Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Weer goed slecht nieuws. Minder meer sterfte

Piek voorbij

Gematigd optimistisch, wij zijn het. Ook in de sterftecijfers lijkt de tweede piek van de tweede coronagolf voorbij. In week 3 overleden 3800 mensen en dat waren er 450 meer dan het CBS verwacht. De oversterfte blijft, maar er gaan nu al twee weken op rij minder meer mensen dood dan eerder. Goed slecht nieuws dus, wat nog altijd beter is dan slecht slecht nieuws. Maar het is wel weer slechter nieuws dan goed nieuws, wat het pas zou zijn als de oversterfte nog sneller zou dalen of zelfs helemaal zou zijn verdwenen. Maar ja. Goed nieuws in 2021. Kom daar nog maar eens om.

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
znefsz | 29-01-21 | 14:52 | 1
-weggejorist-
znefsz | 29-01-21 | 14:33
-weggejorist-
znefsz | 29-01-21 | 14:30

Nee dit kan zo niet doorgaan. Ik stel voor iedereen volledig opsluiten, voor tenminste een periode van 8 maanden. Lijfstraffen voor degene die weigeren, en cancelen van ieder die een andere opinie heeft omtrent de maatregelen.

Het kan toch niet zo zijn dat er nog een paar duizend hoogbejaarden, die al aan het doodgaan waren, nog een paar minder eerder te laten gaan. Beter is om 17.500.000 man/vrouw het vrije leven te ontnemen, om dit maar te voorkomen.

Ik pleit voor een totale lockdown!! Meer maatregelen! MEERMEERMEER!!

MarttHvdB | 29-01-21 | 14:29
-weggejorist-
znefsz | 29-01-21 | 14:23

Rusland biedt Europa 100 miljoen doses Sputnik V-vaccin aan.
Nu wordt het interessant. Gaat de EMA ook aan dat vaccin een nood-autorisatie geven?

Lentehaas | 29-01-21 | 14:03

De hoogste scorende horror getallen worden gebruikt als excuus voor de maatregelen. Eerst de ic bezetting. Toen dat meeviel, de positieve getesten. En nu dat meevalt, de R-waarde van de Britse variant.

Wim Venijn | 29-01-21 | 13:59 | 1

Voortschrijdend inzicht en inspelen op actuele ontwikkelingen.

En 'nu dat meevalt' is wel mooi dankzij de lockdownmaatregelen.

Alleen het nut van de avondklok, daarbij kun je vraagtekens zetten.

Papa Jones | 29-01-21 | 14:06

Op iedere oversterfte volgt een ondersterfte

Eugen Sandow | 29-01-21 | 13:54 | 2

Precies. Een extreem voorbeeld is de Eerste Wereldoorlog.

Papa Jones | 29-01-21 | 14:00

@Papa Jones | 29-01-21 | 14:00:
J
Tja, als er niemand meer over is gaat er ook niemand meer dood.

inCol | 29-01-21 | 15:04

de (over)sterfte wordt al maanden niet gebruikt als maatstaf voor maatregelen. Het gaat om het aantal positieve testen. Doorlopen en doortesten alstublieft. Ook als u geen klachten heeft.

Vunzigheid | 29-01-21 | 11:56 | 10

@Lupuslupus | 29-01-21 | 12:39: WHO Information Notice for IVD Users 2020/05?
Most PCR assays are indicated as an aid for diagnosis, therefore, health care providers must consider any result in combination with timing of sampling, specimen type, assay specifics, clinical observations, patient history, confirmed status of any contacts, and epidemiological information.

nobodiesunmighty | 29-01-21 | 13:49

in tegendeel. Helemaal niet meer laten testen....

einzelgänger | 29-01-21 | 17:05
▼ 7 antwoorden verborgen

123.000 bezoeken spoedeisende hulp en 23.000 ziekenhuisopnames (cijfers 2018).
Bovenstaande a.g.v verkeer. Waar blijft die avondklok voor het gebruik van een voertuig, en waar blijft die maximum snelheid van max 5 km/uur ?

Kwelbeller | 29-01-21 | 11:44 | 7

Ook een mooie scheve vergelijking, hoe kan het dat we niet 2000 mensen kunnen verplegen, maar wel 3000 migranten per maand op kunnen vangen?

Stijl_Loos | 29-01-21 | 12:55

Aan kanker sterven iedere dag zo'n 128 mensen in ons land. Aan Covid iedere dag ongeveer 38.

Beste_Landgenoten | 29-01-21 | 13:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat mij niet verstandig lijkt, is zelf bedenken hoeveel tijd er tussen twee vaccinaties mag zitten, om maar iedereen een eerste prik te kunnen geven.
Prik volgens de gegeven richtlijnen. Op is op.

letopuwzaak | 29-01-21 | 11:28 | 2

Vergis je niet in de politiek. Als er een politieke reden of noodzaak is om die tweede prik uit te stellen dan is dat belangrijker dan de medische noodzaak.

goedverstaander | 29-01-21 | 11:38

Lijkt mij ook gokken met mensen hun gezondheid

Diederik_Ezel | 29-01-21 | 11:41

Er volgt heus wel een excuus. Namelijk dat minder ouderen door griep doodgaan en er minder verkeersdoden zijn ofzoiets. Dan 'blijkt' opeens dat er eigenijk ondersterfte zou moeten zijn en dat verschil is dan coronasterfte.

JoudN | 29-01-21 | 11:26 | 3

En dat zijn geen legitieme mogelijke oorzaken?

zws-vl | 29-01-21 | 12:05

@zws-vl | 29-01-21 | 12:05: verkeersdoden wel. Griep minder, want hier sluit het een het ander uit. Was er geen corona, dan was er oversterfte door griep
Ik wil alleen maar zeggen dat goed nieuws rond de cijfers altijd gepaard gaat met een argument dat het toch niet goed is. Minder positief komt door minder getest, minder in ziekenhuis omdat cijfers lopen achter. Etc.

JoudN | 29-01-21 | 19:16

@zws-vl | 29-01-21 | 12:05: verkeersdoden wel. Griep minder, want hier sluit het een het ander uit. Was er geen corona, dan was er oversterfte door griep
Ik wil alleen maar zeggen dat goed nieuws rond de cijfers altijd gepaard gaat met een argument dat het toch niet goed is. Minder positief komt door minder getest, minder in ziekenhuis omdat cijfers lopen achter. Etc.

JoudN | 29-01-21 | 19:16

Door al dat gedoe word ik steeds eenzamer. Ik wil graag mijn sociale contacten verbreden. Dus ik zoek nieuwe vrienden. Liefst met het motto: een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Een kappersopleiding is een pre.

Lentehaas | 29-01-21 | 11:26 | 5

Anderen laten zich door hun vrouw knippen, maar mijn vrouw is blond.

Lentehaas | 29-01-21 | 11:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom hebben we het eigenlijk alleen maar over coronadoden?

Ik zag ergens dat van de mensen die besmet zijn (geweest) met corona zo'n 25% na 6 weken nog steeds klachten/symptomen meldt.

Corona schijnt naast je longen, hersenen, bloedvaten ook je andere organen behoorlijk te beschadigen. Ik wil niet bot overkomen maar waarom horen we zo weinig daarover?

Ik bedoel als je in de 30 bent en na corona bij wijze van spreken je bed amper uit kan komen omdat je longen e.d. stuk zijn dan is dat toch behoorlijk ernstig en dient ook meegeteld te worden i.p.v. alleen besmettingen, (ernstig) zieken en doden.

Iemand die meer weet dan ik?

DeKussendeWielrenner | 29-01-21 | 11:25 | 11

@VanBukkem | 29-01-21 | 11:54: Helemaal mee eens VanBukkem. Hulde! Maar ja u staat natuurlijk niet voor niets bovenin mijn lijstje 'favo's".

Lupuslupus | 29-01-21 | 13:03

@Lupuslupus | 29-01-21 | 13:03: Ook hij staat bij mij op de lijst. Hopelijk heeft hij mij vergeven dat ik ooit zijn naam eens verkeerd schreef.

MoonBeebe | 29-01-21 | 13:33
▼ 8 antwoorden verborgen

Mag ik enkel oversterfte een slechte maatstaf vinden om deze crisis te managen?

mlmn | 29-01-21 | 11:18 | 1

Dat mag. Maar is er iemand die dat doet dan?

John McClane | 29-01-21 | 11:23

Maar als het vaccin werkt, of het gaat op een andere manier weg, dan moet er na verloop van tijd toch fikse ondersterfte zijn, aangezien al die oudjes die nu vroegtijdig het loodje leggen, het dan niet meer kunnen doen.

John McClane | 29-01-21 | 11:13 | 3

Over- en ondersterfte wisselen elkaar per definitie af. Klopt.

VanBukkem | 29-01-21 | 11:23

Tenzij dat uitgesmeerd wordt over meerdere jaren.

omanders | 29-01-21 | 11:25

@omanders | 29-01-21 | 11:25: je moet net als het RIVM naar het voortschrijdend gemiddelde kijken, want dan zie je bijna niks meer..

Janneus | 29-01-21 | 14:12

In Israel worden al de eerste positieve resultaten gezien van massale vaccinatie, mensen worden zelf nauwelijks meer ziek na inenting. Israel zal als eerste land ter wereld maatregelen daarom weer kunnen afbouwen. Des te treuriger dat Hugo en de GGD er logistiek gezien zo'n zooitje van maken.

Diederik_Ezel | 29-01-21 | 11:12 | 8

Nog tot 17 maart, daarna zal het ook in NL beter lopen.

Gladiator Fap | 29-01-21 | 11:44

@Gladiator Fap | 29-01-21 | 11:44:
-
Niks hoor. Met het echte slechte nieuws ( 'u wordt pas in 2025 ingeënt') wachten ze nog even tot na de verkiezingen.

bisbisbis | 29-01-21 | 15:34
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
gebochelde | 29-01-21 | 11:11
-weggejorist-
John McClane | 29-01-21 | 11:16
-weggejorist-
goedverstaander | 29-01-21 | 11:31

We gaan door tot we een inenting tegen de dood hebben blijkbaar. Ik zag oude besjes van tegen de 100 gevaccineerd worden op TV. De levensverwachting van die mensen kun je uitdrukken in dagen en hun wereldje is meestal bijzonder klein (verpleeghuis / verplegers / kleine naaste kring als ze geluk hebben) waardoor de verspreidingskans gering is. Accepteer nou eens gewoon dat er mensen doodgaan, ga de werkenden en in zorg, politie en onderwijs eerst full-force inenten en kijk daarna of het verstandig is om je te richten op de oudjes of de rest van het werkende plebs.

_pacman_ | 29-01-21 | 11:08 | 14

@VP732 | 29-01-21 | 13:07: Nee, lees nog maar eens. Wat van Dissel bedoelt is dat RINGVACCINATIE niet werkt. Dat betekent dat als er een groep ongevaccineerde ouderen is, en er is een ongevaccineerde bevolking, een gevaccineerde groep zorgers nog steeds besmettingen kunnen doorlaten.

Maar een bevolking vaccineren is iets heel anders. Elke nieuwe besmetting heeft dan een veel, veel lagere kans op een nieuwe besmetting te veroorzaken en de epidemie dooft uit. DAT is hoe vaccinaties de verspreiding stopt en dat is waarom vaccinatiegraad zo belangrijk is.

omanders | 29-01-21 | 13:33

@omanders | 29-01-21 | 13:33: dank voor de uitgebreide tegel. Het lijkt erop dat dat een ideaal scenario is, dat op dit moment en in de komende jaren echter praktisch niet haalbaar is.

VP732 | 29-01-21 | 13:44

Ja, dat is een serieuze reactie Pac-Man. Dat is niet de bedoeling hier.

Janneus | 29-01-21 | 14:14
▼ 11 antwoorden verborgen

Om dit terug te dringen, moeten we iedereen vooraf toestemming laten vragen om te reizen. En een enkelband omdoen, zodat we kunnen controleren hoeveel hij/zij reist en waarheen.
Natuurlijk weten we niet of dat effect heeft, maar de maatregelen zijn voor iedereen vervelend. Dus doe die enkelband nu gewoon om.

Lentehaas | 29-01-21 | 11:03 | 7

@Lentehaas | 29-01-21 | 11:03

Nee. Om dit terug te dringen moeten we en masse vaccineren.

omanders | 29-01-21 | 11:37
▼ 4 antwoorden verborgen

Alle mensen die nu extra dood gaan, gaan straks niet meer dood. Maar ja, op maandag voor de hele week eten geeft ook buikpijn

Don-Damsko | 29-01-21 | 11:03 | 1

Mooie vergelijking haha! Is wel zo. Iedereen die geboren wordt, gaat dood. Één keer welteverstaan.

Timide_Aso | 29-01-21 | 11:24

Balder heeft zijn geloofwaardigheid totaal verloren. Aftreden deed hij niet. Nu zitten we met nog meer versplintering.

In zuid Spanje is een 94-jarige vrouw na het tweede vaccin binnen enkele dagen overleden. Ze was net een beetje opgeknapt na het eerste vaccin.

Nog steeds stemt iedereen op Rutte. We presteren nog slechter dan Marokko. Is dat door CDA of is dat door de bedrijven redder Rutte? Wie houdt de hand op de knip en zorgt slecht voor de kleine zelfstandigen en loonslaven? Dat is er maar een en die heet Rutte.

Moestuinier | 29-01-21 | 11:03 | 1

minder sterfte is slecht nieuws voor Mark en Wopke betekend minder besparing op AOW en pensioenen

likdoorn | 29-01-21 | 11:12

Hoop wappies in de panelen. Al zullen ze zichzelf wel "vrijdenkers" vinden.

DrumPiet | 29-01-21 | 10:59 | 5

Gelukkig zijn er ook veel nadenkende burgers die de overheidsvisie volgen.

Glasgow Argus | 29-01-21 | 11:07

Ik begrijp Drumpiet wel. Als je 70 jaar aan de leiband van het gezag hebt gelopen verander je niet zo snel meer.

goedverstaander | 29-01-21 | 11:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Deze oversterfte betreft in vrijwel alle gevallen stokoude mensen die al op omvallen stonden, en waarbij corona slechts het laatste zetje heeft betekend.

Ook bij de jongere corona-doden speelt onderliggend lijden meestal een grote rol: bijvoorbeeld extreem overgewicht dat met name mannen extra gevoelig maakt voor het corona-virus. 60 procent van de corona-patienten op de IC’s betreft mannen die veel te zwaar zijn.

Gezonde mensen met een gezond gewicht hebben nauwelijks iets te vrezen van corona, maar ondertussen wordt de hele samenleving wel overhoop geschopt met alle nadelige gevolgen vandien.

dark light | 29-01-21 | 10:55 | 3

Helemaal mee eens.

Marcel66664746 | 29-01-21 | 10:55

Ook eens.

pjisonline | 29-01-21 | 11:03

Wanneer dit juist is, volgt na de oversterfte automatisch een ondersterfte, immers het dorre hout is opgestookt.

Een soort van mean-reversion. Niks om je druk over te maken, dus.

Glasgow Argus | 29-01-21 | 11:12
-weggejorist-
vranac | 29-01-21 | 10:50 | 3

Vind de statistieken er nog steeds heel eng uitzien. Mark ook, maar die moet van zijn eigen domme avondklok af - dus is hij gedwongen de lijntjes anders te presenteren tegen 9 februari.

Buiten sperrzeit is er buiten overigens niet merkbaar wat aan de hand.
Welke pandemie?

Jan Passant mk2 | 29-01-21 | 10:46 | 5

@Fanshitter | 29-01-21 | 10:51:
Wat een goede analyse. Ik denk dat CBS dat gewoon niet doorheeft en ze dat helemaal niet meenemen in hun sterfte voorspelling. Misschien een mailtje aan wagen en ze bieden je vast gelijk een baan aan.

Erikjan79 | 29-01-21 | 10:56

Dit zijn de regels hier in Portugal. Deze regels hebben we hier vanaf maart/april afgelooen jaar. Er zijn is wel een paar keer een versoepeling geweest.
Omdat de bevolking zich onvoldoende aan de lockdown maatregelen houdt en te veel zoekt naar excuses om niet thuis te blijven, heeft de regering op maandag 18 januari een aantal aanvullende maatregelen afgekondigd.

De belangrijkste zijn:

- in het weekend is het verboden buiten je gemeente te gaan

- winkels moeten doordeweeks uiterlijk om 20h sluiten, in het weekend uiterlijk om 13h (levensmiddelenwinkels in het weekend uiterlijk om 17h)

- verkoop aan het loket is verboden evenals consumptie in de buurt van het loket (effectief gesproken: sluiting van alle terrassen)

- toegang tot stranden en boulevards wordt beperkt of afgesloten door lokale overheden

- het is verboden te blijven hangen in openbare ruimten zoals tuinen

jitro | 29-01-21 | 11:01

@jitro | 29-01-21 | 11:01: ook op naar de nul positieve testen. En nooit meer iemand dood. Samen kunnen we dat!

VP732 | 29-01-21 | 11:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Dees is voor iedereen veel plezier! niet kijken youtu.be/PgzPMi-U5pg

oldskoolhollander | 29-01-21 | 10:43 | 1

Leuk. Na de oude socialist uit de vorige eeuw en de boekjes van George Orwell zou je verwachten dat niemand het in zijn hoofd zou halen dat allemaal opnieuw te doen. Ook niet in een nieuw jasje.
Hoe groot is die vergissing! Erover praten is inmiddels al verboden door de "wappie" roepers en kapittelaars van "complottheorieën".

Jan Passant mk2 | 29-01-21 | 11:25

De maatregelen zijn al heel lang veel erger dan de kwaal.

Botte Hork | 29-01-21 | 10:40 | 6

@Botte Hork | 29-01-21 | 11:05: Tijd voor een 'great reset' voor het WEF, een schop onder hun kont en verbieden deze maffiaclub.

revolte | 29-01-21 | 13:12
▼ 3 antwoorden verborgen

CBS , overheidsinstellingen gecontroleerd door het, CBS.
Duidelijk toch.

zoalsikhetzeg | 29-01-21 | 10:39 | 2

Nee, er sterven geen mensen?

Ds_Dre | 29-01-21 | 10:49

Terug naar het 'oude normaal' gaat nooit meer gebeuren. De boven ons gestelden zijn een pad ingeslagen en daarbij willen ze wel een beetje koersvast blijven natuurlijk. Wat als 'tijdelijk' is ingevoerd zou wel eens niet zo tijdelijk kunnen zijn. Of je als burger nu voor of tegen bepaalde maatregelen bent doet niet zozeer ter zake. Kijk wat er gebeurt. Het vuurwerkverbod om de zorg te ontlasten: er gaan stemmen op om dit definitief in te voeren. Verbod op de verkoop van alcohol na 20.00 uur, blijft dat misschien? De 'gewone' griep is te verwaarlozen deze winter: misschien toch mondkapjesarea's volgende winter? Of zelfs samenscholingen op straat verbieden van meer dan, bijvoorbeeld, zes personen? We zullen het zien. Ik heb er in ieder geval geen hoge pet van op.

goedverstaander | 29-01-21 | 10:39 | 6

goedverstaander...... mevr h. en ik dansen. Ook met anderen.

horsteknots | 29-01-21 | 11:15

@ goedverstaander | 29-01-21 | 10:39

Er is genoeg nare invloed die door overheden en big tech worden uitgeoefend om je druk om te maken. Maar coronamaatregelen worden uiteindelijk teruggedraaid.

omanders | 29-01-21 | 11:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Mooi stoppen met al die flauwekul nu. Stoppen met leven omdat je bang bent te sterven is echt het stomste wat er is. Maar ik zal wel een wappie zijn.

snokkertje | 29-01-21 | 10:38 | 1

Nee een realist

oldskoolhollander | 29-01-21 | 10:39

Ik heb gister een avondklokmisdrijf gepleegd. Was op de scooter van mijn zoon naar een vriend van me gereden. Een vrijgezel, die vond het zo gezellig dat ik moeite had om weg te komen. 11 minuten in Sperrzeit. Bizar rustig op de weg terug.

De_fluitlokker | 29-01-21 | 10:38 | 2

Dan zou ik als ik u was met spanning naar de volgende Opsporing Verzocht kijken want waarschijnlijk zullen ze uw foto tonen. En tien minuten later politie aan de deur en zelfde avond via supersupersnelrecht een veroordeling te pakken.
We weten tenslotte nu waar de prioriteiten van de overheid liggen. En dat is niet bij het oplossen van die overval bij u thuis.

2voor12 | 29-01-21 | 10:44

@2voor12 | 29-01-21 | 10:44: Ik ben bang dat u gelijk heeft. Na werktijd ga ik me aangeven bij het politiebureau hier in de buurt. Als er beelden worden vrijgegeven word ik toch wel gepakt.

De_fluitlokker | 29-01-21 | 12:12

Mooi grafiekje, maar zouden ze die voor de volledigheid ook even willen doortrekken naar 2019 en 2018, zodat we een beetje een overzicht krijgen? Want dat is ook echt typisch iets voor deze cojonapandemiemediacircushokuspokus dat we alleen die stukjes van de grafiek te zien krijgen die demense angst inboezemen. Met een beetje creativiteit (knip, plak, uitvergroot) kun je van elke grafiek wel een hockeystick-curve des doods knutselen. Het gros van de Nederlanders weet namelijk toch niet hoe zo'n grafiek werkt.

VanBukkem | 29-01-21 | 10:37 | 10

@2voor12 | 29-01-21 | 10:48: Sterker nog, de neerslag van mei-september wordt slechts weergegeven. Regent het van oktober-april 24/7 pijpenstelen dan wordt dat in de cijfers niet meegenomen. Gewoon, omdat dat de klimaatprofeten van het KNMI niet goed uit komt.

goedverstaander | 29-01-21 | 11:05

@ VanBukkem | 29-01-21 | 10:37

"Mooi grafiekje, maar zouden ze die voor de volledigheid ook even willen doortrekken naar 2019 en 2018, zodat we een beetje een overzicht krijgen."

Dat is letterlijk overal te vinden. Succes met zoeken!

omanders | 29-01-21 | 12:02

Wat ik mis in deze grafieken is het relatieve sterftecijfer tov. inwoneraantal. Dat stijgt elke week met 400 of 500.

Karel17 | 29-01-21 | 12:08
▼ 7 antwoorden verborgen

En in Wuhan feesten ze allang weer vrolijk verder.

overVecht | 29-01-21 | 10:35

Hoeveel mensen zijn er overleden alleen aan COVID ? En geen andere oorzaken

oldskoolhollander | 29-01-21 | 10:35 | 4

Dat blijft de vraag. Zelf weet ik van 2 mensen die aan Covid zijn overleden. Een man van 70+ met longkanker en een man van rond de 65 met BMI ver boven de 30. De laatste leefde, vanwege zijn risico, de laatste maanden zo ongeveer als kluizenaar om maar niet besmet te raken. Zegt wel iets over de effectiviteit van de lockdown maatregelen.

Franker | 29-01-21 | 10:42

Of zijn overleden aan een gangbaare griep. Mijn broer heeft zware griep gehad. Was geen corona.

zoalsikhetzeg | 29-01-21 | 10:42
▼ 1 antwoord verborgen

Nog meer goed nieuws ?? Over een week of 6 zijn er weer verkiezingen en die gaat Mark weer winnen..... o wacht.

Karel Kruizenruiker | 29-01-21 | 10:33 | 5

@jeweettochniet | 29-01-21 | 10:36: álles is op dit moment beter dan Rutte. Zelfs een Bosche Bol. Wel iedere paar dagen vervangen, maar alsnog: beter dan Rutte.

VP732 | 29-01-21 | 11:17

Weet u nog die verkiezingen 17 maart 2021, die kwamen niet. Op het laatste moment afgeblazen want de peilingen zagen er niet goed uit voor de Kartel partijen.

revolte | 29-01-21 | 13:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Op een gegeven moment zijn de oudjes ook wel op.
En over 100 jaar zijn jullie allemaal dood. Zoals het Kleine Orkest al zong.
Het leven is tijdelijk, En de dood is onvermijdelijk.
Maar stel dat je niet dood kon gaan, Dan had je stomweg niet bestaan!
Wees blij dus dat je straks mag sterven, En laat het je leven niet bederven, begrepen?

Zack Hooi | 29-01-21 | 10:31 | 6

@oldskoolhollander | 29-01-21 | 10:36:

Hoop dat Jekkers ooit nog eens een hele voorstelling maakt. Mooiste is het ´rook´ stuk nog altijd naar mijn mening.

overVecht | 29-01-21 | 10:39

En stel je voor dat je niet dood zou gaan; ik durf te wedden dat het dan ook weer niet goed is. Neee honderdtwintig zullen zijn jaren zijn, max, heeft ooit Iemand bepaald, en dat is maar goed ook denk ik.

VanBukkem | 29-01-21 | 10:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Piek voorbij. Cirkel rond. Einde lockdown. Juni nieuwe lockdown.

SinisterNL | 29-01-21 | 10:31 | 3

Ehhh... beginnen we weer van vooraf aan?

Mr_Natural | 29-01-21 | 10:38

@goedverstaander | 29-01-21 | 10:46: juist niet, geen perpetuum mobile, men denkt het uit te kunnen roeien, als de cijfers maar laag genoeg zijn...
Intussen zal er groepsimmuniteit ontstaan, net als met griep.
Economie naar de knoppen, dat dan weer wel.

Analia von Solmsch | 29-01-21 | 11:40

Het dorre hout is op?

Sytsevandekameleon | 29-01-21 | 10:27 | 1

Er zitten er vast nog wel wat verstopt maar ons justitie apparaat vind ze wel voor een spuitje

oldskoolhollander | 29-01-21 | 10:37

Nou ja, geen goed nieuws, het regent niet.
Oh wacht..

wilmeister00 | 29-01-21 | 10:26

Hoogste tijd om de maatregelen los te laten om even weer met de neus op de feiten, daarna, te worden gedrukt.

Leptob | 29-01-21 | 10:26

Nederlands beleid ten voeten uit: Stuur een GGD arts en een paar verpleegkundigen naar een verzorgingstehuis om een paar 90+ te vaccineren.

En dan weer weg, de 70+ en 80+ komen op een later moment.

Waarom niet in een run het hele verzorgingshuis?

Wijze uit het Oosten | 29-01-21 | 10:22 | 4

Omdat "op papier" dat het eerlijkst is.

SinisterNL | 29-01-21 | 10:32

Omdat we niet genoeg vaccins hebben en voor iedereen na 3 weken dezelfde prik beschikbaar moet zijn. Simpele wiskunde.

Erikjan79 | 29-01-21 | 10:43

2+2=5

witte | 29-01-21 | 12:39
▼ 1 antwoord verborgen

In de loop van de lente, uiterlijk begin van de zomer, moet alles weer normaal zijn anders blijven we voor altijd in deze malaise vastzitten.

Messerschmitt | 29-01-21 | 10:22 | 3

Ga maar uit van het tweede

wilmeister00 | 29-01-21 | 10:27

Zoek eens op agenda 20 30 ,is eigenlijk voor complot gekkies

oldskoolhollander | 29-01-21 | 10:38

Ga daat masr vanuit. Zeker gezien de verkiezingspeilingen. Deze waanzincoalitie staat oo dit moment op 80 zegels.

snokkertje | 29-01-21 | 10:40

Ik kijk liever naar de GME Graph of de Dogecoin graph... beetje klaar met deze treurnis.

xtree | 29-01-21 | 10:22

"De oversterfte was een stuk hoger dan andere jaren." Aldus het staatsjournaal.
Dus elk jaar is er oversterfte?

Earl_of_Doncaster | 29-01-21 | 10:20 | 5

@Baron_von_Rijswijck | 29-01-21 | 10:24: Je ziet het in de marges in de grafiek alleen worden de griepepidemieën, de uitschietende jaren, niet direct meegenomen in zo'n grafiek. De bevolkingsgroei ook niet altijd overigens.

GeenAccount | 29-01-21 | 10:36

@GeenAccount | 29-01-21 | 10:36: onzin, onlangs is het haarfijn door het CBS uitgelegd hoe de oversterfte berekend wordt.

Baron_von_Rijswijck | 29-01-21 | 10:43

@Baron_von_Rijswijck | 29-01-21 | 10:43: Voor het statistisch betrouwbaar voorspellen van overlijdenskansen, is er een flinke hoeveelheid gegevens nodig. Die hoeveelheid gegevens is zo groot dat er voor de Nederlandse bevolking zelfs naar een periode van 5 jaar moet worden gekeken door het CBS. De dag- of week-cijfers zijn onbetrouwbaar,

Janneus | 29-01-21 | 14:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Nog niet alle ondernemers zijn failliet. Nog eventjes jongens! We wachten rustig tot iedereen aan het financiële infuus ligt. We doen het samen!

gebakkenzuchten | 29-01-21 | 10:18 | 2

Gelukkig komen de Chinezen om ons uit te financiële problemen helpen.
Hoe reëel is dit in werkelijk?

Hondt | 29-01-21 | 10:37

@Hondt | 29-01-21 | 10:37: Dat "helpen" kunnen de chinezen goed. In de financiële brengen dan wel. Lijkt mij een soort van moderne kolonisatie.

De_fluitlokker | 29-01-21 | 10:48

Iets meer Montessori in jullie uitleg graag voor de Jonge. Mogelijk komt het dan pas binnen en anders kunnen zijn kids of neefjes het nog is uitleggen aan hem.

Het is voor mij een schrale troost dat de Jonge het ECHT niet snapt hoe klein de impact van Corona is op alle Nederlanders tov de maatregelen.

Rutte daarintegen dient uiteindelijk zijn Volkspartij voor Verlakkerij en Demagogie en hebben en hebben we gewoon mee te dealen tot.... Tsja... *Zucht*

Remi A. | 29-01-21 | 10:17

Hallelujah! Biden is net President en Covid gaat nu al retour.

Glasgow Argus | 29-01-21 | 10:16 | 1

Komt ook doordat er op de dag dat Biden “president” werd de w.h.o. de cycli-duur voor de pcr test naar beneden heeft gesteld.. dan krijg je ineensch uit het niets minder positieve uitslagen..

All_Anonymous | 29-01-21 | 11:40

Alle dikke mensen vaccineren

Baizuo | 29-01-21 | 10:16 | 1

Klopt, 65 jarige met overgewicht.

zoalsikhetzeg | 29-01-21 | 10:31

Vanochtend bij het nieuws op tv:
De meeste die met covid in het ziekenhuis liggen hebben een slechte gezondheid dan wel chemo gehad.
Gezonde mensen krijgen het amper.
In 2020, zijn er maar 128 mensen onder de 70 jaar overleden aan covid alleen.
Daar zitten de ongezonde mensen dus bij.
Daarvoor wordt de maatschappij compleet kapot gemaakt.
Worden onze financiële reserves opgesoupeerd, dan wel (nog erger) weggegeven.

jantjeuitnederland | 29-01-21 | 10:14 | 12

@Papa Jones | 29-01-21 | 10:21: Hoi Hugo.

goedverstaander | 29-01-21 | 11:03

Corona is een gevaarlijk virus, net als de Spaanse griep een gevaarlijk virus was.
Maar we zijn allang aan het overdrijven met de maatregelen.
Een restaurant mag niet open, ivm besmettingsgevaar. Wie verzint dat??? Mensen in een restaurant hangen niet aan elkaar.
Een avondklok voor heel NL, ook dorpen waar 's avonds geen kip buiten is. Wie verzint zo iets??? Als ik om 21.01 naar buiten zou lopen, en ik zou een agent tegenkomen, ben ik strafbaar. Ook als ik alleen loop, en niemand tegenkom. Absurd.
De overheid heeft al een jaar de tijd gehad om nood-IC's te bouwen en personeel uit Azië aan te schaffen, maar kiest er voor om dit niet te doen, en de bevolking op te sluiten. En dat laatste veroorzaakte ook de hoge sterfte in Italië vorig jaar.

Nuchternederland | 29-01-21 | 11:16

@Papa Jones | 29-01-21 | 10:21:
Jij gaat in deze redenering kennelijk uit van een vaststaande omvang van de zorgcapaciteit.
Ik lees wel eens iets over kapotbezuinigd en zo.
Zou er iets mis kunnen zijn op management niveau in deze bedrijfstak? Ik vraag dit voor vriend Retoriek.

DenBeert | 29-01-21 | 11:17
▼ 9 antwoorden verborgen

Heel mooi.
Kan alles weer open?

Manus Olie | 29-01-21 | 10:13

Komt omdat we de griep compleet aan het naaien zijn met onze lockdowns. Zonder covid zouden we ondersterfte hebben omdat de griepepidemie niet van de grond komt.

Leyrann | 29-01-21 | 10:13 | 3

Nope, 2018 wordt hier aangedragen als het jaar der verschrikkingen van de griep omdat er in het voorjaar een oversterfte van 9000 was. Het hele jaar 2018 gaf een oversterfte van 2600 aan. 2020 een oversterfte van 15000. Verschilletje nietwaar?

Zapata10 | 29-01-21 | 10:20

Zonder covid geen lockdown, dus wel griep zoals ieder jaar.

Selassie | 29-01-21 | 10:24

@Selassie | 29-01-21 | 10:24: waarom dan wel een miljoen corona-geïnfecteerden in NL, en geen griep-geïnfecteerden??

Nuchternederland | 29-01-21 | 11:12

Dan zal de overheid dit jaar wel extra inkomsten erfbelasting krijgen. Ben benieuwd naar de cijfers.

Hadena | 29-01-21 | 10:13

Maar volgens fvd was er toch helemaal geen oversterfte ?

Diederik_Ezel | 29-01-21 | 10:12 | 6

Afgezet tegen bevolkingsgroei en meewegend dat sommige jaren ook forse griepepidemieën kennen, beweerde Baudet dat de ware oversterfte niet in verhouding stond met de maatregelen. Maar dat schreef hij zonder de nummers voor december. Aan de andere kant kun je deze cijfers het beste interpreteren met komende jaren erbij genomen. Het kan best zo zijn dat er jaren met forse ondersterfte volgen door allerlei factoren. We zullen zien.

GeenAccount | 29-01-21 | 10:39

Gezien de vergrijzing gaan we nog wel een decennium oversterfte tegemoet.

Joffri | 29-01-21 | 10:45

@VanBukkem | 29-01-21 | 10:25: Na een jaar zonder griepepidemie, is een griepepidemie daarna garant voor hogere sterfte.
Dus ik onderschrijf uw visie volledig.
Ook al ben ik geen statisticus ondanks twee vakken statistiek in mijn eerste universitaire jaar.

Nuchternederland | 29-01-21 | 11:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Waar ik dus echt beroerd van wordt zijn op tv continu beelden van injectienaalden die in iemands arm verdwijnen. Heb als kind een injectie trauma opgelopen en als ik die beelden zie hoef ik al niet meer. Dan maar dood.

Droom-Vreesman | 29-01-21 | 10:11 | 3

Als ik heb begrepen wat Bill Gates met dit vaccin wil (patent 2020 060606, ja het bestaat echt, en luciferase toegevoegd) en dat krijgt hij heus wel voor elkaar met zijn miljarden "investeringen" dan denk ik alleen maar aan:
OPenbaringen 13 16-18
En het maakt dat allen, kleinen en groten, rijken en armen, vrijen en slaven, een merkteken ontvangen op hun rechterhand of op hun voorhoofd; 17en niemand kan kopen of verkopen, als hij dat teken, de naam van het beest of het getal van zijn naam, niet draagt. 18Nu komt het aan op scherpzinnigheid! Wie doorzicht heeft, kan het getal van het beest berekenen. Het duidt een mens aan, en het getal van die mens is zeshonderdzesenzestig.
Want daar gaat het naar toe met dit "vaccin".

jantjeuitnederland | 29-01-21 | 10:19

@jantjeuitnederland | 29-01-21 | 10:19: Het vaccin gaat niet beschermen tegen alle mutaties en al helemaal niet voor langere termijn en nooit niet tegen het volgende virus. Dus er zal meer veranderen dan vaccins en het zal allemaal gevaarlijk ogen voor bijbelgeleerden die precies denken te weten wat er staat in een oude taal en wat het betekent (razend knap!).

GeenAccount | 29-01-21 | 10:41

Hoe heet dat eigenlijk als we uit die lockdown komen? Een lockup? Klinkt niet als een verbetering

Axolotl | 29-01-21 | 10:11 | 1

lol

Botte Hork | 29-01-21 | 10:12

Ah, nieuws van het CBS. Dat neem ik niet met een korreltje zout maar met een hele zee.
Vreemd dat mijn gemeente het dubbele aantal tov vorig jaar moet herbergen.

Introughtheoutdoor | 29-01-21 | 10:14

Als er ondersterfte is dan wordt dat weer worden ingehaald met oversterfte. Kunnen we alsjeblieft ophouden met ruis-kijken en op de grote lijn letten? Die is in de verste verte niet zo negatief als wordt voorgesteld. Zweden deed het goed en heeft de bevolking niet mishandeld zoals wij. preview.redd.it/qav4ov8xl2w51.jpg?wid...

Focus moet zijn op waardeloze micro-manager Rutte. Die heeft 30% van de medische zorg geknipt, 50% van de IC bedden weggegooid. Zwaar bezuinigd op politie en rechtbanken en er grotendeels aan de onderkant van de markt een miljoen mensen bij gelaten waardoor juist de zwaksten in onze samenleving geen huizen kunnen kopen en tot slaaf worden gemaakt van de huizenbezitters. Dit is een bijzonder gammel landje geworden, we zijn nog steeds rijk maar veel meer kan je er niet van zeggen.

chefren | 29-01-21 | 10:09 | 5

Netto zal er waarschijnlijk ondersterfte als trend volgen vooral als we ook nog eens bepaalde maatregelen langer houden: geen hand geven, maskers in bepaalde openbare drukke plekken, andere ventilatie, gezonder leven etc. Zal namelijk ook griepslachtoffers en andere doodsoorzaken fors verminderen. Nog maar te zwijgen over het tellen van jaren, niet levens, en kwaliteit, niet kwantiteit van leven.

GeenAccount | 29-01-21 | 10:45

Nederland is zondermeer een rijk land. Het is de verdeling waar het aan schort. In 2020 is er 42 miljard euro gespaard. Laat ik u vertellen dat dit geld niet op de bankrekeningen staat van fabrieksarbeiders met twee kids in een tochtige sociale huurwoning. Er is geld genoeg maar, maar ongelijk verdeeld.
Zo werkt het bij de uitgaven van ons land eveneens. Je kunt besluiten 5 miljard uit te geven aan financiële voordelen ten gunste van een multinational omdat ze de in achterkamertjes beloofde dividendvrijstelling niet krijgt, of bijvoorbeeld dat geld uitgeven aan de bouw van woningen.

goedverstaander | 29-01-21 | 10:59

@goedverstaander | 29-01-21 | 10:59: Misschien dan toch maar een tijdje SP gaan stemmen? Leijten heeft overduidelijk goed zicht op groot deel van de ellende. Onder Rutte is het slaaf maken aan de rijken in slechts 10 jaar flink verergerd.

chefren | 29-01-21 | 11:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Na babyboomregen komt overlijdenszonneschijn.

van stampij | 29-01-21 | 10:08 | 1

Ja dan koop je misschien een huis voor een halve ton.

Rest In Privacy | 29-01-21 | 10:19

Van weinig oversterfte naar heel weinig oversterfte. Waar gaat het over? Open de basisscholen. Dat is pas belangrijk.

Rest In Privacy | 29-01-21 | 10:08

Fantastisch! Dat betekend dat de lockdown en avondklok dus werkt? En hoe is het met de gewone griep? Hoeveel zijn er daar aan gestorven?

RickRD | 29-01-21 | 10:05 | 6

@Selassie | 29-01-21 | 10:20: Niet door de maatregelen, de besmettelijkheid, de R, bepaalt welke ziekte de zwaksten krijgen. Corona heeft griep min of meer vervangen. De maatregelen werken maar heel heel beperkt.

chefren | 29-01-21 | 10:25

De gewone griep is zoek dit jaar.

Piet Karbiet | 29-01-21 | 11:04

10.000 in een uitzonderlijkslecht jaar. Dit jaar is tot nu toe erg mild qua griep, en het verspreidt zich niet zo snel door de coronamaatregelen. Je kan de lijken niet tegen elkaar wegstrepen. Er is een overlap, maar zeker niet 1 op 1. Daarbij trek de griep normaalgesproken de zorg niet omver.

beldewouten | 29-01-21 | 11:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat is dan wel weer goed nieuws alleen zijn we vandaag weer ingehaald door Letland..

havannahapper | 29-01-21 | 10:04 | 2

Letland uit, altijd lastig.

Rest In Privacy | 29-01-21 | 10:08

Zit er ook een statistiekje bij over de verdeling in leeftijdscategorieën en welke ziekte die mensen al hadden vóórdat ze stierven met o.a. covid-19?
Ik bagatelliseer kerona niet maar veel mensen sterven door een combinatie van covid-19 en andere ziektes en dat zorgt voor oversterfte. Per saldo onstaat er op enig moment dus ondersterfte.

Bakkeleures | 29-01-21 | 10:03

Laat dat vaccineren maar zitten Hugo. In deze lijn zijn we met gemak in 2031 al van het virus af en kunnen we in 2032 alweer de kroeg in!

overVecht | 29-01-21 | 10:02 | 5

@Acidstain | 29-01-21 | 10:10: Best lekker hoor. De alcoholvrije wijnen van tegenwoordig proef je ook geen verschil met hun alcoholhoudende versie. En heerlijk om elk moment van de dag in de auto te kunnen stappen, zonder dat je eerst een aantal uur moet detoxen omdat er nog teveel bloed in je alcohol rondzweeft.

Met_baard | 29-01-21 | 10:53

@2voor12 | 29-01-21 | 10:55:

Alcoholvrije wijn is als naar de hoeren gaan zonder klaar te komen... alcohol vrije bieren vind ik dan wél prima te doen als alternatief wanneer je niet wil drinken maar toch bier wil.

overVecht | 29-01-21 | 10:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Minder, minder, minder! Goed nieuws

pibasso | 29-01-21 | 10:00

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl