Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fietsen: Levensgevaarlijk!

U kan beter de auto pakken

Dikke tegenvaller voor de verkeersclubs die nog steeds de illusie hebben dat verkeersslachtoffers volledig te voorkomen zijn en hoopten op een sterke daling door de lockdown. Het aantal verkeersdoden kwam vorig jaar uit op 610. Minder dan een jaar eerder, maar meer dan bijvoorbeeld 2014. Logisch ook, want in de file staan was nooit de gevaarlijkste verkeersactiviteit. Nee, het is op de fiets waar het echte gevaar loert. Het stalen ros dat ons land op de kaart zette, blijkt een ware moordmachine te zijn. Liefst 229 fietsers lieten het leven en daarmee is deze pedaalkrachtige tweewieler het gevaarlijkste vervoersmiddel. Die ANWB-jas dragende lockdowntrappers zijn een soort extreme sporters die elk moment geschept kunnen worden door een (ongecontroleerde) alcoholmobilist of lachgassiër. Of geschaard door een vrachtwagen, want blijkbaar hebben we dat dode hoek-probleem nog steeds niet opgelost. Op zo'n kruispunt waarvan de buurt allang weet dat het levensgevaarlijk is, maar de gemeente aanpassingen te duur vindt. Enfin, heb je het leven lief, laat die fiets dan in de schuur staan. Neem eens de auto!

Reaguursels

Inloggen

Misselijke foto

Lievewitteman | 14-04-21 | 18:51

Dat staat in het niets tegenover de gezondheidswinst die een volk boekt dat elke week ettelijke uren aan lichte inspanning besteedt om zich te verplaatsen.

Diotima | 14-04-21 | 16:56

Dank. het betreft dan wel een specifiek onderzoek i.v.m. hersenletsel, maar geeft een veel beter beeld over de aard/oorzaak van de ongevallen.
Van 239 patiënten: 197 op een normale fiets, 13 op een e-bike, 24 racefiets en 5 op een mountainbike.
En van die 197 op een normale fiets was in 92 gevallen sprake van alcoholgebruik.

Met andere woorden, bij fietsen op een normale manier (ook op een e-bike) waarbij géén sprake is van alcoholgebruik, valt het risico reuze mee.

Een racefiets of mountainbike is vele malen gevaarlijker.

Wering | 14-04-21 | 16:58

statistieken laten zien wat je wilt laten zien.
doden per afgelegde kilometer lijkt met beter. ander zou iedereen zn fiets inruilen voor een motor qua overlevingskans. Ben je er nog sneller ook. maar die vlieger gaat niet op.
auto? roken is gevaarlijker....

wwweetikveel | 14-04-21 | 16:26

Gezien de capriolen die ik soms tegenkom is dit geen verrassing. Als iedere fietser eens uit z'n doppen kijkt en zich aan de verkeersregels houdt zou het zomaar eens een heel stuk kunnen schelen.

TaliSepatu | 14-04-21 | 15:54

Ik grossierde in bezopen fietsongelukken (lang leve de avondklok).
Zo'n beetje alles wel gehad. Maar die botsing met een lantarenpaal, welke mij een hele salto en een halve schroef deed maken alvorens op mijn hurken te landen en weer tijdig opzij te springen om mijn fietswrak te ontwijken staat bij mij toch wel bovenaan het lijstje episch! Mijn oor schampte langs de paal.
Mijn voorwiel voorbij het frame geslagen was de enige domper op dit verhaal.
Moest ca. 20km lopen.

Abject | 14-04-21 | 15:33

@ole guapa | 14-04-21 | 12:10 |
Als je ook kijkt naar het aantal doden in verhouding tot het aantal verplaatsingen, dan steekt de fiets nog ongunstiger af. In 2019 ging 28% van alle verplaatsingen per fiets, tegenover iets meer dan 46% per auto.

plamoen | 14-04-21 | 14:47

Wat een rare berichtgeving vanuit de NOS trouwens:
nos.nl/artikel/2376658-veel-fietsers-...

Quote: “Wel zijn er meer fietsers omgekomen. Het gaat om het hoogste aantal verongelukte fietsers in 25 jaar tijd”…

Maar dat klopt niet. Zie CBS cijfers. Ze kunnen toch wel lezen daar bij de NOS?
2020: 229 fietsdoden
1996: 239 - is hoger dan 2020
1997: 264 - is hoger dan 2020
2000: 233 - is hoger dan 2020
Hoezo, hoogste aantal in 25 jaar?

Quote: “De verschillende lockdowns zorgden ervoor dat er minder autoverkeer was, maar fietsers en wandelaars gingen juist veel meer de weg op”.
Dus men geeft zelf de verklaring al.

Bovendien schelen de cijfers qua fietsdoden nu eenmaal per jaar.
2017 – 206
2018 – 228
2019 – 203
2020 – 229
Kortom, allemaal paniek om niets. De bevolking is immers sterk gegroeid, dus procentueel is er geen reden tot “Groot Alarm”.

Wering | 14-04-21 | 14:41 | 2

Inderdaad, best wel netjes dat we in de afgelopen 20 jaar blijkbaar het aantal verkeersdoden hebben gehalveerd, ondanks een flink gegroeide bevolking.
Waarschijnlijk zou een helmplicht op de fiets nog wat doden schelen, maar ja, wie gaat nu zo'n ding opzetten iedere keer dat 'ie op de fiets stapt. Je gaat toch ook geen mondkapje... ok laat maar.

snakedogman | 14-04-21 | 15:48

@snakedogman | 14-04-21 | 15:48:
Men zal er wel een of andere 'sturende' bedoeling mee hebben.
Zoiets als helmplicht. Als zo'n 13 miljoen mensen ineens een helmpje moeten aanschaffen, komt er natuurlijk een hele sloot btw binnen bij de overheid. Hebben ze vast al uitgerekend.
Bovendien vinden ze dat leuk, dingen verzinnen om de normale burgers te pesten en mee onder de duim te houden.

Anders hadden de berichten vorig jaar wel anders geweest:
grote koppen in de krant: "aantal verkeersdoden op de fiets spectaculair gedaald van 228 in 2018 naar 203 in 2019".

Immers, men doet nu alsof er sprake is van een spectaculaire stijging, nu het cijfer van 203 in 2019 naar 229 in 2020 is gegaan....

Zoals ik al zei: gaat nergens over.

Wering | 14-04-21 | 16:46

Luchtfietserij is wel veiliger.

Pieterman | 14-04-21 | 14:36

Laten we allemaal in lockdown gaan tot er een fiets is uitgevonden die iedere kans op een fietsongeluk uitsluit. We willen namelijk niet de zorg overbelasten met gecrashte wielrenners. Voorlopig lijkt het mij ook goed om alle fietspaden te sluiten om de kans dat twee fietsers elkaar ontmoeten tot een minimum te beperken. Bij klachten aan uw fiets, bijv een rammelende kettingkast, blijft u thuis. Fietsenmakers mag u alleen bezoeken op afspraak. U mag ook niet meer dan een fietser bij u thuis ontvangen en daarnaast blijven alle fietsenstallingen tot nader order gesloten. Voorts voeren wij een fietsklok in na 22.00 uur s avonds want fietsen in het donker leidt al helemaal tot te veel fietsongevallen. Alleen samen krijgen wij fietsen onder controle!

Mark zit te Dutten | 14-04-21 | 14:34 | 1

Top.

De Profundus | 15-04-21 | 10:07

Als ik naar de cijfers kijk, dan is fietsen voor mannen trouwens beduidend veel gevaarlijker dan voor vrouwen.
Toch die race-fietsers?

Nog een aardig weetje: het aantal verkeersdoden in 2020 'gemotoriseerd invalidenvoertuig' was 34.
Dat waren er in 2019 nog 42. Mooie daling dus.

Wering | 14-04-21 | 14:15

Ik heb een auto, e-Bike en racefiets. En gebruik alles op z’n tijd. Ik erger me groen aan alle weggebruikers die geen richting aangeven. En die zijn in alle drie genoemde categorieën ruimschoots te vinden.

JayJay | 14-04-21 | 13:32 | 2

Goh, ik heb een auto, een bromscooter, oude gewone fiets en een hybride fitness bike. Leuk joh, ik ga zo even een wandelingetje maken, is lekker weer.

Gaat het niet dan? | 14-04-21 | 14:02

Ik vind het moedig van er voor uit te komen dat je een racefiets hebt.

Lt-Kol Kilgore | 14-04-21 | 14:27

Ach, het is weer zover met het goochelen met cijfers.
Hier even opgezocht:
opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/7193...

De NOS vergelijkt nu het jaar 2020 met 2019 en ja, dan zijn er iets meer verkeersdoden ‘fiets’.
In 2020 waren dat er 229.
Op een totale bevolking van 17.407.585.

Maar in 1997 waren er 264 verkeersdoden ‘fiets’.
Op een bevolking van 15.567.107.

Gespecificeerd naar leeftijd, bijvoorbeeld:
In 1997 bestond de bevolking 70-80 jaar uit 964.005 inwoners waarvan 54 verkeersdoden ‘fiets’.
Dat is 0.005602 % van de populatie 70-80 jaar

In 2020 bestond de bevolking 70-80 jaar uit 1.574.419 inwoners waarvan 74 verkeersdoden ‘fiets’.
Dat is 0.0047 % van de populatie 70-80 jaar.

En als je dan ook nog in aanmerking neemt dat heel veel meer ouderen nu veel langer actief blijven op alle fronten, dus ook in het verkeer, dan is er misschien wel sprake van een spectaculaire daling?

Wering | 14-04-21 | 13:30

Abras M-1A1 AIM - is het veiligste vervoermiddel ter wereld…

wezen | 14-04-21 | 13:11 | 2

AbraMs - en: nee. De gemiddelde overlevingstijd van een tankcrew in een gevechtssituatie is 25 minuten.

bisbisbis | 14-04-21 | 13:16

@bisbisbis | 14-04-21 | 13:16:

Nieuw-West is natuurlijk een warzone, maar in de rest van Nederland is het toch nog wel tamelijk veilig?

HoogToontje | 14-04-21 | 13:31

Wat ik vooral intrigerend vind, is de categorie “overige”.

Nuuk | 14-04-21 | 13:10 | 5

Ik dacht hetzelfde. Erg benieuwd. Maar die rolschaatsen is misschien wel een mogelijkheid, kan ik mij zo voorstellen.

IJzer Oxide | 14-04-21 | 13:49

Bakfietsmoeders.

ploppy | 14-04-21 | 15:14
▼ 2 antwoorden verborgen

De teneur is weer voorspelbaar. Fietsers dood? Waarschijnlijk verdiend indien het slachtoffer lycra draagt en verwijtbaar in alle andere gevallen. De veroorzakers van deze ongevallen zijn bijna 1:1 automobilisten die niet opletten, geen voorrang verlenen, ruimtes verkeerd inschatten, appen of bellen, te hard rijden of simpelweg onbekwaam zijn een voertuig te besturen. Daarom zijn al heel veel rijstroken voor auto's en fietsen van elkaar gescheiden maar je krijgt nu eenmaal niet alle klapmongeaulen van de weg. Net als met Corona is de enige oplossing kijken naar wat laaghangend restfruit om onnodige schade te beperken en de rest van de slachtoffers als fact of life te accepteren.

_pacman_ | 14-04-21 | 13:07 | 4

Ik denk ook veel 30km uur electrische fietsen.

Hemke-Valsema | 14-04-21 | 13:28

Die laatste zin is het enige nuttige wat u uitkraamt. Inderdaad gewoon accepteren. Leven heeft sowieso een 100% kans op overlijden. Deal with it.

Korporaal Banaal | 14-04-21 | 13:30

@TRUMP | 14-04-21 | 13:12: Ik geef juist niet wielrenners de schuld hoewel er best aso's tussen zitten. Senioren op e-bikes veroorzaken weliswaar veel ongelukken maar veelal in de categorie klein leed, botbreuken etc maar geen doden. Automobilisten rijden fietsers van allerhande garnituur dood door eerder genoemde oorzaken.

_pacman_ | 14-04-21 | 14:18
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zeg: Fiets-verkeerscursus, fietsrijbewijs, integraalhelm op, lederen overall en een begrenser 18 km/u. En niet te vergeten een kenteken, verplichte verzekering en fietspadbelasting. En natuurlijk jaarlijks APK.

Magna_V65 | 14-04-21 | 13:01 | 7

@Bakje Friet | 14-04-21 | 13:04: EU-Keurmerk?

Magna_V65 | 14-04-21 | 13:16

Een een motorpak met ingebouwde airbags en overal rubberen tegels!!!

Korporaal Banaal | 14-04-21 | 13:31

Ik zeg: verplicht kenteken met altijd eigen fietsrisico 5000 euro per jaar.

Pieterman | 14-04-21 | 14:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Qua doden onder de 50 ongeveer even gevaarlijk als corona. Laten we dat fietsen dus verbieden

Axolotl | 14-04-21 | 13:01 | 1

Tenminste een intelligente fietsdown voor een jaar

Het Licht | 14-04-21 | 13:11

van die foto word je wel eventjes un peu misselijk...............

grapjasz | 14-04-21 | 12:59 | 1

Inderdaad, hij heeft gewoon die wielrenner met dat groene shirt gemist.

Lucifer | 14-04-21 | 14:09

Meer fietsen, meer kans op ongelukken, ook met dodelijke afloop. Simpel.

DeCynischeAmbtenaar | 14-04-21 | 12:53 | 3

@DeCynischeAmbtena.
Absoluut waar, want ze zijn te dom om voor de duvel te dansen.
Ik moet er niet aan denken dat deze figuren straks achter het stuur kunnen kruipen.

jufrouw theelepeltje | 14-04-21 | 12:59

@jufrouw theelepeltje | 14-04-21 | 12:59: U doelt op ' jongeren' die de fiets (tegenwoordig ook vaak een e-bike) inruilen voor een echte auto? Ja, dat kan een heikel moment worden.

DeCynischeAmbtenaar | 14-04-21 | 13:02

Meer mensen meer ongelukken.Simpel.

Jee-Dee | 14-04-21 | 13:13

Iets met verlichting (zo'n bungelend LED kaarsje werkt niet), bejaarden die niet begrijpen wat 25 KM/h in houdt, kutpubers die niet begrijpen dat keiharde Franse drillrap door je oordopjes misschien wel het geluid van aanstormende auto's onderdrukt, opzetstuurbeugels zodat je beter op je scherm kunt kijken (!) je geen ene r**t aantrekken van fietsstoplichten en in het algemeen schijt hebben aan iedere gangbare verkeersregel - want jij bent Heilig, want : fietser. En die fluisterstille electrische auto's dragen ook bij aan de feestvreugde.

bisbisbis | 14-04-21 | 12:49 | 1

Precies. U ziet de olifant in de kamer.

sailor 1 | 14-04-21 | 13:22

Overigens zegt de statistiek meer als je ook kijkt of er een gemotoriseerd voertuig betrokken is bij de fietsdoden en wandeldoden.

B.agger | 14-04-21 | 12:46

Nou... zo te zien pakken die fietsers ook de auto, maar of dat nou beter is.

Kowalski11 | 14-04-21 | 12:44

De kans om in het verkeer om te komen is vier keer groter dan de kans om trombose te krijgen van Astra Zeneca.

Dickie1908 | 14-04-21 | 12:43

Lang leve de e-bejaardenbikes.

B.agger | 14-04-21 | 12:42 | 1

Ze gaan sneller dan hun lichaam zelf kan + mindere reactie snelheid = boem

Bigthumb | 14-04-21 | 13:16

Ze moeten een helm op, in de auto verplicht stellen. Dan gaan het aantal dodelijke auto ongelukken vast wel omlaag.

echtpaul | 14-04-21 | 12:41

Ze denken tegenwoordig allemaal dat ze Max Verstappen zijn in hun Datsuns, hun Toyotaatjes, Golfjes en Fordjes. Vreselijke types, geen enkel begrip voor.

van Oeffelen | 14-04-21 | 12:40 | 4

@Lt-Kol Kilgore | 14-04-21 | 14:33: iets uit jaren 70, mijn vader had er eentje. Japanse auto's hadden toen nog niet de kwaliteit die ze nu wel hebben.

DeCynischeAmbtenaar | 14-04-21 | 14:46
▼ 1 antwoord verborgen

Exact.

van Oeffelen | 14-04-21 | 12:41

Hoeveel van die overleden fietsers droegen én een bril én een mondkapje?

Niet_Van_Hier | 14-04-21 | 12:34

Eind jaren 70 kwamen ambtenaren van gemeentes die geen reet te doen hadden met een nieuwe uitvinding: de middenberm. Hoe vaak van Oef niet wakker is geschrokken des nachts van weer een klap van een auto die die ondingen niet gezien had in het donker en uit de voiture moest worden gezaagd is niet meer op de vingers van 2 handen te tellen.

van Oeffelen | 14-04-21 | 12:31 | 3

Woonde van Oef destijds in Overschie naast de A13?

austinhealey | 14-04-21 | 12:34

@van Oeffelen | 14-04-21 | 12:37: Aha. Ik wel. Was eind jaren '80 het enige huis dat ik me als starter kon veroorloven. Regelmatig knalde een auto op de middenberm vangrail. In de US hebben ze op die plekken grote zakken met zand of water, handig.

austinhealey | 14-04-21 | 12:48

Ik zeg het alleen hier, maar verreweg de meeste fietsers hebben het aan zichzelf te danken. Als ze niet op hun telefoon zitten letten ze om een andere reden wel niet op. Kan niet vaak genoeg gezegd worden: je zult wellicht voorrang hebben, maar ik heb een auto van 2000 kg en ik voel er nagenoeg niets van als ik je dood rijd. Dus zoek oogcontact en geef ook mij de ruimte.

QuelleFromage | 14-04-21 | 12:30 | 4

@Ambiorix | 14-04-21 | 12:51: Het is natuurlijk niet zo zwart/wit maar dat sommige fietsers zich zeer onverantwoordelijk gedragen is een feit. Laten ze eerst maar beginnen met de hand uit te steken i.p.v. plotseling linksaf te slaan zonder te kijken, intussen de automobilist die er vlak achter reed (heel langzaam) bijna een hartverschuiving bezorgend. Of de 'jeugd' die met zn vieren naast elkaar blijven rijden.

Zilvermeeuw87211 | 14-04-21 | 13:37

U snapt het. Nu de fietsers nog.

Jemoesteensweten | 14-04-21 | 14:42

@Zilvermeeuw87211 | 14-04-21 | 13:37:
Ik zie toch vooral automobilisten die door een combinatie van haast en incompetentie fietsers in gevaar brengen. Precies door de arrogantie die Quelle ook aan de dag legt: die houding van "ik ben toch groter dus ik kan doen wat ik wil"

Zoiets | 14-04-21 | 15:18
▼ 1 antwoord verborgen

Smalle wegen, veel divers verkeersaanbod, veranderende bevolkingssamenstelling, shared space ( levensgevaarlijk! De idioot die dat heeft verzonnen mogen ze wmb.... ), verdrijvingsvlakken en veel gelijkvloerse kruisingen met een shitload aan regels en uitzonderingen.
What could possibly go wrong...

Graaisnaaiert | 14-04-21 | 12:27

Jammer dat er geen leeftijdsgroep aan de statistieken gebonden is, want de grootste groep brokkepiloten zijn bejaarden en jongeren.

I.P standing up | 14-04-21 | 12:27

Ook maar een vaccin voor ontwikkelen dan

Vunzigheid | 14-04-21 | 12:25

Tsja... als je de wegen zo smal maakt dat je niet meer kan uitwijken,intussen beweegt zich van alles op de wegdek van voetgangers,brommers,brommobielen,fietsers en alle mogelijke combinaties die nergens elders in Europa de weg op mogen.... niet vreemd dan.

Roger-Rabbit | 14-04-21 | 12:24 | 2

Smalle wegen icm shared space, dat is killing.

Graaisnaaiert | 14-04-21 | 12:28

Hi. De meeste “vernieuwende” voertuigen komen uit het buitenland en worden door de EU goedgekeurd. En dat heeft NL maar te accepteren. Overigens: nergens zijn zoveel fietspaden als in NL.

Leffe Blonde | 14-04-21 | 15:05

Ja, als je netjes 50 rijd in de bebouwde kom en je word links en rechts door slalommende idioten op speed pedelecs voorbij gescheurd dan kan je wel wat meer doden verwachten.

2voor12 | 14-04-21 | 12:23 | 6

@2voor12 | 14-04-21 | 12:28: denk dat het aandeel van gewone “ebikes” juist opgevoerd is, zo’n kastje kost 30,-euro en daarmee hussel je het motor management door elkaar met alle gevolgen van dien. Een speedpedelec valt ook veel meer op. Snelheid van een speedpedelec is ook lastig aangezien deze net te traag is voor het autoverkeer in de bebouwde kom. Vandaar dat de meeste gewoon weer op het fietspad rijden... wat weer voor een hoop wtf “ nu al hier” momenten zorgt.

Hollandse_blauwe | 14-04-21 | 12:34

@Titje | 14-04-21 | 12:29: ding gaat al 45... verwijderen van de begrenzer levert maar 5km/H meer op?

Hollandse_blauwe | 14-04-21 | 12:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Graag een ontheffing voor het scheppen van wielrenners die het verdommen op het fietspad te fietsen.

General Dripple | 14-04-21 | 12:23 | 1

Ik ben voor!

Jemoesteensweten | 14-04-21 | 14:43

Saillant detail:
Bij ongelukken met een snelle e-bike zijn niet altijd auto's betrokken.
Soms helemaal niemand anders.
Ze klappen gewoon zelf ergens op omdat het te snel gaat.

kloopindeslootjijook | 14-04-21 | 12:23 | 2

Een remparachute en airbag kunnen een oplossing zijn.

Lt-Kol Kilgore | 14-04-21 | 12:25

Een takje en ze worden gelanceerd. Dat geldt overigens ook voor die obese k*&)Ŝt wielrenners met hun ieniemienie dunne bandjes.

Louter Leuter | 14-04-21 | 12:38

Wielrenners en Deliveroo bezorgers zijn de grootste fietshufters.

Reebensteeltje | 14-04-21 | 12:19 | 1

Deliverootjes werken voor z'n geld. Mamils zijn vaak op hun 50e al met de VUT gegaan.

kapoerewiet | 14-04-21 | 12:21

Dan helpt een fiets van "fiets uniek " met gratis beurt ook niet echt lijkt mij...

dubbeltjeopznkant | 14-04-21 | 12:17 | 1

Ik moet wel zeggen dat ik benieuwd ben naar die gratis beurt. Ik heb zo het vermoeden dat ik me bekocht ga voelen.

Lt-Kol Kilgore | 14-04-21 | 12:24

De opmars van de Tena-bikers is niet te stuiten. Die lelijke, uniforme stoet van niet-trappende boomerstellen, badend in de vrije tijd, luid kakelend over de juiste route van de ANWB, is een plaag in de paar mooie landschappen die dit land nog telt. Verbieden die handel.

kapoerewiet | 14-04-21 | 12:17 | 6

@van Oeffelen | 14-04-21 | 12:25: Ah die akelige gewoonte heeft nog een naam ook. Jezus.

Lt-Kol Kilgore | 14-04-21 | 12:31

@Lt-Kol Kilgore | 14-04-21 | 12:31:
-
Hier heet dat: 'het ANWB-stel' - meestal te bewonderen compleet met de sokjes in de sandalen.

bisbisbis | 14-04-21 | 13:20

@bisbisbis | 14-04-21 | 13:20: The Horror .... Op Vlaamse wegen gelukkig nog niet dikwijls gespot, ik vind het al erg als ze dezelfde fiets hebben.

Lt-Kol Kilgore | 14-04-21 | 14:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Fietspaspoort, dan komt alles goed

Borrom | 14-04-21 | 12:17

Zo zie je maar. Een lockdown en avond klok helpen niet.

Deflatiemonster | 14-04-21 | 12:15 | 1

Hier in Spanje wel, maar daar houden mensen zich er ook aan. Dat is een verschilletje.

van Oeffelen | 14-04-21 | 12:25

Ik rij met de auto, en met de fiets, ik ga ook wel eens wandelen in de bergen. Ik weet nu dat ik echt wel on the edge leef en dat al die extreme sporters gewoon mietjes zijn.

Lt-Kol Kilgore | 14-04-21 | 12:15

Hoe vaak schiet er niet zo'n fietsfag vlak voor je langs, kwaadkijkend dat niet heel de wereld aan de kant gaat voor zo'n kamikazerijder. Gewoon door verkeerslichten rijden en krijsen en gillen als ze dan weggedrukt worden. Wat een totaalmongolen.

En dan heb ik het nog niets eens over die amateurwielrenners in vol ornaat en met 4 man naast elkaar. Wat ben je voor een sukkel als je helemaal volbehangen met reclameleuzen en een latexpak de weg op gaat. Alle schaamte voorbij.

HouseMaster | 14-04-21 | 12:14 | 4

En die lompe self-made chauffeurtjes die zonder te kijken even linksaf menen te moeten slaan?

van Oeffelen | 14-04-21 | 12:27

Een paar jaar terug, op een voetpad door het groen in Amsterdam... 100 meter verder stond zo'n poortje om fietsers af te remmen/te ontmoedigen. Een man liep voor me en wilde door het poortje, komt er vanaf de andere kant een student op de fiets die denkt dat hij wel even vóór mag... hahaha...

Die man loopt dus gewoon dóór, pakt de fiets met student en al op en zet hem een paar meter naar achteren weer neer.

Boom van een vent, moest denken aan de indiaan uit One Flew Over The Cukoo's Nest.

Papa Jones | 14-04-21 | 12:28
▼ 1 antwoord verborgen

Er wordt door de fietsers zelf èn de automobilisten te weinig rekening gehouden met het feit dat een fietser geen kreukelzone heeft. Sinds de fietsers altijd in het gelijk worden gesteld bij een verkeersongeval zijn ze zich nog onverantwoordelijker gaan gedragen.
Groetjes van een auto- motor- en fietser.

Zilvermeeuw87211 | 14-04-21 | 12:14

Mijn neef had een Poolse achterbuurvrouw. Helemaal gek. Samen met haar man en neef en ik zaten we een paar jaar geleden te zuipen en op enig moment kwam het eind van de biervoorraad in zicht. Toen zegt die man van die Poolse vrouw 'ik stap wel even op de fiets om bier te halen' waarop die Poolse kwaad werd en hem toeschreeuwde 'Naj, jaj gaat met auto! Jaj gaat van de fiets vallen und dan ga jaj wat breken! Denk eens na man!'

Leptob | 14-04-21 | 12:13 | 2

Logica.

van Oeffelen | 14-04-21 | 12:27

Polen, het enige land ter wereld waar ze de lunch besprenkelen met mix van wodka/appelsap.

DeCynischeAmbtenaar | 14-04-21 | 12:57

Gezeik.
ÉÉN soort weggebruiker kent meer doden en de rest minder.
Waarop wordt door msn gefocust / gepaniekeerd: wat er slechter gaat.

Verder: hoeveel meer of minder kilometers worden er per vervoersmiddel gemaakt? Zonder ALLE cijfers zijn paniekberichten als deze waardeloos.

Lies - bloody lies - statistics.

klimgek | 14-04-21 | 12:12

Dit is waarom ik klaar ben met mensen die de hele dag met statistieken en grafieken bezig zijn:

- Sluit een complete bevolking een jaar op.
- Ga vervolgens allemaal statistieken en grafieken maken waaruit blijkt dat het heel veel voordelen heeft
- Pas daar je beleid op aan
- Verzin nog meer vrijheidsbeperkende maatregelen
- Maak nog meer grafieken
- Et cetera et cetera

Het is fascisme.

keestelpro | 14-04-21 | 12:12 | 1

Ha Kees,

Nee hoor, het journaille en de politici kunnen voor 95% niets met getallen, als altijd, niets ingewikkelds achter zoeken als "domheid" ook alles kan verklaren.

Er wordt wel gemeld "heel veel extra doden" maar niet hoeveel meer er gefietst is. "Heel veel meer" bij 10% verhoging gebruik je misschien als de goudhoeveelheid van de Nederlandse bank 10% hoger is geworden maar niet in dit geval, en al helemaal niet als er ook meer wordt gefietst, want dan is het voor mensen met zelfs het minimaalste getalsinzicht duidelijk dat er ook meer doden verwacht mogen worden.

Domheid dus, Rutte is dom, zijn zetbazen zijn dom.

Nog wat getalletjes?

Zweden en Brazilië hebben meer Corona-doden per capita dan Nederland.

coronavirus.jhu.edu/region/netherland... 16k/17m = 94 / 100.000
coronavirus.jhu.edu/region/sweden: 13k/10m =  130 / 100.000
coronavirus.jhu.edu/region/brazil: 282k / 212m = 133 / 100.000

40 meer per 100.000, laten we daar even op rekenen, ik geloof niet dat het in de buurt komt als we nu alle maatregelen snel afbouwen maar mij best. 

We zitten hier met 75x zoveel mensen, kortom gaat om 75x40=3000 mensen die we "het leven zouden hebben gespaard".

Verloren levensjaren ook ruim nemen? 10 gemiddeld?

30,000 levensjaren.

Kosten, afgezien van vrijheid voor ruim 1/80e van ieders leven missen en niet te vergoeden kosten door wrede maatregelen, sla ik andere gemiste levensjaren even over, 100.000.000.000E

Delen?

3.333.333 euro per levensjaar?

Ruim 3 miljoen euro per levensjaar.

Normaal is 80.000 euro, nu ruim 40x zoveel. 

Totale Waanzin.

chefren | 14-04-21 | 13:33

Het is al meerdere keren gezegd: e-bikes.
Deze statistiek is nutteloos zonder de uitsplitsing fiets/e-bike. Daarnaast moet er ook uitgesplitst worden naar eenzijdig/andere verkeersdeelnemer.

Je zult zien dat waar vroeger auto-schept-fietser voor de meest fiets doden zorgde, dat nu e-fietser kopt stoep en e-fietser rijdt andere fietser van sokken is.

TheEgg | 14-04-21 | 12:10 | 2

In CBS linkje staan wel wat uitsplitsingen.

Lorejas | 14-04-21 | 12:12

Door sluiting sportscholen zijn ook meer mensen gaan wielrennen etc. Racefietsen schijnen niet meer aan te slepen te zijn, heeft er ongetwijfeld ook mee te maken.

R.F.Pickering | 14-04-21 | 12:15

Even die absolute cijfers van het aantal doden en gewonden in relatie tot het aantal verkeersbewegingen zetten. Het gaat om het gevaar *in verhouding tot het aantal bewegingen*. Dan ziet de realiteit er ineens heel anders uit.

ole guapa | 14-04-21 | 12:10

Hier in Spanje wordt ook veel gefietst, en op sommige wegen vallen steeds weer doden.

van Oeffelen | 14-04-21 | 12:09 | 9

@van Oeffelen | 14-04-21 | 12:33:
Jij bent toch campinghouder in Oostenrijk.

hier openen | 14-04-21 | 13:27

@hier openen | 14-04-21 | 13:27: Bergenpoetser in Zwitserland, toch?

ger1306 | 14-04-21 | 14:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Cijfers uit 2020. Daar hebben we nu veel aan...

Mahatma | 14-04-21 | 12:08

Als het wielrenners zijn is het net een klein beetje minder erg. Schuim der natie.

Behangdelul | 14-04-21 | 12:08

En dat zijn dan vaak ongelukken in combinatie met zo een klote auto. Automobilisten moordenaars! Aso volk vaak te lui om een klein stuk te fietsen of te lopen altijd maar alleen racen van hop naar her. Tokkie gedrag.

P-unit | 14-04-21 | 12:07 | 1

Gewoon even doorsparen, kunt u vast ook ooit een knap 2e handsje betalen.

Graaisnaaiert | 14-04-21 | 12:24

Stijging doden volledig te wijten aan e-bike rondfietsers.... bedankt alvast voor het helmpje wat ik straks op mijn oude opoefiets mag gaan opzetten.

Lorejas | 14-04-21 | 12:07 | 4

@forecastle | 14-04-21 | 12:15: die oudjes voorheen 15 km/uur? Die oudjes fietsten daarvoor helemaal niet. En nu, zie ze gaan, de gezapige generatie, zoevend door beek en dal. Een plaag is het.

kapoerewiet | 14-04-21 | 12:20

@forecastle | 14-04-21 | 12:15:
Ja en dan bij een oversteekplaats niet weg kunnen komen omdat hij achter nog op tandje 11 staat.

hier openen | 14-04-21 | 12:26

Goh, we hebben weer een zondebok gevonden en trekken conclusies zonder analyse. Weer zo'n ultra oppervlakkige tegel.

van Oeffelen | 14-04-21 | 12:28
▼ 1 antwoord verborgen

Ben behoorlijk burgerlijk gehoorzaam. Maar ik wil absoluut geen kek flitsend helmpje op. Staat niet bij mijn rammelende oude roestfiets. Gelul is on.

Lorejas | 14-04-21 | 12:09

Als je het aantal doden afzet tegen het aantal gereden kilometers, kom je in Nederland uit op iets van 1.07 doden per 100 miljoen gereden kilometer... de gemiddelde Nederlander fietst iets van 850 km/jaar... na 58 jaar op het stalen ros zit je aan de 0,00054. Voor je in de buurt van significante / realistische kansen komt, moet je een kleine 1.000 tot 10.000 jaar moeten fietsen.

Dat artikel borduurt gewoon voort op die als maar toenemende drang naar veiligheid en land leven die ons in deze corona ellende heeft gestort. 225 doden op pak 'm beet 10-13 miljoen fietsers per jaar is verwaarloosbaar, zeker als je de fiets/auto botsingen eraf trekt van situaties die sowieso al een ramp in afwachting zijn: te hard rijden, door rood rijden, onder invloed rijden, telefoon in de hand etc.

ReyNemaattori | 14-04-21 | 13:19

Fietsen zou verboden moeten worden.
a) meer CO2-uitstoot, want meer calorieën nodig om fiets voort te bewegen (of meer elektriciteit bij elektrische fiets)
b) onveilige verkeerssituaties (zie ook de statistieken hier)
c) mannen (meestal >40 jaar) die de meest erge fashion faux pas maken in strakke pakjes

kapotte_stofzuiger | 14-04-21 | 12:07 | 2

c) bestaat een term voor... Mamil

Middle-Aged Man In Lycra

Louter Leuter | 14-04-21 | 12:31

Als de fiets nu werd uitgevonden, dan zou geen mens het in zijn hoofd halen om zo'n apparaat toe te laten op de openbare weg.

Jemoesteensweten | 14-04-21 | 14:52

Holy shit die foto, USA jaren 80?

van Oeffelen | 14-04-21 | 12:07 | 3

Hoenderloo, 2021, colorized.

kapotte_stofzuiger | 14-04-21 | 12:07

@hier openen | 14-04-21 | 12:40: Dank,lijkt wel de Comedy Capers slapstick.

ger1306 | 14-04-21 | 14:45

Je krijgt echt weer zin in de zomer bij het zien van die foto. #weerzin

keestelpro | 14-04-21 | 12:06

Gezien de stijging van het aantal doden, lijkt een lockdown en avondklok het enige juiste antwoord hierop.

@politiek: pak die handschoen eens op.

Toetsenbordcomplex | 14-04-21 | 12:06 | 1

Of een mondkapje, schijnt ook te helpen. En anders baat het niet, schaadt het niet. Toch?

McFreek | 14-04-21 | 12:27

1 derde van de fietsdoden reed op een E-bike.
In verhouding tot het aantal in gebruik zijnde fietsen, absurd hoog.
Tijd voor een verbod. (maar niet handhaven, dat past zoooo niet bij ons)

Nuchternederland | 14-04-21 | 12:06

Misschien zou je gewoon niet met 40 km per uur kruissnelheid moeten kunnen fietsen op je elektrische fietsje. Komt hard aan dan de klap.

Wiezewalakristalix | 14-04-21 | 12:06 | 1

die gele plaat fietsen mogen 45. worden hetzelfde gezien als mijn bromfiets. echter heeft mijn bromfiets een europese typegoedkeuring voor 80 kmh dankij toereikend frame en rempartij.

echter wordt mijn brommer de tyfus in gecontrolleerd (loopt netjes 45 dus geen gezeik) terwijl ik zie dat de categorie niet zoveel verkeersdoden opleverd wat dit overmatig controleren goedpraat, Racisme?

Baksteenbakker | 14-04-21 | 12:09

Alle 70-plusser gaan met een noodvaart elektrisch over het fietspad. Naast elkaar, beetje extra tussenruimte want met die vaart zit je snel tegen elkaar als je een beetje slingert, en ondertussen maar om zich heen kijkend. Vanaf de andere kant komen pubers die op hun telefoon zitten. Accidents waiting to happen....

Koning Willy | 14-04-21 | 12:06 | 5

@Hiram | 14-04-21 | 12:15: dat hadden ze nooit moeten doen. Nieuwe rotondes hebben bij voorkeer de fietspaden niet meer bij de rotonde maar wat verderaf.

MaarFeitelijk | 14-04-21 | 12:21

@Hiram | 14-04-21 | 12:15:
Hier hebben fietsers pas voorrang op de rotonde. Voor ze er op mogen moeten ze verkeer op de rotonde voorrang geven. Staat ook aangegeven met borden en haaientanden. 99% van de fietsers knalt zonder te stoppen zo de rotonde op. Overigens doet jong en oud daar aan mee.

hier openen | 14-04-21 | 13:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Helmplicht dringen deskundigen aan, mis ik in het topic. De horror.

Normpje | 14-04-21 | 12:06 | 5

het gaat alleen om de klisk, niet om een zinnige bijdrage. Voorts moet er pro auto en anti fiets gesproken worden.

MaarFeitelijk | 14-04-21 | 13:02

@Fedde71 | 14-04-21 | 12:08: lul niet zo dom,ik ken er al 2 die nu nog zouden leven als ze er een zouden gebruiken.
Eentje heeft 3/4 jaar geknokt voor zijn leven maar helaas.
Veel landen is het verplicht tot 18 jaar.
Rij zelf altijd door de bossen en bergen,en altijd een helm.

Roger-Rabbit | 14-04-21 | 13:08

@Roger-Rabbit | 14-04-21 | 13:08:
Betutteling van fietsers is niet nodig. Als mensen een helm willen dragen op een fiets dan mag dat gewoon. Conclusies trekken uit een dodencijfer is nogal voorbarig en vooringenomen

cheops | 14-04-21 | 13:49
▼ 2 antwoorden verborgen

E-Bike? E-Bike en bejaarden?

balustrade | 14-04-21 | 12:04 | 3

Volgens CBS: "Een derde van alle fietsdoden, 74 personen, verongelukte op een e-bike."

Tevens legt het CBS uit: "De e-bike is een fiets met elektrische ondersteuning. Vanaf 2016 wordt het aantal overledenen op een e-bike door het CBS geregistreerd. De in het artikel genoemde e-bikedoden vormen een ondergrens. Het CBS moet afgaan op het type fiets dat op het proces-verbaal bij het Openbaar Ministerie of op het doodsoorzaakformulier is ingevuld. Hier wordt vaak geen onderscheid gemaakt tussen een gewone fiets en een e-bike. In dat geval worden deze fietsslachtoffers bij de categorie gewone fiets geteld."

balustrade | 14-04-21 | 12:07

een snelheidsbegrenzer op fietsen zo wel goed zijn. gewoon max 20 km/h. dat zouden ze normaal ook al niet halen. 15 zou al genoeg zijn.

MaarFeitelijk | 14-04-21 | 12:18

graag even de fietsen opsplitsen in groepen naar leeftijd en type fietsvoertuig. dan praten we verder

jerryhopper | 14-04-21 | 12:04 | 2

Precies, voor wielrenners krijg je bonuspunten.

Zack Hooi | 14-04-21 | 12:06

En stad of platteland en daderprofiel.

Jimmy Mc Clure | 14-04-21 | 12:08

Sinds Harrison Ford niet meer mag vliegen pakt hij de auto, zo te zien.

Toetsenbordcomplex | 14-04-21 | 12:04 | 1

In een film pakte hij steeds de auto van de sponsor, Chrysler 300C, V8 Hemi.

van Oeffelen | 14-04-21 | 12:10

flats die fiets

Hemmenaar7 | 14-04-21 | 12:04

Misschien moeten de fietsers in dit land ook een wat meer met de verkeersregels rekening houden, het neemt maar voorrang en slaat maar af zonder te kijken......

ikworstelengadouchen | 14-04-21 | 12:04 | 3

fietsers worden meest doodgereden door auto's, al dan niet door een eigen verkersfout. de e-bike maken het gevaarlijker door de hogere leeftijd van de bestuurders op die fietsen. de hoge snelheid leidt ook tot meer verwonding en dood bij eenzijdige fietsongelukken zoals tegen boom of muur fietsen met 30km/h zonder helm. Ook fiets tegen fiets is veel gevaarlijker wanneer de één bejaard, 30km/h gaat, niet remt en een doodsmak maakt. HEt is net paardrijden met veel sleutelbeenbreuken. Als gewone fietsert ben je je leven niet zeker.
IN de auto moet natuurlijk het app-en uitgeschakeld worden. Zo rijden ze minder fietsers en kinderen dood .

MaarFeitelijk | 14-04-21 | 12:16

@MaarFeitelijk | 14-04-21 | 12:16: E-bikes gaan tot 25, als ze harder gaan is dat dus op eigen kracht want de ondersteuning stopt dan.
S-pedelecs gaan tot 45km.h en daar is een helm allang verplicht.

Dus je verhaal van 30km/h en ebikes slaat nergens op...

ReyNemaattori | 14-04-21 | 13:56

80% fietst tegenwoordig op een elektrische fiets.. Tijd voor een rijbewijs.

Ommezwaai | 14-04-21 | 12:03 | 4

Heb je het niet eens over de kantoorklerken die in de avonduren zich in een nylon pakje proppen en zonder degelijke verlichting op de wielrenner kruipen.

Jos Tiebent | 14-04-21 | 12:29

+ helmplicht + verplichte verzekering. Elektrische fietsen gewoon als brommer gaan behandelen. De oudjes halen dat rijbewijs toch niet wegens vergeetachtigheid, zijn de fietspaden meteen een stuk veiliger.

Festen | 14-04-21 | 12:55

Fietsers hebben niet altijd gelijk, de automobilist is altijd aansprakelijk. Dat zegt niets over de schuld maar heeft ermee te maken dat de automobilist altijd is verzekerd en de fietser niet.

Bakkeleures | 14-04-21 | 13:00
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl