Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LOL. Arjen Lubach SLOOPT Sacha de Boer

Madame NOS Journaal wijdbeens voor de Vattenfal windmolentjes van de VVD

Drie maanden geleden al in de/het NRC en GeenStijl. Gisteravond bij Arjen Lubach op de NPO. Het windmolenkerkhof Wieringermeer. Een miljoenmiljard kapotlelijke grutto-hakselaars met superirritante rode lampjes er bovenop, die de hele dag staan te wentelwieken voor de omwonenden die er tegenaan moeten kijken datacenters van Facebook, Microsoft en Google, die dankzij een deal van de immer integere VVD de skitterende horizonten van historisch West-Friesland mogen kapotvernielen. Wie op bovenstaand Youtube-filmpje klikt, werkt dus mee aan deze belachelijke constructie in belastingparadijs Nederland. Maar daar krijg je wel een best wel geestige roundhouse kick naar de tenenkrommende schnabbelaar Sacha de Boer voor terug!

Au...

hahahaha

Reaguursels

Inloggen

Het is een lachwekkend circus met een voormalig nieuwslezeres die haar korte teksten niet eens fatsoenlijk meer kan voorlezen als kers op de taart. Allemaal van uw en mijn belastingcentjes.

drs. P | 12-10-20 | 21:58

Met andere woorden:

we hebben de rommel (uitzicht op windmolens en datacenters)
we hebben de kosten (600 miljoen subsidie + hoger groen stroomtarief)
we hebben er geen noemenswaardige opbrengsten van door belastingontduiking
We hebben er geen werkgelegenheid van
we zijn geen stap dichterbij de milieudoelstellingen want we hebben nog steeds geen groene stroom voor onze huishoudens, dus die milieudoelstellingen moeten op een andere manier.

Die lui lachen zich toch helemaal kapot.

Dus een paar mensen verkopen ons land voor hun eigen belang, voor andermans geld.
Bril-jant.
Bouterse in Suriname die 'deals' maakte met China is er niets bij.

kloopindeslootjijook | 12-10-20 | 21:23

Ik kan me nog vagelijk herinneren, dat mevrouw de Boer bij het einde van haar werkzaamheden als presentatrice/nieuwslezeres bij de NOS het afsluiten van een uitzending een niet mis te verstane sneer uitdeelde aan naar ik meen mevrouw Jinek: om centen of het gebrek aan stijl van de laatste of beide. Het was onder de zendtijd van de NOS en ik heb nooit iets vernomen van een officiëel excuus; als één van je werknemers zo over de schreef gaat, lijkt me dat het minste. Het is minstens 10 jaar geleden; toen de NOS nog een nette organisatie was. Mevrouw de Boer deed zich toen kennen als een wraakzuchtig wijf en ik ben blij dat ook zij door A. Lubach te kakken is gezet.

snotkoker | 12-10-20 | 21:11

Echt te genant dit filmpje ik krijg binnenkort stroom en gas via atoomalliantie.

bijna_raak | 12-10-20 | 19:56 | 1

Wow, waar kan ik die kernstroom bestellen. Is 't een beetje goedkoop?

Baron van Baesweiler | 12-10-20 | 20:13

Sacha de Boer; prachtige benen (had ze vaker mogen showen) maar verweekte links-elitaire hersens. Dat zij zich leent voor deze fop reclame is al erg. Extra triest haar presentatie. Als boegbeeld van het journaal verwacht je wat meer dan haar gehakkel en opzichtig van briefjes moeten lezen. Treurigheid ten top.

Nuuk | 12-10-20 | 18:40 | 1

Niveau Edvard Niessing met z'n Frisia reclame of Frits Bom als Leningman.

Vuurwezel | 12-10-20 | 18:54

En Welmoed over 23 jaar?

van Oeffelen | 12-10-20 | 18:18

Ik begrijp gewoon echt niet waarom politici en lokale bestuurders Nederland zo haten.... Het lijkt wel kwade opzet. Eerst die onzinnige biomassa. Toen die fantasieën over stadswarmte en warmtepompen. Daarna van het gas af (ook import gas). En nu weer die krankzinnige behoefte om datacenters te subsidiëren. Onkunde is één ding, maar kwade opzet en landverraad is van een heel andere orde.

Odin | 12-10-20 | 18:12

En toch zou ik die Rick Nieman wel eens een nachtje willen (/aan/)wegduwen, als dat geen 'Vattenfall' wordt

dr_heckle-mr_right | 12-10-20 | 18:10

De Sahara volzetten met zonnepanelen, accu's en datacenters is zeker geen optie?

Odin | 12-10-20 | 18:07 | 1

Ook in de sahara waait het goed door..

boerk | 12-10-20 | 20:11

(K)Wiebes probeert nu al meer dan 20 jaar te bewijzen dat hij een rare kwibus is. En hij slaagt er steeds beter in.

mans6640 | 12-10-20 | 17:58

Hoofdzaak is dat een buitenlands bedrijf ons belastinggeld cadeau krijgt van corrupte politici door middel van subsidies op windenergie en dat niet duidelijk is wat we er voor terug krijgen.

etwaboy | 12-10-20 | 17:55

We moeten in ieder geval naar een dataneutrale samenleving, niet meer data opslaan dan die we zelf gebruiken.

smdyasc | 12-10-20 | 17:37 | 1

Of gewoon terug naar offline opslaan op je eigen geheugenschijf..

Cunts-en-kitsch | 12-10-20 | 18:40

Waarom moet Nederland emissierechten van Denemarken kopen als dit allemaal zo duurzaam en groen is? Had die lul met vingers Wiebes niet kunnen bedingen dat Microsoft of Vattenfaal (jaja!) die rechten zou betalen? Moet de Nederlandse belastingbetaler daar ook voor opdraaien? Kunnen we de betreffende gemeentes een WOB-verzoek sturen om na te gaan of de ambtenaren hier persoonlijk echt niet beter van zijn geworden? Blijkbaar hebben we ook nog bouwgrond te over als het om multinationals gaat; gewone mensen kunnen 15 jaar op een wachtlijst voor een huis. Ik stop want ik word steeds bozer als ik dit zit te typen.

Toos Bevergeil | 12-10-20 | 17:31 | 2

-

Toos Bevergeil | 12-10-20 | 17:31

Mevrouw, er komt stoom uit uw oren. Pak eens gauw een glas koud water.

Verbandmeester | 12-10-20 | 18:04

De moraal van al die zogenaamd kosmpolitische Bubbelmensen is oooo zooo dubbel.

Phantomas | 12-10-20 | 17:27

En je eigen bevolking financieel etc. uitkleden mbt alles eigenlijk maar in ieder geval ook dit onderwerp. Walgelijk. Echt ziek gewoon.

DrachiR | 12-10-20 | 17:27

Die vreselijke natuurversnipperaars bij de VPRO op de korrel genomen... Hoop is overal om ons heen aanwezig :-)

Stennislav Heibel | 12-10-20 | 16:54

Lekkere schnabbel hoor van deugmokkel Sascha. Je krijgt mooie aanbiedinkjes als je jarenlang op de payroll hebt gestaan als de propaganda hotshot van de NOS. Al zou ze daar nu geen hotshot meer kunnen zijn, want te blank. Daarom moest Dionne ook opzouten. Enfin zou ze doorhebben dat ze onderdeel is van een enorme zwendel?

De Pilsvogel | 12-10-20 | 16:45 | 1

Misschien heeft Sascha wel een ontzettende hekel aan vogels, en doet ze het daarom. Weet jij veel. Ze zal er in ieder geval niet in de buurt wonen, dus wat maakt het voor haar uit.

Vuurwezel | 12-10-20 | 17:02

Prachtige vrouw.

de IJsman | 12-10-20 | 16:45 | 1

Was het.

van Oeffelen | 12-10-20 | 18:17

Theo Meskers. Dit soort omhooggevallen middelmatigheid toont ook de noodzakelijkheid van een ‘Vizier op Rechts’. Gelukkig heeft die er wel 23 jaar voor gestudeerd blijkbaar. nl.linkedin.com/in/theo-meskers-69338...

Nick_Star | 12-10-20 | 16:37

Nederland in uitverkoop met een waardeloze overheid. Benieuwd wat Frans Timmermans te melden heeft, over de klimaatdoelstellingen van Nederland.
Leuke is, Groen links zag het dat goed was!!!

franck7020 | 12-10-20 | 16:30

Dus iedereen vreet data (ik ook!) maar niemand wil de bijbehorende datacentra in zijn land?
Daar zou Lubach over moeten gaan en niet over deze makkelijke ophitserij. Amerika, Google, Microsoft, de VVD, Facebook. Het is allemaal zo makkelijk te bashen. Goedekope humor.

Amsterdamsko | 12-10-20 | 16:13 | 12

@JayJay | 12-10-20 | 16:49:
Met het laatste heeft u misschien een punt. Toch blijft de kern: iedereen vreet data maar de duurzame, slimme en betaalbare oplossing voor data-opslag lees ik nergens. De genoemde bedrijven spelen in op onze honger naar dataverbruik tegen een zo laag mogelijke prijs. Misschien moeten we naar ons eigen gedrag kijken. Wedden dat wij in NL het prima zouden vinden indien de datacentra ergens anders op deze aardbol stonden? Nu worden we geconfronteerd met de gevolgen van onze dataconsumptie en is de beer los. Dat is de hypocrisie die ik aan de orde stel.

Amsterdamsko | 12-10-20 | 17:37

Je hebt kennelijk niet begrepen waar dit over ging. Wij als burgers hoesten dus de 660 miljoen subsidie op zodat er groene stroom wordt opgewekt. Want dit heeft te maken met de klimaatdoelen. Maar wij zien daar helemaal niets van terug. En dat getal van 370.000 gezinnen die genieten van dat groene stroom is uit de duim gezogen want al dat groene stroom wordt verbruikt door een big tech bedrijf. Dus wij als burgers schieten er dus helemaal niets mee op. Maar mogen wel die 660 miljoen subsidie ophoesten.

loser | 12-10-20 | 18:04

Je hebt er niets van begrepen.

drs. P | 12-10-20 | 22:01
▼ 9 antwoorden verborgen

Petje af voor Lubach, na eerst Rutger voor zijn voorzet te hebben bedankt.
Maar nu ?
Hoe gaat dit verder, binnen 10 jaar kerncentrales en Natuurmonumenten, die kunnen goed omzagen, gaan de molens te lijf, zoiets.
Zal wel niet, rustig door pitten onder de komende 4 jaar Rutte.

Uw Verzekeringsadvis | 12-10-20 | 16:09

En de Links Elitaire Elite kneep hun ogen dicht, stopte hun vingers in de oortjes, sloten het snaveltje en openden de geldsluizen. GRATIS GELD! Voor de windmolens, voor de multinationals, voor Afrika, voor het Midden Oosten!
Hoera!

Du-u-u-h | 12-10-20 | 16:07 | 1

Dan heeft u het filmpje niet (goed) bekeken, SP was kritisch, Eric Kwiebes (VVD) leek 't allemaal geen ruk te kunnen schelen.

Zenzeo | 12-10-20 | 16:22

Niet aan sacha komen. Rick Niemand mag weg.

Toverkol | 12-10-20 | 15:46 | 1

Heel vreemd dat die eigenheimer dat wel mag, hoewel het is gissen we zitten er niet de hele tijd bij.

Uw Verzekeringsadvis | 12-10-20 | 16:10

"Theo heeft de volgende dossiers in zijn portefeuille: Handel en Ambacht, Straatmarkten, Regionaal economische ontwikkeling, Bedrijventerreinen, Deregulering, Kunst en Cultuur, Communicatie en persvoorlichting, Recreatie en toerisme, Duurzame energie, Havens, Floriade/ Greenport, Land en tuinbouworganisaties (ISV), Openluchtrecreatie, Monumentenzorg, Volwasseneducatie."
Waar haalt de man de tijd vandaan?

SteilAchterover | 12-10-20 | 15:27

Contract loopt af dus Fattenfal geschrapt kunnen ze onze stroom aan data centra's leveren.
Bij deze een oproep aan alle voormalige Nuon klanten kies gewoon voor een nationaal bedrijf.

likdoorn | 12-10-20 | 15:24

Zal mij niets verbazen. Door de plaatsing van de windmolens de temperatuur van het water hoger wordt en dus er beestjes en plantjes dood gaan.

Kan die kerel geen ontslag krijgen zonder wachtgeld.

Hondt | 12-10-20 | 15:21 | 1

In de Naam van Het Klimaat en Ons Heilige Virus zijn alle maatregelen te rechtvaardigen - en geen budget te hoog.
Wie daar anders over denkt is een vijand van Moeder Aarde en nog racist ook.

Jan Passant mk2 | 12-10-20 | 15:54

Lubach intussen zal de komende weken nog heel veel Trumpgrapjes moeten maken om zijn baangarantie te verzekeren.
Tis dat ons Nationale geheugen nog geen drie dagen lang is, anders zou ontslag noodzakelijk zijn geweest.
De wethouders Hekking en ministers Wiebel kunnen nu pas volgende week weer doorgaan met het "binnenslepen" van miljardencontracten. Contracten, waar hun burgers alleen maar negatief van gaan genieten - en geen rode cent van zien.

Jan Passant mk2 | 12-10-20 | 15:06

De leukste zat op het eind: Prinses Ariane Windpark. De Oranjes zullen er een keer geen voordeeltje uit slaan.

Rest In Privacy | 12-10-20 | 15:01 | 1

Zo zijn er dan toch nog Nederlanders die WEL voordeel bij deze miljardendeal gaan krijgen. Daar betalen wij het graag voor.

Jan Passant mk2 | 12-10-20 | 15:09

Dodewaard weer open!

Lerac | 12-10-20 | 14:52

Links Liberale megalomane globalisten die voor hun eigenbelang verkopen wat niet van hen is onder dekking van 'groen'. Dit zijn de moreel meest ranzige individuen.

Not_again | 12-10-20 | 14:36 | 2

Gewoon corrupte lui die alles doen voor de aandacht en het geld en dan nog even net doen alsof ze de wereld redden. Dit soort wedhouders of een Wiebes, typisch van dat soort lui. Je vindt ze sowieso binnen elke politieke partij helaas. Nederland wordt in hoog tempo corrupter en corrupter

Fijn_dat_je_er_bent | 12-10-20 | 14:56

@Fijn_dat_je_er_bent | 12-10-20 | 14:56: De echte corruptie zie je nooit. Het zijn de heikneutertjes die opzichtig corrumperen. Middelmatige ondernemers met een middelbare opleiding die wat bijklussen in de lokale politiek

SteilAchterover | 12-10-20 | 15:37

Er zit een zeer goed werkende navigatie in mijn Volvo maar omdat Sacha het commentaar verzorgt hang ik meestal mijn oude TomTom er weer in.

uisge baugh | 12-10-20 | 14:33

Toevallig een boek over VN agenda 21 zitten lezen. Voornamelijk over de toestanden in Amerika. Waar mensen uit hun huis kunnen worden gegooid door de overheid, omdat er een zgn 'groen' project wordt opgezet. Constructies zijn precies hetzelfde. Big corps worden met belastinggeld ook daar geholpen. En de bewoners/MKB worden verjaagd.

Kluukluuk | 12-10-20 | 14:32

.. maar goed. "Onze media", de valse waakhond tegen de democratie, blaft de hele dag door tegen president Trump.
Zouden wij werkelijk zo veel slechter af zijn met een president Trump? In de plaats van een groepje rutte, schoenen, ollongren, grapperhaus, kaag, wiebes?

Als ik het media-lawaai hoor is Trump het grootste obstakel voor het linkse paradijs, wat alleen maar goed nieuws kan betekenen. Zelfs zomaar een uitzendbureau zou wel eens betere inhuurkrachten hebben dan genoemde bewindspersonen. Die zouden niet heel Nederland zo spotgoedkoop cadeau doen aan het geboefte van de tech-companies. Of aan de klimaatoplichters van de Grote Zweedse Gehaktbal.

Jan Passant mk2 | 12-10-20 | 14:28

Hoe zit het eigenlijk met de straling die de datacenters uitstralen? Zijn die niet kankerverwekkend? En zo ja, moeten we dan nog wel zendmasten in brand blijven steken? Is het dan niet beter........, juist ja.

Rest In Privacy | 12-10-20 | 14:28 | 2

Ze genereren vooral magnetische velden. dus met straling valt het nog wel mee. Je kan zonder problemen in zo een datacenter rondwandelen. Je zal eerder permanente gehoorsbeschadiging oplopen (airco, koeling van racks) dan dat je ballen krimpen van de straling. Ah en ook best dat ze je even uitleggen hoe snel je moet buiten zijn wanneer het brandalarm afgaat. Ik kan je een tip geven, ren zo snel je kunt naar de uitgang. Want eens ze de zuurstof verdrijven heb je niet lang meer.

Lt-Kol Kilgore | 12-10-20 | 14:54

@Lt-Kol Kilgore | 12-10-20 | 14:54: Huidige systemen werken met zuurstof verlaging, dat hou je iets langer vol (Halon is al een tijdje verboden), maar de rook van elektra branden is meestal wel giftig dus ik zou nog steeds flink vaart maken.

blacktip | 12-10-20 | 15:02

@Nehemia | 12-10-20 | 13:41: het probleem is dat dit kabinet niet gaat vallen - beter gezegd dat de kartel politiek nooit haar macht gaat verliezen. Dat is preciesi ook DE REDEN dat bedrijven als Microsoft en Google voor NL kiezen.

Er is op dit moment ook echt geen goed alternatief. Links werkt bewust niet samen (mede doordat de PvdA onderdeel uitmaakt van het kartel)
Aan de rechterzijde heb je dan de relikneuzen die net zo ver van de realiteit afstaan als de rechtse moslimvariant. En dan heb je nog de placeholder partij de PVV - die er alles aan doet om niet mee te kunnen/hoeven regeren, maar wel een veilig compleet gecontroleerd nest biedt voor verongelijkt rechts Nederland.

En dan, dan heb je ook nog de politieke avondturier clowns van FvD. Met een narcist valt niet samen te werken, maar het/de FvD is een bonte verzameling narcisten waarvan elke POLITIEKE realiteitszin nauwelijks tot niet aanwezig is.

Dus tja.... emigreren kan natuurlijk ook altijd nog.

litebyte | 12-10-20 | 14:26 | 1

Daar zeg je wat. Ons kabinet voert globale instructies uit. Ze doet exact wat Brussel en de VN van haar verlangt, ongeacht hoe krankzinnig en geldverslindend de agenda ook is. We zouden al geholpen zijn als er meer anti Brusselse partijen zouden opstaan. Op dit moment is dat alleen de PVV, FvD en de SP en dat is te weinig. Zolang we in Brussel blijven is het sowieso einde oefening. We kunnen dus vaststellen dat het Avondland verloren is.

Nehemia | 12-10-20 | 14:44

Dus als een jongere op het idee komt de data van de have wereld te vernietigen is een beetje zelfbouw raket voldoende ?

daytripper | 12-10-20 | 14:24 | 3

Er is altijd een backup

Risingson | 12-10-20 | 14:24

Global redundancy, je betaald daar wel flink voor.

Lt-Kol Kilgore | 12-10-20 | 14:56

Om de een of andere reden voel ik als burger een wat onwennige drang tot radicaliseren opkomen.

Harry.Langezwaal | 12-10-20 | 14:17

Vandaar de bijnaam: Rattenval. Basis behoeften gas/water/licht/internet moeten we in eigen hand houden. Niet verpatsen aan derden.
De hele tijd die belastingvoordeeltjes voor de rijkste bedrijven ter wereld hangen me ook me strot uit onderhand.

Hiesjes | 12-10-20 | 14:11 | 4

Klopt. Alles Nationaliseren, of in het geval van de (inter)Nationaal Socialistische Beweging: Internationaliseren, is een vast links patroon. Toegepast ook in heilstaat EU. Rücksichtslos. Net als omvolken, ook een manier om u te knechten/bestrijden. Inderdaad: met als containerbeschuldiging uw "culturele verleden" en aanpalend "racisme".

Morgen weer bang naar uw Grote Leider en zijn schoenen kijken?

Jan Passant mk2 | 12-10-20 | 14:43

Dat schip van nuts bedrijven in eigen hand houden is allang vertrokken met de grote de-nationalisering van alles. Telefonie, Post, kabelbedrijven, openbaarvervoer, energiebedrijven.. enige wat nog een beetje Nederlands is zijn de waterschappen, vooral omdat niet alleen buitenlanders geen idee hebben hoe ze werken, gros van de nederlanders ook niet...

ReyNemaattori | 12-10-20 | 16:55
▼ 1 antwoord verborgen

Niemand kon zo elitair 'Arrjan Errjkel' zeggen als Sacha de Boer. Dat dan weer wel.

LucaBrasi | 12-10-20 | 14:08 | 2

Dat heeft ze dan ook van Rick Nieman. Ik denk dat ze elkaar thuis vurrsterkun.

JB86 | 12-10-20 | 14:12

@JB86 | 12-10-20 | 14:12: Die rollende Amerikaanse errr is een ziekte van de laatste 10 jaar . Vooral bij jonge studentikoze trutjes een must .. brrrr

daytripper | 12-10-20 | 14:27
-weggejorist-
keestelpro | 12-10-20 | 13:59 | 3

En als het nu even niet waait in het (de?) Wieringenmeer? Kan ik dan niet Feesboeken? Of trekken ze dan voor de gedurende tijd de stekker uit Amsterdam?

Sneerpoets | 12-10-20 | 13:57 | 7

@Hiesjes | 12-10-20 | 14:08: Dat wordt misschien wel een verdienmodel; betalen, en anders sluiten we je data af.

Harry.Langezwaal | 12-10-20 | 14:24

@Frau Merkel | 12-10-20 | 14:05: Ik kan me niet voorstellen dat we zóveel overcapaciteit hebben dat de bestaande centrales staan te freewheelen. Bij een flinke hete zomer is koelwater schaars en met de steeds groeiende honger naar electriciteit (auto's, warmtepompen) kunnen die wel eens gauw tegen hun grenzen aanlopen.
Maar iets vertelt me dat de datacenters een backup hebben in de vorm van hele flinke generatoren, draaiend op Gronings gas, die bij windstilte aangeslingerd worden of zelfs 24/7 "langzaam" meedraaien om iedere uitval op te kunnen vangen.

Sneerpoets | 12-10-20 | 14:28

@Sneerpoets | 12-10-20 | 14:28: Backup en doorgaans ook 2 ingangen voor power. Een no break systeem dat alles in geval van panne houdt, tot de diesel loopt, alleen heb je voor zo een systeem gigantisch veel diesels nodig, of je maakt een selectie uit wat zeker op moet blijven en wat eventueel down kan gaan.

Lt-Kol Kilgore | 12-10-20 | 14:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat met zijn antwoord Wiebes ons wil doen laten geloven is dat die datacenters er alleen voor ons gebruik zijn. We krijgen ze omdat wij zoveel met onze mobieltjes spelen. De kleine grote drogkabouter.

Gummibrösel | 12-10-20 | 13:55 | 1

Typisch vvd: als ik mijn zakken vul met zaken die het daglicht niet kunnen verdragen dan doet een een het wel, dus doe het snel.
Kwestie van goed ondernemerschap en kansen zien!
Als het niet verboden is dan mag het.

Analia von Solmsch | 12-10-20 | 14:26

Alles wat bij die NPO werkt moet je veel en soms een beetje wantrouwen.

pejoar | 12-10-20 | 13:55 | 1

Knul, soms is niet alles zo zwart-wit zeker niet in het Nederlandse omroepbestel... we hebben het hier niet over een 'groen' reisprogramma van BNN/VARA in verre oorden of het totaal door de overheid aangestuurde Sesamstraat voor Volwassenen aka 1Vandaag.

litebyte | 12-10-20 | 14:00

Klimaatdrammer Lubach, maar iedereen gelooft 'm

prutsclown | 12-10-20 | 13:53 | 3

Ja, inhoudelijk een steek tussen te krijgen gisteren of heet je Wiebes?

Lorejas | 12-10-20 | 13:55

Familie van een (betrokken) VVD'er misschien?

litebyte | 12-10-20 | 13:55

Lytbite heeft duidelijk een Lubach dekbed

prutsclown | 12-10-20 | 21:51

Hoe corrupt één en ander werkelijk in elkaar steekt, is mooi te zien in de reeks over de SDG’s door Rypke Zijlmaker op Blue Tiger. Die vertelt over het wheelen en dealen achter de schermen, tussen gemeenten, provincies, rijk, NGO’s, banken en “private finance”, dat helemaal geen private finance is, want ook gesubsidieerd en belastingvrij.
En het vruchtgebruik van de vrijwel geheel door overheden gefinancierde wind- en zonneparken is vrijwel geheel voor de veelal buitenlandse “investeerders”, die daarover vervolgens ook geen belasting hoeven te betalen. Die rekening komt dan weer bij de energieheffingen voor Nederlandse huishoudens.
En dat is dan allemaal “goed voor de Nederlandse economie”, volgens Wiebes. En het klootjesvolk blijft VVD stemmen. Nou ja, dan verdien je dit ook.

Stormageddon | 12-10-20 | 13:52 | 1

Ambtenaren besluiten eerst de elektriciteitsopwekking te verpatsen aan buitenlandse partijen (hebben sommige provincies mooie fietspaden van aangelegd) en dan absurdidiote klimaat- en milieueisen in te gaan voeren. Ambtenaren kennende vind ik het niet gek dat wij dan aan het kortste end trekken.

Joris Beltsin | 12-10-20 | 14:01

Het is tijd voor de grote schoonmaak.
Het is tijd voor de PVV.
Nederland moet weer van de Nederlanders worden, niet van de multinationals, niet van VVD-graaiers maar weer van Henk en Ingrid.

wolftour | 12-10-20 | 13:50 | 1

Terug naar de jaren 80!

Hiesjes | 12-10-20 | 14:09

Sacha de Boer kwam vroeger wel vaak langs in mijn fantasieen.

small_town_dude | 12-10-20 | 13:49 | 3

Aniko ook:

Lorejas | 12-10-20 | 13:59

Aniko zeker; wij spelen regelmatig 'Opsporinkje verzocht'.

ploppy | 12-10-20 | 14:19

Anniko... oeps.

ploppy | 12-10-20 | 14:20

Weten wij nog de uitspraak van VVD'er minister Gerrit Zalm destijds, in de VK meen ik.
-"HA-Ha-Ha- ja die euro ja. Nooit in geloofd."

chicago river | 12-10-20 | 13:49

Lubach heeft altijd/meestal erg goede onderwerpen en zoekt het allemaal goed uit, z’n grapjes zijn dan weer van een niveau waarvan ik denk..... verzin wat beters of laat de grapjes aan échte grappenmakers over!

DibbusKwak | 12-10-20 | 13:48 | 2

Zo iemand als jij?

Super Vaagstra | 12-10-20 | 14:24

Nou .. nou .. niet alles is perfect maar als je intelligent genoeg bent voor bepaalde humor is 80% meesterlijk...

daytripper | 12-10-20 | 14:26

Volgens mij is wiebus nog te dom om in de jostiband te spelen, maar wel minister!

Ko Ranzig | 12-10-20 | 13:43 | 1

En na het aftreden over een paar jaar komt die ineens aan de macht bij een grote aannemer ofzo.. en hoor je dat pas als er weer een schandaal hieromtrent naar buiten komt. Dan komen de 'Oh ja, die' uitspraken weer voorbij... #HalbeVolkerwessels

Brofist | 12-10-20 | 15:14

nu: 100% waarvan x% duurzaam -> x/100 duurzaam
toekomst: 103% waarvan (x+3)% duurzaam -> (x+3)/103 duurzaam
.
percentuele stijging: ((x+3)/103 - x/100)/(x/100) = (300-3x)/(100*103)
.
Zeg dat we nu op 14% duurzame stroom zitten, dan geeft de vergelijking 2.5% stijging op het totaal percentage duurzame stroom (dus 16.5% in totaal).
.
Doe ermee wat je wilt, maar de subsidies plus buitenlands geld brengt ons 2.5% dichterbij ons doel.

heldheino | 12-10-20 | 13:39 | 5

@Reaguurdeskundige | 12-10-20 | 13:51:
Goed punt, maar die subsidies overlappen niet de volledige kosten van de bouw en verbruik van het windmolenpark. Een gedeelte van de bouw en 100% van het verbruik wordt betaald door onze buitenlandse vriendjes. Eigenlijk is dit een hele slimme manier om aan de klimaatafspraken te voldoen.

heldheino | 12-10-20 | 14:01

Je berekening gaat onder andere mank met dat als die datacenters er niet kwamen, we van x/100 naar x+3/100 gingen in plaats van naar x+3/103. m.a.w. we zouden sneller bij dat doel komen als we niet extra stroom gingen verbruiken. Dus niet van 14 naar 16.5%, maar van 14 naar 17%. Daardoor hoef je uiteindelijk minder molens te plaatsen om toch op je doel aan te komen...

Daarnaast is het zo dat er 600+ miljoen Nederlands belastinggeld in gaat, die dus een reductie van de realisatiekosten van zo'n park teweeg brengen en daarmee een reductie van de leveringskosten voor de betalers van die belasting(m.a.w. de belastingbetaler krijgt lagere stroomkosten in ruil voor die belasting). Nu krijgen de aandeelhouders van Microsoft, Vattenfall en Google dus meer uitbetaald omdat zij minder hebben moeten investeren cq. goedkopere stroom krijgen dan zonder nederlands belastingvoordeel...

Bijzonder dat je niet inziet dat uit die 3% winst qua groene energie 17% verdampt naar buitenlandse aandeelhouders en er geen 'winst' is voor de Nederlandse bevolking zelf, maar wij wel zitten met de nadelige effecten van slagschaduw, geluidsoverlast, en 't hakmolen effect?

ReyNemaattori | 12-10-20 | 16:50

@ReyNemaattori | 12-10-20 | 16:50:
Valide punten, maar die zijn rekenkundig ook te weerleggen.
Want ik weet niet hoeveel het aanleggen van een windmolenpark kost, maar stel dat de datacenters (d.m.v. toekomstige afname), de helft van de kosten betalen, en zo'n park dus 800 mln kost (bouw + afname 30jaar o.i.d.), dan krijg je de volgende berekening:
.
Voor datacenter: 600 mln / 2.5% = 240 mln per procent duurzamer (de andere 600 mln wordt betaald door Microsoft)
Voor huishoudens: 1200 mln / 3% = 400 mln per procent duurzamer
.
Mijn berekening klopt hoogstwaarschijnlijk niet, want ik doe enkele aannames. Maar ik wil hier alleen aantonen dat de realiteit een stuk genuanceerder ligt dan Lubach doet voorkomen. Het lijkt me best wel aannemelijk dat ze bij EZK, dit gewoon op een zelfde (betere) manier hebben doorberekend. Het lijkt me ook heel aannemelijk, dat toen de gemeentelijke pipo heerlijk mocht lunchen in Seattle, dat onze afgezant van EZK het grote jongens gesprek mocht voeren over de subsidie regeling en zulke berekeningen heeft gebruikt om tot een gunstig akkoord te komen. Niet alle Nederlanders zijn sukkels.

heldheino | 12-10-20 | 17:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Wiebes (echt waar; van de vvd !!!!!!!!):
"Als een bedrijf nu failliet gaat, is het hun eigen schuld"
Je zal maar, als ondernemer/zzp-er, op die partij stemmen. Die man is knettergek !!!!!

Kamervraag | 12-10-20 | 13:37 | 2

De VVD is alleen voor de multi-nationals. Dat werd in de dividend-belasting affaire nog eens pijnlijk duidelijk (geen belasting voor buitenlandse aandeelhouders, maar voor exact hetzelfde aandeel mag de Nederland wel aftikken). En Wiebes heeft de DBA discussie volledig in de soep gedraaid. De regering is nu al 7 jaar met die onzin-discussie bezig, en luistert naar helemaal niemand. Gewoon langzaam zo veel mogelijk freelancers slopen, maar de Poolse magazijn werkers komen hier nog gewoon via de A2 route uw goedkope banen en uw WW uitkering stelen. Dit treft ongeveer 700.000 mensen in Nederland!

HetGewoneNormaal | 12-10-20 | 14:09

Dat heeft hij helemaal niet gezegd. Hij heeft gezegd dat ondernemers bedrijfsrisico hebben, ook zzp'ers en dat je dat weet als je ondernemer wordt.
Dat is wat anders dan je schuld zijn. Nog lomp, want dit was slecht te voorzien, en ZZPers kiezen voor grote delen alleen voor ondernemerschap omdat ze amper anders konden.

Shoarmamasutra | 12-10-20 | 14:19

Door corona werkt bijna iedereen thuis. Studenten reizen ook niet meer. We wagons van de NS leeg. De halve economie ligt plat. Uitstoot CO2, stikstof en ammoniak extreem gedaald. De klimaatdoelen van Parijs zijn wereldwijd allang gehaald.

Piet Karbiet | 12-10-20 | 13:36

In elk land heet dit corruptie - behalve in Nederland - hier wordt het omschreven als lobbyen.

litebyte | 12-10-20 | 13:36 | 1

Zoekt u Rypke Zeilmaker maar eens op YouTube op. Hij noemt al deze corrupte ambtenaren gewoon bij naam. Daar wordt ie af en toe wel onterecht voor in elkaar geslagen door onze Nederlandse politie! Je moet er wat voor over hebben!

HetGewoneNormaal | 12-10-20 | 14:11

Het lijkt corona wel. Dit misdadige gedrag is al zeker meer dan 10 jaar bezig. We worden geleid en bestuurd door incompetente, hypocriete, corrupte en zichzelf heel erg vindende deugende lieden. Dit sowieso een belang voor op stellen en dat is het eigen persoonlijke financiele gewin.

De Evangelist | 12-10-20 | 13:36

Wat ze hier over de ruggen van de burgers hebben doorgedrukt zou ik echt als misdadig willen kwalificeren en deze megalomane waanzin wordt op steeds meer plekken ingevoerd.

Nehemia | 12-10-20 | 13:34 | 3

Is door de overheid gefaciliteerde corruptie

litebyte | 12-10-20 | 13:37

@Nehemia | 12-10-20 | 13:41:
Klaarblijkelijk denkt een meerderheid van het volk er anders over te denken. 17 maart 2021( mits niet strategisch uitgesteld) zullen we het zien!

vluchtelingallergie | 12-10-20 | 15:13

De klimaat gekte zal onverdroten doorgaan. Gaan miljarden in om en gelet op de vele banen in opgezette industrieën. De belangen zijn veel te groot om te stoppen.

vluchtelingallergie | 12-10-20 | 13:30

De multinationals worden steeds machtiger en onze overheid zag dat het goed was.

Nehemia | 12-10-20 | 13:29

Hele uitzicht is verpest daar

oldskoolhollander | 12-10-20 | 13:28

Geld.

ja,diedus! | 12-10-20 | 13:26

Een spierwitte man die schijnbaar op z'n knietjes een kind van kleur aan het pleasen is met halfzachte praatjes over e̷e̷n̷ ̷g̷o̷u̷d̷e̷n̷ ̷d̷e̷a̷l̷ ̷m̷e̷t̷ ̷d̷e̷ ̷I̷T̷-̷s̷e̷c̷t̷o̷r̷ een Walhalla voor diversiteitsboomknuffelaars.
Mijn god, wie maakt deze promotiefilmpjes?

SIogra | 12-10-20 | 13:26 | 1

Het is tergend inderdaad.

Papa Jones | 12-10-20 | 13:28

Wiebes is een bewezen imbeciel maar steeds word hij weer van stal gehaald voor het volgende faalhazen project . Er zal flink met geld onder de tafel worden geschoven .

Castor12 | 12-10-20 | 13:26 | 1

Die imbeciel wordt binnen de VVD gelederen als wonderboy geprezen. Kun je nagaan wat het mentale niveau van zijn partijgenoten is.

Joris Beltsin | 12-10-20 | 13:35

Buitenlandse partijen gaan nu dus over de inrichting van ons landschap? Alsof de Duitsers de 2e Wereldoorlog alsnog hebben gewonnen, maar dan anders.

MickeyGouda | 12-10-20 | 13:25 | 1

We zijn al sinds de jaren '70 verkocht aan de laagste bieder en een vazal van de moffen. Dus ja Mutti Merkel heeft de broek aan en vertelt Rutte wat hij moet doen en hij luistert braaf.

Graaf_van_Hogendorp | 12-10-20 | 13:31

Tsja ... we worden bestuurd door mongolen.
Was al een tijdje duidelijk, toch?

zetje01 | 12-10-20 | 13:24 | 1

"Mongolen" suggereert dat ze een hoop fouten maken. Wat Lubach laat zien is dat dit doelbewust VVD-beleid is en geen fout.

* Il Principe * | 12-10-20 | 13:25

Wiebes... Wat weet die prutser van anderen dat hij toch iedere keer weer in een nieuw baantje weet te landen?

Tom Hagen | 12-10-20 | 13:23 | 2

Er is een ambtenaar geweest op EZ, die zei dat overal waar Wiebes geweest is, je er met stoffer en blik achteraan moet. Volgens mij is dat een grof understatement.

Hebbiehemookweer | 12-10-20 | 13:28

Er zullen in Den Haag wel veel leuke commissariaten en baantjes bij advies groepen omtrent big tech bij zijn gekomen. Kom maar door met die handel.

P-unit | 12-10-20 | 13:22
-weggejorist-
Harde Henk | 12-10-20 | 13:21 | 3

#Team Kernenergie.

Rest In Privacy | 12-10-20 | 13:21 | 3

Ja? Is het safe?

MickeyGouda | 12-10-20 | 13:29

Thorium welteverstaan.

Nehemia | 12-10-20 | 13:31

De nieuwe directrice Sandra Molenaar van de Consumentenbond gaat samenwerken met SBS6 voor de nieuwe Green Make Over serie voor energie besparen en klimaatverandering. Maar je wordt daar dan een rad voor de ogen gedraaid want de helft van de stroom van al die windmolenparken gaat naar datacenters van multinationals voor data uit het buitenland. Je wordt als consument dan toch wel flink in de maling genomen.

Twee Jeetjes | 12-10-20 | 13:21 | 1

Dat hoort dat mens helemaal niet te doen, doe gewoon je werk: het beste eruit te halen voor je achterban (ipv praatbuis van het kapitaal te zijn). Wat is dat toch voor een gekkigheid dat Consumenten/belangen/beschermingsorganisaties zoals de Consumentenbond, ANWB, FNV, Vara, PvdA, steeds vaker aangestuurd worden door mensen die helemaal niet het beste voor hebben met de achterban.

Phantomas | 12-10-20 | 13:55

Haha, men kijke eerst ‘gered worden UIT de (WAT?) Matrix’. Vervolgens laat men zich lachend ERIN assimileren.

koperbij | 12-10-20 | 13:21

Nederland gaat zijn gasbel steeds harder missen. En Shell maakt ook niet zo veel winst meer.

Mr.Crowley | 12-10-20 | 13:20

Goed op dreef die Lubach en zijn legertje tekstschrijvers en video editors. Zo'n programma kost minstens 50k aan freelance fees. Mag ook wel voor 20 minuten youtube kopieer werk en wat comments verder uitwerken in grappen

derksje | 12-10-20 | 13:20 | 4

De NPO mag van mij iedere week een miljoen uitgeven als ze maar kritische programma’s maken. Liever dat dan 50k uitgeven aan semi bekende Nederlanders aan de verschillende talkshow tafels. Als het argument zou zijn dat ze de verlengde arm zijn van D’66 dan zou ik je gelijk geven

stijlloospeilloos | 12-10-20 | 13:53
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien slaat heel het klimaatverdrag dus gewoon nergens op. De stroom moet voor de datacenters moet ergens worden opgewekt en dat kan met of zonder duurzame energie. Wie het doet of waar het gebeurd maakt voor de rest geen zak uit.

heldheino | 12-10-20 | 13:17 | 5

@Psycho Daddy | 12-10-20 | 13:24: Het punt is dat Nederland wel een klimaatdoelstellingen moet voldoen kwa percentage groene energie. Hoe meer energievreters naar Nederland gehaald worden, hoe meer groene energie er nodig is. En dat moet wel ergens van betaald worden. Door u dus, dankzij de VVD. En u betaalt de hoofdprijs, want alle goedkopere groene stroom-projekten worden door de VVD verkocht aan buitenlandse bedrijven.

Reaguurdeskundige | 12-10-20 | 13:42

@Psycho Daddy | 12-10-20 | 13:24: Er is geen enkele milieuwinst (gesteld dat die windmolens "milieuwinst" zouden zijn). Want wat Google & Co hier aan "milieuwinst" binnenhalen, raken de bewoners van die polders aan "milieuwinst" kwijt, want hun was wijsgemaakt dat de energie van al die molens aan hen ten goede zouden komen. Mooi niet dus, tenslotte kun je die polder maar één keer volplempen met die molens, dus netto blijft er nul "milieuwinst" over, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de subsidie aan buitenlandse bedrijven, die de belastingbetaler daarvoor mag ophoesten. Ook van het datacentrum profiteren we niet als gebruiker, zoals die idioot van een Wiebes suggereert, dat is voor de Afrikanen en nog wat van die lui.

Argyronauta | 12-10-20 | 15:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn er echt reaguurders die Lubach kijken?

Rest In Privacy | 12-10-20 | 13:17 | 14

@Kuifje-naar-Brussel | 12-10-20 | 13:22: Ja , ik kijk ( uiteraard) ook . Misschien soms wat links maar hoe hij misstanden als dit fileert is ongeëvenaard en recht door zee. Zijn grappen zijn 10 x beter dan wie dan ook momenteel op de NL cabaret-velden valt te bekennen.

daytripper | 12-10-20 | 14:37

Dat er mensen zijn die tv kijken behalve bejaarden verbaast mij. Je mist echt niets.

Reaaalist | 12-10-20 | 14:48

Ik kijk er eigenlijk nooit naar, behalve als ik een link tegenkom die er interessant uitziet, bijvoorbeeld op Joop of op GS. En soms, zoals hier, is het zowaar de moeite waard. Ik kan alleen slecht tegen dat castratenstemmetje van hem. Transgender?

Argyronauta | 12-10-20 | 23:50
▼ 11 antwoorden verborgen

Ben je fervent natuurfotografe en ga je reclame maken voor windmolens. Die nieuwe Canon is ook zo duur hé.

Acidstain | 12-10-20 | 13:17 | 2

Ik denk dat ze tijdens haar tv loopbaan toch wel goed geboerd (pun intended) heeft. En geen kinderen.
Manlief Rick Nieman zal ze tenslotte ook wel goed verdienen in het omroepwereldje.
En dan nog schaamteloos geld bijeen harken met zo'n tenenkrommende promo voor Vattenfal.

leo de pejo | 12-10-20 | 13:23

Hele natuur is verpest daar ja

oldskoolhollander | 12-10-20 | 13:33

Maar eh GS, sinds wanneer nemen jullie de MSM zo serieus???

* Il Principe * | 12-10-20 | 13:17 | 4

Wel even wakker blijven.
GS was al maanden eerder met precies dit nieuws, als ze dit nu niet serieus nemen dan nemen ze zichzelf niet serieus .

Castor12 | 12-10-20 | 13:29

Goede vraag en die goede man is niet eens grappig!

Amsterdamsko | 12-10-20 | 16:14
▼ 1 antwoord verborgen

Zet je stamboom niet in de cloud, van z'n leven niet, want voor je het weet kopieert iedereen het en geven het dan uit onder hun eigen naam.

Ikbeneenzelfbouwer | 12-10-20 | 13:16 | 1

Wat moet ik nou met jouw stamboom?

Rest In Privacy | 12-10-20 | 13:30

Dan jagen ze de boeren weg om het klimaat te redden en dan halen ze energieslurpers binnen , ook om het klimaat te redden. Die argumentatie van Wiebes gaat niet op, die eet ook groenten en fruit uit het buitenland.

ja,diedus! | 12-10-20 | 13:14

Ik had na vorige week wel even zwaar tabak van die Lubach met z'n vegetarische propaganda, maar hier was ie weer ouwerwets sterk.

Dubbelepunthoofd | 12-10-20 | 13:13 | 7

@Sierstrip | 12-10-20 | 13:18: Denk je werkelijk dat ze die dieren nog zo massaal fokken en houden als ze niet meer verkocht en gegeten worden . Man man man ....

Castor12 | 12-10-20 | 13:31

@Sierstrip | 12-10-20 | 13:18: Dat is juist het doel van vegetariers. Minder dieren houden in erbarmelijke omstandigheden om als uiteindelijk doel opgegeten te worden of als melkfles/eierlegger te fungeren. Niet te vergeten de extra belasting van het verbouwen van het voedsel voor die dieren. En niet zeggen dat ze eten wat wij niet eten want dan maak je weer eenzelfde fout als je eerdere opmerking.

Sessine | 12-10-20 | 13:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Een compleet landschap naar de klote in het toch al dichtbevolkte Nederland en we hebben er zelf niks aan maar hee, we zijn groen bezig!

Papa Jones | 12-10-20 | 13:12 | 2

Leuk he die globalisering?

Nehemia | 12-10-20 | 13:15

Had gisteravond wel weer eens zin om ‘ ranking the stars ‘ te kijken. Weer dat gezeik over Trump. Wie is er uit het publiek voor Trump ? Iedereen lachen , dolle pret. Niemand natuurlijk, ik ben afgehaakt. Wanneer gaan ze keertje zeiken over de bestuurders hier in het land of de ongekozen dictators in Bruss€l ? Je kunt van Trump of Biden een fan zijn of niet , maar de Amerikanen kunnen tenminste stemmen.

ja,diedus! | 12-10-20 | 13:11 | 2

Waarvan akte.

KeizerTraianus | 12-10-20 | 13:19

ja, die dus!: Lastig hè dat niet iedereen dezelfde mening heeft als u. Veel plezier nog in uw bubbel.

IJsbrekert | 12-10-20 | 13:43

Lubach was weer goed op dreef.
Beleid kabinet: inzetten op x% duurzaam.
Dan ga het het totale energie opschroeven door al die databoeren naar NL te halen.
Levert nauwelijks banen op.
Maar het totaal energiegebruik gaat wel drastisch omhoog.
Dus die x% die duurzaam moet wordt ook weer meer.
Dus nog meer windmolens nodig.
Die moeten doot de belastingbetaler weer gesoepsidieerd worden.
En in de achtertuinen van nog meer belastingbetalers worden windmolens geplempt.
Leve de VVD.

nick.name | 12-10-20 | 13:10

Maar waar laten we al die nieuwe Nederlanders dan?

Nehemia | 12-10-20 | 13:08 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Het enige positieve aan dit verhaal is dat steeds duidelijker wordt dat we het als Nederland niet gaan redden met wind- en zonne-energie. Ook wordt steeds meer duidelijk dat we straks een mega afvalprobleem hebben van alle zonnepanelen en windmolens.
De deur voor de kerncentrales gaat gelukkig steeds een stukje verder open.

WillemWordtWakker | 12-10-20 | 13:07

Enige echte bezwaar is de subsidie die hiermee gemoeid gaat. De rest is uitsluitend boekhoudkundig wat betreft stroomverbruik en energietransitie, gezien onder aan de streep niet minder energie nodig zou zijn wanneer de molenparken en datacentra buiten Nederland gebouwd zouden zijn.

FGAINA | 12-10-20 | 13:07 | 3

Als je in de buurt van die windturbines woont zijn die ook een bezwaar.

lekgoot | 12-10-20 | 13:12

Maar nu even wat verder denken dan uw neus lang is.
Onze premier vond het -onder luid applaus van vrijwel de gehele bevolking trouwens- nodig om een klimaat akkoord te tekenen in Parijs met z'n blije bakkes.
Daarin zijn verplichtingen aangegaan om een bepaald percentage van het totale energieverbruik als duurzame energie op te wekken. Nu halen we alle grootverbruikers naar Nederland dus wat gebeurt er? De totale energieconsumptie stijgt enorm. Wat betekent dat voor de aangegane verplichting uit dat geweldige verdrag van Parijs? Dat er dus veel meer duurzaam opgewekte energie moet worden opgewekt om aan dat criterium te voldoen. Dat is ook wat Lubach bedoelde met "rechten kopen uit Denemarken".

jemagookniksmeer | 12-10-20 | 13:13

@jemagookniksmeer | 12-10-20 | 13:13: Dat is wat ik bedoel met een boekhoudkundig probleem. Het totale energieverbruik neemt niet toe, alleen binnen Nederland. Als daar normaal naar gekeken zou worden, zou het meegenomen moeten worden in de mate waarin wij een bijdrage leveren aan het klimaatakkoord, of dat akkoord verder goed of slecht is gaat de huidige discussie even te buiten.
Verder zie je meer van deze scheve verhoudingen: wij proberen z.s.m. van het gas af te komen, terwijl ze een meter over de grens met man en macht proberen uit te vinden hoe ze juist méér gas kunnen gebruiken. Zelfde met kernenergie, wij kijken hoe we daar meer mee kunnen werken, het wordt in ieder geval besproken, terwijl alle buurlanden kijken hoe ze dat kunnen afschalen (toevallig ook een onderwerp van Lubach niet lang terug).
Eigenlijk is het een grote poppenkast en te gek voor woorden allemaal.

FGAINA | 12-10-20 | 13:24

He kan het in godsnaam dat zo een prutser als Eric Wiebes die ook bij de Belastingdienst een ravage heeft achtergelaten nog in functie zijn? Het is toch niet normaal hoe corrupt het allemaal is.

Nehemia | 12-10-20 | 13:05 | 2

Omdat we allemaal kritiekloos achter de VVD aan lopen.

* Il Principe * | 12-10-20 | 13:10

@* Il Principe * | 12-10-20 | 13:10: Ook wel de Vereniging Van Dieven genoemd.

Nehemia | 12-10-20 | 13:12

Gelukkig hebben we een klimaatwet..... *proest*

Fatwabuster | 12-10-20 | 13:04

Stelletje incompetente, achterlijke idioten (de bestuurders).
En wij (de burgers) betalen het gelag.

RamondeM | 12-10-20 | 13:04 | 1

Ik las even te snel galg.

ja,diedus! | 12-10-20 | 13:05

Wat een walgelijke corrupte gemanipuleerde bullshit is toch die hele wind- en zonne energie hype. Echt om te braken. Wel heel goed gesignaleerd trouwens van Arjen Lubach. Krijg steeds meer respect voor die gast.

Motleycrew | 12-10-20 | 13:04 | 2

Blijf met je poten van van Sas af!

Ruimedenker | 12-10-20 | 13:04 | 2

Dat ze nog steeds bij die glibber van een Rick Nieman zit is ook zoiets.

Nehemia | 12-10-20 | 13:07

Prachtig verwoord Arjen Lubach.
Het meest gekke is natuurlijk dat dit soort plannetjes al jaren doorgerommeld zijn. Zonder een kik vanuit de juich-media van het globalisme. "Onze media", de waakhond aan de poort, streng blaffend tegen iedereen die bedenkingen heeft met de ongehinderde opkomst van dit nieuwe f-woord.

Wat lijkt Sacha de Boer op de omroepster van de Noord-Koreaanse TV, maar dat terzijde.

Morgen weer allemaal met een mondkapje op naar de windmolentjes kijken? Heel Nederlandse dingen, windmolentjes. Wij betalen dat allemaal graag.

Jan Passant mk2 | 12-10-20 | 13:04

Grappig taal dingetje. Mannen doen het met gestrekte been, en vrouwen doen het wijdbeens.

SaintNick | 12-10-20 | 13:02 | 1

Voor vrouwen met gestrekte benen moet je oppassen! Die zijn gevaarlijk

tis_wat | 12-10-20 | 13:18

Het gaat erom dat Google, Microsoft en Facebook hun winsten gefinancierd zien door de door de bevolking opgebrachte energiebelastingen en we er aan het eind nog steeds netto niet groener van zijn geworden. Dus het antwoord zal altijd zijn dat die energiebelasting wederom omhoog moet. En het bewijst wederom dat je zonder subsidie geen groene stroom kunt opwekken. De belofte was toch dat windenergie economisch rendabel was?

Skeptic70 | 12-10-20 | 12:59 | 1

Er zullen echt wel politici zijn die vanuit een oprechtheid om het milieu geven , maar het gaat om geld , veel geld. De klimaat fluctueert al miljarden jaren. We zitten momenteel in een opgaande curve. Zo kloppen ze geld uit de zakken met bangmakerij van de burger. Dezelfde burger die dit niet meer op school leert : www.nationalgeographic.nl/geschiedeni...

ja,diedus! | 12-10-20 | 13:04

Wie gaat over 20 jaar de bende betalen als de windmolens worden gesloopt ? Er komt nogal wat milieuonvriendelijke troep vanaf.

ja,diedus! | 12-10-20 | 12:58 | 5

@tis_wat | 12-10-20 | 13:19:
Waar je vervolgens 24/7 bewaking neer mag zetten voor de volgende 10.000 jaar. Maar ach, ies graties toch?

* Il Principe * | 12-10-20 | 13:22

@* Il Principe * | 12-10-20 | 13:22: Met thorium is die termijn beperkt tot 2 a 300 jaar. Uitontwikkeld van thorium gaat best nog een flinke duit kosten maar helemaal over zon en wind kost net zo goed enorm veel geld en zal nooit een betrouwbare energiebron worden.

5611 | 12-10-20 | 13:51

@5611 | 12-10-20 | 13:51:
Beter sla de thorium over en ga je direct kernfusiecentrales bouwen.
/luchtfietserij

* Il Principe * | 12-10-20 | 14:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Die restwarmte is te laag van temperatuur en die lozen ze gewoon in de buitenlucht. Geen wonder dat het daar warmer gaat worden. Sterker nog , als er een overproductie van stroom is dan krijgen de plaatselijke kasboeren subsidie om overdag de lampen in de kas aan te doen. Hoe gek wil je het hebben ? De plaatselijke bevolking krijgt dan wel weer wat geld voor de toneelclub en de plaatselijke fanfare.

ja,diedus! | 12-10-20 | 12:55 | 1

Kraaltjes en spiegeltjes..

Sneerpoets | 12-10-20 | 14:18

Toch prachtig dat we zulke grote bedrijven kunnen binnen halen. We moeten er alleen nog over gaan nadenken hoe we er geld aan gaan verdienen en ook moet er nagedacht worden over het duurzame energievraagstuk.

Hoe kunnen we duurzame energie leveren aan deze bedrijven, zonder het land vol te stampen met windmolens?
- Volgens mij hebben we zat knappe koppen in dit land. Laat ze bijvoorbeeld in Delft eens nadenken hierover.

Hoe gaan we er geld aan verdienen?
- Er werken 120 man in zo'n datacenter dat is natuurlijk niet zoveel. Maar je kan natuurlijk ook geld verdienen met ondersteunende diensten, energie productie, bouwen van een datacenter en het leveren van onderdelen

Dus regering aan de slag met deze twee vraagstukken, want dat kip zonder kop beleid schiet niet echt op. Mooi dat het binnen is gehaald, maar wat gaan we er nu mee doen.

zeertegendradig | 12-10-20 | 12:53 | 6

U bent vast van hetzelfde schnitt als die wethouder die denkt dat Steve Ballmer en Bill Gates met hun privéjets komen kijken naar ´hun schuur met harddisks´. Na het bouwen van die datacenterdozen is er vrijwel niets nodig om het spul in de lucht te houden en de betreffende onderdelen maken we hier niet. Misschien dat de bakker van Schubbekutteveen een paar vlaaien aan de jarigen van het datacenter mag leveren. Tot zover de impuls aan onze economie.

Joris Beltsin | 12-10-20 | 13:33

@Joris Beltsin | 12-10-20 | 13:33: Een datacenter is wel iets meer dan een doos met harddisks. Net als dat een f-16 geen doos met vleugels is. Persoonlijk denk ik dat zo'n datacenter ook veel kansen kan bieden voor een land als Nederland, maar goed daar mag u van mening over verschillen. Ben het overigens wel met u eens als u zegt dat dit geen prestigeproject moet worden. Daarom gaf ik ook in mijn tegel aan dat de regering al had moeten nadenken over de kansen en de nadelen van zo'n datacenter voordat deze er komen.

zeertegendradig | 12-10-20 | 13:59

@zeertegendradig | 12-10-20 | 13:59:
De doos was een stijlfiguur natuurlijk. Maar anders gezegd dan: zegt u mij maar welke lokale fabrikant de racks, servers, kabeltjes en andere componenten van het datacenter gaat leveren (spoilertip: die worden met name in China gemaakt, meestal naar design van USA-tech bedrijven). Overigens nu u het toch opbrengt. Van de F35 mag Nederland een heel klein metalen onderdeeltje van de nozzle (puntje van de uitlaat) van de Pratley straalmotoren maken, ik denk 100 man werkgelegenheid in Eindhoven.

Joris Beltsin | 12-10-20 | 14:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar die Wieringermeer, het klinkt net als een soort Sun City als ik die Rixt de Boer op 7:30 hoor praten. Een RedLight district, maar dan knipperend. Denk dat ik eens moet gaan kijken.

hotnot | 12-10-20 | 12:52

Een beetje net zoals het schone water dat hier wordt gebruikt voor bier, gebrouwen door brouwerijen die in in buitenlandse handen zijn.

Leptob | 12-10-20 | 12:51 | 1

Ik denk dat het toverwoord proportionaliteit is.

Knufter | 12-10-20 | 12:52

Dus op een windstille middag zit Afrika en het Midden-Oosten zonder internet?

plaspop | 12-10-20 | 12:50 | 2

Waarom leggen ze de Sahara niet vol zonnepanelen?
Ik snap de wereld echt niet meer...

keestelpro | 12-10-20 | 13:25

Op zich natuurlijk wel een mooi chantagemiddel voor ons. Als ze zich in het M-O en/of Afrika weer eens misdragen leggen wij gewoon die datacentra plat.

Graaisnaaiert | 12-10-20 | 13:44

Geen idee hoor. Allemaal gemist. Maar zijn er geen oude kiekjes van Sasha om dit topic op te leuken? Nee?! Nou bedankt he!

Uni-isme | 12-10-20 | 12:47

Dat debiele argument dat die stroom alleen voor datacenters is komt van die actiegroep die tegen die windmolens is. En dat is een debiel argument, en "dat ga ik even uitleggen": alle stroom die aan die datacenters geleverd wordt hoeven ze dus niet van de overige centrales te betrekken. Alle opgewekte stroom komt als het ware op de grote hoop, en zowel de huishoudens als de datacenters nemen van die hoop af. De enige discussiepunten zijn: 1) Willen we die datacenters hier? (ja), en 2) wie mag zich hier precies "groen" noemen?

Zelden zo'n slecht item van Lubach gezien. En niet omdat ik fan van windmolens ben (ben ik niet)

Muxje | 12-10-20 | 12:45 | 30

@* Il Principe * | 12-10-20 | 15:22:
H2 is net als CH4 en met O2 kun je uit deze bron energie vrijmaken. Maar goed H2 is niet ruim voorradig op deze planeet en dus moeten we het eerst maken en dat kost energie. En dus zal terrorisme en global warming ook niet geholpen zijn met waterstof omdat de energiebehoefte alleen maar zal toenemen terwijl het maar de vraag is in hoeverre dat zonder koolwaterstoffen (kool, olie en gas) gerealiseerd kan worden. Ik gok nog een hele lange tijd niet.

Joris Beltsin | 12-10-20 | 15:51

@Joris Beltsin | 12-10-20 | 15:51:
H2 kun je gebruiken om energie mee op te slaan, zoals de fabriek die ze in de Eemshaven willen gaan bouwen draaiend op windenergie. Daarna kun je het opslaan in lege aardgasvelden om vervolgens weer te gebruiken als je het nodig hebt. Hartstikke hernieuwbaar dus. Net als aardolie, alleen heb je daar miljoenen jaren voor nodig voordat je die zonne-energie in bruikbare olie hebt omgezet.

hoe lang het zal duren voordat we de omslag naar duurzaam hebben gemaakt? Dat zal inderdaad nog wel even duren, veel regeringen worden steeds rechtser en die politieke stroming financiert liever Poetin of Islamterreur dan dat het energie in eigen land opwekt.

* Il Principe * | 12-10-20 | 16:01

@* Il Principe * | 12-10-20 | 16:01:
Klinkt sympathiek maar hoeveel windmolens denkt u dat er nodig zijn om met die fabriek enigszins een deuk te slaan in ons nationale energiebudget van 120.000 GigaWattUur per jaar? Een windmolen doet ca 5 GigaWattuur per jaar en dat is met de H2-omzettingsverliezen al snel zo'n 25.000 stuks. In ons kleine landje! Overigens als de BV Nederland niet had besloten voor 100 miljard aan aardgas in de bodem van Groningen af te schrijven dan konden we nu een gedegen energietransitie voorbereiden (en alle gedupeerden een nieuw huis geven).

Joris Beltsin | 12-10-20 | 17:16
▼ 27 antwoorden verborgen

Die (k)Wiebes maakte zich er ook makkelijk mee weg in die repo. Wat een waardeloze Jan lul is dat.

bosmaloot | 12-10-20 | 12:44 | 3

Zou de intelligenste VVDer zijn....

vranac | 12-10-20 | 13:21

Hij hoeft ook maar op halve kracht te opereren met zo'n matige oppositie.

Graaisnaaiert | 12-10-20 | 13:41

@Graaisnaaiert | 12-10-20 | 13:41: Is financieel onafhankelijk, onbegrijpelijk maar waar, hoeft niks meer te doen ministerssalaris is zakgeld voor deze joker.

Uw Verzekeringsadvis | 12-10-20 | 16:18

Altoid al zoid. Windmolens zijn waardeloos.

TheseDays00 | 12-10-20 | 12:44 | 1

Noooh, skoftig!

skoftig | 12-10-20 | 12:48

Zum Kotzen wat hier gebeurd. Flikker toch op met dat Klimaatakkoord en (k)Wiebus erbij. Timmerfrans keek ernaar en zag dat het goed was. Man man man hoeveel miljoenmiljard gaat dit ons nog kosten???

Frietje_Oorlog | 12-10-20 | 12:43

Arjan Lubach sloopt de overheid al een tijdje, maar het falen blijft maar doorgaan.

pibasso | 12-10-20 | 12:40 | 5

Dat noemen ze toch gecontroleerde oppositie?

Nehemia | 12-10-20 | 13:10

@principe. Ga jij maar aan de biomassa.

The_Challenger | 12-10-20 | 13:12
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
O.H.Dennenboom | 12-10-20 | 12:36 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Die Wiebes is ook net een paling in een emmer snot,bah.

Nietgek | 12-10-20 | 12:33 | 2

Gooi er een kilo zout op.

Hollandse_blauwe | 12-10-20 | 12:40

Ze is het inderdaad een beetje verleerd. Of was ze altijd al zo slecht?

medusa324 | 12-10-20 | 12:33 | 1

Geen autocue, ja en dan wordt het moeilijk.

Frietje_Oorlog | 12-10-20 | 12:40

Lubach is ook lid van het klimafaat.

Tronald_dump | 12-10-20 | 12:32 | 1

Dit dus

prutsclown | 12-10-20 | 12:32

Makkelijkste 1.500 Euro ooit, dacht ze, alleen even wat van een papiertje oplezen.

_pacman_ | 12-10-20 | 12:31

De Boer en Nieman lekker stelletje ratten.

piet7003 | 12-10-20 | 12:30

Hij mocht zover gaan van zijn bazen, iets van gecontroleerde oppositie ofzo....

nope | 12-10-20 | 12:30 | 2

Hier slaat hij de plank anders volledig mis. Iedereen die kan rekenen snapt dat als het totaal stroomverbruik toeneemt en dat volledig met duurzame stroom gebeurd, dat het percentage duurzaam dan ook toeneemt.
.
Des te meer elektriciteit verslindende industrie dat 100% duurzaam is we hier krijgen, des te eerder we bij ons klimaatdoel zijn. Als dat dan door buitenlands geld (deels) wordt betaald, is dat alleen maar goed voor ons.
.
(Niet dat het daarna klaar is, want dan worden er vast wel weer een nieuw doelen gesteld, onderwijl onze mogelijkheden om duurzaam op te wekken krimpen, te zijner tijd we er toch achter komen dat kernenergie de enige alternatief is.)

heldheino | 12-10-20 | 14:15

@heldheino | 12-10-20 | 14:15:
Totdat je de hoeveelheid beschikbare oppervlakte als beperkende factor meeneemt; dan is de op te wekken hoeveelheid duurzame energie eindig, en dan is het importeren van energie-vretende organisaties niet gunstig voor de betreffende performance-indicator.

Overigens vind ik het sturen op dit soort performance indicators zwaar overrated, maar dat is weer een heel andere discussie....

libertat | 12-10-20 | 14:21

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl