Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Mooi. Geen oversterfte in week 6

Gewoon: geen oversterfte

Kijk. Hier zaten we op te wachten. In ons laatste oversterftetopic waren we al gematigd optimistisch over de dalende sterftecijfers, in dit topic zijn we nog gematigd optimistischer. Want voor het eerst sinds september vorig jaar zit de CBS-schatting van de sterfte (over week 6, van 8 tot en met 14 februari) ónder de CBS-verwachting van de sterfte. Voor de cijferblinde MSM-laven onder u: donkerblauw lijntje onder lichtblauw lijntje = goed nieuws. Geen oversterfte dus. En nou niet allemaal meteen aan het bier en bingo, want dit zijn de cijfers métinclusief lockdown. Maar ja. De grote preventieparadoxparadox is natuurlijk dat we nog steeds niet exact weten welke maatregel welk effect heeft, dus dat we ook nog steeds niet weten welke maatregel zonder problemen de prullenbak in kan. Hoe dan ook. In week 6 was er dus geen oversterfte. En dat is gewoon goed nieuws. 

Reaguursels

Inloggen

Een deel van de mensen die toch al op de nominatie stonden (het infame 'dorre hout') zijn inmiddels al overleden. Dan kom je op een gegeven moment vanzelf weer op een evenwicht. Volgend jaar zullen we overigens een tijdje structureel op ondersterfte zitten, want dan is in het lichtblauwe lijntje de (over)sterfte van dit jaar verdisconteerd.

Defman | 19-02-21 | 19:36

Headsup: ondersterfte incoming (net als in afgelopen zomer). Dat krijg je als de gemiddelde overlijdensleeftijd van iemand met Corona, hoger ligt dan de algemene overlijdensleeftijd.

Stijl_Loos | 19-02-21 | 17:18

Ondanks het vaccineren www.telegraaf.nl/nieuws/1569563750/la... geen oversterfte, maar wel een avondklok en desondanks grote aantallen besmettingen. Kun je nagaan hoe goed het zou gaan zonder vaccinatie.

Watching the Wheels | 19-02-21 | 16:56

Oversterfte ten opzichte van wat?
De dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse, of 10 jaarlijkse trend?

Bolder | 19-02-21 | 15:36

Ben benieuwd wat er zou gebeuren als er een grote rattenplaag was bij het hoofdkantoor van de partij voor de dieren. Hoe lossen ze dat op dan?

McStuiver | 19-02-21 | 15:24 | 1

Met ze in gesprek gaan.
Vragen of ze het naar hun zin hebben en wat er voor ze gedaan kan worden.
Het gaat tenslotte om dieren!

Bolder | 19-02-21 | 15:37
-weggejorist-
Rest In Privacy | 19-02-21 | 18:44

Dit kan niet, Engelse derde golf, 170.000 besmettingen, rijen ziekenauto's, zwarte scenario, legervrachtwagens met kisten en Sylvana Simons in de 2e kamer.

glaaf | 19-02-21 | 14:34 | 2

Dat laatste is echt onzin.

wapster | 19-02-21 | 15:12

Dat eerste is echt onzin!

Bolder | 19-02-21 | 15:38

die cijfers zeggen nu toch niets?
Iedereen zit thuis met zijn lul in de lockdown.
Oversterfte nu vergelijken met andere jaren wanneer dat niet was is ongelijk speelveld. Stel er waren geen maatregelen zoals andere jaren (voor 20) zou dat dan nog steeds kloppen? Ik denk het niet.

Al ben ik wel voor afbouwen van de maatregelen ondanks dat.

iustus | 19-02-21 | 14:05 | 1
-weggejorist-
JebusFromAustralia | 19-02-21 | 14:08

Stel je voor, we zijn van de corona af en zijn weer terug naar normaal. En stel dat we weer zo'n zwaar griepseizoen krijgen als 2017-2018. want toen vielen ze ook bij bosjes om. Gaat dan weer alles op slot door deze nieuwe wet?

zoalsikhetzeg | 19-02-21 | 13:58

Zou toch graag wat cijfers en gegevens willen zien over migratieachtergrond.
Mijn eigen waarneming is toch dat er wel wat verschil zit m.b.t. het naleven van de regels....
Zou de ideale kans zijn voor de overheid om aan te tonen dat de regels effectief zijn.
Maar ja, dan moet men 'man en paard' gaan noemen, dus die kans zal men wel voorbij laten gaan ; -)

Wering | 19-02-21 | 13:57 | 1

De migratie achtergrond van Corona schijnt Chinees te zijn.

Bolder | 19-02-21 | 15:54

Ik denk toch dat het komt omdat alcohol na 20:00 uur 's avonds niet meer verkocht mag worden. Toch de belangrijkste troef van alle maatregelen.

Zalluf | 19-02-21 | 13:48

Ik denk dat het aantal "gewone griep" doden nu wat lager dan normaal is,
vanwege het geforceerd gereduceerde aantal contacten.
De preventie paradox ligt op de loer.
(Dat woord van Lubach geleerd)
.
Nog ff zo door tot de prik maar.

hotmint | 19-02-21 | 13:48 | 1

Lubach: als er geen totale lockdown was geweest waren er duizenden Corona doden gevallen.
ROFLOL!

Bolder | 19-02-21 | 15:42

Kan iemand mij uitleggen waarom al die advocaten en rechters eruit zien alsof ze een ontplofte cavia op kun kop hebben (nee, niet de gesloten kappers)

Mastermattie | 19-02-21 | 13:42

Ja, 13:30 geweest,,, en door!

Mastermattie | 19-02-21 | 13:31

De maatregelen doen me denken aan die mop van die kerel die om de 5 minuten poeier uit het raam van de rijdende trein strooit. Eindelijk vraagt een medereiziger wat hij aan het doen is. “ Anti tijger poeder, meneer”. “ Maar er zijn hier toch helemaal geen tijgers?” “ Zie het werkt!” Is het antwoord.

austinhealey | 19-02-21 | 13:28 | 5

@Diederik_Ezel | 19-02-21 | 13:41: u bedoelt tetanus?
Laat u zich eens door een hond bijten, of val eens van de fiets.
Weet u wat uw huisarts u dan aanbiedt?

Bolder | 19-02-21 | 15:46

@Diederik_Ezel | 19-02-21 | 13:41: u werd vroeger gevaccineerd om te voorkomen dat ú ziek zou worden.
Dat is bij Corona vaccinatie niet het geval.
Hier is sprake van de omgekeerde wereld.

Bolder | 19-02-21 | 15:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zie net dat je in Israël niet alleen een vaccinatie kan krijgen, maar je krijgt er zelfs een drankje bij!

Muxje | 19-02-21 | 13:21 | 1

Helemaal top. L'Chaim!

Tashtego | 19-02-21 | 13:25
-weggejorist-
ademende aarde | 19-02-21 | 13:14 | 1

@Ronaldo
"De grote preventieparadoxparadox is natuurlijk dat we nog steeds niet exact weten welke maatregel welk effect heeft, dus dat we ook nog steeds niet weten welke maatregel zonder problemen de prullenbak in kan."

Weten we verekkte goed. Geen enkele, namelijk.
Zie Hfdst. 5, pag 35 e.v.
pandata.org/wp-content/uploads/2020/0...

Of: Zie Zweden, Kroatië en Florida: www.youtube.com/watch?v=_DOwDAbibQI&a...

Nu alleen nog die RUKVM schetenwappers ervan overtuigen dat real world data meer zeggen dan hun modelberekeningen.

Onkel Bratwurstbude | 19-02-21 | 13:13 | 4

South Dakota versus North Dakota is ook een mooie. Tegenovergestelde maatregelen (geen versus zwaar), exact hetzelfde resultaat.

Antiquerulant | 19-02-21 | 13:27

De G in 5G staat dan ook voor griep. Influenza is in het oud Engels Gripe.
Dus corano komt van 5G

Montgomery Burns | 19-02-21 | 13:41

Het effect van alle maatregelen van het afgelopen jaar is dat we nu al maanden in een totale lockdown zitten.

Bolder | 19-02-21 | 15:49
▼ 1 antwoord verborgen

Van 't Wout nog somber over heropenen kapperszaken

Het kabinet kijkt de komende dagen wanneer kappers hun zaak weer kunnen openen, maar "het ziet er nog niet goed uit," zegt demissionair minister Bas van 't Wout (Economische Zaken). Hij denkt dat het kabinet er dinsdag meer over kan zeggen, maar hij durft nog niet te zeggen of hij dan met goed nieuws komt.

D.Onderop | 19-02-21 | 13:06 | 3

In Duitsland zijn kappers wel open. Kan die slaaf Rutte nu opeens niet meer naar zijn bazin Merkel luisteren?

Piet Karbiet | 19-02-21 | 13:09

@Piet Karbiet | 19-02-21 | 13:09: Vanaf 1 maart gaan de kappers pas open. Afspraak maken en masker dragen, ffp2 of kn95, anders vlieg je eruit.

Frau Merkel | 19-02-21 | 13:39

@Frau Merkel | 19-02-21 | 13:39:
Richtig!

Onkel Bratwurstbude | 19-02-21 | 14:18

Misschien vinden ze straks nog een stapel lijken ergens die niet zijn meegeteld. De zogenaamde na-sterfte. Dat heb je met geboortes die pas later worden geregistreerd immers ook: na-geboortes.

goedverstaander | 19-02-21 | 13:04 | 2

Nasterfte! ROFLOL!! Hulde!

Onkel Bratwurstbude | 19-02-21 | 13:16

U vergeet de voor-sterfte.
Ook wel bekend als abortus.

Bolder | 19-02-21 | 15:51

Eigenlijk miste ik de stijlloze eindquote "Ga eensch deaud"

Mastermattie | 19-02-21 | 13:03

De kranten puilen al maanden uit van de overlijdensadvertenties. Oh, wacht.
Mijn dochtertje gaat vandaag lekker met een vriendin naar Texel. Voorjaarvakantie. Lekker genieten, meid. Ik heb heel veel oudere 80+ ooms en tantes en die leven allemaal nog.

Piet Karbiet | 19-02-21 | 13:03 | 3

Demense mogen geen uitbundige uitvaarten meer organiseren, dan hou je geld over voor een advertentie in het ochtendblad.

Ommezwaai | 19-02-21 | 13:05

@Piet Karbiet | 19-02-21 | 13:10: RIP repspect.
En doorrrrr.....

Is dit nog nieuws? | 19-02-21 | 13:11

Wat moet je eigenlijk als je een uitnodiging hebt gekregen voor een prik en vlak voor die datum wordt jij of jouw partner positief getest op corona. Mag die prik dan tóch gezet worden en wat is dan de impact van die prik, ga je dan licht geven of zo?

pa_niek | 19-02-21 | 13:02 | 2

Ja, nee, ja, ja, nee, ja, neen, ja, nee, nee, ja. Geen dank.

Piet Karbiet | 19-02-21 | 13:11

@Piet Karbiet | 19-02-21 | 13:11: Aha, u bent gegarandeerd een medewerker van het rivm of van de ggd.

pa_niek | 19-02-21 | 13:20

In de commentaren op de Pfizer study in NEJM wordt gesuggereerd dat men 2 weken na de 1e prik ook al >90% bescherming geniet. Vrijwel alle cases gebeurden blijkbaar in de eerste 2 weken na de 1e prik in de behandel arm. Zou erg goed nieuws zijn als dit waar is, ben wel benieuwd naar de mening van de EMA hierover.

Diederik_Ezel | 19-02-21 | 13:02 | 5

@Is dit nog nieuws? | 19-02-21 | 13:04: Die brief wisseling (incl berekening) op website van NEJM is van 2 dagen geleden. Denk niet dat de EMA daar al op gereageerd heeft, maar hartelijk bedankt voor de link.

Diederik_Ezel | 19-02-21 | 13:06

@Is dit nog nieuws? | 19-02-21 | 13:04:
Oh en hier de andere:
https://www.ema.europa.eu/en/news/ema-recommends-first-covid-19-vaccine-authorisation-eu
Comirnaty is given as two injections into the arm, at least 21 days apart.

Is dit nog nieuws? | 19-02-21 | 13:06

@Is dit nog nieuws? | 19-02-21 | 13:06: die link is van vorig jaar, zijn ondertussen toch al weer 2 maandjes verder

Diederik_Ezel | 19-02-21 | 13:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen oversterfte, geen avondklok.

Geen oversterfte, geen middelbare scholen dicht.

Zo makkelijk is het.

JohnLocke | 19-02-21 | 12:58 | 8

@42 | 19-02-21 | 12:59: Zo, dat is dom, want zo makkelijk is het natuurlijk wel.

Geen verkeersdoden, dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Maar die 2 redenering kloppen als zwerende vingers.

Rest In Privacy | 19-02-21 | 14:23

@Sitting_targets | 19-02-21 | 14:23: Het is dom om te denken dat het halen van het gewenste resultaat een reden is om de maatregel af te schaffen. Als er geen steekincidenten meer zijn, mag iedereen weer met een machete over straat? Als er geen vluchtelingen het land meer in komen, mogen de grenzen weer open?
Zo werkt het dus niet.

42 | 19-02-21 | 14:48

@Sitting_targets | 19-02-21 | 14:23: Ook al zo'n infantiel wensdenken, dat "Op naar de 0 verkeersdoden". Net zo onhaalbaar als "Alle racisme de wereld uit". Neemt niet weg dat men bakken met geld verdient aan dat soort utopistisch gebazel professioneel uitmelken.

liggend_streepje | 19-02-21 | 17:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Oei, dan moet van Dissel zijn grafiekjes even gaan aanpassen dan.

chemtrails | 19-02-21 | 12:57

Waar zijn die 170.000.000.000 besmettingen per dag nou Jaap?
Allemaal voorkomen dankzij de avondklok zeker.

wapster | 19-02-21 | 12:56 | 2

Ongelovelijk dom uit z'n dikke nek zwetsen om vervolgens zichzelf op de schouders te kloppen van ''zie je nou wel, minder besmettingen!1!1''

Wc-kip | 19-02-21 | 13:03

Goochelen met cijfers en rekenmodellen, daar hebben we het RIVM voor.

Eppo | 19-02-21 | 12:56

https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

De winter ervoor (2014/2015) lag de piek van de totale sterfte in de week van 8 tot en met 14 januari 2015 en de piek was hoger dan de pieken in de afgelopen 5 jaar. Tijdens de gehele lange griepepidemie van de afgelopen winter was de sterfte verhoogd. Er stierven ruim 65.000 mensen, dat is ruim 8.600 meer dan in deze 21 weken was verwacht (voornamelijk onder de 75-plussers). De oversterfte was hoger dan in de 4 eerdere influenza seizoenen.

Is dit nog nieuws? | 19-02-21 | 12:53

Zelfde denkfout die mensen maar blijven maken. Als we geen maatregelen hadden genomen waren de lijken metershoog opgestapeld. Yeah right. Avondklok en lockdown helpen niet om een virus te bestrijden. Zijn niet mijn woorden maar van het WHO. Lockdowns alleen noodzakelijk om orde op zaken te stellen m.b.t. aanpak van het virus.

SchichtigeSpicht | 19-02-21 | 13:52

@Antiquerulant | 19-02-21 | 13:15: Dat is dus niet waar. Griep zorgt jaarlijks voor 290.000 - 650.000 doden wereldwijd. Corona zit na 1 jaar op 2.4 miljoen. Ze zijn dus niet te vergelijken.
Dat is overigens geen argument dat de maatregelen niet genoeg werken. Daar is ook geen bewijs voor. Ik persoonlijk denk dat het beter is om de sluiting van winkels e.d. eens goed onder de loep te nemen.

42 | 19-02-21 | 14:16

@42 | 19-02-21 | 14:16:
We hebben geen idee hoeveel mensen er wereldwijd met griep overlijden, zelfs de R van griep is niet bekend.
Het zijn allemaal schattingen.
We schatten dat Corona 2a3 keer dodelijker is.
Da’s niet veel.

Analia von Solmsch | 19-02-21 | 15:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Dan moet de meest discutabele maatregel als eerste van tafel, over 10 dagen de volgende enz. tot alles weer normaal is.
Dus als eerste de sperrtijd over de muur daarna de mondvodjes, dan de terrassen en winkels open vervolgens de rest.

revolte | 19-02-21 | 12:50

Het tij is hier zelfs aan het keren. Nog niet zolang geleden kreeg je hier 3x per dag een enorm bangmaaktopic en werd ieder nuchter en kritisch geluid weggewappied.

Nog best lang volgehouden. 2de golf, mondkapjes, avondklok, britse variant. Nu de 3de golf en in maart ziekenhuizen overbelast.

Eigenlijk best aardig om te zien hoe makkelijk de mensen deze onzin voor zoete koek aannemen. 0 hard bewijs, 0 meetbare resultaten. Alleen emo-verhalen en wat-als aannames.
De schade en beperkingen daarentegen zijn wel meetbaar. En hoe.

Als de zorg een probleem is: fix dat dan. Kennelijk hebben we toch geld genoeg.
Als je bang bent blijf je maar binnen.
Als je ongezond leeft ga je maar gezond leven
Als je oud of kwetsbaar bent moet je opletten

heavydigit | 19-02-21 | 12:49 | 3

Het logische dat we vroeger deden wordt niet gedaan, in plaats daarvan wordt ons een "nieuw normaal" opgelegd.

Adriel | 19-02-21 | 12:54

Geheel tegenstrijdig is dat niet. Er was (en is) wel degelijk reden om "bang te zijn", en iets te doen. Baat het niet dan schaadt het niet. Het probleem, zoals altijd, is dat men bang is om de daadwerkelijke effectiviteit van maatregelen te onderzoeken, wellicht vanwege vermeende publicitaire schade als een maatregel toch niet zo veel blijkt te helpen. Maar juist omwille van veiligheid, follow the science, en draagvlak bij de bevolking zou de boodschap moeten zijn: "We gaan NU in lockdown met maatregel X, en we starten NU een onderzoek naar de effectiviteit van die maatregel. Werkt het niet, dan draaien we het weer terug". We zijn volwassen genoeg met z'n allen om daar de waarde van in te zien.

En wat dat "schaadt het niet" betreft, dat is een oplopende grafiek. Even in lockdown kunnen we makkelijk aan met z'n allen. Een paar weken wordt al wat lastiger, een paar maanden betekent failliete ondernemers, kinderen met leerachterstand die het behang van de muren knagen, ouderen die eenzaam wegkwijnen. De maatschappelijke schade van de maatregelen neemt langzaam toe, en het draagvlak daarvoor neemt navenant af, juist omdat de staat daar weinig oog voor lijkt te hebben. Dat heeft niets met voortschrijdend inzicht te maken of met keren of kantelen.

Muxje | 19-02-21 | 13:05

Uw angstpooiers aan het werk.
Rutte op z'n sloffen herkozen.

inCol | 19-02-21 | 13:38

Na een jaar van ellende en nep-adviezen van blikken vol epidemiologen, quasi wetenschappers, OMT figuren, virologen, enz. kunnen we vaststellen: het virus verspreidt zich vooral in besloten ruimten - speciaal met interne ventilatiesystemen ( ook supermarkten!) en bij gesloten ramen. ( ook treinen! ).
Alles in de open lucht ( dus ook terrasjes..!) en buiten kan gewoon open, met een beetje afstand houden onder elkaar. Deden we altijd al, toch?

ceesreis | 19-02-21 | 12:49

Ik hoor echt niemand over het werkelijke probleem, namelijk dat er veel te veel mensen zijn op deze planeet, waardoor de meeste problemen die we hebben worden veroorzaakt. Maar nee we moeten en zullen ten koste van alles mensenlevens redden, terwijl we toch echt allemaal een keer dood zullen gaan. Waneer gaan we daar eens wat aan doen? Het wordt alleen maar voller in de wereld en zeker in Nederland...

Maxx! | 19-02-21 | 12:48 | 2

Begin zelf, zou ik zeggen.
Spring van een flat en Red de wereld.

Montgomery Burns | 19-02-21 | 13:07

@Montgomery Burns | 19-02-21 | 13:07: Of je zet geen kinderen op de wereld.

Neuth | 19-02-21 | 15:34

Die derde golf staat volgens Van Dissel al weken bij Hazeldonk.

wapster | 19-02-21 | 12:47 | 1

Hij is bij Hoevelaken rechts gegaan

Plaktong | 19-02-21 | 13:08

Eens een gekke stelling poneren:
1,5 meter, mondkapjes en avondklok maken geen significant verschil en dienen alleen maar als symboolpolitiek om te verhullen dat men machteloos is. Het virus is er en gaat gewoon door de samenleving. Daar kan je nu eenmaal weinig aan doen.

Zie ook:
- Florida versus Californie
- NL versus BE
- Het zweden verhaal

Pimp my Voortuin | 19-02-21 | 12:47 | 7

@Diederik_Ezel | 19-02-21 | 12:54: China, tja... begon het daar niet allemaal? En Taiwan, die waren toch iets beter voorbereid en hebben toch net iets sneller geschakeld dan hier. En een eiland, en mooier weer,

Nee, dan hier, zelfs tijdens Ruttes bangmaakspeech over de britse variant kwamen de vliegtuigen uit London hier aan.

heavydigit | 19-02-21 | 13:01

@botbot | 19-02-21 | 12:59:
Dat mondkapjes er voor zorgen dat men geen afstand meer hield en dat daardoor iedereen nu dood is, is een ongefundeerd argument van Jaap.
Mensen besmetten elkaar voornamelijk thuis, namelijk binnen. Zonder mondkapje. Gezellig in een kring verjaardag of zo. Plek twee is op het werk. Ongeveer niemand raakt besmet buiten, ja misschien naakt op elkaar.

Analia von Solmsch | 19-02-21 | 15:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Als je de trend volgt zou het dus kunnen betekenen dat de mensen die aan Corona zijn overlijden anders wel door de griep waren overleden. Dus met die logica zal de oversterfte later dit jaar lager zijn dan de vorige jaren.. en dan?

R.J.J | 19-02-21 | 12:45 | 13

@heavydigit | 19-02-21 | 13:06:
Ach klets toch niet, ik begrijp dat je het riedeltje van je grote leider moet volgen maar de praktijk is weerbarstig.

botbot | 19-02-21 | 13:16
▼ 10 antwoorden verborgen

Mijn idee: als in februari 2020 nou ‘ns een rode lijn was getrokkken, zeg 1.000 sterfgevallen boven en parallel aan de lichtblauwe lijn; niet fijn maar gelet op de epidemie acceptabel. Pas als we boven die rode lijn waren gekomen, hadden we noodmaatregelen genomen. Dan was het leven gewoon doorgegaan, nu is het stilgezet. We waren allemaal ziek geworden, maar soit: het leven was doorgegaan. Nu voert alleen sentiment de boventoon: elk sterfgeval krijgt zijn eigen verhaal in de MSM en dan lijkt de epidemie inderdaad ineens een pandemie. Dan draait alle besluitvorming ineens om een R-cijfer, ziekenhuisopnames, aantal besmettingen en verder nergens om.

Hoe-nu-verder | 19-02-21 | 12:45 | 10

1% van de zieken gaat dood, 99% geneest.

upbeat | 19-02-21 | 14:07
▼ 7 antwoorden verborgen

En ondertussen stopt 30% van de studenten met hun opleiding en zit de rest depressief thuis. Wat een geweldige bestuurders hebben wij toch. Nederland kennisland. Moehaa!!

Piet Karbiet | 19-02-21 | 12:44 | 2

Studenten stoppen zonder corona-maatregelen ook nog wel eens met hun studie en de rest zit niet depressief thuis. In tijden als deze komen wel de sneeuwvlokjes bovendrijven, dat is waar.

SterF... | 19-02-21 | 12:50

Het lijkt er verdikkeme op dat Geen Stijl ook begint te draaien. Dat ik dat nog mag meemaken! Als ze maar geen wappietaal gaan uitslaan!!

dranrebel | 19-02-21 | 12:44

De oversterfte reactie begint te lijken op die van het klimaat: zodra er 1 week maar iets oversterfte is wordt de noodklok geluid. Is er een week ondersterfte hoor je niemand. Zelfde voor temperatuur. Zelf voor regenval. Zelfde voor overstromingen. Zelfde voor... Alles voor de paniek.

hetmoetdanmaar | 19-02-21 | 12:43 | 6

Bij ondersterfte gaan ze weer mekkeren over vergrijzing en dure pensioenen. Wedden ?

MoonBeebe | 19-02-21 | 12:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Klik eens op CBS-schatting, dan helemaal onderaan, zie de grafiek wat corona deed bij mensen onder de 65 jaar. Er wordt veel gedwongen opgegeven door een hele grote groep Nederlanders.

JohnLocke | 19-02-21 | 12:42 | 9

@Diederik_Ezel | 19-02-21 | 12:45:
https://centaurea.nl/slecht-herstellen-en-klachten-na-griep/
Sommige mensen echter herstellen slecht. Langdurig moe blijven, en zwak, soms zelfs een verlammende zwakte. Naast rust, goede voeding en vitaminen hebben we in de homeopathie heel specifieke middelen voor deze klachten. Soms is er een longontsteking tijdens of na een griep; blijvende hoofdpijn, blijvende hoest na griep. “Nooit meer de oude sinds griep”.

Is dit nog nieuws? | 19-02-21 | 12:47

@Diederik_Ezel | 19-02-21 | 12:43: Vooral dat laatste. Alles moet wijken voor corona. Nou, er zijn daar zeker problemen mee. Ook wellicht met langdurige gevolgen. Maar de kansloosheid waarmee met name ook de zorg hier mee omgaat is te gek voor woorden.

Fix dan die zorg. Defacto regeert het OMT, en daar zitten toch 'experts' in?
Het komt bij lange na nog niet eens in de buurt van alle voorspelde paniekscenarios. Dat is mooi, maar dan kunnen we dus ook kappen met alle onzin en maatregelen welke geen bewijsbare bijdrage leveren.

heavydigit | 19-02-21 | 12:55
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik droomde vannacht dat de VVD bij de verkiezingen compleet werden weggevaagd. Hoop dat mijn droom uitkomt.

RickRD | 19-02-21 | 12:42 | 4

Een visioen, dat is een teken.

Adriel | 19-02-21 | 12:43

Sorry, dromen zijn bedrog.

MoonBeebe | 19-02-21 | 12:57

Rick,

Hoop is uitgestelde teleurstelling.

Wijze uit het Oosten | 19-02-21 | 13:03
▼ 1 antwoord verborgen

Die preventieparadox werkt beide kanten op, uiteraard focussen de meeste mensen zich op de kant die hen past.

R.E.Aguurder | 19-02-21 | 12:40

Gauw! Een nieuwe rekenmethode!

wapster | 19-02-21 | 12:40 | 1

Eigenlijk is die er al: verwachtte (... vul maar iets in) op basis van de (verwachtte/reeds achterhaalde) r-waarde.
Kun je altijd uitkomen waar je wilt.

jemagookniksmeer | 19-02-21 | 12:45

Voor de slechte grafiek-lezers, waaronder de initiatiefnemer van dit artikel: je moet kijken naar de lichtblauwe bandbreedte (de 95%-interval) om te bepalen of er sprake is van over- danwel ondersterfte. Daar zaten we enkele weken geleden al binnen en daarmee is er binnen de normale spreiding van sterfte over een meerjarig gemiddelde allang sprake van een volstrekte normale sterfte in NL. Leg dat maar eens uit aan de Carnaval-liefhebbers, Van Dissel!

_pacman_ | 19-02-21 | 12:39 | 1

Dat hebben wij te danken aan de uitstekend verpleging in de ziekenhuizen maar ga je die overbelasten,... de rest mag u raden.
Met het afnemen van de oversterfte zijn we nu op de goede weg.

botbot | 19-02-21 | 12:45

De uitslag van de poll van Stand.nl is niet gebaseerd op representatief onderzoek. De poll van Stand.nl heeft als doel om het gesprek tussen verschillende partijen gaande te houden en dient als startpunt voor een discussie.
Hahaha.,

RickRD | 19-02-21 | 12:43

WEl grappig dat op deze site een link staat naar het RIVM die precies het tegenovergestelde beweert. Bij het RIVM, zoals gebruikelijk, geen onderbouwing van hun stelling .

Franker | 19-02-21 | 12:48

@Is dit nog nieuws? | 19-02-21 | 12:42: Daar kan ik niet stemmen.

Piet Karbiet | 19-02-21 | 12:54
▼ 1 antwoord verborgen

De preventieparadox?

Hee, waarom is de wereld geen hel? De Joden zouden de wereld toch een hel maken?

Dictator: we hebben ze flink uitgeroeid en daarom is de wereld geen hel geworden.

De preventiedrogreden.

Rest In Privacy | 19-02-21 | 12:35 | 3

Volgens Schopenhauer is de wereld wel een hel.
"De wereld is mijn voorstelling."

SterF... | 19-02-21 | 12:53

Hee, de sterftecijfers dalen. Er zou toch een tweede golf komen?

Engel en consorten: Er bestaat helemaal geen virus dat je niet met je eigen immuunsysteem en wat Vitamine D bestrijden kan. Ze willen ons gewoon inspuiten met een duivels vaccin. We zijn belogen en bedrogen door de overheid. Zegt het voort!

Wiebenick | 19-02-21 | 12:54

Maatregelen de prullenbak in? Volgens de landsadvocaat kan er nog helemaal niks de prullenbak in hoor. Alhoewel ik niet uitsluit dat ze bezig zijn met een wet die bepaalt dat alle critici de prullenbak in moeten.

C1O2 | 19-02-21 | 12:34

Maar Rutte zegt 'het ziet er niet goed uit voor na 3 maart'.

Wat bedoeld die halve zool daar dan mee? Heeft hij het over zijn eigen geloofwaardigheid?

van heinde en verre | 19-02-21 | 12:32 | 5

U zegt het zelf, definieer: "halve zool".
Ik denk veeleer een combinatie van "onwetendheid en wetendheid".

nobodiesunmighty | 19-02-21 | 12:33

Als dat zo is mag hij zijn kaarten ook gewoon open op tafel leggen. Wat bedoelt hij? Wat weet hij wat wij niet weten? Vakantieverbod, grenzen dicht voor auto-, vlieg- en treinverkeer en regionaal beleid wbt heropenen in fases zijn effectieve tools om de zaak in de buitenlucht langzamerhand weer aan te slingeren hoor. Tenzij hij nogmaals iets weet wat wij niet weten maar kom er dan ook mee. Geen stip aan de horizon en geen perspectief trekken hoe langer hoe minder mensen. Zeker nu het inmiddels weer stijve pikkenweer aan het worden is.

Graaisnaaiert | 19-02-21 | 12:35

Dat de man zonder visie verstrikt begint te raken in zijn eigen leugens.

revolte | 19-02-21 | 13:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Geenstijl komt met cijfers die laten zien dat Corona misschien niet zo erg is als gezegd wordt door de overheid: Complotdenker, wappies, gekkies!!!!!!

Sweepster | 19-02-21 | 12:28 | 2

Thierry heeft gewoon gelijk

MoltisantiBeer | 19-02-21 | 12:30

Spreek vooral de geleerden zoals Pierre Capel tegen. Mensen die al jaren in het vak zitten. Ja dat is ook een wappie.. Natuurlijk !!!

adam76 | 19-02-21 | 12:33

De donkere lijn zit aan het eind zelfs een heel klein beetje onder de lichte lijn. Lichte ondersterfte dus (ja, niet significant, maar nou en).

De Britse variant blijkt niet het killervirus te zijn. En dat blijkt ook in Engeland zo te zijn. De voorspellingen van het RIVM (en VWS) komen nooit uit. Het aantal besmettingen daalt. De IC bezetting daalt en is niet hoog. Het warme weer komt er weer aan. Mensen kunnen weer meer ventileren en het virus kan niet goed tegen licht en warmte. Kortom, er is geen enkele goede reden voor strenge lockdownmaatregelen. We moeten alleen maar waakzaam blijven.

Rest In Privacy | 19-02-21 | 12:28 | 1

Verplaats het sociale en maatschappelijke verkeer inderdaad maar naar buiten. Onder de standaard maatregelen uiteraard maar beter gecontroleerd met 1,5 + mondkapje + 1-richtingslooprichtingen de winkelstraten in dan nog steeds niet.
Ditto voor terrassen, ditto voor de horeca en wellicht ook weer voor buitensporten in kleine kring. het is mooi geweest, als op op deze regering moeten wachten zitten we in 2025 nog steeds in een "intelligente" lockdown en klopt de volgende pandemie alweer op de deur.
Ik ben, kortom, voor "open, tenzij" in plaats van "dicht, tenzij".

Graaisnaaiert | 19-02-21 | 12:32

Het is maar wat je goed nieuws noemt. In sec de context van Corona-pandemie is dit wellicht goed nieuws. In breder perspectief zou het een zegen voor NL en de wereld algeheel zijn als er een rigoreuze oversterfte zou plaatsvinden. Niet dat ik zelf dood wil, dat dan weer niet. Dat deel van de participatiesamenleving laat ik aan me voorbij gaan.

_pacman_ | 19-02-21 | 12:27 | 1

Daar is iedereen het stiekem wel mee eens maar dat is politiek niet verkoopbaar.
Politiek niet correct zeg maar.

jemagookniksmeer | 19-02-21 | 12:51

Zie je wel dat de avondklok werkt! Die moet dus verlengd worden.

HoogToontje | 19-02-21 | 12:25 | 4

Er is geen extra daling zichtbaar als gevolg van de avondklok, dus de conclusie moet zijn: het voegt niets toe.

Franker | 19-02-21 | 12:33

Sterker nog: ik zou 'm vanaf 5.00 a.m. inzetten tot en met 5.00 a.m. Niemand het huis uit. Ongeveer 10 jaar lang. Niemand bewegen, niemand het land in en het land uit. Enige oplossing. Mocht je sterven? gewoon blijven liggen en niet bewegen! Anders boete!

nobodiesunmighty | 19-02-21 | 12:35

Die boete krijg je sowieso. Erfbelasting.

Lorejas | 19-02-21 | 12:38
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is die gigantische piek voordat Corona begon? De gewone griep? Vertel me nou niet dat die twee muggenbultjes na 2020 de 1e en 2e golf zijn..

LewsTherinTelamon | 19-02-21 | 12:25 | 4

Waar 2020 staat is het midden van 2020.

Hadena | 19-02-21 | 12:30

Begin van de grafiek is januari 2020 dus de piek is corona in maart en april.

Ad Hominem | 19-02-21 | 12:33

Jup! Die twee puistjes zijn de oorzaak van het compleet instorten van de zorg! Code zwart en zo! Doemscenario's.

Timide_Aso | 19-02-21 | 12:36
▼ 1 antwoord verborgen

Kudt, na al dat opgehok is blijkbaar iedereen reeds dood en ik ben een last survivor...

roevka | 19-02-21 | 12:25

Dat wordt weer langer wachten op de erfenis.

Hadena | 19-02-21 | 12:25 | 3
-weggejorist-
Wintertarwe | 19-02-21 | 12:27

@Wintertarwe | 19-02-21 | 12:27:
Dat kunnen de Haagse vazallen opeens wel heel rap ja. Geld innen en -desnoods- een hoger beroep aanspannen.

Ommezwaai | 19-02-21 | 13:04

Nog 4 weken en dan verkiezingen. Benieuwd wanneer we de beloning voor ons goede (stem)gedrag in ontvangst mogen nemen.
Enfin, vind het wel best. Prachtig weer dus ik ga maar eens een lekker lange lunchpauzespaziergang machen.

Graaisnaaiert | 19-02-21 | 12:24

Hoogleraar komt even met wat feiten mbt de Britse variant , waarmee het omt en de regering zo graag de angst mee aanwakkert.

FrankPappa | 19-02-21 | 12:20

Nog even over de rechtzaak. De voorzitster gaat lekker aan de sherry en een dutje doen tot half 2.

herstelkous | 19-02-21 | 12:20 | 4

Die heeft al met van Dissel aan tafel gezeten met Sherry, Port en dikke sigaren...

nobodiesunmighty | 19-02-21 | 12:36

Ze heeft een lunchafspraak met van Dissel.

RickRD | 19-02-21 | 12:39
▼ 1 antwoord verborgen

Na 15.000 doden aan Corona in Nederland in een jaar. Rutte is eindelijk wat gaan doen. Je ziet aan de grafiek dat het sterftecijfer omlaag ging vanaf het moment dat Rutte alleen maar dacht aan de avondklok. Die man is een visionair. Die vaccins zijn helemaal niet nodig.

El Rico Grande | 19-02-21 | 12:20 | 5

15.000 Dat getal trek je uit je hol.

Rest In Privacy | 19-02-21 | 12:30

@roevka | 19-02-21 | 12:27: Er is ook een hittegolf geweest in de zomer. Dan sterven er meer bejaarden. Allemaal coronadoden?

Rest In Privacy | 19-02-21 | 12:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Na regen komt zonneschijn en na oversterfte komt ondersterfte. Maar het bangmaken gaat door. Zojuist het Walgemeen Dagblad weer met de schreeuwende kop "honderdduizend cojonadoden in Afrika". En dan is het de bedoeling dat u denkt van 'o jee, honderdduizend doden, het moet ook niet gekker worden. Hellup.' Maar als je bedenkt dat er in Afrika inmiddels meer dan een miljard mensen wonen, wat dus inhoudt dat minder dan 1 op de 10.000 Afrikanen is overleden ̶a̶a̶n̶ met cojona, dan is er dus eigenlijk niet zo heel veel aan de hand. De mazelen is een groter probleem daar in Afrika. Maar goed, het effect is bereikt, want Henk en Ingrid kunnen toch niet rekenen. Henk en Ingrid zitten nu met het getal honderdduizend op het netvlies.

VanBukkem | 19-02-21 | 12:18 | 6

Ach, de Linkse Kerk heeft ook weer een steuntje in de rug nodig, zeker nu Klaver vermoedelijk de regering niet in gaat komen is het alle zeilen bijzetten voor de propagandakanalen van Kaag ( en Ploumen ).

Graaisnaaiert | 19-02-21 | 12:26

"Zijn journalisten snugger genoeg om verslag te leggen over corona?" zou mijn vraagstelling zijn voor een uitgebreid internationaal onderzoek. Ik hoef niet eens data te manipuleren om te weten wat de uitslag is.

nobodiesunmighty | 19-02-21 | 12:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Zaterdag wordt een wet aangenomen waarin de rekenregels aangepast worden. Oversterftr muss sein

3Xniks | 19-02-21 | 12:17 | 1

Dat denk ik niet. Bij oversterfte daalt op een gegeven moment de gemiddelde levensverwachting en dan zou de WAO leeftijd moeten volgen, dus naar beneden. En dat zullen de rekenmeesters ten koste van alles willen voorkomen.

matatwork | 19-02-21 | 12:21

Kan ik ergens een andere variant bestellen of laten aanmaken? Ik begin me zorgen te maken over de oversterfte, op deze manier valt die compleet weg.

De_fluitlokker | 19-02-21 | 12:17

Wat een gelul allemaal. Oversterfte, ondergeboorte. Als het niet in een grafiek past, moeten we het niet. Maar we bepalen er wel onze koers mee. Deze week niet geneukt, volgende week misschien wel een keertje extra. Ik pas mijn strategie niet aan hoor.

Happy People | 19-02-21 | 12:15 | 1

Wie wil er nou doodgaan in een week waarin je lekker buiten kunt schaatsen? Zeker als je je al maanden zit te vervelen.

down | 19-02-21 | 12:20

Dor hout houdt op.

Neuth | 19-02-21 | 12:13

Sprak van de week nog een uitvaartmedewerker oversterfte....

Toetsenbordcomplex | 19-02-21 | 12:13 | 1

immers, de één z'n dood....

Ommezwaai | 19-02-21 | 13:00

Misschien ook omdat we door de lockdown dit jaar nauwelijks griep hebben. dan komen coronadoden ipv griepdoden en lijkt er niets aan het handje.

zeeman73 | 19-02-21 | 12:11 | 4

Allemaal gespeculeer. Niet hard te maken door te slechte metingen en niet vergelijkbaarheid.

nobodiesunmighty | 19-02-21 | 12:41

Volgend jaar een lockdown ivm griep!

Nuchternederland | 19-02-21 | 12:51
▼ 1 antwoord verborgen

Dat is inderdaad goed nieuws. De testen die positief terugkomen zitten nog iets boven de 10% en zou nog wel wat mogen dalen. In de UK is dat nu rond de 2%. Hadden we maar wat meer van die Britse variant!

Simon_GS | 19-02-21 | 12:11 | 2

Teveel europese variant helaas

Rest In Privacy | 19-02-21 | 12:15

Misschien is het een idee om, net als in de UK, een vaccinatiecampagne te beginnen.

de visser | 19-02-21 | 12:50

Is het niet altijd zo dat er na een periode oversterfte een periode onder sterfte komt? De zwakkere zijn immers al gegaan.

Barkruk2 | 19-02-21 | 12:09 | 3

Klopt, is gewoon de logica.

Atheist-Priest | 19-02-21 | 12:13

Jazeker, als ik er twee miljoen om zeep help zijn er daarna minder sterfgevallen.

SterF... | 19-02-21 | 12:36

Behalve als je een echt gevaarlijk virus hebt, dan blijf je oversterfte houden.

Nuchternederland | 19-02-21 | 12:50

Zonnetje komt en de koeien zijn er weer.

rein9576 | 19-02-21 | 12:07

Zou die avondklok dan toch werken?

Tapu | 19-02-21 | 12:07 | 3

nee, de temperatuur loopt op (hielp vorig jaar ook om de cijfers te drukken) en bovendien is het dor hout op een gegeven moment opgebrand. De aanvoer van nieuw dor hout gaat uiteraard door, maar op een lager niveau.

Spie | 19-02-21 | 12:17

@Spie | 19-02-21 | 12:17:
Sinds een paar dagen loopt die temperatuur op, daarvoor was het steenkoud. De daling in de sterfte staat daar dus los van, maar ik denk dat u dat wel weet.

SterF... | 19-02-21 | 12:35

Jamaar jamaar er hangen dónkere wolken, zeg ik u! Vreselijke, apocalyptische toestanden! Alles, maar dan ook alles gaat kapot als u niet subiet uw laatste burgerlijke vrijheden inlevert bij het torentje of de dienstingang van het RIVM.

Bovendien: ziet en gelooft! Looft het RIVM! Dankzij hun eindeloze wijsheid én die van onze koene Leider zijn deze cijfers goed!

FustViking | 19-02-21 | 12:07 | 3

Gulliver had het niet beter kunnen zeggen

Wc-kip | 19-02-21 | 12:28

Het Britse virus laat mensen overleven blijkbaar.

Nuchternederland | 19-02-21 | 12:49

is dan eindelijk het dorre hout gesnoeid?

Piet Pielemuis | 19-02-21 | 12:07

Levensgevaarlijke level 3 lethal Britse variant mutatie komt waarschijnlijk misschien na de zomer al. De exponentiele analyse van de RIVM stagiare maakt dit zeer duidelijk. We hebben juist strengere maatregelen nodig. Alleen kappers en bouwmarkten zouden we misschien open kunnen doen.

Rest In Privacy | 19-02-21 | 12:06 | 1

Ik stel gezien die nieuwe variant voor om alles dicht te gooien, verder straks op postcode een één uurs venster bij de supermarkt in de twee dagen. 24 uur spertijd, alleen de straat op met de juiste vergunning.
Stemmen op 17 maart schaffen we af, want de prognoses laten zien dat Mark onze grote leider kan blijven.
Oh ja, en kampen met wachttorens voor diegenen die het hier niet mee eens zijn.

J-van-de-Bontekoe | 19-02-21 | 12:21

Kijk een hard feit: Meer en hardere maatregelen = daling van het aantal slachtoffers. Stelletje WAPPIES!

cwi_client | 19-02-21 | 12:06 | 7

Iets met causaliteit versus correlatie.
Daarnaast, als de avondklok hielp zou de dalende trend die er al was scherper moeten zijn gaan dalen, hetgeen niet het geval is.

Franker | 19-02-21 | 12:42

Daarom ben ik groot voorstander van kapot atoom bombarderen van dit virus, radicaal en massaal en overal. Hierna opnieuw starten met PCR testen meten en grafisch weergeven.

nobodiesunmighty | 19-02-21 | 12:44

@Franker | 19-02-21 | 12:42: The British Medical Journal heeft een leuke intro cursus over epidemiologie: Epidemiology for the Unitiated. Dan kun je de associatie maten wat beter snappen. Gratis op internet.
Statistiek is van ver ondergeschikt belang in deze materie. Weet wat de betekenis achter een getal is binnen diens context. Daar hebben zelfs echte profi's moeite mee.
Succes!

nobodiesunmighty | 19-02-21 | 12:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Thanks, avondklok! [lol]

Do-na-zi | 19-02-21 | 12:06

Na 20:00 uur het verbod om alcohol te verkopen heeft i.c.m. de avondklok geen enkel nut. Ik ben geen wetenschapper, ik ben gewoon geboren met gezond verstand. Dus die maatregel kan de prullebak in.

Leptob | 19-02-21 | 12:06 | 2

Ja, maar (dramatische toon) *het Virus!* dat is nog niet klaar met ons!
Uiteraard onder voorbehoud dat *het virus* zich na 20:00u in bier verstopt en tussen 21:00 en 4:30u extra gevaarlijk is.
De geloofwaardigheid begint er een beetje af te raken, voor zover die al aanwezig was natuurlijk.

Dezenaamhier | 19-02-21 | 12:18

Maar dit past niet in het beeld dat vaccinatie dodelijk is voor ouderen!!1!

nieuwe_Deen | 19-02-21 | 12:04 | 1

En de 5.000.000 gevallen van de Britse variant dan? Die zijn niet dodelijk?
Dus de totale lockdown/spertijd houden we nu aan voor de Albanese variant?

J-van-de-Bontekoe | 19-02-21 | 12:10

Geen oversterfte? Misschien dat het vaccineren nu langzaam begint om zijn werking te laten zien.
We zijn met de ouderen begonnen, die het meest geraakt worden door Corona. Als hier de sterftecijfers omlaag gaan, dan gaan we dus weer aan gewone dingen dood (kanker, hart- en vaatziektes, gewoon oderdom).

Dus doorprikken, en we zijn weer terug bij normaal.

hangtiet met knoop | 19-02-21 | 12:03 | 7

@Mastermattie | 19-02-21 | 13:27:
Gelukkig zei je het niet hardop. En ook niet, dat de mensen die zich en andere dood rijden meestal uit de leeftijdscategorie 18 - 25 komen (en vaak ook nog bezopen of onder de drugs zitten). Dat doet je oma heel zelden.

hangtiet met knoop | 19-02-21 | 14:22

@hangtiet met knoop | 19-02-21 | 14:20: Ingewikkeld allemaal. En hoe zit het dan met onbeschermde neuqseks op een keukentrapje? Leg dat maar eens uit aan de edelachtbare.

Prieelvogel | 19-02-21 | 15:31

@Prieelvogel | 19-02-21 | 15:31:
Nou dat is heel eenvoudig.
Als je er van af valt, en je ligt onder (en de neuqsekpartnergewichtscoefficient is groter dan 1 - is dus zwaarder) kom je te overlijden. Dan hangt het er van af, of de neuqseksonderdelen nog in elkaar zitten. Zo ja - crime passionel, vrijspraak. Zo nee - medeplichtigheid aan DDD (dood door domheid) + 12 jaar of twee dagen in het park vuilnis oprapen (hangt van de D66-ratio bij de rechtbank af).

Dat is mijn oordeel, en daar zal je het me moeten doen.

hangtiet met knoop | 19-02-21 | 15:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooi, de risicogroepen prikken en alles weer open !

cheops | 19-02-21 | 12:03

Goed nieuws!
*concert boeken gaat*

SterF... | 19-02-21 | 12:03

Dan kan nu het zorgvuldig voorbereide plan om de boel weer op te starten in gang worden gezet! Ik neem aan dat zoiets klaar ligt toch?

Jazeetie | 19-02-21 | 12:03 | 3

Zo een grote hoop optimisme heb ik lang niet gezien in de panelen hier. Het is dat ik sarcasme bespeur, anders had ik u een lintje willen geven voor meest optimistische persoon ten tijde van chaos en overheidsfalen.

dorkovic | 19-02-21 | 12:36

Dat ligt naast de vaccins/priklocaties..

Ommezwaai | 19-02-21 | 12:57

Ja, anders komen er zo weinig mensen naar het stembureau.
Ze hebben hun achterban complete angst aangejaagd. Dat realiseren ze zich nu ook. Zou anders leiden tot een opkomstpercentage van pak 'm beet 30 á 40% met een verkiezingsuitslag van 90% PVV+FvD .

Mastermattie | 19-02-21 | 13:06

Hou vol.
Bleib zu Hause.

RickTheDick | 19-02-21 | 12:02 | 1

Sterb zu Hause!

Nuchternederland | 19-02-21 | 12:48

Ok Thierry !

dhrat | 19-02-21 | 12:02 | 1

Ik zou niet rekenen op een rectificatie bij, zeg eens, Lubach of zo.

Nuchternederland | 19-02-21 | 12:47

Mooi!

Kan de horeca dan nu weer open?

Wijze uit het Oosten | 19-02-21 | 12:02

Zombies. Vampiers.
Waar blijven ze?
*voorraad wc-papier inspecteren gaat*

Is dit nog nieuws? | 19-02-21 | 12:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland