Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Vaccineren goedkoper dan testen

Hugo wil €30 per x dat u de horeca bezoekt uitgeven, een vaccin kost circa €8,30

Hugo wil u 25% direct laten aftikken, de andere 75% via het falende rondpompcircus. Klinkt altijd lekker om onder het psychologische tientje van Lieftinck te blijven, uit verschillende potjes geld te trekken en in dezelfde transactie meerdere opdrachtgevers, financiers en uitvoerders te hebben, het maakt zaken nodeloos complex, duur en arbeidsintensief. Pure werkverschaffing voor ambtenaren.

Hugo wil niet 925 miljoen, maar 1100 miljoen uitgeven aan het ontwikkeling van een testsamenleving die we vorig jaar konden gebruiken en na de zomer hopelijk niet meer nodig hebben. Vaccins voor de 86% die gevaccineerd wil worden, kost tegen Belgische prijzen een kleine 247 miljoen euro. Zijn lapmiddel is duurder.

Wat is de toegevoegde waarde ten opzichte van een fatsoenlijke warmtebeeldcamera? Die pakt mensen met een tiende graad celcius verhoging er zo uit. Volledig geanonimiseerde controle, zonder enige fysieke obstructie. Of die mensen nu corona, uitdroging, wat anders, of hard gaan op de betere psychedelica, je haalt zo ALLEEN de juiste ertussenuit.

Hugo wil een kroeg honderd mensen laten testen, laten wachten op de uitslag en dan de leuke avond starten. Totaal onhaalbaar voor de deur, dus mogen feestgangers zich eerder melden & testen, hopelijk tussendoor niks oplopen en na het feestje zich weer laten testen. Een plan dat met gemotiveerde proefpersonen zal werken en daarna afsterft aan gebrek aan naleving.

Dit gaat een heel nieuw type feestganger opleveren. Alle spontaniteit is eruit, maar alle maanden van eenzame opsluiting moeten ook gecompenseerd worden. Dit doet me denken aan jonge studenten die na een strenge christelijke opvoeding voor het eerst op kot gaan, hun vleugels uitslaan en zonder toezicht totaal ongecontroleerd onder de tap hangen. Daar zullen we GEEN filmpjes van plaatsen...

Het plan om achteraf bron- & contactonderzoek op basis van PCR-testen te doen liep door capaciteitsgebrek bij testen en nabellen in de soep. Maar 56% laat zich testen na klachten en 40% blijft thuis bij klachten. Het lukte Hugo niet deze simpele maatregelen maatschappelijk geaccepteerd en uitgevoerd te krijgen, daarom is zijn complexere testsamenleving gedoemd te mislukken.

Daardoor hadden we niet een gerichte isolatie van alleen coronaverdachten, maar zit inmiddels iedereen thuis. Net als de eerdere corona-app weer peperdure symptoombestrijding. Het is al een half jaar beleid te mikken op een R-waarde van rond de 1, daarom is het biologisch en wiskundig volledig verklaarbaar dat we in de vierde golf zitten.

Nederland zou onder Rutte een innovatieland worden met een kenniseconomie. Ik kan er oprecht niet bij hoe zijn kabinet wijst naar gebrekkige productie van vaccins. Hoe levering en verdeling blijft haperen. Zolang wij geen bananenrepubliek zijn, horen we vaccins te ontwikkelen en produceren voor onszelf en onze omgeving. Import is een teken van zwakte.

Gezien het simpele gegeven een virus kan en zal muteren en het simpele gegeven dit niet de laatste pandemie op deze planeet zal zijn, virussen door steeds meer overbevolking meer beschikbare gastheren & gastvrouwen hebben die steeds dichter op elkaar leven, verwacht ik vaker dit soort uitbraken die alleen maar sneller zullen verspreiden. Dit is een groeimarkt.

Waar is onze handelsgeest? Waar is onze VOC-mentaliteit? Waarom zijn we geen farmaceutische fabrieken aan het bouwen? Waarom zitten we te wachten op buitenlands onderzoek, buitenlandse medicijnen? Dat wij huilen over te dure medicijnen betekent dat we te weinig verkopen en te veel inkopen. Waarom exporteren we liever bloembollen dan echte oplossingen?

Als wereldwijd tegen corona wordt gevaccineerd dan geeft dit ruim honderd miljard omzet, negen procent van de jaarlijkse wereldwijde farmaceutische omzet. Dit is niet de kip met gouden eieren. Covid-19 lijkt een eenmalige vijver waar al vele bedrijven en landen in zitten te vissen. Het is wel de kip die de rest van de kinderboerderij mogelijk maakt, regeren is vooruitzien.

Rotterdam, vandaag...

Ik begrijp dat dit commercieel niet verantwoord lijkt, maar waarom zien wij geen strategisch belang van eigen hoogovens, eigen raffinaderijen en eigen akkers? Dat we via het bureaucratische Brussel moeten smeken om een oplossing is echt een gebrek aan eigen initiatief. Dingen die je echt nodig hebt, moet je niet zoeken, die moet je maken.

We weten de exacte schade van corona of de bijwerking van het vaccin niet. We weten wel dat die bijwerkingen totaal verwaarloosbaar zijn bij wat we de afgelopen jaren op het kerkhof, in het ziekenhuis, revalidatiecentrum en op straat hebben gezien. Dat iemand net niet dood is gegaan dankzij de beste zorg, staat nog niet gelijk aan volledig herstel.

Normaal heeft Nederland 1150 IC-bedden die voor 70% tot 75% bezet zijn. Dat zijn gemiddeld 834 bezette bedden. We zitten nu al tien dagen op 800 met corona, plus 400 zonder corona. Ondanks uitgestelde hart- en kankeroperaties. Sterfte door of dankzij corona is slechts het topje van de ijsberg.

Hugo pauzeert liever het hele vaccinatieproces om een paar mogelijke doden te voorkomen. Heel nobel, maar te naïef, kortzichtig en zonder belangen goed af te wegen. Hij is een besluiteloze keizer die uit angst voor bloed aan zijn handen, weigert een volkomen logische beslissing te nemen. Een pauze of een vaccin schrappen geeft weken vertraging, dat kost levens en miljarden per dag.

Hugo, als jij Immanuel Kant niet snapt, ga dan naar huis.

Reaguursels

Inloggen

Vaccins zijn de oplossing voor onze problemen! Geef mij maar elk jaar een vaccin!

honderddagen | 18-04-21 | 15:22

Lof voor de stelling: Import is een teken van zwakte.

Dr. Worstenbroodje | 18-04-21 | 15:08

Ik snap sowieso niet waarom mensen niet de keuze krijgen om zich gewoon te laten vaccineren met AstraZanica. Er zijn, volgens mij, genoeg mensen, die het hele kleine risico op trombose willen lopen om zo het veel grotere risico op COVID te elimineren.

The_Black_Knight | 18-04-21 | 14:57

"925 miljoen"... Bijna vergeten. De graai-sector heeft natuurlijk ook een jaar op zijn gat gelegen

Mark van Leeuwen | 18-04-21 | 13:01

dat testen gaat niet gebeuren.
Even zal het een natte wind zijn van 1,1 mld , maar elke keer een test om n biertje te kunnen drinken en naar froukes te kijken gaat t niet worden.
Proefballonnetjes worden meestal doorgeprikt voordat er geld naar gesmeten wordt, in dit geval is t andersom

geenjagergeenneeger | 18-04-21 | 12:28

Mooi he, dat Corona. Het brengt zoveel wanprestaties aan het licht en het valt niet kalt te stellen, weg te zetten, te negeren, te beschuldigen van discriminatie of te ontslaan. Het strijd met open vizier, verstopt zich niet en houdt zich keurig aan de regels van wat je van een virus kunt verwachten. Noem het links, noem het rechts: het virus gaat gewoon rechtdoor. Niet willen horen is voelen en met dat gegeven kun je het (er) mee doen. Da's een ander hout dan waaruit veel mensen gesneden zijn

Mark van Leeuwen | 18-04-21 | 12:22

@INTP | 18-04-21 | 10:27
Waarom vaccinatie op nieuwe mutaties een fundamenteel gegeven is, staat uitgelegd in mijn tekst. Daar heb ik de farmaceuten niet voor nodig.

Ik stel alleen dat jaarlijks vaccineren goedkoper is dan wekelijks testen, en we echt werk moeten maken dat we dit ZELFSTANDIG kunnen verzorgen.

Alleen risicogroepen vaccineren betekent iedereen boven de pubertijd vaccineren. Of je moet hersen, hart en longschade die leidt tot arbeidsongeschiktheid en invaliditeit acceptabel vinden. Dat gebeurt niet bij enkelingen, maar echt bij veel te veel mensen om niet te noemen of niet op te acteren.

Feynman | 18-04-21 | 12:03 | 2

Het feit dat je stelt dat die grens bij de puberteit zou moeten liggen, vind ik zeker met de toon van jouw redeneringen bijzonder. Juist de jongeren hebben nog een heel leven voor zich en het is inmiddels duidelijk dat dat net zo goed besmetters zijn en dus zorgen voor verspreiding. Long covid is een onderzoeksveld en het is niet uit te sluiten dat ook een 12-jarige incidenteel lange termijn schade overhoudt, net zo incidenteel als dat bij een twintiger / dertiger voorkomt. Maar dat risico vindt jij blijkbaar wel acceptabel.
Inmiddels is duidelijk dat de IFR niet veel hoger is als griep. Het enige dat veranderd is, is de angst en de technocratische drang om elk risico te mitigeren en het pijnlijk duidelijk worden van het feit dat onze zorg gesloopt is.
Het draait allemaal om aanvaardbaar risico en of de overheid zich daar mee zou moeten bemoeien of niet. Daar zit het probleem want aanvaardbaar risico is enorm subjectief en vloeit voort uit opinie.

INTP | 18-04-21 | 13:00

Ik ben zelf gewoon erg voorzichtig met deze nieuwe vaccins. Ik ben ervan overtuigd dat de bijwerkingen op de korte termijn extreem klein zijn in verhouding tot schade tgv een covid-infectie. Maar ik heb nog geen enkel artikel gezien dat van de huidige vaccins langetermijnrisico's kan kwantificeren. Dat is natuurlijk ook lastig, gezien het feit dat ze nu pas een krap jaar worden toegepast. Wel is het zo dat mrna vaccins in het algemeen nauwelijks langetermijnbijwerkingen laten zien; dus dat is hoopvol. Binnen enkele maanden zullen er een aantal studies naar vaccins worden afgerond. Ik zal die met belangstelling bestuderen. Eigenlijk vermoed ik wel dat de uitslag gunstig zal zijn en dan zal ik me daarna laten vaccineren.
www.uphs.upenn.edu/cep/COVID/mRNA%20va...

lekgoot | 18-04-21 | 14:55

‘ Dit is niet de kip met gouden eieren. Covid-19 lijkt een eenmalige vijver waar al vele bedrijven en landen in zitten te vissen. ’ Wellicht kan Feynman de actualiteiten wat beter gaan volgen. Zowel het baasje van Pfizer als Marion Koopmans hebben al meerdere malen aangegeven dat dit een herhaalprik gaat worden, jarenlang. Mutatie na mutatie. Feit dat de Pfizer top nu al roept dat er een derde prik nodig, zegt in ieder geval dat het allemaal toch niet zo mooi werkt als voorgeschoteld met 1 of 2 prikken. Je brengt vaccinatie als uitweg als een feit maar in feite ben je een gelovige Hugonoot, tegen het fundamentalistische aan.

INTP | 18-04-21 | 10:27 | 5

Toch hebben we daar met de griep geen moeite mee, ieder jaar een nieuwe prik.
Waar we van af moeten is de gedachte dat *elke* Nederlander eindeloos gevaccineerd moet worden. Vaccineer alleen de risicogroepen, zoals we dat nu doen met de griepprik.
De rest van de wereld zal gewoon aan een zoveelste nieuwe ziekteverwekker moeten wennen. Lukt al een paar miljard jaar trouwens.

Dandruff | 18-04-21 | 10:47

@Dandruff | 18-04-21 | 10:47: Ik ben het helemaal met u eens. Echter is het probleem dat het door u beschreven logische voorstel niet strookt met agenda en belang. Dat is waar mijns inziens de Schoen wringt en de veroorzaker van deze vaccinatiepolarisatie. Een beetje hetzelfde verhaal als de belangenverstrengeling mbt het testcircus, waar Feynman zich dan weer wel over opwindt. De selectieve verontwaardiging is onmiskenbaar en de ‘(verkapte verplichte) vaccinatie als enige uitweg’-doctrine bevangt blijkbaar de grootste criticasters.
Feynman geeft af op Hugo maar ondersteunt zijn narratief. Dat zie je vaker bij streng gelovigen, ze keren zich tegen hun religieus leider omdat ze het geloof niet streng genoeg vinden.

INTP | 18-04-21 | 11:17

@INTP | 18-04-21 | 11:17:
U beschrijft cognitieve dissonantie, ik plaatste eerder dit overzicht uit het VK:
i.imgur.com/AyLO7dY.png
De Britse overheid verwacht in hun model dat ongeveer 75% (in plaats van 0% zoals de meeste vaccinproducenten claimen) van alle Covid-19 doden gaan vallen onder mensen die al zijn gevaccineerd en beide prikken hebben gehad.
Bron:
assets.publishing.service.gov.uk/gove...
Welke verklaring wordt er gegeven?
"Dit kan worden toegeschreven aan de hoge opname in de meest risicovolle leeftijdsgroep, zodat degenen bij wie de immunisatie (door vaccinatie) faalt ernstiger ziek worden dan ongevaccineerde mensen"

Ik kreeg daar de volgende reactie op:
"Maar nu gaan ze dood met vaccin. De onderliggende reden van het overlijden is dan nog steeds de ouderdom, niet het vaccin."

Deze voorspelling van de Britse overheid is gebaseerd op volledig gevaccineerden die beide prikken hebben gehad en toch dood gaan aan Covid-19, het is dus niet alleen ouderdom. Sommigen mensen kunnen niet geloven dat je nog steeds ernstig ziek kunt worden na vaccinatie, zelfs niet als je ze confronteert met het tegendeel. Het lijkt inderdaad op een soort fundamentalisme. Toch hoort dit wel bij 'informed consent', mensen horen dit weten vooraf.

#enpassant | 18-04-21 | 12:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zie het maar als een soort zwaar gesubsidieerde Tesla weer. Ik doe het niet want voor de familie even een x bedrag extra neerleggen voor een hapje buiten de deur doe ik niet. Ik wil gewoon normaal met mijn geld om kunnen gaan. Maar leuk dat ik er indirect toch weer aan meebetaal. Kan deze regering ergens wel goede keuzes maken?

Sessine | 18-04-21 | 10:14 | 2

Deze regering smijt met miljarden alsof het andermans geld is. Oh, wacht … Het lost wel snel hun dagelijkse probleempjes op. Wil je groen scoren dan subsidieer je voor miljarden Tesla's en laat dan andersrijdenden betalen. Wil je scoren met vrijheden bieden, dan laat je dat andersetenden betalen. Wil je scoren bij ondernemers dan stel je miljarden en miljarden beschikbaar zodat ze lekker kunnen leven alsof ze een ambtenaar zijn zonder werkrooster. Nog afgezien van het kinderlijke gemak waarmee tig "ondernemers" frauderen met het graties geld. Ach, dat begrotingstekort en die oplopende staatsschuld is iets van de toekomst. Dan is er vast wel ergens andermans geld te vinden dat ze onder een enorme deugsaus komen ophalen.

Graaier | 18-04-21 | 10:30

Het OMT zit dik in de test business en vult haar zakken.

Astroturfer | 18-04-21 | 10:42

Van Haha zou eens naar Brazilië moeten kijken, kan hij vandaag in NRC zien hoe het eruit ziet als een ziekenhuis overstroomt. Moet je niet willen als land, het is mensonterend.

Diederik_Ezel | 18-04-21 | 09:32 | 3

Brazilië is om veel redenen niet met Nederland te vergelijken:
- miljoenen mensen dicht op elkaar gepakt in favelas;
- waar 1,5 meter noch binnen blijven optioneel is;
- waar niet de politie, maar moorddadige criminelen de dienst uitmaken;
- een land met 40% obesitas;
- voornamelijk in eerder genoemde favelas;
- waar corona bepaald niet de eerste zorg van de bewoners is.

Dandruff | 18-04-21 | 10:44

@Dandruff | 18-04-21 | 10:44: Allemaal totaal irrelevant als je eenmaal non covid zorg aan het afschalen bent om code zwart af te wenden

Diederik_Ezel | 18-04-21 | 11:06

@Diederik_Ezel | 18-04-21 | 11:06:

Als jij de realiteit irrelevant vindt is discussie verder overbodig.
In grote-mensen-land blijft de realiteit natuurlijk wel gewoon meespelen.

Dandruff | 18-04-21 | 11:11

Het enige voordeel van Rutte 4 is dat Hugo de Faler eindelijk oprot.

Mahatma | 18-04-21 | 09:20 | 1

En als hij terugkeert als minister? Verwacht je echt dat het partijkartel in staat is om intelligente beslissingen te nemen?

MAD1950 | 18-04-21 | 09:38

Dat zou van logica en gezond verstand getuigen en dat kunnen we nou eenmaal niet verwachten van die clown.

Merkwaardeloos | 18-04-21 | 09:23

Ja , ik heb m!
De find wally onder de reaguursels: find the 'vitamine D werkt ook' - post.

geenjagergeenneeger | 18-04-21 | 12:51

Anders legt u even uit waar de fout dan zit in deze studie (en andere studies) En waarom het merendeel van de corona-patiënten in het ziekenhuis een kleurtje hebben. Niets met vitamine D te maken dus ?

RichardBandler | 18-04-21 | 16:25

Alle discussies hierover starten met de essentie: het virus heeft een mortaliteit van 0,15%, vergelijkbaar met de griep, die nu opeens verdwenen is.
In plaats van te zorgen voor uitbreiding van ic-capaciteit wordt de samenleving op slot gegooid en bedrijven de nek omgedraaid.

Zbrodj | 18-04-21 | 08:04 | 3

Alleen focussen op mortaliteit is stupide tunnelvisie.

Feynman | 18-04-21 | 12:05

Ok, hoeveel procent méér mensen liggen er nu dan dóór (en niet alleen mét) Covid19 op de IC's dan in bv. 2018 door de heftige griep?

RichardBandler | 18-04-21 | 12:23

@Feynman | 18-04-21 | 12:05: idem: het zonder behoorlijk plan op slot gooien van de samenleving en 100% hoop vestigen op vaccinaties (en de natte testen testen testen-tosti). Better hope for the best, and prepare for the worst.

geenjagergeenneeger | 18-04-21 | 12:58

Vroeger had je Snip&Snap, je had Johnny&Rijk,
je had de Mounties, je had altijd een aangever (de serieuze) en een afmaker (de lolbroek).
Dus van Dusschoten was de aangever en van Duin de afmaker.
Maar tegenwoordig heb je alleen nog maar Rutte&Hugo.
Er valt met die twee niks te lachen. Ik kon het Politieke Circus in Den Haag al niet meer serieus nemen, maar sinds het Duo Rutte&Hugo weet ik dat ze ook niet voor hun werk staan.

Als je er niet om kunt lachen en ze doen hun werk niet goed, waarom blijven ze daar dan zitten?
Blijft alleen de vraag; wie van dit Duo is de aangever en wie de afmaker.
Ik hou het er op dat Hugo Clownschoen de afmaker moet voorstellen.

Godderwrake | 18-04-21 | 04:56

Groeten uit Z-Mexico, weekend, live-muziek, winkels open, cafe's open, restaurants open, alleen vrijwillige maatregelen. Overal is het gezellig druk, behalve in het ziekenhuis. Go figure.

Oerke | 18-04-21 | 03:52 | 5

@Harris Pilton | 18-04-21 | 09:34: Kom ik toevallig net vandaan, uitgebreid rondgereisd. Talloze mensen gesproken, niemand die ook maar iemand kent die er serieus ziek van is, muv enkele zeer kwetsbaren.

Oerke | 18-04-21 | 12:57

@Alexander des Burgus | 18-04-21 | 10:17: Ojee slecht nieuws obv 'geinfecteerden'. Hier had de zeis door de bevolking moeten gaan want de locals hier accepteren geen restricties en enorm veel reizigers/backpackers. Hier wordt nog steeds handen geschud, geknuffeld, gekust.
Al een jaar lang totaal niets aan de hand.

Oerke | 18-04-21 | 13:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Hopelijk hebben we snel een regering zonder Pinokkio

tegenalles | 18-04-21 | 01:14

" waarom zien wij geen strategisch belang van eigen hoogovens, eigen raffinaderijen en eigen akkers? Dat we via het bureaucratische Brussel moeten smeken om een oplossing is echt een gebrek aan eigen initiatief. Dingen die je echt nodig hebt, moet je niet zoeken, die moet je maken"
Bah Feynman, wat een oudbollige gedachten gang houd je er op na.
U bent op het randje van

Dit alles is omdat we geen baas meer zijn in eigen huis en we enkel een Brusselse spreekbuis ( riool buis) als MP hebben. Want het is goed voor de handel clubje EU is uitgegroeid tot een "real pain in the but"
Wordt het nou niet eens de hoogste tijd om wakker te worden mensen ?
Al enige jaren gaat het verschrikkelijk de verkeerde kant uit met de westerse samenleving dat tot overmaat van ramp wordt aangemoedigd door onze eigen overheid.
Een groene facade geschoeid op angst voor CO2 /Stikstof,en nu als een nekslag voor onze samenleving een plandemie, stonden niet in de bijgeleverde bijsluiter van de "het was zo ontzettend goed voor de handel clubje"
Vooralsnog lege beloftes voor de Nederlander in een samenwerking met 27 grotere

Datgingniegoed | 18-04-21 | 01:03 | 3

pt2: landen met veel meer inspraak . We zijn de "underdog" en de speelbal geworden van een enorm corrupt systeem.
Het is slechts de EU die hand in hand gaat met clubjes met nog meer onverkozen medewerkers van de VN en hun marxistische agenda.

Datgingniegoed | 18-04-21 | 01:32

@Datgingniegoed | 18-04-21 | 01:32:
Het is ook diezelfde marxistische agenda waarom China geen strobreed in de weg gelegd wordt. Hetzelfde kudtland waar dat virus vandaan komt. De burgers zien het gebeuren. De vertegenwoordigers leven in de waan van de dag en mekkeren vooral over onbelangrijke zaken in het parlement.

roevka | 18-04-21 | 09:24

@Datgingniegoed | 18-04-21 | 01:32:

En zo is het. Het draait puur om corruptie, om smijten met gratis geld.
NL gaat honderden miljarden euro's in een "energietransitie" verbranden. Die technisch gezien zowel onhaalbaar als onbetaalbaar is; maar bovendien heel slecht voor het milieu. Want "groene" biomassa is 2 x vervuilender dan steenkool en 3 x vervuilender dan gas. En het rendement is slechts 20%!

Die waanzin is zogenaamd nodig om te voorkomen dat we over 500 jaar hetzelfde warme klimaat hebben als 2.000 jaar geleden (bloeitijd Romeinse rijk).
Omdat "arm" niet arm genoeg is, krijgt EU-klojo Timmerfrans ook nog eens 1.000 miljard (!!!) voor "klimaatbeleid". Aangezien de EU maar een paar nettobetalers kent heb ik wel een idee waar die rekening neergelegd zal worden.

En China lacht zich de ballen uit de broek, zegt; "wij bouwen ook op grote schaal zonnepanelen", maar vergeet te vermelden dat ze die panelen naar domme idioten exporteren. China zelf investeert uitsluitend in betrouwbare energiebronnen; steenkool, kernenergie. Op een schaal die wij onmogelijk kunnen compenseren.

Dandruff | 18-04-21 | 11:10

Goed stuk Feyman, en inderdaad, wanneer Hugo dit allemaal niet snapt, wat doet hij daar dan nog?

Jan, Leiden | 18-04-21 | 00:48 | 1

Zie column Nausica in de T.

Zbrodj | 18-04-21 | 08:06

De Jonge, ga alsjeblieft weg.

Rest In Privacy | 18-04-21 | 00:39

Vaccineren is goedkoper en beter dan testen. Helaas heeft onze overheid hele andere prioriteiten. Als er zo makkelijk 1,1 miljard wordt weggegeven weet je dat er iets stinkt.

Vandaag lees ik dat aangiftes van zedenzaken soms pas na 2 jaar (!) worden onderzocht. Officieel moet dat onderzoek binnen 9 maanden beginnen, maar de politie heeft te weinig mensen. Op de werkvloer althans; managementslagen zijn er wel genoeg. Politiemensen spreken daarom wel van het "waterhoofd van de politie". Van 60.000 politiemensen werkt krap een derde op straat; en ook zij moeten daarnaast bureauwerk doen.
Justitie en veiligheid kost jaarlijks zo'n 13 miljard.

Vorige week las ik over de deplorabele toestand van ons leger; chronische munitietekorten en structureel achterstallig onderhoud aan schepen en 11.000 (!) gebouwen. Al eerder werden legerkantines gesloten vanwege lekkende riolen en ongedierte. Onze strijdmacht telt 40.000 man, het ministerie 47.000 man.
Defensie kost jaarlijks zo'n 11 miljard.

Al jaren lees ik dat het onderwijs hier achteruit hobbelt. NL is een van de weinige landen ter wereld waar prestaties van leerlingen almaar blijven dalen, zowel in het basis- als voortgezet onderwijs. Op universiteiten is het nog slechter gesteld met onderwijs dankzij fopwetenschappen zoals Critical Race Theory.
Onderwijs kost jaarlijks zo'n 50 miljard.

De kerntaken van een overheid; veiligheid, onderwijs, zorg, infrastructuur.
Nederland faalt op alle vier, ondanks een belastingdruk van ruim 50%.
Dat geeft best stof tot nadenken. In bijvoorbeeld Zuid Korea, Singapore en Hongkong zijn deze vier kerntaken beter geregeld, ondanks veel lagere belastingen. Kennelijk doen wij iets heel erg verkeerd.

En dat "iets" is een baantjesmachine voor onze hoogste kaste.
Ook vandaag; OMT-lid Anja Schrijer pleit voor een "Chief Medical Officer" bij pandemieën. En biedt zichzelf alvast aan als vrijwilliger. Dus, even voor de goede orde;
- we hebben een ministerie van VWS met zo'n 5.000 ambtenaren;
- een tiental clubjes zoals OMT, RIVM, CIB, LOI, LCI, EPI, IDS, Z&O, IIV, etc;
- maar we hebben ook nog een CMO nodig want "het ontbreekt aan kennis".

Er is gewoon veel te veel geld te besteden aan de top. Dat kost niet alleen heel veel belastinggeld; het betekent ook dat er vele tientallen kapiteins op elk schip staan. Het betekent dat mensen die niks van een bepaald onderwerp af weten toch in het bijbehorende management terechtkomen. Het betekent dat mensen meerdere nevenfuncties hebben, en die belangen in hun besluiten mee laten wegen. Denk aan OMT-lid Aura Timen die de kleine laboratoria vertegenwoordigde, en daarom het grootschalig testen tegenhield.

Hoe meer mensen verantwoordelijk zijn voor het schoon houden van een kantine, des te viezer die kantine is. Door één persoon aansprakelijk te stellen weet je zeker dat die ene persoon zijn taak goed doet.
Nederland faalt op alle belangrijke punten omdat veel te veel bestuurslagen, commissies, adviesraden en hun externe adviseurs in elkaars vaarwater zitten. Het is daarom niet duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is. Bovendien willen ze allemaal overal hun plasje op doen (want subsidie), maar dat moet wel veilig zijn. Dus geen concrete doelstellingen waaraan ze zelf gehouden kunnen worden. Hooguit onhaalbare doelstellingen waar anderen aan gehouden kunnen worden (van het gas af, 50% vrouwelijke bouwvakkers, etc).

De overheid moet de piramide omdraaien. Geen 10 leidinggevenden per werknemer, maar 1 leidinggevende per 10 werknemers.

Dandruff | 18-04-21 | 00:22 | 7

@jitro | 18-04-21 | 07:01: ding-dong, de dokter hier. Laat u dat biertje maar staan en die chips neem ik ook mee. Oh, wilt u dat niet, hier graag even tekenen dat u akkoord gaat met een hogere ziektekostenpremie. Binnenkort hoeft dat niet meer want de inkopen die u doet worden automatisch gekoppeld aan de hoogte van de premie van uw ziektekostenverzekering. Dankzij de ICT wordt uw leven een stuk makkelijker. Binnenkort kunt u een solidariteitsheffing verwachten voor al die dikkerds bij u in de straat. Dat moeten we namelijk niet willen met zijn allen. Geen dank.

Nichtsneues | 18-04-21 | 11:27

Ja, als asiel jaarlijks 6 miljard kost en de jaarlijkse subsidies voor cultuur miljarden,hoeveel blijft er dan ,na het betalen van de uitkeringen, over voor de rest?

pejoar | 18-04-21 | 11:43

Interessant die cijfers over defensie en politie. Dank u.

Dr. Worstenbroodje | 18-04-21 | 14:39
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
3Xniks | 18-04-21 | 00:13

Na twaalf maanden doodsangst, worden we inmiddels gedreven door argwaan, angst om te leven en afkeer van lichamelijk contact. De hele tinder-scene ligt op z'n gat omdat geen kip direct thuis durft te gaan. Na enige versoepelingen in 2023 zullen we alles weer opnieuw moeten leren. Ik hou niet van voetbal, maar die supporters zijn nog de enigen die blijk geven van enige levensvreugde en zelfstandig denken.

borderlijntje | 18-04-21 | 00:11

en donder ook maar op met die prik. ik word niet ziek van krona

Damien368 | 17-04-21 | 23:39

ik zit er niet op te wachten eruit gepikt te worden met 0.1C verhoging hoor, je zult maar haast hebben en een beetje sneller lopen.

Damien368 | 17-04-21 | 23:34 | 1

Dan houd je je hoofd even tegen iets kouds aan. Zag je zelfs bij F1 coureurs. Controle, geweigerd want te hoog. Flesje water even tegen het voorhoofd en akkoord.

SailingDuck | 18-04-21 | 09:48

Vier maanden verder, vier miljoen prikken gedaan. In dit tempo en bij twee prikken de kop zijn we oktober 2023 klaar. Mits het geen herhaalprik wordt, zoals bij griep. Wen er dus maar aan, dat versoepelingen ad infinitum met een week worden uitgesteld.

marchbrown | 17-04-21 | 23:20

Hugo is zelf één groot fieldlab

Sjakkie van de Hoek | 17-04-21 | 23:04

Vaccineren heeft geen zin. Mensen zullen altijd iets nieuws vinden om bang voor te zijn.

Quib | 17-04-21 | 22:45 | 7

@einz | 17-04-21 | 23:14:
We hadden het erover dat vaccineren geen zin heeft.
Daar geef ik een sarcastisch antwoord op.

botbot | 17-04-21 | 23:56

@einz | 17-04-21 | 23:14: Dat hoeft niet echt het geval te zijn. Ergens voor de coronacrisis werd er al zorgen gemaakt over de verminderde werking van vaccins tegen de kinderziektes bof en kinkhoest: www.nemokennislink.nl/publicaties/lag... Ik meen me te herinneren dat toen ook werd gezegd dat voor bepaalde ziektes we opnieuw gevaccineerd moeten worden. Ik dacht tuberculose, maar dat kan ik even niet meer zo gauw terugvinden.

Alexander des Burgus | 18-04-21 | 11:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat een boel kleuter tantrums weer in de panelen. Pak nog een biertje thuis, wacht op die prik en intussen: man-the-f*ck-up. Alsof wat langer thuis zitten zo’n ramp is.

Martin007 | 17-04-21 | 22:25 | 3

Klopt, maar onnodig thuiszitten vanwege opeenstapeling van incompetent beleid zonder lerend vermogen is wat anders. Ook het feit dat diezelfde politici altijd koketteren met dat in NL alles zo goed geregeld is. Dat is gewoon niet zo. We betalen de hoogste belasting, zijn inmiddels het meest dichtbevolkte land van EU, de woonlasten gieren de pan uit, burgers worden failliet gemaakt door overheid, vaccinatie gaat traag terwijl men zich bezighoudt met die stomzinnige pilots. In UK en godbetert USA gaat het zelfs stukken beter. Daar mogen dingen weer, zonder pilots.

Ir_HardGelag | 17-04-21 | 22:57

"Wat langer". Dat wordt ondertussen ook al een jaar geroepen, en om de 2 weken horen we dat we nog éééven vol moeten houden. De WHO gaat er al vanuit dat de ziekte endemisch is en we er nooit vanaf gaan komen. Met het priktempo van Hugo zijn we klaar met prikken als variant 316 uitgebroken is.

einz | 17-04-21 | 23:19

@einz | 17-04-21 | 23:19: We zijn klaar als Hugo al lang en breed onder de groene zoden ligt.

peet12 | 17-04-21 | 23:51

Onbegrijpelijk dat een demissionair minister zo met geld kan smijten naar zulke ontransprarante dingen als de testbewijzen.

Als het gaat om de handelsmentaliteit of VoC-mentaliteit... nou dat waren destijds ook maar een paar slimme individuen en de rest van Nederland was achterlijk... net als tegenwoordig. En die idioten hebben vertier nodig... voelen zich erg rot, eenzaam, verveeld en vinden dat ze recht hebben op een mega-event als op Koningsdag... of je ook meteen de rest van Nederland even in z'n bek spuugt met je vertier.

We hadden beter 4x zoveel kunnen betalen voor Pfizer-vaccins en dan net zo rap als Israel vaccineren. Maar ja, ook dan nog had het RIVM onverkwikkelijk gezegd dat er nu eenmaal niet omgepakt kan worden zoals ze in België en de UK deden.

Het wrange van alles vind ik nog dat die ambtenaren die dit helemaal verkloot hebben nooit worden afgerekend op hun onkunde.

lamlendig | 17-04-21 | 22:10 | 1

Dat zou een mooi iets zijn, ik denk dat er puur minder fouten gemaakt gaan worden als die ambtenaren persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor hun falen.

peet12 | 17-04-21 | 23:54

Is er ook een avondklok uitzondering voor sexbezorgers?
Stond net een temeier voor de deur met een defecte TomTom (verkeerde straatnaam). Helaas was ze niet vooruitbetaald, anders had ik het happie wel gelust.

CarelJan7937 | 17-04-21 | 22:05 | 1

Voor werk mag je de avondklok door, edoch temeierisme is een contactberoep wat voorlopig helemaal niet mag. Dat gaat nogal.slecht op 1.5m

Shoarmamasutra | 17-04-21 | 23:18

Medicijnen nog goedkoper dan vaccineren!

Forwaards | 17-04-21 | 22:05 | 1

En gelijk veel meer immuun voor toekomstige varianten. Ik vind het laakbaar dat er zo weinig nieuws naar buiten komt over goede behandelmethodes en preventie als gezond leven en sporten etc. Deze hele shitzooi is geholpen bij minder obesitas, minder diabetes en meer weerstand.

BrulSpin | 18-04-21 | 10:46

Begin eens met de grenzen te sluiten.

Judas3rd | 17-04-21 | 22:02

Hoeveel van die 10k jongeren zullen 5 dagen na die feestdag zichzelf melden voor de coronatest?
Nog niet eens de helft. Laten we maar niet hopen dat een maand later v Dissel hysterisch roept dat de 4de golf is begonnen.

Trumme | 17-04-21 | 22:02 | 2

4e golf in de vierde maand..

Zal wel lekker zijn...

Ik wil een schrikkelgolf..!!

neonreclame | 17-04-21 | 22:04

Is ook wel begrijpelijk dat ze zich niet laten testen, kost aardig wat moeite. Je wil feesten en dat kan met de belofte dat je jezelf echt na 5 dagen laat testen, dus zeg je gewoon ja en omdat het geen wettelijke verplichting is, doe je vervolgens nee. Dat is, gezien het voorbeeld dat de politiek zelf geeft, prima.

Zoelense Hobbyboer | 18-04-21 | 09:07

Hordes mensen die zich aanmelden om zich te laten testen voor toegang terwijl minpres Rutte toch echt verklaarde dat testen alleen bij klachten moest.

En daarom mensen, wordt de term ‘schapen’ voor jullie gebruikt.

Fijne dag verder
twitter.com/TarrassSamira/status/1383...

komtdatschot | 17-04-21 | 21:57

Pfft, wel toe aan een virtuele pint in een virtueel café nu.

All_yall | 17-04-21 | 21:55 | 3

En dat voor een virus waar slechts 0,15% van de besmette personen aan overlijdt, en dat cijfer komt dichtbij nul voor de doelgroep van festivals en horeca.
En ondanks testen nog steeds afstand houden en mondkapjes. Waarom pikken we dit nog?

lauwebal | 17-04-21 | 21:51 | 11

@bdn01 | 17-04-21 | 22:06: wow. Dejavu. Het voelt als eind 2020 toen de gevaarlijke Britse variant ons land bereikte en er binnen afzienbare tijd honderdduizenden dagelijks besmet zouden worden.

einz | 17-04-21 | 23:30

@einz | 17-04-21 | 23:30: De lock-down maatregelen hebben gelukkig net voldoende gewerkt om het aantal besmettingen te stabiliseren op ca. 8000 per dag. Met de veel besmettelijkere Braziliaanse variant zal dat aantal over een week of 4 omhoog knallen. Eenvoudige rekenkunde.

bdn01 | 18-04-21 | 00:49

Nee, meer dan 50% is allang besmet geweest. Terug te rekenen uit doden met Corona gedeeld door ifr van 0.34 %

RichardBandler | 18-04-21 | 08:51
▼ 8 antwoorden verborgen

Als ik zie hoe stervens druk het vandaag hier op de markt was dan kunnen de terrassen gewoon open. Dit is symboolpolitiek om maar geen aansprakelijkheid te hebben. En vandaag was echt niet de eerste keer. Probleem is dat alles in Nederland totaal kapot gemanaged is. Zolang het binnen de kaders van hun sjabloontje valt is er weinig aan de hand. Gaat het mis dan kunnen deze "one trick ponies" geen fuck. Ja cashen.

Tater salad | 17-04-21 | 21:49

Ik denk wel eens: volg gewoon het beleid van Duitsland. Slechter zal het niet worden, en het scheelt een gebouw aan mensen.

John McClane | 17-04-21 | 21:48 | 3

Laat de maatregelen los. En los de problemen in de ziekenhuizen op.

lauwebal | 17-04-21 | 21:51

Sorry, ik ga al..

John McClane | 17-04-21 | 21:54

Duitsland heeft op dit moment een beetje een probleem met een federale overheid die autoritair wordt, nadat de bondslanden op eigen houtje de boel gingen versoepelen.

Ze hebben ook als klein dingetje tussendoor bij het federale constitutionele hof de bevriezing van de huurprijzen in Berlijn ongedaan gemaakt met terugwerkende kracht, zodat men daar nog even per direct per huishouden een paar duizend euro aan achterstallige huur mogen gaan betalen. www.dw.com/en/berlin-rent-cap-overtur... En word je hierdoor dakloos? Geen probleem, want Duitsland telt het aantal daklozen gewoon niet. www.google.com/url?sa=t&source=we...

Alexander des Burgus | 18-04-21 | 11:30

Horecaondernemers gaan zeker en vast wel iedere klant controleren of ze negatief getest zijn nadat ze een jaar lang kapot zijn gemaakt door de overheid.

Geloven jullie het ook?

Diddykong92 | 17-04-21 | 21:47 | 3

Daar hebben we BOA's voor...!!

neonreclame | 17-04-21 | 21:51

@neonreclame
BOA: Buitengewoon Overbodige Ambtenaar.

Alfred E. Neuman | 17-04-21 | 21:57

Die 10k jongeren komen 5 dagen na de kater allemaal opdraven voor het ‘onderzoek’
Geloven jullie het ook?

Trumme | 17-04-21 | 22:06

Onmiddelijk een functie anders voor Hugo de clown

darmflora | 17-04-21 | 21:44 | 1

Politieke verhoudingen zijn belangrijker dan burgers. Hugo er uit zal door het CDA als nederlaag gevoeld worden en vervolgens chagrijn bij die partij, weigert een coalitie te steunen, en meer van dat soort zaken. Dus Den Haag houdt zijn mond dicht.

Laat die kleuters aub over dit soort gevoeligheden heen stappen. Niet als nederlaag voelen en deze man een functie elders.

Die minister Bruins die in het begin van de epidemie een inzinking kreeg en concludeerde dat dit te zwaar voor hem was en besloot tot aftreden, dat is een moedig man en voor hem heb ik respect.

Nuuk | 17-04-21 | 21:52

Waarom kan een demissionair minister dit soort geld uitgeven? Dat moet toch meteen controversieel verklaard worden?

konjodebonjo | 17-04-21 | 21:43 | 3

Nood breekt wet. Zelfde argument waarmee de minister vragen over aanbestedingsregels van die zelftesten wegwuifde. Waarom denk je dat die stichting er tussen zit? Dat is het geitenpaadje.

Muxje | 17-04-21 | 21:45

Volgens mij kan een demissionair kabinet slecht nog lopende zaken behandelen. Hoe groot de invloed van al deze corona-maatregelen ook mogen zijn, het was reeds een lopende zaak toen het kabinet viel.... dus zullen zij (vermoed ik) nog steeds bevoegd zijn dit te behandelen.

Alfred E. Neuman | 17-04-21 | 21:47

Over coronazaken wordt het kabinet niet demissionair geacht. Hoe dat staatsrechtelijk precies zit weet ik niet.

All_yall | 17-04-21 | 21:48

Tijdens de kredietcrisis moest iedereen en alles wat slap was omvallen en kapot gaan om schoon schip te maken. Nu schuiven we de rekening door naar onze kinderen. Net zoals de rekening van de ontgassing. En de rekening van de vergrijzing (die het gevolg is van overheidsbeleid want moeder of vader willen zijn is immers een zonde. Je moet je talenten benutten). 'We willen een mooiere wereld voor onze kinderen achterlaten' roepen alle politici. Ik moet er van kokhalzen.

Leptob | 17-04-21 | 21:39 | 3

Na mij de zondvloed.

Lorejas | 17-04-21 | 21:41

Zoals met alles waar jij en ik niets van snappen: Follow the money... uiteindelijk zijn er altijd wat lieden achter de schermen die er grof geld aan verdienen of er op een andere manier goed garen bij spinnen.

Alfred E. Neuman | 17-04-21 | 21:43

Bij de kredietcrisis waren er winsten gemaakt op een verkeerde manier door de financiële elite.
En toen klapte het.
En de belastingbetaler mocht er voor op draaien.

kloopindeslootjijook | 17-04-21 | 21:49

Beetje flauw om Hugo de schuld te geven van die stop als heel de wereld een pauze inlast. Het is niet zo dat hij dat zelf bedenkt ofzo.

Vula | 17-04-21 | 21:38

Bedankt aan alle stemmers voor het in de zadel houden van deze faalhazen. Blijkbaar moet er eerst resistentie komen. Gelukkig zijn 7 miljard er 6 miljard teveel.

Tater salad | 17-04-21 | 21:37

EMA zou volgende week met advies komen. Maar waar gaan ze dat op baseren? Janssen is nog niet toegepast in Europa en VS vergadert pas volgende week vrijdag. Na advies EMA moet ook Gezondheidsraad dat advies weer beoordelen wat ook weer tijd kost. Kans dat Janssen volgende week gebruikt gaat worden lijkt mij uiterst klein.

Vula | 17-04-21 | 21:35

Hugo is een totaal faal in deze positie. Hij is niet instaat de big picture te zien,heeft geen helicopter view en verliest zich in onbelangrijke details. Dit gaat niet beter worden zo is zijn profiel. Hij moet uit zijn functie gezet worden dat is voor ons allen en hemzelf het beste.

Blonde Nel | 17-04-21 | 21:33 | 1

Dat had een half jaar geleden al moeten gebeuren. Maar de Jonge houdt Rutte mooi uit de wind, en in de kamer lijkt er ook niemand te zijn die hem weg wil sturen.

Muxje | 17-04-21 | 21:43

Domme vraag ,waarom lopen mensen die de spuit hadden gekregen nog met lapje en afstand rond.
Zijn ze niet beschermd ,waarom dan de spuit.

rein9576 | 17-04-21 | 21:30 | 11

@Lorejas | 17-04-21 | 21:56:
Vaccinatie betekent een beterere afweer van lichaam tegen het virus.
Dus het lichaam ruimd de virus op en kan dan ook niets doorgegeven.
Logica ontbreekt

rein9576 | 17-04-21 | 22:23

Om anderen niet te besmetten. Het is niet zo moeilijk hoor. Jij kan gevaccineerd zijn en niet ziek worden, maar dus wel anderen besmetten die dan weer door gaan.

Mokum Kosher | 17-04-21 | 23:44

@Mokum Kosher | 17-04-21 | 23:44: Door = dood.

Mokum Kosher | 17-04-21 | 23:45
▼ 8 antwoorden verborgen

Vrees dat dit de nieuwe normaal is. We hebben een crisis en pompen irrationeel zoveel mogelijk geld de sloot in. Het mooiste moet nog komen. De prutsers die nu het geld de sloot in pompen gaan ons straks vertellen dat de crisis veel geld heeft gekost en dat we de schuldenlast moeten gaan afbetalen. En om ons dat te vertellen betalen we ze ook nog maandelijks een mooi bedrag. Leuke job, een heel land in de ellende storten en je krijgt er ook nog voor betaald.

Drukvandaag | 17-04-21 | 21:29 | 1

Het wordt waarschijnlijk nog mooier. Eerst aftikken voor Zuid Europa

einz | 17-04-21 | 23:33

Nederland is te dichtbevolkt. Dit gaan we niet onder controle krijgen.

UnderTheDevil | 17-04-21 | 21:27 | 1

Rijdt u wel eens door Noord of Oost-Nederland? Ruimte zat

Vunzigheid | 17-04-21 | 23:21

Bevrijdingsdag in Londen.
twitter.com/freddie1999/status/138348...
Daar zijn wij ook aan toe.
Alleen wij krijgen alleen maar hoop op een versoepelingsdag.
Het is nooit zeker of er iets van onze vrijheden terug komt op de beloofde datum door het #OMT.
Stop deze Covid1984 waanzin!

keestelpro | 17-04-21 | 21:25 | 1

Als ik het juiste antwoord wist deed ik met je mee.

All_yall | 17-04-21 | 21:33

Blij dat jullie ook wakker worden Geenstijl en het langzaam doordringt welke fucked up wereld we op de stoep hebben staan.

Pak ook door anders gaan anderen er vandoor met jullie "streven naar absolute wereldheerschappij"

Alvast dank, mede ook namens mijn gezin.

Remi A. | 17-04-21 | 21:24

Wat een gezeur weer.
Laten we eerst maar even afwachten wat er er gebeurt als 70 procent een vaccinatie heeft.

jaja | 17-04-21 | 21:22

Gozer, als jij Jesse Bering niet snapt, ga dan naar huis.

John McClane | 17-04-21 | 21:41

Het staat verdomme in de eerste zin van dat artikel: "The law of comparative advantage describes how, under *free trade*..." Vrije handel. Wat in economische modellen zo veel wil zeggen dat de actoren economisch rationele keuzes maken, en kunnen maken. Er is echter ook nog iets als politiek. Als anderen goedkoper gas kunnen produceren dan wij, dan kunnen we het beter van hen kopen. Totdat Putin in het putje van de winter besluit de kraan dicht te draaien om een punt te maken. Zelfde met het vaccin: beter importeren als het elders goedkoper gemaakt kan worden... totdat opeens iedereen het nodig geeft en de producerende landen voorrang aan de eigen bevolking geven. Zelfs de meest verstokte vrije-marktfetishisten erkennen zaken als marktfalen en de noodzaak om strategische goederen zelf te produceren, ook al is dat duurder.

Muxje | 17-04-21 | 21:42

@Muxje | 17-04-21 | 21:42: Dit dus. Een land als Nederland moet dit soort eerste levensbehoeften toch zelf kunnen fabriceren. Waarom dat afhankelijke van het buitenland altijd maar. Of we niks zelf kunnen.

clockandhammergame | 17-04-21 | 23:01
▼ 4 antwoorden verborgen

OP zich een goed verhaal, maar helaas is het preken voor eigen parochie. De overheid is incompetent en zal in alle gevallen een van de minst goede keuzes maken, in alles. Ik heb het hiet niet over gemeenten of zo, er zijn er genoeg die het verder prima doen, maar de landelijke overheid. Er is niets - helemaal niets - wat de landelijke overheid goed doet, behoudens dan voor zichzelf zorgen en haar ambtenaren de hand boven het hoofd houden. Op het gebied van wat ze zou moeten doen, de burgers dienen en beschermen, doet ze alles maar dan ook echt alles verkeerd.

Jan Slot | 17-04-21 | 21:20

Alles maar dan ook ALLES is wegbezuinigd door de bovenonsgestelden. We hebben niks meer, afhankelijk gemaakt van import en EU-moloch. Opnieuw beginnen, eigen systemen, eigen productie, eigen controle, NEXIT graag. Het is genoeg geweest!

sgaapje | 17-04-21 | 21:17

Hugo naar huis, Hugo naar huis, Hugo naar huis, Hugo Hugo Hugo naar huis

Nico1000 | 17-04-21 | 21:16 | 3

De ellende is dat ie elke keer weer terugkomt

sgaapje | 17-04-21 | 21:20
-weggejorist-
visboerbunschoten | 17-04-21 | 21:21

Dan gaat Wiebes het doen, of Alexander of weet ik veel welke faalhazen we nog hebben. Lood om oud ijzer.

Lorejas | 17-04-21 | 21:43

Feynman, zeldzaam samenhangend betoog van jou en niet te veel hak op de tak. Chapeau!

Hopenschauer | 17-04-21 | 21:13 | 1

Voor de verandering eens leesbaar idd

klaas24 | 17-04-21 | 21:47

Hier bij de Plus staat een heel simpel framepje waar je je wagentje onder kan rollen, je doet je handen in een kleine cabine en automatisch worden je wagentje en je handen besproeit met desinfectie. Werkelijk enorm geweldig apparaat. Makkelijker kan het niet (ik ken ook supermarkten waar je met spuitflessen en doekjes aan de gang moet). En nòg zijn er een boel mensen die er geen gebruik van maken. En dat vind ik wel een beetje enorm achtelijk. Simpeler en sneller kan gewoon niet. Duurt maar twee seconden. Je hoeft zelf niets te doen. Jammer.

Leptob | 17-04-21 | 21:13 | 4

@Bill le Koek | 17-04-21 | 21:17:
Zit jij hier nu onze staatsgodsdienst belachelijk te maken?

All_yall | 17-04-21 | 21:22

Virus oplopen via oppervlakten is zo goed als onmogelijk.

Kwelbeller | 17-04-21 | 21:37

Ik ben zeer tevreden met alle bacteriën op mijn huid. Zowel de slechte als de goede. Ik laat ze liever leven, ondanks dat dit niet mag van onze zeer gewaardeerde politici. En dit virus schijnt via de lucht verplaatst te worden zoals Kwelbeller al schreef.

Quib | 17-04-21 | 22:09
▼ 1 antwoord verborgen

Massaal vaccineren van gezonde jonge mensen is volstrekt krankzinnig. Al helemaal met een experimenteel middel.

citywok | 17-04-21 | 21:09 | 4

Gezonde baby's worden ook gevaccineerd. Daarom zijn polio, pokken, mazelen etc nu geen gevaar meer....

Tjatiswat | 17-04-21 | 21:27

Mensen beslissen zelf of ze gevaccineerd gaan worden. Is niks krankzinnigs aan...

Blonde Nel | 17-04-21 | 21:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vraag me wel s af... Wat als we nou allemaal massaal al die zinloze regels vergeten... Geen actieve herinnering aan hebben en als samenleving gewoon weer gaan samen leven. Stoppen met Hugo de Jonge bashen... Is het niet zo dat wat je aandacht geeft ook groeit... Is dan ook het omgekeerde waar? Als je ergens geen aandacht aan geeft, krimpt het dan?
Begrijp me goed hoor, ik erken absoluut het bestaan van corona, maar jongens ... die hysterie er om heen...

de Jager59 | 17-04-21 | 21:09 | 3

Wat je negeert kan natuurlijk gaan wildgroeien. Dus onderhouden moet je het wel op zijn minst.

grapo | 17-04-21 | 21:16

Dat gaat uiteindelijk spontaan gebeuren. Je kan het ook niet afdwingen.
Die ceaureauna moeheid zie je nu al subtiel. De supermarkten desinfecteren de wagentjes niet meer. Er staan meestal zelfs geen desinfecteer flacons bij de winkelwagentjes. Steeds meer mensen doen simpelweg geen mondkapje meer op en worden er ook niet (meer) op gewezen. Straks als de zon uit de hemel blakert en iedereen zich gezond, gelukkig en sterk voelt is het echt niet meer te houden.

keestelpro | 17-04-21 | 21:19

Het lijkt bij gebrek aan bewijs er nog altijd erg op dat China dit heeft geprobeerd voordat corona ''ondekt'' werd, gezien er daar in dei periode voor zover het te zien is ook veel relative jongere mensen doodgingen aan corona is dat dus geen goed idee. gewoon die fucking vaccinaties op gang krijgen ik woon n de uk, de lockdown is officeel pas een weekje terug ''verlicht'' maar iedereen had er ruim daarvoor al schijt aan dus dat bied hoop voor de samenleving na lles gevaccineerd tehebben

politiekgemotiveerd | 17-04-21 | 21:44

Een test doet niets, mag alleen hopen dat het de verspreiding vertraagd.
Een vaccin doet wel iets. Misschien niet voor eeuwig, maar wel meer dan 48 uur.

kloopindeslootjijook | 17-04-21 | 21:08 | 1

Mooi korte bondige tegel.
Vaccins: oké!
Tests: nee!

keestelpro | 17-04-21 | 21:15

En dan nog alle toekomstige varianten en vaccins die we nog nodig gaan hebben. Waarom heeft de overheid geen meerpaal Marshall plan gestart, met als doel een door de staat geleid onderzoek, financiering ervan en uitrol van vaccins? Je zou zeggen dat dit een zeer belangrijk element kan zijn van het beschermen van de volksgezondheid, een zaak die je niet wil laten afhangen van de onderzoekers, de winsten een de markten voor private ondernemingen. Zo ook de opleidingen voor IC personeel. Wat is er zo grondig mis, dat we als land tot niks meer in staat zijn, qua organisatie en uitvoering? Is dat omdat alles is stuk geprivatiseerd? Omdat weer alles aanbesteden? Omdat de feitelijke macht allang bij de banken en de grote concerns ligt? It's a shame..

Beste_Landgenoten | 17-04-21 | 21:07 | 5

Nou ik denk dat als we de keuze hebben om niet dood te gaan aan allerlei te vermijden ziektes, we die keuze zullen maken. Dus ja, om de dubbel tijd krijgen we een nieuwe vaccinatie. En is dat zo erg? Mij lijkt van niet. Als er eenmaal een goede infrastructuur voor is opgebouwd is dat geen enorme belasting voor de samenleving.

Ook omdat sommige toekomstige varianten mogelijk veel ernstiger kunnen zijn, veel dodelijker of veel besmettelijker.

Beste_Landgenoten | 17-04-21 | 21:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Als ambtenaar zijn goed zou verdienen dan hadden we geen ministeries vol prutsers maar wel veel meer belasting afdracht.

Neuth | 17-04-21 | 21:06

Wat Feyman zegt. Met de opmerking dat ieder (religieus) gemotiveerd politicus op de hele globe handelt volgens het mantra "vertel de mensen wat ze moeten denken".
(Denk eens aan de 17 partijen vertegenwoordigd in de 2e kamer.),

Leer de mensen NIET WAT ze moeten denken, maar HOE ze moeten denken.

Enne meneer Kant had ook dat belerende "wat je moet denken", zoals zo velen uit zijn tijd.

BraadWorstLul | 17-04-21 | 20:51 | 1

Ja maar dan gaan ze ook steeds dingen denken die jij niet denkt en dat moet je niet willen...

Rest In Privacy | 17-04-21 | 20:55

Voc is wel een goed idee alleen moet je dat wel doen zonder het ambtenaren apparaat wat hier alles in zijn greep heeft en ondernemen tot een hel maakt met doorgeslagen regelgeving.

van stampij | 17-04-21 | 20:49

Wat ik nergens heb gelezen is hoe veel doden zouden er zijn gevallen als er geen griepprik was? Zou het dan erger zijn dan Corona?
En is de genoemde % besmettelijkheid van de griep eigenlijk nog wel correct aangezien deze ook muteert.

Olleke | 17-04-21 | 20:45 | 7

@Olleke | 17-04-21 | 21:07:
In de USA in een jaar meer doden dan in de twee wereldoorlogen bij elkaar die voor de US 6 jaar duurde. Maar verder,..

miko | 17-04-21 | 21:22

@miko | 17-04-21 | 21:22: s je een dorp van 17.000 mensen zou hebben dan:
Zou er in dorp Holland 1,17 mensen aan covid gestorven zijn
In de VS 1,6 personen
In Brazilië 1,7 personen
Wel wat hoger maar niet dramatisch.zeker niet als je obesitas in de VS en armoede en ophokking in Braziliaanse favela's meeneemt

Olleke | 17-04-21 | 21:47
▼ 4 antwoorden verborgen

En door dat domme gesubsidieer van die tests, word ik dus gedwongen aan feesten met te betalen waar ik niet eens naartoe wil. Daar was de belasting niet voor bedoeld volgens mij.

John McClane | 17-04-21 | 20:45 | 2

We worden gek van al die subsidies. De een zijn subsidie is de ander zijn belasting + de kosten van de ambtenaar die het moet regelen. Zolang er ambtenaren met dit soort bullshitjobs zijn zal dit alleen maar erger worden, tot het hele systeem in elkaar dondert.

discriminazie | 17-04-21 | 21:51

@discriminazie | 17-04-21 | 21:51: opzouten met subsidies, als het gesubsidieerd moet worden is er dus klaarblijkelijk geen animo voor of is het te duur. Dan kunnen we in Nederland van een heeeeeleboel subsidies af.

clockandhammergame | 17-04-21 | 23:10

Ik wil geen testsamenleving, ik wil een tastsamenleving.

Mr_Natural | 17-04-21 | 20:44 | 3

Een Limburger hoort het verschil niet.

John McClane | 17-04-21 | 20:46

@John McClane | 17-04-21 | 20:46: Die heeft het dan ook over bepotelen..

Smoelensmid | 17-04-21 | 20:54

Mooi gezegd naturelle meneer.

keestelpro | 17-04-21 | 21:13

Misschien moet Hugo zich vooral gaan bezig houden met waar we hem voor aangenomen hebben.
Gesponsorde feestjes horen daar niet bij en is sowieso onzin, deze bokkenlul heeft gewoon1,1 miljard weggeflikkerd

tsjajaja | 17-04-21 | 20:43

Vaccinaties helpen helaas weinig bij bv CLL-patiënten en/of nieuwe mutaties. Vwg verzwakt immuunsysteem vormt maar ongeveer antistoffen. Je kunt dus nog steeds ziek worden en maandenlang onnodig kwaliteit van leven inleveren of erger. Waarom een verbod op veelbelovende buitenlandse behandelingen? Ook al helpt het maar een klein beetje, alles beter dan thuis in angst achteruit gaan totdat je alsnog in een te vol ziekenhuis wordt opgenomen. Wat mij betreft krijg je bij een positieve covidtest een hand met pillen om erger te voorkomen. covid19criticalcare.com/videos-and-pr...

Dombo65 | 17-04-21 | 20:43 | 3

Vormt maar ongeveer de helft vd patiënten

Dombo65 | 17-04-21 | 20:45

Voorlopige goedkeuring vaccin vervalt als er een andere werkzame oplossing is. Dus toegeven dat medicijnen beter werken dan een vaccin is einde goedkeuring...

Bill le Koek | 17-04-21 | 21:14

@Bill le Koek | 17-04-21 | 21:14: Dat is het standaard antwoord van de hoge heren. Er kan toch niets op tegen zijn om de ziekte milder te laten verlopen?

Dombo65 | 17-04-21 | 21:28

Door wie laat Hugo zich dit soort dingen aanpraten.
Eerst de 'zorgvuldige tests' (follow de money)
En nu

kloopindeslootjijook | 17-04-21 | 20:42 | 1

dit vreemde gedoe.
Klinkt als goede lobby.

kloopindeslootjijook | 17-04-21 | 20:43

Wie nu wordt ingeënt met het coronavaccin van Pfizer/BioNTech, zal waarschijnlijk binnen het jaar een extra prik nodig hebben om beschermd te blijven tegen het virus. Dat heeft Pfizer-CEO Albert Bourla donderdag gemeld.

Hij gaf ook aan dat het mogelijk is dat mensen zich op termijn elk jaar moeten laten vaccineren tegen het coronavirus.

Vrees-Droomman | 17-04-21 | 20:41 | 5

@Koning BongoBongo | 17-04-21 | 21:11:
Iemand met een zware longonsteking op de IC levert veel meer geld op, die blijft slikken. Maar hoe verschrikkelijk, een bedrijf verdient aan de gezondheid van mensen, de prijs van een paar flessen cola. Ach, ze zullen die ziekte wel zelf verzonnen hebben?

miko | 17-04-21 | 21:16

Uh, Miko. Miljarden vaccins leveren meer op dan die paar mensen op de ic...

Bill le Koek | 17-04-21 | 21:22

@Bill le Koek | 17-04-21 | 21:22:
Paar mensen op de iC? En al die andere mensen die ziek worden en niet op de IC komen maar goed ziek worden?? Die gebruiken geen medicijnen? Maar natuurlijk het is een groot complot van big pharma,........

miko | 17-04-21 | 21:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Vraag me net af of de corona test op het terras ook op de pof mag.....

neonreclame | 17-04-21 | 20:40 | 2

One coronatest please. Shaken, not stirred

All_yall | 17-04-21 | 20:46

Mag. Maar dan krijg je geen bakje nootjes.

Lorejas | 17-04-21 | 21:46

Ik ben het niet helemaal eens met de heer Feynman. Volgens mij is corona WEL de kip met de gouden eieren. Hee, bijna 10 procent van de jaarlijkse omzet, daar doen we het voor. En corona is allesbehalve een eenmalige vijver. Daar zullen ze uit blijven vissen, in ieder geval tot de volgende verkiezingen.

VanBukkem | 17-04-21 | 20:39

Maar wil de vaccinatie helemaal niet.. Althans nog niet eerst even de kinderziektes eruit... Pilsje thuis.

niv01 | 17-04-21 | 20:37 | 2

ook al heb je wel een vaccinatie gehad, moet je alsnog meedoen met de poppenkast, ze zijn helemaal gek geworden dat is het.

shitblog | 17-04-21 | 20:39
-weggejorist-
niv01 | 17-04-21 | 21:32

Nou ja, wat Feyman zegt. Maar dan ook echt elke alinea. *ratelaars*

All_yall | 17-04-21 | 20:34 | 1

Weg met de testsamenleving. Weg met routekaarten, pleisters en ducttape. Weg met al die managers. Vaccins voor wie wil! Pronto!

All_yall | 17-04-21 | 20:41
-weggejorist-
KapiteinKoek | 17-04-21 | 20:33 | 14
▼ 14 antwoorden verborgen

Maar wat moet Hugo doen dan wanneer kranten chocoladelettergroot koppen dat er trombose gevallen zijn na een vaccinatie? Als hij de boel niet stil legt koppen de kranten met chocoladeletters 'Hugo gaat gewoon door!'
Ik heb het best te doen met Hugo.

Leptob | 17-04-21 | 20:32 | 5

@Alfred E. Neuman | 17-04-21 | 20:39:

"slaap lekker.."

neonreclame | 17-04-21 | 20:47

Het Lareb heeft opdracht gekregen om hier onderzoek naar te doen maar krijgt te weinig of veel te langzaam data van VWS. Daardoor loopt het vaccinatie programma onnodig vertraging op en levert het gruwelijk veel schade op. Dat ligt dus echt aan Hugo de Jonge en al zijn collega's in het kabinet die hem steunen. Die kunnen geen ambtenaren aansturen en weten niet te handelen. Je hoeft geen medelijden te hebben met die clown.

Deflatiemonster | 17-04-21 | 20:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Uitgestelde vaccinatie leverd volgens bejaarden ruimer M alleen maar geld op.

likdoorn | 17-04-21 | 20:30

Telkens, als je denkt dat het niet gekker kan, tovert Hugo de Jolige weer iets gekkers uit z’n schoenen.
Te achterlijk voor woorden.
Niet uit te leggen aan weldenkende mensen.
Volstrekt onnodig bakken geld verspillen, terwijl dat geld gebruikt had kunnen worden voor het opschalen van ic capaciteit en vaccins.
Krankzinnige projecten. Ongelooflijk.
Het paard achter de wagen spannen.

Ruimedenker | 17-04-21 | 20:30 | 2

@keestelpro | 17-04-21 | 21:12: Als ik dat soort beelden zie word ik wel een klein beetje verdrietig. Ik ben mij bewust van het feit dat "normaal" een relatief begrip is, maar kan dan helemaal niemand nog een klein beetje normaal doen?

Quib | 17-04-21 | 21:19

Ja, en waarom gaan we gewoon door met het sluiten van ziekenhuizen?

pjisonline | 17-04-21 | 20:30 | 5

@neonreclame | 17-04-21 | 20:32: Witteman die toen al seniele trekjes vertoonde liep helemaal weg met dat mens. Zo een zorgonderneemster en ook nog eens van allochtone afkomst. Terwijl ze jaren eerder de kluit al eens had belazerd.

Zapata10 | 17-04-21 | 20:48

@Zapata10 | 17-04-21 | 20:48:

Los van haar, ooit eens een boekje gelezen over de hele affaire, is het idee een Ziekenhuis winstgevend te maken, ronduit debiel..!!

( Behalve als..)

Overigens volledig mee eens.. Er moet en zal..!! iemand aan het roer staan die van buitenlandse afkomst is..

neonreclame | 17-04-21 | 20:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Het wordt warmer en het virus gaat iets later in de tijd op zomervakantie. Zoals alle virussen. Precies nadat de meeste mensen die graag een vaccinatie willen eentje hebben gekregen. Eigenlijk is het gewoon grappig.

Straks als de "r" weer in de maand zit is het zomerreces voor de virussen weer voorbij en mogen de vaccinatieliefhebbers weer langskomen voor een prikje. Eigenlijk is het gewoon grappig.

Als de terrassen weer open mogen van onze weledelbovenonsgestelde politici mag je voor twee kopjes koffie en twee appelgebakjes € 15,00 (inclusief horecacoranatoeslag) betalen mits je een negatieve test kunt overleggen. Die wellicht zo'n € 10,00 kost voor drie dagen geldigheid. Eigenlijk is het gewoon grappig.

Ik denk dat ik gewoon maar rustig wacht tot de massale hysterie een beetje voorbij is. Er is vast wel een liefhebber voor mijn vaccinatie en die zelftesten mogen ze ook voor iemand anders gebruiken.

Quib | 17-04-21 | 20:28 | 14

@miko | 17-04-21 | 21:04: snap je niet dat blijven vaccineren gewoon niet haalbaar is en elke keer weer een godsvermogen kost ? We hobbelen gewoon achter alle mutaties aan. Alleen de zwakken, bijv degenen die altijd al een griepprik kregen is nog te doen. De hele bevolking is gewoon onhaalbaar.

ThePozz | 17-04-21 | 21:30

@miko
Even een kleine aanvulling: Dit heeft echt niets te maken met figuren als Baudet en Van Haha, daar heb ik weinig mee namelijk. Ik maak voor mezelf de afweging en aangezien ik niet in de risicogroep val heb ik besloten me niet te laten vaccineren... niet tegen corona, niet tegen griep, niet tegen baarmoederhalskanker etc, etc.

Alfred E. Neuman | 17-04-21 | 21:33
▼ 11 antwoorden verborgen

Ik wil geen omzet als het gaat om Corona middelen..

Ik wil ook geen Kankerfonds, als het gaat om Kanker, Nierfonds, etc..

Is het dan echt zo erg, dat niemand aan een nare ziekte mag overlijden, om vervolgens over de hoofden van de onderdanen heen te lopen..??

Regel het dan.. Doe je dat niet..??

Dan neem ik je niet serieus...

neonreclame | 17-04-21 | 20:27

Vraag,aanbod,kosten.
Sluw bedacht.

De Profundus | 17-04-21 | 20:26 | 1

de zaak is dat de burgers voor geen van beide zelf zullen willen betalen. Wanneer de gemeenschap alles betaalt is het voetballen voor open doel voor de bedrijven.

AntiZanicz | 18-04-21 | 15:33

Kant:,Meeste geluk voor de meeste mensen. Oftewel: fuck die bloedproppen en prikken! Vamanos!

JWZ_JMK | 17-04-21 | 20:25 | 2

Voor de meeste gevallen van trombose is aspirine al voldoende. Maar nee, liever nog duizenden doden.

kortebroek | 17-04-21 | 20:32

Fieldlabs?! WTF! Hugo en consorten proberen een complete industrie rondom covid1984 te bouwen. Ten koste van de bestaande industrie.
Stop het testfascisme en stop deze totalitaire waanzin. :-(

keestelpro | 17-04-21 | 20:23 | 4

Hear hear.

wilderst | 17-04-21 | 20:51

@Usumani | 17-04-21 | 20:40:
Hoe dit alles te stoppen? Gewoon stoppen met schaap zijn en weer mens worden. Net als vorig jaar zomer toen niemand gevaccineerd was en alles gewoon open ging en het virus als sneeuw voor de zon was verdwenen. We moeten deze machtsbeluste gekken geen virus-tycoontje met ons laten spelen. Zij leven in een speelfilm maar dit is het echte leven. Dus. NIET mee spelen in deze horrorfilm. Laat je niet testen en doe gewoon wat je altijd deed. Neem alleen een vaccin als je weet dat een corona of influenza virus een gevaar voor je afweersysteem vormt vanwege ouderdom of andere aandoeningen.
Maar laat je gezonde fysiek en psyche niet ziek maken door dit leger van waanzinnige witjassen.
Dit zijn volksvertegenwoordigers en medici met grootheidswaanzin. Zij kennen hun plaats niet meer. Zij horen ons te dienen, niet te mennen als vee.

keestelpro | 17-04-21 | 21:02

@keestelpro
Goed gesproken, een tegel om op een tegeltje te laten zetten.

Alfred E. Neuman | 17-04-21 | 21:22
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl