Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Heel Frankrijk vervroegt avondklok naar 18:00, 'Duitsland legt OV plat'

Oorlog in vredestijd.

De Franse avondklok vanaf 18:00 was al van kracht in 25 departementen in het Oosten, maar vanaf morgen volgen de overige 77 departementen in het hele land ook, waar de avondklok vanaf mid-december 'pas' om 20:00 in ging. De vervroeging wordt ingevoerd om het "apéro-effect" tegen te gaan, wat verwijst naar de Franse traditie om gezellig in te drinken met z'n allen. Volgens de Franse minister van gezondheid vindt eenderde van de besmettingen plaats binnen sociale- en familiekringen. De departementen die de avondklok al vervroegden zagen volgens de minister een incidence rate* van 16%, terwijl andere departementen departementen rond de 43% zaten. En hij heeft er werkelijk alle vertrouwen in dat de avondklok gaat werken: "Of het gaat werken of niet, we zullen het zien."

En wat te denken van het eeuwige Duitsland. Tabloid BILD rept van een aanstaande MEGA-LOCKDOWN inclusief het compleet stilleggen van het OV, maar Reuters weerspreekt dat. "Mass-selling daily Bild reported that Merkel wanted to shut down public transport services, but participants at another meeting contradicted that and reported her as saying: “We have to relieve the pressure on public transport by doing more home offices and thus reducing contacts.”" Maar dat Merkel wel degelijk de noodklok luidt lijkt duidelijk. Een meeting met 16 deelstaatministers gepland voor 25 januari is een week naar voren gehaald, en Merkel is van mening dat alleen "significant additional measures" het virus nog kunnen stoppen. Spannend!

Reaguursels

Inloggen

Maarre, de frambozen mochten dus nog rustig met grote gezelschappen samen komen om te tafelen? Wtf?

Gen. Maximus | 15-01-21 | 14:27

En dat voor een virus waarvan 98% nagenoeg geen last heeft.. weg met die waanzin.. bescherm de kwetsbaren.

MooseNL | 15-01-21 | 13:49 | 2

Jij bent nog steeds niet op de hoogte van de hoofdreden van de lockdowns overal? Het omvallen van de gezondheidszorg? Facepalm....

kriebeltjes | 15-01-21 | 16:51

@kriebeltjes | 15-01-21 | 16:51: Heeft u enig idee hoe een economie werkt? Als er niemand meer in de private sector werkt of een bedrijf uitoefent, is er geen gezondheidszorg meer.

WhiteShark | 15-01-21 | 19:28

Nou pas maar op as mutti merkel en vader macron dit soort dingen in gaan voeren, dan moet Nederland ook ineens meedoen (ook al ontbreekt de directe noodzaak). Let maar op, zo ging het ook met de mondkapjes.

elco485 | 15-01-21 | 13:47

Wat ik mij nog steeds afvraag is het volgende:
- We hebben een vaccin, meerdere zelfs.
- Die vaccins lijken ook te werken tegen die 2 gemuteerde varianten.
- Europa zal ergens einde jaar(?) volledig gevaccineerd zijn. De hele wereld eind 2023 dacht ik ergens gelezen te hebben.

Hoe gaan we voorkomen dat eventuele nog te muteren varianten, waarbij mogelijk onze vaccins niet helpen, uit landen die nog niet gevaccineerd zijn hier terecht komen?

Stomme vervolgvraag, tegen beter weten in, maar zouden daar al scenario's voor uitgewerkt zijn?

Bootvisser | 15-01-21 | 13:45 | 2

We gaan dat niet voorkomen maar de beste remedie tegen nieuwe mutaties is nog altijd het virus zoveel mogelijk in te dammen. Mutaties zijn bovendien random en als een succesvol virus zoals Corona een willekeurige verandering ondergaat is de kans groter dat het minder schadelijk wordt dan andersom. Verder kunnen we nog allerlei compleet andere virussen op ons bordje krijgen en in 2020 hebben we vastgesteld dat we niet zo voorbereid zijn en ik verwacht niet dat veel verbeterd is.

Joris Beltsin | 15-01-21 | 16:46

@Joris Beltsin | 15-01-21 | 16:46:
Jammer dat we er niks van leren.

ZZP-er | 15-01-21 | 19:11

En de ramen blinderen, eventuele visite moet niet kunnen zien dat je wel degelijk thuis bent, maar niet opendoet.

bleekkijker | 15-01-21 | 13:17

Onderzoek na onderzoek wijst uit dat lockdowns geen zin hebben. De WHO raadt lockdowns af. Dus doen we lockdown + avondklok. Burgers binnen, geen gezeik voor Rutte cs. Alsof je je kinderen vroeg naar bed stuurt om zelf een rustige avond te hebben. twitter.com/the_brumby/status/1349478...

snokkertje | 15-01-21 | 13:12 | 2

Niet liegen over wat de WHO zegt over lockdowns, dit zeggen ze zelf op hun eigen site. Samenvatting: lockdowns kunnen besmettingssnelheid vertragen, hebben groot negatief effect op allerlei zaken, raken kwetsbare groepen onevenredig, landen hebben in bepaalde situaties geen andere keuze dan lockdownmaatregelen, landen moeten de daardoor gekochte extra tijd gebruiken voor testen, traceren, isoleren.

What is WHO’s position on ‘lockdowns’ as a way of fighting COVID-19?
Large scale physical distancing measures and movement restrictions, often referred to as ‘lockdowns’, can slow COVID‑19 transmission by limiting contact between people.

However, these measures can have a profound negative impact on individuals, communities, and societies by bringing social and economic life to a near stop. Such measures disproportionately affect disadvantaged groups, including people in poverty, migrants, internally displaced people and refugees, who most often live in overcrowded and under resourced settings, and depend on daily labour for subsistence.

WHO recognizes that at certain points, some countries have had no choice but to issue stay-at-home orders and other measures, to buy time.

Governments must make the most of the extra time granted by ‘lockdown’ measures by doing all they can to build their capacities to detect, isolate, test and care for all cases; trace and quarantine all contacts; engage, empower and enable populations to drive the societal response and more.

WHO is hopeful that countries will use targeted interventions where and when needed, based on the local situation.

Diewijfvandielange | 15-01-21 | 13:22

Dit dus. Sturen op modelletjes gevoed met halve feiten en hele aannames zonder dat tussentijds de effectiviteit getoetst wordt. Het lijkt steeds meer op cargo cult.

Joris Beltsin | 15-01-21 | 13:24

In Londen zijn de raven van de Tower zo verveeld vanwege het ontbreken van toeristen dat ze wegvliegen. Zodra het aantal onder de zes zakt, dan valt het Koninkrijk www.theguardian.com/uk-news/2021/jan/...

Eeuwig..Op..Vakantie | 15-01-21 | 13:05

Beetje plagerig bedoeld:
Als Theo niet was omgelegd door een terrorist, dan had hij nu alsnog mogen sterven met zijn corpulente lijf en ongezonde gewoontes?

Kouwe Kees | 15-01-21 | 12:36 | 2

Koud Kees, heel koud.

ParaPiet | 15-01-21 | 13:08

Dit zijn allemaal maatregelen om een bepaald slag mensen een richting in te duwen.
Zoals terecht gezegd hieronder gedraagt dit virus zich voor of na 18:00h hetzelfde. Maar na 18:00, zeker in Frankrijk, gaan mensen nog lekker borrelen. En dan wordt het wat losser, en dan gaat men weer lekker bij elkaar zitten. We weten allemaal wat voor soort mensen dit doen.
Wat dit vreselijke zeikland elke keer doet, is het voor iedereen ontzettend moeilijk maken, en als er dan nog wijsneuzen zijn die vinden dat ze uitzonderingetjes moeten bedenken voor zichzelf, die amper straffen. Een lullige boete van 98 euro. Als je met een positieve test op straat komt krijg je een zucht en een steun te horen van Mark en dat is het.
In andere landen krijg je een boete van 10.000 euro.
Natuurlijk is het moeilijk om na te gaan wie op straat positief getest is en binnen moet blijven, maar hier probeert men het nog niet eens. Hier wordt meteen gezegd 'het kan niet'.
Wat wel kan is iedereen pesten en alles maar dichtgooien terwijl het duidelijk is dat de besmettingen niet in de Gamma plaatsvinden maar op visite bij tante of buurvrouw of dinnies.

Draak uit Brabant | 15-01-21 | 12:35

Als we nu eens weer met z'n allen normaal gaan doen en lekker de kroeg in gaan en gaan feesten.
Dan heeft volgens alle 'deskundigen' iedereen binnen een maand corona. Daarna ben je of dood ( heb je in elk geval nog wel lekker gefeest) of als je nog leeft heb je aangetoond dat cowona jou er niet onder krijgt.
Kunnen eindelijk deze hysterie achter ons laten

McFreek | 15-01-21 | 12:30 | 7

@Piet Politiek | 15-01-21 | 13:00: Met alle respect, dan ben je een uitzondering. Vette pech en niet leuk maar het zijn er niet al te veel die zo lang last hebben.

Rolling_Ronny | 15-01-21 | 14:53

Nog nooit in de geschiedenis van de mensheid is er op een natuurlijke manier een groepsimmuniteit ontstaan. Nooit!!! Pokken, mazelen, polio, bof, HIV, ebola, de pest, etc etc etc, Zijn nooit uitgestorven, door middel van een natuurlijk verkregen groepsimmuniteit. Groepsimmuniteit krijg je door een massale inentingscampagne. Verplicht! Net als bij de pokken.

kriebeltjes | 15-01-21 | 16:59

Immuniteit ligt op het kerkhof.

ZZP-er | 15-01-21 | 19:16
▼ 4 antwoorden verborgen

.. maar goed. Er wordt nu overal getest. Dat levert schokkende getallen op.
Intussen staat de positief geteste patiënt er alleen voor. Thuisquarantaine met paracetamol. Alleen met de ambu en zwaailichten naar de IC, wanneer de longen vol lopen en het eigenlijk te laat is. Pompen of verzuipen aan de beademingsapparatuur.
De ziekhuizen vallen er van om.

Misschien iets doen aan het virus-zelf? Mogelijk dat dit helpt?

Jan Passant mk2 | 15-01-21 | 12:26 | 6

@Joris Beltsin | 15-01-21 | 12:39:
Waarom dan deze van staatswege georganiseerde paniek? Overigens is een modern gereorganiseerd ziekenhuis snel overbelast.
Met personeelsgebrek tegen de klippen.

Jan Passant mk2 | 15-01-21 | 12:40

@Jan Passant mk2 | 15-01-21 | 12:40:
Omdat in maart de grens keihard lag bij echte IC-capaciteit en nu de grens veel lager ligt, namelijk de reguliere zorg moet nog wel doorgang vinden. Dat laatste lukt bij sommige ziekenhuizen niet meer.

Joris Beltsin | 15-01-21 | 13:05

@Jan Passant mk2 | 15-01-21 | 12:40: en dat is al meer dan 10 jaar aan de gang. Ik denk dat het ook niet meer om te keren valt. Essentiële beroepen zijn volstrekt onaantrekkelijk gemaakt voor een breed scala aan jonge en oudere persoonlijkheden.

nobodiesunmighty | 15-01-21 | 13:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Zinloze symboolpolitiek. Het is niet alsof het virus tot 18:00 geen problemen veroorzaakt. Dit soort krankzinnige maatregelen doet precies wat het moet doen: verdeeldheid en onzekerheid scheppen. Als je het dichtgooit, gooi het dan ook dicht. Beperkt je tot het sóórt maatregelen in focus, maar ga niet sommige maatregelen halfslachtig doorvoeren en andere niet. Voorbeeld: óf je gooit het hele OV plat, óf niet. Maar niet: de ene bus wel en de andere trein niet. Óf je gaat mensen verbieden op straat te komen, óf niet. Maar niet "tot 18:00 is alles ok en daarna niet". Dit heeft meer met beheersbaarheid van de bevolking te maken dan met de beheersbaarheid van het virus.

Gladiator Fap | 15-01-21 | 12:21

De lockdown lijkt maar weinig verschil te maken. Logisch dat politici een noodzaak zien voor meer. Meer. Meer lockdown.
Met een avondklok als kers op de taart.

Gezondheidszorg door politie-inzet. Gehoorzamen voorkomt leed.

Jan Passant mk2 | 15-01-21 | 12:20

Het doel is ook niet de sterfte te stoppen maar het virus dusdanig te beheersen zoals we ook griep beheersen en daarmee de zorg niet overbelasten zodat alle reguliere behandelingen 100% door kunnen gaan. We zullen met Covid moeten leren leven.

Hollandse_blauwe | 15-01-21 | 12:14 | 3

Dat doel bestond een klein jaar geleden al met flatten the curve. Het opvoeren van de zorgcapaciteit dit jaar was ook wel een 'intelligente' optie geweest, nietwaar?

Joris Beltsin | 15-01-21 | 12:21

Dat is geen nieuwe informatie, een virus beheersen doe je niet met interventies waarvan niet bekend is of het werkt (gewoon effe een ideetje... doen we hier ook meer dan genoeg), of waarvan we het niet bewezen krijgen dat het werkt.
Toch gaat dat circus door. Dat betekent: wanhoop is de raadgever, niet verstand, wat zien we: gerotzooi, precies wat het virus nodig heeft zou ik zeggen: de omkering heeft plaatsgevonden, het virus beheerst de mens.

nobodiesunmighty | 15-01-21 | 13:08

@Joris Beltsin | 15-01-21 | 12:21: In Duitsland heeft men 3,5 x zoveel IC bedden, dan we in Nederland hebben. Ook daar is een lockdown nodig, ook daar kan de zorg het niet aan als ze er maar weer op los leven. Tegen de exponentiële groei van covid is geen enkel zorgsysteem opgewassen.

kriebeltjes | 15-01-21 | 17:04

Even een gewetensvraag he, voor de mensen die maar al te gemakkelijk zo voor al die lockdowns en avondklok zijn etc.
In een normaal jaar zorgt de seizoensgroep voor ergens tussen de 5000-10000 doden.
Als we nu voor het gedachtenexperiment gemakshalve even aannemen dat die lockdown helpt etc en we onder andere daarom bijna geen griepgevallen/doden zien. Gaan we dan als corona voorbij is, ook elk jaar een lockdown in om die mensen te beschermen? We kunnen ze immers beschermen, dat laat deze lockdown wel zien. Nee natuurlijk niet, de bijkomende schade daarvan is veel te groot.
Er zijn dus mensen hier in de panelen die anderen de maat proberen te nemen door ze weg te zetten als monster omdat ze afvragen of het het allemaal waard is om een groep oudere mensen te beschermen. Of op zijn minst willen praten over een redelijkere verdeling van belangen.
Als je niet in beide gevallen(Nu maar ook met reguliere griep) pleit voor een lockdown dan ben je ook hypocriet want het enige waar je dan over dan debatteert is niet het principe maar wat een accetabele hoeveelheid doden is.
Het is het aloude ford pinto argument van Milton Friedman. maar dan in coronavariant.
www.youtube.com/watch?v=jltnBOrCB7I

Als afsluiter, als je voor een avondklok bent waarom dan eigenlijk niet voor nog veel verdergaande maatregelen? Zonder goede reden op straat? Het gevang in. Uitbraak in een appartementengebouw? Deur barricaderen net als in China. Niemad meer naar de supermarkt, de overheid brengt boodschappen rond. Alles om mensen te beschermen toch?
Als je hier niet voor bent ben je ook gewoon een Opa en Oma moordenaar.
Dus voordat je iemand bij de neus probeert te nemen en hoog van de morele toren blaast denk dan ook even na over bovenstaande.

mlmn | 15-01-21 | 12:12 | 8

Je zult hoe dan ook een opa en oma moordenaar worden: als je dan na 6 maanden uit je kelder komt en weer gaat leven met elkaar, begint het gesodemieter opnieuw, aangezien virussen het beter doen dan mensen. Zij leven niet, alleen wij doen dat namens hen. Daarom helpt maar één ding: deze planeet volstrekt atoombomkapotbombarderen zodanig dat er de komende 50.000 jaar geen virus meer kan ontwikkelen.
Zo, alleen zo kan ik leven met een rustig gemoed. Ik heb tenminste mijn opa en oma niet gedood door corona.

nobodiesunmighty | 15-01-21 | 13:12

Mijn gedachten. Wat me verder opvalt in het filmpje van jou link, waarin overduidelijk emoties een rol spelen bij het publiek, is de afwezigheid van hysterie. Man, wat zijn de tijden veranderd. Vandaag zou zo’n kliek wp-media.patheos.com/blogs/sites/653/... om ‘rights’ krijsen.

ratelaar | 15-01-21 | 13:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Je moet niet vergeten dat al deze maatregelen genomen worden door dezelfde mensen die voordat het "killer" virus zijn intrede deed met volle overtuiging enorm druk bezig waren met het inregelen van de temperatuur op aarde. Nu is, en dat komt eigenlijk wel goed uit, de aandacht even verschoven naar de intelligente bestrijding van het corona virus. En ook al blijkt nu na een jaar van allerlei (met elkaar) afgesproken maatregelen dat dat geen ene klote helpt we gaan volharden op de ingezette koers en ze zelfs stukje bij beetje opschalen die beperkingen. Als straks het "killer virus" na een x aantal mutaties de geschiedenis ingaat als een griepvirus 2.0 en de focus zich weer volledig richt op het klimaat dan voorspel ik nog veel en veel ergere dictatoriale maatregelen als blijkt dat de temperatuur op aarde net zo slecht te regelen valt als de bestrijding van een virus . De klimaatwaanzin (Timmerfrans) gaat de coronawaanzin doen verbleken tot een zomerse zondagmiddag in het park. Het draait uit op één hele grote nog nooit vertoonde teringzooi zoals het nu gaat.

Texacoballletje | 15-01-21 | 12:11 | 3

Precies mijn gedachten. Het klimaat is nog wel wat tandjes ingewikkelder om te modelleren dan de verspreiding van een virusje door een populatie. Aangezien dat laatste al niet lukt, wat moeten we dan nog van dat eerste verwachten? Het voordeel van Corona is dat het falen van modellen en maatregelen al binnen een paar maanden zichtbaar is, met het klimaat moet we nog decennia aanmodderen voordat we zover zijn. Als het al ooit toegegeven zal worden, want er is nou eenmaal geen controle planeet in dit experiment.

Joris Beltsin | 15-01-21 | 12:32

Je bedoelt toch niet dat herr timmerfranz KwH quota gaat opleggen en je via de alom geprezen slimme meter bij overschrijding gaat afsluiten ? Of een mobiliteitsquota, waar je bij overschrijding gekluisterd zal zijn aan huis ? Of een zorgquota waar je bij overschrijden niet meer geholpen gaat worden ? Zo intens slecht kan men toch niet zijn ?

NerdAlert | 15-01-21 | 12:37

Niets spannends aan hoor.

Nederland huppelt straks wéér vrolijk (...) achter Duitsland aan.

djiezuskrijst2 | 15-01-21 | 12:09 | 1

Het is te hopen ja. Want naïef denken dat de brandhaarden aan ons voorbij gaan lijkt mij niet zo verstandig

Hollandse_blauwe | 15-01-21 | 12:16

... en Rutte en zijn verraderskliek huppelen daar kritiekloos netjes achteraan.

swebe | 15-01-21 | 12:06 | 1

Oh, wij zaten op 1 lijn...

djiezuskrijst2 | 15-01-21 | 12:10

Best bizar, zeker als je je bedenkt dat COVID-19 relatief gezien voor een niet veel grotere oversterfte zorgt dan de griep (2018). Wat betekend dat als er een écht dodelijke pandemie losbreekt, vogelgriep (60% mortaliteit), ebola oid.
Als dit de ergste pandemie is die we ooit meemaken is dat mooi. Zo niet dan is het een lachertje wat er nu gebeurd.
Flexibel zijn we in ieder geval niet, als lockdown het enige is dat we hebben om de zirg te ontlasten.
Gelukkig heb ik een gezin, grote tuin en genoeg klussen om me bezig te houden. Hoe zit het met mensen die alleen in een appartementje met weinig perspectief zitten?
De zorg, de ic’s blijven de covid-patiënten aankunnen. Ondertussen zit er een flink deel thuis af te rotten in eenzaamheid om een handvol gulzige en oude covid-zieken in leven te houden. Zij wel.
En ondertussen leven 17 miljoen Nederlanders in gevangenschap om er 340.000 in leven te houden. Vaak oud, dik en ongezond een enkele uitzondering daar gelaten.
Ach ja, de crisis is zo groot dat bijna niemand iemand kent in zijn omgeving die door corona is overleden danwel op de IC is terecht gekomen anders dan een oude opa of oma.
Dat is bij andere crises anders geweest, toen er geen familie was die niet iemand verloren had.
Maar ja, alleen een wappie, iemand zonder empathie, iemand die zelf maar eens ernstig ziek moet worden denkt zoiets.

ratelaar | 15-01-21 | 12:04 | 4

@Shoarmamasutra | 15-01-21 | 12:07:

Enige duizenden meer waarschijnlijk. Is dat erg? Als het je treft vast wel. Is het voorkomen daarvan tientallen miljarden waard? In normale omstandigheden worden andere keuzes gemaakt. Er speelt hier dus iets anders.

HoogToontje | 15-01-21 | 12:11

@Shoarmamasutra | 15-01-21 | 12:07:
Goeie vraag. RIVM heeft eens gezegd dat er 140k extra zieke mensen zouden zijn geweest zonder maatregelen in 2020 en als we aannemen dat daar dan 5% van dood zou zijn gegaan (7000 extra) dan is dat nog steeds peanuts. In ieder geval was de sterfkans voor een 65 plusser 20 jaar geleden groter.

Joris Beltsin | 15-01-21 | 12:16
▼ 1 antwoord verborgen

Nooit geweten dat een virus kan klokkijken.

Alco-de-Holist | 15-01-21 | 11:58 | 2

Het gaat dus om vermindering van sociaal contact.

letopuwzaak | 15-01-21 | 12:06

Jij snapt er weinig van. Geen énkele maatregel heeft tot doel verspreiding van het virus he-le-maal te stoppen. Er zullen áltijd contacten tussen mensen zijn. Het gaat erom die contacten te beperken. Dat kan inderdaad net zo goed met een overdagklok als met een avondklok. Probleem is alleen dat een 'overdagklok' voor veel meer economische schade zou zorgen dan een avondklok. Dus dat doen we maar even niet. Niet omdat het niet zou helpen, maar omdat andere belangen groter zijn.

Diewijfvandielange | 15-01-21 | 12:07

Het enige verschil tussen crisis of WOIII is markt of lab.

Denkhetnjet | 15-01-21 | 11:58 | 1

Gelukkig zit Marjon Koopmans nu in China, dus de onderste steen zal nu wel gauw boven komen.

VanBukkem | 15-01-21 | 12:10

Als iedereen zou “meedoen” dan zouden binnen 3 weken van het gezeik af zijn geweest. Helaas regeert de zwakzinnigheid. Van de stoere mondkapweigeraars. Van de groepsknuffelaars. Van de feestjesbouwers. En de “afstand houden is onzin”. Want deze mensen zijn kerngezond, zijn niet bang voor Corona, en laten zich door niemand de wet voorschrijven.
Door deze zwakzinnigheid zitten we al een jaar in de poep. Eerdere probeersels met “dringende adviezen” en “gezond verstand” zijn niet besteed aan de zwakzinnigen. En dankzij deze zwakzinnigheid móéten de regels wel aangescherpt worden.
Bedankt, zwakzinnige. Als je geen vrijheid aankunt, dan krijg je vanzelf onvrijheid.

Zeddegeizot | 15-01-21 | 11:54 | 5

Als je gelijk hebt hierin dan doet dus niemand mee in de landen om ons heen. Buiten de imbecielen die je aanhaalt he, want daar heb je helemaal gelijk in, maar dat zijn er % gewijs niet zoveel. Duitsland, VK, Frankrijk, Italië, Spanje, strenge lockdowns zonder resultaat. Zou het niet gewoon zo zijn dat een virus rondwaart en dat je er verdomd weinig aan kan doen?

Waakvlam | 15-01-21 | 12:05

Geloof je het zelf? Als het allemaal zo makkelijk was dan kan je elk besmettelijk virus op die manier wel uitroeien.

Highwoodman | 15-01-21 | 12:13

Vergeet ook niet de mensen die op en neer vliegen tussen hot en her, al dan niet aangespoord door Mr Mark-'de Antillen tellen niet als buitenland hoor'-Rutte.
Die Zuid-Afrikaanse variant is echt niet met een rubberen bootje naar GB gesmokkeld. Ook vliegt men inmiddels weer van London naar Schiphol, dus het is een kwestie van tijd voor we ook hier de lul zijn...

Kun je wel weer afgeven op mondkapjesweigeraars, wappies en meer dies zij, maar met zo'n open achter deur in je beleid is het gewoon onmogelijk dit virus te containen. Al werden er geen feestje gegeven, hield iedereen afstand en een muilkorf op z'n bakkes, zolang er nog vluchten, bootjes en auto's alle kanten op gaan zonder dat er getest en gequarantained wordt, is het dweilen met de kraan open...

ReyNemaattori | 15-01-21 | 12:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Avondklok wordt ingevoerd maar ‘economisch onmisbaren’ (o.a. Expats) vliegen de hele wereld over zonder tests te hoeven overleggen. Ook mogen zij dringende familieomstandigheden aanvoeren als argument om te vliegen.
Het klootjesvolk (de niet economisch onmisbaren) moet een maximaal 1 uur oude (zelf gefinancierde) test overleggen om te vliegen en mag heel beperkt aanwezig zijn bij bijv begrafenis familielid.

penis-aqua-rosA | 15-01-21 | 11:53 | 3

Ook mee eens. Verplichte (aantoonbare) test op luchthavens is een goed begin.

Rest In Privacy | 15-01-21 | 11:59

Daar komt u achter. Mijn vrouw wordt op ieder vliegveld getest.

Red shirt | 15-01-21 | 12:08

Eens, schandalig dat er nog zoveel vervoer van mensen is tussen landen. Zeker als dit werk en niet privé dramatisch gerelateerd is

menage | 15-01-21 | 12:32

Weinig gepiep uit die landen.

Hier wordt om minder geklaagd of gedemonstreerd.

Roos | 15-01-21 | 11:53 | 1

Duitsers protesteren sowieso niet zo gauw, daar zijn ze over het algemeen te gezagsgetrouw voor, op een paar linkse krakerselementen da misschien. Frankrijk daarentegen, daar kon de pleuris binnenkort wel eens uit gaan breken als dit te lang duurt. Fransozen hebben in tegenstelling tot Duitsers een vrij kort lontje en een grote vrijheidsdrang.

VanBukkem | 15-01-21 | 12:08

De avondklok blijkt niet te werken, dus gaan we hem nog vroeger invoeren.

Dit toont gewoon aan dat de avondklok geen effectief middel is.

DerUnterMensch | 15-01-21 | 11:39 | 7

@Gulliver | 15-01-21 | 12:03: Geef eens een tegen argument dan? Of de supermarkt 1000 klanten in 12 uur tijd of in 8 uur tijd moet verwerken. Dat scheelt nogal.

Waakvlam | 15-01-21 | 12:10

@Gulliver | 15-01-21 | 12:03:
Uit mijn gezonde verstand. Als je 20 mensen hebt die van een winkel of dienst gebruik maken, en je geeft ze daar 8 uur de tijd voor, zal het zich beter spreiden dan dat je er maar 4 uur de tijd voor hebt. De gehele bedoeling van de maatregelen is toch om mens-op-mens contact zoveel mogelijk te beperken? Dan moet je openingstijden juist verruimen en limieten in gaan stellen op hoeveel mensen er tegelijk een winkel in mogen. Om maar een voorbeeld te noemen.
De horeca is al dicht. Een avondklok zal voor het uitgaansleven geen effect meer hebben.

Aetje | 15-01-21 | 12:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Als ze nog even zo door gaan, ga ik Q volgen voor een verklaring. Wat is de zin ervan mensen vanaf 18.00 uur in huis op te sluiten, als de restaurants en cafe's dicht zijn? Zijn er zoveel groepen mensen die lekker 's avonds in groepjes bij elkaar klitten? I doubt it... en zelfs als dit het geval is, gaan ze dan niet gewoon 's middags samen klitten?
Het totale gebrek aan weerstand in Frankrijk is ook opmerkelijk. Hoewel, zoals de Britten zeggen: "Hoeveel versnellingen heeft een Franse tank? 1, z'n achteruit."

drs. Levi Samsonov | 15-01-21 | 11:39 | 6

@Bataafje | 15-01-21 | 11:56: Ja, want in Frankrijk is iedereen dolblij met deze maatregelen en dit levert helemaal geen frustratie en woede op bij de Fransen!

Diewijfvandielange | 15-01-21 | 11:57

@zwaaropdehand | 15-01-21 | 11:56: Ik zie niet in hoe een avond klok 't reizen moeilijker maakt? Je verplaatst alleen de tijd van reizen... dat zou ze idd tegenhouden!

De mensen die toch al bij elkaar op bezoek gaan in grote groepen hebben lak aan de regels en zullen zich echt niet door een avondklok laten tegen houden.. dan gaan ze gewoon eerder, spenderen ze de nacht...

ReyNemaattori | 15-01-21 | 12:30

@ReyNemaattori | 15-01-21 | 12:30: Als je door rood rijden verbiedt, zal een deel van de mensen door rood blijven rijden. Moeten we het daarom maar toestaan?
Als je het verbiedt om 's avonds de straat op te gaan, zal een deel van de mensen dat toch blijven doen. Maar net als bij alle andere overheidsregels zal een deel luisteren. Daarmee gaat het aantal contacten omlaag. En dus het aantal besmettingen. En dus het aantal ziekenhuisopnames.

Diewijfvandielange | 15-01-21 | 13:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Harde data heb ik nodig
zodat ik weet
wat de relatie is tussen gekozen maatregel
en het opgebrachte effect
in plaats van op betrekkingsnivo
te redeneren

Old daddy | 15-01-21 | 11:36 | 8

@Old daddy | 15-01-21 | 13:19: X-aantal mensen voor wie geen plek is=harde data=feiten.

Diewijfvandielange | 15-01-21 | 14:03

@Old daddy | 15-01-21 | 14:51: Ja, dat lijkt me echt een bril-jant advies voor regeringsleiders, dat ze gewoon he-le-maal geen rekening meer houden met wat er in de toekomst kan gebeuren!

Diewijfvandielange | 15-01-21 | 21:34
▼ 5 antwoorden verborgen

Het land van de zwetsers en managers.
Het land van de besluitelozen en lafaard.
Lekker afwachten en kijken wat de andere doen.
Te bang om ook maar iets te doen.
En de leiders hopen dat de regering valt zodat het schip stuurloos is en er niemand verantwoordelijkheid heeft.
Dan kun je ook niemand de schuld geven.

pejoar | 15-01-21 | 11:35 | 2

'Besluitelozen'? Ik vind het eigenlijk best een heftig besluit om horeca, de meeste winkels en de scholen te sluiten, jij niet?

Diewijfvandielange | 15-01-21 | 11:46

Het hele ''''corona-debat'''' -want dat is toch eigenlijk wat we hier allemaal doen- is niets anders dan een fundamenteel verschil van opvatting(en) over het leven.

De één gelooft (hier komt het in grote lijnen op neer) dat wij als moderne mens boven de natuur staan en dus ook de natuur naar onze wil moeten vormen. De natuur mág ons menselijk systeem niet te zwaar belasten, mensen mogen niet doodgaan en wij -de mens- moeten dit virus verslaan.

De ander gelooft dat dingen komen zoals ze komen, inclusief de dood, het leven, de liefde en gezondheid.

Het ''''corona-debat'''' is dus niets anders dan een filosofisch vraagstuk.

Choose your character.

Jiet Panssen | 15-01-21 | 11:35 | 9

@Diewijfvandielange | 15-01-21 | 11:51:

Vroeger, zeg maar toen 'de zorg' nog niet bestond en ziekenhuizen zoals we ze nu kennen ook niet, ging het land ook niet op slot als er een virusje met een mortaliteit ruim onder de 1% rondging.

HoogToontje | 15-01-21 | 12:01

@Jiet Panssen | 15-01-21 | 11:59: Okee, je hebt gelijk. Er zijn natuurlijk wel mensen die geen moeite hebben met duizenden doden. Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen die alle lockdownmaatregelen maar onzin vinden doorgaans niet zeggen 'Omdat doden mij niks schelen' maar zeggen 'Er zíjn helemaal geen extra doden' of 'De maatregelen werken helemaal niet' etc. Als dat gezegd wordt, kom je aan het filosofische vraagstuk helemaal niet toe.

Diewijfvandielange | 15-01-21 | 12:14
▼ 6 antwoorden verborgen

Wel een avondklok maar nog steeds geen betaling sterk asdvies om vitamine D3 vreten?
De volksgezondheid zal wel niet de grootste zorg zijn.

Pimp my Voortuin | 15-01-21 | 11:34 | 8

Betaling sterk asdvies? Sorry, maar als u mensen zou willen overtuigen, is het gebruik van leesbaar Nederlands toch wel echt een eerste vereiste. Wat bedoelt u nou eigenlijk?

Bigaroque | 15-01-21 | 12:02

@Panos88 | 15-01-21 | 11:49:
Doutzen mag dan wel blond zijn, ze heeft wel degelijk een punt.
Maar goed, een lekker makkelijk doelwit weer voor al die killervirus- en vaccinprofeten. Stamp haar maar de grond in, net zoals Femke Louise.

VanBukkem | 15-01-21 | 12:05
▼ 5 antwoorden verborgen

Ondertussen blijven de scholen gewoon open voor examenklassen, die leeftijdsgroep kan blijkbaar geen virussen overdragen.

DrumPiet | 15-01-21 | 11:31 | 4

@Lupuslupus | 15-01-21 | 11:37:
Ik vind het hele beleid juist wel logisch, behalve op het punt van de scholen.
Mag van mij juist nog wel wat strenger, en dus korter.

DrumPiet | 15-01-21 | 11:45

Ja examens en diploma's zijn nog al een dingetje in dit land. Niet dat jij dat zult begrijpen.

Panos88 | 15-01-21 | 11:48

Het hele idee van deze maatregelen is dat je een afweging maakt. Wat kóst het en wat levert het óp? In de supermarkten worden mensen besmet, maar je kunt moeilijk zonder supermarkten, dus die laten we open. Restaurants zijn minder noodzakelijk, dus die worden (met grote tegenzin) gesloten.
Het is voor ons allemaal van groot belang als de examenkandidaten van nu volgend jaar gewoon naar MBO, HBO, WO kunnen uitstromen. Maar je wilt ook niet zomaar iedereen toelaten. Dus moeten de examens doorgaan. Dus moet de voorbereiding daarop doorgaan. Ja, dat levert extra besmettingen op, maar het belang is gewoon groot.

Diewijfvandielange | 15-01-21 | 11:56
▼ 1 antwoord verborgen

Het sluiten van het OV is onzinnig. Niet alleen betekent sluiting voor de overheid direct de verplichting alle schade te moeten vergoeden, maar ook veel mensen in de onderste klassen die op het OV aangewezen zijn kunnen niet meer naar hun werk komen. Verplegend personeel en schoonmakers behoren daartoe. Veel OV is eigendom van de Kommunen, gemeentes, en er is een ding dat die niet meer hebben en dat is geld. De steden innen de belastingen van bedrijven en daar komt niets meer binnen. De steden betalen de Kurzarbeit, arbeidstijdverkorting en moeten het geld bij de Bundesländer en dan in Berlijn halen. Berlijn heeft daar geen zin in. Er loopt dus een voortdurende strijd om geld en macht van boven naar beneden en terug. Berlijn kan van alles willen, maar kan niet meer dan een advies uitbrengen. De Länder beslissen wat ze doen en deels ligt die macht nog lager.
Los van dit alles is het OV grotendeels leeg. Een bus met meer dan 10 personen is vol. Bij een bushalte die eerder VOL stond, is met drie reizigers druk. De treinen zijn heerlijk rustig. Het is symboolpolitiek en contra-productief.

Frau Merkel | 15-01-21 | 11:30

Hoop toch echt niet op een avondklok van 1800 in Nederland, want wanneer ga je als werkende dan je boodschappen doen? In de ochtend is gereserveerd voor ouderen en minder weerbare winkelbezoekers.

Jan, Leiden | 15-01-21 | 11:29 | 7

Ik mag hopen dat ze dan voor de bezorgdiensten een uitzondering maken en dat die nog wel na 18:00 uur op straat mogen. Zo doe ik al bijna een jaar mijn boodschappen en ik denk velen met mij. Als die ook weer allemaal "ouderwets" naar de supermarkt gaan in een zeer beperkte tijd dan creëer je vanzelf superspread-events.

R.F.Pickering | 15-01-21 | 11:54

@Lorejas | 15-01-21 | 11:53:
Ligt eraan hoe lang een werkdag normaal gesproken is... maar misschien ligt daar ook wel een probleem...

Jan, Leiden | 15-01-21 | 12:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Ze spreekt in ieder geval uitstekend Engels, die Merkel.

DrumPiet | 15-01-21 | 11:28 | 2

Merci!

Frau Merkel | 15-01-21 | 11:30

Ook perfect Russisch. Al spreekt Poetin weer onberispelijk Duits

Shoarmamasutra | 15-01-21 | 12:06

significant measures.. atoombombardere dat bees!

nobodiesunmighty | 15-01-21 | 11:27 | 2

Ja, verblind de ogen van de creatie!

Zeebonkus | 15-01-21 | 11:30

Ja, verblindt de ogen van de creatie!

Zeebonkus | 15-01-21 | 11:30

Goh, wat hebben Rutte en De Jonge een lange arm hè.

Schulzie | 15-01-21 | 11:27
-weggejorist-
Chuck the plant | 15-01-21 | 11:24 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Angela Merkel moet wel de slechtste leider zijn die ze ooit gehad hebben, die Duitsers.

VanBukkem | 15-01-21 | 11:23 | 5

Ze is populairder dan ooit. Bemoei je nou maar gewoon met je eigen land.

DrumPiet | 15-01-21 | 11:32

Ik vind hem grappig.

letopuwzaak | 15-01-21 | 12:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Tering. Zoals de Fransen zeggen. Dat is dus gewoon een eindemiddagklok.

Edddy | 15-01-21 | 11:21 | 2

Als je maar voor het donker thuis bent!

Chuck the plant | 15-01-21 | 11:30

Merde zeggen ze, wat kak wil zeggen.

Lt-Kol Kilgore | 15-01-21 | 11:40

Ja, een avondklok gaat echt helpen, want iedereen weet dat de kans op besmetting buiten het allergrootst is! Iedereen binnenblijven dus! Oh wacht....

Snoess | 15-01-21 | 11:21 | 5

Maar Famke L. neemt haar clips s’middags op.

Trumme | 15-01-21 | 11:27

U bent niet echt het scherpste mes in de bestek-la, is het wel?

DrumPiet | 15-01-21 | 11:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Mogen Asterix en Obelix nu Idéfix nog wel uitlaten.Ondragelijke spanning bij mij.

dirkdoorsnee | 15-01-21 | 11:21 | 3

Lijkt me vrij stug dat daar een BOA het dorp durft te betreden.

Lorejas | 15-01-21 | 11:28

Alleen met Toverdrank inname bewijs.

Aetje | 15-01-21 | 11:50

Volgens mij valt een hond uitlaten onder de uitzonderingen. Het zou me dus niets verbazen als jongeren ineens en masse honden uit gaan laten.

R.F.Pickering | 15-01-21 | 12:04
-weggejorist-
Magmacarta | 15-01-21 | 11:17 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Het virus is het probleem; het gedrag van de mens is de oplossing.
Door elkaar te blijven opzoeken blijf je het virus verspreiden. Daar heb je geen wetenschapper voor nodig.
Er zijn nog steeds mensen die dit niet geloven, niet willen inzien, geloven dat Bill Gates erachter zit, Big Pharma of een andere complot theorie.
Willem Engel een podium geven is hetzelfde als Trump die oproept om het Capitool te bestormen.
Wat mij betreft gaat het land in staat van beleg, OV en snelwegen afsluiten. Avondklok.
Bewegen binnen 5 km. van je woonplaats en niet verder. Essentiele beroepen gaan door.
Bied perspectief. Zeer strengen lockdown maar 1 maart de boel weer open.
En kom je uit Rusland en kom je hier om te trollen? Ga eens nadenken over je leven.

Rest In Privacy | 15-01-21 | 11:13 | 11
-weggejorist en opgerot-
MacFlurry | 15-01-21 | 11:31

Maar 20 vluchten per dag 500 vrachtwagens en 8 veerboten van en naar het VK kan wel gewoon en de klm vliegt nog steeds iedere dag op zuid-Afrika. Nee als Jan met de korte achternaam maar om 20.00 binnen is en niet verder dan 5 km om huis beweegt.

Trumme | 15-01-21 | 11:33

Volgens mij is de mens het probleem en een virus een mogelijke oplossing.

Zeebonkus | 15-01-21 | 11:35
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik heb werkelijk het idee dat er sprake is van een ontzettend sterke groupthink rondom al de maatregelen die landen doorvoeren. Dit schept bij de bange meute weer het idee dat er maatregelen nodig zijn want "Waarom beschermt de overheid ons niet?" Het is maatregelen invoeren om het maatregelen invoeren en zo de indruk te wekken dat de overheid burgers wil beschermen. We kunnen ook gewoon de huidige situatie accepteren en bepaalde maatregelen gewoon een brug te ver stellen.
Ja ik vind het erg dat er veel oude mensen doodgaan, en we moeten ook proberen ze te redden maar waarom worden ALLE belangen van allerlei groepen burgers totaal ondergeschikt gemaakt aan de belangen van een groep heel oude mensen. Mogen we ook niet een stukje solidariteit van die groep verwachten door te stellen dat bijvoorbeeld de scholen gewoon open moeten gaan omdat de schade voor die gewoonweg veel te groot is ten aanzien van de heel beperkte winst.

mlmn | 15-01-21 | 11:12 | 16

@mlmn | 15-01-21 | 11:42:
Dat is mooi gezegd en kan ik me wel in vinden. Een muterend virus op de wereldbevolking, dat gaat niet stoppen. Er mee leren omgaan, op een zodanige manier dat je niet met een random kwaal geweigerd wordt omdat de bedden bezet zijn, of een complete groep zieken bewust niet opneemt. Denken in oplossingen is nooit verkeerd.
Het is pas een dik jaar aan de gang, dus we staan nog in de kinderschoenen met het leren omgaan ermee.

Kouwe Kees | 15-01-21 | 11:58

@mlmn | 15-01-21 | 11:49:
Het mag duidelijk zijn, ik zoek geen ruzie met je en ik wil me ook niet in bochten gaan draaien om jouw mening met de grond gelijk te maken (hopelijk komt dat een beetje over). Potje bier en bomen in het café had ik graag met je gedaan!

Kouwe Kees | 15-01-21 | 12:02
▼ 13 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Watjijwat | 15-01-21 | 11:11 | 2

Alle maatregelen opheffen. Coronapatienten niet meer opnemen in het ziekenhuis maar in aparte op te zetten noodhospitalen met beperktere zorg en minder geschoolde verpleging. Daar wil je niet terecht komen dus iedereen mag zelf zijn eigen risico inschatten en maatregelen nemen, of niet. Soort marktwerking dus.

Zack Hooi | 15-01-21 | 11:08 | 4

Ja want als je nieren beginnen te falen door zuurstoftekort in je bloed dan wil jij daar ook graag liggen toch? Teken jij dan even een formuliertje dat jij dat wil?

Rest In Privacy | 15-01-21 | 11:15

Ruud, ga eens breien. Oud wijf.

Jiet Panssen | 15-01-21 | 11:20

Je doet net of je zelf mag bepalen of je een nachtje in het ziekenhuis slaapt. Ik kan je vertellen dat zeer benauwde en angstige mensen met een goed zuurstofniveau gewoon weer naar huis worden gestuurd, hoor.
Je wordt echt niet zomaar opgenomen.

letopuwzaak | 15-01-21 | 11:21
▼ 1 antwoord verborgen

"Lo Apro 1501: Italië protesteren de horeca en gooien alles open vandaag. Hoeveel steungeld gaat Nederland binnenkort weer aan ze geven ?

dhrat | 15-01-21 | 11:07 | 4

@VanBukkem | 15-01-21 | 11:36: Het gaat helemaal niet om de ouderen in leven te houden. Met die smoes is het hele circus begonnen maar nog steeds sterven er nergens méér mensen dan in de verzorgings/verpleeghuizen. Daar woedt het virus - nog steeds - als tevoren. De besmettelijke aerosolen gieren daar door de gebouwen. Waar zijn de nieuwe - virusproof - filters??

Lupuslupus | 15-01-21 | 11:53
▼ 1 antwoord verborgen

Net nog even onder de radar naar Duitsland geweest rookwaren halen. Snorretje opgeplakt om niet op te vallen.

Leptob | 15-01-21 | 11:05 | 3

Er ist wieder da

Lt-Kol Kilgore | 15-01-21 | 11:08

En je NL kenteken ?

dhrat | 15-01-21 | 11:13

gewoon zeggen NL staat voor Nicht Lehsbahr... laten ze je met rust.

nobodiesunmighty | 15-01-21 | 11:25

Serieuze vraag: kan iemand van de vele mensen hier die ervan overtuigd is dat er een geheime bedoeling achter deze lockdowns zit mij helder uitleggen wat die bedoeling is? Een bedoeling die blijkbaar opvallend genoeg tegelijkertijd door zo'n beetje alle regeringen in Europa wordt gedeeld?
En: als het een hele smerige bedoeling is, is er veel bewijs vereist, dat spreekt voor zich.
Het pure feit dat de lockdowns er zijn kan niet tellen als bewijs, want het is nu eenmaal zo dat het virus van mens tot mens wordt overgedragen en dat het dus begrijpelijk is dat je de contacten beschermt als je tenminste je ziekenhuizen niet wilt laten uitpuilen. Het feit dat het miljarden kost is ook nog geen bewijs, dat betekent hooguit dat jij een andere afweging maakt dan de democratisch gecontroleerde regeringen van zo'n beetje alle West-Europese landen. En dat kan hè, in een democratie, dat mensen andere afwegingen maken dan jij.

Diewijfvandielange | 15-01-21 | 11:04 | 29

@Kritist | 15-01-21 | 14:21: Maar vertel het me dan eens heel precies, wat gaan ze straks met die camera's doen dan? En hoe bewíjs je dat dát het plan is, en dat ze nu dus líegen over waar ze ze voor willen gebruiken? Ik snap heel goed dat je met camera's hele enge dingen kunt doen. Maar het feit dat ik me dat kan voorstellen, betekent nog niet dat ze dat ook daadwerkelijk van plan zijn.

Diewijfvandielange | 15-01-21 | 15:55
-weggejorist-
Kritist | 15-01-21 | 16:37

@Kritist | 15-01-21 | 16:37: Ik zie toch wel een paar kleine verschilletjes met China. Er is geen democratie. Er is geen persvrijheid. Er is geen onafhankelijke rechterlijke macht. Er is geen scheiding tussen wetgevende en uitvoerende macht. Er is geen vrijheid van meningsuiting. Er is maar één politieke partij. Dat is zo ontzettend onvergelijkbaar met de situatie hier. Al die zaken maken het dáár inderdaad eenvoudig voor de overheid om dit soort zaken in te voeren. Hier hebben mensen stemrecht, ook mensen zoals jij en ik, die geen trek hebben in gezichtsherkenning.

Diewijfvandielange | 15-01-21 | 21:38
▼ 26 antwoorden verborgen

Wie de avondklok luidt, kan kerkgangers verwachten.

IQ the Straycat | 15-01-21 | 11:04 | 4

Een volk wat voor lockdowns zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-21 | 11:07

Ja joh? Oh, wacht die liggen allemaal ziek thuis ofzo?

Lorejas | 15-01-21 | 11:07
▼ 1 antwoord verborgen

Kan iemand mij uitleggen wat de zin van een avondklok is, als je ziet hoeveel mensen overdag over de straat gaan?
Gaat het virus alleen `s nachts rond ofzo?

Mr.Crowley | 15-01-21 | 11:00 | 19

@Lt-Kol Kilgore | 15-01-21 | 11:46:
daarbij vermeldt, dat feestjes toch al niet mogen.

Mr.Crowley | 15-01-21 | 11:53

@Lt-Kol Kilgore | 15-01-21 | 11:46:
" keep it contained. ".
Om de een of andere reden zijn dit verontrustende woorden.

Mr.Crowley | 15-01-21 | 11:58

De volgende vraag is dan ook, hoe gaan ze dit handhaven?

MoonBeebe | 15-01-21 | 13:11
▼ 16 antwoorden verborgen

In Frankrijk geldt overdag dan weer geen lockdown

mona-toetje | 15-01-21 | 10:59 | 3

Wat heeft dan een avondklok voor zin?

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-21 | 11:02

Dann kann man auch keine gutkaufe botschaften meer tun in Deutsland als das offenbare verfuhr pflatt liegt.

Prinsemarij | 15-01-21 | 10:58 | 4

Sie sassen während des Deutschunterrichts am Fenster?

Zatkniss | 15-01-21 | 11:13

Das kan nog immer, mit das internet. Wir sjiechen das ouch auf nach holland.

Lt-Kol Kilgore | 15-01-21 | 11:14
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Vunzigheid | 15-01-21 | 10:57 | 1

Financiële afhankelijkheid creëren en daarna de hervormingen doorvoeren. Niemand durft dan meer te protesteren. Klassieke methode. Dictaturen heb je alleen in het Midden-Oosten natuurlijk. Daar zijn westerse overheden veeeeel te goed voor.

gebakkenzuchten | 15-01-21 | 10:56 | 1

De meest zinnige bijdrage die ik hier iemand in lange tijd heb zien doen. Kwam gisteren toevallig een interview uit 2014 met Willem Middelkoop tegen over ''the Big Reset''. Aanradertje.

Jiet Panssen | 15-01-21 | 11:22

Iets vroeger aan tafel dus anders kan "kip" niet meer op tijd naar haar eigen huis 's avonds. Latten moet wel latten blijven.

Lorejas | 15-01-21 | 10:55

Ik kan Merkel begrijpen. In veel duitse steden kunnen de crematoria het niet meer aan. Hier bijvoorbeeld Wuppertal
www.merkur.de/welt/coronavirus-deutsc...
Grapjes over duitsland en crematoria worden niet gewaardeerd.

Frau_Ferkel | 15-01-21 | 10:55 | 12

Ik heb net deze week nog een informatief programma dienaangaande gezien. Op een dag of 3 met genoeg hout en goed gestapeld is het perfect mogelijk een lijk in uw tuin op te stoken. Gezien groenlinks natuurlijk fijnstof gestapo's in elke wijk heeft, zou ik persoonlijk niet voor deze methode kiezen.

Lt-Kol Kilgore | 15-01-21 | 11:27

@Lupuslupus | 15-01-21 | 11:00: Vorige jaren hoefden crematoria geen drie-ploegen dienst te draaien, en stapelden de doden zich niet op in de opslag.

Frau_Ferkel | 15-01-21 | 11:41
▼ 9 antwoorden verborgen

Wilt u meer of minder vrijheie

BoerBob | 15-01-21 | 10:54 | 2

Wilt u meer of minder wappies

Rest In Privacy | 15-01-21 | 11:04

Wilt u meer of minder spellingcontrole?

Wijze uit het Oosten | 15-01-21 | 11:44
-weggejorist en opgerot-
VerenigingVanDieven | 15-01-21 | 10:53 | 6

Met dat Sieg Heil is het kwartje gevallen: U spoort niet.

Frau_Ferkel | 15-01-21 | 10:56
-weggejorist-
serieusgenomen | 15-01-21 | 10:56
-weggejorist-
Rest In Privacy | 15-01-21 | 11:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Tof die avondklok, hoeft mijn visite avonds niet meer naar huis maar blijven ze allemaal slapen. Nu zal het aantal besmettingen met het chinese virus wel naar beneden stormen.

jan huppeldepup | 15-01-21 | 10:52 | 3

Precies dat ja.

Lupuslupus | 15-01-21 | 11:04

En waarom wilt U dat? Heeft U het principe van lockdown nog steeds niet begrepen? Door mensen met en instelling als U gaat alles nog veel langer duren.

Frau_Ferkel | 15-01-21 | 11:08

Uw tegel geeft precies het nut van de maatregel aan.

Wijze uit het Oosten | 15-01-21 | 11:43

Als de besmettingen thuis zo hoog zijn, omdat mensen gezellig samen wat drinken zonder enige vorm van maatregelen (hoogst waarschijnlijk), laat ze dan lekker weer naar de horeca gaan met kleine groepjes waar er schermen hangen, loop richtingen zijn, verplicht word ontsmet afstand bewaard en ieder zijn eigen fles/glas en wat niet meer. Lijkt mij een stuk 'veiliger' en prettiger om besmettingen omlaag te krijgen. Is ook beter voor de mentale weerbaarheid, wat weer beter voor je afweer is...

verlegenmaarlief | 15-01-21 | 10:51 | 3

Klopt, dat ook al die ' gevaarlijke' doorstroomlocaties zijn gesloten. Die waren juist veilig vanwege reserveren en hygienemaatregelen. Nu worden de mensuh 'gedwongen' om thuis samen te komen. Maar ik begrijp dat de overheid dit heeft gedaan om naar de burgers te kunnen wijzen met de beschuldigende vinger. Slim, heel slim van Rutte en Hugosjenko.

DeCynischeAmbtenaar | 15-01-21 | 10:55

Ik vond ook de redenatie van Rutte interessant. Hij zei dat het vliegen naar Londen gewoon door kan gaan want de meeste besmettingen gebeuren thuis. Volgens die redenatie mag de horeca dus gewoon open! De consistentie is weer onvindbaar.

Upendo | 15-01-21 | 11:05

Ach, kom op zeg. 75% van de horeca nam een loopje met de regels. Daar werden aanpassingen minimaal uitgevoerd. Een flesje ontsmettingsmiddel bij de deur, een schriftje waarin iedereen (verzonnen) contactgegevens kon opschrijven, de tafeltjes wat verder uit elkaar en de verantwoordelijkheid voor het naleven van de regels (looprichtingen, afstand houden, verplicht zitten) werd een beetje bij de gasten neergelegd. In de Groningse horeca werd de schuld van de drukte in veel zaken door ondernemers bij de gemeente neergelegd. Het lag zogenaamd echt niet aan het deurbeleid. De horeca heeft zelf getoond dat het de verantwoordelijkheid niet aan kan. Terecht dat de heleboel op slot blijft.

The_iron_boar | 15-01-21 | 11:06

Overdreven maatregelen voor een virus waarvan bijna iedereen weer van opknapt. Zie ik dit verkeerd? Nou?

Adriel | 15-01-21 | 10:50

Aardige anakyse in The Economist. Tijdens de eerste Lockdown draaide de economie in veel Westerse landen op 80 procent van het potentieel. Inmiddels hebben zowel overheid als bedrijfsleven veel geleerd van de Corona-crisis en draait de bedrijvigheid op 90 procent tijdens een Lockdown. En Nederland presteert waarschijnlijk nog beter.

Zonen-van-Kuifje | 15-01-21 | 10:48 | 9

@jan huppeldepup | 15-01-21 | 10:55: En nu even nazien hoeveel procent van de economie bijvoorbeeld horeca uitmaakt. Oh ja, 2,1%. Als jij nu het huiswerk voor de sportscholen en kledingwinkels doet, dan zien we hoe ver we komen. Zou zo maar eens onder de 10% kunnen zijn.

Blijft dieptriest voor de getroffen sectoren, maar: feiten doen er toe.

Bigaroque | 15-01-21 | 11:06

@Zonen-van-Kuifje | 15-01-21 | 11:17:
Zal ik er eentje doen dan? onze overheid heeft in 2020 richting 100 miljard extra moeten bijlenen ter financiering van de steunmaatregelen. Als we de ambtenaren even buiten beschouwing laten dan draaide 1 op de 5 bedrijven op overheidssteun en niet op omzet.

Joris Beltsin | 15-01-21 | 12:08
▼ 6 antwoorden verborgen

Rutte 27 gaat vallen over de schendingen van de rechtsstaat tijdens de corona crisis.

Fanshitter | 15-01-21 | 10:48

Ik denk bij zoiets altijd aan de eerste dag van de slag bij de Somme, WO 1. Het Engelse leger verloor in die dag 60.000 militairen. Meer dan het totaal aantal gesneuvelde Amerikaanse soldaten in de Vietnamoorlog. Ik weet eigenlijk ook niet wat ik hiermee wil zeggen. Waarschijnlijk zoiets als dat we de dood helemaal ontwend zijn in onze samenleving.

Barend Braakbal | 15-01-21 | 10:48 | 2

Somme, Verdun en Ypres werden ook in die tijd als uitzonderlijk beschouwd heur.

Verder zijn we in die zin de dood ontwent, dat het tot begin 20e eeuw gebruikelijk was om familieleden te hebben die als kind overleden waren. Vroeger waren veel zaken beter maar dat aspect niet.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-21 | 10:51

@Barend Braakbal | 15-01-21 | 10:48 |
Maar die Engelsen van toen lieten zich niet kennen. Fuk it, we recruteren gewoon weer wat nieuwe jongens. Het voortbestaan van de natie staat op het spel.
Tegenwoordig gaan ze al op hun rug liggen ze al voor een stevig verkoudheidsvirus.

VanBukkem | 15-01-21 | 11:58

"(...) , en Merkel is van mening dat alleen "significant additional measures" het virus nog kunnen stoppen."

Ik heb nieuws voor Mutti Merkel. Dit virus gaat gewoon een vast onderdeel van ons leven worden, net als de jaarlijks terugkerende griep. Het enige dat we kunnen doen is er mee leren leven. Er zijn nu al tig verschillende varianten van Co-vid opgedoken waarvan het nog maar afwachten is of het vaccin daar iets tegen uitricht. Wat er nu gebeurt is een heel land, een hele economie de nek omdraaien voor iets dat onvermijdelijk is. De waanzin ten top.

Sjefke7807 | 15-01-21 | 10:48 | 2

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Steeds meer varianten van het virus die ook "slimmer" worden met het menselijke immuunsysteem om de tuin te leiden.. Je zou het misschien een beetje kunnen vergelijken met de "brute force" methode om wachtwoorden te kraken. Gewoon alle mogelijke combinaties die er zijn proberen. Vroeg of laat lukt het.

Asteroid-B612 | 15-01-21 | 11:10

... dit hele feest is begonnen omdat het een "novel" coronavirus was. Herriner je je dat nog? Mensen hadden geen weerstand omdat het een nieuw virusje was?
We zijn een jaar verder nu...

Aetje | 15-01-21 | 11:59
-weggejorist-
Atheist-Priest | 15-01-21 | 10:47 | 1

Steeds zwaardere maatregelen met steeds lagere (toegevoegde) effectiviteit. Er moet toch een punt komen waarop we zeggen: dit natuurgeweld kunnen wie niet meer tegenhouden en accepteren dat we niet iedereen kunnen behoeden.

Frits_Binkestein | 15-01-21 | 10:46 | 2

Die acceptatie is nog ver weg, de politiek wil er ook niet aan om electorale redenen. En het is inmiddels wel ideologie geworden: ' iedereen op deze wereld moet gered worden' . Op kosten van de belastingbetaler, dat wel.

DeCynischeAmbtenaar | 15-01-21 | 10:52

Dat komt dan op korte termijn neer op acceptatie van Code Zwart. Oftewel, u mag daar even in een bedje gaan liggen dood gaan. De IC zakt door de hoeven.

Dat is erg, maar ik ben het met je eens. En hopelijk leren we iets van deze crisis voor de volgende keer.

Rest In Privacy | 15-01-21 | 11:11

Als je met een goed boek bij het knetterend haardvuur zit, heeft zo'n avondklok wel iets behaaglijks. Voor daklozen en drugsdealers is het minder leuk natuurlijk.

HeerVanStand | 15-01-21 | 10:45 | 7

Kun je als inbreker ook aanspraak maken op die NOW regeling? Ik vraag dit voor een vriend.

VanBukkem | 15-01-21 | 11:13

@Joris Beltsin | 15-01-21 | 10:52: Waarom zijn de fastfood restaurants (what's in a name) dan nog open?

Arachne | 15-01-21 | 11:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Ben altijd wel van verdraagzaamheid maar merk bij mezelf dat ik vrienden die nog steeds pro alle maatregelen zijn me steeds meer tegen gaan staan. Geen goede ontwikkeling. Zal het los van elkaar moeten zien

jeweettochniet | 15-01-21 | 10:44 | 6

@MathiasRots | 15-01-21 | 11:02: Ben altijd wel van verdraagzaamheid, maar iedereen die het niet met mij eens is moet...

Frits_Binkestein | 15-01-21 | 11:08

@Bigaroque | 15-01-21 | 10:51: Ik weet niet hoor, maar wat heeft het kabinet sinds maart 2020 gedaan om de zorg ook maar *iets* uit te breiden? 0,0. In plaats daarvan werken we al bijna een jaar aan symptoombestrijding.

Het is als een plastic zak, gevuld met water, waar een klein gaatje in zit wat langzaamaan steeds groter wordt. In plaats van dat er wordt gekeken hoe we het gaatje kleiner of liever zelfs helemaal dicht kunnen maken, wordt er panisch continu water in de zak bijgeschept om te voorkomen dat deze leegloopt.

2Little2Late | 15-01-21 | 11:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Het lijkt erop dat bij de regeringen veel meer bekend is over de mutaties van het virus dan bekend gemaakt wordt. De Afrikaanse mutatie blijkt ander klachten te geven en dat is toch zorgelijk als dat zo is en de huidige vaccins niet afdoende zijn.

Therapietje | 15-01-21 | 10:43 | 5

De Afrikaanse mutatie, daar maak ik me wel enigszins zorgen over. Want als zo'n virus zo muteert dat Afrikanen er ook aan komen te overlijden, Afrikanen die over het algemeen een veel beter afweersysteem hebben, nou dan mogen wij onze borst wel natmaken. Dan blijft er volgens mij geen Europeaan meer overeind staan als dat virus hier voet aan land zet.

VanBukkem | 15-01-21 | 11:06

@Lt-Kol Kilgore | 15-01-21 | 11:31:
We gaan er allemaal aan.

Vaarwel. Het was leuk jullie gekend te hebben.

VanBukkem | 15-01-21 | 11:39
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Eilat | 15-01-21 | 10:42

Lockdown wordt Lockup.

de Voorzittert | 15-01-21 | 10:40 | 2

Scherp. Zelf-detentie idd.

tectonicos | 15-01-21 | 10:43
-weggejorist-
Eilat | 15-01-21 | 10:44

Waar maakt iedereen zich druk over? Toen ik gisteren las dat de zorgmanagers hebben voorgedrongen bij het krijgen van het vaccin, toen was het mij wel duidelijk. Rutte wordt na de val van het kabinet zorgmanager.

Dat corona haalt bij sommigen echt het slechtste naar boven.

Uiteindelijk zouden de meest kwetsbaren beschermd moeten worden. Het is jammer dat de zorgmanagers duidelijk hebben gemaakt dat zijn qua geestesgesteldheid tot de meest kwetsbaren behoren.

El Rico Grande | 15-01-21 | 10:40 | 2

Verschrikkelijk... het is echt verschrikkelijk.....1.995.273 doden na 1 JAAR, 93.184.251 besmettingen.... op 7.700.000.000 planeet bewoners. Een ramp is het....*plop*

gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsda...

serieusgenomen | 15-01-21 | 10:46

Die zorgmanagers hebben de prik gehaald zodar ze weer snel op vliegvakantie kunnen. Beetje vanaf vakantieadres bellen met de ondergeschikten. Hou vol ! Jullie doen goed werk. Dat soort kreten.

NerdAlert | 15-01-21 | 11:03

Strenge(re) maatregelingen vind ik allemaal best, maar wel onder de voorwaarde dat onze regering tegelijkertijd met fatsoenlijk vaccinatiebeleid aan het werk gaat.

Hersenletsel | 15-01-21 | 10:40 | 1

Dat vaccinatiebeleid had er al moeten zijn. Het is echt beschamend hoe we er nu voor staan qua vaccinaties. Gisteren werd meegedeeld dat er enkele tienduizenden mensen gevaccineerd zijn, alsof dat een hele prestatie is. In ieder ander land doen ze het beter.

En nu lijkt er een soort routekaart te zijn, maar daarop gaat nog een heleboel afgedongen worden. Iedereen die ook maar enigszins wordt vertegenwoordigd door een belangenvereniging, zal voorrang krijgen. Asielzoekers, mensen met een bijstandsuitkering, mensen die de deur van de huisarts platlopen met allerhande kwaaltjes en andere kansloos gespuis, gaan straks voor op mensen met een baan die de economie nog een beetje gaande houden.

The_iron_boar | 15-01-21 | 10:54

Na de eerste intelligente lockdown riepen de mensen dat het tijdelijk was tegen de wappies. Ondertussen zijn we een jaar verder, is de lockdown niet meer intelligent, dragen we mondkapjes en komt er hoogst waarschijnlijk een avondklok. En de mensen riepen harder en harder tegen de wappies en dat het toch vooral de schuld is van de wappies omdat die niet naar de overheid luisteren. De mensen schreeuwden zo hard tegen de wappies dat het eind in zicht is, dat ze niet meer hoorden dat het vaccin eigenlijk de besmettelijkheid niet voldoende afremt en dus geen oplossing is, in ieder geval op korte termijn. Die wappies toch. De mond gesnoerd moeten ze! De overheid is trots, en zei “het komt goed, slaap zacht beste burgers”.

opblaasschaap | 15-01-21 | 10:40 | 5

@The_iron_boar | 15-01-21 | 10:55:
Waarom met de wappies met een zinvol alternatief komen?

U komt bij dokter, krijgt medicatie. Na een week à 14 dagen is het duidelijk dat de medicatie niet werkt. U gaat terug naar de dokter en vertelt dat de medicatie niet werkt. En dan zegt de dokter: ja hoor 's, heb jij soms een beter idee? Ben jij dokter of ben ik het?

Arachne | 15-01-21 | 11:31

@The_iron_boar | 15-01-21 | 10:55: een collectief als Herstel NL zijn geen wappies maar deskundigen met veel verstand van zaken en wel degelijk alternatieven voorstellen. De kwetsbaren extra beschermen en de bijna nihil kwetsbaren hún normale leven laten leiden. En de voordelen van de maatregelen afzetten tegenover de sociale, economische en maatschappelijke schade die ze aanrichten. Hoor je namelijk nooit iets over: alleen maar nietszeggende cijfertjes over besmettingen en opnames.

The Green*Machine | 15-01-21 | 13:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Een volk dat voor virussen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.

VanBukkem | 15-01-21 | 10:40 | 7

@dhrat | 15-01-21 | 10:49:
Alleen voor ziektes die voor mij als kind ook echt gevaarlijk waren. Maar ik ben nog niet eerder ingeënt ""om anderen te beschermen"", bijvoorbeeld tegen de griep ofzo. Sterker nog: wij gingen altijd gewoon met een loopneus op bezoek bij oma. "Geef oma eens een dikke knuffel!" En dan veegde je je neus effe af aan oma, u kent het wel.

VanBukkem | 15-01-21 | 10:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Overdag zijn er veel meer mensen op straat.
Verbiedt gewoon dat mensen de deur uitgaan.

Mr.Crowley | 15-01-21 | 10:39 | 1

U bedoelt iets van een lockdown?

2Little2Late | 15-01-21 | 11:30

Gisteren even gerekend met CBS-cijfers: Het verschil in aantal doden per miljoen inwoners tussen 2019 (8789) en 2020 (9512) is kleiner dan tussen 2011 (8150) en 2018 (8926).

Dat is uiteraard incl. de maatregelen die we tot nu toe gehad hebben, maar op dit moment hebben we het dus eigenlijk prima onder controle wat mij betreft. Het is geen bijzondere variatie binnen een decennium, alleen een relatief groot verschil tussen twee jaren.

Ik denk dat als we over 5 jaar terugkijken op deze periode, we zullen concluderen dat wat we nu kapotmaken echt te ver is gegaan en het absoluut niet waard was. Je kunt het uiteraard niet helemaal loslaten, maar wat we nu doen, daar kan ik niet achter staan. De tijd zal het leren.

Upendo | 15-01-21 | 10:39 | 14

@Tragicomix | 15-01-21 | 10:41: De jongere leeftijdscategorieën zijn een risicogroep. Jongeren onder de dertig hebben, in oplopende mate, diabetes type 2. Daarnaast kunnen bijna iedereen in leven houden. Dat betekent dat zwakke broeders en zusters blijven leven, maar bij een stevig virus of aanval op het lichaam doodziek worden en mogelijk sterven. Denk aan de "jonge slachtoffers" van aids.

Arachne | 15-01-21 | 11:28

@Wollweberi | 15-01-21 | 10:59: Met die 500 "vluchtelingen" die elke week binnenkomen + familiehereniging + gemiddeld meer nakomelingen dan de autochtone bevolking zie ik dat nog niet gauw gebeuren. Ben het overigens helemaal met u eens: dit land is te vol en blijft de komende jaren alleen nog maar voller groeien.

2Little2Late | 15-01-21 | 11:30

Deze exercitie heb ik ook gedaan. Alleen dan voor een stuk of 10 landen. Pagina's van alle Europese statistiekbureau's uitgeplozen. Nog een hoop landen zonder sterftedata van 2020 (Frankrijk, Duitsland). Maar een heel aantal ook wel.

Wat blijkt: Nederland en België zijn uitschieters wat betreft de toename van de sterfte. In de meeste andere landen is de totale sterfte per 1000 inwoners niet of slechts beperkt toegenomen. En er is één land waar de sterfte per 1000 inwoners van 2019 naar 2020 is gedaald (van 8,6 naar 8,5).....

Zweden!!! Zonder lockdowns en mondkapjesplicht. Lockdowns vermoorden meer mensen dan dat ze redden...

Antiquerulant | 15-01-21 | 11:38
▼ 11 antwoorden verborgen
-weggejorist-
professorinopleiding | 15-01-21 | 10:39

Iedereen heeft collectief het verstand verloren

Jiet Panssen | 15-01-21 | 10:38 | 1

Niet iedereen.

VerenigingVanDieven | 15-01-21 | 10:52

"Heel Frankrijk? Nee, 1 klein dorpje biedt dapper weerstand."

Calastir | 15-01-21 | 10:38 | 4

In Gallië?

Wijze uit het Oosten | 15-01-21 | 11:25

@Wijze uit het Oosten | 15-01-21 | 11:25: Maar die hebben vaccin, en een kerel is er zelf als baby in gedoken.

Lt-Kol Kilgore | 15-01-21 | 11:34
▼ 1 antwoord verborgen

Vraag is waarom de maatregelen aan het begin van het jaar wel werkten en nu niet meer?

Vula | 15-01-21 | 10:37 | 7

@Prieelvogel | 15-01-21 | 10:42:
Alleen daarvoor ben ik een voorstander van de avondklok, geen talkshows meer met allerlei rondreizende deskundigen.

Titje | 15-01-21 | 10:48

@Prieelvogel | 15-01-21 | 10:44: Dat is verworden tot een 4e wereldland. Dit met behulp van het beschaafde westen en Pia Dijkstra. Misschien kan ze, nu ze met pensioen gaat, daar de vinger aan de pols houden.

Arachne | 15-01-21 | 11:24
▼ 4 antwoorden verborgen

2021: hold my beer
2022: wait till it’s my turn!

Deze onzin kan zomaar nog een paar jaar dooretteren. Ik heb eens gedacht dat een overvolle samenleving gerund moet worden als een veestal om het levensvatbaar te houden. Lijkt dat we versneld die kant opgaan.

Dr.Platypus | 15-01-21 | 10:36 | 3

Lockdown gaat een heel andere mening krijgen..!!

neonreclame | 15-01-21 | 10:38

Klopt, de ' intensieve menshouderij', maar dan op het niveau van ons land. De tijd van vrijheid voor de individuele burger lijkt voorbij: die wordt ingeperkt. Straks georganiseerd op vakantie met een organisatie die lijkt op: ' Kraft durch Freude' .

DeCynischeAmbtenaar | 15-01-21 | 10:43

@neonreclame | 15-01-21 | 10:38: Vanaf 2022 iedereen verplicht een "slim deurslot" op de voordeur, dat automatisch om 18:00 op slot gaat. Ik zie het gebeuren.

snakedogman | 15-01-21 | 10:58

Het een extra maatregel gestapeld op de berg aan maatregelen die er al zijn. Avondklok gaat hier ook gewoon komen. 100% risico beperken kan gewoon niet dus maak het iets intelligenter en zorg dat er een manier is om er dusdanig mee om te gaan zodat het sociaal-economisch uit de voeten kan. Die berg belastinggeld dat wordt gebruikt om het draaiende te houden is niet houdbaar. We zadelen onszelf op met een grote schuld. We moeten er wendbaar mee om kunnen gaan, want op de T lees ik al weer tig mutanten. Wat als er nieuwe virussen komen. De angst regeert.

*portie gal spuwen check in de box*

Wensbaar Denken | 15-01-21 | 10:36 | 3

Excuses voor onafgemaakte zinnen en typos.

Wensbaar Denken | 15-01-21 | 10:37

En die nieuwe varianten zullen blijven komen. Dweilen met de kraan open. Al moeten we een jaar binnen zitten met een avondklok. Corona is heren to stay, en zelfs die vaccinaties geven geen 100% garantie. Laat aub gezonde vitale mensen gewoon hun ding doen en scherm de kwetsbare af. Hoe moeilijk kan het zijn.

Burgerzaken | 15-01-21 | 10:40

Die schuld kunnen we op zich wel hebben, de meeste EU landen hebben véél hogere schulden wat vervolgens betekent dat wij daar weer garant voor moeten staan. Weinig reden voor Nederland om in de toekomst nog heel moeilijk te gaan doen over oplopende overheidsschulden en het braafste jongetje van de klas proberen te zijn. Het EU stabiliteitspact is toch al dood en begraven.

snakedogman | 15-01-21 | 11:00

In,Duitsland,worden nu al,lokale verkiezingen verschoven. Als voorbereiding op een verschuiving van de Premier verkiezingen. Wat worden wij toch allemaal verne.u.... hier.

Alwayscurious | 15-01-21 | 10:35

Wel raar dat je weggejorist wordt bij een woordspeling die redding voor zieken betekende.
Anders gezegd: totaal bespottelijk.

Normpje | 15-01-21 | 10:35 | 1

Ik zie een patroon. Het boeit me niet, als je niet eens meer zonder schelden beledigen of bedreigen je mening mag zeggen of mee mag denken dan houdt het op.

professorinopleiding | 15-01-21 | 10:43

Is er ook een 69 varriant..?

neonreclame | 15-01-21 | 10:35

Onze Europese fascistische leiders maken dankbaar gebruik van deze crisis. Nee ik ben geen complot wappie, maar wat er op dit moment gebeurd is doodeng.

Burgerzaken | 15-01-21 | 10:34 | 1

Ik vind de EU niet fascistisch, europese leiders ook niet, maar dat de EU heel veel baat heeft bij deze crisis is overduidelijk. De onderlinge afhankelijkheid dmv gezamenlijke schulden neemt zo snel toe, dat dat inderdaad weinig goeds voorspelt.

Bataafje | 15-01-21 | 11:04

Dat moeten die fascisten zelf weten. Holland: live free or die.

Rest In Privacy | 15-01-21 | 10:33

Om mijn (ons) seksleven op te -kuch- krikken, heb ik thuis een exacte kopie gemaakt van de Rosse Buurt.
Rode TL-lampen, pluche kruk, Queen of the Oneliner in een spannende fel fluoricerende bikini met zware mascara op, vetrolletjes verleidelijk gedrapeerd over de heup, monopolygeld (echte geld=op), en ik dan 20 keer voorbij lopen, en zij maar tikken op die ruit.
Daarna onderhandelen over de prijs. Buurman speelt pooier, heeft mooie tattoo's, vandaar, en een Karpatisch uiterlijk.
Eerst goed pieletampeloerus wassen in klein wasbakje.
Zonder Rutte zou ik nooit op dit rollenspel terecht zijn gekomen, waarvoor dank.

King of the Oneliner | 15-01-21 | 10:32 | 3

Ik zou oppassen dat Buurman en Queen het spelletje niet te serieus gaan nemen.

Prieelvogel | 15-01-21 | 10:39

Ook al je dronken Engelse vrienden uitgenodigd?

Normpje | 15-01-21 | 10:45

Ook met 5 minuten weer buiten?

Zack Hooi | 15-01-21 | 10:59

Als ik s'avonds of s'nachts naar buiten kijk, zie ik bijna niemand op straat.
Dus met beperken van verspreiding van het virus heeft een avondklok niets te maken.

de honden blaffen... | 15-01-21 | 10:31 | 6

Tsja, blijkbaar gaan er buiten jouw zicht om toch nog best veel mensen met teveel tegelijk bij elkaar op bezoek of naar feestjes, zeker onder jongeren.

snakedogman | 15-01-21 | 11:06

Dan begrijp jij het doel van de avondklok niet. Het gaat niet om de verspreiding op straat, het gaat er om dat mensen niet bij elkaar op bezoek kunnen als ze niet de deur uit mogen.

koeberg | 15-01-21 | 11:24
▼ 3 antwoorden verborgen

In tijden van oorlog laten de Duitsers normaal de treinen juist rijden. Merkel is blijkbaar uit op de Nobelprijs voor de Vrede, blijkbaar heeft Joe Biden bij haar niet de gunfactor.

HoogToontje | 15-01-21 | 10:31 | 1

In tijden van oorlog laat iedere overheid de treinen op tijd rijden; de troepen en het materieel moeten vervoerd worden.

Rome legde geen wegen aan om bedevaartgangers een vlotte doorgang te bieden.

Arachne | 15-01-21 | 11:21

Geld die avondklok ook voor immigratie? Of loopt dat gewoon lekker door?

Torwart | 15-01-21 | 10:29 | 3

Bel anders even met het consulaat in Libië of ze daar met ons goed doordachte avondklokje willen meedraaien

jeweettochniet | 15-01-21 | 10:36

Jij bent welkom, welkom in mijn land.
Jij bent welkom, niet zomaar hier gestrand.
We gaan je leren kennen.
Ik wil weten wie je bent.
Vertel me je verhaal.
Ik wil begrijpen wat het is
om op de vlucht te zijn.
Jij bent welkom
meer dan welkom.

Ik zag je op de boot
op het nieuws en in de krant.
De angst op je gezicht
je dochter in je armen.
Zovele kwamen om
bli-bla-blo op de zee.
Maar jij hebt het gered.
En ik leef nu met je mee.

HoogToontje | 15-01-21 | 10:36

Lockdown werkt niet lees ik hier dan... dan maar helemaal niks meer doen? beetje Londense taferelen?

Behangdelul | 15-01-21 | 10:29 | 7

In sommige wijken van Londen is er al bijna groepsimmuniteit. Zo kan het ook

cheops | 15-01-21 | 10:39

Het Britse zorgsysteem is al decennia kapot.
Je ziet vanuit Londen constant dezelfde beelden.
Dat maakt mij achterdochtig.

Arachne | 15-01-21 | 11:20
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
professorinopleiding | 15-01-21 | 10:29 | 2
-weggejorist-
Watjijwat | 15-01-21 | 10:28 | 1

Als de coronadoden niet drastisch omlaag gaan de komende tijd, dan kunnen we daaruit toch concluderen dat zowel de lockdown als de avondklok niet werken, toch? Maar waarschijnlijk volgt dan eenzelfde soort logica als bij het falen van de EU bij het aanpakken van migratie, namelijk dat als iets niet naar behoren functioneert zoals verwacht, je het niet afschaft, of met een alternatief komt, maar je er juist méér van nodig hebt, om het wèl te laten werken. En als dat ook niet werkt, dan hebben we dus nòg meer nodig. Totdat het werkt.

JackStick | 15-01-21 | 10:27 | 12

De doelen die ze stellen zijn sowieso absoluut onhaalbaar. Was het niet iets van maximaal 3 IC-patiënten per ziekenhuis of zo, voordat alles weer normaal werd? Echt absurd.

2Little2Late | 15-01-21 | 11:21

@snakedogman | 15-01-21 | 11:08: "Heeft het te maken met de temperatuur? Of de mensen zelf?"
Daar zegt u me iets. Ik hoor ook maar weinig over de eskimo's.

JackStick | 15-01-21 | 11:33
▼ 9 antwoorden verborgen

Het probleem is toch het vollopen van de ziekenhuizen met voornamelijk 60+ ers. Geen die mensen een vaccin of totale lockdown en laat de rest gewoon weer z’n gang gaan.

cheops | 15-01-21 | 10:27 | 2

Ja maar iets met solidariteit.

snakedogman | 15-01-21 | 10:32

Wilt u even niet zelf nadenken en met logische oplossingen komen? Gewoon luisteren naar Rutte en verder "bek dicht houden". Alvast bedankt!

2Little2Late | 15-01-21 | 11:20

Waar kan ik mijn eigen aanmelden voor Engeland vaarder ?

Jimmy Mc Clure | 15-01-21 | 10:26 | 1

Je eigen wat?

2Little2Late | 15-01-21 | 11:19

Het gaat allang niet meer om het virus..

WillemBaas | 15-01-21 | 10:26 | 8

@NerdAlert | 15-01-21 | 10:55: maar waarom zou je bezit afschaffen?
Napoleon bijvoorbeeld, is ooit begonnen met het stimuleren van beziit van eigen huizen om binding aan de staat te versterken. Bismarck vond om diezelfde reden iets van sociale zekerheid uit.
Waarom zou je bezit afschaffen? Kun je dat toelichten?

Bataafje | 15-01-21 | 11:09

@Bataafje | 15-01-21 | 11:09: De sociale zekerheid, die inderdaad de absolute armoede verlichtte, is verworden tot een controlemiddel van de overheid. In Nederland is ruim 50% van de bevolking afhankelijk van toeslagen, kortingen en belastingvoordeelregels.

Als mensen veel schuld hebben, ook collectief, is de druk op een bepaald punt te hoog en bedelen ze om "verlossing". Die wordt door iets aangeboden in ruil voor alle bezittingen. Je hebt niets, ook geen rechten en alles wordt verzorgd/geregeld. En dan is iedereen precies gelijk; je krijgt naar je behoefte, meer niet. Communisme 2.0. Dit lost gelijk de problematiek van arme landen en arme mensen en reparaties en alle vormen van ongelijkheid op.

Vervolgens kun je de overbevolking terugbrengen door medische behandelingen toe te wijzen, en na een bepaalde leeftijd te stoppen. Kosten/baten analyse.

Arachne | 15-01-21 | 11:17

@Bataafje | 15-01-21 | 11:09: Nou, bezit zorgt voor vrijheid. Het omgekeerde zorgt dus voor totale afhankelijkheid. De overheid die alles voor je bepaalt, van wieg tot graf. En zoals Arachne opmerkt, dus ook wanneer je stekker eruit gaat.

NerdAlert | 15-01-21 | 11:47
▼ 5 antwoorden verborgen

"Merkel is van mening"

Yeah right! Dat mens weet helemaal niets en welke mening dat vette wijf er op na houdt interesseert me geen hol omdat haar mening altijd in gaat tegen de wens van het volk. Nogmaals, Onze politici hadden ons moeten beschermen tegen dit virus maar wat de engerds doen is ons er verantwoordelijk voor maken. Walgelijk!

Zwezerik | 15-01-21 | 10:25 | 5

@BobDobalina | 15-01-21 | 10:36: Nee dan beter luisteren naar al die brave burgers die de ganse dag iedereen voor racist en xenofoob, of anders wappie of gekkie uitmaken. Dat is zo lekker verheven en diepzinnig.

snakedogman | 15-01-21 | 10:39

Hebben "onze politici" ons wel eens ergens succesvol TEGEN beschermd?

Arachne | 15-01-21 | 11:11

Interpunctie?
"omdat haar mening altijd in gaat tegen de wens van het volk"
Bron?

Frau_Ferkel | 15-01-21 | 11:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Nog even wachten en Merkel laat de haren op de bovenlip staan. Net als 80 jaar geleden.

sander3488 | 15-01-21 | 10:25 | 1

Ze loopt ook al zo raar

zuurtjeregen | 15-01-21 | 10:48

Dat OV platleggen is serieus wel een goed idee. Iedereen lekker fietsen ofzo. Hoop besmettingen in het OV.

Behangdelul | 15-01-21 | 10:25 | 1

Da's knap, want ze vervoeren meer lucht dan werkvee tegenwoordig. "Hoop besmettingen in het OV", alleen als ze vloeibare kerona in het airco systeem injecteren. Niet alles geloven wat Van Dissel je wijs wil maken.

citywok | 15-01-21 | 11:13

Al deze maatregelen zijn een direct gevolg van EU falen bij vaccinatie inkoop en verdeling, en daarop het falen van individuele overheden om de distributie goed te regelen. Vergeet dat niet als je in Maart in je stemhokje staat.

OscarWilde | 15-01-21 | 10:24 | 12

@normanius | 15-01-21 | 10:34: Wie is je? Ja klopt. Aan gratis witte Toyota's naar IS. Als.. Als... Als... Als mijn nicht een pik had, was ze mijn neef...

Torwart | 15-01-21 | 10:41

@normanius | 15-01-21 | 10:34: wat denk je dat de lockdown aan economische schade oplevert? Dan kun je maar beter iets meer voor het vaccin betalen. De prijs daarvan staat niet in verhouding tot de complete maatschappij op slot gooien.

Bamberger Reiter | 15-01-21 | 10:51

@_pacman_ | 15-01-21 | 10:36: China heeft ook een paar nadelen die zo'n snelle reactie mogelijk maken. Bovendien hoeven ze niet continue de publieke opinie te bespelen, want die maken ze zelf.

Pje911 | 15-01-21 | 11:01
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik snap het niet, want een aantal weken geleden las ik nog dat de Duitsers zich veel beter hielden aan de corona-maatregelen dan de Nederlanders. En dat dat de reden was, dat daar veel minder besmettingen waren. Zelfs talloze deskundige massa-psychologen onderschreven deze theorie.

Prieelvogel | 15-01-21 | 10:23 | 5

Inderdaad. De verschillen kwamen omdat Duitsers veel gedisciplineerde zouden zijn dan Nederlanders. Het zat allemaal in het gedrag. Hoor je nu niets meer over

zuurtjeregen | 15-01-21 | 10:50

@_pacman_ | 15-01-21 | 10:34: Nee. Met de denazificatie moesten de Duitsers het volgende internaliseren:

Om te voorkomen dat er ooit nog een tirannieke overheid en/of een dictator zou opstaan en de wereld in een wereldoorlog zou storten, moeten de Duitsers volgzaam zijn en luisteren naar de overheid. Want "de nieuwe overheid" is democratisch en die is dus en correct en goed en kan niet ontsporen.

Arachne | 15-01-21 | 11:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat als een verwarde maatschappij niet met een beetje dood kan omgaan omdat het leven niet herkend wordt. Dan rest alleen managen van de gevolgen...

TimTheEnchanter | 15-01-21 | 10:22

“Bleib zu Hause”
GWF Hegel.

RickTheDick | 15-01-21 | 10:22 | 3

Raakt Kant nog wal.

Zonen-van-Kuifje | 15-01-21 | 10:31
-weggejorist-
Toetsenbordcomplex | 15-01-21 | 10:40

Het is verschrikkelijk dit. Het gaat richting de kant op van: middel erger dan de kwaal.

MiGi | 15-01-21 | 10:22 | 3

Dat was het ondertussen al.

Derechtselutser | 15-01-21 | 10:24

Dat is het allang hoor

Botte Hork | 15-01-21 | 10:24

Dat is het al bijna een jaar.

de honden blaffen... | 15-01-21 | 10:28

Zelfs de Fransen pakken door. En wat doen wij? Op basis van vals sentiment en mediadruk het Kabinet laten struikelen. Wat een land.

_pacman_ | 15-01-21 | 10:22 | 4

Het land zelf gooien ze dicht. Maar de grenzen moeten open blijven. Leve de EU!

OscarWilde | 15-01-21 | 10:25
-weggejorist-
professorinopleiding | 15-01-21 | 10:32

@professorinopleiding | 15-01-21 | 10:32: Zonder mensen zoals ik die de rekening betalen van jouw idee van 'samen' zou het heel snel afgelopen zijn met de NL pamper-maatschappij. Maar dat terzijde. Het inmiddels drooggemolken feitje dat er een aantal mensen zijn benadeeld en onheus bejegend door de Overheid weten we nu wel. Ik vind ook dat de slachtoffers, zelfs die racismeroepers, goed gecompenseerd moeten worden en dat gaat ook gebeuren.

_pacman_ | 15-01-21 | 10:44
▼ 1 antwoord verborgen

Gehoorzaamt! Wij weten beter, klootjesvolk (ook al werkt het niet)! Kritiek is niet toegestaan!

Belisarius | 15-01-21 | 10:22


Een lockdown met allerlei uitzonderingen (kerk, moskee, Schiphol) werkt als een condoom met 20 speldenprikken.

King of the Oneliner | 15-01-21 | 10:21 | 4

Tegelwaardig deze!

de directeur | 15-01-21 | 10:25

Abortus, HIV medicatie, SOA medicatie, behandelingen voor darmaandoeningen (a.g.v. anale seks), curetage (uitmoppen van de baarmoeder).

Arachne | 15-01-21 | 11:03
▼ 1 antwoord verborgen

En het zal geen enkele zin hebben ten aanzien van het virus. De wappieroepers zijn zij die in de toekomst zullen zeggen; wir waren uns dessen nicht bewusst

Atheist-Priest | 15-01-21 | 10:21

Ondertussen komen de vliegtuigen uit het VK en Zuid Afrika nog gewoon via Schiphol binnen.

pibasso | 15-01-21 | 10:21 | 1

En er is nog een paniekvariant in braziliaanse vorm, volgens de telebelg helpen de antistoffen van de chinese en engelse corona daar niet tegen.
Dus, ja, ik ga even rustig zitten afwachten wat dat gaat doen.

Dezenaamhier | 15-01-21 | 11:39
-weggejorist-
Normpje | 15-01-21 | 10:20 | 1

Gezien het succes van eerdere lockdowns is het wachten op de volgende golf van besmettingen.

Glasgow Argus | 15-01-21 | 10:19 | 1

Traditionele griep seizoen start binnenkort. Maar ik vraag me af wat totale lockdowns voor effect hebben om een inmiddels endemisch virus af te stoppen. Heel de wereld zou per direct in lockdowns moeten. Maar nee. Sterker nog grenzen staan open en vliegverkeer gaat door. Zinloos dit.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-21 | 10:22

Ik vind het allemaal steeds extremer en misschien wel enger worden. En wij allemaal pikken het. Omdat je anders lekker makkelijk weggezet wordt als wappie. Dus eind discussie of weg opbouwende kritiek. We glijden af, met de Europese politiek voorop.

Zalluf | 15-01-21 | 10:18 | 13

@42 | 15-01-21 | 10:19: Hoeveel doden zijn er jaarlijks door militaire acties van de VS (raketbeschietingen, drone aanvallen en sancties)? De VS zitten bijna 20 jaar in Afghanistan en 15 jaar in Irak.

Arachne | 15-01-21 | 11:01

@Zalluf | 15-01-21 | 10:26: Ik denk best dat er kritisch naar de maatregelen gekeken kan worden. Zeker de maatregelen met een grote economische impact moet goed naar gekeken worden. Neemt niet weg dat er naar mijn mening vaak te luchtig over de situatie wordt gedaan. Twee miljoen doden 'valt wel mee' maar een verplicht mondkapje is een probleem. Dat strookt bij mij gewoon niet.

42 | 15-01-21 | 11:28

@De Bredaonaar | 15-01-21 | 10:32:
Een paar.
Onderliggend lijden of een zwakke weerstand is doorgaans niet bevorderlijk voor de levensduur.

zwenkwieltje | 15-01-21 | 11:34
▼ 10 antwoorden verborgen

Hahaha nu gaan al die wappies echt los

Panos88 | 15-01-21 | 10:18 | 8

@De Eierbal | 15-01-21 | 10:29: Volgens mij zijn je drugs overdatum.

Zalluf | 15-01-21 | 10:33

@De Eierbal | 15-01-21 | 10:29: Ik weet niet wát u rookt, maar ik zou een beetje minderen..

Wijze uit het Oosten | 15-01-21 | 11:09

De paniekwappies hebben de tijd van hun leven.

citywok | 15-01-21 | 11:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Dus ik laatst een grapje maken tegen Mr N, dat er alleen gestemPT mag worden tussen 20:00 en 08:00

neonreclame | 15-01-21 | 10:17

Duitsers en avondklokken. Ze hebben er in elk geval wel al een beetje ervaring mee.

Botte Hork | 15-01-21 | 10:16 | 4

De Fransen doen het en de Duitsers krijgen de schuld.

Arachne | 15-01-21 | 10:59

Ausweis bitte.

Rest In Privacy | 15-01-21 | 14:59
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl