Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland weer mooi. Voor 600 miljoen, per jaar

War on Boeren gaat maar door

Social

Een boswachter die Jeroen de Koe heet en die land wil afpakken van hardwerkende veehouders om er "natuur" van te maken, het kan bij Nieuwsuur, waar de War on Boeren onverdroten voortduurt. Nu met een offensief van boswachters, de ANWB (!) en die knakker van Trouw die de C02-uitstoot van zijn geboortejaar in z'n bio heeft.

Het wordt echt veel te druk in de natuur die we nu hebben, en daarom moeten we meer natuurgebieden krijgen. Al die *kuch* mondaine wereldburgers die meermalen per jaar in het vliegmasjien stappen (hoi Rob Jetten) moeten door de kerona nu in Nederland blijven en ja, dat wordt het druk in Nederland. Ieder weekend alle bermen van de Posbank vol met geparkeerde auto's en op wildcamera's zijn meer mensen alsdan wild te zien.

We hebben niet te weinig natuur in Nederland, we hebben te veel mensen in Nederland. En het helpt ook niet dat Bente Becker en de vvd al tien jaar lang dit land aan het volproppen zijn met invasieve exoten.

En we hebben ook veel te veel natuurorganisaties in Nederland. De een roept om grasland voor de weidevogels en de grutto's, de ander roept om coulissenlandschap en bomen voor grutto-opeters als de buizerd en de bruine kiekendief. En ondertussen kwakt VVD66 al die Natura-gebieden vol met windmolens en moeten er ook nog 300.000 woningen gebouwd worden. (En datacenters voor al die mensen in die woningen.)

Mooie kerel uit de Nieuwsuur-repo is Jaap Dirkmaat van Het Nederlandse Cultuurlandschap alias De Postcodeloterij (vanaf 2:05). Cultuurlandschap (zie kaart onder) is groen, en boerenland is grijs. Klik HIERRR voor highres provinciekaarten met "cultuurlandschap" in uw eigen regio. (Eh... sinds wanneer is die dorre toendra Oostvaardersplassen natuur?)

Heel Nederland groen cultuurlandschap maken kost 600 miljoen, per jaar. Maar het is dan de vraag of u er wat te eten en te drinken bij heeft. 

Reaguursels

Inloggen

Word een beetje moe van al die klagende boswachters. Je kan de TV niet aanzetten of er zit er wel een bij een of andere talkshow.... en maar klagen. Ze gedragen zich als kleine Napoleonnetjes. Ze willen niemand meer in "hun" bos. Recreanten zijn een ware plaag volgens hen. Hypocriet. De grootste boosdoeners zijn de beheerders zelf met hun drift naar kap en biodiversiteit. Alles gaat kapot onder het mom van "natuurbeheer". Wordt tijd dat de beheerders eens worden gecontroleerd.

Max7310 | 26-03-21 | 11:34

Gebruik " voor de natuur " en klimaat als breekijzer om die boeren te onteigenen , zo krijg je de milieu flank er ook achter . Niet goedschiks dan kwaadschiks . Daarna asfalteer en bebouw je snel die vrijgekomen ruimte voor lebensraum .

Castor12 | 26-03-21 | 11:14

De uitvinder van de kunstmest waarschuwde zelf al in 1869 voor de negatieve gevolgen die het gebruik van zijn uitvinding zou kunnen hebben op de kwaliteit van de bodem.

Zenzeo | 26-03-21 | 10:59

Hoe vaak D66 er ook ongevoelige uitspraken over heeft gedaan: die veestapel is wel degelijk een grote bron van broeikasgas en water- en bodemvervuiling (verzadigd zaken met nitraten etc).

Schwanzeleber | 26-03-21 | 09:53 | 1

Dat heet mest. Is goed voor de grond. 30 jaar geleden moesten alle fosfaten uit wasmiddelen etc verdwijnen want oh zo slecht voor de natuur! Guess what? Nu zeuren diezelfde natuurwappies over....... Jaja gebrek aan fosfaten in het water want er groeien te weinig algjes en daarom is er voedselschaarste voor al die andere waterbeestjes.. Echt waar! Men moet eens stoppen met dat geklooi en gewoon de boel de boel laten, mama natuur regelt het wel.

Lompiedompie | 26-03-21 | 18:13

Over het algemeen is de Nederlandse agrarische productie redelijk netjes en schoon vergeleken met buitenlandse productie. Heeft iemand al eens becijferd wat het mondiale effect wordt als ongeveer de helft van de Nederlandse agrarische productie naar het buitenland gaat?

Harry.Langezwaal | 26-03-21 | 09:52 | 2

Da's een hele goeie.

Schwanzeleber | 26-03-21 | 09:53

Kijk voor de grap eens de uitzending van Zembla van gisteren terug. Denk dat je je mening dan wel herziet, over die 'redelijk nette en schone productie'.

Zenzeo | 26-03-21 | 10:12

Naakt in de zon leggen en streeploos bruin worden is echt heerlijk, ik zou zeggen probeer het eens....o wacht, dat kan nergens in Nederland als je een privé plekje zoekt want je wil toch ook niet zo op het internet belanden, overal cameraatjes.
En nee, het naaktstrand is ook een no go, ik ben geen exhibitionist maar wil weleens privé lekker naakt kunnen zonnen maar dat kan dus écht nergens mits je rijk bent en een villa bezit met privé tuin en zelfs dan moet je nog uitkijken dat er geen drones overvliegen.

potjandorie | 26-03-21 | 07:07 | 2

Ik stel voor dit probleem op de agenda te zetten bij de eerstvolgende EU-top. Dit kan natuurlijk niet.

_pacman_ | 26-03-21 | 07:56

@_pacman_ | 26-03-21 | 07:56: Precies Pacman, goed idee hahahaha.....maar wees eerlijk; je kunt echt nergens rustig in de zon liggen zonder gestoord te worden, Nederland is simpelweg te druk, te vol....en wil je een dagje naar het strand? Nou, vergeet het maar, om 8 uur 's ochtends is er al geen parkeerplek meer te vinden als je de file al hebt overleefd.

potjandorie | 26-03-21 | 14:15
-weggejorist-
potjandorie | 26-03-21 | 07:00

De boeren hebben Nederland gemaakt. De Natuur zonder boer zou water en moeras zijn.

Rest In Privacy | 26-03-21 | 06:59 | 2

Normaal gesproken willen de groene wappies terug naar vroeger maar nu willen ze huizen en windmolens bouwen, en recht lullen wat krom is.

Harry.Langezwaal | 26-03-21 | 09:56

Maar al die afzichtelijke 'blokkendozen' in de natuur is ook niet alles...

Zenzeo | 26-03-21 | 10:14

Ik constateer een voltooide samenleving. Waar kan ik uitchecken?

nsfl | 26-03-21 | 00:52

Teveel mensen en te weinig Nederland.
Dat is het probleem.
Oftewel, stop de aanwas van mensen.
Of expandeer Nederland.
Reconquista Bélgica.

Abject | 26-03-21 | 00:47 | 2

Belgique is eauk vol heur!

potjandorie | 26-03-21 | 07:01

Nooit meer bouwen.

Sliptong | 25-03-21 | 23:03

En hier in de buurt kappen ze bos om en zetten er heel dure huizen neer.

Rest In Privacy | 25-03-21 | 22:58 | 2

Had je bezwaar moeten maken. Nee, geintje. Zinloos.

Sliptong | 25-03-21 | 23:05

Hier in de buurt was een gebied met oeroude stukken bos met meertjes uit de ijstijd. Prachtig als je de geschiedenis er van wist. Maar ook bomvol met dieren.
Alles is platgemaakt, industrieterrein er op, waarvan misschien een kwart van volgebouwd is, de rest ligt al 10 jaar braak.
Maar er is een kleiner "natuurgebied" even verderop GEMAAKT. Daar moet je het mee doen. En dan de boeren de schuld geven dat de natuur kapot gemaakt wordt! Okee, de boeren dumpten erg verkeerde stoffen in de natuur in de jaren 50 t/m 90. Maar daarna is het sterk verbeterd. En je ziet dieren weer terugkomen die echt weg waren.
Totale waanzin, het huidige Nederland, in alle haarvaten!

tis_wat | 26-03-21 | 08:55

Zijn er nog posts van Pritt zonder de naam Bente Becker erin? Ik vraag dit voor mijn moeder.

wageslave | 25-03-21 | 22:50

Er kan wel wat minder vee. We hebben echt niet zoveel koeien nodig.

kleybeuker | 25-03-21 | 22:48 | 2

Onder het stemvee zitten ook veel koeien

potjandorie | 26-03-21 | 07:02

"We hebben niet te weinig natuur in Nederland, we hebben te veel mensen in Nederland. En het helpt ook niet dat Bente Becker en de vvd al tien jaar lang dit land aan het volproppen zijn met invasieve exoten."

Het probleem in een notendop.

Milovsky | 25-03-21 | 22:37

Liever meer beesten dan asielzoekers

van heinde en verre | 25-03-21 | 22:26

Binnenkort kúnnen en mógen we de 'natuur' niet meer in; verboden terrein vanwege dodelijk gevaar van wolven, beren, lynxen, hyena's en jakhalzen die dankzij de inspanningen van "natuurliefhebbers" en biologen die columns schrijven in Trouw, onze bossen, duinen en heides bevolken.

Peter Emile | 25-03-21 | 21:53 | 1

Meer jakhalzen in de natuur? U doelt op het bestuur van postcodeloterij en milieulobby’s wanneer het gaat team-builden op de veluwe?

Martin007 | 25-03-21 | 22:46

Ha een landkaart van NL met het logo van de Postcodeloterij erop ...

Fi-Bu-Bla | 25-03-21 | 21:51

Wat is er mis om van kaal boerenland, een boomrijke natuurlijke omgeving te maken.

Nietdanjatoch | 25-03-21 | 21:47 | 11

Natuurlijke omgeving maken kost geld, wordt dus niet gedaan een huis neer zetten brengt altijd geld op belastingen oa. De waarde van een gebouwd huis is gelijk aan belastingen ed over de economische levensduur van dat huis.

Banenenrepubliek | 26-03-21 | 05:06

@Schipperke | 25-03-21 | 21:52: Ooit gehoord van Agroforestery? Je kunt nuttige bomen waar je van kunt eten combineren moet koeien. Nu alleen de rechtlijnige natuurmensen overtuigen dat dat ook waardevol is voor de biodiversiteit.

ET20 | 26-03-21 | 08:48

@Nietdanjatoch | 25-03-21 | 22:13: Je komt niet van het platteland blijkbaar.
Maar er zijn ook koeien die niet opgegeten worden, en ouder dan een jaar worden. Dat zijn de zogenaamde melkkoeien. Rekenen is ook moeilijk.

tis_wat | 26-03-21 | 09:09
▼ 8 antwoorden verborgen

Het land van Maas en Waal.

Ik loop gearmd met een kater voorop
Daarachter twee konijnen met een trechter op hun kop
En dan de grote snoeshaan, die legt een glazen ei
Wanneer je 't schudt dan sneeuwt 't op de Egmondse abdij
Ik reik een meisje mijn koperen hand
Dan komen er twee Moren met hun slepen in de hand
Dan blaast er de fanfare ter ere van de schaar
Die trouwt met de vingerhoed ze houden van elkaar.

Nederland Anno 2021.

De Briemusketier | 25-03-21 | 21:47

Ik sprak een paar dagen terug nog een beleidsambtenaar die hoog in de boom zit en het is eigenlijk al uitgemaakte zaak dat er de komende jaren zo’n 5 miljoen mensen bijkomen. Door immigratie. Met die cijfers wordt geplanned. Daarom willen ze de boeren ook weghebben en het vrijgekomen weiland deels natuur/recreatie en het andere deel woningen.
Dat Nederland zijn hele cohesie en identiteit, en daarmee zijn kracht en voortbestaan verliest als van de bevolking onder de 40 zo dadelijk meer dan de helft niet-Nederlands is, daar wordt al te gemakkelijk overheen gestapt.

du Roi Soleil | 25-03-21 | 21:47 | 3

Klets praat , die immigranten zijn niet geïnteresseerd in de natuur . Als je gaat wandelen in bossen zie je alleen blanke Nederlanders .

elevator | 25-03-21 | 22:10

Deels natuur is natuurlijk prima. Maar volbouwen met woningen omdat er maar meer en meer en meer mensen hier hun geluk zoeken, terecht of niet, is uiteraard geen goed idee.

Nietdanjatoch | 25-03-21 | 22:17

er is geen natuur is NL. Als ik dit land binnen rijdt zie ik vierkante weilanden, recht slootjes en kanalen, kaarsrecht en bomen netjes uitgelijnd op een rij, precies 10 meter van elkaar. Zelfs de bossen staan ze uitgelijnd. Eiken bij eiken, sparren bij sparren, dennen bij dennen..24 bevers in de biesbos, 2500 reeen, 400 paren ooievaars met een webcam boven het nest. niet meer.

RdeFriesch | 25-03-21 | 21:45 | 3

Lol

Martin007 | 25-03-21 | 22:51

Precies redt dûh Friesche,
NL = mierenNeukig landje
Een Zuid-Amerikaans land is m'n nieuwe thuisland, 500 x NL...en een ruimte.
Een busreis van zeven uur, met één pitstop, bergen koeien gras bomen rotsen watervallen toekan apen kolibrie onça en zoooveel diersoorten die ik nog nooit gezien had.
Ik zie nu pas: NL'RS zijn een lijdzaam volkje

V.Puffellen | 26-03-21 | 02:14

@V.Puffellen | 26-03-21 | 02:14: Ga eens naar Luxemburg, daar heb je nog hele stukken land wat van niemand is, waar je ook gewoon mag zijn/lopen en van genieten. Hier zijn hele stukken afgezet met hekken en borden. En alles, maar dan ook alles is van iemand.

tis_wat | 26-03-21 | 08:59

Domweg gelukkig in de Dapperstraat...

Dr. Worstenbroodje | 25-03-21 | 21:26

Steeds meer mensen in Nederland, en steeds minder natuur omdat die ruimte moet worden gebruikt voor windmolens en zonnepanelen. Jeutje, als dat maar goed gaat... Nou, even afwachten maar... mischien komt het vanzelf wel goed...

Zenzeo | 25-03-21 | 21:21

Vandaag moeten we van het gas af, morgen wordt gas weer als groen bestempeld. Weidevogels bedreigd, maar vossen, marters, wolven en eksters beschermd.
Die boswachters zijn gesubsidieerd en stapelgek.

Mart6037 | 25-03-21 | 21:06 | 2

Laat je niet gek maken , het gaat wel weer over

elevator | 25-03-21 | 22:05

Ik zag al een boswachter in de uiterwaarden die pleitte voor het afschieten van vossen, omdat zijn (water)vogelproject onder druk staat door jagende vossen. Nooit van dynamisch evenwicht gehoord blijkbaar. Nederland is een landschapspark dat wordt beheerd door dromende hobbyisten.

Harry.Langezwaal | 26-03-21 | 12:42

Een steakhouse direct aan de Oostvaardersplassen dat lijkt me wel wat. Met een veranda van waaraf het overschot na een schot direct op de BBQ kan.

Der Schnitzeljäger | 25-03-21 | 21:05 | 3

Dat gaat niet werken , er komt daar bijna geen mens .

elevator | 25-03-21 | 22:06

ivm loodalergie, eerst een spuitje...

V.Puffellen | 26-03-21 | 02:17

Als je dan ook nog je eigen oerrund om kan leggen voordat ie op je bord komt dan is het feest helemaal compleet

JeanDragage | 26-03-21 | 08:00

Als de kroegen, winkels en bordelen straks weer open zijn dan wordt de natuur ook weer ontzien. Het is nu druk omdat het zo’n beetje de enige vorm vermaak is die nog legaal is

JeanDragage | 25-03-21 | 21:01 | 1

fijn dat jij het al hebt geschreven dan hoef ik het niet te doen dank, denk er exact zo over

Geenjoris | 25-03-21 | 21:18

Benieuwd wat er straks gaat gebeuren als de wolven het overschot aan wilde zwijnen hebben opgegeten op de Veluwe en zich daardoor flink hebben voortgeplant. Zwijntjes op, veel wolven, feest .....

Der Schnitzeljäger | 25-03-21 | 21:01 | 3

Dan krijg je een wolf voor je auto i.p.v. een varken

Geenjoris | 25-03-21 | 21:18

Wacht maar tot het eerste afgedwaalde kind wordt gepakt. Dat was juist de reden dat men vroeger niet dol was op wolven.

Harry.Langezwaal | 26-03-21 | 12:44

Ach eigenlijk is het hier allemaal “nieuwe natuur” oorspronkelijk is het een natte brobbelbende.

Snaajoe | 25-03-21 | 21:14

“Droevendaal”, alleen van die naam al wordt je niet echt vrolijk

JeanDragage | 26-03-21 | 07:58

Nog even, en Nederland is de Randstad, en de rest staat vol waaimolens en ligt vol panelen. En ons gifeten halen we uit Oekraïne.

Valse_nootjes | 25-03-21 | 20:55

Misschien heeft de ANWB leden teveel, en gaan ze wegens rijkdom sluiten.

likdoorn | 25-03-21 | 20:45 | 1

ANWB is al jaren over datum, maar dat willen ze zelf nog niet weten.
Jarenlang een monopoly gehad op de wegenwacht, en toen er concurrenten kwamen konden ze heel snel de prijzen laten zakken voor het zelfde. De winkels die ze hebben met veel te dure spullen worden hoofdzakelijk bezocht door babyboomers die geld als water hebben.

tis_wat | 26-03-21 | 09:13

Het Groene Hart is ook geclassificeerd als "mooi", maar het is natuurlijk een diepdroevige monocultuur. Volbouwen die groene treurnis! Met bomen of huizen, maar niet zoals het nu is, die inspiratieloze woestijn vol lolium perenne.

Defman | 25-03-21 | 20:33

Eh nee geen mensenplaag erbij op het platteland. Het is lekker rustig en dat willen we graag zo houden. Die boswachters gaan over lijken voor een vogelnestje extra terwijl een miljoenmiljard krijsende ganzen iedere dag het land carpetbomben.

drs. P | 25-03-21 | 20:30 | 1

Gelukkig zijn alle kraaiachtigen (nestenrovers bij uitstek) allemaal beschermd.

Valse_nootjes | 25-03-21 | 20:56

Met die weidevogels en de grutto's in m'n achtertuin ben ik wel blij eigenlijk...:-)

Helloween | 25-03-21 | 20:24 | 1

De weilanden waar deze vogels ruimschoots voorkwamen zijn volgeplempt met Vinex-locaties.
Maar het komt door de boeren hoor.

de honden blaffen... | 25-03-21 | 21:01

We kunnen zo trots zijn op de agrarische wereld, om het verder kapot te maken vanwege milleu en deugen. Wat men vergeet, hoe meer we hier stoppen, hoe meer we gaan importeren, bij landen waar je geen zicht op hebt. #trotsopdeboer

Schepvogel | 25-03-21 | 20:11

Even ter nuance, het veelgeprezen “Groene hart”, maar ook andere landbouw/veeteelt gebieden zijn ecologisch dermate dood en eenzijdig, dat we gerust over agrarische industriegebieden kunnen spreken. De natuurwaarden van die gebieden is vrij laag.

Bigi Bana Boy | 25-03-21 | 20:07 | 7

Zouden natuurwaarden van agrarische gebieden nog lager zijn dan die van steden en industriegebieden? Die we nodig hebben omdat de linkse kerk vindt dat we naar 7 miljard Nederlanders toe moeten?
Overbevolking is het echte probleem.

En de klimaatlobby zelf natuurlijk. Volgens de klimaatlobby kan Nederland 5 of soms wel 6 dagen per week zelfvoorzienend voldoende stroom opwekken met wind- en zonne-energie. En dat hoeft ons niet eens meer dan 700% loonbelasting per werkende Nederlanderte kosten!

Het lijkt te mooi om waar te zijn... Dus dat is het ook. Wat zij daar niet bij vertellen is dat je uit moet gaan van 80% van NL voor windmolens; of 43% voor zonneparken. Vandaar dus dat de NPO zegt dat we van onze boeren af moeten.
Niet in de laatste plaats omdat de landbouw ons geld oplevert, terwijl de kartelpartijen juist hebben afgesproken dat onze "nieuwe economie" volledig verliesgevend moet zijn.

Dandruff | 25-03-21 | 20:22

Dat zijn eeuwenoude cultuurlandschappen.

de honden blaffen... | 25-03-21 | 20:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Doen!
Maar er wonen in Nederland ook gewoon te veel mensen. Daar moeten we ook iets aan doen.

Abu Bachouca | 25-03-21 | 20:01 | 3

Dat is al wat jaartjes bekend.
Er gaan nog wat mensen bijkomen, is ook al een tijdje bekend.

NiCeY | 25-03-21 | 20:14

Een betere wereld begint bij jezelf..

VBO_B_Niveau | 25-03-21 | 20:21

Het aantal Nederlanders daalt. Het aantal inwoners van Nederland daarentegen stijgt. En dat is goed want?

Valse_nootjes | 25-03-21 | 20:57

Boswachters, ambtenaren met groene pakjes. Willen vooral lekker buitenspelen en vinden mensen maar vervelend. Dat ze van belastingen betaald worden ontgaat ze kennelijk. Af en toe een camerateam meenemen om kwijlend over hun laatste 'natuur'project te vertellen. Weilanden onder water zetten, dat soort symboliek. Je wenst ze Groen Linkse wethouders toe.

Jazeetie | 25-03-21 | 20:00

Maak van Nederland nou maar een New York aan de Westkust.
Wolkenkrabbers bouwen, huizen zonder keuken, want vreten maken kunnen we niet en we eten dan sowieso buiten de deur.
We leggen een park aan van 2x10 km, waar we met 20 miljoen mensen kunnen recreëren.
En dan noemen we Nederland de hipste, meest innovatieve stad ter wereld.
Duurt geen 50 jaar meer mensen.
Graan komt uit EU lid Oekraïne, sla en fruit uit Spanje en Italië.
Verder zijn alleen gekloonde geiten en kippen als vlees beschikbaar.

Ruimedenker | 25-03-21 | 20:00 | 2

En de wiet is er vanaf vlgd maand legaal.

Trumme | 25-03-21 | 20:15

Volledig vegan en geen suiker.

Arachne | 25-03-21 | 23:13

35 euro de neus. Is een koopje toch ?

grapo | 25-03-21 | 20:00

D66 wil nog meer dan de 125.000 netto per jaar.

El Rico Grande | 25-03-21 | 19:58

Het leeuwendeel van het geproduceerde voedsel in Nederland is export, dus ik weet vrij zeker dat wij daar dan eten en drinken bij zouden hebben. Ik laat het lekker aan de boeren zelf over of ze willen stoppen of niet, maar dat er best een aantal kunnen stoppen is mij wel duidelijk. Nederland verdient tegenwoordig óók geld aan andere dingen dan kaas en tulpen. De grote jongens vreten de kleintjes zo langzamerhand toch al op, dus dan kun je die kleintjes net zo goed een handje helpen en uitkopen. Niet dan?

VBO_B_Niveau | 25-03-21 | 19:57

Ik zie het al, alle meren en rivieren vindt men niet mooi. Die zijn niet 'in een duurzaam evenwicht met het leefmilieu en de geschiedenis van onze voorouders tot stand gekomen', die zijn 'in het volle bewustzijn liefdeloos en onzorgvuldig tot stand is gebracht'.
Yeah right..

photto | 25-03-21 | 19:56

We hadden hier om de hoek een bos. Hadden. Maar ze hebben er bomen voor geplant die het bos aan het oog onttrekken.

goedverstaander | 25-03-21 | 19:56 | 1

Heb ik op mijn werk ook vaak; dat ik door de bomen het bos niet meer zie......

Gele Beer | 25-03-21 | 20:05

Zo gauw Corendon weer all-inclusive tripjes naar Turkije gaat maken is al dat volk als sneeuw voor de zon verdwenen.

Trumme | 25-03-21 | 19:56

Hier op het dorp een bergfietsmanie. In het bos ziet men door de bergfietspaden de bomen niet meer. Geef mij maar de kale langgerekte saaie dijk (windmolens wegdenken), geen gekkigheid.

Thans geen wonder dat de boeren een fikse vergoeding worden. Het is namelijk wachten op een groep stadse kneuzen met aerodynamische fietshelmen op hun pafferige kantoorkoppen die alle rechtsmiddelen uit de kast halen om een wildrooster weg te halen; en later alle rechtsmiddelen om schapen van hun favoriete fietspaadje te weren.

Van Urk | 25-03-21 | 19:48 | 4

Daar schijnen nu ook veel Turken te fietsen.

goedverstaander | 25-03-21 | 19:57
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb niks met de natuur, gelukkig woon ik in Nederland.

Mr_Natural | 25-03-21 | 19:47 | 2

Klopt de natuur is hier op 1 hand te tellen de rest is cultuur.

Trumme | 25-03-21 | 19:57

@Trumme | 25-03-21 | 19:57: hilarisch, grote borden met natuuraanleg en natuurherstel met daarachter grote graafmachines om dit mogelijk te maken. In Nederland is maar 1 echt natuurgebied, de wadden.

therealbraindump | 25-03-21 | 20:05

Tja, de linkse groene agenda.. immigratie en natuur, het is tegenstrijdig, het sluit elkaar uit, maar ja leg dat maar aan een links leeghoofd uit....

oh nee he | 25-03-21 | 19:45

Wat is het verschil tussen een boswachter en een parkwachter?

Mr_Natural | 25-03-21 | 19:45 | 1

5 euro bruto denk ik.

Lorejas | 25-03-21 | 19:51

Zo'n onmetelijk land als China en dan afhankelijk van Nederlandse Babymelk en speklapjes. 17.000.000 ongetwijfeld in Chinese ogen Mongoolse horden versus 1.3000.000.000 pas echt beschaafde mensen. Ik kan er met mijn verstand niet bij.

Het is allemaal de schuld van de Nederlandse bio-industrie. De Oekraïne als kistkalf van Hans van Baalen c.s. En die Limburger van een Timmerfrans voor de verdere pervertering van de Europese landbouwsubsidies. Het zal: www.youtube.com/watch?v=pKvGGA8ZpB0

En covid-19 voor iedereen en z'n ouwe moer.

Hetkanverkeren | 25-03-21 | 19:45

80 procent van wat de boeren verbouwen is voor de export, en dat levert maar heel weinig op. Is dat het waard om nieuwe huizen voor op te geven?

* Il Principe * | 25-03-21 | 19:44 | 10

Landbouw brengt wel ieder jaar wat op, huizen bouwen levert maar eenmalig wat op. en of onze regenten nu 100 euro of 100 miljard euro binnenkrijgen, ze hebben toch nooit genoeg.

tsjajaja | 25-03-21 | 20:15

Als het te weinig oplevert zo als jij denkt stopt het produceren vanzelf

elevator | 25-03-21 | 21:14
▼ 7 antwoorden verborgen

Zo'n beetje hetzelfde bedrag wordt jaarlijks overgemaakt aan het COA voor het opvangen van asielzoekers dus als we de zaken dan toch een beetje in perspectief willen zien.

'War on boeren' is natuurlijk geklets in deze, een groot deel van die 600 miljoen gaat zitten in de compensatie van de minieme stukjes grond die boeren moeten offeren aan een mooie bomenhaag of een wat minder grootschalige akker, de agrariërs in de Ooijpolder klagen in ieder geval bepaald niet. Het is ook niet zo dat een akker volledig verandert in een kunstmatig bos, het landschap wordt gewoon gevarieerder en natuurlijker zodat het daar bijvoorbeeld ook prettig wandelen is. Van Nederland steeds meer een lelijk tyfusland maken is niet zo moeilijk maar wie durft Nederland nou gewoon weer eens ergens op te laten lijken?

sweet_spot | 25-03-21 | 19:44 | 1

De PVV?

Lorejas | 25-03-21 | 19:52

In Nederland is genoeg natuur zolang staatsbosbeheer maar stopt met het slopen van de Nederlandse bossen.

therealbraindump | 25-03-21 | 19:44

Als de VVD en D66 denken dat dit moet zal het wel.
Wij als volk hebben laten zien als een blok achter ze te staan.

Gaat helemaal goedkomen.

Rohin | 25-03-21 | 19:43

Landbouwgewas nummer 1 is snijmais, veevoer om melkpoeder kaas en boter te maken voor de export. Door het verdwijnen van o.a. rogge bestaat het grootste deel van Nederland uit maisvelden en daarnaast nog aardappel- en suikerbieten(subsidie) velden. De winterteelt, vanggewas met voornamelijk gele mosterd en bladrammenas is zo mogelijk nog eentoniger. Enkele decennia ruilverkaveling en koeien in de stal -mest- wetgeving heeft een monotoon landschap achtergelaten met steeds minder grasland, minder koeien, veekeringen heggen waterplaatsen etc. waar nodig variatie in aangebracht mag worden om de natuur- en recreatiewaarde te herstellen. Een gevarieerd boerenland is voor iedereen beter, wandelaars fietsers boeren en natuurliefhebbers, Overigens, de kaart geeft aan mooi of niet mooi, niet natuur of landbouw.

AlexanderVissers | 25-03-21 | 19:41

Boswachter preekt voor eigen bos dat is niet zo gek
Verder is het reeds een gelopen koers dat we hier de intensieve veeteelt en landbouw gaan afschalen
Agri- en Hortitech zijn tevens veel profijtelijker en duurzamer om te exporteren
Een slimme boer gaat nu in gesprek over afbouwen of ombouwen van de bedrijfsvoering want straks is het potje leeg
Gelukkig zijn er veel slimme boeren dus dat komt wel goed

Mauritskade | 25-03-21 | 19:41 | 5

Boeren met worst vermenigvuldigen zich nog wel, boeren zonder worst hebben het moeilijk.

Mr_Natural | 25-03-21 | 19:44

@beldewouten | 25-03-21 | 19:43: Je hebt geen idee waar je het over hebt. Veel boeren kunnen het helemaal niet over de biologische boeg gooien. Ja, door zich torenhoog in de schulden te steken voor een ongewisse toekomst.

goedverstaander | 25-03-21 | 19:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Iemand ooit nog iets van een nertsenfokker gehoord?
Heel stilletjes allemaal de nek omgedraaid.
Nou was ik niet zo’n voorstander van fock voor bont, maar dat doet er nu even niet toe.

Ruimedenker | 25-03-21 | 19:40 | 4

Allemaal miljonair geworden.

AlexanderVissers | 25-03-21 | 19:43

Uitgekocht voor heel heel veel bloedeurootjes.

Lorejas | 25-03-21 | 19:43
▼ 1 antwoord verborgen

Het wordt te druk in de Nederlandse 'natuur'?...
Er zijn, schat ik zo, ongeveer anderhalf miljoen "Nederlanders" (of lui die bereid zijn te zéggen dat ze dat zijn als er uitkeringen en toeslagen tegenover staan), die per direct op permanente basis verplicht ingezet zouden kunnen worden bij vergroeningsprojecten in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Komt daar tenminste eindelijk ook eens iets fatsoenlijks van de grond. Tenminste, zo lang ze mekaar niet aan flarden rijten met autobommen, bermbommen en Kalasjnikovs.

Scheelt een hele hoop drukte hier. En auto's. En problemen. En lost bovendien de woningnood in één klap op.

Peter Emile | 25-03-21 | 19:39 | 2

Maar wie moeten dan al de raketten bouwen en de apotheken bemensen?

Rest In Privacy | 25-03-21 | 19:42

Ja, lekker dan als ik straks een hersenchirurg nodig heb. Loopt ie in het MO natuur te scheppen.

Lorejas | 25-03-21 | 19:44

Meer natuur in combinatie met meer windmolens is een explosieve stijging van het aantal dooie zeearends. U moet wel een entreekaartje kopen voor het nieuwe natuurgebied, maar het schouwspel van de stervende zeearend is het vast waard.

Ir_HardGelag | 25-03-21 | 19:38 | 4

@Mauritskade | 25-03-21 | 19:45: kan niet zeggen dat het mijn favoriete stuk natuur is. Vind het te eentonig eigenlijk, en plat. Stukken natuur in Brabant zijn - wederom, mijn smaak - veelzijdiger. Zelfde geldt voor de Utrechtse heuvelrug.

The-loopy-cowboy | 25-03-21 | 19:51

@Mauritskade | 25-03-21 | 19:45: Dat denk je, kruller muller is een museum, dat is allemaal gefinancierd van jouw belastingcenten:

"Ondertussen werden door de in 1928 opgerichte Kröller-Müller Stichting op het Lange Voorhout 1 in Den Haag tentoonstellingen georganiseerd, onder andere van Isaac Israëls.[4] Omdat het met de firma van Kröller steeds slechter ging, werd de overheid gevraagd te helpen bij de financiering van het Groote Museum. Op 26 april 1935 schonk de stichting de kunstcollectie aan de overheid die als tegenprestatie beloofde te helpen om het museumgebouw te realiseren. Ook werd het Nationaal Park De Hoge Veluwe gesticht op het landgoed van de familie, eveneens met overheidssteun."

ReyNemaattori | 25-03-21 | 22:21
▼ 1 antwoord verborgen

Waar zijn boswachters eigenlijk voor nodig? Hoeveel Roodkapjes en oma's worden er door wolven opgegeten per jaar?

Mr_Natural | 25-03-21 | 19:38 | 1

Er zijn trouwens steeds minder boswachters en steeds meer boswachtsters - of boswachterinnen, of boswachteressen. Of is dat ongenderlijk? Hoe noem je zoiets eigenlijk? "Boswachters die menstrueren"? En zo ja, wat doen die de rest van de maand dan?

Peter Emile | 25-03-21 | 21:47

Do you hear people sing?

ikworstelengadouchen | 25-03-21 | 19:37

RWE hier in de Eemshaven, heeft een vergunning gekregen om biomassa op te stoken. Het is ongekend zoals dit allemaal gaat. Het zijn puur financiële belangen, die voorop staan.

vluchtelingallergie | 25-03-21 | 19:35

Onze veeteeltsector is een waterhoofd. Is iedereen het wel over eens, behalve veetelers en hun groupies.

beldewouten | 25-03-21 | 19:34 | 2

Weet je wat een waterhoofd is, gecreëerde natuur kijk naar de Oostvaardersplassen.
Opsluiten deze natuur criminelen, dieren kwellers.

likdoorn | 25-03-21 | 19:38

Er zijn zoveel soorten boeren en dat zijn lang niet allemaal rundveehouders.

Ruimedenker | 25-03-21 | 19:43

Ik vind dat we veel te weinig strand hebben.
Gooi de hele bollenstreek nou ‘s vol met wit zand.
Trek dat strand door het groene hart naar Utrecht toe.
Ik wil ook wel eens aan het strand liggen zonder eerst in de file te staan.

Ruimedenker | 25-03-21 | 19:33 | 3

Dan ga je toch gewoon op Texel wonen? Het is allemaal niet zo moeilijk!

VBO_B_Niveau | 25-03-21 | 19:46

Ik wil gaarne meer naakstranden, mobieltjes en islamieten verboden. Gewoon weer lekker met de puntjes omhoog in de zon, beetje om je heen kijken naar natuurschoon. Maja....

The-loopy-cowboy | 25-03-21 | 19:52

Vind dat na de succesvolle introductie wolf er ook oog moet zijn, voor de sinds het jaar 1000 uitgestorven bruine beer hier in Nederland. Kan altijd kekker toch benne benieuwd.

william7055 | 25-03-21 | 19:33

Oh, de f*cking Postcode Loterij gaat mij vertellen wat 'mooi' en niet mooi is. Donder op . Dit is allemaal grijs op dat kaartje : www.google.com/search?q=bollenstreek&...

Zwizalletju | 25-03-21 | 19:31 | 1

Goeeeeeedemiddag...

dhrat | 25-03-21 | 19:38

Meer biomassa verbranding ,meer windmolens en meer panelen daar word je blij van.

rein9576 | 25-03-21 | 19:30

Wat heb je in hemelsnaam aan natuur als je er niet van mag genieten?

marcoplarco | 25-03-21 | 19:29

Met de hoeveelheid bebouwing in Nederland geloof ik dit plaatje niet helemaal...

zwarte_weduwe | 25-03-21 | 19:29 | 1

't Grootste deel van Nederland is onbebouwd, dat zie je ook vanuit de lucht , op bijv Google, maar ook als je er door heen rijdt.

"Meer dan twee derde van de totale oppervlakte van Nederland is in gebruik als groene ruimte (68 procent), waarvan het merendeel agrarisch terrein is (54 procent van het totaal). Nederland bestaat daarnaast voor 19 procent uit water; 13 procent is bebouwd gebied. 25 Feb 2016 "
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/08/minde....

Zwizalletju | 25-03-21 | 19:51

In het bos wandelen is leuk, jammer van al die boswachters.

Mr_Natural | 25-03-21 | 19:28 | 5

En waarom heten alle bospooiers Co of Koe?

Ruimedenker | 25-03-21 | 19:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Heel Nederland asfalteren, als je wil recreëren ga je maar naar de ardennen.

Stikstofnarcose | 25-03-21 | 19:27

600 miljoen valt in het niet bij de 400 miljard die het heeft gekost om op dit punt qua inwonersoverschot te komen

Ir_HardGelag | 25-03-21 | 19:27

Wat een lelijk gezicht, dat kale akkerland. Vind ik ook.
Maar dan wel even vergeten te vertellen dat er over een paar maanden maïs, tarwe of weet ik veel wat groeit.

Boeloeboe | 25-03-21 | 19:26

Ivm de overbevolking stel ik hordes(roedels?) (echte) wolven voor. Met weerwolven gaat het wel sneller dus mag ook.

ger1306 | 25-03-21 | 19:24

Die exoten zie ik persoonlijk eigenlijk nooit in het bos. Wel in de parkjes in de stad.

Hadena | 25-03-21 | 19:23 | 2

Hebben we het over parkieten?

Banenenrepubliek | 25-03-21 | 19:25

Je binnenlandse voedselbron om zeep helpen en tevens je grootste exportproduct de nek omdraaien.
En dat voor 600 miljoen pj?
Das flink achteruit boeren.
En dat met een toestroom van allerlei hongerige exoten.
Krankzinnig.
En dan moeten er óók nog een miljoen huizen gebouwd.
Allemaal bedacht door hoogopgeleide mensen.
Manmanman, wat een middelmatig denkwerk.
Schrikbarend onrealistisch.

Oh en dan vergeet ik nog de ruimte voor ZonneWaaiParken.
Compleet achterlijk.

Ruimedenker | 25-03-21 | 19:23 | 2

Dit dus. Op de postzegel Nederland wil iedereen zoveel mogelijk ruimte voor de eigen doelgroep en achterban. Die ruimte is er niet, met name omdat de grenzen hier wagenwijd open staan.

Toos Bevergeil | 25-03-21 | 19:31

Hopelijk zijn er binnenkort verkiezingen.

keestelpro | 25-03-21 | 20:03

zou mooi zijn als er meer bos en natuurgebieden zouden zijn in nederland. die lege open vlaktes word je toch dood ongelukkig van

motje013 | 25-03-21 | 19:21

Wat is er mis met Noordwest Friesland? Behalve dan de inwoners.

Hadena | 25-03-21 | 19:21 | 1

Laatst nog langs gereden. Het staat daar hutjemutje met windmolens om Halsema en de haren van stroom te voorzien. Laten ze dat lekker zelf oplossen.

goedverstaander | 25-03-21 | 19:24

In Nederlandse bossen staan de bomen zelfs 1,5 meter of meer van elkaar. Echt raar van die bossen waarvan je aan het begin van het bos het einde kan zien als je kijkt door de perfecte rijen bomen heen.

Patje | 25-03-21 | 19:20 | 1

jij loopt alleen door houtakkers? trouwens dertig bomen per hectare is een bos.
Dat is voor elke boom 330 mtr2 Dat is veel meer dan 1.5 mtr uit elkaar

miko | 25-03-21 | 19:33

Het halve amazone woud vis ik per jaar uit de brievenbus namens de postcodeloterij.

dhrat | 25-03-21 | 19:19 | 3

Die Nee-nee-nee-neeeheeee! stickers werken ook voor geen meter.

Lorejas | 25-03-21 | 19:22

@Lorejas | 25-03-21 | 19:22:

Toch heb ik heel veel aan Dr. Mangu gehad..!!

Alle geesten, floep!, weg...!!

neonreclame | 25-03-21 | 19:25

Dat buurtkrantje van de gemeente ook briljant. Een pipo flikkert het zonder envelop in de bus en dag erna komt er weer een pipo met dat krantje maar dan wel in envelop.

Lorejas | 25-03-21 | 19:49

Waarom natuur? We zijn straks straatarm maar CO2 neutraal. Hebben we die bomen ook niet meer nodig.

Lorejas | 25-03-21 | 19:18 | 4

Dat zou ik vroeger wel hebben gezegd tegen je maar met de waan van de dag van nu? Nee, ik zeg "Amen broeder".

Lorejas | 25-03-21 | 19:47

@kweethetooknietbeter | 25-03-21 | 19:35:
Ik zou niet weten wat er 'duurzaam' is aan het massaal verbranden van honderd jaar oude bomen in biomassacentrales. Met die groene hobby ben volgens mij zo klaar.
Duurzaam me reedt!

keestelpro | 25-03-21 | 20:01

@keestelpro | 25-03-21 | 20:01:
duurzaam = duur + (te)za(a)m(en) = we betalen ons allemaal scheel omdat het allemaal vreselijk duur is (geworden).

Rest In Privacy | 25-03-21 | 20:09
▼ 1 antwoord verborgen

Die tuthola die de huren wilde verhogen is besmet

stipjes | 25-03-21 | 19:17 | 1

Ja, met ceaureana de dik maker want je moet 10 dagen binnen zitten.

keestelpro | 25-03-21 | 19:59

Geef Nederland terug aan de zee.

Reebensteeltje | 25-03-21 | 19:16 | 4

Nederland is nooit zee geweest, maar in het westen veen, dat ontgonnen werd, of afstierf door een doorbraak, en dan als er geen akkers of bosgebied van werd gemaakt een plas met water werd, tot die ingepolderd werden.

Pieter Breydel | 25-03-21 | 19:48

Toen heette het geen Nederland.

Lorejas | 25-03-21 | 19:54
▼ 1 antwoord verborgen

De meeste bomen zijn bedrog.

RickTheDick | 25-03-21 | 19:16

Een boswachter, is dat net zoiets als een wegenwachter? Voor als je een lekke boom hebt?

Mr_Natural | 25-03-21 | 19:16 | 2

Gebroken takje. 0906-Boswachter.

Lorejas | 25-03-21 | 19:16

Zit er statiegeld op een vat XTC afval ?

dhrat | 25-03-21 | 19:21

Ik maak me eerder zorgen om de honderden voetbalvelden aan bossen die iedere dag verdwijnen in Zuid-Amerika. Natuur is in de eerste plaats functioneel, daarna pas mooi.

JackStick | 25-03-21 | 19:15 | 2

Er wordt daar veel gevoetbald maar dit lijkt me toch ietwat overdreven.

goedverstaander | 25-03-21 | 19:16

Het levert wel veel goede voetballers op. #positiefdenken

keestelpro | 25-03-21 | 19:57

In dikke rijen slentert men in de weekenden achter elkaar over de kunstmatig aangelegde bospaadjes. Hoe overbevolkt Nederland is wordt tijdens een zaterdagwandeling pijnlijk duidelijk. Natuur? Haha.

Ceristimo | 25-03-21 | 19:14

We hebben vooral geen kloot te doen nu, dus dan maar wandelen.

elco485 | 25-03-21 | 19:14

Een nat uur. Heb ik meer mee.

goedverstaander | 25-03-21 | 19:13

In deze video wordt het beleid weergeven van bezit afpakken het beleid van rutte de npo en al die bij deze organisatie in de video zich hebben aangesloten.
youtu.be/I-xS44U2Oz0

jitro | 25-03-21 | 19:12

We hebben geen natuur in Nederland. Het is cultuurlandschap van A tot en met Z. Natuurbeheer in Nederland is tuinieren voor grote ego's.

Maar los van wat je mooi of wenselijk vindt: waar is het grote debat over de toekomstige bevolkingsomvang van Nederland? Met hoeveel mensen willen we hier over een aantal decennia wonen en hoe gaan we dat in goede banen leiden?

Nou, dat debat is er niet. Om de simpele reden dat vrijwel geen enkele partij haar vingers daar aan wil branden.

www.youtube.com/watch?v=lk3d3MdiXyM

BenBinnen | 25-03-21 | 19:11

Invasieve exoten. Daar ben ik nog eens voor geJorist. Wellicht kunnen we het Suez Kanaal blokkeren om al die illegale dobberaars uit Afrika terug te sturen. Terug naar hun natuurlijke habitat.

Piet Karbiet | 25-03-21 | 19:10 | 1

Ollongren en Kaag vallen wat mij betreft ook in die categorie.

Joffri | 25-03-21 | 19:13

Zodra we ergens in Nederland "natuur" hebben moet een corrupte CDA'er het gaan beheren en met goedvinden van de partijtop miljoenen aan subsidie gaan verbrassen in het vriendencircuit. Zoals Herman Vrehen tot 3 dagen geleden. www.nrc.nl/nieuws/2021/03/22/hoe-een-...

Osdorpertje | 25-03-21 | 19:10

Een akker vol graan of vol koeien is ook natuur verdomme.
Bovendien levert het ook nog wat op in plaats van dat het miljoenen kost.

keestelpro | 25-03-21 | 19:10 | 4

Sterker nog, ik ken natura2000 gebied wat gewoon door boeren wordt gebruikt.

elco485 | 25-03-21 | 19:16

@Mr_Natural | 25-03-21 | 19:12:
In principe wel, alles is een soort van biotoop. Leg je keukendoekje maar eens onder het glas, wat een leven.

miko | 25-03-21 | 19:31
▼ 1 antwoord verborgen

Oh ja, vergeet ik te zeggen. We hebben geen natuur in Nederland. We hebben landschappen. "Natuur" door mensen geschapen.

Mokum Kosher | 25-03-21 | 19:08 | 1

Geen onnatuurlijker land dan Nederland.

Mr_Natural | 25-03-21 | 19:10

Ach, zo'n boswachter bakent zijn territorium ook maar een beetje af, niet zeiken jommes.

Mr_Natural | 25-03-21 | 19:08

Meer groen door 3 miljoen extra "Nederlanders". Wie gelooft die sprookjes nu nog? Oh wacht, drie kwart Nederland, want anders hadden die prutsers van de VVD en D66 niet gewonnen.

Anyway, de 3 miljoen nieuwe Nederlanders willen ook allemaal auto rijden, naar het strand, het bos et certera. Veel plezier met de file in het bos.

Mokum Kosher | 25-03-21 | 19:08

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl