Seinen op rood voor de NS
NEE TOCH STRAKS MOETEN WE MET DE AUTO
Het vragen van elfduizend euro voor een retourtje Amsterdam-Groningen (meestal staanplaats in zo'n dampig rufthok bij de plee, pas na Zwolle zitplaats) is voor de NS mogelijk niet genoeg het hoofd boven water te houden. De prima reisoptie voor als je auto kapot is, er geen leenauto beschikbaar is en zelfs de verre achterneef die je al zes jaar niet hebt gesproken je niet wil brengen kondigt vandaag na jaren van weelde een verlies van 2,5 miljard roepies aan. Gedoe komt dit keer niet door zes blaadjes op het spoor, een sein- en wisselstoring, werkzaamheden, een overwegstoring, een aanrijding met een persoon, rouwende zwanen langs het spoor, een aanval op twee dierbare vriendinnen van Thierry Baudet, nog een seinstoring, een defecte trein, bevroren wissels, rook in de Schipholtunnel, blikseminslag, stormschade, minder treinstellen, conducteur die zich verslapen heeft, uitval van treinen, vast achter een goederentrein, vandalisme, staking onder het personeel, een politieonderzoek, gezeik met de bovenleiding, een eerdere verstoring, verstoring elders, een geile gans, vertraging elders, vertraging in het buitenland, sneeuw, problemen in het buitenland, staking in het buitenland, een technisch onderzoek, politie-inzet, uitloop van werkzaamheden, een spoedreparatie, 'aan de kant want de Intercity moet ons passeren' of onze persoonlijke favoriet 'door nog onbekende oorzaak...' om vervolgens nooit meer iets te horen over de oorzaak. Nee, het is corona. Corona zorgt ervoor dat we straks weer in onze AUTO moeten zitten, helemaal alleen zonder negentig andere hijgende forensen om ons heen, met een lekker muziekje op, de verwarming op 20 graden, rugleuning perfect afgesteld, stoel in precies de juiste positie en weet je wat, we zetten de stoelverwarming ook aan... ja echt heel erg. Veel sterkte iedereen bij de NS!
Reaguursels
InloggenIs de auteur van dit artikel jaloers dat hij/zij geen mooie woning in het centrum kan kopen in de nabijheid van werkgelegenheid en vermaak? De autoweg is voor pleps.
Jaja, werkgelegenheid op 1 locatie is het namelijk helemaal. Je zou maar een funcitie hebben waarvoor je het land door moet reizen of mogelijk internationaal je steentje bijdragen écht dé baan voor het klootjesvolk.
En dat denk je omdat ..?
GS, waar het onrendabelenvervoer ineens superduper is en de autobahn voor het pleps. Man hoe kom je erop. Of je moet gewoon een hekel aan Mosterd hebben natuurlijk.
De Nederlandse Spoorwegen zijn door Wim Kok voor een gulden aan de markt overgedragen. Nog geen dag hebben die lutsers zonder staatssteun kunnen bestaan.
Ik pleit ervoor om alle NUTS-bedrijven weer terug te brengen naar de overheid. Dan weten we op z'n minst nog wie we de schuld kunnen geven van slechte resultaten.
Een kleine aantekening op het miljardenverlies: Op de operationele taken is "slechts" een verlies geleden van rond de 100 miljoen euro, en dat is te dragen voor een bedrijf met tientallen jaren winsten van 100-250 miljoen per jaar.
Het overgrote deel van van dit enorme verlies is een soort boekhoudkundige truc met betrekking van het afschrijven van gedane investeringen.
Zie het als dat jezelf een volle kar met boodschappen afrekent bij de kassa voor 350,00 euro en de volgende maand kom je er achter dat je hiervan een 175,00 euro hebt weggegooid omdat je het niet gebruikt hebt.
Zonde geld, want je hebt het voor niks uitgegeven, maar het bedrag is in het verleden uitgegeven en je nieuwe maandsalaris staat alweer op de rekening, dus de volgende maand zal je met beter inkopen dat verlies niet hoeven te moeten lijden.
Had je overigens die 175,00 euro aan weggegooide boodschappen niet uitgegeven en was het op de rekening blijven staan, dan had de overheid die 175,00 euro afgeroomd door middel van een belastingaanslag over 100% van het bedrag wat er overgebleven was.
De NS is een professionele subsidieslurper. Ze weten dat er nu een kabinet zit dat met miljarden strooit als je coronaslachtoffer uithangt. Ik denk dat meer dan de helft van het verlies posten zijn die al jaren problematisch waren en nu zichtbaar zijn gemaakt. Tuig is het die NS. Duur tuig dat is.
Ik reis al bijna een jaar bijna niet meer met het OV en helemaal niet met de NS. Ik mis het niet kan ik u zeggen. Geldt voor het geheel OV in mijn regio waarbij ik vermoed dat de busmaatschappij en de regionale treinboer liever helemaal geen klanten hebben. Het weer wordt weer mooi, de e-bike lonkt en de verlenging van mijn ov-chip kaart stel ik uit. Hef anders die bodemloze put die OV heet maar lekker op.
gave clip met die treineh...
Moest even op het laatste moment met m'n ouders naar Amsterdam; want auto was geen optie ivm. drukte.
BAM 200,- euro retour.
Die privatisering heeft zoveel goeds gebracht joh!
Jammer het is juist altijd zo betaalbaar en schappelijk geprijsd vervoer met de trein
Past allemaal uitstekend in het plaatje.
Reset en build back better.
De economie slopen is in volle gang.
Grootste winst NS komt uit retail, niet het vervoer van mensjes.
Ze vinden zich "essentieel" en willen staken omdat er mogelijk door verliezen "ontslagen" zouden vallen. Nou, sorry... In de zorg, wat misschien nog wel meer essentieel is zijn de afgelopen jaren 70 duizend plus banen verloren. Ns is geen overheid, zelfs geen semi overheid. Is dus gewoon markt werking en dan loop je de kans om bij tegenwind als bijna monopolist had op je bek te gaan. Deal with it, en stem de verantwoordelijke weg op 17 maart...
Hoera! Zo lief is deze reactie niet.
Aardappelblokjes of aardappelschijfjes, je zit er naast, het blijft gemaakt van de aardappel. De NS is 100% een staatsdeelneming en derhalve een semi overheidsbedrijf al noem je het nu even anders. Links om rechtsom betalen we allemaal mee middels de belastingen om het te laten draaien. U zou zomaar een VVD woordvoerder OV kunnen zijn...
Er is een rede voor dat de treinen zijn gespoten in Chinees geel. NS heet straks XI en maakt deel uit van de zijderoute.
Jullie snappen het niet. Heel de wereld snapt het niet. We mogen dan het lachertje van Noord Europa lijken, wat niemand beseft is dat de NS, door géén rekening te houden met blaadjes, een nachtje vorst of een groot nationaal evenement, véél efficiënter kan werken. Lees; veel goedkoper, dus eigenlijk zouden de kaartjes nog veel duurder moeten zijn.
www.parool.nl/nieuws/nederland-lacher...
Toch gaat er ergens iets mis;
www.parool.nl/nieuws/nederlands-openb...
Ik zie toch wel parallellen in dit filmpje, daar had iemand een adelaarsnest. Bij ons heeft iemand een torentje.
Die 'geile gans' uit het artikel kon ik niet thuisbrengen maar dat was simpel op te lossen geweest door een managerslaag van de NS om te scholen tot Bijzondere Troostneuqkcker. Dit artikel is trouwens een bewaaritem want dit is het eerste dat haarfijn de effecten beschrijft van de #privatisering, de grootste rooftocht aller tijden, waarbij de kroonjuwelen van Het Volk verkwanseld werden of zlfs gratis met bonus weggegeven aan de roofindustrie die de toko vakkundig plundert en vervolgens volgooit met schulden om tenslotte de volgeladen toko terug naar de kadootjsgevers te brengen...
Vaak met in de hoofdrol ex politici die dan plots bij de NS, verzekeraar of bank zitten.
@Dirk III | 25-02-21 | 10:48: Bewijs maar! Bewijs maar dat er sprake is van belangenverstrengeling.
Dit is precies de beschrijving van de VVD, de Volksverlakkerijpartij van Vrijheidsberoving en Demagogie.
Ik vind overigens dat de NS meer recht heeft op miljarden steun dan de KLM.
Maar maar, de KLM heeft een zwaan als logo, dus diervriendelijker! En minder mensen die voor een vliegtuig springen dan bij de NS. Redt levens, steun de KLM....
En ik dan?
Want hun Ierse trein moet rijden of hebben ze inmiddels een andere belastingontwijking route gevonden?
Noodseinen zijn seinen die seinen seinen dat seinen kapot zijn
Andere versie meer Amsterdams of zo dialect.
Nootseinuh seinuh seineluh die seinuh seinuh as de seinuh kapot seinuh.
Zoiets. Evocatus
Noodseinen seinen de seinen waarmee ze seinen als de echte seinen kapot seinen. Zo heb ik hem ooit geleerd.
Wat een geklaag weer, het kan beter, maar het is echt lekker dat je in Nederland overal kunt komen met openbaar vervoer.
Schiphol, midden in de nacht?
Kos da? Subsidieslurpers voor onrendabelenvervoer,
Rutte heeft toch geld zat voor de multinationals, allochtonen en Zuid Europa. Hebben wij hem allemaal gegeven.
Uit vrije wil. En straks gaan we nog meer geven.
@Sans Comique | Willen we meer of meer geven?
zolang dat Amsterdam een noord-zuid lijn heeft. wat iedereen wist dat die nooit geld gaat opleveren dan kan de NS nog wel even aan tobben.
De Nederlander betaald wel
Wat is duur. Ga eens met de Deutsche Bahn. Geen service, 1000 soorten kaartjes met 1000 regeltjes en uitzonderingen. Vage groepstickets. Zonder deze special deals is het onbetaalbaar. Hier is natuurlijk de privatisering weer doorgeslagen want we willen een NS. Ze zijn een bedrijf maar we zullen ze niet laten falen. Kan niet...
Deutsche Bahn is geen overheidsbedrijf (staatsbedrijf), maar een naamloze vennootschap waarvan de staat de enige aandeelhouder is.
@Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 10:24: N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS) is een Nederlands spoorwegbedrijf, een semi-overheidsbedrijf met een nv-status, waarvan de aandelen in handen zijn van de Staat der Nederlanden.
@MK27 | 25-02-21 | 10:29: Pssst, aandelen NS kopen?
In de trein van DB heb je wel horeca waar je lekkere Duitse bieren kunt drinken. Als ik van Apeldoorn naar Amsterdam ga voor een dagje zuipen en voetbal kies ik voor de trein van DB.
Was het maar een NS, als in 1 NS. Maar nee, het moest zonodig een NS en een ProRail worden. Die laatste is voor de infrastructuur, de eerste voor de dienstregeling. Dat is handig want bij iedere scheet kunnen ze beiden elkaar de schuld geven.
Beste BBRDWR,
Meent u dat nu echt? Ik reis graag met de Deutsche Bahn. Alleen al de webstek is stukken beter dan dat onding van de NS, hetgeen merkwaardig is want beiden zijn gebouwd op de programmatuur van Hafas. Als ik een route uitzoek gebruik ik altijd die van de Duitsers. Het enige wat kutterig is, betreft het vervoer van (lig)fietsen, maar de NS is daarin ook geen ster. Als ik zelf een prima fiets heb kruip ik niet op zo’n onding van de NS.
Oh, ja, ik reis altijd met het gereduceerde tarief, enkeltje Köln kost zo, wat was het ook al weer, 19 Euro of zo.
Maar goed, UKKV, nietwaar. Evocatus
Ach, in het post-corona tijdperk zullen we toch allemaal via werkverschaffingsprojecten ergens aan de bak moeten. De spoorweginfrastructuur lijkt me wel een mooie om mee te nemen. Kunnen we allemaal met onze pikhouwelen een paar extra spoortjes uithakken.
Staatboswanbeheer is al bezig de bomen welke in de jaren dertig zijn geplant in het kader van werkverschaffing om te zagen voor de biomassa centrale. Kan de volgende werkverschaffing bomen gaan planten, ruimte zat.
Of de wissels ontdooid houden met branders, ook een idee naast wat extra spoortjes.
Dat privatiseren werkt fan-tas-tisch....
Keer op keer.
En dan weer overheidsgeld erbij.
ING
KLM
NS
Ziekenhuizen
Privatisering. Wat een goed idee.
Wat privatisering doet, is de kosten inzichtelijk maken. En voor die kosten wilt u niet opdraaien. Die moet een nader maar betalen. En van privatisering is vaak helemaal geen sprake. De prijs van een kaartje wordt bepaald door de overheid. Plus de overheid had bij de privatisering van het spoor dat deel wat aan het spoor besteed werd aan de belastingbetaler terug gegeven moeten worden. Had u meer geld gehad om een kaartje van te betalen. Probeert u eens een studie medicijnen te volgen. Met wat pech wordt u niet toegelaten. Hoezo vrije markt.
En er hoeft geen overheidsgeld bij. De overheid kan bedrijven ook failliet laten gaan.
@Sierstrip | 25-02-21 | 10:14: Kan/wil. KLM. Vliegt ons staatshoofd af en toe voor de hobby. Dus dat is essentieel. Betalen dus.
ING? Is geen zooitje geworden door de privatisering maar door de fusie met NMB, een bank die (als dat mogelijk is) nog slechter was dan de Postbank. KLM zelfde verhaal door overname door Air France. Ziekenhuizen (niet de zorg, maar ziekenhuizen) zijn *ontstellend* veel beter geworden door marktwerking, en de gehele zorg is er ook beter van geworden. Ik herinner me nog wel hoe het was onder het ziekenfonds. En om nog maar eens een sector te noemen: herinner jij je de PTT als staatsbedrijf nog? Een jaar wachten op een aansluiting was heel normaal, en niet omdat ze de kabels nog moesten trekken.
In vrijwel elke sector zie je dat privatiseren prima werkt. Of liever gezegd: het vervangen van een staatsmonopolie door concurrentie. Als je echter het ene monopolie vervangt door het andere kartel, dan verandert er niet veel, en wordt het vooral heel erg duur. Kijk eens in de zorg. Wie trekt daar aan de touwtjes, en is dat een monopolie of een goed werkende markt met concurrentie?
@Muxje | 25-02-21 | 10:24: Och de zorg. Ga eens naar een tandarts: Klik foto, want kosten worden toch betaald door de verzekeraar.
Last van aandoening A? oh, moet nog even een ander onderzoek uitgevoerd worden, verzekeraar betaald toch.
last van hoestje? Hoppa, corona test eroverheen en nog even kijken naar het vitaminegehalte in het bloed en een allergietest want er zijn veel pollen in de lucht.
En die kabels van de PTT, betaald van overheids (belasting) geld, betaal je nu nog een keer voor aan de KPN of ZIGGO. En de ING, dan kon die toko toch lekker failliet gaan? Oh, wacht.... Burgers, leningen, spaargeld: Staatssteun to the rescue.
Dus geen enkele motivatie voor bedrijven om de boel op orde te brengen: De staat geeft toch geld als het mis gaat.
@Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 10:30: Dat laatste is problematisch, maar geen symptoom van de markt. In het algemeen zijn we in Nederland goed in privatiseren (in de zin van dat het doorgaans een redelijk bedrijf uit voortkomt), maar wat we eigenlijk nauwelijks nog doen is als overheid de markt laten bewaken, en dan met name te waken voor kartels en monopolies. De VVD ligt in bed met die kartels, en misschien vindt de oppositie dat stiekem wel prima: zo kunnen ze aantonen dat "marktwerking niet werkt". Kijk naar de zorg: we zijn allemaal verplicht verzekerd tegen dezelfde voorwaarden... dus waar hebben we die verzekeraars eigenlijk voor nodig? Laat de staat dat weer ter hand nemen. Of de kartelwaakhond: hoe de neuk keuren ze een fusie van UPC en Ziggo goed? Het argument: "de een bedient de onderste helft van Nederland, de ander de bovenste helft, dus ze concurreerden toch al niet". Daar winnen we de oorlog dus niet mee...
@Muxje | 25-02-21 | 10:40: Gha, ja die laatste paragraaf, ook al zo'n mooi verhaal.
@Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 10:30: Da's gek. Mijn tante heeft 15 jaar met verschrikkelijke pijnen in de rug rondgelopen omdat geen enkele behandelende arts extra onderzoeken nodig vond na hun ijzeren diagnose.
Ach toen de gulden nog bestond was 2,5 miljard nog iets. Nu lijkt het niet erg veel meer met al die miljarden die sowieso overal naar toegesmeten worden.
Het is net of dit kabinet heeft gezegd : hoppa jongens, we geven zo'n 200 miljard weg in ons laatste jaar. Levert vast wel wat zetels op. Na ons de zondvloed.
Deze reaguurder woont dicht in de nabijheid van goed OV. Het probleem van het OV vond ik altijd dat mijn medemensen er óóḱ in mochten, en dat zijn nooit leuke medemensen. Sinds die kapjesverplichting daar nog bij komt heb ik er geen zin meer in.
Lijkt mij ook vervelend. Iedere keer dat je op een bus of tram stapt geconfronteerd worden met hetzelfde droesem dat je zelf ook bent. Of wou je beweren dat alleen alle anderen vervelend zijn?
@Sans Comique | 25-02-21 | 10:56: 'De hel, dat zijn de anderen'
Gaat waarschijnlijk weel weer een bak belastinggeld, om o.a. al die dure (externe) managers aan het werk te houden. Je zou denken dat door de exorbitante prijzen die jaarlijks stegen monopolist NS wel wat vlees op de botten zou hebben. Deze crisis toont maar weer eens aan dat marktwerking in publieke diensten niet werkt.
Ja, ik zou wel eens met rood potlood door de NS boeken willen gaan. Lijken in de kast, rare afschrijvingen, rare investeringen; noem maar wat.... gok dat je veel rare dingen tegen gaat komen.
Onzin. De overheid heeft bij de privatisering verzuimd de belasting te verlagen met dat deel dat aan het spoor werd uitgegeven. Als de staat dat gedaan had, was het kaartje betaalbaar geweest. Omdat u dan dat deel wat u terug had gekregen aan een kaartje had kunnen besteden.
@Sierstrip | 25-02-21 | 09:58: Ga eens kijken in Engeland hoe dat soort privatisering heeft uitgepakt; geen betaalbare kaartjes, meer roofridderschap op het gebied van diensten waar geen alternatief voor is. Zolang je een samenleving met een redelijk niveau van voorzieningen wilt hebben, kost dit geld.
Ik heb een tijdlang nabij Utrecht CS gewerkt. De trein was toen de snelste, makkelijkste en meest comfortabele manier om er te komen, maar ook de duurste. De prijzen zijn werkelijk waanzinnig. Zodra je met twee personen reist, ben je met een auto'tje al goedkoper. OK dan zijn er soms acties en ingewikkelde abonnementen, maar kom op. Wil je mensen de trein in krijgen? Stop dan met abonnementen, kortingsacties en al die onnodig complicerende bullshit. Zorg hoe dan ook dat de rit twee keer zo goedkoop is als met de auto (zonder de vaste kosten van de auto mee te nemen, want die auto hebben de meeste mensen toch wel).
Dat gaat dus niet want de treinen en infrastructuur is op de piekmomenten (werkdagen tussen 06:00-09:00 & 16:00-19:00) al zwaar overbelast. Extra capaciteit is er op die moment dus niet, daarom zijn al die abbo-varianten erop gericht meer mensen te trekken buiten deze tijden.
Sowieso de treinticket goedkoper maken dan de variabele kosten van een autorit gaat niet lukken: de NS heeft ook vaste kosten. Een eerlijk vergelijk is alleen OV tegen alleen autorijden. Dat die persoon die een auto heeft en toch de trein pakt teveel betaalt voor zijn auto moet die persoon weten.
@koeberg | 25-02-21 | 10:02: "de NS heeft ook vaste kosten"
Betaald door de overheid om te rijden, niet om personen te vervoeren.
Ik ben stiekem wel fan van de trein omdat ik dan gewoon kan werken ipv doelloos voor me uit te staren. Maar ik zie ook zeker de voordelen van een auto. Maar de Nederlandse spoorbedrijven zijn inderdaad schandalig duur voor wat ze bieden. De privatisering van het spoor is gewoon ongelofelijke onzin.
Waar baseert u uw mening op dat het in NL schandalig duur is?
Ik weet niet wat de trein of ov in andere landen allemaal precies kost maar weet uit eigen ervaring dat het in de UK en in Frankrijk echt niet goedkoper is? Veelal stukken duurder. En uiteindelijk zullen alle kosten toch betaald moeten worden, hetzij uit de kaartverkoop, hetzij uit de algemene middelen.
@Kattie | 25-02-21 | 10:14: Schandalig duur.
Mensen die nooit met de trein gaan betalen er wel voor middels belasting.
Een rare nergens op gebaseerde beschrijving van treinreizen. Duidelijk dat de stukjesschrijver zelf nooit buiten de deur komt.
Ik zie Mosterd vaak in Frankrijk, als de mosterd weer eens op is. Altijd een opvallende verschijning in zijn Ferrari Testarossa.
@Acidstain | 25-02-21 | 09:52: moutarde
Dat kan kloppen, als je woonplaats Roodeschool is... Misschien keer tripje naar waar wel mensen wonen?
De trein haalt je op van waar je niet komt, brengt je naar waar je niet heen wilt op een tijdstip dat jou niet schikt, en dat voor teveel geld...
En als je in een mercedes wil rijden neem je zeker wel een taxi, en liever een ster in ruit dan een ruit in je ster, en nog meer van die standaard grappen. Top.
@John McClane | 25-02-21 | 09:52:
Ja, en als ik een roze kroontje wil ga ik wel naar de Efteling...
@Air van Boven Dorens | 25-02-21 | 09:54: En als mij de maat genomen moet worden ga ik naar de kleermaker.
@_pacman_ | 25-02-21 | 10:02:
Saville Row, vermoed ik, beste _pacman? Evocatus
Geld zat om het weer eigendom van de staat te maken. Er word ook gewoon 100 miljard extra naar brussel overgemaakt. Dus een treintje voor onze eigen onrendabelen moet kunnen.
De trein naar Berchtesgaden?
Op het randje Mosterd.....
Maar die meneer die in het Kehlsteinhaus op de Obersalzberg bij Berchtesgaden woonde nam zelf nooit de trein. Dus dit verwijst daar zeker niet naar, toch?
Er klopt helemaal niets van het businessmodel van de NS. Als ik een retourtje Utrecht wil ben ik zo'n €50 kwijt. Voor dat bedrag rij ik met een met 9 personen gevuld 9-persoonsbusje op en neer naar Utrecht.
Ga eens even back to basics beste NS. Zoek eens een filmpje van een trein in India en begin dan opnieuw te denken over hoe alles eruit moet zien. Daar kost een ritje ook geen €50.
Los van de bizarre prijzen voor een retourtje weet ik veel waar is reizen met de trein in NL totaal inefficient. Waarom (als ik al met de trein zou willen reizen) moet ik vanaf Zaandam eerst naar Utrecht om vervolgens via Zwolle in Harlingen te komen.
@normanius | 25-02-21 | 09:50: ooit het plan van Den Helder spoorlijn over afsluitdijk te maken. Het eerste stuk vanaf Den Helder was men al aan begonnen en kan je nog steeds zien.
@normanius | 25-02-21 | 09:50: Dit is wel een enorm gruwelijk voorbeeld. Je zou toch denken dat mensen ooit zo wijs waren om op de afsluitdijk ook een spoorlijn te leggen.
Met zo'n kortingskaart scheelt het wel 40 %. A'dam naar Den Helder (1 uur 15 min. reizen) retourtje kost me iets van 2 tientjes. Valt eigenlijk nog mee.
Dat neemt niet weg dat eigenlijk alles in NL duur is. Boodschappen en bikken in Duitsland is over de hele linie een kwart goedkoper.
@Asteroid-B612 | 25-02-21 | 09:58: De salarissen ook een kwart lager. Ik spreek uit ervaring...
Voor mij is onmogelijk om met openbaar vervoer naar het werk te gaan, geen verbinding, verkeerde tijden en te ver lopen naar halte->meer dan 45 minuten.
Lopen doe je 5km/uur, dus op de fiets is dat 3,5 km en 10 minuten. Ik bedoel maar...
Beste RifRaf,
Wat is dat voor slapjanusserij. Heul lang geleden zat ik een uur in bus 8 (Amsterdam) om naar mijn werk te gaan. Nu bus, metro, pont, bus, ongeveer vijftig-zeventig minuten..
Kom op vermant u, man(?) Evocatus
Dan doet Snowpiercer het toch beter.
Moest die ene steractrice eruit om die andere van GOT te betalen?
Ik heb een NS Flex abonnement. Die heeft een jaartje doorgelopen voor €5 per maand. Een half jaar geleden stopgezet en donateur geworden van het WNF. Ik heb het abonnement niet meer nodig omdat ik werk in de stad waar ik woon.
Flex man. Vet.
Ik zou het aan Safe The Children doneren, of de KLM.
Ik ga enkel met de trein met uitwedstrijden.
En zelfs die mogen ook al tijden niet meer.
Voor de rest never nooit met de lange gele file..
Ik rij al jaren voor minder geld in een auto dan de trein mij zou kosten. Als Nederland echt wil dat we meer met de trein gaan: draai die privatisering terug en verlaag de kosten van een kaartje. Te krankzinnig voor woorden dat er gezegd wordt dat we meer met de trein moeten maar dat we hiervoor van een extern bedrijf verantwoordelijk zijn.
Verantwoordelijk = afhankelijk
Het zal er wel op uitdraaien dat het treinkaartje in prijs gelijk blijft en dat de auto duurder wordt.
Als ons land een zorgpremie kan opleggen, dan is het toch niet zo moeilijk elke werkende Nederlander te verplichten een abonnementje op het spoor te kopen? Dat is indertijd ook met studenten gelukt.
En toen bleek dat de studenten er inderdaad gebruik van maakte werden ze voor de keuze gesteld, week of weekendkaart. Het waren vaak wel leuke feestjes in de nachttrein!
miss kunnen ze treinen laten rijden richting die veilige landen om die veilige landiër thuis te brengen die hier de boel verstoren?
Het was niks,het is niks,het word niks !
als ik elektrisch zou willen rijden neem ik wel een Tesla.
Vreemd is dat alle hulpmiddelen in de porno al jaren 100% elektrisch zijn. In slechts 1 nogal dubieus WhatsApp filmpje heb ik een vrouw gezien die verwend / gemolesteerd werd door een apparaat wat was aangesloten op een dieselaggregaat. Porno is de auto-industrie derhalve lichtjaren vooruit gesneld.
De eerste vibrator werkte op stoom.
@Acidstain | 25-02-21 | 09:34: Hout of kolen dus.
Dat je geen smaak hebt of dat je zo graag goedkoop op subsidie rijdt hoef je hier niet te etaleren.
@goedverstaander Nee, ze staken het trilapparaat niet in de fik.
@Graaier | 25-02-21 | 09:39: Waarom niet? Smaak is subjectief en belasting ontwijken willen we toch allemaal wel.
@Graaier | 25-02-21 | 09:39: Ik wil niet met de trein en tesla vind ik vreselijk lelijk. Heb een maand geleden lekker een nieuwe diesel gekocht. Voor mij voorlopig geen elektrisch, is een hype.
Tarieven verdubbelen, dan zitten ze volgend jaar weer in de plus.
Aldus de excel-sheet van de ambtenaar van I & W.
Automobilisten dubbel belasten voor niet-afgenomen-treinreizen. Is de NS er zo boven op.
@Lorejas | 25-02-21 | 09:49: De treinreiziger belasten voor de ruimte die rails innemen.
De reden voor de overheid om de trein te promoten is het klimaat. De reden voor de forens om de trein te nemen is geld en parkeerproblemen.
Oftewel inzetten op klimaatvriendelijke auto’s met voldoende ruimte voor parkeren is wat de overheid hoeft te doen. Daarbij de grote steden op de schop nemen zodat die leefbaar worden (en die randstedelingen daar blijven).
Met de huidige maatregelen blijft het aanmodderen en wordt het nooit iets.
Openbaar vervoer is letterlijk onrendabel onrendabelenvervoer. Alleen studenten, zwartrijders en met kortingspas reizende bejaarden reizen vrijwillig met de trein. Nou ja, vooruit de Rijksambtenaren kunnen op kosten van de belastingbetaler ook gratis met de trein. De rest van NL wil er niet dood in gevonden worden.
Is wel zo.
Als starter heb ik best plezier aan de trein. Woon en werk in de Randstad (ja, sorry GeenStijl, ik weet dat iedereen in de Randstad kut is) maar m'n familie woont door heel het land. Nog geen behoefte aan een auto, kan voor geloof 25 euro'tjes in de maand in de weekenden 'gratis' reizen. 1 weekendje in de maand naar ede-wageningen, 1 weekendje in de maand naar Brabant/Groningen. Zit verder niet met een blik schroot voor de deur dat niet om aan te zien is. Ik blijf voorlopig lekker in de trein!
Ik heb anderhalf jaar in het centrum van Utrecht gewerkt (ik woon in Apeldoorn). De trein was toen best wel handig. De auto parkeren kost meer dan de treinreis en de reistijd was vergelijkbaar (wanner het rustig op de weg was dan is de auto sneller, bij file de trein).
@TancredvanTiberias2 | 25-02-21 | 09:46: Als die staatstrein nou afgeschaft wordt en u neemt op eigen kosten een taxi?
@Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 10:18: Of ik, en alle andere treinreizigers, kopen toch een auto. Dan staan we gezellig elke dag met u in de file. Zou u daar blij van worden? Dan staat u wel uren van uw leven te verdoen elke dag, maar in ieder geval zijn er niet van die smerige treinreizigers om op te kankeren.
@TancredvanTiberias2 | 25-02-21 | 11:36: In de file? Thuiswerken was het toch?
Mooi, laat maar klappen en gooi KLM ook maar onder de bus, er moest toch zonodig geprivatisserd worden? Blijkbaar is dat op het spoor net zo'n succes als in t ziekenhuis...
Semi overheid zuigt geld.
Gaat druk worden op de wegen als de treinkaartjes erg duur worden. Het is 100% staat. Wegenbelasting verhoogd zag ik net, wordt gewoon gedaan.
reizigers wilden graag meer informatie over vertragingen, vervolgens was er maandenlang bijna elke dag de nutteloze informatie: "personen op of langs het spoor".
In de twee weken nadat er onlangs sneeuw was gevallen, werd er op alle stations in het noorden (dus ook in Groningen en Roodeschool) om de vijf minuten omgeroepen dat er minder treinen reden tussen Amersfoort Vathorst en Amersfoort Centraal, 'wegens beperkingen in de materieelinzet'. Dat het voor reizigers vanaf die stations eigenlijk onmogelijk was om in de bedoelde treinen terecht te komen (de intercity's en sprinters van Zwolle naar Amersfoort reden gewoon door), was blijkbaar geen reden die omroepen te staken.
De laatste keer dat van Oef in Nederland nog een treinkaartje had gekocht was ergens in de jaren 80. Geen kwaliteit, viezig en te laat. In Zwitserland zijn de treinen top en behalve de EC naar en van Milano rijdt alles op tijd.
En ook nog 18 dagen vertraging bij De Punt zeker.
@goedverstaander | 25-02-21 | 09:36: of de fyra dan wordt het lopen
Sorry maar als jij voor het laatst in de jaren 80 in een trein gezeten hebt, ben je niet per se een goede bron van informatie over treinreizen. Je kan het met 1 minuutje even goochelen: prestaties van NS, gedecentraliseerde lijntjes niet meegeteld, zijn goed. Ook in verhouding met andere landen. Prijs is gemiddeld, klanttevredenheid groeit nog altijd en is de afgelopen decennia helemaal flink gestegen. Dus jouw enkele ervaring in de jaren 80 kan volgens mij bij het vuil.
Twee weken terug in het nieuws, zware sneeuwval in Moskou, men zet 180 extra bussen in.
Beetje sneeuw in NL; alle treinen worden uit de running gehaald.
Ziedaar, het probleem...
Ga je toch lekker in Zwitserland wonen. Zeikbal
@Air van Boven Dorens | 25-02-21 | 09:53:
Ja, de handel rijdt daar altijd, zwáár materieel, goede herinneringen aan de lijn Kiev -Zaporizhia, want soms nam ik niet de bus. Wel paspoort inleveren bij de wagondame, zaten we met Amerikanen of zo, dan was er altijd groot stampij, want die wilden of durfden hun paspoort niet af te geven. Nou, dan kwam je er niet in. Hete goeiste thee ook, kleedje op de vloer, gordijntjes voor de ramen èn geen kompleet-krankzinnige doorjakkerende chauffeur zonder geweten of gebrek aan doodsangst die over de bevroren weg ragde. Ritten goed te vinden met poezda.net/.
Nu niet meer, want ze is hier. Evocatus
De NS is al decennia een professionele subsidieslurper. Komt dus "goed". Het graties geld van dit gulle kabinet voor van alles en nog wat is vast al weer onderweg. Of al overgemaakt.
Zolang openbaar vervoer niet gratis is wordt het niks. De kosten voor alle toegangspoortjes en bijbehorend faalmanagement waren hoger dan die hele trein 10 jaar gratis aanbieden.
Ander puntje, stop met al die kortingsacties, speciale passen en andere naaierij. Als ik dan al een keer met de trein wil heb ik echt geen zin om eerst de handleiding van een kilometer te lezen om te voorkomen dat ik genaaid wordt en de volle mep voor een reis betaal. Je moet al doorgestudeerd hebben in de kortingkunde wil je weten wat je allemaal moet aanklikken, welke kortingskaart je moet hebben, op welke tijdstippen er een reductie is, al die shit maakt dat ik me zwaar genaaid voel als ik simpelweg een kaartje naar haarlem wil. De incidentele reiziger betaalt zomaar 2x zoveel als de doorgewinterde treinjunk die al die trucjes wél weet. Dus kan die treinjunk lekker de tyf krijgen, sterf met je trein, ik betaal er niet aan mee en ga lekker met m'n eigen luxe vliegende bankstel.
Betalen om naar Haarlem te gaan. Uw masochisme kent geen grenzen.
@goedverstaander | 25-02-21 | 09:38: Jawel, elfenstein zou naar Lelystad kunnen gaan. Of Zoetermeer.
Het wordt tijd dat deze organisatie failliet gaat. Wie wil er nou gebruik blijven maken van iets dat je brengt van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn?
En dan zitten we straks met een volledig geprivatiseerd spoor, dat totaal vastloopt of veel minder regelmatig treinen laat rijden dan NS. Dan zit heel GS ook te kankeren op de overheid die niet eens kan zorgen dat er normale treindiensten rijden. Vermoeiend.
eerst maar eens reorganiseren, op hoofdkantoor de trap van bovenaf schoonvegen en al het marketing en communicatieblond ruimen. CAO versoberen. Onroerend goed verkopen voor cash.
Treinen zijn toch alleen voor studenen en bejaarden?! Of zijn er echt werkende mensen die van deze onbetrouwbare veel te dure diensten gebruikmaken?
Gezien waar de trein woont en langskomt vooral geschikt voor sgolieren, studenten, ambtenaren, hippe werknemers van multinationals en ja bejaarden. Trein vindt arbeiders viesbah, want die komt niet waar de arbeider werkt.
@Graaf_van_Hogendorp | 25-02-21 | 09:19: vergeet de criminelen en zwartrijders niet
Ambtenaren, stadhuizen en ministeries zitten veelal direct naast het station. Kijk maar naar Den Haag of Utrecht. Weet alleen niet of deze onder de echt werkende mensen vallen.
Voor de coronacrisis werkte ik voor een opdrachtgever op Schiphol. Minimaal driemaal per week reisde ik in de eerste klasse vanaf Groningen naar Schiphol heen en weer voor 139 euro per maand. Het aantal malen dat ik vertraging van meer dan 30 minuten had, is op 1 hand te tellen. Ik had altijd een zitplaats en de trein stopte op Schiphol zowat onder mijn werkplek. Als ik met de auto was gegaan, was ik veel meer geld kwijt geweest aan parkeergeld dan dat ik betaalde aan alles voor reizen bij elkaar. Over het algemeen was het best relaxed, wat werken op de laptop, ontbijtje eten, wat naar buiten kijken...
@The_iron_boar | 25-02-21 | 09:27: Altijd een zitplaats omdat u opstapte op het beginpunt van de trein (Groningen én Schiphol). Dat traject eerste klas kost je nu (Altijd Vrij) bij de NS 356 euri per maand.
@The_iron_boar | 25-02-21 | 09:27: Inderdaad, ik moet zeggen dat het ik voor zulke langere afstanden vaak erg ontspannen vind om met de trein te reizen ipv de auto. En je kunt nog wat werken/lezen evt.
Bejaarden zitten doorgaans op een elektra fiets!
@goedverstaander | 25-02-21 | 09:35: Nee hoor, Schiphol is geen beginpunt van de trein. Dat is Den Haag CS. Ik heb zelden meegemaakt dat er in de coupe geen zitplaatsen waren voor anderen. Ik reisde met Dal Vrij. Dat kwam gewoon prima uit qua werktijden.
@Diederik_Ezel | 25-02-21 | 09:36: Niet iedereen woont/werkt in de buurt van een station. Wederom een ezel in een bubbel.
Wat maakt het uit ? Geld zat dit land:
mobile.twitter.com/geertwilderspvv/st...
Het wordt tijd voor een corona tribunaal...
Naar die arme landen (exclusief goudvoorraad) met rijke inwoners.
100 miljard? Ach, dat is niets in kopjes koffie, aldus Trans Drimmelmans.
Er zat een meneer door het eerste clipje heen te kletsen. Wel met een sick beat erachter, dat dan weer wel.
Anyway deze meneer, ene Bigi, zegt dat niemand aan zijn 'riches' kan komen. Want he's packing heat en hij heeft veel pipa's.
Meen me te herinneren dat deze bigi lang geleden is gepopt? Erg ironische tekst dus, iemand kwam aan zijn riches and bitches.
Ondertussen in 020,
"Financiële problemen Amsterdams ov: mogelijk minder bussen en trams"
Het openbaar vervoer in Amsterdam kampt met grote financiële problemen. Bij het uitblijven van steun in het laatste kwart van dit jaar moet er worden gesneden in het aanbod.
bron:parool
De haltes rond het Vondelpark kunnen er sowieso wel uit.
@goedverstaander | 25-02-21 | 09:24: ha ha
Er wordt genoeg gestolen van de automobilist. Laten ze dat maar in die bodemloze put storten. Rond de 8,5 miljard aan accijns op brandstof. Wegenbelasting vorig jaar 6,1 miljard (4,4 begroot). Klaar.
Waarom de grote jongens helpen als je dat eerst bij de middenstand kan doen? Er is straks anders niemand meer om die treinen te vullen.
Treinen, zo 18-eeuws. In die tijd hadden ze het stuur nog niet eens uitgevonden. Je kunt nergens omheen rijden. Zsm. afschaffen, dat onding.
Rijden de treinen tegenwoordig ook maximaal 100 km/uur eigenlijk?
De ns is een semi-overheidsbedrijf. Hoezo semi als alle aandelen in handen zijn van de Nederlandse Staat?
Waarom doemcijfers naar buiten brengen als dit gewoon onder het ministerie van Verkeer en Waterstaat valt?
De 'burger' past toch wel bij, want de NS kan niet failliet gaan, hoe bont ze het ook maken. Belastinggeld vloeit hoe dan ook hun kant op.
Precies.
Het is een NV.
@MaarFeitelijk | 25-02-21 | 09:46: Met als eigenaar ....
De staat.
Miischien is het ook een idee om de stations zo te bouwen dat je niet een halve marathon loopt om op het juiste perron te geraken. Niet heel handig als je bagage bij je hebt.
Veel bedrijventerreinen waar arbeiders daadwerkelijk arbeiten zijn nauwelijks bereikbaar met ov.
En dat moet NS doen voor de reiziger die de parkeerkosten op Schiphol te hoog vindt en daarom eenmaal per jaar met de trein reist?
Doe eens een voorstel.
@Graaf_van_Hogendorp | 25-02-21 | 09:12: Niet helemaal waar. (opa vertelt) Vroeger had je in A'dam Noord de "belbus". Een speciale dienstlijn om mensen naar hun werk in de werven en havens te brengen. Maar die 'belbus' moest je wel eerst bellen. Kwamen ze je gewoon ophalen bij de pont. Jaren later waren die bedrijven en fabrieken in Noord allemaal weg, maar die 'belbus' bestond nog steeds ! Die dienstregeling was er nog. en al die chauffeurs zaten ergens in een keet koffie te zuipen en een kaartje te leggen. Werden betaald om geen reet uit te voeren eigenlijk. Ik speelde destijds in een rockband die daar ergens oefende in the middle of nowhere, en dan belden wij de 'belbus' om ons opte pikken. En die gasten kwamen dan ook, weliswaar met duidelijk tegenzin, maar ze moesten wel. En dan die hele rit zig-zaggend door Noord, al die desolate loodsen en leegstaande fabrieken. Mooie tijden !
En met het “thuiswerken” komen de klanten niet terug.
Volgend jaar 8000 ontslagen bij NS.
Jaja, het “Corona feest” moet nog beginnen.
Misschien dat de miljoen nieuwkomers wel de trein pakken.
Met subsidie natuurlijk.
Inkopper... Welke kant rijden de nieuwkomers op?
@Ommezwaai | 25-02-21 | 09:10:
Naar de randstad om daar losgelaten te worden in kampen genaamd sociale woningbouw.
Nee, geen 8000 ontslagen. Er is toevallig net vorige week een nieuw CAO-akkoord gesloten met de vakbonden, met daarin een werkgelegenheidsgarantie van 5 jaar.
Als die al worden ontslagen - wat niet gaat gebeuren - dan worden die mensen betaald door dezelfde mensen die ze nu ook al betalen: wij. Alleen tegen 70% dus win-win.
@Bakkeleures | 25-02-21 | 09:20: niks onslagen is sigaar uit NSdoos de oudere die met pensioen gaan of , jongere die weg gaan komt niks meer voor terug hoog uit een zzp er als het niet anders kan
Klauwen vol geld kost die NS. En wie heeft er wat aan? Niet ik. NS durft hier niet te komen. Wij hebben hier onze eigen spoorwegmaatschappij waar jaarlijks vanuit de gemeentepot ook nog een tig aantal k naar toe gaat. Maar die gun ik ze van harte.
www.museumbuurtspoorweg.nl/
Ja, die gaat ook van niks naar nergens.
Er wordt veel met de trein gereisd. Uw wereld is niet de wereld voor iedereen.
@MaarFeitelijk | 25-02-21 | 09:45: Door mensen die geen auto hebben zoals bijvoorbeeld studenten.
Noodzakelijk kwaad.
Ik miste racisme en klimaatverandering nog als oorzaak
We moeten ons echt eens gaan afvragen of het stug vasthouden aan een spoornet wel zo verstandig is. Nederland is geografisch sowieso al een drama voor een spoornetwerk en vanwege de abominabele service (staan als in de 3e klasse terwijl je betaalt voor zitten in de 2e klasse) maken er alleen nog maar scholieren gebruik van.
Ik zou het aantal ritten halveren óf je maakt het gratis en zorgt voor service, betaald uit de algemene middelen. Maar zoals het nu is, is het vlees noch vis.
Tja, dat willen ze toch zo graag. Dagelijks wordt ons verteld dat andere mensen gevaarlijk zijn en een bron van besmetting.
Dan ga je natuurlijk niet meer met de trein. Comfortabel reizen is er sowieso niet meer bij sinds die mondkapjes.
Er was eerder wel comfort?
Hoeveel Fyra's kun je daarvan kopen?
Defecte Fyra's? Heel veel. Eentje die functioneert wordt lastig.
Goh....... Wie had dat nou gedacht.....
Ik ga altijd met de auto. Ze hebben die rails exact daar neer gelegd waar ik niet langs hoef.
REAGEER OOK