Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Intimidatie politieagenten op social media steeg in 2020 met 87%, 2021 waarschijnlijk nog erger

Niet okay.

Elk getal vertelt een verhaal! En dan valt toch vooral de stijging van gedonder op social media op. Dat kwam in 2019 nog 58 keer voor, maar in 2020 al 108 keer en dat is toch een stijging van 87%. En dan hebben we de cijfers van coronareljaar 2021 nog niet eens, waarin het maar wat gebruikelijk was dat foto's van agenten online gedeeld werden met het verzoek tot NAW. Voorbeeldje van zo'n verzoek bijvoorbeeld hier, of bij die close ups van waterkanonwagen-operators. Programmamanager Geweld tegen Politieambtenaren Ruud Verkuijlen: "(...) Dit is persoonlijk; het gaat om de mens in het uniform, niet om het uniform zelf. Dit bereikt het thuisfront. Juist dat thuisfront is voor veel agenten een baken van rust en steun. Daar zit onze zorg, want daarmee gaat het een grens over.

Vaak is zo'n bericht met oproep tot identificatie ook niet strafbaar. Verkuijlen: "Nu kan iemand een bericht online zetten waar een ander zich unheimisch van voelt, maar wat niet strafbaar is. Wat we graag zouden willen zien, is dat zodra een bericht zich openbaart, we meer handvatten hebben om interventies te plegen. Naast de politie hebben ook hulpverleners, opiniemakers, journalisten, politici met deze vorm van intimidatie te maken." Mh, ja, ok, nja, mh. "Handvatten voor interventies", dat ruikt dan toch uiteindelijk ook wel weer naar het strafrechtelijke. En tenzij er écht sprake is van doxing, is dat misschien ook weer buitenproportioneel - net als het politiegeweld dat soms aan doxing vooraf gaat. De ervaringen van twee gedoxte agenten  (die niets met rellen te maken hadden) Bruce en Rick leest u hier en hier.

Reaguursels

Inloggen

Lekker in de statistiekval gedonderd, GS. Ik ken de politieorganisatie behoorlijk en daar zijn altijd dingen een thema. Zoals “bedreigingen of hinderlijk gedrag via social media”. Gevolg is dat ieder incident wordt gemeld en opgepakt in 2020, terwijl een groot deel van die incidenten in 2019 nog werden weggewuifd of men er de schouders over ophaalde. Gevolg: schrikbarende toename, terwijl daar eigenlijk geen sluitende verklaring voor is. En “maatregelen”, “hogere straffen”, “strengere wetten”. Al jaren dè manier om op de agenda van de tweede kamer te komen.

Magna Carta | 09-04-21 | 22:12
-weggejorist-
tweets | 09-04-21 | 19:27
-weggejorist-
Jooperishoop | 09-04-21 | 17:32 | 2

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel goed vind dat agenten gaan beseffen dat ze ook gewoon midden in de maatschappij staan. Dat ze daarmee een zekere kwetsbaarheid hebben en erbij gebaat zijn dat ze in hun werk een balans weten te houden tussen handhaven van de wet en dienstbaar zijn aan de burger.
En dat degene, die roepen dat zij niet zo zijn als die andere agenten die we steeds in de fout zien gaan op het nieuws, de taak hebben om hun collega's te wijzen op het feit dat hun gedrag terugkomt bij collega's die hun stinkende best doen een goede band te onderhouden met de burger.

Als organisaties (zoals politie, banken, NS, de overheid) hun burgers of klanten die een probleem met hen hebben zich ook daadwerkelijk gehoord laten voelen zou dat al heel veel helpen een deel van de frustratie weg te nemen.
Daarnaast zijn er legio manieren om personen die geld uitloven voor het publiceren aan te pakken. Je moet er alleen moeite voor willen doen.
Want met meer regelgeving kweek je alleen maar meer afstand tussen burger en overheid en daarmee ook de agressie tussen die twee.

Johanvb | 09-04-21 | 16:40

Handhaving is key hier. Geef dit nou eens echt de ruimte en vooral afschrikkende effectiviteit.

Pieterman | 09-04-21 | 16:33

Die 25% door hun bovengestelden aan te nemen diversiteit gaat dat allemaal oplossen.

De Profundus | 09-04-21 | 16:10

Als agenten mensen die op de grond liggen weerloos te wezen te zijn niet helemaal de touwtyphus meppen en eens starten met optreden tijdens rellen in diverse rifwijken of te Scheveningen in plaats van blanke Jan en blanke Vlinder boetes te lopen te geven wegens dansen en plezier maken dan zie ik die R wel dalen in 2022.

Ragnar_Lodbrok | 09-04-21 | 15:53

Als je zomaar iemand in elkaar rost.. kom je bij opsporing verzocht.

Ros je in ME uniform iemand in elkaar dan volgt de online variant. Beetje raar, want je zou verwachten dat dat intern al wel aangepakt wordt... maar schijnbaar niet.

Ik vind die steiging verbazingwekkend laag als ik kijk naar de toename van politiegeweld en foute handhavingsprioriteiten. Alhoewel van beiden de echte boosdoeners hogerop zitten... driehoek / politiek.

jcvjcvjcvjcv | 09-04-21 | 15:42 | 1

De verhouding bedreigingen/Bullshit boetes is juist enorm gedaald.

jcvjcvjcvjcv | 09-04-21 | 15:44

Toch verbazend dat er nog voldoende mensen te ronselen zijn die hun gezond verstand dusdanig uit kunnen zetten om agent te kunnen zijn. Ik bedoel, de wetgeving en rechtspraak van nu maken van het politiewerk stront scheppen met blote handen. De problemen zijn bij wet beter beschermd dan de oplossingen, hierdoor is op recidive nauwelijks te anticiperen. Lekker frustrerend, en je bent voortdurend de allerverantwoordelijkste partij waarvan alleen maar professionaliteit wordt verwacht.
Ga er maar aan staan.

Veepert | 09-04-21 | 15:05 | 1

En dan ook nog voor een honger loontje

Ragnar_Lodbrok | 09-04-21 | 15:54

Helaas @SamV ik mag niet meer verder discussiëren met u.
Dus u krijgt het laatste woord van mij.

Mr.Crowley | 09-04-21 | 15:04
-weggejorist-
Mr.Crowley | 09-04-21 | 12:58 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

Aangezien de democratie niet meer werkt als gevolg van allerlei politieke 'akkoorden', en aangezien allerlei bewindslieden aantoonbaar niet de waarheid spreken, ligt maatschappelijke verharding logischerwijs voor de hand.

Harry.Langezwaal | 09-04-21 | 12:48 | 1

Dat niet alleen, maar wanneer mensen meer aan hun eigen salaris denken dan aan hun medemens, is het logisch dat hun medemens vervolgens niet meer aan hen denkt.

Care | 09-04-21 | 14:07
-weggejorist-
mundusvultdecipi | 09-04-21 | 12:48 | 2

Hoezo, slaat een mohammedaanse knuppel harder dan?

Pieterman | 09-04-21 | 16:36

En het ligt natuurlijk nooit aan de politie zelf.

Reebensteeltje | 09-04-21 | 12:42

Tot de jaren 90 was dit niet echt de gewoonte bij de Nederlandse burger.
Wat zou er veranderd zijn?

Mr.Crowley | 09-04-21 | 12:42

Hebben we als 1 van de weinige landen handhavers waar de politie toch echt gezien kan worden als schappelijk, de-escalerend en geduldig lopen een simplistisch verbond van extreemrechtse hooligans, recalcitrante mensen met allochtoon tezamen met rabiate yoga-zweefteven bubbelsletjes met nazistische ondertoon de boel te verstieren.

Wat die mafketels hier flikken moet je echt niet proberen in Frankrijk, Spanje of zelfs België. Je wordt (helemaal terecht) zo lens geslagen dat je maanden door een rietje moet eten alvorens je eindelijk weer 'fit' genoeg bent om voor de rechter te verschijnen en je welverdiende straf in ontvangst te nemen.

Geen greintje waardering voor dit soort geintjes van gestoord Nederland. Griezels zijn dat volk. Allemaal. Minder minder minder idioten graag dank u.

Theodorus.Goldbach | 09-04-21 | 12:41 | 1

In Brazilië hebben ze ook een fijne police force, niet van criminelen te onderscheiden, alleen dan betaald door de staat.

van Oeffelen | 09-04-21 | 12:59

Oh, ik dacht dat de politie mensen op social media steeds meer lastig vallen toen ik even snel het kopje las.

loser | 09-04-21 | 12:41

Beledigingen nemen toe. Misschien articuleert men nu beter?

Deflatiemonster | 09-04-21 | 12:39 | 1

Hahaha! Subtiel en geweldig!

keestelpro | 09-04-21 | 13:01

Volgens mij worden op dit platform regelmatig beelden van verdachten gedeeld (ook uit prive-bron), en wordt het delen aangemoedigd. Niet om die persoon vervolgens persoonlijk aan te pakken, maar wel om er juridische stappen tegen te nemen.

Als een politie agent iemand mishandeld dan vindt ik het prima als mensen uitzoeken wie dat is om er aangifte tegen te doen.

Daarbij heeft de politie zich het afgelopen jaar van zijn slechtste kant laten zien. Dat krijg je als je ze altijd maar blind het voordeel van de twijfel geeft (waar Rutte recentelijk nog voor opriep). Iets dat ik nooit zal doen met een overheidsinstantie.

Intimidatie is niet goed, nog van de politie naar de burger (wat we volop zien), nog van de burger naar de politie.
Wel vraag ik me af wanneer iets in deze statistieken als intimidatie naar voren komt. Is commentaar op misstanden van de politie ook al intimidatie? Met commentaar is niets mis, en het is zelfs de plicht van de burger om zich uit te spreken over hoe de politie zich momenteel opstelt.

Dus ja, ik kijk ook sceptisch naar deze cijfers. Net zoals dat we telkens horen dat geweld tegen de politie toe neemt, terwijl dat niet waar is.

DerUnterMensch | 09-04-21 | 12:36 | 2

Dat het niet waar is heeft medialogica prachtig blootgelegd. Dus waarom zou je hun roep om vals sentiment nog ook maar enigszins voor waar aannemen?

Dat gs geen vraagtekens zet bij deze zoveelste propagandaactie is dan ook verwonderlijk. Of juist niet. Het is maar hoe je het bekijkt.

SmegmaSmeer | 09-04-21 | 12:41

Misschien moet de gewone diender z'n agressieve collega's op het Malieveld bedanken voor het negatieve beeld.

likdoorn | 09-04-21 | 12:44

Ik iemand die bij de KLPD werkt en rapporten opmaakt voor elke keer dat een agent(e) gebruikt maakt, of bijna gebruikt maakt van geweld of wapen.
Van elke scheet wordt een rapport gemaakt.
Al kijkt de agent naar z’n pepperspray, moet dat gemeld worden.
Dat leidt al snel tot een berisping.
Bijna onwerkbaar voor agenten.
Etterbakken komen vaak weg met hun wangedrag en de agent blijft achter met de verrotte peren.
Dader wordt slachtoffer, dat kan niet de bedoeling zijn.

Ruimedenker | 09-04-21 | 12:36 | 3

De politie heeft een voorbeeldfunctie. De politie heeft zich te misdragen.

Agressieve politie die altijd maar het voordeel van de twijfel krijgen horen tuis in zo'n enge linke politiestaat.

Daarbij weten we dat nu bijvoorbeeld bij de protesten op het malieveld de politie bewust gevechten uit aan het lokken is. Dus waar op papier van elke kleine actie een rapport moet worden gemaakt, wordt er buiten de papieren wereld om volop misbruik gemaakt van geweld door de politie.

Dat negeren is naïef en gevaarlijk.

DerUnterMensch | 09-04-21 | 12:40

Zeker erg druk na elke corona demonstratie?

Franker | 09-04-21 | 14:29

En dit geldt dan als excuus of zo? Ik volg je niet helemaal.

luistukvreten | 10-04-21 | 08:29

Doe mij maar liever Spaanse toestanden.
Grote mond tegen de politie? Meteen een knuppel in je nek. En zo hoort het. Gemiet hier.
En met dat straatvolk dat constant oom agent staat te filmen moet het ook eens afgelopen zijn. Meteen uit de handen rammen.

Norbert-Oreply | 09-04-21 | 12:27 | 5

Dat zou inderdaad respect oproepen als ze dat consequent doen. Als Marokkanen echter de straten blokkeren en met vuurwerk naar de politie gooien doen ze helemaal niets en wordt niemand aangehouden. Maar vreedzame corona demonstranten worden met grof geweld weggemept.

Franker | 09-04-21 | 14:28

@Care | 09-04-21 | 14:09: De hedendaagse Duitser zou door die opmerking meteen verkrampen en zijn excuses aanbieden. Precies wat er mis is met deze wereld. Raddraaiers moet je gewoon keihard aanpakken zonder eerst de sociale consequenties af te moeten wegen.

Norbert-Oreply | 09-04-21 | 14:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Coïtus de Politie komend rechtstreeks van de onderbuik.*Donkere knapen met attitude *

Hoolicool75 | 09-04-21 | 12:26

Echte mensen bij de politie worden ontmenselijkt.
Er gaat iets fout in Nederland.
youtu.be/YQGHRxxynQA

keestelpro | 09-04-21 | 12:16 | 3

Slaan tot er geen beweging meer inzit. Ik zou tot het einde procederen.

Joffri | 09-04-21 | 12:20

Inderdaad, allemaal voor politiek gewin van goorlinkse clubs.

Panos88 | 09-04-21 | 12:21
-weggejorist-
keestelpro | 09-04-21 | 12:10 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Gewoon een balaclava op je pan zetten tijdens je dienst. Zonnebril spiegelende glazen erbij. Vrouwen idem en daar brei je dan een jurkje aan.... verrek dat lijkt wel een niqab. Afijn, logootje erop en door...

Pedronegro | 09-04-21 | 12:07
-weggejorist-
kees1386 | 09-04-21 | 12:04 | 3

Laten we maar beginnen met iedere agent en boa een bodycam te geven. Dan wil ik deze discussie nog een keer voeren. Nu kunnen ze je van alles betichten, maar wat ging eraan vooraf?

Tishetnetnie | 09-04-21 | 12:04

Het aantal zware sla- en schopincidenten is gedaald en het aantal online belagingen is gestegen. Eenvoudig te verklaren door de coronapandemie en de lockdown, waardoor vele activiteiten verplaatst zijn naar een digitale omgeving.

Van Urk | 09-04-21 | 12:03

Agenten die zonder mondkapje rondhangen voor stations, vaalk met zinjn vieren kleppend, beetje koffie lurken, beetje handen in de zakken, totaal geen interesse tonend in wat dan ook, volledig bewapend lunchinkopen doen, maar wel gezamenlijk rustig koffiedrinkende mensen van het Museumplein afmeppen. Helden! Respect!

dathoujetoch | 09-04-21 | 12:01

De Duitsers van toen hadden vandaag de dag nooit een kans gehad in Nederland anno 2021. We hadden hen allemaal het land uit geintimideerd.

Mokum Kosher | 09-04-21 | 12:00

Leg "doxing" even uit, aub? Stop de "undutching" van het Nederlands.

Pieter Breydel | 09-04-21 | 11:57 | 3

Het bewust verspreiden van iemand zijn privégegevens en adressen

kees1386 | 09-04-21 | 12:00

Persoonsgegevensontbloting. Modern Nederlands: ontbloxing.

Van Urk | 09-04-21 | 12:09

De politie maakt zich bovendien wel vaker schuldig aan "undutching". Neem nu Bruce - waarschijnlijk gewoon een Bert - die zich politiebiker noemt.

Van Urk | 09-04-21 | 12:26

Heb vanavond een kaartavond in een boreaal dorp op het Hogeland en rijd zo tegen 03.00 AM weer huiswaarts naar de koloniën. Heel benieuwd of ik dan ook dienders tegenkom. Maar heb aan de avondklok dan sowieso geen actieve herinnering...

eerstneukendanpraten | 09-04-21 | 11:55 | 2

hier op het dorp al 12 maanden geen veldwachter gezien. Ook niet toen oud en nieuw gevierd werd, ook niet toen de avondklok inging. Ook niet bij de ingang van de kerk.

small_town_dude | 09-04-21 | 12:15

Ik had eens twee agenten op bezoek n.a.v. een ietwat verstoorde relatie met mijn ex. Ik heb die twee agenten gewoon levend weer mijn huis uit laten wandelen. Wel zo fatsoenlijk. Zo ben ik.

Leptob | 09-04-21 | 11:54 | 3

Die agenten wél, maar je ex verging het minder. Vandaar dat bezoek, toch?!?

Guy Fawkes | 09-04-21 | 11:59

@Guy Fawkes | 09-04-21 | 11:59: Komt aan in hoeverre de fantasie van de ex rijkt, meer verzonnen dingen is meer alimentatie.

hisxxx | 09-04-21 | 12:29

Flavio altijd +1.

keestelpro | 09-04-21 | 12:12

De maatschappij verloedert, dat is waar. Edoch, beroepsdiscriminatie voor de aanpak van fout gedrag vind ik niet kunnen. Juíst als de agent wordt beschouwd als 'een mens als ieder ander, met een familie en gezin', dient de agent ook zo te worden behandeld qua aangiftebereidheid, opsporing en vervolging van daders.

Waarom zou intimidatie, geweld, bedreiging etc tegen een agent, opiniemaker, journalist of politicus zwaarder moeten worden bestraft als intimidatie, geweld, bedreiging etc tegen een vakkenvuller, vrachtwagenchauffeur of kantoorslaaf?

Maak gewoon nieuwe wetten tegen wangedrag op internet en bestraf alles voor elk beroep gelijk. Verhoog de capaciteit van aangifte-opnames, verhoog straffen, open weer een aantal van de 27 sinds 2014 gesloten gevangenissen en geef criminelen geen podium meer in talkshows e.d.
Gaat allemaal niet gebeuren, want identiteitspolitiek. "De agent" is verworden tot een deugidentiteit. En de échte criminelen lachen stilletjes in de vuistjes.

Mensdier | 09-04-21 | 11:52 | 1

Ik denk dat qua aangiftes het echte probleem "de vorm" is, waardoor de opsporing uitblijft. Je ziet dat al iets verschuiven bij de online aangiftes van WhatsApp oplichting waarvoor formulieren worden gebruikt waarin velden zijn voor "een telefoonnummer" van de fraudeur. Ik kan inmiddels kwartetten met aangiftes die anderhalf uur kosten om op te stellen en al het voorwerk al is gegaan. Als er base kenmerken (lees: tags) aan het begin van het proces worden meegegeven ontstaat er immers niet 1 grote stapel maar tal van kleine stapeltjes die zich hopelijk groeperen op basis van die voorgeselecteerde kenmerken.

Skinkie | 09-04-21 | 11:57

Blijf vooral de wekelijkse hoeveelheid coronabekeuringen melden. Helpt enorm.

Rolling_Ronny | 09-04-21 | 11:47

Ik las even te snel , dacht dat er stond “ Intimidatie door politie van burgers op social-media steeg met 87%, en in 2021 nog meer.

ja,diedus! | 09-04-21 | 11:46

Kleine correctie: 108/58=1,8621, dus stijging is 86%

kraakhelder | 09-04-21 | 11:45

Vroeger zou ik geschokt ijn, maar sinds ik ze zag meeknielen bij BLM demonstraties en als beesten tekeer zag gaan bij vreedzame corona demonstraties, kan het me echt niets schelen.

Franker | 09-04-21 | 11:44 | 11

@botbot | 09-04-21 | 11:53: Gelukkig zijn die klimaat terroristen of die blm stakkers dat niet. Die hielden zich in veel gevallen ook niet aan de regels. De politie meet met twee maten en wordt daar terecht op afgerekend.

hisxxx | 09-04-21 | 12:37

@Satertje | 09-04-21 | 11:55: besmettingen in de open lucht zijn nihil. Geen enkele piek aantoonbaar na welke demonstratie dan ook.
Bovendien mag volgens jouw redenatie iedereen die rookt ook in elkaar meppen. Weet je wel hoeveel mensen longkanker hebben gekregen van de rook van anderen!

Franker | 09-04-21 | 14:20
▼ 8 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Zonen-van-Kuifje | 09-04-21 | 11:43 | 1

Geen zorgen! Alle problemen lossen zich vanzelf op als we straks 35% allochtonen bij de politie hebben.

WalterSobchack | 09-04-21 | 11:43 | 1

Ja dan kunnen we met corrupte dienders de cijfers weer wat bijkleuren.

jochum1980 | 09-04-21 | 11:50

Het is goed om te weten dat dit de classificatie is die er door de politie aan wordt gegeven. Kan iemand even uitzoeken wat er bij de rechter van overblijft? De verhouding 187 poging doodslag/moord maar 0x doodslag/moord geeft wel te denken.

Vula | 09-04-21 | 11:42

Het is niet alleen politie die zo behandeld wordt , tegenwoordig is het toch normaal als je los gaat op een uniform. Ik weet waarover dat gaat de laatste jaren wordt het erger,
mensen denken in de vorm dan ben ik het kwijt of dat recht heb ik om dat tedoen of wie doet mij wat . en dan is er ook even een mail sturen met hun grieven ook weer zo iets nieuws.
Oud of middelbare leeftijd weining verschil.
Ik noem het geldingsdrang, vol land raar gedrag.

Banenenrepubliek | 09-04-21 | 11:42

Ja natuurlijk gaan die cijfers omhoog.
In dit land krijg je een taakstraf voor verkrachting en moord is 4 jaar vastzitten in een hotel.
Waarom zou je agenten niet bedreigen?

pejoar | 09-04-21 | 11:42

Het één maakt het ander niet goed maar het is een feit dat de politie niet optreedt tegen discriminatie en racisme door de politie. Kijk naar de casus in Rotterdam. Racistische agenten worden niet ontslagen maar blijven gewoon in dienst. Agenten met een dienstwapen die doodleuk opschrijven: "Kankervolk. Allemaal kapotschieten." Om over het politiegeweld nog maar te zwijgen.

Vula | 09-04-21 | 11:39 | 2

Gelul, nonsens ende bullshit. Je hebt geen idee wat er voor maatregelen zijn genomen, op meerdere vlakken. Dat die mannen niet zijn gekielhaald vinden enkelen wellicht jammer, maar er is nog zoiets als proportionaliteit en subsidiariteit. Er wordt wel degelijk opgetreden tegen dit achterlijk gedrag, en goed ook. Dat ze niet tegen de muur aangaan, Tsja, wellicht moet je je privilege checken. Zeg maar.

The-loopy-cowboy | 09-04-21 | 11:44

Hoeveel agenten zijn er in Nederland? Politie heeft 63.000 fte. Waarvan er iets van 18.000 op straat lopen. En dan is 1 incident op WA toongevend? Is Nederland niet iets te obsessief bezig met racisme/discriminatie?

Bataafje | 09-04-21 | 12:05

Nou en? Gebeurt al 10 jaar. En nu de politie er last van heeft is het ineens een probleem.
Zoals oom agent zegt wanneer je er aangiften tegen doet:"Sorry meneer, het gaat toch onderop de stapel."

Of krijgen ze een speciale behandeling?

GateKeeperNL | 09-04-21 | 11:37

In mijn jonge jaren heb ik weleens een paar klappen van een gummi knuppel gehad.
Niet de agent maar ik zat fout als we elkaar later tegen kwamen zeiden we netjes gedag.
Die watjes van tegenwoordig durven wel in een grote groep met de politie te kutten en kermen als zij hun verdiende loon moeten incasseren.

botbot | 09-04-21 | 11:34
-weggejorist-
azubneritan | 09-04-21 | 11:32

Gewoon opsporen en beboeten , politie is er ook voor jou, maar dat vergeten mensen (wappies) wel eens.

endtotrolling | 09-04-21 | 11:29 | 1

Deze wappie hier weet ook donders goed dat ze er ook zijn DOOR mij, ze eten namelijk uit dezelfde ruif als de politiek en het koninklijk huis. Het "to protect en serve " zoals de Franssen zeggen, heeft bij mij wel een andere betekenis, gezien de beelden die voorbijkwamen (zelfs) op de staatstelevee.....

serieusgenomen | 09-04-21 | 11:43

Ik zie genoeg dingen online waar ik mij unheimisch over voel.

Turbulentie? | 09-04-21 | 11:29

Als je mensen boetes gaat geven omdat ze zich in de openbare leefruimte bevinden, dan vind ik het heel bijzonder als je dit niet ziet aankomen. Deze agenten zijn net zo goed onderdeel van het probleem als dat deze regering dat is.

Stijl_Loos | 09-04-21 | 11:28 | 3

Weet u wie er ook boetes gaven c.q. arresteerde, omdat je je in de openbare leefruimte bevond ?

serieusgenomen | 09-04-21 | 11:36

Zou die Rare Ruud serieus geloven dat excessief politiegeweld tegen burgers alleen maar tegen burgers is gericht en niet tegen de mens achter de burger? Wat een droplul.

obominotie | 09-04-21 | 11:28

Ik had vroeger groot respect voor de politie. Wat zie je nu: Agenten die vrouwen en bejaarden neerknuppelen bij Anti-Rutte-demonstraties, protesterende boeren die onder schot worden gehouden, kinderen die achterna gezeten worden door politie met politiehonden als ze even na negenen buiten vertoeven.

Freezzz | 09-04-21 | 11:27 | 2

Je zag dat vroeger ook al hoor. Bromsnor moest altijd Zwiebertje hebben zonder dat hij ook maar iets had misdaan.

Zack Hooi | 09-04-21 | 11:32

@Zack Hooi | 09-04-21 | 11:32:
Hoho, Bromsnor was een veldwachter. Dat is heel wat anders.

DenBeert | 09-04-21 | 11:41

ik zie de bordjes al op het Museumplein
.
Jij mij slaan?
Ik jou doxen!

En andersom natuurlijk.
Politie is je beste vriend, koffie?

Openbaar Mysterie | 09-04-21 | 11:26

Ik vind trouwens geregistreerde beledigingen ietwat discutabel. Als in het heetst van de strijd iemand 'kkleier' roept tegen een uniform waarin een persoon zit, dan vind ik dat niet netjes. Maar ik vind ook niet dat een agent dat persoonlijk moet opvatten.

Leptob | 09-04-21 | 11:26

Een half jaartje geleden groette ik ieder diender die ik tegenkwam op straat. Heden ten dage vraag ik me telkens af of hij/zij recent nog bejaarden heeft geknuppeld.

Geklier op de socials daar doe ik niet aan mee.

Joffri | 09-04-21 | 11:25
-weggejorist-
James Lastig | 09-04-21 | 11:24 | 1

Mijn vriendin werkt bij de politie. Als haar gegevens online komen te staan wordt ik boos en sta niet voor de gevolgen in.

Only the lonely | 09-04-21 | 11:20 | 10

@Turbulentie? | 09-04-21 | 11:21: valt mee hoor. We hebben alleen 3 kinderen en als ik achter het adres kom dan ga ik erheen

Only the lonely | 09-04-21 | 11:45

@Only the lonely | 09-04-21 | 11:45: Haha da's doxing dus, je bent af

Openbaar Mysterie | 09-04-21 | 12:07
▼ 7 antwoorden verborgen

Met de verloedering van de politie (toename integriteitsschendingen, racistische incidenten, meer vrouwelijke agenten voor quota opvullen in plaats van selectie op geschiktheid) vind ik het niet zo vreemd.

Ze zullen toch in eerste plaats intern moeten kijken wie de gegevens lekt.

De verwarde man | 09-04-21 | 11:19 | 1

Dat zullen toch geen Finnen zijn die dat doen, of toch....... oh wacht...

serieusgenomen | 09-04-21 | 11:31

Het zou wellicht al helpen als heren en dames dienders zich bij hun kerntaken houden en niet continu de popie jopie uithangen op diezelfde socials.

Jazeetie | 09-04-21 | 11:18 | 2

De laatste jaren neemt de politie cyber- en it-specialisten aan. En als dat verschrikkelijke Faecesboek gaan doorscrollen, dan is het logisch dat het aantal “incidenten” stijgt.

theo-is-dood | 09-04-21 | 11:31

Ja maar...... die kerntaken hebben nu even geen prioriteiten of draagvlak, zoals 'slands grootste pinokkio dat omschrijft.....

serieusgenomen | 09-04-21 | 11:33

Als iemand iets ergens op internet zet wat een ander een naar gevoel geeft dan moet de politie kunnen ingrijpen? Is dat wat hij zegt? Dan is hij echt niet goed wijs.

Freezzz | 09-04-21 | 11:18 | 2

Ja dat zegt hij.

sjef-van-iekel | 09-04-21 | 11:24

De omschrijving is (hier) een beetje vaag. Maar ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat teksten als "wat is zijn adres, ik zou hem graag willen bedanken" in bepaalde context dan als een dreigement of uitlokking van openbaren persoonsgegevens kan worden gezien en er dan handvatten zijn om het bericht te laten verwijderen of bij de meneer langs te gaan om duidelijk te maken dat dit niet door de beugel kan

kobuskuch | 09-04-21 | 11:33

Handen af van hulpverleners, ook al leggen ze een lange lat in je nek.

Wijze uit het Oosten | 09-04-21 | 11:17 | 1

en een hond aan je been.

Joffri | 09-04-21 | 11:26

Politie moet in de thuisomgeving gewoon veilig moeten zijn met diens naasten. Meteen flink strafbaar maken met gevangenisstraf wanneer wordt gevraagd naar het adres of wanneer adres wordt gepubliceerd op welke media fan ook. Liever gisteren nog met een wet dan vandaag. We gaan niet agenten en/of naasten intimideren op thuisadres. Ook overigens politici niet.

Jan, Leiden | 09-04-21 | 11:16 | 2
-weggejorist-
Gandalph | 09-04-21 | 11:22

En hoe moet een burger die verrot geslagen wordt door een stel ME'ers dan zijn recht halen?
En kom niet aan met nonsens over aangifte doen of naar de rechter stappen. Daar krijg je gewoon nul op rekest.
Als burger tegen de overheid wordt je dan weggezet als wappie of querulant en heb je het nakijken.
.
Hoeveel agenten zijn er in de afgelopen periode gestraft voor buitenproportioneel gedrag tijdens de demonstraties?
Beelden genoeg van agenten die duidelijk ver over de schreef gingen bij het uitvoeren van hun functie maar geen enkele talkshow, nieuwsprogramma of onderzoek vanuit het OM dat dit heeft opgepakt.
.
Als je mensen zo ver de hoek in duwt zonder ze een mogelijk geeft om daar we te komen zullen ze om zich heen gaan slaan. En de politie heeft het nu zo ver laten komen.
Tijd voor de politie om niet harder door te duwen maar te zoeken naar een goede dialoog met hen die zich in de hoek geduwd worden en hen een mogelijkheid te bieden om hun recht te halen.

Johanvb | 09-04-21 | 17:17

Ik vind het allemaal ook heel vervelend. Ik ben ook al eens een paar maanden prive lastig gevallen/bedreigd door een persoon die ik heb ontslagen omdat ie geweld had gebruikt op het werk. Ik ben echter het gezeur over hulpverleners helemaal zat. Ik vind dit voor hulpverleners niet minder of meer erg dan voor ieder ander. Zoals ik. Shit happens.

Leptob | 09-04-21 | 11:14

Volgende keer dieper buigen tijdens de blm demo, Bruce en Rick

Turbulentie? | 09-04-21 | 11:13

social media: iets met de lusten en de lasten? Je kunt als agent of willekeurig iemand prima zonder social media.

small_town_dude | 09-04-21 | 11:13

Wanneer gaan BLM, GroenLinks, D66, Denk en Bij1 hier hun verantwoordelijkheid voor erkennen?

Panos88 | 09-04-21 | 11:12

Van mij mogen de Romeo's die vreedzame demonstranten tot pulp slaan, met naam en toenaam op elk sociaal medium.
Die Romeo's dus. Een agent die gewoon zijn werk doet is een ander verhaal.

McPhart | 09-04-21 | 11:12 | 1

Politie is niet je vriend. Een agent wel. Maar de organisatie niet.

'Ja maar zijn vaak als eerste ter plaatse bij ongeval' Dat is omdat er zo bezuinigd is op ambulance. Vroegah zat er een centrale met kantine etc bij mij om de hoek maar was te duur kennelijk. Nu zit die op een plek die zowat mensonterend is voor de ambulancemedewerkers. Soort carport, met stopcontact voor de aux, langs een N weg.

sjef-van-iekel | 09-04-21 | 11:12 | 2

Wonen wij in hetzelfde dorp?

Sjeintje | 09-04-21 | 11:27

Een tijd terug is dat een collega van mij ook overkomen. Fake-profielen van haar op social media zelfs. Helaas kon de politie er niets mee... Sneu voor haar.

Dus ik zou deze agenten adviseren: doe maar geen aangifte.

Mea_Maxima_Culpa | 09-04-21 | 11:09

Als de overheid alles van ons weet, waarom mogen wij dan niet alles van de overheid weten?

Lekker hypocriet weer we kunnen toch achteraf toetsen of het terecht was. Doen ze bij de burgers ook.

HouseMaster | 09-04-21 | 11:09

Je kunt er gewoon op wachten dat na identificatie politieMENSEN op dezelfde manier ter verantwoording worden geroepen door eigen rechter spelende ME-nsen. Kwestie van tijd, huilie-huilie helpt dan niet meer, oorzaak-gevolg. Aanrader om gewoon eens te luisteren wat er wordt verteld; www.youtube.com/channel/UCzBTOlq2SlV4...

Skinkie | 09-04-21 | 11:08 | 1

En als je er als agent niet aan mee wil doen heb je een groot probleem.

getzappad | 09-04-21 | 11:33

Vroeger was de politie waakzaam en dienstbaar voor de burgers. Nu zijn zij het kanonnenvoer voor politici die er beleid doorheenrammen wat tegen alle grondrechten in gaat.
Logisch dat mensen dan boos worden op politie die zich laten lenen om dit beleid te verdedigen.

Mastermattie | 09-04-21 | 11:06 | 1

Inderdaad . En het de-escaleren maakt het nog erger bij een bevolkingsgroep die dringend opvoeding nodig heeft maar ook dit wordt niet begrepen door de overheid.

Koning BongoBongo | 09-04-21 | 11:11

Doxen, doxten?
WTF nu weer, is daar geen normaal woord voor te verzinnen als intimideren en bedreigen

Tobi | 09-04-21 | 11:06 | 3

Doxen, shaming, blaming
het wordt er allemaal niet mooier op

Turbulentie? | 09-04-21 | 11:07

Iemand z'n gegevens online zetten lijkt me geen intimidatie of bedreiging. Maar goed, GS heeft ook vaak zat mensen gedoxxed. Dus het is wel weer lekker hypocriet.

Dr Truth | 09-04-21 | 11:08

@Dr Truth | 09-04-21 | 11:08: Als die gegevens opgepikt worden door de verkeerde persoon piep je wel anders trut.

Koning BongoBongo | 09-04-21 | 11:12
-weggejorist en opgerot-
kanswaardig | 09-04-21 | 11:06 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
obominotie | 09-04-21 | 11:05 | 3
-weggejorist-
DenDeenseElena | 09-04-21 | 11:05

“Inrijden met voertuig op collega - 49”?

Wat voor lui werken daar?

Turbulentie? | 09-04-21 | 11:04

Niks van aantrekken en gewoon je werk doen. Blaffende honden bijten niet en in de tussentijd kun je zulk volk gewoon strafrechtelijk aanpakken als ze over de schreef gaan. De huidige wetgeving heeft daar voldoende handvatten voor.

Bakkeleures | 09-04-21 | 11:04 | 8

@Mr.Crowley | 09-04-21 | 11:23:
Ik heb er geen enkel probleem mee als twitter NAW gegevens, en de mensen die dat delen, jorist. Of dat de politie daartoe kan verzoeken.

Als iemand daar een probleem mee heeft kunnen ze naar de rechter.

TeeJee | 09-04-21 | 11:42

Inderdaad. Ik wordt echt strontziek dat, met name vanuit de politie, er steeds meer wetgeving wordt gevraagd om hun werk te doen.
Een vuurwerkverbod omdat er met vuurwerk naar politie en hulpverleners gegooid wordt.
Er is wetgeving die een poging tot (zware) mishandeling of poging tot doodslag verbied.
Voor je het weet wordt alles geasfalteerd omdat er een verbod op straatstenen komt omdat daarmee ook gegooid wordt.

Johanvb | 09-04-21 | 16:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Maar zijn dat dan allemaal voorvallen van verschillende personen, of behoren meerdere incidenten ook soms bij één en dezelfde persoon?

JackStick | 09-04-21 | 11:02

Wat moet de politie eigenlijk op sociale media?
Blauw op straat, maar niet gebogen over de gsm.

Pimp my Voortuin | 09-04-21 | 11:01 | 3

U bent ook agent?

Acidstain | 09-04-21 | 11:05

@Pimp Ze willen met hun blogs een soort positief imago aan de politie geven. Met hun gedrag op straat maken ze dat vervolgens weer ongedaan.
Heb altijd veel respect gehad voor de politie, maar dat is met de gebeurtenissen van de afgelopen tijd, aanzienlijk verminderd. Ik zou in deze tijd geen diender meer willen zijn.

Wachtmaar! | 09-04-21 | 11:10

Een beetje vent word geen agent.
Vroeger waren ze waakzaam en dienstbaar. Tegenwoordig moet jezelf waakzaam zijn, want dienstbaar zijn ze allang niet meer.

hotnot | 09-04-21 | 12:29

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com