van die olifant-in-de-kamer, graag terug gaan naar die tijd. Vooral de tijd vanaf de Wannsee-Conferenz.

Realism Is All | 14-05-21 | 20:47

Het is volgens mij al eens gepost, maar voor wie het nog niet gezien had: ingekleurd videomateriaal van Rotterdam van voordat de moffen er huishielden. www.youtube.com/results?search_query=...

Crusher | 14-05-21 | 20:42 | 1

Mooie beelden. Wat me o.a. opvalt is hoe schoon de straten zijn. En hoe gemoedelijk het allemaal lijkt te zijn. Minder gehaast.

Nietdanjatoch | 14-05-21 | 21:42

Ik snap niet helemaal wat het doel is van dit artikel.
Iedereen weet dat Rotterdam platgebombardeerd is.

jaja | 14-05-21 | 20:39 | 24

@jaja | 14-05-21 | 20:59:

U vraagt zich waarom dit topic geplaatst wordt, dus tja. Neem het mij maar kwalijk dan.

JJMS | 14-05-21 | 21:05

ALs je niet leert van de geschiedenis, ben je gedoemd deze te herhalen.

MooseNL | 14-05-21 | 21:07
▼ 21 antwoorden verborgen

Had herbouwd kunnen worden. Ik neem het de modernisten in de jaren 50 en de socialisten in de decennia erna net zo kwalijk als de Duitsers.

timster | 14-05-21 | 20:34 | 2

Moet je eens in Arnhem kijken wat daar na de oorlog voor een onsamenhangend architectonische wanorde is neergeplempt.

gemeentereiniging | 14-05-21 | 23:27

Reactie Baudet: 'Toen waren het bommen, nu zijn het vaccinaties!'

blikjegrolsch | 14-05-21 | 20:33 | 4

Ha, satire op de scheidslijn tussen fictie en werkelijkheid!

Professor Superhirn | 14-05-21 | 20:50

Misschien is het beter om dat blikje Grolsch te laten staan kerel.

Man-bear-pig | 14-05-21 | 20:51

Toch hep 't wel wat, dat zinnetje. Intrigerend houdt het mij bezig. Da's toch ook kunst, nietwaar ?

Peter-Rissing | 14-05-21 | 21:02
▼ 1 antwoord verborgen

Van iemand die destijds in Rotterdam woonde heb ik begrepen dat deze stad voor het bombardement veel grandeur had. Eeuwig zonde.

MickeyGouda | 14-05-21 | 20:31 | 11

Ik heb thuis een fotoboek van Rotterdam van voor het bombardement, prachtig boek wat ik een jaar of 10 geleden aan mijn oude oom heb laten zien, hij herinnerde zich Rotterdam voor het bombardement nog goed, er staat ook een foto in van een herberg uit 1600, weet echter niet precies waar deze stond.

oldfaithfull | 14-05-21 | 21:04

Ik ben Rotterdammer maar de enige fijne wijk op Zuid is Vreewijk

oldfaithfull | 14-05-21 | 21:05
▼ 8 antwoorden verborgen

Mijn moeder is tijdens het bombardement geraakt stuk van haar hand af. Mijn oudste broer die nog steeds leeft als baby uit een brandend huis gegooid.

dedwarsligger | 14-05-21 | 20:31 | 3

Kijk, dat zijn getuigenissen.

Professor Superhirn | 14-05-21 | 20:55

Een heftig verhaal uit de eerste hand (niet grappig bedoeld). Dan is zeventig jaar korter geleden dan men denkt.

MickeyGouda | 14-05-21 | 21:05

Mooi verhaal, mijn moeder was linkshandig en op de lagere school werd die hand vastgebonden (hand van de duivel) en daarom kon ze alles rechts en juist haar linkerhand kon ze niet meer gebruiken.

dedwarsligger | 14-05-21 | 21:44

Doet me denken aan de corona avondklok. Groetjes, thierry.

RandyBiel | 14-05-21 | 20:30

Nieuwe verkiezingsposters van FVD.

dhrat | 14-05-21 | 20:30

Israel praktijken...

jaja | 14-05-21 | 20:28 | 2

nee

Is dit nog nieuws? | 14-05-21 | 20:39

neenee

antagonist | 14-05-21 | 22:37

Met in gedachten de filmpjes van de joden en de palestijnen stelt dit niet zoveel meer voor. Wellicht was het anders als ik Rotterdam beter kende.

Leptob | 14-05-21 | 20:28 | 4

@MickeyGouda | 14-05-21 | 20:36: Deze gegevens had ik niet in mijn hoofd. De foto's stralen dat in mijn beleving ook niet uit. We zijn tegenwoordig zoveel gruwelijkere beelden 'gewend'.

Leptob | 14-05-21 | 20:41

@Leptob | 14-05-21 | 20:41: Klopt. Voordat er gefotografeerd werd, waren de lijken en menselijke restanten geborgen. Now a days worden ze er juist voor het effect goed neergelegd.

Paradijs | 14-05-21 | 21:08

@Paradijs | 14-05-21 | 21:08: Straks beweer je nog dat verzopen kinderlijkjes (van een ouder die voor een nieuw gebit deze kant opkwam) fotogeniek in de branding worden gelegd. Dan zou het toch wel heel slecht met de mensheid zijn. Kuch...

Harry_Witkamp | 14-05-21 | 21:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ik snap het niet..

neonreclame | 14-05-21 | 20:28 | 3

De Duitsers waren nog niet zo vernuftig als de hypermoderne Palestijnen tegenwoordig.
Dus zaten er nog geen raketaandrijvingen aan hun bommen waardoor ze uit een vliegtuig gegooid moesten worden. Een heel gedoe allemaal.

keestelpro | 14-05-21 | 21:45

GS doet een een beetje melig over het feit dat Andere Tijden er mee stopt.

dugo | 15-05-21 | 00:09

Wacht maar af tot de Pro-Palestina betogers gaan huishouden...

Ommezwaai | 14-05-21 | 20:27

Akelige beelden.

Koning Willy | 14-05-21 | 20:25

Los van de mooie foto's, die widtvoet is een trol. Blocken als je hem tegenkomt. Mijn advies.

Hij noemt dat "discussie uitlokken" alsof hij een soort intellectuele exercitie doet maar het is gewoon trollen en etteren. Kleuter.

Knufter | 14-05-21 | 20:25 | 3

‘Kleuter’ en ‘Troll’... ongeacht wat er speelt tussen jullie is het een ‘pot verwijt de ketel...’ als je het zo zegt en reaguurt. Kom dan minstens met een steekhoudend argument.

overVecht | 14-05-21 | 20:44

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl