Nieuwe beelden uit Ecuadoraanse coronahel
Niet te doen dit.
Donderdag kwam het voor het eerst op onze radar: honderden lijken in wacht- en behandelruimtes, op straat in de zon, op straat in brand gezet en kraaien boven het ziekenhuis. Ecuador is het eerste ontwikkelingsland met een massa-uitbraak en gaat harder naar de corona-ratten dan Wuhan zelf. Vandaag een nieuwe serie beelden, en ze zijn weer niet om aan te zien. De 'officiële' cijfers staan op 3.368 besmettingen waarvan 128 in kritieke toestand en 145 doden. Nou, we hebben de beelden er nog eens op nageslagen en durven daar minstens factor 150 tegenaan te gooien. Het land heeft 16,6 miljoen inwoners. Ter vergelijking, in de officiële cijfers is Italië (60,4M inwoners) koploper met 14.681 doden. Na de breek nog een paar ondoenlijke containers, lijkverbrandingen op straat en video stills. Bronnen: 1, 2, 3, 4, 5.
Containter bijna tot aan plafond gevuld
Niet te doen
Vermeende lijkverbrandingen op straat
It rains on the just and the unjust alike
Wat video stills om het te bevatten
Reaguursels
InloggenRegering Ecuador biedt excuses aan voor lijken op straat...
www.telegraaf.nl/nieuws/910960093/woe...
Het verhaal van 'whynow' hieronder nuanceert de situatie wel behoorlijk. Misschien moet de redactie daar wat aandacht aan besteden. Als hij gelijk heeft maakt dat van dit topic een over de top angstaanwakkerartikel.
Waarom denk ik toch elke keer als ik deze beelden zie dat Rick Grimes zo om de hoek komt met z'n paard.
Gelukkig heeft Kaag 100 miljoen vrijgemaakt ....
-
voor Afrika.
Gezien het dodental in landen buiten China zijn een paar dingen wel duidelijk. China heeft gelogen en liegt over het aantal doden in eigen land. Of de uitbraak is expres en hebben ze zelf al een vaccin die over een paar maanden ineens op de markt komt tegen grof geld.
100
Ahh, wat is de natuur toch mooi!
Veel verhalen over mogen aanhoren van iemand die daar heeft gewoond. Zonder pandemie lijkt het al een hel, laat staan nu.
Het is een prachtig land met hele aardige mensen. Je moet je alleen wel een beetje kunnen aanpassen om daar te leven.
Relatief veel overgewicht en obesitas in dit soort landen. Eentonig en vet dieet daarzo
Ze hebben er vis, mais, bananen en rijst.
Bijna alles wat ze eten komt uit de frituur.
Vooral gefrituurde maisbollen worden er veel gegeten. In de Andes is het eten gevarieerder en hebben ze veel fruitsoorten die ik nog nooit had gezien of geproefd.
En cola ipv water
@Carlos_I | 05-04-20 | 07:45:
Voor cola moet je in Argentinie zijn.
Dat gooien ze daar zelfs door hun geweldige wijn.
In Ecuador drinken ze uit een kokosnoot of een bierfles.
Bij het plaatje van de vermeende lijken verbranding: De bewoners hebben geen lijken verbrand maar expres brandjes gesticht om de lijkenlucht niet meer te hoeven ruiken. En dat allemaal wegens een griepje volgens kuifje.
Equador ken ik niet. Zuidelijk Afrika wel. Daar lachen ze om Corona.
Als je Ebola, Malaria en Cholera gehad hebt. En nog talloze onbenoemde uitbraken van desastreuze en onbekende ziektes, om de oorlogen nog maar niet te noemen, dan heb je allang al afscheid genomen van de kwestbaren in de samenleving. En IC plekken had je toch al niet, dat is geen onderdeel van de beslissing.
In Afrika zien ze Corona dus voor wat het is. Een virus, zoals één van de velen. Met een redelijk beperkte mortaliteit.
Ga dat Kaag even heel snel duidelijk maken voordat ze weer een paar honderd miljoen euro's aan Afrika weggeeft.
@Abject | 04-04-20 | 20:18: De Afrikaanse bevolking vraagt ook niet om Coronahulp. Dat zijn de door en door-corrupte en steenrijke machtshebbers. Zij zijn de ontvangende partij.
In Quito Ecuador nu. Hier vrij rustig nu. Lockdown en uitgaans verbod tussen 14:00 en 05:00. Volg wel het nieuws natuurlijk. Verschikkelijke beelden, het Brabant van Ecuador, maar dan onder begravenis ondernemers. Door ontwetenheid en gebruik (crematie niet de standaard hier) wilde de begravenis ondernemers niemand meer ophalen. Bang voor besmetting. In een stad van +2 miljoen. Waar dagelijks tussen de 30 tot 50 man sterven. Dus honderden doden in een paar dagen. Gevolg deze beelden, maar dus niet allemaal Corona. Nu zijn de militairen aan het opruimen. Door de hitte moet het echt binnen een dag of max 2 gebeuren of het is niet uit te houden. Gelukkig had de overheid 3 weken geleden al besloten het land op slot te gooien en provincie verkeer te blokkeren. Anders waren deze beelden geldig voor heel Ecuador. Maar groot drama.
Dank voor je verhaal.
Al die beelden van legercolonnes en stapels lijken zijn dus een direct gevolg van de angstzaaierij en de maatregelen en niet van het aantal doden. Begrafenisondernemers doen hun werk niet meer vanwege angst en restrictieve maatregelen.
Sterkte.Pasgoedopjezelf.
@B75 | 04-04-20 | 19:20: Komt goed. Alleen de deur uit om te kopen. We zitten in een goede zone. Maar bedankt!
@Antiquerulant | 04-04-20 | 19:18: Goed samengevat
Pas goed op je zelf vooral op straat.
Quito is geen fijne plek om lang te moeten blijven. Mocht je er langer moeten blijven kijk dan of je naar Baños kunt verhuizen.
Pas twee besmettingen in de provincie Tungurahua en normaal gesproken is Baños redelijk veilig.
@Gulliver | 04-04-20 | 21:06: Het valt nog meer hier iets van 300 (officiele) besmettingen in deze regio (Pichinca). en stijgt niet veel of hard. Reizen is nu verboden. Je kan niet van de ene naar de andere provincie. Gelukkig zitten we in een goede buurt. Vrij veilig hier, bij het centrum e.d. maar er zijn gevaarlijke buurten idd. We houden het nog wel een maand uit.
Dat is dus interessant om te horen, dank voor het delen! Veel sterkte gewenst!
Hitte? Ik wil geen stoorzender zijn, maar volgens Weeronline is het in Quito in deze periode tussen de 10 en 20 graden. Quito ligt vrij hoog. www.weeronline.nl/Zuid-Amerika/Ecuado...
Dus een regering is niet in staat om de mortuaria deugdelijk te instrueren, maar ze is perfect in staat om een sluitende corona-registrstie te voeren... In NL kloppen de cijfers al niet (zie CBS data naast RIVM gevallen), dus in ontwikkelingslanden geloof ik er al helemaal niets van.
@EricDonkaew | 05-04-20 | 07:57:
Het lijkenprobleem is in Guayaquil aan de kust, daar is het overdag 45 graden. S nachts koelt het een paar graden af.
@whynow? | 04-04-20 | 22:24:
De Mariscal is normaal gesproken een leuke en redelijk veilige omgeving.
De gouden kerk in Quito is prachtig.
Jezus wat een zooitje, 30 tot 40 doden per dag is toch makkelijk te verhapstukken als je het een beetje organiseert. Beschermende outfit en desinfectiemiddelen zijn wel essentieel uiteraard, maar begrafenisondernemers die dit op hun geweten hebben zouden vervolgd moeten worden.
We leven in een hysterie. Ratio en wetenschap is overboord gegooid en er is een bottleneck gecreeerd in de IC's met mensen die een overlevingskans van zo'n 20% hebben. Prof. Sucharit Bhakdi:
www.youtube.com/watch?v=LsExPrHCHbw
jaa, die bottleneck is gemaakt door de hysterie. Zeker!
@Dubz | 04-04-20 | 18:57: Precies, mag geen griepje heten dit. Volgens de reaguurder medici van Geenstijl.
Woon nu 8 maanden in Guatemala City. Sinds eerste besmetting heeft de president (een arts) meteen het hele land dicht gegooid. Luchthaven gesloten. Grenzen op slot. Buitenlanders komen er niet meer in. Locals die terugkeren moeten 2 weken verplicht in quarantaine (met een agent voor de deur)
Alle winkels dicht (behalve supermarkten), horeca dicht, avondklok van 4pm-4am. Verplicht home office.
Nu 3 weken later 50 besmettingen hier. Mag hopen dat de juiste maatregelen op tijd zijn genomen en dat het beperkt blijft. Gezondheidszorg is sowieso een drama hier.
Mijn grootste angst hier is een volksopstand als deze maatregelen nog lang gaan duren.
Arme mensen gaan het niet lang volhouden met 5 man in een 20m2 appartement zonder airco en zonder inkomsten.
Ik had overigens ook voor Guayaquil als standplaats kunnen kiezen. Achteraf gezien blij dat ik dat niet gedaan heb….
Wanneer zou bij jullie de besmettings golf komen dan ?
@elevator | 04-04-20 | 18:39: sinds eerste geval en nu 3 weken later 50 besmettingen. (was in Italie ook zo) alleen hier vanaf eerste dag meteen al bovengenoemde maatrgelen. Mag hopen dat een explosieve stijging uitblijft.
@buicksquad | 04-04-20 | 18:48: Gelukkig wel een snelle reactie. Sterkte
Er gaan nu overigens geruchten dat volgende week het hele land 24h op slot gaat gedurende Semana Santa. Dat wordt nogal gevierd hier en de angst heerst dat de bevolking massaal de straat op gaat. Mensen die de avondklok niet respecteren kunnen tot 15 dagen celstraf krijgen. Er zijn er al duizenden opgepakt.
Wat overdreven; in Varanasi is dit dagelijkse koek, al honderden jaren..
Wij hebben gelukkig Rutte met zijn intellectuele lockdown. Je mag niet zuipen in een kroeg, maar wel verzuipen op het werk.
Gelukkig is het een hoax. Het is niets meer dan een gewone griep.... Wakker nu?
Niet eens een griepje, vraag maar aan die arts met die kuif uit Brussel.
2.500 km verderop:
Suriname meldt eerste coronadode
www.telegraaf.nl/nieuws/141056985/sur...
Het aantal besmette personen in Suriname staat op tien. Drie van de positief geteste personen zijn enkele dagen op de ic-afdeling verpleegd, maar zodanig hersteld dat ze die konden verlaten.
In suriname hebben ze wel vaker lockdown. Als je gaat werken heb je kans op Corona.
10% dood dus. Doet Italië het beter!
Daar geen tekort aan mondmaskers, maar aan bodybags.
Je kunt bodybags natuurlijk recyclen als mondkapje.
Doet me denken aan die Chinese filmpjes van paar maanden geleden. Allemaal volledig onbekend of het echt is wat wordt beweerd dat het is. Ik geloof uiteraard best dat het erg is, maar dit soort filmpjes dragen daar niet aan bij. Overigens gaat het overal langzaam weer de goede kant op, dus over maand of 2 kunnen we beginnen aan de nog veel ergere crisis.
Blijf je een beetje op de hoogte? In Europa zijn er enkele landen waar het weer een klein beetje de goede kant op gaat. Gerucht is dat China Wuhan weer in lockdown heeft gegooid en voor zover ik weet gaan Amerika (noord en zuid) en India (regio) nu knoerthard. Een virus hoeft ook niet slechts van binnen naar buiten te verspreiden, deze kan gewoon weer terugkomen.
Over 2 maanden zijn we hier nog niet klaar mee. Hooguit tijdelijk.
@Dubz | 04-04-20 | 17:24:
En nu stoppen met aanstellen en geniet van het zonnetje.
Dubz heeft wel gelijk.
@obzzcure | 04-04-20 | 17:39: we zijn er klaar mee zodra we dat willen!
@Dubz | 04-04-20 | 17:24: We moeten hopen dat er snel een vaccin wordt ontwikkeld
@elevator | 04-04-20 | 18:43: Dat ontwikkelen zijn ze al mee bezig, nu nog vinden.
Ach
het
is
maar
een
griepjeeeeeee
Volgens Jensen wel ja.
Veroorzaakt door domme Brabo’s, die als een debiel, polonaise lopend de boel verneuqen voor Amsterdammers.
Hoe is de sfeer in het Vondelpark?
Geen wrapje met rosé?
Gij ken de groetuh uit Brabant krijguh kudt.
Inderdaad. Iedereen die denkt dat het veel meer is, is gewoon een totale randdebiel die zich makkelijk laat hersenspoelen. Ga gewoon eens naar buiten en kijk eens of de mensen daar met bosjes neervallen. Het is gewoon een flutvirusje dat qua sterftecijfers nog niet in de buurt komt van de griepgolf van 2018.
@Antiquerulant | 04-04-20 | 17:18:
*Omdat we in lockdown zitten ;)
Inderdaad. Een gemeen dikkemensengriepje, dat wel, maar nog steeds niet veel meer dan een griepje.
@Dubz | 04-04-20 | 17:21: En jij dacht dat dat ook maar één mallemoer uitmaakt? Ja, de angst regeert, maar niet bij mij.
@Antiquerulant | 04-04-20 | 17:18: Over hersengespoeld gesproken.
@Kinkfactor | 04-04-20 | 17:25:
Het bewijs is overal om je heen. We waren er nog laat bij, maar gelukkig wijken we iets af van de curve van Italië, anders zaten we nu al ruim boven de griepgolf van een heel jaar in 2018. Het is jammer dat je niet intelligent genoeg bent om het te interpreteren.
@Dubz | 04-04-20 | 17:27: Precies, maar goed het is de angst en het griepje he, wordt is tijd dat ze eens een Rondje IC maken door heel Nederland messchien ontwaken ze dan uit hun Jensen bubbel.
@Dubz | 04-04-20 | 17:27: Nee, zal wel, is al goed jongen. Maarre, zoek eens in de topics van gisteren. Daar heeft iemand de sterftecijfers van maart dit jaar gepost, met die van 2019 en 2018. Kijk daarna in de spiegel of naar je schoenzool en schat dan je eigen IQ eens in. Succes.
@Ruimedenker | 04-04-20 | 17:17: het waren de wintersporters, de onozelaars die het allemaal wel mee vonden vallen.
@Kinkfactor | 04-04-20 | 17:38: De cijfers van 2018/2019 zijn al tijden bekend, maak je niet zo druk. We zitten pas in het begin van dit hele verhaal . We hadden 1000 doden per dag gehad, als niet iedereen gewoon thuis zou werken inmiddels. Mijn IQ zit wel goed hoor. Los van het feit dat ik de pandemie op 10 januari aangekondigd heb (en gelijk kreeg), toen China bizar reageerde, begrijp ik exponentiële groei ook duidelijk een factor 10 beter dan jij dat doet.
@Antiquerulant | 04-04-20 | 17:18: uh.dat.is.alweer.achterhaald...
@Harris Pilton | 04-04-20 | 17:48:
Nee dat is het niet. Jij kent de cijfers gewoon totaal niet. We komen nog niet eens een klein beetje in de buurt van 2018. Je blaat gewoon wat na omdat je te lui en te dom bent om zelf de cijfers op te zoeken.
@Antiquerulant | 04-04-20 | 17:52:
*Omdat de maatregelen werken.
Blijkbaar kun je die lege plek die je hebt lastig vullen, maar hij moet er toch echt in.
@obzzcure | 04-04-20 | 17:11: De eikel.
@Dubz | 04-04-20 | 17:42: Onzin, we zitten zo'n beetje aan het einde, maar goed, ieder z'n meug. Seizoensgebonden, let maar op, warme week en weg is het.
1000 doden per dag, man, man, man, het heeft jou echt goed te pakken hè, Project Fear.
Verder ben _jij_ degene die over intelligentie begon en dat er bij jou toch echt niet al te veel grijze celletjes aanwezig zijn bewijs je gelijk met je geleuter over exponentiele groei. Als je vroeger in de ouderwetse wiskundeles een beetje had opgelet wist je dat als die exponentiele groei echt klopte niet alleen ons planeetje "ten times over" was geinfecteerd, maar ook de omliggende hemellichamen. Waren de Ferengi al lang hier geweest met een speciale aanbieding, twee halen drie betalen vaccin.
Waarmee ik bedoel: leer eens tellen, oftewel eerst kèken, dan kwèken. Heb geen zin meer, krijg zoals gewoonlijk toch altijd gelijk, prettige avond verder. Later borrel in de kroeg?
@Dubz | 04-04-20 | 17:54:
Nee. Zonder de maatregelen waren het er waarschijnlijk een stuk minder geweest. Het bewijs wordt steeds overweldigender dat de maatregelen averechts werken en voor meer sterfte zorgen (nog afgezien van de totale vernietiging van de economie en de vasale vrijheden van mensen). Landen met de meest verregaande maatregelen hebben de hoogste sterftecijfers.
@Kinkfactor | 04-04-20 | 19:09: ik geloof dat er bij jou ook een paar hersencelletjes missen. Dit virus is niet seizoensgebonden. Het gaat nu tekeer in Ecuador. Is een andere naam voor Equator=evenaar. Het is daar bloedheet.
@Antiquerulant | 04-04-20 | 19:15:
Okay, ik draai het even om:
Een virus overleeft alleen in mensen. Althans, dit virus. Vooralsnog geen bewijs dat huisdieren het virus actief kunnen dragen en overbrengen.
De manier van overbrengen is door direct contact, indirect contact, Droplets (adem, vocht) en aerosol (verspreid in een ruimte en blijft enige tijd actief)
De overheid beperkt de frequentie van contactpunten met zo'n 90%.
Het virus infecteert meer mensen.. wait.. wat? Nee.. sorry. Je bent echt categorie ongelooflijke randdebiel als je dat gelooft.
@B75 | 04-04-20 | 19:23: En dat dus. De seizoens theorie is al dood, maar men blijft het maar oprakelen. Overigens zouden we al een paar dagen geleden 1000 per dag hebben gehad, als de maatregelen niet waren getroffen.
En die mafklapper denkt blijkbaar dat het exponentiele groei per second is ofzo.
@Dubz | 04-04-20 | 19:30:
Dat kun je nooit beweren aan de hand van huidige cijfers. Je weet niet hoe hard het land getroffen zou zijn in een ander seizoen. Een beter werkend immuunsysteem zal altijd een positief gevolg hebben op een epidemie. En dat is toch echt al dan niet gedeeltelijk seizoensgebonden.
Ondanks veel bekenden in risico categorieën waaronder gezinsleden, ben ik banger voor de economische gevolgen en het misbruiken van de situatie door overheden en instanties.
@mmx | 04-04-20 | 19:58:
Ik kan niet alles hard maken wat ik hierboven zeg. Al dat gedaan is in het verleden om te voorkomen dat we op een bepaald punt komen, heeft er toe geleid dat we niet op dat punt zijn gekomen. Ergo; Uiteraard zijn die 1000 doden per dag een getal dat alleen geldt als er geen obstakels zouden zijn en groei ongeremd door zou kunnen gaan. De werkelijkheid is natuurlijk dat het virus niet oneindig exponentieel kan groeien.
Echter, met een verdubbeling per drie dagen, zoals we lange tijd in Italië gezien hebben, tot het moment dat de lockdown (3 weken "lag") daadwerkelijk effect begon te hebben, zouden ook wij in de buurt van de 750 tot 1000 doden per dag zijn gekomen.
Wanneer ik zeg; seizoenstheorie is dood, dan doel ik op de theorie dat UV straling en hitte dit specifieke virus dwars zouden kunnen liggen. Uit het feit dat het inmiddels op veel warme plekken gewoon rond gaat, kunnen we afleiden dat dit niet het geval is. Of op z'n minst niet even effectief als bij de griep.
Het is natuurlijk wel zo dat weerstand tijdens de warme seizoenen hoger is, met name door Vitamine D3, toevallig ook een grote bijdrager aan de weerstand op longinfecties.
@Dubz | 04-04-20 | 20:07:
Ja, die theorie dat alles is opgelost is idd wel van tafel. Alleen op dit moment kan je weinig over enig succes bevestigen nog ontkennen door het gebrek aan zowel totale sterfte cijfers, en het niet testen van corona patiënten.
@Dubz | 04-04-20 | 19:30: Zouden hebben gehad. Het gespeculeer houdt maar niet op bij jou. Lees je eigen plempsels nou een na.
@B75 | 04-04-20 | 19:23: Kijk voor de grap even in dat andere topicje, waar iemand uit Quito gepost heeft. Verhelderend, speciaal over dat tekeer gaan. Ook bij u regeert de angst.
@Antiquerulant | 04-04-20 | 17:52: oh sorry. Wist niet dat jij de enige op deze planeet bent met de correcte data.
Heb je trouwens nog meer info van je vriend Jensen?
Verschrikkelijk. Bewijst maar weer dat het geen griepje in en dat de keuze tussen economie en volksgezondheid errug lastig is.
Hoezo, zoveel mogelijk geld verdienen aan doodzieke mensen is toch niets nieuws?
Als alle farmaceuten samen zouden werken aan vaccin door een deel van de puzzel te nemen zou het er sneller zijn. Maar dat doen ze niet. Dus duurt het langer dus omdat ieder voor zich voor de jackpot gaat mogen er doden vallen.
@kloopindeslootjijook | 04-04-20 | 17:54: Hoe kom je er exact bij dat er niet wordt samengewerkt?
Tientallen lijken zijn op straat achtergelaten, deels vanwege het gebrek aan capaciteit van de forensische diensten en ook vanwege de sluiting van begrafenisdiensten die de behandeling van de lichamen van dodelijke slachtoffers van de covid-19 hebben geweigerd.
Is er in deze situatie een kans om ongestraft van je tegenstanders af te komen?
www.bbc.com/mundo/noticias-america-la...
150 doden per dag alleen al in die stad. Gaat wel hard daar. En begrafenisondernemingen die geen lijken komen halen. Zegt ook wel iets. Geen beschermingsmiddelen voor hen misschien?
Dit zijn de meest inefficiënte lijkverbrandingen die ik ooit heb gezien.
En je hebt er nogal wat gezien hè.
Misschien kun je wat tips geven.
Wie wil ‘r nou geen efficiënte massalijkverbrandingen?
Dit is één vd meest irrelevante reaguursels die ik ooit heb gezien.
Ruim is gepikeerd
@SinisterNL | 04-04-20 | 16:55:
Misschien wel realistisch, maar verder een niet terzake doende constatering.
Niet gepikeerd, maar ik beldewouten!
De tenen worden steeds langer door die kudtquarantaine.
No hard feelings ;——))
@Ruimedenker | 04-04-20 | 16:54: geef me een lucifer en een lijk en ik je toon je hoe het moet.
Het is afval dat tegen de lijkenlucht is aangestoken. Staat ook in het Spaans bij het filmpje vermeld. Basura betekent vuilnis.
Kmze mogen onze crisusexpert en hoofd rivm wel lenen, zij kunnen het vast ook daar in goede banen leiden...
Ik hoor en zie her en der menig gelovig pers... ik bedoel geesteszieke mafklapper zeggen dat als God het wil hij het wel oplost, en nog vaker Allah uiteraard.
Maar die hebben niet echt veel zin dan, is het niet?
Als dit Gods wil is,dan is het een bruut persoon.
Een reli tokkie in mijn familie opperde dat god zijn eigen kinderen het eerst aan het ophalen is. Nou fijn is dat, ga lekker naar de kerk morgen, dan kom je niet te laat.
Met al deze akelige beelden uit Ecuador wil ik toch mijn mooiste herinnering uit mijn tijd in dat land nog een keer plaatsen:
m.imgur.com/Kk2bPwk
Vond je verhaal over die Rottweiler erg mooi. Leuke foto ook.
@K1100 | 04-04-20 | 16:38:
Dank je.
Ze had vooral de kenmerken van een Dobermann. Qua uiterlijk en gedrag.
Haar broertjes en zusjes zagen er allemaal anders uit.
Daar bij die kraaien heerst zeker Corvid-19.
Dat zijn gieren.
@Gulliver | 04-04-20 | 16:18: Corvid (plural corvids)
A member of the bird family Corvidae, including crows, ravens, jays, choughs, treepies etc.
Het zijn idd mens onterende beelden.
Maar meisjes en jongens, het is het leven. Geboren worden en sterven, natuurlijker krijg je het niet.
Het verwerken van doden kan netter ( Soilent Green ).
Een beer die honger heeft vraagt ook niet, mag ik u op eten? Die doet dat gewoon.
Dat er komende weken heel veel mensen overlijden in Afrika en zuid Amerika is onvermijdelijk. Zie alle andere opmerkingen hierover in andere comments.
Teveel mensen op een klein plekje.
En ff eerlijk zijn. Is dat niet wat men hier wil, minder?
Wat écht nodig is voor de aarde; een paar miljard mensen minder. Maar dit virus gaat dat niet doen. Bij lange na niet.
@canis lupus | 04-04-20 | 16:33:
Dit virus veroorzaakt hoogstens tijdelijk wat minder mensen op aarde. Personen onder de 50 jaar worden er nauwelijks door getroffen.
@canis lupus | 04-04-20 | 16:33: Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Heeft het Venezuela al bereikt? Daar gaat het ook een drama worden, was het voor Corona al en er was toen al tekort aan alles.
Hieronder ook al opgemerkt. Venezuela staat er vreselijk slecht voor.
www.youtube.com/watch?v=fAdE7VsR1pc&a...
In eerste instantie kwam dit bericht, maar inmiddels blijkt dat het cruise schip is beschoten en meerdere malen geramd door Venezuela.
Toedracht nog niet helemaal bekend, maar ongetwijfeld Corona gerelateerd.
Maar die mensen hebben niet veel overgewicht.
Waarom praten ze daar niet gewoon nederlands? Wij zijn toch zo trots op al onze voorouders die met hun schepen de hele wereld rondvoeren? Wat hebben die loosers eigenlijk uitgevreten dan overal? Of hebben zij alleen maar cruisen uitgevonden?
Ik heb vandaag een vriend gesproken die in de hoofdstad van Ecuador woont. Hij is in quarantaine, maar hij geeft aan dat de beelden waarschijnlijk niet uit Ecuador komen. Clickbait volgens hem, maar de situatie daar is wel zeer zorgelijk.
Dan is hij waarschijnlijk nooit buiten Quito gekomen. Dit zijn overduidelijk recente beelden uit Guayaquil. De mensen daar zijn zeer herkenbaar aan hun gele Barcelona shirts.
@Gulliver | 04-04-20 | 16:06: Misschien geeft diezelfde vriend ook de 'officiële' sterftecijfers door.
@Gulliver | 04-04-20 | 16:06:
Lees net in de Ecuadoriaanse krant El Commercio, dat ze in Guayaquil zo'n 150 doden per dag hebben.
@Gulliver | 04-04-20 | 16:06: Was net even met google streetview naar dat Guayaquil gegaan, maar zie alleen maar hele mooie huizen, geen karton en golfplaat. Zal wel de arme buurt zijn. Ruime straten ook, zijn oude opnames natuurlijk maar toch.
@RickVogelschrick | 04-04-20 | 16:25:
Guayaquil is een verschrikkelijke stad.
Ik ben er vooral bij de busterminal en het vliegveld geweest maar heb er ook een keer een taxi genomen die nog wat moest eten voor de rit van 3 uur en een binnendoor weg door de stad nam. Alleen maar halve sloppenwijken van kleine gammele huisjes en veel fout volk op straat.
@Tishetnetnie | 04-04-20 | 16:28:
Je hebt waarschijnlijk langs de boulevard of aan de rand van de stad gekeken.
Guayaquil wil je nog niet dood gevonden worden en kan me goed voorstellen dat het er een puinhoop is. 50% van de inwoners heeft twee uur per week internet. Vanaf het moment dat ze een telefoon stelen tot ze hem verkopen.
In Guayaquil is het momenteel overdag 45 graden en valt het voor de mensen niet uit te houden in hun kleine huisjes met daken van zinkplaat. De nog aanwezige politie treedt inmiddels hard op tegen mensen die toch verkoeling op het strand zoeken:
m.facebook.com/story.php?story_fbid=1...
Afschuwelijk..
@Ben Adam | 04-04-20 | 16:12: Nee hoor, niks afschuwelijk. Dat mens blijft maar kwekken en de politie uitdagen. Gewoon luisteren(!) mevrouw!
@Lupuslupus | 04-04-20 | 16:19:
Met die gele agenten valt nog te praten dat is regionale politie maar die motoragenten in zwarte pakken zijn van de Nationale politie en die spreken alleen de taal van het geweld.
Kudt juppen
www.telegraaf.nl/video/356538456/druk...
Verschrikkelijk dit soort lui, zo met hun eigen bezig. Echt het interesseert ze geen fuck al die waarschuwingen.
Je kunt nog zo je best doen, maar beter gooien ze morgen met het mooie weer dat park dicht. Kan vandaag nig net, maar morgen niet meer. Maar doet recalcitrante Femke morgen haar plicht? Gooit ze de bossen en parken dicht?
Zo druk ziet t er toch niet uit in die video?
Niet alleen de juppen, dit zijn Nederlanders. Eigenwijs, dom en egoïstisch.
@BozePaarseMan | 04-04-20 | 17:05: goed gezegd!
Even op GS kijken voor wat nieuws. Ach, weer een hele rits corona topics.
Morgen maar weer eens kijken of er wat anders is.
Ik denk het niet.
Economie! Ehm, wel i.v.m. Corona. Maar ik vond de broedmachine wel relaxed.
Welke reden zou Ecuador hebben om dit zo heimelijk te doen, als deze "ontdekte" beelden echt zijn? Het betreft immers situaties bij uitstek om de VN of de Wereldbank om hulp te vragen, in dit tijdperk van hulpverzoeken via beeldvorming.
Er is inmiddels 100 miljoen dollar hulpgeld verdwenen in de zakken van President Moreno en zijn bendeleden.
De regering aldaar heeft weinig behoefte aan gezichtsverlies en kannde situatie uitstekend aan enzo, begrijp je wel?
@Gulliver | 04-04-20 | 15:59: Tja, vaste prik. De tsunami kwam voor de boeven in Sri Lanka en Indonesie ook als een zegen. Ze kregen miljarden binnen om huizen te bouwen voor hun onderdanen. Wat ze dus niet deden. Zie ook Haiti na de aardbeving. True, die staatshoofden zijn juist blij met rampen van deze omvang.
@Gulliver | 04-04-20 | 15:59: Hoe verrassend....
@Gulliver | 04-04-20 | 15:59: Niet zo heel raar als je Lenin als voornaam hebt. Hij heeft meer dan 5 miljard van het IMF 'geleend'. De man heeft heel wat doekoe naar belastingparadijzen overgemaakt.
@Nehemia | 04-04-20 | 16:10:
Die boef is een half jaar geleden nog met alle egards ontvangen door koning Willempie in Den Haag.
Afgezien van het feit dat het hier beter kan, is het wel een groot verschil, of je met een fles bier, iPad op schoot, Bluetooth muziekje erbij, in de tuin zit.
Met al ons geklaag is het toch een zegen dat je niet in een dergelijk land woont.
En Ecuador is niet het enige en laatste land waar zich een totale ramp voltrekt.
Heerlijk hoor, zeiken op de regering en het RIVM, maar de echte catastrofe is niet in Nederland.
Waar wij ons druk maken om pleepapier, vechten andere mensen voor hun leven.
De aantallen, zoals wij ze beleven staan in schril contrast met het leed wat al die arme landen te wachten staat.
En natuurlijk is het verdomde kudt als je nu zonder werk komt, maar wees eerlijk, deze landen waren al een hel op aarde en dat wordt nu nóg erger.
Kom maar op met giro 555, ik ben bereid een flinke bijdrage te leveren.
Deze shit gaat iets verder dan “de ramp” die Amsterdam raakt.
Tering, wat een drama zeg. En wat hebben we het onderschat.
Maakten we 3 maanden geleden nog grapjes..... nu is het echt niet leuk meer.
Angst, chaos, pijn. Ik word even stil van.
Je begrijpt neem ik aan dat als we niet in "intelligente lockdown" waren gegaan, wij exact hetzelfde tafereel hadden gezien?
Equador, de regering, maar ook de mensen op straat, hebben de situatie geen seconde op waarde geschat. Branden, blaren.
Hier wil ik ook wel geld voor overmaken.
Er is nog geld van Haïti over.
@Frau Merkel | 04-04-20 | 16:09:
Ja bel de Clinton’s even.
Politie en leger assisteren inmiddels bij het ophalen van alle doden, want de mortuaria draaien, vanwege de vrijwel volledige lockdown die al ruim 2,5 week van kracht is en de strenge hygiënevoorschriften, maar op halve kracht. Er worden volgens de lokale autoriteiten nu zo’n honderd stoffelijke overschotten per dag opgehaald, waarbij uitdrukkelijk wordt gesteld dat dit lang niet allemaal coronadoden zijn. Het dagelijkse dodental in Guayaquil bedraagt in normale tijden gemiddeld zo’n 35, blijkt uit cijfers over 2018.
Volgens moeilijk te verifiëren filmpjes op sociale media zijn in enkele gevallen ook lijken verbrand op straat, maar dat ontkent de regering stellig. In een persverklaring bezwoer het ministerie van Buitenlandse Zaken dat het hier ging om „brandende meubels en autobanden”.
NRC vandaag.
De regering van Ecuador kan alleen maar liegen. Op straat brandt inderdaad vuilnis maar dat is tegen de stank van de lijken die je op de filmpjes ook ziet liggen.
@Gulliver | 04-04-20 | 16:01:
Ah nog meer leugens.
China, Iran, RIVM, Ecuador....
Het wordt tijd dat de wereld China gaat dwingen om iets aan de oorzaken van het ontstaan van dit soort virussen te doen. Onder andere de walgelijke praktijken op zogenaamde wet markets aanpakken.
1.4 miljard Chinezen mag ook wel wat getemperd worden op een fatsoenlijke manier.
@kempenaer | 04-04-20 | 15:54
Het wordt tijd om China te straffen met tarieven.
Gaap.
Welk land gaan we straffen voor malaria?
@Is dit nog nieuws? | 04-04-20 | 15:57:
Marokko.
en toen ze het een kind beleid hadden stond jij ook al zo hard te schreeuwen. Wat wil je nou, want het is nooit goed bij jou.
Het is helemaal niet duidelijk dat China 'de veroorzaker' van dit virus is. Richt je eerst maar eens op je eigen regering die het heeft laten woekeren tegen al het gezond verstand in.
@Kaas de Vies | 04-04-20 | 16:01: Komt daar volgens mij nauwelijks voor.
Zou de bewering dat Corona afkomstig is van vleermuizen en dat het is overgegaan naar de mens als gevolg van het eten van vleermuizensoep geen complete lulkoek zijn ?
Even van de hak op de tak. Volgens veel bronnen is China druk bezig om Afrika te herkolonialiseren. Tegelijkertijd kan in ieder geval in Oost-Afrika IS nagenoeg zijn gang gaan. Noord-Afrika was al zo en West-Afrika (Nigeria c.s.) gaat ook niet echt lekker.
Ons als westen terugtrekken (dat is dus vooral de VS en Frankrijk) en de PLA orde op zaken laten stellen? Voor het resultaat verwijs ik u vriendelijk naar de Indische Chinezenpogroms. Uiterst cynische realpolitik. Maar een gunstige eigenbelangsresultaat nagenoeg gegarandeerd. Begeerte is de oorzaak van alle lijden. Aldus menige religie.
@Hetkanverkeren | 04-04-20 | 16:09: China doet dit al jaren. Deels zijn ze aan het afbouwen omdat ze nu ook doorkrijgen dat het in Afrika gewoon niet lukt om wat op te bouwen. De islam is de pest voor de wereld, ook daar.
@Hetkanverkeren | 04-04-20 | 16:09: her koloniseren?
Wij geven geld aan Afrika en krijgen er niks voor terug.
En het werkt niet.
China krijgt grondstoffen in ruil voor het bouwen van infrastructuur.
Wat doen wij goed?
Leuk maar China neemt nu heel goedkoop westese bedrijven over, en de regering blokkeert niets, China ontvangt dikke orders voor het leveren van spullen. Maar ik hoop dat ze eens goed aangepakt gaan worden, in plaats van beloond voor de ellende die ze veroorzaken.
@Frau Merkel | 04-04-20 | 16:11: Nee. Het westen voert een kruistocht en China gaat er met de grondstoffen vandoor. China is de grootste schuldeiser van de VS. Hoe het precies zit met "Europees schatkistpapier" heb ik thansch nog niet paraat. Maar blijf alsjeblieft meedenken.
@Is dit nog nieuws? | 04-04-20 | 16:21: Niks. Er is een reden dat het overschot aan Afrikaans testosteron niet op een Slow Boat to China dobbert. Dat is slechts ten dele geografie. Zie de Stille Oceaan en de huidige olieoorlog. China, en het overgrote deel van het Verre Oosten, zit niet in de OPEC. Denk dan aan de tijgers Japan en Zuid-Korea. Winning the hearts and minds. Dat is in Azië overigens gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar nogmaals: een Chinese militaire invasie in Afrika. Gewoon laten gebeuren. Aldus mijn donkere hart.
@vlotterik | 04-04-20 | 16:26: Bekijkt u het eens van de vraagzijde. Daar ligt het antwoord voor onze wederopbouw. Ook een Chinees quasistaatsbedrijf is afhankelijk van zijn klanten. En het omzeilen van een patent is een appeltjeeitje. Maar dan moet je het wel willen. Een inverse dikastokratie zeg maar.
Dat is na SARS-1 al afgesproken. Die markten met levend wild hadden al lang uitgebannen moeten zijn. Maar de lokale provincies rapporteren niet alles door naar de landelijke regering. Waar kennen we dat van?
Volgens betrouwbare bronnen is Afrika zelf Europa aan het koloniseren
Fijn dat google een mooie bbq reklame van Weber onder dit artikel plakt! Ook zo toepasselijk en handig! :(
Mooi hè? Technologie.... Pfft...
als je zo veel geld hebt kan je ook voor financieel advies betalen. Beetje goedkoop van je om het hier gratis te krijgen, niet?
Als je Euro's hebt zou ik handelen .
Omdat we (NL) middels de Eurobonds mede verantwoordelijk gaan zijn voor het mismanagement van o.a. Italie van de laatste decenia, wordt uw Euro al snel veel minder waard. Dus ik zou er nu maar een Bentley Bentayga van kopen, dan heb je tenminste nog wat. Betere oplossing voor het Italiaanse probleem zou zijn dat ze hun goudvoorraad op de markt gooien om hun stommiteiten mee te betalen én de centen bij de vele over het algemeen rijke Italianen (meest ook nog zwart geld) Want ze doen bijna alles buiten de boeken om en daarom heeft de overheid die zo arm is als een kerkrat geen cent om te makken nu het erop aankomt. Hulp voor de coronasituatie zelf zou ik nog kunnen billijken.
@BoerinFrance | 04-04-20 | 16:08: En nog een tip koop put-opties op de AEX niet te kort lopend, want de boel gaat nog terug naar 360 schat ik in.
Stoor mij aan de filmende sneuneus die letterlijk over lijken gaat.
Mooi kut voor die Ecuadorianen, maar ze schijnen er zelf een stuk minder mee te zitten als ik ze de beelden bekijk. Misschien zijn ze wat drama aan het opkloppen met beelden. Kunnen ze straks om geld vragen aan de VN. D66 zal alvast wel geld aan het reserveren zijn als ze deze beelden zien. Trouwens; de beelden an sich, wat moet je ermee? Kan voor mijn idee ook 2 jaar geleden zijn gefilmd bij rellen of weet ik veel wanneer en om welke reden. Misschien zit ik wel naar stukjes slechte film te kijken van de Ecuadoriaanse Tarantino. Whatever.
Ik ben 'Coronamoe'. Letterlijk op 16 maart aan een nieuwe baan begonnen, niks aand e hand, gewoon aan de slag gegaan, kantoor zit iedere dag in normale bezetting, geen mondkapjes op plastic handschoenen, niemand loopt te stressen of te angsthazen, het is druk, de wereld draait op volle toeren door tenzij die klote regering weer in een kramp schiet en mensen op stang gaat jagen. En geen mens is bij ons ziek geworden, niets, nada, nakkes. Lopen toch een man of 40 door elkaar de hele dag. Met die ervaring snap ik weinig tot niets van de totale blinde paniek die de hele wereld in zn greep heeft. "Dodelijk virus" ach jongens kom óp! Ik begin er per dag minder in te geloven. Wat mij betreft is het vét overtrokken allemaal en een vorm van blinde massahysterie die ik veel meer beangstigend vind dan de gedachte om dat virus te krijgen.
Bedankt voor je input, doen we niks mee.
Wat een kutverhaal
Als je niet weet waar je over praat kun je beter je mond houden. Je komt nogal dom over op deze manier.
@Macroglossum
Aan u is een Gebr. Grimm verloren gegaan.
Jou kantoor is dus het voorbeeld waarom in Nederland we binnen 1,5 maand op nu ruim 100 doden per dag gemiddeld zitten. Tienduizenden geteste besmette mensen en nog steeds geen echte afvlakking zichtbaar. En een IC capaciteit die richting het maximum kruipt. Het probleem met dit virus is dat 30 tot 50% niet of nauwelijks symptomen vertoond maar besmettelijk zijn. Een persoon kan dus rustig 1 tot 7 max personen besmetten zonder dat men denkt dat die persoon ziek is. En die 1 tot 7 besmetten weer 1 tot 7 etc etc etc. Maarja de ontwetenheid en het gemak waarmee corona word benaderd door sommige in Nederland is echt stuitend. Doe lekker uw ding op kantoor zou ik zeggen, maar houd rekening met andere. Dus ook de wat kwestbare in de samenleving. En die paniek in de rest van de wereld, waar een groot deel in shithole countries leeft is dus wel degelijk terecht. Geen of nauwelijks maatregelen nemen is russiche roulette spelen met je bevolking. En zeker als jou land geen adequate gezondheidszorg heeft.
De macht van de media.. Zij hebben uiteindelijk de hype gecreëerd.
Zeker geen ouders of grootouders meer die op leeftijd zijn.
Je lijkt me in de categorie te vallen: stelt niks voor, is maar groepje, overkomt alleen ouwe mensen. Je lijkt me ook degene die door de winkels stampt zonder rekening te houden met anderen. Met je stoere lulverhaal.
@degurewind | 04-04-20 | 15:57:
Stel je niet zo aan man!
Gewoon volhouden: de aarde is plat. Op een dag krijg je gelijk. Heus.
@Petroselinum crispum | 04-04-20 | 15:58:
Ga je bij een 'griepje' ook in een totale lockdown?
@frank4444 | 04-04-20 | 16:12: op een bevolking van 7 biljoen, valt het wel mee. Zou me meer zorgen maken als Ebola in grote getale een keer op het Europese continent komt.
@Waargaathetheen | 04-04-20 | 16:20: Ja want vandaag was de laatste dag van het virus toch? :D
@degurewind | 04-04-20 | 15:57: Dit is alvast wat mij betreft de parel uit de volstrekt hysterische reacties. Inclusief de vrij obligate fouten in de spelling, die dan stiekem wel weer een beetje aandoenlijk zijn. Het geeft niet. Doe wat levenservaring op, dan snap je dat de soep niet zo heet is als dat men je voorspiegelt. Het is echt een krankzinnige hype van angst voor het eigen hachje wat de wereld beheerst nu. Dat geeft niks. Leven moet je leren, en daarna ben je dan ook niet meer bang (zo) bang om dood te gaan. Maar hou aub óp met zeggen dat het 'om anderen' gaat die men wil beschermen. Dat is dikke stierenpeop. Het gaat om het eigen hachje. Dáár komt de angst vandaan. En dat, dat vind ik slappe hap.
Door de lockdown worden lijken niet meer opgehaald in sommige steden; betreft ook andere sterfgevallen (nrc vandaag)
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/04/wat-is-er-aan-de-hand-in-ecuador-waar-doden-op-straat-liggen-a3995909
Dat zijn gieren geen kraaien.
Je ziet wel kraaien op de grond. Maar wat boven in de lucht circkelde op een filmpje zijn gieren.
@sjef-van-iekel | 04-04-20 | 15:48:
Klopt.
@sjef-van-iekel | 04-04-20 | 15:48: Dat loopt gierend uit de klauwen.
@Nehemia | 04-04-20 | 16:13:
Ja ze zijn te gierig om te delen.
@Baron-barry | 04-04-20 | 16:22: LOL. Ik zit hier te gieren van het lachen.
Het gewone leven gaat gelukkig ook gewoon door.
www.ad.nl/buitenland/doden-bij-aanval...
De aanval begon in het centrum, waar de dader volgens getuigen een man de keel doorsneed voor de ogen van diens vrouw en kind.
De man zou Allahu akbar hebben geschreeuwd tijdens zijn daad. Het zou gaan om een Soedanese asielzoeker 32 of 33 jaar oud.
Goh...
Misschien had hij moeite met ademhalen en wilde het arme merkelkind hem slechts helpen.
@Is dit nog nieuws? | 04-04-20 | 15:58:
Dan geef je ze te vreten en dan is het nog niet goed.
Gelukkig lopen de mensen hier vrolijk rond,kuch
1,5 meter, 1,5 ...
Dat noemen ze bumperkleven, mag niet moet minimaal 5 meter zijn .
Ik zag nog allemaal families op straat wandelen en fietsen, alsof er helemaal niks aan de hand is. Zo mooi buiten, lekker eruit. Dan zie je dit. Het wordt echt wel op slot tot minstens juni zo.
Zolang je anderhalf meter bij niet familieleden vandaan blijft mag dat gewoon he.
Beetje fietsen of wandelen. De 'frisse neus' van Rutte.
Zonlicht, buitenlucht, beweging, het is allemaal gezond en goed voor je lijf en je weerstand.
Voor elke neger die dat doet heb ik het 50 blanken zien doen. Totaal irrelevant welke kleur ze zijn.
Geen paniek mensen. Ecuador is een derdewereldland met navenant zorgsysteem itt Nederland.
In Tsjaad gaan ook meer mensen dood van de honger dan hier.
Net zo televant.
*relevant
Het coronavirus krijgt daarentegen amper een voet aan de grond daar in Tsjaad.
Hoe zou dat nou komen?
Het gaat weer.
Bedankt.
Er zijn veel derde wereldlanden dus dat virus gaat heel groot worden. Stop die domme maatregelen onze economie gaat eraan roepen de hele week die idioten hier ook nog steeds.
Tis maar een griepje er sterven ieder jaar meer mensen aan malaria en zo kan ik nog ff doorgaan met de drogredenen van menig reaguurder.
@Superior Bastard | 04-04-20 | 15:34: Echt man, geen lid?
@VanBukkem | 04-04-20 | 15:35: In Ecuador barst het van de dikke mensen. Net als in heel Latijns-Amerika. In Tsjaad gaan ze dood van de honger...
@VanBukkem | 04-04-20 | 15:35: Corona gaat in het vetweefsel zitten, iets wat ze niet kennen in Tsjaad.
Het is wel een derde wereldland uit het hogere segment, om het zo maar even uit te drukken.
Wel apart dat er nu zoveel filmpjes zijn uit dat land. Hoe zou het in vergelijkbare landen in de regio gaan? In het bijzonder dat socialistische hellegat Venezuela?
@Nuuk | 04-04-20 | 15:48:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/economische-crisis-raakt-venezuela-harder-dan-het-coronavirus-zelf~b964a610/
Economische crisis raakt Venezuela harder dan het coronavirus zelf
@Is dit nog nieuws? | 04-04-20 | 16:00: Dat zal die buschauffeurs leren.
Wat valt hier te zien dan? Kunnen net zo goed beelden van 5 jaar oud zijn van een stel lui die door lokale gangsters zijn overhoop geschoten.
Equador is een shithole country. De gezondheidszorg is daar zeerrrrr amateuristisch. Ze behandelen zieke mensen aan de poort al een tijdje niet meer. De virusdragers lopen daarom maar weer terug naar hun huis dat ze delen met velen. Totdat ze erbij neervallen. Het virus heeft het daar nog beter dan in een IC in Nederland.
Mag je vanuit de long-stay op msm heel de dag?
Dat denk ik ook, zeker bij dat filmpje met die vermeende lijkverbrandingen. Dat gelach, het samenscholen doet mij denken aan bepaalde wijken in onze Randstad. Nu nog zonder lijken, maar ja.
@Graaier | 04-04-20 | 15:41:
Ze worden wel resistent zo.
Ennuh gebruikte men in Parijs/Rungis ook niet wat koelcellen voor coronadoden die normaalgesproken voor eetbare groenten en vlees waren? Gewoon West-Europa toch?
In Barcelona liggen nu 2000 lijken in een parkeergarage, in Madrid in een overdekte ijsbaan.
Er liggen in de havens rond de Middellandse Zee een heleboel schepen met mensen die heel bevlogen zijn om anderen een betere toekomst te geven. Deze mensen kunnen daar nu hun hart ophalen. Ik zwaai ze nu alvast uit! #GaDan!
Hebben we het hier straks net onder controle, dan kunnen we ons maar beter alvast gaan opmaken voor nieuwe golven afkomstig vanaf de ander kant van de Middellandse Zee.
Geniale reclame, "Goedkoop afvalcontainers huren" lol.
Hoi Martijn Koning!
Het is een ontwikkelingsland jongens, wat verwachten jullie: state of the art mortuaria? Nee natuurlijk niet. Dit ligt allemaal in de lijn der verwachtingen. Er gaat een buitengewoon stevige griep door de wereld.
Een Spaanse griep bedoelt u?
Nou gelukkig niet, daarmee kon je zonder symptomen in de ochtend aan het werk gaan en 12 uur later overlijden.
Immuun systeem op tilt.
Probleem is wel dat dit virus niet zo snel muteert en veel langer door kan etteren. Jaren lang.
Wel is de hoop op een vaccin daarmee weer veel groter.
Buitengewoon stevig? Dat moet het wel even opschieten. Bij een milde griep sterven er wereldwijd 250.000 mensen aan een griep. De corona-teller staat nu op 50.000+
@Zapata10 | 04-04-20 | 15:33: vaccin?
Nooit nimmer niet dat er nog iets in mijn lijf gespoten wordt.
www.dailymail.co.uk/news/article-8163...
Dikke bom op gooien. Ik hoop dat China echt de prijs gaat betalen.
En dat verbaast u nog, wetende dat er nog steeds containers vol met nueshoornhoorns en slagtanden die kant op gaan omdat chinezen nog steeds denken dat hun pikkie d'r groter van wordt? Die gaan éérst naar de chinese medicine dokter, kwakzalver in goed nederlands, en pas als die er niet meer uitkomt of het te bont maakt met de heksensoepjes komt het bij ze op om naar een echte dokter te gaan. Tsja, die blijven dus nog wel effe vleermuis in de pan mikken.
@obzzcure | 04-04-20 | 15:26: manmanman
Ook in India gaat het niet goed. twitter.com/blue500000/status/1246364...
Ok, en wat is hier aan de hand dan?
Dat lijkt mij eerder op de symptomen van te veel lijm snuiven dan op de symptomen van een coronavirusinfectie.
Ten eerste lijken deze beelden niet echt op India, en ten tweede zie ik epileptische aanvallen. Heel eng maar geen symptomen van het coronavirus. Wellicht wel mensen met epilepsie, die door de crisis niet naar de artsen/apothekers gaan waardoor ze geen juiste medicatie krijgen.
@PeterDriebeens | 04-04-20 | 15:31: Het betreft ook Indonesië volgens het bijschrift.
En het is sowieso geen India
*Indonesië sorry typo, in eens veel zwistal doktoren op Gs. Jullie moeten in het ziekenhuis zijn niet online.....
@Imzadi | 04-04-20 | 15:36: ik denk aids, leer mij die theatrale homosuelen kennen
Verschrikkelijke filmpjes, maar waarom loopt iemand gewoon tussen alle "lijken" te filmen in die container en zie je die twee mensen zonder bescherming half in de container hangen als het virus zo vreselijk besmettelijk en dodelijk is?
Als je dood bent hoest je meestal niet meer.
Hij is op zoek naar zijn vader, moeder, broer en zwager. Ze liggen daar mogelijk tussen maar hij kan ze niet vinden en niet begraven en weet niet meer wat te doen.
@HoerieHarry | 04-04-20 | 15:38: Tenzij je in de Walking Dead figureert.
@JanVergoor | 04-04-20 | 15:45: D66-er. Je weet nooit of er nog wat bruikbare organen te vinden zijn.
De Zweden gaan gewoon door met leven en daar liggen geen stapels lijken midden op straat. Wat klopt hier niet ?
De Zweden hebben sauna. Dat helpt. Misschien.
@isitsoornot | 04-04-20 | 15:28: Naakte feiten.
@isitsoornot | 04-04-20 | 15:28: Ze geven zich wel bloot.
@Normpje | 04-04-20 | 15:33: LOL
Zweden is inderdaad de blinde dubbelproef. Hoewel ik er anders over denk: al die maatregelen als placebo. Voor de goede orde: die laatste opmerking zegt niets over de dodelijkheid van covid-19 op zich.
Onze bejaarden gaan nu wel heel erg hard hemelen. En ja, dat was ook zo met influenza. Maar die twee virussen zijn op zich stochastisch onafhankelijk. Maar leg dat maar eens uit aan een supermarkt- of drogisterijmedewerker (m/v/x) van een jaartje of 16 zonder adequate bescherming. Vanochtend zelf geconstateerd.
Onze jeugd en onze toekomst. Over helden gesproken.
Twee afgeleide gedachten: wat is de ratio achter sterven voor je land? En dus het inzetten van kinderen voor het intelligent wegkwijnen van onze economie?
komt nog. don't worry.
Daar is onder de Zweden ook wel zorg om. Verder is het in normale toestand al een erg geïsoleerde samenleving. Men zoekt elkaar niet zo op en heel veel een persoons huishoudens. Dat werkt dus wel.
De verwachting is wel dat de ellende daar ook zal toeslaan. Misschien dat ze negatieve cijfers in de doofpot gooien, daar zijn ze ook aardig in getraind als het gaat om verkrachtingen en criminaliteit van nieuwe Zweden wegmoffelen.
Kijk over een week nog maar eens naar Zweden.
Verkeerde deur gepakt, dit is het Corona-café denk ik niet. Uhhh toch proost!
Ghe ghe.
Ja, vrolijke boel hier, maar niet heus.
Hoe is het daar normaal dan? Want die lui staan er verder chill bij.. ik weet dat in Rusland ook wel lui op straat dood liggen te zijn(dit was voor het Corona verhaal) en dat niemand daar raar van op kijkt.
Dit zijn geen normale beelden.
Ik heb er in 2.5 jaar niet één kadaver op straat zien liggen. Zelfs niet van dieren.
De mensen hebben daar al zoveel rottigheid meegemaakt dat ze hier ook niet direct van slag van raken. De haat tegen de regering is er inmiddels wel enorm en binnenkort zal er wel weer een opstand uitbreken. Zeker omdat de gehate nationale politie het werk heeft neergelegd.
Kom net uit het ziekenhuis.
Zag een familie op weg naar een familielid die Corona heeft en waarmee het heel erg slecht gaat.
Ik werd in een wachtkamer gezet en prompt werd er een hoestende en snotterende vrouw in rolstoel midden op het pad gezet.
Ze werd niet getest, omdat dat tegen het beleid is.
Kan jullie vertellen... ondanks m'n mondkapje voelde ik me niet op mijn gemak.
Vooralsnog lijkt in dit ziekenhuis alles onder controle en het personeel is nog opgewekt.
De beelden hierboven liegen er niet om.
Maar goed... ik heb nu even andere problemen waar geen mondkapje tegen helpt.
Ziekenhuizen, als het even kan moet je er nu ook wegblijven
Tenzij je al corona heb gehad en er van ben hersteld zou ik het ziekenhuis mijden als de pest op oorlogspad ja.
@trottle | 04-04-20 | 15:21: Tja.... soms heb je die keuze niet.In mijn geval kan uitstel dramatische gevolgen krijgen.
@Schietmijmaarlek | 04-04-20 | 15:30: sterkte
@Vega Mindy | 04-04-20 | 15:37: Dankje. Ben net gebeld.... moet zo terug. De specialist wil me ook zien. Met frisse tegenzin zo die kant op dan maar.
@trottle | 04-04-20 | 15:21: Ik denk dat een ziekenhuis nu wel wat veiliger is dan jou buurtsuper eerlijk gezegd. Ik werk zelf in een ziekenhuis en wij hanteren toch even een ander beleid dan bij de Gamma, buurtsuper of vuilstort. De kans dat je daar dit virus oploopt is vele malen hoger dan in het ziekenhuis kan ik je vertellen. Maar goed volgens sommige is het ook maar een 'griepje', die zou ik graag uit willen nodigen om een kijkje op de IC te nemen, en nee het is geen dikkertjes only virus...
Vooral geen massagraven maken. Zo krijg je totaal geen extra ziektes.
Gruwelijk
Laat een team van sociologen, cultureel antropologen, genderwetenschappers en Erik van Muiswinkel daar in godsnaam ingrijpen. Mondkapje is niet nodig.
Met Frans Timmermans als coördinator ter plaatse.
@_pacman_ | 04-04-20 | 15:21: In een pausmobiel, minzaam zwaaiend naar het gepeupel.
Als ze daar giro555 voor openzetten voorzie ik wel een succesvolle collecte.
Wat zie je nou letterlijk? Morturariums met flink wat meer lijken dan normaal. Een enkele lijkenzak op straat. VERMEENDE stankpreventie door vuilverbranding.
Waarom laten mensen zich zo gek maken? Het is geen pretje maar ik zie geen miljoenen lijken de straten bevuilen.
Dat is nog nooit gebeurt. Zulke apocalyptische beelden die u wenst te zien. Altijd tijdens welke pandemie dan ook werden de doden geruimd. In massa graven, en masse verbrand, soit maar ze werden niet op straat achter gelaten.
Ik ken geen foto's van normaal. Dus wat ik zie t.o.v. normaal weet ik niet.
@Zapata10 | 04-04-20 | 15:19: Dat er geen foto's van zijn betekend niet dat het nog nooit gebeurt is. De pest van Justinianus en de Zwarte dood hebben wel degelijk voor dergelijke apocalyptische taferelen gezorgd.
Eens. We maken elkaar gek. Ik zeg CENSUUR!
@trottle | 04-04-20 | 15:23: Nee, ook in die tijd werden de doden geruimd. Het kon voorkomen dat er niemand meer was om de doden te ruimen maar dat was zeldzaam. Daarom is er nu nog steeds zoveel onderzoek mogelijk naar de pest omdat de plaatsen van de massagraven bekend zijn.
Spartacus zaait graag paniek.
@trottle | 04-04-20 | 15:23: Ga jij eens even over de pest lezen. Er is maar één besmettelijke ziekte die zich qua dodelijkheid met de pest kan meten en dat is de pokken. Logisch dus dat er geen enkele andere ziekte is geweest die voor dezelfde taferelen zorgt - er zijn geen andere ziektes die zo hard om zich heen slaan.
(noot: ebola kan zich qua dodental op zich meten met de pest en de pokken, maar verspreidt zich minder goed dan die twee ziektes historisch gesproken deden (hoewel de hedendaagse pest zich ook niet erg goed verspreid, en nee, niemand weet waar dat verschil met vroeger vandaan komt))
@Leyrann | 04-04-20 | 15:39:
Wel waar: hygiëne. Daarnaast is de pest tegenwoordig goed te behandelen want antibiotica. Er zijn ieder jaar nog pest uitbraken maar er gaat zelden meer iemand deaud.
@trottle | 04-04-20 | 15:23: wat een vergelijking
Dit krijg je als er te weinig geld is voor noodzakelijke dingen als medische zorg, infrastructuur, organisatie en noem maar op. Dan komt zo een klap iets harder aan.
Denk daar aan als ze hier weer over bezuinigingen gaan gillen.
Het antwoord van de oorzaken: bittere armoede en enorme corruptie. Dit is het gevolg wanneer macht bij grote partijen komt te liggen. Totale onverschilligheid en dumpen van lijkkisten van rijkere mensen in armere wijken.
Het geld was er wel maar is in de zakken van corrupte politici verdwenen. Ook een bedrag van 100 miljoen dollar die Amerika onlangs heeft geschonken om het virus te bestrijden is inmiddels verdwenen.
Misschien kan Ellie daar ff op patrouille en heel hard het Coronalied zingen.
Misschien hebben ze voor haar vermomming nog een zak over.
Ik proef het sarcasme en inderdaad. Het laatste waar ze op zitten te wachten zijn die deugvullers die schijnen als de zon.
Wat moet het voor Ellie nu moeilijk zijn om niet naar de kapper te kunnen, wanneer je zo'n kort kapsel prefereert. Dat zij model lijkt te staan voor de Nederlandse politie staat haaks op de slogan "waakzaam en dienstbaar".
@Robocop | 04-04-20 | 15:38: Verknipt was ze toch al.
Wonen er zoveel dikkertjes daar dan? Of lijkt Corona gewoon voor de meeste volwassen mensen toch wel best dodelijk bij gebrek aan juiste hulp?
Verder ben ik van mening dat landen als als Ecuador, Peru etc met name de inheemse bevolking hard geraakt word en gaan worden. Dat was al zo toen de Spanjaarden vanuit Europa ziektes meebrachten. Zelfde reden waarom Aziaten zo vatbaar zijn voor longziektes.
Heftig om te zien hoe hard een land geraakt kan worden als het niet de juiste gezondheidszorg kan bieden.
Nee overgewicht is juist in die landen veel minder dan bij ons. Ben er diverse malen geweest in mijn leven. De gezondheidszorg is wel veel minder goed dan hier.
Hier komen veel mensen in het ziekenhuis terecht en worden behandeld, maar níet op de IC. Dat kan in die landen ook maar beperkt. Dat verklaart de hogere sterfte van zieke mensen. Daarnaast wonen mensen daar in armoede, zonder stromend water, waardoor handen wassen en social distancing nie kan, niet werkt. Dat is een enorme humanitaire ramp. Dit wordt in India, Afrika nog veel verschrikkelijker: we gaan die beelden niet eens zien. De honger in de Sahel wordt er kinderspel bij, vergeleken.
Als je al die beademingsapparatuur niet hebt... iedereen die daar aan moet gaat dan dood...
@elpwfo mooi want Afrika is toch overbevolkt
@Elpefo | 04-04-20 | 15:18: Ahum, ik zit in West Afrika en hier valt het reuze mee. Egypte en Zuid Afrika zullen wel eens brandhaarden kunnen .worden. www.oneworld.nl/lezen/opinie/hoe-houd...
@Zapata10 | 04-04-20 | 15:12: Het was meer een verwijzing over het feit dat in Nederland 90% op de IC overgewicht. En overgwicht kun je al snel hebben. Ecuador bewijst dus dat niet alleen een oude dikke mensen ziekte is. En juist die mentaliteit heerst er in Nederland en is een reden waarom we voorlopig nog niet de lockdown kunnen opheffen.
Bij het eerste het beste minicursusje calamiteiten leer je: eerst jezelf in veiligheid brengen. En dan bekijken wat je nog kan doen.
Schijnt dat mensen met bloedgroep O er minder vatbaar voor zijn, en dat zijn juist die inheemsen. De stad waar het zo gruwelijk mis gaat wonen blijkbaar voornamelijk nazaten van Spanjaarden.
In Ecuador wonen de dikste mensen van Zuid Amerika omdat ze alles wat ze eten eerst in de frituur gooien. Ook wordt er heel veel bier gedronken. Een groot verschil met Argentinie waar ze Europees koken en vlees op de gril gaat. Ook drinkt men daar haast geen bier maar wijn. Weinig dikke mensen gezien in Argentinie.
@degurewind | 04-04-20 | 15:26: Mensen in arme landen zijn veel minder gezond. Slecht dieet, minder hygiëne, antibiotica wordt veel te vaak voorgeschreven et cetera. Dus een veel lagere weerstand. En daar weet zo'n virus wel raad mee.
@Gulliver | 04-04-20 | 15:32: Fascinerend die verschillen in eetgewoontes. Mja, wie heeft nu niet een beetje overgewicht? Probleem is dat als je BMI meetingen gelooft dan is 50% van Nederland te dik. Terwijl je naar vet percentage moet kijken en niet alleen BMI.
@degurewind | 04-04-20 | 15:41:
In de jaren '60 zijn heel veel Italianen en Joegoslaven naar Argentinie verhuisd en dat heeft een enorme invloed op de eetcultuur gehad.
In Argentinie kun je overal in restaurants carne Milanello krijgen wat gegrild vlees met een laagje kaas erover is.
Als 90% op de IC een BMI van boven de 25 heeft weet je voldoende en hoef je ook geen vetpercentages te meten. Is vrij simpele logica.
Wat raar dat deze beelden me nauwelijks raken. Is het de slechte kwaliteit, de vraagtekens bij de oorzaak of mijn afgestomt persoon na het veelvuldig bekijken van hack & slash beelden op bestgore?
*zonnetje maar weer opzoekt en ‘n biertje opentrekt alsof er niks gebeurd is*
Nee, u moet nog ‘afgestompt’ worden.
Mij raken die beelden ook niet (meer). IS heeft daar wel voor gezorgd. Ja dan raak je afgestompt.
@Leptob | 04-04-20 | 15:30: triest.
Let maar op over een paar weken in b.v. Zuid Afrika.
Zuid-Afrika schijnt op het gebied van virus-uitbraken helemaal niet achterlijk te zijn. Waarschijnlijk een stuk minder achterlijk dan hier in NL. Hun vliegvelden zijn bijvoorbeeld van betere apparatuur voorzien dan hier. Ze hebben namelijk de afgelopen jaren genoeg ervaring op gedaan met het buiten de deur houden van Ebola.
De Townships... Dat gaat wat worden daar!
Let ook even op hoe rampzalig het er de komende weken in Nederland uit gaat zien. Daar hoef je echt niet voor naar Zuid-Afrika te kijken hoor, Vandaag weer lekker allemaal de hort op..??
@trottle | 04-04-20 | 15:20:
Een aantal landen zal net als bij Ebola het goed aanpakken, maar daar waar mensen zijn opeengepakt in sloppenwijken is het totaal kansloos.
@BoerinFrance | 04-04-20 | 15:21: Lekker de hort op en dansen op de vulkaan ... zolang het nog kan. Niemand is onsterfelijk.
@Jan, Leiden | 04-04-20 | 15:24: Het probleem zal vooral komen door de asymptomtische besmettingen, en dan zijn de townships inderdaad geen ideale plek om te zitten. Veel Afrikaanse sloppen wijken zullen ontzettend de sjaak zijn, maar desondanks denk ik dat er bij het Zuid-Afrikaanse equivalent van het RIVM er op dit gebied meer kennis en ervaring in huis is. anyway, ik hoop dat het daar mee gaat vallen.
@trottle | 04-04-20 | 15:41:
Ja, ik hoop ook dat het hen in hun toch al miserabele leven mag bespaard blijven.
Maak me vooral zorgen dat warme temperaturen het virus niet stoppen. Dat maakt de situatie in veel ontwikkelingslanden heel erg gevaarlijk. Daarnaast zijn we er hier dan ook voorlopig niet vanaf..
Waar is die aanname vandaan gekomen? De Spaanse griep liet zich ook niet stoppen door warme temperaturen.
idd,,een of andere mafklapper beweerde dat t virus niet vanuit zina over zee kon komen... en dat t snel over zou zijn als de temperaturen minder koud zouden worden... nou t wordt idd minder koud....
De gemiddelde lichaamstemperatuur van een mens ligt rond de 37 graden. Zelfs met hoge koorst kan het virus overleven. Luchtvochtigheid zal wel een rol spelen, gok ik.
Dat verhaal deed inderdaad overal de ronde. Meestal op social media, maar ook serieuze virologen gingen daar in eerste instantie van uit. En als ik het me goed herinner heeft het RIVM het hier ook over gehad, of er indirect naar verwezen. Een (Engelse?) viroloog (naam weet ik niet meer) die werd aangehaald in een telegraaf artikel, zei dat het tijdpad vrij gunstig was en dat met de lente voor de deur Europa zich geen zorgen hoefde te maken.
@Schietmijmaarlek | 04-04-20 | 15:24: Jep, uitdroging is niet echt bevorderlijk voor een virus.
@Schietmijmaarlek | 04-04-20 | 15:24: In droge lucht schijnen bacillen en virussen verder mee te vliegen op kleine vocht druppels. Met een hoge luchtvochtigheid schijnen ze eerder op de grond te vallen.
Virus gaat pas dood boven 60 graden C. Eenmaal in lichaam kun je er sowieso niks meer aan doen. Hoge luchtvochtigheid, ook iets van warme landen, kan wel een rol spelen.
@Schietmijmaarlek | 04-04-20 | 15:24: Het gaat om het overleven buiten het lichaam.
In vergelijking.... Als dit al in Ecuador gebeurt, dan is over 2 jaar heel Afrika ontvolkt.
Afrika is groot, en er zit een grote woestijn tussen het noordelijk deel en de rest... Als het zo'n vaart zou lopen, was het daar al lang geleden ontvolkt door Ebola en vele andere plagen.
@Vuurwezel | 04-04-20 | 15:08: Afrike hervolkt zich net zo snel als dat het ontvolkt wordt.
Onder de sahara schijnt 50% van de mensen nog geen 20 jaar oud te zijn. Die zijn dus allemaal van dit millennium. Weird shit.
Hoe gruwelijk ook. Volgens de Verenigde Naties komen er nu elk jaar meer dan 80 miljoen mensen bij wereldwijd.
@Vuurwezel | 04-04-20 | 15:08: Precies, het valt nog mee hier.
Ach nee joh, dat virus krijgt echt geen voet aan de grond daar in Afrika. Hee, als je malaria, knokkelkoorts, de gele koorts, dengue, ebola en de vliegende teringtyfus overleefd hebt dan laat je je ook meer niet kisten door zo'n coronavirusje.
@VanBukkem | 04-04-20 | 15:41: Dat zou je kunnen denken, maar het zou in theorie ook kunnen dat juist de eigenschappen waarmee je die andere enge ziektes hebt overleefd, de backdoor voor Corona zijn.
Maar, zijn dit daadwerkelijk slachtoffers van corona? Of van criminaliteit?
Bar weinig dikke lijken zo te zien.
Pfffffff
Die vermeende lijkverbrandingen op straat call ik een hoax.
Leek mij ook meer wat branden door onrusten met autobanden e.d. Kon er niet echt lijken in ontdekken.
ik ook
Volgens het Equadoriaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zou het gaan om brandende meubels en autobanden.
@Nehemia | 04-04-20 | 15:25:
Ik heb de neiging het Equadoriaanse ministerie van Buitenlandse zaken te geloven.
Er staat ook in de Spaanse tekst dat het afval betreft dat in brand wordt gestoken tegen de lijkenlucht.
@VanBukkem | 04-04-20 | 15:29: Het dodental in in ieder geval wel hoger dan naar buiten gebracht wordt. Moreno gaf donderdag in een televisietoespraak aan dat de officiële coronacijfers door een hopeloos tekort aan testcapaciteit niet kloppen met de werkelijke stand van zaken.
@Nehemia | 04-04-20 | 15:36:
Heb jij ook in Ecuador gewoond dat je dit ook zo goed volgt?
@Gulliver | 04-04-20 | 15:51: Voor geen goud zou ik daar willen wonen. Hoe noemde Trump zulke landen ook alweer?
@Nehemia | 04-04-20 | 16:01:
Het is normaal gesproken een prachtig land met hele aardige mensen. Guayaquil is een shithole maar Quito en Cuenca zijn prachtige historische steden. Vilcabamba in het zuiden is een klein paradijs waar het hoogste percentage 100 plussers ter wereld woont. Aan de kust is Ayampe 4 maanden per jaar een paradijs en Montanita het Ibiza van Zuid Amerika.
Het plaatsje Baños in de Andes had ook in Oostenrijk kunnen liggen terwijl Puyo en Tena echte Amazone steden zijn.
Ooit koop ik een huis in Patate een groen en rustig plaatsje met een aangenaam klimaat in een vallei in de Andes.
@Gulliver | 04-04-20 | 16:14: U bent goed op de hoogte. Dat zou zelfs in een Lonely Planet niet misstaan. Als je het financieel kan opbrengen en je vindt het geen probleem om je sociale contacten wat meer los te weken zou ik er voor gaan als het kan.
Maar je valt toch niet zomaar door covid-19 deaud neer ...?
Hangt er vanaf hoeveel zuurstof je longen nog kunnen opnemen.
Bij een of ander tv itempje van npo 1 was een doctor die ook verbaasd was over de lage zuurstofgehalte bij sommige mensen die de ziekenhuis binnenkwamen. Dat waren mensen die nog korte zinnen konden spreken, maar als ze de zuurstofgehalte maten was dat veel slechter dan hoe de patient oogde.
Dat kunnen alleen de Chinezen.
Lijkt op beelden van de Spaanse griep. Ik heb zo maar het idee dat we er de eerste tijd nog niet vanaf zijn. Of het kreng moet muteren naar een minder dodelijke variant, (overigens kan muteren naar een meer dodelijke variant ook) maar Corona virussen muteren minder snel dan griepvirussen.
Overigens een paar documentaires gezien over de Spaanse griep en hoe overheden nu voorbereid zijn op een nieuwe epidemie.
De eerste vraag die naar voren kwam.... waarom worden al onze mondkapjes in China gemaakt, en waarom komen al de grondstoffen voor medicijnen daar vandaan?
.... documentaires 2006/2012.
Waarom? Geld, daarom...
@Ad Hominem Tu Quoque | 04-04-20 | 15:06: En dus zullen we heel goed moeten gaan nadenken als dit voorbij is hoe we essentiële dingen die nodig zijn voor een economie en een samenleving hier kunnen produceren.
@Zapata10 | 04-04-20 | 15:15: ja, niet alles wat made is in fucking China kopen, omdat het maar zo lekker goedkoop is. Dat is alvast een begin. Productie opzetten in Nederland en laat je gevangenen en evt bijstanders dit soort werk opknappen. Community service. Als je zonodig wil ‘concurreren’.
Dit ziet er niet goed uit en denk maar niet dat gaat hier niet gebeuren. ik heb net de cijfers gezien en grafiek van het RIVM en daar wordt je helemaal niet vrolijk van. Geen minuscule afvlakking te zien helemaal niks. Code zwart is nu het volgende, mensen worden losgekoppeld van de beademing iemand anders eraan. Wat een verschrikking overal.
Zuigt dat lekker die grote duim van je?
Een schrijnende situatie. De mortuaria zijn overbelast en daardoor duurt het soms dagen voordat de lijken worden opgehaald. De totale lockdown in Ecuador is nu twee en een halve week van kracht.
Totale lockdown? Zie best veel mensen op straat toch?
@VP732 | 04-04-20 | 14:59: Men houdt zich niet goed aan de instructies.
@VP732 | 04-04-20 | 14:59:
De politie is ook besmet met het virus en heeft zich teruggetrokken uit de straten. Inmiddels zijn er meer dan 90 agenten besmet en 5 overleden.
Huisjes in Ecuador zijn zo klein en overbevolkt dat het er practisch onmogelijk is om binnen te blijven.
Vaak wonen er minstens 3 generaties in een klein gammel huisje.
@Gulliver & Nehemia: wat een chaos. Echt erg.
@Gulliver | 04-04-20 | 15:03: Het NRC meldt: 'Ecuadoranen mogen sinds half maart op straffe van torenhoge boetes, en zelfs tot maximaal drie jaar gevangenis, alleen nog de straat op voor essentiële zaken als het doen van boodschappen, het kopen van medicijnen en het verzorgen van elders wonende familie. Maar voor straatverkopers, schoonmakers, kleine ondernemers en andere mensen die op dagelijkse basis hun kostje bij elkaar moeten scharrelen, is het vrijwel onmogelijk zich aan dat uitgaansverbod te houden, want geen geld betekent in veel gevallen geen eten.'
@Gulliver | 04-04-20 | 15:03: Toevallig enig idee hoe het met de omliggende landen is? (Die leider van Brazilië bijvoorbeeld zegt toch ook gewoon doorgaan mensen)
@VP732 | 04-04-20 | 15:09:
Tja,die hier veel geprezen Latijnse Trump is natuurlijk compleet van het padje af. Big orange Ape kon net op tijd draaien. Maar Brazilie is genuekt.
*Naar woorden zoekt*
Ik zoek met u mee.
Leuk, steeds die staatsloterij commercial "DE TIENDE KAN HET GEBEUREN!"
KFC, ik heb er mijn leven 2x gegeten. Moet die trouwens niet dicht?
Zo dreigend die commercial want ze zeggen er niet bij WAT er kan gebeuren.
Straks graven de buldozers massagraven. Maar, het is enkel een klein griepje. Overigens, hoe verloopt het shoppen? Supermarktrekening fors omhoog.
Flikker op man met "griepje" zo denken mensen allang niet meer.
@Kaaskruiden | 04-04-20 | 15:06: Er lopen nog genoeg idioten rond die daar toch echt anders over denken. Gisteren hier nog wat postings voorbij zien komen, want griep is dodelijker en het slaat nergens op wat we nu doen. uiteraard niet mijn woorden, maar kom ze nog steeds vaak tegen.
@Kaaskruiden | 04-04-20 | 15:06: Je zou maar een tientje per griepje roepert op GS krijgen, zou een aardig maandsalaris worden.
Als ze daar liggen hebben ze erzelf gelukkig geen last meer van.
Ik ben wel benieuwd of ze allemaal door verstikking overleden zijn.
Lijkt me gruwelijk.
Ga daar maar vanuit.
Verstikking is een van de mooiste doden die men kan hebben. Het brein maakt geluksstoffen aan zodra er zuurstof tekort is. Je gaat dus spacend het leven uit.
@GenialeGeer | 04-04-20 | 15:00:
Nog nooit benauwd geweest?
@GenialeGeer | 04-04-20 | 15:00: Ervaringsdeskundige?
Verstikking en zuurstoftekort is niet hetzelfde. Het stik-gevoel ontstaat door te veel CO2 in de longen. Dat gebeurt als de lucht in de longen niet ververst wordt. I.g.v Corona wordt de lucht in de longen wel ververst maar de zuurstof niet meer opgenomen omdat de longblaasjes door ontsteking opgezet zijn. Dit kun je denk ik beter vergelijken met CO-vergiftiging en/of flauwvallen: langzaam in slaap vallen of ineens zwart voor de ogen en weg.
@GenialeGeer | 04-04-20 | 15:00: wurgsexert?
Er gaan nog een boel andere tweede en derde wereldlanden hier last van krijgen. Heel veel last. Voorlopig kopen wij alle benodigde apparatuur/medicijnen/vaccins etc. wat beschikbaar is/komt op.
Maar wij hebben een kabinet wat gelukkig al ons geld aan incompetente landen doneert. Met geld komt alles wel weer goed is nog steeds het motto.
@Ommezwaai | 04-04-20 | 14:57:
Wij sturen inderdaad genoeg geld, helaas gebruikt de regering de gebruikelijke verdachten/NGO's als tussenpersonen om de verdeling daarvan te regelen. Wij kunnen slechts hopen dat deze Deugende mensen ook deugen (met kleine letter en in de ouderwetse betekenis van dit Nederlandse woord).
Dit is een demonstratie van het falen van het organisatorische vermogen in dat land. Niet perse een demonstratie van de dodelijkheid van Corona.
Hear Hear! En ik verdenk Italië er ook van de situatie extra dramatisch in beeld te brengen om daarna de zieligerd uit te hangen bij de EU en het handje op te houden.
Wat is het nut van die bedden in de video's?
@Is dit nog nieuws? | 04-04-20 | 15:09:
Wij zouden die doden uit de bedden halen zodat er meer capaciteit blijft.
Hun zetten de overleden compleet met bed en al bij het grof vuil.
Een cultuur dingetje denk ik.
Jij meent dit echt serieus? En de reden dat het nu organisatorisch faalt heeft niets te maken dat er vermoedelijk tientallen doden meer per dag vallen door covid-19 virus? Aan de andere kant, uit je andere tegels is inmiddels wel duidelijk dat een mensenleven vooral boven de 50 eigenlijk waardeloos en nutteloos is. Ik wens je veel wijsheid toe naarmate je ouder word.
@keestelpro | 04-04-20 | 15:02: Het privé bezit van een Italiaan is ZEVEN keer hoger dan van een Nederlander! Just saying.
@keestelpro | 04-04-20 | 15:14:
Ik wou zeggen, en wij maar klagen over een beddentekort.
@degurewind | 04-04-20 | 15:19: Zou u het leven van 1 ziek bejaard mens redden als daardoor 100 kinderen een levenlang op straat moeten leven?
Zou u het leven 100 kinderen redden als daardoor 1 bejaard persoon de rest van zijn leven op straat leeft?
Dit zijn twee uitersten. Waarschijnlijk antwoord 1: nee. Antwoord: 2 ja. Ik wel. Veel mensen.
Dus er ligt een kantelpunt in dit ethische vraagstuk. Is niet harteloos. Dit is de essentie van ethiek.
Ik werk in een hospice. Ik zie de dood wekelijks. Ik ben niet meer bang voor de dood omdat ik een leven probeer te leiden waarvan ik op het einde kan zeggen: Ik zou dit leven nog een keer kunnen leven. Het was een goed leven.
Kan daar echt niet naar kijken.
Wat een pauperland is het toch. (sorry Gulliver)
Het is een super arm land maar de mensen waren er wel gelukkig en tevreden.
Ik walg van de Nederlanders die alleen maar lopen te klagen terwijl ze alles hebben en de medische zorg hier uitstekend is.
@Gulliver | 04-04-20 | 15:06:
Je had het niet beter kunnen zeggen.
We mogen blij zijn dat we hier wonen.
@Gulliver | 04-04-20 | 15:06:
Klagende mensen in een goed geregeld land zorgen ervoor dat alles nog beter geregeld wordt.
Tevreden mensen in een super arm land hebben blijkbaar niet de behoefte een oplossing voor hun armoede en ellende te vinden.
@Gulliver | 04-04-20 | 15:06: Ja, veel mensen hebben geen vergelijkingsmateriaal. En zijn gewend aan de hoge Nederlandse standaarden. Waarover ze dan al snel klagen.
@keestelpro | 04-04-20 | 15:11:
Bij iedere verkiezingen hebben ze hoop daf er wat gaat veranderen maar steeds weer blijkt de nieuwe president net zo corrupt als zijn voorganger. Ook hebben ze er regelmatig zware aardbevingen en vulkaan uitbarstingen.
@Gulliver | 04-04-20 | 15:38:
Het is niet zo trouwens dat ik geen enkel medeleven heb met de mensen daar. Ik herinner me nog een dialoog tussen ons een paar jaar geleden toen er een zware aardbeving was in Ecuador. Jij was toen een soort van verslaggever ter plaatse. Gelukkig waren de meesten ongedeerd.
@Gulliver | 04-04-20 | 15:06:
Volgens verschillende polls zijn Nederlanders samen met de vikinglanden en Finland (het echte niet die uit het rif) de gelukkigste mensen op aarde
En hoeveel miljoen krijgt Ecuador uit het EU Coronafonds? Net zoals Marokko?
Over een paar maanden kijkt Wiebes tegen de bodem van onze schatkist aan en komt tot de conclusie dat er toch wel heel veel geld is weggegeven aan incompetente landen. Maar ja, ik zei het al eerder, een VVD'er denkt eerst aan zichzelf, dan aan zijn of haar reputatie en dan mag de rest eens meedoen.
@Ommezwaai
Ja en over een tijdje wordt het terug gevorderd via belastingen en verhogingen bij ons.
Wat een ellende. De Godwins laat ik maar even terzijde. Sterkte daar!
Weet u wie de Godwins ook terzijde liet?
@SterF... | 04-04-20 | 15:28:
Hitler?
www.thailandmedical.news/news/breakin...
Chloroquine uit Zeewolde is dus NIET zo effectief als men zegt om de covid-19 ziekteverloop te onderdrukken en kan na onderzoeken zelfs hartfalen veroorzaken.
Tevens bestaat het gevaar dat malariapatiënten,lupes(?)en reumatische mensen zonder dit middel komen te zitten wegens onvoldoende voorraden.
Een colafles in je anus stoppen en de handstand doen schijnt ook te werken hoorde ik van een expert.
maar ze kunnen wel weer gemaakt worden!
Doe deze er dan ook maar even bij:
www.thailandmedical.news/news/breakin...
.
"Covid-19 Prevention: New Study Proves That Social Distancing Of 1 to 3 Meters Is Nothing But Fake News and Misinformation."
Oh weer die site....
@Is dit nog nieuws? | 04-04-20 | 15:08: Meestal 2 a 3 weken voor op de RIVM adviezen.
Sash! Ecuador... Such A Shame... Talk Talk... Such a shame to believe in escape...
Te bizar, verschrikkelijk
Maar gelukkig dragen ze daar wel allemaal een mondkapje, want dat helpt.
Maar ze hebben daar waarschijnlijk nog nooit van social distancing gehoord. Moet je kijken hoe ze daar bij elkaar klitten!
0,6% is een heel klein percentage van het totaal. Maar als die allemaal in een heel korte tijd tegelijkertijd moeten worden begraven dan kan het systeem het niet aan. En zeker niet in landen als Ecuador. Maar laten we het perspectief alsjeblieft niet uit het oog verliezen.
@kasthomo | 04-04-20 | 14:49: Scepticus zegt toch niks over de aard van Corona of de griep? Enkel dat de verhoudingen wijzen op een andere uitkomst dan je in die videos ziet. Er liggen geen lijken met de miljoenen tegelijk op straat. Wat je ziet zijn de dode 1%. Zeer tragisch maar uit zn verband gerukt door sensatie beluste media.
@Kaaskruiden | 04-04-20 | 15:10: Juist, denk aan dat kleine manneke op het griekse strand,dat is de media.
Misschien een belachelijke gedachte, maar zou je meer last van longziekten hebben op plekken met minder zuurstof in de lucht?
Goeie vraag. Rokers kunnen vaak wel beter tegen ijle lucht. Dat was ooit een reden waarom bergbeklimmers gingen roken.
De beelden zijn uit Guayaquil, die stad ligt op het vlakke gedeelte van Ecuador aan de kust.
Juist hoog in de Andes zijn er minder besmettingen hoewel het inmiddels ook in Quito hard begint te gaan.
@Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 14:44:
En ook tegen de naweeën van een narcose... Blij dat ik nooit gestopt ben. En mocht dit wel ooit zo ver komen, leest u het op zeker in de courant.
@Gulliver | 04-04-20 | 14:46: Bedankt voor je antwoord. Ik dacht dat heel Ecuador hoog lag, maar dat heb ik dus verkeerd.
@Gulliver | 04-04-20 | 14:46: Dat is heel slecht nieuws. Ik las net dat het daar normaal gesproken wel zo'n 40 graden is (op de evenaar, in dat laaglandgebied, heb je volgens mij een betrekkelijk constante hoge temperatuur).
Dat wil zeggen dat dit virus bij ons waarschijnlijk in de zomer niet verdwijnt....
@C1O2 | 04-04-20 | 14:50:
Ecuador wordt door midden gesneden door de Andes. Aan de kust is het land vlak of heuvelachtig metname het gebied rond Guayaquil is bijna net zo plat als Nederland.
Aan de andere kant van de Andes begint de Amazone. Ook daar is het vlak maar ook heel warm en vochtig.
@Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 14:44: In China gingen veel meer mannen dan vrouwen dood omdat veel minder vrouwen roken in China........ Stoppen nu het nog kan zou ik zeggen!
@Aristotalloss | 04-04-20 | 15:04:
Het is er nu warm maar er vallen 's nachts ook enorme regenbuien.
Het grijze seizoen begint bijna dan zakt de temperatuur flink en valt er de hele dag motregen. Bijna iedereen is er dan verkouden.
@Aristotalloss | 04-04-20 | 15:13:
In Ecuador rookt vrijwel niemand maar ze zijn wel allemaal te dik.
@Gulliver | 04-04-20 | 15:14: En wat is 'warm'? As in ± 40 graden wat ik net schreef? Zomertemperaturen? Of...
Je lichaam past zich aan als je langere tijd in ijle lucht leeft. Daarnaast is de lucht vaak minder vervuilt.
@Gulliver | 04-04-20 | 15:15: Maar als ze roken is het soms wel iets sterker spul. Heb nu zelf net een paar mapacho-plantjes in het lentezonnetje gezet die daar vandaan komen.
@Gulliver | 04-04-20 | 15:15: Komt van coca kauwen.
@Aristotalloss | 04-04-20 | 15:29:
Aan de kust januari tot maart 40-45 graden met een hoge luchtvochtigheid. Ook 's nachts koelt het er nauwelijks af. Reden voor mij om naar een dorpje in de Andes te verhuizen waar het vooral 's nachts een stuk koeler was. In hun winter (onze zomer) was het er 's nachts zelfs rond het vriespunt.
@storm op komst | 04-04-20 | 15:41:
Coca kauwen doen ze alleen in de Andes. Helpt uitstekend tegen hoogteziekte. In Argentinie worden cocabladeren veelvuldig gebruikt om thee van te zetten.
@Gulliver | 04-04-20 | 15:43: Oke,weer wat wijzer,dank.
@storm op komst | 04-04-20 | 15:45: Gulliver: ook dank namens mij!
Maar dat is dus heel slecht nieuws: het virus gedijt blijkbaar gewoon ook heel goed bij (zeer) hoge temperaturen.
@storm op komst | 04-04-20 | 15:41:
Eerder van de grote hoeveelheden aardappels en mais. En veel uit de frituur
@Gulliver | 04-04-20 | 15:43: "In Argentinie worden cocabladeren veelvuldig gebruikt om thee van te zetten."
Zouden ze hier ook moeten toestaan: gewoon bij de Appie een zak coca-bladeren kopen en vervolgens lekker een coca-theetje zetten. Lijkt me top!
Ik zie alleen maat wat bodybags. Wat voegt dit uberhaupt toe? We gaan toch ook niet in Nederlandse mortuaria filmen? Als ik ellende wil zien ga ik wel een Auschwitz foto verzameling bekijken maar daar heb ik niet zo'n behoefte aan.
Die mortuaria zien er in Nederland anders uit. Lijken meer op een propere slagerij.
Misschien is het je ontgaan, maar dit webblog informeert en brengt ook nieuws. Dit meestal sneller dan de meeste mainstream media. Ik vind het juost belangrijk dat dit gemeld wordt
@Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 14:42: waarom zou je lijken op een propere slagerij leggen?
Vraag aan GeenStijl om iets vrolijks.
De Muppet-show met Rutte en RIVM medewerkers of zo.
@Roadblock | 04-04-20 | 14:49: POTUS doet dagelijks Live perco's waar specialistische piepels de vragen beantwoorden die het best in hun veld passen. Op mijn schip is de blik nu biet zo op dehaag gericht.
Hoe vaak heeft de Koning al een update over de zaken gedaan op de staats-TeeVee ?
@Rohin | 04-04-20 | 14:46: Haha. Ze lijken meer op...
@Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 15:40: ;-)
Dit is verschrikkelijk. Echt waar.
Maar gelijktijdig dreig ik af te stompen door al dit coronageweld. Waar je ook kijkt, of luistert, het is alles corona wat de klok slaat.
-
Goh nu je het zegt. Nooit zo bij stilgestaan.
Dat dit nu al die mensen bezig houdt, inplaats van belangrijkere zaken zoals.... eh Het Klimaat of zo?
Wie is Corona?
Vooral als je ziet dat op Eindhoven Airport de Oostblokkers worden ingevlogen om de asperges te redden.
Je ziet dit wel vaker als er een griepje heerst.
Klopt. 80.000 bijv in 2013 in Nederland. Maar gecombineerd met slechte voorlichting en slechte voorzorgsmaatregelen, slechte gezondheidszorg en vooral slechte logistieke intelligentie plus ook nog eens nul gevoel voor menswaardige decentie krijg je dit soort taferelen en beelden.
@keestelpro | 04-04-20 | 14:48:
In dat soort landen gaat men vaker compleet anders met doden om. Een nette uitvaart met bijhorende begrafenis of crematie kosten nou eenmaal geld. Het is in die contreien niet ongebruikelijk om een dode op straat te dumpen.
@Ommezwaai | 04-04-20 | 14:51:
In dat soort landen verminken ouders soms hun kinderen om er daarna medelij te kunnen wekken en te kunnen bedelen.
@keestelpro | 04-04-20 | 14:48: Waren dat er niet 370.000 in 2013? Ik kan me die epidemie nog goed herinneren. Er werden zelfs bombardementen uitgevoerd.
Gelukkig zien wij in Nederland positieve cijfers. De maatregelen van Rutte lijken te helpen. Of is dat puur verkiezingsstrategie
Ons nationale rekenwonder -Rutte- lult daar heus nog wel een punt aan. Binnenkort weer in miljoenen huiskamers te zien en iedereen klapt voor hem momenteel. Tenenkrommend.
Die cijfers zijn onvolledig. Besmettingen kun je gerust x10 doen en het dodenaantal minstens het dubbele. Er moet meer getest worden om een beter beeld te krijgen.
@threeheadedmonkey | 04-04-20 | 14:52:
Is ook nodig voor groepsimmuniteit. Zonder dat kunnen we nog een jaar binnen blijven. Tactiek is doseren, niet voorkomen.
Oef, dat lijkt me geen pretje. Ik ga eens opzoeken hoe arm Ecuador eigenlijk is. Minder arm dan Venezuela, dat staat vast.
Het scheelt weinig Kuifje.
Gemiddeld maandinkomen is er 440 euro.
@Gulliver | 04-04-20 | 14:43: Dat houdt niet over. Is pakweg 2 keer het maandsalaris in Marokko.
Relevant?
Kun je nagaan waar Venezuela mogelijk in is beland.
Ja, voor die 440 euro moeten zij ook daadwerkelijk werken (in tegenstelling tot...)
@Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 14:45:
Er is ook een groot gedeelte van de bevolking zonder inkomen die leeft van wat de natuur hun geeft.
Bij dorpjes aan de kust zijn dat gammele houtenbootjes waarmeen ze visnetten uitgooien maar alle stranden zijn gesloten.
In de Andes leeft men van groente en fruit dat hoog op de bergen wordt verbouwd en op centrale markten verkocht maar ook die zijn gesloten.
Veel van mijn vrienden daar zijn Colombianen en Venezuelanen die leefden van werk in de disco's en de verkoop van drugs of hun lichaam aan toeristen maar ook die zijn verdwenen.
@Gulliver | 04-04-20 | 14:43:
Hoogte inkomen alleen is irrelevant. Het gaat om koopkracht.
@SamV | 04-04-20 | 15:00:
Eten huur en benzine is er spotgoedkoop. Benzine kost 2,50 voor een gallon (5 liter) en voor 300 dollar per maand huur je een gigantisch vrijstaand huis.
De meeste mensen wonen in familiewoningen waarvan men ooit een verdieping heeft gebouwd en de betonvlechten uit het dak heeft laten steken voor het geval ze ooit geld hebben om het af te bouwen.
@SamV | 04-04-20 | 15:00: Koopkrachtpariteit. Klopt.
@Ruimedenker | 04-04-20 | 14:45: Arme landen hebben minder geld voor een goede gezondheidszorg. Dat scheelt nogal in het aantal mensen dat overlijdt als gevolg van zo'n virus.
Hey Kuifje, een beetje uw comments gevolgd hebbende ging ik er vanuit dat u ze hypochonders ging noemen? Al overwogen dat het misschien crisisacteurs zijn?
@Blasfemie | 04-04-20 | 16:01: Lijkt me niet. In arme landen komt zo'n virus harder aan. Alhoewel de gemiddelde bewoner van Ecuador 76 jaar wordt. Ter vergelijking: in Bolivia ligt dat op 69 jaar.
@Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 15:43:
Ach,zo een griepje gaat wel over, die paar dode vallen er elk jaar wel met een griepgolf. Waar maken die mensen zich druk om.
Op die straat is vuilnis (basura) in brand gestoken tegen de lijkenlucht.
Basura basura, dat ken ik nog uit Spanje. Wordt vaak in een grote container geflikkerd, op de hoek van de calle. Maar dit is andere koek....
@Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 14:41:
Heftig griepje dit, toch?
@Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 14:41: Jij moet stil zijn. Niemand neemt jou meer serieus over corona.
@GenialeGeer | 04-04-20 | 14:55: Niet zo'n grote mond, Joling. Jij bent hier geen moderator.
@Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 15:51: Ik heb hier geen kracht voor.
@Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 15:51: Maar een ding is duidelijk. Alles wat je gezegd hebt (In Z-Korea is de morataliteit maar 0.5% bijvoorbeeld) is weerlegd.
Het is gebleken dat je chronisch ongelijk hebt.
Maar waarom moeten we dan 450 miljoen aan Marokko geven?
Omdat wij Marokkanenverslaafd zijn.
@Graaisnaaiert | 04-04-20 | 14:53: hear hear.
@Graaisnaaiert | 04-04-20 | 14:53:
Ik las:
Omdat wij Marokkanen, verslaafd zijn.
Wanneer ze eerst alle ten onrechte ontvangen geld (gefrauderd dus)terugstorten in de staatskas, dan springen we er bijzonder goed uit, maar dat zal wel niet gebeuren vrees ik.
En zo zijn er nog heel veel landen.
De ramp is niet te overzien in Afrika en andere Zuid-Amerikaanse landen.
Ik kijk de beelden liever niet.
Afrikaanse landen hebben over het algemeen een complete lockdown doorgevoerd, al voor er besmettingen waren of deze maar in de enkelen liepen. Helaas heeft merendeel in Afrikaanse landen geen spaargeld, maar leeft men van wat men per dag verkoopt. Dus een complete lockdown betekent honger.
Afrika is groot, welk deel van dit continent dan? Zuid Afrika en Egypte?
@Met_baard | 04-04-20 | 15:37:
Toch raar, er zijn in de afgelopen 50 jaar voor miljarden, miljarden en miljarden
aan ontwikkelingshulp richting Afrika gegaan en nog steeds heeft niemand daar een stuiver om aan zn gat te krabben.
Ik zit hier dus in Nigeria in lockdown. En het valt nu nog mee met de besmettingen. het is wachten op de explosie, niet alleen van de corona maar ook van de mensen die honger hebben. Er vallen hier nu al doden omdat de politie mensen gewoon neerschiet die niet luisteren. Afrika staat aan de rand van een nog grotere chaos dan ooit.
@HA BIER!1! | 04-04-20 | 15:45: sterkte!
@TijdelijkOptimist | 04-04-20 | 15:44: Ze hebben wel heel veel kindertjes gemaakt.
Zuid Afrika heeft gelukkig snel een lockdown ingevoerd. Besmettingen nemen af, maar in de townships loopt iedereen nog gewoon rond en wordt er van 5:00-20:00 gewoon met taxi's gereden (met 70% laadcapaciteit, alsof dat helpt....), terwijl de rest van de bevolking zich wel aan de lockdown houdt. Hier wordt het dus een arm/rijk verhaal. En aangezien 85% van de bevolking arm is hou ik mijn noodkoffertje klaar om te vluchten als demense honger krijgen....
@TijdelijkOptimist | 04-04-20 | 15:44: Waar komt het geld vandaan?
Behalve de inkomsten uit geconfisqueerde boerderijen hebben de Mugabes een dikke vinger in de Zimbabwe Diamond Company. De diamantmijnen leveren jaarlijks honderden miljoenen euro’s.
De familie Mugabe behoort niet eens tot de grootste graaiers op het Afrikaanse continent. Met de tientallen miljoenen die de afgelopen decennia achterover zijn gedrukt haalt de president van Zimbabwe niet eens de Afrikaanse leiders-Top 10 van het zakenblad Forbes.
Het echte grote geld zit bij de hypercorrupte familie Dos Santos van Angola. José Eduardo dos Santos was ook bijna veertig jaar president en hield daar een slordige 20 miljard dollar aan over via de olie-industrie.
De Marokkaanse koning Mohammed VI erfde een vermogen van ruim twee miljard dollar en de presidenten van Equatoriaal Guinea, Kenia en Kameroen zijn goed voor respectievelijk 600, 500 en 200 miljoen dollar En Sigrid Kaag maar strooien met honderden miljoenen Nederlands belastinggeld richting dit soort.
Mensonterend dit!
Ach, of het nou op straat gebeurd of in een crematorium, beide keren een lijk. Alleen een omhulsel, bekijk het maar zo.
@feiten_en _cijfers | 04-04-20 | 14:40: Het omhulsel van een mèns!
Zo? Mens ja. En? Sorry hoor, ben van jongs af aan veel in aanraking geweest met mensen die stierven. Jammer genoeg. Maar je leert wel een en ander in perspectief te zien. Mensen sterven, het is schluss, over.
En van je hela hola houd er de moed maar in.
En daarom ga ik gewoon niet kijken.
Mocht het straks (wat ik niet geloof/hoop) ook in Nederland zo zijn dat de mortuaria uit nood de overledenen in de hallen moeten bewaren en dat crematoria door overbelasting noodoplossingen moeten nemen gaan we dat dan ook filmen en de wereld rond sturen? Ik denk het niet he! Wat reaguurder nogeenreactie hieronder zegt: mensonterend.
Inderdaad
Ga je nu serieus nederland met ecuador vergelijken?
Helderziend! Aan jou hebben we wat in deze tijden.
REAGEER OOK