Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ook al racistisch: Baantjer

De Cock, met K-K-K

Goedemiddag en welkom bij de rubriek 'Ook al racistisch', waarin we zaken behandelen die ook al racistisch zijn. Zo is het ook al racistisch om Baantjerboeken te lezen. Dat concluderen wij uit dit artikel van Toef Jaeger in NRC Handelsblad: 'Wij (bedoeld wordt: 'U, racist', GS) willen liever Baantjer dan Anton de Kom'. In dat artikel worden de verkoopcijfers van het boek Wij slaven van Suriname van Anton de Kom (met K-O-M) uit 1934 vergeleken met die van De Cock en de schaduw van de dood van Piet Peter Römer uit 2020. Wij snapten eerst bij god niet wat deze twee boeken met elkaar te maken hadden. Maar als we in 2020 iets geleerd hebben, dan is het dat als wij iets niet snappen, het wel racisme zal zijn. Het zal dus wel racisme zijn. Dan wordt het opeens logisch om op hondenfluitjes 'Oer-Hollands' en 'niet ingewikkeld doen over discriminatie' te blazen in een stuk waarin het boek van die arme gekleurde meneer De Kom verder helemaal niet inhoudelijk besproken wordt. Het is gewoon allemaal racisme. Helder!

Reaguursels

Inloggen

Wie doet er nog moeite dat D66 rioolblad te lezen?

xpto | 16-08-20 | 12:47

Wat ook niet de aandacht krijgt die het verdient (sic) is het financiële racisme oftewel armoede.

cat22 | 16-08-20 | 10:03

Ik heb beide boeken gelezen deze week, en kan mededelen dat -hoe schrijnend ook- dat boek van de Kom niet om door heen te komen was, terwijl die Baantjer heerlijk vlot weg las onder mijn parasolletje. t'Is wel vakantie he!

BenPakdee | 16-08-20 | 08:46

Dom, met d-o-m.
De achteloosheid waarmee dingen met een zweem van racisme worden omgeven (racisme is nog steeds een zware beschuldiging) is werkelijk stuitend.

SIogra | 16-08-20 | 07:37

Kunnen we niet in eens zeggen. Sorry voor alle beledigingen en slechte behandelingen tegen de niet Nederlanders. De bank is dicht geen vergoeding meer. Diegene die beledigd zijn dat zijn geen Nederlanders maar gasten.

Limburgse-Harry | 16-08-20 | 06:33 | 1

Laten we eens beginnen door alle rijke Nederlanders sorry te laten zeggen tegen alle arme Nederlanders. Mijn over-overgrootvader was tot 1811 lijfeigene bij een rijke zeeuwse boer. Die heeft ook wel een excuusje verdiend!

BenPakdee | 16-08-20 | 08:42

*edit : ander topic*

Abject | 16-08-20 | 02:19 | 1

Kan gebeuren

Limburgse-Harry | 16-08-20 | 06:55
-weggejorist-
Veldmaarschalk Sorry | 16-08-20 | 00:45

Ja, kom op zeg. Die serie is uitermate vrouwonvriendelijk en dat is tegenwoordig ook racistisch. Zeg nou zelf, dat kan toch echt niet meer? Een naam als "De Cock"

Patatter | 16-08-20 | 00:05

Wie noemt zijn kind nou Toef? Da’s geen racisme, maar kindermishandeling. Zou je daarvoor nog aangifte mogen doen bij het AMK, nu Toef al groot is?

Feitenpliesie | 15-08-20 | 22:20 | 2

Toef jager... Was ik ook lang tot de kale kano in de mode kwam..

merel veld | 15-08-20 | 23:20

Zou ze getrouwd zijn met Tof Thissen?

MAD1950 | 16-08-20 | 00:10

Een onophoudelijk spervuur van racismebeschuldigingen uitbraken is een taktiek om blanken in de verdediging te drukken en de aandacht af te leiden van het feit dat het multiculprogramma een slechte deal is voor de inheemse Nederlanders.

petersteenkamp | 15-08-20 | 21:39

Als je door zapt om niet die rap muziek te moeten ondergaan. Racisme!

Alex Delarge | 15-08-20 | 20:29

Als er geen andere aanwijzende oorzaak/verklaring gevonden wordt, dan is de bias. Racisme.

Alex Delarge | 15-08-20 | 20:26

Over de KKK gesproken, ik heb 3 boeken van David Duke in huis en toen ik nog tv keek was Baantjer wel een veel geziene serie. Hmm.

Vierkarakters | 15-08-20 | 20:01

Dus dan ben ik een racist? Nou. Prima toch.

GodfrietvanAviko | 15-08-20 | 19:53

Voor wie tegen een betaalmuur loopt: jaeger veracht de Baantjer reeks omdat het nieuwe verhaal zo nostalgisch Hollands is en de boeken zo voorspelbaar in opbouw... dat is de bouquetreeks ook maar daar hoor je haar (Parttimer, rijk getrouwd, werk is een hobby, ongetwijfeld.) weer niet over... maar die haalt de boeken top tien niet.
Anton de Kom is natuurlijk waar we werkelijk over moeten lezen!
Dus foei, niet meer naar voetbal kijken, verdiep je in documentaires.

Analia von Solmsch | 15-08-20 | 19:52 | 1

Tòch maar eens kijken wiens verhaaltrant voorspelbaarder uitvalt: die van Römer, of die van Jaeger....

bisbisbis | 16-08-20 | 11:36

1934? Weet je wel niet hoe lang dat geleden is? Bestond Desi Bouterse toen al? Dat was toch wel de grootste boef die Suriname ooit gekend heeft. Zit tie al in de bajes?

Tishetnetnie | 15-08-20 | 19:46 | 1

Nee. Heeft ie alle hulpbronnen verpatst aan de Chinezen? Ja. Is zijn zoon door de Amerikanen opgepakt wegenscokrsmokkel? Ja. Verdient de man een standbeeld?

Otto Normal | 15-08-20 | 20:31

Ik ben wel benieuwd naar het correlatiecoëfficiënt van Baantjer liefhebbers en racisten. Ongezien denk ik aan een vrij hoog cijfer.

johoost | 15-08-20 | 19:44 | 1

Ben wel benieuwd naar het correlatiecoëfficiënt van mensen die niet kunnen lezen en racisten (volgens uw definitie): die is vast nog veel hoger.

Beau_Reaal | 15-08-20 | 20:13

Toef Jaeger is een typisch wijf dat zich in haar stukjes voor de NRC enorm op kan winden als ze een boek tegenkomt waarin het woord 'blank' wordt gebruikt en geen 'wit'.

Willibald von Klúúúk | 15-08-20 | 19:32 | 1

Ze was blij dat ze eindelijk eens een begrijpelijk boek mocht lezen voor haar stukje. Nooit eerder gaf zij blijk van zo'n groot tekstbegrip.

Beau_Reaal | 15-08-20 | 20:16

Waarom weer linken naar een artikel in NRC wat achter een betaalmuur staat? Alsof het gemiddelde GS tuig een inlog voor die dode boom heeft. Man, man, man.

Kopieerapparaat | 15-08-20 | 19:28

Misschien heeft het ook te maken met het feit dat mensen boeken lezen om te ontspannen en niet om continue geïndoctrineerd willen worden met het uit amerika overgewaaide idee van "wit is racisme". Of is ontspanning nu ook racisme ?

loser | 15-08-20 | 19:18

Dan maar een racist hoor. Het kan me allemaal niet meer bommen. Misschien wordt het eens tijd om er trots op te zijn ook nog. Want anders voelen ze zich achtergesteld. De zieligerds.

Yzord | 15-08-20 | 19:09

De angel het hele BLM-achtige gebeuren zit hem in de houding "silence is violence".
Vroeger was niet-racistisch zijn simpelweg... Niet racistisch zijn.
Je hoefde er eigenlijk niks voor te doen, maar vooral dingen voor te laten:
Behandel mensen met een ander kleurtje niet actief anders en je bent er. Tegenwoordig is niet-racistisch zijn ineens vermeend een actieve handeling:
Je moét continu bezig zijn met "educatie" over het onderwerp, je "privileges" checken, je "witte huiswerk" doen en het rabiaat van de daken schreeuwen. Een "ally" zijn, het systeem doorbreken, alles bevragen, jezelf continu schuldig voelen, in elk gesprek stilstaan bij óf je een machtspositie hebt, en dus heel de tijd zwaarmoedige boeken lezen, waardoor er geen tijd voor Baantjer meer over is. Stel je voor dat het met alles zo zou werken:
Verplichte literatuur over LHBTXYZ, omdat je anders homo's van hijskranen gooit. Op zondagmorgen de Wikipedia over methaan doorlezen, omdat je anders tegen ijsberen bent. Jezelf chemisch castreren en van de daken schreeuwen dat je tegen pedofilie bent, terwijl iedereen weet dat simpelweg van kinderen afblijven voldoende is. Te gek voor woorden.

Vage_eddie | 15-08-20 | 19:00 | 4

@Dandruff | 15-08-20 | 19:16:
Precies. En wat er bij het "gedachtendelict" ook nog speelt, is dat men de beschuldiging ervan uit, maar die verder niet wil toelichten. Het is een rechtzaak waar de beschuldiging tevens het bewijs is.
Er wordt veelal met een beschuldigende, stellige toon wordt geopend, maar als je vraagt om toelichting, heeft de persoon in kwestie "geen tijd om wéér het hele verhaal te gaan vertellen, omdat ze dat al jaren moeten doen". Zelfs als je je als luisteraar ontvankelijk opstelt en zegt "vertèl het me dan, als het zo erg is". De beschuldiging hoeft niet onderbouwd te worden met bewijs. Daarmee wordt er effectief toegewerkt naar een niet-bevraagbare consensus. Een soort onomstotelijk, feitelijk vaststaand gegeven dat de blanke mens en alle maatchappelijke structuren die niet puur zwart zijn, racistisch van aard zijn. We moeten het maar aannemen als feiten. Terwijl momenteel zelfs bewijsbare feitenlijkheden als wiskunde en natuurkunde bevraagd worden. Snapt u het nog?

Vage_eddie | 15-08-20 | 19:32

Mooi stukje, scherp en goed opgeschreven.

Beau_Reaal | 15-08-20 | 20:19

@Vage_eddie | 15-08-20 | 19:32:

Klopt, ik noem dat "trial by twitter";
- Sunny B hoort via-via iets over VI (dat ze niet gezien heeft);
- ze tweet zonder verdere verdieping "racisme";
- Arie B retweet dat en roept op tot broodroof (zonder VI te kijken);
- en hoppa; VI zit zonder adverteerders.
Daar gaat geen onderzoek aan vooraf, en daar komt geen advocaat of rechter aan te pas. Of zoals T-shirt-held Che Guevara dat zo mooi zei; "waarom tijd verspillen aan een proces als je iemand dood kunt schieten". Om ter aanvulling maar even een twitterende hoogleraar te citeren; "waar is Volkert als je hem nodig hebt".

En dan weet je gelijk waarom links de politie wil "defunden". Onze rechtsstaat draait om neutrale agenten, onafhankelijke rechtsspraak en eerlijke processen. Links wil die "tijdverspilling" vervangen door haar eigen knokploegen; Lenin en Hitler deden dat namelijk ook. Twitterende antifa's moeten agenten, onderzoekers, advocaten, rechters en beulen vervangen.

En dit treft niet alleen grappenmakers en dissidenten. Op GS stond onlangs een heel rijtje personen dat was "gecancelled" om niks. Bijvoorbeeld 2 blanke vrouwen met een tacoshop; die moest sluiten want "cultural appropiation, dus racisme". Alsof een Mexicaan of een Afrikaan geen Frans restaurant zou mogen beginnen; de zoveelmiljoenste dubbele standaard.
En zou je in een film of serie een tacoshop door Mexicanen laten runnen dan was dat natuurlijk ook weer "rolbevestigend dus racisme".
Het is nooit goed.

En zoals je al zegt; terwijl de twitterriolen als de Hoogste Vorm Van Alomvattende Alwetendheid worden geciteerd, gaan echte wetenschappen in de ban.

Dandruff | 15-08-20 | 20:55
▼ 1 antwoord verborgen

Met een hamer in je hand lijken alle problemen op spijkers.

kloopindeslootjijook | 15-08-20 | 18:49

Soms is een sigaar gewoon een sigaar.

kloopindeslootjijook | 15-08-20 | 18:47

Het werkelijke non-argument van het stuk zit hem natuurlijk in de appels-/perenvergelijking: Een luchtig, fictief vrijetijdsboekje dat tegenover een boek met zware maatschappelijke thema's wordt gezet. Mensen zijn nou eenmaal op zoek naar ontspanning en iedereen heeft zo nu en dan escapistische neigingen. Er wordt stilletjes geïmpliceerd dat iedereen 24 uur per dag met racisme bezig moet zijn. Daarbij gebeurt dat impliceren nog op een tenenkrommend laffe manier: Er wordt suggestief een balletje opgegooid dat de boekenkeuze "iets over Nederland zou zeggen". Wat dat dan in hemelsnaam zou moeten zijn, wordt met geen wóórd meer op in gegaan. De retorische vraag ter verdachtmaking is kennelijk het hoogst haalbare dat de scribent van NRC aan kan dragen. Bij verdere verkenning zouden er immers argumenten ten tonele moeten komen, en die zouden zomaar kunnen omvallen.
Dat Surinamers zelf ook liever luchtige shit lezen, dan heel de tijd alleen maar boeken over slavernij lezen, daar hoor je dan weer niks over.

Vage_eddie | 15-08-20 | 18:36 | 1

Ik vrees dat Toef het geen non-argument vindt. Voor hem is het een zonde als een 'wit', geprivilegieerd persoon liever ontspanning zoekt in een "oer-hollands' boek dan zich, als een soort van boetedoening, werpt op het lezen van literatuur met een kritische noot. Doen waar je zin in hebt is ongegeneerd gebruikmaken van je privilege en weigeren rekenschap te geven.

Schoorsteenveger | 15-08-20 | 20:19

In het rijksmuseum hangt vooral kunst van blanken. Zal ook wel racisme zijn.

jochum1980 | 15-08-20 | 18:33 | 1

Uiteraard. In Engeland gingen allerlei subsidies naar een zwarte racist, die in een museum ging schaduwboksen tegen "witte schilderijen". www.youtube.com/watch?v=TFAx0_y-H9s
Het meest schokkende is niet de blinde racistische haat van die "artiest".
Maar die blinde racistische haat wordt dus gewoon vet gesubsidieerd.
Want "kunst".
Op het eind is die racistische gek trots want "ik leef, en jullie zijn al 200 jaar dood"...

Dandruff | 15-08-20 | 18:52

Racistisch vanwege een boekenkeuze, voor Baantjer?
Ben ik het niet mee eens. Ik heb namelijk helemaal niks met Baantjer.

Maar zoals elk weldenkend mens wil ik toch echt wel een racist genoemd worden. Volgens alle linkse definities sinds 1971 betekent "racisme" immers; "opkomen voor vrede en vrijheid, tolerantie en democratie verdedigen; wetenschap boven religieuze dogma's stellen, pal staan voor universele mensenrechten".
Niks mis mee.

Sinds een paar jaar geldt bovendien dat ook wiskunde, biologie, grammatica, bier, BBQ, melk, café latte, schoenen, schaken, gemengde huwelijken, witte wijn met pizza op een terras, en nog honderden andere positieve zaken door links "racisme" genoemd worden. Met dank aan @Varende_Reaguurder | 15-08-20 | 16:55 voor diverse voorbeelden met bronnen.
Ik wil daar niet buiten vallen, ik ben een racist, echt wel!

Alles beter dan een gewelddadige klootzak die willekeurige voorbijgangers beoordeelt en veroordeelt op hun huidskleur. Precies zoals de "antiracisten" in de linkse kerk die hun radicaal-racistische rassenleer nu "identity politics" noemen. Die in het kader van links-religieuze dogma's over bloedwraak en erfzonden zelfs hele bevolkingsgroepen ter dood veroordelen want "jew privilege en white privilege".
Nee dat nooit; dan maar een racist wegens lezen.

Dandruff | 15-08-20 | 18:31

Maar wie heeft nou dr. Black vermoord?

Knufter | 15-08-20 | 18:30

En die van blm willen dat boek van Kom ook al niet kopen.
Tis een schande.

komtdatschot | 15-08-20 | 18:19 | 1

Spijker, kop. Er wordt valselijk geïmpliceerd dat "de Nederlander" zich meer met slavernij moet bezighouden, terwijl zwaarwegende onderwerpen het bij haast geen enkel volk winnen van luchtig vermaak. De enige mensen die 24/7 over racisme zitten te lezen, zijn dezelfde beroepsactivisten die lopen te beweren dat ze als gekleurd persoon niet even een pizza en een wijntje kunnen pakken op een terras, omdat ze heel de tijd bezig zijn met "het gevecht'. Dat ze dat gevecht zelf dwangmatig opzoeken, vergeten ze gemakshalve even. Don Quixote had het ook heel de tijd druk met windmolens. Ik heb afgelopen week genoeg Surinamers en Antillianen zien genieten aan het meertje waar ik lag. Pilsje en een bak snack erbij, zoals het hoort. Daarmee wil ik niet zeggen dat racisme niet bestaat, maar wel dat het een keuze is om er heel de tijd mee bezig te zijn, of niet.

Vage_eddie | 15-08-20 | 18:45

Baantjer kost (bijna) elf Euro en is als vakantiedingetje - met hedendaags Nederlands- bést redelijk door te komen. De Kom kost twintig Euro en is een 'literair meesterwerk' met een taal- en begrippenkader van negentig jaar terug.
-
En oh ja: de gemiddelde Nederlander -ALS hij al leest- leest nu eenmaal liever iets waar hij zich iets bij kan voorstellen en dat een beetje vertrouwd klinkt.
'Slaven van Suriname' klinkt niet écht gezellig - nóch qua tijdsbesteding, nóch qua uithoek.
-
Oh ja: en de werkelijke, onderliggende reden dat niemand de Kom pruimt, is dat nog nooit ene hónd van hem gehoord heeft.
-
En omdat het een negert is, natuurlijk.

bisbisbis | 15-08-20 | 18:19

Beetje een overspannen reactie van GS

naxapinu | 15-08-20 | 18:10 | 1

Leg eens uit?

Dandruff | 15-08-20 | 18:33

Goed goed gevonden van GS, want nergens komt Toef met een conclusie (wat wel de belofte lijkt in de inleiding) en kwalificaties als racisme, xenofobie etc. worden vermeden, maar de beschuldiging hiervan spat van het stuk af. Uiteraard mag je vilein een boekje (dixit Baantjer zelf) van De Cock fileren. Maar kom op, iedereen weet toch dat deze bijna het tegenovergestelde van literatuur zijn? Lekker makkelijk dus. En de lezers van deze NRC-rubriek zullen niet de lezers van Baantjer zijn, dat is dus ook nogal pedant en elitair.
Maar wat het nasty maakt: Toef gaat dit boekje vergelijken met een literair werk, met als smoes de verkoopcijfers, en hij creëert zo een fictie alsof één en dezelfde lezer zou twijfelen tussen beide boeken en voor Baantjer kiest. En dat literaire werk is van een zwarte schrijver en gaat over slavernij! "In de Bestseller Top 60 schoot de oer-Hollandse detective in de week van verschijning meteen naar de twaalfde plaats, een positie die De Kom niet heeft kunnen bereiken in de weken dat hij erin stond. Dat zegt iets over Nederland, zou je vermoeden." Uh nee, ik vermoed daar helemaal niets van, behalve dat simpele tv-programma's of simpele boeken over het algemeen altijd beter scoren dan de meesterwerken. Niet iets typisch Nederlands overigens. En het fileren van Baantjer gaat vervolgens niet zozeer op literaire criteria, maar door alles wat ouderwets, rolbevestigend of Nederlands is (of zelfs wat er onbreekt: 'ingewikkelde zaken' als discriminatie en terreur) eruit te pikken, waarna de conclusies bij de lezer gelegd worden. Want hé, dit moest iets zeggen over Nederland toch?

Beau_Reaal | 15-08-20 | 18:04 | 1

Precies mijn gedachte: De opening van het stuk insinueert racisme. Vervolgens wordt er gedaan alsof dat nog uitgeplozen gaat worden (er moet begonnen worden met een motief vinden, door te elimineren). Die hele belofte loopt op niks uit. Geen argumenten,, geen coherentie, niks. Het enige dat blijft hangen is de verborgen beschuldiging in de eerste alinea. De rest is conflictvermijding onder het mom van recensie.

Vage_eddie | 15-08-20 | 18:48

Redactie, wat is de uitgever bereid te schuiven voor dit artikel? Ben

benieuwd.

Hollandmix | 15-08-20 | 17:56 | 1

De uitgever van de NRC, van Baantjer of van De Kom?

Beau_Reaal | 15-08-20 | 18:08

Het viel mij op dat de vertaling in het Duits hier en daar wat afweek van de oorspronkelijke verhaallijn. Maar verder goed te lezen. Vier van de vijf sterren.

ciabatta | 15-08-20 | 17:49

Toef zou zich ook eens af kunnen vragen waarom het boek van Piet Emmer zo weinig aandacht krijgt. Als er één boek actueel is en een verhelderend licht op de discussie kan werpen dan is het wel zijn in veel opzichten ontnuchterend relaas. Verplichte kost zou het moeten zijn voor alle jankers, met name de horde helper whiteys die een wedstrijdje houden wie het hardst kan meehuilen.
www.youtube.com/watch?v=uS2dz00OW5U

Schoorsteenveger | 15-08-20 | 17:47 | 1

Ik ben het zeer met u eens. Ik heb ook twee boeken van Prof. Piet Emmer gelezen. Dat zouden die jankers ook moeten doen. Jammer genoeg kunnen velen niet lezen of schrijven.

gratias | 15-08-20 | 18:11

Ik vind de koran ook racistisch.

Eddy67 | 15-08-20 | 17:44 | 1

Telt niet voor de wet, dat wordt gezien als een geloofsuiting.
Als je hetzelfde zegt als atheïst dan ben je wel strafbaar.

kloopindeslootjijook | 15-08-20 | 18:52

Het boek van de Kom gaat over arme en onderdrukte mensen ca 170 jaar geleden. Waarom is dit aktueel? Als een blanke Nederlander een boek schrijft “Wij veenarbeiders uit Drenthe” dan zegt iedereen “interessante historische roman”

BASinnic | 15-08-20 | 17:37

Het is zoals DiAngelo redeneert. Als je als geprivilegieerde 'witte' liever Baanther leest dan de Kom, dan toon je daarmee je "white fragility", daN geef je er blijk van te weigeren om je 'white privilege" te onderkennen en ter discussie te stellen, dan wil je gewoon niet weten dat je het zoveel beter hebt dan al die arme zwarten ten koste van wie je dat privilege in stand houdt. Je bentschuldig als je je als 'witte' niet wilt laten opvoeden tot deugdzaam mens.

Schoorsteenveger | 15-08-20 | 17:31
-weggejorist-
aflaatverkoper | 15-08-20 | 17:30 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Mensen die hun kind Toef noemen. Dat belooft vanaf het begin natuurlijk weinig goeds.

Vrij dom artikel. Dus je noemt drie typische kenmerken van de verhalen, die al een halve eeuw bekend zijn, en vergelijkt de verkoopcijfers met een willekeurig ander boek, en noemt dat een bespreking. Zou ze wel weten wat 'thematiek' of 'spanning' betekent? Of wat journalistiek inhoudt?

einStina | 15-08-20 | 17:16 | 4

Kan er niks aan doen. Ik zie van die zwevende ouders voor me: ahh zij is de slagroom op onze taart!

einStina | 15-08-20 | 17:46
▼ 1 antwoord verborgen

@Giraf01 | 15-08-20 | 17:22:
Hoe dan ook, de man is een afstammeling van slaven.
Dit maakt het wel erg ingewikkeld.

Mr.Crowley | 15-08-20 | 17:24

@Mr.Crowley | 15-08-20 | 17:24:
Zou hij ook recht hebben op excuses en herstelbetalingen voor de slavernij van zijn voorouders, als die er ooit komen? Vraag ik mij af.

Mr.Crowley | 15-08-20 | 17:28
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb vernomen dat ze de boeken gaan aanpassen. De Cock wordt voortaan de Cuck, en elke aflevering eindigt dan dat de Cuck thuis komt en de moord heeft opgelost en zijn vrouw dan in bed ligt met een zwarte man en dat hij dat niet erg vindt omdat hij weet dat hij een racist is en dat de zwarte man er recht op heeft net zoals herstelbetaling.

honde | 15-08-20 | 17:13 | 2

Ik snap het niet. Inmiddels is het toch al het huis van de neger, afgestaan als herstelbetaling?

BenPakdee | 15-08-20 | 17:26

Hoeveel van de daders in Baantjer zijn eigenlijn van kleurrijke komaf?

- Meneer Baantjer, er is een moord gepleegd
- Verdomd, nou moet ik weer al die drilrap video's gaan bekijken...

Knufter | 15-08-20 | 18:01

Waarom meer mensen een Baantjer boek kopen?, het staat zelfs in het artikel;

"Waar veel detectives ingewikkeld doen en er zaken als discriminatie of terreur in voorkomen, heeft De Cock een geruststellende blik: het gaat slechts om „de elementaire vragen. Wie is de vermoorde? Wat waren zijn omstandigheden? En vooral, waarom is hij vermoord?”

_washier | 15-08-20 | 17:11 | 1

Nu is het wachten op de excuses van al die zogenaamde BN-ers die in het verleden een gastrolletje gespeeld hebben als lijk. Alles om weer even de aandacht op zich te vestigen, want de afgelopen maanden is wel duidelijk geworden dat niemand dat B-garnituur van de Nederlandse TV ook maar een seconde heeft gemist.

Ruikbaard | 15-08-20 | 17:15

Valt me trouwens op dat de meeste pOrn op Xhamster met blanke vrouwen is. Wel grote negerts, maar zelden een negerin of een moslima. Voor zover ik weet, klaagt hier nooit een BLM gekkie of SJW gekkie over. Lijkt me zwaar racistisch...

Odin | 15-08-20 | 17:08 | 3

voel me altijd vreselijk lullig als ik zo"n grote negert met een reuze tampeloeris een blank vrouwtje zie bestijgen .maar daar hoor je idd blm nit over bah

Hapselaar | 15-08-20 | 17:17

Benieuwd hoe het zit met de koekjes van Chocoprins. Staat een wit prinsje op de verpakking. Is hier sprake van white-facing van een donker prinsje ? Vragen, vragen.

Ruikbaard | 15-08-20 | 17:08 | 2

Of, beste racismezoekert, misschien is Anto de Kom geen Shakespeare. Misschien is Anton de Kom wel een enorme kudtschrijver. En heel misschien is het wel zo de boekenkopert in Nederland gewoon geen trek heeft om in een boek afgezeken te worden voor een land dat na onafhankelijkheid zelf koos om een narco staat te worden.
En, laatste mogelijkheid, misschien moeten mensen van kleur ook eens boeken kopen ipv alleen maar met de racismevinger naar lezend Nederland wijzen.

JanVergoor | 15-08-20 | 17:06 | 6

@getzappad | 15-08-20 | 17:11:
Dat zijn de paar goeien die het voor de slechte verpesten. Wij denken daardoor immers "zie je wel, ze kunnen wel werken "

JanVergoor | 15-08-20 | 17:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Het leven zit vol tegenslagen. Probeer er maar mee om te gaan.

johoost | 15-08-20 | 17:04 | 1

Amor fati

onfray | 15-08-20 | 17:55

Ik wil ook even een deugmoment hebben. Ik ben tegen racisme! Zo, nu ga ik wat bier drinken en bbq’en.

Gandalph | 15-08-20 | 17:01 | 3

Nee, dat is niet voldoende. Zo makkelijk komt u er niet vanaf. Knielen, sorrie zeggen en naar de veganistische Turkenslag..., pardon, de Turkse veganistenslag..., kudt, de Turks-veganistische slager voor wat rauwe scharreltofu. Misschien, heel misschien komt het dan ook goed met u. Heel misschien.

Graaisnaaiert | 15-08-20 | 17:05

Ik ben het met u eens en zeg het ook tegen alle mensen met een kleurtje: ik ben tegen anti racisme!

ger1306 | 15-08-20 | 17:14

Hamvraag alhier lijkt me duidelijk: heeft Toef een lekkere toef?

Lorejas | 15-08-20 | 16:57 | 1

Oei. Zie haar twitter net. Antwoord is neen.

Lorejas | 15-08-20 | 16:59

Dus een detective waar ook een tv-serie van is gemaakt wordt vergeleken met een boek over een margeonderwerp dat 75% van de Nederlanders geen donder interesseert?
Juist... Komkommer d'rbij?

Graaisnaaiert | 15-08-20 | 16:57
Varende_Reaguurder | 15-08-20 | 16:55 | 12

Je vergeet klimaatracisme een raadslid in Amsterdam heeft daar een keer over gehad. Ik ben haar naam vergeten...

Xbitt | 15-08-20 | 20:45
▼ 9 antwoorden verborgen

Is er nog verschil tussen Noord-Europese blanken en Zuid-Europese blanken of is het één pot blank?

NanoTube | 15-08-20 | 16:54 | 4

@Canis.bonus.es
Half Afrika is moslim. Dat blank noemen is wel een erg verre stretch...

einStina | 15-08-20 | 17:19
▼ 1 antwoord verborgen

Slaven van Suriname zijn dan geen slaven van Nederland. Mooi; dan weet de woke-idioot waar ze moeten gaan zeuren.

BenDeLier | 15-08-20 | 16:53

Cancker culture met ck.

Bacchus | 15-08-20 | 16:52

Black Cock met B-L-A-C-K.

Lorejas | 15-08-20 | 16:52 | 2

U was me net voor zeg...

Canis.bonus.es | 15-08-20 | 16:53

Inkoppertje toch?

Lorejas | 15-08-20 | 16:54

Hoe dan ook, als ik het goed begrijp moet ik "Wij slaven van Suriname" kopen en vooraan zetten in de boekenkast voor het geval ik visite krijg?

knutsel_ | 15-08-20 | 16:51 | 5

@Zer0-hedger | 15-08-20 | 16:55:
Fuck, dat heb ik gisteren nog gekocht voor het Aziatisch koken. Is dit tegenwoordig goed want diversiteit of fout vanwege cultural appropriation? Op mijn leeftijd snap je het allemaal niet meer zo goed.

Graaisnaaiert | 15-08-20 | 17:08

@Zer0-hedger: Ik weet niet of cacao überhaupt wel mag.

knutsel_ | 15-08-20 | 17:10

Daar staat Jeff Geeraert's "ik ben maar een neger al"

Veldmaarschalk Sorry | 16-08-20 | 00:52
▼ 2 antwoorden verborgen

De nrc is van een serieuze liberale krant afgegleden naar een policor blaadje geschreven door onnozele en geïndoctrineerde jong volwassenen. De eerste vraag die een journalist zich zou moeten stellen is, klopt dit? Maar het enige waar ze bij de nrc nog mee bezig zijn is het propageren van globalisme en politieke correctheid.

therealbraindump | 15-08-20 | 16:50 | 4

@ger1306 | 15-08-20 | 16:59: helaas, dat past niet in het politiek correcte narratief van de nrc dat 'slachtoffers' ook daders kunnen zijn dus dat wordt of genegeerd of goedgepraat.

therealbraindump | 15-08-20 | 17:07

@ger1306 | 15-08-20 | 17:17: selectieve berichtgeving en zelfcensuur, ronduit absurd. Een slachtoffer van geweld is gewoon een slachtoffer, ongeacht de huidskleur/afkomst/sekse enzovoort.

therealbraindump | 15-08-20 | 17:22
▼ 1 antwoord verborgen

Heintje Davids nam ook heel vaak afscheid.

Penus Decoratus | 15-08-20 | 17:01

Het zit hem in de naam. Heet je Toef, dan ben je voorbestemd tot een of ander vaag bestaansmodel in het linkse subsidieschnabbbelcircuit.
Had mijn zoon ook beter Bikkeltje of Splintertje of Tof, Blij, Dingering of Verijn kunenn noemen, dat had hij nu een eigen VPRO-lulprogramma om 23:19 's nachts voor 357 kijkers. Eigen productiemaatschappijtje erover, genaamd Visionarus, Thermomater of Visiaan en hoppa, 4 ton catchen op jaarbasis.

Graaisnaaiert | 15-08-20 | 17:03

“De Cock en de moord op de marktmeester”.
Met Remi Sambal, de vrouwenmepperT.
“Sambo’s betalen gewoon Hfl 50,-“
Man, wat een tijd was dat.
Remi Sambo slaat niet alleen vrouwen, hij vermoordt ook marktmeesters.
Maar ik snap het wel.
Die marktmeester was echt een racistische klootzak.

Ruimedenker | 15-08-20 | 16:45

In mei was er een inzamelingsactie + tv show gepresenteerd door Jandino voor hulp aan de Antillen.
Slechts 500.000 kijkers en tijdens de show maar € 672.000,- binnengehaald.
Dat is € 1,34 per kijker.
Met die andere inzamelingsactie gepresenteerd door Jörgen Raymann voor Suriname was het al niet veel beter.
Vuile racisten. Ja jullie! Oewitte Nederlanders!

leo de pejo | 15-08-20 | 16:45 | 4

Daarentegen waren we niet gierig voor Libanon

lingo star | 15-08-20 | 16:49

@lingo star | 15-08-20 | 16:49:
Daar zou ik dus nooit aan geven.
Kudt voor de mensen in Beiroet, maar daar heb ik dus geen gevoel bij.
Laat Iran of Syrië maar dokken.

Ruimedenker | 15-08-20 | 17:08

@lingo star | 15-08-20 | 16:49:
Libanezen willen in weerwil van al het geweld en ellende van de afgelopen decennia toch keihard werken om hun land weer op te bouwen. Dat spreekt de racistische witte Nederlander meer aan dan een zelfgekozen narco staat die al 45 jaar onafhankelijk is of een zonnig eiland waar men jarenlang al zakken geld eist zonder iets aan de corruptie te willen doen.

JanVergoor | 15-08-20 | 17:13
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben ook maar begonnen met het schrijven van mijn eerste roman.
Titel: ik en mijn slavinnen..

Ali Bi | 15-08-20 | 16:41 | 1

Alternatief. “Mijn slavinnen, mijn ego”

Canis.bonus.es | 15-08-20 | 16:43

Toef Jaeger is een van de vele nrc journalisten die in de diversiteitshemel komen. Deze journalist deugt

lingo star | 15-08-20 | 16:40

Ik lees ze gewoon allebei. Want ik houd van lezen. Lezen scherpt de geest. Zouden zekere journalisten en redacteuren ook eens moeten proberen.

Boekverbranding. Daar was iets mee. Wat was dat ook alweer?

Odin | 15-08-20 | 16:40 | 1

CO2, klimaat, luchtvervuiling, dat toch?

Canis.bonus.es | 15-08-20 | 16:45

Als het nou ging om 2 boeken in hetzelfde genre ging dan zou-je-het-heel-misschien-nog-wel-iets-van racis...... NEE NATUURLIJK NIET !!! En als het gaat om 2 totaal onvergelijkbare boeken al helemaal niet JA!!
Trapte ik er bijna nog in....

lustgeenthee | 15-08-20 | 16:37

Is het boek ook te koop als seksfilm?

jan huppeldepup | 15-08-20 | 16:37 | 1

Dat is een tegenvaller Jan. U hoeft het niet te herhalen want de boodschap is meteen geland

Canis.bonus.es | 15-08-20 | 16:42

Dacht dat Toef een man was, maar ze is een vrouw. Voor de mate van krankzinnigheid maakt dat niet uit. Wel een inclusieve redactie bij NRC: dat ze gekken ook een stukje laten tikken.

AltijdDeWaarheid | 15-08-20 | 16:37 | 3

Een taser had een verschil gemaakt..

Turbulentie? | 15-08-20 | 16:38

Het lijkt wel of ze alleen maar diversiteitsgekkies stukken laten tikken. Alleen Janet Ossebaard is nog gestoorder dan de nrc deugjournalisten

lingo star | 15-08-20 | 16:43

Gezien de omineuze naam voorvoelden de ouders reeds gekkigheid.

xavier | 15-08-20 | 16:52

Ik heb net mijn eerste boek af.

Morgen ga ik mijn tweede lezen..

Turbulentie? | 15-08-20 | 16:36

Het enige waar ik nog naar durf te kijken is 'Die Sendung mit der Maus.' Vindt Leptob jr. ook leuk.

Leptob | 15-08-20 | 16:35 | 16

@Basil Fawlty | 15-08-20 | 16:59: Kan het me ook herinneren. Dat zegt iets over onze leeftijd......

lingo star | 15-08-20 | 17:19

@ploppy | 15-08-20 | 17:00: met van die oranje sensorknoppen hadden we toen thuis een ERRES vernoemd naar R.S. Stokvis.

steekmug | 15-08-20 | 17:19

Die Mainzelmannchen Sind Kult

lingo star | 15-08-20 | 17:23
▼ 13 antwoorden verborgen

Ik heb het boek "slaven van Suriname" in 1934 gekocht maar nog niet helemaal uit kunnen lezen. Zware kost, had gehoopt dat hier het sexuaal leven van Surinaamse huismeisjes werd belicht maar dus niet.

jan huppeldepup | 15-08-20 | 16:34

Maar wat wilde die Anton de Kom nu eigenlijk?
Een vrij en onafhankelijk Suriname. Nou dat heeft ie gekregen. Geleid door Desi Bouterse. Dat wel. Maar hij heeft gekregen wat ie wilde.
En er is een bushalte naar hem genoemd "Halte Anton de Komplein"

Osdorpertje | 15-08-20 | 16:34

Hoe herken je een ras eigenlijk? Waar moet je op letten? Welke kenmerken bepalen het ras? Ik wil namelijk controleren of mijn buurman racist is, hij zegt namelijk dingen waar ik het niet mee eens ben.

hetgingperongeluk | 15-08-20 | 16:32 | 1

Is uw buurman blank? Zo ja gewoon voor racist uitmaken. Wat hij gezegd of gedaan heeft maakt niet uit; u hoeft uw verwijt toch niet te onderbouwen.

koeberg | 15-08-20 | 16:38

Een verstandig mens leest al jaren geen deugpropaganda genaamd NSB Handelsblatt. Klikt er ook niet op. Toef Jaeger staat genoteerd, dat wel.
Achterlijke NSB-lul.

Mensdier | 15-08-20 | 16:32 | 3

Kudt...

knutsel_ | 15-08-20 | 16:36

@knutsel_ | 15-08-20 | 16:36: o is het een kudt? Bewezen niet geklikt, aldus. Achterlijk NSB-wijf dan. Nr 2 van vandaag op den Geenstijl.

Mensdier | 15-08-20 | 16:42

Bekijk het positief. In het artikel wordt in ieder geval niet gezegd dat er maar eigenlijk 1 boek echt toe doet: de koran.

Barend Braakbal | 15-08-20 | 16:31 | 1

En als het er wel toe doet, dan staat het opeens niet in de koran, maar in de hadith of de sharia. Uitermate goed voor het principieel ontkennen van zaken, ook al zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Dezenaamhier | 15-08-20 | 16:57

20 Euro vind ik niet duur voor een slaaf uit Suriname. En gewoon bij Bol.com.

VanBukkem | 15-08-20 | 16:31 | 1

Hoe lang mag je die houden dan?

Leukerd | 15-08-20 | 17:10

Heb vorige maand van Prof Emmer "Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel gelezen" een aanrader voor Toef en voor al die 'slaven van Suriname'.

Leren ze meteen wat boeiends over hun zwarte voorouders; het was een grote slavenhandelpraktijk daar in de root-countries, een groot deel van de cijfers is bekend ;
krijgsgevangen (door tribale strijd) die voor 35% van de slaven zorgden, kidnappingen ook 30%, 10 % strafveroordelingen en 5-10 % werd door de eigen familie als slaaf verkocht en al die handel vooraf was dus zwarten die door hun bro's tot slaaf gemaakt werden.

En geen blanke trok Afrika binnen, want die gingen meteen dood door ziektes, ze werden 'netjes' afgeleverd aan de kust en vervolgens aan boord gebracht, wist een slaaf te ontsnappen en naar de kust te zwemmen, werd ie prompt weer door zijn bro's opgepakt en wederom afgeleverd.

De Awkasie-types dus, we kennen dat soort onderhand al veels te goed, voor hen is het nog steeds geen probleem met geweld een zwarte, die dan toevallig Piet heet, tegen z'n kop kan trappen als de kans zich voordoet.

Dus nee, ik ga nu even ook niet 'wij slaven van Suriname' lezen, want zolang ze niet hun eigen volk hier keihard op aanspreken luister ik geen seconde meer naar ze, doe mij maar een detective, ongeacht door welke huidskleur die geschreven is.

Zer0-hedger | 15-08-20 | 16:30 | 7

@Poesmobiel | 15-08-20 | 16:35: een schande, professor Emmer is een zeer deskundige geleerde die heel wat beter is dan die activistische geschiedschrijvers.

lingo star | 15-08-20 | 16:52

Typte zojuist professor Emmer in bij bol. com en wat krijg ik als eerste? Een zwarte emmer. Racisme!!! Hahahaha. www.bol.com/nl/s/?searchtext=professo...

Overigens zonder gekheid, bedankt voor de tip.

Basil Fawlty | 15-08-20 | 16:53

@Basil Fawlty | 15-08-20 | 16:53: Er staan hele mooie gesprekken met hem op YT.

Poesmobiel | 15-08-20 | 17:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Af en toe probeer ik erachter te komen waarom iets racistisch is, of als zodanig wordt ervaren, En dan lees ik iets op One World, bijvoorbeeld. En dan legt een donkere mevrouw uit dat ze heel gelukkig is met haar blanke echtgenoot, maar dat het toch een verschrikkelijk racistisch probleem is. Omdat andere donkere mensen daar ontzettend bang van worden. En dat schijnt dan heel logisch te zijn.

Iets of iemand racistisch noemen zou eigenlijk als een heel ernstige aantijging beschouwd moeten worden. Wat mij betreft mag je dat voortaan alleen maar roepen als je bewijs hebt en het verschrikkelijk goed kunt motiveren. En anders hou je je gif maar fijn bij je.

Poesmobiel | 15-08-20 | 16:28 | 4

@Poesmobiel,

Precies. Je mag je buurman ook niet zomaar van diefstal beschuldigen.
Je mag evenmin Rob Jetten een overvaller noemen, Jesse Klaver een pyromaan of Toef Jager een kinderverkrachter die zijn slachtoffers na gebruik wurgt. Dat de linkse kerk alleen "racisme" afwijst, en niet alle andere genoemde delicten doet daar niks aan af. Laster is strafbaar.

Iedereen die niet uit zichzelf snapt wat er mis met zulke zware beschuldigen zou sowieso geen stemrecht mogen hebben.

Dandruff | 15-08-20 | 16:38

@Dandruff | 15-08-20 | 16:38: Maar als je zegt dat geen Rus ooit zijn fouten rechtzet, is dat weer helemaal okidoki. Ingewikkeld hoor, dat politiek correcticisme.

MAD1950 | 15-08-20 | 16:48

@MAD1950 | 15-08-20 | 16:48:

Zo was er ook eens een D66-er die zei altijd zijn vingers na te tellen als hij een CDA-er een hand had gegeven. Zou iemand datzelfde over de aanhangers van "die ene andere" religie durven/mogen zeggen?

Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld als het lijkt.
Volgens links mag je alleen nare dingen zeggen over mensen en bevolkingsgroepen die niemand kwaad doen. Toen de Russen nog goelags hadden werd alle kritiek op de USSR door links "bourgeois", "vijanddenken" en "fascisme" genoemd. Rusland was toen immers ècht gevaarlijk, dus een bondgenoot van links. Net als hezbollah, isis en hamas nu.

Links demonstreert om religieuze redenen alleen tegen ongevaarlijke, want democratische landen; VS, Israël, Frankrijk, etc. En tegen ongevaarlijke, want democratische politici; Janmaat, Fortuyn, Hirsi Ali, Wilders, etc.

In feite bewijst de huidige linkse haat tegen Rusland alleen maar dat Rusland nu veel vrijer is, en geen goelags meer heeft. Hadden ze die nu nog steeds gehad dan zou Poetin namelijk razend populair zijn bij links.
Logisch eigenlijk.

Dandruff | 15-08-20 | 17:06
▼ 1 antwoord verborgen

Ik lees liever Kuifje dan Jip en Janneke.

Turbulentie? | 15-08-20 | 16:25 | 6

@lingo star | 15-08-20 | 16:53:
Oh, dacht dat dat iemand uit een andere stripverhaal was : Oliver B. Snoeffelen

Penus Decoratus | 15-08-20 | 16:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb ook een onthulling, hoor. Hou je even vast. Winnetou I van Karl May is veel spannender geschreven dan Mein Kampf van Adolf Hitler. Ja, ik heb ze allebei gelezen.
Nu nog even bedenken wat ik hiermee eigenlijk aantoon. Het is me zelf nog niet helemaal helder, maar er moet een betekenis achter zitten.

MAD1950 | 15-08-20 | 16:23 | 4

Misschien dat Karl May een betere schrijver is dan Adolf Hitler? Ach nou ja, misschien kon die May wel helemaal niet schilderen.

koeberg | 15-08-20 | 16:33

@Papa Jones | 15-08-20 | 16:24: Inderdaad! Ik kreeg het niet weg, terwijl ik qua lezen toch redelijk van wanten weet. Geef mij dan inderdaad maar Wij slaven van Suriname

De Treinende Rechter | 15-08-20 | 16:33

Waren de verhalen van K. May ook niet geschreven in de nor in Duitschland?

Lu_Tze | 15-08-20 | 16:53
▼ 1 antwoord verborgen

Aha, dus Marcel van Dam is een racist.

ploppy | 15-08-20 | 16:22

En hoe is Suriname er nu aan toe?

Mr.Crowley | 15-08-20 | 16:22 | 2

Komt door omvolking van de voormalige, oorspronkelijke bewoners (indianen).

HogeNood | 15-08-20 | 16:27

Ik heb die de Cock altijd al een racist gevonden. Hij dronk jenever in een blanke kroeg. Zijn maatje Vledder was ook al zo'n blanke en dan was hij ook nog eens getrouwd met een blanke vrouw. Dan ben je gewoon een schoft. De enige kleurling waar hij mee werkte was een Indonees, en die stond ook nog eens een stuk lager in rang dan hij. Misselijkmakend is het. En als klap op de vuurpijl gooide hij ook nog eens zijn hoed, vanaf behoorlijke afstand, altijd perfect op het haakje van de kapstok. Nou, als dat geen wit privilege is dan weet ik het ook niet meer! Blij dat er eindelijk mensen opstaan om dit grote onrecht aan te pakken.

MarkiesDeBalzaque | 15-08-20 | 16:21 | 3

Om dan nog maar te zwijgen over de typemachine tijdens de intro..

Turbulentie? | 15-08-20 | 16:26

Het was toch echt cognac wat De Cock altijd dronk in het café van Lowietje.
Soms heb ik hem in die kroeg ook wel eens koffie zien drinken, zal wel zwarte koffie zijn geweest.
Verder met je eens.

Simon_Ketellapper | 15-08-20 | 16:44

@Turbulentie? | 15-08-20 | 16:26: En het gebruik van *wit* papier voor de verbalen, dat was helemaal erg.
En het zwart/rode lint in die typemachine symboliseert de ketting waarmee de slaven vroeger werden vastgehouden, de letters op papier hun voetstappen in de geschiedenis die pagina na pagina in de archieflade gaan om tegen de verdachten gebruikt te worden.
Wat een dorre droefenis.
Gelukkig hebben we de harmonica van Toots Thielemans nog.

Dezenaamhier | 15-08-20 | 16:49

Ik ben der dagen moe Heer,kom me halen please.
Wanneer stopt deze krankzinnigheid.

Zeurkont | 15-08-20 | 16:20 | 7

Wanneer u uw computer uitzet, TV uit laat, kranten weggooit en uw mobiele slavenapparaat door het toilet spoelt. Dan stopt de krankzinnigheid vanzelf.

Mensdier | 15-08-20 | 16:38

@Papa Jones | 15-08-20 | 16:25 |
Was het maar waar. Na de hitte stopt deze krankzinnigheid helaas niet.

Butters | 15-08-20 | 16:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Snobistische manier om te laten weten dat hij eigenlijk verplicht over het succes van Baantjer moet schrijven terwijl zijn bubbeltjes de voorkeur geeft aan u-bent-een-rassies boeken.

NaughtiusMaximus | 15-08-20 | 16:20 | 4

Nederlanders lezen ook liever Baantjer, dan boeken over de 80-jarige oorlog.
Nederlanders lezen liever Baantjer, dan boeken over k*nker.
Nederlanders lezen liever Baantjer, dan boeken over kindersterfte.
Nederlanders lezen liever Baantjer, dan boeken over economische crisis.
Nederlanders lezen liever Baantjer, dan boeken over Jodenvervolging.
Je zou haast denken dat vermaak beter scoort dan zwaarmoedige onderwerpen. Een appels-met-perenvergelijking, die als drogreden wordt aangewend om voorzichtig en verdekt naar de conclusie "ongeïnteresseerd/racist" te reiken.
Voorzichtig dan, he: Na de suggestieve opening van het stukje, wordt er ineens compleet geen vervolg meer gegeven aan die toon.

Vage_eddie | 15-08-20 | 19:20
▼ 1 antwoord verborgen

Laten blanken nou gewoon boeken lezen die zij leuk vinden en laat negers nou gewoon boeken lezen .......... Ehmmmrr, zei ik nou lezen?

Alco-de-Holist | 15-08-20 | 16:20 | 2

Boeken stelen?

NaughtiusMaximus | 15-08-20 | 16:21

Mijn Surinaamse buren zitten momenteel de BBQ aan te maken.
Ik vraag me af waarom ze niet ter lering en vermaak bezig zijn dat boek van de Kom te lezen. Ik heb immers zojuist vernomen dat het prima leesvoer is voor Nederlanders.

Vage_eddie | 15-08-20 | 19:13

Baantje is niet racistisch en daarom racistisch. Niet racistisch zijn wordt tegenwoordig als 'wit privilege' gezien, helemaal fout dus. Wel racistisch zijn is overigens ook fout.

koeberg | 15-08-20 | 16:19 | 2

Alleen al het feit dat mensen Baantjer lezen en niet één of ander onleesbaar boek dat over een slavenopstand gaat, maakt hen racistisch. In de ogen van de NRC.

Papa Jones | 15-08-20 | 16:22

Ze mogen allang blij zijn dat het daderprofiel in de boeken niet overeenkomt met dat van Opsporing Verzocht...

Vage_eddie | 15-08-20 | 19:10

Nee ga weg. Ik heb al een boek.

knutsel_ | 15-08-20 | 16:19

Je snapt het niet, Ronaldo.

Verder hoef ik niets te zeggen. Immers, als ik zeg dat de ander iets niet snapt, impliceert dat dat ik het wel snap, en dus de slimste van ons ben.

En als er alsnog commentaar komt, kan ik nog altijd roepen "dat het niet mijn taak is om je te vertellen hoe het zit."

Zo doen anti-racisten dat. Best wel een ideologisch dunne materie, als ik het zo zeg.

Giraf01 | 15-08-20 | 16:17

Ik zie nergens in dat artikel dat er over racisme wordt gesproken.

lekgoot | 15-08-20 | 16:16 | 8

@zuurtjeregen | 15-08-20 | 16:21: Gekwetst niet. Geïrriteerd omdat de schrijver zijn ideologie wel heel duidelijk laat doorschemeren in een stuk dat daar niet over gaat: dat wel.

Giraf01 | 15-08-20 | 16:27

Er staat dat discriminatie nooit een thema is in Baantjerboeken, en dat Nederlander liever Baantjer lezen dan een boek over Slavernij. Ook boeken over tuinieren of kleiduifschieten zijn minder populair dan Baantjer, maar dat wordt dan weer niet benoemd in het artikel.

Ramsesz | 15-08-20 | 16:50
▼ 5 antwoorden verborgen

Zit dat stuk touw al aan mijn nek...

Poesman | 15-08-20 | 16:16

Vanavond blanke bonen in tomatensaus.

BrutusBosch | 15-08-20 | 16:15

De moeite van het vermelden niet waard lijkt me.

zuurtjeregen | 15-08-20 | 16:15 | 1

Gewoon een boek dat vlot geschreven is en goed verkoopt, en tot afgrijzen van de recensent een of ander deugboek uit de Boeken Top 60 verdreven heeft.

Papa Jones | 15-08-20 | 16:19

Nou, ik heb de boekbespreking in de NRC gelezen hoor.
Zoals vanouds zuur en sarcastisch. Daarmee krijg je elke tekst onbegrijpelijk.

Papa Jones | 15-08-20 | 16:14

Je suis racist.

BozePaarseMan | 15-08-20 | 16:12 | 1

et j'en suis fier

Air van Boven Dorens | 15-08-20 | 16:13

Als je Toef Jaeger heet ben je al af bij mij. En als er dan ook nog zo uit ziet hoef ik die cookiewall niet eens te omzeilen.

Dubbelepunthoofd | 15-08-20 | 16:11 | 1

Toefje linksigheid erop om het af te maken.

BozePaarseMan | 15-08-20 | 16:13

Racisme is gewoon een ander woord voor een chronisch gebrek aan incasseringsvermogen...

Air van Boven Dorens | 15-08-20 | 16:10

It takes one to know one.

Reebensteeltje | 15-08-20 | 16:10

1 kogel in je rug is extreem laf.
2 kogels in je rug is extreem gewelddadig.
3 kogels in je rug is gewetenloos moorddadig.
4 kogels in je rug is een meedogenloze haatmoord.
5 kogels in je rug moet wel puur racistische moordlust zijn.

keestelpro | 15-08-20 | 16:10 | 1

Het ligt er geheel aan wie de kogels afvuurt en op wie.

BozePaarseMan | 15-08-20 | 16:13

Als je zo'n stuk schrijft ben je ziek. Toef heeft een psychiater nodig en een rustige plek in de bossen.

osolemio | 15-08-20 | 16:09

Mooi. Ik ben blank, dus racist, dus hoef dat kutboek over antieke landbouwvoertuigen ook niet te lezen.

mr.money | 15-08-20 | 16:08 | 2

landbouwwerktuigen.

Pimp my Voortuin | 15-08-20 | 16:09

@Pimp, excuus. Overigens wel erg groen om zo den akker te ploegen.

mr.money | 15-08-20 | 18:48

Eigenlijk zou elke keer als het woord "racisme" wordt gebruikt, erbij moeten worden verteld wat ermee wordt bedoeld. Er zijn inmiddels zo veel mogelijke interpretaties...
- blank (ben ik)
- kritiek op een nare religie (heb ik)
- zelfstandig denken (doe ik)
- mensen beoordelen op hun huidskleur (is zonder meer verwerpelijk)

Mayka.Lovelace | 15-08-20 | 16:07 | 4

Die laatste niet helemaal mee eens. Tintièrs mag je wel beoordelen.

Dubbelepunthoofd | 15-08-20 | 16:14

@Dubbelepunthoofd | 15-08-20 | 16:14: Ja en nee, je mag ze beoordelen, maar het is niet hun kleur die het probleem vormt, het is het door een groot aantal van de in het nieuws komende groep met hun zelfgekozen gedrag die het probleem zijn.
Op zelfgekozen gedrag mag een individu keihard worden afgerekend, maar dat is weer geen discriminatie op uiterlijke kenmerken, dus disqualificeer ik dan weer deze mogelijkheid voor rascisme.
Je kan het ook nooit goed doen hier...

Dezenaamhier | 15-08-20 | 16:39

Die verwarring is niet per ongeluk ontstaan.
SJW-priesteres Robin DiAngelo, een van de best verkopende kwakzalvers van dit moment, bedient zich constant van zwaarklinkende termen als "white supremacy", "racism", etc. Als ze daarop wordt aangevallen, zwakt ze het af richting kalibertje "je zal maar te weinig Fernandes en KFC op je feestje hebben ingekocht", maar als het niét wordt aangevallen... Dan blijft de formulering dus stáán, met alle lading en suggestie die zulke termen maar kunnen losmaken...

Vage_eddie | 15-08-20 | 19:07
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer stopt deze krant nu eens

oldskoolhollander | 15-08-20 | 16:07

Ziehier de kunstsubsidie-cultuur.

Hey lul! Als niemand je boek wil kopen is dat waarschijnlijk omdat je boek ruk is!

Turbulentie? | 15-08-20 | 16:05 | 4

@Barend Braakbal | 15-08-20 | 16:15: Die is genitaal !

Wijze uit het Oosten | 15-08-20 | 16:45

@Wijze uit het Oosten | 15-08-20 | 16:45: Bij deze een staande ovulatie.

onfray | 15-08-20 | 18:03
▼ 1 antwoord verborgen

Racistische pik die Baantjer.

Markiedeparkie | 15-08-20 | 16:03 | 1

Racisme gaat nog eens heel groot worden in de beoogde monoculturele samenleving.

BenPakdee | 16-08-20 | 08:48

Mijn Strijd -> Mein Kampf -> nazisme.
[Frizzle Sizzle modus] ♫ Alles is racisme. ♪

keestelpro | 15-08-20 | 16:02 | 2

Dank je zit nu in mein kopf

oldskoolhollander | 15-08-20 | 16:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken