Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

SAAI! Berg spaargeld op record van €487 miljard

Nog frugaler, juist nu!

Ja we snappen het wel de kroeg is dicht, de seksbioscoop ook en de singlereis gaat ook niet door. Maar valt er dan écht niks anders van uw geld te beleven? Eind augustus stond 's lands collectieve spaarrekening op 387 miljard euro. Inmiddels staat de teller op het recordbedrag van 487 miljard euro, want in 2020 zetten Wij Het Volk met 42 miljard euro bijna twee keer zoveel opzij als een jaar eerder. Die verdubbeling zien we trouwens al vanaf 2000 elk jaar opnieuw, maar dit jaar gaan we er echt even op letten. Want niet vergeten: bij de Rabobank, ING en vanaf maart bij de SNS, ASN en RegioBank betaalt u voor spaargeld boven de 250.000 euro -0,5% rente.

Enfin, we vinden jullie wel allemaal moeilijk saai. Koop gewoon eens wat moois van al die leggende gelden. Wat survival gear bij Benscore bijvoorbeeld, of zo'n heerlijke zeldzame LEGO-kit bij Jan's Steen, en help ONZE ONDERNEMERS (1, 2, 3) ook een beetje de winter door.

Geld is sowieso verleden tijd joh

Social

Reaguursels

Inloggen

Nou, ik was het deze maand niet. €400,00 meer uitgegeven dan er binnenkwam. Maar eerlijk is eerlijk, vorige maand €3800 minder uitgegeven dan er binnenkwam. Maar daar zat nog wat vakantiegeld bij ook.

Jan, Leiden | 29-01-21 | 23:11

Als mensen er nou gewoon lekker Bitcoins van kopen dan zijn die miljarden binnen nu en een jaar zo weer verdampt.

De Ana(a)list | 29-01-21 | 20:20

"betaalt u voor spaargeld boven de 250.000 euro -0,5% rente" dit moet zijn
"ontvangt u voor spaargeld boven de 250.000 euro -0,5% rente".
Van de belastingdienst : www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bela... Vanaf 2021 gaat het heffingsvrij vermogen in box 3 omhoog naar € 50.000 of € 100.000 met fiscaal partner. Eigenlijk weer een jaar te laat.

HaaiBaai | 29-01-21 | 19:46
-weggejorist-
Tasmaneiland | 29-01-21 | 19:29

De overheid pompt tientallen miljarden helicoptergeld richting ondernemers en zzp'ers. Faillissementen zijn een uitzondering. Werkloosheid daalt. Mensen in loondienst blijven elke maand maar vangen maar kunnen het maar gedeeltelijk uitgeven. Tja, dan blijven er tig en nog een tig miljarden over. Ook de familie Graaier kijkt regelmatig naar het alsmaar stijgende spaarsaldo. Wintersport gaat niet door. Hup, weer 2000 euro erbij.

Graaier | 29-01-21 | 19:15

Vraag aan Vermogende cyprioten hoe het met hun banktegoeden verging voor toetreden EU. Dat gaat ons ook overkomen voordat alles uit elkaar brokkelt. Ze moeten en zullen alles afpakken.

quatro32 | 29-01-21 | 19:11

Ik doe er ook aan mee. Niet verkeerd om wat k op de bank, of ook, te hebben voor een regenachtige dag.

Schepvogel | 29-01-21 | 18:01

Komt dit door de oversterfte...?

MeppieRocks | 29-01-21 | 17:46

Beetje reserveren is prima, maar daarna moet de poet weer rollen.
Als geld rolt, rolt ‘t ook een keer naar je toe.
Hop! Koop die opblaaspop!
Bestel die Patatsnijder!
Ga lekker uit ete... eeuh, laat eten brengen!

Ruimedenker | 29-01-21 | 16:38

Deflatie!!!

steekmug | 29-01-21 | 16:22

Over dood geld niets dan goeds.

steekmug | 29-01-21 | 16:22

Hoef je je niet meer af te vragen waar die grote harde kern van VVDstemmers vandaan komt. Deze groep zal gewillig het bolletje bij Mark inkleuren. De mediaan zal dit beeld nuanceren, maar de groep grootverdieners blijft enorm. Salarissen blijven bij een flink aantal posities hoog. Daar verandert geen rode tomaat partij wat aan, want die potentiële stemmers blijven boos en gelaten thuis.
Het is een vicieuze cirkel geworden van steeds meer armoediger geworden weinigverdieners die steeds minder stemmen tegen over een vaste groep rijker wordende veelverdieners die beslist blijven stemmen.
Sparen is voor die laatste groep lekker leuk. Voor de eerste groep is het een korte termijn kwelling, of het kan niet.
De grijns van Mark toen hij rustig wegfietste van de rotzooi en ellende die hij achterliet geeft wel aan hoe tevreden een deel van Nederland is.
Al zou je uit de EU stappen, al zou je alle middenoostiërs buiten zetten, je raakt er de veroorzakers van de sociale ongelijkheid niet mee: zij vormen de wetgeving met die VVD van ze.

zeurmachine | 29-01-21 | 16:09 | 2

Dat u maar lang mag zeuren+

ademende aarde | 29-01-21 | 16:54

Ventileer je hier een mening, of is er onderzoek naar gedaan?

3Xniks | 30-01-21 | 08:16

Het hebben van (teveel) geld is de oorzaak van de ellende die we hebben en nog meer gaan krijgen met al de gelukzoekers (eufemisme) die binnen stromen.

aflaatverkoper | 29-01-21 | 15:55

Neem elke maand tegen verkoopwaarde een fust bier af van je favo kroegbaas en rol het zelf naar huis.

Schulzie | 29-01-21 | 15:52 | 2

€785

Graftak | 29-01-21 | 15:56

@Graftak | 29-01-21 | 15:56: Dan komt het wel op. Bovendien moeten degenen die er zoveel aan gelegen is er maar wat voor over hebben dat dezelfde er nog in staat straks.

Schulzie | 29-01-21 | 15:59

Frugaal.... Ik moest het opzoeken, maar ben blij dit woord ook weer te kunnen toevoegen aan mijn vocabulaire...

de Jager59 | 29-01-21 | 15:40 | 1

Schabouwelijk

dhrat | 29-01-21 | 16:12

Je kunt je geld niet meer fatsoenlijk kwijt. Ik denk dat spaartegoeden daarom nog meer gaan worden afgeroomd door banken en overheid, locale, provinciale, landelijke en straks ook de Europese. En ' goede doelen' ruiken hun kans, al die weeige reclames van fondsenwervers tegenwoordig.

DeCynischeAmbtenaar | 29-01-21 | 15:39 | 3

Hoe sommige goede doelen om erfenissen bedelen bij seniele oudjes. Van die spotjes op rustige wat lagere toon, zodat ouwe opoe het volgen kan. Schandalig.

zeurmachine | 29-01-21 | 16:13

@zeurmachine | 29-01-21 | 16:13: of de reclame's van (dure) natuurbegraafplaatsen... van dat mooie bos of die prachtige waterpartij zie je toch niets :-).

DeCynischeAmbtenaar | 29-01-21 | 16:41

@DeCynischeAmbtenaar | 29-01-21 | 16:41: Dat is trouwens het recept om schatrijk te worden. Koop een paar hectare bos (bostekoop.nl) voor €2,- per m2, en vorm die om tot natuurbegraafplaats. Elke graf kost 4-5000. Do the math

theo-is-dood | 29-01-21 | 19:16

Spaarberg = angstberg, mountain of fear. Dit is geen "appeltje voor de dorst" meer.

van Oeffelen | 29-01-21 | 15:35 | 2

Dat zou zo maar kunnen kloppen. Mensen zijn bang. Ze weten dat ze steeds minder op hulp van de overheid kunnen rekenen. Ja, als kansloze asielzoeker of jarenlange bijstandsklant, dan staan de instanties voor je klaar. Behoor je tot de (lagere) middenklasse dan bekijk je het maar. Dus mensen die zich dat kunnen veroorloven gaan sparen tegen de klippen op. Ze moeten wel.
Wij ook hoor.

staat het bier koud? | 29-01-21 | 16:36

@staat het bier koud? | 29-01-21 | 16:36: De grote pensioenfondsen (PGGM, ABP) gaan in de toekomst korten. Dat is onvermijdelijk. U zult daarom vooral voor uzelve en uw kinderen moeten zorgen. De mensen moeten wel sparen. Nu nog een meerderheid in de Tweede Kamer voor het afschaffen van de levenslange diefstal die vermogensrendementsheffing heet. (box 3)

theo-is-dood | 29-01-21 | 19:19

Geen enkel probleem hoor: dankzij die GGD-test-datalek is dit geld binnenkort allemaal verdwenen.
Mocht er toch nog wat over blijven: ook geen zorgen, dankzij de komende GGD-vaccinatie-datalek (of reeds gaande … waarschijnlijk …) wordt ook dit opgelost.

HeelStijl | 29-01-21 | 15:34

Hoor net dat GL de spaarrekeningen wil nationaliseren en daar mooie dingen mee wil doen. Bevoordeeld de arme relschoppers uit Rotterdam steunen in proceskosten zoals de democraten in VS BLM en antifarelschoppers financieel steunde. GL kan alleen maar kopiëren.

Willem53 | 29-01-21 | 15:19

Straks gaan die mensen allemaal dood en dan mogen de nabestaanden 40% successie belasting betalen.

Kattie | 29-01-21 | 15:09 | 4

Datb geld gaat allemaal in de verdwijnput.

Mr.Crowley | 29-01-21 | 15:20

Deugen kost geld mijn beste

Ach-waarom-niet | 29-01-21 | 15:39

Mijn tip: de opeet-hypotheek. Neem een hypotheek op je reeds afgeloste huis, en geef dat geld aan je kinderen. Tegen de tijd dat je overlijdt heb je de tegenwaarde van je huis voor 70% contant weg geschonken. De verkrijging via de erfenis is dan nog maar 30% van de waarde (in dit voorbeeld).
Afschaffen die erfbelasting!

theo-is-dood | 29-01-21 | 17:02
▼ 1 antwoord verborgen

Over geld gesproken. Hoorde net een item over Gamestop op Radio 1. Dat was zo'n ontzettend onvolledige en eenzijdige weergave van de werkelijkheid, nu denk ik niet dat ze het express doen maar dat ze het gewoon niet begrijpen. Of staat de NPO ook aan de kant van Wall Street?! Sorry moest het echt even kwijt. Houd gewoon je bek zouden sommige journalisten zeggen over mensen die ergens iets niet genoeg vanaf weten.

FogerRederer | 29-01-21 | 15:07 | 3

Valt mij ook op in de berichtgeving (voornamelijk USA), en het heeft effect want er zijn maar weinig mensen die het begrijpen.

Baizuo | 29-01-21 | 15:13

De meeste zogenaamde journalisten zijn kritiekloze persbericht-overschrijvers.
En van economie en geld heeft er bijna geen enkele verstand, behalve de mensen bij het FD.

theo-is-dood | 29-01-21 | 17:04

Dat gebeurt bij alle onderwerpen. Die lui zijn volkomen clueless. Het zijn dozenschuivers die berichtjes voorlezen of overtypen die ze voor hun neus geschoven kregen.
Zelfs bij eenvoudig te controleren feiten over technische of economische kwesties kotsen ze de grootste kolder uit, en bij lastiger te controleren politieke kwesties gaan ze helemaal los.

obominotie | 29-01-21 | 18:22

Als je die berg spaargeld decentraal organiseert, kan je er hele grote dingen mee doen. Maar houd wel rekening met het prisoner's dilemma.

Baizuo | 29-01-21 | 15:01 | 3

Ik heb ook wel eens een plannetje hier geopperd om inderdaad iedereen verplicht een staats(spaar)rekening te geven waar het loon op wordt gestort e.d. Dat kan gelijk de functie van schatkist vervullen. Voorkomt een hoop belastingheffing. Een commerciële bank hoeft immers ook maar x % dekking te hebben. Als een overheid al dat geld gebruikt voor investeringen in Nederland (bij bedrijven waarvan het personeel ook daar de rekening hebben), dan is het puur geld rondpompen binnen dezelfde rekening. De staat gaat dan als bank fungeren. Volgens mij moet het dan wel goedkoper worden toch? Of ik zis iets gruwelijks hard over het hoofd, dat kan ook.

Timide_Aso | 29-01-21 | 15:42

De staat en it security? Dat wordt een feest voor cyber criminelen.

3Xniks | 30-01-21 | 08:21

Straks met 1 druk op de knop alles geconfisqueerd door de ‘ build back beter’ roverheid.

ja,diedus! | 29-01-21 | 14:58 | 4

Daarom decentralisatie.

Baizuo | 29-01-21 | 15:08
▼ 1 antwoord verborgen

Al dat onbestede geld gestopt in extra afbetalingen van mijn huis. Gaat wel lekker snel zo. Ergens steekt het, want het moet vast mogelijk zijn meer rendement te krijgen dan die 1,75% hypotheekrente (die ik ook nog eens kan aftrekken van de belasting). Maar ja, dan moet je daar wel handig mee zijn.

koeberg | 29-01-21 | 14:58 | 1

Nee hoor. Dan ga je naar een bank, en je zegt: Ik wil een index beleggingsrekening. En dan gooi je daar geld op. En dan groeit dat zonder dat je er verder moeite voor hoeft te doen. En af en toe dan crashed het, en dat wordt het minder waard. Dat herstelt vanzelf, maar je moet het dus niet doen met geld dat je opeens nodig kan hebben.

TheEgg | 29-01-21 | 15:03

Wederom misleidende berichtgeving in het nieuws door het gemiddelde spaarsaldo per huishouden (iets van 60K) te benoemen. Dat slaat nergens op, de mediaan is veel interessanter en zal denk ik zo rond de 15K liggen.

_pacman_ | 29-01-21 | 14:57 | 3

Als de mediaan de 15K al haalt. Er zijn weinig huishoudens met veel geld en heel veel huishoudens met geen geld en veel consumptief krediet. Het zou mij niet verbazen als de mediaan ergens rond de 7K ligt.

ole guapa | 29-01-21 | 15:19

80/20 regel,20% van de huishoudens bezit 80% van het spaargeld.

De Profundus | 29-01-21 | 16:46

Dan zou je de mediaan per leeftijd categorie moeten bekijken.

3Xniks | 30-01-21 | 08:23

LOL @ al die mensen die denken dat Bitcoin en privacy iets met elkaar te maken hebben.

Overigens, net een nieuwe laptop gekocht nadat ik op m'n rekening keek en vond dat er wel erg veel op stond. O, en de lokale boekhandel 50 euro gesponsord, want die moeten de crisis ook overleven.

MFvGeel | 29-01-21 | 14:54

Ik mis Das Kapital. Elke dag.

Arsonizer | 29-01-21 | 14:54 | 1

Crypto, Cardano.
Met staken, met het beschermen van het netwerk verdien je ca 5% . Dat naast de koersstijging. Dit jaar 260%.
DYOR.

BrutusBosch | 29-01-21 | 14:48 | 10

Niet om reclame te maken maar via Swissborg ( zie coinmarketcap) krijg je 20% returns via yielden op je USDC stablecoin dagelijks uitgekeerd.

quatro32 | 29-01-21 | 19:15

100% mee eens, cardano gaat groter worden dan Bitcoin, 3 generatie crypto, nu nog te betalen na Maart niet meer.

Tasmaneiland | 29-01-21 | 19:27
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik heb een goede daad gedaan net voor (omgerekend) 193 gulden in de tank van de auto gemikt (en nee niet langs de snelweg)

voldemort | 29-01-21 | 14:46 | 3

Woon werk verkeer ?

Bjorn19851111 | 29-01-21 | 14:49

Je moet ook dan ook benzine met bio-ethanol tanken, niet met malt whisky.

TheEgg | 29-01-21 | 14:54

Zouden we ons voorbereiden op rampspoed? of ons indekken tegen de onvoorspelbaarheid van de overheid? Voor mij persoonlijk 2x ja.

3Xniks | 29-01-21 | 14:42

And it,s gone!
-
Deutsche bank iemand?

letterzetter | 29-01-21 | 14:41

Moderna voorbeurs alweer +30% (vermoed door slechte berichten over AstraZenica), alle credits naar van Oef die zijn mede reaguurders lang geleden al wees op dit mooie bedrijf

Diederik_Ezel | 29-01-21 | 14:41 | 2

AMC Entertainment is voorbeurs weer +49%.
Gamestop +*1%
Nog twee aandelen die jij niet bezit.

Glasgow Argus | 29-01-21 | 14:46

@Glasgow Argus | 29-01-21 | 14:46: Moderna blijft prima long term omdat het een indrukwekkende pipeline heeft doordat de mRNA techniek breed toepasbaar is. AMC en GME heeft weinig met investeren te maken, hoewel het wel leuk is om te volgen van de zijlijn.

Diederik_Ezel | 29-01-21 | 14:50

Wij hebben al twee kinderen. Ik doe het alleen nog maar voor de hobby, hoe sterk het zaad ook is.

ole guapa | 29-01-21 | 15:21
▼ 1 antwoord verborgen

Dave Chappelle heeft meerdere keren zijn fans aangespoord om zijn show op Comedy Central niet te kijken. Ze hebben hem destijds best wel genaaid met zijn contract en willen daar alsnog niet op terug komen. Vandaar zijn oproep: als je van Dave Chappelle houdt, kijk dan vooral niet zijn werk op Comedy Central. Dus Geenstijl, een overweging bovenstaande video te vervangen? Van een Dave Chappelle fan!

janalleman | 29-01-21 | 14:40 | 2

Je hebt alleen jezelf genaaid als je dat slechte contract hebt getekend, of je had het nodig. Dit is heel erg des Asha's om achteraf je opdrachtgever te beschimpen.

_pacman_ | 29-01-21 | 14:51

Tja, daar ben jetoch zelf bij als je een contract tekent? Tis niet alsof hij nieuw is in het mediacircus, hij wist hoe 't er aan toe gaat daar...

ReyNemaattori | 29-01-21 | 15:16

Tyrannosaurus-Rex-ei van 4 miljoen jaar oud. Dan heeft de Rex die dat ei heeft uitgepoept het lang volgehouden.

koeberg | 29-01-21 | 14:37

OT:
Over veel geld gesproken; is die raket van gisteren al gelanceerd?

Het Licht | 29-01-21 | 14:36 | 1

Beter blijft u sparen voor de belastingexplosies die er aan komen.
Of dacht u dat al die honderden miljarden die weggesmeten worden aan knoflooklanden en winkeliers hier uit het niets komen?

2voor12 | 29-01-21 | 14:35 | 1

Ik had de voorlopige aanslag 2021 al in de bus liggen met een foldertje erbij dat voor een doelgroep van complete randdebielen is geschreven. Motto: of ik ook alvast 2021 IB wil schokken. Dacht het niet.

_pacman_ | 29-01-21 | 14:52

Het enige wat dit aantoont is de toenemende ongelijkheid.

zeertegendradig | 29-01-21 | 14:34 | 5

mijn schoonvader zei altijd: de duivel schijt op de grote hoop. En dat is nog altijd waar.

small_town_dude | 29-01-21 | 14:44

@DrumPiet | 29-01-21 | 14:38: Nee, niet bepaald. Het is gewoon een constatering. Veel beroepsgroepen zoals postbodes zijn weggezakt van middenklasse naar onderklasse de laatste decennia. Daarentegen neemt het aantal miljonairs al jaren toe. De samenleving vandaag de dag is echt een hele andere dan die in de jaren 90.

zeertegendradig | 29-01-21 | 15:42
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
karel-de-junior | 29-01-21 | 14:34

Ja lekker geld uit geven. Van dag tot dag leven.
We zien wel waar het schip strandt.
Dat is de mentaliteit die gewenst is.

pejo | 29-01-21 | 14:32 | 1

Dat maakt de man afhankelijk van de grillen van de overheid.

Graftak | 29-01-21 | 14:40

Een voorbode dat alles nog veel duurder mag worden.... D66 zal straks voor de middenklasse wel met een extra deug belasting komen zodat die dure vakantie of investering mooi niet door kan gaan.#kaagtax

Hollandse_blauwe | 29-01-21 | 14:31

Diezelfde Nederlanders hebben een totale schuld van 750 miljard euro.
De tegoeden dekken de tekorten nauwelijks.

Als het een klein beetje fout gaat hangen we.

Mr.Crowley | 29-01-21 | 14:30 | 14

@Mr.Crowley | 29-01-21 | 14:55: Die hoogspanning is het gevolg van belabberd beleid. Vraag overstijgt het aanbod.

De kosten van levensonderhoud stijgen redelijk met de inkomsten. Het probleem is, het stijgt mee met de bruto inkomsten. Ik betaal effectief zo'n 65-70% belasting. (50% inkomen. daar komen alle gemeentelijke energie, etc belastingen bovenop. En op alle uitgaven btw) Van dat geld werken zo'n miljoen ambtenaren in Nederland, waarvan minsten 20% totaal overbodig die alleen maar bezig zijn met het wegpissen van meer belastinggeld, dan nog zo'n 30% die vooral bezig zijn om dat belastinggeld weer in de vorm van subsidies, toelages etc terug te geven en het dus alleen maar rond pompen.
Wat er daarna nog van de belasting over is, wordt vervolgens in de EU over de balk gesmeten. "Wij" moeten zuinig zijn, omdat ze dat in Italië, Griekenland en Spanje niet kunnen. Dat alles natuurlijk niet zonder ook nog een enorm, in weelderige luxe levende, ambtenarenapparaat in en rondom Brussel te betalen.

TheEgg | 29-01-21 | 15:12

@zuurtjeregen | 29-01-21 | 14:56: Dat lijkt maar zo. Dat zijn veelal zogenaamde spaarhypotheken waar een verzekeringspolis als zekerheid tegenover staat. >> "Met de spaarhypotheek kan een eigen woning worden gefinancierd. Hij bestaat uit twee delen, 1) een aflossingsvrije hypothecaire lening en 2) vermogensopbouw voor de uiteindelijke aflossing in de vorm van een speciale kapitaalverzekering (Kapitaalverzekering Eigen Woning, KEW; in dit geval wordt de hypotheek ook een levenhypotheek genoemd) of een speciale spaarrekening (Spaarrekening Eigen Woning, SEW; in dit geval wordt de hypotheek ook een bankspaarhypotheek genoemd). Daarnaast is er de beleggingshypotheek, met beleggen in plaats van sparen (aflossingsvrije hypothecaire lening met Beleggingsrecht Eigen Woning, BEW)."

theo-is-dood | 29-01-21 | 17:08
▼ 11 antwoorden verborgen

Links wil per ommegaande gaan onteigenen met 'tijdelijke' crisisheffing in 3,2,1,... #nivilerenisvoorrudimentairebestuurders

Nathal | 29-01-21 | 14:27

Italië ziet zijn kans. Die vraagt binnenkort weer om een nieuw steunpakket. Jullie zijn rijk. Wij zijn arm. Help ons. Morele plicht...

Rest In Privacy | 29-01-21 | 14:25 | 3

IC bedden komen er daar wel bij. Net als belastingverlagingen. En zo meer dingen. Zal toch ergens van betaald moeten worden.

Quattro Stagioni | 29-01-21 | 14:32

IN Italië wordt een huis vaak met eigen geld gekocht. Daar heeft de overheid immense staatsschuld. De burger echter niet

theo-is-dood | 29-01-21 | 14:51

Heb in het verleden veel geïnvesteerd in zaad (niet van wiet) maar dat heeft mij tot op de dag van vandaag alleen maar geld gekost.
Maar ooit.......

D-Fens_1963 | 29-01-21 | 14:24 | 4

U speculeert op kinderarbeid?

libertat | 29-01-21 | 14:29

Wat dacht u van betaalbaar antiek: www.amswapenhandel.nl/

Unieke spullen, gegarandeerd waardevast want wordt niet meer gemaakt. Vrij verhandelbaar en valt niet in box3 van de IB

theo-is-dood | 29-01-21 | 14:49
▼ 1 antwoord verborgen

Spaarwatte? Alles in $GME.

citywok | 29-01-21 | 14:20 | 4

YOLO

W_F | 29-01-21 | 14:48

To the moon!

_washier | 29-01-21 | 17:08

Dogecoin :)

quatro32 | 29-01-21 | 19:16
▼ 1 antwoord verborgen

We leven wel in een land waar een kostwinner met een modaal inkomen en een gezin met 2 kinderen niet kan rondkomen.
Uit het feit dat er zo veel gespaard wordt zou je de conclusie kunnen trekken dat er geen enkel vertrouwen in de overheid is.

Mr.Crowley | 29-01-21 | 14:19 | 4

Als men niet/nauwelijks kan rondkomen, hoe kan men dan zoveel sparen?

Sp1tz | 29-01-21 | 14:47

@Sp1tz | 29-01-21 | 14:47: Mediaan ligt laag. Hier heb je het over de mensen aan de onderkant van de mediaan. Gemiddelde zegt helemaal niets; als Elon Musk het cafe in loopt zijn alle aanwezigen ineens gemiddeld miljardair. Maar de mediaan zegt iets heel anders.

ole guapa | 29-01-21 | 15:24

@ole guapa | 29-01-21 | 15:24: Ah check, goed punt inderdaad

Sp1tz | 29-01-21 | 16:00
▼ 1 antwoord verborgen

Dat zijn de perverse effecten van het rente "beleid" van de ECB. Lagere rente verleidt mensen niet tot uitgeven, maar tot hoger spaargedrag.

Verder is de kwantitatieve verruiming monetaire inflatie, dus beter sparen in de aandelenmarkt.

Geen claim op de overheid blijft overeind wanneer het eenmaal gaat imploderen. Voor een ieder, behalve superbelegger Van Oeffelen: koop Goud, tastbare commodities, landbouwgrond en handvuurwapens.

Glasgow Argus | 29-01-21 | 14:16 | 2

En kogels.

goedverstaander | 29-01-21 | 14:18

Khad een mooi stukje landbouwgrond op het oog een steenworp hier vandaan.
Helaas loopt er net een aanvraag van de gemeente om het bestemmingsplan te wijzigen.
Er moet gebouwd gaan worden en u raadt het al; er komt geen sociale woningbouw of starterswoningen; www.homeflex.nl/?utm_source=google&am...

D-Fens_1963 | 29-01-21 | 14:34

Inflatie, kom maar op. Behalve dat schuld makende overheden dat tegenhouden, maar dat zou normaliter de gang van zaken zijn.

heldheino | 29-01-21 | 14:15

Komisch dat er blijkbaar mensen zijn die tonnen spaargeld op de bank hebben staan. Met negatieve rente + inflatie + belasting is dat een gegarandeerd verlies terwijl je veilig kan beleggen in bv een indexfonds van de S&P 500 (waar je ook nog dividend uit krijgt). Je moet niet werken voor je geld maar geld voor je laten werken.

Diederik_Ezel | 29-01-21 | 14:14 | 6

@heldheino | 29-01-21 | 14:18: Vergis je niet. Beetje groot huis erven. Rustig leven en al 55 jaar oud
Dan heb je zo een paar ton. En heb er geen verstand van.

vogelpootje | 29-01-21 | 14:32

@heldheino | 29-01-21 | 14:18: Als je meer dan een ton op je rekening hebt krijg je automatisch een telefoontje van de ING. Ik neem aan dat andere banken dat ook doen. Heb wel vriendelijk bedankt voor het aanbod maar beheer het toch liever zelf.

small_town_dude | 29-01-21 | 14:38

@ Diederik: "veilig kan beleggen" ??
Ik weet niet hoe oud u bent, maar de crash van 1987 heeft me heel wat gekost. Ik zat long in een aantal opties. In 2008 zat ik in fondsen, en ik heb niet verkocht. Maar er zijn ook mensen die dan in paniek raken en richting de bodem alles verkopen.
Risicovrij beleggen bestaat niet. Zelfs uw spaargeld is maar tot €100.000,- door de staat gegarandeerd.

theo-is-dood | 29-01-21 | 17:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Die Mustang Bullit kostte in Nederland met afleveringskosten 122.000 Euro.
Diezelfde Bullit kost in België 50.000 Euro goedkoper en in hetb land van oorsprong, de USA iets van 45.000 dollar.

Zonde van al dat geld op die bank.

Mr.Crowley | 29-01-21 | 14:13 | 2

Klopt. Maar financiële onafhankelijkheid, in zoverre dat als er iets mis gaat we gewoon onze huidige levensstijl aan kunnen houden geeft ook een enorme rust.

ole guapa | 29-01-21 | 15:26

@ole guapa | 29-01-21 | 15:26:
Deze getallen laten zien hoe extreem de situatie in Nederland is. Zie bijvoorbeeld ook de huizenmarkt, of de kosten van levensonderhoud.

Er gaat hier ergens iets goed fout.

Mr.Crowley | 29-01-21 | 15:30

Dit jaar voor het eerst boven de belastingvrije drempel met de spaarcentjes. En hypo is ook al afgelost. Wat te doen ?

vogelpootje | 29-01-21 | 14:12 | 8

Beleggen, en jezelf een basisinkomen uitbetalen. +/- 4% kun je van je beleggingen afsnoepen zonder dat je vermogen slinkt.
Moet je natuurlijk wel een interessant vermogen hebben...
www.financieelonafhankelijkblog.nl/fi...

ratelaar | 29-01-21 | 14:37

Parkeer een deel op de rekening van een van je kinderen. Vanaf 18 jaar wordt hun spaargeld niet meer bij jou in box3 meegeteld.

theo-is-dood | 29-01-21 | 14:54
▼ 5 antwoorden verborgen

We zaten aan een windmolentje te denken...

frank87 | 29-01-21 | 14:12 | 4

@Glasgow Argus | 29-01-21 | 14:17: Precies. Zo is een batterij led-lampen boven de zonnepanelen ook een gouden combi.

goedverstaander | 29-01-21 | 14:20
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe is de verdeling over de populatie

stipjes | 29-01-21 | 14:10 | 4

@Glasgow Argus | 29-01-21 | 14:18: Dat gaat toch al snel richting twee kromme bananen per maand.

goedverstaander | 29-01-21 | 14:22
▼ 1 antwoord verborgen

Iemand met veel geld mag mij een miljoen geven. Dat bespaart die persoon 5000 euro aan rente! Win-win.

goedverstaander | 29-01-21 | 14:10

Dat was vorige week. Nu zijn alle spaarrekeningen leeg omdat iedereen aandelen GME gekocht heeft.

W_F | 29-01-21 | 14:09

.. en motie van PvdA, GL, SP of D66 om extra te heffen op spaargeld in 3...2..1.

Nederlanddraaitdoor | 29-01-21 | 14:09

vraag : gaat de eu ons nu nog zwaardere belastingen aansmeren ?

newray | 29-01-21 | 14:08 | 2

Is de paus katholiek?

letterzetter | 29-01-21 | 14:49

Dat heet dan geen belasting, maar bijvoorbeeld energieheffing. Of uw stroomleverancier krijgt een extra CO2-tax aangesmeerd die dan weer in uw stroomprijks per KWh wordt doorgerekend. Linksom of rechtsom komt het uit de portemonnee van de modale burger.

theo-is-dood | 29-01-21 | 17:17

negatieve rente, of je nu 1,50 ontvangt of 1,50 moet betalen is ook niet echt een probleem.

small_town_dude | 29-01-21 | 14:08 | 1

€1,50 rente. Daar moet je toch wel een paar ton voor bezitten..

Rest In Privacy | 29-01-21 | 14:26

Ja we hebben weinig keus als je van een hypotheek niet meer genoeg krijgt om een huis te kopen.

Flamesz | 29-01-21 | 14:08 | 5

In België zijn de huizen beduidend goedkoper en is er onder de ouderen veel zwart spaargeld. Als je dan een huis koopt, leent papa een tonnetje contant en dan hoeft dat niet vererfd te worden.

Bakkeleures | 29-01-21 | 14:44

@Bakkeleures | 29-01-21 | 14:44: in België bestaat geen schenkingsrecht. Dus het hoeft helemaal niet zwart en contant. Als je je vermogen maar bij leven wegschenkt

theo-is-dood | 29-01-21 | 14:57

@Bakkeleures | 29-01-21 | 14:44: De huizenprijzen zijn niet beduidend lager in Vlaanderen, Brussel en Vlaams-Brabant. (misschien Wallonie) . Je bent in de war met 40 jaar geleden. Ik heb een tussenwoning en dat kost hier ook 4 ton.

small_town_dude | 29-01-21 | 15:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Hier kun je aan zien dat we te veel geld verdienen.
We moeten veel geld verdienen, want we moeten belasting betalen.

Mr.Crowley | 29-01-21 | 14:07 | 3

Je kan ook zien dat geld feitelijk waardeloos is, want hoewel de hoeveelheid stijgt wordt er niets van waarde gepresteerd.

Calastir | 29-01-21 | 14:22

Maar onze wekelijkse nieuwe aanwinsten moeten ook kunnen consumeren, toch? En omdat ze zelf niet worden geplukt of geen kwartje in de pocket hebben schieten wij ze dat wel even voor, toch? Kan allemaal in een schuldeneconomie, gebaseerd op toekomstige verwachtingen.

Graaisnaaiert | 29-01-21 | 14:43

Negatieve rente, meer als van: wij de bank willen niet betalen dus pakken we uw geld.

Adriel | 29-01-21 | 14:07 | 1

Nee. De banken moeten ook betalen aan de ECB als ze daar overtollig spaargeld parkeren. En staatsobligaties renderen ook 0,45% NeGaTIef

theo-is-dood | 29-01-21 | 14:59

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl