Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Waarom Martin Bosma had moeten winnen

De terreur van de macht vereist tegenmacht met een democratisch geweten

Een voorzittersverkiezing in de Tweede Kamer waarin alle partijen benadrukken hoe belangrijk ‘macht en tegenmacht’ zijn voor goed bestuur, maar zichzelf in hun sollicitatiegesprekken met de kandidaten verzopen in modieuze, ijdele waan over diversiteit, inclusiviteit en de positie van transgender Syriërs met een Limburgse vluchtelingenstatus die zich gevangen voelen in het racistische lichaam van een oude Britse koloniaal in een wit tropenpak. Met zo’n helm met kurkjes er aan. Dat is geen verkiezing, dat is een modeshow zonder kleding, gehouden voor louter de eigen ontwerpers.

Het resultaat is Vera Bergkamp, de eerste lesbische Kamervoorzitter met een half-Marokkaanse achtergrond die na wat telefonisch overleg tussen Kaag en Rutte als winnaar uit de melkbus is gekomen. Dat ze een pot met een dubbel paspoort is, wist niemand tot gisteren en boeit geen serieus mens vandaag, maar het maakt de woke-linkse partijen wel blij: behalve het restkartel van vvd, D66 en CDA stemde ook GroenLinks voor de minst bezielde optie van het trio kandidaten. Zien we daar meteen de contouren van uw nieuwe coalitie Rutte IV? Het lijkt er op want iedereen en z‘n onderbuik is wantrouwig en niemand wordt vooruit geholpen in dat “herstel van vertrouwen”, want niet de beste kandidaat maar de koehandel won: als het op de keuze voor het voorzitterschap aankomt was Martin Bosma de Pieter Omtzigt van de kandidaten en had die moeten winnen.

Niet dat Bosma nou zo hard werkt als Omtzigt, overigens. Integendeel - dat opbollende coronabuikje verraadt zijn intrinsieke luiheid. Maar hij speelt het spel wel op inhoud, niet op de man. Ja, ook in zijn heerlijke tirades tegen Ollongren: laat zijn ironische polemiek je niet afleiden van de kern over goed vertegenwoordigend bestuur. Bij Bosma gaat het - net als bij Omtzigt - over democratische principes, niet over partij-ideologie, laat staan over onderlinge afspraakjes in de achterkamers: waar ze Omzigt proberen daar uit te krijgen, mocht Bosma er überhaupt al nooit in.

Mede daarom gaat het bij Bosma, als lid van een partij wiens miljoen kiezers chronisch worden uitgesloten, over vertegenwoordiging en niet over de zelfverrijking en de baantjescarrousel. Over het volk aan de voet van de ivoren torens, en de kruimels die ze krijgen toegeworpen om over te vechten, niet over zijn eigen weg op de wenteltrap omhoog.  Als iemand een goede scheidsrechter in het spel van macht en tegenmacht zou kunnen zijn, dan is het Bosma, die op (ongetwijfeld ingestoken) vragen van zijn eigen partijgenoot Markuszower over de bouw van een moskee ín de Tweede Kamer zei: Als de meerderheid dat wil, dan komt die er en dan kom ik hem nog zelf openen ook.

Martin Bosma weet namelijk een paar dingen. Ten eerste, dat de meerderheid bepaalt en dat elke stem daarin gelijkwaardig moet worden gewogen als je wilt dat je democratie nog iets waard is. Ten tweede, dat er nooit een meerderheid voor een moskee in de Tweede Kamer zal komen in een land waar kerk & moskee van staat zijn gescheiden. En ten derde: omdat Bosma bij een van de weinige partijen (misschien wel de enige partij) zit waar het lef en de oprechtheid om te zeggen wat je op je éigen lever hebt, belangrijker is dan om eindeloos de nieren van de ander te proeven om te zien of je met elkaar door dezelfde deur naar de macht past.

Met die onvoorwaardelijkheid heeft de PVV zichzelf buiten de macht geplaatst, maar wel tot een stabiele tegenmacht gevormd. Helaas inhoudelijk niet zo controlerend en extreem hardwerkend als Pieter Omtzigt (of Renske Leijten), maar cultureel toch zeker wel, met Martin Bosma als meest democratisch gewetensvolle en betrokken partijprominent. Om van zijn welbespraaktheid maar te zwijgen.

In een Kamer waar de waan van de dag regeert en maffiapraktijken de macht in stand houden, is de hamer van de Kamervoorzitter niet alleen bedoeld om debatten in goede banen te leiden, maar zou het veel meer een vreedzaam wapen moeten zijn om de principiële cultuur van onze liberale democratie te bewaken. Maar kinnesinne, kortzichtigheid en koehandel wonnen het uiteraard weer moeiteloos van tegenmacht, “herstel van vertrouwen” en een kans op “nieuw leiderschap“. Martin Bosma is de beste voorzitter die ons nooit gegund zal worden.

Tegenmacht met een democratisch geweten

Reaguursels

Inloggen

Is het niet wenselijk dat als je anderen wilt aanspreken op hun zgn 'democratische' manco en / of zaken als het 'dulden van tegenmacht' en/of 'gebrek aan transparantie' dat je als beweging, want pvv is geen ledenpartij, leden duldt, je financiën openbaart en niet een 1-mans 'partijbeweging' bent?

tobleroneisirritant | 09-04-21 | 03:04

Het is jammer dat Bosma t niet is geworden.
Maar t verbaasd me niet dat politieke motieven een rol speelden bij de benoeming. De TK schijnt vol te zitten met personen die nogal politiek gedreven opereren.

Schadenfreude | 08-04-21 | 21:30 | 1

Juist niet, er is géén politieke gedrevenheid. Dat is het probleem.
Een groot deel van de kamerleden ziet kamerlidmaatschap als een opstapje naar een benoeming als burgermeester. Ziet het parlement als de wachtkamer voor de baantjescarrousel. Sommige kamerleden zijn niet eens bereid hun eerste termijn te voltooien.

Zie de debatten.
Wie echt politiek gedreven is zegt niet;
- "ik ben tegen dividendbelasting", en stemt vervolgens vóór;
- "ik ben voor referenda", en schaft ze vervolgens af;
- "Rutte loog over Unilever", om de Motie van Wantrouwen af te wijzen;
- "na uw leugens scheiden hier onze wegen", en wijst weer een MvW af;
- "ik wil nieuwe politiek", en regelt stiekem een baantje voor Vera Bergkamp.

Waarbij ik nogmaals op de kwalijke rol van RTL wil wijzen, die al vóór de verkiezingen een lastercampagne tegen Arib begon. Best ranzig eigenlijk, RTL hoort inmiddels gewoon bij het D66-propagandakanaal, de NPO.

Maar ook de tweede kamer bestaat voor een groot deel uit hersenloze laven die domweg stemmen wat hen wordt gevraagd te stemmen. Dat maakt feitelijk ieder debat overbodig, er wordt toch nooit iemand overtuigd.
De gespeelde "boosheid" over Rutte die 10 dagen lang liegt over "functie elders" had geen enkele consequentie voor Rutte.

We kunnen dus miljoenen euro's besparen door het parlement na elke verkiezing direct te ontbinden; door alle kamerleden na hun benoeming direct te vervangen door rubber poppen. Tot de volgende verkiezingen staat het *opgelegde* stemgedrag van de meeste kamerleden toch al vast.

Dandruff | 08-04-21 | 22:01

"afgelopen zomer liepen mijn vrouw en ik hand in hand over een Zeeuwse boulevard. We bleken een attractie te zijn. Er keken zoveel mensen om, een man fietste bijna tegen een lantaarnpaal. Jeetje, dacht ik, dat dit in Nederland nog aan de hand is, er is nog wel wat werk aan de winkel”

Vreemd.
D66 is toch één van de partijen die al jarenlang ijvert een homofobe ideologie te importeren...
Of bedoelt Vera soms dat ze geen probleem heeft met buitenlandse homfobie?
(soort positieve discriminatie van specifieke, exotische homo-vijandigheid...)

michelpen | 08-04-21 | 20:18

Tja, de PVV zet toch echt zichzelf buitenspel, dat kunnen ze toch echt niemand anders kwalijk nemen.

Red shirt | 08-04-21 | 19:32 | 3

Hoe dan precies?

Dandruff | 08-04-21 | 19:37

De PVV is er voor de Nederlanders die het allemaal moet betalen en wordt steeds buiten spel gezet door de Nederlanders die dat geld graag gratis willen hebben.

tsjajaja | 08-04-21 | 20:09

Al sinds 2006 ben ik een buitenspel burger omdat ik op de PVV stem.
Wordt nergens vertegenwoordigd maar wel alles meebetalen voor klaplopers en andere nuttelozen.

rotator | 08-04-21 | 21:12

Het wordt pas echt interessant als Bosma en Omtzicht een eigen partij beginnen. Ik durf te wedden dat ze binnen no time heul veul stemmers krijgen, enzich als serieuze tegenmacht kunnen presenteren, ipv een beetje aan het natte handje van die slapjanus Rutte moeten strompelen...

silicon eagle | 08-04-21 | 19:22

Rutte is nogal plakkerig met Kaag, dat valt wel erg op, de man is de schaamteloosheid voorbij, de vette knipoog naar Kaag voordat Bergkamp werd gekozen was alleszeggend. Maar dat het de Kamer geen ene moer kan schelen en toch op die D66er stemt zegt alles.

lanexx | 08-04-21 | 19:20 | 2

En dat nota bene in een geheime stemming, hoe ruggengraatloos wil je het hebben.

Dit geeft aan dat ze tegen de grondwet in stemmen met last.

Roze_bril_drager | 08-04-21 | 19:31

Kaag is de baas en commandeert rutte wat hij moet doen, maar na enige tijd krijgt hij van kaag een mes in zijn rug, wand kaag wil minister precedent worden.

Hoorneslaan | 09-04-21 | 00:39

Geen kwaad woord over Omtzigt, maar die is natuurlijk ook niet afgetraind.
Een buikje verraadt dus nog geen intrinsieke luiheid.
Bosma heeft andere specialiteiten; de geschiedenis van de democratie; geschiedenis van andere democratische partijen; huidige ontwikkelingen; rechten en plichten van het parlement; etc. Bosma zoekt voor zijn tirades dingen uit, over de verwevenheid tussen NPO en D66 bijvoorbeeld, of hoe het inwoners van Haren verging na hun onvrijwillige annexatie door Groningen. Dat het doel van al die annexaties *minder democratie* is. We krijgen steeds meer bestuurslagen, waarin de bestuurders steeds verder van het stemvee af staan.
Allemaal om te voorkomen dat we nog iets te zeggen hebben tijdens verkiezingen; de EU in het klein.

Verder natuurlijk eens dat Martin Bosma veel beter is dan die Vera Bergkamp waar niemand nog van gehoord had. Aan de andere kant ben ik blij dat Bosma gewoon zijn zinnige bijdragen kan blijven leveren.
Wat mij betreft had Arib gewoon moeten blijven zitten. Niet alleen omdat zij het eigenlijk ook best goed deed, maar vooral vanwege die laffe fluistercampagne tegen haar. Anonieme lafbekken die bij RTL oncontroleerbare roddels over Arib rondbazuinden. Reken maar dat dat gewoon onderdeel was van de campagne om Vera aan die functie te helpen.

En dan die fractiediscipline, dat hele partijen op een onbekende D66-er stemmen. Terwijl ze allemaal weten dat zowel Arib als Bosma dat kamervoorzitterschap gewoon heel goed doen. Die corrupte bende had gewoon de middelvinger moeten krijgen.

Dandruff | 08-04-21 | 19:05

Enorm jammer dat Martin het niet is geworden. Al kan ik me niet voorstellen dat het ooit in de lijn van zn eigen verwachting heeft gelegen dat hij de stemmen van een VVD of CDA zou krijgen, die had hij sowieso nodig gehad.
Voordeel is dat we nu nog langer kunnen genieten van zijn louter hout snijdende bijdragen. En hoop dat hij binnenkort ook eens wat tijd vrijmaakt om bij CNB aan te schuiven. Je zou zeggen dat daar nu geen excuus meer voor zou kunnen zijn.

Martin, jij leest dit. Bel die Tom eens terug voor een biertje in de GS kelder!

Norbert-Oreply | 08-04-21 | 19:02

Bergkamp op de vraag of ze als kind al tweedekamervoorzitter wilde worden.. ' 'Nee, ik wilde dierenarts worden.'
Waarna ze ongevraagd in een ruk verder ging met.
'Het gevoel voor eerlijkheid en rechtvaardigheid zat er dus wel al vroeg in!'

En niet dat de interviewende verslaggever dan even vraagt wat een dierenarts met eerlijk en rechtvaardig te maken heeft.
Nou ja, het is gelukkig maar de kamervoorzitter. Had zomaar minister van financiën kunnen worden.

geen koning | 08-04-21 | 18:32

Heel blij dat Bosma het niet is geworden. De man is lid van een partij dat van 1 miljoen burgers de vrijheden wil afnemen. Met Zijn enge denkbeelden is hij niet geschikt on als voorzitter te fungeren.

mocroGS | 08-04-21 | 18:15 | 12

Jij hebt echt maar 1 zin he, in het vorige artikel schreef je exact hetzelfde,

======

En terecht dat Bosma die vrijheden van de moslims het iig niet is geworden. Iemand die moskeeen en korans wil verbieden zou uberhaubt nooit voorzitter mogen worden.

mocroGS | 07-04-21 | 20:29 | 13

=======

Misschien moet je je zelf eens verdiepen in wat de PVV echt wil en niet als een kip zonder kop, staatsruif plunderend links Nederland naroepen .

tsjajaja | 08-04-21 | 20:33

ik denk eerder dat die 1 miljoen onze vrijheden graag wil afpakken, het is een gevoel, nou oke dan, een zekerheid

jeanette | 08-04-21 | 20:40

Beste mocro, als die 1 miljoen staatsruifvreters optieven wordt het al een heel beetje leuker in Nederland.

ariedeknaller | 08-04-21 | 20:57
▼ 9 antwoorden verborgen

Bosma is het niet geworden (pvv...) omdat men binnen het debat geen scherpe hersens duld, mede door het (b)omzigt debacle. Stel je voor, een voorzitter die het huidige debat fileert, woke-gezwets afserveert enzovoort?

Over een tijdje horen we ‘er is niet over een andere voorzitter gesproken, ik heb het mij verkeerd herinnerd, i did not have sex with that woman, monica...’. Zoiets.

BenDeLier | 08-04-21 | 18:12

Eris geen democratie in Nederland

Eddy67 | 08-04-21 | 18:10 | 1

Het is een Demo cratie,dus de nadruk op demo

Coolcalmcollected | 08-04-21 | 18:11

Ik ben blij dat Omtzigt niet is op dit baantje is geparkeerd. En dat Bosma het ook niet is geworden is volgens mij ook geen groot verlies. Als hij het wel was geworden hadden we zijn tirades in de debatten moeten missen.

nieuwe_Deen | 08-04-21 | 18:02

Vera heeft het over 'in haar gestelde vertrouwen'. Vertrouwen van wie dan? Toch niet het volk.

van heinde en verre | 08-04-21 | 17:59 | 2

Vertrouwen bij volmacht door het stemgedrag van een paar weken terug.

Roze_bril_drager | 08-04-21 | 18:06

Als de PUBLIEKE Omroep een hele avond aan je besteedt en je zo naar voren schuift, dan kan het niet anders of je hebt het vertrouwen van het Publiek.

Sans Comique | 08-04-21 | 18:15

Bergkamp beweert dat het geen handjeklap was, maar ondertussen vonden van de 111 mensen die de vorige keer Arib stemden er 74 "ineens" nu voor Bergkamp. Dus kennelijk is Arib "ineens" veel minder geschikt als kamervoorzitter. Make that the cat wise!

Ome_BW | 08-04-21 | 17:46 | 1

Maar natuurlijk! Als het tussen Bosma en Arib zou gaan was de kans zeer groot dat Bosma zou winnen. En dat mag niet van het kartel. Ies verboten. Het intelligente geluid moet geneutraliseerd en gesmoord worden.

Gravin v Kippenbouth | 08-04-21 | 18:44

Bosma doet het goed als voorzitter, maar is afkomstig uit een partij met nogal extreme opvattingen. Helaas pindakaas dus.

Lievewitteman | 08-04-21 | 17:24 | 6

@Carlos_I | 08-04-21 | 17:58: overhevelen pensioen gelden naar europa,europese grondwet,klimaat naaierij enz.

Coolcalmcollected | 08-04-21 | 18:09

Hij zit er niet als voorzitter om PVV geluid uit te dragen. Bij Bergkamp moeten we nog gaan zien hoe onbevooroordeeld ze is, Bosma heeft dat al lang bewezen in de vele malen dat hij voorzitter was.

De waardigheid terugbrengen in het debat, vooralsnog kan deze belofte van Bergkamp alleen het snoeren van PVV en FVD geluid betekenen.

Roze_bril_drager | 08-04-21 | 18:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vind het ook jammer dat Arib het niet is geworden, maar ja de kansloze Bosma zat in de weg en dat vrat stemmen weg bij haar. Nu een D66 huppeltje van heb ik jou daar. Ik heb geen moeite met de VVD, ik stem er niet op, Rutte is een enorme hufter. Ik heb geen moeite met het onbetrouwbare CDA, ik stem er niet op, ze zijn het stoffige oude pak in de klerenkast. Ik heb een enorme afkeer van D66, die arrogantie, die laatdunkendheid, die onmenselijkheid die daar van uitgaat, vreselijk en ook Groen Links die ik als een criminele organisatie beschouw moet ik niet. Maar ik vrees een gruwelijke coalitie.

Broadsquire | 08-04-21 | 17:22 | 2

Ze haalde in de eerste ronde de meerderheid dus Bosma zat niemand in de weg.

Roze_bril_drager | 08-04-21 | 18:14

Laat me raden, jij bent van de club van de uiterst betrouwbare Ascher.

tsjajaja | 08-04-21 | 20:36

Bosma is misschien de beste van de 3. Maar er was altijd al een kans dat hij het niet zou worden. Wat mij betreft is het even schandalig dat Arib zo is laten vallen ten faveure van verruit de minste kandidaat. Een schandalige vertoning gisteren.

Het brein erachter | 08-04-21 | 17:13

Nu we het toch over corruptie van de kliek hebben ... Jorritsma bedacht dat het een goed plan was om de Floriade naar Almere te halen voor 10 miljoen ... alleen het werd uiteraard 60 miljoen en ze vragen nu nog om 15 miljoen erbij allemaal te betalen door de gemeente nos.nl/artikel/2375890-floriade-wil-n... leuk die Raboank Greenport-lobby waar de vvd altijd in mee gaat.

Watching the Wheels | 08-04-21 | 16:49 | 1

Zag het gisteren ook voorbij komen, Jorritsma zal wel flink wat bouwprojecten van die Floriade doorspelen naar vriendjes.
De buerger betaald.

De Profundus | 08-04-21 | 17:58

Democratie. Het is allemaal maar kudt.

beldewouten | 08-04-21 | 16:47 | 3

Geil man, heb je ook foto's?

knutsel_ | 08-04-21 | 17:59

Arib heeft gevaarlijk fouten gemaakt in het debat rond verkenningsgate. Ze had ter discussie moeten stellen dat moties van wantrouwen/afkeuring niet gericht kunnen zijn tegen een kamerlid. Bovendien had op dat moment de premier zijn ontslag al aangeboden, waardoor dat vertrouwen in die zin al niet meer dan de orde was. En tot slot was het debat te weinig zakelijk/inhoudelijk en te veel persoonlijk gericht op Rutte (en verkenners). Dat werd ook door Arib te weinig in goede banen geleid.

Vosch | 08-04-21 | 16:52

Arib burgemeester van A'dam ... ik weet het niet.

Watching the Wheels | 08-04-21 | 16:54

@Vosch | 08-04-21 | 16:52: Ze raakte m.i. lichtelijk in paniek, deed het niet perfect. Bosma met alle respect is een karikatuur aan het worden, zwelgend in cynisme, is niet de juiste aanpak.

Uw Verzekeringsadvis | 08-04-21 | 17:06

Krijgen journalisten rond Bas Heijne, GeenStijl, Süddeutsche Zeitung en anderen hier geld voor? Ik krijg bij De Telegraaf en de Volkskrant -toch twee totaal verschillende kranten - momenteel een evenwichtiger en prettiger gevoel.

Vosch | 08-04-21 | 16:45 | 6

Telegraaf en WNL, de megafoon van de VVD met Wouter de Winter voorop.

Roze_bril_drager | 08-04-21 | 18:15

Maar stel dat je in complottheorieën gelooft, dan is de vraag maar net wie er een botje toegeworpen krijgen als ze meewerken en met wie.

Vosch | 08-04-21 | 18:29
▼ 3 antwoorden verborgen

De hele oppositie kan ook gewoon thuis blijven. Het is inderdaad zoals Martin zegt een show. Dit zeg ik al jaren. Een debat is wat heen en weer lullen en uiteindelijk stemt de meerderheid bij het kruisje en kunnen we weer verder. Wat voor nut heeft het allemaal om dan te komen. Ik zeg: Blijf maar thuis en ga lekker voor netflix hangen. Het is totaal nutteloos op deze wijze.

Omebert | 08-04-21 | 16:45 | 1

Klopt als een bus.... helaas

ja-nee-misschien | 08-04-21 | 17:12

“Every time I hear a political speech or I read those of our leaders, I am horrified at having, for years, heard nothing which sounded human. It is always the same words telling the same lies.”... Albert Camus

Koning BongoBongo | 08-04-21 | 16:42

Ouderwets goed stuk van Van Rossem en raak van a tot z. Ik vind de afgelopen weken nauwelijks voorstelbaar. Ik vind het nauwelijks te geloven. Dat de democratische orde van Nederland zo ver van ons is weggegleden, zo geniepig en tegelijkertijd zo openlijk, zo lomp en tegelijkertijd zo vakkundig om zeep wordt geholpen. Die stomme kutkamer zal haar "genuanceerde" oordeel wel weer klaar hebben, maar de voorzittersverkiezing van gisteren is gewoon de kers op Ruttes, Kaags en ander gespuis' taart van weken van openbare minachting van het volk en haar vermeende democratische rechtsstaat. Dit is zo ongelofelijk zorgelijk. Godverdegodverdomme! Tyfuszooi.

nietzomoeilijk | 08-04-21 | 16:41
-weggejorist-
ILF2 | 08-04-21 | 16:28 | 11
▼ 11 antwoorden verborgen

Madame Mik Mak zal in haar nopjes zijn. Zij straks MP en de voorzitter van de 2e kamer uit dezelfde partij. Zie hier het nieuwe leiderschap. Rutte was een prutser op gebied van de macht. Zelfs Erdogan kan nog van Kaag leren.

Willy_Wuiles | 08-04-21 | 16:25 | 1

Ja, dat vermoed ik ook. Verschrikkelijk mens. Daar krijgen we nog meer last van, dan van rutte.

bqbq | 08-04-21 | 17:04

Wordt er al gespit in het verleden van Gravin Kaag? Moet toch mogelijk zijn dat daar wat te vinden is wat straks ook tegen D666 kan worden gebruikt. Het gaat die partij op dit moment iets te goed en het lijkt alsof ze hun kaarten prima uitspelen. Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat Freule O. onopzettelijk haar kladblokje verkeerd hield ....

Von Bliksum | 08-04-21 | 16:21 | 5

Wapens.... Egypte... zoek verder.

dathoujetoch | 08-04-21 | 16:44

Zij heeft als moslima geen doek om itzt tot de GL juffrouw K.

Uw Verzekeringsadvis | 08-04-21 | 17:09

Want je hebt er een hekel aan als ze op de persoon spelen? Dus je speelt op de persoon?

Wedergeboren | 08-04-21 | 18:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Bij het CDA speelde waarschijnlijk ook mee dat Raymond Knops ruzie had met Arib over de verhuizing van de kamer. En bij GL, Bij1 en aanverwanten turven ze gewoon het aantal intersectionele zieligheidspunten: Bergkamp 3 (vrouw, Marokkaans, lesbisch), Arib 2 (vrouw, Marokkaans). De score van Bosma hoeven we niet uit te rekenen.

Tashtego | 08-04-21 | 16:19

Als Geert Wilders nou eens inzet op een paar minder controversiële punten, zoals afschaffen van bijzonder onderwijs en bij het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit, automatisch verliezen van de andere nationaliteit ( als Nederlander verlies je bij het aanvaarden van een andere nationaliteit immers ook je Nederlanderschap) en het verbieden van de Islam even laat rusten, zou hij mss verder komen.

Mallenmoe | 08-04-21 | 16:14 | 5

@Mallenmoe | 08-04-21 | 16:18: ik hoop dat JA21 zoiets kan doen. Op één thema vvd naar rechts trekken, verder je verlies nemen en na de volgende verkiezingen op die manier nog wat thema's aan de ketting rijgen.

nietoftochwel | 08-04-21 | 16:35

Gaat nooit gebeuren.

VoltaireJohn | 08-04-21 | 16:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Mbt tot het dubbele paspoort.....
Het is raar dat bv de Marokkaanse overheid van haar Joodse burgers wel het paspoort inneemt als zij naar Israel emigreren/emigreerden. Terwijl hier bij hoog en laag volgehouden wordt dat dit niet mogelijk is.....

B75sinds2007 | 08-04-21 | 16:12 | 2

oetkering jonge...

Tronald_dump | 08-04-21 | 16:36

Een heel goed punt, B75. Dat wist ik niet. Dit zou toch eens een keer moeten worden uitgezocht door de politiek. Welke onderzoeksjournalist gaat hier eens mee aan de slag?

aamert | 08-04-21 | 16:39

Weer prachtig geschreven. Een schrale troost.

Piet Karbiet | 08-04-21 | 16:10

Ik las gisteren - kweet niet waar meer - dat de Marrokkaanse en/ of Turkse overheid een namenlijst heeft waaruit ouders kunnen kiezen bij de geboorte van hun kind. Niet-goedgekeurde namen zouden tot gevolg hebben dat het kind de Turkse of Marokkaanse nationaliteit verliest. Weet iemand hier meer van? Vera Bergkamp zou dan toch zeer wel een enkel paspoort kunnen hebben.

The-loopy-cowboy | 08-04-21 | 15:54 | 2

Heeft ze ook,ze is alleen Nederlandse. En van die lijst klopt. In ieder geval voor Marokkanen. Hoorde het van een collega.

oldandwise | 08-04-21 | 16:00

Cool, dank je. Tsja, weet je, laten we zeggen dat haar loyaliteit in ieder geval bij Europa danwel Nederland ligt. Vooralsnog een mooie column van Holman in het Parool, en 4 jaar lachen in de kamer. Ook wat waard.

The-loopy-cowboy | 08-04-21 | 16:04

Luiheid is een kracht, geen zwakte!
Mits juist aangewend natuurlijk.
De kracht van de luiheid lijkt me een mooi thema voor het nachtcafé.

aflaatverkoper | 08-04-21 | 15:52 | 2

Niets doen is de meest intensieve bezigheid.

Hiram | 08-04-21 | 15:57

@Hiram | 08-04-21 | 15:57:
Nou.... in de zin van belastend zeker, als was het maar voor de lichamelijke gezondheid.

aflaatverkoper | 08-04-21 | 16:14

Ik stel voor dat alle heteroseksuele blanke mannen morgen het werk neerleggen totdat Pieter Omtzigt een partij opricht waarop we kunnen stemmen!

PepijnvanLanden | 08-04-21 | 15:47 | 1

Er zijn al partijen waar je op kunt stemmen...

Iknowall | 08-04-21 | 16:20

Hebben jullie ook het stukje waar Bosma zegt dat hij de moskee in de Tweede Kamer wil openen? Waarop hij het aan de stok kreeg met Markuszower (tot twee keer toe) van zijn eigen PVV.

Vula | 08-04-21 | 15:46 | 3

Dat zegt ie niet. Hij zegt dat het bij de rol van onafhankelijk voorzitter hoort om dat te doen als dat van hem als voorzitter gevraagd wordt. Ongeacht zijn eigen overtuigingen. Daarmee heeft Bosma als enige laten zien dat hij begrijpt wat de functie inhoudt.

_pacman_ | 08-04-21 | 15:50

@_pacman_ | 08-04-21 | 15:50: Vond dat eerlijk gezegd nogal matig. Idd zoals Markuszower aangaf, vergelijkbaar met Donner's "als de meerderheid de sharia wil invoeren dan moet dat kunnen". Je kunt ook gewoon zeggen dat de tweede kamer een neutrale plek is waar alle burgers van Nederland vertegenwoordigd worden en dat het hele idee van het bouwen van een moskee, of een kerk, of wat voor andere religieus element dan ook in de tweede kamer dus sowieso nergens op slaat en waarschijnlijk ook gewoon ongrondwettelijk is.
Als de vraag is "wat doet u als de tweede kamer met meerderheid instemt om van de tweede kamer een vernietigingskamp voor Joden te maken" zeg je toch ook niet "ok ik doe gewoon wat de meerderheid mij opdraagt.".
Niet dat het voor Bosma verder iets uit had gemaakt natuurlijk want buiten PVV, FvD en Ja21 heeft er letterlijk geen enkel ander kamerlid op hem gestemd (en zelfs van die drie partijen niet iedereen).

snakedogman | 08-04-21 | 17:40

Grappig. Het roze leger hier maakt wel regelmatig kenbaar dat de 2de kamer volkomen overbodig is, maar nu er een kamervoorzitter gekozen is, is het allemaal hel en verdoemenis...

Odin | 08-04-21 | 15:44 | 3

Inderdaad. Maar de discussie is momenteel nou juist hoe we die Tweede Kamer weer de macht terug kunnen geven die zij in de loop der tijden is kwijtgeraakt omdat de regeeraccoorden per formatie steeds steviger werden dichtgetimmerd.

Schoorsteenveger | 08-04-21 | 15:51

Dit is een wel heel domme opmerking, als je dat niet kan scheiden dan moet je eerst maar op andere sites wat ervaring opdoen.

Wiezewalakristalix | 08-04-21 | 15:53

Ik denk dat je de 1e kamer bedoelt.

echtpaul | 08-04-21 | 15:58

Ik lees allemaal argumenten waarom hij niet had moeten winnen. Als voorzitter kan hij niet meer tekeer gaan tegen de NPO om maar wat te noemen. Verder was het al ver voor verkiezingen duidelijk dat Arib wegmoest van D66, CDA en VVD. Als je het RTL nieuws een beetje had gevolgd... Zo benieuwd hoe lang Arib nu nog in de kamer gaat zitten. Ik denk korter dan een jaar. Toch vervelend: minder salaris, geen dienstauto etc. etc.

Vula | 08-04-21 | 15:42 | 2

Arib heeft de dienstjaren en leeftijd om tot pensionering lekker wachtgeld te pakken, her en der een commissieraatje, wat speeches, dagvoorzitter spelen bij multinationals, een boekje schrijven, talkshows aflopen. Die krijgt de dagen wel gevuld, en haar bankrekening erbij.

_pacman_ | 08-04-21 | 15:47

Maakt u zich vooral geen zorgen om mevrouw Arib; die wordt straks Minister van Staat - en voor die tijd krijgt ze nog een paar jaar een hele vette baan bij iets semi-overheidigs, een quango of zelfs ergens in de RvB van een onderneming. Zolang als zélfs een onvergelijkelijke dropl** als André Rouvoet nog baas van de GGD's kan worden gemaakt, is er voor de Arib's van deze wereld zeker iets aantrekkelijks te verzinnen.

bisbisbis | 08-04-21 | 15:51

D66 en Groen links, beide klimaat drammers, beide gender drammers dus een zeer waarschijnlijke combi. Kaag zet Rutte voor dat blok, Hoekstra heeft niets in te brengen en zie daar de coalitie VVD/D66/CDA/GL oftewel kabinet NPO1 is gesmeed. Nu wordt het duidelijk waarom Jesse nog niet is opgestapt ze hebben de uitslag nog eens goed bekeken en zie daar er liggen kansen. Kauthar als stas vreemdelingen zaken en Duyvendak (ex kraker) als stas op huisvesting. GL heeft D66 gesteund in de voorzittersverkiezing en heeft PvdA (Arib) dus definitief laten vallen, dat zal niet lekker liggen, geen basis meer voor een fusie. PVV en PvdA zijn beide de echte verliezers van de verkiezingen, en de verliezers CDA en GL lachen zich in een stuip.

Broadsquire | 08-04-21 | 15:36 | 3

Makkelijk om te verliezen wanneer je de NPO niet in je macht hebt.

VoltaireJohn | 08-04-21 | 15:37

@VoltaireJohn | 08-04-21 | 15:37: En ook niet in je macht kunt krijgen want die weg is dichtgetimmerd. Er zal nooit 1 Fvd'er, PVV'er of JA21 figuur een positie krijgen die macht inhoudt, niks, nada, noppes. Dus ook nooit kamer voorzitter. (Waarom dan solliciteren Martin?) Het gaat niet om het mooiste praatje, de beste papieren, je moet in het 'potje' passen en in dat opzicht had Bergkamp al een neusje of 10 voorsprong.

Broadsquire | 08-04-21 | 15:52

@Broadsquire | 08-04-21 | 15:52: Het goede nieuws, is dat Ongehoord Nederland hard aan het werk is met het opzetten van hun studio. Ze zijn al een heel eind gekomen en hebben een lange weg te gaan.

VoltaireJohn | 08-04-21 | 16:09

"We moeten het vertrouwen van de burger in de democratie herstellen". Dus na een week rollend over straat om iets waar de meeste burgers het probleem niet van begrijpen, gaat "die bende zelfverrijkers" onderling afspraakjes maken om iemand te kiezen die niemand wil, maar wat duidelijk ingestoken is door afspraakjes van diezelfde bende. Nee, dat schiet op.

Daar staat tegenover, waarom zouden ze überhaupt het vertrouwen van de burger willen herstellen? Die gaat nu uit walging niet stemmen. prima, meer stemmen voor het partij kartel. Hooguit dat in de toekomst de omslag komt, en de burgers bijvoorbeeld massaal aan de belastingontduiking gaan. Maar dat duurt nog wel een paar jaar, dan zijn Rutte en consorten al binnen.

TheEgg | 08-04-21 | 15:35

Vera Bergkamp is van Miltenburg 2.0. Haar persoonlijkheid zal niet sterk genoeg blijken voor de functie. Ze zal wel, net als Ollongren, halverwege afdruipen met een vage ziekte voor minimaal een half jaar. Ziek, zwak en misselijk.

Toos Bevergeil | 08-04-21 | 15:31

Het partijkartel dacht daags voor de stemming wie zullen we er ter elfder ure nog even ingooien? Ah, een half-allochtone pot. En ziedaar. Nog nooit van dat mens gehoord, maar zit kennelijk al 9 jaar anoniem in de Kamer haar geld te innen en haar zetel bezet te houden voor een echte volksvertegenwoordiger. Nee, het kwam gisteren niet als een verassing voor me.

R.F.Pickering | 08-04-21 | 15:30
-weggejorist-
von Amsberg | 08-04-21 | 15:24 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Maar ja, Bosma heeft ook zoveel andere kwaliteiten. Waarom zou hij liever kamervoorzitter willen zijn dan een functie elders willen hebben?

Beste_Landgenoten | 08-04-21 | 15:22 | 2

Afgewezen worden zodat de Pvv weer "complot" kan roepen. Politiek, ze leren het nooit, zelfs niet na 20 jaar.

van Oeffelen | 08-04-21 | 15:29

@van Oeffelen | 08-04-21 | 15:29:
Er zijn ook mensen die na hun 70e levensjaar nog geen hol van de politiek snappen. Just saying.

amateurrr | 08-04-21 | 15:41

Al aangegeven in een vorig topic, Jorismaar zegt, als grap, ' dan máák je Omtzigt toch kamervoorzitter.. Máák.. Niet: 'dan stel je hem voor'. Nee, máák.. Alleen dat al riekt naar.. Of dit Omtzigt van te voren is gevraagd weten we niet, misschien heeft ie wel bedankt. Daarna heeft plots '66 iemand naar voren geschoven. Hoe duidelijk wilt u het hebben, Bosma heeft nooit een kans gehad.

photto | 08-04-21 | 15:19

"Mede daarom gaat het bij Bosma, als lid van een partij wiens miljoen kiezers chronisch worden uitgesloten, over vertegenwoordiging en niet over de zelfverrijking en de baantjescarrousel."

Bosma is geen lid van de PVV. De PVV is geen partij. Het is de Wilders beweging.

Ik snap overigens wel dat dit soort betogen op veel sympathie kunnen rekenen bij de oververtegenwoordigde PVV-aanhang hier. Maar het klopt natuurlijk niet.
Zo'n 80% van het Nederlandse electoraat ziet niets en wil niets te maken hebben met de ongrondwettelijke standpunten van de PVV. We hebben het over een ruime meerderheid van het Nederlandse volk dat simpelweg niet wil dat de PVV gaat meeregeren of zelfs gedogen.

Dat kan je zielig vinden voor de PVV-stemmers maar dat is het natuurlijk helemaal niet.

Immers, ook de links-radicale standpunten van de SP vinden weinig gehoor bij de Nederlandse kiezer. Die zullen dus ook nooit meeregeren.

Gezien de electorale winst is een D66 voorzitter zo ongeveer het meest democratische wat er kan zijn. Zij waren immers de grote winnaar.

Dat kan je niet leuk vinden omdat je het liberale gedachtengoed maar niets vindt. Of gewoon omdat je D66 haat, want D66. Of welke reden je ook kan verzinnen. Maar de ruime meerderheid van de volksvertegenwoordiging en dus het volk is het er wel mee eens.

Dat is democratie. Dat is de harde realiteit. De PVV zal nooit meer of beter worden dan een schreeuwend partijtje aan de zijlijn met onzinnige moties en dat is het.

Het wordt tijd dat de PVV-stemmer zich realiseert dat de stem voor Wilders een stem is voor Rutte. Dat ze eens hun islamangsten links (of rechts) opzij moeten zetten en in hun portemonnee gaan stemmen. D.w.z. op een partij die wat meer fundamentele zaken zoals zorg, huisvesting, sociale zekerheid, educatie en werkgelegenheid serieus nemen gezien de overwegend linkse signatuur van de PVV.

Theodorus.Goldbach | 08-04-21 | 15:18 | 13

@Theodorus.Goldbach: Het trieste vind ik dat je nog gelijk hebt ook. Niemand die zich ook maar iets in de politiek verdiept heeft kan zeggen dat de toeslagen-affaire die vlak voor de verkiezingen speelde onbekend was. Niemand kan zeggen dat ze niet wisten dat Rutte een pathologische leugenaar met geheugen problemen is. Er zou bij niemand enige twijfel over bestaan dat D66 (VVD-light) gewoon weer aanschuift bij het VVD kabinet.

En Nederland heeft een duidelijke keuze gemaakt: fuck de democratie. En daarna mogen de belastingambtenaren ook nog even over de toeslagouders heen (dubbel genaaid houdt beter).

Dat is Nederland.

Zoals Dick Tuck zei: "The people have spoken, the bastards".

ParadiseLost | 08-04-21 | 16:22

@Muxje | 08-04-21 | 15:48:

"Het punt is dat de volksvertegenwoordigers niet op de in hun ogen beste kandidaat-voorzitter hebben gestemd, maar andere (politieke) overwegingen mee hebben genomen in hun beslissing. Zoveel is inmiddels wel duidelijk."

Dit is een aanname. En niet een heel erg slimme. Persoonlijk vind ik Bosma objectief gezien geschikt en hij heeft bewezen het te kunnen. Echter Bergkamp kan het ook. De democratie koos Bergkamp en zo werkt het. Wat jouw persoonlijke gevoelens daarover ook zijn. Jouw mening telt in de democratie alleen maar als je de meerderheid kan winnen of vormen. Dat is dus wederom niet gelukt. De schuld in deze ligt vooral bij Wilders die zijn angst voor allochtonen laat leiden en het land niet wil leiden. Dat is het probleem.

Theodorus.Goldbach | 08-04-21 | 20:25

@ParadiseLost | 08-04-21 | 16:22:

Rutte is een manager. En ja managers liegen. Meestal niet eens voor hun eigen hachje (want Rutte kan morgen een baan krijgen voor 10-20 x meer dan hij nu verdient.)

Maar om te managen. Iedereen weet dit. Mensen die voor hem stemmen mensen die tegen hem stemmen.

En als we het over leugenaars hebben.

Rutte verdraait, of is niet geheel eerlijk over de waarheid.

Wilders liegt. Hij doet alsof we Nederland islamvrij kunnen maken en alsof we alle problemen morgen kunnen oplossen.

Breek met de bek niet open over de FvD en vooral van Haga en Baudet. Die liegen over letterlijk alles. Zelfs Goebbels zou zich schamen voor die twee fascisten.

Theodorus.Goldbach | 08-04-21 | 20:28
▼ 10 antwoorden verborgen

Martin Bosma was de voorzitter waar Nederland op zat te wachten.
Hij is de enige van de drie kandidaten die echt partij onafhankelijk kan voorzitten, Arib heeft bewezen dat niet te kunnen en Van Miltenburg 2.0 riep al meteen dat het voorzitterschap goed voor "ons" was.
In de SM achterkamertjes van het binnenhof heeft Kaag van Destructie 66, Rutte met zijn ballen strak tussen de bankschroef gedraaid en hij vindt het nog lekker ook, helaas is Nederland weer de dupe van deze vorm van " nieuw leiderschap"

tsjajaja | 08-04-21 | 15:17 | 1

Nieuw Leiderschap geeft Nieuw Lijderschap.

El Rico Grande | 08-04-21 | 15:18

Schijnt dat overgrote gedeelte NL electoraat geen nare actieve herinnering heeft gehad aan Rutte & consorten afgelopen 10 jaar op 17 maart, anders had het politieke landschap er wel anders uitgezien, Resumerend tis niet anders elk land krijgt de leiders die het verdient.

william7055 | 08-04-21 | 15:15 | 2

Ja, maar daarvoor hoeven wij toch niet eronder te lijden? Ik zou bijna willen dat we terug moeten naar de tijd van kleine provincies die elk hun eigen macht hebben.

VoltaireJohn | 08-04-21 | 15:17

Het overgrote deel heeft niet op de PartijvanRutte gestemd.

El Rico Grande | 08-04-21 | 15:18

Iedereen wist dat de VVD de D66 kandidaat zou steunen. Niet vanwege competitie. Wel vanwege D66. Top-diplomate Nieuwleiderschap Kaag heeft dit met de Partij Van Rutte geregeld. Zo werkt democratie. De fracties deden wat ze moesten doen: orders opvolgen.
En GroenKlaver? Die wentelt zich in het stof om maar mee te mogen doen met de grote partijen. GroenKlaver wil zijn vrouw nog verkopen om aan de regering te mogen deelnemen.

El Rico Grande | 08-04-21 | 15:14

Ik had zijn hele betoog vanochtend teruggekeken. Zoals gewoonlijk had hij een goed inhoudelijk en geestig verhaal. Ik had ook de indruk dat hij best welwillend door de andere partijen tegemoet werd getreden..
Best teleurstellend om op dat moment te realiseren dat die kleurloze D66'er al was gekozen..
En zoals Bosma ook uitlegt, het is een minder eenvoudige baan dan het lijkt.. Iemand die minder sterk in de schoenen staat, zoals die Van Miltenburg, valt al heel snel door de mand. Ik zou het niet erg vinden als dat ook gebeurt met deze dame..

Frits_Binkestein | 08-04-21 | 15:11 | 2

Die gaat het helemaal niet redden. HRM meisjes kunnen die druk niet aan. Die zal vaak ziek zijn. Als het niet de klapperende eierstokken van de voor de deur staande overgang zijn dan wel 'eenojme wechdchuk'. en uiteindelijk het onvermijdelijke "ook aan m'n gezin denken".

Dubbelepunthoofd | 08-04-21 | 15:17

Ze heeft nu al aangegeven: ook anderen regelmatig de stoel te gunnen. Met andere woorden: als ze het even niet meer aankan, mag een ander haar baantje uitvoeren.

Het brein erachter | 08-04-21 | 17:10

"Bosma, als lid van een partij"
Dat istie dus niet, zegt hij ook zelf in de eerste video. Hij zal sympathisant zijn, of vrijwilliger, misschien kamerlid, maar nooit PVV lid. Dat is alleen Wilders.

Met_baard | 08-04-21 | 15:10
-weggejorist-
Wedergeboren | 08-04-21 | 15:09 | 1

Blijkbaar ligt het bij menigeen hier nog gevoeliger dan verondersteld. Bosma democratisch weggestemd. Zijn tenenkrommende smeekbede om een begeerd baantje was tevergeefs. Je wilt tegenover het buitenland met deze hansworst als voorzitter van het parlement goddomme toch niet helemaal voor aap staan? Iemand die een “partij” vertegenwoordigt voor wie een Hongaarse machtswellusteling als lichtend voorbeeld fungeert. Zo’n voorbeeld dat een kritische en hem onwelgevallige pain in the ass als Geenstijl in zijn land linea recta en buitenparlementair de nek om zou draaien. En dat weten ze hier bij Geenstijl ook maar al te goed hier in een land waar ze (gelukkig) geen strobreed in de weg wordt gelegd en bij wie onwelkom tegendraads commentaar (bijvoorbeeld van mij) gelukkig lang niet altijd in de heupzwaai wordt weggejorist.
Een lachwekkend anachronisme gedecideerd en met meederheid van stemmen afgeserveerd. We staan als land nog niet helemaal voor lul.

Prinsemarij | 08-04-21 | 15:09 | 5

Niet om het een of ander maar Nederland staat in het buitenland al jaren als het lachertje van Europa te boek. Een beetje pruttelen bij Eu zaken maar toch altijd weer tekenen bij het kruisje. Opvang in de regio prediken maar ondertussen staat hier het hek wagenwijd open en druipen ministers af als Marokko z'n shitvolk niet terug neemt. Sturen we natte-tosti Blok bij Putin langs om de man een lesje te leren en nemen we grote woorden tegen China in de mond terwijl zij hier ondertussen de havens over komen nemen.

Nee mijn waarde, wat de reputatie van Nederland in het buitenland aangaat maakt het echt niet uit of je nou Bosma, Arib, Bergman of een chimpansee op de voorzittersstoel zet. Uitgelachen en in achterkamertjes beschimpt worden we toch wel.

normanius | 08-04-21 | 15:21

Wereldwijd staan we voor lul.

inCol | 08-04-21 | 15:22

Je zult inderdaad als land maar een kamervoorzitter hebben die sterk op de inhoud, zeer welbespraakt en goudeerlijk is, plus ook nog een gezonde dosis humor en zelfspot bezit.

En hetero is en geen tieten heeft, niet te vergeten natuurlijk...

Daar kun je in deze terminaal zieke policor wereld, waar alles enkel om identity draait, natuurlijk niet meer mee aan komen zetten inderdaad....

Realism Is All | 08-04-21 | 15:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Naast dat Bosma het had moeten worden, is dit natuurlijk ook een klap in het gezicht voor Arib die het ook goed deed.

Juist de voorzitter van de tweede kamer zou zonder fractiediscipline en achterkamertjes gekozen moeten worden.

B.agger | 08-04-21 | 15:08 | 6

@inCol | 08-04-21 | 15:23:
She could always identify as Black, om het maar eens te zeggen in de taal van het land waar al deze onzin vandaan komt.

J.P.Drapeau | 08-04-21 | 15:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Martin Bosma heeft niet gewonnen.
De overduidelijk slechtste kandidaat heeft gewonnen met 74 stemmen.

Waarom?
Omdat het Links-Groen-Liberale machtsblok in het midden de andere twee niet wilde hebben.
Nu een prima voorzitter die mensen van de PVV en FVD zal keurig partijdig zal afkappen.

De verwarde man | 08-04-21 | 15:06 | 1

Kunnen ze die niet welgevallige partijen niet gewoon verbieden? Dat is ook zoveel makkelijker kiezen: #nieuwleiderschap

El Rico Grande | 08-04-21 | 15:16

'... Dat ze een pot met een dubbel paspoort is, wist niemand tot gisteren en boeit geen serieus mens vandaag, ...'
+ Ik ben dus 'geen serieus mens'.
Soggie dat ik besta!
Soggie hoor!!
Een voorzitter met 2 paspoorten lijkt mij een 1/2 voorzitter.
Maar, wie ben ik.

HogeNood | 08-04-21 | 15:03 | 3

Maar heeft zij twee paspoorten?

Nivirto | 08-04-21 | 15:04

@Nivirto | 08-04-21 | 15:04:
Nee en ze is godzijdank ook niet islamitisch opgevoed.

Parool: Bergkamp heeft een Marokkaanse vader, maar de D66’er heeft zelf geen dubbele nationaliteit.

Patje | 08-04-21 | 15:05

Oops

Landen kunnen hun burgers verplichten zich te laten inenten, oordeelt het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Bijvoorbeeld als zij tot de conclusie komen dat de volksgezondheid dat vraagt.

Die uitspraak is belangrijk voor de inentingscampagne tegen het coronavirus, denkt mensenrechtendeskundige Nicolas Hervieu. Het hof schept ruimte voor een eventuele verplichte coronaprik, meent de Franse jurist.

Patje | 08-04-21 | 15:02 | 1

Het Europees Hof stelt een proportionaliteitseis. Corona voldoet daar in geen enkel opzicht aan.

Glasgow Argus | 08-04-21 | 15:10

Dus Bosma had het moeten worden omdat hij niet op zijn PVV roots mag worden beoordeeld en Bergkamp had het niet moeten worden omdat zij wel op haar D'66 roots moet worden beoordeeld?
Bijzonder.

Nivirto | 08-04-21 | 15:01 | 3

Hear hear! Zwitsals tell the truth!

Wedergeboren | 08-04-21 | 15:13

Nee. Bosma is duidelijk de betere kandidaat op de merites.

Grutte Pier | 08-04-21 | 15:30

Bergkamp had het niet moeten worden om te laten zien dat niet alles geregeld wordt door stiekeme telefonische afspraken en kartelvriendjespolitiek. Maar helaas , business as usual.

Koning BongoBongo | 08-04-21 | 17:18

Het is een groot schandaal wat er allemaal in Den Haag en ook in de Nederlandse media plaatsvindt. Als Duitse media al berichten over hoe het mogelijk is dat zelfs de Nederlandse media de kant van de Rutte-doctrine kiezen, dan mag je je hier écht wel wat gaan afvragen zo langzamerhand. Maar dit land zit vol met dwaze, bijna gehersenspoelde Rutte volgers, die allemaal juichend hun bovenarm ontbloten voor betere tijden die er niet gaan komen. De deceptie gaat heel groot worden voor die mensen. De geestelijke gezondheidszorg neemt de IC's straks vanzelf over. Nederland loopt voorop in de Grote Testsamenleving, die voorlopig weer vier jaar is veiliggesteld. Of Rutte hierin voor Kaag de weg vrij heeft gemaakt of dat ie zelf toch nog vier jaar aan z'n pik blijft trekken, durf ik nog geen uitspraak over te doen. Want de machtsgeilheid druipt er vanaf.

Dubbelepunthoofd | 08-04-21 | 15:01 | 3

Wie de media beheerst, heeft de macht. NPO/NOS is D66, de kranten liggen aan het subsidie infuus, dus die waaien met het kartel mee, want het vult hun maag. En er zijn zoveel mensen die precies volgen wat de krant/het journaal hen blijft voorkauwen. Dus Rutte is de beste, Kaag is perfect, Trump is slecht, Poetin is fout, Brexit is fout, Fvd/PVV/JA21 is slecht, EU is heilig, Kauthar is het beste kamerlid; men vreet het met of zonder saus. Er verandert helemaal niks zolang de media in die hoek zitten.

Broadsquire | 08-04-21 | 15:46

Heeft hij een pik dan?

Hoorneslaan | 09-04-21 | 01:21

Martin Bosma is niet altijd even aardig voor zijn mede kamerleden.
Hij heeft altijd wel een sneer of een sarcastische opmerking voor ze klaar en wil altijd iemand op zijn fouten wijzen en verpakt dit dan als een grap.
Dat zijn niet de eigenschappen doet je zoekt in een kamervoorzitter. Die moet meer "verbindend" zijn. Niet iemand die wrevel opwekt.

Osdorpertje | 08-04-21 | 15:01 | 1

We gaan het meemaken hoe "verbindend" Van Miltenburg 2.0 gaat zijn.

tsjajaja | 08-04-21 | 20:17

Fundamenteel (allicht zelfs idealistisch) bezien had Bosma moeten winnen.

Echter, de speech van Bosma was veruit de slechtste voor de functie. Vergeleken met de speeches van zowel Bergkamp als Arib was zijn speech tenenkrommend, omdat het gaat om een openlijke sollicitatie op een eervolle en zeer belangrijke functie voor het land. Bosma was vooral erg negatief, wat in elke sollicitatie ongewenst is. Ja, het was weer een prachtig schizofreen relaas over de waarde van democratie alsmede de corruptie en verregaande rot van het partijstelsel. En voor mensen zoals ik is dat prima te begrijpen en te aanvaarden -democratie is een religie. Maar het was ongepast cynisch en oogde erg onprofessioneel.

Bergkamp is daarom de terechte winnaar en zodoende voorzitter. Uiteraard flink de schijn tegen en nou niet echt een aimabel typje, doch het hele debat bezien was zij de sterkste kandidaat. Een grafhekel aan D66 hoeft niet te betekenen dat Bergkamp géén goede voorzitter zou zijn. Bosma was openlijk partijdig en deed exact datgene waar men de kartelpartijen altijd van beticht; iets waarvoor hij aldus terecht is afgerekend. Leer ermee leven, zou ik zeggen.

Mensdier | 08-04-21 | 15:00 | 3

Mooi Mensdier! Jij zou de stukjes moeten schrijven, niet van Rossum. Het punt van voorzitterschap is dat je juist even je eigen riedel thuislaat. Dat deed Bosma niet (hoewel heerlijke riedel voor eigen parochie) en breidde er snel nog achteraan dat -ie niet voor de PVV of zijn mening het voorzitterschap ambieerde. Je maakt van Wilders ook niet de formateur of verkenner tenslotte. Bosma zette in zijn speech veel bomen op maar overzag het eigen Bos niet meer! In die zin zou Bosma op GeenStijl moeten schrijven en Van Rossum een keer op het pluche zetten. Win-win!

GeenAccount | 08-04-21 | 15:18

In andere woorden, gewoon liegen en de mensen laten horen wat ze willen horen en je komt er in? Mooi, heb ik het ook begrepen.

VoltaireJohn | 08-04-21 | 15:22

Hear, hear. Bosma en Annabel Nanninga zijn de lieverdjes van Geenstijl; je zult hier geen kwaad woord over ze horen. Bosma is ongetwijfeld een bekwaam politicus, maar hij ratelt met snedigheden en schipscheuten doorspekte teksten af of de duivel hem op de hielen zit. Daarbij heeft hij de uitstraling van een gebruikte vaatdoek. Best vermoeiend en ook niet fijn om naar te kijken.

Annabel schijnt wel eens leuk uit de hoek te komen, maar straalt vooral veel dedain uit en eet tevens overduidelijk veel gebakjes, ook dat mag niet gezegd worden zonder hevig verontwaardigde reacties. Over de posturen van Dijksma en Bruls daarentegen zijn de sneren niet van de lucht. Beetje jammer, wel.

Wiebenick | 08-04-21 | 15:53

De waarheid heeft vele gezichten, de leugen ook. Van pragmatisch ‘leugentje om bestwil’, om onnodige bezorgdheid weg te nemen, tot structureel patroon van pathologisch geheugenverlies om verantwoordelijkheid te ontlopen, zoals Rutte, metgezellen en ambtenaren al jaren in het geniep en soms openlijk doen.
Het eerste kan gereedschap zijn om op een ‘onschuldige’ manier eenmalig op de been te blijven, het tweede vermoordt definitief de betrouwbaarheid van onze Democratie.

von Amsberg | 08-04-21 | 15:00 | 1

En nepnieuws verspreiden, waar valt dat onder?

van Oeffelen | 08-04-21 | 15:35

Goed. Aan de ene kant is er "onze liberale democratie", aan de andere kant is er een Martin Bosma die continu afgeeft op het "links-liberale gedachtegoed". Als tweede man van een partij, de PVV, met een partijprogramma dat in termen van economische waanzin alleen door BIJ1 is overtroffen.

Dan dat één tweetje met Gidi Markuszower. O wee ons arme land als Mark Rutte en Sigrid Kaag datzelfde kunstje flikken. Overigens kunnen hij en Sigrid Kaag elkaar een handje geven: hoe zijn beiden ooit door de verplichte AIVD screening gekomen?

Komen we bij de kern: hoe wil je als vooraanstaand "lid" van een politieke partij die in doen en laten haar uiterste best doet om toch vooral niet serieus genomen te worden, je zelf dan wel als betrokken democraat afficheren? Dat heeft niets met luiheid te maken en alles met attitude. Arbeidsethos is 9 van de 10 keer puur voor de bühne en heeft dientengevolge weinig tot niets van doen met doeltreffendheid.

Je inzetten voor het bereiken van heldere doelen, met in je achterhoofd het democratische landsbelang. Datgene waar wij als klootjesvolk de Tweede Kamer voor inhuren. We zijn er nog niet, luitjes. Nog lange niet.

Hetkanverkeren | 08-04-21 | 14:59

De heer Bosma heeft in zijn kandidatenspeech precies dat aan de kaak gesteld waarom hij kansloos was om als voorzitter van de Tweede Khmer gekozen te worden. Nu kunnen we tenminste blijven genieten van zijn rake klappen op de koppen van spijkers.

Tiscali-2 | 08-04-21 | 14:57

De eenpersoons fractie Rutte versus de VVD partij
Ruttes eenpersoonsfractie wil het volgende:

het land compleet uitleveren met hulp van Kaag aan de EU
onbeperkte islamimmigratie met hulp van Kaag
onbeperkt Uw geld naar Brussel smijten met hulp van Kaag
drastisch inperken van meningsvrijheid met hulp van Kaag
afschaffen hypotheekaftrek met hulp van Kaag
het geld wat U over heeft verbrassen aan milieugedoe met hulp van Kaag
en ga maar door...
Wat heeft de partij VVD in zijn verkiezingsprogramma staan
stopzetten van islamimmigratie naar Nederland
beperken invloed over ons rechtssysteem van de EU
geen beperking hypotheekaftrek
geen centen meer naar EU en zuid europese landen
vrijheid van meningsuiting
windmolens draaien op subsidie,geen cent naar milieugedoe
etc. etc.
Mijn vraag : kan iemand me uitleggen wat de overeenkomst is met de
eenpersoonspartij Rutte en wat de VVD eigenlijk met Rutte te maken heeft,hoe kan een partij als VVD compleet in dienst zijn van de eenpersoonsgroep Rutte??
Waarom is Rutte niet de loopjongen van de VVD maar is de VVD de loopjongen van Rutte. Waarom heeft de VVD niet de eigenwaarde om Rutte simpelweg te ontslaan, de VVD als partij zal er niets aan missen. Het wordt tijd dat de VVD het heft in eigen hand neemt en een koers zonder Rutte bepaalt. De VVD en ons land zou dan een nieuwe toekomst krijgen

portuca | 08-04-21 | 14:57 | 4

@botbot | 08-04-21 | 14:59:-
-16.000.000.000 euro/jaar voor immigratie uitgeven.
-5.500 euro/Nederlander aan Zuid-Europa schenken.
Inderdaad 'presteren'.

HogeNood | 08-04-21 | 15:16
▼ 1 antwoord verborgen

Naar eer en geweten een functie elders voor Martin Bosma

stipjes | 08-04-21 | 14:57
-weggejorist-
botbot | 08-04-21 | 14:54 | 3

Iedereen springt op de balustrade voor Omtzigt, maar doen zelf wel mee aan de demonisering van Bosma. Daarom is: "waar ze Omzigt proberen daar uit te krijgen, mocht Bosma er überhaupt al nooit in." een briljante quote. Benieuwd wie van de oppositie hiervoor gaat sneuvelen.

Behangdelul | 08-04-21 | 14:52

Sorry Martin maar ik denk niet dat ik ooit nog ga stemmen.

knutsel_ | 08-04-21 | 14:52 | 1

Ook ik ga na de farce om Rutte aan te houden nooit meer stemmen.

Koning BongoBongo | 08-04-21 | 17:21

Ik vind het ook jammer dat het Bosma niet is geworden, al had ik dan weer zijn onderhoudende speeches erg gemist die hij zo nu en dan geweldig doet, maar als we dan toch vinden dat elke kandidaat op zijn/haar eigen merites moet worden beoordeeld, wat is er dan allemaal voor bezwaar tégen Vera Bergkamp? Als je niet vindt dat Bosma afgerekend moet worden op zijn PVV connectie, waarom dan wel iemand op een lidmaatschap van D66? Arib was een PVDA'er waar ook allemaal mensen boos om waren (kleine partij die niks meer voorstelt en voorheen tot 'het kartel' hoorde) en dat bleek uiteindelijk ook gewoon een prima voorzitter te zijn.

Quantum Suicide | 08-04-21 | 14:52 | 2

In principe maakt het niet uit. In dit geval gaat het om de overduidelijke handjeklap tussen Kaag en Rutte. Dan ook nog dat Bosma bij voorbaat geen voorzitter mag worden want hij is van de PVV. Ten derde dat je bij echte tegenmacht beter Arib kon laten zitten, of Bosma er neerzetten, maar niet iemand uit de partij die ook gaat regeren (99,9% zeker) en mede verantwoordelijk was voor tal van schandalen en anti-democratie waar nu alleen Rutte de Zwarte Piet voor krijgt toegeschoven.

Nuuk | 08-04-21 | 15:03

Denk dat het niet perse gaat om Vera Bergkamp, maar de manier waarop. Bergkamp heeft ook een aantal malen voorzitter mogen spelen, en deed dit niet slecht (zo moeilijk kan dat ook niet zijn). Maar de Kamervoorzitter betreft heel wat meer organisatietalent, en Bosma heeft daar als ondervoorzitter veel meer ervaring mee. Het gaat volgens mij om twee dingen. Tegenwicht geven aan een kabinet met daarin D66, en de wijze waarop VVD en CDA zich voor het karretje lijken te laten spannen van D66. En vice versa, want reken er maar op dat Mark en Wopper hun tegeneisen hebben klaarliggen. Dat Bosma het niet en nooit gaat worden is niet eens waar ik klaar mee ben, ik ben klaar met de kartelpolitiek. Helemaal.

The-loopy-cowboy | 08-04-21 | 15:03

Jammer Martin, ik had het je gegund.

Wijze uit het Oosten | 08-04-21 | 14:51

Het Kamervoorzitterschap is een vak, voor een deskundige op het gebied van staatsrecht met onberispelijke vaardigheden op het gebied van het kunnen leiden van debatten en discussies. Daar voldoet Bergkamp in de verste verte niet aan. En iedereen weet dat en nobody van de voorstemmers gives a fuck. Ik hoop dat het een tweede Van Miltenburg wordt. En dat de coalitiepartijen er zelf helemaal gek van worden.

Koonkluk Huis | 08-04-21 | 14:50

D66 en CDA zijn al door de mand gevallen met het Omtzigt debat maar nu laat GroenLinks zich ook weer kennen. Mooie woorden maar men graag liever het kabinet in met leugenaars. Wat een treurigheid.

Deflatiemonster | 08-04-21 | 14:45

Bosma en Omtzigt... beide lieten mij twijfelen om op hun te stemmen maar een stem naar de PVV of het CDA wil ik niet geven. En nee... voordat ik weer uitgemaakt wordt voor links gekkie... kartelidioot... enz. enz. Ik heb op JA21 gestemd.

overVecht | 08-04-21 | 14:43 | 5

@der_feldwebel | 08-04-21 | 14:43:

Graag gedaan! Of dacht je echt dat ik nu met jou in discussie ga over politiek? Mijn online mening... maar ook offline doet er niet toe. Alsof ik denk dat mijn mening als semi-anoniem lafbekje de mening van een ander anoniem lafbekje denk te veranderen ermee. Kolder is dat.

overVecht | 08-04-21 | 14:48

hear hear

Behangdelul | 08-04-21 | 14:54
▼ 2 antwoorden verborgen

De kleffe Rutte doctrine zet zich voort in Rutte 4, machtsmisbruik en manipulatie, en waar Rutte het nog opzichtig doet kan Kaag het goed verhullen. Tweede kamer staat erbij en kijkt ernaar.

johnyl | 08-04-21 | 14:42 | 2

Want we zijn gewoon een gaaf landje.

goedgesprongen | 08-04-21 | 14:48

Sorry.. verhullen? Die kraai verhult niets.
Ze ontkent, ze ontkent alles, altijd, maar verhullen doet ze niet, het interesseert heur geen reet wat u of ik ervan vinden, zij staat daar voor haar eigen macht. Niet voor idealen, niet voor het land, maar alleen voor zichzelf.
Daarmee past ze prima bij Rutte.

DatInternetDingetje | 08-04-21 | 14:49

De druiven zijn zuur hè kerels? De ene bittere pil na de andere momenteel.

Bigi Bana Boy | 08-04-21 | 14:42 | 4

@horsteknots | 08-04-21 | 14:45: Neuh. Behalve dan dat ik al een tijdje denk dat er voor het populisme niet meer in zit dan hooguit 20/25 procent van het electoraat.

Bigi Bana Boy | 08-04-21 | 14:55

@Bigi Bana Boy | 08-04-21 | 14:55: Nog twee generaties demografische evolutie en dan is Denk goed voor 30-40 %, daar ga je al.

Moresnetunited | 08-04-21 | 15:10
▼ 1 antwoord verborgen

Wat rijmt op Vera?
Nou dan, zie je wel!

RickTheDick | 08-04-21 | 14:41 | 4

Danny?

Purk | 08-04-21 | 14:49

Tera?

VoltaireJohn | 08-04-21 | 15:02

Que sera, sera Rick.

Hetkanverkeren | 08-04-21 | 15:04
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zit even tien minuten te luisteren naar Bosma bovenaan. En ik word er helemaal down van. Wanneer eens iets positiefs? Ik zak helemaal weg. Bier.

Leptob | 08-04-21 | 14:41

Er zou een wet moeten zijn.

De kamervoorzitter mag geen relatie (huidig of minder dan tien jaar in het verleden) hebben met één van de coalitiepartijen.

Leyrann | 08-04-21 | 14:41

Beetje flauw om de seksuele voorkeur van Bergkamp er bij te halen. Bosma heeft zich buitenspel gezet door iedereen, en niet alleen Ollongren, continu te schofferen. Hij wist zelf ook geen serieuze kandidaat te zijn. Dat kon je aflezen uit zijn ironische reacties.

oldandwise | 08-04-21 | 14:41 | 1

Nee, dat is niet flauw; die sexuele voorkeur werd geetaleerd als 'talent', als 'positief punt bij de verkiezing van een voorzitter'.
vanRossum geeft juist aan dat het een onzin argument is om erbij te halen.

DatInternetDingetje | 08-04-21 | 14:51

"Martin Bosma is de beste voorzitter die ons nooit gegund zal worden."

Dat is zonder enige twijfel zo. Vind het ook sneu voor de man zelf. Dat hij het slachtoffer is van bepaalde machinaties vanwege 'hogere' belangen bij VVD en D66, dat is nog tot daar aan toe, daar is Arib tenslotte net zo goed het slachtoffer van. Maar onverteerbaar is het dat Bosma een 'berufsverbot' heeft wegens lidmaatschap van de PVV.

Overigens:

"Dat ze een pot met een dubbel paspoort is"

dat klopt volgens mij dan weer niet. Althans, van die pot wel, maar ik dacht dat Vera Bergkamp alléén de Nederlandse nationaliteit had. Tenminste, dat las ik gisteren in de Volkskrant, die speculeerde dat in een tweede ronde (die niet nodig was, gezien de absolute meerderheid van 74 stemmen voor Bergkamp) de rechtse partijen op haar zouden stemmen omdat Arib een dubbel paspoort heeft, en Bergkamp niet.

Dr_Johnson | 08-04-21 | 14:41 | 7

Huh? Lidmaatschap van de PVV? Hoe, wat waar?

photto | 08-04-21 | 15:03

@Dr_Johnson | 08-04-21 | 15:01: Zou kunnen maar dan zou je verwachten dat de nationaliteit van de vader wel leidend is in die cultuur.

Moresnetunited | 08-04-21 | 15:05

@photto | 08-04-21 | 15:03:

Ja, je hebt gelijk. ik formuleerde het onzorgvuldig. De PVV heeft geen leden. Ik bedoelde uiteraard dat Bosma voor de PVV in de TK zit. Maar dat was toch wel duidelijk.

Dr_Johnson | 08-04-21 | 17:29
▼ 4 antwoorden verborgen

De maidenspeech van Bosma was fantastisch. Over dat hij het NRG had geleid, weliswaar richting faillissement, maar dat zijn de details. En dat Ollongreb Zweeds is voor neuspeuteren is ook episch.

Rechtsdraaiend | 08-04-21 | 14:41

Om Bosma of PVV te zien als tegenmacht gaat wat ver. Sowieso wordt die term de laatste tijd wel erg vaak gebruikt, zelfs door diegene waarvoor die bedoeld is: Rutte zelf. Bosma heeft verloren door een voorgekookte afspraak tussen andere partijen. Die koehandel is veel kwalijker dan dat Bosma niet is verkozen.

StiekemeBunzing | 08-04-21 | 14:39

Tuurlijk

"Bergkamp nam de achternaam van haar moeder aan, omdat die van haar Marokkaanse vader ‘moeilijk uit te spreken en te schrijven’ was"
bron: het parool

Omzwicht | 08-04-21 | 14:39 | 2

Taghi?

SDI | 08-04-21 | 14:53

Bwa. als de vader van Vera in 1998 tegen Argentinië had gescoord zouden we het echt wel onthouden hoor.

Moresnetunited | 08-04-21 | 15:02

alsof het verkiezen van bosma het democratisch gehalte van de 2de kamer ook maar iets kan helpen.... dat is een grote poel van verderf waar niets goeds vandaan komt.

azubneritan | 08-04-21 | 14:39 | 1

Het had kunnen helpen om redenen die Bosma zelf aangaf,
Laten zien aan pakweg 20% van het electoraat dat zij gehoord en gezien worden.

der_feldwebel | 08-04-21 | 14:41

Nou ja, je moet toegeven, van de drie presentaties was die van Bergkamp verreweg het slechtst.
He bah, ik ga haar Vera noemen, want is er voor mij maar één Bergkamp.

John McClane | 08-04-21 | 14:38

dikke boehoe.... dacht dat alleen links niet tegen zijn/heur verlies kon.

Satria | 08-04-21 | 14:37

Het is één pot nat...

Louter Leuter | 08-04-21 | 14:35

Bosma geeft geschiedenisles. Ge-ni-aal.

Goofy Goofball | 08-04-21 | 14:35 | 2

Ongediplomeerd, dat dan wel.

van Oeffelen | 08-04-21 | 14:43

@van Oeffelen | 08-04-21 | 14:43: Ah, daar hebben we ons D66 orakel weer.

Goofy Goofball | 08-04-21 | 14:52

Als hadden komt is hebben te laat.
Ik kan mij natuurlijk vergissen maar het lijkt er verdraaid veel op dat het één-tweetje van Kaag met Rutte heeft geresulteerd in de benoeming van Bergkamp.

Bosma aan de kant omdat-ie van de PVV is.
Arib aan de kant door o.m. anonieme, laffe geruchten op over haar functioneren (zij die menig Kamerlid terecht berispte en op zijn plaats zette, voortijdige Kamerverlaters terechtwees en hetzerige filmpjesknippers durfde aan te pakken).

Neen, Bergkamp op de positie van kamervoorzitter past exact in het plaatje van 'nieuwe leiderschap' van D66.......

MK27 | 08-04-21 | 14:35

Fijne tijdgeest waarin we nu leven, kwaliteit doet er niet meer toe, ervaring en kennis doen er niet meer toe. Tegenwoordig draait het invullen van vacatures op huidskleur, geloof en de inhoud van je onderbroek. Die Bergkamp is het geworden vanwege het vrouwen quotum, positieve discriminatie of welk privilege je er ook aan verbind.

Hollandse_blauwe | 08-04-21 | 14:33 | 5

Al die vriendinnen van Ollongren en Kaag. Het is een soort evil lesbo club. Van NPO met M en de vriendin van Ollongren tot in de posities via D66.
Rare tijd indeed.
Liever Arib daar gehouden en Martin gewoon niet omdat we hem nodig hebben als tegenmacht tegen die idiote D66 gekken.

Dirk III | 08-04-21 | 14:38

@Schoorsteenveger | 08-04-21 | 14:35: in dit geval zal dat wel aardig kloppen ja en het 1 tweetje met de vvd. Maar los daarvan, ik heb onze politiek nog nooit eerder zo over minderheden en gelijke kansen horen lullen, wat een stelletje natte tosti’s zijn het ook. Deugen is een dominante religie geworden, iedereen krijgt het door zijn strot geduwd.

Hollandse_blauwe | 08-04-21 | 14:39
▼ 2 antwoorden verborgen

"Soms verdenk ik ze er zelfs van dat ze het wel prima vinden zo, lekker weinig verantwoordelijkheid zo"

Het feit dat PVV tijdens Rutte I 'gedoger' van minderheidskabinet VVD/CDA was, logenstraft m.i. uw veronderstelling. Ze mochten niet officieel tot het kabinet toetreden, want dat vond met name CDA een brug te ver. Er was voorafgaande aan de gedoogconstructie al veel gelazer met honderdduizenden CDA partij-mastodonten.

Als alle andere partijen PVV op voorhand uitsluiten, kun je ook weinig anders dan het 'wel prima vinden zo'.

Dr_Johnson | 08-04-21 | 14:33 | 1

Oeps. Weer eens in verkeerde vakje getypt. Was een reactie op UpdateAvailable | 08-04-21 | 14:22.

Dr_Johnson | 08-04-21 | 14:34

Ik ben alleen maar blij dat Martin zijn inhoudelijke meningen niet vier jaar voor zich hoeft te houden.

J.P.Drapeau | 08-04-21 | 14:31

Dan schuiven alle mensen van D66 een plekje op toch? Dan komt de knuffelhoofddoek dus op plek 26. Hoeven er nog maar twee kamerleden in het kabinet te komen en de tweede hoofddoek in de kamer is een feit.
Gaat wel heel snel opeens, die moskee in de kamer kan er zomaar komen de komende termijn.

C1O2 | 08-04-21 | 14:30 | 3

Komt geen nieuwe plaats vrij hoor. Zij blijft gewoon als volksvertegenwoordiger van D66 in de kamer

Fijn_dat_je_er_bent | 08-04-21 | 14:32

Beter had Bosma zich na de kandidaatstelling van Bergkamp terug getrokken en had de voltallige pvv fractie geadviseerd op Ariba te stemmen. Dubbel paspoort blijft een probleem, maar Bergkamp heeft ook een dubbel paspoort. Daarom liever iemand met bewezen kwaliteit en Bosma plaatsvervangend voorzitter.

Arnold Layne | 08-04-21 | 14:30

Ach, van Rossem, had de titel niet moeten zijn "Waarom Vera Bergkamp niet had moeten winnen"? Dat ze een pot is speelt geen rol, dat ze een dubbel paspoort heeft speelt geen rol. maar dat ze niet de beste kandidaat was speelde kennelijk ook geen rol. Dat ze van D66 was speelde een rol, een belangrijke rol voor mevrouw Kaag die de mond vol heeft over 'nieuw leiderschap', maar volgens de oude, beproefde tactiek Mark Rutte in een persoonlijk telefoongesprek even liet weten dat D66 op de valreep met een tegenkandidaat kwam.
Dat Bosma zo veel kwaliteiten heeft, je hebt gelijk, en Arib had ook kwaliteiten dat heeft ze bewezen, maar dat dat mens van D66 vanuit de zijdeur binnen wordt geschoven en in één beweging tot kamervoorzitter wordt gekozen, dat is waar we het over moeten hebben. Niemand twijfelde aan de kwaliteiten van Bosma of die van Arib, maar ook niemand, zo leek het, vroeg zich af wat nou eigenlijk de kwaliteiten van Bergkamp zijn, want het gaat helemaal niet over kwaliteit hier, het gaat over de macht van partijen, macht over elkaar en macht over hun kamerleden, en het machtsspel kon hier maar één uitkomst geven: de kandidaat van D66 zou het moeten gaan worden. En de kandidaat van D66 werd het.

Schoorsteenveger | 08-04-21 | 14:29 | 4

Hear hear, imho de spijker op zijn kop.

Wunderbra | 08-04-21 | 14:45

MBuiten de PVV heeft de grote meerderheid voor een nieuwkomer gestemd. Zelfs als je tegen de PVV bent zullen er kamerleden zijn die Bosma als voorzitter wel pruimen, zoals er ook PVVers zullen zijn die Arib wel pruimen. Hoe kan het dan dat er toch zoveel op die nobody hebben gestemd, terwijl D66-winst ook nog afgunstig bekeken zou kunnen worden? Arib wordt weggegooid, Bosma niet gegund. De politiek is doodziek.

Normpje | 08-04-21 | 15:00

Vera Bergkamp zal net als Van Miltenburg wegens ongeschiktheid voortijdig vervangen worden en met stille trom via de zij-uitgang in de vergetelheid verdwijnen.

Van Zessen Klaar. | 08-04-21 | 15:18
▼ 1 antwoord verborgen

Eindelijk. Een voorzitter die wél goed Nederlands spreekt.
Toch een beetje vooruitgang.

gaffelbaard | 08-04-21 | 14:28

Ach Bosma..... Hij werd keurig derde. Net voor Richard de Mos, geloof ik.

Zonen-van-Kuifje | 08-04-21 | 14:28

Als er één beroepsgroep is waar je niks aan hebt zijn het HR-miepjes. Het zijn de loopjongens/meisjes van het management.

Koning Willy | 08-04-21 | 14:27

Is er nog geen Duitse columnist die het nieuwe kamervoorzitterschap voor ons Nederlanders heeft geduid?

TheOtherWhiteMeat | 08-04-21 | 14:27 | 1

Alleen al omwille van de democratie zou het goed zijn als de oppositie per definitie de voorzitter zou mogen leveren. Benieuwd hoe ‘onpartijdig’ het D66-vrouwtje zich de komende jaren zal opstellen, met name als er vanuit PVV of FvD woorden klinken die ‘ons soort mensen’ niet gebruiken. Ik vrees dat de afsluitknop van de microfoon aan hoge slijtage onderhevig zal zijn.

Hetze Haatstra | 08-04-21 | 14:26

Je zal maar kinderen en kleinkinderen hebben en D66 hebben gestemd, of VVD. Wat een domme en slechte grootouders hadden wij, zullen je nakomelingen verzuchten.

Normpje | 08-04-21 | 14:25

SS noemt PVV, FvD en JA21 racisten en fascisten. Nooit een dommere vrouw gehoord dan haar. Ik ben een allochtoon met half-Afrikaanse roots die op PVV heeft gestemd. Net als mijn familie. Hoezo racist? Wtf.

VoltaireJohn | 08-04-21 | 14:25 | 8

Een racist is iemand die onderscheid maakt op ras. Sylvana Simons is dus een racist, want iemands geloofwaardigheid danwel 'agency' met een braakwoord hangt af van zijn score op de pigmentschaal.

Koning Willy | 08-04-21 | 15:19

Naar etniciteit is de PVV traditioneel een van de grootste partijen onder Surinaamse Nederlanders. Dat zijn de feiten.

Lafayette | 08-04-21 | 15:28
▼ 5 antwoorden verborgen

Bosma was kansloos. Stond al met 102 - 0 achter (blank -1 , man -1 , pvv -100). Voor mij komt het vertrouwen in de politiek nooit meer terug.

HaaiBaai | 08-04-21 | 14:24 | 2

Alsof dat vertrouwen terug zou komen als Bosma wel voorzitter was geworden...

Lafayette | 08-04-21 | 15:27

@Lafayette | 08-04-21 | 15:27: Dan was er voor velen weer een sprankje hoop. Wat nu weer door een zoveelste D66er wordt vernaggeld.

_Zweevers_ | 08-04-21 | 16:01

Altijd die waanzin: waarom zou je in de politiek niet op de man/vrouw/non-binair mogen spelen? Waarom iemand niet verantwoordelijk houden voor zijn/haar daden?

Ook grappig dat PVV "tegenmacht" genoemd wordt. Volkomen lariekoek natuurlijk, PVV heeft echt niets in de melk te brokkelen in dit land. Soms verdenk ik ze er zelfs van dat ze het wel prima vinden zo, lekker weinig verantwoordelijkheid. En dreigt die er wel te komen dan volgen er wel weer wat mantra's over islam en moslims zodat iedereen moord en brand kan schreeuwen en men de verantwoordelijkheden alsnog kan ontlopen.

UpdateAvailable | 08-04-21 | 14:22 | 1

Misschien ben je toe aan een update?

Harry_Witkamp | 08-04-21 | 14:31

"intrinsieke luiheid"
Bosma zou moeiteloos reaguurder van het jaar kunnen worden.

der_feldwebel | 08-04-21 | 14:22

Ik heb Gerard Joling voorgedragen als informateur. Ik draag hem nogmaals voor, maar dan voor Kamervoorzitter. We hebben gewoon iemand nodig die een beetje luchtig is. Wat slechte grappen tussendoor enzo. De Kamervoorzitter moet helemaal geen lid zijn van een partij.

Leptob | 08-04-21 | 14:21 | 3

Gerard Joling: "Hehehe maar ik heb geen moeite met een partij lid".

Van Urk | 08-04-21 | 14:23

@Van Urk | 08-04-21 | 14:23: "Hihihi, Doe mij ook maar een leuke homotie."

Glasgow Argus | 08-04-21 | 14:26

Informatrice dan toch?

Jos Tiebent | 08-04-21 | 14:58

Het systeem is ziek, niet links, niet rechts, maar het systeem.
Bosna is idd een prima voorzitter, guitig en welbespraakt, (zelf)relativerend.
Maar het zieke systeem is zelfdestructief en staat bol van zuiverheden.
Terug naar start.
Dat is de enige oplossing.

Braco.me | 08-04-21 | 14:20 | 1

We zitten nu middenin de 180° omgekeerde evolutie, dat proces mag Bosma niet verstoren met z'n democratie. Zo snel mogelijk elkaar met knuppels de hersenen inslaan en wonen in grotten, het nieuwe normaal.

revolte | 08-04-21 | 14:29

Bosma als voorzitter was dan wel niet langer zijn onderbouwde speeches horen.

SDI | 08-04-21 | 14:20

Every cloud has a silver lining.

Nu kan Martin weer geweldige bijdragen leveren!

Louter Leuter | 08-04-21 | 14:18

Blijft Bosma ondervoorzitter van de nieuwe voorzitter Bergkamp?

Boerenlogica | 08-04-21 | 14:17 | 1

Ja, dat heb ik gelezen in een item op TPO.nl

der_feldwebel | 08-04-21 | 14:21

Arib had een hele slordige vergissing gemaakt en zaken gelekt, Bergkamp meldt zich slechts één avond van tevoren aan (met d'r HR-praatje) en Bosma heeft jaren ervaring.
Maargoed, de rot zit diep in de politiek. Spijtig. Ik had het Martin zeker gegund!

Mastermattie | 08-04-21 | 14:15 | 3

Wat heeft Arib dan gelekt?

Pardoes | 08-04-21 | 14:28

Bergkamp heeft pleuris veel ervaring.

beldewouten | 08-04-21 | 18:15

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos