Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Spreeuwen te Rome niet onverdeeld enthousiast over vuurwerk

Liggen ze dan.

Spreeuwen, de sierpaarden onder vogels. Wat een hengsten. Geofferd op het altaar van ijdel volksvermaak. We zijn het normaal gaan vinden! De International Organisation for the Protection of Animals spreekt van een "slachtpartij", en vermoedt dat vuurwerk doodsoorzaak was. Maar, zo zijn ze ook weer, andere toedrachten zijn ook niet uitgesloten. "It can be that they died from fear. They can fly up together and knock against each other, or hit windows or electric power lines. Let's not forget they can also die of heart attacks". Om dergelijke tragedies in de toekomst te voorkomen, spreekt de organisatie een officieel advies uit. "To minimise any adverse impact of fireworks on birds, we urge organisers of firework displays to avoid launching the rockets near to sensitive wildlife areas, such as nature reserves, and nesting and roosting sites for wild birds." Kortom, de hele stad dus.

De spreeuwenzang. RIP

Reaguursels

Inloggen

Zijn spreeuwen een uitstervende beschermde diersoort? Zo nee, kan een keer gebeuren? Zijn er wel opvallend veel die daar liggen.

Jan, Leiden | 03-01-21 | 15:18

Eens per jaar. Moet kunnen.

inCol | 03-01-21 | 14:36

Om het filmpje te maken moest er wel een auto naartoe rijden, want de filmer kon niet uitstappen.

IPNP | 03-01-21 | 13:25

Survival of the fittest of zo iets duizenden vliegen weg en zonder goed te kijken en/of denken vliegen er een paar honderd tegen kabels en ramen waar licht brand. Net zoiets als die spuiten waar iedereen zo meteen uit angst naartoe wandelt omdat de meeste dat doen.

AliBhaBha | 03-01-21 | 12:06

Daarom snel vuurwerk verbieden dat is het beste voor mens en dier.

simpel_vruchtje | 03-01-21 | 11:21 | 2

Beetje simpel, vruchtje.

Joris Beltsin | 03-01-21 | 11:25

Natuurlijk.... wat doen honderden spreeuwen in de stad: ze zijn een overlast..... dat er nu een paar minder van zijn is geen enkel probleem.... is de natuur eerder mee geholpen.
En hoe vaak hebben wij hier al dode vogels gezien na vuurwerk? Ik hier niet in ieder geval...

Mr.Nuance | 03-01-21 | 15:13

Gewoon handhaven op verboden vuurwerk; probleem opgelost.

guile | 03-01-21 | 11:18 | 1

Ha ha..!

aardv@rk | 03-01-21 | 11:40

Maar waarom alleen daar...?

Warhead | 03-01-21 | 10:04 | 1

Omdat het een kleine kans is dat het gebeurt. Het gebeurt wel vaker, spreeuwen die schrikken van een roofvogel, onweer of vuurwerk en zich vervolgens massaal te pletter vliegen in blinde paniek. 10 jaar geleden was er ook zo'n fenomeen in Nederland, 600 dode spreeuwen op 1 januari in Gorinchem. Waarschijnlijk vuurwerk dus, maar geen enkele reden voor drama.

Joris Beltsin | 03-01-21 | 10:29

De mensheid is als kanker voor deze aarde en alles wat erop leeft. Het spreid zich razendsnel uit en vernietigt alles in zijn pad.

halfvolle glas | 03-01-21 | 08:00 | 1

Trieste tegel, maar je hebt wel een punt..

aardv@rk | 03-01-21 | 11:41

Is 5 G, ofwel iets in de buurt van 60 Gigahertz.
Elke morgen spelen er kwetterende Kauwtjes op mijn schoorsteen. Ze maken me daar een lawaai! Soms moest ik met mijn kop de open haard in en "STIL" roepen.
Toen kwam er een e-mail van Ziggo binnen. Vier uur lang zouden we geen tv hebben en geen internet, er moest voor ons gewerkt worden aan het net!
Daarna viel me op dat de kauwtjes en de kraaien wel erg stil waren, ik hoefde niet meer met mijn kop in de open haard. De nieuwe 5G staat niet altijd aan, soms keren ze terug die zwarte boefjes, maar hun gedrag is definitief veranderd.
Mijn nieuwe leven als complotdenker bevalt me best. Ik luister met een heel andere antenne naar Hugo nu! Leve het vaccin!

Rest In Privacy | 03-01-21 | 06:31 | 1

Ziggo gaat via de kabel kaasbol.

Joris Beltsin | 03-01-21 | 09:40

Waarom is er in beide filmpjes geen mens op straat en geen teken van vuurwerk te zien? Misschien heeft de maffia wel drugsafval bij hun rustplaats gedumpt en vlogen ze zich daarom dood, stoned als een garnaal.

Blauwpetje | 03-01-21 | 00:17

Spreeuwen zijn curieuze vogels. Als ik naar de markt loop/fiets, dan zit er in de zomer altijd een kolonie spreeuwen in de rij bomen. Kom je dan de hoek om, dan lijkt het net of je in de jungle zit, ergens in de Amazone. Wonderbaarlijk en erg rustgevend, maar wel raar. Mijn papegaai kan dit helemaal niet, en die komt van origine uit de Amazone. Daarnaast zijn spreeuwen meesters om gekke figuren in de lucht te maken. Niet een salto, zoals die kloteduif van de buren doet, maar echt absolute kunst. En spreeuwen zijn niet de enige slachtoffers van vuurwerkgeweld. Ook Kauwen gaan voor de bijl. De telling staat hier op 4, waarvan eentje doorboort is door een stok. Ik denk niet dat ie geleden heb, maar het is best schokkend om te zien.

Klappernoot | 02-01-21 | 23:46

Sinds wanneer heb ik iets te maken met spreeuwen die zich weer eens niet aanpassen. Als je je aanpast gaat alles goed. Dat is het medicijn tegen alle rare vogels.

Toch heb ik de indruk dat ik weet een toontke lager moet zingen.

Omgekeerde wereld. Maarja stel je voor dat je de laatste rare vogels leert fluiten.

Wees_welkom | 02-01-21 | 23:28 | 1

Hoef je ze niet eens te leren. Kunnen ze van zelf.

not_as_cheap_af | 03-01-21 | 01:50

Swalbes

Wees_welkom | 02-01-21 | 23:20

Blijkbaar zijn hollandse ganzen stokdoof, das dan weer jammer.

willem n | 02-01-21 | 23:17

Heeft iemand al 5g geroepen?

Masteryu | 02-01-21 | 22:25 | 1

5Gaaayyyy!

haddem | 02-01-21 | 22:50

Darwin, de betere spreeuwen vliegen door, de rest probeert zich over te geven (of dood, maar Italianen eten toch zangvogeltjes?)

Hemmenaar7 | 02-01-21 | 22:18

Waarom heeft iedereen het eigenlijk over spreeuwen, terwijl het mussen zijn?!

kriebeltjes | 02-01-21 | 22:07 | 2

Omdat het toch spreeuwen zijn misschien?

Watching the Wheels | 02-01-21 | 22:09

@Watching the Wheels | 02-01-21 | 22:09: Vleermuizen ?

Baron Clappique | 02-01-21 | 22:14

I call bullshit. Hier in de wijk waar ik woon wordt elk jaar stevig vuurwerk afgestoken. De volgende dag ga ik altijd met een bezem door de straat (wij reaguurders benne nette mense tenslotte) en ik heb nog nooit een dode vogel aangetroffen.

Ivoren Toren | 02-01-21 | 22:04 | 2

Het is ook een opgeklopte onzin die in verhouding te verwaarlozen is als je het zou vergelijken met de leuke situaties.

Maar Dat was 2020 en wordt 2021.. De minderheid gaat hard roepen en krijgt de aandacht. Wat dat betreft is blm en het vuurwerkdebat hetzelfde . Even irritant.

Wees_welkom | 02-01-21 | 23:23

Dat zegt niets, dat is een kwestie van statistiek. Dat een spreeuwenwolk zich van schrik te pletter vliegt is nu eenmaal een zeldzame gebeurtenis, en werelwijd zijn er nog genoeg zeldzame gebeurtenissen, waarvan we tegenwoordig direct kennis nemen dankzij de elektronische hulpmiddelen en Internet.

Hoe vaak is er iemand in je wijk gestorven door vuurwerk? Toch gebeurt zoiets soms, net zoals spreeuwenwolken soms ter aarde neerstorten, en net zoals vliegtuigen soms neerstorten. Als zich ergens al een spreeuwenwolk zich bevindt op een plaats waar veel vuurwerk wordt afgestoken, zal die in de meeste gevallen al spoedig van schrik de vleugels hebben genomen, maar een enkele keer gaat het verkeerd, dit keer ergens in Europa.

Argyronauta | 02-01-21 | 23:57

Eindelijk een effectief middel tegen spreeuwenoverlast!

kunstliefhebber | 02-01-21 | 21:58

Dan zouden er in nl ook ieder jaar zomaar spreeuwen uit de lucht moeten vallen. De beesten schrikken vliegen op en landen weer meer niet

Petroselinum crispum | 02-01-21 | 21:36

In Nederland hadden we dit ook, grote ophef, verbod.... bleek een virus te zijn. Totale nonsens.

Braco.me | 02-01-21 | 21:08 | 5

@Watching the Wheels | 02-01-21 | 21:16: Klopt, die man in Frankrijk die z'n hoofd kwijtraakte, die kapotte bushokjes en opgeblazen prullenbakken was ook door dat virus.

kriebeltjes | 02-01-21 | 21:49

Nee die hebben gewoon de gebruiksaanwijzing verkeerd gelezen. Wat is je punt? Leg de focus op het positieve

Wees_welkom | 02-01-21 | 23:24

@Watching the Wheels | 02-01-21 | 21:16: Dat is Darwinisme ten top.

Warhead | 03-01-21 | 10:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Jammer dat eigenlijk niemand dit toch jammer vindt. Dat zoveel wilde dieren in een keer voor niets eigenlijk sterven. Zou je toch iets moeten doen. Gewoon omdat je mens bent en empathie zou moeten hebben voor.

MeneerGuggenheimer | 02-01-21 | 21:06 | 1

De mens is niet zo'n empathisch dier of het nou een zwerver is die doodvriest, soortgenoten die met miljoenen tegelijk vergast worden of afrikanen in een ver land die kapot gebombardeerd worden. Wij hebben alleen empathie voor de "stam", in het westen is dat meestal de familie, vrienden en soms het dorp of de buurt.

zeertegendradig | 02-01-21 | 21:29

Blijkbaar zijn de spreeuwen een plaag in Rome, en zou men dit eigenlijk dagelijks willen doen.

NomadBrewer | 02-01-21 | 20:53

VVS is pas the filth of humans...

Warhead | 02-01-21 | 20:36

uccelli morti scricchiolano sotto le mie ruote

Kopje Suiker | 02-01-21 | 20:28 | 3

italiani morti scricchiolano sotto le mie ruote

Baron Clappique | 02-01-21 | 20:30

@Baron Clappique | 02-01-21 | 20:30: Coglione!

Kopje Suiker | 03-01-21 | 01:47

Vola un aquila nel cielo

van Oeffelen | 03-01-21 | 09:40

The Birds are back. dat krijg je met een open einde.

Mr_Natural | 02-01-21 | 20:26 | 1

Bedoel je die zangers of de film van Hitchcock?

Baron Clappique | 02-01-21 | 20:32

Ze vreten daar toch ook mussen? Wat een gezeik om niks. Trieste.

Haatejaculaat | 02-01-21 | 20:25
-weggejorist-
Flame | 02-01-21 | 20:23

Ik word duizelig van zo'n filmpje.

Als je spreeuwen wil laten zien: niet verticaal filmen. Rustig bewegen. Hier een paar spreeuwen, daar een paar spreeuwen.

Maar niet tegelijkertijd gaan filmen een breakdancen.

Knufter | 02-01-21 | 20:22

Het is een groot raadsel.
Een Bernini Mysterie.

Ruimedenker | 02-01-21 | 20:16 | 1

Misschien heeft Dan Brown dan wel een oplossing...

Zwezerik | 02-01-21 | 20:22

Kappen met dat gespreeuw, ik heb nog steeds koppijn.

johoost | 02-01-21 | 20:10

Elke middag om een uur of vijf verzamelen honderden spreeuwen zich bij ons in de buurt om rondjes te vliegen en tussendoor in de bomen te zitten. Wanneer rotten ze op naar Afrika ?

D.Onderop | 02-01-21 | 20:10 | 3

Hoewel hij het hele jaar door te zien is, is het een trekvogel. De spreeuwen die wij hier 's zomers zien, zitten 's winters zuidelijker en onze winterspreeuwen bevinden zich 's zomers noordelijker.
Aldus Wikipedia

RickyLaRue | 02-01-21 | 20:14

Nooit. Deze gaan van de zomer weer terug naar het noorden en worden afgewisseld met de exemplaren uit Afrika.

Joris Beltsin | 02-01-21 | 20:15

Wij hebben weer last van de schijtlijsters. Die komen even na zonsondergang uit de flat vandaan.

Haatejaculaat | 02-01-21 | 20:29

al dat gefladder ook.

newray | 02-01-21 | 20:06

Misschien even de zwarte dozen uitlezen?

TheGreatMachine | 02-01-21 | 20:04

En vorig jaar niet?

Kaas de Vies | 02-01-21 | 20:00 | 2

Toen kraaide er geen haan naar.

Ruimedenker | 02-01-21 | 20:03

Nieuw fenomeen Kaas.
Komt door klimaatverandering.

RickyLaRue | 02-01-21 | 20:04
-weggejorist-
Rest In Privacy | 02-01-21 | 19:54 | 2

Lijkt mij niet makkelijk om een spreeuw uit de lucht te schieten met een Romeinse kaars.

Ruimedenker | 02-01-21 | 19:51 | 1

Wie het lukt mag hem houden.

Ivoren Toren | 02-01-21 | 22:06

Het welzijn van onze vrienden uit het dierenrijk vind ik op zich wel een valide reden om consumentenvuurwerk te verbieden. En de echte die hard verslaafden die echt niet zonder vuurwerk kunnen, ach, die komen toch wel aan hun vuurwerk. En daar moeten we dan ook niet al te moeilijk over doen vind ik. Hee, het is maar 1x per jaar oud&nieuw.

VanBukkem | 02-01-21 | 19:49 | 4

@Kaas de Vies | 02-01-21 | 20:02:
Meer lezen dan.
Gebeurt wel vaker bij spreeuwen, zelfs in NL. Dat krijg je als je met honderdduizend stuks in een paar bomen gaat zitten en dan allemaal op hetzelfde moment panikeert. Kan vuurwerk zijn maar ook iets anders. Geen drama in ieder geval.

Joris Beltsin | 02-01-21 | 20:12

Net als bij de boeren wordt er nu van alles met de haren bijgesleept om te kunnen gaan verbieden. Ik kan me niet voorstellen dat dit nieuw is, ik heb ook nog nooit op nieuwjaarsdag overal dode vogels zien liggen.

5611 | 02-01-21 | 21:38

@Kaas de Vies | 02-01-21 | 20:02: ja precies. Hier ook op het nieuws dat de vogels in paniek waren na het vuurwerk. Het minste vuurwerk sinds 90 jaar en nu waren de vogels in het 4ivierengebied in paniek door het vuurwerk.. Nog nooit eerder wat over gehoord en gelezen.

getty678 | 02-01-21 | 22:46
▼ 1 antwoord verborgen

“Who are these that fly as a cloud, and as the doves to their windows?” (Isaiah 60:8 KJV)
Starlings.
Vreemde jongens, die Romeinen.

prekert | 02-01-21 | 19:48

Ik heb er een paar seconden over nagedacht, en de volgende vraag borrelde spontaan bij me op: Hoe kan het toch dat ik in mijn hele leven nog nooit zoveel dode vogels op straat heb zien liggen na één avondje vuurwerk? Want als deze spontane vogelsterfte door vuurwerk komt, dan had dit overal in Nederland óók al jarenlang het geval moeten zijn, toch? Hoeveel dode vogels hebben jullie zien liggen op Nieuwjaarsdag? Nou?

VBO_B_Niveau | 02-01-21 | 19:47 | 6

Wappie moehahaha

clockandhammergame | 02-01-21 | 20:00

@Joris Beltsin | 02-01-21 | 19:52: geen idee, nrc is een paywall...

Warhead | 03-01-21 | 10:08

@Warhead | 03-01-21 | 10:08:
Blinde paniek van een zwerm. Dan moet je me maar op mijn woord geloven, het is niet anders.

Joris Beltsin | 03-01-21 | 11:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Waar blijft het darts topic? #teambunting

TheManiac | 02-01-21 | 19:47

Het komt wel vaker voor dat grote groepen spreeuwen zich te pletter vliegen als ze ergens van schrikken. In een spreeuwenwolk doet de gemiddelde spreeuw wat zijn buren doen, en dat kan fraaie spreeuwenwolken genereren, maar in panieksituaties kan zo'n wolk zich ook te pletter vliegen. En dan komen tegenwoordig natuurlijk de wappies er aan en beweren dat dit door een 5G antennemast is veroorzaakt. Dode groepen vogeltjes op de grond zijn immers een geliefd wappie-argument dat 5G straling dodelijk is.

Argyronauta | 02-01-21 | 19:46 | 2

Zijn dus eigelijk net mensen tijdens een corona pandemie ,die spreeuwen.

Baron Clappique | 02-01-21 | 19:48

Yep. Het lijkt erop dat dit vooral bij zwermspreeuwen gebeurt omdat die meer naar elkaar kijken dan naar de omgeving. Andere soorten vogels die schrikken letten gewoon beter op.

Joris Beltsin | 02-01-21 | 19:57

Ze hebben al jaren ontzettend last van spreeuwen in Rome. Dit is toch gewoon de oplossing van een probleem?

Leyrann | 02-01-21 | 19:46 | 1

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien.. Spreeuwen hebben last van mensen. Minder mensen en meer spreeuwen zou geen overbodige luxe zijn. Ik dacht even dat Corona de oplossing zou zijn, maar helaas.

Wasbakplasser | 02-01-21 | 19:55

Een Spaanse trap onder hun reedt motte ze krijgen.

Ruimedenker | 02-01-21 | 19:44

Die spreeuwen moeten gewoon optyfen uit de stad. Daar wonen nou eenmaal mensen en die staan bovenaan de voedselketen.

OscarWilde | 02-01-21 | 19:43 | 2

Nou, ik zou niet durven beweren dat die sneeuwvlokjes in de grote stad in staat zijn zelf een komkommer te vermoorden.

Rest In Privacy | 02-01-21 | 19:45

Ja, dan kunnen de mensen daar eindelijk elkaar eens gaan opeten.

Baron Clappique | 02-01-21 | 19:45

ach, als kinderen kregen we een kwartje voor elke spreeuw die we schoten in de fruitbomen.
Daar kon ik dan met mijn tien jaar al LP's voor kopen. ik was zo rijk voor mijn leeftijd toen.

miko | 02-01-21 | 19:39 | 7

@Baron Clappique | 02-01-21 | 19:52: ik zie hier weinig dierenbeulerij in (tenzij je iedere vleeseter als een dierenbeul ziet). Spreeuwen waren lange tijd een plaag en Miko zorgde ervoor dat ze dood nog een doel dienden.

BobDobalina | 02-01-21 | 19:54

@BobDobalina | 02-01-21 | 19:54: En daarom is onverdoofd ineens helemaal OK ? Wij mensen zijn overigens ook een plaag; dienen geen enkel doel.

Baron Clappique | 02-01-21 | 20:13

@Baron Clappique | 02-01-21 | 20:13: een plaag voor de meeste dieren. Veel honden en bedwantsen zullen het denk ik niet met je eens zijn.

BobDobalina | 02-01-21 | 20:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Raar, heb nog nooit ergens een dooie vogel gezien op 1 januari. Iemand anders wel?

Lucifer | 02-01-21 | 19:38 | 5

Ik ook niet. Je zou zeggen dat op 1 januari de complete vogelpopulatie in Nederland zou moeten zijn uitgeroeid

cheops | 02-01-21 | 19:42

Ik heb op 1 januari 's-ochtends wel eens een dood vogeltje in mijn bed aangetroffen maar verder nooit.

Joris Beltsin | 02-01-21 | 19:44

Ja, ik vroeg het mij ook al af. Ik bedoel, nee, ik heb nog nooit zoveel dode vogeltjes op straat zien liggen op Nieuwjaarsdag. Wél gigantisch veel vuurwerk.

VBO_B_Niveau | 02-01-21 | 19:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Waren ze soms net ingeënt tegen corona en ontsnapt uit een proefdierenlaboratorium?

Baron Clappique | 02-01-21 | 19:35

Jaja, totdat ze je auto onderschijten.

Ruimedenker | 02-01-21 | 19:35

Zij die gaan fladderen groeten u.

Rest In Privacy | 02-01-21 | 19:32

Ik ben best een dierenliefhebber. Maar die paar dode vogels boeien mij echt helemaal niks. Hoe minder schijt er uit de lucht dondert hoe liever mij het is.

Leptob | 02-01-21 | 19:31 | 7

Inderdaad, ze schijten altijd met de hele club tegelijk mijn voiture onder

Diederik_Ezel | 02-01-21 | 20:12

U bent geen dierenliefhebber....!

Kowalski11 | 02-01-21 | 20:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Gewoon een spreeuwenverbod. Iedereen blij.

cheops | 02-01-21 | 19:31

“Rome gezien en dan sterven”

Ruimedenker | 02-01-21 | 19:28

Een stukje spreeuw is mals, met een echte wildsmaak. De vogel is op z'n lekkerst als ie gelankeerd wordt door kersen, sla en cantharellen. Italianen zijn er dol op.

squadra | 02-01-21 | 19:28

Niet alles wat kan dat hoeft

Carlos_I | 02-01-21 | 19:27

Mooi dat de meest paniekerige spreeuwen doodgingen, dan kan evolutie zijn werk doen.

heldheino | 02-01-21 | 19:27

Toen ik 10 was, ging ik op Nieuwsjaardag met een vriendje zoeken naar de vuurwerk dat in de herhaling zou kunnen ontsteken. We kwamen een oudere buurjongen tegen.
Hij gaf ons een spreeuwenjager maar waarschuwde gelukkig voor de snelle lont.
Ik stak aan hij gooide ver weg. Daverende knal met vlam in de lucht. Geweldig. Die sensatie was geweldig. Gister wel een halve gare de touwtyfus gescholden omdat de malloot een cobra tussen woonblokken afstak.

masahide | 02-01-21 | 19:26 | 1

U bent geëvolueerd.

Carlos_I | 02-01-21 | 19:28

Italianen zijn dol op kleine vogeltjes en spannen overal netten om trekvogels te vangen. In Rome hebben ze nu impulsvissen in de lucht met 5 G ontdekt.

Baron Clappique | 02-01-21 | 19:23

De heilige vader, il gazza ladra: www.youtube.com/watch?v=2XT9KLu86EE

De Raven van Eenoog, rustend op de Schouders van de Gehangene, zeker van hun Feestmaal.

Rest In Privacy | 02-01-21 | 19:23 | 2

Dat gaat over een leeuwerik geen spreeuw. man, en een Gazza is italiaans voor ekster oftewel de Pica pica,..

miko | 02-01-21 | 19:46

Onderkoning Bruls riep vanmorgen al dat een permanent vuurwerkverbod er nu moet komen.
Ik stop met vuurwerk als jij 40 kilo afvalt.

Trumme | 02-01-21 | 19:22 | 7

Goed idee. Soort vuurwerk bucket challenge ... dat iedere Nederlander maximaal het aantal kilo's vuurwerk mag kopen dat Bruls elk jaar op 26 december boven de 100 kg. weegt, goed idee!

Watching the Wheels | 02-01-21 | 19:36

Volgens mij weegt 'ie dan nog steeds 140 kg. Wat hij overigens helemaal zelf moet weten. Maar als iemand een ongezond lijf heeft vind ik het lastig om er zomaar op te vertrouwen dat zijn verstand wel gezond is.

Rest In Privacy | 02-01-21 | 19:56

@Quib | 02-01-21 | 19:56:
Da's dan maximaal 40 kilo vuurwerk per persoon, 160 kg. voor een klein gezin.

Watching the Wheels | 02-01-21 | 20:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Een stuk efficiënter dan lijmstokken.

Ruimedenker | 02-01-21 | 19:22

OT: In GB eindig je inmiddels een avondje in de bak voor het laten zien hoe druk het in een gemiddeld NHS ziekenhuis is gedurende een pandemie: www.youtube.com/watch?v=Sl2MrOPg_i0

EEnzame SchizofrEEN | 02-01-21 | 19:21 | 5

@Baron Clappique | 02-01-21 | 19:25: "Hi everyone- I was held in custody and cells today in Gloucester until 11:30pm for a public disorder offence for sharing an online video of an empty Gloucester Royal Hospital."
Dus verstoring openbare orde... Hoe veel mensen er verstoord werden ten tijde van het filmen? Niet veel. Maar veel mensen zullen er wel aanstoot aan hebben genomen.

EEnzame SchizofrEEN | 02-01-21 | 20:01

@miko | 02-01-21 | 19:53: Je kunt je afvragen waarom journalisten dit niet gedaan hebben. En waarom de BBC meerdere malen filmpjes van een Italiaanse (!) IC hebben laten zien bij hun verhaal over de drukte op de IC's van engelse ziekenhuizen.

EEnzame SchizofrEEN | 02-01-21 | 20:02

@miko | 02-01-21 | 19:53:
Er werken ook best veel mensen in een ziekenhuis en die allemaal in een narrative meekrijgen schijnt best lastig te zijn.

Joris Beltsin | 02-01-21 | 20:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Tja, alles moet of gaat kapot... Maar he, wat maakt het uit,als de mens maar zijn pleziertjes heeft : /

Kowalski11 | 02-01-21 | 19:19

Vuurwerk is nergens goed voor. Verbied het.

zwaaropdehand | 02-01-21 | 19:19 | 5

@Zwezerik | 02-01-21 | 19:24: Erg kort door de bocht dit.Ik neem aan dat er ook verboden zijn waar U achter staat en anderen weer wat minder.Ben benieuwd wat de meerderheid in Nederland van een verbod vindt.

Kowalski11 | 02-01-21 | 19:51

De overheid is niet eens bereid bestaande verboden consequent te
handhaven, wat heeft nog meer verbieden dan voor nut?

getzappad | 02-01-21 | 19:58

Jawel hoor. Het is leuk.

Ivoren Toren | 02-01-21 | 22:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooi!

Zwezerik | 02-01-21 | 19:28

Fake. Zijn drones die een dansje doen.

Joris Beltsin | 02-01-21 | 19:41
▼ 1 antwoord verborgen

Niks vuurwerk! Dat is 5G jonguh!

Behangdelul | 02-01-21 | 19:17

Er zijn teveel spreeuwen,overbevolking zeg maar,en dan ruimt de natuur dat op.

van stampij | 02-01-21 | 19:16 | 5

Als je geen idee hebt, hoef je niks te zeggen.

Joris Beltsin | 02-01-21 | 19:24

@Joris Beltsin | 02-01-21 | 19:24: Een boodschap uitdragen en ontkrachten in een zin. artiest!

BobDobalina | 02-01-21 | 19:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens mij eten ze die in Frankrijk.
Dus eh... invriezen en exporteren.
En anders door de pasta.

RickyLaRue | 02-01-21 | 19:15

Het jaar van het verbod, is dat ook een chinees jaar?

alisdeWnogzoS | 02-01-21 | 19:14

Er waren er klaarblijkelijk teveel. Weer een probleem minder. De natuur doet zijn werk wel.

Frau Merkel | 02-01-21 | 19:14

Dit gebeurt (op kleinere schaal) in Nederland ook elk jaar, het is gewoon een lijpe traditie die elk jaar gekker moest nos.nl/artikel/2362795-zwanen-en-ganz... Denk al jaren vlak voor Oud en Nieuw "daar gaan weer een paar duizend vogels naar de ..." als de eerste hulp vol zit met menselijke slachtoffers die een oog of hand missen, dan kan iedereen snappen dat er ook slachtoffers onder (water)vogels vallen. Vreemde traditie (maar eerlijk is eerlijk ... ik schoot vroeger horizontaal mijn pijlen richting de buren die aan het andere eind van de straat hun pijlen richting ons terug schoten ... mooie tijd)!

Watching the Wheels | 02-01-21 | 19:14 | 3

Gans schijnt goed te smaken; in Duitsland heel normaal om op tafel te verschijnen, hier in Nederland veel minder?

EEnzame SchizofrEEN | 02-01-21 | 19:22

@EEnzame SchizofrEEN | 02-01-21 | 19:22:
Schijnt nogal taai te zijn.

Watching the Wheels | 02-01-21 | 19:33

@EEnzame SchizofrEEN | 02-01-21 | 19:22: Ik zet mijn tanden liever in zo'n ietwat zoetige kolibrie.

goedverstaander | 02-01-21 | 19:55

Prachtvogels zijn het. Wij hebben ieder jaar zomaar 5 broedpaartjes onder de dakpannen, we horen ze binnen lawaai maken. Het zijn enorm goede imitators. Blaffende honden, sluiters van spiegelreflexcamera's, klikgeluiden, trillers, het geluid van kieviten, we zitten er altijd met een grote grijns naar te luisteren.

Jammer van die beestjes in Rome. De mensheid is een grotere pandemie dan COVID-19 ooit zal worden.

Rest In Privacy | 02-01-21 | 19:13 | 2

Er zijn fruittelers die daar heel anders over denken.

BobDobalina | 02-01-21 | 19:23

Ik boem knal leuk vinden. Ik sierwerk ook als het echt moet. Hoi, hoi, ik spaar een gans jaar om eind van het jaar boem knal te doen!

Hevvlan Demuru | 02-01-21 | 19:13

Is spreeuwedij wat? Ik ben dol op kippedij. Maar vlees vind ik pas lekker als ze met de betreffende spier inspanning verricht hebben.
Moeilijk, moeilijk.

HogeNood | 02-01-21 | 19:12 | 1

Als veelgebruikte spier bij vogels kan ik u de cloaca aanbevelen.

Joris Beltsin | 02-01-21 | 19:32

het ziet er naar uit dat ze zichzelf gewoon te barsten vliegen door het vuurwerk

mykdelta | 02-01-21 | 19:12

Nog even en ze gaan ook nog oorlogen verbieden omdat dieren van de herrie
in de stress raken.

getzappad | 02-01-21 | 19:11 | 2

Dat zou mooi zijn!

Watching the Wheels | 02-01-21 | 19:17

Dan zou de VS en Rusland helemaal kapot gaan wegens gebrek aan inkomsten. Mooi idee!

Warhead | 03-01-21 | 10:11

Waarschijnlijk waren ze gewoon moe van een lange dag rondvliegen en zijn ze allemaal een paar uur later weer vrolijk verder gaan vliegen.

smdyasc | 02-01-21 | 19:09

Zielig.

Maya de Blij | 02-01-21 | 19:09

Arme diertjes. Rare ‘jongens’ die Romeinen.

Normpje | 02-01-21 | 19:08

Daarom wat Hubert Bruls brulde: een vuurwerkverbod.

Rest In Privacy | 02-01-21 | 19:07

Koren op de molen van baklap Bruls. Geen toeval. Weer keurig geplugd via de MSM. Ik lees en hoor er de hele dag al over.

goedverstaander | 02-01-21 | 19:07

Met oudjaar heb ik vuurwerk gezien, in het Oogziekenhuis werden een paar slachtoffers binnengebracht en in Rome gaan de vogels dood. Zie je nou wel dat een vuurwerkverbod geen zin heeft.

Diederik_Ezel | 02-01-21 | 19:04 | 3

Je ogen zullen wel niet goed zijn...

Rest In Privacy | 02-01-21 | 19:07

Precies en waarom zouden wij geen vuurwerk mogen afsteken terwijl die moslimterroristen wel alles en zichzelf mogen opblazen.

BobDobalina | 02-01-21 | 19:09

Die zijn naar de spreeuwigheid.

dhrat | 02-01-21 | 19:04 | 1

Naar de spreeuwige jachtvelden

Prieelvogel | 02-01-21 | 19:43

Kutvuurwerk.

Rest In Privacy | 02-01-21 | 19:03 | 2

Sowieso

GekkePietje | 02-01-21 | 21:26

gelul, spreeuwen gaan daar nooit dood aan, deze ook niet, het is Italia, dus ik denk dat ze zich proberen over te geven.
Natuurlijk gedrag bij luide geluiden.

Hemmenaar7 | 02-01-21 | 22:16

Shithole Rome ziet er schoon uit op dit filmpje. Vast midden in de stad waar de Italianen zelf verblijven.

Denkhetnjet | 02-01-21 | 19:02
-weggejorist-
Tiltetapper | 02-01-21 | 19:00

Misschien zit HAARP er wel achter.

Brabeaulander | 02-01-21 | 19:00

Met vuurwerk van 5G, daar doodt u elke vogel mee...

wiener mit pommes | 02-01-21 | 18:58 | 3

Bingo, het is nu wachten op de tweet van Thierry.

TheOtherWhiteMeat | 02-01-21 | 19:17

@Watching the Wheels | 02-01-21 | 19:21:
O ... vuurwerk is natuurlijk boreaal (windmolens oorspronkelijk toch ook?), 5G in ieder geval niet.

Watching the Wheels | 02-01-21 | 19:46

Dit vind ik de eerste goede reden om over een vuurwerkverbod te gaan praten.
Te gaan praten he. Niets overhaast.

Pieter_Auper | 02-01-21 | 18:56 | 16

Laat ze eerst maar bewijzen dat vuurwerk de oorzaak is. Vogels vallen vaker in grote groepen uit de lucht, meestal in de winter.

hisxxx | 02-01-21 | 20:21

@Watching the Wheels | 02-01-21 | 19:27: Wij hebben ook een hond, het vuurwerk boeit hem niet. Niet iedere hond is bang voor een knal. Je hebt weinig aan een jachthond als hij weg is nadat je hebt geschoten.

Gandalph | 02-01-21 | 20:55

@Gandalph | 02-01-21 | 20:55:
Het is nog een oude jachthond ook, haha. Nooit als zodanig ingezet, door de eigenaar die overleden is, maar toch. Oude eigenaar had haar ook al uit een asiel dus dat eest heeft al 3 of 4 eigenaren gehad, dus geen idee waarom ze zo bang is.

Watching the Wheels | 02-01-21 | 23:45
▼ 13 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland