Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Onderzoekers uiterst positief: 'Burger maakt geen schijn van kans tegen de Belastingdienst'

En veel plezier met je aangifte!

In opdracht van een motie uit 2019 van wie anders dan Pieter Omtzigt, verscheen afgelopen week een onderzoek van de commissie praktische rechtsbescherming over hoe burgers beter beschermd kunnen worden bij cq tegen de grillen van de Belastingdienst. Dat is een document van slechts 149 kantjes geworden over de criminele organisatie van toeslagouderknevelaars en we rolden al na tien pagina's huillachend in foetushouding over de grond over De Toon die al jarenlang totaal niet bij de muziek past. Lees mee en lach om een commissie die in de coronazomer van 2020 aan haar dappere taak begon, en daarover in de inleiding schrijft:

"[Door de coronamaatregelen] is het verlangen naar verbinding met elkaar bij veel mensen nog nooit zo groot geweest. Dat is misschien wel het beste dat uit de coronacrisis is gekomen: het groeiend besef dat oplossingen voor problemen die ons allemaal raken, alleen gevonden kunnen worden als we het samen doen. Daarbij is het niet zo zinvol om steeds op zoek te gaan naar een zondebok, maar levert het meer op als iedereen voor zichzelf nagaat welke bijdrage hij of zij kan leveren om de gegeven situatie te verbeteren. De titel van dit rapport, Burgers beter beschermd, is daarom bewust positief geformuleerd. Het refereert aan een aanpak die meer oplossingsgericht is en zich richt op de toekomst in plaats van een aanpak die naar het verleden kijkt."

Vrij vertaald: in het verleden gemaakte fouten zijn geen grondslag voor gedegen onderzoek naar verbetering, we moeten gewoon POSITIEF blijven over blauwe enveloppen vol onleesbare brieven over fout- en fraudegevoelige toeslagsystemen. Maar laten we nou niet meteen cynisch doen: het voorwoord geeft ook duidelijk aan dat er 'hartverscheurende' situaties aan bod zijn gekomen over of binnen een overheidsdienst die niet meer kan, mag of wil accepteren dat 'de perfecte burger' niet bestaat, maar dat Belastingregels voor te veel mensen te moeilijk zijn geworden. Daarom pleit commissievoorzitter Diane "Het eindresultaat is prachtig geworden" van Hout voor (clichédiarree alert) "de menselijke maat" en dan natuurlijk "met name voor de mensen die toch al kwetsbaar zijn en afhankelijk zijn van de overheid." Maar 1 pagina verder is die menselijke maatbeker al weer overstroomd door een lijst met afkortingen die worden opgedist door een stockphotomodel dat schuil ging achter de zoekterm "vroegbejaarde D66'er."

De samenvattting staat gelukkig voorin het rapport en wordt ingeleid door de wijsneuzerige blik van een blonde stockphotomillennial. Vooral deze alinea vonden we uitermate vermakelijk, gezien de eerder aangekondigde "positieve formulering" die het rapport tracht op te brengen:

"Kortgezegd, het recht biedt in de praktijk niet aan alle burgers en kleine ondernemers voldoende bescherming in belastingzaken door de veelheid van regels, die regelmatig strikt naar de letter van de wet worden toegepast en door de wijze waarop de Belastingdienst is georganiseerd. Het beginsel van de ‘dienende overheid’ is één van de kernbeginselen van de rechtsstaat. Volgens dit beginsel is het overheidshandelen geen doel op zichzelf, maar moeten hierbij steeds de belangen van de burger voorop staan. Bij de praktische rechtsbescherming van burgers (en kleine ondernemers) in belastingzaken is er echter onvoldoende oog voor de menselijke maat. De commissie concludeert daarom dat het huidige niveau van de praktische rechtsbescherming in belastingzaken in het licht van de kernbeginselen van de rechtsstaat tekortschiet."

Als je dit positief uit wil leggen - en dat willen wij natuurlijk altijd, als goedgeluimde midlifebloggers met een zonnige kijk op het leven - dan lezen we dat de onderzoekers gewoon hardop zeggen wat de Rutte Doctrine al jaren tracht te ontkennen of te verstoppen: je maakt als burger of kleine ondernemer geen schijn van kans bij de Belastingdienst. We maken het maar even bold, om ons optimisme en een voorwaartse blik dik te onderstrepen. En dan zijn we pas op pagina 8 hè. Wie het hele rapport zelf door wil lachen, kan hierrr terecht. En om het toegankelijk te houden voor burgers met kwetsbare concentratiespanne is er ook een podcast van 35 minuten gemaakt van het rapport. Om op een positieve noot te eindigen: Wat een geweldige meedenkende, voortvarende en vooruitstrevende overheid hebben wij toch! Bedankt voor het lachen.

Reaguursels

Inloggen

"als goedgeluimde midlifebloggers met een zonnige kijk op het leven" Whahahaha!
Als voeders van de woede van zolderkamer middernacht typers die geen vriendin kunnen krijgen.

cugel | 26-04-21 | 01:14

Een systeem waarin mensen die zo 'verstandig' zijn om al hun geld te verhoeren en versnoeren, worden beloond met gratis geld - en mensen die zo 'dom' zijn om zelfredzaam/spaarzaam te zijn, worden gestraft d.m.v. het heffen van belasting (VRH) over verzonnen/fictieve inkomsten is ziek, kapot, faalt, etc.

Dan verdien je het vertrouwen van de burgers gewoon niet meer.

De belastingdienst heeft immers de bewijzen dat je spaart (en dus niet belegt) gewoon in handen; die drukt men zelfs af op de aangifte. De aangifte van de burger vertrouwen is voor de belastingdienst kennelijk al helemáál geen optie.

Is een overheid die de burgers niet vertrouwt, andersom het vertrouwen van de burgers waard? Of zullen we dat vertrouwen dan ook maar 'fictief' doen?

Wering | 25-04-21 | 16:46 | 1

De overheid is alleen bereid te helpen wanneer dit meer melkertbaantjes voor hen oplevert. Als je netjes spaart en geen schulden maakt, dan heb je geen budgetbeheerder/curator nodig, geen rechtspraak en eventueel ook geen ggz. Weet je wel hoeveel baantjes dat zijn? Daarom doen ze bijvoorbeeld niks aan het huidige systeem van de Belastingdienst. Je hebt een boekhouder of accountant nodig wil je een beetje fatsoenlijk je belasting kunnen betalen en gaat er ook maar iets fout, dan hebben zij een systeem opgetuigd met allemaal mannetjes die je de grond in boren, vervolgens je eventueel ervoor opsluiten en die je daarna tot in de eeuwigheid willen behandelen.

Alexander des Burgus | 25-04-21 | 23:48

"Het verlangen naar verbinding is nog nooit zo groot geweest"........"Tof "..... die universiteiten gaan met hun tijd mee qua taalgebruik,..... inhoudelijk is het rapport dan ook een leeg vodje papier..... maar wel een smoelenboek... dat dan weer wel.

oranger | 25-04-21 | 15:29

Ik zie 6 belastingbetalers en 2 ontvangers, klopt dat?

Valse_nootjes | 25-04-21 | 15:19

Het is toch wat. Uitvoerders die zich bij de uitvoering van wetten aan de regels houden. Ik zou zeggen kijk naar de wetgever. De wetgever maakt de wetten. Lijkt mij geen goed systeem allerlei toeslagen toe te kennen, die bij wijzigingen in de persoonlijke omstandigheden, weer geheel of gedeeltelijk terug betaald moeten worden. Voeg daar de omgekeerde bewijslast aan toe en vraag je dan af wat kan er mis kan gaan. Al die regelingen zijn ooit wel goedgekeurd door politieke partijen. Beginsel dat leidend zou moeten zijn is dat de mens recht heeft op de vruchten van zijn arbeid. En dat de overheid "slechts afgeleide rechten heeft".

Sierstrip | 25-04-21 | 15:00

Als je echt denkt dat je gelijk op kunt tegen iets dat beschikt over ongelimiteerde fondsen, een eigen parallel rechtssysteem en mag roepen wat het wil zonder dat daar bewijs voor moet worden geleverd, dan moet je aan de zuurstof.

pietvanvliet | 25-04-21 | 14:10 | 1

Een staat in een staat.

Als de belastingdienst besluit voor zichzelf een riante afvloeiingsregeling te treffen is er niemand die hen tegen kan houden. 700 miljoen kostte dat grapje.

Roze_bril_drager | 25-04-21 | 14:26

Het is veel beter om een flaktaks toe te passen en voor de rest alle subsidies en toeslagen stoppen. Heel eenvoudig en bijzonder weinig ruimte voor fouten en fraude.

stiffy | 25-04-21 | 12:30

Het blijft een verbazingwekkend fenomeen. Zoveel mensen die nog steeds naar de roverheid kijken als het om oplossingen gaat. De roverheid biedt geen oplossing. De roverheid is het probleem. En zolang wij de roverheid aandacht blijven geven zal zij groeien. Het is daadwerkelijk tijd voor een gigantische reset. Stap eens af van het model "democratie", overweeg eens een meritocratie. Stel deskundigen aan die verstand hebben van besturen, van kosten baten analyses, verstand hebben van lean and mean sturen. En ja.... Stel een flat taks in. Ooit eens gelezen dat 22,4 procent ruim voldoende zou moeten zijn om het land te laten functioneren. Maar Flat taks gaat er niet komen zolang we overal geld-rondpomp-systemen in leven houden.

de Jager59 | 25-04-21 | 12:06 | 3

Het probleem is dat de overheid de macht heeft om zichzelf steeds belangrijker te maken. Het is ziekmakend, dat ben ik met je eens. De vraag is hoe wij ons kunnen verzetten. Vroeger stemde je VVD, maar ja die zijn al lang onderdeel van dit probleem geworden.

Talloze mensen zijn afhankelijk van een of andere toeslag. Hoe de ruimte ingericht wordt, zelfs hoe je je eigen huis er uit wilt laten zien, bepaalt de overheid. Een virus? Overheid!

De overheid die zich bescheiden opstelt en stuurt op hoofdzaken en dus zaken die we als burger zelf niet in ons eentje kunnen doen, is al lang pleite.

Nuuk | 25-04-21 | 12:59

Hoop jij ook altijd zo dat die hoge pieven hier eens rustig alle comments doorlezen? Het kan zo simpel zijn. De oplossingen liggen voor het oprapen.
Copy / paste het in een wetsvoorstel en doorvoeren maar!

Timide_Aso | 25-04-21 | 13:00

En wat is er dan zo geweldig aan een meritocratie tov een democratie? In beide systemen houd je gewoon incompetente managers die het geld van iemand anders mogen uitgeven. Kijk maar eens naar hoe het nu gaat met het systeem van het benoemen van burgemeesters, een voorbeeld van meritocratie. Hoe is het dan mogelijk dat een figuur zoals Femke Halsema een burgemeester van Amsterdam kan worden? En hoe kan het dan dat iedere keer de gouverneur van Limburg op mag stappen vanwege corruptie? En Rutte III, dat is toch ook meer een meritocratische coalitie dan een democratische? En hoe heeft dat ons land geholpen? Democratie lijkt in de basis expertise uit de politiek te halen in ruil voor populisme, maar doordat er op z'n minst meerdere belangen worden gewogen, is er een beleid van compromissen dat voor iedereen zou moeten werken. Daarnaast moet je wat bestuurlijk talent hebben wil je kunnen overleven in de politieke arena.

Alexander des Burgus | 26-04-21 | 00:14

Het probleem simpel samengevat, met wat makkelijke fictieve bedragen.

Stel de belastingdienst houdt 9.500 euro loonbelasting van je loon in. Daarnaast betaal je zelf 500 euro wegenbelasting aan diezelfde belastingdienst; 500 euro gemeentebelasting aan de gemeente, en 500 euro waterschapsbelasting aan het waterschap. Totaal dus 11.000.

Maar je hebt ook recht op toeslagen. Zeg 1.000 euro huursubsidie, 1.000 euro kinderbijslag, 1.300 euro kinderopvangtoeslag en 200 euro zorgtoeslag.
Waarom betaal je 11.000 euro waarvan je er 3.500 weer terug krijgt?
Hoeveel ambtenaren zijn betaald om die bedragen heen en weer te schuiven?

Voor alle bedragen (zowel belastingen als toeslagen) geldt dat ze sterk afhankelijk zijn van je inkomen, en dus ook van andere belastingen en toeslagen. Voor het maken van teveel overuren kan dus je op je huursubsidie worden gekort. Als je 's weekends voor een andere werkgever werkt moet je er rekening mee houden dat dat in een andere box berekend wordt.
Ook spaartegoeden, schulden, (fors belaste) erfenissen, ontvangen/betalen van alimentatie en bezit van onroerend goed kunnen invloed hebben op zowel belastingen als toeslagen. Over de koop of verkoop van een huis betaal je belasting, net als over het bezit, maar de lening voor een huis levert weer hypotheekrenteaftrek op.

Het lijkt me duidelijk dat dit heen-en-weer schuifsysteem behoorlijk wat mensen aan het werk houdt. Wetgeving en uitzonderingen op al deze belastingen en toeslagen veranderen voortdurend, net als alle percentages/bedragen. Zowel die van belastingen en toeslagen; als de onder- en bovengrenzen om ergens wel/geen aanspraak op te hebben.

Het is dus niet raar dat ze er bij de diverse diensten zelf ook vaak niet uitkomen.
Wie bovendien de 71-delige serie "Kroniek van een Faalfabriek" over het UWV volgde weet dat overheidsfalen een structureel gegeven is.
Volstrekt logisch dat er mensen zijn die teveel betalen en te weinig ontvangen, en andersom. En dan heb ik het nog niet eens over grootschalige en structurele fraude, ook een ernstig probleem trouwens. Maar het waren nota bene Poolse arbeiders die hier aan de bel trokken dat ze teveel subsidies kregen. Daar heeft NL niks mee gedaan, maar later hoorden we dat Polen "massaal fraudeerden".

Kortom, belastingen flink omlaag en alle toeslagen afschaffen. Hoe ingewikkelder een systeem, des te meer fouten; en des te meer fraudes.

Dandruff | 25-04-21 | 12:06 | 2

Hear hear. Hoe eenvoudiger een systeem hoe lager de kans op fouten. Als u en ik die conclusie kunnen trekken, waarom kunnen die plucheverwarmers in Den Haag dat dan niet?

de Jager59 | 25-04-21 | 12:10

@de Jager59 | 25-04-21 | 12:10:

Die kunnen dat ook, maar die willen dat niet.
Om te beginnen zijn veel toeslagen "cadeautjes" die ons door verschillende politieke partijen worden beloofd. Het stemvee zelf is dus ook vrij naïef door op gratis-geld-illusies te stemmen.

En verder is die waanzin ook een verdienmodel. Veel kamerleden zijn geen idealisten maar sollicitanten voor de baantjesmachines. Men stemt blind met de fractiediscipline mee, om na een paar jaar slapen in aanmerking te komen voor een burgemeesterspost. Maar ook functies in de ambtelijke top zijn natuurlijk makkelijk geld verdienen. Dus hoe meer ambtenaren hoe beter, aldus het kartel.

Dandruff | 25-04-21 | 12:32

Mooi stuk Van Rossum.
De Les: maak je geld op en word arm op papier zodra je hulpbehoevend wordt.

Pieterman | 25-04-21 | 11:51 | 1

Klopt...

DeCynischeAmbtenaar | 25-04-21 | 16:38

Al eeuwenlang hebben tollenaars en belastinginners privileges, die anderen niet hebben (en terecht in de meeste gevallen).

Om het image van de belastingdienst te verbeteren en om privacy-data in een hand te houden is door het hele politieke spectrum ten tijde van premier Balkenende besloten om alle staatssubsidies aan particulieren onder de naam toeslagen bij de belastingdienst onder te brengen.

En daar ging het fout. De privileges voor belastinginning werden ook gebruikt bij toeslagen. Om het erger te maken om topambenaren op te leiden is er een ambtelijke carrierepool. Deze topambtenaren zijn hierdoor een ons kent ons gemeenschap. En wat het ene ministerie mag, dat mag het andere ook. De ministers en staatsecretarissen (met een levensduur van een eendagsvlieg) zagen dat het goed was.

BraadWorstLul | 25-04-21 | 11:48

Ondertussen heeft niemand in de gaten hoe mevrouw Ollongren druk bezig is de rechtsbescherming af te breken op het gebied van omgevingsrecht...

wapster | 25-04-21 | 11:46 | 2

Jawel hoor. Alleen bestaat er niet zoiets als Omgevingsrecht. De Omgevingswet is de juridische kroon op ons Narcostaatje aan Zee. En de wetgevende macht, foppositie voorop. vindt het allemaal best. Waarom denkt u anders dat het recht op juridische bijstand in Nederland vrijwel volledig uitgehold is?

Niet bepaald alleen door die heuse Minister voor Rechtsbescherming, de eerste in zijn soort. Nog een hint: de aanstalten tot een nieuw Wetboek van Strafvordering en hoe onze Rechtstaat op weg is één grote advocatenorgie te worden.

We zijn een heel bijzonder landje en dat zijn we.

Hetkanverkeren | 25-04-21 | 13:06

@Hetkanverkeren | 25-04-21 | 13:06 Alleen is omgevingsrecht een dingetje dat wel bestaat. nl.wikipedia.org/wiki/Omgevingsrecht De omgevingswet zou daar versimpeling in moeten brengen, maar als ik deze site zo lees www.wijnenstael.nl/expertises/vastgoe... krijg je nog meer verschillend beleid door gemeentes en krijg je gegarandeerd gedonder met het systeem van het moeten aanvragen van twee vergunningen in plaats van 1 allesomvattende vergunning voor het bouwen van dingen.

Alexander des Burgus | 26-04-21 | 00:46

Zonder 'onderzoek' weten we dat ook wel.

vluchtelingallergie | 25-04-21 | 11:37

Het beginsel van de 'dienende overheid'. Wanneer die aanhalingstekens er werkelijk staan in het rapport, maak dan als belasting betalende burger je borst maar nat. Juist door het plaatsen van aanhalingstekens rond de dienende overheid krijg je de rotte vis lucht uit een Kager plas.

Eeuwig..Op..Vakantie | 25-04-21 | 11:30

Het hele belastingstelsel zou op de kop moeten. De Belastingdienst ook.
Gooi allereerst de top eruit met de belofte dat ze geen gouden handdruk meekrijgen behalve de transitievergoeding... of hooguit kantonrechtersformule én nooit meer ergens in overheidsdienst aannemen.

Daarnaast het hele systeem van toeslagen en aftrekposten op de schop. Gewoon vereenvoudigen en een flattaks introduceren. Van mij mag, als huizenbezitter de hypotheekrenteaftrek eraf, maar dan graag ook de huursubsidie afbouwen. Het minimumloon mag best wel iets omhoog maar graag ook nokken met zorgtoeslag en het kindbudget graag op een normaal bedrag begrenzen.
Aangezien er voldoende geld in de kinderopvang omgaat, graag door de overheid kinderopvang laten opzetten, heb je ook geen louche constructies meer met allochtone bureautjes.

Bij de regering graag absolute openheid... onafhankelijke notulist die bij alle overleggen zit en graag ook opnemen wat er allemaal gezegd wordt. Net als alle emailboxen backuppen.
Een onafhankelijk, niet-politiek orgaan laten beoordelen of er vertrouwelijke info in notulen staat, zo niet dan wordt het meteen openbaar gepubliceerd via internet.
Graag van doctrines als de Ruttedoctrine een strafbaar ambtsdelict maken.

lamlendig | 25-04-21 | 11:13 | 4

Gaat niet gebeuren immers er zijn zoveel accountants/fiscalisten/consultants/ambtenaren die heel veel geld verdienen aan deze ingewikkelde materie.
Ik ben voor mijn bv’s jaarlijks al 40.000 euro kwijt aan die onzin.

MargauxGrandCru | 25-04-21 | 11:32

Goede plannen! Volledig mee eens. Ik als huiseigenaar ben ook voor het afschaffen van de HRA. Zo lang ie er is, maak ik er dankbaar gebruik van, maar ik zie het sowieso als een extraatje en niet als iets wat onmisbaar is.

Timide_Aso | 25-04-21 | 11:45
▼ 1 antwoord verborgen

Is er al afkeurend gereageerd door een of andere club die zijn eigen kleur, sekse, religie of wat dan ook niet herkent in deze foto en zich daardoor achtergesteld en/of gediscrimineerd voelt?

tsjajaja | 25-04-21 | 11:09 | 2

De figuur die de meeste belasting opbrengt - de blanke man zonder baard - is op de promo-foto niet vertegenwoordigd. Serves him right, de systemische racist!

J.P.Drapeau | 25-04-21 | 11:14

Ik wou al zeggen; dit zijn lang niet genoeg vakjes, maar ik dacht daarna ook meteen dat je op één pixel je niet een heel gezicht kwijt kan.

Sneerpoets | 25-04-21 | 14:23

Geen schijn van kans, "Van na de oorlog"?

Generatie X, een observatie: ik heb nipt de eerste man op de maan meegemaakt. Mijn jonge jeugd was dus in de zogenaamde fantastische jaren 70 met flower power, drugs en goede muziek. Eind jaren 70 tot 2 keer toe een oliecrisis, hypotheekrentes boven de 10%, Nederland in rep en roer, Bestek'81 en de eerste pogingen om king-size overheidstekorten van onze linkse Sinterklaaskabinetten 'om te buigen'. Ik heb daar niets van gemerkt, nog te jong voor en de muziek van die tijd kon ik later pas waarderen.

Begin jaren 80 middelbare schooltijd: crises, doemdenken, werkeloosheid, De Bom, Tatcher, Reagan, punk en anarchisme. Ons werd verteld dat kans op een baan nihil was dus zorg dat je zo lang mogelijk studeert, dat was de tip. Het enige goede was in die tijd de muziek.

Begin jaren 90, afgestudeerd, in militaire dienst en werken. Eindelijk geen crisis meer, de economieen groeien reusachtig, telecommunicatie wordt telematica, IT en telematica worden ICT, Internet rukt op, energie- en nutsbedrijven verzelfstandigen en privatiseren, solliciteren doe je bij de leaseautodealer. Huizen kopen en iedereen en z'n moeder nam aflossingsvrije beleggingshypotheken.

De gestudeerde generatie X had net 5-8 jaar werkervaring en eind jaren 90 doemde de volgende crisis al weer op. In menig hoofd kwamen de teksten van "Koos Werkeloos" uit de jaren 80 weer fris in het hoofd, leaseauto's werden ingenomen, gesprekken bij de bank om de hypotheek aan te vullen. En wat hadden we toch een verschrikkelijke slechte muziek in de jaren 90. Smaak noch Kraak en dus waardeloos.

Velen konden bij de milleniumwisseling alweer beginnen aan hun 2e zelfs al 3e baan. Nou dat geluk duurde niet lang want zo rond 2005 werden financiele markten al zenuwachtiger met als klap op de vuurpijl de val van de Lehman Brothers, DSB bank en het hele bancaire kaartenhuis stortte rond 2008 bijna de afgrond in.

Pas na 2010 is enige vorm van herstel te ontdekken. Heel veel generatie-X carriierres zijn al minstens 2 of 3 keer van koers gewijzigd en/of in een ZZP vat gegoten, spaartegoeden opgemaakt, pensioenopbouw staat stil en jaar in jaar uit horen we en weten we dat er GEEN grote schoonmaak is gehouden bij de banken na de ellende van 2008. Eigenlijk sluimert van 2010-2019 een soort na-maak begin-jaren-negentig optimisme. Zwaar onterecht zoals we later merken. De muziek in die tijd, ik weet het echt niet meer.

Mijn kinderen (alle drie bijna volwassenen) denken en zeggen vaak dat wij (generatie-X) nog de mooie tijden hebben meegemaakt. Maar eigenlijk is dat helemaal niet waar, behalve dan de begin jaren 90. Velen uit mijn directe omgeving hebben nog nooit ergens langer dan 10 jaar gewerkt, niet omdat op tijd van baan wisselen goed is voor iedereen maar omdat binnen een jaar of 7 de eb weer vloed werd (of andersom). De mooie 40-jarige carrieres van onze ouders (boomers) beloond met gouden horloges en dikke vette pensioenen met extra-dubbel-veel vervroegd uittreed voorzieningen op je 55-ste levensjaar gaan wij allemaal missen. En die rukkers sterven ook niet eens allemaal aan Corona dus de erfenissen komen ook niet los richting Generatie-Xers. Ik heb mijn kinderen verteld dat ik tot 75 zal moeten kunnen werken. Misschien is dat ook helemaal niet erg.

Als je bemerkt dat de muziek om je heen steeds beter wordt, de ritmes vernieuwend, de teksten rauw en oprecht en de melodieen in complexiteit toenemen, dan hangt er iets in de lucht, dan komen er een paar vette jaren aan. De narren, de dichters, de schilders en de schrijvers ontmoeten elkaar steeds vaker, ze laden de boel op, ze beginnen het gepeupel (onbewust) op te ruien. Het volk wordt opgetild, gaat samenspannen en protesteren. De boel wordt hard, rauw en echt. Alles en iedereen begint te leven. De beuk gaat erin, dat voel je.

Als je bemerkt dat je keer op keer klotemuziek hoort, fantasieloze Stock, Aitken en Waterman producties, heel veel ABBA-achtige producties, Nederlandstalige kleutermuziek, Andre van Duijn humor, steeds meer huilstruiken in de media, mensen zo verschrikkelijk zichzelf kwijt, zo lui en volgevreten dat we niet meer op, maar in de bank zitten. Houd je vast, het wordt weer klote, er komt weer een crisis. Fantasie en creativiteit zijn op, alles en iedereen wat te dom is om te schijten wordt belangrijk gemaakt. Het wordt weer een paar jaar verschikkelijk klote.

Het is wat het is, we zullen moeten accepteren dat het leven bitter-zoet is. Het leven kent geen 7 vette en 7 magere jaren, alleen maar het hier en nu.

You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go (Go!)
You only get one shot, do not miss your chance to blow
This opportunity comes once in a lifetime, yo
You better lose yourself in the music

Hoe slechter het gaat, hoe beter de muziek. Hoe beroerder de vooruitzichten, hoe creatiever de oplossingen. Hoe hoger de nood, hoe beter de uitvindingen. Hoe heftiger de pijn, hoe beter de blues.

In welke muziekfase zitten we nu eigenlijk? Is het weer goed te pruimen? Is de autotune al verboden, zijn alle Nederlandse multicul-rappers al bezweken aan hun infantiele pistolen fitti's. Heeft Ellie Lust al een zomerhit gescoord? Moet gvd Stef Bos ons dan straks gaan redden?
Is ons huidige niveau nog steeds "even tot hier"?
www.youtube.com/watch?v=y63ydqGAA3Y

hetgingperongeluk | 25-04-21 | 11:09 | 8

Boks ouwe!

der_feldwebel | 25-04-21 | 11:53

De Generatie Niks janqt over de Generatie X? Kansloos. Opvoeding, cultuur en vooral respect zijn gewoon gecanceld door de digitaalverslaafde Millennials voor wie mindere tijden niet mogen bestaan.

Pieterman | 25-04-21 | 11:56

Hoe herkenbaar! Geweldig. Het is dat AIDS nog aan het overzicht ontbreekt. Over gamechangers gesproken. Plus dat gevit op ABBA, dat is echt ongepast. Vorige week had de BBC nog een prachtig artikel over hun comeback. Inmiddels allemaal in de 70 dacht ik en nog steeds prima bij de les. Onder de kop "Genaaid door de UK" een uitstekend stuk over de misstanden in de moderne muziekindustrie.

Zie dan nog maar eens als artiest door te breken inderdaad. Dan moet je wel heel woke wezen.

Hetkanverkeren | 25-04-21 | 14:53
▼ 5 antwoorden verborgen

Je hebt geen keus met de belastingdienst. Alsof een overvaller met een wapen op je neus drukt en geld vraagt. Weigeren is onmogelijk. Staat zelfs een gevangenisstraf op. Dan ga je naar de 'onafhankelijke' rechter, en die zegt 'belastingdienst heeft gelijk'. Regering zegt het ook, belastingdienst heeft gelijk.
Ondertussen enorm in de schulden en stress, en dan komt dit flut-onderzoekje dat zegt dat je je wat postiever in het leven moet staan. Denken in oplossing.
De burger wordt flink genaaid door alle overheden. Zelfs door een 'onafhankelijk' onderzoekje. Meer een reklamefolder trouwens. Niets is onderzocht, allemaal damage-control.

Wim Venijn | 25-04-21 | 11:08 | 1

Goed gezegd. Waar ook.

Canis.bonus.es | 25-04-21 | 11:33

Zoveel belasting heb ik inmiddels al in de ruif gekieperd, dat ik binnenkort toeslagen moet gaan aanvragen.

squadra | 25-04-21 | 11:01 | 1

Dat idee heb ik ook weleens.

botbot | 25-04-21 | 11:11

Nederland is wereldwijd nog steeds een van de belangrijkste knooppunten als het gaat om belastingontwijking.
Ons land telt maar liefst 14.000 brievenbusfirma’s en is een van ’s werelds grootste doorvoerlanden voor het verschuiven van winst.

AkoPower | 25-04-21 | 11:00

Ik heb twee kleine kindjes van 4 en 1. Die vertel ik vaak sprookjes. Het enige sprookje wat ze niet geloven is het sprookje “Rutte en de dag dat alles goed kwam!”.

Mr Moore | 25-04-21 | 10:57

We moeten het samen doen! Goh, dat oogt duidelijk naar Rutte propaganda en zoals je weet barst het in meeste propaganda van de halve en hele leugens om mij en u (ik zet mijzelf, zoals een neoliberaal betaamd graag op de eerste plaats) mee te misleiden.

Neoliberalisme = Margarine Thatcher, de double V&D, D double 6, Cie Die Ee en ook de links regressieve Pie ven die Ee.

Nu weet ik dat de rijken zich ook helemaal alleen, met al hun geld, heel goed redden. Laat je niets wijsmaken, je kan liefde weldegelijk kopen, betaalde liefde bestaat, dat weet elke hoerenloper en ook elke rijke ouwe lul die met een grietje die 40 jaar jonger is dan hijzelf door het leven gaat. Mensen met weinig geld, die laag of zelfs helemaal ongeschoold zijn hebben dat natuurlijk aan zichzelf te danken. Dan hadden ze vroeger op school maar beter hun best moeten doen, dan hadden ze eerder maar gezonder moeten leven. En anders hadden ze maar niet de pech moeten hebben meteen al met gebreken en gezondheidsproblemen te worden geboren of onschuldig van toeslagenfraude of andere schunnigheden te worden verdacht want dat komt door een negatief karma dat veel mensen uit vorige levens hebben meegenomen. Problemen waarmee ze nu eindelijk iets aan moeten gaan doen in plaats die steeds maar weer op anderen af willen te schuiven. Ook daar hebben we bij de double V & D, het Cie Die Ee en andere gezond redenerende mensen geen boodschap aan. Iedereen, echt iedereen, die niet mee kan komen in ons geweldige neoliberale bedrijf is daar zelf schuld aan.

Het is zoals een van onze bekendste voorbeelden, Margarine Thatcher, dat ooit zo mooi zei: "They are casting their problems at society. And, you know, there's no such thing as society <..> people must look after them selves first.

Zo die zit! Daar hebben jullie niets van terug :P Dus hoezo moeten we het samen doen? Rutte lult maar wat uit zijn nek en hij liegt echt alles aan elkaar, dat weten ze zo langzamerhand allemaal. Dus is het helemaal je eigen schuld als je daar nog steeds intrapt.

Als je met een uitstekend karma in de wereld komt dan wordt je in een rijke familie geboren, met een rijke pa die je heel goed op weg kan helpen, zo ongeveer tot je 50ste levensjaar. Maar maak het niet te bont door al je eigen verantwoordelijkheden bijna eindeloos lang op je familie af te schuiven, anders gaat dat ten koste van je goede karma en dan zal je daarvan in je volgende leven de ellende ervaren :P [/sarcasm]

Vuurspuger | 25-04-21 | 10:56 | 3

Eigenlijk pleit je voor socialisme.

Jezus_Boeddha | 25-04-21 | 11:01

@Jezus_Boeddha | 25-04-21 | 11:01: Dat deed Jezus eigenlijk ook in de Bergrede, zalig zijn de armen en de eenvoudige van geest, want zij zullen het paradijs op aarde erven.. of zoiets :)

Vuurspuger | 25-04-21 | 11:04

Jezus was in elk geval niet neoliberaal.

Jezus_Boeddha | 25-04-21 | 11:18

De belastingdienst en vergelijkbare 'diensten' worden bemenst door ambtenaren die moeten jagen op fouten van de gewone burgers. Intimidatie werkt prima en er zal niets veranderen, wat politici ook beloven. Over een paar maanden is de gegoede middenklasse de hele boel weer vergeten. En vooral vvd, cda, d66, cu, sgp, fvd, pvv blijven stemmen.

Jezus_Boeddha | 25-04-21 | 10:52

Ooit een keer aanspraak gehad op iets ivm ziekte, en dat mocht je toen niet weigeren. Maar zij konden mij ook de ingewikkelde constructie niet uitleggen en uiteraard moest dat naderhand terugbetaald worden.
Ophouden met die toeslagen, dan is meteen duidelijk wat iets kost en of je het kan betalen. Zo zie je ook of kosten en diensten in verhouding zijn.

letopuwzaak | 25-04-21 | 10:52 | 5

@JanVergoor | 25-04-21 | 11:00:
Das nie eerluk.
Dan ga ik via een achterdeur de kids en de huur voor mijn buurman subsidiëren ;).

botbot | 25-04-21 | 11:09

@botbot | 25-04-21 | 10:56:
Als ik daardoor, als moeder met werk, geen opvang meer kan betalen, of werkende Nederlanders geen huurwoning kunnen betalen, is dat misschien iets om eens over te bakkeleien. Ondersteuning zou alleen voor echte minima moeten zijn, en niet voor 'bijna iedereen' behalve de zeer welvarenden.
Houd het overzichtelijk en de prijzen eerlijk.

letopuwzaak | 25-04-21 | 11:41

Of klink ik nu te idealistisch en is dat allemaal niet haalbaar?:-)

letopuwzaak | 25-04-21 | 11:44
▼ 2 antwoorden verborgen

En ik maar denken dat nivelleren een feestje zou zijn...

P-unit | 25-04-21 | 10:48

Als je nu stopt met dat hele toeslagencircus en in plaats daarvan de belastingen fors verlaagd dan ben je er ook.

revolte | 25-04-21 | 10:42 | 3

De reaguurders met huursubsidie zullen het in ieder geval roerend met u eens zijn.

botbot | 25-04-21 | 10:47

Liever bedenken ze iets bureaucratischer: het basisinkomen wordt ook nog altijd bejubeld. Iedereen evenveel. Tot dan weer blijkt dat sommigen naast het basisinkomen wat succesvoller zijn dan anderen. Dan moet van links de kloof weer gedicht en hebben we de toeslagen weer terug.

JB86 | 25-04-21 | 10:48

Ik denk eerder dat de belastingen voor de rijken en de grote bedrijven hoger moeten. De publieke sector moet meer beschermd worden. Ik geef de voorkeur aan democratisch socialisme boven intimiderend liberalisme en elitarisme.

Jezus_Boeddha | 25-04-21 | 10:56

Wat een walgelijk inclusief plaatje. Ik krijg braakneigingen van zulke reclames.

Hommel | 25-04-21 | 10:42 | 1

Die gast met die zonnebril, is die blind ofzo...

P-unit | 25-04-21 | 10:49

De shitzooi die de overheid is, het voortdurende gedraai en gelieg erover en de falende rechtsbescherming zijn slechts een gevolg. De daadwerkelijke oorzaak is de wijdverbreide gedachte dat de maatschappij maakbaar is en dat de overheid de aangewezen partij is om alles te fixen.

Kennen jullie dat liedje "Toveren" van Herman van Veen nog? Hele goegemeentes zijn -in hun arrogantie- gaan geloven dat ze kunnen toveren. Maar zelfs de oma van hun oma had geen tovenaarsdiploma. Die ervaring leidt helaas niet tot bezinning maar veeleer in een fanatisch blijven doorgaan om te kunnen bewijzen dat het toch kan.

Ik lees met grote regelmaat de columns van Pamela Hemelrijk. En ondanks dat ze zijn ingebed in de actualiteit van toen, zijn de boodschap en achterliggende gedachte erachter zeer de moeite waard.
meervrijheid.nl/?pagina=8&auteur=...

Prettige zondag!

balustrade | 25-04-21 | 10:39
-weggejorist-
Lou_Sassel | 25-04-21 | 10:38

Als je niet van ze kan winnen, zorg dan dat je erbij komt. Blijkt het salaris voor een starter ook nog eens beroerd te zijn. Het lijkt wel een criminele sekte. Beschermd door Rutte en Kaag. #nieuwleugenschap

El Rico Grande | 25-04-21 | 10:38

De hele belastingstelsel moet op de schop. Het is nu ingericht om te graaien. Dat belasting geint moet worden voor voorzieningen begrijp ik. Echter wanneer er miljarden en miljarden worden verbrast voor co2 en de EU dan is er teveel geint en kan gemakkelijk de belasting worden verlaagd.

Kris | 25-04-21 | 10:37 | 1

Er hoeft geen belasting meer te bestaan, men zet dan ‘gewoon’ de geldprinters extra aan.

Canis.bonus.es | 25-04-21 | 11:28

Is dat eerste cursieve verhaal van de free-tax commissie gejat uit Brave New World?

squadra | 25-04-21 | 10:37

Dat de belastingregels zo ingewikkeld zijn komt voornamelijk door de linkse partijen. Want als er ergens geld te halen is dan MOET dat gehaald worden en direct verdeeld onder de armen. Want nivellering moet er zijn. En ja dan moeten er heel veel regeltjes worden bedacht om fraude te voorkomen en om de degene die de belasting afdraagt niet helemaal kaal te plukken. Het is oh zo simpel, maar als je wetgeving moet maken en je hebt er zelf geen bal verstand van (2e kamer leden) en het gaat je alleen om de nivellering, dan wordt het een gigantische puinhoop. Zie het huidige resultaat.

Rdock | 25-04-21 | 10:37

Maar goed.

Wanneer gaan we nu eens in het woud van fraudegevoelige toeslagen snijden?

Kinderen kosten nu eenmaal bakken vol met geld weet je. Dat mogen toekomstige ouders zich best beter realiseren.

Papa Jones | 25-04-21 | 10:36 | 6

@TergDwergje | 25-04-21 | 10:39: Gewoon zelf voor opvang zorgen. Allebei part time werken. Of hanteer desnoods het systeem van peuterspeelzaal: ouders betalen gewoon een bijdrage.

Papa Jones | 25-04-21 | 11:31

@Papa Jones | 25-04-21 | 11:31: en als je strakjes je eigen billen niet meer kunt wassen zorg je daar maar zelf voor. Ik zal mijn kinderen zeggen dat ze dat dan niet hoeven te doen.

Gizmo579 | 25-04-21 | 11:50

@Gizmo579 | 25-04-21 | 11:50: Kom kom. Gewoon de mensen in de zorg wat beter betalen. Dan kiezen ook wat meer mensen voor dit prachtige vak.

En oh ja, uitkeringen stoppen natuurlijk. Anders blijven mensen op hun kont zitten.

Papa Jones | 25-04-21 | 12:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Oh joepie, een onderzoeksrapport. En nu?

knutsel_ | 25-04-21 | 10:35

Zolang de Belastingdienst en de individuele medewerkers ongestraft de knie in de nek van de burger mogen blijven leggen, zal er niets veranderen.

smdyasc | 25-04-21 | 10:34
-weggejorist-
Lou_Sassel | 25-04-21 | 10:34 | 1

Kortom: er gaapt over de gehele linie een kloof tussen de overheid en de burger. Mijn gedachte is ongetwijfeld te simplistisch, maar de oplossing is om terug te gaan naar de basis. Voor wie of wat zit je daar? Er is blijkbaar teveel ruimte voor eigenrichting.

MickeyGouda | 25-04-21 | 10:33 | 4

De overheid is er om de elite te beschermen tegen het plebs. Altijd zo geweest.

Jezus_Boeddha | 25-04-21 | 10:59

@JB, maar welke elite dan? Verdien goed, geen toeslagen, geen kinderen en betaal aan het eind van de rit dus meer belasting dan er overblijft. Wat bedoelt u met elite?

Canis.bonus.es | 25-04-21 | 11:32
▼ 1 antwoord verborgen

Als de èchte fraudeurs nog maar opgespoord kunnen en mogen worden, want daar is het uiteindelijk mee begonnen.

laurentius | 25-04-21 | 10:33

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Alle toeslagen teruggaves etc eraf en nog maar 2 belasting tarieven.
Laag 25% hoog 40%. is win win situatie, iedereen gaat er op voor uit en scheelt gelijk een hoop belasting ambtenaren

Stijlloser_from_NL | 25-04-21 | 10:33

De Belastingdienst. Maar wie is deze Belastingdienst dan? Gaat dit ook over de gewone medewerker die daar dagelijks gewoon zijn werk uitvoert? Of gaat dit over de bazen, inclusief de ministers, de regelgevers, die de boel verzieken?
Ik denk, dat het vooral over die laatste gaat.
-

Bernhard de II | 25-04-21 | 10:31 | 2

Het gaat vooral om de computer die 90% van het werk doet.

AlexanderVissers | 25-04-21 | 10:38

Aha, leuk om te weten dat Paul Pleijs gecertificeerd is voor "UX Design: 3 Creating Personas". Door lynda.com/ (now "LinkedIn Learning").
Dus toch Bill Gates, die de verbeelding van de nieuwe wereld aanstuurt.
En Pleijs die al 22 jaar zijn discipel is, en die de verbeelding bij het Centrum Arbeidsverhoudingen OverheidsPersoneel voor zijn rekening neemt.
Tof zeg, die moderne professionele wereld.

DenBeert | 25-04-21 | 10:31 | 1

Het druipt er toch aan alle kanten vanaf? Ook onze overheid is een tentakel geworden van een hele enge ¨globalistische¨ octopus.

squadra | 25-04-21 | 10:46

Ik wacht even het oordeel over mijn aangifte af voor ik wat zeg. Karma.

Leptob | 25-04-21 | 10:29

Regels zijn regels en de wet is de wet. Grappig dat dit motto dan weer niet gebruikt kan worden tegen rovende en moordende illegale asielzoekers. Dan is de wet opeens niet strak en helder.

Mensen, trap er niet in. De overheid heeft gewoon niet het beste met u voor.

Mokum Kosher | 25-04-21 | 10:28

Een te groot vertrouwen in de automatisering heeft tot een uitgeklede dienst geleid. Bovendien is de groei aan toeslagen een ongelukkige ontwikkeling geweest. Zeker zo ongelukkig is het toelaten van vreemdelingen geweest die de Nederlandse taal onvoldoende machtig zijn en volgens de toepasselijke verdragen niet gedwongen kunnen worden de Nederlandse taal te leren. Dat is vragen om problemen. Het streven dient te zijn, mensen onafhankelijk te maken van de overheid, de toeslagen helpen daar niet bij.

AlexanderVissers | 25-04-21 | 10:28

Dus ze kregen de opdracht de belastingdienst te onderzoeken. Daar hadden ze eigenlijk geen zin in dus dachten ze weet je wat? We gooien het op corona. We zeggen dat we huppelend, hand in hand, de toekomst tegemoet moeten gaan en het verleden moeten vergeten. Oja we noemen de belastingdienst ook nog even een zondebok wat impliceert dat ze vals beschuldigd worden. Klaar!

entredeuxbieres | 25-04-21 | 10:27

Leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker Van de week geprobeerd een bijleenregeling te maken. Zalm had gelijk toen hij zei "iets te moeilijk gemaakt "

dedwarsligger | 25-04-21 | 10:25

Ja, het probleem is het woud aan regels. Maar het woud aan regels kun je ook hanteren en door een boekhouder met potlood en papier laten checken. Het echte probleem is het nefaste effect dat IT heeft op dit soort processen. Men laat zich overweldigen door de beloofde besparingen die een IT systeem hier kan bieden, en dan gaan er twee dingen fout: 1) het systeem wordt ingewikkelder (want 'dat kan', denkt men - de computer zoekt het wel uit), 2) het IT systeem bevat bugs (want dat doen ze nu eenmaal: 1 bug per 1000 LoC, onderzoek van Google) en die gaan met de waarheid aan de haal.

Een eindeloze loop ontstaat, waarin het systeem steeds ingewikkelder kan worden, dus steeds meer code nodig heeft, dus steeds meer bugs bevat, en dus steeds meer slachtoffers maakt, dus steeds meer onrechtvaardigheid in de hand werkt, dus van de politiek nog ingewikkelder moet worden.

In Engeland zijn ze inmiddels klaar om de mensen die leiding geven aan dit soort processen, op te knopen (zie 'British Post Fujitsu'). Misschien dat we onszelf hier dus nog even achter de oren moeten krabben.

konjodebonjo | 25-04-21 | 10:23 | 1

British Post Fujitsu
"De rechter ontdekte dat het IT-systeem vatbaar was voor fouten die van invloed konden zijn op de filiaalrekeningen van individuele onderpostmeesters. Zoals Computer Weekly sinds 2009 bericht, heeft het postkantoor postbeambten aansprakelijk gesteld voor deze verschillen. Sommigen werden vervolgd en gevangengezet. Anderen raakten hun baan en spaargeld kwijt"

Een van de problemen was blijkbaar dat er geen standaard manier van gegevens opslaan was, dus werd de administratie een zooitje. En daar draaiden niet het ict-bedrijf voor op of de managers die iets ondeugdelijks hadden uitgebracht, maar de postmedewerkers.

"De meest ernstige bewering van de ontwikkelaar is dat senior managers bij Fujitsu wisten dat een belangrijk element van het Horizon-systeem niet correct functioneerde en niet kon worden opgelost."

www.computerweekly.com/news/252496560...

kloopindeslootjijook | 25-04-21 | 10:56

Maar... maar... dit is toch geen nieuws? Dit weet iedereen toch al decennia? De belastingdienst staat boven de wet. Ze gebruiken onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal, ze meten met 2 maten en sluiten schimmige deals achter gesloten deuren. Enkele jaren geleden had ik met ze aan de stok en dat was echt een never ending story. Ik kreeg ik iedere keer weer iemand anders aan de lijn die iedere keer weer wat anders beweerde. Post die ik naar 2 locaties had gestuurd konden ze nergens vinden etc. Rechtswinkels, gespecialiseerde bedrijven geen van allen konden me zeggen hoe ik ervoor stond of wat ik kon verwachten. Zelfs de gemeente had geen vast contact bij de fiscus. Stel (gaat nooit gebeuren) dat ze die dienst ooit eens gaan doorlichten (boekenonderzoek zoals ze zelf voortdurend doen) dan blijkt het 1 grote corrupte bende. Wie controleert de belastingdienst?

Axelvon | 25-04-21 | 10:22 | 1

Rutte. Of ze wel genoeg pietermannen ophalen.

JanVergoor | 25-04-21 | 11:03

De makke van de Belastingdienst, en van ambtenaren in het algemeen, is dat men geen 'skin in the game' heeft.
Je hebt er dus niets aan.

Ichneumonidae | 25-04-21 | 10:15

Heerlijk cynische titel.
Maar ik ga dat dossier van 149 pagina's maar niet lezen want dat overleeft mijn laptop niet.

Dandruff | 25-04-21 | 10:14

Ik heb mij ooit wijs laten maken dat er bij de Belastingdienst meer dan 300 verschillende softwarepakketten aan elkaar zijn geknoopt. En dat dit geheel van ICT op instorten staat.

Het is niet vreemd dat er dan rare uitkomsten en conclusies uit deze programmatuur komen rollen. Waar mensen enorm de dupe van kunnen worden.

Maar laat je medewerkers die uitkomsten en conclusies dan eerst even controleren voordat er een automatisch bericht naar de inboxen van Mijn Overheid verzonden worden. Daar voorkom je veel leed mee.

Quib | 25-04-21 | 10:14

Zoals al getegeld hier, alle toeslagen afschaffen!
Helaas weten onze mederlanders de weg naar dit gratis geld systeem maar al te goed te vinden.
Toeslagen is een mooi woord voor 'uw belastinggeld'

kees1386 | 25-04-21 | 10:14 | 20

@kees1386 | 25-04-21 | 10:50: Dank!
Ook voor het wakkerschudden. Niet iedereen hier heeft dezelfde insteek alsdan ikke.

All_yall | 25-04-21 | 15:26

@kloopindeslootjijook | 25-04-21 | 11:14: Die minimumloon an sich is een probleem. Het zorgt ervoor dat de burger op de overheid gaat leunen in plaats zich te verenigen in vakbonden. Finland kent bijvoorbeeld geen minimumloon. Alles draait daar op cao's, waardoor daar het gemiddelde inkomen 1000 euro hoger ligt dan hier. Het laagste inkomen ligt 500 euro lager dan ons wettelijk minimumloon, maar dat wordt in de praktijk toch al regelmatig niet gehaald hier.

Alexander des Burgus | 26-04-21 | 01:22

@Alexander des Burgus | 26-04-21 | 01:22: Ik zit zo te denken. Van de kosten van het betalen van minimumloon kun je ook coaching geven om mensen meer te laten verdienen.

Alexander des Burgus | 26-04-21 | 01:25
▼ 17 antwoorden verborgen

CRPS : Complex regionaal pijnsyndroom.

de euro middenweg | 25-04-21 | 10:11

Gelegenheid schept de dief dat werkt trouwens beide zijden op, die van aanvrager toeslag tevens controleur zoals we nu weten. Tip schaf dat hele circus fraudegevoelige toeslagen af.

william7055 | 25-04-21 | 10:09

De onderzoekers hebben veel woorden nodig om niets te zeggen.

Keutels | 25-04-21 | 10:05 | 3

en maar cashen en cashen en cashen.

langzullenweleven | 25-04-21 | 10:28

Waar heb je het nu over?
Onderzoekers bij de deeltjesversnellers in CERN?
Of onderzoekers die een corona-vaccin maken?

Of dat KMPG-adviesbureau-volk dat voor een godsvermogen een rapportje schrijft zodat de opdrachtgever z'n handen in onschuld kan wassen. Want het was een duur rapport dus waar.

kloopindeslootjijook | 25-04-21 | 11:18

Vindt U het dan vreemd dat duizenden Nederlanders hun geld liever verbergen in obscure oorden als Dubai, Singapore en caraïbische eilanden?

van Oeffelen | 25-04-21 | 10:05 | 1

Degenen waarvoor dat lonend is hebben toch al voldoende mogelijkheden om te zorgen dat ze niet genaaid worden.

The_Paul | 25-04-21 | 10:23

Als ik het goed heb is het nu 25 jaar geleden dat met het Pikmeer-arrest de overheid boven de wet geplaatst is. Geen van de nitwits in de 2e kamer heeft hier sinds die tijd werk van gemaakt. Zolang het effect van het Pikmeer-arrest niet ongedaan gemaakt wordt, zal er niets veranderen.

discriminazie | 25-04-21 | 10:05 | 2

Eigenlijk precies het tegendeel, lagere overheden kunnen sindsdien wel degelijk strafrechtelijk vervolgd worden. Voorheen was iedere overheid strafrechtelijk immuun. Het probleem is overigens helemaal niet de strafrechtelijke aansprakelijkheid van de overheid. Als er een probleem is, is het de complexiteit van de regelgeving.

AlexanderVissers | 25-04-21 | 10:16

@AlexanderVissers | 25-04-21 | 10:16: Ik vind het wel raar dat er klaarblijkelijk "lage" en "hoge" overheden zijn. Waar wel of niet tegen geprocedeerd kan worden. Voor een burger zou er toch alleen maar "de overheid" moeten zijn?

Quib | 25-04-21 | 10:22

Wel sympathiek dat commissievoorzitter Diane van Hout niet bovenaan, maar (midden) onderaan op de cover staat.

Cor Netto | 25-04-21 | 10:04

Schat zo in dat er op de foto 1 persoon staat die werkt en (dus) belasting betaalt.

Ichneumonidae | 25-04-21 | 09:58 | 2

Dat is inmiddels de makke in dit land. Steeds minder mensen die meebetalen aan de grote ruif en steeds meer handophouders die uit deze ruif nassen.

Ommezwaai | 25-04-21 | 10:04

Ik denk de vrouw rechts onder. Ze is geen moslim maar foto's met en hoofddoek zijn booming business.

W_F | 25-04-21 | 10:38

is wel zo.

W_F | 25-04-21 | 10:52

Als dan samen besluit dat het handig is om een wegennet aan te leggen, of dijken tegen hoge waterstanden. Of de zorg te organiseren of het onderwijs. Is dat dan ook diefstal?
Libertariers zijn net zo naïef als communisten. Vroeg of laat werken sociopaten of psychopaten zich naar boven die vooral goed voor zichzelf zorgen en dan is het bye bye met de mooie idealen.

Dat is ook de contradictie met libertairen. Het werkt alleen als iedereen eraan meedoet. Maar dan is er dus eigenlijk sprake van een onvrijheid.

Als je uitgaat van de levenskwaliteit van mensen inclusief liberale vrijheden kom je op een ander evenwicht uit. Maar daar is afstemming en organisatie voor nodig.

kloopindeslootjijook | 25-04-21 | 11:29

@kloopindeslootjijook | 25-04-21 | 11:29: Dat kan ook vrijwillig. Iedereen die minder vaak onder water wil staan betaald mee aan een dijk, iedereen die op een hoger stukje grond staat, zelf all een terp gemaakt heeft of het niet erg vind dat hij af en toe zijn huisraad een verdieping hoger moet zetten betaald niet, of betaald een zelf gekozen bedrag als sponsor. Mensen willen best vrijwillig een deel van hun inkomen afstaan als de overheid er niet 80% van af zou romen.

W_F | 25-04-21 | 11:40

Mooi begin van de zondag...

Vrees de Here Fiscus!

En de Roverheid zag dat het goed was. Toch weer positief dus.

Louter Leuter | 25-04-21 | 09:53

Het komt bij mij een beetje over als wanneer een politieke partij 10 zetels heeft verloren bij de verkiezingen en dan een extern bureau inhuurt om de oorzaak te formuleren, De kiezer heeft het verhaal niet begrepen.

Sarcastica | 25-04-21 | 09:50 | 4

Bedenk wel dat wat er ook gebeurt het kabinet jaarlijks 965 miljoen naar Hilversum stuurt en daar positieve exposure voor terugkrijgt. Kaag bedankte journalisten zelfs voor de campagne.

vanWinsum | 25-04-21 | 10:22

Meestal is de oorzaak dat de kiezer het juist wel begrepen heeft, en niet in het verhaal is getrapt.

W_F | 25-04-21 | 11:47

En dan moet de kiezer gaan uitleggen waarom hij het verhaal maar niet wil begrijpen.

LaPachanga | 25-04-21 | 15:34
▼ 1 antwoord verborgen

Met de (on)betrouwbaarheid van postNL mis ik wel eens een rijtuigenbelasting. Er volgt dan geen herinnering maar direct een aanmaning met een verhoging. Na wat speurwerk schijnen ze dat te mogen. Ook als je betaling 1 dag te laat binnen komt krijg je weer direct een brief of je even de aanmaningskosten wilt betalen.

Sinclair | 25-04-21 | 09:49 | 4

De overheid communiceert toch via Mijn Overheid? En een kleine week later krijg je een blauwe envelop met hetzelfde verhaal in de bus. Of gebruikt niet iedereen Mijn Overheid?

Quib | 25-04-21 | 10:26

Waarom betaal je dat dan ook handmatig? Dat slaat nergens op.

Frits de Vriez | 25-04-21 | 10:37

@Quib | 25-04-21 | 10:26: Mijn overheid? Nog niet misschien. Dat ze er maar hun best doen dmv een dode boom om mijn zuur verdiende centen af te rippen.

Vanilla | 25-04-21 | 12:01
▼ 1 antwoord verborgen

Nooit problemen met die dienst, ieder jaar een mooi bedrag terug.
Misschien niet proberen de boel te belazeren met stiekem huizen, bedrijven en kinderen in het buitenland, ik noem maar wat.

uisge baugh | 25-04-21 | 09:47 | 5

@Muxje | 25-04-21 | 10:01: Ja hoor, op de voet gevolgd en bedragen gehoord die wij, toen we kinderen moesten grootbrengen amper konden schrijven.

uisge baugh | 25-04-21 | 10:07

@uisge baugh | 25-04-21 | 10:07: Die bedragen zijn ook weer het gevolg van regelgeving door diezelfde overheid, waardoor de kosten voor kinderopvang gigantisch omhoog gejaagd zijn, plus dat ook daar de (zichzelf verrijkende) managers voet aan de grond hebben gekregen.

The_Paul | 25-04-21 | 10:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Ach de hele attitude van de BD was overduidelijk, toen ik in een burnout liep nadat m'n moeder overleden was. Ik wel 3 brieven geschreven had op waarop ze eigenlijk alleen langskwamen waarom ik 1 belastingkwartaal niet zou hebben betaald. Ergo er zit totaal geen menselijkheid in in die organisatie en een "pauze" als ondernemer bestaat niet. Het is of doorgaan of je bedrijf uitschrijven, maar even een uitstel voor het verwerken van het verlies (geloof me, je moe is niet ff wat) kennen ze niet.

Dikke tievus met ze.

Krachtkoe | 25-04-21 | 09:46

Ze hadden de belastingdienst nooit moeten opzadelen met het uitbetalen van allerlei toeslagen. Er zijn vijf (!) miljoen gezinnen die van een of meer toeslagen afhankelijk zijn. En de meeste daarvan worden behandeld door computers. En als er dan iets fout gaat dan breekt de hel los. De belastingdienst moet geld binnenhalen en die hele toeslagen-business moet worden overgeheveld aan een andere club die daarin gespecialiseerd is.

Zonder erg | 25-04-21 | 09:42 | 2

Weg met toeslagen, hoe het wel moet weet ik niet maar geld weg geven aan een andere club is zeker niet de oplossing.

NLgaatnaardeklote | 25-04-21 | 10:04

Dat dus inderdaad.
We betalen allemaal een vermogen via diverse belastingen en accijnzen.
Vervolgens kunnen we via tientallen verschillende potjes weer wat terugkrijgen.
Zelfs bij de belastingtelefoon en andere diensten ontbreekt vaak de precieze kennis Wie Waar en Wanneer recht op Welke toeslagen heeft. Volstrekt logisch dat dat aan alle kanten fout gaat;
- dat grote groepen mensen niet krijgen waar ze recht op hebben;
- terwijl andere groepen op grote schaal frauderen.

Dandruff | 25-04-21 | 10:10

Ik mis een Aziatische medelander bij de foto's. Plaatje niet helemaal compleet. Doe er wat aan, Rijksvoorlichtingsdienst.

aamert | 25-04-21 | 09:41 | 7

@kees1386 | 25-04-21 | 10:10: In de Randstad was het honderd jaar geleden nagenoeg nog helemaal blank. Schubbekutteveen is over 100 jaar waarschijnlijk nog donkerder dan de Randstad nu. En dat gaat sneller dan u denkt. Donker Afrika, Azië en Islamostan baren de komende honderd jaar miljoenen welvaartstaatzoekers. Daaronder zitten miljoenen toekomstige Schubbekutteveners. Of u en uw nageslacht alvast wat ruimte willen maken. Dank u, namens uw buren die kartelpartijen stemmen.

Graaier | 25-04-21 | 10:29

@Koning BongoBongo | 25-04-21 | 09:44: Hier in huize Balustrade hebben we daarvoor een nieuwe categorie in het leven geroepen: reclameneger. Desgewenst uit te breiden met reclameturk, -hoofddoek, -homo, -lesbo, -trans, -bigender, -fin en ga zo daar maar mee door. Het is mooi om te zien hoe de reclamedudes (x/v/m) een nieuwe beeldtaal hebben ontwikkeld die bol staat van wensdenkende clichés.

balustrade | 25-04-21 | 10:48

@balustrade | 25-04-21 | 10:48: Ergerlijk inderdaad. Snap ook niet dat die ¨reclamenegers¨ (of sowieso medianegers) zich ervoor lenen. Feitelijk denigrerend. En waar zijn de andere kleurtjes? In de VS is ruim 12% van de bevolking zwart. Ongeveer 18% is Latino. Ruim 60% is blank. Maar je krijgt wel eens de indruk dat de helft zwart is. Net als hier in de reclames.

squadra | 25-04-21 | 10:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Leuker kunnen we het niet maken,wel moeilijker....

Jimmy Mc Clure | 25-04-21 | 09:38

Ik krijg nooit commentaar van de Belastingdienst. Misschien omdat ze het zo druk hebben met al die toeslagenmensen. Misschien omdat ik blank ben? Ze vragen er nooit naar maar ze weten het vast wel.

JvanDeventer | 25-04-21 | 09:37

Belastingdienst, UWV, SVB, IBG/DUO, bijstandsbeleid bij gemeenten: ze benaderen de burger alsof ze te veel vragen en ze in het verleden teveel kregen. Korten op alles en aanvragen afwijzen was voor de overheid nog niet genoeg. Het terugvorderen bij mensen met een lege bankrekening was daarom de volgende stap. Dat het doelbewust beleid is blijkt wel uit de constatering dat het in heel Nederland hetzelfde is. Rondkomen van weinig salaris of uitkering kan alleen als de maandelijkse inkomsten genoeg zijn, en er geen onnodige vorderingen of schulden zijn. Maar de inkomens zijn te laag en de overheid veroorzaakt schuldenopbouw. Geen ruzie met de overheid, geen geldtekort en schulden: het is een luxe die je in Neoliberalië gegund moet zijn.

zeurmachine | 25-04-21 | 09:35

Geen zin om het rapport te lezen, maar worden er ook praktische oplossingen geboden? Denk aan adviezen als het drastisch versimpelen van het systeem.
Momenteel heb je al snel een (goed betaalde) adviseur nodig bij je belastingaangifte. Niet per se omdat het anders fout gaat, maar hij (m/v) kent die vele regels beter en weet er misschien net iets meer voordeeltjes uit te slaan. Het ding is: zo'n adviseur kost geld en wordt dus alleen ingehuurd door mensen met geld zat. Terwijl ze eigenlijk juist nuttig zouden zijn voor mensen die elk dubbeltje om moeten draaien.

Het is toch van de zotte dat een systeem zo moeilijk is, door al die regeltjes, toeslagen en belastingen. Het is veelal het rondpompen van geld.

Dus mijn advies zou luiden:
- afschaffen ALLE toeslagen;
- belastingvrije voet van zeg €20.000/jaar;
- daarboven een tweetraps belasting op inkomen van ...% tot €60.000/jaar en ...% daarboven;
- afschaffen belasting op bezit en overdracht.

Timide_Aso | 25-04-21 | 09:34 | 7

Prima als dat z.s.m. kan worden uitgevoerd. Scheel sowieso een hele berg ambtenaren die nu allemaal nog thuiszitten....

Ommezwaai | 25-04-21 | 09:58

@Timide_Aso | 25-04-21 | 09:49: Dus die geflipte danseres/kapster silly Sil van Bij1 krijgt evenveel salaris als Omzigt.

kapt.Jerkoff | 25-04-21 | 10:14

@Timide_Aso | 25-04-21 | 09:49: Afschaffen van publieke omroep, "kunst" subsidies en alle subsidies aan NGO's.... iemand die een verhaal wil vertellen of de paljas wil uithangen kan dat via internet doen, kunstenmakers zoeken maar een mecenas (en als hun "kunst" goed is, kunnen ze van de verkoop leven), en NGO's gaan maar weer rammelen met de collectebus.

xpto | 25-04-21 | 10:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Ach, en nadat er straks van alles wordt gewijzigd en geregeld zijn er weer gevallen waar dingen niet goed lopen. Uiteindelijk is het contact mensenwerk en dat zal dek ik nooit echt veranderen. Naar mijn idee is er veel misgegaan ttv onze crime-figheters Fredje Teeven en Ivo Opstelten. Die hielden van rigoureus aanpakken en bij dat hakken vallen natuurlijk spaanders.
Maar ik vind het te ver gaan om de belastingdienst af te schilderen als een boevenbende zonder gevoel. Bij alle contacten die ik heb gehad met de belastingdienst heb ik niets anders meegemaakt dan meedenken en behulpzaam zijn bij mijn fiscale problemen. Ik ga er vanuit dat dat geen toeval is maar meer de gebruikelijke vorm van communiceren bij de belastingdienst.

Peerke Poep | 25-04-21 | 09:31 | 5

Neem maar van mij aan dat jij een absolute uitzondering bent.

Koning BongoBongo | 25-04-21 | 09:45

@SchizofrEEN | 25-04-21 | 09:42:
Ik denk dat de meeste contacten via zo'n callcenter lopen, eigenlijk.
Zouden er geen reaguurders zijn die bij de Belasting werken?

JvanDeventer | 25-04-21 | 09:53

Het is voor de meeste mensen een kwestie van tijd dat ze de omgekeerde bewijslijst voor een bestuursrechter aan de lijve mee maken. Daarna piep je wel anders. Kan geen vriendelijk call center tegenop.

Vanilla | 25-04-21 | 11:19
▼ 2 antwoorden verborgen

De belastingdienst en het UWV moeten nodig gesensibiliseerd worden.

Geloof geen letter van al die mooie woorden want ze naaien de burger nog net zo hard als voorheen.

Roze_bril_drager | 25-04-21 | 09:28
-weggejorist-
postmodernismisdead | 25-04-21 | 09:27

Die acht hoofden zijn wel heel inclusief, zelfs de zoon van Stevie Wonder zit erbij en een moslima en iemand met een chromosoompje meer. Maar waar is de omgebouwde non-binaire homo?

eerstneukendanpraten | 25-04-21 | 09:24 | 3

Rechter rijtje, middelste foto. Toch ?

grapo | 25-04-21 | 09:27

Die ene identificeert zich als Russische gevechtshelicopter, dus dat is dan weer een pluspunt.

EEnzame SchizofrEEN | 25-04-21 | 09:28

Top rechts is zeker van de afdeling mobiele incasso.

Graaisnaaiert | 25-04-21 | 11:30

Laten we elkaar vasthouden, niet loslaten.

All_yall | 25-04-21 | 09:22 | 4

@jemagookniksmeer | 25-04-21 | 09:28:
U kunt ons ook gewoon een keer geloven op ons woord, anders komt er nooit een herstel van vertrouwen. (vrij naar onze liegende premier))

All_yall | 25-04-21 | 09:30

@All_yall | 25-04-21 | 09:30: Mijn vertrouwen in de belastingdienst is nooit kapot geweest, dus hoeft niet hersteld te worden.
Ik heb er alle vertrouwen in dat de belastingdienst een steeds groter deel van mijn inkomen en vermogen van mij afpakt en mocht ik ze ook maar een strobreed in de weg staan, er met zero tolerance over mij heen gewalst zal worden, desnoods, en al heel snel, met toepassing van buitenproportioneel geweld.

jemagookniksmeer | 25-04-21 | 09:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb wel eens meegewerkt aan een academisch boek/onderzoek over belastingen.

100 brieven verstuurd met vragen. 60 ervan kwamen terug met tenminste één fout in het antwoord.

Gaat niet veranderen. Dat was de jaren 90.

Knufter | 25-04-21 | 09:22 | 2

Waaruit bestond die groep van 100? Waren dat mensen die geacht werden de belastingregels goed te kennen, of ..

All_yall | 25-04-21 | 09:29

Ons huidig belastingstelsel is deels in WW2 ontstaan. De tijd is verder, het systeem hetzelfde gebleven, hoera 5 mei. Kan door die ##zwitsal geen link plaatsen

Kachelboer | 25-04-21 | 09:16 | 1

Napoleon heeft hier anders ook goede dingen ontwikkeld...

eerstneukendanpraten | 25-04-21 | 09:25

Laat de ECB maar eens uitleggen waarom een euro nog iets waard is als overheden het op ieder moment kunnen afpakken. Kunnen we niet gewoon een datum prikken en dan alle euros aan de overheid geven? dan zijn we van het gezeur af, meer euro's zijn er niet.

W_F | 25-04-21 | 09:15 | 8

@EEnzame SchizofrEEN | 25-04-21 | 09:34: Het probleem van fictieve rente is dat er vast ergens wel zo'n rendement te halen is maar dat de BD je welhaast verplicht om je die moeite te getroosten door het opleggen van een boete bij het niet realiseren van zo'n rendement.

Bakkeleures | 25-04-21 | 09:40

@Bakkeleures | 25-04-21 | 09:40: Het enig wat de BD al een paar jaar zo ongeveer verplicht is om de meest risicovolle beleggingen te zoeken en daar heel je vermogen in te steken. En daar ben ik de BD dankbaar voor.

W_F | 25-04-21 | 10:17

Ik heb weinig liquide/fluide vermogen, heb ook geen verstand van beleggen en investeren in dingen die ik niet begrijp of kan overzien. Mijn vermogen zit in andere dingen, collectibles met name. Levert bij executieverkoop uiteraard veel minder op dan rustig zo af en teo iets van de hand te doen maar we schrijven hier zwarte cijfers, zijn schuldenvrij, staat niks onder water dus ik vind het prima zo. Als je je zwakheden kent - geldzaken, beleggen, bankieren, dat soort dingen zegt me niets en boeit me nog veel minder - en daar ook naar handelt kom je ook niet voor vervelende verrassingen te staan. Oftewel, geen lener hier maar een tering naar de nering zetter die zijn behoeften naar zijn mogelijkheden aanpast. Heb in mijn omgeving gezien hoe gruwelijk fout het kan gaan door zaken waar je totaal geen invloed, laat staan controle over hebt en daar leer je van, dat is leven op de pof niet waard. Echt niet.
Oftewel, kort samengevat, als je een Polobudget hebt moet je niet bij de Maseratidealert kwijlend naar binnen stappen...

Graaisnaaiert | 25-04-21 | 11:28
▼ 5 antwoorden verborgen

Wie zijn die mensen die zo klagen?

De Pilsvogel | 25-04-21 | 09:14

Risico gericht zoeken is niets mis mee... Je moet natuurlijk vervolgens wel een zaak hebben waarbij anderen daadwerkelijk fraude heeft gepleegd. Momenteel is de toeslagensite een ATM voor elke 'wereldburger' met een bsn.

Remi A. | 25-04-21 | 09:11 | 4

De helft van de mensen die zich voor deze ATM hebben gemeld, lijken vooralsnog geen recht te hebben op een vergoeding.
Goh.

Bakkeleures | 25-04-21 | 09:38
▼ 1 antwoord verborgen

Is het dus toch waar wat Rutte al een jaar of 10 verkondigd, mond houden en betalen.

Ommezwaai | 25-04-21 | 09:07

Leest alsof er weer een paar FTE'tjes bezig zijn gehouden. Staat er überhaupt iets nieuws in dit rapport?

Diederik_Ezel | 25-04-21 | 09:06
-weggejorist-
de Voorzittert | 25-04-21 | 09:06 | 2

Zeg maar nee dan krijg je er twee. (Klappen van de overheid)

Carlos_I | 25-04-21 | 09:05

Oprechte vraag: Is er de afgelopen 10 jaar onder Rutte iets gedaan wat positief heeft uitgepakt voor héél Nederland?

Vieze_Rik | 25-04-21 | 09:04 | 10

@redthehaghue | 25-04-21 | 09:44: Ik heb het afgelopen jaar 3500 km gereden (tja, corona en zo), bij lage snelheden, dus met een Tesla kost dat ongeveer 550 kWh. Daar heb je in Nederland ongeveer 0.6 kW aan zonnepanelen voor nodig, dus 2 stuks. Moet net passen denk ik.

W_F | 25-04-21 | 10:23

Voor heel Nederland? Hm. Ja, we hebben er ruim 1 miljoen nieuwe prachtmensjes bijgekregen die ons suffe ingeslapen landje aanzienlijk met hun mysterieuze oosterse culturen hebben verrijkt.
On a personal note, we weten waar we aan toe zijn en het gaat alleen maar meer! Meer! Meer! klimaat, migratie, volbouwen, reguleren, verbieden, afschaffen en schoenlepelen/opstapelen worden. Daar kiezen 120 van de 150 Kamerzetels voor en dat is eigenlijk al dit hele millennium zo. Dus we kunnen niet zeggen dat het ons overkomen is, we waren en zijn gewaarschuwd, elke dag weer dus achteraf kun je niet zeggen dat je onvoldoende tijd hebt gehad om je plan te trekken. Doen wij hier ook ( dat plan trekken ). Het wordt nooit meer wat het was en het algehele leefklimaat is gierend achteruit gegaan in dit land, dat merk je wel als je regelmatig in het buitenland zit ( en dat is niet hetzelfde als elk jaar 3-6 weken op een compound of in een resort in Faraway het toeristje te spelen ).

Graaisnaaiert | 25-04-21 | 11:15

@de Voorzittert | 25-04-21 | 09:08:
Ligt eraan waar je zit. Denk dat je in landelijk Frankrij prima kunt toeven hoor. Een beetje zoals hier in het noorden en oosten. Ruimte, rust en het kost nog steeds een appel en een ei in verhouding tot de rest van dit land. Maar het gaat wel rap hier. Helaas...

Graaisnaaiert | 25-04-21 | 11:18
▼ 7 antwoorden verborgen

Tja, dan toch nog maar een keer:
NeDDRland.

J-van-de-Bontekoe | 25-04-21 | 09:03 | 4

@ruudvangeelen | 25-04-21 | 09:13:
Stoere praat? Hoezo?
En toevallig vond ik dit commentaar ook voldoende duiden onder het voorlaatste artikel.
Een overheid die zich niet aan de regels houdt en schijt heeft aan de burger.
Duidelijker?

J-van-de-Bontekoe | 25-04-21 | 09:18

@ruudvangeelen | 25-04-21 | 09:13: Zou Rutte trots zijn ? Die heeft al heel lang niets gedaan voor de man in de straat en de pensionado's ? Of zie jij dat anders?

Koning BongoBongo | 25-04-21 | 09:42

Hij kan nog net wat sterker: NeeDDRland.

Wijze uit het Oosten | 25-04-21 | 10:34
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos