Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Brazilië en India maken het toch wel spannend

Het Amerika voor Spanjaarden en het toilet aan de Ganges houden ons bij de les!

Gaan we het toch even over hebben. Bolsonaro (profiel) lachte corona vanaf het begin als zodanig weg en mondkapjes zijn "voor homo's". Inmiddels staat het aantal nieuwe besmettingen gemiddeld op 68.000 nieuwe besmettingen en 4000 doden per dag, met in totaal tot nu toe 362.000 sterfgevallen. Die sterfgevallen wijt Bolsonaro vooral aan "depressie en overgewicht" en hij blijft van mening dat een lockdown de economie teveel zou beschadigen. In maart stierven er zo'n 66.570 mensen 'aan' corona, en dat is een verdubbeling tegenover april. Ecuadoraanse toestanden wanneer?

En u zult het niet geloven maar ze hebben er vooral te maken met de Braziliaanse variant genaamd P1, in Nederland naar schatting verantwoordelijk voor 1,5% van de besmettingen. En dan is de Braziliaanse variant zelf ook alweer aan het muteren. "Studies have shown the P1 variant to be as much as 2.5 times more contagious than the original coronavirus and more resistant to antibodies," lezen we in India Today.

En dat brengt ons bij: India. Want ook daar gaat vanaf begin deze maand ook rap naar de ratten. Ons was ooit beloofd dat ze daar door 'lokale opvattingen' over hygiëne nagenoeg immuun waren, maar dat is toch tegen gevallen. Gister telde het 200.739 nieuwe besmettingen, 1.026 doden en in totaal 173.000 doden. India heeft dus vooral last van hun lokale variant, het zogeheten "double mutant virus" B.1.617. "While both the mutations, traced across separate variants are characteristic for their high infectivity and transmission rates, this is the first time they have merged together, making it many times more infectious and deadly."

Zin in vakantie! Meer video's uit zowel Brazilië als India, na de breek.

Meer Braziliaanse ellende

Brandhaard India

Reaguursels

Inloggen

Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos alarmerend.

Short | 16-04-21 | 15:14

Ik ben wel een beetje klaar met die hijgerige berichten in andere media dan GS. Totdat de coronapandemie begon werd altijd uitgelegd dat doorgaans een virus muteert in een meer besmettelijke, minder dodelijke variant. Dat is ook logisch.
Sinds corona werden we eerst bang gemaakt voor de eerste versie van het virus in het algemeen, daarna voor de zogenaamde 'mutaties'. Er ontstaan elke dag tien mutaties die gaan verspreiden dus 'mutaties' op zichzelf is niet bijzonder. Ze zijn nu elke keer wel ineens veel besmettelijker, maar ook elke keer veel ziekmakender, volgens de clickbaitkranten. Bijzonder.
Kijk je inderdaad naar Brazilië, dan worden er artikelen geschreven met titels waarin al vermeld wordt hoe erg het wel niet is. Lees je het artikel, dan is het een grote tranentrekkerij en een opeenstapeling van anekdotes en nergens tabelletjes en grafieken. Ik weet van mezelf dat ik gevoelig ben voor dat soort artikelen dus ik lees ze gewoon niet meer.

Draak uit Brabant | 16-04-21 | 14:55

Dat zijn nog eens culturen om oprecht respect voor te hebben! Kunnen we daarvan ook niet een paar miljoen naar NL halen? Met alleen de zwarte en lichtgetinten schiet het niet echt op.

Aisie | 16-04-21 | 14:24
-weggejorist en opgerot-
dranrebel | 16-04-21 | 13:12

*NOS mode on*
Kunnen we niet het model van Luxemburg kopieren? Dat had maar 789 sterfgevallen over de hele periode! Beduidend meer dan Rusland (slecht), USA onder Trump (slecht!!) of Bolsanaro (slecht!!!)
*NOS mode of*
En de afgerichte, goeddenkende TV-kijker met zijn A-vakkenpakket zie je hardop knikken. Ja, het Luxemburg-model.

Heb een ban op Joop omdat ik ook als commentaar op een hysterisch bericht over Brazilie vertelde dat naar de relatieve cijfers gekeken moest worden.

du Roi Soleil | 16-04-21 | 11:08

De waarheid is dat qua mortaliteit een land als Brazilie ergens in de middenmoot bungelt en vooral veel Europese landen (Belgie, Tchechie) deze lijst aanvoeren. Als je tenminste het aantal inwoners in beschouwing neemt.
Dat Brazilie in de spotlight staat is dan ook vooral om dat de media Bolsanaro niet graag mag. Verder doen ze het best wel aardig qua corona.

du Roi Soleil | 16-04-21 | 11:02

India = 173.000 doden op een bevolking van 1,366 miljard = 0,000127
Brazilië = 365.000 doden op een bevolking van 211 miljoen = 0,00173
België = 23.636 doden op een bevolking van 11,460 miljoen = 0,002
Nederland = 16.861 doden op een bevolking van 17,280 miljoen = 0,000976
Europa = 2.990.000 doden op een bevolking van 746.400.000 = 0,004!

Hou er daarnaast rekening mee dat zowel India en Brazilië uitgestrekte landen zijn waarin een aanzienlijk deel van de bevolking niet dezelfde toegang heeft tot dezelfde standaard gezondheidszorg als Nederland en België!

Tollebol | 16-04-21 | 10:30 | 3

Er zijn wel meer redenen te bedenken waarom die getallen NIET te vergelijken zijn tussen deze landen. Zoek maar eens voor de lol op de bevolkingspyramides van deze landen, snap je het nu?

Jeroen van Veen | 16-04-21 | 10:37

Inderdaad, ben deze week teruggekomen uit India en je merkt daar echt net zoveel van dit virus als in Duitsland, Nederland, Portugal, en Mexico: buiten de overheidsmaatregelen helemaal niks namelijk.
En ze handhaven daar in India ook echt wel hoor, ben al meerdere keren gestopt omdat ik mijn mondkapje niet goed op had terwijl ik alleen in de auto zat.

AnonymousCoward8281 | 16-04-21 | 12:23

@Jeroen van Veen | 16-04-21 | 10:37: Ik snap je punt. En denk ook dat het niet helemaal fair is om te zeggen dat het niet zo relevant is. Als je bedenkt dat de steden als Rio (13,5 mln) en New Delhi (21mln) flink volgepropte steden zijn. Waar Rio zo'n 40.500 doden heeft te betreuren en New Delhi 11.652 doden. Dat is dus respectievelijk 0,3% en 0,04% sterfgevallen genomen over het aantal inwoners. Nederland doet het ietsje beter dan India; 4069 doden op 17,1 mln inwoners. Dat is dus een sterfte van 0,02%. Als je de percentages ziet... en wij zitten krampachtig onze handen te wassen, alles binnen. En in de krottenwijken.. ik geloof nooit dat daar alles compleet in lockdown is. Dan vraag je je toch af hoe dit kan? Volgens de verhalen van o.a. het RIVM zouden de sterftecijfers dan toch enorm moeten verschillen? Om al deze maatregelen te rechtvaardigen, moet het percentage sterfte toch veel hoger liggen?

upbeat | 16-04-21 | 13:09

Gisteren een Syrische asielzoeker bij 'de Vooravond', die graag naar de Olympische Spelen wil, en binnenkort naar Japan vliegt om zich te kwalificeren. Dus met een béétje goede wil komt hij onderweg in contact met een besmette Indiër, zodat hij het gemuteerde India-virus mee terug kan nemen naar ons koude kikkerlandje. Fingers crossed!

Zenzeo | 16-04-21 | 09:48

Makkelijk wijzen naar Brazilie. Terwijl het Hugo/RIVM Beleid toch wel erg veel oudjes de dood ingejaagd heeft. (besparing?)
Als Nederland echt wil besparen zou men geen vaccinaties in gevangenissen moeten uitvoeren. Die misdadigers kosten ons veel meer.

Godderwrake | 16-04-21 | 09:19 | 1

de oudjes laten gaan is besparing, klinkt hard maar zo is het wel.

DeJaVu5225 | 16-04-21 | 09:23

Als we er nog steeds vanuit gaan dat corona het virus is. Lullig gezegd maar misschien is corona het medicijn van moeder aarde om een ander virus te decimeren.

RobbievanD | 16-04-21 | 08:54 | 3

Thats not how it works.

mono-culti | 16-04-21 | 09:36

That’s how nature works!

emwee | 16-04-21 | 09:54

Ik denk dat we onszelf meer als een plaag moeten zien. Uiteindelijk vreten we de hele wereld leeg en dan gaan we dood...

AnonymousCoward8281 | 16-04-21 | 12:27

Als alle coronacijfers nu eens in procenten worden uitgedrukt, lijkt het allemaal ineens niet meer zo dramatisch want genoemde cijfers klinken natuurlijk vele malen indrukwekkender dan als men spreekt van 1,5 à 2%. van de bevolking die er aan sterft.
Ruim 98% overleeft het, maar met dat soort getallen kan je de bevolking niet met angst onderdrukken, dan lachen ze je uit.

jufrouw theelepeltje | 16-04-21 | 08:32 | 4

Als ze het niet in procenten (promille) rapporteren negeer ik het. Dat heb ik altijd algedaan, want een getal zegt niets. In het verkeer vallen elk jaar een paar honderd doden. Ga je daarom alle verkeer verbieden? Het is duidelijk dat men (de overheid) angst wil zaaien, al ben ik er nog niet achter wat het doel is.

Aisie | 16-04-21 | 08:57

@Aisie | 16-04-21 | 08:57: het doel is niet zo moeilijk.
Namelijk Build Back Better.
Dat begint door eerst alles te slopen anders kan je op die plaats niks nieuws neerzetten.

Rotterdammert1965 | 16-04-21 | 09:09
▼ 1 antwoord verborgen

‘In Maart 66750 besmettingen, dat is een verdubbeling ten opzichte van april” je kunt dan beter zeggen dat in april de cijfers gehalveerd zijn. Of april moet zijn februari.

Crankhead | 16-04-21 | 08:25 | 2

En waar ik maart zei, moet januari zijn, stop de klok.

mono-culti | 16-04-21 | 09:38

Besmettingen = positieve testuitslagen

emwee | 16-04-21 | 09:55

Leuk hoor smijten met cijfers.
Als je Brazilië en India legt naast de aantal van Nederland is het hier erger.
Wederom angst aanjagen.
10 a 20% van de bevolking bezit autonoom kritisch denkvermogen.

whiteberry91 | 16-04-21 | 08:17

Jullie quoten "many times more deadly" , maar dat is nergens terug te vinden in het artikel waar de link naar verwijst?

Devox85 | 16-04-21 | 08:13
-weggejorist-
leegethas | 16-04-21 | 07:17

India heeft een miljard inwoners en 200.739 nieuwe gevallen. Op 17 miljoen zou dat zijn; 17 miljoen/1 miljardx200.739 is . Dat is minder dan bij ons. India doet het dan niet slecht.
170.000 doden in totaal is 17miljoen/1 miljardx170.000 is 2890 doden.

Hm, niet onder de indruk.

Sans Comique | 16-04-21 | 06:15 | 4

Maak van die 1 miljard maar 1,3 miljard. Dan kom je op 2223 doden.

Franker | 16-04-21 | 07:12

@Sneerpoets | 16-04-21 | 06:36: JA en Corona blijven we doortellen ondanks dat we in een nieuw jaar zijn. Dus je moet die coronadoden vergelijken met 2 jaar of 1,5 jaar (Wat je wil) in het verkeer. dus vs 300K of 225K. Als je het eelijk wil houden.

Conclusie: corona is kut, schudt flink aan de boom bij zwakke mensen en helaas soms ook bij vreemde uitzonderingsgevallen bij gezonde mensen. Jammer joh. Wat wil je doen?

BBRDWR | 16-04-21 | 08:48

Precies dit!

emwee | 16-04-21 | 09:55
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig hebben wij de EU. Die zich de vaccins van brood heeft laten eten door oa UK (well done lads, no EU anymore, good for you) omdat ze de prijzen vd vaccins zo laag mogelijk wilde uit onderhandelen.
Even vergeten in alle domheid, je bent tenslotte EU of niet, dat een snelle vaccinatie vd bevolking zich economisch razendsnel terug verdient.

Viva EU.

Realism Is All | 16-04-21 | 00:33 | 3

Inderdaad te bizar voor woorden.
De hand op de knip houden bij aanschaf van vaccins, en ten gevolge een paar maanden extra de complete economie op slot moeten gooien.
Dan is een miljardje meer of minder voor je vaccins een prikkie.

Vage_eddie | 16-04-21 | 01:45

En dan te bedenken dat die Brexit voor populisten was en slecht voor de UK.

Rotterdammert1965 | 16-04-21 | 09:11

EU heeft net als de WHO volledig gefaald.

mono-culti | 16-04-21 | 09:40

Florida was rond de jaarwisseling al open, vergelijkingen gaan mank.

P. Breidel | 16-04-21 | 00:26 | 3

Wel eens geweest? Wonen bijna net zoveel mensen als hier, wel bijna vier keer zo groot. Brazilië en India toch veel dichter bevolkt.

Rest In Privacy | 16-04-21 | 07:58

@DexterGordon | 16-04-21 | 07:58: Florida is 4x zo groot maar iedereen woont aan de randen. Net als in brazilie. Jij vergelijkt appels met schillen van de appels.

BBRDWR | 16-04-21 | 08:50

@BBRDWR | 16-04-21 | 08:50: dat vergelijk valt wel mee als in Dehli iets van 18 miljoen inwoners op een kluitje heeft wonen.

Rotterdammert1965 | 16-04-21 | 09:13

Op het zuidelijk halfrond begint nu de herfst en straks de winter, virushoogseizoen. Daar gaat nog wat gebeuren.

Het brein erachter | 16-04-21 | 00:24

Reken eerst maar eens de nevenschade in verloren levensjaren in NL uit door de lockdown maatregelen. En besef je daarnaast dat iemand die in een arm land leeft veelal niet de "luxe" heeft om "vanuit huis" te gaan werken of een dikke uitkering aan te vragen. Geen werk is daar: geen eten op tafel.

RichardBandler | 16-04-21 | 00:06 | 2

Op korte termijn gaat het aantal voorkombare kankersterftes toenemen.
Daarna klapt er nog een golf diabetes, trombose en hartklachten overheen.
Lekker een jaar binnenzitten.

Vage_eddie | 16-04-21 | 01:43

Ze werken allemaal vanuit huis. Geen baan = vanuit huis werken om je eten bij elkaar te schrapen.

Fanshitter | 16-04-21 | 07:46
-weggejorist en opgerot-
a9b2b1 | 15-04-21 | 23:58
-weggejorist en opgerot-
Humorousbff | 15-04-21 | 23:56

Alle wappies even snel naar een ander topic!

Behangdelul | 15-04-21 | 23:37

Hopelijk gaat die Braziliaanse versie geen rol van belang spelen in Europa. Maat hoe kun je dat voorkomen? Moeten we dan maar niet meer reizen? Toch ook geen optie, vrijheid is ook van belang.

Jan, Leiden | 15-04-21 | 22:54 | 3

Vrijheid of massavernietiging?

Sjakkie van de Hoek | 15-04-21 | 23:22

Als die 2,5 keer besmettelijker is dan ga ik ervan uit dat die variant een enorme rol gaat spelen in Europa.

lekgoot | 15-04-21 | 23:42

Dit kan je niet voorkomen .. deze variant is al in europa...

adam76 | 15-04-21 | 23:56

Waarom wordt een USA vergeleken met Brazilie en met Belgie en Nederland etc.

Waarom wordt niet de EU of Europa vergeleken met USA en Brazilie.

Het kan nooit 100% vergeleken worden natuurlijk maar ik denk dat Europa het ook niet zo goed doet eigenlijk. En dan is Brazilie een tweedewereld land.

sjef-van-iekel | 15-04-21 | 22:54 | 1

Door die laatste zin wordt het niet vergeleken de EU leiders moeten zich wel superieur kunnen voelen.

Rotterdammert1965 | 16-04-21 | 09:14

gewoon openhouden anders ettert het virus veel langer door ,kijk maar naar Nederland.

Spychopaat | 15-04-21 | 22:28

Als iemand die deels in manaus en deels in florianopolis woont wil ik zeggen, wat zou er gebeuren als 70% van de NL in NL besmet zou zijn. Ik denk dat Brazilië het keurig gedaan heeft en over pakkenbeet 3 maanden een van de meest veilige landen is. In manaus is er momenteel al ondersterfte en worden patiënten van het hele land ernaar toe getransporteerd voor zorg. Groepsimmuniteit baby...

Pimp my Voortuin | 15-04-21 | 22:25 | 7

@Boris Poepnagel | 16-04-21 | 00:00: Aziaten die 15 jaar geleden SARS-1 kregen waren nog steeds beschermd, ook tegen SARS-Covid II.

Pimp my Voortuin | 16-04-21 | 07:33

@Het brein erachter | 16-04-21 | 00:22: U heeft geen idee, de Braziliaan wil (en gaat) al naar het ziekenhuis als ze 38 graden koorts hebben.

En voo wat betreft al die herbesmettingen waar u het over heeft. 1e coronatest false positive, 2e test false? Als herbesmettingen zo veel voorkomend zouden zijn, succes met je immuniteit uit een spuit.

Pimp my Voortuin | 16-04-21 | 07:34

@Het brein erachter | 16-04-21 | 00:22: Gewoon pertinente onzin. Er zijn wellicht enkele verhalen van herbesmetting. Mogelijk dat het veel vaker voorkomt maar dat mensen niet ziek worden. Je bent de hele dag, ook in quarantaine, virussen aan het verspreiden. Maar het gaat er nu dus om of het halve land in het ziekenhuis of op IC komt. En dan zijn herbesmettingen volstrekt irrelevant. Mensen met een zwak immuunsysteem zijn altijd gevoelig voor elke ziekteverwekker. Laten we ophouden met op een ziekelijke manier te streven naar 0 zieken en 0 doden. Jezus, ga leven!

BBRDWR | 16-04-21 | 08:54
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
MoonBeebe | 15-04-21 | 22:13 | 3

1.4 miljard mensen in India en tot nu toe deden ze het (officieel) een heel stuk beter dan Nederland, ze staan op de 125ste en Nederland op 19 als je naar aantal gevallen per inwoner kijkt. Ook Brazilie doet het nog steeds beter dan Nederland.
Ik ga er wel vanuit dat er nog steeds dagelijks vluchten naar Schiphol gaan vanuit die landen? En dat de passagiers zo door kunnen naar hun huis.

klaas24 | 15-04-21 | 22:06 | 4

In Nederland ook

klaas24 | 15-04-21 | 22:53

@klaas24 | 15-04-21 | 22:53: je zou kunnen zeggen dat in een land waar zorgmanager tegen de Balkenende-norm aanhangen het toch wel geregeld kon zijn dat de Corona doden tenminste een definitie konden hebben he? Zodat ze geteld konden worden. Allas.. er werden een week terug nog even 6000 geschatte lijken in de kast gevonden...

Epistulae_Morales | 16-04-21 | 00:55

Ah, de cijfers, gelukkig.
In een land waar je geeneens kraanwater kan drinken zonder een vloeibare lever te krijgen, zal de boekhouding wel op orde zijn!

Vage_eddie | 16-04-21 | 01:39
▼ 1 antwoord verborgen

De Chinezen hebben het virus gelukkig overwonnen, dit heb ik vernomen van een CCP kameraad.

spamzuiger | 15-04-21 | 22:01

Dit gezeik gaat nog jaren duren.

Mr Moore | 15-04-21 | 21:59 | 4

Elk jaar een prik met een mix tegen de meest waarschijnlijke SARS-COVID varianten.

klaas24 | 15-04-21 | 22:07

@klaas24 | 15-04-21 | 22:07: ben bang dat iedereen elke 2 of 3 jaar een prik krijgt, men kan niet de gehele bevolking elk jaar prikken, tenminste niet met de Jonge aan her roer

Stijlloser_from_NL | 16-04-21 | 00:10
▼ 1 antwoord verborgen

Brazilië staat op plaats 15 wat betreft aantal doden (1694) per miljoen inwoners en India op plaats 120 (125 per miljoen). Nederland staat op plaats 40 (982 per miljoen).

Alco-de-Holist | 15-04-21 | 21:57 | 5

En jij denkt dat in India de sterfgevallen allemaal grondig geïndexeerd worden?

Vage_eddie | 16-04-21 | 01:41

Ik hou me aan de officiële cijfers, iets anders hebben we niet.

Alco-de-Holist | 16-04-21 | 11:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar de KLM blijft ondanks een vliegverbod gewoon doorvliegen op Zuid-Amerika.

WirMachenMusik | 15-04-21 | 21:49 | 1

Onzin.

Rest In Privacy | 16-04-21 | 04:35

Die GS reaguurders weten het allemaal erge goed. Volop kritiek op Hugo. De president van Brazilië doet het tegenovergestelde en die krijgt het ook zwaar te verduren.

WantrouwendBurger | 15-04-21 | 21:46 | 2

Dacht u dat u de enige was die wantrouwend is?

Sinterbikske | 15-04-21 | 21:50

'De president van Brazilië doet het tegenovergestelde, en...'
Dan zou je haast denken dat zinnig beleid zich niet aan de uiteinden van het spectrum bevindt, he?

Vage_eddie | 16-04-21 | 01:47

Waren altijd al shithole countries....

grapjasz | 15-04-21 | 21:44

Zin in vakantie. Lol.

Sinterbikske | 15-04-21 | 21:34
-weggejorist-
Crucified Barbara | 15-04-21 | 21:32 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Bolsonaro is zelf een mutatie.
En hij is niet president voor zijn volk en land maar voor eigen plezier.
Dominant en resoluut, maar het empathie-stekkertje hangt wel los.

Op een of andere manier weten dat soort types vrij hoog op de apenrots te komen.

kloopindeslootjijook | 15-04-21 | 21:30 | 3

lijkt een beetje op Rutte

Purk | 15-04-21 | 21:43

lijkt De jonge wel

Spychopaat | 15-04-21 | 22:30

En hij hakt zo het Amazonegebied aan gort voor een paar knaken. Het is een lul...

SterF... | 15-04-21 | 22:53

Bacteriebadderen is een grondrecht hè.

Pieterman | 15-04-21 | 21:27

Wanneer maakt Nederland een Miljard over naar beide landen? Wij als gidsland moeten natuurlijk wel even laten zien hoe het moet. Fieldlabs moeten ze daar doen, dan is het snel voorbij.

Andersdenkend | 15-04-21 | 21:23

India heeft 4 doden per miljoen inwoners.
Brazilië 80
Hongarije 162. Hoor je niemand over
Polen 86
Slowakije 87
Bulgarije 100
Nederland 8
Etc.
Absolute aantallen zeggen niks over de relativiteit

YoMoms | 15-04-21 | 21:17 | 4

En getallen opnoemen zegt niets over kunnen rekenen...
187.000 / 211.000.000 = ??
20.000 / 18.700.000 = ??

Epistulae_Morales | 15-04-21 | 22:00

@Wilhelm Tell | 15-04-21 | 21:57:
Dat is ook waar. Indiase statistieken zijn net als die van Hugo's prikstatistieken. Beetje met de natte vinger wapperen en creatief rekenen

YoMoms | 15-04-21 | 22:01

Ik denk dat deze aantallen voor een bepaald tijdsbestek gelden. In Nederland 8 doden per miljoen inwoners geeft in totaal 140. Lijkt me een beetje weinig.

Alco-de-Holist | 15-04-21 | 22:11
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens de statistiek vallen er per miljoen inwoners minder doden dan in Nederland. Kunnen we hugo er niet heen sturen om daar te helpen, dan hebben we minder doden
in Nederland.

jan huppeldepup | 15-04-21 | 20:59

India is dan ook een soort gigantisch openlucht daklozen opvangcentrum.

Asteroid-B612 | 15-04-21 | 20:54 | 5

Wel goeie ventilatie voor alle aerosolen dus.

Vage_eddie | 16-04-21 | 01:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Veel mensen in India zijn gelovig en doen mee aan de Kumbh Mela. Met miljoenen tegelijk rein wassen in de Ganges. Wappies.

Mahatma | 15-04-21 | 20:52 | 6

Ik kan me niet voorstellen dat je schoner die rivier uit komt dan dat je erin ging...

ReyNemaattori | 15-04-21 | 22:06

goed voor je weerstand.

Spychopaat | 15-04-21 | 22:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Heb aandelen RIVM.

dhrat | 15-04-21 | 20:41 | 2

Ik heb aandelen in 'zes' planken.

deja_view | 15-04-21 | 20:50

Moeder Aarde ruimt op. Mag het misschien niet zo zeggen maar overal waar men als ratten opelkaar zit en bovendien nog een hygiëne niveautje hebben uit de middeleeuwen slaat dit virus om zich heen. We zijn minstens met de helft teveel op deze aardkloot en nu vindt moedertje het wellus.

Milovsky | 15-04-21 | 20:41 | 11
▼ 8 antwoorden verborgen

Volgens de T. is het “beestje” uit India opgedoken in België. Het “beestje.” Kudtkrant.

Normpje | 15-04-21 | 20:40 | 1

Tsja, de T blijft nou eenmaal de T

Het brein erachter | 16-04-21 | 00:28

Als je naar de genoemde cijfers kijkt in relatie tot de genoemde bevolkingsgetallen doet zowel Brazilië alsook India het beter als wij. Zij hebben minder doden per 100.000 inwoners.
Wat we niet moeten vergeten dat de bevolkingsopbouw in beide landen enorm verschilt met de Nederlandse: bij ons is, in tegelstelling tot Brazilië en Indie, de categorie mensen van boven de 80 sterk oververtegenwoordigd. En van deze categorie is bekend dat die bij griep epidemieën als eerste geraakt worden en dat daar de meeste slachtoffers vallen.
Ondanks de absoluut hoge getalen gestorven mensen valt het procentueel reuze mee.
Je ziet in Nederland, door het RIVM, ook een dergelijk gegoochel met getallen... waar het lijkt of de context bewust weggelaten wordt.

Camoflage | 15-04-21 | 20:40 | 13

@Tapu | 15-04-21 | 21:10: geloof dat we te veel in de bijbel geloven... meesters van alles, genesis 1:28... ja.. dikke vogelpoep in je ogen.

nobodiesunmighty | 15-04-21 | 21:15

@nobodiesunmighty | 15-04-21 | 21:15: Het gros wil graag meester zijn van alles, het duldt echter geen hogere macht boven zich en accepteert geen grenzen aan het eigen handelen.

Arachne | 15-04-21 | 22:17
▼ 10 antwoorden verborgen

In India en Brazilië nemen ze het klimaat serieuzer dan ik dacht. Mag ik dit zeggen?

Canis.bonus.es | 15-04-21 | 20:37 | 1

Klopt, daar snappen ze dat je niets aan het klimaat kunt veranderen.

MooseNL | 15-04-21 | 21:56

Al die doodskisten, daar gaat het regenwoud.

Mr_Natural | 15-04-21 | 20:36 | 1

Het is anders een prima manier om co2 weer terug de bodem in te krijgen...

Vage_eddie | 16-04-21 | 01:52

Wow.. absolute cijfers zonder context. Nou komt ie.

Vraag: wie doet het beter? Een land met 173.000 doden op 211.000.000 (211 miljoen)? Of een land met ( ruim geschat) 20.000 doden op 17.800.000 (17,8 miljoen)?

Epistulae_Morales | 15-04-21 | 20:32 | 13

nou ja, daar gaan we weer... cijfertjes... cijfertjes... cijfertjes allemaal pseudo exact, want zodra we niet meer weten waar ze exact vandaan komen of waar ze door wie zijn geteld en waarom, gaat het gauw mis.

nobodiesunmighty | 15-04-21 | 21:17

Brazilianen worden tegenwoordig gemiddeld bijna net zo oud als Nederlanders. In 20 jaar van 56 naar 78 gemiddeld gegaan. Nederland zit ergens op 81.
Wrang genoeg komt dat vooral door de vaccinatiecampagnes tegen gele koorts, malaria en kinderziekten..

Epistulae_Morales | 15-04-21 | 22:05
▼ 10 antwoorden verborgen

Je kunt lullen als Brugman, maar ze hebben meer beschikbare woningen dan wij.

keistad | 15-04-21 | 20:31 | 1

Nee hoor.. Brazilië heeft een groter woningprobleem dan Nederland. Los van hetgeen je daar al woning mag noemen.

Epistulae_Morales | 15-04-21 | 20:33

Vreemd, in de favela's wordt toch volop geprikt.

Mr_Natural | 15-04-21 | 20:30

Das allemaal van die UFO uit 2019.....
Die gasten zijn ruimte aan het maken, zodat zij kunnen leven op onze planeet.
V
Independence Day.

Maar: FUKC YOU: Wij hebben Wil Smith en Marc Singer, vuile DIANA!

nobodiesunmighty | 15-04-21 | 20:30 | 3

Verder alles goed?

Wc-kip | 15-04-21 | 20:30

Lees nu verdorie eens de geschiedenis van de Spaanse griep na (gewoon Wikipedia). Regio's die ongeschonden door de 1e en 2e golf kwamen waren daarna in de 3e en 4e golf net zo hard aan de beurt. Uiteindelijk kwam er een mutant waar mensen niet meteen hondsziek van in bed bleven en aan overleden (logisch, die mutant kon zich beter verspreiden, want vanaf je bed is dat beetje moeilijk). En die mutant zorgde ervoor dat er groepsimmuniteit werd opgebouwd (kennelijk is resistentie tegen een mutant geen garantie, maar wel in voldoende mate om het virus te stoppen)....

PepijnvanLanden | 15-04-21 | 20:30 | 8

De Spaanse Griep wordt er te pas en te onpas bijgehaald. Wat men niet vermeldt, is dat er destijds geen penicilline was (moest nog ontdekt en ontwikkeld worden).

Arachne | 15-04-21 | 22:13

@Arachne | 15-04-21 | 22:13: er waren destijds ook nog geen dildo’s. Die helpen ook niet tegen een virus... druif

Epistulae_Morales | 16-04-21 | 00:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Ja,.weetje. creëert wel ruimte.

SinisterNL | 15-04-21 | 20:26

Zolang er gevlogen en internationaal (in) gereisd wordt hebben maatregelen geen enkele zin. Gelukkig overweegt men midden mei al (!) quarantaineplicht op straffe van wel 95 euro pfffffffffffff

2CVOcean | 15-04-21 | 20:26 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Maar kan je stellen in het algemeen, verzorgingstehuizen en dergelijke uitgesloten, dat besmet raken eigenlijk je eigen schuld is? Je eigen verantwoordelijkheid?

Patje | 15-04-21 | 20:25 | 3
-weggejorist-
ikwilookwatzeiken | 15-04-21 | 20:26

Ja en nee.

Papa Jones | 15-04-21 | 20:27

@Papa Jones | 15-04-21 | 20:27: En vice versa

Sneerpoets | 16-04-21 | 07:10

Het America voor de Portugezen. Dat heeft Paus Alexander de zesde al in 1493 bepaald en het Verdrag van Tordessillas bevestigd.

AlexanderVissers | 15-04-21 | 20:24 | 2

Ja hoor, en Helmond ligt zeker in N. Brabant?

uisge baugh | 15-04-21 | 20:34

@uisge baugh | 15-04-21 | 20:34:

Gelukkig niet.... wij hebben Oss al dat is meer dan genoeg ellende.

AnonymousCoward8281 | 16-04-21 | 12:18

Wij hebben 20.000 doden op de 17 miljoen inwoners. Dan doen die brazilianen het relatief gezien niet heel veel slechter. Laten we hopen dat er een mutant ontstaat die nog slechts een verkoudheid bezorgt maar je wel resistent maakt tegen de vervelende mutanten.

BobDobalina | 15-04-21 | 20:22 | 9

@Papa Jones | 15-04-21 | 20:23:
Veertig procent lijkt me sterk met 3000 doden per dag. De V.S. zit nu ook op 1000 doden per dag en dat waren er in januari op een gegeven moment ook 4000 per dag.

Oeleflaffel | 15-04-21 | 20:48

@Papa Jones | 15-04-21 | 20:23: zal allemaal wel maar als bolsenaro voor het tribunaal moet verschijnen, kan De Jonge zijn borst natmaken.

BobDobalina | 15-04-21 | 21:03

@Papa Jones | 15-04-21 | 20:23:
Ik neem aan dat alle betrouwbare stayistieken uit Africa en China daarin meegenomen zijn?

Het aantal doden per 1000 inwoners ligt in Brazilie nu op 1.7, de VS heeft ook 1.7 Belgie zit boven de 2 en ook Italie, het VK en half Oost Europa doen het slechter. Ja Nederland doet het iets beter dan Brazilie, maar dan moet je ook rekenen dat Brazilie relatief weinig capaciteit in ziekenhuuzen heeft, zeker in het noorden en noordoosten en dat mensen dus regelmatig weggestuurd moeten worden.

Ja, Bolsonaro is een idioot en zit maar wat aan te rommelen. Gelukkig dat Rutte en Hugo alles onder controle hebben.

kipkip | 16-04-21 | 01:45
▼ 6 antwoorden verborgen

India heeft zo'n 1,36 miljard inwoners.
.

Kijkeensaan | 15-04-21 | 20:22
-weggejorist-
Spiderman1 | 15-04-21 | 20:20 | 1

Wie wel eens in Brazilië is geweest kan bevestigen dat het aantal obese blobs minstens één op vier inwoners betreft. Verder is het in een land als India volstrekt irrelevant als er dagelijks drieduizend mensen aan wat dan ook sterven, of het nu corona, gangreen of pikrot is.

Rhenium | 15-04-21 | 20:19 | 5

@Patje | 15-04-21 | 20:22:
En allemaal mensen die van honger en dorst sterven omdat ze niet uit een Kamasutra knoop kunnen komen.

Mr_Natural | 15-04-21 | 20:24

En ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal ook een beetje politiek is daar in Brazilië. Want zo'n meneer Bolsenaro heeft in dat gigantische land natuurlijk genoeg politieke tegenstanders op allerlei belangrijke posities zoals gouverneur van een provincie. En ik sluit niet uit dat er soms best wel creatief gerekend wordt met besmettingscijfers en slachtofferaantallen als dat helpt om die vervelende meneer Bolsenaro te beschadigen.

VanBukkem | 15-04-21 | 20:32

Verrassing: Wat in Brazilië sterft is ook minder relevant dan in Nederland. Ze doen het beter dan wij....
En Boldonaro is een complete idioot, maar hij heeft gelijk dat er in Brazilië geen lockdown optie is. Dan sterft iedereen binnen een maand van de honger of totale anarchie die volgt.. geen werk is geen eten daar

Epistulae_Morales | 15-04-21 | 20:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Die supertaaie mutaties ontstaan bij de gratie van mensen als Bolsonaro. Een enorme mongool is het.

SIogra | 15-04-21 | 20:19 | 8
-weggejorist-
Joffri | 15-04-21 | 20:49

Mutaties zijn zeker taai. Maar niets is zo resistent als Gulliver tegen een Joris...

Canis.bonus.es | 15-04-21 | 20:49

Wat mag ik hier allemaal niet zeggen? Ik zie de grootste onzin voorbij komen.

Tommi | 15-04-21 | 20:53
▼ 5 antwoorden verborgen

Is Brazilië niet het Amerika voor Portugezen?

Mr_Natural | 15-04-21 | 20:19 | 1

Wanneer er naar de taal gekeken wordt wel.

Stuffed Human | 16-04-21 | 13:02

Als ik de Indiase regering was dan zou ik eens wat doen aan de waterkwaliteit van die Ganges daar. Want volgens mij is gebaad in die Ganges een groter gevaar voor de volksgezondheid dan dat coronavirus.

VanBukkem | 15-04-21 | 20:19 | 5

Wat ook goed/interessant is : in een aantal zijrivieren van die Holy Cowshit river Ganges begonnen op een gegeven moment zwemmerts te verdwijnen. Foetsie ! Spoorloos. Wat bleek nu ? Er zitten daar in die rivier allemaal reusachtige meervallen diep verscholen in hun holletjes. Die beesten worden dus al 4000 jaar gevoed met al die lijkies die daar ronddobberen. Door dat rijke dieet zijn die beesten in de loop der eeuwen steeds groter geworden. Maarrrr, nu schijnen er dus van die vissen te zijn die de evolutionaire stap gemaakt hebben van aaseter naar predator ! Dus af en toe nemen ze wel een zwemmert te grazen. Ik heb zelf gewerkt met meervallen, het zijn een soort rivierkakkerlakken. Ze zijn heel dom maar wel heel sterk. Als ik ze moest voeren een krankzinnig gespetter en wild kolkend water. Het zijn ook kannibalen trouwens. Normaliter is de Afrikaanse meerval een halve meter lang ofzoiets, maar deze Indiase meerval, een enorme vreetzaks, zou naar verluidt 2 of zelfs 3 meter lang kunnen worden ! Nou berg je dan maar, want je hebt NO CHANCE. Hap hap, gloek. Weg.

Asteroid-B612 | 15-04-21 | 21:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Allemaal acteurs volgens de zwaarst gestoorde wappies....

Rest In Privacy | 15-04-21 | 20:18 | 4
-weggejorist-
Canis.bonus.es | 15-04-21 | 20:29

213 miljoen Brazilianen dus Bolsenaro doet het net zo best als De Jonge.

Joffri | 15-04-21 | 20:35
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
HaveXS | 15-04-21 | 20:18 | 1

Corona? ‘Iets voor homo’s, steek in je reet’
www.groene.nl/artikel/corona-iets-voo...

Alleen lezen als je zin hebt. Indien je goed gemutst bent niet lezen want vrolijk is het niet.

Brabeaulander | 15-04-21 | 20:16 | 2

De tering. Wat emo geschreven in het begin maar dit is niet best....
Wat een hel moet dat daar inmiddels zijn voor de gewone bevolking.

Graaisnaaiert | 15-04-21 | 21:09

Bizar Brabo, wat een toestanden daar.

pibasso | 15-04-21 | 23:33

Bolsenaro eindigt nog eens voor een tribunaal, als hij geluk heeft
En ja India, wat een zeldzaam smerig land daar ga ik nooit meer naar toe
Niet zo raar dat ze eea daar niet/nooit/never onder controle gaan krijgen

Mauritskade | 15-04-21 | 20:16 | 3

Volgens RJ was covid-19 niet besmettelijk omdat het in India niet voorkwam.....

Rest In Privacy | 15-04-21 | 20:20

Ik mag toch aannemen dat de Schiphol ongelimiteerd toestellen uit die landen laat landen zodat wij ook deze mutaties kunnen consumeren.... bij wijze van inclusiviteit.

Pedronegro | 15-04-21 | 20:16 | 4

Nee dat doet het niet.

Rest In Privacy | 15-04-21 | 20:40

Nou exact.. de avondklok werd de laatste keer in stand gehouden, maar vluchten uit Brazilië weer toegelaten.

Epistulae_Morales | 15-04-21 | 20:41
▼ 1 antwoord verborgen

Ach ja. Verse ronde lockdowns komen er dus aan. Schiphol staat nog open. Braziliaanse en Indiase communisten hoestjes komen gewoon binnen. En Marxje heeft iedereen voor de gek gehouden met zijn 5 jaren plan om de grondwet schendende sperrzeit op te heffen. nos.nl/artikel/2376876-rutte-versoepe...

Graaf_van_Hogendorp | 15-04-21 | 20:15 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Bij de buren is het gras altijd groener.

Leptob | 15-04-21 | 20:15

Iedereen gaat dood aan corona, alles is corona, overal, alles. Jij bent anders van mening? Wapenstok erover! Je moet en zal geloven dat iedereen en alles dood gaat door corona. Corona, corona, corona!

T2000 | 15-04-21 | 20:14 | 1

Eindelijk, gelukkig maar, de eerste corona dode in grote kennissenkring: 55 jaar in Drenthe. Wel schrikken.

ger1306 | 15-04-21 | 21:00

Liever spannend, dan dodelijk saai zoals hier.

hang-time | 15-04-21 | 20:13

Die mensen zijn wel vrij om besmet te raken, te leven en om dood te gaan.

Patje | 15-04-21 | 20:13

'In maart stierven er zo'n 66.570 mensen 'aan' corona, en dat is een verdubbeling tegenover april'.... hmm dus in april stierven er 33.285. Dan is het toch gehalveerd?

Johan1235 | 15-04-21 | 20:13 | 2

Stierven = sterven

Johan1235 | 15-04-21 | 20:14

Is dit dan begrijpend rekenen?

Canis.bonus.es | 15-04-21 | 20:40

Gelukkig leven we in Nederland, waar we dan wel met militaire precisie a raison van 925.000.000 euro de dagelijkse gang van zaken in de echte krottenwijken gaan nabootsen. En hoe dat bedrag dan weer niet uit de begroting van Ontwikkelingssamenwerking komt. Hoe de testsamenleving ook maar een aflaat is voor je derdewereldgeweten. Kraaltjes en spiegeltjes voor je eigen inboorlingen.

Hoe moet je het noemen: postmodern kolonialisme?

Hetkanverkeren | 15-04-21 | 20:13

Nu nog 1,5%, tot Hugo er lucht van krijgt en Mark ons op gaat jutten dat deze variant echt wel een slechte is, dus extra maatregelen, ochtendklok en alleen nog maar thuiswerken. Binnen nu en drie maanden schat ik. Viel spass!

Met_baard | 15-04-21 | 20:12

Zijn dit de kale cijfers?

Normpje | 15-04-21 | 20:12 | 2
-weggejorist-
ikwilookwatzeiken | 15-04-21 | 20:15

smeets?

Joffri | 15-04-21 | 20:17

Hoezo brandhaard India? Ongeveer duizend doden per dag. Da's ongeveer 1 op de anderhalfmiljoen. Klein bier dus. Dat kunnen die Indieërs heeeeel lang volhouden. Sterker nog, ik denk dat er nog steeds elke dag meer Indiërs bijkomen.

VanBukkem | 15-04-21 | 20:11 | 3

Bovendien speelt dat corona toch vooral bij die bovenste kasten daar in India. Hebben die onderste kasten ook weer eens iets te lachen.

VanBukkem | 15-04-21 | 20:13

Denk je werkelijk dat alle Coviddoden worden geregistreerd?
De arme mensen worden gewoon de Ganges in gesmeten.

Rest In Privacy | 15-04-21 | 20:24

"Sterker nog, ik denk dat er nog steeds elke dag meer Indiërs bijkomen."

TFR was in 2017 2,1 en nu waarschijnlijk ergens rond de 2,0.

omanders | 15-04-21 | 20:57

Gaat nog jaren duren voordat we er mondiaal vanaf zijn. Jammer maar helaas. Deze landen gaan de komende tijd echt niet op code geel.

TheManiac | 15-04-21 | 20:11

Maar daar hebben ze weer geen Hugo del Joven.

Normpje | 15-04-21 | 20:10

Maar ze hebben daar dus geen last van vergrijzing? Even een kam door de samenleving. Op de lange termijn absoluut beter voor de economie. Maar ja, als het je eigen opa of oma betreft, dan is dat natuurlijk wel een persoonlijk drama, en reken maar dat je die ziekte dan vervloekt.
Gelukkig zijn al mijn opa's en oma's al dood. Gewoon old skool aan kanker.

Timide_Aso | 15-04-21 | 20:10

Gaan we alweer allemaal dood?

Reebensteeltje | 15-04-21 | 20:09
-weggejorist-
dirac | 15-04-21 | 20:37

@Gulliver | 15-04-21 | 20:27: lees dat idd even.. uitzondering voor inreisverbod: iedereen die een EU paspoort heeft. Gelukkig kunnen die mensen geen Covid oplopen, toch?

Epistulae_Morales | 15-04-21 | 20:52

Gulliver is er eentje die koste wat kost iedereen die ook maar iets tegen zn paniekzaaierij in brengt of zijn preken niet voor zoete koek slikt, wappie wil noemen. Dit wappie noemen is tot een religie verheven en feiten zijn van ondergeschikt belang. Bijvoorbeeld, Brazilie. Het is uiteraard erg naar dat mensen overlijden aan corona en Bolsonaro zal niet de meest rationele figuur zijn. Kijk je echter iets verder en ga je iets engs doen als relativeren of dingen in context bekijken, zie je dat de sterfgevallen per 1000 inwoners door de jaren heen helemaal niet zo gek veel anders zijn. www.macrotrends.net/countries/BRA/bra...

Rest In Privacy | 15-04-21 | 21:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Zin in vakantie inderdaad.. maar doe maar weer eigen kikkerland denk ik zo.

MondKapper | 15-04-21 | 20:06 | 1

Ben twee maanden terug nog naar Cancun geweest... echte aanrader. India was (tot vorige week) ook echt top.

AnonymousCoward8281 | 16-04-21 | 12:32

Zullen we de cijfers wel even in perspectief zetten. 362000 doden op een bewoners aantal van zo'n 211 mln, maakt iets van 0,17%. Ja doden vallen er, maar laten we niet overdrijven.

Waargaathetheen | 15-04-21 | 20:06 | 11

Het zijn ook nog eens allemaal vetzakken daar in Brasil. Dus ik snap wel dat daar veel doden vallen, dat ruimt wel lekker op.
En mondkapjes zijn inderdaad voor homo's want ook het RIVM zegt dat ze geen fuk helpen.
Tot zover het eerste tendentieuze en o gefundeerde deel van het artikel.

Bakkeleures | 15-04-21 | 20:44

@ hotnot Mexicanen is het meest obeese volk. Even ter info in relatie tot mortaliteitspercentage aldaar

pibasso | 15-04-21 | 23:18

Precies. Reken daar ook nog bij dat het een land is met veel minder capaciteit in ziekenhuizen en dus een deel overlijdt omdat ze niet behandeld kunnen worden.

Het aantal nieuwe besmettingen per miljoen inwoners ligt er lager dan in Nederland, 322 per miljoen tegen 411 per miljoen per dag in Nederland.

En wat betreft een lockdown, er is geen nationale lockdown maar staten en steden hebben hun eigen lockdown, met een heel handig overzichtje bij welke besmettingsgraad of bezettingsgraad van de ziekenhuizen welke beperkingen in gaan. Zodat je niet tot dinsdagavond hoeft te wachten op wat Hugo nu weer verzonnen heeft. Gewoon duidelijk dus. Bolsonaro is een idioot, maar dat was hij ook al voor Covid en lockdowns per staat werkt net zo goed aangezien de meeste staten groter zijn dan de meeste Europese landen.

kipkip | 16-04-21 | 01:52
▼ 8 antwoorden verborgen

Is maar eens bewezen dat die brazilian wax je lichaam kwetsbaar maakt.

Shoarmamasutra | 15-04-21 | 20:06

Ach gaat toch weg man, met jeBrazilliaanse variant. Wat een onzin!

T2000 | 15-04-21 | 20:05 | 1

Ach, y2k dat was juist een hoax. Stonden de Maurice de Honden te roepen dat alle compyteregestuurde zaken in de strond zouden zakken als ze van 99 op 00 sprongen

Shoarmamasutra | 15-04-21 | 20:08
-weggejorist-
ikwilookwatzeiken | 15-04-21 | 20:05

Hoe is het in Rusland, daar zijn ze nu al sinds september al aan het prikken.

Kaas de Vies | 15-04-21 | 20:03 | 2

Inmiddels verleggen ze het prikken liever naar Oekraine. Met bajonetten wel te verstaan. Putin heeft binnenlands wat probleempjes. De klassieke leer gaat er vanuit dat je dan stoer moet doen in het buitenland.

JB86 | 15-04-21 | 20:15

Na een zeer felle golf in december en januari met lijkkisten in het ijsstadion, patienten op de gang etc is het aantal besmettingen nu zeer sterk gedaald.
Tik maar even corona rusland in google dan krijg je get grefiekje.

nos.nl/artikel/2359040-corona-in-rusl...

Shoarmamasutra | 15-04-21 | 20:17

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl