Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Sneu. Haagse kaasstolp begint totaal overbodige fluistercampagne tegen rol verkenners

Maar natuurlijk: DE VERKENNERS HEBBEN HET GEDAAN

Het zal ook weer eens niet hè. Net in een week waarin we een klip, klaar, kraakhelder voorbeeld kregen voorgeschoteld van de totaal, maar dan ook totaal verrotte Haagse bestuurscultuur waarin al jaren mensen met het staatsrechtelijk besef van een pinda de dienst uitmaken, gaat de medeplichtige smiespelklasse der hAaGsE dUiDeRs een campagne beginnen tegen 'het instituut verkenner'. Opeens schrijft Tom- Jan Meeus, Chef Fluistercampagnes van NRC, dat het debat eigenlijk over de procedure van de formatie moet gaan. Ook Bart Zuidervaart van Trouw doet een wandelgangenduit in het kaasstolpzakje door een procedureel punt te maken dat er 'vroeg of laat gedonder moest komen' van de ongeschreven regels voor verkenners en op Grindpad FM (echt geen zin om terug te luisteren waar dit precies was, red.) roepen ze dat de koning terug moet komen in de formatie. 

Allemaal ruis.

Alsof een paar andere regeltjes tijdens de formatie het verschil gaan maken. Alsof Mark Rutte (Mark Rutte, red.) niet afgelopen donderdag glashard zei dat "niemand uitleg ging geven" en de vvd niet vrijdag opeens toch vóór een debat was. Alsof de rol van Annemarie Jorritsma en Kajsa Ollongren na de deemoedige excuses van gisteren niet al lang is uitgespeeld. Dat we donderdag opeens konden zien hoe vuil en vunzig het spel in Den Haag gespeeld wordt, is niet het probleem. Het biedt juist kans op een oplossing. Dit kan zomaar de beste formatie ooit worden. De billen moeten bloot woensdag, en de bezem er doorheen. Want Den Haag heeft geen andere regeltjes nodig. Maar een andere mentaliteit. 

Reaguursels

Inloggen

Moet de formatie door Omtzigt zelf gedaan worden dan? Eerder: Hoe kan het toch gebeuren dat er steeds formateurs worden "gekozen" die eerder op niet-democratische wijze baantjes kregen? Zoals burgemeester of minister? Wie kiest die lui wel? Commissies? Formateurs? Rutte? Nee:

josbertlonnee.wordpress.com/2019/01/2...

Expert Homo | 31-03-21 | 00:51

En wat mij betreft direct na het debat met de beide dames, een nieuw debat aanvragen met hun twee opvolgers. Waarom was hun verhaal afwijkend van wat we morgen gaan horen?

AnitaDik | 30-03-21 | 23:21 | 1

Hoor net dat het misschien niet doorgaat, the godfather heeft besloten dat Ollongren nog Corona heeft.

Roze_bril_drager | 31-03-21 | 00:09

-verkeerde topic-

Brabeaulander | 30-03-21 | 22:58

The truth? You want the truth? You can't handle the thruth!!

rijfkoek | 30-03-21 | 22:45

Het debat van morgen doet er niet toe. Hoe dan ook kan Rutte niet regeren met het CDA als door een ministerspost van Hoekstra Omtzigt fractievoorzitter wordt. Juist waar Omtzigt zich heeft uitgesproken tegen dicht getimmerde regeerakkoorden en ongemotiveerde fractievoorzittersoverleggen, dwz de Ruttedoctrine. Het debat verandert niet dat een bodemeis voor Rutte is dat Omtzigt niet (voor het CDA) in de kamer zit.

Alvarez | 30-03-21 | 21:58 | 1

Daarom is het lekken van de Omtzigt zin een meesterzet van D666. Zonder CDA geen coalitie met de VVD. Dus blijft als enige over een coalitie over links met premier Kaag... Emigreren wordt nog “hot” in 2021...

Mark zit te Dutten | 30-03-21 | 22:04

Wanneer ze in Den Haag hierover blijven liegen, hoe krijgt de 40% die NIET achter dat liegen staat omdat ze niet op deze partijen hebben gestemd het vertrouwen ooit nog terug in de politiek?
Maar het meest angstige is wel de 60% die nog achter dit soort partijen staat die de leugen prima vinden dat het van de verkenners zou komen?

Jan, Leiden | 30-03-21 | 21:51

Ik ben de geitenpaadjes van Rutte helemaal zat, nieuwe verkiezingen aub....

Tee Of Cup | 30-03-21 | 20:20

Mwah een sociopaat of drie afvoeren en wat bankzitters weren en dan zijn we er.

Joffri | 30-03-21 | 18:27

Column van Roosmalen op Radio 1 vanmiddag, Jorritsma boze arrogante genius.

P. Breidel | 30-03-21 | 17:48

Ach, Ollongren en Jorritsma nemen gewillig de rol op zich van wat in het Amerikaans wel genoemd wordt de 'fall guy'.

Ze hebben allebei toch geen ambities meer in de landelijke politiek, dus beweren ze dat 'Omtzigt, functie elders' alleen van hen afkomstig is, en van niemand anders, en met niemand besproken is. Ontheven van hun positie als verkenners zijn ze al, dus wat maakt het nog uit. En lieden die het onderwerp wellicht echt hebben ingebracht - Rutte, of Kaag, of Hoekstra, of alle drie, of heel iemand anders nog, hoewel moeilijk voorstelbaar - blijven buiten schot, en kunnen straks weer gewoon minister worden, of MP, of fractieleider, whatever.

Dr_Johnson | 30-03-21 | 17:47

We wachten rustig af.
De stoelpoten van Rutte worden een voor een doorgezaagd door Sigrid

Bolder | 30-03-21 | 17:46

CNB is pas vanavond. Nu is het topic vervuiling.

Grachus | 30-03-21 | 18:19

In het kamerdebat gaat het nu straks over hoe de freule zo dom was geweest om dit te laten zien, of dat ze dit niet hadden mogen opschrijven. Natuurlijk komt niet aan de orde dat deze mensen gewoon zo denken. Op een paar politici, zoals Peter, na hebben ze gewoon een morele deficiëntie.

En Rutte ontkent. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij er geen actieve herinnering aan heeft.

En voor de Ollongren staat natuurlijk de baantje carousel open. Daarover hebben Bosma, Baudet en Leijten allemaal al een correcte analyse gegeven.

De manier van werken was bekend voor de verkiezingen. Het is niet voor niets dat Peter overwerkt raakt, als je zo wordt tegengewerkt. Maar dit is wat Nederland wil. VVD's Rutte doctrine en voetvolk D66 hebben uitgebreid gewonnen.

ParadiseLost | 30-03-21 | 17:19 | 3

Kajsa heeft wel heel veel fouten gestapeld. Daarnaast heeft ze een chick die zelf genoeg binnen harkt. Ik verwacht een exit stage left.

Joffri | 30-03-21 | 18:30

@Joffri | 30-03-21 | 18:30: Die ouders van Kasja hebben er een potje van gemaakt, zo'n chaoot met ambities niet terecht wijzen.

brie-de-penis | 30-03-21 | 19:17

@brie-de-penis | 30-03-21 | 19:17: De ouders van Jorritsma nog bonter. Blijkbaar is de opvoeding niet aangeslagen. Geen greintje integriteit bij deze mevr Corruptie.

Toverkol | 30-03-21 | 20:36

Het zal wel weer uitlopen in meer regeltjes. Eerst een commissie die moet adviseren over de procedure. En dan aanbevelingen die vervolgens weer veranderd worden in wat op dat moment goed uitkomt en/of de la in gaan, etc.
En politici die sorry zeggen en iets als "lessons learned" roepen.
Terwijl het niet gaat om procedures en regels maar eerst en vooral om integriteit.
En dan stel je geen mensen als Jorritsma of Ollongren aan met hun foute track records. Hun opvolgers gingen ook al direct in de fout met hun mistige briefje. En Rutte, ja wat valt er nog te zeggen over deze figuur. Een schandvlek in de parlementaire geschiedenis.

Schmalz | 30-03-21 | 16:56

Het lukte Rutte om via de NRC dekmantel Omtzigt van het MH17 dossier te jassen, maar om hem uit de kamer te krijgen daar heeft hij de (eigen) krachten niet voor. Daar gebruikt hij twee mislukte vaten zuurkool zonder worst voor. Jammerlijk en bedroevend is het dat een man als Rutte die een land bestuurt, nooit eerlijk kan zijn, echt nooit eerlijk en oprecht, er zit altijd een luchtje aan.
Is het dan zo moeilijk om een fatsoenlijk MP te zijn? Wat kost het om de bevolking van Nederland gewoon als mensen te zien en te behandelen en niet als een bak afval die je naar eigen inzicht dumpt in een kelder van bedrog.
Ik heb werkelijk, hoe dan ook, geen enkel respect voor deze man, die man heeft bij mij het aanzien van een schoft, een schurk, een figuur die vaart op de golven van wat de mensen met eigen handen maken wat hij zelf niet kan.

Broadsquire | 30-03-21 | 16:29

Ik gok dat Wopke woensdag een paar obligate vragen stelt over de herkomst van het agendapunt, een slap antwoord krijgt, niet doorvraagt en ermee genoegen neemt. Om daarmee andermaal Pieter tot in zijn huig te naaien want die is toch al vleugellam. Alles om maar toch te mogen meeregeren.

Koonkluk Huis | 30-03-21 | 16:15

Heerlijk de illusies van de stukjesschrijverts op heul het internet.
'Dit komt goed, we zien de pus nu.", dan ben je wel blind de democratie is al in verregaande staat van ontbinding. Glas plas was.

IkWilOokWatZeggen | 30-03-21 | 16:05

Met alle respect, zo werkt het overal. Enige verschil is dat je als ambtenaar wordt weggepromoveerd en als knuppel in het bedrijfsleven gewoon op straat wordt gezet.

rman | 30-03-21 | 15:56 | 2

Dus kunnen ambtenaren eerlijker en opener spreken dan bedrijfslevenloontrekkendedienaren.

Uw Verzekeringsadvis | 30-03-21 | 17:30

@Uw Verzekeringsadvis | 30-03-21 | 17:30: Nee er wordt juist alleen voor je gezorgd als je je waffel houd.

Joffri | 30-03-21 | 18:31

Ook de twee nieuwe verkenners deugen niet. De zielige uitleg die door Jorritsma en Ollengren n eerste instantie werd gegeven , de media, werd door die twee gemeld aan ons via tv scherm. En hoe!! Zieligheid ten top. Wisten toen al dat dit een grove leugen was maar volgde de orders op om mee te liegen. Wat een zielige vertoning.

Mispel | 30-03-21 | 15:55

Sluit rutte op.

rotator | 30-03-21 | 15:55 | 1

Die glibbert door een kiertje weer naar buiten, snot beweegt langzaam maar komt overal.

brie-de-penis | 30-03-21 | 19:22

Nu is gebleken dat Rutte de Oxford-vaccins heeft laten lopen, kan hij wel het veld ruimen. Te beroerd geweest om € 25 miljoen te investeren, wel bereid om € 42 miljard aan Italie over te maken. Wat is zijn agenda?

El Rico Grande | 30-03-21 | 15:51 | 4

De EU heeft afgedaan. Ze hadddn de kans om door gezamenlijk optreden een vuist te kunnen maken tegen Corona. En wat gebeurt: elk land heeft zijn eigen regels, grenzen gaan dicht, ruzie over de levering van vaccins, maar de rijke landen moeten wel blijven betalen.
Er is naar één remedie: NEXIT.

Leffe Blonde | 30-03-21 | 17:22

@Leffe Blonde | 30-03-21 | 17:22: Iedere kans die ik gekregen heb is benut om tegen de (verdere) EU te stemmen. Het resultaat blijft nog wat achter bij de verwachtingen.

Joffri | 30-03-21 | 18:33

Wat zal er onder zijn bilderberg kaft staan

Coolcalmcollected | 30-03-21 | 22:30
▼ 1 antwoord verborgen

Merendeel van de kamerleden zijn slaafse volgers. Daar zijn ze op geselecteerd. De meesten dan. Sommige partijen zijn minder slaafs. En bij sommige partijen schiet een persoon met verstand en integriteit soms door de mazen heen. Die krijgen dan zo snel mogelijk een 'funktie elders'.

Mart6037 | 30-03-21 | 15:42

Ik heb echt heel veel respect voor Ronaldo als hij echt gelooft dat woensdag 'de bezem er doorheen gaat' tijdens het debat. De Tweede Kamer en een kritisch debat... Zoveel geloof hebben is aandoenlijk, maar te respecteren.

blikjegrolsch | 30-03-21 | 15:31

Ronaldo's tegel goed begrijpend, vooral de laatste regels, is hij een voorstander van een Mental Great Reset (MGR) voor hen die onder de Haagse kaasstolp leven. Alhoewel een MGR bij de regering en diverse partijtoppen wel een iets te grote omschakeling voor de afdeling List & Bedrog zal zijn. Dat trekken ze niet. Mevrouw Kristie Rongen zag het goed in haar debat met Rutte. Of een MGR gaat plaatsvinden zonder dat er koppen gaan rollen moet nog blijken.

Een vrije paling | 30-03-21 | 15:28

Criminelen worden uit elkaar gehouden zodat ze hun verklaring niet kunnen afstemmen met de ander.
Deze boevenbende krijgt veel tijd en mogelijkheden om een verhaal te bedenken en af te stemmen.triest.

Schipperke | 30-03-21 | 15:25

Bij dumpert heb 324 keer het reclamefilmpje moeten bekijken, het ging ergens over. Vooral nu. Was dit dan allemaal voor niets?

shimanski | 30-03-21 | 15:23 | 1

Het filmpje van Rutte bedoel ik. . .

shimanski | 30-03-21 | 15:24

Hulde voor deze wakkere journalisten die het hoofd koel houden en evenals ik gisteren al deed, concluderen dat de Kamer zichzelf te kijk zet met het debat van morgen. De Kamer die dus accoord ging met een vage verkennersconstructie en nu moord en brand schreeuwt vanwege een toevallig bekend geworden notitie.
De Kamer: soms snap ik bestuurders die dit instituut niet serieus nemen.

Amsterdamsko | 30-03-21 | 15:21 | 10

@Amsterdamsko | 30-03-21 | 20:19: een notitie "klaver, positie elders" zou niet veel betekenen, want dat zou helemaal niet hoeven te betekent dat Klaver *moet* verdwijnen, omdat hij op een of andere manier lastig voor een kabinet Rutte zou zijn, het kan net zo goed betekenen dat Klaver zelf een andere positie wil hebben. Bij Omtzigt is de situatie heel anders, want er is in dit geval geen twijfel mogelijk dat Omtzigt kaltgestellt moet worden, omdat hij een luis in de pels is van kabinetten Rutte, w@Amsterdamsko | 30-03-21 | 20:19: Er is hier een essentieel verschil: een notitie "Klaver, positie elders" zou niet veel betekenen, want dat zou helemaal niet hoeven te betekenen dat Klaver MOET verdwijnen, omdat hij op een of andere manier lastig voor een kabinet Rutte zou zijn (waarom zou hij? hij is een quantité négligeable), het kan net zo goed betekenen dat Klaver zelf een andere positie wil hebben, er zou geen enkele reden tot vermoeden van duistere acties zijn.

Bij Omtzigt is de situatie heel anders, want er is in dit geval geen twijfel mogelijk dat de notitie in dit geval betekent dat Omtzigt kalt gestellt moet worden, juist omdat hij een van de weinige integere politici is, en hij een luis in de pels is van kabinetten Rutte, waarin hij zeer onfrisse zaken opspoort die weggemoffeld dreigen te worden. Dat is een voorbeeld van machtsmisbruik van Rutte, met medewerking van D66, dáár gaat het om, en dat is een zeer kwalijke zaak. aarin hij zeer onfrisse zaken opspoort die weggemoffeld dreigen te worden.

Argyronauta | 30-03-21 | 22:30

@Argyronauta | 30-03-21 | 22:30: sorry, dubbelop, er ging iets mis, maar om een of andere reden kan ik mijn tekst ditmaal niet editen.

Argyronauta | 30-03-21 | 22:33

@Amsterdamsko | 30-03-21 | 20:28: Simpel. Normaal gebruik. Het was er zelfs al eerders dan bv het recht van overpad in England. Tijdens de verkennersronde/informatieronde wordt normaal gesproken niet over poppetjes gesproken. In een later stadium wel maar meestal over ministerposten. Een enkele keer over een 'stoorzender'. En dan niet het type Omtzigt, maar eentje die een flapuit is, zich bemoeit met de agenda van partijcollegae etc. Nooit over een kamerlid dat gewoon zijn werk doet en daarin goed is. Dit is echt uniek omdat het doelgericht tracht oppositie uit te schakelen en is m.i. zeker een obstructie van de werking van ons democratische stelsel. En ik doe Omtzigt helemaal niet tekort(?). Die blijft gewoon in de kamer zitten en niemand die hem iets kan maken.

Grachus | 30-03-21 | 23:05
▼ 7 antwoorden verborgen

Maar weten we al wat de verkenners bij vorige kabinetsformaties op hun kladblaadjes hadden staan?

Raspatat | 30-03-21 | 15:21 | 2

dat dus... mensen moeten niet denken dat deze rot in 1 jaar tevoorschijn is getoverd. Dit is een probleem dat zich al vele jaren steeds groter en duidelijker manifesteert....

azubneritan | 30-03-21 | 15:45

- Dividend belasting naar 0%
- Referendum afgeschaft
- Heel Nederland moet van het gas af
- Maximumsnelheid naar 100 km/uur
- Meer geld naar de EU
- Geen rem op instroom asielzoekers
Plus al die andere punten die in geen enkel verkiezingsprogramma stonden...

Mark zit te Dutten | 30-03-21 | 17:58

> Alsof een paar andere regeltjes tijdens de formatie het verschil gaan maken.
Een paar andere regeltjes misschien niet. Maar wel als je het fundamenteel anders aanpakt. Voor de verkiezingen duidelijk maken hoe de formatie procedureel verloopt. Namelijk dat de partijleiders van de grootste partijen (bij de afgelopen uitslag zou dat dus Rutte, Kaag en Wilders zijn) bij de formateur worden verwacht. En ze gaan met elkaar formateren, of ze elkaar nou aardig vinden of niet. Natuurlijk kan een formatie falen, maar pas als de partijen samen een gedetailleerd en openbaar rapport maken waaruit blijkt waarop de formatie gefaald is plus vanuit iedere partij een voorstel naar de formateur voor een andere samenstelling.

koeberg | 30-03-21 | 15:14

Hebben de Russen het nummer van Rutte niet onder de tap? Zou leuk zijn als ze zijn telefoontjes met z'n spindoctors van de afgelopen dagen eens met Geenstijl zouden delen.

poppelepee | 30-03-21 | 15:13 | 2

De chinezen zijn waarschijnlijk op de hoogte (Telfort).

Phantomas | 30-03-21 | 15:19

Die weten zelf wanneer hij voor het laatst naar de wc is geweest. Als ze het geluid van de plons analyseren kunnen ze zelf weten wat hij gegeten heeft.

Lt-Kol Kilgore | 30-03-21 | 15:38

Er gaat gewoon niks gebeuren.
En het volk accepteert dit gewoon en stemt de volgende keer weer op dezelfde leugenachtige prutsers.
En vergeet dit niet, de meeste media vinden dit allemaal normaal en zijn niet objectief omdat hypocrisie en meewaaien het verdienmodel is. .

pejoar | 30-03-21 | 15:12 | 1

Precies. Jas-Glas-Plas. Een "expert" gesprek in de 3 talkshows, een paar krantenberichtjes en nederlanders hebben toch het geheugen van een mier, en dat was het dan weer.
Er wordt in NL niet afgerekend. Dat vinden we niet leuk en onaardig. Ist aber so !!

Henk1955 | 30-03-21 | 15:19

"Zo stelde de Kamer nooit grenzen aan de taken van verkenners, zodat de kritiek de laatste dagen nogal gratuit was."

Een gekozen lid van de Tweede Kamer eruit werken. Dat heeft de Kamer nooit expliciet verboden aan de verkenners, volgens die lul van NRC. Het is de wet. Een gekozen lid van de Tweede Kamer is gekozen en mag niet uit zijn zetel worden gewerkt.

De procedure heeft het gedaan. De procedure moet onder de guillotine. De Tweede Kamer is schuldig. Dat zijn 150 mensen. Gedeelde verantwoordelijkheid, dus geen verantwoordelijkheid.

Doorzichtige strategie om Rutte en Ollongren te beschermen.

Rest In Privacy | 30-03-21 | 15:10

De beste formatie ooit is iets waar ik niet zo naar verlang. Te oordelen naar de kwaliteit van de eerdere formaties zal de beste hooguit waanzinnig slecht of tergend waardeloos zijn. Niet iets om naar uit te kijken. Naar die andere mentaliteit kunnen we sowieso fluiten zo lang de politieke machine selecteert op achterbakse kruiperigheid danwel leugenachtig leiderschap. De andere mentaliteit komt dus gewoon niet in de kamer. Ja maar, verdient het volk dan zo'n regering, hoor ik u vragen. Natuurlijk, zeg ik dan, het volk heeft immers gestemd op deze vuile en vunzige spelers.

Albert61 | 30-03-21 | 15:07

Is het staatsrechtelijk mogelijk om een nog ongeboren regering weg te sturen en nogmaals een verkiezing uit te schrijven. Dan kunnen de kiezers van VVD en D66 zich deemoedig bedenken na de bagger van de afgelopen week.

Nomen | 30-03-21 | 15:04 | 3

Net zolang verkiezingen houden tot das volk juist stemt. Riekt een beetje naar EU-praktijken maar het proberen waard. :)

All_yall | 30-03-21 | 15:09

Uiteraard is dat onmogelijk. Wie zou je weg willen sturen? Pas als er niet geformeerd kan worden zouden er nieuwe verkiezingen uitgeschreven kunnen worden.
En dat wordt inderdaad funest voor VVD en D'66.

oldandwise | 30-03-21 | 15:11

De regering is demissionair. Er is nog geen 'ongeboren regering'. Rutte en Kaag kunnen op persoonlijke titel uit de demissionaire regering getrapt worden. De demissionaire vice-premier (Ollengren), wordt dan premier tot er een nieuwe regering is. In het geval Ollengren ook opstapt (zal wel gebeuren), dan wordt Hugo de Jonge de interim premier. Voor de nieuwe regering zal de VVD straks op zoek moeten gaan naar een geschikte premier-kandidaat, er vanuit gaande dat ze daarvoor niet de nummer 2, mevr. van Ark-Koolmees, nomineren. Dat zal waarschijnlijk dus één van de Kuifjes worden.

Grachus | 30-03-21 | 18:35

Kaag de kakmadam, voor de verkiezingen de ganse dag op de buis, zelfs de reclameblokken ontsnapten niet aan haar.
Leeft ze nog?

Eppo | 30-03-21 | 15:01 | 4

Dat is het nieuwe leiderschap, begrijp dat dan toch. Overigens zou een maand geheel zonder politici een verademing zijn.

5611 | 30-03-21 | 15:09

Kaag neemt voorbeeld aan Kajsa... eenmaal de buit binnen gewoon 4 jaar geen ruk uit voeren, behalve bestaande shit afbreken.

ReyNemaattori | 30-03-21 | 15:38

@ReyNemaattori | 30-03-21 | 15:38: Ollengren brak voornamelijk de democratie af. Vervelend in immateriële zin. In materiële zin waren de verliezen echter beperkt. Kaag gaat miljarden €'s overmaken naar haar vriendjes in het Midden-Oosten. Bij de volgende oorlog in het MO zullen de slechterikken waarschijnlijk volledig door de Nederlandse belastingbetaler gefinancierd zijn.

Grachus | 30-03-21 | 18:42
▼ 1 antwoord verborgen

Er momt geen einde aan
de Ruttedoctrine ... en hij had
het ons allen toch zo beloofd!
Zijn we er toch nog ingetuind
met de lachende pinocchio

mameloe | 30-03-21 | 15:00

Dit gaat over het moeras dat de meritocratie is

Abu Bachouca | 30-03-21 | 14:59

En nog steeds zie ik Ollongren met haar hoge laarzen, ontblote bovenbenen en met een zwarte bal in haar mond bovenop [ ] zitten paardje rijden. Het beeld. Gaat. Niet. Weg.

Leptob | 30-03-21 | 14:55 | 6

Die chauffeur die de deur voor haar open doet maakt het af. Die regenjas en verregende papierzooi maakt alles weer kapot.

oranger | 30-03-21 | 15:12

Met die verlopen kop zeker. Bah!

zwaaropdehand | 30-03-21 | 15:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Gaat Rutte nu alweer een onderste steen naar boven halen? Dat lukte hem de vorige keer ook al niet.
Of pleurt'ie weer iemand voor de bus en zo ja, wie dan?
*Neuriet:'de wielen van de bus gaan hobbel hobbel hobbel'.

EEnzame SchizofrEEN | 30-03-21 | 14:54

Rutte gaat er prat op dat er van zijn miserabele manier van regeren nergens aantekeningen worden gemaakt. Geen stukken, en als ze er zijn, zijn ze zwartgelakt, geen notulen, geen namen, geen transparantie niks van dat alles, het lijkt Brussel wel. En dan opeens komt daar de openbaring van Mark, een notitie op papier onder de arm van dat domme blonde D66 stuk vreten, "Omtzigt functie elders". En feitelijk staat Mark dan met de billen bloot, hij werkt zich suf om ze te bedekken want er is letterlijk stront aan de knikker. Rutte is de primaire bron die er het meeste baat bij heeft dat Omtzigten, tegenstrevers, critici en anders denken kalt gestellt worden. Wat Rutte voor een monster is, dat besefte is met name bij zijn MH17 aanpak, en sindsdien is het een epidemie geworden. Corona is een epidemie, de aanpak van Rutte is pas echt dodelijk, voor geest en economie. Nederland kan zo veel mooier en beter zonder Rutte en ook zonder Kaag. Het zou een ware opluchting zijn als zij een functie elders krijgen. Shovelling shit in Oklahoma bijvoorbeeld.

Broadsquire | 30-03-21 | 14:54 | 2

Amen!

poppelepee | 30-03-21 | 15:06

Burgers flippen bij de Mac. Kom ik toch nooit.

5611 | 30-03-21 | 15:10

Denken we nu echt dat er iets gaat veranderen? De usual suspects worden neergezet als de usual suspects door de deugers. VVD en D66 trekken zich terug op hun fort. Er wordt gelogen. Er wordt gesmoesd. Er wordt gezwegen. Omtzigt wordt in de steek gelaten door CDA. Rutte en Kaag gaan gewoon door. De haagse stolp wordt nog onbenaderbaar. Omtzigt nog meer alleen.

jovank | 30-03-21 | 14:54 | 1

Het verandert nooit. Zo is het.

zwaaropdehand | 30-03-21 | 15:48

Hahaha Bad Gateway. Hoe toepasselijk.

Hetkanverkeren | 30-03-21 | 14:54

Morgen zullen Jorritsma en Ollongren nogmaals hun welgemeende lange neus trekken aan de 2e kamer en Nederlandse volk.

2e kamer zal dit als zoete koek slikken maar het volk niet.
Fantastisch om te zien hoe links/rechtse deugers ook helemaal het vertrouwen in de politiek kwijt zijn. Duurde wel 10 jaar nadat hun oogkleppen opengingen maargoed, beter laat dan nooit he?

TERUGVANWEGGEWEEST | 30-03-21 | 14:53

DE verkenners HEBBEN het ook gedaan - door zich vooraf niet te verdiepen in hun rol en -daardoor- een onvoldoende duidelijke taak - / rolopvatting aan de dag te leggen, waardoor er niet voldoende afstand is bewaard bij het inventariseren van de wensen en er toegelaten werd dat er zaken aan bod kwamen die niet bij verkenners thuis horen.
-
En dat is onprofessioneel en dat maakt ongeschikt voor de functie. (waarom moeten er trouwens zo nodig TWEE verkenners zijn?)
-
Dat gezegd hebbende: 'functie elders' hebben ze écht niet zelf verzonnen.

bisbisbis | 30-03-21 | 14:53

":Want Den Haag heeft geen andere regeltjes nodig. Maar een andere mentaliteit. "

Onzin ! Dit is al jaren aan de gang en de hoofdrolspelers zijn beloond met een klinkende verkiezingsoverwinning.

Dit is wat het NL volk wil. Dus accepteer het of ga weg en betaal niet meer mee.

James Lastig | 30-03-21 | 14:53

Stelling: Mark Rutte heeft niet met Kaag over 'Omtzigt functie elders' gesproken, maar natuurlijk gewoon rechtstreeks met Ollongren. Wat is die Rutte gewiekst door te zeggen "met Kaag is Omtzigt niet besproken". Ollongren was jarenlang zijn rechterhand op Algemene Zaken. Kortom ... wie sloopt Rutte effe? Alvast bedankt!

Watching the Wheels | 30-03-21 | 14:51 | 2

Hij zal het ontkennen, maar als hij liegt dan wordt hij altijd reuze ongemakkelijk dus hij kan uiteindelijk zomaar door de mand vallen als er wat druk op gezet wordt. Slopen die handel in dat debat.

Watching the Wheels | 30-03-21 | 14:54

Het meest aannemelijk is dat Rutte het is. Echter Mark is zeer sluw en Kaag extreem stil. Beiden zijn in ieder geval medeplichtig. Ik durf mijn geld echter niet op één van de twee als initiator te zetten.

Grachus | 30-03-21 | 18:47

Over 25 jaar is een nieuwe uitdrukking ingeburgerd in Nederland : Hij liegt als een Rutte.

Schadenfreude | 30-03-21 | 14:51 | 5

Van Dale: liegen - (syn) Rutten.

5611 | 30-03-21 | 15:12

Een ruttelaar dus.

Graaisnaaiert | 30-03-21 | 16:05

Een politicus moet kunnen liegen en bedriegen. Maar er is er een die slaat alles.

Toverkol | 30-03-21 | 20:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Hou die slappe monarch van ons er aub buiten. Laat hem lekker naar Griekenland op verkansie gaan.

amateurrr | 30-03-21 | 14:51

Op Radio 1 ging het ook uitgebreid over het proces, en dat de opdracht onduidelijk was, of de insteek te politiek (verkennen voor een formatie lijkt mij juist een politiek proces bij uitstek). Het debat wordt duidelijk een bepaalde kant opgestuurd. De enige echte vraag is: wat deed dat zinnetje daar, en door wie kwam het er in?

Muxje | 30-03-21 | 14:48 | 1

DE NRC en NPO zijn van de schrik bekomen en zullen er alles aandoen om hun broodheren te redden. Naast die laatste vraag ontbreekt ook nog veel teveel de conclusie dat Rutte en Kaag hier doelbewust hebben geprobeerd het democratisch proces te verstoren. Dat is waarom het gaat en waarom er geen enkele clementie mag zijn naar hen beiden.

Grachus | 30-03-21 | 18:50

Ik denk dat een gemiddeld bananenrepubliekje dit met grote interesse volgt en denkt, zo kan het dus ook.

Karel Kruizenruiker | 30-03-21 | 14:48 | 1

Ja, ons land is langzamerhand een 'fraai' voorbeeld hoe je net kan doen of je een functionerende democratie bent.

Harry.Langezwaal | 30-03-21 | 16:05

Die Tom-Jan Meeus is toch wel de belichaming van wat er mis is met de parlementaire journalistiek. Ongetwijfeld dat hij nog wat kan leren van de ‘verschillende invalshoeken’ die de verkenners hebben bekeken.

amateurrr | 30-03-21 | 14:48 | 1

Dat is hij al een aantal jaar hoor. Volkomen abject persoon.

Grachus | 30-03-21 | 18:51

Wat zal ik Hiddema missen met zijn messcherpe en mooie langdradige speeches die spot-on zijn.

Gele Beer | 30-03-21 | 14:46

Ik las: "billen bloot en bezem erin" maar zag net op tijd dat het anders was.

Eppo | 30-03-21 | 14:46 | 1

Ik net te laat. En nu word ik nooit meer dezelfde...

Odin | 30-03-21 | 14:47

Lekken is het nieuwe discreet.
“Gecontroleerd lekken.”
Ik lek iets naar jou en jij schrijft wat ik lek.

Ruimedenker | 30-03-21 | 14:46 | 1

Hier een Tena Lady, is tegen het lekken.

amateurrr | 30-03-21 | 14:48

Of demensen stemmen de volgende keer op andere partijen. De BBB bijvoorbeeld. Gras, koeien, stront en genoeg mous en boeskool voor iedereen!

All_yall | 30-03-21 | 14:43 | 1

Met gratis koolstofdioxide, stikstof en dierenleed.

zwaaropdehand | 30-03-21 | 17:21

Omtzigt gaat dit hopelijk zó enorm allemaal naar de tering tyfus helpen allemaal. Verkiezingen opnieuw over een paar maanden en Pieter wordt de grootste. Wat een persoon! Nee. Pieter is geen politicus... daar is hij veels teveel en bovenal te menselijk voor. Sterkte nogmaals Pieter en gooi een bom onder de onderhandelingen.

overVecht | 30-03-21 | 14:43 | 2

Hij is te loyaal. Blijft CDA-Kamerlid.

zwaaropdehand | 30-03-21 | 17:22

@zwaaropdehand | 30-03-21 | 17:22:
Ik heb de indruk dat het helemaal niet zozeer over Pieter gaat. En ook niet over het CDA.
Het gaat over het soort mensen dat de burgers en Den Haag willen zien en met name de manier van werken, de houding, etc.

Wering | 30-03-21 | 19:05

Onderzoek alles en behoudt het goede
in plaats van
Ignorance is bliss.
.
Onderzoek naar toekomst van de Euro
in plaats van
'functie elders' voor degene die om dat onderzoek vroeg.

tipo | 30-03-21 | 14:42

Ik hoor iedereen al een paar dagen over een paar gelekte krabbeltjes. Maar die gruwelijke fuck-me-boots en het feit dat ze met zijn allen hun eigen quarantaineregels overtreden (hoe had ze daar eigenlijk mogen zijn nadat de besmetting van Mona Keijzer al bekend was?) mogen ook wel eens aan bod komen.

parlinone | 30-03-21 | 14:41

Enkel belastingbetalers nemen hier aanstoot aan.

aflaatverkoper | 30-03-21 | 14:41

Besturen vermengen met politiek bedrijven blijkt maar weer een voedingsbodem voor dictatoriaal en ondemocratisch gedrag.
Dat macht corrumpeert is in dit geval evident.
Men heeft een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger proberen kalt te stellen, en laten zien lak te hebben aan onze democratie.

Staat dit niet gelijk aan verraad?

Dat Rutte zei dat niemand hiervoor verantwoording gaat afleggen is veelzeggend. Hij had namelijk precies het tegenstelde moeten zeggen!

Waarom deed hij dat niet?
Hij is dictatoriaal en ondemocratisch en zijn secondanten ook.

Krijgtheenenweer | 30-03-21 | 14:41

Is het een idee om verkenners aan te stellen bij wie de cursus 'Omgaan met vertrouwelijke informatie' wel kans heeft om te landen?

Harry.Langezwaal | 30-03-21 | 14:39 | 3

Het gaat niet om het omgaan met vertrouwelijke gegevens. Het gaat erom wie wat met wie bespreekt teneinde een niet bij deze besprekingen aanwezige democratisch gekozen volksvertegenwoordiger kalt te stellen. De vraag is dus wat is de rol van verkenners en hun indirecte opdrachtgevers. De enige democratische opdracht tot het verkennen van de partijen
hebben zij namelijk gekregen van de TK in de vorm van voorzitter Arib.

austinhealey | 30-03-21 | 14:51

@austinhealey | 30-03-21 | 14:51:
Ze hebben nog een opdracht gekregen van Arib:
In een brief aan het tweetal vraagt Arib om ‘een zo volledig mogelijk verslag van werkzaamheden’
“U hebt met alle gekozen lijsttrekkers gesprekken gevoerd, dat maakt onlosmakelijk onderdeel uit van de kabinetsformatie,” aldus Arib. “De genoemde aantekeningen – wat de status ook moge zijn – hebben politiek en maatschappelijke vragen opgeroepen, ook omdat een gekozen volksvertegenwoordiger daar met naam en toenaam in voorkomt.” Ollongren en Jorritsma hebben laten weten ‘vanzelfsprekend’ bereid te zijn tot een toelichting.

Roadblock | 30-03-21 | 16:26

Op papier is dat toch allemaal goed geregeld met integriteit en zo?

Wering | 30-03-21 | 19:02

Als Kaag en Mark hiermee wegkomen moeten we allemaal maar in onze onderbroek de straat op gaan.

Keerpunt in onze geschiedenis.

Panos88 | 30-03-21 | 14:37

Beste formatie ooit is als het twee jaar of langer duurt. Zonder regering met hun onnodige extra regels, plannen, proefballonnen en kapotte uitvoering gaat het veel beter met alleen een caretaker kabinet

Hemmenaar7 | 30-03-21 | 14:35

Wat DenHaag nodig heeft is een goeie ouwe volksopstand naar 15e eeuw model,
fakkel en hooivorken en een paar uurtje met een gloeiende pook deze politieke sokpoppen ondervragen in de gevangen poort! Daarna kunnen Rutte en Ollongkreng, naakt op een balk met pek en veren door de stad heen gedragen worden!!
Voor Joritsma is er een paard en wagen geregeld en kan de naakt-regel voor één keer achterwege gelaten worden!?!!

TijdelijkOptimist | 30-03-21 | 14:33 | 5

@All_yall | 30-03-21 | 14:37: Nouja, het lijkt er soms wel op. Grote slangenkuil, waar fatsoenlijke bestuurders gesaboteerd en/of uitgeschakeld worden. En dan is er ergens in de verte iemand waarvan het lijkt dat die alles beter gaat maken en het ziet er prachtig uit. Blijkt dat die knettergek is.

Qippie | 30-03-21 | 14:46

Jorritsma trekt toch de wagen? Heeft het peerd ook eens papadag.

Graaisnaaiert | 30-03-21 | 16:04
▼ 2 antwoorden verborgen

10 jaar Rutte...

Wat zijn we er op vooruit gegaan, net als die verrijking.

Wijze uit het Oosten | 30-03-21 | 14:33

Het kartel en de baantjescarousel. Hierin krijgt Baudet dik gelijk. en er is altijd een "fallguy" ( of "Fallwomen") om de schuld op te schuiven, die dan wel weer ergens een leuk dik betaald baantje krijgt.....

ikworstelengadouchen | 30-03-21 | 14:32

CDAér Van Toorenburg gisteren bij Op1,"Wat mis ik de rol van de koning op zo'n moment!" Dat was al het voorzetje, en de kranten hebben het dus braaf overgenomen, het proces van de formatie, zonder koning, is het probleem zogenaamd. Niet het vuile circus van Den Haag, waar de baasjes wel even bepalen wie wat wel mag en wie niet.

Qippie | 30-03-21 | 14:31 | 2

Suffe muts is het.

Panos88 | 30-03-21 | 14:38

Gevangenisdirecteur. Als ze om te beginnen die Rutte nou eens een maandje vast zet.

Watching the Wheels | 30-03-21 | 14:46

Volgens mij is dit gedoe precies wat Baudet met partijkartel bedoeld.

bqbq | 30-03-21 | 14:30 | 2

inderdaad.

ikworstelengadouchen | 30-03-21 | 14:31

Wat we ook nodig hebben is een zwijgende meerderheid die niet 5 decennia lang op het Partijkartel stemt.

de Voorzittert | 30-03-21 | 14:30

"De billen moeten bloot, woensdag." Ik denk dat de meesten vooral heul blij zijn dat Henkie Krol een functie elders heeft gekregen.

MarkiesDeBalzaque | 30-03-21 | 14:29 | 1

Sommige billen hoeven van mij niet bloot.

Harry.Langezwaal | 30-03-21 | 14:40

Ollongren neemt de schuld op zich , zegt dat Rutte er niets mee te maken heeft en krijgt na de formatie een baantje als burgermeester van een middelgrote stad.

i-Wonder | 30-03-21 | 14:28 | 3

Denk t niet. Die word wéér minister. Geen idee welk ministerie.
Maar burgemeester, nee. Dat komt pas in zicht als je bijna opgebrand bent, en dat lijkt ze nog niet.

hotnot | 30-03-21 | 14:31

Wat hotnot schrijft. Ze is van adel, die staat gewoon, zonder meer, al boven het volk.

EEnzame SchizofrEEN | 30-03-21 | 14:52

@EEnzame SchizofrEEN | 30-03-21 | 14:52: Hotnot weet niet wat hij schrijft, want Ollengren heeft zelf allang aangegeven niet terug te keren.

Grachus | 30-03-21 | 18:54

2 partijensysteem. 1 regeert de ander kijkt lijdzaam toe en na 4 of 8 jaar wisselen ze van kant.

deministerpresident | 30-03-21 | 14:27

Het is heel simpel:

Als je zo'n totale fuck up maakt (anders kan je dit niet noemen) in het bedrijfsleven, dan lig je eruit en kan je iets anders gaan doen. Per direct.

Het feit dat hier wat laffe excuses worden gemaakt is een duidelijk voorbeeld van wat er mis is met de ethiek en het normbesef van betrokkenen.

Dit gaat ze nog heel lang achtervolgen, en dat is totaal verdiend.

hebjeeenprobleem | 30-03-21 | 14:26 | 1

Nou ... in grote bedrijven kom je ook met veel weg hoor, zijn net ambtenaren.

Kees Maf | 30-03-21 | 15:05

Alsof het debat antwoorden op gaat leveren.
Ik heb er een hard hoofd in.

Rohin | 30-03-21 | 14:26

Blote billen en hoge laarzen. Jammie

deministerpresident | 30-03-21 | 14:24 | 2

Getver, die spillebeentjes in die kaplaarzen... brrr.

bqbq | 30-03-21 | 14:29

@bqbq | 30-03-21 | 14:29: Wat is daar mis mee. Kan ze trots op zijn hoor. De meeste vrouwen hebben achterlijke dikke vette koeienpoten, zeg ik als been-liefhebber. 'Had mijn vrouw maar één zo'n been'.

Grachus | 30-03-21 | 18:56

De billen moeten bloot. jaaaaaajah zal wel gebeuren hoor want nu is er een DeBaT! Dat zal ze leren!

haddem | 30-03-21 | 14:23

"Want Den Haag heeft geen andere regeltjes nodig. Maar een andere mentaliteit"

Hahaha.
youtu.be/tbU3zdAgiX8

Zwezerik | 30-03-21 | 14:23

Niks aan toe te voegen. Er zijn meer dan zat regels. Waar het om draait is mentaliteit.

jochum1980 | 30-03-21 | 14:22 | 1

Die verandert toch nooit. Politiek stinkt.

zwaaropdehand | 30-03-21 | 17:27

Formatie: de grootste partijen vormen een coalitie en debatteren tijdens de regeerperiode over de inhoudelijke verschillen. Probleem opgelost.

Mensdier | 30-03-21 | 14:22

Ik vermoed dat het koningshuis hierachter zit, de Oranjes vinden Omtzigt staatsgevaarlijk.

pissebed | 30-03-21 | 14:22 | 1

Haalt prinses Beatrix haar paard Volkert weer van stal.

haddem | 30-03-21 | 14:24

Wat een circus. Wat willen ze hier nu eigenlijk mee bereiken?

Mastermattie | 30-03-21 | 14:21

Van voren af aan beginnen.
Alsof betrokken partijen van standpunt veranderd zijn....
Wat een poppenkast. Geheime overleggen.
"democratie"

Is dit nog nieuws? | 30-03-21 | 14:21 | 3

Democratie zou zijn :
1e partij
2e partij
3e partij
Enz.........
Net zo lang tot er een meerderheid is. Dat is namelijk wat het volk gekozen heeft. En als je niet met iemand wil regeren, dan trek je die partij terug.
Het is zo simpel

Het leven is zwaar | 30-03-21 | 14:44

@Het leven is zwaar | 30-03-21 | 14:44:
Ik neem aan dat je bedoelt "Als je niet met iemand wil regeren, dan trek JIJ je terug". Want de VVD wil de PVV best terugtrekken.

Verder is de praktijk helaas 'Net zoveel losers verzamelen tot je over de drempel bent met je linkse vrindjes'

marcoplarco | 30-03-21 | 15:19

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl