Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CBS maakte Chinees overheids-algo van mobiele van privégegevens T-Mobileklanten

Boeit het eigenlijk nog iemand wat er met je data gebeurt?

Ver voordat D66 een vaccinatiepaspoort wilde invoeren om Nederlanders de keuze te geven om hun vrijheid in te leveren, óf ongelijkwaardig te worden behandeld, bleek het Centraal Bureau voor de Statistiek al ambtenaren bij telecomboer T-Mobile te hebben gestationeerd om hypergevoelige klantinformatie "over wie wanneer waar was en met wie iemand contact had" in kaart te brengen. Datzelfde CBS, dat héél moeilijk deed over het delen van publieke gegevens over de migratiekosten met wetenschappers, wilde een algoritme ontwikkelen om aan gemeenten en provincies te verkopen om de Chinese Democratie beter vorm te geven. T-Mobile zou het algo ook krijgen en werkte daarom mee, schrijft NRC. Klanten van de belboer wisten van niks en beide partijen logen dat de data geanonimiseerd was. Twee toezichthouders (AT en AP) moeten achteraf gaan controleren wat er NU weer verneukt is geraakt met uw privé, en het CBS wil "in dialoog". Okee, graag op speakerphone tijdens een nationale livestream voor alle T-Mobile klanten. Opzeggen bij de privacyslopers kan hierrr, beter nog bestook je hun klantenservice met vragen over het onwettige informatiebeleid van de Duitse belboer belhoer.
Foto: het Nederland van CBS66 in de nabije toekomst

Reactie T-Mobile. Kies maar, wie liegt? NRC:

"Uit documenten die NRC met een beroep op de Wet Openbaarheid van bestuur heeft opgevraagd bij het CBS is gebleken dat CBS-medewerkers via laptops bij T-Mobile toegang hadden tot niet-geanonimiseerde locatiedata."

Of de belboer:

Social

Reaguursels

Inloggen

Een miljoen voor D66 en gedoe rond big data. Ik kan het naar niet los zien.

Mart6037 | 11-03-21 | 15:47

Tnx u allen, het leeft weer. Verder denk ik dat T mobile gelijk heeft en dat het cbs een front office is van de Muricanen zOnder instemming van de Peppie en Kokkies van de AIVD...

F. von Zeikhoven | 11-03-21 | 12:26

Wat omslachtig van het CBS om dit bij een telecom provider te polsen.
Google en Apple weten van veel meer devices veel nauwkeuriger waar ze zijn en hoe snel ze bewegen.

Drukte en samenscholingen. Wegen waar vaak (te) hard gereden wordt. Ze kunnen alles zien met de Location-services die continue de locatie op de achtergrond peilt.

frickY | 11-03-21 | 12:24

Het CBS kreeg in 2020 ook een nieuwe Directeur Generaa. DIe werkte voor ze bij het CBS kwam bij het Outbreak Management Team. Dan weet je genoeg...

Antiquerulant | 11-03-21 | 12:23

En nou? Terug naar Vodafone?
De korting in combinatie met Ziggo is wel leuk, maar wil me niet associëren met dat The Voice gepeupel.

frickY | 11-03-21 | 12:22 | 2

Postduiven en rooksignalen is ook nog een optie natuurlijk

TonyMontana010 | 11-03-21 | 14:48

Tijd voor wetgeving waarmee dit soort misdrijven automatisch leidt tot een schadevergoeding van 10.000 euro per gelekt gegeven per persoon.

obominotie | 11-03-21 | 12:14 | 2

Ja, goeie !

Kim-Jung-Un | 11-03-21 | 14:28

Nee, persoonlijke aansprakelijkheid voor de sjacherende ambtenaren en politici. Weg met het Pikmeerarrest.

5611 | 11-03-21 | 18:26

Ik had al eerder aangegeven binnen mijn kring dat ik bereid ben een bedrag neer te tellen voor het ontvangen van Pfizer vaccin ipv AstraZeneca. Ben niet echt fan dat er een uitgeklede adenovirus wordt gebruikt en zichzelf de cellen binnenwerkt om het stukje rna af te leveren. Dan heb ik liever een stuk mRNA dat vanzelf afbreekt na verloop van tijd. Ook zijn de bijwerkingen omschreven zoals op de website van het rivm een stuk milder bij Pfizer.
Leg graag €300 neer voor mijn voorkeursvaccin.

Dr.Platypus | 11-03-21 | 12:03 | 3

Poeh, u durft! Voor mij 150 euro voor Sputnik V (mits toegestaan in de Unie en met bewijs). Om van het gezeur af te zijn en straks weer wat te mogen, want dat is mij inmiddels wel duidelijk: zonder vaccinatiebewijs bent u straks een 2e rangsburger.

DeCynischeAmbtenaar | 11-03-21 | 12:19

Precies. Zonder bewijs sta je in de zomer geparkeerd weg van alles dat het leven leuk maakt.

Dr.Platypus | 11-03-21 | 12:22

@Dr.Platypus | 11-03-21 | 12:22: U houdt zich al een jaar aan allemaal regels vanuit totale waanzin en een paar maandjes langer kan niet om wederom toe te geven aan deze waanzin. Een leuk eerste evenement zou zijn om naar het strand te gaan, met een stok democratie in het zand te schrijven en er daarna overheen te pissen.

Rolling_Ronny | 11-03-21 | 12:30

overheid en zbo semi-overheid , op een of andere manier gaat dat vaak mis volgens de parlementaire enquetecommissies waarbij de aanbevelingen en verbeterstappen altijd hetzelfde aangeven

HetOorAakel | 11-03-21 | 11:06

Nu NL een Covid-19 dictatuur geworden is is het vast ook mogelijk om de ambtenaer die zorg draagt voor het invullen vd Covid-19 ausweis info wat geld te doen toekomen zonder dat er daadwerkelijk gevaccineerd wordt. Kitu kidogo, noemen ze dat hier in Boekieland.

Poekieman | 11-03-21 | 10:24 | 2

Graag melding waar dit kan.

ikworstelengadouchen | 11-03-21 | 10:50

Waarschijnlijk elk gemeentehuis. Zeker als er personen werken die uit die contreien komen waar dit normaal is.

rifraf | 11-03-21 | 12:10

"Achteraf gezien was een bezoek aan de AP over deze pilot verstandiger geweest”, aldus het CBS in een schriftelijke reactie"

Laat ook maar...

Gen. Maximus | 11-03-21 | 10:22

Vorige CBS directeur ging bij Sanquin zijn bloedgeld verdienen. De gepubliceerde salarissen deden mij als donor van de stoel vallen. De bestuurders verklaarden dat met hun maatschappelijke relevantie en verantwoordelijkheid......................... (Kreeg gelukkig wel na elke donatie een kopje koffie, maar geen reiskostenvergoeding. Je moet natuurlijk ook weer niet te veel willen in je nobelheid.)

Tinie | 11-03-21 | 11:40

@Tinie | 11-03-21 | 11:40: Sinds de omdoping naar Sanquin behoort de Bloedbank voor mij tot de verdachte organisaties met inderdaad als kenmerk een wanpresterende en zwaar overbetaalde top. Dat is altijd zo als klassieke semi-overheidsorganidaties zich een een latijnserige naam aan gaan meten en ineens een mission statement blijken te hebben. Vervolgens zie je ze hun logo om de paar jaar veranderen, zwelt de PR-afdeling als een kankergezwel op (professionalisering!) en moet er verhuisd worden naar een duur, prestigieus pand aan de gracht.

5611 | 11-03-21 | 18:37

Die Chinezen he... Met hun sociale kredietsysteem. Dat gaan wij ook krijgen, maar dan vormgegeven door bedrijven en de overheid, waardoor je NUL toezicht meer hebt. Gelukkig heb ik niks te verbergen... Fijn joh!

dyslexieman | 11-03-21 | 09:59

Ik hoorde via via dat Sky ECC wel betrouwbare provider is.

Lorejas | 11-03-21 | 09:58

Belboer draait op Chinese hardware en software. Koop de data gewoon daar waar het al is sukkels.

logicavanhetgevoel | 11-03-21 | 09:55

Maakt niet uit wie de onwaarheid spreekt. Feit blijft dat er ongevraagd gegevens gebruikt van klanten van T-Mobile. Op dat laatste moet de focus liggen. De rest is maar afleidingstheater.

Rest In Privacy | 11-03-21 | 09:51

Wie zonder zonde is (tussen 15 en 20 jaar) die gooit de eerste steen...

Stoned Hengst | 11-03-21 | 09:46 | 1

ik ben ouder, maar ik gooi die steen wel hoor.

ikworstelengadouchen | 11-03-21 | 09:50
-weggejorist-
Leptob | 11-03-21 | 09:44 | 2

Ik heb bij mijn telefoon altijd de locatiegegevens uitgeschakeld, ze kunnen dan nog wel via het net weten waar je ongeveer bent, maar niet meer precies. Ook schakel ik de telefoon uit bij lange reizen, hoef dan niet iedere 2 minuten te kijken waar Jan, Piet, of Klaas uithangt en wat ze belangrijks te melden hebben.

jan huppeldepup | 11-03-21 | 09:41 | 6

En helpt het als je telefoon in aluminiumfolie wikkelt? Ik zag dat een keer in een tv programma.

Xbitt | 11-03-21 | 12:11
▼ 3 antwoorden verborgen

wederom blij dat ik de PTT trouw ben gebleven. Alleen dat Netflix streamen moeten ze beter doen

SteilAchterover | 11-03-21 | 09:37 | 5

@jan huppeldepup | 11-03-21 | 10:00: Waar is de tijd dat we nog trots konden zijn op onze innovaties en ons talent niet bij de geboorte al wordt weggekocht door de Amerikanen of Chinezen

SteilAchterover | 11-03-21 | 10:06

@jan huppeldepup | 11-03-21 | 10:00: Sinchronisatiesysteem gaat ook nog eens groot worden. En dan bedoel ik zo groot als windmolens. Opdat de vogels precies tussen de wieken door kunnen gaan vliegen ;-)

D-Fens_1963 | 11-03-21 | 10:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Enige probleem is waarschijnlijk dat de AT en de AP niets ervan wisten; als het CBS het even gemeld had was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest. Het was ook maar een pilot. Gaat de NRC zich ook opwerpen als hoeder van onze privacy bij de nieuw te maken testbewijswet, met alle daarbij behorende appjes die in de maak zijn?

grietmetgroenefiets | 11-03-21 | 09:33 | 4

"Gaat de NRC zich ook opwerpen als hoeder van onze privacy..."
Ik weet dat het misschien iets is dat jij niet meer weet omdat het van vroeger is, maar de media / journalistiek is van oudsher een van de controlerende machten in een samenleving. In samenlevingen die niet vrij zijn, zoals dictaturen, is de journalistiek ook altijd een van de eerste partijen die sneuvelen of dermate ingeperkt worden zodat ze alleen nog maar pro-overheid-nieuws brengen en totaal niet meer kritisch zijn. Ik weet dat het moeilijk is om je dat nog te kunnen voorstellen, maar het was ooit echt zo.

peterdh | 11-03-21 | 09:47

Als de NRC al iets publiceert over de wet dan zal dat een jubelverhaal worden, ze rechtstreeks gemaild vanuit Den Haag. Als subsidieafhankelijke ben je gewoon gelijkgeschakeld.

5611 | 11-03-21 | 18:40
▼ 1 antwoord verborgen

Fijn om te weten dat jij weet dat daarom aliexpress goedkoper is. Bijna alles hier komt uit china daar komt 6x belasting op 3x winst en dan heb jij het product en 5g waar komt die vandaan? Ik maak me drukker om
Ggd t-mobile cbs en wat we allemaal nog niet weten .

Bjorn19851111 | 11-03-21 | 09:32 | 1

Sorry verkeerd is aan @grindbak

Bjorn19851111 | 11-03-21 | 09:34

Algo. Wat krijgen we nog meer? Paspo? Kroko? Dildo? (oh nee).

JvanDeventer | 11-03-21 | 09:32 | 2

Vergeet Prio niet.

aamert | 11-03-21 | 09:45

Persco.

5611 | 11-03-21 | 18:41

Om stil van te worden. Echt!

Krijgtheenenweer | 11-03-21 | 09:31

Alleen als u zichzelf laat vaccineren krijgt u uw privacy terug

Turbulentie? | 11-03-21 | 09:31

Leuk grapje klantenservice bestoken. Ik ben er in al die jaren nog nooit in geslaagd een klantenservice van een telecomboer te bereiken. Weleens geprobeerd, maar na 2 uur in de wacht te staan geef je het op gegeven moment toch een keer op.

zeertegendradig | 11-03-21 | 09:31 | 3

U bent gewoon ongeduldig. Ik heb wel is 4 uur moeten wachten maar toch gewoon een vriendelijke man aan de lijn gehad. Hij begreep mijn probleem ogenblikkelijk en ging me doorverbinden met zijn collega. Nou ja, niet helemaal gelukt maar toch.

jan huppeldepup | 11-03-21 | 09:48

Truc om er door te komen, in het onvermijdelijke kiesmenu ga je voor "nieuw abo afsluiten", of iets van die strekking.

The_Paul | 11-03-21 | 12:02

Dat roept herinneringen op aan mijn poging eerder deze dag om een eenvoudige algemene vraag aan de Belastingdienst te stellen. Kost 30 seconden om een mailtje te maken, en dan komt het antwoord over een paar dagen of weken wel een keer. Ware het niet, dat het nieuwerwetse fenomeen 'e-mail' nog niet bekend is bij de Belastingdienst.
Social media kennen ze wel, dus wegwerpTwitter-accountje aangemaakt en de vraag gesteld. Verwijdert Twitter dat bericht binnen een paar minuten.

Dan maar bellen. Half uur wachten om iemand aan de lijn te krijgen die het 'eventjes moet navragen', en daarna 'moet doorverbinden'. Dat lijkt de hoofdactiviteit van het Belastingdienspersoneel te zijn, want dat gebeurde nog twee keer en vervolgens werd de haak erop geflikkerd.
Inmiddels stoutmoedig met poging 2 bezig, ben nu bij mevrouw 2 aangeland (een zeer zware rookster). Hoe zal dit aflopen?
En dat allemaal voor een vraagje dat 30 seconden kost om te stellen en niet acuut beantwoord hoeft te worden...

obominotie | 11-03-21 | 15:56

Als een enge heks het fabeltje over het raadgevende referendum geheel tegen de wil van bruut de nek omdraait, dan is het toch niet vreemd dat al haar ex-collegas die dezelfde politieke stroming aanhangen, hun reedt afvegen met de rechten van het volk.
U als burger bent er om belasting te betalen zodat Dictatuur66 aanhangers hun baan kunnen behouden.

spoilerfreak | 11-03-21 | 09:30

Heb het idee dat privacy in de toekomst helemaal niets meer voorstelt. Denk wel dat gegevens straks niets meer waard zijn als ze al alles van je weten.
De vraag is wat gevoelige informatie is. Welke personen hebben toegang tot welke informatie?
Hier zou wat meer over nagedacht moeten worden.

Mr.Crowley | 11-03-21 | 09:29

Nog even over het onderzoek over de kosten van de migratie van Jan van de Beek e.a: er stond gisteren in het FD een interview met hem, vraag: 'Is het opnemen van mensen in nood niet een kwestie van medemenselijkheid?'
'Nou spreek ik even niet als wetenschapper. Ik vind het neokoloniale zelfoverschatting als je jezelf impliciet verantwoordelijk maakt voor de mensenrechten van miljarden mensen. We zeggen dat we een humaan beleid hebben, maar in werkelijkheid is het een hypocriet systeem. We helpen niet de meest kwetsbaren. Het zijn degenen met het meeste lef en het meeste geld die hier weten te komen.'

grietmetgroenefiets | 11-03-21 | 09:27 | 3

Daarom worden de media gemanipuleerd om het nieuws in een bepaald licht te zetten.
Let op hoe migranten belicht worden en bepaalde informatie niet verstrekt wordt.

Mr.Crowley | 11-03-21 | 09:39

En wat denkt u van de Brain-Drain uit die landen.
Er is geen apotheker meer te vinden in Syrië...
Maar daar zijn ze ook hard nodig.

Apothekers hier in NL opnemen is ronduit schandalig en onmenselijk voor de Syrische bevolking.

Stoned Hengst | 11-03-21 | 09:44

De manipulatie begint al met de video of foto. 800 jonge mannen en een vrouw met kind komen aan. Wat ziet u later in de msm, jawel alleen de vrouw met kind en dan zo zielug mogelijk afgebeeld..

jan huppeldepup | 11-03-21 | 09:52

Ik maak mij geen illusies, overheid tapt al sinds jaar en dag telefoons zelf toen dit nog analoog was.

zeertegendradig | 11-03-21 | 09:26

Duits bedrijf..... best wel vreemd aangezien ze in Duitsland volslagen spastisch doen over persoonsdata (Derde Rijk, DDR.... dus logisch). Als je ze niet stopt vinden ze zelfs je naam 'verboten' om te delen. Maar goed, in Nederland ligt dat dus blijkbaar anders.

Risingson | 11-03-21 | 09:25 | 6

Merkel stond vooraan toen Obama data nodig had voor zn afluister programma. Zie interviews met Edward Snowden

4HoogAantWater | 11-03-21 | 09:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Terwijl we kijken naar T-Mobile, vergeten we dat we voor het gemak dat we ook nog de Sleepnetwet hebben.

Rest In Privacy | 11-03-21 | 09:24 | 1

Waar tegen is gestemd.. maar er toch is..

All_Anonymous | 11-03-21 | 09:46

Na 10 jaar T-Mobile een goed moment om over te stappen naar een andere boef.
-

Bernhard de II | 11-03-21 | 09:24 | 2

Ik zou naar simpel gaan haha

Bjorn19851111 | 11-03-21 | 10:05

Zijn er regels overtreden? Een eenvoudig te beantwoorden vraag, of dat zou het moeten zijn. Gegevens zijn gebruikt voor zaken die niet strikt noodzakelijk zijn voor het leveren van de geboden dienst, en er is geen sprake van een opt-in door klanten (kleine lettertjes tellen niet, het moet om een goed geinformeerde keuze gaan), of van een vooraf goedgekeurd gericht opsporingsbevel. In een normaal land zou zoiets niet moeten mogen. En zou bij overtreding er niet alleen sparke zijn van "een goed gesprek", maar van gevangenisstraffen.

Muxje | 11-03-21 | 09:22

Ik moet altijd lachen om mensen die zo autistisch praten over hun privacy maar ondertussen hun hele privé op FB, Twitter, Instagram en andere sociale media delen met de rest van de wereld.

Red shirt | 11-03-21 | 09:20 | 7

Waarom lach je daarom? Het hele punt van privacy is namelijk dat je juist niet alles geheim hoeft te houden, maar dat JIJ bepaalt wat je deelt, op welk moment en met wie. Dat data vrij beschikbaar is betekent nog niet dat deze ook voor alles gebruikt mag worden. Wie iets deelt op FB moet inderdaad beseffen dat dat bedrijf die data tot in de puntjes analyseert, maar misschien hebben die mensen daar in ruil voor de geboden dienst wel vrede mee. Terwijl ze tegelijkertijd er geen vrede mee hebben dat hun geposte fotootjes (van henzelf of van hun vrienden) ook door allerlei overheden worden opgeslagen en later voor allerlei gezichtsherkenning wordt gebruikt.

Muxje | 11-03-21 | 09:27

@Zoelense Hobbyboer | 11-03-21 | 09:25: Yep, essentieel verschil.

Graaier | 11-03-21 | 09:28

@Zoelense Hobbyboer | 11-03-21 | 09:25: helemaal niet. Je kiest er voor om zo'n account te hebben en die bedrijven handelen met die data. Tenzij je elke week 5 uur spendeert in onderzoeken wat ze er exact mee doen heb je daar weinig zicht op. Je kunt er voor keizen om niet deel te nemen aan de social media. Dat is waar. Maar daar is ook -veel- sociale druk op. Bovendien, als je dan Whatsapp gebruikt (net als de hele wereld) dan ben je alsnog data aan het delen met big tech. Kun je ook allemaal omheen, maar dat beperkt het gebruik van de je netwerkcapaciteiten wel enorm. OK. En dit is vergelijkbaar met het Coronapaspoort. Je kunt jezelf sociaal isoleren door je niet te vaccineren. Punt. Net als met sociale media. Kun je voor kiezen.

BBRDWR | 11-03-21 | 09:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Als U 1x wat bestelt bij Ali-express.... zijn Uw gegevens aan zeker 20 partijen verkocht, maakt onderdeel uit van verdien-strategie.

grindbak | 11-03-21 | 09:19 | 2

Klopt. Daarom is het ook zo spotgoedkoop.

JJMS | 11-03-21 | 09:20

Ik vind al die spam eigenlijk best wel gezellig. Zo blijft een mens op de hoogte van wat er allemaal te koop is en waarvan hij voorheen niet wist dat hij ze nodig had.

quigg | 11-03-21 | 09:52

Waarom moeten die gasten zoveel vliegen ?
Kan een vergadering of wat dan ook niet digitaal ? Wij moeten ook bijna alles digitaal
Behalve stemmen want een computer maakt geen tel foutjes .

Bjorn19851111 | 11-03-21 | 09:17

Alsof je bij de andere providers niet altijd in de gaten wordt gehouden. Je privacy bestáát niet meer. Tenzij je alle digitale apparaten afzweert, maar zelfs dan wordt je door een groot aantal camera's gefilmd tijdens je dagelijkse ommetje naar de supermarkt. Wen er maar aan.

Ceristimo | 11-03-21 | 09:15 | 1

Kan bevestigen dat elke telco pardoes naw uitlevert van hun klanten aan de popo.... zonder bevel van het OM.

Graaf_van_Hogendorp | 11-03-21 | 09:17

Zolang de Nederlander geen geld kost geeft hij zelfs zijn land weg.
400 miljard en ze hebben het nog niet door.

van stampij | 11-03-21 | 09:14 | 4

Daarom voelt niet iedereen zich meer een Nederlander, best een dingetje als de tijden echt bar en boos worden.

grindbak | 11-03-21 | 09:16

@grindbak | 11-03-21 | 09:16: Zolang de Nederlander gemiddeld gesproken zich nog te pletter kan consumeren accepteren ze alles of kijken ze weg. Verder kunnen we niet meer spreken van het Nederlandse volk. We zijn nu een Nederlandse bevolking met allerlei subgroepjes die min of meer met elkaar samenleven.

Graaier | 11-03-21 | 09:30

Dat is het probleem - die 400 miljard is 2000,- per werkende nederlander per jaar NETTO. Maar we voelen het niet. We merken het niet. BTW naar 21%, hogere zorgpremie, tientje hier tientje daar, en ondertussen een beetje bezuinigen op de kwaliteit. Maar er is (nog) genoeg geld om naar de IKEA te gaan dus zal het De Nederlander een worst wezen. We hadden echter kunnen zwemmen in de centen. En nu halen we voor dat geld twee miljoen megafoon-enthousiasten binnen om de staatsruif leeg te vreten.

Koekje-dr-bij? | 11-03-21 | 09:33
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zal er bepaald niet raar van opkijken als wij er over een paar jaar achter komen dat AL onze data alláng bekend waren bij buitenlandse mogendheden of bij techreuzen, dat de één of andere (semi-) Nederlandse overheidsinstelling daarin bewust of onbewust een actieve rol heeft gespeeld, dat daar al heel lang een melding van ligt op het ministerie waar niets mee gedaan is en dat wij jarenlang voor de kat z'n achterste de futiele poppenkast van databescherming in leven hebben gehouden. De Nederlandse overheid is namelijk compleet: digibeet.

bisbisbis | 11-03-21 | 09:13 | 4

Databescherming is een wassen neus. Maar digibetie is daar niet de reden van.

haddem | 11-03-21 | 09:17

Daarom kun je nu alvast beter beginnen met een Chinese taalcursus. Bij Confusius of bij de nonnetjes uit Vught, dat maakt niet uit, maar dan bent u alvast op de toekomst voorbereid.

quigg | 11-03-21 | 09:55
▼ 1 antwoord verborgen

Al een tijd geleden heb ik mij neergelegd bij dat ik dankzij mijn mobiele PTT-T65 helemaal niets meer anoniem kan doen. Mijn locatie staat altijd aan en als ik bij een winkel ben geweest krijg ik automatisch de vraag 'hoe was je ervaring bij winkel #.'
Ze zoeken het maar uit. Om de haverklap worden systemen gehackt of lekken er gegevens. Afgelopen week nog werd bekend dat de politie per ongeluk allerlei gegevens aan de belastingdienst heeft doorgespeeld die niet bij de belastingdienst thuishoren.
Ik zeg niet dat ik niets te verbergen heb maar ik heb er inmiddels gewoon schijt aan. Boeit mij niet meer. We vinden het al normaal dat we mensen opsporen o.b.v. dna-materiaal. Van de hielprikjes database wordt gezegd, dat helemaal niemand erbij kan. Ik geloof er helemaal niets van. Privacy bestaat al een tijdje niet meer. Wen er maar aan.

Leptob | 11-03-21 | 09:13 | 1

Handdoek in de ring dus. Bij mij ook hoor, het is niet anders en veranderen doet het natuurlijk nooit meer.

Wiezewalakristalix | 11-03-21 | 09:40

Youp z'n zoon zat toch bij T-Mobile?

Watching the Wheels | 11-03-21 | 09:13 | 2

Ayoup van die regel bedoelt u die?.

dirkdoorsnee | 11-03-21 | 09:31

Ben best wel nieuwsgierig naar het lokatiegedrag van de leden van ons kabinet, of de diverse partijvoorzitters.
Hoe vaak zou Kaag bijvoorbeeld in het midden oosten zijn gesignaleerd. Dat soort dingen.

Mr.Crowley | 11-03-21 | 09:13 | 1

Ik ook, denk dan dat ik genoeg info heb om een paar mensen achter de tralies te krijgen.

ikworstelengadouchen | 11-03-21 | 09:14

Een stem op D66 is een stem tegen Nederland.

Ko Ranzig | 11-03-21 | 09:13

Opgezegd. Sowieso een ontzettend slechte provider.

kapoerewiet | 11-03-21 | 09:12

Herr Rutte: Ich habe es nicht gewusst genossen.

Ds_Dre | 11-03-21 | 09:10

Chinese privacy is altijd nog de beste privacy. Maar hé, om een paar bange schijtluizen gerust te stellen is er veel geoorloofd

haddem | 11-03-21 | 09:10 | 7

@dirkdoorsnee | 11-03-21 | 09:26: Nee, de werkelijkheid is de werkelijkheid.

De Chinezen gaan er prat op dat ze iedereen een rad voor ogen kunnen draaien. U ook, dus.

Glasgow Argus | 11-03-21 | 09:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat is er in godesnaam gebeurd met die titel? Dat is geen NL. Je fout herstellen is geen schande.

Koning_van_de_BBQ | 11-03-21 | 09:08

Een glibberig pasje, uiteraard groen gekleurd waarmee de elites weer vrolijk straks het vliegtuig instappen en weer meermaals de wereld rond vliegen.

Hollandse_blauwe | 11-03-21 | 09:08

iK hEB nIeTs tE VerBeRgen!

priks | 11-03-21 | 09:07 | 2

Vooral jongeren zeggen dat ja. Tussen de sexting door. Iedereen heeft wat te verbergen. Daarom heeft de CCP een paar miljoen mensen in hun bestand die ze intensief volgen. Dat doen ze niet om te kijken waar een snelweg moet worden verbreed.

Graaf_van_Hogendorp | 11-03-21 | 09:11

U loopt ook in uw geboortekostuum door de jumbo te schuifelen met mondkapje. En dat de rest die daar hun boodschappen doet het eindelijk ook duidelijk is waar de naam jumbo vandaan komt.

dirkdoorsnee | 11-03-21 | 09:22

En daarom maak ik gebruik van Sky ECC, van mij weten ze niets. Ohh wacht...... kuuuutttt

NLgaatnaardeklote | 11-03-21 | 09:06

Dat is vast wel te fixen met een inlegvelletje.

Deflatiemonster | 11-03-21 | 09:06

Het geeft me een veilig gevoel dat ik door de Staatsi van de DDR666 ben gevolgd en nog steeds niet ben opgepakt. Ik ben dus een goede en volgzame burger. Ga dan ook woensdag D(DR6)66 stemmen, wilt u dat ook even in mijn dossier noteren AUB. O ja ik ga ook lid worden, dan ben ik nog kans op een mooie baan bij de overheid.

Ds_Dre | 11-03-21 | 09:05 | 2

Niet vergeten een prikje te halen en een ieder, met andere gedachten, te demoniseren en te beschempen. Zo rollen, de covid-schapen.

Guy Fawkes | 11-03-21 | 09:10

@Guy Fawkes | 11-03-21 | 09:10: Heeft u het telefoon nummer al klaar liggen, voor het geval als uw buren misschien een feestje hebben.

jan huppeldepup | 11-03-21 | 10:04

De overheid is de dader. Dus er zal wel niks illegaals gebeurt zijn.

Hemke-Valsema | 11-03-21 | 09:03

Dat Ministerium für Staatssicherheit dan was ook al zo lek als een mandje. Jan is daar in het verleden nog eens abusievelijk binnengewandeld om "dat imposante gebouw eens te bekijken".
Geen Kontrolle, geen Ausweis, nix. Gewoon deur openen en binnenwandelen.
Kwestie van tijd dus tot er T-mobile klanten met de gelekte data gechanteerd worden omdat ze met hun T-mobile telefoontje bij de hoeren zijn geweest terwijl Sjaan zat te wachten met de spruitjes.

JanVergoor | 11-03-21 | 09:02 | 1

Bij de hoeren is niet erg, met je mobiel de website van GS bezocht, dat is pas erg en schadelijk voor de rest van je leven.

Ds_Dre | 11-03-21 | 09:07

In een land waar de bevolking ook maar enigszins een fuck zou geven om privacy, zouden nu zoveel klanten opzeggen bij T-mobile dat ze geen bestaansrecht meer zouden hebben.
Het Nederlandse publiek inschattende denk ik dat ze dit maximaal 200 opzeggingen gaat kosten.

jemagookniksmeer | 11-03-21 | 09:01 | 2

200 vind ik zelfs nog een hoge schatting.

JanVergoor | 11-03-21 | 09:03

Eerst even kijken of ik elders niet duurder uit ben alvorens ik ga opzeggen.

Rest In Privacy | 11-03-21 | 09:19

Off topic. Wat grappig. Als je een agent in het gezicht steekt ben je opeens wel blank ipv wit. NOS

horsteknots | 11-03-21 | 09:00 | 2

Om witheet van te worden.

Deflatiemonster | 11-03-21 | 09:07

Damn. Dan weten ze dat ik het afgelopen jaar gewoon mijn minnares ben blijven bezoeken.

postmodernismisdead | 11-03-21 | 09:00 | 2

Niet alleen zij weten dat.

Wink, wink...

Wijze uit het Oosten | 11-03-21 | 09:27

Lokatie-info uitzetten.

Jos Tiebent | 11-03-21 | 11:14

In de motie verwijst de heer Jetten oa naar Estland. In Estland is ondanks (of dankzij?) de ver doorgevoerde digitalisering van de overheid het aantal datalekken 0. Als burger ben je eigenaar van jouw gegevens en kun je tot op ambtenaarniveau terug zien wie jouw data heeft geraadpleegd en waarom. Alles is met elkaar verbonden en het doen van belastingaangifte kost je een 1 minuut. Het land huist de meeste cybersecurity experts ter wereld. Daar wil hij zich met NL aan meten? Waar een kaartenbak digitaliseren al 3 miljard kost en uiteindelijk niet werkt? Waar keer op keer data voor andere doeleinden wordt gebruikt dan oorspronkelijk bedoeld? Denk nog maar terug aan de blamage rond kentekenadministratie. Het zou direct weer gewist worden, maar oom agent vond het toch wel handig om ze een maandje te bewaren, zodat ze lekker vanuit de luie stoel rond konden snuffelen. Ook dit paspoort wordt weer een privacyramp. En oja, defund the CBS.

Jazeetie | 11-03-21 | 09:00 | 2

In Nederland ambtenarenland zal de burger NOOIT eigenaar worden van zijn eigen gegevens. Stel je voor zeg, een burger die een ambtenaar kan controleren.

JanVergoor | 11-03-21 | 09:04

Estland hebben het idd goed voor elkaar, überhaupt hun digitale infrastructuur. Defund de hele shitshow die "overheid". Al het geld gaat juist naar bullshitvoorlichters en modellenberekeningskneusjes die we toch niet nodig hebben, i.p.v. naar de belangrijke zaken: politie, brandweer, ziekenhuis, (digitale) infrastructuur, onderwijs. Klaar. Al die shit eromheen. Mag van mij de overheid worden uitgehaald. Laat burgers zelf maar bepalen waar ze hun extra belastingcenten aan uitgeven.

DeterioraSequor | 11-03-21 | 09:06

Dit gesprek wordt opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Koonkluk Huis | 11-03-21 | 08:59 | 3

Ál onze medewerkers zijn in gesprek, een ogenblik geduld alstublieft, wij doen ons best u zo spoédig mogelijk te woord te staan... lalalálalalalalalááá...

Zenzeo | 11-03-21 | 09:18

Je moet eens voor de lol melden dat ook jij het gesprek opneemt ivm mogelijke klacht achteraf
de 'service'-balie past doorgaans direkt hun hoge toon aan; slechts een enkeling sputtert nog wat dat wij niet zomaar mogen opnemen

Tobi | 11-03-21 | 09:33

@Tobi | 11-03-21 | 09:33: dat mag wel degelijk en je hoeft het niet eens te melden. Het enige dat niet mag, is een telefoongesprek opnemen terwijl beide (!) partijen daar niet van op de hoogte zijn.

Spie | 11-03-21 | 14:16

En wanneer gaan we nu eens een revolutie starten? als na 17 maart blijkt dat die kartelklojo's weer de macht naar zich toe trekken en ons inderdaad in een China style Socialcreditscore systeem loodsen? Iedereen die dit dus een jaar geleden riep was een "wappie" "qanongekkie"........ het blijken allemaal de onheilsprofeten te zijn geweest waar niet naar geluisterd werd.

ikworstelengadouchen | 11-03-21 | 08:59 | 6

@VoltaireJohn | 11-03-21 | 09:14: Ik ben van t zuidwesten, Ik begin de Republiek Zeeland. Alleen ongevaccineerden welkom.

ikworstelengadouchen | 11-03-21 | 09:17
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Wedergeboren | 11-03-21 | 08:58 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Al deze klanten van T-Mobile hadden expliciet aangegeven:
"Ik heb niets te verbergen."

Stoned Hengst | 11-03-21 | 08:58 | 1

Niet helemaal, het was een héél klein klupje angstvalligen, die het daarmee voor de rest bepaalden. Net zoals vvd66gleu-schapen, ook altijd voor anderen spreken en bepalen, wat zijn (moeten) vinden. Minderwaardig volk, waar covid een grote schoonmaak aan het houden is. Vandaar hun angst.

Guy Fawkes | 11-03-21 | 09:15

Jullie willen toch niet gaan beweren dat Willem Engel steeds meer gelijk gaat krijgen?
Nee toch?

2voor12 | 11-03-21 | 08:58 | 2

Ach, GeenStijl heeft nu eenmaal onderling op de werkvloer besloten dat Engel een "enge sekteleider" is. Als je eenmaal zoiets hebt gezegd, is het moeilijk om erop terug te komen.

DeterioraSequor | 11-03-21 | 09:07

Engel is ook eng.

Lorejas | 11-03-21 | 10:00

Ja, de chinese bestuursvorm is opmerkelijk populair bij onze overheden en het grote bedrijfsleven.

Het vaccinatiepaspoort komt eraan en zal ongetwijfeld aangevuld worden tot een volwaardig social credit score, inclusief internet-identifyer omdat Mark' s vriendje Gordon vindt dat hij in zijn coke-roes gestoord wordt.

Voor andere dystopische voorspellingen van de toekomst van wat ooit het vrije westen werd genoemd hoef je alleen maar naar het oosten te kijken, inclusief all-inclusive resorts voor onwelgevalligen.

Glasgow Argus | 11-03-21 | 08:57 | 2

All inclusive maar sober toch?

Wijze uit het Oosten | 11-03-21 | 09:22

Logisch, je hebt geen last meer van burger- en werknemersrechten. De natte droom voor Westerse politici en managers. Wat deze echter niet snappen dat zij op een gegeven moment ook aan de beurt zijn. De revolutie eet haar eigen kinderen op., zo gaat dat.

DeCynischeAmbtenaar | 11-03-21 | 09:36

Ik heb uiteraard geen abonnement bij het klantonviendelijke, intimiderende en wanpresterende steeltuig van T-mobile.
Maar waar kan ik mijn abonnement van het CBS opzeggen?

jemagookniksmeer | 11-03-21 | 08:56 | 3

Als u uw Nederlandse identiteit loslaat, dan bent u los van het CBS.

Adriel | 11-03-21 | 08:57

@VoltaireJohn | 11-03-21 | 08:57:
Dan verhuis je toch alleen van de kolom "nederlands staatsburger" naar "allochtoon" in hun lijstjes?

2voor12 | 11-03-21 | 08:59

U kunt vragenlijsten van CBS gewoon negeren, al sturen ze dan wel iemand langs om U over te halen de lijst alsnog in te vullen.

happen_maar | 11-03-21 | 09:18

Heeft vast iets met deze overheid te maken.
Dit kabinet met hopman Rutte weten werkelijk alles te verneuqen.

Ommezwaai | 11-03-21 | 08:56

War moeten we hier toch mee! Ik wordt er letterlijk niet goed van. Ziek, scheit ziek van die stasi praktijken in de politiek. Gatver de gatver!

Smeggel | 11-03-21 | 08:55

CBS moet de eigen broek ophouden van onze overheid, en T-Mobile ook, en 1+1 = hier 3. In ieder geval is de AVG wet hier overtreden door T-Mobile met het delen van gevoelige persoonlijke gegevens zonder toestemming.

DeCynischeAmbtenaar | 11-03-21 | 08:55

Hé dat is Rob Mielke, de kleinzoon van Erich.

Toetsenbordcomplex | 11-03-21 | 08:55

Zijn we nu zo naief om te denken dat dit ook niet reeds is bij Vodafone, KPN en andere aanbieders. En maar paniek maken over Huawei want China China.....

Headshrinker | 11-03-21 | 08:54 | 1

KPN vast en zeker.

jemagookniksmeer | 11-03-21 | 08:58

Privacy is sinds het internet en big data een illusie. Straks weten alleen de KGB en het dark web waar je woont en verder alles over je. Alleen de instanties schermen nog krampachtig alles af wat iedereen al weet.

AlexanderVissers | 11-03-21 | 08:54 | 1

Door af te schermen of te doen alsof, bespaar je wel een hoop werk als ambtenaar.

Alwayscurious | 11-03-21 | 09:18

Vaccinatiepaspoort en nu dit... Zullen we voor de zekerheid ook maar uw betaalgegevens vrijgeven aan de overheid om de wereld te redden.

Baat het niet dan schaad het niet toch voorstanders?

Remi A. | 11-03-21 | 08:54

Maar wel glijmiddel in het basispakket!

eerstneukendanpraten | 11-03-21 | 08:52

Tijd om over te stappen dus....

TonyMontana010 | 11-03-21 | 08:51

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl