Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Leraren DOODSBANG op eigen werkplek

Het Virus zorgt voor vrees

Luister gewoon naar Bart

HET lockdowndilemma van dit najaar: wat te doen met de scholen? Sluiten die hap betekent dat heel veel ouders ook thuis vast komen te zitten (en niet iedereen verkeert in de relatieve luxepositie om thuis te kunnen werken), dus dan zet je de hele economie stil. Scholen open houden betekent dat je sluizen bouwt waar het vleermuisvirus vrij verkeer kan hebben tussen personen. En dat laatste maakt leraren nerveus: "Met angst en beven gaan leraren de winter in. Op zeker 342 van de 648 Nederlandse middelbare scholen is sinds augustus een coronageval geweest", opent De T. vandaag. Er is ook te weinig ventilatie, en daarom wordt het koud in de klas omdat van Maurice de Hond alle ramen open moeten.

Eerste uur: Maatschappijleer
LIA wil actie van minister Slob, maar daar heeft de minister geen zin in. LIA op de eigen website: "Het water staat het hele onderwijs aan de lippen, regering, houd leerlingen, leraren, ondersteunend personeel en ouders heel, zodat het onderwijs zo goed en veilig mogelijk door kan gaan." Uit een peiling door de onderwijsclub blijkt dat 55% het onveilig vindt om voor volle klassen te staan. 79% maakt zich zorgen over het toenemende aantal besmettingen onder leerlingen en leraren. En de combi van fysiek en digitaal lesgeven leidt bij eveneens 79% tot te hoge werkdruk. 

Tweede uur: Wiskunde
Nog wat getallen: 22% vindt mondkapjes in scholen een goede zaak, maar 48% vindt mondkapjes niet genoeg. En hoewel de LIA een boel stampij maakt, vindt 48% van de gepeilde leden dat scholen in oktober volledig open moeten blijven, een kwart twijfelt en slechts een vijfde vindt dat de scholen weer helemaal moeten sluiten.

Ondertussen, in de lerarenkamer
GeenStijl sprak dit weekend zelf een lerares (n=1) die schamper reageert op het LIA-onderzoek: op haar school zijn ook coronagevallen geconstateerd, maar onder minder dan een half procent van de leerlingen en daarmee weinig reden tot zorg. "Als je opschrijft dat 'op de helft van de scholen corona is geconstateerd', dan is dat feitelijk misschien wel correct, maar het suggereert ten onrechte dat je rondloopt in een gevaarlijke brandhaard." Mondkapjes in de gangen vindt ze prima, in de klas niet: "Pubers bij de les houden vergt veel zuurstof."

Een onvoldoende voor de NOS!

Social

Reaguursels

Inloggen

Werk zelf (ook) in het onderwijs en snap het belang van her openhouden van de scholen, ook al valt de ene naar de andere leerling en collega uit wegens Corona. Ik snap het belang van sommige leerlingen, de maatschappij en de economie. Alleen erken nu eens gewoon dat het werk gevaarlijk is geworden, en kom niet aan met kutsmoesjes dat leerlingen niet besmettelijk zijn. De praktijk laat zien dat ze dat wel degelijk zijn. En als het werk gevaarlijk is geworden zou gevarengeld op zijn plaats zijn. Net zoals dat zou zijn voor de zorg en andere contactberoepen die vitaal zijn voor de samenleving.

ECLP | 20-10-20 | 02:41
-weggejorist-
Jan Lange3373 | 19-10-20 | 16:58

We praten hier toch over de middelbare scholen? Waarom zouden ouders thuis moeten blijven indien die scholen (tijdelijk voor een deel) sluiten?
Mijns inziens kan er best met halve klassen gewerkt worden (waarbij de andere helft de les digitaal volgt).

docks | 19-10-20 | 14:16

Kwam ik zojuist tegen op de website van het RIVM. Een publicatie van 15 oktober jl. Bijzonder omdat dit alle angstverhalen en -theorieen van de media tegenspreekt.
Groepsimmuniteit en de Nederlandse aanpak tegen COVID-19
Het Nederlandse beleid met betrekking tot COVID-19 is gericht op het in stand houden van het Nederlandse zorgsysteem en de bescherming van kwetsbare groepen. De Nederlandse overheid heeft verregaande maatregelen genomen om verdere verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan.
Geen enkele maatregel kan er op dit moment voor zorgen dat het virus op korte termijn verdwijnt. De meeste mensen die het nieuwe coronavirus hebben gekregen, herstellen daarvan. De WHO laat weten dat in ieder geval een maand na herstel nog antistoffen in het bloed terug te vinden zijn. Dat betekent dat er in Nederland immuniteit tegen de ziekte wordt opgebouwd. Dat is geen doel op zich, maar een gevolg van het feit dat het nieuwe coronavirus in Nederland voorkomt. Ook blijkt dat hoe heftiger de infectie is verlopen, hoe hoger het aantal antistoffen in het bloed. Mensen die slechts milde klachten hebben, ontwikkelen minder antistoffen.
Daardoor is er twijfel over of mensen met milde klachten wel voldoende immuniteit opbouwen voor het nieuwe coronavirus en mogelijk nog eens besmet kunnen raken en overdragen. Dat wordt op dit moment onderzocht. Op basis van de laatste inzichten wordt het Nederlandse beleid steeds aangepast. www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ziek...

Jenny_L | 19-10-20 | 14:16 | 4

@Michelsz | 19-10-20 | 14:27: sterker nog, iedereen kan de corona krijgen van het Rivm, vandaar die slappe maatregelen. Liefst ook nog de zwaardere variant, want van een kuchje bouw je niks op.

van Oeffelen | 19-10-20 | 15:53

Het RIVM is best nuchter. Goed ook dat ze continu erbij bleven dat die mondkapjes niet werkten (zoals iedere oprechte wetenschapper niet anders kan concluderen).

Gräf&Stift | 19-10-20 | 17:02

@van Oeffelen | 19-10-20 | 15:53:

Fijn man, zo'n inhoudelijke reactie.

Michelsz | 19-10-20 | 17:20
▼ 1 antwoord verborgen

Dertig (+) leerlingen in de klas, en als vanouds dringende stromen in gangen en overvolle aula's, waar in géén geval 1,5m mogelijk is, en een RIVM die zonder zich op onderzoek te baseren adviseert dat scholieren gewoon naar school kunnen zelfs in geval van matige klachten, omdat volgens hen deze leeftijden minder verantwoordelijk zijn voor besmetting. Dat is dus niet gebaseerd op onderzoek terwijl er inmiddels wel serieus onderzoek is wat het tegendeel laat zien:

www.massgeneral.org/news/press-releas...

Het RIVM neemt voor haar niet op onderzoek gebaseerde bevindingen 0-3-jarigen mee die natuurlijk nauwelijks sociaal verkeren en verder kinderen tot 12-jaar. Het voortgezet onderwijs is een heel andere zaak maar men wil het niet weten.

Arne Appelmelk945599 | 19-10-20 | 13:47 | 3

Juist - helemaal mee eens.

L.E. Raar | 19-10-20 | 16:10

Jullie schrijfsel hebben de vooronderstelling dat het virus zo veel mogelijk teruggedrongen dient te worden. Dat is niet per se zo. De zorg moet niet overbelast worden. Dat is een heel andere maatstaf. Het kan bijvoorbeeld ook prima zo zijn dat kinderen wel overdragen maar minder heftig, waardoor de consequenties bij de ontvanger veel kleiner zijn. Dan gaat het virus door de kinderen juist op een weinig schadelijke manier rond.

Michelsz | 19-10-20 | 17:26

@Michelz: "Jullie schrijfsel hebben de vooronderstelling dat".... Geen veronderstellingen bij wat ik geplaatst heb maar simpele feiten van schoolomstandigheden waar behalve geen 1,5 m mogelijk is dat ook niet hoeft van het RIVM net als dat leerlingen bij klachten niet thuis hoeven te blijven maar óók nog eens is geadviseerd ze in dat geval niet te laten testen. Dat laatste om de ontoereikende teststraten te ontlasten. Allemaal feiten geen veronderstellingen. En met het onderzoeksresultaat waar ik de link van bij had gevoegd, een onderzoek waar het RIVM er geen van zegt te hebben gedaan maar deze blijkbaar ook niet wil zien, is er duidelijk gebleken dat schoolgaande jeugd wel degelijk gemakkelijk besmet raken, langer doorlopen vanwege minder klachten, en zodoende meer kunnen overdragen. Dat het RIVM stelt dat er maar weinig jeugd als besmettelijk is geregistreerd is een logisch feit daarvan dat ze bewust niet of veel minder getest worden zoals het beleid op advies van het RIVM voorschrijft. Hoe vaak jeugdigen een bron zijn van besmetting is een voor het RIVM volstrekt onbekende zaak zoals ze zelf ook toegeven. Ze geven slechts aan het idee te hebben dat jeugdigen minder vaak een bron vormen.

Arne Appelmelk945599 | 19-10-20 | 18:37

Wat een kut regering hebben wij ook ! Ipv wat miljarden in testen van het virus te gooien, mondkapjes uit te delen, handschoenen, ventilatie in scholen.Meer dan een half jaar tijd voor gehad, niets gedaan .. En de vluchtelingen blijven gewoon binnenkomen zeker ?

Kim-Jung-Un | 19-10-20 | 13:08 | 2

Ook niet onbelangrijk: de miljarden naar de klimafaatreligie worden gewoon nog netjes betaald, de miljarden voor hulp aan die arme derde wereldlanden, die 0,0 geeft (ik dacht dat er in de afgelopen 75 jaar totaal zo'n 6000 miljard naar Afrika is gegaan met 0,0 reultaat) gaat gewoon door. In ondertussen zitten wij panisch te zoeken welke belastingen nog verder omhoog kunnen om de rekening te betalen voor een coronacrisis. In plaats van al die onzin gewoon minstens even een paar jaar op pauze te zetten.

peterdh | 19-10-20 | 13:11

Hier zit wel een puntje van orde in. In plaats van op vakantie te gaan en al die talkshows plat te lopen hadden die ziekenhuismanagers en tv doktertjes beter hun handjes kunnen laten wapperen.

van Oeffelen | 19-10-20 | 13:23

Nog steeds geen woord over goede ventilatie die verplicht moet worden, en per direct moet worden aangebracht indien niet aanwezig. Een van de dingen waar ze in Duitsland wel prioriteot aan geven, waar relatief gezien veel minder besmettingen plaats vinden. Ook in steden met soortgelijke bevolkingsdischtheid (voordat men daar over begint) vinden minder besmettingen plaats. Die leraar die wel besmet wordt, door dat ene kind dat wel besmettelijk is, zit daarna gewoon in de lerarenkamer met de 20 of 30 andere leraren aan de koffie en lunch. Koffie en luch eet drink en eet je niet als je een mondkapje op hebt. Die gaan daarna weer naar huis. etc.

peterdh | 19-10-20 | 13:08 | 1

Volkomen juist.

L.E. Raar | 19-10-20 | 13:29

Dit zijn toch niet echt zogenaamde wappies?!! :
youtu.be/sENMH61eWdc

Kijkeensaan | 19-10-20 | 12:54

Maurice de Hond publiceerde op zijn website een vertaling van de Duitse richtlijnen op scholen omdat daar ventilatie WEL centraal staat in het beleid:
mdhnd.nl/2SWBstx

Simon_GS | 19-10-20 | 12:49

In Zwitserland is vanochtend, op de eerste dag van de gisteren afgekondigde algemene maskerdraagplicht, de eerste weigeraar gearresteerd en afgevoerd. Dit gebeurde in Luzern.

van Oeffelen | 19-10-20 | 12:16 | 7

@Kim-Jung-Un | 19-10-20 | 12:54:
Mensen arresteren is de oplossing. Dat deden ze in SU ook massaal. Dat werkt trouwens wel. Zeker onder Stalin. Ik wist niet dat je gearresteerd kon worden voor het door rood rijden. Heb je gezien hoe leerlingen met hun mondkapjes omgaan? Op die manier werken mondkapjes echt niet... ook niet mondjesmaat.

General.Lee | 19-10-20 | 13:02

@Kim-Jung-Un | 19-10-20 | 12:54: Kijk. even de aflevering van Kassa terug. Er is ook zat wetenschappelijk bewijs dat het niet werkt maar vaak is dit een slechte bron volgens conformdenkers.

IJsbakker | 19-10-20 | 13:18

@EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 12:40: dan had hij het verdiend.

van Oeffelen | 19-10-20 | 13:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Is het weer cao onderhandeltijd? Net als bij de NS vorige week over stokjes voor boa’s.

postmodernismisdead | 19-10-20 | 12:10

Op zeker 342 van de 648 Nederlandse middelbare scholen is sinds augustus een coronageval geweest", opent De T.
_____

Wat is 'n coronageval??
- Is dat positief getest zijn?
- Is dat grieperig zijn als gevolg van corona?
- Is dat ernstig ziek zijn als gevolg van corona?
- Is dat overleden zijn als gevolg van corona?

Kijkeensaan | 19-10-20 | 11:59 | 2

Positief getest wat inderdaad niets zegt maar alleen dat het virus in je keel of neus zit. De meeste mensen worden niet ziek van het virus. jongeren nog minder snel. Het virus moet namelijk eerst in jonge longen komen voordat je ziek wordt. Ons natuurlijk afweersysteem in de neus en keel voorkomt dit in de meeste gevallen.

Hunter S. Thompson | 19-10-20 | 12:15

www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ziek... Kwam ik zojuist tegen op de website van het RIVM. Een publicatie van 15 oktober jl. Bijzonder omdat dit alle angstverhalen en -theorieen van de media tegenspreekt.
Groepsimmuniteit en de Nederlandse aanpak tegen COVID-19
Het Nederlandse beleid met betrekking tot COVID-19 is gericht op het in stand houden van het Nederlandse zorgsysteem en de bescherming van kwetsbare groepen. De Nederlandse overheid heeft verregaande maatregelen genomen om verdere verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan.
Geen enkele maatregel kan er op dit moment voor zorgen dat het virus op korte termijn verdwijnt. De meeste mensen die het nieuwe coronavirus hebben gekregen, herstellen daarvan. De WHO laat weten dat in ieder geval een maand na herstel nog antistoffen in het bloed terug te vinden zijn. Dat betekent dat er in Nederland immuniteit tegen de ziekte wordt opgebouwd. Dat is geen doel op zich, maar een gevolg van het feit dat het nieuwe coronavirus in Nederland voorkomt. Ook blijkt dat hoe heftiger de infectie is verlopen, hoe hoger het aantal antistoffen in het bloed. Mensen die slechts milde klachten hebben, ontwikkelen minder antistoffen.
Daardoor is er twijfel over of mensen met milde klachten wel voldoende immuniteit opbouwen voor het nieuwe coronavirus en mogelijk nog eens besmet kunnen raken en overdragen. Dat wordt op dit moment onderzocht. Op basis van de laatste inzichten wordt het Nederlandse beleid steeds aangepast.

Jenny_L | 19-10-20 | 14:18

Van Oef heeft er even de eigen PCR test bijgepakt. De zogenaamde multiplex PCR. Gedaan in juni in verband met een sportwedstrijd.
Adenovirus: negativ, Coronavirus 229E: negativ, Coronavirus HKU1: negativ, Coronavirus NL63: negativ, Coronavirus OC43: negativ, Metapneumovirus: negativ, Influenza Virus A: negativ, Influenza Virus B: negativ, Rhinovirus: negativ. Etceteri etcetera.

van Oeffelen | 19-10-20 | 11:47 | 2

oeff.....verontrustend nieuws.....ik ga die rheinmetall deur van de duitse bunker naast mij slopen en in mijn kelder zetten. Ik ga onderduiken: dit is allemaal NEGATIEF nieuws. ik wil meer POSITIEF nieuws!

nobodiesunmighty | 19-10-20 | 13:05

Heeft iemand weleens uitgezocht hoe effectief tegenwoordig het schriftelijk onderwijs is ondersteund met begeleiding via internet en af en toe een dag naar school voor aanvullend of praktijk onderwijs. Misschien moeten we daar permanent naartoe.

johnelec | 19-10-20 | 11:29 | 2

Hulde!, precies wat ik denk. alleen zullen veel docenten dan het vak (moeten) verlaten. Onderwijs kan veel efficienter en tegelijk beter gegeven worden dan dat nu het geval is. Management lagen kunnen weg, al die bobo's die de mooie dure gebouwen wilden, oprotten. Terug naar goed en gemoderniseerd onderwijs. wat we nu hebben is niet mee van deze tijd en nu met corona helemaal niet. Lesgeven is gewoon slecht geworden mede doordat er amper nog geluisterd word in de klas. Praktijk op school en theorie online. Inschrijven voor extra uitleg lessen etc.... Volgens mij waren vele scholen daar al erg ver in. als er dan een nieuwe normala komt zoals rutte zei, richt je land daar dan ook naar in. Grensbewaking schoolsysteem veranderen etc... IPV nu golf in en uit te gaan en steeds alle plezier weg te halen. Dan is virus weg na paar jaar en de maatschappij ook.

moetnoggekkerworden | 19-10-20 | 11:38

Heeft verder ook helemaal geen invloed op je sociale ontwikkeling.......

Hunter S. Thompson | 19-10-20 | 12:09

Huh? Ik zeg dat de ifr van covid voor 70- 0,05 en die comment wordt gejorist? Dat heb ik niet zelf bedacht, is gewoon een rapport van de who van een zeer vooraanstaand wetenschapper. Dat de media hier weinig aandacht aan besteed betekend niet dat het niet waar kan zijn. hier: www.who.int/bulletin/online_first/BLT...

Hunter S. Thompson | 19-10-20 | 10:50 | 4

klopt, heel erg goed. En dat weten die gasten te RIVM. Dat weten ze al heel lang, aangezien dit al langer bekend is. Dat zijn mijn collega's.....
Je zou eens moeten weten wat de FR van hart en vaatziekten is, die van kanker....daar krijgen we geen persconferenties over....politiek is een risé geworden (ook geen nieuwe informatie overigens). Wordt dit weggejorist? es kijken.

nobodiesunmighty | 19-10-20 | 13:09

@nobodiesunmighty | 19-10-20 | 13:09:
Natuurlijk weten ze dat, uit hetzelfde artikel blijkt dat de mediaan van het sterftecijfer per infectie op 0,23% ligt. Dit komt aardig in de buurt van de cijfers van het CDC die op een mortaliteit van 0,26% uitkomen. Nu je deze cijfers tot je beschikking hebt, kun je ook gaan vergelijken:
www.pitt.edu/~super1/lecture/lec47451/...
IFR Spaanse griep 1918: 1,5%
IFR Aziatische griep 1957: 0,6%
IFR Hongkong griep 1968: 0,3%
IFR Seizoensgriep: 0,06-0,12%
IFR Covid-19: 0,23-0,26%
De sterfte bij Covid-19 is dus hoger dan de seizoensgriep maar lager dan de griepepidemieën van 1957 en 1968. Destijds werden er geen maatregelen genomen, enkel bij de Spaanse griep, waarom nu wel?

#enpassant | 19-10-20 | 14:13

www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ziek... Kwam ik zojuist tegen op de website van het RIVM. Een publicatie van 15 oktober jl. Bijzonder omdat dit alle angstverhalen en -theorieen van de media tegenspreekt.
Groepsimmuniteit en de Nederlandse aanpak tegen COVID-19
Het Nederlandse beleid met betrekking tot COVID-19 is gericht op het in stand houden van het Nederlandse zorgsysteem en de bescherming van kwetsbare groepen. De Nederlandse overheid heeft verregaande maatregelen genomen om verdere verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan.
Geen enkele maatregel kan er op dit moment voor zorgen dat het virus op korte termijn verdwijnt. De meeste mensen die het nieuwe coronavirus hebben gekregen, herstellen daarvan. De WHO laat weten dat in ieder geval een maand na herstel nog antistoffen in het bloed terug te vinden zijn. Dat betekent dat er in Nederland immuniteit tegen de ziekte wordt opgebouwd. Dat is geen doel op zich, maar een gevolg van het feit dat het nieuwe coronavirus in Nederland voorkomt. Ook blijkt dat hoe heftiger de infectie is verlopen, hoe hoger het aantal antistoffen in het bloed. Mensen die slechts milde klachten hebben, ontwikkelen minder antistoffen.
Daardoor is er twijfel over of mensen met milde klachten wel voldoende immuniteit opbouwen voor het nieuwe coronavirus en mogelijk nog eens besmet kunnen raken en overdragen. Dat wordt op dit moment onderzocht. Op basis van de laatste inzichten wordt het Nederlandse beleid steeds aangepast.

Jenny_L | 19-10-20 | 14:18
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, corona is a bitch, een gevaarlijke klerelijer die door een kleine, maar uiterst luidruchtige minderheid volkomen wordt onderschat. Niettemin, zoals al door andere reageerders is opgemerkt: lesgeven over de VvMU met Mohammed cartoons als 'ondersteuning' is vele malen gevaarlijker voor de gezondheid.

En ook mbt de coronacrisis zul je zien wat je ook zag mbt de bankencrisis die in 2008 begon. Die coronacrisis kan in het slechtste geval nog wel even duren, met inzakkingen en oplevingen - derde en vierde golven - tot in 2022, maar op zeker moment zal hij voorbij zijn, net als die banken/kredietcrisis. Echter, het 'moslimprobleem' gaat nooit over, wordt alleen maar erger, naarmate de populatie moslims in West-Europa (nu ca 20 miljoen) blijft toenemen.

Uiteindelijk maak ik me daar veel meer zorgen over dan over corona, ook al bezorgt die kutziekte ons op dit moment enorme last, ook economisch.

Dr_Johnson | 19-10-20 | 10:48 | 1

ondersteunend lesmateriaal, bedoelde ik te zeggen.

Dr_Johnson | 19-10-20 | 10:53

Inhakend op wat reacties, waarin de relatie wordt gelegd tussen onderwijs en de islam en het gevaar ervan (les geven over vrijheid van meningsuiting betekent onthoofding) kan ik niet anders zeggen dan dat de Fransen dit toch maar mooi aanpakken:
niet alleen de dader is doodgeschoten, ook 9 familieleden zijn aangehouden én de veroorzaker (meneer Brahim) is gearresteerd. Dit is nu juist een goede aanpak. Duidelijke taal, een voorbeeld voor diegene die iets soortgelijks in hun hoofd hebben.
Want laten we meneer Brahim niet vergeten. Dat is de wezel die in een online filmpje opriep tot geweld.

EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 10:47 | 8

@EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 11:15: Leerlingen uit het praktijk onderwijs zijn uitermate goed met de handen. Mag toch hopen dat u geen leraar bent.

moetnoggekkerworden | 19-10-20 | 11:41

@moetnoggekkerworden | 19-10-20 | 11:41: Zal het u nog gekker vertellen.
Sterker nog, ook ervaring met PRO. goed met de handen, maar veel van hen hebben grote moeite met onze Nederlandse taal en de vele lastige uitzonderingen op regeltjes. Het ging om mijn schrijffout. Niet om fysieke vaardigheden van PRO leerlingen.

EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 12:45

Al het filmpje met het debat over het Onderwijsbudget gezien?
Beertema,held.

De Profundus | 19-10-20 | 13:08
▼ 5 antwoorden verborgen

Hoeveel mensen met griep zijn er vandaag de dag op de IC?

Heeft Corona het griepvirus verslagen?
Is het een idee om naast Corona ook even op het griepvirus te testen in die teststraten?Twee vliegen in één klap..... en goedkoop!

Ook fijn dat er veeeeel minder Coronadoden zijn gevallen dan waar voor 6 maanden geleden voor werd gewaarschuwd bij deze tweede allesvernietigende Coronagolf (voor dikkerdjes en dor hout)

En voor de jonge schoolgaande mensen,

Niet bang zijn hoor,doe lekker je ding,je hebt nu al geleerd hoe ver politiek van de dagelijkse realiteit staat.Ja,het leven is één groot toneelspel.

Papualist | 19-10-20 | 10:39 | 6

@rachid82 | 19-10-20 | 10:46: in welke omgeving was dat dan? jaarlijks sterven duizenden aan de griep, vooral ouderen.

van Oeffelen | 19-10-20 | 11:36

@rachid82 | 19-10-20 | 10:46:

Mooi Rachid!

Dat het griepvirus ooit een zucht en kuch bij jou veroorzaakte.
En zoals je schrijft dat Covid voor jou waarschijnlijk nogal pijnlijk was?

Ik vergelijk niet.
Kill fire with fire.
Ik bedoel echt te zeggen of dit nieuwe Covid virus(je) invloed heeft op vorming of vermeerdering van het aloude griepvirus,welke variant dan ook..... Kan een nieuw virus een oud bestaand virus “wegvagen”
Net zoals het dorre hout zeer snel in vlammen op zal gaan.

Zo,ga nu weer lekker naar mijn tuin,(dat stomme onkruid)lekker buiten spelen met mijn kapotte schildklier(auto immuunziekte)

Papualist | 19-10-20 | 11:42

@rachid82 | 19-10-20 | 11:07: mag je wel bewegen? zo niet: ben je de Loel, ook met fraxi of otherwise?

nobodiesunmighty | 19-10-20 | 13:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach schei toch uit; als je langer dan 3 jaar in het onderwijs werkt heb je al een hoog percentage aan virussen binnen gekregen en ben je vrijwel immuun voor de meeste verkoudheidsvirussen. Dat zijn de virussen die momenteel veel rondgaan en volgens mij de cijfers van bemettingen nogal doorkruisen.

antonconstandse | 19-10-20 | 10:37 | 3

Alles is corona, daar lijkt het wel op in de tests. Neemt niet weg dat je geen Covid-19 moet zien te krijgen.

van Oeffelen | 19-10-20 | 11:38

@van Oeffelen | 19-10-20 | 11:38: beseffende dat ongeveer 10% van je DNA viraal van oorsprong is.......je suis corona....

nobodiesunmighty | 19-10-20 | 13:12

Als je een onderzoek doet naar kanker in Nederland ga je ook niet 17miljoen inwoners testen. Bij onderzoeken werk je met een onderzoeksgroep aangeduid met de letter 'n'.
Met de wetenschap dat er 250.000 leraren zijn in Nederland en dat een groot deel van hen is vertegenwoordigd in een beroepsorganisatie dan betreft dit al snel een onderzoeksgroep van n>10.000. Daarmee valt met redelijke zekerheid uitspraken te doen over de beroepsgroep. Geen Fake news dus van de NOS dus deze keer (voor de verandering), maar een onvoldoende voor Casper Albers.

Joostmochtnietsweten | 19-10-20 | 10:28 | 4

Herstel: n=15% van de leden van LiA. Dat zijn er rond de 2000 dus n=300.

Onvoldoende voor lezen EN voor rekenen maar een 10 voor verdachtmaking.

Guusneus | 19-10-20 | 10:33
-weggejorist-
Guusneus | 19-10-20 | 10:34

Sorry, maar deze 'steekproef' is zo select als die maar zijn kan (alleen vakbondsleden).

Koonkluk Huis | 19-10-20 | 10:36
▼ 1 antwoord verborgen

LIA had een jaar terug 1800 leden (volgens een bericht "Radicalere lerarenbond ziet ledental groeien vanwege stakingstandpunt" bij de NOS dus is het waar). 15% maakt dat nog geen 300 leraren die gemotiveerd genoeg waren om de vragenlijst in te vullen. Volgens internet zijn er zo'n 250.000 leraren in Nederland.

Er zou nu allang volop op goede ventilatie ingezet moeten zijn. Het kabinet is zoals bij zoveel zaken totaal visieloos en past alleen op de winkel, waardoor er onvermijdelijk brokken worden gemaakt en de geloofwaardigheid (Halsema, Willy, Grapperhaus) weg is. Ook de deskundigen blijken alleen deskundig zolang het goed gaat, dat helpt ook niet.

Dan maar de onwelgevallige discussie verbieden. Met als gevolg dat de echt redelijke discussie over wat nu verstandig is niet meer kan worden gevoerd. Het beleid van onze overheid is in ieder geval niet verstandig, maar we moeten het er wel mee doen. Mijzelf lijkt de Great Barrington declaration het meeste hout te snijden, maar daar moeten slimme ter zake kundige mensen eens goed over discussiëren, wat moeilijk wordt als de grote sociale platformen de declaratie al hebben aangemerkt als verbrandbaar boek. Overigens, ik geloof niet dat onze incapabele overheid totale mindcontrol nastreeft, ze zijn in deze crisis gewoon de weg kwijt.

BorisBonkestoter | 19-10-20 | 10:13 | 1

Precies. Als je niks kan behalve handig kletsen kan je zo de politiek in, tot in de regering aan toe. Voorbeelden te over.

Harry.Langezwaal | 19-10-20 | 10:41

Ga voor de gein eens een lerarenkamer binnen, alsof je terug in de tijd gaat, de horror.

LoperH2 | 19-10-20 | 10:12 | 6

@van Oeffelen | 19-10-20 | 10:45: door=dood

van Oeffelen | 19-10-20 | 10:45

@van Oeffelen | 19-10-20 | 10:45: Houd op, schei uit.
Ik had een docent die van zijn vrouw moest stoppen met roken. Dus deed'ie dat maar in de klas. Stiekem. Als je van hem spullen uit een hoge kast moest pakken, liep je het risico een lading shag in je gezicht te krijgen. Was die man even vergeten dat daar zijn voorraad lag.
En een docente Nederlands, nog op zo'n verhoging in de hoek van de klas, met een metalen asbak op tafel. Om het stil te krijgen, sloeg ze spontaan met dat kreng op haar tafel. Je schrok je de tandjes.

EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 10:51

@EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 10:51: ja ze zaten voor de klas op een verhoging van grijs linoleum. Dan gaf hij binnen 5 minuten huiswerk voor in de klas, voor de overige 45 minuten, ging tien minuten zijn pijp stoppen en begon dan met paffen. Hij vroeg dan nog wel even aan Pepijn of die het raam even open wilde doen zodat de arme jongen de volgende dag met een snotneus en rood hoofd op school terugkwam.

van Oeffelen | 19-10-20 | 11:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Allemaal Vitamine Zink slikken, lees ik regelmatig op een bepaalde website. Dan krijg je geen Corona.

Kuifje-naar-Brussel | 19-10-20 | 10:09 | 5

@Kuifje-naar-Brussel | 19-10-20 | 10:15: die logica wil er bij velen nog steeds niet in. Om gek van te worden. En maar tegen elkaar aanschurken en kleppen, de hele dag.

van Oeffelen | 19-10-20 | 10:51

@Kuifje-naar-Brussel | 19-10-20 | 10:15: Tja mijn lichamelijke weerstand zal er wel niets mee te maken hebben....: dagelijks levertraan, vit A, B, D3 en zink. Daarbij hou ik mij niet aan 'alle' regels want ik ga gewoon naar de super en vanmorgen om 8:30 naar de Action (moest een lampenset hebben want mijn linker groot licht is kaduuk) zonder muilkorf. Het enige dat ik niet doe is mij in mensenmassa's begeven. Verder gaat mijn leven zijn gangetje zoals altijd.

Lupuslupus | 19-10-20 | 11:21

Noem dan ook D3 en C.

Simon_GS | 19-10-20 | 13:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Naar aanleiding van het andere topic.

Tragicomix schrijft:
"13 september 36 covidpatiënten op de IC
20 september 77 covidpatiënten op de IC
27 september 127 covidpatiënten op de IC
06 oktober 190 covidpatiënten op de IC
13 oktober 277 covidpatiënten op de IC

Vandaag 18 oktober 364 covidpatiënten op IC's"

Michelsz schrijft:
"De groeifactor per week van jouw getallen:

2,14
1,65
1,5
1,46

Is dus een afnemende groeifactor..."

Nu ernst Kuipers over de verwachting voor eind oktober bij de briefing aan de tweede kamer. Zegt hij een verwachting van 500 op de IC voor eind oktober.

364*1.2*1.2 (stel twee maal een groeifactor van 1.2) = 524.

We zien dus dat in de voorspelling van Kuipers zelf de groeifactor verder afneemt. Deze afname is dus weinig afhankelijk van de maatregelen want al ingezet voordat de nieuwe maatregelen in werden gevoerd..

Michelsz | 19-10-20 | 10:01 | 7

@Lupuslupus | 19-10-20 | 11:28:
En wat wil je dan met deze gegevens?
Zoals je in deze in mijn geciteerde bericht kan zien, lopen de IC's vol, met een tweewekelijkse verdubbeling.
En een verdubbeling is heftig:
277
554
1108
2216
enz

Tragicomix | 19-10-20 | 11:50

@Lupuslupus | 19-10-20 | 11:28:
Typisch weer Lupuslupus, komt hier oftopic weer zitten lummelen met het uitgekauwde vals-positief gezeur, en stel je daarop een kritische vraag, dan krijg je geen antwoord meer.
Vervuil andermans topics niet zo, en begin zelf een draadje waar je met gelijkgezinde wappies alles kan ontkennen.

Tragicomix | 19-10-20 | 12:35

@Tragicomix | 19-10-20 | 10:42:

Maar heb ik gelijk met de afnemende groeifactor of niet? Het gaat je toch om de cijfers. Als ik gelijk heb dan moet je dat toegeven ook...
Je punt over de tweewekelijkse verdubbeling klopt dus ook niet. Zie de cijfers hierboven. Van 13 september tot 27 september is veel meer dan verdubbeling. Daarna al weer afnamen.

Conclusie: er is dus een afname van de groei, al voor de nieuwe maatregelen. Dat moet je gewoon toegeven, of duidelijk vertellen wat er niet klopt in mijn verhaal.

Michelsz | 19-10-20 | 14:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Geldt de ARBO wet niet voor leraren? Dat de werkgever je een veilig werkplek moet garanderen en zo?

Artikel 3

1 De werkgever zorgt voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers inzake alle met de arbeid verbonden aspecten en voert daartoe een beleid dat is gericht op zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden, waarbij hij, gelet op de stand van de wetenschap en professionele dienstverlening, het volgende in acht neemt:

a. tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd organiseert de werkgever de arbeid zodanig dat daarvan geen nadelige invloed uitgaat op de veiligheid en de gezondheid van de werknemer;

b. tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd worden de gevaren en risico's voor de veiligheid of de gezondheid van de werknemer zoveel mogelijk in eerste aanleg bij de bron daarvan voorkomen of beperkt; naar de mate waarin dergelijke gevaren en risico's niet bij de bron kunnen worden voorkomen of beperkt, worden daartoe andere doeltreffende maatregelen getroffen waarbij maatregelen gericht op collectieve bescherming voorrang hebben boven maatregelen gericht op individuele bescherming; slechts indien redelijkerwijs niet kan worden gevergd dat maatregelen worden getroffen die zijn gericht op individuele bescherming, worden doeltreffende en passende persoonlijke beschermingsmiddelen aan de werknemer ter beschikking gesteld;

c. de inrichting van de arbeidsplaatsen, de werkmethoden en de bij de arbeid gebruikte arbeidsmiddelen alsmede de arbeidsinhoud worden zoveel als redelijkerwijs kan worden gevergd aan de persoonlijke eigenschappen van werknemers aangepast;

d. monotone en tempogebonden arbeid wordt, zoveel als redelijkerwijs kan worden gevergd, vermeden dan wel, indien dat niet mogelijk is, beperkt;

e. doeltreffende maatregelen worden getroffen op het gebied van de eerste hulp bij ongevallen, de brandbestrijding en de evacuatie van werknemers en andere aanwezige personen, en doeltreffende verbindingen worden onderhouden met de desbetreffende externe hulpverleningsorganisaties;

f. elke werknemer moet bij ernstig en onmiddellijk gevaar voor zijn eigen veiligheid of die van anderen, rekening houdend met zijn technische kennis en middelen, de nodige passende maatregelen kunnen nemen om de gevolgen van een dergelijk gevaar te voorkomen, waarbij artikel 29, eerste lid, derde zin, van overeenkomstige toepassing is.

2 De werkgever voert, binnen het algemeen arbeidsomstandighedenbeleid, een beleid gericht op voorkoming en indien dat niet mogelijk is beperking van psychosociale arbeidsbelasting.

3 Ter uitvoering van het eerste lid draagt de werkgever zorg voor een goede verdeling van bevoegdheden en verantwoordelijkheden tussen de bij de werkgever werkzame personen, waarbij hij rekening houdt met de bekwaamheden van de werknemers.

4 De werkgever toetst het arbeidsomstandighedenbeleid regelmatig aan de ervaringen die daarmee zijn opgedaan en past de maatregelen aan zo dikwijls als de daarmee opgedane ervaring daartoe aanleiding geeft.

Peerkeoud | 19-10-20 | 09:55 | 7

De wet geldt doorgaans alleen zolang dat de regering goed uitkomt.

Harry.Langezwaal | 19-10-20 | 10:43

@CalamityJane | 19-10-20 | 10:27: Haha, geen zorgen; deze week verkansie en uiteraard twee dagen ziek (daar zijn de vakanties voor), daarna een week een nieuw rooster in elkaar zetten om de boel draaiend te houden. We overleven het wel.

EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 10:54

precies en daarom zijn huidige maatregelen grote onzin op de wijze waarop ze nu worden uitgevoerd en onder de noemer "Arbeidsomstandighedenwet" worden geduwd.

nobodiesunmighty | 19-10-20 | 13:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Nog een docent hier.
Bang voor corona? Nee. Ik zit tegen de leeftijd van de risicogroep aan, maar geef niet les in een vak waarbij 26 jongeren een uur lang samen met mij in een klein lokaal zitten opgehokt. Om vervolgens tien minuten lang met ongeveer 80 jongeren (inclusief kin-kapje want dat ding zakt telkens af) over smalle gangen te moeten laveren naar de volgende krappe ruimte.
De 'ventilatie' alhier bestaat in dit jaren 70 pand uit geopende ramen en deuren tijdens de lessen. Er is niet tegenop te stoken en leerlingen zitten met hun jassen en handschoenen aan uren stil, buiten op het plein lesgeven zou al beter zijn omdat ze dan nog bewegen.
En dan zijn er collega's, die denken dat leerlingen zo het best kunnen leren, in elk geval beter dan met online lessen... Vreemd, want afgelopen week gaven een aantal leerlingen aan dat ze juist beter konden leren doordat ze niet voortdurend lastig werden gevallen door, tja, mag ik ze zo noemen, allochtone kinderen?

EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 09:54 | 9

@EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 11:05: Ambachten moet je inderdaad niet online leren, maar Aardrijkskunde, Engels, Nederlands etc wel. Een kind van mij heeft een jaar lang online zichzelf de stof voor Natuurkunde via Youtube eigen gemaakt, omdat de lerares het slecht uitlegde (achteraf bleek zij ook niet bevoegd voor het niveau), nu studeert hij Natuurkunde aan een TU.

Echt, het is niet van deze tijd.

BorisBonkestoter | 19-10-20 | 11:26

@EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 11:05: Dat doe je dan dus wel op school in kleine groepjes. Voor practica kun je de klas opsplitsen. dat kan op school. Ook mijn kinderen vonden thuisonderwijs veel beter.

moetnoggekkerworden | 19-10-20 | 11:55

@BorisBonkestoter | 19-10-20 | 11:26:
Niet ieder kind is zoals jouw kind (overigens knap van hem)... maar een goede docent is een meerwaarde, echt waar

SterF... | 19-10-20 | 13:16
▼ 6 antwoorden verborgen

Voor de geinteresseerden: Cochrane Library geeft dinsdag 20 oktober een oneline webinar sessie rondom Covid19 om 16:00. Ik weet niet wat ze precies gaan doen, maar wil je enige vorm van zuiverdere gefilterde wetenschappelijke kennis opdoen kán deze bibliotheek uit Aberdeen (ondertussen wereldwijd) helpen je angsten en vermoeidheden te ledigen (of je neemt een lekker Tripeltje, werkt ook, tijdelijk).

Ik verwacht dat ze aardig voorliggen op het RIVM.

vooral voor de journalisten: als je er nog geen ene moer van snapt of, indien je te lui bent om je te verdiepen in de materie:
kijk dinsdag avond eens en probeer dit te volgen!!! (met een tripeltje om creatiever te associeren)

nobodiesunmighty | 19-10-20 | 09:45 | 3

Na het zien van Zondag met Lubach krijg ik toch sterk de indruk dat dit een complot is om meer tripel te verkopen.

EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 09:55

@EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 09:55: daarom hebben de beurzen al lang geen interesse meer in de corona meuk.

van Oeffelen | 19-10-20 | 10:05

@EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 09:55: verdomme, ik kan hier ook niets neerzetten zonder dat er weer commentaar op wordt geleverd.
"Schat, ben jij dat weer? Kun je es effe wegblijven hier, da's mijn gebied, ga jij nu maar naar de Linda comment site svp?"

nobodiesunmighty | 19-10-20 | 13:18

Op advies van het cda moet ik als muziekdocent elke dag openen met het Wilhelmus. Ik vond dat een te groot risico, dus ik ben maar vrijwillig in quarantaine gegaan totdat er een antivirus of vaccin is.

Jos Tiebent | 19-10-20 | 09:43 | 3

DA mag kiezen. Of corona of het Wilhelmus ook neuriën met z'n allen.

kloopindeslootjijook | 19-10-20 | 09:49

Dus nu zing je het Wilhuismus?

Acidstain | 19-10-20 | 09:56
-weggejorist-
Hunter S. Thompson | 19-10-20 | 09:35 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

En dan het gek vinden dat medewerkers van de NOS zich oveilig voelt met deze nepnieuwsverspreiding.

nuchterland | 19-10-20 | 09:32

Als er 1 beroepsgroep door de mand gevallen is als bange opportunistische nichten dan is dit het lerarenkorps wel

du Roi Soleil | 19-10-20 | 09:25 | 13

@van Oeffelen | 19-10-20 | 10:34: Bij geschiedenis , of iets wat nu maatschappijleer heet, zaten er ook wel een paar. Vooral die ene die over 'winst' begon, en de werknemers daar niets van zagen. Toevallig was mijn moeder net een restaurant begonnen met hypotheek en als onderpand ons huis. Liep gelijk als een trein gelukkig, maar heb wel even mijn mond open gedaan. Juffrouw stond gewoon met mond half open op apengapen, Echt, die linkse lui leven in een bubbel, lijken net gelovigen.

Kim-Jung-Un | 19-10-20 | 13:03
▼ 10 antwoorden verborgen

Houtst snijdende opmerking is die van n=1 over feitelijke juistheid versus suggestie. Zo mocht ik vanmorgen in de krant weer lezen dat afgelopen weekend het grootste aantal positieve tests in een etmaal was gescoord. De vraag hoeveel tests moesten worden afgenomen om deze score te behalen werd niet eens gesteld, laat staan beantwoord. Maar 8.000 coropositief op 8.000 tests is een wereld verwijderd van 8.000 op 80.000.

Tot zover de suggestie. Van een geheel andere orde is de kwestie Henk Westbroek, van wie ik sinds het overlijden van VARA's Vuurwerk eigenlijk niets meer heb vernomen. Na eerst van zwarte zijde onder vuur genomen te zijn vanwege Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk Zwarte Piet is er nu "gesodemijter" van bruine zijde wegens een clip met roetveegpieten.

Op ieders pik kunnen trappen, een wezenskenmerk van de waarlijk vrije geest. Hulde!

Guusneus | 19-10-20 | 09:18 | 3

Henk levert regelmatig stukjes op denuk.nl (Utrechtse site). Hij heeft daarbij regelmatig ook wat kritische opmerkingen over het gemeentebestuur. Hij brengt dat op een leuke en scherpe manier.

drexciya | 19-10-20 | 09:33

gewoon blijven testen mensen, en vooral (vals) positief. Dan gaat onze IFR vanzelf naar een niveau dat we eerder dood gaan aan onze veters strikken dan aan een positieve PCR test bij het moment van overlijden (oorzaak: bekend/onbekend?). We halen zo Ijsland nog in...

nobodiesunmighty | 19-10-20 | 09:53

Of de meest hout snijdende opmerking. Kan ook. Zelfs beter.

van Oeffelen | 19-10-20 | 10:35

Zelfde probleem als in de zorg, door Rutte helemaal stuk bezuinigd. En het is belachelijk in binnenkort de ramen open te zetten als het vriest.

polletjepiekhaar | 19-10-20 | 09:17 | 6

@Lupuslupus | 19-10-20 | 10:18: Helaas, wij gaan de hele dag (van 8:00 uur tot 15:30 uur) alle ramen en deuren tegenover elkaar openzetten...
Handschoenen aan, jas aan, lekker rommelen met toetsenbord, muis en digibord.
Nee, dat gaat echt geen nadelig effect hebben op onderwijs.

EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 10:22

@EEnzame SchizofrEEN | 19-10-20 | 10:22: Wat èrg! Ik wens u heel erg veel sterkte. Snotterende/hoestende kinderen worden toch zeker wel naar huis gestuurd?

Lupuslupus | 19-10-20 | 11:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben gewoon moe. Ben er klaar mee.

VoltaireJohn | 19-10-20 | 09:17 | 4

Hou vol

Poetin1464 | 19-10-20 | 09:32

John: GEEF NIET OP! De wereld heeft vele massapychosen overleeft. Zelfs Putin steunt je!

nobodiesunmighty | 19-10-20 | 09:56

@nobodiesunmighty | 19-10-20 | 09:56: Nou het is wel zo dat je horendol kunt worden van het virus-gezeik. Maar het is een keuze om het wel of niet te lezen. Dat het virus wordt misbruikt voor heel andere doeleinden ach daar komt men later - te laat - pas achter. Dàt is pas erg want dan is er geen weg meer terug.

Lupuslupus | 19-10-20 | 10:23
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben leraar op een school in Rotterdam Zuid. Ben totaal niet angstig de meeste van mijn collega’s ook niet. Die mondkapjes plicht vind ik pas angstig. Bij ons op school wordt het vanaf 27 oktober verplicht een plicht. Nu moet ik gaan handhaven en tegen leerlingen zeggen dat ze een niet werkend mondkapjes op moeten zetten. Op dit moment draagt nog geen 10% van de leerlingen een mondkapje. Omdat Rutte in de tang zit bij de oppositie en geen meerderheid heeft in de Eerste Kamer, worden die dingen ineens verplicht. Rutte is pas een lafbek. Wat ik wil zeggen dat die angst echt wel meevalt ondanks dat er al twee docenten ziek thuis zitten met Corona.

General.Lee | 19-10-20 | 09:12 | 37

@van Oeffelen | 19-10-20 | 11:17:
Is dit het beste wat je kunt produceren? En ik doe niet mijn best? Kom je weer met aannames. Je weet niks van mij en je tikt maar wat. Vind het een gemiste kans. Je hoeft niet alles zomaar aan te nemen, dat leer ik mijn leerlingen ook. Doe zelf onderzoek en niet alles aannamen wat er gezegd wordt er is niet een waarheid. Daarom is onderzoek belangrijk. Zou jij nog wat van kunnen leren. Met je bah bah.... Wat ik al zei je bent welkom om een dag mee te lopen.... Ik nodig je bijdeze uit. Daarna heb je het recht om te zeggen wat je wil.... maar niet oordelen als je onwetend bent. Je schiet met hagel maar je raakt niks....

General.Lee | 19-10-20 | 11:35

@General.Lee | 19-10-20 | 11:35: Loop al jaren mee in met onderwijs en onderwijs is in de loop der jaren gewoon bagger geworden. Niet door leraren wel door overheden. nu zou de kans zijn het eens goed opnieuw te reorgansieren. zijn alleen weer teveel belangen mee gemoeid. wat moeten al die besturen dan ineens met hun idiote hoge salarissen en hun dure gebouwen. Daarbij heb ik te doen met docenten en ander personeel die wel ernstig ziek worden en die gaan er echt wel komen.

moetnoggekkerworden | 19-10-20 | 12:03
▼ 34 antwoorden verborgen

Vertoon geen Mohammed cartoons, dat scheelt veel meer in de levensverwachting dan een mondkapje.

Beste_Landgenoten | 19-10-20 | 09:10 | 5

De dader is ook afgeknald, dat is dan wel een voordeel.

van Oeffelen | 19-10-20 | 10:10

@Beste_Landgenoten | 19-10-20 | 10:25: Dat is ook helemaal niet nodig, aangezien de islam hier al voldoende ruimte krijgt (net als andere religies trouwens).

Mocht die ruimte er toch niet zijn, dan zijn wij als samenleving ook niet te beroerd om in het geval van de islam enige concessies te doen. Denk daarbij aan het afzien van zaken die als "kwetsend" voor deze religie en haar aanhangers kunnen worden gezien, zoals het tonen van afbeeldingen van "heilige" figuren en het verplaatsen van evenementen die als "aanstootgevend" zouden kunnen worden gezien. We moeten immers toch wel een beetje respect hebben voor elkaar, nietwaar?

countus | 19-10-20 | 10:58
▼ 2 antwoorden verborgen

De kans dat een leraar in het ziekenhuis komt door vervelende leerlingen en ouders is groter dan dan in het ziekenhuis te komen liggen na besmetting met het virus.

The_Challenger | 19-10-20 | 09:04

Cartoon klopt niet. Corona is voor 99,87 % niet dodelijk en voor jongeren al helemaal niet...

Natte Washand | 19-10-20 | 09:04

Als je wilt dat mensen dit serieus nemen moet je in ieder geval de middelbare scholen sluiten. En de sportscholen helemaal. Was er gisteren weer, 5 man op 2 vierkante meter kwam heel vaak voor. In totaal een man of 40, "verboden de ramen te openen" hing overal. Ook het kabinet is kennelijk bang dat Arie B. adverteerders gaat bellen.

C1O2 | 19-10-20 | 09:04 | 2

"verstandiger" is het om oudere leraren online te laten gaan (of die echt bang zijn: houdt je toch niet tegen, heb deze patienten ook) en de jongeren en jongere leraren normaal op school in te zetten: zij verdienen applaus! hun immuunsystemen kunnen aan de gang gaan, zoals wij dit al zo'n 300.000 jaar doen.
(en ja: het blijft gewoon kudt om dood te gaan, vanaf je geboorte...)

nobodiesunmighty | 19-10-20 | 09:59

Dat die sportscholen vol met zwetende lieden nog open zijn is een schande. Maar ouders niet meer naar hun voetballende kind mogen komen kijken is wel normaal?. In de buitenlucht!! Ze zijn gewoon stapelgek met hun 'maatregelen' die kant noch wal raken. Het is te verwachten dat de maatregelen over niet al te lange tijd averechts zullen werken. Als je iets ge- of verbiedt moet dat voor een ieder duidelijk èn logisch zijn maar wat er nu gebeurt is gewoon nattevinger werk. Duidelijk en logisch omdat mensen van hun vrijheid beroven en tot bepaalde handelingen dwingen nogal een 'dingetje' is en een schending van het gestelde in het EVRM.

Lupuslupus | 19-10-20 | 11:53

Degenen die nu ziek worden hebben gewoon griep.
Net als alle andere jaren.
Griep is jaarlijks goed voor zo'n 6400 doden.
Dit jaar 0.
In Canada zijn nu 12 griepgevallen terwijl er in oktober meestal zo'n 25.000 zijn.
er zijn wel 26.000 positieve testen van corona.
Rutte & co. zijn volkomen verkeerd bezig.
Kijk naar Zweden. Dit hebben ze wel goed aangepakt. Vele dingen niet, maar dit wel.

jantjeuitnederland | 19-10-20 | 09:03 | 24

Er waren geen 0 doden door de griep dit jaar, maar 404. Maar dat is nog steeds zeer weinig. Corona is besmettelijker en heeft daarmee zo zou je het kunnen omschrijven een voorsprong op haar concurrent de griep. Het lichaam reageert op corona door een deel van het immuunsysteem te activeren (waaronder type I interferon) waardoor de griep bijna geen kans meer krijgt volgens dit Japanse epidemiologisch onderzoek: www.cambridge.org/engage/coe/article-...
De theorie is dus, wanneer je lichaam in aanraking komt met corona en wanneer je immuunsysteem daarop heeft gereageerd, dan is de kans dat de griep nog een kans krijgt nihil. Als dat klopt dan kaapt corona dus ook een aanzienlijk aantal van de griepdoden, 6400-400=6000 in Nederland. Overal zie je tot nu toe hetzelfde beeld:
media.thedonald.win/post/daEAYObw.jpe...
i.imgur.com/1m9riav.png

#enpassant | 19-10-20 | 11:25

@Natte Washand | 19-10-20 | 10:50: nee, zoals ik elders in deze draad betoog: een enorme griepepidemie blijft waarschijnlijk uit, vanwege de maatregelen en de voorzorg die mensen treffen tegen Corona. De onbenul bent u. We moeten u de meest simpele zaken tot in den treure uitleggen. Helaas heeft iedere wappie tegenwoordig het internet als zeepkist om zijn waanzinnige theorieën en aannames te verspreiden.

kriebeltjes | 19-10-20 | 11:34

@kriebeltjes | 19-10-20 | 11:34:
**en enorme griepepidemie blijft waarschijnlijk uit, vanwege de maatregelen en de voorzorg die mensen treffen tegen Corona.**

Als je het maar vaak genoeg herhaalt gaan mensen het misschien wel geloven. Volstrekt onzinnige onbewezen prietpraat. Er is geen enkel effect zichtbaar op de besmettingen/ziekenhuisopnames/doden-curves zichtbaar van maatregelen in welk land dan ook.

Met tijd op de x-as en aantallen op de y-as kan je gewoon kijken naar de curves en met een pijltje aangeven wanneer een maatregel in een bepaald land genomen is. Het effect is volledig afwezig voor welk land je het ook bekijkt.

Antiquerulant | 19-10-20 | 12:13
▼ 21 antwoorden verborgen

Een heel simpele maatregel blijft het om de week sluiten van de scholen. Met een incubatietijd van merendeels rond de 5 dagen zal de overdracht van het virus enorm afnemen. Wordt men in de week besmet dat de school open is, dan zal men niemand verder besmetten (op school) in de week dat men thuiszit met afstandsonderwijs.

kortebroek | 19-10-20 | 09:01

En hoe moet dat in die brandweerkazerne met die 50 pareltjes? Vraag ik voordat ze hier Rotterdam ook gaan beginnen.

dedwarsligger | 19-10-20 | 08:59

Kinderen vanaf een jaar of 14, moesten toch prima thuis les op afstand kunnen volgen ? Dan sluit je makkelijk 50+% van alle risico's uit.

Daarnaast had de zomervakantie zich prima geleend om op heel veel scholen de ventilatie aan te passen. De herfstvakantie doet dat ook en elk weekend. Er is totaal geen initiatief. Liever blijft men van overheidswege, burgers het bos insturen, door te roepen dat ventilatie geen zin heeft.

Nee Corona op de helft van de scholen dat heeft zin. Geleuter dat het maar hele kleine percentages betreft snijdt geen hout. Een virus laat zich niet sturen en men weet nooit waar de volgende superspread plaatsvindt.

netniet | 19-10-20 | 08:59 | 5

@Graaf_van_Hogendorp | 19-10-20 | 09:00: Ja stel je voor dat de scholen en ziekenhuizen een keer iets uit eigen zak betalen. Horror! Dat er niets aan de ventilatie-virus proof maken wordt gedaan, betekent gewoon dat het de bedoeling van Rutte cs helemaal niet is om het virus er onder te krijgen. Er is tijdens de zomermaanden alle tijd voor geweest. Nee de hele bevolking moet aan een niet-werkende spuuglap. Crowd control d.m.v. angstzaaierij. Een andere reden is er niet.

Lupuslupus | 19-10-20 | 09:14

Er is al tientallen jaren bekend dat de ventilatie op scholen beter moet omdat de luchtkwaliteit zeer slecht is. Daar komt dan nu corona als argument bij. Men wil dit probleem gewoon niet oplossen. Waarschijnlijk omdat het geld kost, en mogelijk ook "het klimaat". Want een goed klimaat is een mensenrecht maar een goed binnenklimaat niet.

Bamberger Reiter | 19-10-20 | 09:30

@Bamberger Reiter | 19-10-20 | 09:30: Eens.

Lupuslupus | 19-10-20 | 11:57
▼ 2 antwoorden verborgen

We kunnen toch gewoon vanavond even uit het raam hangen en klappen? Kunnen ze er weer even tegenaan.

beldewouten | 19-10-20 | 08:58 | 1

Desnoods gaan we met de digitale pet rond.

Kuifje-naar-Brussel | 19-10-20 | 10:11

Zou het ministerie van Onderwijs deze keer wél alles op alles hebben gezet om thuisonderwijs te facliteren? Bijvoorbeeld een YouTube-kanaal waar voor ieder vak of klas één leerkracht een les streamt? Dat er mooi digitaal onderwijsmateriaal wordt ontwikkeld waaraan desnoods al die werkloze kunstenaars aan meewerken? In plaats van dat al die leerkrachten het zelf maar moeten uitzoeken met Zoom e.d.?

Desmond1970 | 19-10-20 | 08:58 | 5

Van de meeste vakken staan er al veel goede lessen op youtube. Onderwijs is meer dan alleen theorie beluisteren.

lekgoot | 19-10-20 | 09:46

@lekgoot | 19-10-20 | 09:46: Er zijn massa's kinderen voor wie klassikaal les broodnodig is. 1. Omdat ze geen disclipline hebben, 2. De ouders dat niet hebben en 3. Omdat de ouders niet in staat zijn vanwege hun eigen 'opleidingsniveau' om de kinderen thuis les te geven. 4. Omdat de ouders er gewoon geen zin in hebben/tijd voor hebben.

Lupuslupus | 19-10-20 | 12:02

@lekgoot | 19-10-20 | 09:46: Wat nog meer dan? Praktijk oke, de rest s franje dat ook op andere manier georganiseerd kan worden. Onderwijs is tegenwoordig voor velen gewoon verplicht ophokken. misschien is het eens tijd om het anders in te richten. Sommigen gaan goed op school sommigen gaan beter online met gerichte begeleidng op school in kleine groepjes. er kan zovveel en er wordt niets gedaan om iets te vreanderen behalve ventilatie aanpassinegn in scholen die werkelijk waar nergens op slaan. De juiste ventilatie kan in vele scholen niet eens geplaatst worden. Los van corona lijkt me het gewoon goed om eens af te stappen van het uit de 18/19/20 eeuw afkomstige onderwijs en een modernere weg in te slaan.

moetnoggekkerworden | 19-10-20 | 12:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Paniek, mensen, paniek! Ren voor je leven! Sluit ramen en deuren, of nee wacht gooi die wagenwijd open en paniek!!

Highwoodman | 19-10-20 | 08:58

Overdreven aanstellerij van een stel bang gemaakte burgers. Als je gewoon gezond bent heb je als leraar niets te vrezen, alleen even uit de buurt blijven van oudere en zwakkere. Ze maken zich toch ook niet zo druk tijdens een griepgolf? Laat de jongeren maar lekker groepsimmuniteit opbouwen, is alleen maar goed.

Hunter S. Thompson | 19-10-20 | 08:55 | 5

@netniet | 19-10-20 | 09:00: Thuis werken geen optie. Kom zelf ook te veel in contact met mensen zodat ik mijn ouders niet kan zien. Maar ja ik verdien mijn eigen geld en dat moet wel gewoon door blijven gaan.

Hunter S. Thompson | 19-10-20 | 09:16

@Hunter S. Thompson | 19-10-20 | 09:16: Maar met een mondkapje op kunt u toch gerust uw ouders zien? En zéker als zij er ook een opdoen?

Lupuslupus | 19-10-20 | 12:04
▼ 2 antwoorden verborgen

In Frankrijk is corona voor de gemiddelde leraar niet het grootste gevaar

Wilt Geerders | 19-10-20 | 08:51 | 4

Die onthoofdende Tsjetsjeen was voor 99.9999% van de Fransen gewoon veilig. U heeft niets te vrezen van moslimterreur. Griepje is dodelijker.

Blasfemie | 19-10-20 | 09:06

@Blasfemie | 19-10-20 | 09:06: Dus wat U betreft is het volkomen veilig voor de rest vd franse leraren om de Mohammed cartoons te bespreken in de klas met voorbeelden....?

Kowalski11 | 19-10-20 | 09:20

Als dat de enige midaad was van die man wel. 1 dode. Maar alle andere misdaden door hem gepleegd kan je als besmettingen zien. Die terrorist kan dus wel een R van boven de 10 hebben.

The_Challenger | 19-10-20 | 09:22
▼ 1 antwoord verborgen

Op BNR lees ik dat er meer agressie is op de IC's dan tijdens de eerste golf. En we wisten al dat de coronameerderheid op IC's niet-westers allochtoon is. 1+1=2.

In de krant lees ik dat een Nederlandse geriater in Denemarken het verschil in succes bij bestrijding van corona verklaard ziet door een verschil in volksaard. Denemarken: me = we. Denen denken collectiever, Nederlanders individualistischer. Zo zien Nederlanders zichzelf wel vaak, maar Nederlanders zijn kuddedieren, net als de Denen. Nederlanders denken ook heel erg vanuit het collectief en conformeren zich, en spelden zichzelf dan op de mouw: ik doe gewoon mijn eigen ding. Wat wel een groot verschil is geworden tussen de landen is de aanpak van niet-westerse massa-immigratie.

Sitting_targets | 19-10-20 | 08:50 | 2

Ja die man zei ook allemaal andere enge dingen. Dat Nederlanders allemaal kutte "sociaal promiscue" individualisten zijn. We hebben in zijn ogen dus een "sociaal condoom" nodig. Dag dag oud normaal...

Sceptische_autist | 19-10-20 | 09:02

Uit dat artikel: "Deense ziekenhuizen beschikken over duizend ic-bedden"

Op een populatie van 5.5 miljoen...wij moeten 't met 3x zoveel man, het met 200 bedden meer doen.

ReyNemaattori | 19-10-20 | 09:51

Ik kan het woord knuffelen niet meer horen, misselijk word ik ervan

monitor | 19-10-20 | 08:49 | 2

Nog een keer dan, en ik heb een emmer bij.

Lt-Kol Kilgore | 19-10-20 | 09:22

Knuffelen, knuffelen, knuffelen. Een dikke knuffel.

lekgoot | 19-10-20 | 09:49

Lesgeven met zo'n kapje op je gezicht lijkt me ondoenlijk. Kinderen een hele schooldag treiteren met zo'n ding ook. Maar als je accepteert dat ze in de klas af gaan, dan krijgt het dragen in de gangen (en tijdens vrije uren, waarvan er heel veel zijn) iets belachelijks. Wat is daarvan dan nog de zin?
Die lerares met haar opmerking over zuurstof heeft zelf niet opgelet bij scheikunde.
#icantbreathe

JvanDeventer | 19-10-20 | 08:46 | 1

Ondervinding is de beste leermeester. Ik word stikbenauwd van zo'n ding. Vanmorgen bij het afrekenen dacht ik gepast geld te geven maar het was 1€ teveel omdat ik de cassière niet goed kon verstaan. Toen ik dat zei antwoordde ze: 'ja het is heel irritant, ik moet zowat de hele dag schreeuwen'.

Lupuslupus | 19-10-20 | 08:57

De horeca wil open en de scholen willen dicht. Waar zit het verschil in motivatie? Misschien omdat bij de ene het geld zelf verdiend moet worden en het bij de ander als door een natuurwet automatisch bijgeschreven wordt op de bankrekening?

Amsterdamsko | 19-10-20 | 08:45 | 8

@De Eierbal | 19-10-20 | 10:02:
Hoezo gewoon door? Ja, afstandsonderwijs maar dat is niet hetzelfde als 'gewoon door'.
Enne... lesgeven: ik kan het redelijk goed hoor. Vele uren thuis lesgegeven gedurende de laatste lockdown. U blaft tegen de verkeerde. :-)

Amsterdamsko | 19-10-20 | 11:19

@Amsterdamsko | 19-10-20 | 11:13: hoe kom je daar bij, man? ze hebben het veel drukker met dat online gedoe dan wanneer ze gewoon naar school kunnen.

kriebeltjes | 19-10-20 | 11:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Die cartoon klopt niet. Vanaf de plek waar Bart het krijtje op het bord heeft, hoort het bord leeg te zijn. Hij is toch aan het schrijven?

Leptob | 19-10-20 | 08:44 | 7

@Leptob | 19-10-20 | 08:58: De onze wrong zijn spons uit in je nek als je niet bij de les was. Ze noemden die dan ook de spons. Vroeger kwam je daar gewoon mee weg. Mocht die man nu nog les geven zat hij intussen al ergens in een gevangenis weg te rotten.

Lt-Kol Kilgore | 19-10-20 | 09:19

@IndoFortuyn | 19-10-20 | 08:49: De cartoonist was beter eerst begonnen met het bord te tekeknen, dan had hij niet zo vaak "Corona is voor 98% niet gevaarlijk" moeten schrijven.

Lt-Kol Kilgore | 19-10-20 | 09:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Tip voor leraren: meld je ziek. Wees overspannen, depressief of heb een burn-out. Laat anderen maar experimenteren met hun gezondheid. Het duurt twee jaar voordat je in een WIA-traject komt. Tegen die tijd hebben ze deze shit wel onder controle.

Kruip weg. Waarom niet?

zwaaropdehand | 19-10-20 | 08:43 | 1

Stel je voor dat ze een beetje snotterig worden. "Ja MaAr De Ic'S" ja die liggen vol (nou ja vol) met ouderen niet met veertigers en scholieren.

Sceptische_autist | 19-10-20 | 09:04

Ja het coronavirus is een risico, maar wat van dat virus waardoor Samuel Paty het leven heeft gelaten. Die pandemie is al decennia aan de gang zonder dat men het vaccin wil nemen.

Nederland80 | 19-10-20 | 08:43 | 1

Nee, alleen amputatie wordt als middel overwogen.

Glasgow Argus | 19-10-20 | 08:45

"Pubers bij de les houden vergt veel zuurstof." Eerste keer in mijn leven dat ik deze zin in mijn leven tegenkom. Dat is het 'gezicht' van 2020. Net zoals onze koning hebben wij allen veel, zeer veel zuurstof nodig dit jaar. Om ons bij de les te houden. Fijne dag allemáál...

MoorCopJoris | 19-10-20 | 08:42

Wil iemand Bart even corrigeren.
Corona is niet voor 98% ongevaarlijk, maar voor 99,67% van de 70+ers niet en voor 99,952% van de 70-ers niet

Onkel Bratwurstbude | 19-10-20 | 08:41 | 19

@Feynman | 19-10-20 | 09:23:
Laten we het dan eens even feitelijk houden, meneer Feynman.

Hoeveel mensen zijn er dan wél in aanraking met het virus geweest?

Onkel Bratwurstbude | 19-10-20 | 10:06
▼ 16 antwoorden verborgen

Bang voor Corona en wat nog meer?

CalamityJane | 19-10-20 | 08:40

Er is continue met angst en weinig ratio gecommuniceerd door de instanties. Dus ik begrijp de onrust wel. Aan de andere kant lijkt het op scholen niet te escaleren. En de scholen dicht doen is 1, open doen is 2... Je wilt nu in een modus uitkomen die de besmettingsgraad rond 1 brengt en de economie nog net kan behappen.

zevensprong | 19-10-20 | 08:40

Net als in maart lost dit probleem zich vanzelf op als de leraren en de ouders tot de conclusie komen dat doorgaan met urenlang ophokken van 30 leerlingen niet werkt.

Het is vast mogelijk om uit te rekenen bij hoeveel thuisblijvende leraren het onderwijs krakend tot stilstand komt. Uw Dr. schat in dat we daar niet heel ver vanaf zijn.

Dr. Ka wo lo | 19-10-20 | 08:39

Tja, begin maar eens over de holocaust, of over Anne Frank.
Oh! Het gaat over het virus.
Nou, ja! Nóg een reden om angst te hebben.

Ruimedenker | 19-10-20 | 08:38

Ha, het beruchte "n=1-experiment". Geen bezwaar hopelijk als ik daar n=2 van maak? Hier in de gemeente op een middelbare school (1000+ leerlingen) twee weken geleden een eerste coronabesmetting ("minder dan een half procent!!1!"), inmiddels vele tientallen, onbeheersbaar, en school afgelopen week volledig dicht.

Exponentiële groei; de auteur had toch het tweede uur de wiskundeles bijgewoond?

Wetenschopper | 19-10-20 | 08:37

Schrap de voorjaarsvakantie en verleng de herfstvakantie.

Gulliver | 19-10-20 | 08:36

Oké, 98%, het zal wel. Kan ik niet beoordelen. Zou een kans van 1 op 50 zijn dat het wel een lastige strijd wordt. Voelt voor een leraar van middelbare leeftijd toch een beetje als Russische roulette.

De overheid overschat het belang van fysiek onderwijs. Daar kun je echt wel een paar maanden zonder.

zwaaropdehand | 19-10-20 | 08:34 | 6

@Natte Washand | 19-10-20 | 09:10: het lijkt me beter dat je dat zelf doet. Er is niks mis met mijn "berekening" en dat is logisch want dit kan zelfs een aap berekenen.

kriebeltjes | 19-10-20 | 09:21

@Natte Washand | 19-10-20 | 09:09: Vanaf 50 jaar is de IFR 0.5%, dus een kans van 1 op 200, exacte getallen voor een zwaar ziekteverloop(=ziekenhuis of ic opnamen) die daar bij opgesteld moet worden heb ik niet. Maar je moet wel echt passie hebben voor je vak wil je gewoon les blijven geven met zulke kansen op overlijden of zwaar ziekteverloop.

ReyNemaattori | 19-10-20 | 10:13

@ReyNemaattori | 19-10-20 | 10:13: Indeed, en dan hebben we het nog niet over de eventuele partners die misschien iets onder de leden hebben. En vanaf 50 veloopt het ziektebeeld wellicht niet met de dood tot einde maar ik kan u vertellen de meeste 50 tigers die ik heb gesproken die Corona hebben gehad denken er niet meer zo licht over. Leeftijd met de verkeerde genen is een niet zo fraaie combinatie. daar hoef je echt geen onderliggend lijden voor te hebben. Of bestempelen we de pech van verkeerde genen ook als onderliggend lijden. 15% van de europeanen hebben een bepaalde variant van DNA sequenties op chromosoom 3 die het ziekte verloop kan verergeren. Heb je die sequenties dan is de kans 30% hoger dat je ernstige complicaties krijgt. Ben je wat ouder dan zal dat dus niet goed uitpakken. Heb je daarbovenop ook nog bepaalde klachten dan zal het helemaal niet goed aflopen. Hopen dus maar dat het lerarencorps erg jong is en erg gezond, 30% heeft de genen in ieder geval niet mee.

moetnoggekkerworden | 19-10-20 | 12:20
▼ 3 antwoorden verborgen

In de VS zijn inmiddels 121 kinderen aan Covid-19 overleden. Wel een klein percentage van het geheel, maar toch.

Desmond1970 | 19-10-20 | 08:34 | 8

@kriebeltjes | 19-10-20 | 09:31:
Het is helemaal geen dooddoener. Een veelvoud van die 121 (bron?) aan kinderen gaat dood aan leukemie of andere ziektes. Een deel van die kinderen die toch al dood zou gaan hebben ze gewoon nu onder Covid bij de statistiek gedumpt. De kans dat een kind puur dood gaat aan covid is afgerond 0,00000%

Antiquerulant | 19-10-20 | 10:17

@Antiquerulant | 19-10-20 | 10:17: dat is gewoon helemaal niet waar. Een kind met leukemie heeft normaalgesproken een goede levensverwachting. Alleen het moet tijdens zijn behandeling geen ziektes krijgen. Geen corona, maar ook geen griep, geen verkoudheid, gewoon niks! Als zo'n kind sterft tijdens zijn behandeling gaat het niet dood aan leukemie, maar aan corona, griep, of verkoudheid.

Nogmaals: er gaat ook niemand puur dood aan de pest, e griep, de mazelen, cholera, tyfus, en verder eigenlijk vrijwel iedere ziekte.

kriebeltjes | 19-10-20 | 10:42
▼ 5 antwoorden verborgen

Toen ik op de basisschool zat rookten de onderwijzers ook gewoon in de klas met de ramen dicht.

Leptob | 19-10-20 | 08:34 | 2

Ja er werd zelfs pijp gerookt en als de tabak op was,werd het lievelingseten van de klas naar de sigarenzaak gestuurd om nieuwe te halen.

Heelsum | 19-10-20 | 09:55

"Leerlingen bij de les houden kost veel zuurstof"

Chirurgen en doctoren dragen de hele ganze dag een mondkapje terwijl ze het meest moeilijke, meest concentratie vereiste werk denkbaar doen.

Het zal vast een juffie maatschappijleer zijn, die hebben het licht niet uitgevonden.

CommandeurBroekhuis | 19-10-20 | 08:31

3 besmettingen in de klas van m'n zoon, inc. de lerares. Daarnaast nog 2 andere kinderen in quarantaine, omdat een huisgenoot het heeft. Toen is de klas naar huis gestuurd, de school durfte het niet meer aan. Geef ze eens ongelijk.

DrFibonacci | 19-10-20 | 08:29 | 4

Zijn die 'besmettingen' ziek of slechts positief getest?

Lupuslupus | 19-10-20 | 09:02
▼ 1 antwoord verborgen

"We gaan het allemaal krijgen en we gaan voor groepsimuniteit." zei rutte.
Een toespraak welke nu doodgezwegen wordt. Want het veroorzaakte nogal wat paniek.
Die groepsimuniteit gaat er zeker komen, vis de jongeren welke als eerste moeten. Kans op ziekenhuis opnames is kleiner dus laat maar lopen. Maar als je dat gaat zeggen heb je alsnog paniek...

General Dripple | 19-10-20 | 08:29 | 2

Maar waarom is er paniek, omdat er reden toe is, of omdat de angst is aangepraat?

me,myself and IK | 19-10-20 | 08:31

@me,myself and IK | 19-10-20 | 08:31: Sla even de kranten en nieuwssites open zou ik weggen. Vooral RTL Nieuws en NU zijn verschrikkelijk. Niets als angstzaaien. Maar iets zegt me dat u deze conclusie zelf al getrokken had. PS: in onze gemeente 1 ziekenhuisopname sinds 23-05-2020 op 25000 inwoners.

HornoxNL | 19-10-20 | 08:35

Leraren kunnen je zomaar in je bek kuchen...

NoMoreMrNiceGuy | 19-10-20 | 08:28 | 2

Als het maar bij kuchen blijft dan. Aaaahhhum...

MoorCopJoris | 19-10-20 | 08:46

We zijn nog steeds bezig met doseren onderweg naar groepsimmuiteit.
Iedereen moet ziek worden, maar niet tegelijk want dat kan de zorg niet aan.
Daarvoor zijn de scholen een goed middel.

frickY | 19-10-20 | 08:26 | 2

U hebt -helaas- gelijk. Ik vind het immoreel. Het lijkt mij dat er ook mensen in het OMT/kabinet zitten die dit immoreel vinden. Ben benieuwd wanneer daar de bom barst.

zwaaropdehand | 19-10-20 | 08:39

Zolang de boven ons gestelden zeggen dat het maar voor enkele weken is zal dat wel meevallen. Als ze de waarheid vertellen en zeggen dat dit minstens tot maart zal duren, net als elk verkoudheids en griepseizoen, kan het wel eens heel snel gaan. Daarom kwalificeer ik conformisten die schreeuwen dat het maar voor enkele weken is ook als bruikbare idioten.

The_Challenger | 19-10-20 | 09:10

Opa en Oma kunnen nu niet meer op de kleinkinderen passen, wat een ramp

monitor | 19-10-20 | 08:25 | 1

Nee helaas, nu moeten de kinderen op opa en oma passen.

MoorCopJoris | 19-10-20 | 08:48

Ik ben benieuwd wat de docenten zeggen, als ze niet meer doorbetaald worden bij het sluiten van de scholen! We moeten het immers allemaal samen doen, en de mensen in de horeca mogen het ook lekker zelf oplossen van onze sociale overheid! Dus vanaf nu: iedereen die in lockdown gaat, krijgt geen overheidssteun. Ik ben heel benieuwd, hoe bang de gemiddelde Nederlander dan echt is van het killer virus!

HetGewoneNormaal | 19-10-20 | 08:25 | 6

@kriebeltjes | 19-10-20 | 08:39: Dat zoomen en thuis werken hoeft dan ook allemaal niet natuurlijk. U kunt gewoon lekker onbetaald op vakantie uiteraard, net als de horeca. Lekker sociaal! Bent u nu blij?

HetGewoneNormaal | 19-10-20 | 09:05

@HetGewoneNormaal | 19-10-20 | 09:05: euh, ja mooi, maar dat is de realiteit niet. De docenten werken wel door, dat wordt ook van ze verwacht/geëist. Ze zijn in loondienst. Als je kapper, of kastelein bent met je eigen bedrijf niet. Wordt ook niet van ze verwacht/geëist. We kunnen wel allerlei onzinnige wat/als scenario's gaan bedenken, maar da's nogal kinderlijk als je t mij vraagt. Maar als ik het dus goed begrijp moet de leraar zijn loon maar opgeven en geen les meer gaan geven als de scholen dicht gaan, omdat de kroeghouder om de hoek even geen inkomen heeft? Want dat zou sociaal zijn?

Hahaha!

kriebeltjes | 19-10-20 | 09:47

@kriebeltjes | 19-10-20 | 09:47: Als de horeca baas daar zelf voor kiest, dan zou ik het met u eens zijn. Maar wij zijn een aso maatschappij, die DWINGT dat zij niet mogen werken en geld verdienen! Dus als de overheid leraren DWINGT dat ook zij niet meer kunnen werken, dan is het inderdaad heel sociaal dat we dan gelijke monniken, gelijke kappen doen!

HetGewoneNormaal | 19-10-20 | 12:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Valt me nog mee dat ze niet om hogere salarissen lopen te zeuren of heb ik wat gemist?

Keutels | 19-10-20 | 08:24 | 2

Keutels. Zeg je dat tegen die Franse leraar ook?

CalamityJane | 19-10-20 | 08:46

Maar wat vinden de ouders er zelf van? Mijn vrouw is vrij. We hebben de middelen zelf les te geven.

Denkhetnjet | 19-10-20 | 08:23 | 2

Het is niet de bedoeling dat je zelf met oplossingen komt.....

Keutels | 19-10-20 | 08:26

Wel horeca 4 weken sluiten tegen de infecties in huiselijke sfeer, maar scholen niet blijft gewoon een vreemde gedachtengang. Net zoals buitensporten stoppen maar sportscholen blijven open.
Indien ouders zelf kunnen ondersteunen door onderwijs te verzorgen dan zou dat toch uitstekend zijn?

Canis.bonus.es | 19-10-20 | 08:33

Lesgeven is sowieso levensgevaarlijk tegenwoordig.

Hadena | 19-10-20 | 08:20

Lockdowndilemma? Misschien moet je even gaan buurten bij Pritt. Hij bestempelde het open houden van scholen zonder meer als dom. Zonder argumentatie, maar als dit al niet direct duidelijk is, kom op. Argumentatie is sowieso dom natuurlijk.

Sitting_targets | 19-10-20 | 08:20 | 1

Al die kleine ettertjes zijn lopende virus bommetjes

monitor | 19-10-20 | 08:33

Het is al erg genoeg dat de economie kapot gemaakt wordt zonder goede reden. Maar als het onderwijs ook nog (verder) stuk gemaakt wordt, heeft dat gevolgen voor een hele werkzame generatie straks.

De maatregelen zijn al totaal overtrokken voor iets waar slechts een zeer klein percentage daadwerkelijk risico door loopt, maar dit gaat wel heel erg ver allemaal.

Nederlander65 | 19-10-20 | 08:19 | 8

@MooseNL | 19-10-20 | 08:38: Nee. Feiten. Ik weet dat dat in deze discussie niet welkom is, maar dat zijn de feiten.

Satertje | 19-10-20 | 09:41

@Satertje | 19-10-20 | 09:41:
Wat een totaal wezenloos gelul. 90% heeft überhaupt nergens last van, laat staan dat ze er schade aan overhouden. De overige 10% is na een aantal dagen met griep symptomen weer hersteld. Je moet in de decimalen na de 0% gaan rekenen voor je mensen hebt die er meer last van hebben of er aan dood gaan.

Antiquerulant | 19-10-20 | 10:12

Genoeg werk te doen straks dunkt me.

moetnoggekkerworden | 19-10-20 | 12:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Corona in de klas, een cartoon van Mohammed in de klas ... dat de PABO überhaupt nog studenten heeft!

GuusHetSchaapje | 19-10-20 | 08:18

Ik las gisteren dat er een leraar was onthoofd. Dacht dat het een grap was.

impy | 19-10-20 | 08:18 | 5

Ontzet èn bezet ! !

CalamityJane | 19-10-20 | 08:35

@Red shirt | 19-10-20 | 08:29:
Ja, dat gaat om wel een groot probleem, geradicaliseerde moslims. Maar dat probleem wordt door de politiek gebagatelliseerd.

me,myself and IK | 19-10-20 | 08:35

Het wordt nog goorder een 15 jarige werd als tipgever gebruikt en kreeg bloedgeld uit betaald, die zit nu ook in de Prison... en mag er de rest van zijn leven even over nadenken.

Lt-Kol Kilgore | 19-10-20 | 08:57
▼ 2 antwoorden verborgen

We lopen overal en allemaal risico he mensen.

Probeer dit nu toch eens zo nuchter mogelijk te bekijken. Hou afstand en probeer je werk zo normaal mogelijk te doen. Met aandacht aan de maatregelen en je eigen gezonde verstand.

Je kan het immers overal oprapen nu, of je nu op een school of kantoor werkt, of bij mensen thuis moet zijn. Als kapper werkt of een winkel openhoud. Sommige beroepen vragen meer aandacht en voorzichtigheid.

Als je het krijgt, of een vermoeden hebt, plaats uzelf in isolatie. Ik heb dat ook een kleine week moeten doen tot de test binnen was van mijn madamme die patienten heeft verzorgd, en die dat nu terug aan het doen is.

Ik behoor zelf ook tot een risico groep, dus heb er ook geen zin in om het te krijgen. Maar keep cool, de vraag is niet of je het krijgt, de vraag is wanneer je het krijgt. En je kan alleen maar hopen dat er tegen die tijd een medicijn is, of nog plaats op IC. Het is pure wiskunde , niet meer dan dat. Vorige week 10 000 besmettingen in belgie, en vandaag is dat dus x2 en de dag daarna terug, en de dag daarna terug.

Lt-Kol Kilgore | 19-10-20 | 08:17 | 1

Uw ben ambtenaar?.

witte | 19-10-20 | 09:11

Les geven in lokalen waar het te koud is, heeft helemaal geen zin. Als leerlingen constant met hun gedachten bij een warme kachel zitten, nemen zij de leerstof amper op. Ook zal de leraar minder goed zijn taak verrichten als hij in zijn gedachten zit bij het einde van de dag wanneer ie eindelijk weer naar zijn warme huis kan.

Leptob | 19-10-20 | 08:16 | 5

@pibasso | 19-10-20 | 08:56: Hmmppf, bij kou krijgen vrouwen harde tepels, daar gaat de concentratie echt niet van omhoog. Nou ja, eigenlijk wel maar niet ten aanzien van de les Godsdienst.

netniet | 19-10-20 | 09:06

Kennen we het principe van een (extra) trui niet meer? Snowflakes hebben het al snel koud.

lovekila | 19-10-20 | 10:51
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Phantomas | 19-10-20 | 08:16

School: leerling, bij symptomen thuisblijven.
Leerling: kuch kuch mazzel.

sjef-van-iekel | 19-10-20 | 08:15 | 2

Toevallig in de week dat FIFA 21 uitkwam heel veel kuchjes

Mental Theo | 19-10-20 | 09:04

@Mental Theo | 19-10-20 | 09:04: Geleerd van papa als ajax weer eens buiten NL moet spelen voor een zogenaamd kampioenschap.

lovekila | 19-10-20 | 10:49

leraren + veel. geef ze meer geld.

newray | 19-10-20 | 08:14 | 7

Leraren: soms + veel. Het zijn echter ook niet zelden doorgevers van het Virus, het deug virus en kan leiden tot D66 of GL stemmers.

Lochos | 19-10-20 | 10:07

@C1O2 | 19-10-20 | 08:23: en allemaal hebben ze 50 vakantiedagen... dus ja ze hebben het slecht.

lovekila | 19-10-20 | 10:51

@C1O2 | 19-10-20 | 08:23: "minstens de helft totaal ongeschikt voor het vak", heeft u een bron die deze bewering ondersteunt. Of is het slechts uw onderbuik die hier rommelt?

docks | 19-10-20 | 14:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Leraren in Actie is sowieso een zeurclub. Daarnaast, slechts 15% van de leden heeft de betreffende vragenlijst ingevuld...

Quichegerechtigde | 19-10-20 | 08:14 | 1

Ik had hem ingevuld, maar de hond heeft het opgegeten.

kweethetooknietbeter | 19-10-20 | 09:06

Waarom wisself men niet de leraren in plaats steets de sgolieren als met met een andere vak begindt.
Net zoals vroeger toen hun de gehele sgooldag in dezelfde lesruimte lessen hadt?
Zorgd tog veur minder gewandel en dus mindere contactmomenten?

steekmug | 19-10-20 | 08:13 | 4

Kan, maar dan moeten ze voor elke klas al het lesmateriaal hebben, dus ik elke klas een globe, in elke klas een aap-noot-mies-bord, etc.

kweethetooknietbeter | 19-10-20 | 09:05
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, wat een zeurders. Sterven voor 't vaderland, waar zie je dat nog? En dan al die leraren boven de 60 en/of met comorbiditeiten. Wat een zeurders. Was dan geen leraar geworden. Ik schrijf dit niet vanuit huis.
Leuke actie voor Geenstijl redacteuren, om ipv uit eigen woonkamer stukkies te schrijven, om zich bij een school aan te melden om een zieke leraar waar te nemen en/of bij online les. Top!

filosofem | 19-10-20 | 08:11 | 4

Sterven voor het vaderland of sterven voor een paar enkeling die er beter van worden?

kweethetooknietbeter | 19-10-20 | 09:02

@Lupuslupus | 19-10-20 | 08:26:
Ik volg avondscholen voor wat mijn interesses zijn ja. Uiteraard gezien de omstandigheden niet nu.

Wc-kip | 19-10-20 | 09:30
▼ 1 antwoord verborgen

0.05%

gebakkenzuchten | 19-10-20 | 08:10 | 4

@gulliver. Nee. Dat is het percentage hersencellen wat jij nog over hebt gehouden na al dat geblow.

The_Challenger | 19-10-20 | 09:03

0,5 procent dood. Daarnaast een groep die op de IC belandt, maar het wel overleeft.

Kuifje-naar-Brussel | 19-10-20 | 10:09

heb onlangs op een baan in het onderwijs gesolliciteerd. De lokker was de 50 (ja vijftig !!1!) vakantiedagen... hoezo werkdruk?

lovekila | 19-10-20 | 10:45
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken