Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Virus niet overdraagbaar na vaccinatie'

En dat is GOED NIEUWS

een vrouw van 200 ontvangt een vaccinatie

Vooropgezet: u moet het lekker zelf weten, die prik. In de vaccinatieflixbus zitten wij Nederlanders helemaal achterin te keten. En als Hugo de Jonge het tempo mag blijven bepalen is het sowieso sint-juttemis vooraleer u die spuit in de arm hebt hangen - tenzij u zelf belt, dan hebt u 'm gewoon een paar uur later. U mag weer lezen dat de ziekenhuizen zorg afschalen dus dan moet je niet met van die laffe excuusbriefjes komen, HUGO, maar dan moet je prikken. PRIKKEN PRIKKEN PRIKKEN. Want het werkt (kennelijk) dus wel, zo'n prik. En niet alleen beschermt het vaccin uw eigen heerlijke lichaam tegen corona, het voorkomt blijkbaar ook de besmetting van anderen. Dat is mooi omdat het een altruïstisch motief biedt, het is mooi omdat de goorste letter uit het alfabet (R) rap daalt en het is mooi omdat u dan weer lekker allemaal mensen met dreadlocks kunt gaan knuffelberen op het Museumplein zonder dat de ME u de benen onder het lichaam vandaan knuppelt. Minder leuk is dat de uitkomst van dit onderzoek ons weer een stapje dichter naar het vaccinatiepaspoort brengt: wie zich laat vaccineren kan anderen niet besmetten en wie zich laat vaccineren mag weer op pad MAAR DAT VACCINATIEPASPOORT WILLEN WE DUS NIET. Terwijl het niet zo ingewikkeld is! We willen wél naar de kroeg. We willen níet een vaccinatiepaspoort. Klaar!

Reaguursels

Inloggen

Het vaccinatiepaspoort is de kapstok waaraan men al onze persoonlijke data tot in detail wil ophangen. Technocratie ligt op de loer.

matrixbluepill | 01-04-21 | 20:02

Zin 1
Dit bevestigt en breid de resultaten uit en de vaccinaties verminderen de kans op besmetting.
Zin 2
Het verminderen van het verspreidings risico is ook heel belangrijk.

Kleine caveat, als je geen of weinig symptomen hebt ben je wat minder besmettelijk, echter als je niet hoeft te niezen/hoesten dan ga je wel eerder de straat op.

Ray.Aguurder | 01-04-21 | 17:46

Als iedereen niet besmet wil worden zich laat inenten is het geen enkel probleem als er mensen die niet gevaccineerd zijn in de buurt zijn. Dit paspoort is enkel bedoeld om mensen tot vaccinatie te dwingen. Het argument dat je een ander die geen risico wil lopen in gevaar kan brengen is onzin.

Lafayette | 01-04-21 | 14:53

Aangezien er genoeg mensen een tweede keer ziek worden en de werking een beperkte duur heeft lijkt me het dus steeds gewoon mogelijk om iemand te besmetten.

Ronnie02 | 01-04-21 | 13:16 | 1

Definieer "genoeg" ? Ja, zeldzame mensen zonder normaal immuunsysteem kunnen het misschien 50 x krijgen inderdaad.

RichardBandler | 01-04-21 | 14:36

Mensen die tegen het vaccinatiepaspoort zijn denken alleen maar aan zich zelf.

Gulliver | 01-04-21 | 13:07 | 2

Dan luister je niet naar de argumenten. Het kan juist ook andersom uitgelegd worden. Iemand dwingen tot vaccineren terwijl jezelf ook gevaccineerd worden is ook een vorm van egoisme.
En tegen vaccineren zijn is ook opkomen voor vrijheid en privacy. Dat rijkt verder dan jezelf. Eigenlijk is het vaccinatiepaspoort de ultieme vorm van egoisme. Velen zijn immers voor,zodat ZIJ wel volledig deel mogen nemen aan de samenleving.

Lafayette | 01-04-21 | 14:57

Als je gezond bent en niet in het risicoprofiel past, is de enige reden om nu een experimenteel vaccin te nemen zodat je zelf kan genieten van de daaraan gekoppelde vrijheid. Dát is pas egoïstisch. Wie vrijheid opgeeft vanwege angst zal nooit vrij zijn. Er is totaal geen noodzaak om de gehele bevolking te vaccineren tegen covid. Om dit te koppelen aan een paspoort en vrijheid is een fascistische natte droom.

zegmaarwij | 01-04-21 | 15:07

Dat prikken moet in NL op een typische ambtelijke manier. Netjes afspraken maken, tijdslots, groepje hier groepje daar, pffff. Zoiets moet quick and dirty. Het lijkt wel of alles er omheen belangrijker is dan de daadwerkelijke prik. Niets afspraak, dan kun je komen, zorg maar dat je er bent (werkgevers werk even mee, het is ook in jullie voordeel). Postcode zoveel tot zoveel geboren van 1900 tot 1945 komende week melden, zoiets. De excel met wie wat waar bekijken we later wel. Ambtelijke prutsers. Te weinig callcentrum capaciteit voor het maken van een nette wanneer het u uitkomt afspraak, typisch NL.

Roeieber | 01-04-21 | 13:00

Je kan toch gewoon het virus buiten je lichaam dragen? Op je handen etc. Daar komt je afweersysteem niet. Me dunkt.

Gaat het niet dan? | 01-04-21 | 12:59 | 1

Ach.. het is bij het RIVM elke dag 1 april. Het virus kwam volgens het RIVM ook niet naar Nederland. Mondkapjes hielpen niet. Mondkapjes hielpen wel. Kinderen dragen het virus niet over. Of wel... Whatever.

DanskeRob | 01-04-21 | 13:23

Waar is deze studie te vinden? Er is helaas geen link beschikbaar.

"Na vaccinatie kun je het coronavirus niet meer overdragen" is een verkeerde interpretatie van wat ik lees bij het CDC. Er is een 90% reductie in infecties, deze mensen dragen geen virus meer bij zich en kunnen ook geen anderen besmetten, tot zover klopt het. Maar de overige 10% hoe zit het daarmee? Dragen zij geen virus meer over? Er zijn in deze studie geïnfecteerde personen (ze vermelden geen aantal) gevonden waarvan 10,7% blijvend asymptomatisch.

Dat betekent dus dat de overige 89,3% dus wel symptomen vertoont. Deze geïnfecteerde personen met symptomen zouden niet meer besmettelijk zijn? Dat geloof ik niet. Waar is het bewijs in deze studie dat zij geen virus overdragen?

Hoe zit het met de verdeling asymptomatisch/symptomatisch bij infecties zonder vaccinaties? pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32960881/
De conclusie is ongeveer 31% asymptomatische vs. 69% symptomatische infectie

Wat zegt dat over de 10% die wel ziek worden na vaccinatie? Dat het percentage geïnfecteerden met symptomen onder de groep gevaccineerden hoger is dan onder de groep ongevaccineerden. Deze 10% vertoont dus meer symptomen.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Een gebrekkig immuun-systeem waarbij het vaccin onvoldoende helpt of sterkere mutaties die het vaccin hebben ontlopen.

#enpassant | 01-04-21 | 12:21 | 2

"Wat zegt dat over de 10% die wel ziek worden na vaccinatie? Dat het percentage geïnfecteerden met symptomen onder de groep gevaccineerden hoger is dan onder de groep ongevaccineerden. Deze 10% vertoont dus meer symptomen."

Er is een verband met "initial viral load", de hoeveelheid virusdeeltjes waarmee men besmet wordt en de ernst van de symptomen. Bij ingeente mensen zullen alleen de zwaardere een ziekte kunnen veroorzaken en dat zal die verhouding best wel eens kunnen veranderen.

omanders | 01-04-21 | 12:34

leuke meta analyse. Samenvatting nodigt niet uit om het originele artikel te pakken. Percentages een RR's zijn leuk, maar nog niet interessant. Overigens respect voor de auteurs: meta analyses met pooling is moeilijk en stug werk.

nobodiesunmighty | 01-04-21 | 13:58

Misschien betekent dit ook dat je geen mondkapje meer hoeft te dragen als je bent gevaccineerd met Pfizer of Moderna.

lekgoot | 01-04-21 | 12:05

De studie in kwestie gaat alleen over de vaccins van BioNTech/Pfizer en Moderna, dus het zegt niks over AstraZeneca en anderen. Daarnaast, was er recent ook niet een onderzoek dat juist het tegendeel aantoonde?

www.geenstijl.nl/5158417/heel-interes...

Battery!!! | 01-04-21 | 11:19 | 4

@omanders | 01-04-21 | 11:59: kijk eens hoeveel mensen erbij betrokken zijn op vele locaties, ook uit Oxford zelve.... leuk... leuk...

nobodiesunmighty | 01-04-21 | 14:02

tricky business, vaccins. Cochrane Library is redelijk, de meest toegankelijke en betrouwbare bron (zijn d'r nog meer voor de geïnteresseerden, ook profi's).
Bizar is dat NOS wel Cochrane Library noemt bij boekpresentatie van Coutinho, maar niet (of ik heb me vergist) in alle covid19 ellende (aangezien aldaar nauwelijks tot niets bewezen te krijgen valt)... zo zie je maar weer... al vaker genoemd alhier te Geenstijl (waar het genoemd mag en moet worden): NOS faked zichzelf lijkt het.

nobodiesunmighty | 01-04-21 | 18:00
▼ 1 antwoord verborgen

Spreek voor jezelf @Mosterd en gebruik dus niet t woord WE. Ik wil dat stempel wél in mijn gele vaccinatieboekje.

Mark Smeeks | 01-04-21 | 11:17 | 1
-weggejorist-
VP732 | 01-04-21 | 11:19

Is er een link naar het originele artikel waar exacte onderzoeksopzet in staat?
(ben een luie hond... weet ik).

nobodiesunmighty | 01-04-21 | 11:13 | 4

@Beste_Landgenoten | 01-04-21 | 11:17: ben al weer afgeschakeld na het lezen van 'deze studie'. Volstrekt onduidelijke studie met ruige conclusies en kick it! percentages. Weer een gaap erbij...

nobodiesunmighty | 01-04-21 | 13:54
▼ 1 antwoord verborgen

Och, het mag in Nederland erg zijn, in Duitsland schiet het ook niet echt op... 6 april komen de 79-jarigen aan de beurt. Ik ben 75. Zou ik het nog meemaken?

jjg | 01-04-21 | 11:13

Dat is ook goed nieuws voor de COVID herstelden. Laten we die voorlopig niet prikken, dat bespaart een hoop vaccin.

Rest In Privacy | 01-04-21 | 11:12 | 1

Er is een beter plan: Geef die in de eerste weken na herstel een enkele prik. Dat zou hetzelfde effect moeten hebben als twee inentingen.

www.uspharmacist.com/article/study-re...

omanders | 01-04-21 | 12:36

Het onderzoek beslaat een periode van 3 maanden volgens het AD. We wachten het maar rustig af allemaal.

Francieux | 01-04-21 | 11:10

1 april !

Koning BongoBongo | 01-04-21 | 11:07

Virus niet overdraagbaar geld voor Pfizer en Moderna,niet voor AstaZenica heb ik begrepen.

Jee-Dee | 01-04-21 | 11:06 | 1

In een verzorgingshuis in Amersfoort brak er pas corona uit nadat de bewoners waren gevaccineerd. Bijna alle bewoners overleden, op de oma van mijn vriendin na. Dus ik heb nogal mijn twijfels over dit bericht.

Kevinho | 01-04-21 | 10:57 | 9

@Beste_Landgenoten | 01-04-21 | 11:16: Het verzorgingshuis was coronavrij op dat moment. Dat is iets wat ik wel weet. Hoe de staat van elke bewoner was, weet ik uiteraard niet.

Kevinho | 01-04-21 | 11:19

twijfels hebben over berichtgeving is zeer gewenst. Zelf gaan kijken en betekenis geven aan het orignele paper is zeer zinvol, mocht het belangrijk zijn voor jezelf. De vertaling naar de werkelijke wereld is zelfs voor de 'profi's' heel moeilijk. Experimenteel onderzoek (RCT) blijft de gouden standaard om de werkelijkheid te benaderen/begrijpen binnen geneeskunde onderzoek. Zeer moeilijk om dit optimaal te doen.
Ik vrees al dat dit geen RCT is. Dat devalueert de betekenis al zeer/extreem aanzienlijk naar een bedenkelijk laag niveau. Hoe dan wel? pfw... re-te- ingewikkeld. Je ziet niet voor niets verschikkelijk veel onderzoeken (niet RCT) en verschrikkelijk veel verschillen in de wereld (en niemand lijkt te begrijpen waarom populatie X het wel redt en populatie Y niet).
RCT's die beoordeeld zijn te Cochrane Library laten zover ik nog kan zeggen, niet al te veel nieuws op te leveren als voor de covid19 situatie (gaarne corrigeren indien dit wel is, aangezien ik al een tijdje niet meer gekeken heb).

nobodiesunmighty | 01-04-21 | 11:23

@Kevinho | 01-04-21 | 10:57

Uit dat CDC artikel:

"It takes about two weeks following each dose of vaccine for the body to produce antibodies that protect against infection. As a result, people are considered “partially vaccinated” two weeks after their first dose of mRNA vaccine and “fully vaccinated” two weeks after their second dose. These new vaccine effectiveness findings are consistent with those from Phase 3 clinical trials conducted with the vaccines before they received Emergency Use Authorizations from the Food and Drug Administration. "

Dat verklaart het allemaal.

omanders | 01-04-21 | 12:41
▼ 6 antwoorden verborgen

Nou, benieuwd hoe dat met "onze" troef AstraZenica zit. Maar dit is in ieder geval goed nieuws. Dit jaar zijn we nog kwijt maar ik zie hoop voor 2022...

Graaisnaaiert | 01-04-21 | 10:45

Het is heel simpel.
Dat vaccinatie paspoort komt er, maakt u zich geen zorgen, zonder zo’n paspoort doet u nergens meer aan mee.
Besmetting na vaccinatie niet mogelijk?
Dat is zeker goed nieuws, oh ja en de aarde is plat....

Bolder | 01-04-21 | 10:42
-weggejorist-
Twannie | 01-04-21 | 10:42 | 2

Die indicatie was er al tijdn, goed dat het nu langzaam maar zeker echt helder wordt. Valt wel slecht te rijmen met het wereldbeeld van de anti-vax'ers. Weer een 'argument' door de plee.

beldewouten | 01-04-21 | 10:42

Even voor de mensen die over het woord "grotendeels" vallen: Het pokkenvaccin was 95% effectief, niet 100%. En toch heeft pokkenvaccinatie ervoor gezorgd dat de pokken een uitgestorven ziekte is.

en.wikipedia.org/wiki/Smallpox_vaccin...

omanders | 01-04-21 | 10:40 | 2

Dat is waar, het pokken virus is echter niet te vergelijken met Corona.

Canis.bonus.es | 01-04-21 | 11:01

Om te laten zien hoe het haasje loopt (met wat data uit het VK en weer zonder kinderen).

Zeg 10% heeft covid gehad, 20% natuurlijke immuniteit zitten we op 30%. Iedereen krijgt de prik. Met 50% van de volwassenen zijn er dus 15% dubbel. In totaal dus 65%. Dat is meer dan de groepsimmuniteit van een jaar geleden uitgaande van de R0 van 2.5 volgens de CDC van de VS. De Britten zijn er dus al.

Echter afgelopen week was op BBC News te zien dat, simpel gezegd, de ouderen gevaccineerd zijn en de jongeren (nu wel inclusief kinderen) het hebben gehad. Dat betekent voor de bovenstaande berekening dat we zonder dubbeltelling kunnen rekenen. Dan is het in totaal 80%. De waarheid zal tussen 65% en 80% in liggen.

Rekenen we verder met de laagste waarde, 65%. Neem een R0 van 3.0 (hogere transmissie) dan heb je groepsimmuniteit bij 67%. R0 = 3.5 levert 71% op. Dan heb je dan groepsimmuniteit bij 55% van de volwassenen. En dan kunnen we de Bijbelbelt en je-weet-wel-wie ook nog ontzien.

Dit houdt dus ook in dat een vaccinatiepaspoort binnen het VK al geen toegevoegde waarde heeft. Spanje en Portugal kunnen dus hun deuren voor de Britten openen. Voor de EU is het nog even doorprikken dan. De conclusie is ook dat niet iedereen gevaccineerd hoeft te worden! Het ging immers om de zorg te sparen, niet om nul, zero, nada, geen covid infecties te hebben (dat laten we immers ook toe voor de griep waar ouderen ook aan sterven).

Louter Leuter | 01-04-21 | 10:36 | 8

@Louter Leuter | 01-04-21 | 12:29: Wie weet zijn er echt heel erg veel mensen besmet geraakt in Wuhan.

Hier nog iets over Aziatische resistentie, van bioRvix:

www.biorxiv.org/content/10.1101/2020....

omanders | 01-04-21 | 12:44

@omanders | 01-04-21 | 12:44:
An arms race with an ancient corona-like virus may thus have taken place in ancestral East Asian populations.

Leesvoer! Dank!

Louter Leuter | 01-04-21 | 13:10

10 % heeft het gehad ? Wat dacht u van 40-50 % ? Deel bv. doden met corona door de ifr van 0.23% en je komt op 5-6 miljoen al. Tel daarbij nog op de mensen die door kruisimmuniteit al immuun waren en je snapt waarom de R_effectief nu al rond de 1 ligt. De groepsimmuniteit heb je bij een realistisch, niet-homogeen model trouwens sneller. De sociaal meest actieven krijgen het sneller, maar zijn daarna ook het meeste een buffer.

RichardBandler | 01-04-21 | 14:35
▼ 5 antwoorden verborgen

Ongepaste 1 April grap.

Het leven is zwaar | 01-04-21 | 10:34

Mooi, dat moest men hebben: wie zich niet laat vaccineren is nu dus écht a-sociaal. Dit was heel lang een vraag, nu de vaccinatiebereidheid (terecht) afneemt komt opeens het antwoord... hou toch op.

momusopus | 01-04-21 | 10:34 | 6

@botbot | 01-04-21 | 10:51: vaccinatiebereidheid onder zorgpersoneel, zegt u dat iets? Spoiler: het komt niet eens in de buurt van de 100%.

zegmaarwij | 01-04-21 | 10:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben een groot voorstander van vaccinatiepaspoort: die heb ik al jaren. Maar dan zal ik eerst gevaccineerd moeten worden. En wanneer Rutte en De Jonge dit van plan zijn te doen, ik weet het niet. Tot dus ver maken ze er een rommeltje van.

Red shirt | 01-04-21 | 10:28 | 4

Dan ga jij toch lekker dat paspoort halen en er overal mee zwaaien om te laten zien hoe een goed mens je bent. Bij een juiste vaccinatiestrategie is zo'n paspoort overbodig.

5611 | 01-04-21 | 10:50

Je mag nu ook kiezen. Een paspoort of een tatoeage op je onderarm

zoalsikhetzeg | 01-04-21 | 11:03
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Uranus1767 | 01-04-21 | 10:27 | 1

Goed nieuws voor de Pfizer en Moderna vaccins. Ik ben benieuwd of het AZ vaccin net zulke resultaten laat zien. Het is natuurlijk ook nog steeds de vraag in hoeverre zo'n vaccin beschermt tegen nieuwe mutanten. De kans is groot dat een natuurlijk verlopen infectie een veel bredere bescherming biedt. Uit het oogpunt van groepsimmuniteit is het dan verstandiger om enkel de kwetsbaren te vaccineren.

lekgoot | 01-04-21 | 10:26 | 5

@Canis.bonus.es | 01-04-21 | 10:33:
Dat is minder goed nieuws. Dan zou het er toch op neer komen dat het beter is als de omgeving van kwetsbare personen immuun is. Toch ben ik zelf nog steeds erg huiverig om mij met de huidige vaccins in te laten enten. Het zijn haastproducten waarvan nog lang niet alle informatie over bijwerkingen op de lange termijn bekend zijn. Daarnaast zijn ze w.m.b. Te specifiek op één eiwit van het virus gericht. Ik dacht dat alleen het Chinese vaccin is gebaseerd op een verzwakt coronavirus in zijn geheel. Dat heb ik denk ik liever.

lekgoot | 01-04-21 | 10:49

@lekgoot, ik denk er hetzelfde over. En: hor meer haast, hoe meer pressie, des te minder zin heb ik erin.

Canis.bonus.es | 01-04-21 | 10:57

@Canis.bonus.es | 01-04-21 | 10:57:
dat heb ik ook. Toen de Jonge aan het begin van de pandemie als enige remedie de vaccinatiestrategie over liet, en onderzoek naar adequate medicatie volledig wegwuifde, had ik al mijn twijfel. Daarom ben ik ook huiverig voor die vaccinatiepaspoorten. Uit volksgezondheidsoogpunt is daar best wat voor te zeggen, maar ik sluit nog steeds niet uit dat hier misbruik van gemaakt gaat worden voor andere doeleinden, bijvoorbeeld authenticatie op internet e.d.

lekgoot | 01-04-21 | 11:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar wel op een chauffeur van een dienstauto zonder tussenscherm waarin je je willens en wetens laat vervoeren als weet je dat je besmet bent en dat pas aan die chauffeur vertelt als je al bijna thuis bent. [#deschofterigheidtentop]

Koonkluk Huis | 01-04-21 | 10:17 | 3

Mag ze vandaag ook nog even uitleggen.

Roze_bril_drager | 01-04-21 | 10:19

Voer een Black Cab uit Londen in!

Louter Leuter | 01-04-21 | 10:40

Uit de modellen van het RIVM blijkt dat het virus terugdeinst voor politici die aan de juiste kant staan. Als D666er hoef je je dus niet aan de regels te houden.

5611 | 01-04-21 | 10:52

Het Amerikaanse RIVM... de Amerikaanse Jaap van Dissel. Ik weet niet of dat goeie kwalificaties zijn.

Deflatiemonster | 01-04-21 | 10:10 | 2

Af en toe denk ik echt dat journalisten denken dat gewone mensen volslagen debiel zijn...

BBRDWR | 01-04-21 | 10:21

En ongetwijfeld een democraat..

ag-kansloos | 01-04-21 | 10:44

Deze conclusie is gebaseerd op een onderzoek van 3950 proefpersonen. Dat is niet veel. Onderzoekjes naar het vertrouwen in ....(vul onderwerp in naar keuze) worden doorgaans ook gebaseerd op dergelijke aantallen. Insignificant dus.
CDC houdt dan ook een slag om de arm: ‘Het onderzoek suggereert dat gevaccineerde personen het virus niet bij zich dragen en ook niet ziek worden.’
‘Suggereert’, dat is wat anders dan onomstotelijk bewijs.

En nu zet ik even een aluhoedje op: het lijkt er op dat de vaccinatiebereidheid aan het afnemen is. Door altruïstische beweegredenen te triggeren hoopt de elite dat mensen alsnog overstag gaan.
Ik sla dat trombose-elixer nog wel even over.

Computer_says_no | 01-04-21 | 10:09 | 7

@RandyBiel | 01-04-21 | 10:12: Grappig. Als het over het gebruik van voedingssupplementen gaat is een onderzoeksgroep van 1.000 personen altijd veel te klein. Iedereen lult altijd net zolang door tot alles klopt met hun eigen waarheid.

Quib | 01-04-21 | 10:35

Het gaat bij dit onderzoek enkel om de periode binnen twee weken na vaccinatie. De vraag is hoe het met bescherming zit na bv een half jaar of een jaar. 4000 personen twee weken vervolgen is een leuke start, maar nog geen volwaardig verhaal.

Canis.bonus.es | 01-04-21 | 10:35

@Quib | 01-04-21 | 10:35:
Wat is dan het doel van dat onderzoek?
Enkel een rondvraag hoeveel mensen het gebruiken? Dan is 1000 zeker wel voldoende.
Pak de formules er anders eens bij.
Zat tooltjes online te vinden.

RandyBiel | 01-04-21 | 10:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik begrijp nog steeds niet waarom gezonde mensen, die geen risico lopen, ook gevaccineerd moeten worden? Dat doen we nu ook niet met bv de griepprik?

WellusNietus | 01-04-21 | 10:07 | 18

@VP732 | 01-04-21 | 10:50:
"Nope en vwb andere bestaande vaccinaties:..." Met gele koorts falsificeer ik slechts jouw stelling.

Louter Leuter | 01-04-21 | 11:23

@botbot | 01-04-21 | 10:12: Kijk naar de ziekenhuisstatistieken, 4/4 boven de 60, voor de rest jongeren met onderliggend lijden. Het risico voor gezonde jongeren is nihil, net als bij griep. Maar laat je vooral door angst leiden.

5611 | 01-04-21 | 11:29

@Louter Leuter | 01-04-21 | 11:23: nou niet dus. Voor 'normale' vakantiebestemmingen geldt dat helemaal niet.

VP732 | 01-04-21 | 12:05
▼ 15 antwoorden verborgen
-weggejorist-
koeberg | 01-04-21 | 10:06 | 3

Nou kijk eens aan! Dat betekent dat vaccineren dus OOK zin heeft voor mensen die niet per se heel ziek kunnen worden, alleen al om mensen te beschermen die wel heel ziek kunnen worden, of al was het maar om toekomstige mutaties de kop in te drukken. Maar dat vergt enige solidariteit, die geloof ik weinig rondgaat momenteel.

En dat paspoort? Dat wordt mosterd na de maaltijd, we hebben er weinig aan want straks is vaccinatie dus de manier om zowel je eigen ziekte te voorkomen als besmetting van anderen. Dus prikken. Enige oplossing. Blijft de vraag open of - als toch die vaccins goede bescherming bnieden - je ook jonge mensen moet vaccineren of in die groep gewoon de natuurlijke opbouw van immuniteit (laat ze maar ziek worden) moet laten gebeuren. Scheelt ook in de hoeveelheid vaccins en dan zijn we sneller klaar.

Beste_Landgenoten | 01-04-21 | 10:02 | 7

@omanders | 01-04-21 | 10:33: de EMA heeft als ik het wel heb niet voor niets een Voorlopige goedkeuring gegeven en de huidige testfase loopt tot oktober 2023 geloof ik. Lijkt mij legitieme reden voor mensen om er (nog) niet aan te willen.

VP732 | 01-04-21 | 10:53

@VP732 | 01-04-21 | 10:08: Ik zou de grens op 60 leggen met dringend advies om in te enten. Daaronder alleen bij onderliggend lijden en voor mensen die dat persé willen. Gelet op het rumoer rond het AZ vaccin zou ik op dit moment zeker niet overgaan tot het massaal of zelfs verplicht inenten van gezonde jongeren.

5611 | 01-04-21 | 11:33

Die 1 op 5 met actieve antistoffen zegt weinig. De antistoffen blijven niet zo heel lang meetbaar aanwezig. Reken er
maar op dat meer dan de helft het al heeft gehad. Zie bv. MdH.

RichardBandler | 01-04-21 | 14:42
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Veepert | 01-04-21 | 10:02 | 2

Haha een vrouw van 200 ontvangt een vaccinatie.

Roze_bril_drager | 01-04-21 | 10:01

Raar, maar mijn ogen worden toch meteen getrokken naar het woord ‘grotendeels’ in dit artikel in het AD.

Francieux | 01-04-21 | 09:58 | 2

Glas half leeg tiepje?

Beste_Landgenoten | 01-04-21 | 10:06

Grotendeels is voldoende. Stel, na vaccinatie geeft 90% geeft virus niet meer door, 10% nog wel, terwijl zonder vaccinatie R0 de waarde 3 heeft (Dat betekent dat 1 patient gemiddeld 3 anderen aansteekt). Dan zou dat inhouden dat met een volledig ingeente bevolking R0 de waarde 0.3 krijgt.

En om een ziekte vanzelf te laten uitdoven hoeft R0 alleen maar lager dan 1 te zijn.

Kortom, grotendeels is meer dan genoeg. Sterker, er zijn ziektes uitgeroeid met vaccinaties die grotendeels werkten.

omanders | 01-04-21 | 10:09

Gelukkig kunnen we qua vaccinatiegraad nog net aanp(r)ikken bij Luxemburg en Liechtenstein. Die Hugo kan er wat van! #hugodejongekanniks

DenkenDanDoen | 01-04-21 | 09:57 | 4

@van Oeffelen | 01-04-21 | 09:59: aanpak is verkeerd. Dit werkt alleen in de ambtelijke parallelle werkelijkheid. Waarom zo’n nodeloos ingewikkelde aanpak? Hoe kan het dat de kwetsbare mensen nog steeds niet volledig gevaccineerd zijn? Waarom prikken we niet 24/7? Waarom moeten we de huisartsen opzadelen met een landelijk vaccinatieprogramma, laat hun gewoon de 1e lijns gezondheidszorg doen. Hugo moet dit aansturen en regelen. Hij is en blijft verantwoordelijk. En het blijkt elke keer maar weer dat hij die verantwoordelijkheid niet aankan.

DenkenDanDoen | 01-04-21 | 10:11

@van Oeffelen | 01-04-21 | 09:59: ga je nou echt die schoenensukkelaar verdedigen?

knalrode lippenstift | 01-04-21 | 10:20

Ik las ergens dat Bhutan de hele bevolking in een weekje prikt.

5611 | 01-04-21 | 11:36
▼ 1 antwoord verborgen

Weet iemand nog als de dienstplicht vaccinaties ergens geregistreerd zijn om zodoende nog te weten of ze nog effectief zijn in je lichaam of stond de overzicht in je militaire paspoort die je vroeger kreeg?

steekmug | 01-04-21 | 09:56 | 6

rijksvacinatieprogramma
Internet!

Tegelzetterrr | 01-04-21 | 10:17

Het tetanus-vaccin inderdaad. Dat is ongeveer 10 tot 15 jaar effectief. Toen ik een aantal jaren geleden een klein ongeval had met een paar flinke schaafwonden duwde mijn huisarts er gelijk een spuit in. Daarbij werd niks gevraagd, haha. Andere tijden, minder gezeik.

Fchecker | 01-04-21 | 11:02

Staat nog steeds in mijn Mipapo (Militair paspoort)

ParanoidAndroid | 01-04-21 | 11:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Wie o wie houdt massief vaccineren tegen? Van Hugo weten we dat hij arrogant en incompetent is. Hij kan het in principe verhinderen door vast te houden aan die gigantische reserve aan vaccins maar wil graag zelf ook op de voorpagina geloofd worden dus moet het Van Dissel zijn. Een kundig man maar gevangen in zijn medische tunnelvisie. Hij wordt ook niet gechallenged, staat eenzaam aan de top en Rutte (zonder visie) volgt hem slaafs. Wie gaat deze waanzinnige situatie doorbreken?

Blonde Nel | 01-04-21 | 09:55

Het 60% faalvaccin wordt in het geheel niet genoemd.

TheBigKirth | 01-04-21 | 09:54

Lol, he lijkt wel of de wappies ernstig teleur gesteld zijn door dit goede nieuws, langzaam maar zeker wordt hun complot wereldje overhoop gehaald door de onhoudbaarheid ervan en de harde realiteit, het is me wat.

zwellevertje | 01-04-21 | 09:52 | 3

Ze lijken zich nu vast te houden aan "grotendeels" in de claim. Je gaat ze niet heel snel blij maken he? Dan stort inderdaad een wereldje in.

Beste_Landgenoten | 01-04-21 | 10:06

Ik houd me vast aan wij van wc-eend adviseren wc-eend

xlanoxe | 01-04-21 | 10:25

We zijn een landje met de beste infra, alles binnen handbereik, hoge kwaliteit van zorg kennen,, maar op grote schaal vaccineren kunnen we niet. Bizar. Maak gebruik van de teststraten in ons land, laten testen en direct het vaccin erin en doorrrr!

Hollandse_blauwe | 01-04-21 | 09:50 | 8

@Harde Henk | 01-04-21 | 10:05: op basis van de risico’s moeten mensen een vaccin aangeboden krijgen, jeugd uiteraard niet. Grote groepen mensen die vaak op de IC belanden, die moet je vaccineren en wil je dit niet als burger? Prima maar dan teken je ook maar even bij het kruisje dat je afstand doet van een IC bed en behandeling als je Covid krijgt.

Hollandse_blauwe | 01-04-21 | 10:15

@Hollandse_blauwe | 01-04-21 En doen we dat dan ook voor alle dikke mensen en mensen die roken? Hebben er zelf voor gezorgd, dat ze extra risico lopen.

Harde Henk | 01-04-21 | 10:25

@Hollandse_blauwe | 01-04-21 | 10:01: Bij het doel gaat het al verkeerd. Mij is volstrekt onduidelijk wat nu de doelstelling van het hele circus is. We begonnen hier vorig jaar aan met het doel de ziekenhuizen niet te overbelasten. De bijpassende vaccinatiestrategie is dan ouderen en kwetsbaren inenten en klaar. Immer, dan lopen de ziekenhuizen leeg en is het doel behaald. Als oudere die je vaccineren voor jezelf zodat besmettelijke jongeren je niet aan kunnen steken. Aangezien ik geen nieuwe doelstelling gehoord heb, ga ik ervan uit dat dit nog steeds het doel is.

In de media en politiek wordt echter ook steeds geleuterd over de hele bevolking inenten, testbewijzen R-waardes en vaccinatiepaspoort. Dat is een strategie die je toepast als je een ziekte uit wil roeien. Kan, maar benoem dat zodat we het erover kunnen hebben of dat zinvol en haalbaar is (import en mutaties uit het buitenland).

5611 | 01-04-21 | 11:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Het is grappig hoe ze zoveel meer mensen tegen het vaccin weten te maken door die domme verplichtingen. Dat je het dus vervelend vindt dat het beter werkt omdat je weet dat de overheid dan weer een kans ziet om meer controle over je leven te krijgen. Grove schande.

Upendo | 01-04-21 | 09:48 | 2

Helemaal mee eens....

Harde Henk | 01-04-21 | 09:51

Tuurlijk het is de schuld van een ander, niet de eigen kortzichtige domheid.

BobDobalina | 01-04-21 | 10:01

Wat ik nog steeds niet begrijp... wanneer alle risicogroepen vrijwillig gevaccineerd zijn, waarom dan nog niet-risicogroepen vaccineren? Voor wie doe je dat dan nog? En daarbij... gaan we dan ook alle jongeren “uit altruïstische redenen” een griepprik geven? Toch ook nog duizenden doden per jaar, terwijl er al jaren risicogroepen gevaccineerd worden. Waarom nu zo anders ineens?

Harde Henk | 01-04-21 | 09:48 | 4

@ruudvangeelen | 01-04-21 | 10:00: Dus je vindt ook dat jongeren de griepprik moeten nemen? En je denkt ook dat we dit virus kunnen uitroeien? En je denkt dat het risico op vervelende mutaties kleiner is, wanneer we iedereen vaccineren? En je denkt dat het prima is om als jongere een groter risico te lopen, dan van het virus zelf (hoe klein dat ook is). Vind dat iedereen het op z’n minst zelf moet weten, maar dat er zeker geen privileges aan gekoppeld mogen worden.

Harde Henk | 01-04-21 | 10:11

@ruudvangeelen | 01-04-21 | 10:00: De griepprik wordt ook aangepast op de mutatie van dat jaar en waait dan nog steeds rond. Het gaat om risicobeheersing en die ligt bij de ouderen/zwakkeren.

Zalluf | 01-04-21 | 10:18
▼ 1 antwoord verborgen

Geef mij die prik, èn dat paspoort maar. Dan ga ik lekker naar de kroeg, zonder de virus wappies. eindelijk rust.

Errujd | 01-04-21 | 09:47 | 6

@Harde Henk | 01-04-21 | 09:50: waarom vergelijk jij corona met griep?

Errujd | 01-04-21 | 10:10

@Errujd | 01-04-21 | 10:10: Omdat de griep jaarlijks ook duizenden slachtoffers heeft in NL na vaccinatie van risicogroepen.

Harde Henk | 01-04-21 | 10:12

@TB-Spoelie | 01-04-21 | 09:50: Ik laat me vaccineren maar ik zou lekker naar de ongevaccineerdenkroeg gaan. Daar wordt tenminste niet gescholden naar andersdenkenden en kun je af en toe nog een inhoudelijk gesprek voeren

5611 | 01-04-21 | 11:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Kom maar door met dat vaccin, doe mij die maar van Jansen. Maar goed nieuws dat het virus niet overdraagbaar is na vaccinatie...dan merken we dit eindelijk in de cijfers en vrijheid in het jaar 2023 als iedereen eindelijk volledig is gevaccineerd.

Hollandse_blauwe | 01-04-21 | 09:46 | 7

@Hollandse_blauwe | 01-04-21 | 09:57: Even los van het effect van de maatregels (daar kunnen we een andere discussie over voeren, zie Florida en Zweden bijv.)... Laten we aannemen dat de maatregels werken... maar dan nog... wanneer alle risicogroepen zo vrijwillig gevaccineerd zijn.... wat is dan nog de noodzaak? Wat is dan nog het verschil met de griep? Die veroorzaakt elk jaar toch ook gewoon nog duizenden doden per jaar in NL? En die wil je kennelijk niet verder terugbrengen door iedereen maar te vaccineren en niet alleen de risicogroepen.... dan doe je het niet voor een ander...

Harde Henk | 01-04-21 | 10:17

2025 more likely

knalrode lippenstift | 01-04-21 | 10:24
▼ 4 antwoorden verborgen

De nuance volgt weer uit het artikel zelf, niet uit de al te stellige koppen.

VP732 | 01-04-21 | 09:46

Opschieten met dat prikken, ik wil 'm zsm! Vrijgeven die boel en TEMPO!

kratjuh | 01-04-21 | 09:46

Niet dat dit al maanden bekend was vanuit Israël of zo. Ieder z'n eigen onderzoek kennelijk

Gen. Maximus | 01-04-21 | 09:45

Wat is dat eigenlijk, die besmettingskans van 20%? Als ik corona heb en bij 5 mensen ben, 1 van die 5 mijn corona krijgt? En als we met 5 gevaccineerden bij 1 ongevaccineerde zitten, die ongevaccineerde 5x20% kans, dus 100% kans heeft om besmet te worden?

Leptob | 01-04-21 | 09:45 | 2

Lol

Francieux | 01-04-21 | 10:01

Leuk rekenen maar zo werkt het systeem niet.
Een praktijkvoorbeeld.
In de verzorging en verpleeghuizen is het aantal besmettingen bijna tot nul gebracht.
Ik zou zo zeggen reken nog maar even door tot dat u hieruit bent.

botbot | 01-04-21 | 10:02

Beetje baldadig, die aversie tegen een vaccinatiepaspoort. Prima om alles te weigeren maar dan niet gaan zeiken als je vervolgens overgeslagen wordt bij bepaalde evenementen.

Het is wel een keer klaar met dat Biblebelt gelul met FvD-wappiesaus eroverheen gespoten.

de Voorzittert | 01-04-21 | 09:42 | 7

Beetje baldadig, weigeren van zo'n gele ster op je jas. "Dit is echt veel minder erg". Gaat het niet om. Het gaat om het onderscheid wat je maakt en het precedent wat je creëert. "Jij ondergaat wel elke 6 maanden je staats-medicatie? Prima, kom maar binnen. Jij niet? Oprotten." Dat is eng.

Upendo | 01-04-21 | 09:54

@RandyBiel | 01-04-21 | 09:51: De enigen die dit circus in stand houden zijn de angsthazen die mensen hun vrijheid pas terug willen geven als de laatste baby al in de baarmoeder gevaccineerd is.

5611 | 01-04-21 | 11:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Wanneer gaan die gasten nu eindelijk eens wat doen. We zijn een jaar verder en er zijn al een paar maanden vaccins. Het lijkt wel een spelletje 'wie beweegt is af' aan het worden. Hebben we nu helemaal geen capabele mensen meer aan het roer? Ik loop zelf al een jaar quarantaine in en uit om naar m'n werk te kunnen maar we blijven maar aan het labbekakken hier. Zenuwziek word je hiervan. Elke keer na 8 weken werken kom ik thuis en mag ik weer opgesloten zitten in huis en kan je niet naar een restaurant, kroeg, bouwmarkt, kapper, winkel zonder afspraak of gewoon helemaal niet. Een avondklok die geen zoden aan de dijk zet en een demissionair kabinet die zichzelf compleet onmogelijk gemaakt hebben. Een complete slangenkuil is het daar. En elke dag die virologen en

clockandhammergame | 01-04-21 | 09:42

'MAAR DAT VACCINATIEPASPOORT WILLEN WE DUS NIET.'
-Maar dan blijf je toch lekker thuis met je 'vrijheid' *).
*)-Wel bekend van Amerikaanse films.

HogeNood | 01-04-21 | 09:39

"Binnen het Rijksvaccinatieprogramma worden alle vaccinaties tot 19 jaar geregistreerd. Vanaf de leeftijd van 16 jaar is het mogelijk je eigen vaccinatiegegevens of die van je kind (0 tot 16 jaar) aan te vragen via Aanvraag vaccinatiebewijs.. Identificatie van de aanvrager is verplicht vanaf 18 jaar".
* Wat is het probleem met een uitbreiding?*

Tegelzetterrr | 01-04-21 | 09:36 | 6

@clockandhammergame | 01-04-21 | 09:46: Er is wel meer niet bekend over de vaccins. Bv hoe lang ze beschermen. Bijwerkingen op lange termijn. Etc. Maar dan ben ik vast een wappie.

HornoxNL | 01-04-21 | 09:48

@Pimp my Voortuin | 01-04-21 | 09:42:
Mee eens, maar de overige vaccinaties zijn zonder die Mrna technieken en dus gestoeld op de oude techniek. Ik heb ook een auto-imuum ziekte en tzt zal ik navragen welke vaccinatie ik krijg en wat de risico,s zijn.
Zo is er bij deze nieuwe techniek geen garanties gegeven en is er geen consent information.

Tegelzetterrr | 01-04-21 | 09:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik snap echt die oppositie niet tegen het vaccinatiepaspoort. Als je geen prik wil heb je toch altijd nog de mogelijkheid om een recente negatieve testverklaring te laten zien als je iets gaat bezoeken. Je hebt dus zelf een keus.
Jullie flikkeren wel allemaal chemische rotzooi in je lijf (GHB XTC enz.) om een level higher te gaan maar voor een onschuldig prikkie doen jullie het in je broek.

Ikblijfnietstil | 01-04-21 | 09:34 | 7

Ab! u hier?!

kweethetooknietbeter | 01-04-21 | 09:44

Er zijn genoeg wappies die ik ken en aan (top)sport doen en niet op het Museumplein willen/kunnen/mogen staan.

xlanoxe | 01-04-21 | 09:45

@Montgomery Burns | 01-04-21 | 09:40:

Loser! Roken en drinken is stoer!! U is 14?

JJMS | 01-04-21 | 10:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Die vaxjes die bevroren bewaard moeten worden, waarom kan je die niet gewoon in een zetpilvorm in je reet dauwen? Heb bij mijn ex wel eens ijsklontjes in haar vagine gedauwd en dat vond ze heel lekker.

Leptob | 01-04-21 | 09:32 | 3

In Amerika worden al pillen uitgerold voor de niet vaxxers met dezelfde soort ingrediënten als Aids medicijnen.
Tis één grote farce, draait alleen maar om geld.

kees1386 | 01-04-21 | 09:36

Enige verfijndheid is aan jou niet besteed lijkt me!

lanexx | 01-04-21 | 09:42

En daarom is ze nu uw ex omdat haar nieuwe gewoon ouderwets ter zake komt?

van Oeffelen | 01-04-21 | 10:02

en in september heb je een nieuwe nodig

Oromis | 01-04-21 | 09:30

Graag een vaccinatie paspoort desnoods digitaal !

elevator | 01-04-21 | 09:30 | 2
-weggejorist-
Oromis | 01-04-21 | 09:31
-weggejorist-
Pimp my Voortuin | 01-04-21 | 09:44

O. Wacht... 1 april!

Pieter Breydel | 01-04-21 | 09:30 | 1

Zijn we er toch nog ingetuind! Om maar een dramatische samenvatting te citeren.

Dr. Worstenbroodje | 01-04-21 | 09:36

Ach, en vanmiddag zijn er weer 3 nieuwe varianten.
En honderdmiljardduizend keer besmettelijker.

zoalsikhetzeg | 01-04-21 | 09:30 | 4

@RandyBiel | 01-04-21 | 09:41: Ik denk niet dat het aan de wappies ligt. er zijn zat mensen die wel een vaccin willen maar deze gewoon weg niet krijgen door het gebrekkige overheids beleid.

adam76 | 01-04-21 | 09:46

@RandyBiel | 01-04-21 | 09:41:
Laat je niet gek maken door een groepje kloothommels.
Kerngezonde mensen opsluiten met idioten beperkingen en alleen hun vrijheid terug geven als zij zich laten injecteren met een vaag goedje is als je goed nadenkt te idioot voor woorden. Laat iedereen net als elke griepprik zelf beslissen wat ze willen. Of laat de huisarts mensen die vatbaar zijn advizeren.

zoalsikhetzeg | 01-04-21 | 10:00

@RandyBiel | 01-04-21 | 09:41: De overheid laat dit dooretteren. Geef de mensen die een vaccin willen zsm een vaccin en gooi de boel open. En laten we dat hele vaccinatiepaspoort de prullenbak ingooien (of testbewijs). Dat is eenzelfde strekking als je bent schuldig totdat..ipv onschuldig tot het tegendeel is bewezen

Kevinho | 01-04-21 | 10:18
▼ 1 antwoord verborgen

vaccinatiepaspoort, functie elders

stipjes | 01-04-21 | 09:29

Een press release van de CDC zonder link naar de studie zelf.
Zeker niet de bedoeling dat we het zelf kritisch lezen?
https://www.cdc.gov/media/releases/2021/p0329-COVID-19-Vaccines.html

Pimp my Voortuin | 01-04-21 | 09:29

Mooi dat je niet meer besmettelijk bent als je bent gevaccineerd.
Alleen jammer dat ze tot nu toe vooral mensen vaccineren die toch al nauwelijks hun (verpleeg)huis uit komen.

matatwork | 01-04-21 | 09:28 | 1

Zo stellig is het niet. In het artikel verschijnen pas de woorden waarschijnlijk, grotendeels etc...

VP732 | 01-04-21 | 09:49

Zelfs de GeenStijl-redactie doet aan 1 april-grappen.

Digitaal Smoelwerk | 01-04-21 | 09:27

Mooi, dit betekent dat de 65+ groep gevaccineerd wordt en Nederland weer open kan en de maatregelen afgeschaft worden.

VoltaireJohn | 01-04-21 | 09:26 | 2

Wat denk je zelf. deze maatregelen gaan we voorlopig al dan niet nooit meer kwijt raken. Net zoals corona. Its here to stay.

adam76 | 01-04-21 | 09:47

Juistem John!

VP732 | 01-04-21 | 09:50

Zijn jullie ook zo benieuwd wie de nieuwe minister van Volksgezondheid wordt? Zouden ze Hugo nog een keer naar voren durven schuiven?

StiekemeBunzing | 01-04-21 | 09:26 | 3

Marcel Levi, de Nederlander die directeur was van meerdere grote ziekenhuizen in Londen en ongeveer een week geleden daar vertrokken is. Hij is nu 'in between jobs'. #bewaartweet

ole guapa | 01-04-21 | 09:39

@ole guapa | 01-04-21 | 09:39: Dat zou een goede zijn.

5611 | 01-04-21 | 12:00

@5611 | 01-04-21 | 12:00: Nee. Te veel betrokken bij de zorg. Een minister moet afstand bewaren.

Arachne | 01-04-21 | 22:06

Maar, kun je wel weer de griep krijgen?

kweethetooknietbeter | 01-04-21 | 09:24 | 4

Of een druiper?

Leptob | 01-04-21 | 09:27

Nee, maar wel syfilis.

van Oeffelen | 01-04-21 | 09:29
▼ 1 antwoord verborgen

Kanttekenin: Men spreekt over Pfizer en Moderna

xlanoxe | 01-04-21 | 09:24

Als ik het goed heb begrepen gaat het hier om Pfizer en Moderna.

DAT ANDERE vaccin, het *kuch* 'beste' jongetje van de klas en waar wij er daarom uiteraard heul veul van hebben, staat er niet tussen hoor.

Realism Is All | 01-04-21 | 09:23 | 3

Omdat dat bewezen slechter werkt. Ik begrijp dan ook niet dat we niet massaal Pfizer of Moderna kopen.
Of, ik begrijp het eigenlijk wel. AstraZeneca is goedkoop.

2voor12 | 01-04-21 | 09:28

Terwijl de Nederlandse "overheid" het in de coronacrisis al meer dan een jaar op schandelijke wijze laat afweten, is Den Haag weer eens over zichzelf aan het debatteren. Hugo kan intussen op z'n handen blijven zitten. Als de media hem er op bevragen, komen slechts pathologische leugens uit zijn mond. Maar meestal vragen de media niks. Ze hebben alle aandacht nodig voor "hoe slecht Trump, Johnson, de Duitsers en de Brazilianen het doen". Maar in Nederland: meer daadwerkelijke coronadoden, meer besmettingen, grotere economische schade, een langere lockdown, omvallende ziekenhuizen, een afgestompte bevolking en een apathisch kabinet.

De echte Stolwijker | 01-04-21 | 09:22 | 2

Is toch mooi dat het eindelijk ook eens een keer ergens anders over gaat, dan over corona(-gerelateerde) onderwerpen?

kweethetooknietbeter | 01-04-21 | 09:27

Klinkt als het argument van iedereen die het liever niet over die formatiedingetjes heeft. “We hebben wel wat belangrijkers aan ons hoofd”. Nee dus. Als men Corona echt zo belangrijk vond, dan hadden ze Hugo er al lang uitgesmeten en een competent persoon de leiding laten nemen.

Muxje | 01-04-21 | 09:50

Zo’n paspoort kan me geen zak schelen. Als Ajax maar wint.

Von Knarrenstein | 01-04-21 | 09:22 | 2

En dat kan mij dan weer geen zak schelen. Couldn't care less, Ajax, Feyenoord of welke andere overbetaalde schwalbe-spelers dan ook.

ole guapa | 01-04-21 | 09:41

heel goed

Hapselaar | 01-04-21 | 09:51

De CDC is voor geen meter te vertrouwen.

Overmar | 01-04-21 | 09:21

Laten we eerst eens beginnen met het kaltstellen van het Haagse virus.

komtdatschot | 01-04-21 | 09:21
-weggejorist-
loser | 01-04-21 | 09:20 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

En heel de rest van Europa staat te juichen bij de gedachte dat ze straks weer mogen aansluiten bij de slagboom van de camping in de Ardêche - dus het gaat als volgt: dat kleine landje met z'n grote bek zoekt het maar lekker onderling uit -zolang als het maar betaalt voor de rest. Er gaan deze weken 72 toeristen vluchten per dag van Duitse luchthavens naar Majorca en Ibiza en de Engelsen mogen volgende week onder voorwaarden naar Portugal - terwijl Rutte en Co u vrolijk ophokt op vaderlandsche bodem.

bisbisbis | 01-04-21 | 09:19 | 1

Gespreid op vakantie gaan, heet dat. Doen de NLs en Fransen al jaren.

Met_baard | 01-04-21 | 09:40

* datum checken doet*

marcoplarco | 01-04-21 | 09:18 | 1

29 maart?

RandyBiel | 01-04-21 | 09:44

Kom maar op met dat vaccinatie paspoort, dan kunnen we zsm weer partir à notre deuxième maison

Diederik_Ezel | 01-04-21 | 09:18 | 4

Daar zit van Oef al, cheers.

van Oeffelen | 01-04-21 | 09:31

Kom maar op met een capabele regering, dan hebben we helemaal geen vax paspoort meer nodig.

zwenkwieltje | 01-04-21 | 10:07

Eens, alleen voor mij 'Party hardy' thuis en op massale kleffe feestjes.
.
En voordat iemand gaat vragen:
"maar je bent zelf dan toch veilig, waar bemoei je je mee?"
Het virus zal nog flink muteren dus verschillende vaccinaties zijn een blijvertje, schat ik. Met de huidige set kunnen we het wel 95++% onder controle krijgen.
En ook als je gevaccineerd bent kun je het nog krijgen, met een lagere kans. Voor meestens gezond-levende ik niet zo'n risico, maar ik wil graag meehelpen kwetsbaren te beschermen door verspreiding te voorkomen.

hotmint | 01-04-21 | 12:35
▼ 1 antwoord verborgen

Vanochtend om 8.00 uur eerste vaccinatie gehad.
Statusupdate: leef nog steeds.

BoerKoekoek | 01-04-21 | 09:18 | 10

succes ik had de eerste dag geen last , maar de 2e dag pfff ben een week goed ziek geweest

Hapselaar | 01-04-21 | 09:52
▼ 7 antwoorden verborgen

Geweldig artikel. Het overtuigt mij voor geen meter want toch een boel mitsen en maren. Mijn vaxje mag voorlopig nog gewoon naar een ander.

Leptob | 01-04-21 | 09:17 | 3

No soup for you!

Lorejas | 01-04-21 | 09:21
-weggejorist-
2voor12 | 01-04-21 | 09:41

Onderzoek heeft het toch echt over ‘grotendeels voorkomen’. 80 tot 90 procent. Dat is niet 100 procent.

feiten_en _cijfers | 01-04-21 | 09:16 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Doe dan maar dat hele QR code en social credit systeem uit China in één keer. Dit stap voor stap gerommel schiet ook niet op en uiteindelijk is dat toch het einddoel.

2voor12 | 01-04-21 | 09:16 | 2

Apart dat veel mensen dit totaal niet inzien en zelfs smeken om zo'n vaccinatiepaspoort.

Verkneukelaar | 01-04-21 | 09:59

Iedereen zou verplicht 1984 moeten lezen.

zegmaarwij | 01-04-21 | 10:27

Dat knuffelen doe ik toch wel hoor, al het hele jaar, elke keer als ik mijn goede vriendin tegenkom. En zowaar, dit keer heeft ze dreads. Dus dubbel waar.

Met_baard | 01-04-21 | 09:15

Ik zou wel een paspoort willen gekoppeld aan de VOG. Zal festivals, sportclubs, kroegen en scholen allemaal stukken beter maken voor de gewone mens die welwillend is. Dat zal dan wel weer rechts en te practisch zijn voor een betere wereld.

Grapje natuurlijk....

Vrijheid blijheid hoort bij Nederland net als koud bier op het terras.

Remi A. | 01-04-21 | 09:15

Alleen al de zin " het voorkomt blijkbaar" . Elke dag opnieuw veranderen de regels dus ik neem dit voor een zak zout .

MoonBeebe | 01-04-21 | 09:14

Logisch maar niet heel relevant. Het enige wat echt van belang is is hoe lang deze bescherming aanhoudt. Als dat minder dan een jaar is gaan we hier niet uitkomen.

C1O2 | 01-04-21 | 09:14 | 4

@C1O2 | 01-04-21 | 09:31: Ja, maar heb je ook geen invloed op, dus kun je dat als aanname doen. Vooral omdat het alternatief is dat je ook sowieso niet beschermd bent. Toch?

BBRDWR | 01-04-21 | 10:02

In minder dan een jaar is dat virus zo ver gemuteerd dat de huidige vaccins niet meer helpen en begint het hele verhaal weer opnieuw.

zwenkwieltje | 01-04-21 | 10:04
▼ 1 antwoord verborgen

Dat onderzoek spreekt toch echt van 80 tot 90 procent, dus dit topic kan geschaard worden onder fake news.

feiten_en _cijfers | 01-04-21 | 09:13 | 2

Precies. Als je ziek bent heb je meer virus dus verspreid je meer. Ben je niet ziek maar heb je wel het virus verspreid je minder. Duhhhhh

Regreb | 01-04-21 | 09:16

@Regreb | 01-04-21 | 09:16: da's helemaal niet duhhh. Dat hangt af van hoe je immuunsysteem reageert op de infectie. Het kan zijn dat die pas getriggerd wordt in een 'later' stadium, dus dat het virus al heel massaal aan het reproduceren is geslagen. Dan heb je een tijdje relatief veel virus bij je maar ben je nog niet noodzakelijkerwijs ziek en daarmee kun je het verspreiden. Dit onderzoek suggereert een beetje dat het vaccineffect met name in het heel vroeg detecteren van corona virussen al tot actie van het immuunsysteem leidt. Dus je komt dan - ook als gezond persoon - niet op het punt dat je onbedoeld virussen verspreid. Dus dat is echt wel geod nieuws.

BBRDWR | 01-04-21 | 09:29

Weer een 1 april grap.

J.Cash | 01-04-21 | 09:13

Als Hugo zegt dat het geen verplichting is, die vaccinatie, nou dan weet je het wel: we worden ALLEMAAL geprikt. En als we dan allemaal gewend zijn aan de coronavaccinatie dan begint de discussie over de griepvaccinatie; of het misschien niet verstandig is dat we ook allemaal -uiteraard ook geheel vrijblijvend- ieder jaar een griepprik halen, naast de jaarlijkse coronavaccinaties. VaccinatieS, meervoud, want voor iedere variant moeten we straks natuurlijk een aparte prik halen. En voordat je het weet ben je een speldenkussen.

VanBukkem | 01-04-21 | 09:13 | 1

Gecontroleerd medisch experiment. De hoogste baas van een medicijnenfabriek wil niet voor niets aanzitten bij het OMT.

Arachne | 01-04-21 | 22:02

Vaccinatiepaspoort om naar de turkse all-in of anderssoortige rimboe - waar het medisch gezien slechter gesteld is dan hier - te gaan: helemaal prima hoor. Maar niet voor kroeg/winkels/musea/OV/vliegen/normale landen/ etc. alstublieft.

Vunzigheid | 01-04-21 | 09:12 | 1

Juist die "normale" landen gaan het eisen. Blijkt zo'n enge Islamofacistische staat nog meer vrijheid te bieden dan "het vrije Westen"

ikworstelengadouchen | 01-04-21 | 09:13

Is het gek dat ik al die dingen over corona, de cijfers, besmettingen, vaccinaties, het RIVM, Pinnochio Rutte, Clown de Jonge, Gommers, Osterhaus en al die zogenaamde virologen etc niet meer 1,2,3 geloof?

Swaffelkaffert | 01-04-21 | 09:11

Dat zou prachtig zijn!

Even gezocht, maar het originele onderzoek is niet vindbaar. Altijd teruggaan naar de bron, nietwaar?
In de aankondiging van CDC waarnaar het AD linkt, wordt alleen gesproken van "a new study". Geen namen van de onderzoekers, geen verwijzing naar de publicatie.
Ligt het aan mij? Heeft iemand het oorspronkelijke artikel al gevonden?

Kapitein Sjaak Mus | 01-04-21 | 09:11 | 4

Ja, ligt aan jou. Zoek zoek zoekmachine.

Lorejas | 01-04-21 | 09:20

@Lorejas | 01-04-21 | 09:20:
Pubmed en Cochrane geprobeerd.
Ligt zonder twijfel inderdaad aan mij. Niets gevonden.

Kapitein Sjaak Mus | 01-04-21 | 09:24
▼ 1 antwoord verborgen

Een complotgekkie zal denken dat Von der Klereleyen de inkoop van vaccins expres heeft verneukt om een Europees vaccinatiepaspoort door te kunnen drukken: De EU bepaalt wie wanneer waarheen mag.
Wat een idioten, die wappies. Of....

Zeddegeizot | 01-04-21 | 09:11 | 1

Het wordt pas een probleem als de complotgekkies realistischer zijn dan dat het EU beleid is.

Dezenaamhier | 01-04-21 | 10:20

Het is 1 april.

homieguerneville | 01-04-21 | 09:10

Medische apartheid komt er aan.

ikworstelengadouchen | 01-04-21 | 09:10

Altruisme is een woord dat guur rechtste dombo’s hier niet kennen. MaAr MiJN VrIJhEiD!

BobDobalina | 01-04-21 | 09:09 | 1

Links laat zijn altruïsme betalen door een ander.

Arachne | 01-04-21 | 22:00

Is dit een 1-aprilgrap?

Mastermattie | 01-04-21 | 09:09 | 1

T nieuws is al 3 dagen oud

RandyBiel | 01-04-21 | 09:21

Werkt bij de griep ook goed die is helemaal weg.

witte | 01-04-21 | 09:09 | 2

Ik verwacht dat als we straks nagenoeg allemaal zijn gevaccineerd zijn tegen de corona, ergens in december, dat dan de discussie losbarst of het misschien niet verstandig is om iedereen ook maar een griepprik te geven.

VanBukkem | 01-04-21 | 09:22

@VanBukkem | 01-04-21 | 09:22:
In december begint de volgende ronde vaccinaties tegen nieuwe mutaties van corona. En dan weer in juni.
Gewoon twee keer per jaar de rest van je leven. En doe je niet mee dan mag je nergens meer heen.

2voor12 | 01-04-21 | 09:39

Vaccinatiepaspoort is een prima idee. Dan kunnen de viespeuken gewoon thuisblijven.

van Oeffelen | 01-04-21 | 09:08 | 4

@van Oeffelen | 01-04-21 | 09:33: Ik ben geen Communist, maar sommige "elitaire" lui mag je best in een kartonen doos stoppen.

ikworstelengadouchen | 01-04-21 | 09:38

@ikworstelengadouchen | 01-04-21 | 09:15: En dat vinden we nu fout en hebben brede maatschappelijke discussies over het betalen van reparatiegeld.

Of is het wel goed en moreel hoogstaand als u het met uw superieure moraal instelt.

Arachne | 01-04-21 | 21:59
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
MooseNL | 01-04-21 | 09:06 | 10
▼ 10 antwoorden verborgen

Mooie bevestiging van wat de data uit Israël ook al liet zien, kans om überhaupt positief te testen nam daar enorm af na vaccinatie. Het is ook wel logisch dat als covid nauwelijks de kans krijgt zich te vermenigvuldigen op je slijmvliezen, de kans om het door te geven dus ook veel kleiner wordt.

Diederik_Ezel | 01-04-21 | 09:06

Top nieuws dit. Eindelijk een stap in de richting van het terras.

Nou Kees. Kun je lekker je kinderen knuffelen. Wel even zonder vaccinatie he!

Naall | 01-04-21 | 09:05

De Jonge kocht vaccinins voor een prikkie.

Toetsenbordcomplex | 01-04-21 | 09:05

Dat virus gaat om je heen als hij ziet dat je gevaccineerd ben of zo?

van stampij | 01-04-21 | 09:04 | 4

Waarschijnlijk herkent je immuunsysteem systeem het heel snel voor de massale reproductie van het virus start. Dus je krijgt het wel binnen maar krijgt geen kans om zich te ontwikkelen tot een probleem. Dat is heel goed nieuws hoor.

BBRDWR | 01-04-21 | 09:14

Als je iets niet kunt uitleggen kun je beter iets leuks gaan doen.

van stampij | 01-04-21 | 09:27

@van stampij | 01-04-21 | 09:27:
Geef je nu commentaar op je eigen post?

Tobi | 01-04-21 | 09:48
▼ 1 antwoord verborgen

"We" kunnen wel zoveel willen

area357 | 01-04-21 | 09:04 | 3

Als het redactielid van Geenstijl dat zich bovenop de apenrots bevindt iets vindt, dan presenteren ze dat als 'WE', alsof een meerderheid van de bevolking die mening deelt.

The_iron_boar | 01-04-21 | 09:09

Jongens, doe even een beetje rustig aan zeg
of moet de redactie over iedere zin in een plempsel eerst een referendum organiseren soms
Zelfs dan houd je nog een stel zeurneuzen over die zich niet vertegenwoordigd vinden

Tobi | 01-04-21 | 09:46

@Tobi | 01-04-21 | 09:46: Veel mensen zijn zo goed als achterlijk. Die roepen wel dat iedereen voor zichzelf moet nadenken, maar kopiëren hun mening op basis van de 'stroming' die ze leuk vinden. Die zijn dan tegen een vaccinatiepaspoort, omdat er iemand op de redactie van Geenstijl bedacht heeft dat 'WE' daar tegen zijn. En ik heb sterk de indruk dat Mosterd als Wappie zijn mening een beetje aan het doordrijven is op de redactie en dat hij steeds minder tegengeluid duldt.

The_iron_boar | 01-04-21 | 10:27

Disclaimer: is voor vaccins van Pfizer/BioNTech en Moderna. Of die zooi van AstraZeneca ook zo goed werkt kan je best wel in twijfel trekken omdat het in het algemeen een stuk slechter is.
En drie maal raden waar wij bijna allemaal mee gevaccineerd worden.

2voor12 | 01-04-21 | 09:04 | 1

AstraZeneca werkt precies zo goed als ze beweren. Al het geleuter eromheen is de EU die nog een keer de hele Brexit-onderhandeling puinhoop aan het herhalen is.
Dat ze daarmee vooral hun eigen burgers treffen, ach... Die kutburger interesseerde ze al jaren niet meer.

TheEgg | 01-04-21 | 09:48

Dat 'WE' geen vaccinatiepaspoort (oid) willen, is ook maar een wappiemening. Spreek voor jezelf Geenstijl!

The_iron_boar | 01-04-21 | 09:03 | 12

@WatMoetJeNu | 01-04-21 | 09:22:
Het verschil zal zijn dat 'het gele boekje' niet verplicht is.
Ik ben bang dat het coronavaccinatiepaspoort wel eens verplicht zou kunnen worden.
Het lijkt er in ieder geval op dat daar toch langzaam naartoe wordt gewerkt .

Kijkeensaan | 01-04-21 | 10:17

@Kijkeensaan | 01-04-21 | 10:17:
Het gele boekje is dus wel verplicht als je naar exotische oorden gaat, waar dingen als knokkelkoorts en hepatitus floreren.
En dat moeten we vooral zo houden, niet meer en niet minder.

Dus ja, vaccinatiepaspoort is er al, en daar hoeven we niets aan te veranderen. Wat we wel moeten doen (ik zeg het nog maar een keer) is de vaccinatiegraad in Europa gewoon dusdanig omhoog krijgen, dat die lelijke letter R naar een 0.2 gaat en er dus van een nieuwe mega uitbraak geen sprake meer kan zijn.

WatMoetJeNu | 01-04-21 | 10:22

@WatMoetJeNu | 01-04-21 | 10:22: Het enige vaccin wat verplicht is voor sommige landen is gele koorts. En dat moet je toevallig ook nog uit een land komen waar gele koorts heerst. De rest is niet verplicht. Ik heb in al mijn reizen naar exotische oorden nog nooit mijn gele boekje hoeven laten zien bij entree. Ik heb wel aanbevolen vaccinaties gezet uiteraard, maar geheel vrijwillig. En zo zou het met coronavaccinatie ook moeten zijn.

Kevinho | 01-04-21 | 10:44
▼ 9 antwoorden verborgen

Fijn en rustig afwachten dan maar weer.

DeCynischeAmbtenaar | 01-04-21 | 09:02

Morgen is het weer anders.

Choco Chanel | 01-04-21 | 09:01 | 1

Precies. Los daarvan weten ze van geen enkel vaccin hoe lang het überhaupt beschermt. Ik sla voorlopig nog even over.

HornoxNL | 01-04-21 | 09:12

Gelukkig ben ik al in september aan de beurt!

eerstneukendanpraten | 01-04-21 | 09:01 | 1

Welk jaar?

Wijze uit het Oosten | 01-04-21 | 09:35

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos