Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WE blijven toch nog even in Afghanistan

Aanstaande 1 mei had het zover moeten zijn.

En zou Donalds deal de eeuwige vrede uit laten breken in Afghanistan. De afspraak was simpel: de Yanks en hun maatjes trekken zich volledig terug uit Afghanistan, de Taliban mogen de boel hebben zolang ze maar zorgen dat het land geen vrijhaven wordt voor Al-Qaida en IS-achtige terroristen. Dat was immers de oorspronkelijke reden dat Afghanistan binnen gevallen werd, de Taliban zelf waren nooit de oorspronkelijke vijand, het was (en is) namelijk helemaal geen organisatie die zelf een dreiging vormde buiten Afghanistan. 

Maar helaas is er al een tijdje sprake van OPLOPENDE SPANNINGEN IN HET MIDDEN-OOSTEN. Toch wat gedonder over en weer laatste tijd met wat Taliban-aanslagen her en der. Een andere Westerse eis is namelijk dat de Taliban """vrede""" sluit met de officiële 'democratische' overheid die overigens echt alleen in hoofdstad Kabul iets te zeggen heeft. Daar lijken de Taliban weinig voor te voelen, en aanslagen en gerichte liquidaties tegen die overheid nemen juist toe.

Hierdoor lijkt ISAF de complete terugtrekking nu toch uit te gaan stellen. NAVO-chef Stoltenberg in ambtelijke lingo: "While no ally wants to stay in Afghanistan longer than necessary, we will not leave before the time is right. (...) Because we should not end up in a situation where Afghanistan again becomes a platform, a safe haven for international terrorists, which is actually the reason why we went in there. (...) peace talks remain fragile and the level of violence remains unacceptably high including Taliban attacks on civilians. The Taliban must reduce violence, negotiate in good faith and live up to their commitment to stop cooperating with international terrorist groups." Het overleg met NAVO-ministers over de terugtrekking vindt morgen plaats. Momenteel lopen er zo'n 150 Nederlandse militairen rond op trainingsmissies, en staan er 80 extra paraat in Nederland.

We zitten er al 20 jaar. Laat dat voormalige prachtland toch gewoon lekker voor wat het is. En neem het verlies dat het niet gelukt is een democratische overheid naar Westers model te installeren. En mogen de Taliban toch weer een vrijhaven voor internationale terroristen vormen, dan schraapt de VS wel tegen die tijd wel weer een coalition of the willing bij elkaar.

Na de breek de beste docu over de Afghaanse missie ooit, VICE's This Is What Winning Looks Like uit 2007.

Lokale warlords vullen machtsvacuüm

'This Is What Winning Looks Like'. Beste docu over Afghanistan ooit

Reaguursels

Inloggen

Waarom willen we, als liberaal land, ons zo graag bemoeien met verweg landen en ze onze manier van leven opleggen?

Gemiddeld gaan de commentaren hier door het dak, als een moslim of de EU of BLM dat ons wil aandoen?

Arachne | 18-02-21 | 02:23

Wie Afghanistan bezet wil houden, moet een bom op Islamabad (hoofdstad Pakistan) gooien.

bisbisbis | 17-02-21 | 23:09 | 1

Zelfs de Russen moesten na 10 jaar met de staart tussen de benen weg.
Wat verbeeldt je je dan eigenlijk?

Hebbiehemookweer | 17-02-21 | 23:12

Met de huidige dronetechniek hoef je ook geen boots meer op de ground, simpelweg de papavervelden spotten vanuit de lucht en platbranden met napalm, dan is het verdienmodel (heroine) kapodt, en kunnen ze collectief aan de geeuwhonger. En er is geen hond die ze komt helpen, want vrienden hebben ze niet.

De Briemusketier | 17-02-21 | 21:19 | 2

Dat laat de CIA niet toe.

steekmug | 17-02-21 | 21:38

Eeeehhhh.... heeft u wel eens van Pakistan gehoord, qua vrienden en dienst uitmaken?

bisbisbis | 17-02-21 | 23:53

- ISAF bestaat al sinds 2014 niet meer.
- 'beste docu's' over Afghanistan bestaan niet, want van dat shit hole land is niets goeds voort te brengen.
- en dus kudt dat we 24 dode NLDse militairen te betreuren hebben, voor de kat z'n viool.

Repliek_in_stijl | 17-02-21 | 21:15

Afghanistan, daar zitten we toch omdat Saoedi’s burgers met Saoedi’s geld 911 hebben gedaan? Toen vroegen de US of wij in Aghanistan ook oorlog wilden voeren en zeiden Mark Rutte en Groen Links ja. BLack Lives Matter vinden Groen Links en Femke Halsema heel balangrijk, maar in Afganistan wat mensen uit hun sloffen schieten kan gewoon voor hun.

Portemonnee van de A | 17-02-21 | 21:09

Je kan een asymetrische geurilla-oorlog niet winnen, omdat de vijand zich niet laat zien en opgaat in de massa. Trek je terug, dan komen de ayatollahs vanzelf tevoorschijn en kan je vanuit de lucht per drone aan weidelijk beheer van de wildstand doen met hellfire raketten op hun knar.

Ik moet nu ineens weer terugdenken aan die pallie sjeik met z'n hoge piepstem die zo'n raket op z'n taas kreeg van het IDF, en waarvan alleen een rokende rolstoel met twee slippers van overbleef.

De Briemusketier | 17-02-21 | 21:06 | 2

Die jurk met dat Tweety Bird stemmetje heette Sheikh Yassin. That mall Santa looking bitch got VAPED. Zijn verdiende loon. De Israeli's waren /zijn super slim, en lieten hun gevechtshelicopter opstijgen op precies het juiste moment toen er met veel kabaal een lijntoestel laag over kwam vliegen. Hadden ze helemaal uitgedokterd. En toen vuurde die helicopter een welgemikte Hellfire missile van $ 300,000 op die kabouter Puntmunts in zijn wheelchair af. IT BLOWED UP RULL GOOD. ! Van de geliefde sjeik bleven alleen twee smeulende sandaaltjes en een verwrongen wieltje van zijn rolstoel over, waar al die hysterisch schreeuwende Palestijnen later woedend mee liepen te zwaaien. Ik heb me rot gelachen. Dat de Israelis je vroeg of te grazen nemen als je met ze hebt lopen fucken, is een les die men in die kontreien maar niet kan of wil begrijpen.

Asteroid-B612 | 18-02-21 | 07:13

Heeft natuurlijk niets te maken met Biden en de Democratische war lords (Biden z'n kabinet zit vol met wapenleveranciers) die aan de macht zijn gekomen.
De oorlogsmachine van de VS komt weer op gang, en de allies worden weer opgetrommeld, dus NL ook.

hetmoetdanmaar | 17-02-21 | 21:04 | 1

Precies. Dit was lang van te voren voorspelt. Trump wilde geen politie meer spelen over de hele wereld. Zolang ze ons maar met rust laten hebben we daar niks te zoeken. Zei Trump. Helaas is het nu met Biden aan het roer weer tijd voor Isis, Benghazi, Arabische Lente en straks weer duizenden asielzoekers. En dan zullen die globalisten weer zeggen: "Dat zagen we niet aankomen. " Nou ik wel hoor. Ik zie het wel weer aankomen. Maar problemen creëren kansen.

Mika6101 | 18-02-21 | 09:55

15000 Russen sneuvelden er in Afghanistan en dat wilde het westen nog even over doen door dat land in 2001 binnen te vallen met alle gevolgen van dien: corruptie tiert welig en opiumteelt floreert als nooit tevoren evenals ontvoeringen. Iedere euro en dollar die worden geïnvesteerd in Afghanistan, verdwijnen in de zakken van de Taliban. Warlords bewapenen zichzelf om zogenaamd burgers te beschermen, maar in veel gevallen worden die wapens gewoon weer doorverkocht aan de Taliban.
En zo is het balletje weer rond.

van der g | 17-02-21 | 20:57 | 1

Er wordt beweerd dat niemand Afghanistan kan veroveren of bezet kan houden. Dat is niet waar, zoals de oude Perzen, Alexander de Grote, de Mongolen, de Mughals en de Qajars ooit bewezen. Het lastige is, dat je het hedendaagse Afghanistan niet kunt laten 'opdraaien' in economische zin voor z'n eigen bezetting: het heeft niets. De Mughals losten dat op door Afghanen naar India te halen en ze flink aan het werk te zetten, maar dat is not done, vandaag de dag. Iedere dag dat je er bent, kost miljoenen en je moet alles dat je nodig hebt voor je bezettingsmacht van ver laten komen.

bisbisbis | 18-02-21 | 00:04

Toevallig deze week seizoen 8 gekeken van Homeland.

hustler01 | 17-02-21 | 20:44

Taliban heeft Afghanistan niet goed gedaan.
Volgens mij wat ik herinner is het door de cia gevormd gefinancierd getraind en bewapende moslim leger die de Russen moest tegenhouden tegen het innemen van Afghanistan.

jitro | 17-02-21 | 20:33 | 1

met behulp van ISI de Pakistaanse geheime dienst. Pakistan waar Osama zich goed kon verbergen voor de NSA en CIA , maar niet voor lang. Geopolitiek is fluide , de 'bondgenoot' van gister is de vijand van nu

HetOorAakel | 17-02-21 | 21:09

Het Nederlandse leger? Ze kunnen net zo goed de padvinderij sturen.

Broadsquire | 17-02-21 | 20:09 | 1

We kunnen altijd nog de marechaussee ongewapend sturen..... dat werkte in Oekraïne ook super!..... Wel eerst allemaal op karate les uiteraard.

Cool-dude | 17-02-21 | 20:56

The Taliban must reduce violence.
O ja? Dus maar tien aanslagen in plaats van twintig.
Ik heb ook een middel tegen de Taliban: roei ze helemaal uit!

Broadsquire | 17-02-21 | 20:03

Tja oorlogs-hongere mensen stemde op of waren voor Biden (zie ook 66% van Nederland) en de mensen die vrede willen stemde op, ov waren voor Trump.

DerUnterMensch | 17-02-21 | 20:03 | 1

Biden.

professorinopleiding | 17-02-21 | 20:02

Trump een maand weg uit het Witte Huis en de oorlogen breken overal weer uit.

TheseDays00 | 17-02-21 | 20:01

Als je niet bereid bent om de volledige vernietiging van een land en volk te bewerkstelligen als dat je victorie gaat brengen dat moet je er niet aan beginnen. Oorlog kan niet een beetje. Zoals de Romeinen een gebied binnen drongen en dan de eerste opstandige stam volledig uitmoorden als voorbeeld of de geallieerden die heel Duitsland plat gooiden en in de fik staken en zelfs atoom wapens gebruikten. Dat half helpen of bezetten zoals Irak of Vietnam dat lukt gewoon nooit.

P-unit | 17-02-21 | 19:55 | 2

eigenlijk hebben ze geen een oorlog gewonnen,Wo 2 ook alleen maar dankzij de Russen........
Boel plat gooien lukt nog wel,maar dan hebben ze een probleem,boots on the ground,en dat verliezen ze altijd.

Roger-Rabbit | 17-02-21 | 20:36

"Oorlog kan niet een beetje." ?
Oorlog kan juist prima "een beetje".
.
Niet om te winnen want die Taliban en andere reli-terror-wappies in de regio vechten al 1000 jaar ofzo. Dit is containment. Zodat er geen internationaal conflict uit kan ontstaan. Met een kleine investering en weinig westers bloed, want air superiority,
.
En ik ben nog zo gek om te denken dat dit voor de lokale bevolking ook het beste is. De man in het filmpje die wil dat zijn kinderen naar school kunnen. Dat kan hij onder de taliban wel vergeten. In Mali doen we ook zoiets. In Rwanda zie je wat er gebeurt als we niets doen. In Syrie ging het ook even mis na onoplettendheid. En daar hebben we nu nog steeds last van....

hotmint | 17-02-21 | 21:24

Heel verstandig dat we nog *kuch* even blijven.
Die zgn Trump deal is een totale leugen en een fictie
zodat de VS zonder gezichtsverlies zou kunnen vertrekken.
Dat de Taliban zijn wapens neerlegt en stopt met terroriseren, wie gelooft dat?
Zelfs de oranje pipo zelf niet.
.
En het was ook dom korte-termijn denken van de oranje entertainer.
Indien losgelaten wordt dit een nieuw IS achtig islam bolwerk.
Dat, eenmaal op kracht, ook het westen weer gaat terroriseren.
Om maar niet te spreken van de lokale bevolking.
.
Nee, dan liever wat "adviseurs" op de grond
en vooral wat Reapers paraat in de lucht houden.
En deze nu nog lachende tulband een Hellfire op zijn kop geven,
zodra hij gewapend gaat terroriseren,
Hij kondigt het bijna letterlijk aan!

hotmint | 17-02-21 | 19:50 | 2

Probeer je voorkeur voor oorlog maar goed te praten.

DerUnterMensch | 17-02-21 | 20:04

Liep toch ff anders.
Pentagon kwam met een plan om binnen 2 een overwinning te behalen in Afghanistan,dit tegen de Wil van Trump in want die wilde al kappen met die onzin.
Na 2 jaar was het nog een bende daar,Minister die er garant voor stond kon vertrekken,paar generaals ook.
Trump wilde meteen inpakken en wegwezen evt zonder overeenkomst (van zoek het maar uit in die shit hole daar),tegen de zijn in van de Democraten.(hebben ook alles tegen gewerkt)
En je ziet het,die gaan gewoon door.... de bloedzuigers....

Roger-Rabbit | 17-02-21 | 20:45

Afghanistan, where empires come to die.

Trofl | 17-02-21 | 19:42 | 1

Goede film; The Beast, over een Russische tank bemanning die de weg daar kwijt raakt.

SterF... | 17-02-21 | 19:56

Kan Tui daar niet een of andere busvakantie organiseren met zogenaamde "experience an Afghani Warlord attack as Soviet conscript" . Betaal je die gasten een leuke pot poen, beetje Hollywood ontploffingen en zo, Rambo muziek luidsprekers en dan na afloop geitje barbecuen, alcohol vrij bier, coronavrij knuffelen en verbroederen.
Toerisme verbroedert. Mooi toch?

nobodiesunmighty | 17-02-21 | 19:35 | 3

Hoeveel kost het extra om er zelf één neer te knallen?
Vraag het voor een vriend.

Gokmaar | 17-02-21 | 19:39

Ik prefereer toch de Hollandse stijl. Lekker bakje thee werk ook volgens PvdA

enfant_terrible | 17-02-21 | 19:42

@Gokmaar | 17-02-21 | 19:39: middels .50? of gewone C7 ammo? AK47 of Dragunov? 's nachts of tijdens BBQ, met of zonder geit? met of zonder keramische plaat? met of zonder Snackbar kreten, in of op een BTR? Kopje koffie na afloop? Ruimt je vriend zelf de boel op?
Ach wat.... geen goed idee. Duidelijk. Deze verbroedering is te ingewikkeld. Wordt nu al moe van dat georganiseer.

nobodiesunmighty | 17-02-21 | 20:35

Er is niets wat je wel kan bereiken in 25 jaar en niet na 20 jaar. Maar de schoorsteen moet toch roken en de NAVO is de inkooporganisatie voor te duur dodelijk speelgoed. Nederland heeft er niets te zoeken en alle Nederlandse doden in Afghanistan zijn voor niks geweest.

Vula | 17-02-21 | 19:29

Voor de "American War Machine" is er geen geld te verdienen met vrede.

Kim-Jung-Un | 17-02-21 | 19:28

Wat is verstandiger?,

20 jaar lang met diverse NAVO eenheden stukje bij beetje in Afghanistan rommelend opereren of in 2 jaar met een overmacht aan internationale troepen zoals in de Eerste Golfoorlog een echt strakgehouden linie aanhouden met vuurdekking vanuit de lucht en zee vanaf de grens opstellen en dan heel Afghanistan op infanterie afstand cleansweepen op Taliban en ander terreur gespuis totdat de allianties samenkomen zoals bij de Oder in WW2.

steekmug | 17-02-21 | 19:10 | 10

@steekmug | 17-02-21 | 19:53: Irak en en Koeweit hebben olie, ander scenario. Afganistan heeft geen olie, wel veel zand en is na 20 jaar niet veel opgeschoten. Volgens mij is deze oorlog te vergelijken met de Vietnam-oorlog waar het voornaamste doel was: gezichtsverlies van de VS beperken. Vertrekken en nooit meer omkijken lijkt me de beste strategie.

whitechocolateface | 17-02-21 | 20:20

Niet mee bemoeien,zijn onze zaken niet namelijk.

Roger-Rabbit | 17-02-21 | 20:47
▼ 7 antwoorden verborgen

Afghanistan was ooit een prachtig vreedzaam land. Het kende vroeger 3 religies: Zoroastrisme, hindoeïsme en boeddhisme. Deze religies werden op brute wijze weggevaagd door de arabieren, die de islam met zich meebrachten. Daarom is een heel groot deel van de Afghanen ook moslim. Namelijk 97%. Hetzelfde lot van islamisering onderging Pakistan, nu het op één na grootste moslimland op aarde, Nummertje één staat Indonesie. Het land dat na WOII het eerste multi-culturele land ter wereld moest worden. Nu is er sharia-politie. Enough said?

squadra | 17-02-21 | 19:08 | 7

Pakistan is een afgescheiden deel van India. Het werd gesticht als moslimland om de oorlogen die in India woedden tussen hindoes en moslims te kunne stoppen.

Multiculturele landen ontstaan niet. Die worden van bovenaf georganiseerd en kunnen slechts met steeds meer dwang, bij elkaar gehouden worden. Tot de bom barst.

Arachne | 18-02-21 | 02:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Die lieden hebben hele eigen plannen en vinden 'de anderen' slecht..
Maar het begint in die religieuze scholen waar een wig wordt gedreven tussen de hen en de rest van de wereld.
Die 'scholen' krijgen geld van Saoedi Arabië.
Een op een rijtje:

Tijdens de Afghaanse-Russische oorlog (invasie) in 1979 zijn veel Afghanen naar Pakistan gevlucht.
De zonen van de vluchtelingen werden naar de Pakistaanse religieuze scholen gestuurd, waar ze onderwijs in de Koran en gratis voedsel en onderdak kregen.
De scholen worden voornamelijk door Arabische landen gefinancierd.
Er wordt een uiterst orthodoxe soennitische militante islam onderwezen.
Net zoals in Saoedi-Arabië werd er naast militante religieuze leer weinig aandacht aan andere zaken geschonken.
De jongens leerden er geen vak, ook geen elementaire landbouwvaardigheden en moesten terugkeren naar de gewapende strijd in Afghanistan en werd de beweging extreem agressief: oorlog betekende werk, vrede betekende werkloosheid.

Doel: de vrede herstellen, de bevolking ontwapenen, de sharia doorvoeren en de islam in Afghanistan verdedigen.
Hun definitie van de sharia werd beïnvloed door de extremistische lessen in Pakistan
Voor-islamitische stammenwetten werden zoals het uitkwam toegepast.
Deze nieuwe extreme vorm van de sharia en de brute handhaving waren de Afghaanse cultuur en tradities volstrekt vreemd, zoals de patriarchale achterstelling en onderdrukking van vrouwen en meisjes.

Officieel is opium verboden, maar er werd mee opium geproduceerd dan ooit tevoren omdat het veel geld opbrengt.
De taliban beginnen elk jaar in april of mei (als de papaveroogst begint) een nieuw offensief.
(wiki)

kloopindeslootjijook | 17-02-21 | 19:06 | 2

Dus dat mensen een beetje nerveus worden van financiering van religieus onderwijs uit het buitenland is niet zo heel vreemd.

kloopindeslootjijook | 17-02-21 | 19:08

Onze jongeren, die door de linkse indoctrinatie op school voor de rest van hun leven vergiftigd worden, hebben het anders ook niet makkelijk.

gestoptmetroken | 17-02-21 | 19:37

Het ontbrekende woord is: Olie. Voor de rest zal iedereen die "oplopende spanningen in het Midden-Oosten" een worst zijn. S.A. heeft net besloten dat ze nu de productie op kunnen schroeven zonder dat de prijs teveel inzakt. Toch handig die spanningen.

W_F | 17-02-21 | 19:04 | 2

'olie' is niet alleen het ontbrekende woord, olie is precies datgene dat er in Afghanistan ontbreekt.

bisbisbis | 17-02-21 | 23:03

SA heeft er dus belang bij dat de sancties voor Venezuela en Iran gehandhaafd blijven.

Arachne | 18-02-21 | 02:11

De PvdA (Bert Koenders en Wouter Bos) hebben een keer het kabinet laten vallen over onze aanwezigheid in Afghanistan omdat ze dachten dat vervroegde verkiezingen gunstig zouden zijn voor de PvdA.
Grappig is dat de PvdA later instemde met het verlengen van de missie in Afghanistan.

Osdorpertje | 17-02-21 | 19:00

Meesten zijn alweer vergeten dat Obama verantwoordelijk is voor deze oorlog.

HangMikePens | 17-02-21 | 18:57 | 3

Wie is Obama?

Mr_Natural | 17-02-21 | 19:01

Je hebt het niet zo op liberals, maar zonder de financiering van strenge Islamitische scholen door Saoedi Arabië, was er geen Taliban zoals die er nu is.
Oliegeld dus.

kloopindeslootjijook | 17-02-21 | 19:16

beetje als de avond klok he. Niemand wil het, niemand weet waarom, en toch doen we het.

Balgesjaakt | 17-02-21 | 18:57

Weet je wie zich ook niet had moeten bemoeien met woestijnen?

Mr_Natural | 17-02-21 | 18:54 | 2

De Romeinen? Of eerder de Grieken? Of de visigoten?

rifraf | 17-02-21 | 18:58

Rommel!

SterF... | 17-02-21 | 19:58

Afghanistan, ik zal er nooit dood gevonden worden.

Mr_Natural | 17-02-21 | 18:53 | 1

t Is niet eens een echt land, een samenraapsel van 100den stammen.

nobodiesunmighty | 17-02-21 | 23:39

Het is de VS vaak gelukt dictators ten val te brengen, maar een middeleeuwse ideologie uitdrijven, dat kan niemand. Verlichting moet van binnenuit komen. En als je ziet waar ze nu zijn (ongeveer waar wij waren in 1590, met heksverbrandingen enzo) dan gaat het nog eventjes duren voordat er islamitische equivalenten van verlichte denkers als Locke en Voltaire geboren worden.

Captain Pervert | 17-02-21 | 18:52 | 2

Niet zo pessimistisch: ze zijn al bezig met hersens inslaan sinds 630 dus veel langer kan het niet meer duren.

whitechocolateface | 17-02-21 | 19:26

De VS brengt alleen die leiders ten val, die niet gehoorzaam achter de VS aanlopen. Dan gaat de PR machine lopen. Zij die wel aan de leiband lopen, zijn waardevolle partners. Kijk naar de "vredesakkoorden" tussen Israël en aantal Arabische landen. Praktisch allemaal dictators en de VS levert ze wapens en Israël security equipement oftewel spionage apparatuur. Kunnen de dictators hun bevolking onder de duim houden met afluisterapparatuur en onder dreiging van wapengeweld. De VS is haar gehele bestaan in staat van oorlog en doet dat niet om de democratie of mensenrechten te brengen. Het gaat om geld, middelen en macht. Het is schande dat deze drammer, sancties op kan leggen en de rest van de wereld kan dwingen (anders word je zelf uitgesloten) om deze over te nemen.

Arachne | 18-02-21 | 02:09

Wat kan mij dat kutland schelen.

zwaaropdehand | 17-02-21 | 18:52 | 3

Uw buurman, die met die Miele, komt er vandaan.

Captain Pervert | 17-02-21 | 18:53

@Captain Pervert | 17-02-21 | 18:53:
Dan kan hij ook weer terug? Met Miele?

Frau Merkel | 17-02-21 | 19:12

@Frau Merkel | 17-02-21 | 19:12:
Die heeft een teringlang verlengsnoer nodig dan...

SterF... | 17-02-21 | 19:59

Waarom zou je daar in een vreedzame democratie willen hebben. Dan kunnen onze asielzoekers daar terecht in een asielmolen en is de Hollandse zieligheidsindustrie de klos. Boven krijgt 'rechts' dan gelijk met 'in de regio opvangen'. Moeten we niet willen met z'n allen.

whitechocolateface | 17-02-21 | 18:50 | 1

Het is daar al aardig democratisch: diegene met de meeste soldaten is de baas. Verder ook nog een mooie markteconomie omdat iedereen voor een dollar extra bereid is om over te stappen naar een ander leger.

W_F | 17-02-21 | 19:08

De hamvraag is waarom de VS ooit begonnen is aan die oorlog. De Taliban hadden namelijk heel erg weinig te maken met de aanslagen van Bin Laden. Ja hij woonde er, soms. Maar dan nog.

Beste_Landgenoten | 17-02-21 | 18:49 | 4

Hamantwoord: 11000 miljard dollar heeft dat grapje gekost, en voor elke dollar aan kosten is er een ontvanger die hem in zijn zak steekt.

W_F | 17-02-21 | 19:14
▼ 1 antwoord verborgen

Ik was nog in 1974 in Kabul, na een tocht over land, liftend tot Istanbul, daarna met een bus die uit Londen naar India ging.
Ja, misschien was de Trump deal met de Taliban zo slecht nog niet: het zijn daar allemaal religieuze waanzinnigen.
Hoewel ik daarmee de gewone mensen die lijden onder die waanzinnigen tekort doe.

cugel | 17-02-21 | 18:49

Het zand, dat hard nodig is om ons in de ogen te strooien, moet met hand en tand verdedigd worden.

Mr_Natural | 17-02-21 | 18:43

Wat een verrassing. De Democraten zijn aan de macht en hoppa, het is weer oorlog voeren.

Old_Spice | 17-02-21 | 18:40

Amerikaanse generaals over Afghanistan: geen idee wat we daar aan het doen zijn.

Rest In Privacy | 17-02-21 | 18:39

Wat een lang verhaal over oplopende spanningen blabla. Kan korter. *Biden is als president geïnstalleerd dus het is weer tijd om miljarden uit te geven om het Midden Oosten te gaan bombarderen.*

Antiquerulant | 17-02-21 | 18:36 | 5

Dit alles sleept al 20 jaar of meer. Het is an endless story. De baby's van toen zijn nu krijgers geworden, Een deel is in Europa, de rest is daar. Het gaat alleen maar erger worden, vechten op 2 fronten!
De oorlog in nederstan is begonnen toen turken kamer zetels kregen.

Gokmaar | 17-02-21 | 18:43

@Tinie | 17-02-21 | 18:40: het is een kip/ei verhaal. Zolang er geen stabiliteit en veiligheid in Afghanistan is, worden de delfstoffen niet geëxploiteerd. En blijft A een shithole. Overigens zit er voor miljarden in de bodem aldaar:
-/- Torn by four decades of war and desperate poverty, Afghanistan is believed to be sitting on one of the richest troves of minerals in the world. The value of these resources has been roughly estimated between $1-3 trillion.

Afghanistan has vast reserves of gold, platinum, silver, copper, iron, chromite, lithium, uranium, and aluminium. The country’s high-quality emeralds, rubies, sapphires, turquoise, and lapis lazuli have long charmed the gemstone market. The United States Geological Survey (USGS), through its extensive scientific research of minerals, concluded that Afghanistan may hold 60 million metric tons of copper, 2.2 billion tons of iron ore, 1.4 million tons of rare earth elements (REEs) such as lanthanum, cerium, neodymium, and veins of aluminium, gold, silver, zinc, mercury, and lithium. According to Pentagon officials, their initial analysis at one location in Ghazni province showed the potential for lithium deposits as large as those of Bolivia, which has the world’s largest known lithium reserves. The USGS estimates the Khanneshin deposits in Helmand province will yield 1.1.-1.4 million metric tons of REEs. Some reports estimate Afghanistan REE resources are among the largest on earth.-/-

theo-is-dood | 17-02-21 | 18:51

@theo-is-dood | 17-02-21 | 18:51: Dat is toch de moeite waard om te bezetten. Biden had al een zoontje in Ukraine vanwege het gas. Een paar golddiggers kan hij er wel kwijt.

Frau Merkel | 17-02-21 | 19:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Er is ansich niet zoveel mis met de Taliban. Verdiep je eens in hun achtergrond en visie en het is eigenlijk best wel een mooi principe... zolang je maar meegaat in hun visie en gedachtegang is er niks aan de hand. Wat zeg ik. Ik gun elk Westers land een eigen Taliban afdeling zodat we zo snel mogelijk met zijn allen op één lijn zitten en met onze aars naar het westen buigen en onze bek richting Mekka. Het probleem is niet de Islam... het probleem is dat een groot gedeelte van de mensheid nog altijd niet ziet hoeveel liefde Allah en Mohammed ons weten te schenken als aarde en mensheid. Wat moeten we zónder al die aanslagen, onderdrukking van vrouwen, oorlogen én ontwrichting van de samenleving/wereld in de naam van Allah!? Bekijk het ook eens vanuit die positieve kant extreem rechtse roze reagurende flikkers! Zonder Islam en het gepaarde geweld wat eruit voortkomt zouden we haast niks meer te reaguren hebben... Lang leve de Islam, Allah en de profeet!

overVecht | 17-02-21 | 18:33 | 4

Inderdaad een denkfout die wij in het westen maken.
Zolang je goed luistert en ze nooit en te nimmer tegenspreekt zijn het best leuke lui.

Rohin | 17-02-21 | 18:38

@Rohin | 17-02-21 | 18:38:

Precies dát bedoel ik! Probeer de verbinding te zoeken in plaats van alsmaar af te geven op dat achterlijke geloof.

overVecht | 17-02-21 | 18:40
▼ 1 antwoord verborgen

Krijgsheren vechten traditioneel voor de hoogste bieder.
Het blijft een middeleeuwse cultuur, daar ga je niets aan veranderen.
Een cultuur van haat.
Het leven daar bestaat uit eer en wraak.

Ruimedenker | 17-02-21 | 18:27 | 2

Is al jaren aan de gang daar. Britten, sovjets en nu de Amerikanen. Een nieuw Vietnam lijkt het wel. Hoewel naast de Taliban ook IS actief is laatste jaren.... kwestie van tijd dat de democratische regering valt... En weer een exodus van vluchtelingen... Afghanistan kent ook weinig echte ambachtslieden.. Dus de toekomst zit hem in de opium, een reguliere economie is geen sprake

Rome | 17-02-21 | 18:32

Bekend mee, dank voor uw interesse.

Rest In Privacy | 17-02-21 | 18:25

Laat IS daar maar gaan zitten.
Zet er wat satellieten op en isoleer het.

pejoar | 17-02-21 | 18:25

Tja dat krijg je dus als je een kleurenblinde de draadjes laat verbinden.

Gokmaar | 17-02-21 | 18:28

Zulke vrienden hebben geen vijanden nodig.

keestelpro | 17-02-21 | 18:50

Wisten jullie trouwens dat “asielzoekers” uit Afghanistan, net als die uit andere landen zoals Iran, Irak of Eritrea, gewoon op vakantie gaan zodra het NL paspoort binnen is? Ik wel.

Ruler | 17-02-21 | 18:24 | 6

Ja, en ik kan het ze niet kwalijk nemen.
Wij geven ze de gelegenheid.

Arachne | 18-02-21 | 02:00
▼ 3 antwoorden verborgen

"de Taliban mogen de boel hebben zolang ze maar zorgen dat het land geen vrijhaven wordt voor Al-Qaida en IS-achtige terroristen."

Nonsens. U bedoelt "zo lang ze maar zorgen dat de aanvoer van opium op de wereldmarkt wordt voortgezet." Daar ging die hele oorlog immers om (maar dat mag u niet weten). Toen de Taliban aan de macht kwam was namelijk de productie van opium plotseling gigantisch (90%) verminderd. En het eerste dat weer op gang kwam na het verdrijven van de Taliban was diezelfde productie van opium, in no time weer op het oude niveau dankzij onze jongens en meisjes en de lokale """warlords""" (waar dacht u dat die hun geld anders mee verdienen?). In geval u aan deze feiten twijfelt moet u de satelliet-foto's van destijds nog maar eens bekijken (ze zijn o.a. te vinden bij de anti-drugs-tak van de VN).

OverdaanDerOnderheid | 17-02-21 | 18:23 | 3

Er was indertijd ophef over het platbranden van papavervelden ofzoiets; daar mochten Nederlandse militairen niet aan mee doen, want Afghanen zijn zo arm dat ze automatisch recht hebben op het produceren van hard drugs.

obominotie | 17-02-21 | 18:33

Inderdaad, ergo, vrijgeven die opium en dat witte marcheerpoeder.

ademende aarde | 17-02-21 | 18:41

Chinese zonnepanelen worden steeds goedkoper. Daardoor is het nu mogelijk om water op te pompen uit steeds diepere grondlagen. Waardoor opiumteelt mogelijk is in gebieden waar dat jaren geleden niet mogelijk was. Satellietfoto’s tonen de sterke groei van het aantal zonnepanelen & hectares poppy fields aan.
Google poppy fields & solar: www.bbc.com/news/science-environment-...

theo-is-dood | 17-02-21 | 19:00

Wat doen we daar en welke partijen hebben voor die nutteloze missies gestemd?

ademende aarde | 17-02-21 | 18:22

Ik ben niet vies van een bombardementje hier of daar. Maar het is/was wel heel naïef om te denken dat je Afghanistan kunt veranderen. Achterlijk geloof, cultuur, moeilijke buren, bergachtig enz enz.

Schepvogel | 17-02-21 | 18:21 | 1

Drie militairen die daar zijn geweest (kennissen) hebben allesdrie dezelfde mening: het is een shithole eerste klas.
In totaal 3500 doden onder militairen van de coalitie. En een veelvoud daarvan onder de Afghaanse bevolking

theo-is-dood | 17-02-21 | 19:07

Stabiliteit daar is veiligheid hier. Dat mag best wat kosten. Ze zullen het zelf niet voor elkaar krijgen, dus ontkom je er niet aan te helpen.

TheManiac | 17-02-21 | 18:20 | 5

Denkt u echt dat die mensen te helpen zijn?

Die mensen zijn te helpen, als ze zichzelf willen helpen.
Maar ze weten het beter dan wij.

Mr.Crowley | 17-02-21 | 18:31

De vraag is of dat “helpen” van ons iets uithaalt. De officiële regering wordt dankzij miljarden dollars in het zadel gehouden. De corruptie is immens, en elke zogenaamde minister aldaar vult zijn zakken. Van de vrouwen daar is nog steeds tachtig procent analfabeet. Dat geldt ook voor de zogenaamde soldaten van het zogenaamde nationale leger.

theo-is-dood | 17-02-21 | 19:14

Er is maar een manier om het daar stabiel te maken.

W_F | 17-02-21 | 19:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Het probleem van Afghanistan heet niet Taliban, maar Islam. Zolang je niet bereid bent om de Islam daar uit te roeien hoef je niet te verwachten dat de bevolking normaal gaat doen.

obominotie | 17-02-21 | 18:19 | 1

U roept maar wat. Juist de streng in het Geloof zijnde Taliban zorgde ervoor dat rijke landheren in Afghanistan hun arme horigen niet compleet uit konden persen. Denk bijvoorbeeld aan het renteverbod in de Bijbel en de Quoran.

theo-is-dood | 17-02-21 | 19:28

Adam Schiff (Democrats, wapenindustrie) wil zo graag in Afghanistan blijven dat hij het lulverhaal de wereld in bracht dat Poetin een prijs op het hoofd van Amerikaanse militairen in Afghanistan had gezet. Even een derde wereldoorlog riskeren. De Nederlandse MSM namen het verhaal klakkeloos over. Want Trump.

Rest In Privacy | 17-02-21 | 18:18 | 1

En de reguliere media blijven dat herhalen nadat de veiligheidsdiensten het al nadrukkelijk ontkracht hebben.

obominotie | 17-02-21 | 18:19

Als alle landen hun troepen uit de achterlijke Midden-Oosten landen weg halen kunnen ze elkaar te lijf gaan en afmaken. Dat is nu eenmaal wat ze graag willen. En wie zijn wij dat we ze een betere of zelfs maar andere manier willen bijbrengen? EU grenzen dicht, en laat ze het maar uitzoeken.

Aisie | 17-02-21 | 18:15 | 2

Hoe kan het dat wij hier het beter weten dan de politiek?

Normpje | 17-02-21 | 18:18

@Normpje | 17-02-21 | 18:18: Omdat verreweg de meeste mensen te dom zijn om te poepen, laat staan om te stemmen.

obominotie | 17-02-21 | 18:35

Niks meer aan doen. Laat de islam/Mohammed/Allah het mooi uitvechten daar. Net zolang totdat ze het zelf zat zijn. Een andere weg is er echt niet.
Maar onze jongens en meiden naar huis! Kunnen ze hier tegen die uitwassen vechten in het kabinet Wilders 1 tm 10.

Normpje | 17-02-21 | 18:15

Met de groeten van ene George Bush.
Dank zij de VS barsten wij van de vluchtelingen/asielzoekers/gelukszoekers of hoe ze ook mogen heten.
Zelfs de TBS klinieken raken verstopt door de geïmporteerde PTTS etc. gelegenheidsmoordenaars die wat aanpassingsproblemen hebben in onze naïeve landje.

Uw Verzekeringsadvis | 17-02-21 | 18:15

Het zijn de delfstoffen gekkie. Dat die haatbaarden daar de scepter zwaaien maakt het lastig maar niet onmogelijk om dat land onder het mom van vrijheid te beroven van hun rijkdommen.

_pacman_ | 17-02-21 | 18:14 | 1

En dat is het enige juiste antwoord.
En de strategische ligging voor VS militaire bases.

Arachne | 18-02-21 | 01:57

Check het artikel op de website "American Conservative" over dit overwerp. Het verkeert nog steeds in de veronderstelling dat dit kloteland kan worden omgevormd tot een soort Zweden of Denemarken.

Asteroid-B612 | 17-02-21 | 18:14 | 3

Denemarken heeft de grenzen gesloten, toch.

Uw Verzekeringsadvis | 17-02-21 | 18:16

@Uw Verzekeringsadvis | 17-02-21 | 18:16: You're missing the point. "Het" = "Het Westen" btw

Asteroid-B612 | 17-02-21 | 18:23

Nog erger dan in Iran is het zo dat alle intelligente bewoners al jaren geleden vertrokken zijn. Ik ken heel wat Afghanen in Nederland en het zijn vrijwel allemaal slimme en leuke mensen. Hebben weinig tot niks meer met religie (sommige noemen zich nog wel moslim, maar heel veel ook niet) en zijn vaak heel succesvol hier.
Maar van wat daar nu nog rondloopt word je niet vrolijk volgens mij. Zou echt niet weten wat de beste aanpak is.

C1O2 | 17-02-21 | 18:14 | 1

Als wij hier de 'goede Afganen' hebben vrees ik inderdaad dat de jongens die er nog zijn net genoeg hersencellen hebben om adem te halen en te poepen.

Rohin | 17-02-21 | 18:41

Mooi verhaal!

Sinterbikske | 17-02-21 | 18:23

Was bekend met deze geschiedenis. Typisch softie NL sukkel gedrag, we hadden dat eilandje natuurlijk moeten bezetten en/of platbombarderen. TOCH weer een stukje erbij !

Asteroid-B612 | 17-02-21 | 18:28

@Asteroid-B612 | 17-02-21 | 18:28:
Dat zou wel een grap geweest zijn, daar in de jaren tachtig met een boot naar toe gaan en dan eerst een rondes scherpe munitie afvuren net voor de 'vredesonderhandelingen'

miko | 17-02-21 | 18:31
▼ 1 antwoord verborgen

Weg wezen daar hebben er helemaal niets te zoeken kost alleen maar geld, als NL daar wat bommen laat vallen ergens op krijgen we gegarandeerd weer een schadeclaim, die weer miljoenen gaat kosten.

Jan70 | 17-02-21 | 18:13

Over een kleine 4 jaar jaar is de hele USA verenigd, iedereen denkt hetzelfde: four more years.

Rest In Privacy | 17-02-21 | 18:13

We zaten daar toch voor de playmobil aandelen? En om verkeersregelaars te vertellen hoe het werkt?

IndoorexpaT | 17-02-21 | 18:12 | 1

Dat komt allemaal vanzelf in een democratie. Hoeven we niks voor te doen.

Lorejas | 17-02-21 | 18:38

Hopelijk komt ons record van 80 jaar oorlog niet in gevaar.

Mr_Natural | 17-02-21 | 18:11 | 2

Tachtig? We zijn 335 jaar in oorlog geweest met de scilly eilanden.

miko | 17-02-21 | 18:20

Het vlugst om in zo'n land vrede te krijgen is, allebei de kampen massief te bewapenen en op elkaar los te laten. Die paar honderd man die dan nog over zijn hebben dan allemaal 20 vrouwen en genoeg te doen.

jan huppeldepup | 17-02-21 | 18:11

" de Taliban (..) was (en is) namelijk helemaal geen organisatie die zelf een dreiging vormde buiten Afghanistan. "
Benieuwd of ze daar in Pakistan ook zo makkelijk over denken.

RandyBiel | 17-02-21 | 18:10 | 1

Moslims onder elkaar.

Mr.Crowley | 17-02-21 | 18:21

Laat dat land toch.
Alleen dan wel, voor onze eigen veiligheid, een brede strook er om heen, met hekken. Maar ja, dan kan je geen oorlogje meer spelen en heeft de defensietak van Amerika geen omzet meer.

EEnzame SchizofrEEN | 17-02-21 | 18:08

Taliban, IS etc, allemaal radicale clubjes.
Ze winnen weer aan kracht.
Alle inzet lijkt voor niets.
Tijd om ze het lekker uit te laten zoeken.
Islamitische landen houden niet van democratie.
Beter houden we onze grenzen dicht, om dat gespuis buiten te houden.
Ipv bommen ter plekke te gooien moet Europa de poen besteden het veilig te houden op eigen grondgebied.
Het is jammer, maar het is niet anders.
Een stammenoorlog duurt eeuwen en zal nooit veranderen.
Blijf maar weg.

Ruimedenker | 17-02-21 | 18:07 | 1

Er zal er altijd één zijn die zich op zijn pik getrapt zal voelen.

Gokmaar | 17-02-21 | 19:48

Ik vraag me altijd af hoe het kan dat die strijdgroepen altijd bulken van de dure wapens terwijl het volk in lompen loopt.

eerstneukendanpraten | 17-02-21 | 18:07 | 6

Terreurtoyota's worden in elk geval gratis verstrekt door VVD-stemmers die genieten van bloed aan hun handen. En dat zijn er nogal wat.

obominotie | 17-02-21 | 18:24

@Asteroid-B612 | 17-02-21 | 18:21:
Pf, veel van die wapens die ontwikkeld zijn net na,of zelfs tijdens de tweede wereld oorlog (ak is afgeleid van een duits wapen} kunnen door een fietsenmaker gerepareerd worden. En ze zijn allemaal betrouwbaar, dat is het probleem.

miko | 17-02-21 | 18:24

Gebruikelijk is dat ze die van de Yanks of Russen krijgen. Met het idee een proxy oorlogje te doen. grappig is dat de ynaks boos waren dat de russen dat doen terwijl ze zelf sinds 1979 in Afghanistan zitten te stoken waardoor vele duizenden russen zijn omgekomen. En niets gewonnen of bereikt.

MaarFeitelijk | 17-02-21 | 23:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Prachtig land? hoe kom je erbij dat er zoiets is als een vrij land voor de taliban? Ja 'mondaine' kabul, maar daar kun j nu ook je eigen teut drinken en heroine schuiven. het is altijd een achterlijk land geweest, kijk maar eens wat verslagen van de britten na. al honderden jaren ellende, alleen moest Reagan die mafkezen zonodig volproppen met wapens. Betr stuur je al die verlichte en minder verlichte malloten als maiwand de thuis blijver terug en laat ze het lekker zelf uitzoeken.

miko | 17-02-21 | 18:06

Gezellig land dat Afghanistan.

van Oeffelen | 17-02-21 | 18:06 | 3

Ja Oeffie, daar vieren ze al jaren gewoon carnaval.het hele jaar door.
Het feest kan beginnen, de kogels zijn binnen, dus we gaan er tegenaan,
SALAAAAAAAAM,

miko | 17-02-21 | 18:13

Hoe zijn de hotels?

Lorejas | 17-02-21 | 18:41

Vreemde gretigheid bij Stoltenberg. Het is mooie tijd om er weg te gaan. Als de yanks er willen blijven moeten ze dat maar voor eigen rekening gedaan. De hele koude oorlog 40 jaar geen schot gelost. Plots moest we naar Kosovo wat helemaal bedreiging was en toen 20 jaar naar Afghanistan. Miljarden hebben we er verloren. Veel materieel naar de kloten en tientallen levens verloren.

MaarFeitelijk | 17-02-21 | 23:41

Het effect van onze aanwezigheid in dat soort landen is nagenoeg nul. Tientallen jaren van missies en uiteindelijk van nul voortgang bewijzen dat.

Geil Kippetje | 17-02-21 | 18:05 | 1

Wij miljarden kwijt en tientallen doden te betreuren. De ynaks in de 1000-den miljard. Bin Laden krijgt toch een gelijk met zijn moeder van alle slagen. De ynaks bloeden zichzelf leeg. Snel afhaken hier en de olie vooral in het midden-oosten laten. Dan zakt het daar vanzelf in.

MaarFeitelijk | 18-02-21 | 09:45

Biden is gefinancierd door de oorlogs industrie. Hij moet zijn beloftes wel nakomen

polletjepiekhaar | 17-02-21 | 18:04 | 3


bedank Reagan met zijn cowboy complex maar voor de ellende in afghanistan.
had de Russen dat stronthol maar laten verglazen.

miko | 17-02-21 | 18:10

@miko | 17-02-21 | 18:10:
Mooie. Poosje terug zaten we op de promenade een biertje te doen, toen vrienden langs liepen. Één van hen vroeg wat zitten jullie hier?
We zitten te wachten op die grote paddestoel in de lucht. Zeiden we in koor. Was mooi.

Gokmaar | 17-02-21 | 19:51

@miko | 17-02-21 | 18:10: De russen vielen binnen tijdens Carter. Die heeft de mujahadin gesponserd en zo de boel gestart. HEt was paniek omdat de yanks bang waren dat de Russen een verbinding met de Indische Oceaan zouden krijgen.

MaarFeitelijk | 18-02-21 | 09:43

Heeft het demissionaire kabinet zonder mandaat dit besloten?
Ben benieuwd wie er straks verantwoordelijk gehouden wordt als onze jongens (m/v) straks in body bags terugkomen om een barbaarse regio met barbaarse gebruiken en barbaarse ideologie tegen barbaren te beschermen.

Oh wacht... Voor de vorige batch gevallenen door Nederlandse blunders was ook al niemand verantwoordelijk.

marcoplarco | 17-02-21 | 18:04 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl