Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Week 17: Return of the Oversterfte

De laatste loodjes leggen 

In de week van 26 april tot en met 2 mei 2021 zijn er in Nederland ongeveer 3150 mensen overleden en dat is op zich niet heel erg veel, maar het is wel meer dan het CBS had verwacht. Oversterfte dus. We waren er even van af, maar nu hebben we er weer mee te maken. Er is geen oversterfte onder 80-plussers, wat een aanwijzing is voor de hypothese dat we MOETEN OPSCHIETEN MET PRIKKEN. De piek zien we vooral bij de 65- tot 80-jarigen, wat erop lijkt te wijzen dat we MOETEN OPSCHIETEN MET PRIKKEN. Ook bij de groep mensen jonger dan 65 jaar ligt de sterfte al een aantal weken ruim boven de verwachting, vermoedelijk omdat we MOETEN OPSCHIETEN MET PRIKKEN. Al met al concluderen wij uit deze cijfers dat we MOETEN OPSCHIETEN MET PRIKKEN. 

Deze grafiek betekent: opschieten met prikken anders vallen er nog meer dooien

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
wilderst | 07-05-21 | 21:39

Sorry Joris. Weer wat geleerd.

'50 year secrecy rule
The Committee does not itself announce the names of nominees, neither to the media nor to the candidates themselves. In so far as certain names crop up in the advance speculations as to who will be awarded any given year’s Prize, this is either sheer guesswork or information put out by the person or persons behind the nomination. Information in the Nobel Committee’s nomination database is not made public until after fifty years.'

Endoxa | 07-05-21 | 15:32

Nog maar een poging tot wat vergelijking met de griep dan:
Volgens www.rivm.nl/sites/default/files/2018-... was de kans op opname in een zkh a.g.v griep in 2018 1,78% (16.000/900.000) en de kans op overlijden 1,06% (9.500/900.000).
Volgens www.sanquin.nl/over-sanquin/nieuws/20... heeft inmiddels ruime een kwart van de nederlanders covid gehad (79% x 32%), dat zijn dus ca 4,4 mln gevallen.
Volgens stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.... zijn er ca 66.000 ziekenhuisopnamen geweest (verpleegtotaal+IC-totaal) en de totale sterfte in 2020 en 2021 ligt nu ca 16.500 hoger dan op grond van de AG2020-tafel verwacht zou worden.
De opnamekans voor covid is dus 1,5% (66K/4,4M) en de sterfte kans 0,38% (16.5K/4.4M).
Ten opzichte van de 2018-griep is de kans om in het ziekenhuis te komen dus iets lager voor Covid19 (1,5% ipv 1,78%) en de kans om te overlijdens is ca 3x lager (0,38% ipv 1,06%).
De besmettingskans is wat anders: 900K vs 4.4M gevallen.
Als individu lijkt het er op dat je dus beter corona kunt krijgen dan griep. Maar omdat er nog geen weerstand is tegen corona levert de veel hogere besmettingskans nog steeds wel een hogere druk op de zorg op.
Het blijft dus belangrijk om besmettingen te voorkomen maar dat is vooral om te zorgen dat de zorg die door pinokkio en consorten is uitgekleed overbelast wordt, met de ernst van de ziekte heeft het weinig van doen.

Sr Semtex | 07-05-21 | 15:26 | 10

Je kunt wel stellen dat corona veel besmettelijker is dan griep (4,4 miljoen versus 900.000 besmettingen). Jij zegt dat de kans voor een persoon besmet met corona lager is om in het ziekenhuis te komen dan eem persoon die besmet is met grirp. Dat kan zijn, maar aangezien de kans om corona te krijgen aanzienlijk groter is dan de kans op griep, is uiteindelijk de kans om met corona is het ziekenhuis te belanden juist groter dan met griep.

Uiteindelijk gaat het om 66.000 coronapatiënten in het ziekenhuis tegen 16.000 grieppatiënten he?

Papa Jones | 07-05-21 | 19:03

@zegmaarwij | 07-05-21 | 16:51: VS 570k op 300mljn man, 1 op 600 dood dus, NL 15.000 op 17mln is minder dan 1 op 1000
Brazilie 408k op 212 miljoen, 1 op 500,

Shoarmamasutra | 07-05-21 | 19:57
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Endoxa | 07-05-21 | 15:04

Dit is waarom ik dringend mijn tijdlijn moet gaan opschonen. Er zitten een paar wappies van 50- 50+ op, die altijd maar schermen met cijfers van over/ondersterfte en wat zo'n prikje allemaal teweeg kan brengen in je lichaam. O ja, het verhaal wordt tegenwoordig omgedraaid. Nl de gevaccineerden zijn een gevaar voor de niet-gevaccineerden vanwege de spike-proteïnes die ze uitademen. Snapt U het nog? Btw ik heb vandaag de uitnodiging gekregen van de GGD, ik ga meteen een afspraak maken. Fijne dag allemaal.

geile pater | 07-05-21 | 14:25 | 1

Wappies moet je gelijk van je FB pleuren.
Sociale isolatie is het enige dat helpt tegen die gekken.

Gulliver | 07-05-21 | 15:17

Of prikken helpen gaat.

ademende aarde | 07-05-21 | 13:47 | 2

nee (dit is een opinie), er valt niks te concluderen. Er is te veel onbekend en veel te rommelig (dit is een opinie II).

nobodiesunmighty | 07-05-21 | 14:41
-weggejorist-
Mr Moore | 07-05-21 | 12:55 | 3

Hugo kan niks.

Themistocles | 07-05-21 | 12:48

Waarom mogen er niet meer mensen overlijden dan het CBS verwacht? Het is toch gewoon wat het is?

Grauwnauw | 07-05-21 | 12:33 | 4

Er is een afwijkende trend waarneembaar die een logisch gevolg is van de keuzes van het OMT. Dat is alles.

Papa Jones | 07-05-21 | 12:36

@Papa Jones | 07-05-21 | 12:36: je verspreidt weer nepnieuws, niet bewust maar gewoon omdat je een ongeïnformeerde staatspapegaai bent. Het OMT was niet voor versoepelingen, dat waren jouw helden Mark en Hugo. www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/artike...

INTP | 07-05-21 | 13:04

@INTP | 07-05-21 | 13:04: Mijn fout idd, ik dacht dat er ook afgevaardigden van het kabinet in het OMT zaten. Wel is het zo dat de leden van het OMT het onderling regelmatig ook niet eens zijn.

Dank voor de correctie. Beschuldiging van staatspapegaai is domme onzin van jou. De staat beweert toch niet dat dit de keuze van het OMT was? En wat bedoel je met 'ik verspreid wederom nepnieuws'?

Voorbeelden graag.

Papa Jones | 07-05-21 | 14:27
▼ 1 antwoord verborgen

Zo, de porno blijft maar uit het angst-orgel klotsen... kan iemand de stekker van dat ding er uit trekken?

Ad Hominem Tu Quoque | 07-05-21 | 12:11 | 6

En dan inruilen voor het andere angstorgel "we worden een dictatuur!" of "de vrijheid wordt ons definitief afgenomen!" of "word wakker voor het te laat is!"
Die?

YoMoms | 07-05-21 | 14:38

@Papa Jones | 07-05-21 | 12:33: nee, deze cijfers zijn niet raar. Als je de 3-jaarlijks gemiddelde oversterfte bekijkt, schiet die al sinds griepseizoen 2012/2013 spectaculair de hoogte in. Iets met vergrijzing enzo. In 2018/19 en 2019/20 is die stijging zelfs niet meer zo hard gegaan.
Waarom 3-jaarlijks? Zo kunnen grote pieken en dalen - bvb. de enorme piek van 2017/18 en het daaropvolgende logisch dal(letje) van 2018/19 - de grafiek niet meer compleet scheef trekken.

VampyreOfTimeMemory | 07-05-21 | 15:49

@VampyreOfTimeMemory | 07-05-21 | 15:49: Ja, die grieppieken zijn heel duidelijk waarneembaar elk jaar. Nu is het corona, daarvoor was het griep. Alleen die van corona zijn wel wat heftiger, ze beginnen eerder en eindigen later, en enkel door lockdowns (scholen dicht) wat te beperken.

Ik zie nu, de afgelopen 2 weken, duidelijk een trend dat de oversterfte toeneemt en dat is raar voor begin mei. Dan is griep al lang verdwenen. Mijn onderbuik zegt dat dit komt door versoepelingen icm leeftijden die nog niet gevaccineerd zijn. Iemand opperde ook nog oversterfte door uitgestelde zorg, zou ook zomaar kunnen. Het is hoe dan ook niet normaal.

Maar goed. Rap doorgaan met vaccineren, en hopen dat de daling in aantal patiënten van de afgelopen dagen doorzet.

Papa Jones | 07-05-21 | 18:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Voor deze vorm van redeneren is in augustus vorig jaar door Mattias Desmet al gewaarschuwd. Op een paradoxale manier worden de slachtoffers die dòòr de maatregelen vallen gebruikt als argument vòòr de maatregelen. Men telt ze argeloos op bij de algemene oversterfte en gebruikt hen zo om de maatregelen te rechtvaardigen.

De maatschappij zit in een vicieuze cirkel: hoe strenger de maatregelen, hoe meer slachtoffers; hoe meer slachtoffers, hoe strenger de maatregelen.

www.knack.be/nieuws/wetenschap/in-de-...

sir Ockels | 07-05-21 | 12:06 | 1

Het is heel eenvoudig om een stapje terug te doen en op een afstandje te kijken naar alle hysterie zonder die hysterie ook maar enig effect op je heeft. Maar mensen willen alleen maar stapjes vooruit zetten.

Quib | 07-05-21 | 12:20

Prikken, prikken en nog een prikken.... En na die (experimentele) prik, nog steeds geen vrijheid. Nog steeds kun je besmet worden, anderen besmetten of je dood tegemoet zien.

Tha Analyzer | 07-05-21 | 12:04 | 1

Je kunt zelfs onder een trein lopen.

Shoarmamasutra | 07-05-21 | 15:55
-weggejorist-
Tronald_dump | 07-05-21 | 12:01 | 3

Maar we hebben ook maanden van ondersterfte achter de rug. Hoe zijn die eigenlijk te rijmen met die uitpuilende IC's? Ik suggereer niets, maar vind het heel opvallend. Iemand een verklaring?

Axolotl | 07-05-21 | 12:00 | 3

Dat was normaal het dorre hout geweest dat kapotgegaan was door de griep maar die zijn nu al in het najaar overleden.

klaas24 | 07-05-21 | 13:06

"Ouderen" "doodgegaan" dank U.

geile pater | 07-05-21 | 14:18

Ouderen die " gewoon " sterven komen minder in de IC
Sowieso komen de allerzwaksten niet zo snel op de IC, herstel van een IC is erg zwaar. Als ze het idee hebben dat het hoe dan ook aflopende zaak is ga je naar de verpleegafdeling en geven ze je zoveel morfine oid dat je nog een tijdje je familie kan begroeten zonder te creoeren van de pijn. Daar hoef je dan toch niet meer van af te kicken.

Shoarmamasutra | 07-05-21 | 16:39

Maar wat voor test is er gebruikt om te controleren of deze mensen werkelijk zijn overleden? Een spiegeltje voor de mond houden?

lekgoot | 07-05-21 | 11:57 | 1

Hartslag?

Shoarmamasutra | 07-05-21 | 16:40

Wacht maar tot de influenza weer terug komt. Waar je je eerst kon redden met een pakje tissues, dan ic opname en wereld weer in de stress.
Het virus moet zich ff inburgeren. Influenza is wel verdwenen door de lockdown’s.

enra | 07-05-21 | 11:54 | 2

Influenza houdt zich ten minste aan seizoenen, dat lijkt bij Corona veel minder het geval. Het zou me niet verbazen als standaard grotere IC capaciteit nodig blijft.

Rennieflox | 07-05-21 | 12:17

En straks hebben we niet genoeg weerstand ertegen dus na corona komt er een fikse griepgolf waardoor de ziekenhuis weer volstromen en er weer flink wat mensen extra overlijdenn.

klaas24 | 07-05-21 | 13:07

Goh, je zou bijna gaan denken dat je moet opschieten met prikken. Maar dat kan niet kloppen, want Hugo de Schoen zei dat alleen het eindpunt ertoe doet.

Specy | 07-05-21 | 11:43 | 1

Die andere landen zijn wel sneller, maar wij doen t zorgvuldigee. Eerst goede software enzo. Zei hij rond de jaarwisseling.
Aan het aantal softwarestoringen bij afspraken en uitslagen, de gebrekkige rapportering van geprikten en het haperend rapporteren van besmettem doet mij veronderstelleb dat die software nog niet gekeverd is?

Shoarmamasutra | 07-05-21 | 16:43

Ja. Of de cijfers van het CBS zitten er een fractie naast. Jezus. Wat een paniekshow. Het houdt maar niet op.

Rolling_Ronny | 07-05-21 | 11:35 | 1

Bijzonder ook dat er onder de 65 amper oversterfte was. Vorig jaar ook niet. Voor Nederland is dit een welvaartsvirus. De ongezondere en ouderen overlijden, een enkele uitzondering daar gelaten. Daarvoor rollen we nu een vaccinatie verplichtende testsamenleving uit. Laat 'samen' maar weg trouwens. Mijn kroeg is bijna af. Lotgenoten te over die ook niet meer mee doen. De groeten voor de rest. #Ik doe nu echt niet meer mee!
@Famke Louise, heb ook Passoa Jus.

Rolling_Ronny | 07-05-21 | 11:44

Als iedereen nou eens gewoon gezond was, met genoeg beweging, zonlicht, en een dieet zonder al teveel "plantaardige" oliën, dan was die ziekte helemaal niet zo hard ingeslagen.

Maar nee.

Corona moet dienen als een wake up call ten aanzien van onze levensstijl.

Schwanzeleber | 07-05-21 | 11:34

Voorbeeldje: man 77 loopt na vaccinatie naar zijn auto en valt dood neer op het parkeerterrein. Komt niet bij lareb want had natuurlijk niks te maken met de vaccinatie:

www.telegraaf.nl/nieuws/1209802506/ov...

Kokossss | 07-05-21 | 11:11 | 4
-weggejorist-
dihydrogenmonoxide | 07-05-21 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Ook in week 17 gaat het killer virus door ons mooie landje .

Bjorn19851111 | 07-05-21 | 11:04 | 1

Inderdaad, overal dooien langs de weg, bloed kotsende zombies die uw kinderen komen opeten, mad max achtige tafrelen om de laatste druppel olie en, het allerergst, rijen voor de Primark...

Ad Hominem Tu Quoque | 07-05-21 | 12:29

Hoeveel daarvan waren er al gevaccineerd?

enra | 07-05-21 | 11:04 | 4

Dat kun je niet op het coronadashboard vinden.

dihydrogenmonoxide | 07-05-21 | 12:31
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
dhrat | 07-05-21 | 10:59

Okay..., deze cijfers zijn nog beperkt nu.
maar inderdaad opschieten met prikken want:
- Geen kans geven aan een mutatie waar de huidige vaccins minder / niet effectief tegen zijn.
- De enorme groep van overlevende covid slachtoffers met blijvende ernstige klachten niet verder te laten groeien.
eenvandaag.avrotros.nl/item/zes-maand...
Ik heb zo iemand op mn afdeling. Normaal een slimme, sportieve, ambitieuze dame. Nu al bijna een jaar kapot... Echt heel treurig om te zien. Ze is nu 38.

hotmint | 07-05-21 | 10:52 | 3

2e punt ja. 1e punt weinig kans. Komt van over de hele wereld. Er zijn zo'n 15 tot 25 duizend SARS mutaties per jaar dacht ik gelezen te hebben.

sjef-van-iekel | 07-05-21 | 10:56

@sjef-van-iekel | 07-05-21 | 10:56: Eens dat je punt 1 nooit helemaal buiten de deur houdt. Maar als vaccinatie *deels* helpt, vertraag je wel de verspreiding, totdat er weer een betere gevonden is.

hotmint | 07-05-21 | 10:58

Oppert u bij optie 2 nou voor euthansie voor de overlevenden?

lekgoot | 07-05-21 | 11:59

Wat een farce, zet even een zelfde grafiek op temperatuur ernaast en je ziet dat het koude weer z’n impact heeft vs het warme weer van afgelopen jaar april-mei. Logisch nadenken doen er niet veel meer helaas

MoltisantiBeer | 07-05-21 | 10:48 | 1

Precies, koude veroorzaakt sterfte. En met de koudste aprilmaand sinds tijden is het logisch dat je dan meer doden krijgt. In de verwachting van CBS klopt zitten de actuele temperaturen niet in verwerkt. Als je daar voor corrigeert heb je misschien zelfs een flinke ondersterfte.

Realisties | 07-05-21 | 12:00

Staan nog wel heel wat varianten op de agenda.
Nieuwere geupgrade britse variant, braziliaanse (schudden met die heupen), india, filipijnen, zuid-afrikaans, franse, califonië en sinds kort ook Denemarken.
Maar wanneer krijgen we nou eens een hollandse variant.

Wim Venijn | 07-05-21 | 10:42 | 4

We lopen met alles achter.

Mr.Crowley | 07-05-21 | 10:45

Die Hollandse virussen zijn nog aan het overleggen wie het mag worden.

Zack Hooi | 07-05-21 | 10:47
▼ 1 antwoord verborgen

Van de ongeveer 77 miljoen Amerikanen die al de volledige vaccinatie hebben gehad, hebben er getest 5800 mensen opnieuw Corona opgelopen wat resulteerde in 74 overlijdens en 396 ziekenhuisopnames. Aldus de Amerikaanse CDC ( RIVM), edition.cnn.com/2021/04/14/health/bre...

steekmug | 07-05-21 | 10:40 | 6

@Bulloch | 07-05-21 | 10:51: Frappant is dat de case fatality rate van gevaccineerden 1,2% is wat praktisch overeenkomt met de cfr van ongevaccineerden (in nederland 1.12%).

Het positieve aan die vaccins is dus vooral het significant lager aantal cases. Als je 't dan toch krijgt, zijn je kansen niet heel anders dan wanneer je niet je shot gehad hebt.

ReyNemaattori | 07-05-21 | 12:10

@ReyNemaattori | 07-05-21 | 12:10: heb jij wel.procenten leren bereknen op school, met die 1.2% over 77.000.000 krijg je toch bijna een miljoen. 58.000 is nog niet een promille.
Dan is de werkxaamheid dus niet de eerder gecommuniceerde 70 tot 95 maar iets beter dan een fuckin' 99.9%

Shoarmamasutra | 07-05-21 | 16:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Zo heb je het over prikken zo heb je (het) over( )sterfte.

Zack Hooi | 07-05-21 | 10:39

Wat zou de volgende maatregel worden als men er zo rond november achterkomt dat vaccineren toch niet het wondermiddel blijkt te zijn?

Lomo | 07-05-21 | 10:37 | 4
-weggejorist-
Scala84 | 07-05-21 | 10:42

@Scala84 | 07-05-21 | 10:42: Krijgen al die lui die al een jaar 'het is maar een griepje' roepen tóch nog gelijk.

Bigaroque | 07-05-21 | 10:50

@General Dripple | 07-05-21 | 10:40: ach weet je hoe vaak mensen zich laten prikken voor een tattoo.

Shoarmamasutra | 07-05-21 | 16:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ik krijg vandaag mijn prik, ik zal jullie daarna laten weten hoe mijn bereik is

Diederik_Ezel | 07-05-21 | 10:32 | 5

Succes, Moderna?

van Oeffelen | 07-05-21 | 10:49

Gisteravond Moderna gehad, beetje kater-ig gevoel vandaag, en dat met maar 1 fles wijn. Dus kennelijk doet t vaccin wat.

Bigaroque | 07-05-21 | 10:51

@van Oeffelen | 07-05-21 | 10:49: Uiteraard, goed voor de aandelen

Diederik_Ezel | 07-05-21 | 10:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Deze aanname knarst van de correlatiekorrels. Waar gingen ze dan aan dood? Aan het enten met celmanipulerende stofjes?

GormSuil | 07-05-21 | 10:31 | 3

Nee. Allemaal overleden aan 5G straling.

42 | 07-05-21 | 10:33

@42 | 07-05-21 | 10:33:
Aha, nou snap ik waarom de overheid dat gedoe over 5G probeert te downplayen.

Mr.Crowley | 07-05-21 | 10:37

Ziet er al met al vrij netjes uit toch op dit moment? Voor een pandemie..

grietmetgroenefiets | 07-05-21 | 10:27 | 4
-weggejorist-
Bamberger Reiter | 07-05-21 | 10:36

@LangeJannetje | 07-05-21 | 10:32: Ik kijk naar de grafieken met die sterftecijfers op dit moment. Die zijn niet alarmerend. Wat misschien wel alarmerend is is het aantal mensen dat in het ziekenhuis ligt, maar daar gaat deze grafiek niet over.

grietmetgroenefiets | 07-05-21 | 10:38
▼ 1 antwoord verborgen

De eerste verbinding hebben we al op 21 december 2020 gevoeld: de conjunctie tussen Jupiter en Saturnus in het teken Waterman. Daarnaast ervaren we sterk de astrologische verbinding tussen Saturnus in Waterman en Uranus in Stier.De uitbraak van het Covid-19 virus vond plaats onder de samenstand van de planeten Saturnus en Pluto in het teken Steenbok midden januari 2020
De wereldgeschiedenis laat zien dat onder invloed van Saturnus Pluto aspecten bestaande machtsstructuren en maatschappelijke verhoudingen omver worden gegooid. Vooral de niet-harmonische aspecten tussen Saturnus en Pluto zorgen voor destructie, onrust en geweld. Door de destructie wordt ruimte gemaakt voor een periode van vernieuwing en opbouw die past bij de tijdgeest.

dhrat | 07-05-21 | 10:26 | 6

Heb jij De nieuwe wereld ook gekeken, Marlies Dekkers met Karen Hamaker-Zondag? Heel interessant vond ik het, vooral het gedeelte over de Chinezen.

grietmetgroenefiets | 07-05-21 | 10:30

Jammer dat ze nooit kunnen uitleggen hoe Jupiter, Saturnus en Pluto dat voor elkaar krijgen.

kloopindeslootjijook | 07-05-21 | 10:33

@Quib | 07-05-21 | 10:28: typische Mercurius opmerking,Mercurius symboliseert namelijk de functie van ordening en de zaken duidelijk op een rijtje zetten. Met andere woorden: Mercurius is de planeet die orde in de chaos schept.

dhrat | 07-05-21 | 10:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik denk dat je iedere dag druk maken om statistieken en grafieken niet meehelpt je leven leuker te maken. Het leven is geen statistiek.

Er is een gerede kans dat je maar één keer op aarde rondwandelt, vergeet gedurende die tijd niet te leven.

Quib | 07-05-21 | 10:25 | 2


Ik kan wel lachen om de mensen die er zich druk over maken.

Mr.Crowley | 07-05-21 | 10:39

De statistieken zijn van de mensen die niet waren vergeten te leven en zich ook niet (meer) druk maken over de statistieken.

Zack Hooi | 07-05-21 | 10:45

Maar de co2 uitstootgehalte daalt gestaag. Dat dan weer wel.

antonconstandse | 07-05-21 | 10:24 | 3

Iedere dag worden er zo'n 190.000 kinderen geboren. Dat is net geen 70 miljoen per jaar. Sommigen knallen er zelfs negen tegelijk uit.

Joffri | 07-05-21 | 10:30

@Joffri | 07-05-21 | 10:30:
Daar zou ook een R voor moeten komen.
Die ook onder de 1 moet geraken.
En dan uitrekenen hoeveel CO2 dat kan besparen. Dat kon wel eens heel veel zijn.

kloopindeslootjijook | 07-05-21 | 10:34

@Joffri | 07-05-21 | 10:30:
Er komen er nog steeds meer bij dan er af gaan. Veel meer. Weliswaar niet hier, maar ze komen wel.

Mr.Crowley | 07-05-21 | 10:40

Het lijkt wel alsof mensen tegenwoordig alleen nog maar aan covid overlijden.

Mr.Crowley | 07-05-21 | 10:24 | 3

De mensen die door te lang uitgestelde zorg overlijden worden blijkbaar niet meegeteld. Maar het zijn eigenlijk indirecte corona-doden.

kloopindeslootjijook | 07-05-21 | 10:32

Vergeet 5G ook niet

Diederik_Ezel | 07-05-21 | 10:39
-weggejorist-
Mr.Crowley | 07-05-21 | 10:42

Heerlijk wappie-uitlokkend topic, dit.
Ze gaan helemaal los met conspiracy grappen.
Vermakelijk!

Beste_Landgenoten | 07-05-21 | 10:23 | 4

@nick.name | 07-05-21 | 10:28: Zowel B_L als jij weten beiden toch wel dat jullie allebei heel voorspelbaar reageren nu?

Quib | 07-05-21 | 10:30

Ik heb eens de draak met de wappies gestoken in een prachtige tegel van G5 tot corona.
Helaas vond joris deze minder geslaagd.

botbot | 07-05-21 | 10:36

@Quib | 07-05-21 | 10:30:
Het is zo dankbaar werk om wat rauw vlees in de wappie-arena te werpen. Je krijgt de mooiste verhalen terug, over hoe het achter de schermen allemaal werkt, voor wie het wil zien dan he? Wij schapen blijven helaas verstoken van zoveel wijsheid en inzicht.

Beste_Landgenoten | 07-05-21 | 10:55
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien het verwachtingsmannagement wat bijstellen. Bijvoorbeeld ook eens kijken naar een langere periode en het eens vergelijken met perioden van zware griepgolven vóór covid.
Periodes van oversterfte en ondersterfte zijn van alle tijden; de oversterfte die nu getoond wordt zegt mij niet heel veel.

Van site RIVM:
In de winter van (2015/2016) was de sterfte verhoogd van week 1 t/m 14 van 2016 (met uitzondering van week 7). De verhoogde sterfte viel samen met en duurde 3 weken langer dan de griepepidemie (die plaatsvond van week 1 t/m 11). Tijdens de 11 weken griepepidemie werd de oversterfte geschat op 3,900 sterfgevallen (6.085 voor de gehele winterperiode van week 40-20) en was daarmee gemiddeld vergeleken met de afgelopen 5 jaar. Dit betrof voornamelijk 75-plussers maar er waren enkele weken waarin de sterfte ook verhoogd was in 65-74 jarigen.

De winter ervoor (2014/2015) lag de piek van de totale sterfte in de week van 8 tot en met 14 januari 2015 en de piek was hoger dan de pieken in de afgelopen 5 jaar. Tijdens de gehele lange griepepidemie van de afgelopen winter was de sterfte verhoogd. Er stierven ruim 65.000 mensen, dat is ruim 8.600 meer dan in deze 21 weken was verwacht (voornamelijk onder de 75-plussers). De oversterfte was hoger dan in de 4 eerdere influenza seizoenen.

Zoelense Hobbyboer | 07-05-21 | 10:15 | 3

Beste streekgenoot, u vergeet er nog bij te zeggen dat we in die periodes nog een veel grotere zorgcapaciteit hadden.
De ingekrompen IC en algehele angst van zieke ouderen om naar een ziekenhuis te gaan waar je wel eens besmet zou kunnen worden, geeft uiteindelijk ook meer slachtoffers buiten coronagerelateerd. Die zou je er nu voor een vergelijk zelfs nog af moeten halen.

Nuchternederland | 07-05-21 | 10:22

@Nuchternederland | 07-05-21 | 10:22:
Als mensen zich aan de regels zouden houden dan hadden we veel minder besmettingen.
De mensen die stelselmatig de regels overtreden gillen om het hards dat de gezondheidszorg niet deugd.

botbot | 07-05-21 | 10:28

@botbot | 07-05-21 | 10:28:
Sterker nog, als we geen corona hadden, hadden we niet eens coronabesmettingen.
En degene die het meest besmet worden zijn jongeren, dikkeren en allochtonen, en die hoor ik niets zeggen over het overheidsbeleid van de afgelopen jaren...

Nuchternederland | 07-05-21 | 12:53

You were born to die.

Patje | 07-05-21 | 10:13 | 4

Dus? Als jij kanker krijgt wil je ook behandeld worden. Jij neemt draagt ook een autogordel. Leeft zo gezond mogelijk. Gebruikt een airbag. Rijdt het liefst in een veilige auto. En nog duizend andere veiligheidsmaatregelen (bewust en onbewust). Met jouw argument kan je dus maar beter zelfmoord plegen. Want dood ga je toch.

Parmenidis | 07-05-21 | 10:19

You were born for porn.
Zeg ik altijd tegen mijn stiefdochter.

jemagookniksmeer | 07-05-21 | 10:42
▼ 1 antwoord verborgen

Oorzaak is volgens mij de vaccinaties die nu over de jongere ouderen uitgerold worden. De 80plussers waren al uitgeroeid ofwel door corona danwel door vaccinaties.

Kokossss | 07-05-21 | 10:13 | 2

Jij ook een hele goede morgen.

All_yall | 07-05-21 | 10:16

Maar wanneer gaat de horeca nou weer eens open?

Wijze uit het Oosten | 07-05-21 | 10:12 | 2

als die 65-plussers nu eens besluiten om niet meer dood te gaan

small_town_dude | 07-05-21 | 10:15

Als de test-infrastructuur en vaccinatie-bewijs-controle-infrastructuur zijn ingericht

Vunzigheid | 07-05-21 | 10:16

De laatste keer dat ik een lijkwagen ben tegen gekomen, kan ik mij niet meer herinneren. Zal wel slapjes zijn in de business. Wellicht bemoeit PostNl zich ermee.

Leptob | 07-05-21 | 10:11 | 3

echt slapjes is het nooit met die rigor mortis

small_town_dude | 07-05-21 | 10:17

Dinsdag een lijkauto met pech langs de kant van de weg. Zal je te laat komen op je eigen begrafenis...

Yrrab | 07-05-21 | 10:17

Nouja tot anderhalf jaar geleden hoorde ik nooit van dat er mensen na wat griepachtige verschijnselen op de IC belanden of beland zij zijn. Tegenwoordig hoor ik dat wel. En dan gaat het over mensen uit de beroepsbevolking. Beroepsmatig heb ik redelijk wat klantcontact op een dag.

Highwoodman | 07-05-21 | 10:55

Ik snap De Jonge wel, als er op meer dan 5 miljoen prikken 7 ernstige bijwerkingen zijn zonder zekerheid over de causaliteit, dan kan je voor de zekerheid beter stoppen met prikken, ook als dat ~ 31 doden extra oplevert, toch?

Harry.Langezwaal | 07-05-21 | 10:11

De mensheid krijgt in 2021 wel erg veel verandering te verduren. Net als de vogelheid trouwens.

"In juno leggen alle vogels een ei"

Yrrab | 07-05-21 | 10:11

Maar zie ik daar ook een stukje ondersterfte?

Mr.Crowley | 07-05-21 | 10:09 | 1

Dat heb je na die piek onder 80-plussers denk ik, een aantal mensen die door Corona zijn overleden maar sowieso al door leeftijd en omstandigheden met hun laatste maanden bezig waren, hun dood is door Corona dus een maandje versnelt. Dus na zo'n piek is een klein stukje ondersterfte vrij logisch.

Japannert | 07-05-21 | 10:30

Misschien in de groep 65-80 nu ook deels door gemiste kankerdiagnoses e.d. ?

RichardBandler | 07-05-21 | 10:09 | 4

Dat zouden ze moeten mee gaan nemen in de grafieken. Extra doden door tekort aan IC-ruimte. En dan helpen feestvierders niet echt mee aan de IC-bezetting omlaag te krijgen.

kloopindeslootjijook | 07-05-21 | 10:12

Zeker, dat is het slechte nieuws door al die coronalijers, dat de rest kan barsten.

van Oeffelen | 07-05-21 | 10:13

Inderdaad, ik weet van 2 gevallen waar het te laat werd opgemerkt voor behandeling.
Nota bene in een familie.

Mr.Crowley | 07-05-21 | 10:28
▼ 1 antwoord verborgen

Vanuit Zuid Amerika steeds meer berichten dat jonge kinderen ernstig ziek worden en zelfs overlijden van de Braziliaanse variant:

https://www.nbcnews.com/news/latino/brazil-alarming-high-number-babies-children-are-dying-covid-19-n1264231

Gulliver | 07-05-21 | 10:09 | 4

in Brussel is afgelopen winter ook een kind overleden aan corona. Een kind!!!1!11 het komt wel dichtbij zo.

small_town_dude | 07-05-21 | 10:19

Ah gelukkig, een nieuwe variant voor de fear porn, nu de paniekberichten over de hogere mortaliteit van de Britse variant is gedebunked.

[There is no evidence that any of them cause much more serious illness for the vast majority of people who become infected.]
www.bbc.com/news/health-55659820

raskol | 07-05-21 | 10:19

Er gaan ook genoeg kinderen in derde wereld landen dood aan zware griep enz.
Blijft verschrikkelijk, maar wat wil je nu zeggen, wuppie?

Nuchternederland | 07-05-21 | 10:20
▼ 1 antwoord verborgen

Hé, leuk, een grafiek met een pluim!
*Dit naar aanleiding van de trend om bij het weerbericht van RTL plotseling, een week lang, over een pluim te beginnen

EEnzame SchizofrEEN | 07-05-21 | 10:07

Duizenden zijn gewoon niet komen opdagen. Dat is het ware probleem. Laffe aso's.

van Oeffelen | 07-05-21 | 10:07 | 5

Maak daar maar honderdduizenden van.
Waarbij het zwabberende beleid (hoi Hugo )zeker geen steun heeft gegeven.

Nuchternederland | 07-05-21 | 10:18

@Nuchternederland | 07-05-21 | 10:18: Goed punt inderdaad. Een pandemie hoor je aan te pakken met strakke planning, duidelijke beslissingen en het leger als prik-coördinator. In plaats daarvan proberen we het op te lossen met zwabberende politiek, aandacht voor de voxpop en talkshows, en een GGD die niet was voorbereid op deze operatie.

Bulloch | 07-05-21 | 12:09

@Bulloch | 07-05-21 | 12:09: Maar het gaat toch om de beeldvorming, en niet om wat er werkelijk aan de hand is?

dihydrogenmonoxide | 07-05-21 | 12:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Hugo doet niet wat hij moet doen. Pannekoek

pibasso | 07-05-21 | 10:04

Als we geen ondersterfte hebben dan hebben we oversterfte, het is 1 van de 2. Het is nooit precies gemiddeld. Oftewel: paniek om niks weer. Zoals wel vaker tijdens deze zogenaamde coronacrisis.

VanBukkem | 07-05-21 | 10:04 | 8

@Japannert | 07-05-21 | 10:19:
Ik ben mijn baan verloren door deze zogenaamde coronacrisis dus ik ben wel genoeg financieel gestraft.

VanBukkem | 07-05-21 | 10:38
▼ 5 antwoorden verborgen

Zoals de bekende filosoof Beugelsdijk ooit eens sprak:
"Rustaaaaaagh"

Usumani | 07-05-21 | 10:01 | 1

"je lijkt wel een tomaat"

small_town_dude | 07-05-21 | 10:10

Kijken we naar het VK de VS en Israël dan had vrijwel iedereen die dat wilde voor 1 mei gevaccineerd kunnen zijn, en iedereen in een risicogroep zelfs al zijn tweede vaccinatie gehad kunnen hebben.

In Nederland, hebben we dat bij lange na niet gehaald omdat we zo nodig met die faal-EU mee moesten/ wilde doen.

Tel daar 10 dagen bij op omdat het ongeveer 10 dagen duurt voordat de vaccinatie effectief is, dan is elke extra doden na 10 mei geheel de verantwoordelijkheid van faalbeleid vanuit onze overheid en de EU.

En ja, ook de mensen die op het huidige kabinet stemde, en de mensen die niet stemde. Allemaal verantwoordelijk voor elke onnodige dode na 10 mei.

Misschien goed als het het oversterfde in de EU vanaf 10 mei naast dan van de andere ontwikkelde landen leggen. Kunnen we zien hoe geweldig de EU is.

DerUnterMensch | 07-05-21 | 10:00

Hier in NZ leiden we alweer een jaar een normaal leven. Geen lockdows, avondklok en al die bullshit. De grenzen zijn hier potdicht, behalve voor de 500 "vluchtelingen" die er per jaar binnen komen.

Fapfap | 07-05-21 | 09:59 | 1

vanaf 1800 zijn 4 miljoen 'vluchtelingen' en 'gelukszoekers' in N-Z komen wonen. Vrijwel het enige bestaansrecht is door immigratie daar.

small_town_dude | 07-05-21 | 10:24
-weggejorist-
rachid82 | 07-05-21 | 09:58 | 3

@42 | 07-05-21 | 10:03: Ik weet niet waarom de kop is wat ie is, maar in het artikel staat dit "Het bestaat uit miljarden virusdeeltjes met daarin een stukje dna, dat eenmalig via een infuus moet worden toegediend. De farmaceut claimt dat het effect daarvan levenslang aanhoudt en verbindt daar een flink prijskaartje aan: de vraagprijs van het medicijn is 1,9 miljoen euro."

Zolgensma heet het spul

Joffri | 07-05-21 | 10:12

De aandeelhouders moeten ook wat overhouden aan de ellende van anderen. Wat zullen we nou krijgen.

kloopindeslootjijook | 07-05-21 | 10:15

@Joffri | 07-05-21 | 10:12: Zo te zien ook een gentherapie product. Die zijn schreeuwend duur, maar genezen ziektes die nergens anders mee te genezen zijn. En dat levenslang.

42 | 07-05-21 | 10:37
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Alievandeww | 07-05-21 | 09:57

De politiek kan helemaal niks, dat is wel pijnlijk duidelijk geworden tijdens deze crisis. Dit zou de generale repetitie moeten zijn voor echte pandemie of andere ramp. We weten nu dat de maakbaarheids idioten in Den Haag werkelijk waar niks voor elkaar krijgen.

Als je naar de laatste podcasts van Sam Harris of Bret Weinstein luistert dan weet je dat een biologisch ramp een kwestie van tijd is. Of die nou uit het lab ontsnapt is of dat die natuurlijk ontstaat, dat er een echte pandemie komt lijkt me onafwendbaar.

Een schaalbare IC en onderzoek naar antivirale medicijnen worden gelukkig zoveel mogelijk tegengewerkt. Want iedereen moet een jaarlijks prikje.

altijd_correct | 07-05-21 | 09:57 | 2

Wat juist duidelijk is geworden dat we theoritisch in staat zijn om daar actie tegen te ondernemen. In enkele landen heeft men vervolgens laten zien dat men dat praktisch ook in slaagt door een combinatie van competent bestuur, maar ook competent burgerschap en gemeenschapszin.

Waar het in Nederland en andere Westerse landen fout gaat, is niet zo zeer het bestuur, maar de burgers. Het bestuur maakt vervolgens beslissingen die gebaseerd op hoe ze denken dat de burgers daarop reageren want ze willen wel herkozen worden, en dat is waar het in Europa fout gaat.

Wat Corona heeft aangetoond is niet dat virussen niet onoverwinbaar zijn, maar het failliet van de meeste Westerse samenlevingen waarin egoisme het heeft gewonnen van gemeenschapszin.

Japannert | 07-05-21 | 10:25

Anti-virale medicijnen zijn bijzonder moeilijk te ontwikkelen. In tegenstelling tot andere ziekteverwekkers nestelen virussen zich in lichaamseigen cellen. Het is bijzonder moeilijk om een geïnfecteerde cel te herkennen.
Daar wordt overigens wel onderzoek naar gedaan. Echter, meestal wordt hierbij naar kanker gekeken. Bij kanker is ook een lichaamseigen cel namelijk de boosdoener. En kanker is gevaarlijker dan de meeste virale infecties en bovendien gemakkelijker op te sporen. Vandaar dat er bijzonder weinig onderzoek zich echt richt op anti-virale medicijnen. Een vaccin ontwikkelen is makkelijker, sneller en doeltreffender.

42 | 07-05-21 | 10:41
-weggejorist-
Pants-on-FIRE | 07-05-21 | 09:56

Tsja, als urgente zorg wordt uitgesteld, is het voor sommige patienten te laat.......

vranac | 07-05-21 | 09:55 | 7

de griep zal ook wel weer terug zijn...

Epistulae_Morales | 07-05-21 | 10:13

@Gulliver | 07-05-21 | 09:57:
In ziekenhuizen wel, lijkt me.
Maar er zijn ook mensen die zelf besluiten
om überhaupt niet naar de dokter gaan, terwijl ze niet kunnen inschatten hoe serieus hun klacht kan zijn.
Omdat ze vinden dat covid voor moet gaan.
En die niet behandeld worden, of een te late behandeling krijgen.

Kijkeensaan | 07-05-21 | 10:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe meer doden hoe beter.
Nieuwkomers zijn al onderweg.
Frisse mensen uit Vervangistan.

Ruimedenker | 07-05-21 | 09:55

Kan iemand me vertellen wat die gekleurde banden, die om die lijnen heen getekend zijn betekenen?

JdelaT | 07-05-21 | 09:54 | 2

95% interval.

42 | 07-05-21 | 09:57

Staat onder de grafiek.

kloopindeslootjijook | 07-05-21 | 09:59

Een uitdaging aan de redactie: kom eens met onderwerpen deze komende dag die niets met die chinese virus te maken hebben. Kijken of jullie nog creatief zijn.

loser | 07-05-21 | 09:54 | 2

Koop een bak zand.

Gulliver | 07-05-21 | 10:10

Niet zo gek in een land waar de MacDonald open was en de sportscholen dicht waren.

Axolotl | 07-05-21 | 09:52 | 1
-weggejorist-
Nuchternederland | 07-05-21 | 10:05

Alleen schapen geloven dit

zeefert | 07-05-21 | 09:50 | 8

Ah we hebben de eerste wappie van de dag in de panelen....

Gulliver | 07-05-21 | 09:58
-weggejorist-
Alievandeww | 07-05-21 | 09:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Veel prikken zou betekenen dat we corona de wereld uit zouden helpen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat helemaal niet is wat de overheid wil. Het lijkt er op dat de overheid corona zo lang mogelijk wil laten bestaan omdat je er zo heerlijk op kunt regeren. Vooral als je met halfzachte oplossingen komt en het volk verantwoordelijk maakt voor corona. Macht, oh heerlijke macht.

Zwezerik | 07-05-21 | 09:49 | 10
-weggejorist-
Pants-on-FIRE | 07-05-21 | 10:24

Er valt anders niet veel te regeren zo. Alles is dicht, er kan niets.

kloopindeslootjijook | 07-05-21 | 10:26
▼ 7 antwoorden verborgen

ik weet wel iets van datascience, en uit de bovenstaande grafiek zijn conclusies over prikken helemaal niet te halen. Interessanter om eens een verklaring te vinden voor de outliers en de effecten van lockdowns en avondklokken.

small_town_dude | 07-05-21 | 09:49 | 4

@Amsterdramt | 07-05-21 | 10:10: Corona ook niet...
zelfs de data van vorig jaar die we als enig, onvolledig, jaar hebben is zeer onbetrouwbaar omdat 40 % van de Coronadoden niet gemeldt is als Corona dode, maar geschat is.

Epistulae_Morales | 07-05-21 | 10:17

Ik heb ook statistiel gehad op universitair niveau en il zie zo dat de conclusies juist wel kunnen worden getrokken.
Outliers zijn in de statistiek uiterst normaal.
Wat betreft de effecfen van lockdowns en avondklokken zie ik ook graag meer onderzoek, maar juist dat is ontzettend moeilijk. Er zijn meer maatregelen tegelijk, welke doet wat? Is een afname uit angst door mediacoverage, door het weer, door groepsimmuniteit of een maatregel? Raken mensen besmet ondanks avondklok of hadden ze mailing? Bleven ze daardoor binnen en besmetten ze elkaar meer of was het anders nog meer geweest?
Statistisch heel moeijlijkdingen met veel zekerheid over te zeggen.

Shoarmamasutra | 07-05-21 | 14:09
▼ 1 antwoord verborgen

Morgenmiddag prik twee. Kijk er naar uit. :)

Met_baard | 07-05-21 | 09:49 | 1

*jaloers is*
Kom maar door Hugo, ik kan niet wachten op mijn beurt, op naar bescherming en op naar het heropenen van de samenleving. Het is wel mooi geweest zo.

Graaisnaaiert | 07-05-21 | 11:10

Kom op jongens. Meedoen met de bangmakerij? Het is al twee maanden relatief slecht weer. Oudjes gaan dan eerder dood.

RememberRemember | 07-05-21 | 09:48 | 3

Daarom, er zijn meer parameters.
De sterftecijfers worden vergeleken met de verwachtte sterftecijfers.
En die worden gebaseerd op sterftecijfers van vorige jaren in dezelfde tijd.
Terwijl de omstandigheden toen heel anders kunnen zijn.
Als bijvoorbeeld toen minder mensen zijn overleden kan er nu een, om het oneerbiedig uit te drukken, inhaalslag hebben plaatsgevonden.

Kijkeensaan | 07-05-21 | 10:02

@Kijkeensaan | 07-05-21 | 10:02: exact dit. Er valt geen enkeke conclusie uit tev trekken die betrouwbaar is. We weten niet eens binnen een marge van 40% wie aan Corona is overleden, en we komen dat ook nooit meer te weten.
Dus elke maatregel obv hetvaantal Corona doden heeft een onzekerheid van *minimaal* 40%

Epistulae_Morales | 07-05-21 | 10:20

Alleen gaan nu de oudjes net niet (want die zijn of allang dood, of gevaccineerd).

Mbovenka | 07-05-21 | 10:44

Laat dit even aan die wappies zien. En opschieten met vaccineren (iedereen) want ik wil geen ebola-coronavariant de ruimte geven.

Risingson | 07-05-21 | 09:47 | 20

@Kijkeensaan | 07-05-21 | 13:23: Voor het virus ziet een vaccinatie er uit als een normale immuunrespons. Die kan niet zien hoe het lichaam aan deze antistoffen is gekomen. En aangezien iedere virusinfectie eindigt met of een succesvolle immuunrespons, of de dood van de gastheer, heeft ieder virus hier dus constant mee te maken. Dit heeft nog niet geleid tot extreme mutaties.
Blijkt ook maar, vaccinaties zijn veel ouder dan anti-biotica. En er zijn geen overlevingspogingen gevonden bij ziektes als polio, pokken, mazelen, rode hond, bof enz. enz.

42 | 07-05-21 | 13:57

@42 | 07-05-21 | 13:57:
Dan zie je een vaccin als medicijn, wat het niet is.
Het moet profylactische gegeven worden.
En niet als je al bent besmet.

Kijkeensaan | 07-05-21 | 15:31

@Kijkeensaan | 07-05-21 | 15:31: Dat is waar, vaccineren bij een besmet persoon heeft slechts beperkt nut. Maar zover ik weet zijn er geen bewijzen dat het vaccineren van een besmet persoon invloed heeft op de mutatie van het virus. Maar of daar al veel onderzoek naar is gedaan, weet ik niet zo direct. Wel een interessant om daar naar te kijken.

42 | 07-05-21 | 15:45
▼ 17 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Bennie Boos | 07-05-21 | 09:45

Volgens mij vint Hugo de Jonge dat we nog wel even kunnen wachten met prikken.
Dat vindt ie al sinds de vaccins beschikbaar zijn gekomen.

Osdorpertje | 07-05-21 | 09:44

"Verwacht" aantal overledenen: vreemde uitdrukking. Kan je zo'n cijfer manipuleren, door de daad bij het woord te voegen?

dathoujetoch | 07-05-21 | 09:42 | 2

Er sterven iedere dag zo'n 450 mensen in Nederland. Velen aan kanker en hart- en vaatziekten. Sommigen met corona. En een aantal aan corona. De verwachting is er vandaag 450 mensen sterven. Morgen weer. Enz..

marcoplarco | 07-05-21 | 09:58

gewoon het aantal overleden per jaar / 365, per maand door /30, per week / 7

Epistulae_Morales | 07-05-21 | 10:26

Zolang het streepje binnen de 95% interval pluim blijft, blijft het binnen de verwachting. Geen oversterfte dus, alleen iets hoger dan het GEMIDDELDE van de 95% van de verwachte gevallen. Het "gemiddelde" blijft een moeilijk begrip voor sommigen. Dat betekent dat het soms meer en soms minder is. Het is handig om trends te analyseren, maar niet om een waardeoordeel te vellen over een momentopname.

Timide_Aso | 07-05-21 | 09:40 | 1

Ja maar het is wel een prima manier om mensen die minder inzicht hebben in statistiek veel angst aan te jagen.

2voor12 | 07-05-21 | 09:45
-weggejorist-
Glasgow Argus | 07-05-21 | 09:39 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Oversterfte is het ‘nieuwe’ normaal.

overVecht | 07-05-21 | 09:39 | 3

Nee. Het is een gewoon statistisch gegeven, mean/reversion.

Glasgow Argus | 07-05-21 | 09:40

@Glasgow Argus | 07-05-21 | 09:40:

Dat is dan ook wel weer waar.

overVecht | 07-05-21 | 09:46

is wel nidig. ik lees gier tenminste vaak reaguurdertjes heel stoer roepen dat milieumaatregelen onzin zijn omdat er teveel mensen zijn en dat daar wat aan gedaan moet worden.. nou. bij deze

Epistulae_Morales | 07-05-21 | 10:29

Als ik de grafiek zo lees zou de oplosing misschien kunnen zijn dat we sneller en meer moeten prikken. Tja zomaar een ideetje van mij maar ja, ik ben dan ook geen minister dus weet ik veel.

jan huppeldepup | 07-05-21 | 09:39

Prikken is volgens de Jonge symbolisch. Verder heeft hij al tijden betere dingen te doen. Mooie verhalen vertellen. Photoshoots, vertellen dat Nederland voorop loopt.
Geld uitgeven aan zinloze zaken. Verwijzen naar anderen. Statistiek niet begrijpen. Uit zijn nek praten.

El Rico Grande | 07-05-21 | 09:39 | 1

Graag een bron dat het volgens hem symbolisch is. Bij mijn weten benadrukt De Jonge juist het belang

Shoarmamasutra | 07-05-21 | 20:06

Oversterfte. Gezien alle maatregelen beschouwen we onszelf als een beschermd (dier)soort. We sterven uit.

Leptob | 07-05-21 | 09:35

Na het Suikerfeest zakt dat vanzelf weer die oversterfte.

hisxxx | 07-05-21 | 09:34 | 2

En 4 weken na Koningsdag of een Ajax feestje ook.

Proditor | 07-05-21 | 09:37

Suiker is slecht voor de gezondheid en je tanden.

Gulliver | 07-05-21 | 10:01

Elke oversterfte geeft ergens anders weer een dal in de grafiek. Je kan immers maar 1x dood gaan.
Als ik naar de grafiek in de groep 0-65 jaar kijk, is 'ruim boven de verwachting' ook gewoon ruim overdreven.
Overigens is dat puntje in het midden van de grafiek niet te wijten aan Corona, maar aan de 'hittegolf' van afgelopen zomer.

PisFinger | 07-05-21 | 09:34

Geld wordt verslonden aan alles en nog wat, maar niet aan het opschieten met prikken, terwijl er notabene vaccins naar de rest van de wereld worden verscheept omdat Europa het goede voorbeeld wil geven. Het is onvoorstelbaar dit, gaat nog onnodig veel doden opleveren in Europa.

Jan, Leiden | 07-05-21 | 09:34 | 1

Zou het verschepen naar de "rest van de wereld" te maken kunnen hebben met de kwaliteit van het product?

Musset | 07-05-21 | 09:56

De gevolgen van uitgestelde behandelingen ?

ThePozz | 07-05-21 | 09:33 | 8

die klap komt idd nog en Corona zal erbij verbleken qua doden. Maar uitgesmeerd over de komende 5 jaar, dus die politici komen daar ook gewoon mee weg.

Epistulae_Morales | 07-05-21 | 10:32

@Gulliver | 07-05-21 | 10:12: Nee De Jonge. Voor als je het nig niet snapt: we worden geregeerd obv noodverordeningen van een level 1 pandemie en dus waarin de min. van Gezondheidszorg, per decreet, kan beslissen of jij wel of niet naar buiten kan, naar school, werk, cafe en alles wat je kunt bedenken onder het mom van veiligheid. Dat staat gewoon in de wet. Die route via de kamer is wettelijk gezien, niet nodig. Maar geeft wel draagvlak

Epistulae_Morales | 07-05-21 | 10:35

@Gulliver | 07-05-21 | 10:12: en wat denk je dat al die cononasteun, onnodige regeltjes, gezondheidsklachten door thuiszitten, testsamenleving enz kosten?

ik.zou.haar.doen | 07-05-21 | 13:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Het is te koud voor de tijd vh jaar.
Afkoeling van de aarde.

Ruimedenker | 07-05-21 | 09:30 | 5

Het sneeuwt momenteel in Ecuador op plaatsen waar het nog nooit heeft gesneeuwd.

Gulliver | 07-05-21 | 10:14

Het is nu een graadje of 30 in Sevilla...

vander F | 07-05-21 | 11:37
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino