Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Eigen enquête: leraren willen geen schoolsluiting

Mark & Hugo dreigen met een volledige lockdown. Maar de herfstvakantie is voorbij, de scholen beginnen overal weer. En leraren vinden het in grote meerderheid prima om voor de klas te staan, blijkt uit stijlloos onderzoek

Vorige week maandag openden we de week met het bericht dat leraren DOODSBANG zijn op hun eigen werkplek. Dat bleek uit een persbericht van Leraren In Actie (LIA), een collectief dat al sinds maart angstberichten rondpompt over corona & het klaslokaal. De kern van hun onderzoek was dat er al op de helft van de scholen covid was geconstateerd. Wij spraken een (1) lerares die daarover schamperde: op haar school van 2500 leerlingen waren er inderdaad ook een stuk of 15, maar een half procent besmettingen op een school klinkt toch heel anders dan 'de helft van de scholen is besmet'. Nu het mooie: Omdat onze n=1 nogal weinig was qua tegenproef, kregen we contact met iemand uit de onderwijswereld die zijn eigen onderzoek deed. Hij wenst anoniem te blijven vanwege zijn positie op het schoolplein, maar we hebben hem gesproken en weten waar zijn LinkedIN woont. Hieronder zijn bevindingen.

Beste GS redactie,

Kuch kuch, hier de man in de regenjas. Misschien interessant, misschien niet. Gooi maar weg dan.Door een combinatie van factoren heb ik een enquête gehouden onder lesgevend personeel in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Hoe ik hiertoe gekomen ben:

1. Ik verbaas me over de berichten in de media waarin een beeld geschetst wordt dat leerkrachten en docenten ‘bang’ zijn en het liefst willen dat de scholen dicht gaan. Zoals jullie in dit bericht al aankaartten dat een vakbond als LIA en media als De T. een eenzijdig beeld geeft;
2. Ik me ervan bewust ben dat media vooral de extremen benadrukken, omdat dit nu eenmaal kliks oplevert;
3. Ik zag dat jullie onderzoek (n=1) wel wat karig was om een onderbouwd tegengeluid te bieden;
4. Ik toegang heb tot een forse database van leerkrachten en docenten;
5. Het in ons belang is dat er geen onnodige paniek gezaaid wordt en de ‘publieke opinie’ beïnvloed wordt door een klein groepje met een eenzijdig angstverhaal – dit laatste is natuurlijk voer voor mensen die het onderzoek kut vinden, maar het is wat het is. Ik ben er in ieder geval transparant over.

De enquête
Ik heb twee gelijke enquêtes gedaan onder leerkrachten basisonderwijs en docenten voortgezet onderwijs. Alleen termen basisonderwijs / voortgezet onderwijs, leerkracht / docent en kinderen / leerlingen zijn anders in de enquêtes. Toelichting op de methodiek, de deelnemersaantallen en overige verantwoording is onderaan te vinden. Hier eerst de uitkomsten:

Uitkomst basisonderwijs:
- 12,01%
vindt dat de scholen dicht moeten gaan en de meesten daarvan vinden dat het pas weer open kan bij risiconiveau ‘waakzaam’ (74,58%);
- 36,85% vindt dat de scholen open kunnen blijven zonder extra maatregelen;
- 51,14% vindt dat de scholen open kunnen blijven met extra maatregelen.

Conclusie: 87,99% vindt dus dat de basisscholen open moeten blijven, al dan niet met extra maatregelen, tegenover 12,01% die vindt dat de basisscholen dicht moeten.

Van de leerkrachten die extra maatregelen nodig vinden (51,14%) geven verreweg de meeste respondenten aan dat de ventilatie op school conform de normen van het RIVM moeten zijn, namelijk 83,40%. Daarnaast worden maximaal 15 leerlingen per lokaal (39,57%) en verplichte mondneusmaskers, mondkapjes in het gebouw, buiten de klas wordt door 37,02% genoemd.

Van de mensen die de enquête ingevuld heeft:
-  Kent 82,29% van de mensen persoonlijk iemand die besmet is (geweest) met corona;
-  Is bij 57,79% iemand op school besmet (geweest) met corona;
-  Heeft 5,83% zelf corona (gehad).

Uitkomst voortgezet onderwijs:
- 25,12% vindt dat de scholen dicht gaan en de meesten vinden dat het pas weer open kan bij isiconiveau ‘waakzaam’ (65,74%);
- 21,16% vindt dat de scholen open kunnen blijven zonder extra maatregelen;
- 53,72% vindt dat de scholen open kunnen blijven met extra maatregelen.

Conclusie: 74,88% vindt dus dat het voortgezet onderwijs open moeten blijven, al dan niet met extra maatregelen.

Van de docenten die extra maatregelen nodig vinden, geven verreweg de meeste respondenten aan dat de ventilatie op school conform de normen van het RIVM moeten zijn, namelijk 80,80%. Daarnaast worden verplichte mondneusmaskers (gecombineerd 90,62% - alleen buiten de klas 63,39% / ook in de klas 27,23%) en kleinere klassen tot maximaal 15 leerlingen (45,98%) genoemd.

Van de mensen die de enquête ingevuld heeft:
- Kent 86,81% van de mensen persoonlijk iemand die besmet is (geweest) met corona;
-  Is bij 95,68% iemand op school besmet (geweest) met corona;
-  Heeft 6,70% zelf corona (gehad).

Mijn interpretatie
De overgrote meerderheid van het onderwijsgevend personeel in zowel het basis- en voortgezet onderwijs vindt dat de scholen open kunnen blijven.
In het basisonderwijs wil ongeveer de helft van de leerkrachten extra maatregelen, met name op het gebied van ventilatie van scholen. Overigens is dit een bekend probleem en wordt hier al jaren aandacht aan besteed. Hier een link naar alle nieuwsartikelen van vóór 1 november 2019 toen COVID-19 nog niet bekend was.

In het voortgezet onderwijs driekwart van de docenten extra maatregelen om open te blijven. Een verplicht mondneuskapje (iets dat met één pennenstreek te regelen is, door scholen of de minister) is een sterke wens. Tevens is ook hier ventilatie een van de meest genoemde maatregelen.
Verder mag iedereen z’n eigen conclusies trekken.

De enquête - hoe is deze opgezet?

Ik heb twee gelijke enquêtes gedaan onder leerkrachten basisonderwijs en docenten voortgezet onderwijs. Alleen termen basisonderwijs / voortgezet onderwijs, leerkracht / docent en kinderen / leerlingen zijn anders in de enquêtes.

De groepen bestaat uit twee exports waarbij respondenten eerder hebben aangegeven dat hun functie leerkracht basisonderwijs cq docent voortgezet onderwijs is. Daarbij is de eerste vraag een controlevraag om eventuele mensen die niet (meer) voor de klas staan, uit te sluiten van deelname aan de vragenlijst.

Van deze twee exports heb ik een aselect kolom toegevoegd en de enquêtes gerandomized verstuurd naar 748 leerkrachten basisonderwijs en 766 docenten voortgezet onderwijs. Op basis van de resultaten na de eerste 24 uur heb ik een tweede batch verzonden naar 4536 leerkrachten en 3817 docenten om de respons op een statistisch aanvaardbaar niveau te krijgen.

In de uitnodigingsmail staat dat men anoniem kan deelnemen aan de vragenlijst of er desgewenst voor kan kiezen om aan het einde van de vragenlijst een e-mailadres achter te laten om kans te maken op een beloning. Disclaimer: ik ben geen statisticus dus er zal vast wat aan te merken zijn op de vragen / vraagstelling.

Respons
Respondenten basisonderwijs: 514 (35,02 % laat e-mailadres achter, rest belangeloos + anoniem);
Respondenten voortgezet onderwijs: 458 (28,60 % laat e-mailadres achter, rest belangeloos + anoniem).

Basisonderwijs
Aantal onderwijsgevend personeelsleden in NL (peildatum 2019, bron): 130.613
Benodigde steekproefgrootte bij 95% betrouwbaarheid en 5% foutmarge: 384
Aantal ingevulde enquêtes: 514

Voortgezet onderwijs
Aantal onderwijsgevend personeelsleden in NL (peildatum 2019, bron): 73.773
Benodigde steekproefgrootte bij 95% betrouwbaarheid en 5% foutmarge: 383
Aantal ingevulde enquêtes: 458

Naschrift: En dan hier toch nog wat bangmaakstatistiek

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Correctie voor Bart Simpson: Corona is voor 98% niet dodelijk.
Maar ook mensen die er niet aan dood gaan houden er regelmatig ernstige gezondheidsschade aan over waarvan het onduidelijk is hoe lang die blijft.

petersteenkamp | 27-10-20 | 01:10

Basisschoolleerlingen met een mondkapje, zijn ze helemaal mesjogge? Nota bene voor een virus waar ze niet ziek van worden en het gros van de ouderen ook zonder een goed werkend immuunsysteem niet zieker dan van de reguliere griep?

Maris v.d Hof5393 | 26-10-20 | 19:27

Pedagogie, sowieso een failed state!

Kocht onlangs de meest moderne versie van "Hans en Grietje". Noooouu, echt waar, natuurlijk moest dit van een Scandinavische auteur komen. Het voorwoord bijvoorbeeld liet zich eerder lezen als een disclaimer. Met verwijzingen naar studies dat sommige sprookjes en films tot nachtmerries en zelfs fobieën kunnen leiden bij kinderen. Dus zo'n koter tussen 4 en 12 moest je dan uitleggen dat wolven relatief weinig voorkomen in West-Europa. En dat honden afstammen van wolven. Relatief tam zijn, maar dat voorzichtigheid nog altijd geboden was.

En dan waren er ook nog pedagogische vraagstukken op het einde die je dan ter correlatie als ouder/opvoeder/verzorger kon bespreken.

Bijvoorbeeld over gezond eten en tussendoortjes, *spoiler alert*, dus Hans wordt in het sprookje opgesloten en vetgemest door een wolf in oma-outfit. Alsof ie dus eerder om een wortel, appel of meergranenkoek moest vragen ffs!? En nog zo'n moraal van het verhaal dat je als kind toch altijd een beetje voorzichtig mot zijn t.o.v. vreemden ook al maken ze een vertrouwde indruk!

Waar gaat dit heen? "Lamzak en Mietje" was een beter titel geweest.

Hevvlan Demuru | 26-10-20 | 19:21

Omdat de persconferentie morgen niet doorgaat, maar er wel een update komt, resteert de vraag wat precies het verschil is? Wie mogen er op een persconferentie wel komen, maar bij een update niet? En welke onderwerpen mogen op een persconferentie wel besproken worden, maar bij een update niet?

obominotie | 26-10-20 | 17:08

Opvallend dat een eredivisieteam met 15 besmette spelers (waarvan eentje op de dag van de wedstrijd positief was) toch gewoon mag voetballen tegen elf andere spelers, die na de wedstrijd ook weer gewoon naar huis en vrienden gaan. Verantwoordelijkheid??????

Leffe Blonde | 26-10-20 | 15:30

Ziekenhuizen in Zeeland: 15 Zeeuwse Covid-19 patienten en 29 uit Zuid-Holland. Ik weet niet wat we niet goed doen daar in de Randstad, maar het wordt wel tijd dat we dat achterhalen. Als je het Zeeuwse % opnamen zou doortrekken, waren er landelijk maar zo'n 666 (what's in a number) opgenomen. Maar het zijn er wel rond de 14.000 .

MisterC | 26-10-20 | 13:29 | 1

ai, 2.200 moest dat laatste getal zijn.

MisterC | 26-10-20 | 15:15

Minister Slob ook nog eens in quarantaine want één van de medewerkers zou besmet zijn. Het mediadebat waar hij geen zin in had is afgebroken.

sprietatoom | 26-10-20 | 13:09

131 landen? Hmmmm. De basis scholen gingen hier 8 juni weer open. Zomervakantie midden begon pas eind juli. Tot september gebeurde er weinig in de coronastatistieken. What gives?

Gen. Maximus | 26-10-20 | 12:41

Die maffe jeugd van tegenwoordig. Wél de straat op voor het klimaat (nul doden in NL), maar lak aan stikkende opa’s en oma’s op de IC.

Zeddegeizot | 26-10-20 | 11:38 | 1

Op zich is minder mensen goed voor t klimaat, dus dit is niet tegenstrijdig

Continuum | 26-10-20 | 12:13

Als je de scholen niet op halve kracht openhoudt of sluit, gooi dan de rest van Nederland ook maar open want dan blijven de besmettingen toch toenemen.

Montesquieue | 26-10-20 | 11:00

"ik hou ook wel eens een enquête".

masterzwetser | 26-10-20 | 10:44 | 1

Vers afgebakken met wat roomboter er op? Prima.

Lorejas | 26-10-20 | 13:31

Beter dan de n=1 vam vorige week, maar ook niets nieuws onder de zon: ook toen al voelde een meerderheid zich onveilig maar wilde een meerderheid het lesgeven (fysiek) door laten gaan -andermaal bewijs voor het arbeidsethos onder docenten, waarvoor hulde!

Vraagstuk is hier uiteraard niet primair "wat vindt de beroepsgroep ervan?"; als die vraag leidend was was de horeca ook opengebleven. De leidende vraag is wat de maatschappij nodig heeft om het virus in bedwang te houden en daarbij allerhande schade te minimaliseren. En daarbij zou het onderwijs toch wel eens kind (pun intended) van de rekening moeten gaan worden, nu twee zeer grote studies onafhankelijk van elkaar een zeer groot effect van scholensluiting op het terugschroeven van de reproductiefactor hebben gevonden:
www.medrxiv.org/content/10.1101/2020....
www.thelancet.com/journals/laninf/art...

Wetenschopper | 26-10-20 | 10:42

Helaas word in deze democratie vaker naar de minderheid gekeken dan de meerderheid :/

Neuth | 26-10-20 | 10:22 | 2

Daar heb je jammer genoeg gelijk in. Omdat de minderheid samenkluit op de a-socialemedia lijken ze in eens met velen tijdens het 'gezamenlijk BOE roepen', en krijgen ze aandacht.

Dat mede door Teflon Mark zijn geitenpaatje bij een referendum: Ja, we moeten de NIET stemmers ook een stem geven. Dat zou in dit geval de rest van de bevolking betekenen.

FLP_du_Stok | 26-10-20 | 10:57

Het OMT kijkt niet naar wat de leraren willen.

Papa Jones | 26-10-20 | 12:35

Als het aan mij light gaan de scholen voor altijd dicht. Ze leren er toch enkel maar onzin tegenwoordig.

aflaatverkoper | 26-10-20 | 10:18 | 3

Oeps: light --> ligt

aflaatverkoper | 26-10-20 | 10:33

@priwax | 26-10-20 | 10:57:
Nee hoor! Het maakt de lange lijdensweg waar we ons in bevinden korter en dat is humaan.

aflaatverkoper | 26-10-20 | 11:02

Volgens mij is het belangrijkste dat de IC's niet overlopen en de lijken straks in de gangen van het ziekenhuis liggen. En dat is niet gevraagd aan die docenten. Als ik een enquete horeca medewerkers had gehouden, had ik de conclusie ook wel van te voren kunnen raden.
Ik begrijp de zorg van docenten desalniettemin. Dus scholen moeten op grotendeels op slot. Wel moeten scholen facilteiten bieden voor de leerlingen waarbij de thuis het niet toelaat "online" onderwijs te genieten. Ook kan je het aantal contact momenten beperken. Waarom twee uur geschiedenis als het in een uur ook kan. Vakken zoals tekenen, gym, muziek...kunnen voor zover niet relevant voor de opleiding geschrapt worden.

Baron_von_Rijswijck | 26-10-20 | 09:58 | 10

@First Contact | 26-10-20 | 10:49: Ik ben het met je eens, maar de tweede reden dat ik geen kind wil (de eerste reden is dat het écht niet wil) is dat ik in deze absurd gejaagde en opgefokte maatschappij geen kind wil neerzetten de verantwoordelijk er niet voor wil dragen.

PhallusObesitas | 26-10-20 | 11:35

@First Contact | 26-10-20 | 10:49: Ja en zo'n beslissing moet je ook vooral laten afhangen van het risico op een black swan incident zoals de huidige corona crisis. Kom op zeg. Anno nu allemaal dubbel werkende ouders. Het gaat niet om Ibiza tripjes of dat soort trivia. Het gaat erom dat je een fulltime job niet kunt combineren met thuis scholing

Gen. Maximus | 26-10-20 | 12:33
▼ 7 antwoorden verborgen

Intelligente maatregelen zijn altijd te prefereren boven een Lockdown. Bovendien wordt met een Lockdown het probleem alleen maar uitgesteld.

van heinde en verre | 26-10-20 | 09:58

"In het voortgezet onderwijs driekwart van de docenten extra maatregelen om open te blijven. Een verplicht mondneuskapje (iets dat met één pennenstreek te regelen is, door scholen of de minister) is een sterke wens."
1e zin loopt niet, maar verplicht mondkapje in de klas scheelt enorm aan besmettingen. Ook in de pauze moeten leerlingen hun mondkapje ophouden, behalve als ze iets eten en drinken, maar mogen dan eigenlijk niet praten met andere leerlingen (ga maar handhaven). Beetje Chinese methodes, maar het alternatief is meer besmettingen en mensen die hun verdere leven regelmatig chronisch vermoeid zijn. De enige andere optie is lockdown en online thuisonderwijs.

IndoFortuyn | 26-10-20 | 09:46

Gelukkig bepaalt deze persoon en zijn collega's niet wat er gaat gebeuren. Het was niet voor niets dat half maart overal in Europa de scholen gesloten werden. Nederland zat toen met zo'n 275.000 besmette personen en dat aantal donderde na de sluiting samen met de horeca en theaters etc, een week later in elkaar.
Gemiste kans van Rutte/ De Jonge om niet al veel eerder de scholen weer te sluiten, en een grote kans dat dit alsnog gaat gebeuren als de voortekenen niet bedriegen.

Zwizalletju | 26-10-20 | 09:41 | 2

Zolang ze de scholen niet sluiten kan de rest ook wel open blijven. Dat mag inmiddels wel duidelijk zijn, er zijn genoeg onderzoeken en de uitkomsten zijn allemaal duidelijk en wijzen in die richting.

InconvenientTruth | 26-10-20 | 09:43

Virussen bestaan langer dan de mens, je kan er niks tegen doen. Iedereen gaat het toch wel krijgen en iedereen gaat een keer dood. Deal with it.

reagluurder010 | 27-10-20 | 06:39

Ik heb een enquete gehouden onder vrienden. 100% vindt dat je met 8 bier op nog prima achter het stuur kan zitten. Doe er wat aan Rutte.

ZureKoek | 26-10-20 | 09:38 | 2

Een auto heeft idd 4 wielen, maar op een motor val je dan sneller om.

IndoFortuyn | 26-10-20 | 09:48

Goed onderzoek.

schijtzat | 26-10-20 | 11:40

Dit hele gedoe rondom cijfers, onderzoeken, zogenaamde "wetenschap", etc heeft geen enkele zin, als daarna de politiek er sowieso zijn eigen conclusies uit trekt. Wetenschap wordt een kneedbaar alibi ipv richtinggevend. En dat is érg gevaarlijk, want over één ding kunnen we ons allemaal snel eens zijn: de gemiddelde kwalificaties van de dames en heren beroepspolitici zijn om te janken. U weet het, ik weet het, zij weten het.... en het interesseert ze geen donder.

Gladiator Fap | 26-10-20 | 09:28 | 1

Hulde

gebakkenzuchten | 26-10-20 | 10:14

Een hoop gegoochel met cijfers, gebaseerd op een deelwaarneming van de subjectieve en ondeskundige mening van leraren en docenten.

_pacman_ | 26-10-20 | 09:22 | 1

Hiermee toch geobjectiveerd.

schijtzat | 26-10-20 | 11:40

dit is niet meer te sturen,
tenzij je gaat testen. testen, testen.

Alles op Schiphol en Eindhoven laten testen.

Risicogroepen laten testen.

Contactonderzoek. Laten testen.

Scholen laten testen.

etc...

Als men dit niet toepast heeft de rest van de maatregelen geen enkele zin. Behalve wanneer je een generatie moedwillig de shredder in wil draaien.

Naall | 26-10-20 | 09:20

Het zal allemaal best.

Ik heb er ontslag om genomen omdat we als proefobject van het RIVM en de GGD werden gebruikt, terwijl er toen al onwijs veel data bekend was uit Azie.

Ik heb nog geen dag spijt gehad.

FLP_du_Stok | 26-10-20 | 09:16 | 2

Jankert. Het is covid 19, geen Ebola.

Recreatiedictator | 26-10-20 | 09:29

@Recreatiedictator | 26-10-20 | 09:29: Zo te lezen heb jij het niet ver geschopt op school.

En dan ga jij mij uitmaken voor jankerD? Haha. Dankjewel voor de glimlach.

FLP_du_Stok | 26-10-20 | 09:45

Dus 6 à 7% van de respondenten is besmet geweest. Hoe verhoudt zich dat tot de landelijke besmettingsgraad onder werkende volwassenen? Daarmee zou je kunnen bepalen of een school een gevaarlijker werkplek is dan andere bedrijven en organisaties.

lekgoot | 26-10-20 | 09:14 | 1

Zie reactie van Feynman hierboven op 09:09.

Piet Karbiet | 26-10-20 | 09:15

Als de scholen dicht gaan kunnen de kinderen lekker schreeuwen en gillen in de attracties van Walibi en de Efteling. Daar is blijkbaar geen corona want gewoon open met lange rijen.

Piet Karbiet | 26-10-20 | 09:13 | 1

Net als Schiphol. Ben dan ook zeer benieuwd naar de 'totale lockdown' van Rutte cs.

ChipsNootjesBier | 26-10-20 | 09:14

Zes procent van de docenten heeft Corona gehad tegenover bijna twee procent in de rest van de bevolking. Risico is dus drie keer zo hoog.

Feynman | 26-10-20 | 09:09 | 5

hoeveel zijn er overleden van die 6 procent?

Naall | 26-10-20 | 09:21

provocatief: correleert dat met het feit dat die docenten niet goed genoeg waren om in het bedrijfsleven succesvol te zijn of ligt het aan de leerlingen? Ik vraag dit voor een vriend in de politiek die het verschil tussen correlatie en causaliteit niet wil begrijpen.

Gladiator Fap | 26-10-20 | 09:31
▼ 2 antwoorden verborgen

De ramen gaan open (waar dat nog kan) en DUS zitten de leerlingen met hun jas aan in de klas. In België geeft het schoolhoofd de ouders het advies om een extra trui mee te geven aan hun kind. Dat lijkt me een meer gepaste reactie.
In mijn wijk, waar helaas veel studenten wonen, zie ik eind oktober regelmatig half geklede (korte broek, of blote bast zonder jas) figuren over straat gaan. Aankleden is natuurlijk ook wel erg arbeidsintensief. Maar het lijkt mee te vallen met de kou.
Nederlandse gekkigheid?

JvanDeventer | 26-10-20 | 09:07

32% van de leraren is voor
69% van de leraren is tegen
Geven ze aan.

dhrat | 26-10-20 | 09:06 | 2

Samen 101%

Jos Tiebent | 26-10-20 | 09:08

@Jos Tiebent | 26-10-20 | 09:08: Veel leraren hebben 1 chromosoom extra, vandaar de 101%

_pacman_ | 26-10-20 | 09:24

Schrijf nu eens wat je wel wilt. Covid-19 gewoon zijn gang laten gaan? En de mensen die thuis sterven, stikken, etc. geen medische ondersteuning geven? Nog steeds gelovend in het sprookje dat Long Covid niet bestaat, er geen schade aan organen ontstaat (net zoals bij elke infectie als q koorts, HIV, mazelen, etc.), dat herd immunity magisch zal ontstaan (immuniteit is vaak kortdurend, er wordt steeds meer aan de herd toegevoegd, namelijk baby's), het sprookje dat je ouderen en kwetsbaren kan afschermen (het grootste gedeelte daarvan zit al sinds februari binnen maar de hele bevolking heeft deze corona variant nog niet doorgemaakt), dat 'biologisch afgeschrevenen' maar lekker moeten doodgaan opdat je pakje van Zalando niet te laat binnen komt de komende maanden?
Het gaat mijn inziens niet om de 'angst' van leraren. Het gaat erom dat je bewegingen en sociale interacties beperkt. Bij een exponentiële groei hoort daar het kort sluiten van de scholen bij. Kijk maar naar de cijfers b.v. van het noorden van 't land de afgelopen week waar 't herfstvakantie was.
We moeten streven naar 0 besmettingen. Senegal, Thailand, Vietnam, Laos, Cambodja, Australie, Nieuw Zeeland, Zuid Korea, Japan, Rwanda, Uruguay, China, Singapore doen 't voor. Het beste voor volksgezondheid, de economie, het volksempfinden. Gooi wat open bij elke 1000 besmettingen minder. Geef een vrije dag. Whatever. We gaan ons nu eens niet overgeven als NL, helemaal niet aan een dom virus.

filosofem | 26-10-20 | 09:05 | 9

Ondanks dat je gelijk hebt blijft dit wishful thinking. Ons kabinet heeft de ballen niet om op een daadkrachtige en effectieve manier op te treden. En die ballen zullen ze nooit hebben, al helemaal niet zo vlak voor de verkiezingen. En dat is de kern van het probleem, de problematiek wordt teveel in de richting van de politiek geschoven.

InconvenientTruth | 26-10-20 | 09:51

@broervandenhollander | 26-10-20 | 09:13: Jij lijkt van Dissel wel. Wetenschappers in het buitenland deugen niet en alleen onze eigen onderzoeken zijn van waarde. En ik betwijfel of je het wel weet, maar de onderkant van de aardbol gaat nu richting zomer, alles wat BOVEN de evenaar zit gaat richting winter.

InconvenientTruth | 26-10-20 | 09:53

@lovekila | 26-10-20 | 09:15: Mijn barmhartigheid? Hoe zou die zich dan - volgens u - moeten uiten? Door snikkend boven mijn laptop te hangen of zo? Angstig in een hoekje wegkruipen? Zeg het maar. Ik vind het vreselijk beroerd voor allen die met het virus te maken krijgen maar daar houdt het ook wel op. Omdat ik er helemaal niets aan kan doen en dan heeft het geen enkele zin om je druk te maken. Echt het lijkt mij vreselijk om vanwege dat virus in het ziekenhuis te komen, daarom doe ik er alles aan om er weg te blijven en tot nu toe lukt dat prima. Eigen verantwoordelijkheid eerst. Als iedereen dat nou eens zou doen toch? Maar daar lijkt het in de verste verten niet op. En verder weet ik dat als mijn tijd is gekomen, ik van de aarde verdwijn. Dat beslis ik niet maar intussen heb ik wel mijn eigen verantwoordelijkheid en die neem ik zéér serieus.

Lupuslupus | 26-10-20 | 09:56
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik werk bij een niet nader te noemen GGD en het is van de zotten dat we de scholen niet allang gesloten hebben. Alles wijst erop dat daar de meeste besmettingen voorkomen. Kinderen raken op school besmet, merken weinig en besmetten thuis hun ouders en andere kinderen voordat iemand thuis iets doorheeft.

moonshiner3519 | 26-10-20 | 09:03 | 6

@HoogToontje | 26-10-20 | 09:19: Ja maar mensen de kinderen hebben de toekomst toch? Braak kan dat niet meer aanhoren. Weinig toekomst voor de kinderen bij een chronisch zieke pa of moe of nog erger als wees of als half wees. Kinderen zijn de superverspreiders op scholen. dat gaat nata ouders etc.... an sich helpt het dus om d eouders dan op te hokken zodat die het niet doorgeven aan hen die A geen kinderen hebben of B al bejaard zijn. dus bovenop de docneten middelbare school mag u als ouder je doowerken en dan thuis op de bank vanaf 20.00 besmet worden door uw puber. en dan maar hopen dat kindertjes niet elk jaar opnieuw besmet worden. Wat uiteraard wel het geval zal zijn. succes met dit domme beleid. Droog de pool op en regel gewoon de zaak eens goed.

moetnoggekkerworden | 26-10-20 | 10:02

En daarna? Moeten de scholen voor altijd dichtblijven? En moeten de meute dan voor altijd als een verkrampt schaap blijven rondscharrelen in verblindende paniek. Ik heb daarnet de eerste angstige "muilkorfvergeter" gezien en gehoord. Paniekerige excuseren en een papieren zakdoek voor haar tronie. Wat een wereld wordt me dat.

PhallusObesitas | 26-10-20 | 11:33
▼ 3 antwoorden verborgen

A.u.b. geen tweede sluiting van scholen. De vorige keer was ik ongewenst een soort thuisdocent. Met een hernieuwde kennismaking met π, de inhoudsberekening van cilinders, het endoplasmatisch reticulum, Marga Minco, het Franse imparfait en de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Daar zat ik niet op te wachten.

Piet Karbiet | 26-10-20 | 09:02 | 6

@De Droit | 26-10-20 | 09:09: The Horror.

Piet Karbiet | 26-10-20 | 09:12

@De Droit | 26-10-20 | 09:09: Vreselijk die Franse taal. Erg mooi om te horen - en dan bedoel ik hoe b.v. de Franse presidenten die uitspreken - maar verder een ramp. Ben nooit verder gekomen dan een 4. Maar die maakten: een 8 voor Duits, 7 voor Engels en 8 voor Nederlands wel weer goed.

Lupuslupus | 26-10-20 | 09:13

@De Droit | 26-10-20 | 09:09:

passé simple, nomen non est omen?

HoogToontje | 26-10-20 | 09:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelezen:
'Has anyone noticed astonish new realty nowadays?
No one dies of old age anymore.'

Kijkeensaan | 26-10-20 | 09:00

Hier gaat iedereen in Duitsland eten, daar is de horeca gewoon open. Werkt goed die EU.

Conifeer | 26-10-20 | 08:55 | 2

Ik weet niet waar jij zit, maar waar ik was in Duitsland: 1)reserveren overal verplicht en invullen formulier alleen halals je een bak koffie drinkt, 2) de helft is dicht, 3) hotels serveren alleen voor hotelgasten.

ChipsNootjesBier | 26-10-20 | 09:19

@ChipsNootjesBier | 26-10-20 | 09:19: Vlak over de grens schijnen ze wel open te zijn want ik las in een artikel dat Nederlanders werd aangeraden om niet in Dld te gaan eten. Maar wat een gedoe zeg met dat formulier en zo. Ben sinds deze hele situatie nog niet naar de kapper geweest, juist om het 'gedoe' plus het is binnen, dus wie weet hoeveel klanten daar allemaal hebben gezeten... evt. als virusdrager.

Lupuslupus | 26-10-20 | 10:18

Basisschoolkinderen worden niet getest. Voor middelbaar scholieren tot 16 jaar is het ook lastig gemaakt, dubbele toestemming nodig van zowel ouder als kind.

Het zou best wel eens kunnen dat we nu nog maar het topje van de ijsberg zien en dat scholen de belangrijkste besmettingshaard van het coronavirus zijn. Het begint er steeds meer op te lijken dat het RIVM het niet wil zien, omdat ze zolang fout hebben gezeten.

PeterDriebeens | 26-10-20 | 08:54 | 1

Al lang bekend dat dat zo is. School is blijkbaar heilig. dan heb ik nieuws voor u, dat valt wel mee hoor de noodzaak van open blijven op deze manier. Er is gewoon geen zin om de scholen en het onderwijs eens goed te vernieuwen met meer thuis les en alleen paktijk op school. En wat extra ondersteuningslessen voor hen die het nodig hebben. Ook onder docenten is dit animo er niet. Gewoon 2 soorten docenten, online docent en een op school docent. waarbij de jongeren beginnen met les op school geven in kleine groepen en als ze ouder worden kunnen ze als ze willen overgaan naar online les geven. Dan hebben ze de ervaring opgedaan. Dus overheid regeren is voor uit kijken. dit virus gaat niet meer weg, zeker niet met het in tsand houden van een grote pool waar het virus vrij in rondzwemt voor eeuwig als je deze pool niet eens goed opdroogt. Ach zal nog wel 10 jaar duren eer ze dit door hebben, zucht.....

moetnoggekkerworden | 26-10-20 | 09:11

Het lang sluiten van de scholen levert een probleem in het hele schoolsysteem op. De aan- en uitvoer van leerlingen komt in de knel. We kunnen niet een aantal generaties zomaar steeds over laten gaan, zonder dat de lesstof die ze horen te hebben gehad, goed behandeld is. Als er een catastrofale lockdown komt, is het wellicht een idee om het nieuwe schooljaar (20/21) met hetzelfde aantal maanden, later in te laten gaan. Dus niet na de zomervakantie maar bijvoorbeeld in november. Een aantal jaren hierna zal elk leerjaar een maand ingekort moeten worden totdat we weer uitkomen in het bekende schoolseizoen waarin een leerjaar loopt van zomervakantie tot zomervakantie.

Leptob | 26-10-20 | 08:53 | 5

@moetnoggekkerworden | 26-10-20 | 09:14: nope, de theorielessen kunnen inderdaad ook online net zo goed zijn...
echter zijn de meeste schoolgaande kinderen nog niet zo gedisciplineerd om ook achter hun laptopje te gaan werken.. (net als de meeste ouders trouwens die ook niet zo gedisciplineerd zijn om hun kroost aan het (school)werk te zetten..

Angie_Thomas | 26-10-20 | 09:19

@Angie_Thomas | 26-10-20 | 09:19: Dat is dan vervelend voor die mensen, maar moet ik daarom vanaf 20.00 thuis zitten verplicht en me tegelijkertijd laten besmetten door mijn iegen kinderen. enige dat vadertje staat dus doet is de besmettingen anchter de voordeur houden via de kids. Het is dus gewoon een loterij waar je dus hoopt dat jouw lot goed uitvalt. Verder leven met kapotte organen is ook niet leuk. daarbij is het leven de komende jaren ook niet meer leuk. en dat alleen omdat men de kidneren perse op school wil hebben. wat een onzin. als het zo doorgaat kun je beter je kinderen thuis laten en ze onderwijzen in vechtkunst en de jacht, daar zullen ze in de nabije toekomst zeker wat aan hebben.

moetnoggekkerworden | 26-10-20 | 10:19

Hoe moet het dan met de auto rijlessen en het theorie examen? Mijn achter-kleinzoon heeft een pakket met slaaggarantie gekocht en ik weet zeker dat deze rijschool een lockdown niet zal overleven.

ZegMaarJansen | 26-10-20 | 13:41
▼ 2 antwoorden verborgen

De scholen moeten open blijven buiten school moeten de leerlingen hun verantwoordelijkheid kennen anders bv corona boete.
Gisteravond ook weer een (spreekpop van Rutte) kinderarts op tv die verkondigd dat die arme kindertjes neerslachtig worden als ze even een paar weken niet naar school kunnen.
Nee sluiting zit de boven modalen in de weg en daar zit het overgrote stemvee van de VVD.
Maar U krijgt nog 1 kans om zich aan de regels te houden anders moet het alsnog waarmee het faalbeleid van Hugo vertaald word naar het is uw schuld

likdoorn | 26-10-20 | 08:52 | 1

Denk dat ze eerder veel problemen krijgen wanneer pa of ma erg ziek worden.

moetnoggekkerworden | 26-10-20 | 10:20

Is dit een onderzoek van de leverancier van de snoep- en koffieautomaten op scholen?

LinkeLotje | 26-10-20 | 08:49 | 2

Precies. Er is al teveel fopwetenschap tegenwoordig

Kloof2012 | 26-10-20 | 09:06

Hoor op het nieuws dat er een onderzoek is geweest waaruit bleek dat die sluitingvan de scholen bij de intelligente (kuch) lockdown niet nodig was geweest. Nou, dat onderzoek heeft de media dan wel stil gehouden. Lekker maanden voor niks met die tieners thuis gezeten dus.

Piet Karbiet | 26-10-20 | 08:49 | 5

@Angie_Thomas | 26-10-20 | 09:16: Tja een nachtmerrie voor de meesten. Daar zijn de ouders toch zelf debet aan door hun kinderen niet op te voeden. Ik weet 100% zeker dat mijn ouders er met hun 6 kinderen geen enkel probleem mee zouden hebben gehad.

Lupuslupus | 26-10-20 | 09:24

@Angie_Thomas | 26-10-20 | 09:16: Ja dat krijg je he met de ouders van jonge kidjes van tegenwoordig. Zelf oopgegroeid in de creche weten ze nu werkelijk waar niet wat ze met hun eigen kindjes moeten. Lachwekkend gewoon. bij het zielige af. Let wel ik heb het over ewoon functionerende kinderen. speciaal onderwijs moet open blijven met kleine klassen. wat ook moet kunnen dan vanwege overschot van veel te dure schoolgebouwen. Besturen kunnen dan eindelijk ook eens oprotten die in die veel te dure gebouwen zitten. denk eerder dat de lobby van die bestuursheren in de regering nogal hoog is. noway dat die zichzelf zomaar overbodig laten verklaren. Iets wat ze al jaren zijn, maar dat door verandering in onderwijs heel snel zichtbaar gaat worden. Nee he rutte dat moeten we niet hebben he?. Scholen open houden op deze manier is hetzlefde als geen regels hebben.

moetnoggekkerworden | 26-10-20 | 10:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Hé "onderzoeksjournalisten"... publiceer nu eens eerst WIE momenteel die 500 op de IC's zijn/etniciteit/leeftijd/kwalen. Een lockdown is onzin, de familieverbanden/samenkomsten in de randstad blijven gewoon doorlopen en als opa dan kucht met veel bombarie en zelfs bedreigingen van ziekenhuismensen naar de IC etc. Zonder exact benoemen wat er hier nu werkelijk gebeurt betekent het totale ongeloofwaardigheid van de bestrijding. Maak een 1500 container sanatorium in de polder, beloon het personeel x3 en laat het land verder leven.

grindbak | 26-10-20 | 08:48 | 11
▼ 8 antwoorden verborgen

Wat een prachtige enquête die in de praktijk volledig op zijn smoel gaat. De uitkomst moet gelezen worden als 51,14+12,01= 63,15% wil dat de scholen dichtgaan.
Ik zal het even uitleggen. 51,14% wil dat de scholen open blijven maar wel met aanpassingen. Die aanpassingen zouden dan mondkapjes moeten zijn en ventilatie.
Ventilatie is een probleem, op veel scholen bestaat die momenteel uit ramen en deuren op om tocht te creëren en de scholieren toe te staan hun jassen aan te houden. Naar mate het nu kouder gaat worden zal dat steeds vervelender zijn.
Mondkapjes alleen tijdens verplaatsingen, dus niet tijdens pauzes en ook niet tijdens de les. Leerlingen op 1,5 meter afstand van elkaar plaatsen is in zo goed als alle leslokalen gewoon NIET mogelijk. Daarnaast is het vrijwel onmogelijk om de klassen op te splitsen om zodoende meer ruimte te scheppen. Je zou kunnen zeggen dat de helft van de klas fysiek aanwezig is en de andere helft onderwijs op afstand gaat volgen, maar daar schuilen zo veel logistieke problemen in dat het in de praktijk ook niet uit te voeren is.

Verder werken ze op bijna alle scholen in het voortgezet onderwijs, met name in de bovenbouw met clusters en niet met klassen. Dit zorgt wederom voor logistieke complicaties. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan met redenen waarom de nodige aanpassingen in de praktijk op vrijwel geen enkele school praktisch uitvoerbaar zijn.

InconvenientTruth | 26-10-20 | 08:47 | 1

De aanpassing zou ook kunnen zijn voor voortgezet onderwijs: alleen toetsen op school. Een grote frustratie is dat online en klassikaal gecombineerd totaal niet werkt. Maar het grootste punt bij online onderwijs is dat er geen stok achter de deur is, want je kunt online niet toetsen. Dus een mix van thuisonderwijs met af en toe een toets op school is een prima mogelijke aanpassing.

kobuskuch | 26-10-20 | 10:04

Ondertussen in de eerste kamer. Gaap,

Senatoren kunnen vanaf volgende week vanuit huis hun aanwezigheid op een digitale presentielijst aftekenen. Vanwege de coronacrisis komt het nu voor dat senatoren enkel naar de Eerste Kamer reizen om hun krabbel te zetten en daarna direct rechtsomkeert maken.

D.Onderop | 26-10-20 | 08:46 | 1

Het zijn absoluut geen Trumpjes,meer Bidens voornamelijk onderduiken.

likdoorn | 26-10-20 | 09:05

He Corona. Leuk modelletje van Toyota was dat.

PhallusObesitas | 26-10-20 | 08:39

Op naar een Corona-vrije kerst.

Kuifje-naar-Brussel | 26-10-20 | 08:39 | 3

U bedoelt een schoonmoeder vrije kerst. De pinko pox is dan niet weg hoor.

Graaf_van_Hogendorp | 26-10-20 | 08:43

Ik hoop eerder op een VVD-vrije regering.

PhallusObesitas | 26-10-20 | 08:45

.. mevrouw Corona brengt de kerstdagen door in Wuhan?

Jan Passant mk2 | 26-10-20 | 08:47

Opmerkingen: zou deze enquete wel cf de AVG zijn ? Waarschijnlijk niet, zie je meteen hoe vervelend die AVG soms is.

Wat de bangmaakstats betreft: het is te makkelijk om maar gewoon aan te nemen dat hier de klassen, schoolgebouw, ventilatie en leerlingen allemaal mooi overeenkomen met die in het onderzoek.
En trouwens: Ook al zou de sluiting van scholen wat doen op de R, is een slecht opgeleide en ontwrichte jaargroep in een heel land niet een te hoge prijs ? Als je alles plat legt daalt de R ook, voorlopig. Het is korte termijnwerk.

Nichtsneues | 26-10-20 | 08:38

Laten we wel zijn mede belastingvee. Die lockdown gaat er komen. En niet voor 2 weekjes... bereidt uw kontgaatjes maar voor. En oh ja de rona app komt er verplicht ook. En u maar denken dat dat soort dingen alleen maar verplicht waren in het land van duizend virussen, Chy-na.

Graaf_van_Hogendorp | 26-10-20 | 08:38 | 11

@Naadblaffer | 26-10-20 | 09:24: Ben een V maar dat terzijde. Ja ik kreeg ooit een mobiel foontje uit een erfenis, zo'n ding waarmee je alleen kunt bellen en sms-sen en die heb ik al jaren. Verder mijn huistelefoon en laptop, meer heb ik echt niet nodig. Heb weleens gekeken voor een smartfoon hoor, maar ik vind het gewoon veel te ingewikkeld en helemaal onnodig. Dus waarom zou ik er aan beginnen.... Vind het gewoon zielig als men in de supermarkt staat te bellen 'wat was het ook weer dat ik moest halen'? Man schrijf het op voordat je van huis gaat, lol.

Lupuslupus | 26-10-20 | 09:31

@HoogToontje | 26-10-20 | 09:15: Nou mijn huis uit zal nog wel mogen maar wellicht niet meer naar de super. Wie dan leeft wie dan zorgt.

Lupuslupus | 26-10-20 | 09:32

@Lupuslupus | 26-10-20 | 09:31: Een V op Geen Stijl, je moet maar durven... Hoe voelt dat nou, zo in het hol van de leeuw?

Naadblaffer | 26-10-20 | 09:36
▼ 8 antwoorden verborgen

Mijn eigen n=1 onderzoek maakt duidelijk dat alle bangmakerij met veel animo wordt omgezet in een werkschuwe houding en sluiting voor de zekerheid. Juf mini voorzittert is blijkbaar lid van Leraren in Actie. Goed om dit tegengeluid te lezen op de GeenStijl. Dank kuchende man.

de Voorzittert | 26-10-20 | 08:38 | 1
-weggejorist-
DrumPiet | 26-10-20 | 08:42

Ik zou best wel weer naar school willen. Sigaretten halen voor de meester, lekker alleen even naar buiten, en een tumtummetje toe van de verkoopster. O zorgeloze jeugd!

Naadblaffer | 26-10-20 | 08:38 | 3

Bij mij mochten de lastige kinders altijd klusjes doen voor de juf, had de rest (en juf) even rust. Oh, zorgeloze jeugd. Lol.

BenDeLier | 26-10-20 | 08:42

@BenDeLier | 26-10-20 | 08:42: Wij hadden geen lastige kinderen, als je je niet gedroeg dan kreeg je een draai om je oren. Nooit geen problemen.

Naadblaffer | 26-10-20 | 09:29

Vriend van me werkt als leraar op n school. Eerst hij en collega besmet. Nu alle leraren.

De kinderen besmetten de volwassenen.

Iedereen weet t, zijn wandelende bacterie bommetjes die kids.

HeNKiEeE | 26-10-20 | 08:36 | 3

Alle mensen zijn wandelende bacterie bommen. Zo hebben we het (naar verwachting) 100000 jaar overleefd. Maar nu een stel communisten de wereld hebben besmet met hun laatste brouwsel om economische redenen moeten we ineens elkaar verloochenen?

Graaf_van_Hogendorp | 26-10-20 | 08:41

Dat is met andere virussen inderdaad ook het geval. Geen idee waarom Corona daar een uitzondering op zou zijn.

Knitty | 26-10-20 | 08:50

Ik ontken helemaal niks. Maar ik ben wel tegen enige vorm van maatregelen

SinisterNL | 26-10-20 | 08:36

"Conclusie: 74,88% vindt dus dat het voortgezet onderwijs open moeten blijven, al dan niet met extra maatregelen."
deze onclusie trekken is werkelijk waar onnozel. dat geenstijl dit presenteert als zijnde onderzoek is puur gericht om hetvuurtje van de discussie aan te wakkeren. de jeugd is de constante draaiende motor voor dit vaccin. De perfecte pool om in rond te blijven waaien. Wellicht zorgt het ervoor dat de jongeren onder de zeg 21 jaar daardoor later als ze ouderzijn zelf niet meer dood gaan aan Corona wanneer ze ook een andere aandoening hebben zou mooi zijn voor de mensheid. op dit moment is deze pool steeds een nieuw startpunt die gewoon niet opdroogt. ik vermoed zelfs dat de kinderen uiteindelijk allemaal helemaal geen symptomen meer hebben maar het virus wel vrolijk doorgeven aan oudere mensen. dit is trouwens al heel erg lang bekend, maar komt economisch niet zo goed uit. dit onderzoek klopt voor geen meter, en ook ik heb een groot netwerk binnen middelbare scholen. wat dit onderzoek wel zegt is dat er weinig loyaliteit en intelligentie op de scholen rondloopt in de vorm van leraar. Deze onderzoekr is daarin het operhoofd. Dat het virus endemisch is onder de jeugd is al lang bekend. wordt alleen niet door oevrheden zo naar buiten gebracht, want pa en ma moeten de belatingcentjes opbrengen en schijnbaar kunnen ze dat niet met de kinderen niet op school. Ook zo'n dooddoener. Slaap lekker verder.

moetnoggekkerworden | 26-10-20 | 08:35 | 1

Bent u viroloog ?

Stratum | 26-10-20 | 09:19

Onderzoek 1940 - 1945: Nederlanders willen geen bezetting.

First Contact | 26-10-20 | 08:35 | 1

Dat is ook nooit gebeurd. Het waren asielzoekers, maar de wachttijd bij de IND liep op tot meer dan 5 jaar. Anders was echt wel gebleken dat Duitsland een veilig land was.

JvanDeventer | 26-10-20 | 08:48

Foei!

Wie anders denkt over tante Corona dan voorgeschreven door het door media & RIVM geschoolde volksgericht, die is een wappie.
Een wappie is een "buitengewoon minderwaardig mens", om het etiket van een beschaafde man te citeren.

Jan Passant mk2 | 26-10-20 | 08:35 | 5

@Jan Passant mk2 | 26-10-20 | 08:40: Internet afsluiten is een goed begin :)

lovekila | 26-10-20 | 09:00

@lovekila | 26-10-20 | 09:00:
.. de traditionele media, zeker wel! Het internet echter mag dan ook door de nieuwe f-woord beweging aangevallen & gecensureerd worden, maar daar zijn nog plekken waar ge"wapt" kan worden zonder staatsingrijpen.

Jan Passant mk2 | 26-10-20 | 09:08

@Jan Passant mk2 | 26-10-20 | 08:40: Hahaha, niet. Is niets aan te doen. daar wordt je mee geboren en kan door opvoeding of gebrek daaraan erger worden. al die demonstrerende mensen tijdens een pandemie hebben in min of meerdere mate last van deze aandoening dunkt me. Zeker 4% a 5% van de mensen is gewoon antissociaal. dus dat eigen verantwoordelijkheids verhaal van rutte is een wassen neus. neem daarbij de onnozele maatregelen tot nu toe en voila u heeft uw uitkomst. maar om de discussie kalt te stellen. Dit virus is inmiddels zo gevestigd hier nu dat we dat zonder complete lockdown gewoon niet weer weg krijgen. jongeren 5 keer per week naar een superevent laten gaan helpt in iedre geval zeker niet mee. wat vadertje staat wil is dat de kinderen wel besmet mogen worden en u als pa en ma ook, maar u mag verder niets doen in grote aantallen tegelijk want dan is er ook een super event met dat verschil dat de aanwezigen daar dan wel flink ziek kunnen worden. Nu maar hopen dat de kindertjes niet een constante ongoing pool van besmettingen blijven zijn. dus u mag werken kinderen opvoeden, ziek worden ( van iets anders dan uw kind uiteraard want die testen we niet (Het wat we niet meten/weten is er niet principe). Niet andere mensen zien in grote groepen want dan kunt u het vers va de pers gekregen virus van uw kind doorgeven aan groepen mensen die wel ziek worden. Wel dat is dus niet houdbaar rutte. wees nou eens gewoon eerlijk. scholen sluiten en pool opdrogen en dan onderwijs anders inrichten en een goed test beleid aan de grens. Maarja dat kost geld.

moetnoggekkerworden | 26-10-20 | 09:32
▼ 2 antwoorden verborgen

En wat leren we hiervan? Het is altijd anders.

Normpje | 26-10-20 | 08:27

Altijd vreemd die ingekomen stukken. In een tijd waarin mensen onder de 40 nog nauwelijks een bericht van twee zinnen kunnen produceren, laat staan begrijpen zijn de ingekomen stukken lang, gestructureerd en goed te lezen. Dat geeft te denken.

AntiZanicz | 26-10-20 | 08:27

Op deze manier komt er nooit een einde aan deze hype.. ook steeds weer de rode draad van die nutteloze stofmaskertjes die er door heen loopt.. was gisteren lekker aan mijn huissie aan het verbouwen met zo,n ding op.. wat er dan s,avonds nog uit je neussie komt.. maar rutti , schoentje en klapperwaus zijn geen klussers, die moeten john williams maar even bellen, wordt het misschien nog wat in de tweede kamer..

Maar om er even op terug te komen op het thema.. richt sanatoriums in.. opleiden van influenza gerelateerd personeel.. stuur de bangerikken er ook naar toe, en laat de rest 99.9 procent doorgaan waar ze mee gestopt zijn, en al deze flauwekul is zo over..

broervandenhollander | 26-10-20 | 08:25 | 2

A: dan heb je OF geen geschikt masker gedragen voor bescherming tegen de stof waarmee je in aanraking kwam, OF je masker niet goed gedragen.
B: vergelijk eens met wat je in zou ademen als je helemaal geen masker had gedragen.
C: medische maskers beschermen JOU ook niet tegen het INademen van virusdeeltjes. Ze verspreiden en reduceren de luchtstroom uit dat lulgat van je waardoor deeltjes veel minder verspreid worden. Daarmee voorkomen ze dus verspreiding van jou naar anderen.

Als je gaat zeiken op mondmaskers, doe dat dan tenminste op een manier die laat zien dat je weet waar je over lult.

Gregovic | 26-10-20 | 08:40

@Gregovic | 26-10-20 | 08:40: A.. ik bedoel er dus mee dat er altijd wel wat binnenkomt helemaal voorkomen kun je het nooit, en dat gebeurt precies hetzelfde op straat met jan de kutburger daar is geen protocol..
En het mag ook iets vriendelijker, ik kan er ook geen reet aan doen dat je weer naar die kutbaas moet. en voor mij mag je een dubbele opzetten, of iets van rubber ben je helemaal gezekerd .

broervandenhollander | 26-10-20 | 08:49

Ophokken en preventief ruimen, die koters...

Jan Gordelroos | 26-10-20 | 08:24

Mijnheer of mevrouw heeft leuk met zijn/haar rekenmachientje zitten spelen maar uw regenjaskucher lijkt me geen groot statisticus.
Percentages van 45,98 zijn lachwekkend bij de genoemde aantallen ondervraagden (514 en 458). Ter illustratie:
45,98% van 514 is 236.
Maar 45,97% van 514 is óók 236 en 45,99% is óók 236.
Zullen we het maar gewoon afronden op hele procenten? Dat lijkt me, gezien alle onzekerheden al rijkelijk nauwkeurig.

JvanDeventer | 26-10-20 | 08:24 | 7

Als u de percentages bij elkaar op telt, komt u nu uit op 100% zonder trucs. Als u het gaat zitten afronden, dan beinvloedt u de uitslag omdat u de relatieve verdeling aanpast. Wat in dit artikel staat, en de vraagstelling, lijkt voor de verandering op een eerlijke peiling!

HetGewoneNormaal | 26-10-20 | 08:34

@Qippie | 26-10-20 | 08:30:
Nee, maar het betekent wel dat de opsteller een beetje kinderlijk is.

JvanDeventer | 26-10-20 | 08:35

Als je midden in je verhaal aangeeft dat je al jaren aan het discussiëren bent over ventilatie, maar ondertussen nog steeds geen raam hebt open gedaan, dan maakt een sommetje ook niet veel indruk.

lovekila | 26-10-20 | 08:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Waarom ziet het onderwijs dit niet als uitgelezen kans om de lesmethoden flink te digitaliseren? Over 50 jaar zitten kinderen sowieso niet meer op school maar volgen ze vanuit huis een digitale les. Dit is een kans om het onderwijs te verbeteren.

Old_Spice | 26-10-20 | 08:23 | 5

@ParaPiet | 26-10-20 | 08:31: Misschien wel een goed idee... wat heeft die vrouwen-vrijheid ons de laatste 100 jaar nu eigenlijk gebracht en opgeleverd? (Filosofisch bedoeld he...)

lovekila | 26-10-20 | 08:56

Dat is dan alleen omdat er zo veel op onderwijs is bezuinigd dat er simpelweg geen geld meer is om het op scholen te doen. Want voor de rest is het een bar slecht idee.

peterdh | 26-10-20 | 14:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Scholen open lijkt me beter. En als ze toch gaan sluiten, dan VMBO als eerste.

Kuifje-naar-Brussel | 26-10-20 | 08:23 | 2

Zonder vmbo, hoe komen we dan in de toekomst aan politici met puntschoenen en aan minister-presidenten met een diploma geschiedenis?
Wie moet Unilever dan bellen?
Hoe komen we dan aan zetelrovers in de tweede kamer?

Analia von Solmsch | 26-10-20 | 08:39

@Analia von Solmsch | 26-10-20 | 08:39: Ff OT. Hoe zit dat nou eigenlijk met dat zetelroven. Die wordt dan gejat van een partij, terwijl we hier volmondig (iig veel en vaak) tegen diezelfde partijen zijn vanwege de kadaverdiscipline. We stemmen toch op een persoon?

lovekila | 26-10-20 | 08:54

Blij dat het een docent van mijn kinderen is De conclusies die hij trekt kloppen voor geen meter.
Het sit hem namelijk in de extra maatregelen die niet getroffen of gehandhaafd worden. Als je dat meeneemt wil driekwart van de docenten niet meer naar school. Dit lijkt me iemand die naar zijn eigen standpunten als conclusie heeft toegerekend.

DrumPiet | 26-10-20 | 08:22 | 3

een = geen

DrumPiet | 26-10-20 | 08:22

Deze docent vergelijkt met de uitspraken van LIA en de T. En het is nogal een nuancering dat docenten best willen werken als de ventilatie ok is, vs de tent dicht gooien. Mooi voorbeeld van het vak begrijpend lezen!

HetGewoneNormaal | 26-10-20 | 08:40

Wat zij vinden is toch totaal irrelevant? Het horecapersoneel vindt vast ook dat de horeca open moet blijven, maar dat doet er ook niet toe. Hugo gaat morgenochtend grabbelen, en als er "onderwijs" op het papiertje staat gaan de scholen dicht en anders niet.

C1O2 | 26-10-20 | 08:20 | 1

Het horecapersoneel heeft over het algemeen geen inkomen als de horeca dicht is, allemaal 0-uren contracten en uitzendwerk. Docenten houden hun inkomen en voor veel docenten was het werk een stuk makkelijker, omdat een groot deel van de ouders de scholing bijna volledig voor hun rekening namen. De "incentives" zijn bij de twee beroepsgroepen totaal anders. Veel docenten willen graag dat de scholen dicht gaan, ook zonder angst voor het virus.

Qippie | 26-10-20 | 08:32

Wat doen we met leraren/leraressen die wèl bang zijn besmet te raken? Mogen die zelf besluiten thuis te blijven? Dan krijg je de ongelijkheid van werken/thuiszitten voor hetzelfde salaris. En dan de kinderen, de superspreaders, die met hun snotneuzen alles uitwisselen en mee naar huis nemen. Kun je ouders (die bang zijn...) verplichten hun kinderen naar school te sturen?

Sneerpoets | 26-10-20 | 08:17 | 1

Leuke casus voor een arbeidsrechter want de school moet voor een veilige werkplek zorgen, en de leraar moet de veiligheidseisen opvolgen. Uiteindelijk is dus de overheid aan de bal, maar die doen ook niks. En uiteindelijk krijg je dus een uitspraak die alles op slot gooit zie CO2 icm Natua2000 gebieden of PFAS, en dan stopt ff alles.

Umberto die trotzoni | 26-10-20 | 09:07

He leuk, een corona topic.

Stikstofnarcose | 26-10-20 | 08:17 | 4

Een reactie van iemand die ik heb geblokkeerd.

Stikstofnarcose | 26-10-20 | 08:34
▼ 1 antwoord verborgen

Kunnen ze wel willen maar is gewoon een slecht plan. In het noorden van Nederland vallen het aantal besmettingen enorm mee in vergelijking met andere delen van Nederland. De herfstvakantie was een week eerder in het Noorden van Nederland. Toeval of kwestie van mentaliteit?

First Contact | 26-10-20 | 08:15 | 8

@First Contact | 26-10-20 | 08:32: Zit toch een iets ander soort student in groningen dan elders. Wat ik opmerkelijk vind is dat niemand zich afvraagt of de vleermuizen waar dit virus vandaan komt ook ziek worden van dit virus. Zo niet, waarom dan niet? indien wel, zijn dat dan ook de oudere exemplaren en de al wat zwakkeren vleermuizen die het loodje leggen?. Is dit virus bij vleermuizen populaties ook constant aanwezig? Wellicht zijn daar wat antwoorden te vinden hoe met dit virus om te gaan. dit virus schijnt extra besmettelijk te zijn dorr een kleine wijziging in seq van spike protein die ervoor zorgt dat er een bepaalde eiwit splitsing door een enzym niet of juist wel mogelijk was. Moet artikel in Nature nog even goed nalezen. Kortom dit virus is volgens mij endemisch in oze populatie geworden. De vraag is nu dus hebben wij binnen onze populatie een groep waar dit virus rustiog blijft rondwaaien zonder problemen te veroorzaken keer op keer. Zelf heb ik het vermoeden dat dat wel eens de jeugd tot zeg 21 jaar zou kunnen. In dat geval is er weinig meer te beginnen.

moetnoggekkerworden | 26-10-20 | 08:48

@moetnoggekkerworden | 26-10-20 | 08:48: volgens mij is die vleermuis een broodje-aap verhaal. Patiënt nul is op een vismarkt geweest, ik zou niet weten wie daar vleermuizen zou serveren.

Jos Tiebent | 26-10-20 | 08:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Maar een meerderheid wil dus betere ventilatie als maatregel, iets wat op korte termijn onmogelijk te realiseren valt. Lijkt me.

RandomAct | 26-10-20 | 08:15 | 4

Voor 100-200 euro heb je zo een ionisator in elk lokaal.

RichardBandler | 26-10-20 | 08:19

Nee, op korte termijn zeker niet als je ventilatie in honderd persconferenties nog nooit hebt benoemd.

NPOlitiekgekleurd | 26-10-20 | 08:25

@RichardBandler | 26-10-20 | 08:19: En in Azië zijn nog speciale lampen te koop met UVC-licht die virussen kunnen vernietigen. Dochter van Philips trouwens.

Dr. Worstenbroodje | 26-10-20 | 09:46
▼ 1 antwoord verborgen

Vakbonden bestaan grotendeels uit werkschuw, communistisch tuig. De huidige crisis boeit ze geen reet, alleen hoe ze zo optimaal misbruik van de situatie kunnen maken interesseert dat schorem. Goed om te lezen dat er ook tegengeluiden zijn. Helaas zullen de ultralinkse media de mening van de overgrote meerderheid wel weer onder het tapijt schuiven.

erkomenanderetijden | 26-10-20 | 08:14

Zure figuren die al jaren in sociale isolatie zitten omdat iedereen hun herhalende saai suffe zure opmerkingen wel zat is, kom d'r maar in met je gemekker over snotneuzen en dat de jeugd van tegenwoordig toch waardeloos is. Lockdown-krijsers.

Sitting_targets | 26-10-20 | 08:11 | 3

Haha, echt hé. Het valt mij ook op dat de grootste lockdown-krijsers van die uitzichtloze (vaak werkloze) figuren met toch al een klein wereldje zijn. Die zal het inderdaad aan de reet roesten of er een lockdown komt want die komen toch al niet uit hun sociale huurflat.

Le Roi | 26-10-20 | 08:25

@Le Roi | 26-10-20 | 08:25: Zolang jij je kranten mag blijven bezorgen is er toch niks aan de hand?

Kuifje-naar-Brussel | 26-10-20 | 08:26

@Le Roi | 26-10-20 | 08:25: Fijne ventilering, willempie...

lovekila | 26-10-20 | 08:50

Het gaat voor wat betreft de besmettingen in het onderwijs vooral de leerkrachten en het gezin van de leerling aan. Zij lopen gevaar besmet te raken. De scholen kunnen dus op basis van dit onderzoek gewoon open blijven. Nu nog even checken of ze thuis akkoord gaan. Het is allemaal niet zo moeilijk.

goedverstaander | 26-10-20 | 08:11

Vanzelfsprekend, behalve een paar wappies zit niemand meer op een lockdown te wachten. Totale onzin ook, er is er al eentje geweest en wij zitten nu weer in dezelfde situatie. Ook dat gezeur over die mondkapjes om een bepaalde sfeer te scheppen om de urgentie te bekrachtigen moet ophouden. Zit nu verplicht 10 uur per dag met dat ding op mijn gezicht en slik daardoor gemiddeld 8 ibuprofen per dag door de hoofdpijn die het dragen van het masker veroorzaakt.

Ik snap niet dat als mensen zo'n hekel aan hun werk hebben ze niet gewoon een ander baantje zoeken. Die paar dagen vrij zijn de schade aan de economie echt niet waard, bovendien behalve in de reacties op het internet is er weinig draagvlak voor een lockdown of deze nu slim, light of wat anders is, kijk maar op straat het is vrijwel net zo druk.

Diepstrotje | 26-10-20 | 08:10 | 4

Ibuprofen is erg slecht. Neem dan gewoon een aspirine of paracetamol.

Lupuslupus | 26-10-20 | 09:06

@Umberto die trotzoni | 26-10-20 | 08:56: Ik hoor collega's met hetzelfde probleem, ik denk niet dat het tussen de oren zit. Van de 10 uur zitten wij er 8 te praten en daar ligt denk ik het euvel, namelijk niet alle leraren staan voor de klas, sommige zitten in een voertuig. Vandaar ook geen spatscherm, vanwege reflectie en in geval van een ongeluk.

Bepaalde mensen mijden is niet echt een optie, de lessen moeten gedraaid worden. In privé sfeer natuurlijk wel, tenminste ik wijs mensen op mijn beroep en geef aan dat ik waarschijnlijk besmet kan zijn maar zelf (nog) niet ziek ben. en geen kenmerken vertoon. Het verplichte masker bied namelijk geen enkele bescherming in een voertuig uren lang.

Diepstrotje | 26-10-20 | 09:14
▼ 1 antwoord verborgen

Nogal wiedes dat kinderen 'superspreaders' zijn. Heb er zelf 2. Kinderen nemen het niet zo nauw met hygiëne. Maar goed, even goed een storm in een glas water want Covid-19 is en blijft een overhyped griepje. Massahysterie om niets.

Le Roi | 26-10-20 | 08:08 | 8

@Akiron | 26-10-20 | 09:39:

Men zou die uitzonderingen eens allemaal moeten verzamelen maar het kan goed zijn dat we ze allemaal al gezien hebben op tv.

sprietatoom | 26-10-20 | 12:12

@Le Roi | 26-10-20 | 09:27: ik geloof er helemaal geen reedt van dat jij en je vrouw corona hebben gehad. En ik geloof al helemaal niet dat zij op de corona ic heeft meegdraaid. Ik ken meerderen die dit daadwerkelijk hebben gedaan en ze vonden het -niet één uitgezonderd- allemaal verschrikkelijk zwaar! Vooral degenen die geen ic verpleegkundigen zijn. Hou gewoon op met leugens verspreiden om je gelijk te halen. Met je "griepje".

kriebeltjes | 26-10-20 | 12:25

@kriebeltjes | 26-10-20 | 12:25: Allebei een weekendje goed ziek er van geweest, een flink griepje dus. En mijn conditie bij het sporten was enkele weken ietwat verslechterd. Voor de rest niets aan het handje. Dat mijn vrouw dat werken op de corona ICs niet flink tegen is gevallen roep ik nergens, maar zij heeft gelukkig gezond verstand en concludeerde al meteen dat de ergste gevallen die uiteindelijk weken aan de beademing kwamen te hangen, in het overgrote deel van de gevallen al iets onder de leden had. Absoluut geen kerngezonde, jonge fanatiekelingen die door een coronavirus volledig geveld werden. Verder zal het mij werkelijk aan mijn anus oxideren of jij mijn verhaal geloofwaardig vind. In ieder geval veel succes met je hysterische gekrijs en dat in angst leven.

Le Roi | 26-10-20 | 16:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Even tussendoor : de eerste wet van Gossen, kent u die nog ,? Afnemend grensnut enzo ? Geldt ook voor overheidscommunicatie. Bij steeds dezelfde info neemt interesse af en verandert zelfs in desinteresse......

2CVOcean | 26-10-20 | 08:06

Nu er een voorzichtige afvlakking plaats vind, zou het kabinet even moeten doorpakken en alles dicht moeten gooien. Nu word het weer pappen en nat houden.

kneuterzak | 26-10-20 | 08:05 | 2

Ik ga er vanuit dat je zelf het goede voorbeeld geeft

Zalluf | 26-10-20 | 08:09

Er is nog maar één manier om een lockdown te voorkomen. Als niemand zich meer laat testen gaat het aantal besmettingen heel rap omlaag.

Axolotl | 26-10-20 | 08:45

Scholen 10 dagen dicht bij meer dan 1 besmette klas ofzo? We snappen toch allemaal dat die kinderen dan thuis hun ouders en de andere vakkenvullers gaan besmetten, waar we vervolgens allemaal ook weer langs komen in de supermarkt.

tiku99 | 26-10-20 | 08:05 | 1

Daarom joh. Dat is echt iets dat ik helemaal niet snap, dat die scholen wel open mogen blijven. Ja, wat is het nou?

Wel zeggen dat de meeste besmettingen thuis plaats vinden, en dan toch de scholen open houden, zelfs voor de allerkleinsten.
Die nog helemaal niets weten en ook niet weten wat ze wel en niet mogen doen, zelf niet zomaar erg ziek kunnen worden maar wel besmettelijk zijn voor anderen.

Elkaar dus aansteken op school en dan thuis de rest vd familie...

Slaat nogal als kut op Dirk.

Realism Is All | 26-10-20 | 08:12

hoest

SoepKip | 26-10-20 | 08:04

kuch

rein9576 | 26-10-20 | 08:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken