Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VIDEO. De Jonge snapt exponentiële groei niet

Dat leren ze niet op de basisschool

Het is een beetje zielig voor de minister, maar we beginnen dit topic met een quote van de website slimleren.nl

"Tussen exponentiële en lineaire groei zitten grote verschillen. Het is belangrijk om deze te weten, zodat je ze uit elkaar kunt kunnen houden." 

"Bij lineaire groei neemt een hoeveelheid steeds met dezelfde hoeveelheid  toe of af. Je hebt hier dus te maken met optellen en aftrekken." 

"Bij exponentiële groei wordt een hoeveelheid steeds met hetzelfde getal vermenigvuldigd."

En laten we niet cherrypicken en gewoon de wekelijkse coronacijfers van het RIVM erbij pakken.

7 juli: 432 positieve testen in een week

14 juli: 534 positieve testen in een week (111 meer dan een week eerder)

21 juli: 987 positieve testen in een week (453 meer dan een week eerder)

28 juli: 1329 positieve testen in een week (342 meer dan een week eerder)

4 augustus: 2588 positieve testen in een week (1259 meer dan een week eerder)

11 augustus: 4036 positieve testen in een week  (1448 meer dan een week eerder)

Je kunt veel over deze cijfers zeggen, maar ze nemen niet steeds iedere week met dezelfde hoeveelheid toe. We zijn van een groei van 111 doorgegroeigroeid naar een groei van 1448. Conclusie: er is geen sprake van lineaire groei. Vandaar ook dat er afgelopen donderdag een strenge persconferentie was van ministers Mark Rutte en Hugo De Jonge. 

Maar wat zegt Hugo de Jonge vandaag doodleuk tijdens het coronadebat?

"Eerst even over de mate van exponentialiteit. Het is geen exponentiële groei geweest in de afgelopen weken. Het is meer een lineaire groei geweest de afgelopen weken."

Jeetje Hugo de Jonge. Zelfs Jesse Klaver rekent niet zo slecht. Wat een domme fout. Of is het expres?

Reaguursels

Inloggen

Op NulPuntNL een bericht over dat HCW bewezen niet werkt. Commentaar over dat de onderzoeken nooit de juiste combinatie hadden (op tijd, mét zink en met azythromycine en evt. vitamine C en D) wordt gewoon gejorist.

RichardBandler | 13-08-20 | 13:30 | 1

HCQ

RichardBandler | 13-08-20 | 13:31

(l*l)²

cat22 | 13-08-20 | 11:19

Hugo de Jonge wil zo graag doorgaan voor Redder des Vaderlands. Want dat is goed voor zijn politieke carriere.

pushpins | 13-08-20 | 10:26

Dit is wiskunde die leerlingen in de tweede klas van het voortgezet onderwijs uitgelegd krijgen. In mijn tijd kreeg je daar dan na afloop een proefwerk over.
Zoals we allemaal weten denkt de helft van de mensen dat je later niets hebt aan de dingen die je op school geleerd hebt. Een nog groter deel vergeet bijna alles wat ze op school geleerd hebben.
Hier zien we nu een mooi voorbeeld van het nut van schoolkennis en een weerlegging van dat sprookje dat schoolkennis nergens goed voor is. Ik denk dat Hugo tot de tweede categorie mensen behoort. Hij heeft waarschijnlijk wel een beetje opgelet op school, maar hij denkt nu dat er maar twee varianten zijn: lineair en exponentieel. En dus: als het niet exponentieel is, dan moet het wel lineair wezen.

JvanDeventer | 13-08-20 | 10:25

Zolang de PCR-test niets anders aangeeft dan vreemd rna materiaal in de neus en keel, zonder te specificeren om welk virus het gaat, dan zegt die PCR-test op zichzelf niet zo veel.

walhalladome | 13-08-20 | 00:11 | 6

Laten ze die PCR test inzetten om grootschalig ventilatiesystemen te gaan testen nu het RIVM met een cover-up campagne bezig is.

Simon_GS | 13-08-20 | 07:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Deze getallen zeggen niets. Wat is de groeifactor? Of het lineair of exponentieel is is afhankelijk van wat en hoe je rekent en wat je aanneemt, inclusief de meetonnauwkeurigheid.

Frau Merkel | 12-08-20 | 23:47

Het aantal positief getesten per week vergeleken is om meerdere redenen geen bron voor een of andere indicatie. Belangrijkste reden is dat er in verschillende weken meer getest werd dan in andere. Dan is de onderling vergeleken absolute toename geen goede indicatie en daaruit volgend de relatieve toename ook niet. Veel beter is het aantal ziekenhuisopnames per week te vergelijken want daar is er geen kwestie van keuze omdat er een dwingende aanleiding is.

Arne Appelmelk945599 | 12-08-20 | 23:27 | 1

Dat gebruikte men tot 11 juni als basis voor het reproductiegetal totdat het aantal ziekenhuisopnamen zo laag was dat dit niet langer betrouwbaar was. En nog steeds zijn die erg laag.

Simon_GS | 13-08-20 | 07:21
-weggejorist-
Jaapioooo | 12-08-20 | 23:11

IK vind het wel juist wat hij zegt: kijk naar het percentage positieve besmettingen. Dat is een nuttige indicator en daar zie je lineaire groei. Maar als je het aantal testen tussen week 21 en 31 met een factor 4 opschroeft waarbij de positief besmetten BCO ondergaat (die in veel sterkere mate besmettingen opleveren) dan de teststraat dan krijg je een vertekend beeld.

Simon_GS | 12-08-20 | 23:08

De tovenaars leerling.
Op al enige tijd worden er hele verkeerde beslissingen genomen door deze of gene die "de touwtjes in handen hebben".
Het geen ik u nu ga proberen uit te leggen heeft niets met hooggeschoolde wetenschap te maken maar met gezond verstand.
1) Voordat we gingen testen op Covid-19 werden de cijfer uitsluitend bij gehouden van ziekenhuis opnames/IC en mogelijke patiënten met symptomen.
2)Nu testen we mensen op een mogelijke infectie van Cofid-19 met een niet" fail safe 'test kit. ( Het is immers onduidelijk of je het virus al hebt gehad (oud zeer), Of je hem hebt, of dat het een ander virus is wat deze kit ook kan signaleren.

We vergelijken sappige appels met harde stoof peren.
Misschien dat we er nog eens een wilde schatting op los kunnen laten met inter/extra poleren van de ziekenhuis opnames van toen en nu, en deze afzetten tegen de huidige gemeten besmettingen.

Wat weten we nu onderhand wel dan?
We weten dat 99% van de uitbraken zijn veroorzaakt door langdurig verblijf, met meerdere personen, in een ruimte met een geforceerd ventilatie systeem of het totaal ontbreken van dit systeem. ( Cruise schepen/Drukke kroegen/ afgeladen feest hallen)
"First line of defence" is het risico weg te nemen.
Dus in een schone, virus vrije, lucht via het ventilatie systeem te voorzien.

https://youtu.be/Vm6M7GOvBcI

Het duurt nog een week en dan gaan de scholen weer open en nog enkele maanden voordat we grotendeels "binnenshuis" gaan doorbrengen.
Wederom lopen we weer achter de feiten aan en dringt de tijd om het juiste te doen.

Een investering in de juiste , gecertificeerde, modificatie van ventilatie systemen zou de beste investering zijn die dit kabinet ooit heeft gemaakt.
Een investering voor de toekomst en het welzijn van het volk. Ook zal de modificatie voor de toekomstige plandemieën de economische nadelen sterk verminderen.
Waar wachten we op? We staan voor een open doel, Schop m er in!

Datgingniegoed | 12-08-20 | 23:04

Die 342 is dan wel een vreemd uitbijtertje.

Feitenpliesie | 12-08-20 | 23:03

wel jha jho moet er gestemd worden over het zorgpersoneel salaris , en meer dan de helft van kabinet is naar huis om niet te hoeven stemmen , zou gewoon stemmen en die niet er bij waren jammer dan , dan had je er bij moeten zijn stelletjes kneuzen

out-of-de-box | 12-08-20 | 22:32

Ff een tussen zin: de studenten waren hiervoor verantwoordelijk niet de offerfeestvierders?

Guust Kadaver | 12-08-20 | 22:28 | 1
-weggejorist-
out-of-de-box | 12-08-20 | 22:33

Volgens mij is het ook belangrijk om te weten hoeveel tests er zijn afgenomen. Is dit aantal ook exponentieel gegroeid?

geen_kwijl | 12-08-20 | 22:19 | 1

aantal testen is iets afgenomen circa 100,000 en % positieve testen stijgt ook, is allemaal online te vinden...

Diederik_Ezel | 12-08-20 | 22:27

Dat kabinet. Om te janken.

Alsikhetnietmeerweet | 12-08-20 | 22:18 | 1

Dan zijn uw tranen al heel wat jaren op

oldskoolhollander | 12-08-20 | 22:33

Als je het aantal IQ-tests vergroot ga je ook een groei van het aantal gemeten debielen waarnemen. Zo maar even een gok: 95% van alle mensen begrijpt gene ene snars van statistiek. En nee, ik bedoel niet een doorsnede of een procentrekening; dat is doorgaans zo ongeveer het maximum. Ook in de ambtenarij en óók in het bedrijfsleven. Het is werkelijk schrikbarend hoe weinig mensen iets weten/herinneren van distributies, functies, medianen, etc. Zodra een plaatje "erg" uitziet roepen ze moord en brand, zonder echt te begrijpen wat er staat. Hiervan wordt bewust en onbewust veelvuldig misbruik gemaakt. Ik ben er van overtuigd dat de Jonge geen flauw idee van statistiek heeft. Net zo min als Rutte. En... jawel... net zo min als het gros bij het RIVM. Het is allemaal één grote berg kul. Volksmennerij is het. Dat betekent niet dat COVID niet bestaat of niet "erg" is. Het betekent alleen dat het hele beleid bewust en onbewust op compleet losse poten staat. Ze doen maar wat. Zolang het volk enigszins rustig blijft, de belangen behartigd zijn, de polls in eigen voordeel zijn en de centjes weer naar Europa vloeien zal het ze allemaal een rotzorg zijn of oma crepeert of niet.

Gladiator Fap | 12-08-20 | 22:12 | 1

IQ is normaal verdeeld in de bevolking (zie wikipedia), dus zolang je representatieve grote steekproeven blijft nemen blijft het % debielen gemiddeld genomen gelijk. Het % positieve corona testen is daarentegen gestegen van< 1% naar ~3% met lokale uitschieters.

Diederik_Ezel | 12-08-20 | 22:16

En Blabr kan zelf geen stropdassen strikken en gebruikt hem als zakdoek.

Kim-Jung-Un | 12-08-20 | 22:08

Maar kijken wat de baas van hem influistert.

El Rico Grande | 12-08-20 | 22:01

Zat net twee overheerlijke biertjes (Heffen + Schwarzes Gold) te drinken op een terras in het werkelijk schitterende Duitse plaatsje Melsungen na een af en toe werkelijk hallucinante (kwam in Tsjechië soms een half uur niemand tegen) motorrit van 700+ km grotendeels binnendoor (PL->SK->PL->CZ->PL-D). Ook hier hebben de serveersters mondkapjes op en ik moest 1 of andere QR-code scannen maar ja kheb geen smartphone dus heb ik mijn NAP + tel. nr. maar achter gelaten. Dit keer wel de echte want ik ben niet in Nederland maffialand van Mark 'bejaardenruimer' Rutte..

Wetenschapper | 12-08-20 | 21:48 | 1

Ik wens je veel plezier in Melsungen ! Je bijdrage is geheel mijn visie.

oostermoer | 12-08-20 | 22:09

Ach weet je het is toch allang bekend dat kamerleden niet kunnen rekenen en Rutte is ons grootste rekenwonder met zijn miljardenfoutje tijdens die hulpcrisis voor Griekenland destijds. Verder moesten de kamerleden een keer op Het Binnenhof de rekentoets van middelbare school leerlingen maken en...... juist ja zakten ALLEMAAl waar ik 'm zonder rekenmachine glansrijk gewoon wel met groot gemak haalde. Google maar op: "Rekentoets kamerleden zakken allemaal"

Wetenschapper | 12-08-20 | 21:39

In de hoop , dat deze mededeling niet gejorist wordt..
Een bericht aan de volksvertegenwoordigers, lezers in de tweede kamer. De participatiewet voor mensen die 60 + zijn , moet worden verandert of op maat worden uitgevoerd.
Immers 60 plussers zijn gerekend tot een Corona risico groep. Het is onrechtvaardig deze mensen te straffen door middel van het inleveren van rechten op het ontvangen van eventuele erfenissen. Inkomenstoets dient te vervallen voor deze groep. En gaat over tot de orde van de dag.

oostermoer | 12-08-20 | 21:38

Hoezo is het problematisch dat studenten besmet zijn met Corona? Hebben ze daarmee massaal COVID-19 gekregen? Of zijn de tests automatische afgenomen bij de maandelijkse SOA-test? Dus de zichtbaarheid vergroot?
Dus: student Moerat Arbu heeft syfilis + covid-19 = risicogroep? Ben je dan ook nog langstudeerder? Dan ben je oud en ziek en ga je dus extra laf deaud! IC'tjes voor de langstudeerders dus? Dacht je jezelf nou net immuun voor SOA's te hebben geneukt in je studententijd, ging het op de valreep nog met corona mis.
Of zijn 'studenten' de nieuwe dekmantel voor 'jongeren' en blijken we 2 weken na het islamitisch offerfeest exponentieel ziek te zijn worden in deze islamitische (studenten) steden als Rotterdam? In Groningen een Echte Studentenstad heerst het namelijk niet en is bijna alles import www.dvhn.nl/groningen/Groningers-late...

rectormagnificus | 12-08-20 | 21:38 | 3

Er is sinds eind mei geen Corona meer aangetroffen.
www.rivm.nl/nieuws/aantal-mensen-met-...
Maar ze noemen het rhinovirus dat ze nu aantreffen (zomerverkoudheidje) ook gewoon covid19. Waarom? Geen idee.

Stormageddon | 12-08-20 | 21:45

@Stormageddon | 12-08-20 | 21:45: Corona is een grote familie, de verkoudheid die nu heerst valt daar ook onder.
Heb je Corona? Ja, is het Covid-19? Nee. Maar je hebt wél Corona! In quarantaine jij! Verplicht! Wil je niet? 4 jaar de gevangenis in!

Friepeltje | 13-08-20 | 10:34

Alles wat langs de huig van Huug komt is kwatch

Pummetje | 12-08-20 | 21:29

Maar even de getallen bekeken.

Met een exponentiele fit kom ik op e^0.501 en een R2=0.99 (erg goed)
Voor lineair is de helling van 860 gevallen per week. De R2=0.92, redelijke fit maar lang niet zo goed als de - uitstekende- exponentiele fit.

Lineaire verwachting voor volgende week 4476
Verwachting met exponentiele fit 6690

We zullen zien.

Munchhausen | 12-08-20 | 21:27 | 1

Dat weet je alleen als je het aantal hits ziet ten opzichte van het aantal geteste mensen in die periode en dat staat er niet bij.

kloopindeslootjijook | 12-08-20 | 21:31

Kortom onze Huug lult recht wat krom is.
DE omschrijving van de huidige politiek.
In de Bananenunie Brussel hebben ze dat tot
standaard verheven.

Ernst Oosters8389 | 12-08-20 | 21:25

Eh.... het gaat om het % van de totaal aantal testen. Dat is iets anders.

Geen idee hoe die cijfers daarvan zijn maar dat zegt wel iets over groei/krimp. Als de testgroep random is.

Als er alleen mensen getest worden die zich niet lekker voelen meet je heel iets anders. Namelijk het % corona bij de mensen vinden dat ze getest moeten worden omdat ze klachten hebben.

En dan kan het zijn dat meer mensen zich laten testen omdat er een griep rondgaat en dus het % corona-gevallen van die test-groep weer omlaag gaat. Wat iets anders is dan % van de bevolking.

kloopindeslootjijook | 12-08-20 | 21:23

Pijnlijk. Zelfs Jasser Klaver snapt dit.

BRR76 | 12-08-20 | 21:18

OK, exponentiële groei, maar geen toename op de IC's. Tegelijkertijd hadden we heel veel IC opnames in de eind-winter/begin lente periode (tijdens begin uitbraak), maar tegelijkertijd een ruim ondergemiddeld aantal griepdoden (paar honderd ipv duizenden) dit seizoen. En vrijwel alle doden hadden onderliggend lijden. Tot slot: we streven toch naar groepsimuniteit? Mijn conclusie: wat is dan in hemelsnaam het probleem van die hele toename? Op dit moment is het virus totaal geen probleem én we bereiken lekker snel die groepsimuniteit.

Beau_Reaal | 12-08-20 | 21:18

Meer beta's in de politiek dus.
Maar die beta's hebben daar waarschijnlijk geen zin an.

kloopindeslootjijook | 12-08-20 | 21:14 | 1

Er zit amper nog een ir in de TK, en dat is te merken ook.
Vroeger was er een Delftse prof in de TK die alle kadastermeldingen die wettelijk geregeld zijn narekende en zijn berekeningen als motie indiende. Dat klopte altijd en werd zo aangenomen.

Frau Merkel | 12-08-20 | 23:42

Kan je rekenen op de Jonge, nou reken er maar niet op jonge.

pa_niek | 12-08-20 | 21:11

De groei versnelt niet meer. Dat is nog steeds exponentiele groei, maar toch iets minder hard met kans op afvlakking.

van heinde en verre | 12-08-20 | 21:10

Jongeren en afstand. Kleur maakt niet uit, even erg, 50 cms is al teveel gevraagd. Wanneer krijgen wij 40 plussers mandaat om ze met een hockeystok op de kop te timmeren?

Graaisnaaiert | 12-08-20 | 21:10

LINEAIRE groei, heer Hugo?
Heer Hugo, kom snel van dat regeringspluche af en ga subiet terug naar je wiskundeles op de middelbare school.
Wat een uitglijder voor een minister!

ljcoster | 12-08-20 | 21:09

Zo onbelangrijk. Covid is al Lang geen issue meer. Is het ook nooit geweest. Maar huug houd jullie wel lekker bezig.

Mark_D_NL | 12-08-20 | 21:07

Als De Jonge uitademt geloof ik nog niet direct dat het uit zijn eigen longen komt, zo is mijn vertrouwen in de beste man. Maar dit topic slaat nergens op, hij zegt dat het in het algemeen niet direct een exponentiële groei is, maar meer lineair, maar dat het in Amsterdam en Rotterdam exponentieel groeide. Zowel Klaver als De Jonge hebben het overigens niet over "de laatste weken", maar over de "laatste week". Daarover zegt de Jonge wat ik hierboven benoem. Als het klopt (wat volgens mij over de hele linie klopt) dat de rest van NL lineair is doorgegroeid, behalve 020 en 010 die exponentieel zijn doorgegroeid klopt het dus wat De Jonge zegt.
Dit is geen pleidooi voor De Jonge, maar wel een pleidooi om wakker te blijven en niet van dit soort onzin een topic te maken.

breakingnews | 12-08-20 | 21:05

Picture this: Hugo de Jonge straks als minister-president op bezoek bij bondskanselier Angela Merkel. Basisschoolleraar meets gepromoveerd natuurkundige. Mijn plaatsvervangende schaamte neemt nu al exponentieel toe. Het CDA kan de beoogde lijsttrekker/premierkandidaat beter eerst linea recta naar een bijspijkerklasje sturen.

Middenmoter | 12-08-20 | 20:54 | 1

Laat het maar aan de 'experts' over om er echt een puinzooi van te maken.

LiniaalRectaal | 12-08-20 | 23:29

Ja, leuke uitleg, maar we weten toch al sinds het begin van Corona dat het R getal, of reproductienummer, onder de 1 moet zijn voor afname en boven de 1 geeft een stijging aan.
Dit is gewoon een exponent..

Epistulae_Morales | 12-08-20 | 20:53 | 1

Precies, het is voornamelijk de bepaling van die exponent uit de data waar je nog wat hogere wiskunde voor nodig hebt. Maar daar heb je de experts voor, die kunnen dat sneller en nauwkeuriger. Echter is Hugo erin geslaagd om met het meest eenvoudige voorgekauwde getal om mee te werken (waarschijnlijk heeft hij gespijbelt tijdens aardrijkskunde les en demografie) alsnog te falen in de interpretatie ervan.

Zendavesta | 12-08-20 | 22:11
-weggejorist-
Freert Gilders | 12-08-20 | 20:42

Je moet die positieve testen wel delen door het totaal aantal testen. En als het contactonderzoek steeds beter wordt, test je relatief meer mensen die het wellicht hebben. Plus heeft iemand een link naar betrouwbaarheid/specificiteit van die PCR test ?

RichardBandler | 12-08-20 | 20:32 | 1

Precies dit. Daarnaast slaat Geenstijl hier toch wel de plank mis, zelfs de genoemde cijfers in het artikel laten geen exponentiele trend zien, als u ook mee neemt dat in de cijfers van de nieuwe week, ook oude gevallen zitten die eigenlijk nog bij de vorige week horen. Dat nivelleert de groei per week behoorlijk: eigenlijk waren er meer positieve testgevallen. Ook natuurlijk de shift van doden naar ic-capaciteit naar zieken naar testgevallen naar "groei". We hebben het iedere maand over een ander getal, omdat het vorige getal heel klein geworden is.

HetGewoneNormaal | 12-08-20 | 21:04

Taylor en Newton redden Hugo de Clown.

Als je delta tijd maar klein genoeg maakt is iedere continue lijn te benaderen door een lineaire lijn.

Dus Hugo de Clown heeft gelijk. Maar wellicht weet ie niet waarom... De Taylor benadering is wellicht niet behandeld op de Pabo.

Odin | 12-08-20 | 20:32 | 3

Ik ben zelf meer van de Taylor Dayne benadering.

RichardBandler | 12-08-20 | 20:33

ca 15 minuten na de benadering van een rechte door Jenna Jameson, transformeert deze rechte zich in een kromme met met een booglente van L/4. Deze metamorfose verloopt exponentieel!

Pithoigia | 12-08-20 | 21:00
-weggejorist-
RichardBandler | 12-08-20 | 23:13

Al die testen die afgenomen worden, zijn deze van mensen die klachten hebben of van mensen die gewoon getest willen worden?

Gewoon getest worden zegt helemaal niets en is zinloos.
Al die testen van mensen met klachten, diehebben dan toch een soort griep onder de leden.
Meldt dan ook dat gewoon dat het influenza klachten zijn, of hooikoorts, eikenprocessierups etc

civilian | 12-08-20 | 20:31 | 2

Graag een mooi lijstje met statistieken Griepbesmettingen versus Coronabesmettingen. Lijkt me interessante materie

Tatarata | 12-08-20 | 20:41

@civilian
Zoon begon met covid19, beetje snies. Daarna kreeg hij de griep! Hij was echt doodziek!!! Als ze toen hadden getest?????
Die griep is volledig ondergesneeuwd en dat bevreemdt mij zeer.

toetssteen | 12-08-20 | 20:54

Wie zei dat toch eens?

"Met een dikke stift op een log-log grafiek is alles linear"

Ik meen iemand van NASA.

Balsaq | 12-08-20 | 20:30

volgens mij zegt de jonge dat er sprake is van een lineaire groei in nederland, los van amsterdam en rotterdam, waar wel een soort van exponentiele groei is te zien. lijkt mij, dat hij prima het verschil snapt tussen lineair en exponentieel. of zijn verhaal helemaal klopt, kan ik niet controleren.

kantje_boord | 12-08-20 | 20:29 | 2

Ja, zo vatte ik het ook op.
Hij zei het echt duidelijk. Ik snap niet echt de ophef van Geenstijl?
Juist omdat hij dat noemde snapt HIJ het wel, en Geenstijl het niet.
Jullie vergelijken de som van de landelijke cijfers met die van alleen Amsterdam en Rotterdam.

tis_wat | 12-08-20 | 20:45

@tis_wat | 12-08-20 | 20:45: GS gaat ook vol los op het corona orgel net als de mainstream media. Zal wel een verdienmodelletje zijn.

revolte | 12-08-20 | 21:21

Maar het is zeker ook geen exponentiele groei.

inCol | 12-08-20 | 20:27 | 1

Dat is het wel, alleen (gelukkig) niet met een exponent van 2, maar ergens tussen 1 en 2.

W_F | 12-08-20 | 20:59

Wat zijn we nou allemaal aan het doen?
Niemand snapt het meer.
Weerwar van regels waar de helft zich niet aan houd. Geen enkele sanctie is juridisch houdbaar. Elk land zijn eigen waarheid.
Chaos is het niet meer en niet minder.
Dit is politiek niet op te lossen.
Er moet iemand de leiding nemen en dit logisch en doeltreffend aanpakken.
Het is “oorlog” tijd voor leiderschap.
Dan is het zo voorbij (1 jaar) en kunnen we lering trekken en het bij de volgende pandemie wel gelijk goed aanpakken.
Testen Testen Testen: thuisblijven bij twijfel of als je positief test 2 weken.
Verder de rest met rust laten.
Realiteit niemand houd zich aan enige regel.
Rotterdam centrum vanmiddag 70% zonder mondkapje. 3 horeca zaken geweest geen triage geen registratie vraag.
Winkels mensen lopen door mekaar geen afstand.
Supermarkt vanavond er word niks meer schoongemaakt ontsmet geen afstand gehouden en de handen ontsmet paal was leeg.
Zaterdag terug gekomen uit Frankrijk
Cote de Azur ook 1 grap daar.
Feest in elke strandtent en “club”
Personeel mondkapjes op maar ja op de king of keel want lastig.
Vliegtuig tot de laatste stoel vol.
Iedereen denkt na mij de zonvloed.
En in de tweede kamer weet iedereen het beter maar kan niemand het zelf regelen.
Het is een Chaos.

Have@Cigar | 12-08-20 | 20:20

briefje van Wouter
@wouterkeller
De regering koopt voor 700 miljoen vaccins van AstraZenica. De overeenkomst is geheim.

Baas bij AstraZenica blijkt Hans Sijbesma, de broer van Feike, onze Corona gezant.

Doch geen woord hierover in de MSM (zie bv NRC).

Maar misschien vergis ik me?
twitter.com/wouterkeller/status/12935...

komtdatschot | 12-08-20 | 20:09 | 1

Nee, je vergist je niet. Klopt.

Frau Merkel | 12-08-20 | 23:43

Och als ie maar in het nieuws is ...

Koning BongoBongo | 12-08-20 | 20:08
-weggejorist-
maksinsimkna1 | 12-08-20 | 20:07

Volgen we als land dan een exponentionele groei? Ja, nee, soort van.
Op aatishb.com/covidtrends/?location=Net... een mooie grafiek. Opvallend? Dat we vanaf ong. 10 juli plots weer richting de 'verdubbeling van het aantal bevestigde besmettingen in 2 dagen' gaan. Geen paniek, we zitten nu op ong. 64 dagen, waarin we een verdubbeling van het aantal besmetten mensen tellen...
Ga je kijken bij Reported deaths, dan zitten we op een totaal van 6.518 overledenen. Daar gelukkig geen stijgende lijn in. Voorlopig.

EEnzame SchizofrEEN | 12-08-20 | 20:07

Covid nu: dubbel zo besmettelijk de helft zo krachtig. Lijkt de goede kans op te gaan?

Binnenbaan | 12-08-20 | 19:59

Elke lijn is te vangen in een wiskundige formule.
Liniair, exponentioneel of wat dan ook.

Het Licht | 12-08-20 | 19:59 | 3

Nee hoor. Ik kan zat lijnen tekenen, waarvoor de wiskunde geen enkele formule kan verzinnen.

WekenRonder | 12-08-20 | 20:00

Het is gewoon een Fibonacci reeks...

Epistulae_Morales | 12-08-20 | 22:00
-weggejorist en opgerot-
WekenRonder | 12-08-20 | 19:57

Waar is Max Hoofdkamer als je hem nodig hebt, of wie was het met de rekenmodel in de panelen.

Vierkarakters | 12-08-20 | 19:57 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Of het nou exponentieel is of niet, de stijgende lijn ziet er niet lekker uit.
www.worldometers.info/coronavirus/cou...
Trek het lijntje een paar weken door (de algemene responsetijd van onze regering voordat enige maatregel echt een beetje vorm krijgt) en we zijn weer op het eerder behaalde topniveau. En dan nog te bedenken dat het bron- en contactonderzoek alweer goeddeels op zijn gat ligt en de quarantaineregels van Hugo alleen al hierom dus volkomen onhaalbaar zijn.
De enige hoop ligt in het feit dat er nu relatief meer jongeren besmet zijn, met minder ingrijpende gevolgen voor ziekenhuis, IC en uitvaartondernemingen. Van de regering valt niets te verwachten.

Schmalz | 12-08-20 | 19:54 | 3

Positief getest zegt helemaal niets. Het hoort te gaan om ziekenhuisopnamen, ic en doden. Als ik op uw link kijk bij 'daily deaths' is dat verwaarloosbaar, (de streepjes zijn amper te zien) zeker op een bevolking van 17 miljoen.

Lupuslupus | 12-08-20 | 20:01

@Lupuslupus | 12-08-20 | 20:01: Ik hoop het met u. Maar ik vind het een beetje raar om te veronderstellen dat de sterke stijging van besmettingen deze keer niet zal leiden tot extra ziekenhuis- en IC-opnames. En als je wacht tot je daarin de stijging ziet ben je opnieuw te laat.

Schmalz | 12-08-20 | 20:08

@Schmalz | 12-08-20 | 20:08: Yep, aantal ziekenhuisopnamen stijgen nu ook dus doden zullen volgen als de R boven de 1 blijft. We hebben wel betere behandelingen (dexamethason en remdesivir) voor covid.

Diederik_Ezel | 12-08-20 | 20:14

"The greatest shortcoming of the human race is our inability to understand the exponential function." Albert Allen Barlet.
Als dat te ingewikkeld is voor Hugo ken ik nog wel een verhaaltje over een
een schaakbord en een graankorrel.
Ik zie nu dat "King of the Oneliner" het verhaaltje ook kent.

TeamTiger | 12-08-20 | 19:49

Of de Jonge als minister van Zorg van voldoende niveau is, is natuurlijk nog de vraag, maar indien zo, gaat het nog minstens 3 kabinetten duren voordat de Jonge het niveau van Fauci zou kunnen gaan benaderen. Dit is natuurlijk politiek puur sang, zeker wanneer je bedenkt dat vanuit de biotech vaccinatie sector zoals Gilead Sciences , GlaxoSmithKline, Inovio Pharmaceuticals, Johnson & Johnson, Moderna, Novavax, Roche ongelimiteerde COVID-19 bonussen over de toonbank gaan, wanneer het om een gevalletje SARS-CoV-2 gaat. Een Rhinovirus teleurstelling levert uiteraard niks op. Het zijn natuurlijk allemaal snelle jongens en meiden die voor the big one gaan, zeker voordat nog dit najaar COVID virus-fraude gate uitbreekt.

rmstock | 12-08-20 | 19:45 | 4

@Lupuslupus | 12-08-20 | 20:06: Fauci is champions league voor wat betreft zijn vakgebied. Ik heb bewondering voor hoe hij zich staande houdt onder Trump

Diederik_Ezel | 12-08-20 | 20:15
▼ 1 antwoord verborgen

Covid19 is flauwekul

gebakkenzuchten | 12-08-20 | 19:43 | 4

Kort door de bocht maar wel uiterst waar !

Icar | 12-08-20 | 19:57

Wat zijn we nou allemaal aan het doen?
Niemand snapt het meer.
Weerwar van regels waar de helft zich niet aan houd. Geen enkele sanctie is juridisch houdbaar. Elk land zijn eigen waarheid.
Chaos is het niet meer en niet minder.
Dit is politiek niet op te lossen.
Er moet iemand de leiding nemen en dit logisch en doeltreffend aanpakken.
Het is “oorlog” tijd voor leiderschap.
Dan is het zo voorbij (1 jaar) en kunnen we lering trekken en het bij de volgende pandemie wel gelijk goed aanpakken.
Testen Testen Testen: thuisblijven bij twijfel of als je positief test 2 weken.
Verder de rest met rust laten.
Realiteit niemand houd zich aan enige regel.
Rotterdam centrum vanmiddag 70% zonder mondkapje. 3 horeca zaken geweest geen triage geen registratie vraag.
Winkels mensen lopen door mekaar geen afstand.
Supermarkt vanavond er word niks meer schoongemaakt ontsmet geen afstand gehouden en de handen ontsmet paal was leeg.
Zaterdag terug gekomen uit Frankrijk
Cote de Azur ook 1 grap daar.
Feest in elke strandtent en “club”
Personeel mondkapjes op maar ja op de king of keel want lastig.
Vliegtuig tot de laatste stoel vol.
Iedereen denkt na mij de zonvloed.
En in de tweede kamer weet iedereen het beter maar kan niemand het zelf regelen.
Het is een Chaos.

Have@Cigar | 12-08-20 | 20:21
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe duidelijk is de test eigenlijk, want als je een beetje verder kijkt vind je veel informatie (ook wetenschappers) die deze corona test nogal twijfelachtig vinden en dan druk ik me mild uit.
Blijkbaar wordt er positief getest wanneer er stoffen gevonden kunnen die niets met deze covid 19 hebben maar daar wel wat op lijken.
Ook waren er in 2017-18 meer dan 9.000 doden door griep. Nu zitten we op 6.000 voor covid 19, maar daarin zitten ook alle gevallen met een andere ziekte en gewone ouderdom- verpleegtehuizen doden. Dus er is veel onduidelijkheid wat er in de loop der tijd niet verbetert is.
Niet ziek wel positief dus thuisblijven maakt het er niet gemakkelijker op.

dijkbewaker | 12-08-20 | 19:39 | 1

WHO: Als je niet ziek bent maar wel positief kun je anderen niet besmetten omdat je te weinig virus in je longen/lichaam hebt, anders zou je wel ziek worden.

Ik heb nog nergens uitslagen van zo'n test gezien waarin vermeld wordt (bij positief getesten dus) hoeveel van het virus deze persoon in zich heeft. Las zojuist op de site van het RIVM dat er op een bepaald moment 10.000 personen getest zijn en daaruit 47 positief getesten zijn gekomen. Per dag sterven er +/- 400 mensen in ons land..

Lupuslupus | 12-08-20 | 19:51

Als iets constant verdubbeld dan kan je dat ook als lineair beschouwen. Het lineaire is dat t constant is maar daarmee is ook alles gezegd.

Haatejaculaat | 12-08-20 | 19:39

Als iedereen nou gewoon met 35 graden Celsius zes maanden op z'n roze zolderkamertje blijft zitten, roeien we het virus met z'n allen gewoon uit!

Logisch blijven denken, mensen.

King of the Oneliner | 12-08-20 | 19:32 | 1

Hoe warm is het bij jou?

Witte_Willem | 12-08-20 | 19:52

Ja wat is je punt? dat Hugo de Jonge niet het slimste jongetje van de klas is toch wel bekend.

Wat betreft de exponentiële groei: met welke exponent gebeurt dit? En het aantal ziekenhuis opnames, met welke exponent groeit dat? en het aantal IC-opnames, en het aantal mensen dat met COVID sterft? Moeten we ons nu zorgen maken dat de zorg overbelast gaat raken, of juist nog helemaal niet? Of wil je dat nu juist graag in het midden laten?

jorisvanwilligenburg | 12-08-20 | 19:31

Dit is geen exponentiele(ik word oud, hoe werkt een trema op Android) groei. Los daarvn, Hugo de Jonge altijd - veel.

ZureKoek | 12-08-20 | 19:30

We hebben het hier over statistiek, niet over zuivere wiskunde. Of de groei exponentieel is, kun je vaak alleen achteraf zien. Aan het begin ziet exponentiële groei er namelijk heel lineair uit. Dit is inmiddels zo'n bekende valkuil dat je niet verwacht dat zelfs deze lulhannes van een minister er nog in valt. Hij zou eens wat van Nassim Nicolas Taleb moeten lezen.

PikInLilly | 12-08-20 | 19:29

gelukkig hebben we 2e kamer en team Maurice die het debiele kabinet tot orde roepr

Mehmet_Pamuk | 12-08-20 | 19:27

Prachtig dit. Zeuren over dat Hugo de Jonge niet het verschil kent tussen exponentiële groei of lineaire groei, terwijl uit het artikel blijkt dat jullie zelf ook geen benul hebben.

Want de groei was weliswaar niet linair, maar ook zeker niet exponentieel. Niet eens even in de buurt van Exponentieel.

Dus jongens.. hugo de jonge is zeker een pannenkoek, dat staat vast. En jullie?

WekenRonder | 12-08-20 | 19:25 | 2

Stutten van het partijkartel.

Graaf_van_Hogendorp | 12-08-20 | 19:29

Als je de log van deze getallen neemt en uitzet in een grafiek, krijg je een perfecte rechte lijn met positieve richtingscoefficient (2 minuten werk in Excel). Geen twijfel aan mogelijk dat het momenteel exponentieel is.

TeamTiger | 12-08-20 | 20:06

Allemaal gemuggezift op vierkante centimeter. Wanneer ik die twee hansworsten Rutte en de schoenen zie zitten liegen. Daar ligt het probleem niet.
Alleen al het feit dat dit alles zich zich op wereldwijde schaal afspeelt, in de wijze waarop er genomen maatregelen die wetenschappelijk zonder meer ter discussie gesteld kunnen worden zonder dat dit in de reguliere media aan het daglicht komt, en kritiek daar op eerder onmogelijk gemaakt wordt, doet mij vermoeden, dat aan dit alles totaal geen wetenschappelijkheid in de zin van het woord aan ten grondslag ligt. In ieder geval geen zuivere wetenschappelijkheid. Eerder gewoon een vooropgezet plan. Een plan dat niets met de bestrijding van “Corona” van doen heeft. In het algemeen diende zulke ‘schaalvergroting’ eerder in de geschiedenis tot het verkleinen en beperken van de vrijheden van het individu en het vermogen tot zelfstandig nadenken, waar bovenal het vrijelijk ervaren onderdrukt werd en nu wordt.

Icar | 12-08-20 | 19:22 | 8

Heerlijk dit

ceriel82 | 12-08-20 | 19:35

probleem is dat als je het met mensen erover hebt dan ben jij de 'aso'want jij neemt corona niet serieus,nee ik neem Rutte en de schoenen niet serieus!het is een slechte theatershow geworden.

Spychopaat | 12-08-20 | 19:39
▼ 5 antwoorden verborgen

Volgens mij is het een fibo reeks.
tweede getal optellen bij het eerst , derde getal bij het tweede und soweiter

Exota | 12-08-20 | 19:17 | 2

Komt idd zo uit hun computer rollen.

Canis.bonus.es | 12-08-20 | 19:18

Is wel een reeks die veel in de natuur voorkomt, dus zou zo maar eens kunnen. Corona is natoer.

Timide_Aso | 12-08-20 | 19:29

Hij moet bij zijn leest blijven, alleen weet ik niet dat welke dat is

hotbrasil | 12-08-20 | 19:13

Buitenproportioneel, dat is het enige woord dat u moet kennen.

kweethetooknietbeter | 12-08-20 | 19:11

Besmettingen... Hoeveel mensen op de IC, hoeveel overleden?

Mastermattie | 12-08-20 | 19:09 | 1

5-11 aug. Er zijn 9 laboratorium-bevestigde COVID-19 patiënten als overleden gemeld, 3 meer dan in de week er voor.

Lupuslupus | 12-08-20 | 19:26

Hugo zet één clownsschoen op vakje 1 van het schaakbord
op vakje 2 staan 2 clownsschoenen
op vakje 3 staan 4 clownsschoenen
op vakje 4 staan 8 clownsschoenen
op vakje 5 staan 16 clownsschoenen
op vakje 6 staan 32 clownsschoenen
op vakje 7 staan 64 clownsschoenen
op vakje 8 staan 128 clownsschoenen
op vakje 9 staan 256 clownsschoenen
op vakje 10 staan 512 clownsschoenen
op vakje 11 staan 1024 clownsschoenen
op vakje 12 staan 2048 clownsschoenen
op vakje 13 staan 4096 clownsschoenen
op vakje 14 staan 8192 clownsschoenen
op vakje 15 staan 16394 clownsschoenen
op vakje 16 staan 32788 clownsschoenen
-
-
op vakje 64 staat een mammoettanker met 10.000 containers clownsschoenen van Zalando

King of the Oneliner | 12-08-20 | 19:08 | 6

Exponentieel is niet een serie getallen volgens de macht van twee. Exponentieel wil zeggen dat iets met een (min of meer gelijkblijvende) factor blijft stijgen of dalen. Dus een constante toename met een factor 1,1 per week is ook exponentieel.

Valse_nootjes | 12-08-20 | 19:47

130 miljard containerschepen met 10.000 containers clownsschoenen van Zalando*.
net even nagerekend voor u.
ps: mammoettankers vervoeren geen containers, ziet u.

Joris_Gompert | 12-08-20 | 19:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Sorry jongens, maar jullie moeten terug naar school.
Als de groei lineair is, hebben we een parabolisch groei.
En de data lijkt dat inderdaad te bevestigen.
1-0 voor de clown van het CDA.

The_Master_Bear | 12-08-20 | 19:08 | 2

Typo: Als de groei lineair is, hebben we een parabolisch aantal besmettingen

The_Master_Bear | 12-08-20 | 19:09

Bij een lineaire toename is de toename constant. x1=y, x2=y+z, x3=y+2z, x4=y+3z.
Bij een exponentiële toename is de toename van de toename constant. x1=y, x2=y^z, x3=(y^z)^z, x4=((y^z)^z)^z). Dacht ik.

Valse_nootjes | 12-08-20 | 19:54

Rutte bestelde zojuist een Chocomel. Dus gaat goedkomen

Remmersmaak1 | 12-08-20 | 19:05 | 2

Had ie zijn boek bij...?

Witte_Willem | 12-08-20 | 19:13

Bestel snel. Nog slechts 1 beschikbaar.

CaseyForPresident | 12-08-20 | 19:18

Hugo is een engerd, daar niet van, maar 1. hij heeft wel gelijk als hij zegt dat er geen sprake is van exponentiële groei en 2 ook als hij zegt dat er meer sprake is van lineaire groei; de groei heeft althans meer het karakter van een lineaire groei, maar dan onregelmatig. De gemiddelde lineaire groei is hierop te berekenen en als rechte lijn in de grafiek uit te zetten.

Baron Clappique | 12-08-20 | 19:03 | 5

Engerd waar helaas een miljoen + tata's op gaan stemmen helaas.

Graaf_van_Hogendorp | 12-08-20 | 19:28

Een lineaire groei is per definitie ook gemiddeld. Een exponentiële groei kan dat ook zijn als je de periode maar genoeg beperkt. Sterker nog, als de periode 1 is dan is de exponentiële groei nul tijdens een extinction level event. Welkom in de wereld van verneukende statistiek. Leugens, grote leugens, enorme leugens, dan een héééééle poos niks....... daarna statistiek.

Joffri | 12-08-20 | 20:06

@Canis.bonus.es | 12-08-20 | 19:27:
Dat is precies wat ik net even gedaan heb in Excel. De Log nemen van het aantal. Dat geeft een perfecte rechte lijn. Dus exponentieel. Uit de richtingscoeeficient kan je zien dat de groei per week ongeveer 1.45 is. Dat is zorgelijk.

TeamTiger | 12-08-20 | 20:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik geloof niet dat er een groei is .

Modi | 12-08-20 | 19:03 | 1

De neuzen van Mark & Hugo

Mastermattie | 12-08-20 | 19:10

Pieter Omtzigt heeft nog 5 uur om op 12 augustus partij Pieter Omtzigt aan te kondigen.

Pithoigia | 12-08-20 | 19:01 | 3

Ook Pieter zit lekker in het pluche. Beetje schoppen tegen heilige huisjes om vervolgens weer terug te worden gefloten door christelijke fossielen. Als het een vent is, sluit ie zich aan bij Greet of Tjerry. Doet ie dat niet, neem ik hem niet meer serieus.

Ommezwaai | 12-08-20 | 19:27

Gaat niet gebeuren.

Lupuslupus | 12-08-20 | 19:27

Pieter denkt aan zijn pensioen dus nee.

Graaf_van_Hogendorp | 12-08-20 | 19:28

Jezus Christus.. Het niveau mbt corona daalt wel hard hier... Net of dit dan wel exponentiële groei is... Wat een muggenzifterij...!

Witte_Willem | 12-08-20 | 19:00 | 5

@GWB | 12-08-20 | 19:05: De heer is niet zo lief de laatste tijd. Tyfus heet, ontploffingen in Beiroet en Halalsema nog steeds in functie.

The_Master_Bear | 12-08-20 | 19:12

@The_Master_Bear | 12-08-20 | 19:12:
De Heer geeft geen ene zak om ons. En zoals calvinisten zouden zeggen, god helpt alleen degenen die zichzelf helpen.

Graaf_van_Hogendorp | 12-08-20 | 19:31

@Graaf; Doorberedenerend betekend het dat ik God dus ben...

Witte_Willem | 12-08-20 | 19:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Je kunt pas vaststellen of er sprake is van exponentiële groei van besmettingen als je het aantal afgenomen tests ook in de vergelijking meeneemt.

Als het aantal afgenomen tests dezelfde groei heeft doorgemaakt, dan is er sprake van lineaire groei van het aantal besmettingen

cdriel | 12-08-20 | 19:00

Er worden wel exponentieel meer mieren geneukt, hoorde ik in het Dierenbos. Echt waar? Echt waar...

beldewouten | 12-08-20 | 18:56 | 2

Lol

Canis.bonus.es | 12-08-20 | 19:29

Echt waar meneer den Uyl ??

Stoned Hengst | 12-08-20 | 20:55

Volgens mij is het noch lineaire groei noch exponentiële groei. Het zit er gewoon een beetje tussenin. In ieder geval: ik maak mij geen zorgen. Het is maar een griepje.

VanBukkem | 12-08-20 | 18:56 | 2

Ik heb liever geen griep. Maar ik ben er ook niet zo bang voor dat ik ophou met leven.

azijnseikerT | 12-08-20 | 18:58

Inderdaad... Een virusje van lekmevesje..

Witte_Willem | 12-08-20 | 19:27

Het is ook geen exponentiële groei. Het is een groei.

De waard zijn gast | 12-08-20 | 18:55 | 4

@De waard zijn gast | 12-08-20 | 18:58: Kweenie, volgens mij kletst iedereen maar wat, zowel Hugo als GeenStijl (als waarschijnlijk ik). De cijfers van GeenStijl passen in ieder geval beter bij een exponentiële groei, als ik even 5 minuten in Excel klooi:
i.imgur.com/T7CgQDh.png
En dan lijkt Hugo in zijn verhaaltje 2 dingen te willen doen:
- Amsterdam en Rotterdam buiten de metingen willen houden, maar dat is onzin want allebei steden liggen gewoon in Nederland (ik weet dat veel reaguurders dat niet willen accepteren, maar het is zo). Waarom die besmette Nederlanders niet meetellen? Als we gewoon alle besmettingen niet meetellen doen we het erg goed.
- Hij heeft het over alleen de laatste week verdubbeling in Amsterdam, maar als ik kijk naar coronadashboard.rijksoverheid.nl/regi... (nog even meer uitleg en data rechtsonder openklikken voor grafiek) dan zou ik juist daar eerder zeggen dat de stijging per dag in Amsterdam-Amstelland lineair is (iets van 0,7 per dag meer, met grote schommelingen), en er ook een soort van verdubbeling van de stijging in de laatste week van julij was.

TheOtherWhiteMeat | 12-08-20 | 19:42

@TheOtherWhiteMeat | 12-08-20 | 19:42:
Iemand met een beetje verstand van zaken, weet waar de hoge getallen in Amsterdam en Rotterdam vandaan komen. Daar hoef je geen Einstein voor te heten. Dan begrijpt u meteen waarom Hugo z'n mond houdt over de besmettingen in genoemde steden en dat vindt Mark wel leuk, want dat riekt immers naar racisme.

Ommezwaai | 12-08-20 | 19:53

@Ommezwaai | 12-08-20 | 19:53: En Den Haag natuurlijk. En in Bergen op Zoom praatte de burgemeester daarover z'n mond voorbij ...

MisterC | 13-08-20 | 01:37
▼ 1 antwoord verborgen

Onze Hugo kan niet eens een fatsoenlijke zin in het Nederlands formuleren. En dat moet dan een debat aan gaan met de volksvertegenwoordiging. En komt er gewoon mee weg.

Juist.

Hetkanverkeren | 12-08-20 | 18:54 | 2

Waarom zou Hugeau Schoentje een debat aangaan wanneer de uitkomst al vorige week bekend was in de achterkamertjes?

Graaf_van_Hogendorp | 12-08-20 | 19:00

@Graaf_van_Hogendorp | 12-08-20 | 19:00: Een gedachtesprong. Als de besmetting inderdaad niet exponentieel van aard is, is het zinvol om naar de aard van de besmetting te onderzoeken. Het duidt op allesbehalve algemene vormen van virusoverdracht. Dat gebeurt uiteraard al op veel plekken, maar dat gegeven is van zichzelf dus beslist hoopgevend.

Er valt te differentiëren. Wat iets heel anders is dan dor hout of viruswaanzin. Maar een begin van een effectief plan van aanpak. Zet daar op in. Naast een al dan niet reddende engel als een spoedig vaccin.

Of een godvergeten app.

Of een volstrekte leek als ondergetekende.

Hetkanverkeren | 12-08-20 | 20:10

Ik dacht dat wiskunde gecancelled was wegens racisme?

Graaf_van_Hogendorp | 12-08-20 | 18:54 | 2

O, ik dacht alleen het onderdeel integreren...

zevensprong | 12-08-20 | 19:07

Nee, ze hoeven het alleen maar even te dekoloniseren...

Witte_Willem | 12-08-20 | 19:17

Hij spreekt telkens in de derde persoon als het te ingewikkeld wordt. Nu ook weer "als je een optelsom hebt" en "je weet niet zeker"

stipjes | 12-08-20 | 18:52 | 2

Dat is de tweede persoon...

Franciscus1 | 12-08-20 | 19:15

excuses voor de tikfouten, ook hier is het 34 Gr C.

whatsinthename | 12-08-20 | 18:51

Je kunt als GGD nog zo je best doen, als de bevolking dwars gaat liggen houdt het op.. Lees vandaag in de Volkskrant een verslag van journaliste Marjolein vd Water, die zelf Corona kreeg. Zij weet alles van het onderwerp af, maar toch heeft zij een potje gemaakt van het houden aan de corona-regels. Inclusief haar vriendenkring, waarvan een deel zelfs weigert naam op te geven. Ook zij geeft de schuld aan de GGD's natuurlijk.

Poes Fiep | 12-08-20 | 18:50 | 2

Vrouwen zijn niet in staat tot zelfreflectie, het is altijd de schuld van iemand anders. Altijd.

Vespucci | 12-08-20 | 19:04

Als ze nadat ze het virus kreeg zich niet aan de regels hield viel het blijkbaar wel mee met 'de ziekte'. Want anders word je toch wel iets voorzichtiger.

Lupuslupus | 12-08-20 | 19:30

Alleen Rotterdam en Amsterdam zijn de corona besmettingen expentioneel toegenomen zegt ie, de rest linear..... dan moeten we even checken voordat iedereen hier de maat neemt met Hugo.

zevensprong | 12-08-20 | 18:50 | 1

Daar is het te warm voor, ik geloof hugo dan maar op z’n mooie blauwe schoenen

Comablower | 12-08-20 | 19:03

Ik heb nog nooit zoveel onzin overaerosolen en ventilatie horen verkondigen als net in 10 minuten tijd door deze minster. Hij weet er absoluut niets en spreekt alleen de zinnen uit die het RIVM hem voorhouden. En het RIVM? die zijn inmiddels berucht om hun gedraai in hun conclusies. We worden geregeerd door mensen zonder enige visie.

whatsinthename | 12-08-20 | 18:49 | 4

@azijnseikerT | 12-08-20 | 18:54: Klopt en dan te bedenken dat het al een jaar of 20 bekend is, zeker ook bij het RIVM, de term Sick Building Syndrome komt niet zomaar ergens vandaan.

whatsinthename | 12-08-20 | 19:04

Die laatste zin, al meer dan tien jaar. Ze regeren niet, ze reageren uit onkunde en visieloosheid.

revolte | 12-08-20 | 21:44
▼ 1 antwoord verborgen

Schoenen, haar jij heeft niet overal tijd voor

Habe das Gewust | 12-08-20 | 18:48 | 2

Je maakt er een interessante zin van.

Quib | 12-08-20 | 19:02

Qué?

uisge baugh | 12-08-20 | 19:05

Alfa's kunnen goed lullen, daarom zitten ze veel in de politiek...

SterF... | 12-08-20 | 18:46 | 1

Als u Alpha bedoelde: Hugo is no way een Alpha. Vraag maar aan zijn vrouw.

Vespucci | 12-08-20 | 19:07

Nee toch? Een pabo-opgeleide minister die de rekenkunst niet machtig is. Je verwacht het niet. Terwijl iedereen weet dat de zwaarste examens op rekenen en taal worden afgenomen op de pabo's. Proest. /sarcasme modus uit/

The2Amendment | 12-08-20 | 18:46

Qua denkvermogen past hij goed bij het CDA.

BRR76 | 12-08-20 | 18:44

Dus had trump toch gelijk, als we volgende week niet testen dan is het probleem opgelost en hebben we de exponentiele groei gestopt...

medo | 12-08-20 | 18:44

Hugo is niet het snelste konijn in het bos. Is met z'n gedachten vooral bij schoenen en Stray Cat haarstijl. Maar daar houdt het verder wel zo'n beetje op. Ach, van een onderwijzer lagere school moet je ook geen intellectuele hoogstandjes verwachten.

Motleycrew | 12-08-20 | 18:44 | 2

Nog even en de kantinejuffrouw zit in vak K...

Ommezwaai | 12-08-20 | 18:49

Ik mis toch iets in je paniekverhaaltje, Ronaldo.
Is er in al die weken een gelijk aantal testen uitgevoerd? Wie zijn getest en waarom? Je kunt uit die kale cijfertjes van alleen het aantal positieve testresultaten geen enkele landelijke epidemiologische conclusie trekken. Kun je wel doen, maar slaat nergens op,

Stormageddon | 12-08-20 | 18:43

Gister 779 besmettingen en vandaag met een spectaculaire daling naar 654. Het gaat weer de goede kant op mensen. Dikke pluim!

azijnseikerT | 12-08-20 | 18:43 | 1

Wacht eerst nou even maar nog twee weken.

1989 | 12-08-20 | 21:45

Hugo de Jonge is domweg de sokpop van Mark Rutte. Die laatste lult ook gewoon het RIVM en andere schimmige clubjes na. Enige daadkracht of vooruitziende blik is totaal afwezig bij deze heren. Benieuwd wanneer de Jonge in elkaar stuitert en Rutte eindelijk z'n biezen eens pakt.

Ommezwaai | 12-08-20 | 18:43

Wanneer het aantal testen exponentieoneel is toegenomen, en dat is het, dan is de groei van de besmettingen mogelijk hoogstens liniair.
Hoogstens, want dat zou je pas kunnen zeggen wanneer je dezelfde mensen test.
Het is mogelijk dat je nu mensen test die anti-stoffen hebben maar deze bij een besmetting in februari hebben opgelopen.
Dus gek gezegd. De uitslag van de nieuwe testen zou je ook kunnen lezen als dat het aantal besmettingen in de eerste golf veel hoger was en dat het nu fantastisch laag is.

Premier Trutte | 12-08-20 | 18:42 | 5

U zou zo in de TK kunnen

Diederik_Ezel | 12-08-20 | 18:50

@Stormageddon | 12-08-20 | 18:47: 'ongeveer even hoog' 20 t/m 26 juli: 111.764, 3 t/m 9 augustus: 98.978. Als uw baas 10% van uw salaris inhoudt vindt u het ook niet 'ongeveer even hoog'.

Blasfemie | 12-08-20 | 19:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Hugo de clown binnenkort op lineair hoge hakken. Meer aandacht voor de verpakking want van exponentieel inhoudelijk soortelijk gewicht geen sprake.

PieterPassant | 12-08-20 | 18:41 | 1

Daarbij moet ie dan z'n haar laten groeien, blonderen en staartjes invlechten.

Ommezwaai | 12-08-20 | 18:48

Tja slim hoef je niet te zijn als je minister wilt worden. Dat is de afgelopen jaren wel gebleken. Ben je in het ene kabinet minister van Defensie dan kun je zonder enige moeite in een ander kabinet minister van Volksgezondheid worden. Tadaa zomaar. Je hoeft er kennelijk dan ook niks van jouw ministerspost te weten. Pimmetje was de enige die dat toen al zag en mensen met ervaring in een bepaalde beroepsgroep op een ministerspost wilde waar deze de ervaring had. Nu kan Jan Lul gewoon minister president worden, kijk maar naar die lamzak Rutte...

Swaffelkaffert | 12-08-20 | 18:41 | 2

Je moet alleen goed kunnen likken en precies in het mandje van de kartelpartijen vallen. Job done...

Ommezwaai | 12-08-20 | 18:51

Pim had visie. Die eikel van een Melkert begreep er niets van toen Pim zei dat een expert aan het roer moest en de partijen moesten bewaken dat hun aangewezen expert de juiste koers vaarde. Wat was die Melkert ongelofelijk dom.

metdedag | 12-08-20 | 18:53

Als je niet weet hoeveel testen er per week zijn gedaan is het onmogelijk om uit de gegeven data te zien of het liniair is of exponentieel. Zijn het aantal tests gelijk gebleven of zijn die juist exponentieel omhoog gegaan?

My main pet peave van die hele corona bullshit: alle data die je krijgt zijn de cijfers die hel en verdoemenis preken. Data over hoe die cijfers tot stand zijn gekomen krijg je niet te horen. Noem eens een site waar ik kan vinden hoeveel tests er in een week zijn gedaan?

Lumenatra | 12-08-20 | 18:41 | 2

Deze cijfers zijn volslagen nutteloos als je ze gaat vergelijken met die uit maart/april. Het cijfer hangt heel erg af hoeveel en welke groep je gaat testen.

Dit voorjaar werd je op zijn best pas getest als je halfdood was. Het aantal tests was dus heel laag maar het percentage positief heel hoog. Nu wordt er nog wel enigszins gericht getest, maar sowieso veel en veel meer. Onderaan de streep vind je dan toch meer besmettingen.

Een cijfer dat wel een indicatie zou kunnen zijn, is het percentage positief bij donoren van de Bloedbank. Dat stond in april op 3 tot 4%, recentere cijfers heb ik niet gezien.

Ondertussen blijven ziekenhuizen en ICs leeg. Het RIVM verklaart dat door aan te nemen dat er nu meer jongeren besmet raken, die er amper last van hebben. Dat lijkt me stug, waarom zou nu een andere groep besmet raken dan in het voorjaar? Of zijn de de oudere kwetsbaren, het dorre hout van Rutte en de Schoene, nog steeds op?

5611 | 12-08-20 | 19:00

Dit ja. Het is een beetje alsof je nooit grutto's telde in Groningen en dan vaststelt dat daar geen Grutto's zijn. Vervolgens begin je met tellen en blijken er toch behoorlijk wat te zijn, en spreek je opeens van een plaag, want vroeger waren ze er nooit.. De context ontbreekt.

DeJemelscheet | 12-08-20 | 19:06

Die lui doen maar wat, het enige waar ze over de jaren consequent in zijn geweest is het beperken van onze rechten&vrijheden dmv het hypen van crisis na crisis, vaak veroorzaakt door het falen van diezelfde overheidsorganen. Waar ze zelden falen is de eigen zak goed gevuld houden, een gezond wantrouwen jegens hetgeen wat ons bestuurt koester ik weldegelijk vandaag de dag.

Aap Noot Miesje | 12-08-20 | 18:39

Hij praat ook telkens in de derde vorm als het ingewikkeld wordt

stipjes | 12-08-20 | 18:39

We are lower than the world!

E2 | 12-08-20 | 18:39

Toch zegt het aantal nieuwe besmettingen ook niet heel veel als we niet weten;
- in hoeverre het aantal testen is gestegen;
- welke bevolkingsgroepen getest worden, of dat risicogroepen betrof;
- in hoeverre die groepen in de loop van de testen wisselden;
- etc.

Niet dat ik de fout wil maken om de Jonge ooit serieus te nemen, natuurlijk.
Maar als covid19 één ding duidelijk gemaakt heeft, dan is dat toch wel dat er van alle kanten met cijfers en resultaten gerommeld wordt. Compleet met het onder de pet houden van de gevaren van ventilatiesystemen.

En maar klagen dat er teveel complotgekkies zijn.
Een overheid die samen met de staatsmedia van alles verzwijgen en zelfs glashard liegen werken dat natuurlijk wel in de hand.

Dandruff | 12-08-20 | 18:38 | 2

Ach, die wappies... domheid laat zich niet tegenhouden.

Papa Jones | 12-08-20 | 18:40

@Papa Jones | 12-08-20 | 18:40: Angsthazen ook niet.

Lupuslupus | 12-08-20 | 18:43

Hij heeft alleen verstand van bipolair.

Tishetnetnie | 12-08-20 | 18:37

Dat is gecorrigeerd voor het aantal tests?

azijnseikerT | 12-08-20 | 18:37

Hey Hugo, kallum! Ondanks dat ik jou een veuls te gladde politieke trans vind, wat Klaver vindt interesseert mij al helemaal geen balzak.

Leptob | 12-08-20 | 18:36

In de tweede kamer zitten duidelijk te weinig bèta's.

Papa Jones | 12-08-20 | 18:35 | 3

Het is belangrijker dat er genoeg vrouwen, zwarten, Chinezen en Marokkanen in de TK zitten.

Diederik_Ezel | 12-08-20 | 18:37

Het één hoeft het andere niet uit te sluiten.

oldandwise | 12-08-20 | 18:43

@Diederik_Ezel | 12-08-20 | 18:37:
Deze stelling vindt je niet terug in de bezetting van de verschillende partijen. Wel in hun praatjes

metdedag | 12-08-20 | 18:56

Zijn geboorte was een domme fout...

Bill le Koek | 12-08-20 | 18:35 | 1

Slechts één condoom was voldoende geweest.

Ommezwaai | 12-08-20 | 18:47

Heb niet het hele debat gevolgd, maar gaat het nu over besmettingen of over de uitslagen van de meestal onbetrouwbare tests?

Poesmobiel | 12-08-20 | 18:34 | 2

Maakt niet uit

Papa Jones | 12-08-20 | 18:36

Nee tegenwoordig maakt dat niet meer uit. Paniek is er sowieso.

azijnseikerT | 12-08-20 | 18:38

Ik was al nooit erg onder de indruk van Hugo. Wel bizar dat zo'n vent verantwoordelijk is voor het corona beleid en een begroting van bijna ~90 miljard.

Diederik_Ezel | 12-08-20 | 18:31

Hé Hugo, hoeveel eieren zitten er in een dozijn?

De Pilsvogel | 12-08-20 | 18:30 | 3

13

Bijtendehond | 12-08-20 | 18:35

Politici als Hugo zijn helaas "a dime a dozen".

threeheadedmonkey | 12-08-20 | 18:38

@bijt een hond. Denk dat je de vraag verkeerd las: hé ei, hoeveel hugos zitten er in ee dozijn?

enfant_terrible | 12-08-20 | 18:46

Wordt er ook exponentieel meer getest?

Johan1235 | 12-08-20 | 18:30

Slimme mensen gaan niet de politiek in, maar kiezen voor het bedrijfsleven. Het wordt steeds vaker bevestigd.

Quib | 12-08-20 | 18:29

Zelfs voor iemand die zijn carriere begon als hoofd basisschool is dit onder de maat. Ik vermoed dat Wopke H. van McKinsey exponentieel veel slimmer is dan mr Shoes. Maar die wil dan ook geen politicus worden.

nick.name | 12-08-20 | 18:28

Groei met 0,0000001% per jaar is ook exponentiële groei, maar daar merk je de komende 100 jaar niet zo veel van.

heldheino | 12-08-20 | 18:28 | 3

Lies, damned lies, and statistics.

Quib | 12-08-20 | 18:29

2+2=5 Bleib zu Hause bei deiner Weib.

RickTheDick | 12-08-20 | 18:27 | 2

deinem Weib.

zuurtjeregen | 12-08-20 | 18:43

ihren Weibchen.

zetje01 | 12-08-20 | 19:18

Hugo beschouwt zichzelf desondanks nog steeds als dé exponent van het cda. In de niet-wiskundige betekenis uiteraard.

suscrofa | 12-08-20 | 18:27 | 4

Bij het CDA is het enige exponentiële waar ze zich druk om maken hoe Jezus met 5 broden en een paar flessen Sirah een hele menigte wist te voeden en laven.

nick.name | 12-08-20 | 18:34
▼ 1 antwoord verborgen

Doet me een beetje denken aan minister Bruins die de situatie in Singapore destijds niet kende. De lui die over het beleid gaan hebben been flauw idee waar ze mee bezig zijn. Je kunt als beleidmakers wat betreft corona ervoor kiezen het virus uit te bannen, Dan moet je zware maatregelen nemen en de green waarschijnlijk voor lange tijd dichthouden,verplichte quaraintine,etc. Of je kiest ervoor om het virus enigszins onder controle te houden door zieke mensen en mensen met een zwakke gezondheid te beschermen en de rest van gezond Nederland been beperkingen heeft, waarbij het er puur om gaat om binnen de zorgcapaciteit te blijven. Voor beide strategieen zijn pro's en con's, maar je moet als overheid een keuze maken. Op dit moment lijkt elke strategie te ontbreken bij dit kabinet, ze doen maar wat

Fijn_dat_je_er_bent | 12-08-20 | 18:26 | 1

Er is geen enkele vorm van strategie en wat we doen heeft amper zin. Niet-werkende mondkapjes, afstand houden (aërosolen) en bacteriedodende handgel tegen een virus.

Ondertussen is het nog steeds mogelijk dat er na september een echte opleving komt. Wat gaan we dan met de verzorgingstehuizen doen? Scheiding kwetsbaar vs niet kwetsbaar? Hoe houden we de economie in de lucht?

5611 | 12-08-20 | 19:05

24% 85% 35% 95% en 56% Dat is exponentiële groei. Mogen er aub meer ingenieurs en artsen in het kabinet?!

Minimaal 44 mensen op de IC met Covid-19, nieuw record voor juli & augustus. www.stichting-nice.nl/

Nota bene: De groeicijfers zijn met hitte en droge lucht buiten, waardoor het virus sneller uitdroogt en afsterft. Lege scholen en halfvolle kantoren. Als het nu al fout gaat, hoe gaat het dan volgende maand?!?

Feynman | 12-08-20 | 18:25 | 7

Blijkbaar is van Dissel de enige die virus typen van elkaar kan onderscheiden. Als stichting nice claimt dat er 44 maal covid-19 in de IC is binnen gekomen, dan zegt van Dissel dat het Rhino- virussen zijn. Volgens de presentatie van Jaap van Dissel, gisteren 11 aug, https://www.tweedekamer.nl/sites/default/files/atoms/files/20200811_technische_briefing_vws_presentatie_jaap_van_dissel.pdf op pag.4 aan de rechterkant, is sinds 1 juni van dit jaar geen enkele persoon positief getest voor SARS-CoV-2 ( en dus COVID-19) . Er komen momenteel alleen gevallen van Rhinovirus binnen.

rmstock | 12-08-20 | 18:40

De groeicijfers houden niet direct verband met de hitte en droge lucht buiten. Warme lucht bevat meer vocht, waardoor virussen die door de lucht zweven veel minder ver kunnen zweven dan in droge lucht. Buiten heb je ook nog eens UV licht, waar virussen niet van houden, De besmettingen vinden dan ook binnen plaats, in slecht geventileerde ruimtes. Maar dat mogen we niet zeggen van het RIVM.....

Gravin v Kippenbouth | 12-08-20 | 18:49

Vermoedelijk gebeurt er toch het een en ander binnen onder airco, juist dus als het warm is.

5611 | 12-08-20 | 19:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Maar de ZH opnames blijven nog achter laat staan de doden.
Ja het zijn nu jongeren en ja wellicht zijn de ouderen nog niet besmet door de jongeren.
Maar wellicht is het dat het dorre hout nu dood is.
De oudjes nu zijn de fitte Zwitserleven oudjes en zullen niet gevaarlijk ziek worden.
En de Obese hebben zich vrijwillig opgesloten.

Miezerig | 12-08-20 | 18:25 | 4

@Feynman | 12-08-20 | 18:27: Gemiddeld overlijden er zo'n 400 mensen per dag in Nederland. In 2018 stond het totaal aantal doden op 153.363, waarvan 74.522 mannen en 78.841 vrouwen. (19 mrt. 2020).

Lupuslupus | 12-08-20 | 18:40

Wellicht is het virus gemuteerd en verzwakt?

Gravin v Kippenbouth | 12-08-20 | 18:51

@Gravin v Kippenbouth | 12-08-20 | 18:51:
Het is geen Corona. Het is een rhinovirus dat wordt aangetroffen. Volgens het RIVM zelf.
www.rivm.nl/nieuws/aantal-mensen-met-...

Stormageddon | 12-08-20 | 21:52
▼ 1 antwoord verborgen

Heerlijk op vakantie op Sardinië. Geen panisch gedoe, beetje beleefde afstand houden. OV en winkeltjes ff kapje op maar verder niet. Bevalt prima zo, Nederland maakt er echt een zooitje van als je dit ziet.

jip_86 | 12-08-20 | 18:25 | 1

Veel eigenwijze wappies in NL die het soepele beleid opblazen.

Papa Jones | 12-08-20 | 18:38

Goh het was al meteen duidelijk dat die boven zijn kunnen opereert met die 'blokjes'

stipjes | 12-08-20 | 18:24

Even testje gedaan. Genoemde getallen in een grafiekje gezet (basaal Excel). Verticale as logaritmisch gemaakt. En ja hoor, dan zie je een rechte lijn schuin omhoog. Daarvan zal de minister in de war geraakt zijn, dat in logaritmische grafieken rechte lijnen een logaritmische verandering weergeven.

Je kunt ook niet én goed in politiek zijn, én goed in wiskunde.

Valse_nootjes | 12-08-20 | 18:24 | 2

Hij zei dat de groei lineair was met uitzondering van Amsterdam en Rotterdam. Dat dus.

DrumPiet | 12-08-20 | 18:26

R2=0.98, lineair R2=0.87 dus zeker meer exponentieel dan lineair voor deze dagen. Tweede graads polynoom komt nog dichterbij R2=0.99.

PipoClownde | 12-08-20 | 18:52

Door BCO neemt de kans op een groter % positief getest toe lijkt me. Een soort ‘enrichment’ van je test populatie. Eigenlijk zou je elke week een represenatieve groep van nederlanders moeten testen. En daarnaast blijven kijken naar waar t feitelijk om gaat. Wie (leeftijd, etc) wordt er ziek, hoe lang, hoe erg, etc en dat systematisch blijven doen en daar transparent over zijn.

gert2512 | 12-08-20 | 18:23

Die multicultisering in aantallen was waarschijnlijk ook zo een foutje. De arrogantie en domheid van de macht.

squadra | 12-08-20 | 18:23 | 1

Ze kunnen schijnbaar amper voor genoeg drinkwater zorgen maar er is wel een overschot aan buitenlanders. Prioriteiten stellen kunnen ze niet.

Patje2011 | 12-08-20 | 18:25

Het is zo’n ongelooflijke nitwit.

Cor Zakov | 12-08-20 | 18:23

Natuurlijk was dit een bewuste misleiding, het kabinet doet heel bewust aan leugen op leugen stapelen, in de wetenschap dat als je het maar vaak genoeg doet en herhaalt de leugen voor feit wordt aangenomen.

smdyasc | 12-08-20 | 18:22

Na alle kapitale blunders die dit kabinet gemaakt heeft, maak je mij niet meer wijs dat dit onschuldige "oepsies" zijn. Ze doen het bewust.

threeheadedmonkey | 12-08-20 | 18:22

Verklaart gelijk waarom GGD de boel weer niet op orde had. Gros vd mensen snapt dit helaas niet goed. Met alle gevolgen vandien.

JeannedArc | 12-08-20 | 18:22

Hij zei landelijk lineair met uitzondering van A’dam en R’dam. Hij had dus gewoon gelijk. Topic kan de prullenbak in.

DrumPiet | 12-08-20 | 18:22 | 1

Er zijn wel meer plaatsen toch? Gorinchem of Bergen op Zoom dacht ik

Diederik_Ezel | 12-08-20 | 18:42

Hij is gewoon voor alles gezakt, of je moet ook iets krijgen voor onzin verkopen

likdoorn | 12-08-20 | 18:21 | 1

Lijsstrekkerschap cda is dan jouw prijs.

suscrofa | 12-08-20 | 18:24

Zijn die coronatesten nou 100% specifiek voor corona of wordt er gewoon een virus gedetecteerd zoals bv het rhinovirus wat ik vaak om me heen hoor de laatste tijd

hotbrasil | 12-08-20 | 18:20 | 7

Ze zijn zeer specifiek voor covid, onlangs nog uitgezocht door professor Koopmans waarbij ze 300 non covid samples heeft getest en er 0,0 fout positieven waren. Probleem is eerder fout negatieven door te vroeg testen of niet diep genoeg afnemen.

Diederik_Ezel | 12-08-20 | 18:45

@rmstock | 12-08-20 | 18:28: 2-3% van die corona testen is positief landelijk gezien, maar is nauwelijks te zien bij een y-as die terecht van 0 tot 100 loopt

Diederik_Ezel | 12-08-20 | 18:47

Bij een steekproef onder personen die met griepachtige klachten of andere acute luchtweg klachten naar een huisarts gaan worden monsters afgenomen. Dit wordt uitgevoerd door huisartsen die onderdeel zijn van de Peilstations van NIVEL Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg Zorgregistraties eerste lijn. Die monsters worden op het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu op vijf virussen getest; het influenzavirus, het RS respiratoir syncytieel -virus, het rhinovirus, het enterovirus, en op SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2, het nieuwe coronavirus. Van eind januari tot half maart werd het influenzavirus vaak gezien. Van maart tot begin mei werd bij de peilstations bij een positieve test vooral het nieuwe coronavirus aangetroffen. Vanaf 11 mei tot 27 juli was het rhinovirus het vaakst aanwezig in de monsters.

ik.zou.haar.doen | 12-08-20 | 20:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Het debat gaat overigens nu na de onderbreking door het journaal weer verder op de zender NPO Politiek.

Patje2011 | 12-08-20 | 18:20

Nou, nou schokkend.

zuurtjeregen | 12-08-20 | 18:19

Ik zou ook niet op die griezel rekenen.

Mastermattie | 12-08-20 | 18:17

"Je kunt veel over deze cijfers zeggen, maar ze nemen niet steeds iedere week met dezelfde hoeveelheid toe."
De laatste 3 weken bijna iedere week een verdubbeling...

First Contact | 12-08-20 | 18:15

Had je iets anders verwacht van een basisschool leraar dan?
Het zijn puppets die naar voren geschoven worden, omdat ze "goed" een verhaaltje voor het gepeupel kunnen houden. Al zou je daar zelfs je vraagtekens bij kunnen zetten.
Zoals Baudet altijd zegt, we hebben een kenniskabinet nodig! Daarmee wek je doorgaans vertrouwen.

UnderCovert | 12-08-20 | 18:15 | 1

De Jonge heeft goede verbale capaciteiten gebaseerd op nul kennis.

Bram-Jr | 12-08-20 | 18:27

Vorm>inhoud. De ver-amerikanisering van Nederland.

Bigthumb | 12-08-20 | 18:15

Landelijk was er een lineaire groei met uitzondering van de steden Rotterdam, Amsterdam en nog 1 zegt hij. Dus wanneer je die uitsluit, was er sprake van voor de rest van het land lineaire groei. Dan klopt het toch gewoon?

Jan, Leiden | 12-08-20 | 18:14 | 2

Excuus, u was me voor. U heeft gelijk.

DrumPiet | 12-08-20 | 18:23

Jup, welke reaguurder controleert dit even?

Comablower | 12-08-20 | 18:29

Dan die reclame voor een corona test voor vakantie, die is duurder dan een vliegreis. Uitzuigers.

voldemort | 12-08-20 | 18:13

"Jeetje Hugo de Jonge. Zelfs Jesse Klaver rekent niet zo slecht. Wat een domme fout. Of is het expres?"
Geenstijl onwaardige afsluiting......

sqlMaster | 12-08-20 | 18:13 | 2

Hoezo? Hugo weet donders goed het verschil tussen lineair en exponentieel, dus hij liegt bewust.

obominotie | 12-08-20 | 18:15

Buiten dat had De Jonge gewoon gelijk. Slecht topic dit.

DrumPiet | 12-08-20 | 18:23

Groeivoet bij benadering x1.55 per week. Exponentieel. Volgende week rond de 6000 gevallen. Eind van de maand ruim 15.000 per week.

CynicalBastard | 12-08-20 | 18:12

Laten we idd niet cherrypicken en gewoon de wekelijkse testvolumes er dan ook bij pakken. Is er dan procentueel nog überhaupt sprake van groei? Of toch een afname

Dommelsch | 12-08-20 | 18:12 | 1

toegenomen aantal testen zou een -lineaire- stijging van 10% moeten laten zien, ongeveer, als er verder niets anders aan de hand was.

CynicalBastard | 12-08-20 | 18:13

Als ze meer mensen testen zullen ze meer gevallen tegenkomen maar is het aantal zieken ook gestegen?

voldemort | 12-08-20 | 18:12 | 1

Volgens mij zijn er bijna geen (grote aantallen) ziekenhuisopnames bijgekomen. Althans, je hoort er niks van!

Cunts-en-kitsch | 12-08-20 | 18:17

Het vinden van de juiste schoenmaat kan best lastig zijn.

Acidstain | 12-08-20 | 18:12

Hugo werd meteen directeur van de basisschool, dus heeft nooit rekenles hoeven geven.

oldandwise | 12-08-20 | 18:11 | 4

@Lupuslupus | 12-08-20 | 18:21: zo zou het moeten zijn ja, anders heb je een manager rondlopen, die nooit zelf aan het front heeft gestaan.

canis lupus | 12-08-20 | 18:36

Die van mij ook. Plus Vaderlandse geschiedenis, maar dat was in de jaren zestig.

oldandwise | 12-08-20 | 18:36
▼ 1 antwoord verborgen

Rob Jetten had vandaag gewoon iets zinnigs te melden en ging tegen de coalitie in. Gewoon het in Nederland 'bijna verboden' boerenverstand gebruikt.

Patje2011 | 12-08-20 | 18:11

Lastig allemaal. Of ook niet. Je kan een mening erover ook af laten hangen van het totale aantal tests. Dat aantal zie ik nergens.

Leptob | 12-08-20 | 18:10 | 1

Of dat, wanneer er een normale griepvirus heerst, mensen zich sneller laten testen en dat daar gevallen tussen zitten die normaliter asymptomatisch zouden zijn. Ziekenhuisopnames zijn een veel betere maatstaf. En die daalden 15% afgelopen week.

JohnLocke | 12-08-20 | 18:19

Het was kiezen voor hem uit meerdere negatieve keuzes.
Dus neemt hij de vlucht naar voren en probeert daarmee het debat naar zijn hand te zetten en de terrechte opmerkingen te ontwijken.

Hij had weinig keuze, of hij kreeg een motie van wantrouwen aan zijn broek.

Dus kiest hij voor de totale verassing Amsterdam/Rotterdam en dat dit in één week tijd de besmettingen zijn verdubeld.
En dan de dooddoener, met de wetenschap van nu,... en wat heeft hij met de wetenschap van de laatste 6 maanden gedaan?

Meesteres Belgie | 12-08-20 | 18:10

Eerst moesten we het doen met IC en sterftecijfers en nu met testresulaten, appels en peren eigenlijk.
Volgens mij zijn de IC's nog vrij leeg?
Tot de herfst dan, als iedereen weer in z'n goed gesioleerde klasje, kantoortje of huisje zonder frisse lucht zit.

Zer0-hedger | 12-08-20 | 18:10

hij heeft gewoon hier gelezen en nu loopt de schijt in zijn mooie stappers.
voorlopig geen quarantaineplicht zegt hij, dat is dus spelen met de reacties en de intelligentie van het nederlandse volk.

ptrck | 12-08-20 | 18:09

Leuk topic voor alle statistiek nerds die elkaar de maat gaan nemen waarom de ander het fout heeft. Insert comment below.

_pacman_ | 12-08-20 | 18:09 | 3

Ok (Add dummy text)

Nuchternederland | 12-08-20 | 18:29

Ok, here we go.
Ome Hugo kan ook procentuele exponentiele groei bedoeld hebben. In procenten berekend is er niet week-op-week exponentiele groei geweest.

jemagookniksmeer | 12-08-20 | 18:29

Procentueel is exponentieel, de groei wordt telkens met dezelfde factor vermenigvuldigd.
Maar uit 5 getallen bepaal je niet of groei lineair of exponentieel is, daar heb je wat meer datapunten voor nodig. Bovendien spelen meer variabelen een rol zoals aantal tests en de kans op een vals-positief resultaat. Dat laatste is wel een dingetje omdat deze snelle test niet kijkt naar het virus zelf maar naar markers die ook door andere virussen en zelfs hooikoorts kunnen worden gevormd.
Ergo: nobody knows.

Busverhuur | 12-08-20 | 18:59

Tja, PABO en rekenen, dat is een slecht huwelijk, dat blijkt wel weer. Goed is wel dat hij teruggekomen is op dat enge plan van een verplichte quarantaine bij een mogelijke besmetting.

En als je het toch exponentieel wil benaderen, de groei is er al kennelijk weer uit. Stop met mensen bang maken.

JohnLocke | 12-08-20 | 18:08 | 2

Je kunt uit 5 steekproefgetallen niet bepalen of groei lineair is of exponentieel, daar geef ik De Jong toch het voordeel van de twijfel.

Busverhuur | 12-08-20 | 18:57

@Busverhuur | 12-08-20 | 18:57: bovendien zegt het aantal positieve tests niet zoveel, als je 15 keer meer test en minder dan 15 keer meer positieve gevallen vindt, dan is er helemaal geen groei..

VolleBak | 12-08-20 | 21:00

"We zijn van een groei van 111 doorgegroeigroeid naar een groei van 1448"
Genoeg groei in een zin? Beetje teveel zelfs.

Met_baard | 12-08-20 | 18:08 | 2

Waar bemoeimoei jij je mee?

Northman | 12-08-20 | 18:10

Hoeveel is de wortel van 1448? Dan weet je de exponent toch?

Bijtendehond | 12-08-20 | 18:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken